Met dieven actief in de buurt is het tijd voor een camera...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Bovenstaande situatie is van toepassing, waarbij de witte auto normaal gesproken niet aanwezig is.
Klik voor vergroting.
Ik ben op zoek naar een duw in de juiste denkrichting...
Zoals te zien is zijn er een paar mogelijke posities voor het plaatsen van
één camera.
Ik las in dit topic dat de camera niet te hoog moet hangen om gezichten goed in beeld te krijgen.
Geel streep ik ogenblikkelijk door. Vanaf daar zicht op de deur, oprit en auto is op zijn best waardeloos. Tevens staat rechts van het huis een schutting. Dan is de tuindeur links veel aantrekkelijker voor inbrekers en minder opvallend om gebruik van te maken.
Blauw streep ik door omdat je daar een camera zou moeten hebben die actief mee kan draaien met objecten en een grote kans hebt om actie te missen als de kijkrichting verkeerd staat. Wide angle camera nemen? Ik begrijp dat de kwaliteit en/of het kijkbereik dan behoorlijk achteruit gaat.
Rood is al beter. Personen die naar de voordeur komen worden gedurende lange tijd in het gezicht opgenomen. Ook het overzicht van de oprit is goed. Met een 90 graden bereik wordt lopen naar de tuindeur meegenomen.
Groen lijkt mij nog wat beter. Er wordt een stuk meer van de voortuin meegepakt dan bij rood. Mensen die naar de voordeur lopen komen iets slechter in beeld, maar als ze bij de voordeur staan zijn ze nog steeds in beeld, zij het van achteren, wat bij rood niet het geval is. Het nadeel is dat personen die naar de tuindeur gaan niet meer in beeld zijn 1-2 meter voor het bereiken van de tuindeur.
Algemene zaken: De tuindeur zou redelijk gemakkelijk beveiligd kunnen worden met een sensor. Alarmsysteem binnenshuis aanwezig, maar je weet het natuurlijk nooit en als je in de situatie van grof geweld komt heb je meer aan een camera dan een alarmsysteem. Er is best kans dat er nog wat el cheapo camera's in het huis komen, bijvoorbeeld in de hal. Naar mijn mening draagt dat bij aan groen voor de beste buitenpositie.
Richting de specificaties...
- Buitencamera
- Dome bij voorkeur vanwege de zachtere vorm en ptz mogelijkheid als dat binnen het budget past.
- Nachtzicht, minimaal de oprit dus vanaf groen/rood ~10 meter
- Bij voorkeur met microfoon
- Universele streamingmogelijkheden (dus geen afgesloten systeem waarvoor per se app x of cloud y nodig is). Technische aansturing via een eigen webinterface prima natuurlijk.
- Beelden opslaan op een linux server (Samba/NFS of een programma dat direct '
pullt,' motion?). Een NVR-bak opzetten zit er niet in.
- Minimaal 3 streams tegelijk (1 record, 2 kijken)
- Motion detection; bij voorkeur in zones waarbij de straat wel wordt opgenomen maar geen alarm geeft en eigen erf dat opgenomen wordt én bijv. 's nachts wel alarm geeft onder bepaalde omstandigheden. Communicatie met Home Assistant zou helemaal mooi zijn.
- Uit het topic begrijp ik dat WiFi wordt afgeraden. Iets als een PoE-adapter is een optie. Het lijkt mij überhaupt erg lastig om een camera op die posities op te hangen met de kabels netjes weggewerkt. Tips?
- Voor posities rood en groen is een hoek van ~100 graden voldoende. Actieve pan/tilt/zoom voor een kleine meerprijs wel welkom natuurlijk. Voor blauw (ik laat geel echt even weg) is ptz nodig met volgsysteem.
- Budget ~300 euro all inc.