Dus zeg maar
deze situatie maar dan met een loopdeur bij de garage en diepere oprit?
Over brandpuntsafstand kan in niet veel zeggen, al helemaal niet over de camera aan de achterkant.
Bij de garage zou je 2.8mm kunnen nemen zodat je goed overzicht hebt over de oprit; maar identificatie van personen aan het begin van de oprit is dan niet te doen.
Toevallig ben ik dus zelf ook brandpunten aan het vergelijken.
Heb dus mijn 5231 op 2.8mm, 3.6mm en 6mm. gezet, camera zowel horizontaal als portraitmode gezet en screenshots gemaakt. Ben die aan het vergelijken.
Ook hier een situatie met een oprit van zo'n 4 meter breed en zo'n 20 meter lang. Camera hangt in hoek van oprit, zeg maar iets meer naar rechts dan jij hebt getekend.
2.8mm en 3.6mm zijn IMHO veel te breed in horizontal mode. Je krijgt de linkermuur in beeld (kan je IR-belichting 's nachts verhinderen) en veel van het gebied rechts naast de oprit.
Met 2.8mm en 3.6mm in portrait mode (verticaal beeld dus) staat de oprit mooi precies helemaal op beeld, maar je gaat nooit goede identificatie krijgen verderop/begin van oprit. In die oriëntatie komt infrarood als het ware vlak voor je garagedeur op de grond en heb je geen IR verderop.
Ik denk als jij je camera bij de oprit niet te hoog op hangt en probeert in het midden van de oprit te krijgen; een 6mm. in horizontal of vertical mode misschien niet eens zo gek zal zijn.
Wat betreft de camera bij de voordeur; een camera boven een meter of 2 ophangen is leuk voor overzicht (bijv. met een 2.8mm), maar waardeloos voor identificatie. Je kijkt dan mensen op de kruin i.p.v. in het gezicht. Laat staan als ze een pet o.i.d. ophebben.
Dus die camera zou ik inderdaad niet boven die hoogte gaan ophangen.
En gezien het feit dat je oprit maar 2 meter diep is, zou ik de camera in portrait mode ophangen.
Ook hier waarschijnlijk een 3.6mm of 6mm lens. Met 2.8mm heb je net wat meer in beeld.
Wat betreft de achtertuin kan ik niets zeggen, want daar weet ik niets van.
Om eerlijk te zijn had ik als ik jouw was een NVR, bevestigingsmaterial (junction box) en een 1 varifocal camera bestellen. Vervolgens hang je die camera tijdelijk op, op de locaties waar de 3 camera's moeten komen en bepaal je hiermee welk brandpunt je nodig hebt voor de overige 2 camera's.
Dan betaal je dus wel even €40 meer (meerprijs van 5231 boven de 4231) maar je kunt dan wel rustig maar bovenal goed bepalen welk brandpunt je nodig hebt.
Zou namelijk erg jammer zijn dat je toch net een verkeerde lens hebt gekozen.
Dus:
1* NVR4108-4KS2
1* IPC-HDW5231R-Z of IPC-HDW5231R-ZE (afhankelijk welke je mooier vind)
1* POE-injector (zie hieronder) of switch met POE-poorten.
1* PFA137 (of PFA130-E; deze is nieuwer en waterdicht hoewel je met de 137 ook geen problemen hebt)
1* WD Purple harde schijf.
Als je dan brandpunt heb bepaald van de andere 2 camera's, dan bestel je alsnog:
2* IPC-HDW4231EM-ASE (bij verkoper aangeven welk lens je wil)
2* PFA137
2* POE-injector
Die genoemde NVR kan 8 kanalen tegelijk weergeven. Je hebt ook nog de 4104 (kan 4 kanalen live weergeven, paar euro goedkoper) en 4116 (kan 16 kanalen live weergeven, paar euro duurder).
Ik zou niet de 4104 nemen omdat je met 3 camera's dus later nog maar 1 camera extra kunt toevoegen.
Met de 4108 kun je nog 5 camera's later bij ophangen.
Qua opslag zijn de
Purple schijven van Western Digital de beste keus; die zijn speciaal voor 24/7 opnemen gemaakt.
Als jij 3 camera 24/7 wil opnemen in 1080p. H.265, dan heb je zo'n 140 - 280GB per dag nodig, afhankelijk van je instellingen. Met een 1TB schijf kun je dan zo'n 3-7 dagen non-stop opnemen.
28 dagen opnemen wordt zo ongeveer gezien
als juridisch maximum; dan heb je dus een schijf nodig van minimaal 4TB.
De genoemde Dahua modellen (IPC-HDW5231R-ZE en IPC-HDW4231EM-ASE) bieden in dit segment het beste beeld. Deze Starlight modellen hebben goede sensors en zijn lichtgevoelig ofwel bieden goed beeld 's nachts. Overdag biedt elke IP-camera tegenwoordig wel goed beeld, maar 's nachts valt vaak nog tegen.
- app toegang
Dahua heeft zelf gDMSS Lite en gDMSS Plus. Deze werken op zich prima, maar ik gebruik deze vooral voor het terugkijken van beelden. Voor live kijken gebruik ik liever TinyCam Pro. Net wat soepeler/snellere app.
- PoE (moet er bij zo'n injector nou trouwens nog een adapter worden gekocht? of snap ik het gewoon niet?)
Je hebt 2 manieren:
- Een POE-switch. De meest nette manier. Vanuit de switch gaat de ethernetkabel rechtstreeks de camera in en geeft dus zowel data als stroom door over die kabel.
- Een
POE-injector. Kost zo'n €5 p/stuk (vanuit China) en die zet je tussen je router of switch en de camera.
Dus switch -> ethernetkabel -> POE-injector -> ethernetkabel -> camera.
Werkt prima, goedkoop maar je moet oppassen dat je geen apparaten op aansluit die geen POE aankunnen; want deze POE-injectors zetten simpelweg 48V op de kabel zonder te controleren of het apparaat dit nodig heeft.
Dit is mijn situatie op zolder:
POE-injector by
Iemand91, on Flickr
Die grijze netwerkkabel gaat dus een powerline-setje in, normaal gesproken gaat die dus je router of switch in. De witte netwerkkabel gaat naar de camera.
(Die zwarte USB-kabel heeft hier niets mee te maken; dat is de voeding van mijn ADS-B installatie)
- snachts ook nog kunnen zien (voordeur en garage hebben verlichting. tuin niet)
Zie hierboven over Dahua Starlight.
Qua opslag heb ik een synology maar die gaat drie streams niet trekken. los van het feit dat ik begrijp dat er in de gratis SS module maar 2 cams kunnen worden aangesloten.
Heb nog wel een oude pc voor xpnology...als dat een idee is.
NVR kan natuurlijk ook maar....kan ik die kosten niet beter sparen?
Ik zou ook op NVR opnemen. Flink voordeel hiervan is dat een NVR als het ware kan praten met de camera.
Zou kun je slimmere bewegingsdetectie gebruiken (IVS). Normale bewegingsdetectie is IMHO waardeloos maar bijvoorbeeld line crossing is veel betrouwbaarder. Dit werkt echter alleen in combinatie met een NVR van hetzelfde merk (of opslaan op intern geheugenkaartje in de camera zelf)
Daarnaast is zo'n NVR een stuk zuiniger dan een PC.
Bestellen in china is wat mij betreft niet echt een probleem. Hoewel iets extra per cam voor een NL shop ook niet echt uitmaakt (zeker niet met de douane naheffing eventueel).
Jullie tips/hulp zou heel erg gewaardeerd worden!
Stuur een (Engels) mailtje naar onderstaand mailadres. Dat is Andy van
deze Aliexpress store. Als je aangeeft dat je in Nederland woont en op de slow shipping manier je items wil verzenden heb je geen importkosten.