Hippocampus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:31:
Prima om te bewegen en de invalshoek van onze perceptie te vergroten, maar als je constant je eigen definities geeft aan woorden of woordcombinaties maakt waaraan alleen jij een juiste betekenis kan geven dan zou het je sieren om deze toe te lichten zodat iedereen vanaf daar verder kunnen werken met die definities. Nu is het veel te makkelijk om er achteraf je eigen interpretatie aan te geven en zodoende je punt te kunnen maken zoals het jouw uitkomt.
Ja, daar zit over en weer wel een valstrik inderdaad, of misschien is dat niet het juiste woord. Een drempel waar men over kan struikelen.
Er zijn mensen die de moeite nemen om toelichting te geven, de een altijd, de ander soms. Er zijn ook mensen die dat niet doen. Helaas zijn er ook mensen die al die scenario's aangrijpen puur om iets weg te kunnen zetten. Net zoals er mensen zijn die vanuit invalshoek dat bij de een wel, en de ander niet willen doen. Ook dat komt voor. We zijn mensen hier, daar valt weinig aan te veranderen
Gelukkig zijn er ook genoeg voorbeelden waar mensen gewoon vragen "leg me dat even uit", of waar in interactie tussen meerdere gebruikers men duidelijk maakt van een andere hoek te komen. Net zoals er ook momenten zijn waarop een derde opduikt om een wisselwerking even recht te trekken, en zo meer.
In mijn optiek lukt het eigenlijk altijd wel om daar uit te komen. Maar, disproportioneel minder in het Politiek NL topic. Enfin, ik zal niet opnieuw wijzen op de verschillen tussen aanwezigheid van deelname tussen dat topic, en andere
Laat ik het zo zeggen, in het Brexit topic ging er wat heen en weer met terminologie, met verwarring en wat scheve interpretatie. Dan wordt gewoon gezegd "daar kom ik niet uit" of "daar kom ik niet bij". Het komt ook voor dat iemand iets gewoon niet wil horen/weten, bijvoorbeeld vanuit andere interesse. Gisteren/vandaag nota bene een grappige variant, waar iemand wel een héél andere richting uitging met de Britse term "handbagging" - en dus gewoon dat op tafel deed leggen.
Mij valt op dat het meest voorkomende moment van verwarring/misinterpretatie zit tussen het binnenkomen van/voor/met standpunt en het binnenkomen voor verkenning/effecten, in de zin van wisselwerking reguliere deelnemers. Er zijn ook patronen zoals gambieter en delerium deden opmerken, waar het scheef gaat met consistentie interactie met hit&run/trol deelname. Er zijn ook patronen waar moderatie ongeacht intenties niet bijdraagt aan begrip of de-escalatie, maar juist negatieve energie toevoegt.
En toch, door de bank genomen gaat het prima. Er zijn aandachtspunten, maar goed, misschien is dit ook wel een eigen valstrik van mijzelf. Ik denk niet graag in termen van problemen, maar van uitdagingen. Ik denk ook niet snel vanuit of voor een standpunt, misschien zit daar een stukje eigen aangeleerd gedrag van opleidingen. Het wisselen van perspectiefpunten, intern/extern et alii. Zo heb ik bijvoorbeeld best moeite met wat ik wel eens het zeloten gesprek noem, waar iets tegengesteld moet zijn voor aanspreken / overtuigen, of het barricadegesprek, waar een ander geen persoon is, maar een symbool van iets waar een associatie bij aanwezig is. Voor mij is het persoonlijke perspectief dan interessant, net zoals gevoel bij standpunt en patroon van argumentatie, maar ik ga er niet in mee als wat voor die vormen vereist is of gezocht wordt. Enfin, net zoals ik wel eens een draadje moet loslaten omdat een ander een andere invalshoek of benadering heeft gaat dat ook vice versa op.
Overigens, als dat verduidelijken via DM moet gaan dan missen de lezers ook weer broodnodige informatie, dus dat lijkt me onwenselijk.
Ja, daar ben ik het mee eens, al eens eerder gezegd
Maar goed, ik heb gevraagd waar de grens lag, waar de lijn lag, ik heb geprobeerd er gesprek met moderatie over te voeren, ook met deelnemers. Tot nu toe is het enige antwoord uit moderatie dat het arbitrair is en dat het ongewenst is om moeilijke woorden of meer dan X woorden te gebruiken vanuit aanwezig cumulatief beeld (althans, zo was het aan het begin van deze discussie, inmiddels is dat weer gedraaid en is eenvoudig ook niet gewenst).
Persoonlijk maak ik er een eigen afweging in. Binnen een topic heeft het nut, maar het moet niet gaan overheersen. Wordt het mogelijk persoonlijk of gaat het diep op detail in, dan neem ik de DM deur. Anders is het binnen de draad van gesprek prima tussendoor te doen. Is het eerder in categorie persoonlijk/interpretatie op niets uitgelopen, dan kan ik prima gewoon een stap terug doen, of opzij. We missen allemaal wel eens wat. Zo duurde het een aantal pagina's geleden bij mij even voordat ik terug zag hoe je probeerde de oorspronkelijke discussie terug on topic te krijgen.
Complex, ja. Gecompliceerd? Minder dan we misschien denken.
Maar om het wat concreter te maken: hoe zie jij de rol van de moderators hierin? Want daar klaagt iedereen toch ook over. Je kunt aan alle deelnemers vragen er samen uit te komen maar er komt altijd een punt dat twee deelnemers er niet uitkomen. Wat doe je dan?
Moderatie heeft zowel een structurele als incidentele rol. Met beperkingen, die veelal verklaarbaar zijn. Door de bank genomen is T.net ronduit opmerkelijk wat dit aangaat, zeker als je het afzet tegen andere fora of communities, die uitgedroogde echokamers of moerassen van repetitie of elitaire loopgraven zijn geworden (iets op de spits gedreven, maar ter illustratie).
- Ik zie een struikelblok in het modereren op basis van het gewoon niet altijd consistent genoeg in gaan of in kunnen gaan op inhoudelijkheid van interactie van berichten, wat voor hen veel moeilijker is dan beoordeling van inhoudelijkheid van bericht.
- Ik zie ook een struikelblok in moderatie waar een insteek genomen wordt die meer gebaseerd is op wat onderling als beeld is opgebouwd, dan vanuit inhoudelijke realiteit. Wat enerzijds verklaarbaar is, vrijwillige activiteit, onderlinge informatiestroom e.d. Anderzijds helaas ook punten kent van arbitrair dan wel reflexief door zaken heen fietsen.
Let wel, dit is niets van zaken over een kam scheren. Moderators zijn net als politici ook mensen

Ik merk enkel op dat sinds de oorspronkelijke discussie begon er een aantal indicatoren zijn geweest die wel verontrustend zijn. Moderatie heeft meer effect dan enkel de actie, omdat het samen met gebruikers op het altijd hellende vlak staat in een menselijke discussie. Het staat er buiten, maar ook niet.
Persoonlijk zou ik in perspectief van moderatie een reset moment proberen te doen, om gevestigd beeld en perceptie los proberen te laten. Om naar verschillen tussen secties van forum te kijken, om te proberen wat minder af te leiden uit wat eigenlijk moment/uitzondering is op een brede en lange lijn van interactie.
Moderatie is zo slecht helemaal niet, integendeel. Maar wanneer zaken hier vanuit moderatie op scherp gesteld worden, resulteert dat ongeacht intenties of fundament ook in een verschuiving van blik op moderatie. Van gewone blik naar de loep er op leggen. Ik denk dat daar ook wel sprake van is.
Mijn optiek is dat moderatie in iets als AWM een balans vraagt in modereren op bericht/regel en modereren op interactie/regel. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat dit niet makkelijk is. In zekere zin is AWM moderatie die zelf deelneemt waarschijnlijker beter in staat om dat te doen dat meer algemene moderatie die voorbij fietst op basis van RT statistiek en overdracht van onderling beeld.
Hoe dan ook, het moet denk ik ook gezegd worden dat perspectief vanuit positie altijd beperkt is, of dat nu van deelnemer of van moderator is. Dat is een uitdaging, maar daar is dit Feedback topic ook voor, net als er andere wegen zijn. We hebben als mensen nooit een volledig beeld. En menselijk geheugen? Altijd een aparte valstrik dat
Hoe concreet kunnen wij het maken? Laat ik dit zeggen, we kunnen feedback geven, maar wij nemen de beslissingen niet. Dat legt het concretiseren bij moderatie als uitdaging. Mijn hoop is dat ze in deze het gesprek open houden. Onderling zeker, maar ook met gebruikers.
Nog wat concreter is de vraag die ik net al stelde: wat verwacht je dat een mod doet wanneer wij elkaar weer "in de haren vliegen" of wanneer een deelnemer die pro klimaatmaatregelen is pagina's heen en weer discussieert met een notoir fan van autorijden? Moet de moderator het gewoon laten gaan? Geen zero tolerance meer dus? Hoe het nu gaat heeft volgens mij ook niet jouw voorkeur?
Ik denk niet dat je de twee voorbeelden an sich naast elkaar kunt zetten, elk is een heel andere dynamiek.
Tussen jou en mij gaat het an sich prima. Ook al komen we vanuit totaal andere invalshoek, met vaak (maar niet altijd) verschillende benadering, het is prima mogelijk om grenzen in een interactie te hebben. Ik stap soms opzij, jij soms ook. En soms doen we dat samen. Door de bank genomen zie ik eigenlijk weinig problematiek, behalve dat wat ik in het verleden / via DM al eens heb aangegeven.
Het verzanden van klimaat in de auto, dat is - zo denk ik - een heel andere vorm van mismatch of langs elkaar glijden. Voor zover ik kan zien is dat bij vlagen inderdaad weinig constructief, en zijn er momenten waar er van deze of gene kant drempels gelegd worden. Dat gezegd zijnde, ook daar zie ik dat het mogelijk is om dingen aan te stippen, opzij te stappen, of hoofden bij elkaar te steken. Ik zie ook wel dat het wrijving begint te geven, daar zitten ook keuzes bij.
Voor zover ik kan zien werkt moderatie door de bank genomen prima, ook al zijn er aandachtspunten die voor sommigen een stuk frustratie zijn geworden, of op dit of dat moment zuur waren of zijn. Ik heb twee mogelijke struikelblokken genoemd, men moet daar eigen overwegingen in maken.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.