Input lag vind ik inderdaad ook veel erger. Tearing hangt er heel erg van af bij mij, als het constant gebeurt dan vind ik het ook irritant en zal ik VSync gebruiken. Maar in z'n algemeen laat ik dat uit en gebruik ik in-game frame limiters waar mogelijk. En dan niet eens noodzakelijkerwijs dat dat echt nodig is; in BF1 haal ik echt geen constante 120 FPS.
Anoniem: 444127 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 18:28:
Kan je stellen dat je bij een lagere overklok een lager risico hebt op dode pixels t.g.v. het overklokken? Is er een gulden middenweg waarbij je eigenlijk geen risico neemt maar wel een hogere refreshrate haalt? Los van monitors die hetzelfde panel gebruiken (adviesmaximumf. van 75 Hz) maar die om de een of andere reden (marketing? conservatisme?) op 60 Hz. zijn afgesteld?
Hoe komt het dat de kristallen van die monitors die een hoge refresh rate hebben wel zoveel sneller kunnen draaien? Een andere techniek? Erg veel cherrypicking.
Het heeft minder met de refresh rate te maken dan het specifieke paneel. Het heeft ook niet zozeer met de constructietechniek te maken, als wel met simpelweg de gebruikte materialen en het ontwerp van het paneel.
In dat opzicht is het niet veel anders dan met GPU's. Nvidia en AMD zaten altijd bij dezelfde chip fabrikant en zeker vanaf GCN lijkt ook de macroarchitectuur erg op elkaar. Het zijn beide in principe superscalar chips, net zoals TN, IPS en VA allemaal TFT varianten zijn. En toch zitten er gigantische verschillen in.
Door het basis principe achter TN kunnen TN panelen per definitie gewoon harder draaien. TN is dan ook het minst interessant, want het geeft de minste beeld kwaliteit en de rest kan niet veel beter meer.
IPS en VA zijn dan veel interessanter - die hebben al goede beeld kwaliteit eigenschappen, maar waar TN zo lang zo veel beter in was is lastiger. Zoals Nvidia Fermi verknalde door een bijzonder slecht ontwerp (fysiek; niet de architectuur) en slechte materialen, is dat waar je bij IPS en VA ook zo veel verschillen ziet. Elke fabrikant heeft ook z'n eigen vorm van IPS/VA waar ze continue aan sleutelen. Alleen al met IPS heb je H-IPS, P-IPS, S-IPS, AH-IPS en ga zo maar door. Met VA panelen heb je MVA, PVA en daar weer subvarianten van (AUO maakt A-MVA, Chi Mei S-MVA; Sharp noemt ze gewoon MVA maar dat is ook weer net iets anders).
Zo zal LG voor een 45-75 Hz paneel andere (lees: goedkopere) materialen gebruiken dan voor een 35-144 Hz paneel. Wat precies? ¯\_(ツ)_/¯
Wat die verschillen precies zijn is altijd lastig te achterhalen, het is namelijk niet zo dat dit op dezelfde manier bekeken wordt als een CPU/GPU architectuur, maar het principe is hetzelfde. Andere interconnects, ander soort transistors of transistors van een ander materiaal, ander vloeibaar kristal. Alleen al dat laatste kan heel veel verschil maken; afhankelijk van wat je gebruikt kan het zijn dat je hogere voltages nodig hebt maar dan wel een materiaal hebt dat weinig "door schiet" (overshoot). En daar wordt constant onderzoek naar gedaan. Het gebruik van goedkopere materialen wil echter niet zeggen dat die niet zo hard kunnen als duurdere materialen, het zal alleen meer moeite kosten om te corrigeren; en het betekent net als bij chips dat door kleine defecten er ineens een hele hoop verloren gaat en je dus een goed sample moet hebben om te overklokken.
Zo, weer een offtopic muurtje
Edit: I like the sound of that.
Wel oppassen dat de hype niet te groot wordt, maar ik ben nog steeds positief gestemd over Ryzen. En Vega lijkt ook de goede kant op te gaan.
Die eventuele NCU hierboven zou wel heel interessant zijn. Dan zit AMD aan de andere kant van het spectrum vergeleken met VLIW5 in 2009
[
Voor 4% gewijzigd door
Werelds op 04-01-2017 20:39
]