Ik denk dat er tactisch een blinde vlek zat bij de consequenties van een slecht werkende koppeling. Technische problemen zijn vaak domme pech, maar als dit daadwerkelijk 3 keer op rij dezelfde oorzaak heeft hoop ik dat ze een volgende keer een tactisch "plan B" voor bedenken (zoals Mercedes met de remproblemen). Kvyat zou op zijn US normaal gesproken eerder naar binnen moeten dan Max, dus waarom idd niet een paar rondjes geduld? Of hem dit een "zekere" P5 had opgeleverd durf ik niet te zeggen, maar het grote gat met de achteraan gestarte Vettel is toch op zijn minst opmerkelijk
Die aanname is alleen niet correct.Tinuz___ schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:48:
Ik vind het helemaal niet zo'n gekke opmerking van Loondijke. De keuze voor SS was toch gemaakt met het idee dat de andere auto's (natuurlijk met name Mercedes en Ferrari) met hun US eerder naar de pits zouden moeten?
...
RB ging op de SS omdat ze wisten dat ze op de US meer last zouden krijgen van de banden, en omdat op de vrijdag was gebleken dat de RB op SS ongeveer net zo snel gingen als op de US.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ook dat is niet helemaal waar, De data die op vrijdag verzameld is, komt niet helemaal tot zijn recht op zondag, dan ligt er ipv geen rubber een hoop rubber waardoor de US beter tot hun recht komen en ook daadwerkelijk sneller zijn.YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:52:
[...]
Die aanname is alleen niet correct.
RB ging op de SS omdat ze wisten dat ze op de US meer last zouden krijgen van de banden, en omdat op de vrijdag was gebleken dat de RB op SS ongeveer net zo snel gingen als op de US.
Christian Horner heeft letterlijk gezegd dat ze een andere strategie dan Mercedes kozen omdat ze inzagen dat Merc in principe sneller was, en ze dus hoopten ze door deze tactische keuze te kunnen verslaan.YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 13:52:
[...]
Die aanname is alleen niet correct.
Alleen kan het ook weer regenen. Wat het de nacht van zaterdag op zondag schijnbaar ook heeft gedaan aldaar. Daardoor was de baan weer helemaal groen en was alle rubber weggespoeld. Daardoor was de data die ze in FP1 verzameld hadden wellicht weer wel accurater dan de data die ze in FP3 verzameld hebben.Martin0 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:15:
[...]
Ook dat is niet helemaal waar, De data die op vrijdag verzameld is, komt niet helemaal tot zijn recht op zondag, dan ligt er ipv geen rubber een hoop rubber waardoor de US beter tot hun recht komen en ook daadwerkelijk sneller zijn.
Maar ik kan mij niet indenken dat de teams daar met de Q rekening mee houden in de bandenkeuze. Of er dus wel/geen regen komt waardoor de baan weer schoon/zonder rubber is en daardoor wellicht weer andere data relevanter is om zo vroeg al de betere strategie te kiezen.
Koppelingsproblemen zijn van zaterdag op zondag nacht naarvoren gekomen en omdat er geen visuele schade was aan de koppeling mocht deze niet vervangen worden zonder grid straf.Tinuz___ schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:31:
De gekozen banden strategie van RBR was uiteindelijk zo slecht nog niet, zie Ricciardo. Ze hebben m.i. gewoon slecht geanticipeerd op het probleem met de koppeling, als je zo'n gigantisch team techneuten hebt kan iemand dat scenario toch wel uitwerken?
Dat bedoel ik niet. Na 2 beroerde starts (Spa, Monza) en nu een vermoeden van een probleem met de koppeling mag je van een top team verwachten dat ze een scenario klaar hebben voor een slechte start. Dat je 40 seconden na de achteraan gestarte Vettel eindigt (laten we voor het gemak even aannemen dat RBR en Ferrari gelijkwaardig zijn) wijst volgens mij op een blinde vlekMartin0 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 14:38:
[...]
Koppelingsproblemen zijn van zaterdag op zondag nacht naarvoren gekomen en omdat er geen visuele schade was aan de koppeling mocht deze niet vervangen worden zonder grid straf.
Maar dan nog was het een slechte race van Max dat ie achter Vettel eindigt...
Vergeet niet dat Max gewoon vast zat in verkeer, dat kost verschrikkelijk veel tijd.metallicattim schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:02:
40 sec. klinkt heel veel, maar als je die 3e stop eraf trekt, houd je maar nog 13 sec. verschil over en over 60 rondjes is dat gem. 0,2 sec per rondje sneller.
Maar dan nog was het een slechte race van Max dat ie achter Vettel eindigt...
Vettel startte verder naar achter, maar had minder pech met verkeer en dan kun je dus voor max eindigen.
Max reed verder redelijk ok, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
Vettel heeft gewoon een ontiegelijk goeie race gereden, dat is niet te ontkennen.
Pech? Het is ook een kwestie van of het je echt ophoudt of niet. Daar heb je zelf een hand in. Verstappen kwam Kviat maar niet voorbij en rookte zijn banden op, terwijl Vettel hem er gewoon naast zette. Ja, dat scheelt behoorlijk.Adlermann schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:05:
[...]
Vergeet niet dat Max gewoon vast zat in verkeer, dat kost verschrikkelijk veel tijd.
Vettel startte verder naar achter, maar had minder pech met verkeer en dan kun je dus voor max eindigen.
Max reed verder redelijk ok, soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Kviat liet Vettel er wel erg makkelijk langsATS schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:22:
[...]
Pech? Het is ook een kwestie van of het je echt ophoudt of niet. Daar heb je zelf een hand in. Verstappen kwam Kviat maar niet voorbij en rookte zijn banden op, terwijl Vettel hem er gewoon naast zette. Ja, dat scheelt behoorlijk.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Alleen jammer dat ie het alleen bij Verstappen deed en niet bij Vettel...
[ Voor 26% gewijzigd door metallicattim op 20-09-2016 15:30 ]
Echter zie je het veel vaker dat als een van de toppers achteraan moet starten deze uiteindelijk best goed scoort. De tactiek kan er volledig op aangepast worden, inhalen van de eerste +/- 10 auto's is een makkie. Daarna kom je in een soort van niemandsland omdat de +/- top 6 al redelijk voor ligt, dat betekend dat je niet opgehouden wordt en lekker steady rondetijden kunt rijden. Eventueel nog wat geholpen door een safety car en/of een pitstop minder en je zit al dik in de punten.
Als je als topper, bijvoorbeeld Max afgelopen weekend, in slechte start hebt en een beetje rond P8 rondrijdt dan is inhalen van je voorligger al een stuk lastiger en dan zit je dus gewoon een x aantal ronden klem terwijl je wel sneller zou kunnen zijn. Uiteindelijk win je dan wel wat door een goede pitstop en uiteindelijk het inhalen van je voorganger, maar het verschil met degene die achteraan is gestart is dan aan het eind van de rit niet heel erg groot meestal.
Ja, het gat tussen Vettel en Max was 42 seconden aan het eind. Bovenstaand is meer een uiteenzetting hoe je het vaker ziet gebeuren. Het is meer om aan te geven dat je vaker ziet dat een topcoureur/auto die achteraan start vaak genoeg dik in de punten eindigt, terwijl als dat dezelfde topcoureur/auto een slechte start heeft hij niet heel veel beter scoort.
Kvyat in ronde 15 Vettel in 23.TheBrut3 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:29:
Het moment dat VES en VET achter KVY kwamen was natuurlijk ook wel heel anders. Toen VES er achter zat stond KVY op US die even oud waren als de SS van VES. Toen VET er achter kwam had deze volgens mij veel versere banden dan KVY. Kan zijn dat ik het mis heb hoor, ik meen dat het een verschil van 10 ronden op de banden was.
Vettel ging er voor bij in ronde 36
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
8 ronden dan. En kan het ook zijn dat KVY gelijk of snel na deze acties weer naar binnen ging? Dus volgens mij waren zijn banden te ver op om zo te kunnen verdedigen als tegen VES aan het begin van de race.SnowDude schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:33:
Kvyat in ronde 15 Vettel in 23.
Vettel ging er voor bij in ronde 36
Kvyat ging inderdaad aan het einde van ronde 37 naar binnen.TheBrut3 schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:39:
[...]
8 ronden dan. En kan het ook zijn dat KVY gelijk of snel na deze acties weer naar binnen ging? Dus volgens mij waren zijn banden te ver op om zo te kunnen verdedigen als tegen VES aan het begin van de race.
Was dat bij Vettel ook? Dan heb ik dat gemist...Martinspire schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:40:
Kvyat was zelf met Perez aan het stoeien, dus die was zijn banden ook wat aan het oproken. En hij ging ook nog eens samen met Perez van de baan, waardoor Vettel er simpel voorbij kon.
Klopt. Ik dacht dat KVY ook een 3stopper had gedaan, my bad.YakuzA schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 08:21:
[...]
Als hij achter kvyat was blijven hangen had hij een 2 stopper kunnen doen en als 9e finishen inderdaad.
Dan helemaal

[ Voor 17% gewijzigd door nachtnet op 20-09-2016 21:59 . Reden: minidrivers toevoeging.. ]
In ronde 36 was er bij het voorbij gaan van Kvyat door Vettel verder niemand in de buurt. Kvyat lag op dat moment op 5, Vettel op 6 en de eerstvolgende (Magnussen), lag daar weer zo'n 10 seconden achter op de 7e plek.Martinspire schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 15:40:
Kvyat was zelf met Perez aan het stoeien, dus die was zijn banden ook wat aan het oproken. En hij ging ook nog eens samen met Perez van de baan, waardoor Vettel er simpel voorbij kon.
Testing, one, two ...
Hij is weer leuk.nachtnet schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:53:
Mini Drivers
"When you grow up your heart dies"

[Petr Hlawiczka ]
Testing, one, two ...
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Als de race nog één rondje langer had geduurd dan had Ricciardo misschien ook wel een stuk hoger gestaan in dat overzicht? 😉Snowhite0901 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:47:
Opvallend het verschil tussen ves en ric.
Testing, one, two ...
Lijkt me DRS?Snowhite0901 schreef op woensdag 21 september 2016 @ 01:47:
Opvallend het verschil tussen ves en ric.
Ahh helemaal niet aan gedacht maar dat heeft ric natuurlijk niet echt kunnen gebruiken (bijna)
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit topic is gesloten.
Dit topic sluit de woensdag na de race. Een nieuw racetopic wordt de donderdag voor de race geopend.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Waar te kijken?
Algemeen F1 nieuws en discussie niet gerelateerd aan deze GP kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2016 - Deel 3 besproken worden.
GP2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.
IRC Chat: http://irc.tweakers.net/f1