Odyssey niet meegerekend (volgens mij maakt het weinig uit):
Als je op expeditie wil heb je meestal geen wapens nodig (scheelt massa). Op expeditie heb je niet zo veel meer nodig dan:
- Je FSD, minstens C-rated, liefst A-rated
- Een Fuel Scoop, de duurste die je kan installeren min of meer. Deze hebben geen massa. Kan een hele dure module zijn.
- FSS (full spectrum scanner, die heeft elk schip ingebouwd)
- DSS (detailed surface scanner)
- Heatsink launcher voor het geval je te enthousiast aan het scoopen bent.
Dus als je van huis gaat met Fuel Scoop, een DSS en zeg minimaal 20Ly range, dan heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt om alle soorten data te vergaren die je kan vergaren.
Qua schip kan je een hoop wiskunde toepassen op alle getallen en een hoop builds samenstellen op edsy of coriolis.io maar uiteindelijk zou ik vooral gaan in een schip waar je het weken in vol kan houden. Ik heb 2 maanden gedaan over een trip van 15.000Ly (en weer terug) in een Cobra Mk3 met "maar" 30Ly jump range. Maar omdat ik het alleen in VR speelde vond ik het wel belangrijk om een omgeving om me heen te hebben die ik graag zie.
Verder zijn er prima schepen voor exploration: Dolphin, DBX, AspX zijn allemaal vrij betaalbaar. Ik weet niet of het heel veel zin heeft om een nog groter schip te pakken dan een AspX, hoewel de Anaconda de allergrootste jump range heeft na engineering.
Ik moet zeggen dat het 'doel' om te verbeteren om mee te gaan met een expeditie mij wel wat meer reden geeft om ED te gaan spelen. Het voelde daarvoor wat doelloos. En dat is, denk ik, mijn probleem wat ik een beetje met ED heb. Het lijkt allemaal zo doelloos...
In het begin is dat wel te overzien. Proberen Sol te unlocken, of je eerste upgrade vanaf je Sidewinder of wat engineering. Daarna kan je denken aan het unlocken van sommige van de grotere schepen en op weg naar je eerste elite om Shinrarta Dezhra te unlocken. Er zijn ook (historisch) interessante plaatsen om te bezoeken. Denk aan de Jameson Crash Site, Davs Hope, het Formidine rift, etc. Je kunt, als je dat nog niet gedaan hebt, ook de Guardian modules gaan unlocken. Dat is gaaf om te doen, en het levert wat op.
Als je een idee wilt hebben van interessante POI's in de Melkweg, dan is edsm.net een hele goede resource. Ik raad aan om een kijkje te nemen op de
Galactic Map en dan even de diverse layers aan te zetten. Ook is het misschien wel leuk om de lore verder te verkennen:
https://canonn.science/lore/