Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Shapeshifter schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:04:
Zucht, lijkt erop dat de vooroordelen over BMW rijders doorgetrokken mogen worden naar de elektrische BMW rijders.

[afbeelding]

Kneusje had de kabel natuurlijk wel in de paal gestoken zodat het leek alsof hij aan het laden was, maar heb hem weer vriendelijk voor hem verwijderd en onder zijn auto gemikt (zit helaas vergrendeld), maar wat een kansloos gedrag zeg. Als je niet gaat laden moet je niet zo'n plek gaan blokkeren.
Daar heb je toch wel een laadbeurtje voor over!?
Dan laad je zijn auto met zijn pas en locked zijn kabel in de paal >:)

Pas als jij je pas er over 3 dagen wee langs halt unlocked hij toch pas weer?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Stoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:55:
[...]

In-wiel in dat geval misschien niet, maar dan mag ik verwachten dat de motoren zo min mogelijk overbrenging hebben tot aan de wielen? Dus dan kom je uit op directe aandrijving met hooguit een paar steekassen en homokineten er in (net zoals een transaxle nu in moderne auto's is gemonteerd).

Ik zie een hoop EV's en hybrides die een elektromotor koppelen aan een 'ouderwetse' versnellingsbak of automaat. Dat lijkt me gruwelijk inefficiënt, of zie ik dat nou verkeerd?
Dat is om in een gunstig werkgebied van de motor uit te komen. Daarnaast zijn er verpakkingsvoordelen door een overbrenging te gebruiken, het benodigde koppel heeft namelijk direct zijn weerslag op de diameter van de motor.

Een ander naar effect van 3 fase DC motoren is dat deze last hebben van "cogging" dit is het alterneren tussen 2 velden met de magneet polen. Dat is niet echt comfortabel, voornamelijk op lage snelheden van de motor ondervindt je hier de meeste last.

De efficientie van een overbrenging met rechte tandwielen is tussen de 94 en 98%

Zo te zien zijn kroon tandwielen nog niet eens verschrikkelijk.
Juist elektromotoren en frequentieregelaars kun je precies kiezen of ontwerpen op de toepassing waarvoor je ze nodig hebt. En een beetje gangbare synchrone motor (die hebben we hier op de zaak een hoop liggen, wegen zo'n 30 kilo per stuk) van bijvoorbeeld 15kW, 1500 toeren heeft gewoon de juiste specs om rechtstreeks op een wiel gekoppeld te worden zonder tussenstappen, en met 120 kilometer per uur een auto voort te duwen.
Uiteraard is dat technisch prima mogelijk, maar dan zou de helft van de motor onder de aandrijfas uitsteken, dat is wat lastig voor de bodemvrijheid. Idealiter is de diameter van het differentieel niet te groot zodat de bodemvrijheid uitstekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
dfrenner schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:11:
[...]

Daar heb je toch wel een laadbeurtje voor over!?
Dan laad je zijn auto met zijn pas en locked zijn kabel in de paal >:)

Pas als jij je pas er over 3 dagen wee langs halt unlocked hij toch pas weer?
Dan belt hij de laadpaalbeheerder, en die unlockt hem op afstand.
Misschien is hij nog wat onhandig met het aanmelden (net nieuwe auto etc.).
Zou niet gelijk van het slechtste uitgaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

databeestje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:28:
[...]

Dat is om in een gunstig werkgebied van de motor uit te komen. Daarnaast zijn er verpakkingsvoordelen door een overbrenging te gebruiken, het benodigde koppel heeft namelijk direct zijn weerslag op de diameter van de motor.

Een ander naar effect van 3 fase DC motoren is dat deze last hebben van "cogging" dit is het alterneren tussen 2 velden met de magneet polen. Dat is niet echt comfortabel, voornamelijk op lage snelheden van de motor ondervindt je hier de meeste last.
Tja, als je met BLDC motoren gaat draaien dan kun je er donder op zeggen dat je dat soort effecten krijgt natuurlijk.

* Stoney3K werkt op de zaak met 3-fasen servomotoren en inductiemotoren.

Die kan ik zonder problemen met de juiste frequentieregelaars vanaf stilstand tot 100% snelheid het volle vermogen op laten wekken en bij inductiemotoren zelfs overtoeren zonder problemen.

De grootste uitdaging heb je toch bij de lage snelheden. BLDC's hebben dan inderdaad last van cogging omdat het blikpakket van de stator recht is uitgesneden, servomotoren en inductiemotoren hebben daar geen last van en die kunnen heel vloeiend lopen ook op lage snelheid.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Eddos schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:28:
[...]

Dan belt hij de laadpaalbeheerder, en die unlockt hem op afstand.
Misschien is hij nog wat onhandig met het aanmelden (net nieuwe auto etc.).
Zou niet gelijk van het slechtste uitgaan :)
Ik ken iemand met een Audi E-tron, die dat ook altijd doet.
Niet zo naief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Stoney3K schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:30:
Is het voornaamste bezwaar van een microturbine niet dat die dingen en enorme hoeveelheid herrie produceren en ze daarom nooit in auto's of huizen (verwarmingsketels) echt zijn toegepast?
Voornaamste bezwaar waren de kosten (het is nogal prijzig om zoiets te bouwen) en onderhoud (we hebben het over onderdelen die tienduizenden toeren per minuut maken).
Ze zijn wel populair in grotere micro-WKK installaties, waar je relatief veel water wil verwarmen, en het ook wel aardig is als daar ook elektriciteit uit komt (denk aan huizencomplexen, zwembaden, etc). Maar vooral populair in landen waar het hebben van een micro-WKK allerlei belastingvoordelen oplevert (lees: Duitsland).
Restwarmte is voor auto's niet het grootste probleem
Nee, zeker niet als je daar een thermo-electrische warmtewisselaar erachteraan hangt. Maar dan wordt het 'motorblok' gelijk een flink stuk groter.
En dan hebben we het nog niet over brandstof gehad. Wil je benzine of gas verbranden? Want diesel kan ook, maar dan moet de compressie van de turbine flink omhoog.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

Iedereen deze al gezien:
YouTube: 2020 Nissan Leaf

Breng maar uit :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:37

aip

dfrenner schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:14:
[...]

Niet zo naief ;)
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik mijn auto voor zo'n situatie dubbel parkeer om te laden. Natuurlijk laat ik daarbij netjes mijn nummer achter, zodat ze kunnen bellen. Kost me wel standaard 15 minuutjes om te komen de auto weg te halen als ze weg willen, dat wel.

Heeft me tot nu toe 1x een boete voor dubbel parkeren gekost. Heb ik er graag voor over...

(ik weet het, heel slecht van me- maar ik erger me hier zo aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27

MrScratch

I am rubber, you are glue

dfrenner schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 14:14:
[...]

Niet zo naief ;)
Kan iemand me uitleggen wat hier nu het voordeel van zou zijn? Waarom zou je terwijl je op een laadplek staat en de stekker er nog helemaal in gaat steken ook, in vredesnaam dan niet ook gelijk gaan laden. Ik zie het gewoon echt niet. Waarom zou iemand dit nou doen?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Daniel schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:08:
[...]

Helemaal eens met dat statement over de originele stoelen. Ik heb er inmiddels 102k op zitten - waaronder ritten van ±200 km enkele reis - en je stapt niet gebroken uit, maar door de lage rugleuning en het gebrek aan ondersteuning bij je bovenbenen en aan de zijkant is het zitcomfort onder de maat voor zo'n dure auto. Destijds was helaas niks beters te krijgen behalve dan een custom stoel in laten bouwen. De rug is bij de next generation stoelen een stuk beter geworden maar de korte zitting is er nog steeds.
Mijn NG stoelen zitten echt prima. Ja die hoofdsteun had hoger gemoeten (ben 1.93). En ik heb vrij lange benen dus vaak krijg ik daar uiteindelijk wel last van bij lange ritten, maar voor de rest heb ik er er niets over te klagen. Oh ja de kwaliteit, die is zeker ondermaats. Maar het leer van m'n Kia stoelen was ook slecht dus in dat opzicht vergelijkbaar :')

Trouwens gisteren even een loaner mee want er moesten wat kleine dingen worden gefixed. Was een 85D met 21". Ben toch blij dat ik voor de 19" gekozen heb zeg. Meer comfort, minder geluid, stuurt lichter en lekkerder (vind ik). Daarentegen kan je misschien iets minder goed hoeken, maar je hebt wel extra range. En het kost je geen €5000 extra. De facelift 19" velgen zijn ook gewoon netjes.
MrScratch schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:15:
[...]

Kan iemand me uitleggen wat hier nu het voordeel van zou zijn? Waarom zou je terwijl je op een laadplek staat en de stekker er nog helemaal in gaat steken ook, in vredesnaam dan niet ook gelijk gaan laden. Ik zie het gewoon echt niet. Waarom zou iemand dit nou doen?
Blijkbaar zijn alle parkeerplekken bezet behalve de elektrische. Tenminste, dat zou de enige reden zijn dat ik het ook zou overwegen O-)

[ Voor 32% gewijzigd door YoshiBignose op 04-11-2016 17:21 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:35

Daniel

Kapitein NCC-1701
YoshiBignose schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:18:
[...]

Trouwens gisteren even een loaner mee want er moesten wat kleine dingen worden gefixed. Was een 85D met 21". Ben toch blij dat ik voor de 19" gekozen heb zeg. Meer comfort, minder geluid, stuurt lichter en lekkerder (vind ik). Daarentegen kan je misschien iets minder goed hoeken, maar je hebt wel extra range. En het kost je geen €5000 extra. De facelift 19" velgen zijn ook gewoon netjes.
Ik zou inderdaad niet zo snel de 21" op het standaard onderstel nemen...op 19" is ie al hard zat. Met luchtvering is 21" goed te doen maar het bedrag dat Tesla voor die wielen vraagt is bezopen. En inderdaad die huidige basiswielen zijn prima. Die oude zijn niet heel mooi maar de enige reden dat ik de 19" Cyclone velgen heb is omdat ze er nu eenmaal op zaten (voorraadauto) - anders had ik dat geld gewoon in het glazen dak gestoken.

Overigens vandaag m'n 3e drive unit gekregen...gemiddeld houden ze het dus zo'n 50k km uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

Daniel schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:31:
[...]

Ik zou inderdaad niet zo snel de 21" op het standaard onderstel nemen...op 19" is ie al hard zat. Met luchtvering is 21" goed te doen maar het bedrag dat Tesla voor die wielen vraagt is bezopen. En inderdaad die huidige basiswielen zijn prima. Die oude zijn niet heel mooi maar de enige reden dat ik de 19" Cyclone velgen heb is omdat ze er nu eenmaal op zaten (voorraadauto) - anders had ik dat geld gewoon in het glazen dak gestoken.

Overigens vandaag m'n 3e drive unit gekregen...gemiddeld houden ze het dus zo'n 50k km uit.
Wij hebben twee reserveringen voor een model 3 staan.... maar gaan er wel steeds meer over twijfelen door dit soort berichten die ik de laatste tijd wel vaker hoor over de kwaliteit bij Tesla. Een upgrade voor de Zoe en een elektrische voiture van een gekende fabrikant in 2020 wordt steeds meer een optie. En dan houden we er als het moet wel een ICE bij voor de aanhanger, caravan en bijzondere gevallen. Dat was bij 2 keer een model 3 sowieso al een optie die we overwogen.

[ Voor 8% gewijzigd door aip op 04-11-2016 17:41 . Reden: extra uitleg vd overwegingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Daniel schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:31:
[...]

Dat is typisch een kwaaltje van de oudere types toch? Of gaat mijn facelift dat ook krijgen?
aip schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:36:
[...]

Wij hebben twee reserveringen voor een model 3 staan.... maar gaan er wel steeds meer over twijfelen door dit soort berichten die ik de laatste tijd wel vaker hoor over de kwaliteit bij Tesla. Een upgrade voor de Zoe en een elektrische voiture van een gekende fabrikant in 2020 wordt steeds meer een optie. En dan houden we er als het moet wel een ICE bij voor de aanhanger, caravan en bijzondere gevallen. Dat was bij 2 keer een model 3 sowieso al een optie die we overwogen.
Moet je die verhalen over de Model X eens lezen :'( maar goed onderhoud is één ding, zolang het onder garantie en netjes opgelost wordt. Een Renault zonder problemen bestaat ook niet hoor...

[ Voor 34% gewijzigd door YoshiBignose op 04-11-2016 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip

aip

YoshiBignose schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 17:45:
[...]

Dat is typisch een kwaaltje van de oudere types toch? Of gaat mijn facelift dat ook krijgen?

[...]

Moet je die verhalen over de Model X eens lezen :'( maar goed onderhoud is één ding, zolang het onder garantie en netjes opgelost wordt. Een Renault zonder problemen bestaat ook niet hoor...
Weet ik, ik maak mijzelf wat dat betreft geen illusies. Maar na een paar keer in een S te hebben (mee- of zelf te hebben) gereden moet ik wel zeggen dat de kwaliteit me nou nog bepaald niet meevalt. Mijn oude BMW die we puur als caravan trekker gebruiken (een 525TDS uit de jaren negentig) is op de keper beschouwd beter in elkaar gezet dan de S van een van mijn ex collega's van 2014. En de Zoe valt mij voor een renault niet tegen, hoewel de reductiebak al lekker veel lawaai maakt en wel zal moeten worden vervangen.

Wat ik bedoel is, ik steun een "disruptive" fabrikant als Tesla graag, we hebben er niet voor niets twee gereserveerd (eigenlijk 3, want bij de een van de zaak van mijn echtgenote moeten we de keus tussen koop of lease makennog maken, dus bij mr. green ook een optie genomen), maar het product dat ze in 2018 leveren moet wel competitief zijn willen we afnemen. Als tegen die tijd BMW/Audi/MB tegen soortgelijke prijs een beter product leveren, dan ga ik toch wel heel zakelijk de boel afwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Wat een verschrikkelijk zoetsappig filmpje :r Wat me vooral opviel is dat ik de LEAF er nog best wel in herken. De wijde achterkant en de spitse voorkant (hoewel iets verfijnder) en natuurlijk de zoem als hij rijdt.

Wild optimistisch natuurlijk, maar wat mij betreft mag de zelfrijdende elektrische auto er zijn rond 2020 :)

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hmm, de prijs van de Ampera-E in Noorwegen was gelekt als boven de 330000NOK in beperkte nummers. Volgens de googels is dat ongeveer 37k euro.

Of dat relevantie heeft voor de prijs in Nederland weet ik niet, maar het is zeker een interessant datapunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:57
databeestje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 22:43:
Hmm, de prijs van de Ampera-E in Noorwegen was gelekt als boven de 330000NOK in beperkte nummers. Volgens de googels is dat ongeveer 37k euro.

Of dat relevantie heeft voor de prijs in Nederland weet ik niet, maar het is zeker een interessant datapunt.
Dat kan je vergeten. Alle EV's zijn vrijgesteld voor BPM, BTW en andere heffingen. Tel er dus zeker een goed deel bovenop ;)

Niet voor niks dat ee hier op elke straathoek een EV staat.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Die prijs is wel erg belangrijk. Ik vind de Ioniq nu vrij interessant (volgende week proefritje in de EV) maar als de Ampera-E even duur of misschien 5k duurder zal zijn, dan lijkt me dat toch de betere auto door de meer dan dubbel zo grote accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:36
Rene schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:48:
[...]

Dat kan je vergeten. Alle EV's zijn vrijgesteld voor BPM, BTW en andere heffingen. Tel er dus zeker een goed deel bovenop ;)

Niet voor niks dat ee hier op elke straathoek een EV staat.
De perfecte reden om in Noorwegen wat meer marge te kunnen maken ;)

Maar in Nederland zijn ev's ook vrijgesteld van een hoop heffingen, dus de prijs zal wel meevallen gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Ter vergelijking:

Een ioniq met ALLE opties erop kost hier 289.000 NOK (vanafprijs 239.000 NOK).

Als de ampera-e vanaf 333.000 NOK gaat kosten is dat toch tegen de 40 procent duurder.

Overigens is de ampera-e hier de meest gereserveerde auto. Cijfers zijn er niet maar de importeur meldt 4 cijferige aantallen in de orderboeken. Ben dus benieuwd wat er voor Noorwegen gereserveerd is, vermoed dat de wachttijd behoorlijk kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:06
YoshiBignose schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 08:32:
Die prijs is wel erg belangrijk. Ik vind de Ioniq nu vrij interessant (volgende week proefritje in de EV) maar als de Ampera-E even duur of misschien 5k duurder zal zijn, dan lijkt me dat toch de betere auto door de meer dan dubbel zo grote accu.
Overweeg je een tweede EV naast je Tesla? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Blut, moet hem alweer weg doen voor wat goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Meen je dat nou? Als het goedkoper moet dat had je in beginsel toch al nooit voor een EV gekozen..?

Ik zag trouwens gisteren nog een 2e hands 2013 Tesla Model S voor €47.950 of zo, prijs viel me mee, maar die had een kilometerstand van 250.000 (!).

edit: deze dus www.marktplaats.nl/a/auto...ling-47-950-incl-btw.html

[ Voor 18% gewijzigd door Contagion op 05-11-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Was een grapje hoor :P zaken gaan goed. Achteraf een dikkere moeten nemen ;) Nee dit is misschien voor m'n werknemer. Vind €400 p/m voor 25.000 km zo'n Ioniq wel een erg nette prijs. Hij gaat dan van 22% bijtelling over 16.000 naar 4% van 35.000. Als hij dan iets meer eigen bijdrage betaalt dan denk ik dat het om en nabij echt niet duurder hoeft te zijn. En zo'n Ioniq is echt full option, moet wel lekker rijden.

Maar goed ik heb geen idee wat de Ampera-E gaat kosten in de lease. Als die ook scherp geprijsd gaat worden wil ik toch liever even dat afwachten. Model 3 zou nog mooier zijn maar dat duurt echt nog wel ff en volgens mij wordt dat ook duurder dan 35k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51
Tesla heeft ook stiekem een glazen dak (+€1700) en "Zonnedak" (+€2300) ingevoerd als optie voor de model S. Vergelijkbaar met wat er op de model 3 zit.
Toen iemand op twitter reageerde dat die naam verwarrend was en dat mensen dachten dat er PV in kwam kreeg hij als antwoord: "Dat wordt waarschijnlijk ook een optie"
https://electrek.co/2016/...ar-roof-option-elon-musk/

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
Contagion schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:57:
Meen je dat nou? Als het goedkoper moet dat had je in beginsel toch al nooit voor een EV gekozen..?

Ik zag trouwens gisteren nog een 2e hands 2013 Tesla Model S voor €47.950 of zo, prijs viel me mee, maar die had een kilometerstand van 250.000 (!).

edit: deze dus www.marktplaats.nl/a/auto...ling-47-950-incl-btw.html
En hij is al verkocht. Vind het toch een hoop kilometers wat hij weg heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

84.000 km/jaar of 231 km per dag als je elke dag rijdt. :o Ongelofelijk!
En een (rijdende) Model S voor minder dan € 50.000 verkoopt altijd. Ben wel heel benieuwd naar de staat van de accu.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Volgens mij wordt het meer en meer duidelijk dat die accu's het wel overleven. In principe gaat de accu een autoleven mee. Het is niet voor niets dat de meeste producenten megaveel garantie op de accu's geven. De techniek begint uit zijn kinderschoenen te komen en de voorspelling vn de doemdenkers gaan naar de prullenbak.

Onze golf heeft bijvoorbeeld 8 jaar / 160.000 kilometer op de accu (70% restcapaciteit). Met dit als basis verwacht Volkswagen dat de accu's dus boven dit percentage zitten. Daarbij zijn de accu's niet opeens in de nacht overleden.

Ik maak me er in ieder geval geen zorgen om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
En bovendien zit daar gewoon nog garantie op mocht dat stuk gaan. Verder helpt het ook wel dat deze nog in de 0% bijtelling zat. €47.950 incl. btw is wel een hele mooie prijs, maar heb geen idee hoe het met de betrouwbaarheid verder zit en of ie nog wel lekker strak rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-09 21:56
YoshiBignose schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:00:
En bovendien zit daar gewoon nog garantie op mocht dat stuk gaan. Verder helpt het ook wel dat deze nog in de 0% bijtelling zat. €47.950 incl. btw is wel een hele mooie prijs, maar heb geen idee hoe het met de betrouwbaarheid verder zit en of ie nog wel lekker strak rijdt.
Voor de buitenwereld zie je niet of hij nog fijn rijd, betrouwbaar is en of de accu nog tiptop is. Zelfs de grote hoeveelheid gereden km zien ze niet.

Ze zien wel dat je met een model S komt. Dat is voor een groep mensen ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Contagion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-09 16:26
Ik bedoel eigenlijk meer dat je dus niet zo heel veel afschrijft op een Model S omdat je na 3 jaar met 245.000 kilometers op de klok toch nog zo veel betaalt.

De nieuwprijs van deze auto was (volgens autoweek.nl) €91.950 dus de verkoopprijs nu is ongeveer de helft. Dat lijkt me toch zeker niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YoshiBignose schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:36:
Was een grapje hoor :P zaken gaan goed. Achteraf een dikkere moeten nemen ;) Nee dit is misschien voor m'n werknemer. Vind €400 p/m voor 25.000 km zo'n Ioniq wel een erg nette prijs. Hij gaat dan van 22% bijtelling over 16.000 naar 4% van 35.000. Als hij dan iets meer eigen bijdrage betaalt dan denk ik dat het om en nabij echt niet duurder hoeft te zijn. En zo'n Ioniq is echt full option, moet wel lekker rijden.

Maar goed ik heb geen idee wat de Ampera-E gaat kosten in de lease. Als die ook scherp geprijsd gaat worden wil ik toch liever even dat afwachten. Model 3 zou nog mooier zijn maar dat duurt echt nog wel ff en volgens mij wordt dat ook duurder dan 35k.
Hahaha, je vergeet te vermelden dat het jou dan ook aardig wat verbruik scheelt. Ervan uitgaande dat hij nu een tankpas heeft.

Wat voor leasebedrag heeft je werknemer nu?

Je werknemer kan dat thuis wel zijn stroom doorverkopen aan jou voor 35 cent / kWh :+
Maakt hij nog winst ook op de stroom en bij jij alsnog minder kwijt. win/win!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Nou, heb inmiddels 2 keer proef gereden in de Ioniq en ik ben echt helemaal verkocht, rijdt super! Moet nog even in conclaaf met mn leasemaatschappij over het definitieve leasebedrag, maar wat mij betreft gaat dit hem worden. *O* oOo

Op basis van mijn ervaring tot nu toe is mijn inschatting dat de actieradius ook met flink wat snelweg, nog best heel behoorlijk zal zijn. Ik reed weg met een niet volledig geladen accu (ongeveer 80%) die een bereik van 188km aangaf, heb tijdens het proefrijden allesbehalve zuinig gereden (sport mode lekker uitgeprobeerd, flinke stukken 130 gereden, flink opgetrokken etc) en met een feitelijk afgelegde afstand van 53km heeft dat een actieradius gekost van 57; ik weet zeker dat ik, met bewuster gebruik maken van regeneratief remmen en snelheid niet boven de 110 en constant gebruik maken van de eco mode, ook mijn incidentele rit van 190km prima zonder bij te laden ga kunnen rijden. Valt me echt niet tegen!

Wat wellicht trouwens voor anderen ook nog wel interessant is en wat mij eerder in ieder geval nog niet duidelijk was, is dat de prijs 2.500 lager is als je geen laadpaal neemt. Dus de Premium is dan geen 37.495 maar 34.995. Toch een aardig verschil! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
juupke schreef op zondag 06 november 2016 @ 17:04:
Wat wellicht trouwens voor anderen ook nog wel interessant is en wat mij eerder in ieder geval nog niet duidelijk was, is dat de prijs 2.500 lager is als je geen laadpaal neemt. Dus de Premium is dan geen 37.495 maar 34.995. Toch een aardig verschil! d:)b
Mag ik vragen hoe jij aan die wijsheid komt?

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
EV-newbie schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:46:
[...]

Is me verteld door de dealer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Tja, als je het zelf kan dan heb je het met een middag en 500 euro ongeveer wel geregeld. In mijn geval was het nog minder, ik laad maar met 3kW en de groep van de schuur was vrijwel kaal (led lamp en vriezer (55 Watt) is niet de moeite), dus hop, daar een blauwe CEE stekker gemaakt voor het laadpunt. (2e hands EV Box)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
databeestje schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:02:
Tja, als je het zelf kan dan heb je het met een middag en 500 euro ongeveer wel geregeld. In mijn geval was het nog minder, ik laad maar met 3kW en de groep van de schuur was vrijwel kaal (led lamp en vriezer (55 Watt) is niet de moeite), dus hop, daar een blauwe CEE stekker gemaakt voor het laadpunt. (2e hands EV Box)
Haha, ik ga echt niet zelf aan de slag... maar heb geen eigen grond waarop ik een laadpunt kan laten installeren (heb een huurwoning zonder oprit o.i.d.) dus al zou ik willen, ik kan er niks mee. En om de hoek staat al een laadpaal die door de gemeente geplaatst is, dat wordt dus waarschijnlijk een plek waar ik veel zal laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Zo; dat was een weekend sturen met de Ioniq Electric, helaas wel de basisuitvoering.

Gisteren opgehaald met 210 km op de teller. Deze auto is ook bij de introductie in augustus geweest (zal waarschijnlijk voor alle demo's gelden). De wagen wordt morgen terug gebracht met 547 kilometer, dus een behoorlijk eind gereden.

Gelukkig blijkt de auto wel voorverwarming te hebben, communicatiefout over stand-/voorverwarming.
Qua Mennekes: mis echt de onderste twee polen, dus is alleen 1 fase mogelijk.
Qua actieradius:
Deze auto is véél beter dan de Leaf. Met de Leaf reden wij 10 km lang 130/135, dit had een weerslag van 65 km actieradius, de wagen stond in de hoogst haalbare eco-mode. Met de Ioniq hebben wij dit ook gedaan, maar dan nog veel verder. Die 50 km op 130/135 heeft uiteindelijk maar 62 km actieradius gekost!! De auto is veel zuiniger. Wij reden in de normale stand, niet eens eco!
Voorts viel ons op dat de Leaf op die snelheid een afwijking heeft van 15kmh, bij de Ioniq is dit 5 kmh. Je rijdt dus ook echt harder.

Een actieradius op de snelweg met snelheden van 120 kmh bij een buitentemperatuur van 8 graden is 180 km. Dit is echt reëel.
Heb je een combinatie van snelwegen (max 111kmh), dorpen/steden en rijkswegen, dan is de actieradius een reële 210 km. Dit bleek tijdens onze rit van 100 km op die manier. Dit hebben wij gereden in de eco modus. Regeneratief remmen stond op stand 2 en verwarming gewoon in hele wagen aan.

Wat wel opviel. Tijdens een rit op de snelweg in de avond (62 km) zijn wij 85 km actieradius kwijtgeraakt. Er werd in de eco-modus gereden met een snelheid van 111 kmh.
De oorzaak lag 'm echt in het weer (denk ik). Buiten was het 4 tot 6 graden, veel regen, donker (dus lichten aan). Moet eerlijk bekennen dat ik van dat resultaat schrok, het past ook niet bij wat ik verder dit weekend heb meegemaakt qua verbruik voor de Ioniq.

Opladen bij Fastned; zoals verwacht heel snel.
Geluid in de auto; zeer weinig.
Comfort; gewoon goed zolang je geen straf geveerde auto of zevende auto verwacht. Zoals gezegd; gewoon goed.
Navi; prima!
Verwarming; vreemd! Van tijd tot tijd krijg je ineens koude/koele lucht. Verder wordt de wagen zeer snel warm van binnen (ook zonder voorverwarming)
Ruimte; meer dan genoeg. Heel veel ruimte op de achterbank met helaas wel een tunnel(tje).
Achterbak; ofschoon de accu eronder ligt waardoor de vloer omhoog is gekomen, is de ruimte gewoon zeer behoorlijk te noemen!

Samenvattend; dit wordt 'm, maar dan wel in de meest uitgebreide uitvoering. Die heeft toch een aantal zaken die wij op deze uitvoering echt missen.

SolarFrontier 7.140Wp + Hyundai Ioniq Electric + Tesla MY LR= rijden op zonlicht!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
juupke schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:48:
[...]

Is me verteld door de dealer hier.
Mooi zo!

Dus het kan wel. Die neem ik dus mee in de onderhandeling!

Dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EV-newbie schreef op zondag 06 november 2016 @ 18:46:
Het verklaard wel waarom de leasemij bij mij twee opties had. Mét en zónder laadpaal, waarbij die laatste goedkoper was in de lease. Ik snapte dat niet, aangezien het een gratis laadpaal zou zijn. Ik heb er verder geen vragen over gesteld, omdat het voor mij nog niet aan de orde is...
juupke schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:14:
Haha, ik ga echt niet zelf aan de slag... maar heb geen eigen grond waarop ik een laadpunt kan laten installeren (heb een huurwoning zonder oprit o.i.d.) dus al zou ik willen, ik kan er niks mee. En om de hoek staat al een laadpaal die door de gemeente geplaatst is, dat wordt dus waarschijnlijk een plek waar ik veel zal laden.
Ik heb ook geen eigen oprijlaan, maar wel openbare parkeergelegenheid voor de deur.
Ik wil dus zeker wel een laadpaal, voor de 80% van de tijd dat je voor de deur wél kan laden.

Waarom? Ik verwacht de komende tijd een forse toenames van EV's en dat die gemeente palen dus steeds vaker bezet zullen zijn... Daarnaast kun je dus je eigen stroom á 35 cent per kWh aan je baas verkopen. ;)

Beetje toekomstgericht, liever nu een gratis laadpaal dan er over twee jaar één te moeten kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juupke
dfrenner schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:26:

[...]

Ik heb ook geen eigen oprijlaan, maar wel openbare parkeergelegenheid voor de deur.
Ik wil dus zeker wel een laadpaal, voor de 80% van de tijd dat je voor de deur wél kan laden.

Waarom? Ik verwacht de komende tijd een forse toenames van EV's en dat die gemeente palen dus steeds vaker bezet zullen zijn... Daarnaast kun je dus je eigen stroom á 35 cent per kWh aan je baas verkopen. ;)

Beetje toekomstgericht, liever nu een gratis laadpaal dan er over twee jaar één te moeten kopen.
Ik ga over minder dan een jaar verhuizen, dus voor mijn huidige woning is het niet de moeite waard. Bij de nieuwe woning is nog niet bekend hoe de situatie precies gaat zijn, maar dat komt ook wel goed.

Maar even gewoon uit nieuwsgierigheid: ik dacht dat je, als je geen eigen grond hebt waar je hem kunt laten installeren, überhaupt geen eigen laadpaal kunt nemen... maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dat dus niet klopt? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je geen eigen laadpaal kunt laten plaatsen bij een openbare parkeergelegenheid.

Wat overigens ook wel wat uitmaakt, is dat de EV voor mij een leasewagen wordt, en ik er dus sowieso niet langer dan 4 jaar in zal rijden; korter als ik eerder zou overstappen naar een andere werkgever (geen plannen momenteel, maar je weet nooit). Als het om een eigen aankoop zou gaan, dan stond ik er ook heel anders in. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op zondag 06 november 2016 @ 15:29:
[...]

Hahaha, je vergeet te vermelden dat het jou dan ook aardig wat verbruik scheelt. Ervan uitgaande dat hij nu een tankpas heeft.

Wat voor leasebedrag heeft je werknemer nu?

Je werknemer kan dat thuis wel zijn stroom doorverkopen aan jou voor 35 cent / kWh :+
Maakt hij nog winst ook op de stroom en bij jij alsnog minder kwijt. win/win!
Ja hij tankt nu zo'n €3600 per jaar met een tankpas. Heeft geen oprit ofzo dus kan denk ik bij hem thuis geen laadpaal plaatsen. Dat geeft dus nog wel een probleem want in het weekend zal hij dan moeten zoeken naar openbare plekken of heel triest moeten rijden.

Hij heeft nu geen lease, ik kon een Rio tegen een nette prijs overnemen dus daar rijdt hij in. Die auto heeft bijna geen afschrijving, dus dat scheelt op zich wel. Zuinig is ie echter niet, zo'n 1 op 13. En in 2017 5 jaar oud dus ook geen 14% bijtelling meer. Al met al wel een rekensom waard.

Misschien die Ioniq lease voor 24 maanden... die prijs is nog best interessant (vanaf €500 pm uit m'n hoofd). Maar ja zoals die verhalen hierboven is de range misschien wel oke, maar het is toch nog matig. Over 2 jaar zal de Ampera-E, de Model 3 en misschien nog wat andere interessant spul aanwezig zijn die zeker wel 300 km radius moeten halen. Lastig...... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 09:15
juupke schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:51:
[...]

Ik ga over minder dan een jaar verhuizen, dus voor mijn huidige woning is het niet de moeite waard. Bij de nieuwe woning is nog niet bekend hoe de situatie precies gaat zijn, maar dat komt ook wel goed.

Maar even gewoon uit nieuwsgierigheid: ik dacht dat je, als je geen eigen grond hebt waar je hem kunt laten installeren, überhaupt geen eigen laadpaal kunt nemen... maar uit jouw verhaal begrijp ik dat dat dus niet klopt? Ik was namelijk in de veronderstelling dat je geen eigen laadpaal kunt laten plaatsen bij een openbare parkeergelegenheid.

Wat overigens ook wel wat uitmaakt, is dat de EV voor mij een leasewagen wordt, en ik er dus sowieso niet langer dan 4 jaar in zal rijden; korter als ik eerder zou overstappen naar een andere werkgever (geen plannen momenteel, maar je weet nooit). Als het om een eigen aankoop zou gaan, dan stond ik er ook heel anders in. :+
Afgezien van het laten plaatsen van een paal: ben je dan niet bang dat de hele buurt de hele tijd bij 'jouw' paal staat te laden?
Daar ligt mijn 'bezwaar' bij het laten plaatsen van een paal op openbaar terrein waaraan ik wel (bij)betaal.
Ga eerst kijken of ik via de gemeente een openbare paal kan krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou het niet erg vinden aangezien je er per kWh toch wat mee verdiend zonder zelf ook maar wat te doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
juupke schreef op zondag 06 november 2016 @ 20:51:
[...]

De laadpaal plaats je wel op eigen grond. De voortuin, of tegen de muur van het huis.

Ik weet niet hoeveel het kost een laadpaal te verplaatsen, maar mijn buurman is laatst verhuisd. Hij had hem inderdaad in de voortuin staan. Kabel over de stoep naar de auto. Eventueel mat eroverheen leggen en laden maar.
YoshiBignose schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:06:
[...]

Ja hij tankt nu zo'n €3600 per jaar met een tankpas. Heeft geen oprit ofzo dus kan denk ik bij hem thuis geen laadpaal plaatsen. Dat geeft dus nog wel een probleem want in het weekend zal hij dan moeten zoeken naar openbare plekken of heel triest moeten rijden.

Hij heeft nu geen lease, ik kon een Rio tegen een nette prijs overnemen dus daar rijdt hij in. Die auto heeft bijna geen afschrijving, dus dat scheelt op zich wel. Zuinig is ie echter niet, zo'n 1 op 13. En in 2017 5 jaar oud dus ook geen 14% bijtelling meer. Al met al wel een rekensom waard.

Misschien die Ioniq lease voor 24 maanden... die prijs is nog best interessant (vanaf €500 pm uit m'n hoofd). Maar ja zoals die verhalen hierboven is de range misschien wel oke, maar het is toch nog matig. Over 2 jaar zal de Ampera-E, de Model 3 en misschien nog wat andere interessant spul aanwezig zijn die zeker wel 300 km radius moeten halen. Lastig...... >:)
Ahaa zo.
Klopt Ioniq is gewoon erg goed geprijsd in de lease. Eind dit jaar schijnt er ook een 41kWh versie van de ioniq te komen.
Het blijft lastig voorspellen. Model 3 zijn ze alleen nog niet eens mee begonnen en ze moeten er nog 500.000(?) gaan maken. Als je hem nog moet gaan bestellen kan dat nog wel eens lang gaan duren.
Eddos schreef op zondag 06 november 2016 @ 21:13:
[...]

Afgezien van het laten plaatsen van een paal: ben je dan niet bang dat de hele buurt de hele tijd bij 'jouw' paal staat te laden?
Daar ligt mijn 'bezwaar' bij het laten plaatsen van een paal op openbaar terrein waaraan ik wel (bij)betaal.
Ga eerst kijken of ik via de gemeente een openbare paal kan krijgen :)
Kun je toch zelf instellen of dat mag, tevens het tarief.

Edit:
Een openbare laadpaal betaal je sowieso 35cent per kWh en niemand kan garanderen dat dit zo blijft.
Thuis zit je op 16 cent en met bijvoorbeeld zonnepanelen op 0.

Vergeet niet dat het een redelijke toename aan energie te verwachten is, dus 16 vs 35 cent is best een hoop.

Daarnaast kan bij een gemeente paal juist iedereen laden. Bij ons in de straat is een laadpaal met twee punten geplaatst. Na een paar maanden, als mensen het door hebben komen de phev's als strontvliegen op stront afgevlogen. Er staan nu phev's uit hele andere straten te laden en dat is nu al dringen geblazen. Veel GTE en Outlamder rijders die voor een beetje stroom graag twee straten uitlopen...

Dus ik heb liever een eigen laadpaal waar ik 85% van de tijd plek voor de deur heb en zelf kan laden, dan een gemeente paal waar over een jaar veel meer klanten dan nu zullen staan te dringen.

[ Voor 12% gewijzigd door BlakHawk op 07-11-2016 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door BlakHawk op 07-11-2016 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dfrenner schreef op maandag 07 november 2016 @ 06:20:
[...]

Daarnaast kan bij een gemeente paal juist iedereen laden. Bij ons in de straat is een laadpaal met twee punten geplaatst. Na een paar maanden, als mensen het door hebben komen de phev's als strontvliegen op stront afgevlogen. Er staan nu phev's uit hele andere straten te laden en dat is nu al dringen geblazen. Veel GTE en Outlamder rijders die voor een beetje stroom graag twee straten uitlopen...

Dus ik heb liever een eigen laadpaal waar ik 85% van de tijd plek voor de deur heb en zelf kan laden, dan een gemeente paal waar over een jaar veel meer klanten dan nu zullen staan te dringen.
Als er zoveel vraag is wordt het niet eens tijd om bij de gemeente te informeren naar een extra paal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
EV-newbie schreef op zondag 06 november 2016 @ 19:15:
Zo; dat was een weekend sturen met de Ioniq Electric, helaas wel de basisuitvoering.

Gisteren opgehaald met 210 km op de teller. Deze auto is ook bij de introductie in augustus geweest (zal waarschijnlijk voor alle demo's gelden). De wagen wordt morgen terug gebracht met 547 kilometer, dus een behoorlijk eind gereden.

Gelukkig blijkt de auto wel voorverwarming te hebben, communicatiefout over stand-/voorverwarming.
Qua Mennekes: mis echt de onderste twee polen, dus is alleen 1 fase mogelijk.
Qua actieradius:
Deze auto is véél beter dan de Leaf. Met de Leaf reden wij 10 km lang 130/135, dit had een weerslag van 65 km actieradius, de wagen stond in de hoogst haalbare eco-mode. Met de Ioniq hebben wij dit ook gedaan, maar dan nog veel verder. Die 50 km op 130/135 heeft uiteindelijk maar 62 km actieradius gekost!! De auto is veel zuiniger. Wij reden in de normale stand, niet eens eco!
Voorts viel ons op dat de Leaf op die snelheid een afwijking heeft van 15kmh, bij de Ioniq is dit 5 kmh. Je rijdt dus ook echt harder.

Een actieradius op de snelweg met snelheden van 120 kmh bij een buitentemperatuur van 8 graden is 180 km. Dit is echt reëel.
Heb je een combinatie van snelwegen (max 111kmh), dorpen/steden en rijkswegen, dan is de actieradius een reële 210 km. Dit bleek tijdens onze rit van 100 km op die manier. Dit hebben wij gereden in de eco modus. Regeneratief remmen stond op stand 2 en verwarming gewoon in hele wagen aan.

Wat wel opviel. Tijdens een rit op de snelweg in de avond (62 km) zijn wij 85 km actieradius kwijtgeraakt. Er werd in de eco-modus gereden met een snelheid van 111 kmh.
De oorzaak lag 'm echt in het weer (denk ik). Buiten was het 4 tot 6 graden, veel regen, donker (dus lichten aan). Moet eerlijk bekennen dat ik van dat resultaat schrok, het past ook niet bij wat ik verder dit weekend heb meegemaakt qua verbruik voor de Ioniq.

Opladen bij Fastned; zoals verwacht heel snel.
Geluid in de auto; zeer weinig.
Comfort; gewoon goed zolang je geen straf geveerde auto of zevende auto verwacht. Zoals gezegd; gewoon goed.
Navi; prima!
Verwarming; vreemd! Van tijd tot tijd krijg je ineens koude/koele lucht. Verder wordt de wagen zeer snel warm van binnen (ook zonder voorverwarming)
Ruimte; meer dan genoeg. Heel veel ruimte op de achterbank met helaas wel een tunnel(tje).
Achterbak; ofschoon de accu eronder ligt waardoor de vloer omhoog is gekomen, is de ruimte gewoon zeer behoorlijk te noemen!

Samenvattend; dit wordt 'm, maar dan wel in de meest uitgebreide uitvoering. Die heeft toch een aantal zaken die wij op deze uitvoering echt missen.
Ik ben wel benieuwd of dit allemaal van het dashboard is afgelezen. Want dan zijn je resultaten toch best afhankelijk van het algoritme dat hyundai gebruikt om de Range Remaining te berekenen. Zou namelijk ook verklaren waarom je op het laatst zoveel kwijtraakte, misschien dat het effect van je 130 rit pas later zichtbaar wordt op deze schatting.
Of is er een optie om het actuele verbruik/gemiddelde te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik vermoed ook dat het voornamelijk aan het algoritme ligt.
Mijn ervaring met de leaf is dat hij het verbruik tijdens de laatst afgelegde kilometer direct zwaar verwerkt in de schatting. (Dis rijdt je even 130 dan duikelt de range hard naar beneden)
Als je een veel minder agressieve berekening gebruikt dan lijkt het veel minder invloed te hebben, maar naarmate je dan langer hard rijd, en je gemiddelde snelheid over een langere afstand dus ook hoger wordt, loopt de range alsnog snel terug.

Is de range nog gekoppeld aan het navigatiesysteem? Dus als je een route met snelwegen inplant dat hij dan een ander bereik aangeeft dan wanneer je een route over provinciale wegen inplant.

Edit: ik zeg dus niet dat het ding geen goede range zou hebben, maar dat je gewoon voorzichtig moet zijn met wat de auto aangeeft totdat je uit ervaring weet wat dat cijfer echt betekent.

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 07-11-2016 09:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
dfrenner schreef op maandag 07 november 2016 @ 06:20:
[...]

Ahaa zo.
Klopt Ioniq is gewoon erg goed geprijsd in de lease. Eind dit jaar schijnt er ook een 41kWh versie van de ioniq te komen.
Het blijft lastig voorspellen. Model 3 zijn ze alleen nog niet eens mee begonnen en ze moeten er nog 500.000(?) gaan maken. Als je hem nog moet gaan bestellen kan dat nog wel eens lang gaan duren.
Ook dat nog... nou die 41kwh klinkt natuurlijk wel veel interessanter dan 28kwh. Even wachten dus maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Zou het? Ik zou me als early adopter behoorlijk genaaid voelen als ze met een grotere batterij komen. 1 ding is het als het model al een tijd meegaat, maar de ioniq is pas een aantal weken leverbaar.

Bij onze golf weet ik bijvoorbeeld dat er een 300km versie komt. Maar hier heb ik bewust gekozen voor het huidige model en 2de hands omdat de eerste eigenaar al een aardige afschrijving voor zijn rekening heeft genomen.

Die ioniq zakt direct in waarde als ze besluiten net na de release een grotere batterij aan te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Nivve schreef op maandag 07 november 2016 @ 08:24:
[...]

Ik ben wel benieuwd of dit allemaal van het dashboard is afgelezen. Want dan zijn je resultaten toch best afhankelijk van het algoritme dat hyundai gebruikt om de Range Remaining te berekenen. Zou namelijk ook verklaren waarom je op het laatst zoveel kwijtraakte, misschien dat het effect van je 130 rit pas later zichtbaar wordt op deze schatting.
Of is er een optie om het actuele verbruik/gemiddelde te zien?
De berekeningen qua verbruik zijn met gegevens gemaakt die ik zelf heb afgelezen van de auto en de pomp e.d.
Die zijn verwerkt in Excel.

De actieradius wordt door de auto direct berekend. Na de rit met 130 kmh zijn wij nog 80 kilometer binnendoor gaan rijden. Zoals verwacht liep de actieradius toen weer op. De auto geeft dus steeds aan hoever je werkelijk zou kunnen komen met je huidige rijstijl.

Mogelijk staat het warrig in mijn bericht, maar de rit waarbij er ineens zoveel actieradius verdween, was een rit tussen andere ritten die dag. Met deze rit begonnen wij op een actieradius van 165 en een kilometerstand van 252 km (geen dagteller, de echte teller!). Aan het einde van die rit stond de teller op 314, dus 62 kilometer. De actieradius was echter geslonken naar 80 kilometer, dus 85 km actieradius weg op 62 kilometer. Na een stop zijn wij toen dezelfde weg weer terug gereden met dezelfde rijstijl. Echter wel eerder gestopt om bij Fastned te tanken. Die rit was toen 42 kilometer en leverde een afname van 45 kilometer in de actieradius op. De rit die wij toen nog moesten afleggen (dus 20 kilometer) betrof voor de helft 90 en 80 km-wegen, dus een lagere snelheid en een lager verbruik.
Dus aan een te positief algoritme zolang de accu "vol" (meer dan 60/70%) zou dit eigenlijk niet kunnen liggen, dan zou de rit van 42 km over de snelweg immers ook veel meer moeten hebben afgeschreven in de actieradius.

Het actuele verbruik is inderdaad af te lezen, net als het gemiddelde.

[ Voor 18% gewijzigd door EV-newbie op 07-11-2016 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
NovapaX schreef op maandag 07 november 2016 @ 09:00:
Ik vermoed ook dat het voornamelijk aan het algoritme ligt.
Mijn ervaring met de leaf is dat hij het verbruik tijdens de laatst afgelegde kilometer direct zwaar verwerkt in de schatting. (Dis rijdt je even 130 dan duikelt de range hard naar beneden)
Als je een veel minder agressieve berekening gebruikt dan lijkt het veel minder invloed te hebben, maar naarmate je dan langer hard rijd, en je gemiddelde snelheid over een langere afstand dus ook hoger wordt, loopt de range alsnog snel terug.

Is de range nog gekoppeld aan het navigatiesysteem? Dus als je een route met snelwegen inplant dat hij dan een ander bereik aangeeft dan wanneer je een route over provinciale wegen inplant.

Edit: ik zeg dus niet dat het ding geen goede range zou hebben, maar dat je gewoon voorzichtig moet zijn met wat de auto aangeeft totdat je uit ervaring weet wat dat cijfer echt betekent.
De Ioniq heeft het energie huishouden op hogere snelheid gewoon beter voor elkaar dan de Leaf.

Zoals ik eerder aangaf: Een rit van 10 kilometer met 135 kmh met de Leaf had een afname van 60 kilometer in actieradius tot gevolg. Bij die Ioniq ging de actieradius ook omlaag, maar veel minder dramatisch! De Ioniq had (volgens dashboard) een verbruik op die snelheid van 16,2 kWh per 100 km. Dat is met de Leaf heel anders.

Hij geeft geen een ander bereik aan indien je de navi hebt ingesteld en daarbij dus veel snelweg zal rijden. Natuurlijk past de actieradius zich wel aan tijdens het tijden.

Qua ervaring; hmmm... ben benieuwd hoeveel personen kunnen zeggen dat ze nu 337 kilometer met de Electric hebben gereden.
Zelf ben ik een fleetowner die echt alles door moet rekenen. Je kan mijn genoemde cijfertjes dus best serieus nemen.
Maar een kritische houding is altijd verstandig, nooit zomaar iets aannemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb nog even gegoogeld, en de Ioniq heeft een bijzonder lage luchtweerstand. Dat verklaart wel een stuk.

Een cw-waarde van 0,24 (dat is zo te zien voor de hybride, de dichte neus van de electric maakt dat mogelijk nog lager) is natuurlijk ook wel een pak beter dan de 0,29 van de Leaf. (dat scheelt al zo'n 15%-20%)
Daarbij zal het frontoppervlak van de Ioniq wellicht ook wat kleiner zijn. Dat heeft naast de CW-waarde ook invloed op het verbruik. De Leaf is 5cm smaller maar wel een dikke 10cm hoger.

Met wat verdere efficiëntieslagen in het energieverbruik is het inderdaad zeker niet ondenkbaar dat er zomaar 25%-30% verschil zit tussen de Leaf en de Ioniq bij dezelfde snelheid. (De meeste techniek uit de Leaf stamt dan ook al uit 2011 ofzo... dus niet heel verwonderlijk)

Ik vond alleen de ruimte op de achterbank wat tegenvallen. (was pas bij de dealer voor een schade en daar stond een Ioniq hybrid)
Ik kon wel redelijk achter mezelf zitten, maar de hoofdruimte was echt slecht. (en ik ben 'gewoon' 1,82m lang)
De achterbak was wel lekker ruim, materiaalgebruik etc. leek meer dan prima.
Maargoed, dat was op basis van een 'bezichtiging' van nog geen drie minuten.

Edit: Ik ben daarom ook wel heel benieuwd naar het bereik van de Tesla Model 3. Als ze inderdaad richting de beoogde CW-waarde van 0,21 uit kunnen komen, en de 'drag area' ook klein kunnen houden kan dat nog wel eens heel zuinig worden. (0,15kWh/km bij hogere snelheden)
Het volledige glazen dak moet er in ieder geval voor zorgen dat de hoofdruimte voldoende blijft terwijl de hoogte van de auto beperkt blijft.

[ Voor 61% gewijzigd door NovapaX op 07-11-2016 14:30 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
NovapaX schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:12:
Ik heb nog even gegoogeld, en de Ioniq heeft een bijzonder lage luchtweerstand. Dat verklaart wel een stuk.

Een cw-waarde van 0,24 (dat is zo te zien voor de hybride, de dichte neus van de electric maakt dat mogelijk nog lager) is natuurlijk ook wel een pak beter dan de 0,29 van de Leaf. (dat scheelt al zo'n 15%-20%)
Daarbij zal het frontoppervlak van de Ioniq wellicht ook wat kleiner zijn. Dat heeft naast de CW-waarde ook invloed op het verbruik. De Leaf is 5cm smaller maar wel een dikke 10cm hoger.

Met wat verdere efficiëntieslagen in het energieverbruik is het inderdaad zeker niet ondenkbaar dat er zomaar 25%-30% verschil zit tussen de Leaf en de Ioniq bij dezelfde snelheid. (De meeste techniek uit de Leaf stamt dan ook al uit 2011 ofzo... dus niet heel verwonderlijk)
Voor de volledigheid; de Leaf is zelfs al in 2010 op de markt gekomen.

Maar jij geeft wel iets aan waar ik mij eerder over verbaasd heb. Jij denkt (net als ik) dat de Electric een nog lager cw-waarde heeft (zou eventueel kunnen hebben). Toch geeft Hyundai op mijn eerdere vraag aan hun aan dat de cw-waarde gelijk is aan de hybride..... Vreemd maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
EV-newbie schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:26:
[...]

Voor de volledigheid; de Leaf is zelfs al in 2010 op de markt gekomen.

Maar jij geeft wel iets aan waar ik mij eerder over verbaasd heb. Jij denkt (net als ik) dat de Electric een nog lager cw-waarde heeft (zou eventueel kunnen hebben). Toch geeft Hyundai op mijn eerdere vraag aan hun aan dat de cw-waarde gelijk is aan de hybride..... Vreemd maar waar.
Ach, het zou zomaar kunnen dat ze het niet afzonderlijk getest hebben. Het verschil zou zo maar binnen de marges kunnen vallen. (de grille van de hybride zal voor een groot deel ook wel gewoon dicht zitten.) Maar het zal allicht ietsje schelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie

Ik vond alleen de ruimte op de achterbank wat tegenvallen. (was pas bij de dealer voor een schade en daar stond een Ioniq hybrid)
Ik kon wel redelijk achter mezelf zitten, maar de hoofdruimte was echt slecht. (en ik ben 'gewoon' 1,82m lang)
Hoofdruimte in de Leaf is veeeeeeeeel meer. Maar dat zit ook immers 1 van de oorzaken waardoor de cw-waarde bij de Ioniq zo laag is.

Gelukkig ben ik (als langste in de familie) nog 4 centimeter kleiner dan dat jij bent. Mijn zoon zal echter de 1.90 ruim gaan passeren... Ach; beenruimte zat, dan maar een beetje onderuitgezakt zitten.

Mijn mening qua materieelgebruik; ... De gebruikte kunststoffen (los van het zachte dashboard) komen het best overeen met een bestelauto van 5 jaar geleden. Het is wel prima maar niet heel modern of luxe. De Polo uit 2007 die deze Ioniq zou moeten vervangen heeft betere (kunst)stoffen op de deuren (als voorbeeld).
Maar; je kan niet alles willen of hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
NovapaX schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:29:
[...]

Ach, het zou zomaar kunnen dat ze het niet afzonderlijk getest hebben. Het verschil zou zo maar binnen de marges kunnen vallen. (de grille van de hybride zal voor een groot deel ook wel gewoon dicht zitten.) Maar het zal allicht ietsje schelen.
Dan is het niet vreemd.. Eigenlijk wel logisch wat jij aangeeft.
Of zou het andersom zijn? De Electric heeft de lage cw-waarde en daar mogen de anderen op mee liften. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
EV-newbie schreef op maandag 07 november 2016 @ 13:32:
[...]

De Ioniq heeft het energie huishouden op hogere snelheid gewoon beter voor elkaar dan de Leaf.

Zoals ik eerder aangaf: Een rit van 10 kilometer met 135 kmh met de Leaf had een afname van 60 kilometer in actieradius tot gevolg. Bij die Ioniq ging de actieradius ook omlaag, maar veel minder dramatisch! De Ioniq had (volgens dashboard) een verbruik op die snelheid van 16,2 kWh per 100 km. Dat is met de Leaf heel anders.

Hij geeft geen een ander bereik aan indien je de navi hebt ingesteld en daarbij dus veel snelweg zal rijden. Natuurlijk past de actieradius zich wel aan tijdens het tijden.

Qua ervaring; hmmm... ben benieuwd hoeveel personen kunnen zeggen dat ze nu 337 kilometer met de Electric hebben gereden.
Zelf ben ik een fleetowner die echt alles door moet rekenen. Je kan mijn genoemde cijfertjes dus best serieus nemen.
Maar een kritische houding is altijd verstandig, nooit zomaar iets aannemen!
Dat scheelt zeg. Op 134 op de teller gaat het bij de Zoe snel naar 26kWh/100km ;(
(wel de onzuinige 17" banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Volgens Reuters komt Toyota in 2020 met een 300km BEV (Battery Electric Verhicle) voor bepaalde markten. Begin 2017 zetten ze er een team voor op. De Mirai faalt in de VS.

Analisten zeggen dat het is om te voldoen aan emissie eisen in Californië. Hoop niet dat het daar bij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht als CARB een minimum gaat afdwingen per fabrikant los van de handel in certificaten zou dat een grote plus zijn. Mochten ze de waterstof auto voor dezelfde hoeveelheid ZEV credits laten gelden als een gewone EV dan laten Toyota, Honda en Hyundai deze vallen als een baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Erasmo schreef op maandag 07 november 2016 @ 07:29:
Als er zoveel vraag is wordt het niet eens tijd om bij de gemeente te informeren naar een extra paal?
Dit zijn nu allemaal eenmalige subsidies, in ons gevl zelfs Europese subsidies.
Je denkt toch niet dat de gemeente geld heeft om straks 50% van de parkeerplaatsen van laadpalen te voorzien in woonwijken?

Daarnaast moeten we het als consument niet willen. We maken van openbare parkeergelegenheid in woonwijken verdienmodellen voor grote bedrijven als Eneco en TNM etc.
Die weten ook dondersgoed dat we daar in de toekomst moeten parkeren, dus wat tariefsverhogingen dankzij een monopoliepositie op parkeren.

Nee ik zie liever initiatieven voor privé palen bij de thuis.
Rene schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:54:
Zou het? Ik zou me als early adopter behoorlijk genaaid voelen als ze met een grotere batterij komen. 1 ding is het als het model al een tijd meegaat, maar de ioniq is pas een aantal weken leverbaar.

Bij onze golf weet ik bijvoorbeeld dat er een 300km versie komt. Maar hier heb ik bewust gekozen voor het huidige model en 2de hands omdat de eerste eigenaar al een aardige afschrijving voor zijn rekening heeft genomen.

Die ioniq zakt direct in waarde als ze besluiten net na de release een grotere batterij aan te bieden.
Er stond een link je ergens in het vorige topic...
Restwaarde boeit mij niets, lease...

Edit: Ik ben daarom ook wel heel benieuwd naar het bereik van de Tesla Model 3. Als ze inderdaad richting de beoogde CW-waarde van 0,21 uit kunnen komen, en de 'drag area' ook klein kunnen houden kan dat nog wel eens heel zuinig worden. (0,15kWh/km bij hogere snelheden)
Het volledige glazen dak moet er in ieder geval voor zorgen dat de hoofdruimte voldoende blijft terwijl de hoogte van de auto beperkt blijft.
Ik vond het met 1,86 wel meevallen eigenlijk.
Daarnaast zit ik toch altijd voorin... Kinderen achterin, dus geen problemen mee als het iets te laag zou zijn.

Tja, die Model 3 moet eerst goed leverbaar blijken te zijn, anders wordt het veel te laat voor die auto beschikbaar is. Ik verwacht tegen die tijd echt wel veel meer andere leuke auto's...
mrmrmr schreef op maandag 07 november 2016 @ 14:51:
Volgens Reuters komt Toyota in 2020 met een 300km BEV (Battery Electric Verhicle) voor bepaalde markten. Begin 2017 zetten ze er een team voor op. De Mirai faalt in de VS.

Analisten zeggen dat het is om te voldoen aan emissie eisen in Californië. Hoop niet dat daar bij blijft.
Één van de redenen dat ik maar voor 2 jaar wil lease is dat heel veel merken ermee bezig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Vraagje aan mijn mede-LEAF-rijders:

De AUTO setting voor koplampen, hoe werkt die nou precies? Ik dacht dat ik het gecheckt had: auto in N gezet en uitgestapt om te controleren of ook de achterlichten branden bij normaal daglicht overdag, en volgens mij deden die het gewoon. Nu reed ik afgelopen weekend in de regen en kreeg ik volgens mij groot licht van achter, wat me doet vermoeden dat ik zonder achterlicht reed. Daarnaast kwam ik deze YouTube video tegen, waarin ze het hebben over koppeling aan de ruitenwissers. Hoewel ik altijd de setting op AUTO heb staan (dus ook tijdens het aanzetten van de auto) gingen mijn lampen afgelopen weekend overduidelijk niet aan.

Dus twee vraagjes:

1) welke verlichting staat er aan/hoort er aan te staan bij gewoon daglicht? (AUTO stand)
2) gaat jullie verlichting automatisch aan bij regen?

Ik zou de lampen wel permanent aan willen zetten, als dat de dashboardverlichting niet zou beïnvloeden; die hou ik graag op automatisch aanpassen om te voorkomen dat die 's nachts veel te fel is. Als je die loskoppelt van de verlichting moet je 'm steeds handmatig aanpassen.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Voor de mensen die op dit moment modellen aan het vergelijken zijn ivm overweging aanschaf: ik kwam dit overzicht tegen op de website van Nissan. Uiteraard zullen ze bepaalde opties weggelaten hebben die ze zelf niet hebben, maar er staan ook een paar goede objectieve cijfers in (prijs, vermogen, koppel etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
Veneficus schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:36:
Voor de mensen die op dit moment modellen aan het vergelijken zijn ivm overweging aanschaf: ik kwam dit overzicht tegen op de website van Nissan. Uiteraard zullen ze bepaalde opties weggelaten hebben die ze zelf niet hebben, maar er staan ook een paar goede objectieve cijfers in (prijs, vermogen, koppel etc)
Jammer dat z'n enige echte huidige concurrent (Ioniq Electric) er niet tussen staat. Is eigenlijk ook wel logisch, de Leaf moet het afleggen tegen de Ioniq.

Behalve natuurlijk op prijs, maar daar krijg je ook veel meer veiligheidsvoorzieningen (en andere zaken)voor.

Begrijo mij niet verkeerd; wij hadden de Leaf bijna gekocht, hij beviel prima. Maaf inmiddels is er een echte concurrent!

[ Voor 13% gewijzigd door EV-newbie op 07-11-2016 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:50

HeroS

SmartHome Nerd

Veneficus schreef op maandag 07 november 2016 @ 16:27:
Vraagje aan mijn mede-LEAF-rijders:

Dus twee vraagjes:

1) welke verlichting staat er aan/hoort er aan te staan bij gewoon daglicht? (AUTO stand)
2) gaat jullie verlichting automatisch aan bij regen?
De auto stand werkt via een lichtsensor (gevoeligheid is instelbaar). Dus het kan best regenen en dus licht genoeg zijn zodat de auto denkt dat de verlichting niet aan hoeft.

Dit is een bekend probleem welke ik ook op andere auto's had met automatische verlichting.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 06:58
EV-newbie schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:17:
[...]
Jammer dat z'n enige echte huidige concurrent (Ioniq Electric) er niet tussen staat. Is eigenlijk ook wel logisch, de Leaf moet het afleggen tegen de Ioniq.
Jammer dat de info achterhaald is, BMW i3 van voor de accu upgrade, Zoe van voor de accu upgrade, Golf van ... precies. En opties vergelijken is zo ook een beetje 'wij van WC eend'. Bovendien laten ze meer onwelgevallige getallen weg, zoals dat de BMW i3 20% verder komt in de NEDC met een kWh dan de Leaf en de Zoe zelfs 30%, dat zijn wel echte verschillen. Daar zie je toch dat de Leaf en de Soul wel steken laten vallen. De Ioniq hangt er een beetje tussenin:
Soul: 212km/27kWh=7.85 km/kWh
Leaf: 250km/30kWh=8.33 km/kWh
Ioniq: 250km/28kWh=8.93 km/kWh
i3: 190km/19kWh=10.0km/kWh
Zoe: 240km/22kWh=10.91km/kWh
Best forse verschillen voor een identieke test (hoe representatief die dan ook mag zijn).

[ Voor 31% gewijzigd door robhuls op 07-11-2016 20:33 . Reden: Ioniq range upgrade in losse post ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robhuls
Rene schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:54:

Volgens mij hadden we eerst Lithium Manganese Oxide (LMO, 24kWh Leaf, 22kWh Zoe). Daarna kregen we eerste generatie NMC (30kWh Leaf) en daarna 2e generatie NMC (41kWh Zoe). Wat ik kan vinden zijn de Ioniq pouches van LG, de klassieke 2 strings van 96 pouches wat zo iets onder de 30Kwh levert:
http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?t=662
Dat lijken dan eerste generatie NMC cellen. Dan licht een upgrade naar 2e generatie NMC voor de hand (de Zoe cellen), waarmee de capaciteit 80% toeneemt t.o.v. LMO. Dan kom je op 1.8*24/32=44% meer t.o.v. eerste generatie NMC, oftewel 40 kWh met een NEDC range van 360km en een EPA van 260 km. De Bolt heeft met 3 strings van 96 cellen een capaciteit van 60Kwh, wat hier ook keurig mee in lijn is. Ergens wel vreemd dat de Ioniq dan toch begint met de eigenlijk al verouderde eerste generatie NMC.

Hieruit kun je ook afleiden dat de Leaf waarschijnlijk een upgrade gaat krijgen naar ongeveer 40kWh (NMC1-->NMC2) en dat de Leaf 2 vermoedelijk met 60kWh gaat komen met 3 in plaats van 2 strings NMC2, net als de Bolt. Iets onderzekerder is de conclusie dat de Leaf 2 dan niet ver weg meer kan zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door robhuls op 07-11-2016 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
Dat verklaart een hoop. Maar excact daarom vind ik het zo raar dat ze het gen2 model zo snel na de introductie willen introduceren.

Zojuist met -5 op de temperatuurmeter 50 kilometer gereden. Bij thuiskomst nog ruim 75 kilometer over. Het valt me niet tegen om eerlijk te zijn. Gemiddeld over deze 50 kilometer 15.1 kWh/100km. Verder niets speciaals gedaan. Normaal profiel en de verwarming lekker op 22 graden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
robhuls schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:31:
[...]

Jammer dat de info achterhaald is, BMW i3 van voor de accu upgrade, Zoe van voor de accu upgrade, Golf van ... precies. En opties vergelijken is zo ook een beetje 'wij van WC eend'. Bovendien laten ze meer onwelgevallige getallen weg, zoals dat de BMW i3 20% verder komt in de NEDC met een kWh dan de Leaf en de Zoe zelfs 30%, dat zijn wel echte verschillen. Daar zie je toch dat de Leaf en de Soul wel steken laten vallen. De Ioniq hangt er een beetje tussenin:
Soul: 212km/27kWh=7.85 km/kWh
Leaf: 250km/30kWh=8.33 km/kWh
Ioniq: 250km/28kWh=8.93 km/kWh
i3: 190km/19kWh=10.0km/kWh
Zoe: 240km/22kWh=10.91km/kWh
Best forse verschillen voor een identieke test (hoe representatief die dan ook mag zijn).
Volgens NEDC heeft de Ioniq een actieradius van 280 km. Dus net als de I3 10km/kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robhuls
Oh ja, dat was verhoogd. Vaag verhaal, wikipedia heeft nog 250, daar had ik dit getal vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
robhuls schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:32:
[...]

Volgens mij hadden we eerst Lithium Manganese Oxide (LMO, 24kWh Leaf, 22kWh Zoe). Daarna kregen we eerste generatie NMC (30kWh Leaf) en daarna 2e generatie NMC (41kWh Zoe). Wat ik kan vinden zijn de Ioniq pouches van LG, de klassieke 2 strings van 96 pouches wat zo iets onder de 30Kwh levert:
Dat lijken dan eerste generatie NMC cellen. Dan licht een upgrade naar 2e generatie NMC voor de hand (de Zoe cellen), waarmee de capaciteit 80% toeneemt t.o.v. LMO. Dan kom je op 1.8*24/32=44% meer t.o.v. eerste generatie NMC, oftewel 40 kWh met een NEDC range van 360km en een EPA van 260 km. De Bolt heeft met 3 strings van 96 cellen een capaciteit van 60Kwh, wat hier ook keurig mee in lijn is. Ergens wel vreemd dat de Ioniq dan toch begint met de eigenlijk al verouderde eerste generatie NMC.

Hieruit kun je ook afleiden dat de Leaf waarschijnlijk een upgrade gaat krijgen naar ongeveer 40kWh (NMC1-->NMC2) en dat de Leaf 2 vermoedelijk met 60kWh gaat komen met 3 in plaats van 2 strings NMC2, net als de Bolt. Iets onderzekerder is de conclusie dat de Leaf 2 dan niet ver weg meer kan zijn.
Bizar. Is echt onbegrijpelijk van Hyundai vind ik.

[ Voor 8% gewijzigd door EV-newbie op 07-11-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
HeroS schreef op maandag 07 november 2016 @ 17:44:
[...]

De auto stand werkt via een lichtsensor (gevoeligheid is instelbaar). Dus het kan best regenen en dus licht genoeg zijn zodat de auto denkt dat de verlichting niet aan hoeft.

Dit is een bekend probleem welke ik ook op andere auto's had met automatische verlichting.
Dat had ik al wel door. Ik ben alleen niet zeker van wat de achterlichten doen.

In de online handleiding staat overigens dat de ruitenwisser-feature alleen beschikbaar is op Amerikaanse modellen 😯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
Bij de meeste auto's heb je in de dagrijverlichting(DRL) stand geen verlichting aan de achterzijde, dat heb je alleen met dimlicht. In de golf zit een instellingen dat dimlicht automatisch geactiveerd wordt bij detectie regen door regensensor. Mijn megane 2010 had dit niet, dan reedt je met grijs weer lekker zonder achterlichten terwijl het water met bakken uit de hemel kwam. Toyota heeft(had) dit zelfde verschijnsel ook bij heel veel auto's. Let er maar eens op.

Bij de Golf kunnen ze bij de dealer wel programmeren dat achterlichten ook branden bij DRL stand, dat las je veel bij eigenaars van golfjes 7 met LED achterlichten. Die willen ook overdag hip zijn ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 08-11-2016 08:25 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Appie Heijn schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 08:23:
Bij de meeste auto's heb je in de dagrijverlichting(DRL) stand geen verlichting aan de achterzijde, dat heb je alleen met dimlicht. In de golf zit een instellingen dat dimlicht automatisch geactiveerd wordt bij detectie regen door regensensor. Mijn megane 2010 had dit niet, dan reedt je met grijs weer lekker zonder achterlichten terwijl het water met bakken uit de hemel kwam. Toyota heeft(had) dit zelfde verschijnsel ook bij heel veel auto's. Let er maar eens op.

Bij de Golf kunnen ze bij de dealer wel programmeren dat achterlichten ook branden bij DRL stand, dat las je veel bij eigenaars van golfjes 7 met LED achterlichten. Die willen ook overdag hip zijn ;)
Hmm, iets meer Googlen levert wat meer info op: bij alle auto's die na 1-1-2015 op kenteken gezet zijn moeten de achterlichten tegelijk met DRL aangaan. Toch nog maar eens checken dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Als mijn DRL aan staat, staan m'n achterlichten niet aan hoor. Als het donker wordt gaan de lichten pas aan, maar merk wel dat af en toe bij veel regen of grauw weer, dat ze ook aan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
YoshiBignose schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:23:
Als mijn DRL aan staat, staan m'n achterlichten niet aan hoor. Als het donker wordt gaan de lichten pas aan, maar merk wel dat af en toe bij veel regen of grauw weer, dat ze ook aan gaan.
Wat voor auto en welk jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Model S 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
ANWB: "Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazziek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:25
Veneficus schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:31:
ANWB: "Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden."
Typegoedkeuring is natuurlijk wel iets anders dan op kenteken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wel raar dat dat niet vanaf het begin is geregeld. Als het overdag mistig is is het vaak niet donker genoeg om dimlicht aan te laten gaan en dan zie hoopjes auto's zonder achterlichten rijden ;w

In ander nieuws; Zero heeft de 2017 modellen gepresenteerd *O* Tot wel 325km range, niet slecht voor 16,3kWh.

[ Voor 9% gewijzigd door Erasmo op 08-11-2016 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
Bazziek schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:32:
[...]

Typegoedkeuring is natuurlijk wel iets anders dan op kenteken gezet.
Klopt, de eerdere info kwam van een forum, er is nogal wat verwarring geweest blijkbaar. Maar voor nieuwe auto's maakt dat onderscheid niet uit, die moeten hoe dan ook de achterlichten ook aan hebben bij DRL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:25
Volgens mij maakt het helemaal niet uit of de achterlichten wel of niet branden bij DRL. Als overdag het zicht belemmerd wordt door mist, hagel, regen of sneeuw moet je dimlicht voeren.
Als dit dus niet automatisch aan gaat omdat het te licht is volgens de sensor moet je zelf het licht aan zetten.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk in de theorie, alleen zijn veel mensen er in de praktijk gewoon te stom voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 09:46:
Wel raar dat dat niet vanaf het begin is geregeld. Als het overdag mistig is is het vaak niet donker genoeg om dimlicht aan te laten gaan en dan zie hoopjes auto's zonder achterlichten rijden ;w
Dat hele dagrijlichtengebeuren is van meet af aan :'( geweest. Mensen die DRL gaan misbruiken als "lichten voor als het te donker is" en dan gaan klagen dat de achterlichten niet aan gaan (daar waren DRL niet voor bedoeld), nu moeten daardoor de achterlichten ook aan als de DRL aan zijn en blijf je hele volksstammen houden die nog veel te lang met alleen DRL blijven rondrijden.
Dagrijlichten zijn bedoeld om overdag, bij helder daglicht, de auto beter zichtbaar te maken. In alle omstandigheden dat je vindt dat je licht moet voeren moet je dimlicht voeren en niet denken dat DRL daar een vervanger voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Ja ik snap het probleem echt niet. Rij al jaren in auto's met automatische verlichting en dat werkt 9 van de 10 keer prima. Is het dan een keer overdag donker, regenachtig of mistig dan zet ik handmatig het licht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 22:05
YoshiBignose schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:38:
Ja ik snap het probleem echt niet. Rij al jaren in auto's met automatische verlichting en dat werkt 9 van de 10 keer prima. Is het dan een keer overdag donker, regenachtig of mistig dan zet ik handmatig het licht aan.
Probleem is alleen dat 9 op de 10 mensen niet begrijpt dat ze bij mist zelf de lichten aan moeten zetten. Hier in de polder is het in deze tijd van het jaar regelmatig mistig en het is echt bizar hoeveel mensen er helemaal zonder licht rijden of zonder achterlichten.

Ik durf gerust de stelling aan dat 9 op de 10 mensen met een lichtsensor niet handmatig de lampen aanzetten tijdens mist.

Overigens gaan bij de auto van mijn moeder (Skoda) de lampen aan als de ruitenwissers langer dan x aantal seconden achter elkaar aangaan. Daar is regen dus geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Dan zijn het debielen, laat ze maar verongelukken. Zie dat ook zo vaak en dan in kleine autootjes met kinderen achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinxedworld
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 11:28
YoshiBignose schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:46:
Dan zijn het debielen, laat ze maar verongelukken. Zie dat ook zo vaak en dan in kleine autootjes met kinderen achterin.
Ehmm, tikkie te hard naar mijn smaak. Laat ze aanhouden en zich aan de regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Maasluip schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:33:
[...]

Dat hele dagrijlichtengebeuren is van meet af aan :'( geweest. Mensen die DRL gaan misbruiken als "lichten voor als het te donker is" en dan gaan klagen dat de achterlichten niet aan gaan (daar waren DRL niet voor bedoeld), nu moeten daardoor de achterlichten ook aan als de DRL aan zijn en blijf je hele volksstammen houden die nog veel te lang met alleen DRL blijven rondrijden.
Dagrijlichten zijn bedoeld om overdag, bij helder daglicht, de auto beter zichtbaar te maken. In alle omstandigheden dat je vindt dat je licht moet voeren moet je dimlicht voeren en niet denken dat DRL daar een vervanger voor is.
Het was oorspronkelijk verboden om de achterlichten te laten branden bij DRL. Ik denk overigens niet dat mensen de DRL als vervanger zien, maar dat men er gewoon niet bij nadenkt. Moet ook eerlijk toegeven dat het mij ook overkomt met mist dat ik overdag met DRL rondrij en dan er niet aan denk dat ik geen achterlichten heb. Overigens heeft dat niets met DRL te maken maar meer met het feit dat het dimlicht normaal geheel automatisch geregeld wordt, maar dat dat bij mist niet altijd even goed werkt.

Edit: Oeps blijkbaar moet ik dan ook verongelukken.... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, in het grote VW topic toch wel eens een paar keer gelezen van mensen die graag wilden dat hun achterlichten ook gingen branden bij DRL "want dan ben ik beter zichtbaar". Als het zicht zo slecht is dat je van achter beter zichtbaar moet zijn (waar mensen je met een snelheidsverschil van 10-30 km/h naderen, vergeleken met 160+ km/h aan de voorzijde) dan moet je toch eens serieus gaan nadenken of DRL wel de goede verlichting is. En je afvragen waarom je niet gewoon de dimlicht aanzet. Omdat die DRL er zo cool uitzien of zo? Ik snap dus niet waarom je dan klaagt dat de achterlichten niet aangaan bij DRL maar je niet je dimlicht (of stadslicht) aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Maasluip schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 10:56:
Nou, in het grote VW topic toch wel eens een paar keer gelezen van mensen die graag wilden dat hun achterlichten ook gingen branden bij DRL "want dan ben ik beter zichtbaar". Als het zicht zo slecht is dat je van achter beter zichtbaar moet zijn (waar mensen je met een snelheidsverschil van 10-30 km/h naderen, vergeleken met 160+ km/h aan de voorzijde) dan moet je toch eens serieus gaan nadenken of DRL wel de goede verlichting is. En je afvragen waarom je niet gewoon de dimlicht aanzet. Omdat die DRL er zo cool uitzien of zo? Ik snap dus niet waarom je dan klaagt dat de achterlichten niet aangaan bij DRL maar je niet je dimlicht (of stadslicht) aanzet.
Overdag ben je met DRL beter zichtbaar dan met dimlicht, aangezien DRL een meer verstrooid lichtbeeld geven (volgens de kenners ben je dan namelijk beter van de zijkanten zichtbaar (ik weet echt niet of dat zo is, maar heb er dan ook geen verstand van))
Ben het met je eens dat je gewoon je dimlichten standaard aan kunt zetten, maar weet je wel hoe slecht dat is voor het milieu ;) Dit ook weer volgens de kenners, maar het zorgt ook voor minder zichtbaarheid voor andere verkeersdeelnemers (ook weer volgens de kenners...):
http://radar.avrotros.nl/...-overdag-wordt-verplicht/
Kortom, Geef even een lichtsignaal als je iemand nadert die geen achterlichten heeft en het is mistig, hij/zij doet het vast niet expres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Het slaat gewoon nergens op. Je zet je lichten AAN of UIT, of je laat het automatisch doen en doet het alleen in bijzondere situaties zelf. Die DRL's zijn gewoon net als stadslicht vroeger of petjes die mistlampen alleen voeren. Het ziet er cool uit, maar helpt niet als verlichting. Als je te dom bent om je lichten zelf aan te doen als het zicht slecht wordt, dan doe je ze maar standaard aan. Zie ik ook vaak genoeg mensen doen, zelfs op klaarlichte dag met een felle zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
YoshiBignose schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:12:
Het slaat gewoon nergens op. Je zet je lichten AAN of UIT, of je laat het automatisch doen en doet het alleen in bijzondere situaties zelf. Die DRL's zijn gewoon net als stadslicht vroeger of petjes die mistlampen alleen voeren. Het ziet er cool uit, maar helpt niet als verlichting. Als je te dom bent om je lichten zelf aan te doen als het zicht slecht wordt, dan doe je ze maar standaard aan. Zie ik ook vaak genoeg mensen doen, zelfs op klaarlichte dag met een felle zon.
En jij vergeet nooit iets?

(sommige auto's zijn niet voorzien van automatisch uitschakelende dimlichten, dus die zet je handmatig uit als je de auto uit zet, je gaat weer in de auto zitten, DRL gaan aan (is nl verplicht, zodra de motor start moeten ze aan) en men vergeet het dimlicht aan te zetten en dat vergeten is voldoende om ze maar gelijk te laten verongelukken???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik vind het juist heel prettig als auto's hun dagrijverlichting voeren, de zichtbaarheid is wel degelijk beter dan het dimlicht overdag. Natuurlijk helpt het niet als verlichting om de weg te verlichten voor de bestuurder, daar is het ook niet voor bedoeld.
Het dimlicht is primair bedoeld om de weg te verlichten voor de bestuurder. Het achterlicht is juist wel bedoeld om de zichtbaarheid te verhogen. Dus het is heel logisch dat de achterlichten direct aan gaan met de dagrijverlichting, en niet pas als je het dimlicht inschakelt.

Een goed afgesteld dimlicht zou in theorie helemaal niet zichtbaar moeten zijn behalve vanaf de plaats waar deze zijn licht zou moeten schijnen, en dat is op het wegdek en dus niet in de ogen van andere bestuurders, en zeker niet naar de zijkant toe.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV-newbie
robhuls schreef op maandag 07 november 2016 @ 20:32:
[...]

Volgens hetgeen ik nu lees zou de accu van de Ioniq een andere samenstelling hebben dan de Nissan/Renault. Hyundai (en dus Kia) zouden de enigen zijn die dit type gebruiken.

Het verschil zit 'm in Manganese of Polymer.

Echt geen idee of dit iets uitmaakt, deze materie is niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
BB-One schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 11:28:
[...]

En jij vergeet nooit iets?

(sommige auto's zijn niet voorzien van automatisch uitschakelende dimlichten, dus die zet je handmatig uit als je de auto uit zet, je gaat weer in de auto zitten, DRL gaan aan (is nl verplicht, zodra de motor start moeten ze aan) en men vergeet het dimlicht aan te zetten en dat vergeten is voldoende om ze maar gelijk te laten verongelukken???
Natuurlijk vergeet je weleens iets, meeste mensen geven je ook wel een signaal. Maar ik zie het te vaak. En jouw voorbeeld snap ik niet. DRL is toch helemaal geen knop of iets dergelijks van, dus je ziet toch niet op je dash dat je DRL aan staat? Er is niks anders dan normaal, je licht staat standaard uit en je doet het aan met een knop. Het feit dat je handmatig de verlichting uit moet zetten zou juist moeten helpen, want dan moet je ze ook zelf hebben aangezet en vergeet je het minder snel.

Misschien was verongelukken te overdreven, een ongeluk met wat blikschade dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
YoshiBignose schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:04:
[...]

Natuurlijk vergeet je weleens iets, meeste mensen geven je ook wel een signaal. Maar ik zie het te vaak. En jouw voorbeeld snap ik niet. DRL is toch helemaal geen knop of iets dergelijks van, dus je ziet toch niet op je dash dat je DRL aan staat?
dat bedoel ik dus je kan er niks aan doen dat je DRL aan staan, dus dat heeft helemaal niets met 'petjes' te maken. Je bent alleen vergeten je verlichting aan te zetten. (dimlicht)
Er is niks anders dan normaal, je licht staat standaard uit en je doet het aan met een knop. Het feit dat je handmatig de verlichting uit moet zetten zou juist moeten helpen, want dan moet je ze ook zelf hebben aangezet en vergeet je het minder snel.
En toch kun je dan een keer vergeten om je licht aan te zetten.
Misschien was verongelukken te overdreven, een ongeluk met wat blikschade dan ;)
Dan zou ik bijna hopen dat jij er dan achterop rijdt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
BB-One schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 13:50:
[...]
Dan zou ik bijna hopen dat jij er dan achterop rijdt....
Dat kan prima onder optimale omstandigheden met autopilot :o

Missen jullie door dit DRL geneuzel nu het belangrijkste nieuws van de dag?
Niet meer gratis superchargen vanaf januari 2017
http://www.autoweek.nl/ni...laden-niet-langer-gratis/

[ Voor 30% gewijzigd door Appie Heijn op 08-11-2016 15:08 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
Appie Heijn schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 15:04:
[...]

Missen jullie door dit DRL geneuzel nu het belangrijkste nieuws van de dag?
Dat Rotterdam via inductie aan het opladen gaat?

[ Voor 18% gewijzigd door CappieL op 08-11-2016 15:08 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.