8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Misschien mis je het deel van kentekens herkennen en opslaan in een database. Hoe zou jij het vinden als een dashcam alle kentekens registreert opslaat in een database met plaats en tijdstip. Leuk voor de opsporingsdiensten misschien maar niet leuk voor de privacy. Ook niet voor eventjes.Ghostrider schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 14:01:
[...]
Wat denk je dat een dashcam doet? Vind dit persoonlijk wel meevallen, zolang je het maximaal een bepaalde periode bewaard voor eigen gebruik.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Kan het daar neerzetten en vragen of iemand bezwaar heeft. Zijn 25 huizen in een straat of zo en geen doorgaande weg. Hoor ik het vanzelf als er bezwaar is. Zijn paar andere mensen met camera's en zelfs iemand die bij de poltie werkt en vol interesse mijn camera plannen aanhoorde en nu zelf ook wil
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Persoonlijk maakt het mij ook niet zoveel uit, maar ben wel blij dat er op het gebied van privacy regels zijn. Die langzaam verdwijnen danwel opgerekt worden...
Dat lijkt me een goede aanpak.jacovn schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 15:47:
Wij hebben een facebook groep waar iedereen inzit die gaat bouwen.
Kan het daar neerzetten en vragen of iemand bezwaar heeft. Zijn 25 huizen in een straat of zo en geen doorgaande weg. Hoor ik het vanzelf als er bezwaar is. Zijn paar andere mensen met camera's en zelfs iemand die bij de poltie werkt en vol interesse mijn camera plannen aanhoorde en nu zelf ook wil
Het gaat ook om het doel van camera toezicht, dit is hier bij jou in de straat NIET het volgen van je buren maar het veilig houden in de straat.
Eventuele incidenten kunnen dan snel opgepakt worden en dan is iedereen blij als er camerabeelden zijn.
Om aan de regels te voldoen kun je ook de camera aanmelden bij de politie mbt camera registraties.
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!Paddywacker schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:01:
[...]
Heb je de cams wel eerst geconfigureerd? Met andere woorden zitten; stuk voor stuk aansluiten op je pc/laptop en dan de config doorlopen.
Ik heb ze meteen aangesloten op de poe switch, hou zou ik ze moeten configureren ?
Het veilig houden van de straat is niet aan individuele of groepen burgers, dat is een taak van de overheid. De politie wil graag alle camera's weten die particulieren of bedrijven opgesteld hebben, zodat ze - in geval van een misdrijf- bij jou op de stoep staan met een machtiging om de beelden te vorderen.HoppyF schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 19:31:
[...]
Dat lijkt me een goede aanpak.
Het gaat ook om het doel van camera toezicht, dit is hier bij jou in de straat NIET het volgen van je buren maar het veilig houden in de straat.
Eventuele incidenten kunnen dan snel opgepakt worden en dan is iedereen blij als er camerabeelden zijn.
Om aan de regels te voldoen kun je ook de camera aanmelden bij de politie mbt camera registraties.
De beelden worden dan gebruikt in een individuele strafzaak en worden bij et dossier gevoegd zodat de verdachte(n) ook meteen wetenschap hebben waar de beelden vandaan komen. Maar dat zijn zaken die de politie niet op de website Camera in beeld te vinden zijn.
Op de website staan een groot aantal regels, waaraan je als particulier dient te voldoen, daarnaast staat er ook nog een link bij met de regels van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Als je die website bekijkt zie je dus dat de politie meewerkt aan iets wat onwettig is en waardoor de beelden dus eigenlijk waardeloos zijn, omdat iedere advocaat beroep zal aantekenen vanwege het onrechtmatige bewijs waarvan gebruik gemaakt wordt.
Als burger heb ik al grote moeite met camera's van de overheid, maar van particulieren die de openbare weg filmen moet ik helemaal niets hebben. Ik maak daarvan ook regelmatig melding bij de gemeente (handhaving) en in veel gevallen verdwijnen de camera's ook of krijgen ze andere standpunten.
Verwijderd
Tuurlijk, alsof jij zo even kunt vertellen wat de camera allemaal ziet en opneemt als je er langs loopt. Of moet ik dat anders zien?Peatsmoke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:00:
[...]
Als burger heb ik al grote moeite met camera's van de overheid, maar van particulieren die de openbare weg filmen moet ik helemaal niets hebben. Ik maak daarvan ook regelmatig melding bij de gemeente (handhaving) en in veel gevallen verdwijnen de camera's ook of krijgen ze andere standpunten.
Ben in ieder geval blij dat je mijn buurman niet bent, wij zouden snel ruzie hebben denk ik!
Op straat heb je geen privacy. Of dat nou is door een camera die ergens hangt, of buurvrouw Bep die de hele dag achter de geraniums naar buiten zit te kijken.
Natuurlijk heb je op straat recht op privacy, waarom denk je dat overal waar de overheid mensen filmt bordjes ophangen. Je hebt een keuze om dat gebied wel of niet binnen te gaan.Verwijderd schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:07:
[...]
Tuurlijk, alsof jij zo even kunt vertellen wat de camera allemaal ziet en opneemt als je er langs loopt. Of moet ik dat anders zien?
Ben in ieder geval blij dat je mijn buurman niet bent, wij zouden snel ruzie hebben denk ik!![]()
Op straat heb je geen privacy. Of dat nou is door een camera die ergens hangt, of buurvrouw Bep die de hele dag achter de geraniums naar buiten zit te kijken.
Ruzie ben je mal? Het kost je alleen regelmatig een nieuwe camera, want een laser van een paar tientjes bij Alie, doet wonderen en die hebben een veel groter bereik dan camera's in kwestie.
Nee, serieus, dat je de woning en oprit filmt is prima, dat je daarbij een stuk van het trottoir meeneemt is niet te voorkomen, maar er zijn van die malloten die denken een hele straat te moeten/mogen filmen. Er wonen ook nog andere mensen in die straat (of komen er wonen). Als je dan iedereen die op bezoek komt ziet komen en gaan, dan gaat dat wel te ver. Dat is niet alleen mijn opvatting, maar ook die van de wetgever.
Verwijderd
Het kost MIJ regelmatig een nieuwe camera? Hahaha, ik zou nog eens goed nadenken. Dat lasertje is op de manier die je nu beschrijft opeens heel erg duur hoor!Peatsmoke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:19:
[...]
Natuurlijk heb je op straat recht op privacy, waarom denk je dat overal waar de overheid mensen filmt bordjes ophangen. Je hebt een keuze om dat gebied wel of niet binnen te gaan.
Ruzie ben je mal? Het kost je alleen regelmatig een nieuwe camera, want een laser van een paar tientjes bij Alie, doet wonderen en die hebben een veel groter bereik dan camera's in kwestie.![]()
Nee, serieus, dat je de woning en oprit filmt is prima, dat je daarbij een stuk van het trottoir meeneemt is niet te voorkomen, maar er zijn van die malloten die denken een hele straat te moeten/mogen filmen. Er wonen ook nog andere mensen in die straat (of komen er wonen). Als je dan iedereen die op bezoek komt ziet komen en gaan, dan gaat dat wel te ver. Dat is niet alleen mijn opvatting, maar ook die van de wetgever.
Dus alle groothoek camera's moeten sowieso verboden worden? En er mogen alleen nog maar benen en voeten gefilmd worden?
Dat was vroeger misschien zo, en jij denkt er misschien zo over, maar tegenwoordig mag je gewoon een camera aan je gevel hangen hoor. Groothoek is (gelukkig) ook geen enkel probleem.
Buren zullen je dankbaar zijn, want hun auto die op straat staat word ook in de gaten gehouden, althans die optie is er. Je kunt de camera ook zo instellen dat er alleen word opgenomen als er beweging rondom je eigen spullen of terrein is.
Zoals ik al zeg, je heb geen privacy op straat. Als jij loopt te bellen op straat, moet iedereen dan met een grote boog om je heen lopen omdat ze ander je gesprek kunnen afluisteren?
Overal op straat kunnen mensen je zien of horen, of dat nou personen zijn, of een camera.
Je kunt ook gewoon op je zolderkamertje blijven zitten, daar heb je privacy. Moet je wel even je webcam afplakken
Kijk ook maar eens wat er met een sensor gebeurt als je er met een laser op richt of probeer het eens, als je zeker bent dat het geen kwaad kan.
[ Voor 57% gewijzigd door Peatsmoke op 14-08-2017 20:35 ]
Maar laten we mijn camera snapshot van enkele posts terug als voorbeeld nemen:

Ik film mijn eigen voortuin met mijn eigen auto's, en kan daarbij niet voorkomen dat ik de straat opneem. Zoals voorgeschreven heb ik enkele stickers met 'camerabewaking' en daarnaast heb ik mijn camera's aangemeld bij de politie 'Camera in beeld'.
Volgens mij voldoe ik dan aan de regels van artikel 441b van het Wetboek van strafrecht en aan de beleidsregels cameratoezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik hoor graag als jij daar anders over denkt... Graag wel met een goede onderbouwing.
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Verwijderd
Niet nodig, er is hier al politie en alles over de vloer geweest. Of ze wat beelden konden krijgen.Peatsmoke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:31:
Dan lees de regelgeving en jurisprudentie maar eens door. 😉
Dan ben ik natuurlijk ook niet de moeilijkste en help ik graag waar dat kan.
Kreeg zelfs nog complimenten dat ik een mooi systeempje had, duidelijke beelden ook. Ja de heren waren best wel onder de indruk!
Geen idee of ze die gebruiken, zo goed zijn ze niet want het is min of meer bijvangst.
2.8 mm lens die auto op eigen grond in de gaten houdt ziet nog veel van de straat, maar weinig details. Dat komt pas als ze naast de auto staan.
De ptz staat ingezoomd op de andere auto die in een parkeervak aan de straat staat. Daar neemt hij alleen hoofden van lopende mensenvlakbij de auto en mensen op een fiets. Ook daar pas als ze naar de auto deuren lopen staan ze goed in beeld.
Maar aangezien dat iedereen op de straat zelf in een hoek van 90 graden in beeld is, is er wel detail, maar de capouchon dragende mensen zijn dan nog niet goed te herkennen.
Voor nieuwe woning hang ik gewoon 2 mini ptz units aan de voorgevel, 2.8-12 mm of zo. Dan moet het gek zijn als ik mijn eigen erf niet in de gaten kan houden. Ga ze kruislings gebruiken, dus camera rechter kant kijkt naar links,men camera linkerkant kijt naar rechts. Afhankelijk van de zoon factor zie ik dan of mijn 3 meter tuin, of ook het wandelpad. Of ook de parkeerstrook, of ook nog de rijbaan
Dat zijn dome systemen, en je ziet niet goed waar die heen gedraaid staan, hebben ook geen IR die je kunt zien.
Meld de cameras dan ook wel weer aan, heb ik nu ook gedaan.
[ Voor 27% gewijzigd door jacovn op 14-08-2017 20:43 ]
Verwijderd
Je ziet bij mij de camera's gewoon duidelijk hangen, het zijn immers geen verborgen camera's.
Mensen die niet gefilmd willen worden maar wel willen weten wat er op het bordje te lezen valt, die moeten eerst naar het bordje komen, dan worden ze dus al gefilmd
Met die opstelling is niks mis.Zubadan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:36:
@Peatsmoke Je kijkt teveel tv series. In Nederland mogen de politie en het openbaar ministerie gewoon gebruik maken van camera beelden van particulieren
[afbeelding]
Ik film mijn eigen voortuin met mijn eigen auto's, en kan daarbij niet voorkomen dat ik de straat opneem. Zoals voorgeschreven heb ik enkele stickers met 'camerabewaking' en daarnaast heb ik mijn camera's aangemeld bij de politie 'Camera in beeld'.
Volgens mij voldoe ik dan aan de regels van artikel 441b van het Wetboek van strafrecht en aan de beleidsregels cameratoezicht van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ik hoor graag als jij daar anders over denkt... Graag wel met een goede onderbouwing.
Politie en OM mag er zeker gebruik van maken, maar ze mogen er niet om vragen. Beelden die zonder vordering versterkt zijn/ werden worden echter niet meer als bewijs in een strafzaak geaccepteerd in een strafzaak. Bovendien is het "vrijwillig" verstrekken, zoals vroeger gebeurde, ook niet slim. Bij een autodief zal het zo'n vaart lopen, maar bij een achtervolging na een schietpartij wordt het een ander verhaal.
Ze kunnen die beelden dus niet gebruiken. Het is leuk voor ze om te bekijken maar totaal onbruikbaar ter zitting. Kort gezegd mogen ze niet vragen of krijgen waar ze moeten vorderen. Er zijn al de nodige zaken linksaf gegaan de laatste jaren.jacovn schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:38:
Alle beelden van auto inbrekers gaan naar de polite buurt agent hier via een kennis van de die agent.
Geen idee of ze die gebruiken, zo goed zijn ze niet want het is min of meer bijvangst.
2.8 mm lens die auto op eigen grond in de gaten houdt ziet nog veel van de straat, maar weinig details. Dat komt pas als ze naast de auto staan.
De ptz staat ingezoomd op de andere auto die in een parkeervak aan de straat staat. Daar neemt hij alleen hoofden van lopende mensenvlakbij de auto en mensen op een fiets. Ook daar pas als ze naar de auto deuren lopen staan ze goed in beeld.
Maar aangezien dat iedereen op de straat zelf in een hoek van 90 graden in beeld is, is er wel detail, maar de capouchon dragende mensen zijn dan nog niet goed te herkennen.
Voor nieuwe woning hang ik gewoon 2 mini ptz units aan de voorgevel, 2.8-12 mm of zo. Dan moet het gek zijn als ik mijn eigen erf niet in de gaten kan houden. Ga ze kruislings gebruiken, dus camera rechter kant kijkt naar links,men camera linkerkant kijt naar rechts. Afhankelijk van de zoon factor zie ik dan of mijn 3 meter tuin, of ook het wandelpad. Of ook de parkeerstrook, of ook nog de rijbaan
Dat zijn dome systemen, en je ziet niet goed waar die heen gedraaid staan, hebben ook geen IR die je kunt zien.
Meld de cameras dan ook wel weer aan, heb ik nu ook gedaan.
Mijn low-light Dahua wordt morgenavond bezorgd! Net op tijd om te testen
hi3510 is een "Professional HD IP Camera SoC" van HiSilicon (dochterbedrijf van Huawei), een chip die alles kan wat nodig is voor een IP-camera. De chip is "vrij uitgebreid" en dan overdrijf ik niet: ik ben eens begonnen met het lezen van het datasheet waarin de mogelijkheden genoemd worden, maar dit was al honderden pagina's dik. Er zit een ARM processor in en het ding draait Linux, bijvoorbeeld. Iemand die de chip wil begrijpen en zelf compleet nieuwe software zou willen maken, moet best slim zijn en heeft jaren ervaring nodig.RobIII schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:21:
[...]
Als ik google op hi3510 of de modelnummers hierboven kom ik in ieder geval diverse merken tegen; geen idee welke 't dan oorspronkelijk is maar ze worden dus onder verschillende merken verkocht
Mijn camera verwijst voor de cloudfunctie naar een website van XiongMai en dat is een originele fabrikant van cameramodules (met 300 man R&D personeel). Maar de URL die jij noemt, komt me niet bekend voor, dus misschien dat er toch meer dan één bedrijf is dat modules maakt met de chips van HiSilicon.
Misschien zou je eens kunnen kijken welke netwerkpoorten open staan op de camera, bijvoorbeeld met nmap? Op mijn XiongMai camera draait de "Sofia" interface, wat betekent dat de camera een telnet (tekst) interface heeft op poort 9527 en een JSON interface op poort 34567.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
De politie hoeft niet om beelden te vragen als hier iets in de straat gebeurd is, ze krijgen de beelden gewoon van mij als ik iets heb waar wat op staat.Peatsmoke schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:05:
[...]
Met die opstelling is niks mis.
Politie en OM mag er zeker gebruik van maken, maar ze mogen er niet om vragen. Beelden die zonder vordering versterkt zijn/ werden worden echter niet meer als bewijs in een strafzaak geaccepteerd in een strafzaak. Bovendien is het "vrijwillig" verstrekken, zoals vroeger gebeurde, ook niet slim. Bij een autodief zal het zo'n vaart lopen, maar bij een achtervolging na een schietpartij wordt het een ander verhaal.
[...]
Ze kunnen die beelden dus niet gebruiken. Het is leuk voor ze om te bekijken maar totaal onbruikbaar ter zitting. Kort gezegd mogen ze niet vragen of krijgen waar ze moeten vorderen. Er zijn al de nodige zaken linksaf gegaan de laatste jaren.
Ik wil ze ook nog wel gaan brengen naar het politiebureau!
Ik vraag me af wat je in dit topic doet als je zo tegen cameratoezicht bent @Peatsmoke ?
Mijn camera is gericht op mijn oprit en ingang naar de voordeur daar staat ook een stukje straat op.
Wellicht iets van 3 meter.
Dit is dus zeker geen filmen van de hele straat.
De discussie over mensen die de straat in de gaten houden is dus vergezocht.
Als cameratoezicht maar een enkele keer tot het weerhouden van een misdrijf leidt is dat al winst.
Ik ben niet principieel tegen cameratoezicht, maar ik ben wel tegen cameratoezicht in het publiek domein, zeker als dit door particulieren gebeurt.HoppyF schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:31:
[...]
De politie hoeft niet om beelden te vragen als hier iets in de straat gebeurd is, ze krijgen de beelden gewoon van mij als ik iets heb waar wat op staat.
Ik wil ze ook nog wel gaan brengen naar het politiebureau!![]()
Ik vraag me af wat je in dit topic doet als je zo tegen cameratoezicht bent @Peatsmoke ?
Mijn camera is gericht op mijn oprit en ingang naar de voordeur daar staat ook een stukje straat op.
Wellicht iets van 3 meter.
Dit is dus zeker geen filmen van de hele straat.
De discussie over mensen die de straat in de gaten houden is dus vergezocht.
Als cameratoezicht maar een enkele keer tot het weerhouden van een misdrijf leidt is dat al winst.
Als je een camerasysteem hangt -en je doet dat ter bescherming van je eigendommen- is het ook fijn dat (als er iets gebeurd is) de beelden als bewijs kunnen dienen.
Daarbij zijn er twee zaken belangrijk:
- De cameraopstelling (los van het feit hoeveel openbare ruimte er opgenomen wordt);
- De manier hoe de politie aan de beelden komt.
Daarom is het goed om, buiten de camera's die eigenlijk alleen voor afschrikking moeten zorgen, verborgen camera's te plaatsen op plekken waar eventuele daders ze niet verwachten. Naar zichtbare camera's houden daders hun gezicht meestal goed afgeschermd, maar bij een camera die op 1,5 of 2 meter hoogte vanaf de straatkant, richting het huis opneemt en die niet zichtbaar is, heb je dat niet.
De camera's die beelden opnemen zoals hierboven getoond, zijn wel leuk en aardig om aan te tonen hoe je auto werd weggehaald, maar niet door wie dat gebeurde, althans niet voor 100% en dat heb je nodig in een strafzaak.
Wat betreft het tweede, de manier hoe de politie aan de beelden komt, is het altijd nuttig om te zeggen dat je de beelden hebt en dat ze die met vordering kunnen krijgen. Over het waarom, kom ik dadelijk terug, maar praktisch gezien is een vordering net zoveel werk als een inbeslagname en bij een vordering (art. 126ND SV), krijg je nooit discussie in een rechtszaak, over de vrijwilligheid van verstrekking en zodra daar ook maar de minste twijfel over bestaat (en advocaten zaaien altijd twijfel) zijn de beelden onbruikbaar in de zaak. Bij de politie geldt ook nu al de regel: vorderen, waar je kunt.
Verder dek jij, jezelf daar ook mee in, als je zelf geen benadeelde partij bent. Door de vordering kon jij niet anders dan de beelden verstrekken, maar bij een vrijwillige verstrekking heb je de politie vrijwillig geholpen. Zoals ik al eerder schreef, zal dat bij een inbraak niet zo'n vaart lopen, maar als het om georganiseerde zware criminaliteit, zouden aan de vrijwillige verstrekking nog wel eens rancuneuze consequenties kunnen hangen. Je zou niet het eerste slachtoffer zijn, maar helaas ook niet het laatste. De beelden worden immers altijd in een zaak getoond en de positie van de camera verraad ook de eigenaar daarvan.
Tot slot, over de plaats waar de beelden opgeslagen worden: de plekken waar jij van denkt dat een dader nooit zal zoeken, is de eerste plaats waar een dader zoekt. Zorg ook da voor het systeem een noodstroomvoorziening is, want vaak wordt elektriciteit al uitgeschakeld bij kapitale delicten, om te voorkomen dat er contact gelegd kan worden met politie en dat er beelden opgenomen worden.
Vertel ook niemand -buiten je huisgenoten- waar de beelden opgeslagen worden. Druk je huisgenoten (vooral je kinderen) op het hart dat ze dat niemand mogen vertellen, want bij inbraken of overvallen behoren dit soort zaken vaak al tot de verkenning van de dader. Daders (vrijwel) nooit over tot een overval of inbraak, zonder de situatie eerst vooraf te bekijken. Het is dus ook wel nuttig om een een paar dagen of weken terug te kijken of daar personen (bij daglicht) op staan die interesse hebben voor de woning/auto. Vaak dragen ze dezelfde kleding als op het moment dat ze de daad plegen.
Zoals je uit bovenstaande tips mag concluderen, ben ik niet tegen camerabeelden, maar ik blijf wel tegen camerabeelden die tot doel hebben om de omgeving in de gaten te houden of tegen beelden die een auto (die op de openbare weg staat) in de gaten te houden. Dat laatste zie je steeds meer en daartegen blijf ik mij als burger verzetten.
Nu weer over tot de nerd-dingetjes, want dat is het laatste dat ik erover schrijf. Ik volg dit topic al een tijdje met interesse, dus vandaar dat ik reageerde.
ik zou me eerder daar druk over maken dan een camera bij iemand aan de gevel, jij weet niet of die particulier het met de buurt heeft afgesproken dat er een camera hangt.
Dus door jouw melding heb je kans dat je het voor mensen die er daadwerkelijk wonen het verpest.
en 9/10keer hangen daar wel bordjes of stickers met camera toezicht iets waar de overheid nog iets van kan leren.
De overheid slaat deze beelden vaak centraal op imo is dat veel gevaarlijker dan een cameraatje die bij iemand aan de gevel hangt die het op een SD/NAS/Cloud opslaat en voor eigen gebruik heeft.
Je weet dat er overal beelden zijn tegenwoordig om je te verzetten omdat jij ergens in een buurt een camera ziet hangen is zonde van je tijd.
Elke agent weet dat als die beelden van particulieren wilt gebruiken dat hij een vordering moet aanvragen, ook al krijgen ze de beelden, een vordering is ook zo gedaan tegenwoordig anders hebben geen zaak.
Ze kunnen dus ook eerst de beelden bekijken of ze bruikbaar zijn en dan een vordering aanvragen.
Zonder dit filmpje waren deze jongens vrijuit gegaan, is bij een kennis van mij geweest. (al uit 2012)
YouTube: auto_inbraak_hoofddorp.avi
het verschilt per zaak of de beelden wel of niet bruikbaar zijn, er was eerst een regel dat iets van 70% van het gezicht in beeld moest zijn voor herkenning, die tijden zijn al lang voorbij
[ Voor 10% gewijzigd door Slux op 15-08-2017 09:34 ]
Wat is daarmee het probleem dan? Je hebt tegenwoordig ook dashcams welke 24/7 opnemen. Blackvue bijvoorbeeld. Zolang het hoofddoel is het beveiligen van de auto vandalisme lijkt mij dit prima.Zoals je uit bovenstaande tips mag concluderen, ben ik niet tegen camerabeelden, maar ik blijf wel tegen camerabeelden die tot doel hebben om de omgeving in de gaten te houden of tegen beelden die een auto (die op de openbare weg staat) in de gaten te houden. Dat laatste zie je steeds meer en daartegen blijf ik mij als burger verzetten.
Mijn auto staat soms ook voor mijn huis en dus niet op de oprit, ook dat pakt mijn camera netjes mee. Dat vind ik prettig als er weer eens een kind tegen aan fietst.
Asus Zenbook i7 256gb
Camerabeelden vormen een nuttig bewijs bij eventuele inbraken of andere incidenten.
De politie kan deze beelden gebruiken en de kwaliteit van de camera's is vaak zo goed dat gezichtsherkenning voldoende bruikbaar is.
VHS kwaliteit komt steeds minder voor gelukkig.
Daar kan een rechter dus ook niet omheen.
Het doel van particulieren is hun eigendommen te beveiligen niet om de straat in de gaten te houden.
Dat doel is dus duidelijk en valt goed te verdedigen. Het stukje openbare weg is bijvangst.

Weer aangenaam verrast door het solide gevoel dat deze camera je geeft bij het uitpakken. Veel aluminium, ziet eruit alsof je hem wel even onder water kan houden. Wat ook moet kunnen bij IP67, toch maar niet testen
Toch iets groter dan ik verwacht had, ondanks dat ik de afmetingen had bekeken. Voor buiten geen probleem qua monteren.
Even kort geprobeerd: tov de 4431 dome is het beeld bij weinig licht inderdaad een stuk beter. Ten koste van lagere resolutie, dat wel. Zie plaatjes hieronder. Web interface voelt sneller aan, hoewel dat bij de 4431 ook goed gaat.
Zoomen via de app gaat prima, gek genoeg op de iPhone direct goed, niet op mijn Android tablet. Even puzzelen waar dat in zit.
Nadeel is wel (voor mij) dat deze cam geen SD slot heeft, misschien toch maar eens gaan kijken naar bv. een NVR4108-P-4K 8ch...
Hier 2 situaties: (heb ze even uit het plaatje geknipt, vandaar de verschillende grootte)
1:

2:

[ Voor 18% gewijzigd door Joepla op 16-08-2017 19:56 ]
Laatst ingebroken in de auto dus maar de knoop doorgehakt voor de camera's. Hoop dat alle kabels netjes weggewerkt worden naar de meterkast toe zoals afgesproken.
>> Signature?
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Daar wil ik minimaal 2 goede camera's ophangen. 1 op de oprit (voordeur + auto) en 1 in de achtertuin (schuur + motor). Het worden sowieso 2 goede camera's (iets van Hikvision o.i.d. bedraad PoE). Heb nog niet verder nagedacht over waar ik verder nog een camera wil. Binnen in huis zullen wifi camera's wel voldoen.
Nu wil ik deze beelden natuurlijk terug kunnen kijken a.d.h.v. een NVR. Ik ben nu een paar opties aan het bekijken:
- Ik heb een QNAP TS-459 Pro II staan. Deze heeft twee licenties. Echter zie ik net dat de update support verloopt op oktober dit jaar. Om dan eventueel 1 of 2 licenties erbij te kopen a ~€60 p/st is het misschien niet waard.
- Ik zou op een VM ZoneMinder kunnen installeren
- Een losse NVR kopen
- Betaalde software als exacqVision of iVMS van Hikvision
Wat raden jullie mij aan?
[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 16-08-2017 18:57 ]
Bij gebruik van meerdere camera's lijkt het mij intressanter om de boel op een homelab server te laten draaien. Dit komt omdat een single bay (ds115j) het niet zal trekken. Ik vroeg me af of er mensen bekend zijn met iVM-4200 van hikvision zelf.
Voor live weergave zal er gebruik gemaakt worden van een vpn verbinding met iVMS-4500.
Dit ziet er ook wel mooi uit. Wat kost een product als dit? Kan het niet 1-2-3 op hun website vinden (behalve contact opnemen met een reseller)remondoo schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 18:44:
Het valt me op dat veel mensen met een hikvision kiezen voor een synology als NVR. Logisch, handige app en ziet er verzorgd uit.
Bij gebruik van meerdere camera's lijkt het mij intressanter om de boel op een homelab server te laten draaien. Dit komt omdat een single bay (ds115j) het niet zal trekken. Ik vroeg me af of er mensen bekend zijn met iVM-4200 van hikvision zelf.
Voor live weergave zal er gebruik gemaakt worden van een vpn verbinding met iVMS-4500.
Zo ver ik zie gratis voor persoonlijk gebruik.Dit ziet er ook wel mooi uit. Wat kost een product als dit? Kan het niet 1-2-3 op hun website vinden (behalve contact opnemen met een reseller)
Welke camera heb je hangen?Zubadan schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 20:36:
@Peatsmoke Je kijkt teveel tv series. In Nederland mogen de politie en het openbaar ministerie gewoon gebruik maken van camera beelden van particulieren
[afbeelding]
Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV
Zijn er ueberhaupt ook camera's die SFTP ondersteunen (of desnoods FTPS)?
Verstuur toch graag mijn data encrypted met encrypted credentials naar een remote server (die niet gejat kan worden bij een eventuele inbraak) van een serverboer...
Van dit type wil ik er 5 van op gaan hangen. Hoe is de kwaliteit in het donker? Twijfel voor de donkere plekken nog voor de gold line 3mp exir met 0.005 lux ipv 0.01 lux van bovenstaande.Zubadan schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:04:
Hikvision DS-2CD2385FWD-I
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
De NVR maakt wel veel lawaai vind ik door de fan die constant draait. Hij is gemonteerd in de meterkast dus ik hoor het niet altijd maar wel in de hal, iemand een truc om de fan alleen zo hard te laten draaien als de temperatuur is opgelopen?
Verder vind ik de Dahua software niet echt gebruiksvriendelijk, het is nogal zoeken om uit te vinden wat je kan doen en hoe je het e.a. kan instellen. Dat doet de Synology Surveillance Station wel echt beter! Zeker de nieuwe beta versie met html5 ondersteuning. Want de Dahua NVR bied alleen ondersteuning voor het laten zien van de beelden via een extra browser extensie in Chrome.
Nu staat een van de camera's gericht op het oprijpad waar 's nachts de buiten verlichting aan staat maar daardoor wordt de camera voor een deel verblind. Heeft iemand een tip qua instelling om het beeld dan beter te krijgen? Verder zeer tevreden over hoe licht gevoelig de camera's zijn, ze schakelen niet over naar zwart/wit doordat er voldoende licht aanwezig is. Zeker de camera die over de tuin heen kijkt geeft mooi beeld.
Zie voorbeelden:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door ChiLLeR op 18-08-2017 10:19 ]
>> Signature?
Kun je trouwens niet de Smart PSS software gebruiken (DMSS for IOS/Android)? Geen gedoe met plugins.
De camera heeft een backlight instelling (bij "condition" waarschijnlijk), daar zou je eens "HLC" kunnen aanzetten en met de waarde experimenteren. Dit is bedoeld om tegenlichteffecten te compenseren.
Hier wat uitleg daarover.

Uiteraard bovenstaande voorbeeld van Dahua met een korreltje zout nemen, maar het idee kan wel werken denk ik. Bij mijn camera's zie ik weinig effect overigens.
[ Voor 5% gewijzigd door Joepla op 18-08-2017 14:14 ]
Wat ik graag wil:
- dome-camera's die ook 's nachts goed beeld geven (dus niet zo'n grote lelijke toeter).
- melding bij beweging als ik er niet ben of 's nachts.
- opslag cloud en/of nas.
Vrienden hebben een nest cam. Deze vind ik zeer gebruiksvriendelijk (bijvoorbeeld het scrollen door de opname) maar de kabel aan de buitenkant en de abonnementsvorm vind ik niks.
Cleverloop lijkt mij ook een mooi systeem, alleen de buitencamera's vind ik echt té lelijk!
Al vele verschillende systemen doorgenomen, maar kan door het oerwoud van aanbod niet zo makkelijk een systeem vinden wat mij kan bekoren.
Iemand misschien nog tips?
Ah, dank! Die setting zal er inderdaad wat mee te maken hebben. Ik ga ze eens op HLC zetten en kijken hoe het er vanacht uit ziet.Joepla schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:54:
@ChiLLeR: Ziet er goed uit! De Dahua software (wat ik er tot nu toe van gezien heb) is inderdaad wat bijzonder qua bediening, maar uiteindelijk zit alles er wel in volgens mij. Kwestie van wennen hopelijk.
Kun je trouwens niet de Smart PSS software gebruiken (DMSS for IOS/Android)? Geen gedoe met plugins.
De camera heeft een backlight instelling (bij "condition" waarschijnlijk), daar zou je eens "HLC" kunnen aanzetten en met de waarde experimenteren. Dit is bedoeld om tegenlichteffecten te compenseren.
Hier wat uitleg daarover.
[afbeelding]
Uiteraard bovenstaande voorbeeld van Dahua met een korreltje zout nemen, maar het idee kan wel werken denk ik. Bij mijn camera's zie ik weinig effect overigens.
>> Signature?
Zelf de laatste tijd goede ervaringen met de Hikvision Gold Label - EXIR Domes zijn in Nederland te koop vanaf 160 Euro ook met 3 jaar garantievisie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:41:
Ik heb nieuw (bestaand) huis gekocht waarbij ik toch wel graag gebruik wil gaan maken van camera's voor een veilig gevoel.
Wat ik graag wil:
- dome-camera's die ook 's nachts goed beeld geven (dus niet zo'n grote lelijke toeter).
- melding bij beweging als ik er niet ben of 's nachts.
- opslag cloud en/of nas.
Vrienden hebben een nest cam. Deze vind ik zeer gebruiksvriendelijk (bijvoorbeeld het scrollen door de opname) maar de kabel aan de buitenkant en de abonnementsvorm vind ik niks.
Cleverloop lijkt mij ook een mooi systeem, alleen de buitencamera's vind ik echt té lelijk!
Al vele verschillende systemen doorgenomen, maar kan door het oerwoud van aanbod niet zo makkelijk een systeem vinden wat mij kan bekoren.
Axis doet zo ie zo SFTP maar volgens mij ondersteunen de meeste cams wel SFTP tegenwoordigMindcrimeNL schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:49:
Algemene vraag:
Zijn er ueberhaupt ook camera's die SFTP ondersteunen (of desnoods FTPS)?
Verstuur toch graag mijn data encrypted met encrypted credentials naar een remote server (die niet gejat kan worden bij een eventuele inbraak) van een serverboer...
[ Voor 52% gewijzigd door Slux op 18-08-2017 18:21 ]
Hier vind je vooral de ervaringen met cams/NASsen/NVR's, je kunt je natuurlijk inlezen op dit forum en zelf iets samenstellen? Je merkt dan ook dat die mooie domes bij buitengebruik ook nadelen hebben tov van die lompe camera's.visie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 14:41:
[ Voor 18% gewijzigd door Joepla op 18-08-2017 18:36 ]
Ik ga dit weekend dit topic eens rustig terug lezen.Joepla schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 18:23:
[...]
Hier vind je vooral de ervaringen met cams/NASsen/NVR's, je kunt je natuurlijk inlezen op dit forum en zelf iets samenstellen? Je merkt dan ook dat die mooie domes bij buitengebruik ook nadelen hebben tov van die lompe camera's.
Alvast even de vraag: wat is precies het nadeel van een dome bij buiten gebruik?
Daar hebben ze mooie spuitbussen voor, dat werkt prima.Joepla schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:44:
@visie: bij een niet-overdekte opstelling zul je snel regendruppels op de dome krijgen, waardoor je regelmatig de boel moet schoonmaken.
Eens in de zoveel tijd moet je elke camera schoonmaken. Daar zijn echt geen uitzonderingen op.
Privé heb ik dome's en ptz cams hangen en ikzelf ondervind weinig problemen met de regeldruppels. En het zijn natuurlijk niet alleen de regendruppels... denk aan dauw, winterse neerslag, dat op de cams slaat en dat trekt weer verontreiniging aan op je glas. Dus het is niet specifiek een regendruppel.
Zakelijk is het precies hetzelfde verhaal.
Enige optie die er is (en dat geldt voor alles): Eens in de zoveel tijd reinigen/onderhoud. (ook als ze binnen hangen krijgen de vensters aanslag etc.)
[ Voor 3% gewijzigd door Paddywacker op 18-08-2017 21:06 ]
Regendruppels, IR-reflectie en insecten die op IR afkomen.visie schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 19:14:
Ik ga dit weekend dit topic eens rustig terug lezen.
Alvast even de vraag: wat is precies het nadeel van een dome bij buiten gebruik?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Heb je dat niet op een bullet? Insecten lopen idd bij mij over de dome heen.Piet91 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 21:32:
[...]
Regendruppels, IR-reflectie en insecten die op IR afkomen.
[ Voor 11% gewijzigd door ChiLLeR op 19-08-2017 12:30 ]
>> Signature?
ik heb zelf 2 Axis domes die heb ik nog nooit schoongemaakt hangen er al jaren de regen houdt ze schoon
IR reflectie heb je vaak met de wat goedkopere domes waar de lens en IR leds in de dome zelf schijnen.
Met de wat betere cams zit er een rubberen ring om de lens die tegen de dome aanzit zodat er geen reflectie in komt.
Bugs heb je bijna altijd met IR voornamelijk vliegjes, muggen, met een bullet heb je er meer last van vind ik want je hebt dan vaak spinnen webjes die beter blijven zitten dan bij een dome en het regent niet altijd schoon.
Ook zonder IR zie ik wel eens een bug door het beeld lopen maar niet storend
Ook. Zowel bij bullets als domes.ChiLLeR schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 11:57:
Heb je dat niet op een bullet? Insecten lopen idd bij mij over de dome heen.
Mijn Hikvision heeft ook een ring rondom de lens, maar toch sluit deze niet altijd goed aan; zullen meerdere gebruikers beamen.Slux schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 14:53:
Regendruppels geen last van, wat hier boven al staat af en toe schoonmaken,
ik heb zelf 2 Axis domes die heb ik nog nooit schoongemaakt hangen er al jaren de regen houdt ze schoon
IR reflectie heb je vaak met de wat goedkopere domes waar de lens en IR leds in de dome zelf schijnen.
Met de wat betere cams zit er een rubberen ring om de lens die tegen de dome aanzit zodat er geen reflectie in komt.
Bugs heb je bijna altijd met IR voornamelijk vliegjes, muggen, met een bullet heb je er meer last van vind ik want je hebt dan vaak spinnen webjes die beter blijven zitten dan bij een dome en het regent niet altijd schoon.
Ook zonder IR zie ik wel eens een bug door het beeld lopen maar niet storend
Hikvision valt ook in de categorie goedkope camsPiet91 schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 20:58:
[...]
Ook. Zowel bij bullets als domes.
[...]
Mijn Hikvision heeft ook een ring rondom de lens, maar toch sluit deze niet altijd goed aan; zullen meerdere gebruikers beamen.
Een paar van de 4 lijns werken wel goed, of de entrylevel gold exir domes
IR staat overigens weer uit. De buitenlamp en straatverlichting zijn voldoende voor een mooi plaatje. Ook geen gedoe met insecten of personen die de rode gloed zien en daar hun voordeel mee kunnen doen.
De bracket heb ik alvast mat donkerbruin gespoten (Plasti Dip, zoals eerder in dit draadje geadviseerd) gemaakt, cam zelf volgt binnenkort.
Edit: Door autolichten e.d. krijg ik 's nachts nogal wat valse meldingen, dus vandaag wat getest met de tripwire functie. Zodra ik dat activeer en er loopt iemand over de lijn, dan zie je dat dat netjes gedetecteerd wordt. Ik krijg het alleen niet voor elkaar om dat event op de SD kaart te schrijven. Ik kan er weinig over vinden, misschien dat dat alleen lukt met een NVR... Is er hier iemand die al eens iets meer gedaan heeft met IVS?
[ Voor 22% gewijzigd door Joepla op 20-08-2017 20:11 ]
Lees ook vooral even de documenten waar in dit stuk naar gelinkt wordt.
Gewoon ter info en niet om de hele discussie daarover weer op te takelen.
Leuk en aardig maar ik houd alleen rekening met wat Camera in Beeld van de politie zegt.Peatsmoke schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:17:
In aanvulling op mijn eerdere antwoord, mbt privacy en filmen vd openbare weg, is dit stuk wel interessant om te lezen en rekening mee te houden.
https://www.politie.nl/themas/camera-in-beeld.html
Het privé belang wat ik heb om mijn eigendommen te beschermen schaadt niet de privé belangen van iemand die zijn hond uitlaat en toevallig over de stoep loopt waar mijn camera ook een stukje van mee pakt.
Het is simpel, ik film niet de straat en ook niet alle mensen die hun hond uitlaten om maar iets te noemen.
De straat is zeg maar 300 meter en het stukje straat wat ik film is pak hem beet 4 meter.
Iets van 1% lijkt me dus geen schending van de privacy van iemand, daarbij komt dat de beelden niet openbaar te bekijken zijn.
De NVR geeft ook kruisjes bij 'status' aan, via mijn Synology kan ik er wel bij. Ik heb de NVR al gereboot maar dit mocht niet baten.

(Het klopt dat 2 camera's op een ander IP zitten omdat die op een aparte PoE switch zitten, de 10.x camera zit op de PoE switch van de NVR).
update; de 1e camera weer actief kunnen krijgen door deze te laten rebooten maar de andere wil niet online komen in de NVR, zelfs niet na een reboot. De 10.1 camera kan ik niet bij vanaf buiten omdat die dus in een andere IP range zit. Hoop dat iemand nog een tip heeft.
[ Voor 36% gewijzigd door ChiLLeR op 21-08-2017 16:42 ]
>> Signature?
Het gaat niet om de mening van de politie, maar wat de wetgever ervan vindt. De politie heeft namelijk wel belang bij zoveel mogelijk camera's en hebben er zelfs een website voor ingericht. Er zijn echter ook webpagina's die zowel overheids- als private camera's in beeld brengen. Kennelijk hebben ze die nog niet gevonden in Driebergen.De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde en het verlenen van hulp aan hen die deze behoeven.
Nogmaals: de link was puur informatief, hoe ik erover denk en wat ik ervan vind, kun je lezen in dit topic.
Wat mij betreft nu weer gewoon ontopic.
Nog een laatste opmerking van mij hierover.Peatsmoke schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 16:57:
Het was niet om de hele discussie weer nieuw leven in te blazen, maar politie hoort tot de uitvoerende macht en niet tot de wetgevende en zittende macht.
[...]
Het gaat niet om de mening van de politie, maar wat de wetgever ervan vindt. De politie heeft namelijk wel belang bij zoveel mogelijk camera's en hebben er zelfs een website voor ingericht. Er zijn echter ook webpagina's die zowel overheids- als private camera's in beeld brengen. Kennelijk hebben ze die nog niet gevonden in Driebergen.
Nogmaals: de link was puur informatief, hoe ik erover denk en wat ik ervan vind, kun je lezen in dit topic.
Wat mij betreft nu weer gewoon ontopic.
Het is mij bekend dat de politie de uitvoerde macht is. De website Camera in Beeld is weliswaar van de politie maar het gebruiken van camerabeelden is vooral bedoeld om misdrijven bij burgers op te lossen.
De politie heeft dus wel een belang om meer misdrijven op te lossen maar de burger profiteert daar ook van.
Er zijn websites genoeg waar camerabeelden openbaar gedeeld worden.
Daarover zou je je ivm de privacy meer zorgen kunnen maken omdat daar wellicht ook mensen op staan die niet weten dat er beelden opgenomen worden.
Zoals dit http://www.insecam.org
Dat artikeltje is nog uit 2014, sinds die tijd is er weer een hoop veranderd gemeentes zijn nu ook zelf bezig om het e.a. in hun APV te zetten met camera toezicht.Peatsmoke schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 14:17:
In aanvulling op mijn eerdere antwoord, mbt privacy en filmen vd openbare weg, is dit stuk wel interessant om te lezen en rekening mee te houden.
Tegenwoordig streamen ze al live naar Facebook met mobieltjes e.d.
Rotterdam bied gratis live streams aan om verkeersdrukte te zien
https://www.autoblog.nl/n...kte-rdam-aanpakken-101478
[ Voor 9% gewijzigd door Slux op 21-08-2017 21:58 ]
Goed voor elkaar ? Dat valt vies tegen, het is zelfs vrij eenvoudig om erin te komen.Joepla schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 23:22:
Goed om te zien dat alle grote cameramerken op insecam voorkomen, behalve Dahua. Die hebben hun zaakjes goed voor elkaar.
Ze gebruiken een P2P verbinding voor remote view en ze gebruiken hun serienummers als toegang icm met username en password.
Veel mensen maken er een default password van en de serienummers zijn vrij makkelijk te achterhalen van Dahua.
Ik zou het zelf nooit gebruiken op die manier, eerst een VPN verbinding opzetten, dan naar de cams.
Nadeel van Dahua en Hikvision is dat er verschillende firmware's zijn en die zijn niet allemaal up to date.
Zat de hele dag al te wachten totdat iemand zou reageren
Lastig is dat deze fw voor de CN versie lastiger te updaten valt. Tenzij je zelf wat moeite wilt doen en het risico neemt dat je je cam bricked, moet je er eigenlijk vanuit gaan dat de versie die erin zit, erin blijft. Via VPN benaderen is al een verbetering, zo heb ik het zelf ook geinstalleerd.
Blijft raar dat ze niet op insecam hun eigen stukje hebben...
Eerlijk gezegd nog nooit op die site gekeken.
Geen idee of het al gepost is hier maar voor de mensen waarbij hun Hikvision firmware mislukt is er een tooltje TFTP om hem weer te herstellen https://1drv.ms/u/s!AjpVV9-YfT2esUBI6MAti2Il3ezD
[ Voor 65% gewijzigd door Slux op 22-08-2017 17:18 ]
Mijn toekomstige amera is bestemd voor binnen en ik zou - liefst met één camera - zowel de voordeur als achterdeur in de gaten houden bij vakanties. Dubbele lens dus.
De afstand vanaf de camerapositie tot beide deuren is ongeveer 5 meter. Een Syno-NAS is aanwezig.
Ik lees veel over Hikvision en Dahua maar kom er niet uit welk model nou het meest geschikt zou zijn, zonder een enorme overkill.
PoE heeft de voorkeur, alternatief is WiFi maar in dat geval wel een eis voor 5ghz.
Hebben jullie nog wat handvaten voor me?
Met de info die je geeft is het lastig om een advies te geven. Wil je alleen maar kijken of de deur er nog inzit, of wil je personen kunnen identificeren, indien nodig? Heb je verlichting, hoe goed moet het plaatje in het donker eruit zien? Heb je met veel tegenlicht te maken?Plucky schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 00:12:
Ik lees veel over Hikvision en Dahua maar kom er niet uit welk model nou het meest geschikt zou zijn, zonder een enorme overkill.
Een cam met 2 lenzen is vrij zeldzaam volgens mij. Ik heb wel een Mobotix die dat heeft, maar die zijn bedoeld om te schakelen tussen licht en donker en "kijken" naar hetzelfde.
Welke Hikvisions of Dahua's hebben 2 lenzen?
Over de Dahua's kan ik zeggen dat ze vast wel een aantal features hebben die jij niet gebruikt, maar voor EUR 53,- laat je die toch gewoon voor wat ze zijn? (Deze dome bv. IPC-HDBW4431R-AS).
[ Voor 3% gewijzigd door Joepla op 24-08-2017 12:10 ]
Het gaat me er voornamelijk om dat ik tijdens vakanties de boel thuis in de gaten kan houden en kan zien of de situatie nog zo is als bij vertrek. Maar mocht er iets hebben plaatsgevonden dan is het fijn als ik er iets heb aan de beelden, nachtzicht is dus van belang.Joepla schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:02:
[...]
Met de info die je geeft is het lastig om een advies te geven. Wil je alleen maar kijken of de deur er nog inzit, of wil je personen kunnen identificeren, indien nodig? Heb je verlichting, hoe goed moet het plaatje in het donker eruit zien? Heb je met veel tegenlicht te maken?
Een cam met 2 lenzen is vrij zeldzaam volgens mij. Ik heb wel een Mobotix die dat heeft, maar die zijn bedoeld om te schakelen tussen licht en donker en "kijken" naar hetzelfde.
Welke Hikvisions of Dahua's hebben 2 lenzen?
Over de Dahua's kan ik zeggen dat ze vast wel een aantal features hebben die jij niet gebruikt, maar voor EUR 53,- laat je die toch gewoon voor wat ze zijn? (Deze dome bv. IPC-HDBW4431R-AS).
Tegenlicht kan behoorlijk aanwezig zijn door binnenschijnende zon, voornamelijk overdag. In de nacht is er enkel wat tuinverlichting die beperkt overlast geeft.
Ik zal alvast kijken naar het genoemde type, dank!
>> Signature?
Ik denk dat je een varifocale lens bedoeld? die zijn niet echt bedoeld om continu mee te zoomen.ChiLLeR schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:47:
Ik heb dus de Dahua 8331-Z camera's die een gemotorizeerde zoomlens heeft, die kan ik echter alleen bedienen vanuit de camera zelf bij image settings. Is er een mogelijkheid dat ik die ook kan bedienen vanuit de mobiele app bijvoorbeeld?
Bij mijn HFW5231R-Z zie je op de IOS app een "WT" icon, denk dat dat bij jouw cam hetzelfde is. Daarop drukken en je krijgt een + en een - icon. Daarmee kun je zoomen.ChiLLeR schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:47:
Is er een mogelijkheid dat ik die ook kan bedienen vanuit de mobiele app bijvoorbeeld?
Bij de Android app zie ik die helaas niet. Dahua zegt dat je die icons tevoorschijn moet kunnen halen, maar dat is mij niet gelukt. Geen probleem, ik stel deze cam toch vast in. Misschien af en toe even zoomen om de boel los te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Joepla op 24-08-2017 18:38 ]
Ik heb her WT icoon maar met de + en - gebeurd niksJoepla schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 18:38:
[...]
Bij mijn HFW5231R-Z zie je op de IOS app een "WT" icon, denk dat dat bij jouw cam hetzelfde is. Daarop drukken en je krijgt een + en een - icon. Daarmee kun je zoomen.
Bij de Android app zie ik die helaas niet. Dahua zegt dat je die icons tevoorschijn moet kunnen halen, maar dat is mij niet gelukt. Geen probleem, ik stel deze cam toch vast in. Misschien af en toe even zoomen om de boel los te houden.

>> Signature?
Ja, doet niets... Maar de vermelding van 'Z' betekend toch dat je kan zoomen? Althans het is mogelijk via de direct web interface van de camera? Hierboven meld men nog dat het om varifocaal gaat?Joepla schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:08:
@ChiLLeR: ook als je wat langer eropt duwt? Paar sec. bv.
>> Signature?
Waarom je het niet in de app ziet, kan ik je niet vertellen. Zoals gezegd, in iDMSS Lite (IOS) zie ik het en werkt het. In gDMSS HD Lite (Android) zie ik die mogelijkheid niet.
Of het de bedoeling is om continu mee te zoomen, zoals @Slux al opmerkt, weet ik niet. Mijn ervaring is dat een zoomfunctie op een niet-PTZ-camera een beperkte waarde heeft. Je stelt hem in op de situatie en that's it. Het handige is dat je flexibel bent en jezelf niet bij aanschaf vastlegt. Als er later iets veranderd, pas je de beeldhoek aan en zo kun je de camera optimaal inzetten.
Jammer is wel natuurlijk dat je er een aparte server voor moet draaien, en het dus niet ineens meegaat op je NAS.
Maar wilde het toch even delen :-)
Notifications zijn veel beter in te regelen, het terugkijken van meldingen is veel eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, de performance is een stuk beter.
En als ik kijk naar de cameralicenties voor Synology, dan denk ik dat het eigenlijk nauwelijks duurder is.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Klopt werkt goed Milestone draai het zelf ook, ik vind alleen wel de licentie structuur verwarrend af en toe ze veranderen het nog wel eens.Rtificial schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 16:31:
Ik heb nu een paar weken Milestone Xprotect in gebruik, als vervanging voor Synology Surveillance Station, en wat is dat een verademing zeg! De configuratie is iets gecompliceerder, maar voor de gemiddelde tweaker niet spannend, maar het gebruiksgemak is daarna zoveel groter!
Jammer is wel natuurlijk dat je er een aparte server voor moet draaien, en het dus niet ineens meegaat op je NAS.
Maar wilde het toch even delen :-)
Notifications zijn veel beter in te regelen, het terugkijken van meldingen is veel eenvoudiger en gebruiksvriendelijker, de performance is een stuk beter.
En als ik kijk naar de cameralicenties voor Synology, dan denk ik dat het eigenlijk nauwelijks duurder is.
Je hebt een basis licentie nodig dan een camera licentie en dan nog eens care plus per camera
Milestone Express
Basis licentie 19 Euro
Camera licentie 59 Euro
Care plus licentie 11 Euro per jaar per camera
Er is ook nog een gratis versie van Milestone, GO heeft een limiet van ik dacht 8 camera's en een 5 dagen opname limiet
Geen idee wat synology kost, vond het een nadeel dat PTZ slecht werkt en er vrij veel lag mee was.
XProtect Essential+ is our free VMS product. You get access to the basic video surveillance functions, like recording, playback and video file sharing. The free version supports up to 8 cameras, unlimited video retention and the option to integrate third-party applications. It is the most feature-rich free VMS available on the market.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ja, dat is zo, en voor veel mensen is het voldoende. Maar bijvoorbeeld mobiele notifications heb je dan niet.iMars schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 19:19:
Maar naar wat ik begrijp is Milestone gratis voor de simpele variant met ondersteuning t/m 8 camera's.... dus gratis toch?
[...]
1) Is bij het noodzakelijk om deze zogenaamde Junction box / wall mount bij te bestellen, of kan je dit type camera's ook direct out of the box monteren op de muur / afdak.
2) Waar bestellen? Zowel Aliexpress als Lightintthebox hebben concurerende prijzen, loop je ergens nog kans om een imitatie / chinees only model te krijgen toegestuurd, of problemen met toekomstige Firmware upgrades.
3) Welk model / type? Budget is +- 250 euro max voor 2 stuks. Beide zullen via Poe worden aangesloten, en als NVR ben ik van plan om survellaince station te draaien op mijn DS213.
Op dit moment heb ik 2 verschillende types van Hikvision op het oog, een bullet model en een Exir dome model, met lichte voorkeur voor de 2e.
Hikvision® ds-2cd2055fwd-i 5mp
Hikvision® ds-2cd2355fwd-i
4) Welke lens, de 2.8 mm of de 4mm variant?
-voor de oprit wil ik de camera onder afdak voor onze garage hangen, afstand tot voordeur is dan +- 1 meter en oprit is ca 4 meter breed. Neem aan dat een 2.8 dan noodzakelijk is?
- In de tuin zal deze op de achtergevel worden gemonteerd, tuin is +- 10 meter breed en 10 diep. Natuurlijk hoeft niet alles er goed op te staan, maar zou wel prettig zijn als iig de achterdeuren goed in beeld staan.
Een 5MP stream op een DS213 zou ik zelf niet doen, met 2x een 4MP en 1x een 2MP stream vond ik de performance uiteindelijk ondermaats. Ik denk dat je met die korte afstanden ook prima uit de voeten kan met een iets lagere resolutie.
Je moet er wel een mount bij hebben natuurlijk, anders wordt ophangen moeilijk
Ik denk ook dat 2,8 goed zal zijn.Rtificial schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 08:04:
Ik zou in beide gevallen kiezen voor 2.8mm.
Een 5MP stream op een DS213 zou ik zelf niet doen, met 2x een 4MP en 1x een 2MP stream vond ik de performance uiteindelijk ondermaats. Ik denk dat je met die korte afstanden ook prima uit de voeten kan met een iets lagere resolutie.
Je moet er wel een mount bij hebben natuurlijk, anders wordt ophangen moeilijkMaar een junctionbox is vooral handig om aansluitingen netjes weg te werken.
Voorkeur tweede model maar 5MP is nogal veel.
Ik zou eerder gaan voor 2 of 3MP maar dan wel eentje die lichtgevoelig is.
De meeste interessante activiteiten gebeuren toch als het donker is.
Een mount is niet altijd nodig hangt van de opstelling af. Junction box is wel handig de kabels moeten toch ergens heen. Wegwerken achter een wand oid kan ook.
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik wel een camera nemen die te upgraden is dus geen chinees model met aangepaste firmware.
Heb een vergelijkbare situatie als hierboven.HoppyF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Ik denk ook dat 2,8 goed zal zijn.
Voorkeur tweede model maar 5MP is nogal veel.
Ik zou eerder gaan voor 2 of 3MP maar dan wel eentje die lichtgevoelig is.
De meeste interessante activiteiten gebeuren toch als het donker is.
Welke type 2 / 3 MP zou je aanraden?
Netwerkverbinding is inmiddels stabiel, hoewel ik niet zou weten waarom dit nu opgelost is. In ieder geval heb ik het niet bewust opgelost. Wel heb ik nog een issue met opslag: Hiervoor gebruik ik een HD die via USB aan mijn Fritzbox hangt. In de webinterface van mijn Dahua heb ik als "Disk Full" setting "overwrite" gekozen. Dat gebeurt echter niet: Er wordt effectief helemaal niks meer opgeslagen en daar verschijnt ook nog eens melding van! Aan de zeer beperkte loginfo ("disk error") heb ik ook niets. Er is ook nog een optie "Auto delete old files" waar je de ouderdom kan aangeven. Hopelijk werkt dat wel.bszz schreef op maandag 17 juli 2017 @ 08:32:
[...]
Thanks voor de tip. Eerst moet ik echter het probleem oplossen dat mijn netwerkverbinding elke dag wegvalt. Op een willekeurig gebeurt dat. De logs van de Dahua laten 's nachts keurig de geplande reboot zien, zonder dat de netwerkverbinding terugkeert. Daarom vermoed ik dat de boosdoener de POE injector is.
Dit is iets waar ik nog niet helemaal uit ben... Het prijsverschil is enorm (in ieder geval bij de cams die ik heb) en ik vertrouw de niet-CN firmware nauwelijks meer dan de CN versie. Dat geldt voor zowel backdoors als beveiligingszaken.HoppyF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 10:43:
[...]
Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik wel een camera nemen die te upgraden is dus geen chinees model met aangepaste firmware.
Ik neig naar een CN systeem, dat ik geen directe toegang geef tot internet. Hoe ik dat precies zou moeten doen, weet ik nog niet. Voorlopig via VPN. Maar ik ga niet een veelvoud betalen van de Ali-prijs omdat dat een niet-CN versie is. Ik gun mensen best handel, maar dit verschil is gewoon te groot.
Met de EU versies krijg je er 3 jaar garantie bij.Joepla schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:02:
[...]
Dit is iets waar ik nog niet helemaal uit ben... Het prijsverschil is enorm (in ieder geval bij de cams die ik heb) en ik vertrouw de niet-CN firmware nauwelijks meer dan de CN versie. Dat geldt voor zowel backdoors als beveiligingszaken.
Ik neig naar een CN systeem, dat ik geen directe toegang geef tot internet. Hoe ik dat precies zou moeten doen, weet ik nog niet. Voorlopig via VPN. Maar ik ga niet een veelvoud betalen van de Ali-prijs omdat dat een niet-CN versie is. Ik gun mensen best handel, maar dit verschil is gewoon te groot.
Met die 2.8 mm kun je wel bijna de complete auto zien, en als er iemand naar de deuren van de auto loopt (dus halverwege die 5 meter) is het goed herkenbaar.
Wat er voorlangs loopt is wel in beeld, maar onder hoek van 90 graden en dan is identifiactie al haast onmogelijk. Voor mij was dat ook het doel niet, dat is alleen die auto in de gaten houden.
Dus je moet met kiezen van brandpunt wel goed in ogen houden wat je wilt. Zowel alles zien en kunnen indetificeren is haast onmogelijk.
Met mijn ervaring is een 2.8 mm goed voor bij een deur en dan kun je iemand die naar die deur toe loopt goed identificeren. Verder zinvol voor overizht voor wat er gebeurd, maar je kunt niet precies alles herkennen.
De personen die je wilt identificeren dragen toch vaak een capouchon of petje dus het is niet heel makkelijk.
Vier keer zoveel is inderdaad buiten proporties ook als je de garantie mee telt.Joepla schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 13:15:
@Slux: 3 jaar garantie is natuurlijk altijd goed. Maar... om daar 4x meer voor te betalen
Maar goed als er ook Aliexpress modellen zijn die wèl te upgraden zijn dan heeft dat de voorkeur. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.
[ Voor 98% gewijzigd door Slux op 28-08-2017 15:28 ]
Vier keer zoveel is onzinHoppyF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:20:
[...]
Vier keer zoveel is inderdaad buiten proporties ook als je de garantie mee telt.
Maar goed als er ook Aliexpress modellen zijn die wèl te upgraden zijn dan heeft dat de voorkeur. Dat bedoelde ik ermee te zeggen.
Deze bijvoorbeeld Dahua rond de 100 euro.sjnelle schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:03:
[...]
Heb een vergelijkbare situatie als hierboven.
Welke type 2 / 3 MP zou je aanraden?
http://s.aliexpress.com/eiEJv6nA
Of deze als je een variabel focus zoekt dus met zoom dan 150 euro
http://s.aliexpress.com/AJfYF3Az
[ Voor 4% gewijzigd door HoppyF op 28-08-2017 15:36 ]
zal niet veel schelen, zomaar een voorbeeldje van mijn eigen short list:
Hikvision® ds-2cd2335fwd-i
100 dollar (+- 83 euro) bij lightinthebox
249 euro bij de de goedkoopste NL webwinkel die ik zo snel kon vinden
Maar d'r zijn ook NL webshops die zomaar 300+ ervoor vragen, dus ja die 4x zoveel is toch wel van toepassing
Dat is niet de goedkoopste winkel, maar wel een van de beste.
Hij voert zelf in (geen idee met welke waarde) en het wordt in dikke week of 2 weken afgeleverd voor de prijs die je betaald in aliexpress. Heb er inmiddels 4 camera's en een NVR gekocht en geen extra kosten hoeven betalen.
In principe wel, maar dat is afwachten.Slux schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:54:
Komen er nooit BTW en douane kosten bij als je ze van alli besteld ?
Mijn zoon heeft recent een Dahua besteld, de zoom versie, deze werd keurig binnen een paar werkdagen geleverd door DHL. Pakket kwam uit Hong Kong. Geen btw of kosten verder.
Maar ook met 21% btw was het nog een mooie prijs.
Zelf ik heb ik een tijd geleden al een Hikvision binnen camera besteld bij AE.
Toen geen btw en kosten.
De buitencamera heb ik tweedehands in NL gekocht dus deze is niet door mij ingevoerd wel door de persoon die hem eerst gekocht had.
[ Voor 21% gewijzigd door HoppyF op 28-08-2017 16:03 ]
Blue IRIS heb ik naar gekeken, maar ziet er oud uit en bied geen webclient aan. Verder heb ik nog zoneminder gevonden, maar gezien het feit dat er sinds de relaunch van vorig jaar maar 1 update is vraag ik me af in hoeverre die keuze nu echt toekomstbestendig is.
Dus vandaar mijn vraag, zijn er hier misschien mensen die een bepaalde multi tenant NVR gebruiken of uberhaupt software kennen die ik hiervoor zou kunnen proberen?
Die zijn er ook, dat staat er dan duidelijk bij. Prijs is dan ook wat hoger dan de niet-upgradable modellen.HoppyF schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:20:
[...]
Vier keer zoveel is inderdaad buiten proporties ook als je de garantie mee telt.
Maar alles is natuurlijk te updaten voor Tweakers, al dan niet met wat hulp
Voor 53 piek heb je een 4 Mp camera die eigenlijk heel goed werkt. Gaat 'ie stuk, of brick je hem bij het updaten (met allerlei tooltjes krijg je die vaak ook weer tot leven), dan kun je er nog 2 of 3 kopen om het te proberen. Pas dan zit je zo ongeveer op de prijs die we hier betalen.
Goh, ik neem aan dat dat moet kunnen met Milestone Xprotect, maar niet specifiek bekeken.moppentappers schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 16:10:
Ik heb op dit moment camera's van Unifi, maar wil deze eigenlijk gaan vervangen door Hikvision omdat het bandbreedte verbruik naar mijn VPS echt de pan uit schiet. Echter heb ik ook familieleden/kennissen die ik dan op die nieuwe VPS wil aansluiten (daar zullen de Unifi camera's wel voor vervangen moeten worden) maar ik kan eigenlijk niet echt een mutli tenant camera platform vinden wat hier dan een beetje geschikt voor zou zijn. Als ik op internet zoek naar multi tenant NVR vind ik ook niet bijzonder veel.
Blue IRIS heb ik naar gekeken, maar ziet er oud uit en bied geen webclient aan. Verder heb ik nog zoneminder gevonden, maar gezien het feit dat er sinds de relaunch van vorig jaar maar 1 update is vraag ik me af in hoeverre die keuze nu echt toekomstbestendig is.
Dus vandaar mijn vraag, zijn er hier misschien mensen die een bepaalde multi tenant NVR gebruiken of uberhaupt software kennen die ik hiervoor zou kunnen proberen?
Ik kan met roles en users in ieder geval specifieke cameras en rechten toewijzen, voor het bekijken, terugkijken, instellingen, ptz, etc.
xProtect Go is gratis, dus dan kun je e.e.a. eens proberen.
Ik heb vele andere pakketten bekeken, zoals BlueIris (zwaar cpu en onhandig in gebruik), Hikvision NVR (beter dan BlueIris, maar werkt alleen met Hikvision camera's)
xProtect werkt goed met zeer weinig CPU (draait hier op een atom van 15 jaar oud)
[ Voor 63% gewijzigd door rinkel op 28-08-2017 21:37 ]
Weet je dat zeker? Die verkoper ken ik inderdaad (van een bekend IP camera forum) en men is daar vol lof over; maar het niet hoeven betalen van invoerkosten is mij niet bekend.jacovn schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 15:58:
Als je ze besteld van links van @HoppyF dan heb je geen BTW en invoer rechten.
Dat is niet de goedkoopste winkel, maar wel een van de beste.
Hij voert zelf in (geen idee met welke waarde) en het wordt in dikke week of 2 weken afgeleverd voor de prijs die je betaald in aliexpress. Heb er inmiddels 4 camera's en een NVR gekocht en geen extra kosten hoeven betalen.
Is het niet meer dat je simpelweg geluk had?
Ja dat weet ik zeker. Ipcamtalk zul je wel bedoelen. Is ook een Duitser daar die voor meer dan 1500€ dingen in een keer daar besteld heeft en geen extra kosten had.Piet91 schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:45:
[...]
Weet je dat zeker? Die verkoper ken ik inderdaad (van een bekend IP camera forum) en men is daar vol lof over; maar het niet hoeven betalen van invoerkosten is mij niet bekend.
Is het niet meer dat je simpelweg geluk had?