Ik heb het programma van de Christenunie er even bijgepakt. En in alle eerlijkheid: ik denk dat ik het niet geheel slecht vind :=
Ik denk dat er een paar hele belangrijke voorwaarden moeten komen die nu missen: iedere leerling moet de toegang hebben tot goed onderwijs. Er zijn denk ik manieren om dat te garanderen op andere manieren dan via openbaaar onderwijs. Belangrijke voorwaarde lijkt me dat leerlingen niet geweigerd mogen worden op levensbeschouwelijke gronden, en ook het discrimineren van docenten zou niet meer moeten mogen.
Maar in principe heb ik niet zoveel moeite met onderwijs dat in hoofdzaak bestuurd wordt door ouderraden (en in het middelbaar onderwijs met ondersteuning van de leerlingenraden.) Ik denk dat divers onderwijs heel belangrijk is en waardevol en dat het met goed bestuur ook goed mogelijk is, als er inderdaad voldoende diversiteit is. (Dan zou ik dus wel flinke grenzen stellen aan bijvoorbeeld maximumomvang van scholen, en zorgen dat het bestuur dicht bij de vestiging blijft en niet zoals nu in grote conglomeraties.)
Ik zie de bezwaren van gambieter heel goed: op dit moment worden meisjes op bepaalde scholen nog altijd verplicht om in rok te lopen om 'het verschil tussen man en vrouw te benadrukken' (2014,
http://www.trouw.nl/tr/nl...bij-de-kledingcoach.dhtml ) of zelfs omdat er thuis tv gekeken wordt ( 2006: leerling geweigerd omdat er thuis tv gekeken wordt.
http://www.eenvandaag.nl/...geweigerd_wegens_tv_bezit )
Het is overduidelijk dat het niet acceptabel is dat er ergens ook maar 1 leerling gedwongen zou zijn om zich aan dergelijke normen van een school aan te passen omdat er anders geen onderwijs is.
En de CU speelt in het programma wel redelijk in op de nadruk op christelijk onderwijs met een 'sterke identiteit' dus dat is zeker iets om als andere partijen goed uit te werken. Maar ik denk niet dat ik problemen heb met de bestuursvorm van het bijzonder onderwijs op zich.
(Alleen, ik denk dus wel dat de nadruk meer zou moeten liggen op andere dingen, de CU benoemt een deel daarvan echter ook in het programma. Dat waardeer ik wel.)