PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat artikel heeft het over een Fury Pro van 230W welke volgens het tabelletje met zijn 12 TFLOPs ook nog eens 71% sneller is dan de later uit te komen Vega11 gebaseerde RX 580. De GTX 1080 schijnt 9 TFLOPs te hebben. Dus wat ik uit dat artikel haal is dat er een kaart in the enthusiast segment aan zit te komen (e.g. 700/800+). Dat segment wordt mij te dol en ik kan dan ook niet enthousiast worden van dat soort kaarten (zelfde met de Titan X).Astennu schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:51:
[...]
Ik was het stuk net aan het lezen.
Het is en blijft WCCFtech maar klinkt goed. Polaris was qua architectuur niet erg vernieuwend tov Fiji.
Dus het wordt tijd voor een grotere stap.
Officieel was eind 2016 altijd al de planning voor Vega. Hopelijk komt hij ook echt dit jaar. Wil maar al te graag wat snellers dan een RX480.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Helaas kan je TFLOPs niet een op een vergelijken. Je ziet wel een bepaalde trend bij AMD, ze halen steeds meer performance uit hetzelfde aantal TFLOPs dus hun architectuur wordt steeds een stukje efficienter.sdk1985 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:21:
[...]
Dat artikel heeft het over een Fury Pro van 230W welke volgens het tabelletje met zijn 12 TFLOPs ook nog eens 71% sneller is dan de later uit te komen Vega11 gebaseerde RX 580. De GTX 1080 schijnt 9 TFLOPs te hebben. Dus wat ik uit dat artikel haal is dat er een kaart in the enthusiast segment aan zit te komen (e.g. 700/800+). Dat segment wordt mij te dol en ik kan dan ook niet enthousiast worden van dat soort kaarten (zelfde met de Titan X).
Denk dat een Fury Pro met 12 TFLOPs wel sneller is dan een GTX1080 met 9 TFLOPs, maar de vraag is hoeveel en met name in DX11 waar helaas nog steeds veel games in gemaakt worden.
Op 4k denk ik dat het wel duidelijk is welke een stuk sneller gaat worden
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Als de Fury Pro tussen de 500-550 kost dan lijkt me dat een redelijke prijs, want dubbele aantal TFLOPs is in prijs vaak een stuk duurder.
Zeker met timelines durf ik ze niet zo snel te geloven.
Ja en neeVerwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:55:
Ik zit voor mijn huidige systeem weer op W7, voor het nieuwe systeem zal ik helaas (ook) W10 moeten gaan gebruiken, of dat ik het wil of niet. Ja, ik ben geen fan van W10 maar dat bespreek ik ergens anders wel.
[...]
Begrijpelijk maar met die RX480 houd je het wel nog even vol, die van mij haalt ongeveer de helft van de FPS met dezelfde instellingen.
Ik heb nu ook een 980 Ti en dat is toch wel veel sneller.
Ik heb namelijk een 2560x1440 144Hz Freesync scherm. Dan wil je eigenlijk 90 fps halen. Dan moet ik al met de settings omlaag. Dus ik kan niet wachten op Vega dan kan alles max. En dan fps limiter op 89 fps en dan flat 89-90 draaien. nu heb je zelfs op high nog wel drops richting de 65 en dan merk je toch dat het minder vloeiend is. Maar minder storend door dat je freesync hebt. 65 zonder is echt iritant.
144hz zonder is helemaal awesome. Met die 980 ti op wat lagere settings lukt dat aardig die heeft helaas niet zon mooie FPS limiter in de driver.
Klopt Vega 10 is bedoelt vs Big Pascal en dus de 1080 Ti.sdk1985 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:21:
[...]
Dat artikel heeft het over een Fury Pro van 230W welke volgens het tabelletje met zijn 12 TFLOPs ook nog eens 71% sneller is dan de later uit te komen Vega11 gebaseerde RX 580. De GTX 1080 schijnt 9 TFLOPs te hebben. Dus wat ik uit dat artikel haal is dat er een kaart in the enthusiast segment aan zit te komen (e.g. 700/800+). Dat segment wordt mij te dol en ik kan dan ook niet enthousiast worden van dat soort kaarten (zelfde met de Titan X).
Ligt aan de prijs ik verwacht dat hij beter betaalbaar is dan de Pascal Titan.
Ik gok eerder huidige 3th party GTX1080 prijzen. Nog niet super goedkoop maar het is al een stuk beter.
En wat andere ook al zeggen tflops kan je alleen vergelijken als de architectuur hetzelfde is. Anders zegt het relatie weinig.
[ Voor 31% gewijzigd door Astennu op 14-10-2016 00:28 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
Heb jij het FreeSyncbereik van jouw monitor nog niet gehackt?Astennu schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 00:15:
[...]
Ja en nee
Ik heb nu ook een 980 Ti en dat is toch wel veel sneller.
Ik heb namelijk een 2560x1440 144Hz Freesync scherm. Dan wil je eigenlijk 90 fps halen. Dan moet ik al met de settings omlaag. Dus ik kan niet wachten op Vega dan kan alles max. En dan fps limiter op 89 fps en dan flat 89-90 draaien. nu heb je zelfs op high nog wel drops richting de 65 en dan merk je toch dat het minder vloeiend is. Maar minder storend door dat je freesync hebt. 65 zonder is echt iritant.
144hz zonder is helemaal awesome. Met die 980 ti op wat lagere settings lukt dat aardig die heeft helaas niet zon mooie FPS limiter in de driver.
http://www.guru3d.com/new...nge-with-simple-hack.html
Ik krijg een beetje koppijn (bij wijze van spreken) van het beslissen wanneer een monitor te kopen. Niet alleen liggen local dimming en 10 bits kleur om de hoek, ook komt er een nieuwe versie van DP (allicht dus ook van HDMI?) die toestaat dat je een veel hogere refreshrate kan combineren met een hogere resolutie wat 4k met 120 Hz of zo mogelijk zou kunnen maken.
We zullen het wel zien.Klopt Vega 10 is bedoelt vs Big Pascal en dus de 1080 Ti.
Ligt aan de prijs ik verwacht dat hij beter betaalbaar is dan de Pascal Titan.
Ik gok eerder huidige 3th party GTX1080 prijzen. Nog niet super goedkoop maar het is al een stuk beter.
Polaris had officieel twee kaarten maar er kwam ook een 470. Het zou me niet verbazen dat ze zoiets nu ook gaan doen, een cut van Vega 10 die een 490/590 of zo gaat worden (Joost mag weten hoe ze het noemen, de naamgeving wordt wat bont als de Vega 11 de 580 gaat heten
De volle Vega 10 als Fury (1080 Ti niveau als streven), de cut als kaart die rond de 1080 zit (een beetje eronder voor DX11, erboven voor Vulkan en goed uitgevoerde DX12) en de Vega 11 die in de buurt komt van de 1070. Ja, je mag die TFlops niet 1 op 1 vergelijken, AMD heeft er wat meer nodig voor dezelfde performance onder DX11.
Als het goed is komt er in het tweede kwartiel een dubbel Vega10-kaart uit, die zal de Titan verslaan en veel te duur zijn voor gewone klanten.
Prijzen: 600-650 euro voor de Fury, 400 euro voor de cut van de Vega 10, ? voor de RX 580. 400 euro voor een kaart van 1080 niveau lijkt laag maar ze komen meer dan een half jaar later dan Nvidia en ze gebruiken HBM2 (wat ook gunstig is voor de GPU aangezien je minder hitte krijgt van het geheugen zolang ze niet zoveel meer geheugen erop stoppen dat het lagere vermogen per GB wordt gecompenseerd), dan mag je best wat extra krijgen met dezelfde prijs. Productie van de 480 stopzetten? De prijs voor de 480 verlagen naar iets boven de productiekosten om het marktaandeel te vergroten? Geen idee, zij komen met de RX 580 als naam, die kan geen 400 euro gaan kosten.
Voor de mensen die hier als gast meelezen en die hier niet vaak komen, dit is allemaal speculatie!
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 01:10 ]
Ik dacht dat ze daarmee bedoelden 2 type dies om het zo maar te zeggen. Het stond helemaal niet vast dat er maar 2 Polaris kaarten zouden komen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 01:07:
[...]
We zullen het wel zien.
Polaris had officieel twee kaarten maar er kwam ook een 470. Het zou me niet verbazen dat ze zoiets nu ook gaan doen, een cut van Vega 10 die een 490/590 of zo gaat worden (Joost mag weten hoe ze het noemen, de naamgeving wordt wat bont als de Vega 11 de 580 gaat heten).
Als de yields van de RX 460 niet goed zouden zijn dan kunnen ze prima nog een RX 450 maken, hoewel ik denk dat ze wellicht eerder een OEM only versie maken.
Ga er dus maar van uit dat er 4 Vega kaarten komen, het is juist met kaarten die een grotere die hebben dat er meer varianten zijn omdat de yields minder goed zijn dan die van gpus met een kleinere die.
Verwijderd
Waarschijnlijk heb jij gelijk, het kan ook aan de interpretatie liggen van de schijver van een artikel en dat ik die overnam of misschien was ik zelf slordig. Toen was nog de verwachting bij veel mensen dat die Vega-kaarten min of meer tegelijkertijd met de Polaris-kaarten zouden worden gelanceerd, dat AMD het hoge segment zo lang links zou laten liggen (terecht naar mijn mening) hadden weinig mensen zien aankomen.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 01:24:
[...]
Ik dacht dat ze daarmee bedoelden 2 type dies om het zo maar te zeggen.
Dat lijkt mij ook, je ziet vaak in het lage segment dat daar veel varianten zijn die OEM-specifiek zijn en die hele kleine verschillen hebben.Als de yields van de RX 460 niet goed zouden zijn dan kunnen ze prima nog een RX 450 maken, hoewel ik denk dat ze wellicht eerder een OEM only versie maken.
Exclusief een dubbele kaart? 1 cut voor de Vega-11 en 1 cut voor de Vega-10?Ga er dus maar van uit dat er 4 Vega kaarten komen, het is juist met kaarten die een grotere die hebben dat er meer varianten zijn omdat de yields minder goed zijn dan die van gpus met een kleinere die.
Straks dus het best even wachten en niet meteen happen zo gauw ze uitkomen. Eerst even zien wat Nvidia's reactie en AMD's tegenreactie gaan zijn.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 19:57:
Ik denk dat AMD tegen die tijd wel zal moeten? Nvidia heeft vaak een counter klaarliggen, dus stel dat ze met een GTX1080Ti komen (gebasseerd op de Titan) en dan de prijzen van de 1080 verlagen dan zal AMD mee moeten ook al is het een nieuwer en sneller product dan de 1080.
Als de Fury Pro tussen de 500-550 kost dan lijkt me dat een redelijke prijs, want dubbele aantal TFLOPs is in prijs vaak een stuk duurder.
Dan kunnen de Nvidia fanboys ook blij zijn met de nieuwe AMD-kaarten.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 01:45 ]
Nee nog niet. Ik zal het eens bekijken.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 01:07:
[...]
Heb jij het FreeSyncbereik van jouw monitor nog niet gehackt?
http://www.guru3d.com/new...nge-with-simple-hack.html
Ik krijg een beetje koppijn (bij wijze van spreken) van het beslissen wanneer een monitor te kopen. Niet alleen liggen local dimming en 10 bits kleur om de hoek, ook komt er een nieuwe versie van DP (allicht dus ook van HDMI?) die toestaat dat je een veel hogere refreshrate kan combineren met een hogere resolutie wat 4k met 120 Hz of zo mogelijk zou kunnen maken.
Je gaat nu eerst HDR schermen krijgen en idd 10 Bit voor REC2020 colors. Echter zie je ook bij TV's dat LCD's al moeite hebben om 70% weer te geven. OLED komt wel iets verder maar ook nog geen 80%. Dat gaat nog wel even duren.
Local dimming zie ik niet snel gebeuren. Je moet namelijk het beeld scannen en de backlicht daar op laten regareren wat latency met zich mee brengt. Dit zie je ook bij TV's waar het aan staat is de latency net wat hoger. Voor gaming schermen niet handig.
Met OLED heb je daar weer geen last van. Maar die techniek is nog erg duur.
het perfecte scherm gaat nog wel even duren. Daarom heb ik dit scherm nu ook gekocht had eerst een 3008WFP. Wilde eigenlijk 30/32" 4K OLED met 120Hz. OLED is er nu van dell maar kost 5K te veel dushet scherm wat ik graag wil duurt nog wel even. En moet zeggen dat deze Asus al een mooie upgrade was tov de Dell. Had tot nu toe niets beters gezien allemaal TN. Maar deze 144Hz IPS is erg nice.
Al denk ik dat ik volgende keer toch naar VA ga kijken. Ik heb nu een TV met VA en die heeft een 3-4x hoger contrast dan een IPS scherm echt veel mooiere zwart weergave ook grijs tinten zijn veel beter.
TN blijft voor mij een No GO.
Qua TV's zou ik maar al te graag een ZD9 willen als upgrade van mijn X8505C. Die local dimming is echt awesome! en door de hoge helderheid kan hij prima met OLED concureren. OLED heeft beter zwart. Maar de HRD weergave van de ZD9 is echt geweldig door de hoge peak brightness. Zo iets zou ik ook graag bij PC schermen zien.
Er zal vast een rede zijn dat ze die range opgegeven hebben.
Ik zag wel iemand die dat op zon scherm als ik had gedaan heeft en daar was de range 60-144 geworden. De kans dat je dat continu kan halen is wel erg klein. Genoeg games waar dat te zwaar is. Het heeft imo alleen nut als je min ook 35 kan blijven.
Best een grote kans dat er meer dan een SKU komt. Er zijn altijd chips die niet 100% werken en weg gooien is zonde. Soms heb je zelfs 3 versies in het verleden ook vaak genoeg voor gekomen.[...]
We zullen het wel zien.
Polaris had officieel twee kaarten maar er kwam ook een 470. Het zou me niet verbazen dat ze zoiets nu ook gaan doen, een cut van Vega 10 die een 490/590 of zo gaat worden (Joost mag weten hoe ze het noemen, de naamgeving wordt wat bont als de Vega 11 de 580 gaat heten).
De volle Vega 10 als Fury (1080 Ti niveau als streven), de cut als kaart die rond de 1080 zit (een beetje eronder voor DX11, erboven voor Vulkan en goed uitgevoerde DX12) en de Vega 11 die in de buurt komt van de 1070. Ja, je mag die TFlops niet 1 op 1 vergelijken, AMD heeft er wat meer nodig voor dezelfde performance onder DX11.
Als het goed is komt er in het tweede kwartiel een dubbel Vega10-kaart uit, die zal de Titan verslaan en veel te duur zijn voor gewone klanten.
Prijzen: 600-650 euro voor de Fury, 400 euro voor de cut van de Vega 10, ? voor de RX 580. 400 euro voor een kaart van 1080 niveau lijkt laag maar ze komen meer dan een half jaar later dan Nvidia en ze gebruiken HBM2 (wat ook gunstig is voor de GPU aangezien je minder hitte krijgt van het geheugen zolang ze niet zoveel meer geheugen erop stoppen dat het lagere vermogen per GB wordt gecompenseerd), dan mag je best wat extra krijgen met dezelfde prijs. Productie van de 480 stopzetten? De prijs voor de 480 verlagen naar iets boven de productiekosten om het marktaandeel te vergroten? Geen idee, zij komen met de RX 580 als naam, die kan geen 400 euro gaan kosten.
Voor de mensen die hier als gast meelezen en die hier niet vaak komen, dit is allemaal speculatie!
Ligt er aan hoe groot Vega 11 is. HBM2 is sowieso duurder. Als de die ook nog eens groter is is die kaart sowieso duurder maar ook sneller. Ik verwacht Vega 11 meer als een alternatief voor de GTX1070 een lagere SKU vs de GTX1060 6GB en ook sneller zijn dan die kaart.
En de RX480 kan dan wat droppen in prijs naar de prijs van de RX470. Alles schuift dan wat op. Oems komen dan mogelijk met low cost versies van de RX470 en 480 waardoor de prijs ook wat verder omlaag kan.
Dit is wel speculatie maar zijn ook dingen die in het verleden wel vaker gebeurde.
[ Voor 18% gewijzigd door Astennu op 14-10-2016 02:12 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

[ Voor 102% gewijzigd door MuVo op 14-10-2016 11:04 ]
[ Voor 5% gewijzigd door MuVo op 14-10-2016 10:48 ]
Ja er staat idd heel duidelijk dat je twee reepjes DDR3 werkgeheugen hebt van 8GB.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ik ben zo te zien nog niet wakker -.--The_Mask- schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 10:32:
[...]
Ja er staat idd heel duidelijk dat je twee reepjes DDR3 werkgeheugen hebt van 8GB.
Wellicht heb je wat aan dit artikel:Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 01:07:
TFTCentral: High Refresh Rate Panels and Displays A Road-map and Round-up
[ Voor 11% gewijzigd door Help!!!! op 14-10-2016 13:35 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Je moet die tabel alleen van links naar rechts lezen. FL 12_0 en 12_1 vereisen WDDM 2.0; of 2.1 bij SM 6.0. Andersom is niet het geval. De driver mag best 2.1/6.0 zijn, ook al voldoet de onderliggende chip slechts aan 11_1 (los van hoe veel optionele features die chip verder heeft).r100 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 18:42:
[...]
MooizoEen tabel van de feature levels op Wikipedia gaf de indruk dat dat niet het geval was, leek mij al zo vreemd.
Gerucht; verbeterd productieproces leidt tot 50% betere efficiëntie
http://www.overclock3d.ne...t_are_50_more_efficient/1Als dit waar is...

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Bron is WCCFTech.NitroX infinity schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:56:Gerucht; verbeterd productieproces leidt tot 50% betere efficiëntie
http://www.overclock3d.ne...t_are_50_more_efficient/1
Als dit waar is...![]()
![]()
![]()
![]()

http://wccftech.com/amd-p...ons-performance-per-watt/
Verwijderd
Een artikel uit mid september (of geupdate in mid september?). Dat is up to date (de specs van de nieuwe poort waren toen al bekend). Dank je.Help!!!! schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 11:08:
[...]
Wellicht heb je wat aan dit artikel:
TFTCentral: High Refresh Rate Panels and Displays A Road-map and Round-up
These new revisions are already available to the embedded market, with AMD being likely to bring these revised GPUs to the mobile market to compete with Nvidia's mobile Pascal lineup. It has also been reported that AMD may be planning to refresh their Polaris lineup with an RX 4X5 series of GPUs.NitroX infinity schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 14:56:Gerucht; verbeterd productieproces leidt tot 50% betere efficiëntie
http://www.overclock3d.ne...t_are_50_more_efficient/1
Als dit waar is...![]()
![]()
![]()
![]()
Dat sluit wel aan bij wat er eerder op videocardz.com werd gelekt. Daar werd gemeld dat AMD bij een voldoende grote verbetering van het productieproces 4X5-kaarten zou maken.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 17:31 ]
Verwijderd
Vast, maar dat wil niet zeggen dat het geen groter bereik aankan. Misschien spelen ze het op veilig en zijn ze te voorzichtig (omdat een klein percengate van de monitors problemen zou kunnen vertonen net boven de minimum refreshrate voor FreeSync of zoiets)? Waarom verschilt het bereik nu toch best wel sterk voor monitors die dezelfde resolutie en (ongeveer dezelfde) technologie hebben? Dat suggereert dat je toch een wat groter bereik zou moeten kunnen halen bij de modellen die nu een wat kleiner bereik hebben in vergelijking met soortgelijke monitors. In ieder geval blijkt de hack voor sommige mensen het bereik flink te vergroten zonder dat ze nadelen hebben opgemerkt dus het lijkt me de moeite waard om het te proberen. Worst case scenario: het bereik herstellen naar de default-waardes. Als je stipt de instructies volgt.Astennu schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 02:03:
Er zal vast een rede zijn dat ze die range opgegeven hebben.
Toch beter dan wanneer je boven de 90 of zo moet blijven.Ik zag wel iemand die dat op zon scherm als ik had gedaan heeft en daar was de range 60-144 geworden. De kans dat je dat continu kan halen is wel erg klein. Genoeg games waar dat te zwaar is. Het heeft imo alleen nut als je min ook 35 kan blijven.
Ik weet niet hoe jij het ervaart, ik heb het er graag voor over om bijvoorbeeld de AA wat te verlagen als je daarmee wel erboven blijft. De meeste spellen zijn geoptimaliseerd voor hoge grafische instellingen, het verschil tussen hoog en hoger dan dat merk je nauwelijks, zeker op het moment dat je speelt. Alles lager dan hoog merk je wel sterk.
Wat ik alleen niet zo goed begrijp: waarom schakelen ze shaders uit? Ik begrijp het cut-principe (vaak te weinig aaneengesloten stukken die goed zijn voor kaart X dus je maakt een kaart die er net onder zit en waarvoor je wel genoeg hebt als je veel van die stukjes van een wafer kan halen), alleen waarom kiezen AMD en Nvidia er niet voor om een minimum te garanderen en je extra shaders als bonus te geven als je geluk hebt met de 'loterij'? Is dat lastig voor de drivers omdat je een verschillend aantal shaders zou hebben bij hetzelfde model? Zijn ze bang dat klanten die pech hebben met de loterij boos worden?Best een grote kans dat er meer dan een SKU komt. Er zijn altijd chips die niet 100% werken en weg gooien is zonde. Soms heb je zelfs 3 versies in het verleden ook vaak genoeg voor gekomen.
Ze zouden het volgens dat artikel een 580 gaan noemen, in theorie zou dat inderdaad rond de 1070 moeten zitten maar voor welke prijs? Het valt op dat AMD de prijs van de *80 best constant houdt over de 280, 380 en 480 maar het is voor ons (ik denk dat ik namens de meeste mensen mag spreken) moeilijk voor te stellen dat je voor 200-250 euro een vergelijjkbare kaart koopt die ruim een half jaar daarvoor debuteerde voor 450-500 euro. Hoe dan ook zal Nvidia niet blij zijn met de komst van de Vega 11. Die waren lekker geld aan het binnen harken met die kaart en ze zullen de prijs aanzienlijk moeten verlagen want no way dat de prijs van de 580 ook maar in de buurt komt van die van de 1070,Ligt er aan hoe groot Vega 11 is. HBM2 is sowieso duurder. Als de die ook nog eens groter is is die kaart sowieso duurder maar ook sneller. Ik verwacht Vega 11 meer als een alternatief voor de GTX1070 een lagere SKU vs de GTX1060 6GB en ook sneller zijn dan die kaart.
Waarschijnlijk.En de RX480 kan dan wat droppen in prijs naar de prijs van de RX470. Alles schuift dan wat op. Oems komen dan mogelijk met low cost versies van de RX470 en 480 waardoor de prijs ook wat verder omlaag kan.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2016 17:23 ]
Lees anders dit artikel eens door, pagina die hier meer over verteld is gelinked maar het is een erg interessant artikel an sich.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:18:
[...]
Wat ik alleen niet zo goed begrijp: waarom schakelen ze shaders uit? Ik begrijp het cut-principe (vaak te weinig aaneengesloten stukken die goed zijn voor kaart X dus je maakt een kaart die er net onder zit en waarvoor je wel genoeg hebt als je veel van die stukjes van een wafer kan halen), alleen waarom kiezen AMD en Nvidia er niet voor om een minimum te garanderen en je extra shaders als bonus te geven als je geluk hebt met de 'loterij'? Is dat lastig voor de drivers omdat je een verschillend aantal shaders zou hebben bij hetzelfde model? Zijn ze bang dat klanten die pech hebben met de loterij boos worden?
[...]
Semiconductors from idea to product
The story of how chips are made
Disclaimer: what you're about to read is not an exact description of how my employer, Imagination Technologies, and its customers take semiconductor IP from idea to end user product. It draws on how they do it, but that's it.
This essay is designed to be a guide to understanding how any semiconductor device is made, regardless of whether it's purely an in-house design, licensed IP, or something in between. I'll touch on chips for consumer devices, since that's what I work on most, but the process applies almost universally to any chip in any device.
I've never read a really great top-to-bottom description of the process, and it's something I'd have loved to have read years before I joined a semiconductor IP company. I hope this helps others in the same position. If you're at all interested in chip manufacturing and how chips are made and selected for consumer products, this should hopefully be a great read.
Volgens mij had het te maken met retention van het laatste frame. Dat LCD dat niet oneindig uit zichzelf kan en dat zo nu en dan een refresh nodig heeft. Gsync doet dat in de module door (correct me if im wrong) een buffer te gebruiken. Freesync heeft dat niet. Dus kan mij voorstellen dat die range opschuift als je max Hz wilt verhogen. Wellicht dat nieuwere scalers met freesync support dat beter doen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 oktober 2016 @ 17:18:
[...]
Vast, maar dat wil niet zeggen dat het geen groter bereik aankan. Misschien spelen ze het op veilig en zijn ze te voorzichtig (omdat een klein percengate van de monitors problemen zou kunnen vertonen net boven de minimum refreshrate voor FreeSync of zoiets)? Waarom verschilt het bereik nu toch best wel sterk voor monitors die dezelfde resolutie en (ongeveer dezelfde) technologie hebben? Dat suggereert dat je toch een wat groter bereik zou moeten kunnen halen bij de modellen die nu een wat kleiner bereik hebben in vergelijking met soortgelijke monitors. In ieder geval blijkt de hack voor sommige mensen het bereik flink te vergroten zonder dat ze nadelen hebben opgemerkt dus het lijkt me de moeite waard om het te proberen. Worst case scenario: het bereik herstellen naar de default-waardes. Als je stipt de instructies volgt.
Dat doe ik inderdaad ook. Ik verlaag hele zwarte setting. Sommige doen weinig voor de beeld kwaliteit. Zoals bij overwatch dynamic reflections op Ultra vs Medium scheelt snel 20% in FPS. Met de RX480 speelde ik op 2560x1440 op high en Dynamic Reflections medium en dat draaide met freesync prima. 65-90 fps range (hard limited op 90FPS)[...]
Toch beter dan wanneer je boven de 90 of zo moet blijven.![]()
Ik weet niet hoe jij het ervaart, ik heb het er graag voor over om bijvoorbeeld de AA wat te verlagen als je daarmee wel erboven blijft. De meeste spellen zijn geoptimaliseerd voor hoge grafische instellingen, het verschil tussen hoog en hoger dan dat merk je nauwelijks, zeker op het moment dat je speelt. Alles lager dan hoog merk je wel sterk.
Met de 980 Ti die ik nu even als uitprobeersel heb kan ik wel hoger komen dan heb ik alles op Ultra DR weer op medium. En dan zit ik meestal wel boven de 100 maar dan kan ik ook geen freesync gebruiken dus dan moet dat ook om weinig last te hebben van tearing.
Sommige chips zijn deels defect weggooien is zonde.[...]
Wat ik alleen niet zo goed begrijp: waarom schakelen ze shaders uit? Ik begrijp het cut-principe (vaak te weinig aaneengesloten stukken die goed zijn voor kaart X dus je maakt een kaart die er net onder zit en waarvoor je wel genoeg hebt als je veel van die stukjes van een wafer kan halen), alleen waarom kiezen AMD en Nvidia er niet voor om een minimum te garanderen en je extra shaders als bonus te geven als je geluk hebt met de 'loterij'? Is dat lastig voor de drivers omdat je een verschillend aantal shaders zou hebben bij hetzelfde model? Zijn ze bang dat klanten die pech hebben met de loterij boos worden?
Maar soms hebben ze er ook niet genoeg en dan komen de iets mindere chips die wel helemaal werken ook in die serie terecht. Waarom niet alles open laten? Zie ook kaarten waar dat in het verleden bij was. Die werden dan gekocht door tweakers en die lieten allemaal het duurdere model links liggen. Dus dat kost je geld. Je wordt wel populair bij tweakers. Die groep mensen wordt steeds groter. Internet is populairder dan ooit en mensen krijgen dat soort mod guides dan eerder voor hun neus. Daar bij gaat een flash ook wel eens mis. Weten sommige mensen niet hoe ze dat moeten herstellen en hebben ze weer een kaart die ze terug krijgen als RMA wat geld kost. Ook is er een kans dat toch niet alle shaders werken en de kaart daar na niet goed meer werkt en ook terug gestuurd wordt.
Dus leuk voor tweakers maar kost AMD en nVidia meer tijd qua RMA's en inkomsten doordat het top model minder verkocht wordt.
Ik verwacht dat Vega toch wel gaat concurreren met Big Pascal. Zeker als het een nieuwe architectuur betreft. 2x Polaris zou al een heel eind komen. Een lagere SKU zou tussen de GTX1070 en 1080 kunnen zitten of zelfs Of zelfs op 1080 level. Eventueel een 3e SKU kan dan de plaats van de 1070 bevechten.[...]
Ze zouden het volgens dat artikel een 580 gaan noemen, in theorie zou dat inderdaad rond de 1070 moeten zitten maar voor welke prijs? Het valt op dat AMD de prijs van de *80 best constant houdt over de 280, 380 en 480 maar het is voor ons (ik denk dat ik namens de meeste mensen mag spreken) moeilijk voor te stellen dat je voor 200-250 euro een vergelijjkbare kaart koopt die ruim een half jaar daarvoor debuteerde voor 450-500 euro. Hoe dan ook zal Nvidia niet blij zijn met de komst van de Vega 11. Die waren lekker geld aan het binnen harken met die kaart en ze zullen de prijs aanzienlijk moeten verlagen want no way dat de prijs van de 580 ook maar in de buurt komt van die van de 1070,
Ik denk top model 600-750 euro. En dan een kaart er onder in het 450-550 segment wellicht nog een daar onder. Maar dit is allemaal speculatie.
FreeSync heeft dat wel.Astennu schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:49:
Volgens mij had het te maken met retention van het laatste frame. Dat LCD dat niet oneindig uit zichzelf kan en dat zo nu en dan een refresh nodig heeft. Gsync doet dat in de module door (correct me if im wrong) een buffer te gebruiken. Freesync heeft dat niet. Dus kan mij voorstellen dat die range opschuift als je max Hz wilt verhogen. Wellicht dat nieuwere scalers met freesync support dat beter doen.
Adaptive Sync heeft dat niet.
Heet LFC bij AMD, Low Framerate Compensation en zit inmiddels al een jaar in de driver. Doet exact hetzelfde als G-Sync bij refresh rates onder het minimum van het paneel (wat maar zelden 30 FPS is, ongeacht waar men mee adverteert). Enige vereiste is dat maximum refresh minimaal het dubbele van het minimum is (AMD beveelt zelfs 2.5x aan), maar dat is bij G-Sync precies zo. Een hypothetisch paneel van 35-60 Hz zou G-Sync ook niets mee kunnen van 31 t/m 34 Hz. Is niet op te lossen.
Is AMD vergeten de RX serie op zijn eigen site te vermelden?
Oh wacht, links staat ie wel maar niet onder desktop graphics.. waarom?
AMD heeft toch nog steeds een power probleem, qua efficiency lopen ze nog achter op nV. Dat heeft ook gevolgen voor de maximaal haalbare performance.Astennu schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:49:
Ik verwacht dat Vega toch wel gaat concurreren met Big Pascal. Zeker als het een nieuwe architectuur betreft. 2x Polaris zou al een heel eind komen.
Dan val je toch simpelweg terug naar 30 fps? Lijkt mij niet zo'n probleem.Werelds schreef op zaterdag 15 oktober 2016 @ 20:32:
Een hypothetisch paneel van 35-60 Hz zou G-Sync ook niets mee kunnen van 31 t/m 34 Hz. Is niet op te lossen.
[ Voor 95% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-10-2016 17:27 ]
Je oversimplificeert het wel een beetje zo.Olaf van der Spek schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:18:
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop
[...]
AMD heeft toch nog steeds een power probleem, qua efficiency lopen ze nog achter op nV. Dat heeft ook gevolgen voor de maximaal haalbare performance.
[...]
Dan val je toch simpelweg terug naar 30 fps? Lijkt mij niet zo'n probleem.
AMD heeft het voltage van de meeste RX kaarten gewoon veel hoger dan nodig is gezet. Indien je hem zelf lager zet dan komt dat gebruik een stuk meer in de buurt bij dat van Nvidia.
Overigens als dat gerucht over de beter power efficency blijkt te kloppen dan kan het zo zijn dat ze net zo zuinig zijn als Nvidia.
Gaat het hele punt van VRR tegen, krijg je weer micro stuttering. Je moet dan ofwel frames droppen, ofwel V-Sync toepassen. In beide gevallen ben je het voordeel van VRR kwijt.Olaf van der Spek schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:18:
Dat doen ze toch niet voor niks?Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:07:
AMD heeft het voltage van de meeste RX kaarten gewoon veel hoger dan nodig is gezet.
Dat lijkt mij een beetje overdreven, van 34 fps naar 30 fps terugvallen is een veel kleiner verschil dan van 60 naar 30 terugvallen. Ideaal is het niet maar het is beter dan een vaste refreshrate.Werelds schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:08:
[...]
Gaat het hele punt van VRR tegen, krijg je weer micro stuttering. Je moet dan ofwel frames droppen, ofwel V-Sync toepassen. In beide gevallen ben je het voordeel van VRR kwijt.
[ Voor 52% gewijzigd door Olaf van der Spek op 16-10-2016 21:09 ]
Power efficency is niet alleen maar onder full load, de huidige idle perfomance van amd blijft echt een stuker achter vergeleken bij nVidia. Aangezien vaak een pc voor een langere tijd ook idle aanstaat is dat iets wat niet over het hoog mag worden gezien. Zo verbruikt de rx al 2x meer en is het met dual screen setup al helemaal erg.Sp3ci3s8472 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 20:07:
[...]
Je oversimplificeert het wel een beetje zo.
AMD heeft het voltage van de meeste RX kaarten gewoon veel hoger dan nodig is gezet. Indien je hem zelf lager zet dan komt dat gebruik een stuk meer in de buurt bij dat van Nvidia.
Overigens als dat gerucht over de beter power efficency blijkt te kloppen dan kan het zo zijn dat ze net zo zuinig zijn als Nvidia.
En wat is dan een stuk achter lopen volgens jou? Als ik zo even snel kijk heb je het over 10 W ( opgezocht bij hardware,info). Als je daar moeilijk over gaat doen dan kan je beter voordat je naar bed gaat alles van de standby stand afhalen, dan bespaar je veel meer.bloodlynx schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:28:
[...]
Power efficency is niet alleen maar onder full load, de huidige idle perfomance van amd blijft echt een stuker achter vergeleken bij nVidia. Aangezien vaak een pc voor een langere tijd ook idle aanstaat is dat iets wat niet over het hoog mag worden gezien. Zo verbruikt de rx al 2x meer en is het met dual screen setup al helemaal erg.
Misschien even rondkijken voordat je reageerd? Is al vaak genoeg hier voorbij gekomen. Met twee monitoren is het verschil 34 watt. Daarnaast is Nvidia nog steeds zuinger in video playback al is het met deze generatie bij AMD wel al verbeterd.Onne81 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:54:
[...]
En wat is dan een stuk achter lopen volgens jou? Als ik zo even snel kijk heb je het over 10 W ( opgezocht bij hardware,info). Als je daar moeilijk over gaat doen dan kan je beter voordat je naar bed gaat alles van de standby stand afhalen, dan bespaar je veel meer.
Verbruik is niet alleen belangrijk voor de energierekening, maar ook voor de hitte die een kaart produceert.Onne81 schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 22:36:
Ik vraag me af of jij wel weet hoe je dit verbruik moet omrekenen naar de energierekening. Als je hier moeilijk over gaat doen...
De efficiëntie van een product is voor veel mensen (waaronder ik) een belangrijk criteria bij het uitzoeken van nieuwe producten.
Als je het over load verbruik zou hebben dan was ik het met je eens. Idle gebruik en warmte maakt mij niks uit, het heeft gewoon helemaal geen invloed op je systeem.ColinZ schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 23:23:
[...]
Verbruik is niet alleen belangrijk voor de energierekening, maar ook voor de hitte die een kaart produceert.
De efficiëntie van een product is voor veel mensen (waaronder ik) een belangrijk criteria bij het uitzoeken van nieuwe producten.
Idle gebruik van meerdere schermen vind ik wel te hoog, het normale idle gebruik van AMD kaarten vind ik prima, maar iedereen zo zijn eigen mening natuurlijk. Er zijn genoeg gekken geweest met een GTX4xx of GTX5xx en toen vond niemand het gebruik een punt van kritiek.
Waarschijnlijk gedaan omdat de yields in het begin niet goed genoeg waren en dat ze hogere clocks wilden dan met de eerste yields goed haalbaar was op een laag voltage.Olaf van der Spek schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 21:07:
[...]
Dat doen ze toch niet voor niks?
[...]
Dat lijkt mij een beetje overdreven, van 34 fps naar 30 fps terugvallen is een veel kleiner verschil dan van 60 naar 30 terugvallen. Ideaal is het niet maar het is beter dan een vaste refreshrate.
[ Voor 25% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 16-10-2016 23:46 ]
Polaris x2 zou op 300 watt zitten. Maar met 10% lagere clocks kan het verbruik met meer dan 10% omlaag en kan je richting de 250 watt die nvidia ook gebruikt voor de Titan X P.Olaf van der Spek schreef op zondag 16 oktober 2016 @ 17:18:
http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop
[...]
AMD heeft toch nog steeds een power probleem, qua efficiency lopen ze nog achter op nV. Dat heeft ook gevolgen voor de maximaal haalbare performance.
[...]
Daarnaast zal is 4096 shaders aannemelijker dan dan 4608.
De geruchten spreken ook over een nieuwe architectuur dus dan gaat het verhaal al helemaal niet meer op. Het kan best zijn dat ze daar dingen aangepast hebben zodat de performance per watt omhoog gaat.
Dus zowel met de bestaande als een nieuwe architectuur is er genoeg mogelijk.
Dat dus inderdaad. Ik heb dit ook met mijn huidige RX480 gedaan. 1175 mhz voltage van 1,075 naar 0,925. Scheelt enorm qua verbruik en doordat hij dan geen thermal of tdp. Throttling meer heeft zijn de prestaties vergelijkbaar met stock clocks en default tdp en fan settings. (ondanks mijn max van speed slechts 1600 ipv 2200 is)Olaf van der Spek schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 00:40:
Mogelijk kan het voltage inderdaad omlaag: http://techreport.com/new...ng-for-rx-465-475-and-485
Daarnaast is 14nm van gloflo nog erg nieuw. Kan ook zijn dat de yields inmiddels wat beter zijn of dat er een nieuwere stepping uit is die alles weer iets efficiënter kan maken.
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 17-10-2016 06:19 ]
Als je dit leest, heb je teveel tijd.
CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 138 is geschreven op basis van dezelfde architectuur en dus voor de laatste geruchten. Daarmee zie je dat alleen HBM2 al voor een hele grote winst zorgt en afhankelijk van de een beter productieproces en lagere GPU spanning het verschil nog groter kan worden. En dat is dus zonder enige veranderingen aan de architectuur.Racing_Reporter schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 11:03:
Dat sowieso. Die enorme P/w stap die AMD op de slide zette voor Vega tov Polaris kan nooit alleen van HBM2 komen. Wel veel, maar lang niet alles.
AMD Nieuwsdiscussie
http://www.anandtech.com/...4946.442974597.1453359372
Nvidia maakt nu ook een pascal bij samsung en die is beduidend minder, veel kleinere chip, lagere clocks en een tdp dat veel hoger is dan je zou verwachten.
Mechwarrior Online: Flapdrol
AMD Nieuwsdiscussie
Een copy/paste van mijn post uit de BF1 PC topic:
Een bevestiging van wat al langer in de lucht hing: de performance verbetering van de AMD CPU's in DX12.
De AMD processoren, met name de FX-8350 doen het relatief beter in DX12 t.o.v. DX11.
Intel processoren laten daarentegen nauwelijks verbetering zien.
- FX-8350 DX11: 92 fps
- FX-8350 DX12: 103 fps
- Een toename van ~12% fps
- Core i5 4670K DX11: 96 fps
- Core i5 4670K DX12: 97 fps
- Nauwelijks verbetering in fps
- Core i5 2500K DX11: 88 fps
- Core i5 2500K DX12: 89 fps
- Nauwelijks verbetering in fps

DX11:

Laat de DX12 titels maar komen....
bron: http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-test-gpu
[ Voor 5% gewijzigd door Indy91 op 20-10-2016 13:35 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Sowieso doet het AMD het wel aardig met BF1, met name de Fury kaarten.
Normale Fury op het niveau van een 980Ti, de X de 1070 voorbij.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB
De intels gaan zelfs achteruit, dat was toch niet de bedoeling?Indy91 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:44:
De AMD processoren, met name de FX-8350 doen het relatief beter in DX12 t.o.v. DX11.
Laat de DX12 titels maar komen....
Tot nu toe stelt dx12 mij enorm teleur, soms een marginale performancewinst, maar vaak wordt er ook performance ingeleverd.
Ik ben benieuwd wat een Fury X met een FX CPU zou doen in BFO in DX12 t.o.v. DX11. Ik denk dat het verschil groter is als met een nVidia kaart.
https://www.computerbase.de/2016-10/battlefield-1-benchmark/
AMD Nieuwsdiscussie
- GTX 1060 DX11: 76 fps
- GTX 1060 DX12: 78 fps
- Averige fps is ~3 % toegenomen.
- RX 470 4GB DX11: 77 fps
- RX 470 4GB DX12: 82 fps (is hier sneller dan GTX 1060?)
- Averige fps is ruim 6% toegenomen.
- RX 480 8GB DX11: 86 fps
- RX 480 8GB DX12: 91 fps
- Averige fps is met 6% toegenomen.
- GTX1080 DX12: 129 fps
- GTX1080 DX11: 139 fps
- Afname van 7%.
- GTX1070 DX12: 111 fps
- GTX1070 DX11: 114 fps
- Afname van 3%.

DX11@ 1080p

bron: http://gamegpu.com/action-/-fps-/-tps/battlefield-1-test-gpu
[ Voor 3% gewijzigd door Indy91 op 20-10-2016 13:34 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Idd, en met zoals madmax suggereerde blijk je idd wel wat te hebben aan dx12 als je een amd cpu EN een amd gpu hebt, met een 8350 is de fury x 40% sneller onder dx12, met een 6700K maar 3%.-The_Mask- schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 13:19:
Computerbase heeft het lekker uitgebreid getest.
https://www.computerbase.de/2016-10/battlefield-1-benchmark/
de 8350 is overigens wel dramatisch in multiplayer, de fury x is maar 13% sneller dan de r9 380.
[ Voor 10% gewijzigd door haarbal op 20-10-2016 14:03 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Radeon Software Crimson Edition 16.10.2 Hotfix
Radeon Software Crimson Edition 16.10.2 HighlightsSupport For:
- Battlefield 1™
- Sid Meier's Civilization® VI
- Titanfall 2™
- Serious Sam™ VR Early Access
- Eagle Flight VR™
- Sid Meier's Civilization® VI
- Fan speed may sometimes remain elevated on select Radeon RX 400 series graphics products even when an application has been exited.
- Eyefinity group settings may not be retained after driver upgrade when using AMD CrossFire configurations.
- Gears of War™ 4 may experience an application hang when using select high resolution and quality configurations in some specific game maps.
- DirectX®12 content may be unable to launch on some older CPUs that do not support popcnt instruction.
- Battlefield 1™ AMD CrossFire profile updates for game launch.
- A few game titles may fail to launch, experience performance issues or crash if the third party application "Raptr" has its game overlay enabled. A workaround is to disable the overlay if this is experienced.
- H.264 content playback may experience playback issues on internet browsers with hardware acceleration when also running gaming applications or content.
- The Division™ may experience checkered corruption when using character model overlays or the game menu.
- Some users without the Radeon WattMan feature may experience a Radeon Software popup error regarding Radeon WattMan.
- FIFA 17™ may experience an application hang or black screen on launch for some select Hybrid Graphics or AMD PowerXpress mobile configurations.
- H.264 content may experience blocky corruption when streaming using P2P content players on some Radeon RX 400 series graphics products.
AMD Nieuwsdiscussie
De doos had de beruchte sticker (dus de doos zelf is een 8GB versie). Ik heb eigenlijk geen zin om de kaart open te schroeven om te kijken of ik 8 GB heb.
Nu draaide ik MSI Afterburner om eens de prestaties te bekijken bij BF1, bij het maximale GPU geheugen heeft het programma 8 GB aangegeven.. is dat standaard of is de kaart mogelijk toch een 8 GB versie?
AMD Nieuwsdiscussie
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Een bekend verhaal, om de een of andere reden hebben AMD-kaarten een belachelijk hoge CPU-load onder DX11, deze vermindert flink onder DX12 en dat levert waarschijnlijk in belangrijke mate de prestatiewinst, doordat die AMD-CPU's momenteel aanzienlijk zwakker zijn (in ieder geval de single core performance, die loopt tig generaties achter op die van Intel) zie je bij die meer voordeel bij DX12. Bij Vulkan zie je dat ook. Het is alleen nog wachten op een DX12-spel wat ook maar in de buurt komt van Doom qua prestatieverbetering (van OpenGL naar Vulkan in dat geval maar toch). Ik zit met smacht te wachten op een tweede Vulkan-spel, het liefst een die niet van ID is en die ook DX11 in plaats van Vulkan gebruikt, of een spel wat zowel DX12 als Vulkan gebruikt. Ik heb een gutfeeling dat Vulkan beter is maar we hebben veel meer data nodig om daar een uitspraak over te kunnen doen.Indy91 schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 11:44:
Niet echt AMD GPU nieuws, maar toch wat raakvlakken...
Een copy/paste van mijn post uit de BF1 PC topic:
Een bevestiging van wat al langer in de lucht hing: de performance verbetering van de AMD CPU's in DX12.
Het is overigens niet alleen omwille van de lagere CPU-load dat AMD voordeel kan halen uit DX12 en Vulkan maar het helpt wel veel. Dankzij de betere asynchrone computing zou AMD ook nog wat voordeel kunnen halen, de grootte van het voordeel hangt van het type spel af.
Daarnaast is het natuurlijk geweldig voor de CPU als de developers leren om de load goed te verdelen en eindelijk ook eens gebruik te maken van wat krachtigere CPU's voor allerlei leuke extra's zoals betere AI, meer realistische bewegingen etc.
Houd er maar rekening mee dat de prestatiewinst bij dergelijk patches door de bank genomen minder is dan wanneer het spel vanaf het begin voor DX12/Vulkan zou zijn geschreven.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2016 01:50 ]
Ik had dat een begin dit jaar opgelost, maar ik kan mij hoegnaamd niet meer herinneren hoe ik dat voor mekaar gekregen had en mijn google-fu laat me in de steek.
Iemand ook last van deze bug?
AMD quietly launches Radeon RX 470D for Chinese market
Yesterday we reported on a new Radeon RX model being prepared for launch. Today we have more details about this mysterious card.AMD Radeon RX 470D is only for China
Multiple news outlets in China have published their articles about this new card. From what we’ve learned, and what was confirmed by those sites, this model is for a Chinese market only. It remains unclear if this model will later be available for other markets. It does not seem so.
Radeon RX 470D is featuring cut-down Polaris 10 chip with 1792 Stream Processors. The card is also equipped with 4GB of GDDR5 memory shared across 256-bit interface.
XFX, Dataland and Sapphire have, in fact, already unveiled their cards. Yesterday we published first pictures of XFX RX 470D Black Wolf, but there are at least three other cards based on new Polaris 10 variant.
Bron: http://videocardz.com/639...x-470d-for-chinese-market
AMD Nieuwsdiscussie
[ Voor 3% gewijzigd door Trygve op 21-10-2016 23:42 ]
Waar staat de D voor. LE was dan duidelijker geweest....-The_Mask- schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:21:AMD quietly launches Radeon RX 470D for Chinese market
Yesterday we reported on a new Radeon RX model being prepared for launch. Today we have more details about this mysterious card.
AMD Radeon RX 470D is only for China
Multiple news outlets in China have published their articles about this new card. From what we’ve learned, and what was confirmed by those sites, this model is for a Chinese market only. It remains unclear if this model will later be available for other markets. It does not seem so.
Radeon RX 470D is featuring cut-down Polaris 10 chip with 1792 Stream Processors. The card is also equipped with 4GB of GDDR5 memory shared across 256-bit interface.
XFX, Dataland and Sapphire have, in fact, already unveiled their cards. Yesterday we published first pictures of XFX RX 470D Black Wolf, but there are at least three other cards based on new Polaris 10 variant.
Bron: http://videocardz.com/639...x-470d-for-chinese-market
Ze hadden beter alles wat op kunnen schuiven om nog een Polaris 10 SKU als RX 460 uit te brengen. En dan vanaf de 450 de Polaris 11 gebruiken.
Jaa! Neeeh! Ik heb NET een 480 gekocht omdat ik niet langer kon wachten. Maar goed. Het zal nog wel minstens een kwart jaar duren.r100 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:42:
In de nieuwste Crimsondriver is een mogelijke verwijzing naar een nieuwe Fury-kaart (AMD7300.5) gevonden: http://www.bitsandchips.i...he-newest-crimson-drivers
Windows Key en L?!dafz0r schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:06:
net die laatste drivers installed op mijn sapphire R9 380 en nu heb ik weer last van die bug waarbij je scherm verbonden aan displayport niet meer terug komt uit sleep.
Ik had dat een begin dit jaar opgelost, maar ik kan mij hoegnaamd niet meer herinneren hoe ik dat voor mekaar gekregen had en mijn google-fu laat me in de steek.
Iemand ook last van deze bug?
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
http://www.techporn.ph/am...0m-and-rx-470-benchmarks/
AMD Nieuwsdiscussie
Natuurlijk is dit in het ontwerp lastiger te maken voor een hoog TDP, maar ook een 35W mobiele gpu kan erg heet worden als de koeling slecht is of slecht functioneert.
Ik vraag me wel af of die kaarten met 35 watt wel in de buurt komen van de RX470 laat staan 480. kunnen ze dan helemaal geen hogere clocks halen. 35 watt vs 150 is wel een extreem groot verschil. Met 70-90 watt kun je nog een aardig eind komen. (door een RX480 te undervolten kom je ook ver)whersmy schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:39:
Er is nog niet veel te vinden over de RX 480M, weten jullie hoe heet deze kaart kan worden? Op 35W denk ik dat dat nml. wel heel erg meevalt?![]()
Verwijderd
Wellicht dat die er wel komen zodra de RX485 uit komen (als die naar de desktop markt komt)
Het PCB van de refferenced RX480 is wel veel korter dan 24,5CM maar de fan steekt uit. Je zou er ook iets anders op kunnen zetten om hem passend te krijgen.
Wat voor een kaart gebruik je nu?
Zelf wacht ik ook op een korte RX480, voor mij nooit meer grote joekels van cases.
Verwijderd
Als het goed is niet.ArmEagle schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:33:
[...]
Jaa! Neeeh! Ik heb NET een 480 gekocht omdat ik niet langer kon wachten. Maar goed. Het zal nog wel minstens een kwart jaar duren.
Het is al even bekend dat er sterke geruchten zijn dat de eerste kaarten rond het einde van het jaar gaan uitkomen.
In eerste instantie de twee Vega-kaarten, vanaf april de dubbele Vega-10. Het lijkt mij dat de volle Vega-10 een goede kandidaat is om de nieuwe Fury te zijn.
Ik heb geen medelijden met mensen die net daarvoor een kaart hebben gekocht, geduld wordt beloond en een gebrek aan geduld wordt bestraft. Prima.
Bovendien kan je altijd nog je 480 verkopen en die andere kaart kopen.
Het Nvidia verhaal waarbij de 970m een heel andere kaart was dan de 970 etc.?Astennu schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 08:31:
[...]
Ik vraag me wel af of die kaarten met 35 watt wel in de buurt komen van de RX470 laat staan 480. kunnen ze dan helemaal geen hogere clocks halen. 35 watt vs 150 is wel een extreem groot verschil. Met 70-90 watt kun je nog een aardig eind komen. (door een RX480 te undervolten kom je ook ver)
Er komt sowieso geen *X-kaart, als ze er komen dan gaan ze **5 heten. Verder niet belangrijk. Er is een gerucht dat AMD dankzij het verbeterde productieproces bij GF met **5-kaarten zou kunnen gaan komen 2017 maar dat moet je met een korrel zout nemen, het gerucht dat de Vega-kaarten rond het einde van het jaar gaan komen is m.i. wat betrouwbaarder.Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:16:
Iemand idee wanneer ze een R9 480X uitbrengen die korter is als 220CM?. Wil er een in me CM elite 110 anders moet ik naar een gtx 1060 gaan wat ik liever niet wil
Hele korte kaartjes zijn inderdaad niet in de mode. Zelf heb ik ook de voorkeur voor grotere kaarten met grotere koelers, maar dan wel asjeblieft goed aansluitende hittepijpen en zo. Ze moeten natuurlijk wel ook kortere kaartjes uitbrengen voor de mensen die kleine kastjes gebruiken. Waarom zou je dat deel van de markt links laten liggen?
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2016 20:16 ]
Ja een maat van mij idem dito. Ik snap ook niet waarom het zo lang moet duren. De referentie PCB pakken en er een "non blower style cooler" op en zorgen dat er niks uitsteekt aan de achterkant van de PCB. Je kan een referentie RX470 of RX480 pakken en er zelf een andere koeler opzetten, weg garantie en extra kosten...Verwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:16:
Iemand idee wanneer ze een R9 480X uitbrengen die korter is als 220CM?. Wil er een in me CM elite 110 anders moet ik naar een gtx 1060 gaan wat ik liever niet wil
Daarom heb ik zelf een Porodigy M case. Daar heb ik zelfs een 7990 in gekregen.Phuncz schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 17:03:
Het probleem is dat een RX480 + custom cooler veel duurder is dan een leuke GTX 1060.
Zelf wacht ik ook op een korte RX480, voor mij nooit meer grote joekels van cases.
Maar blower coolers werken wel het beste in die kast Sli of cf kan ook met blowers. Maar andere blazen wel veel warme lucht de kast in en dan merk je dat het een kleine kast is en dat de kaart dan veel warmer wordt dan in een grote. Hebben blower coolers geen last van.
Maar kan gewoon een matx bord kwijt en een grote videokaart. Kast is nog steeds redelijk compact en zo mee te nemen naar een LAN.
Die kans zit er idd wel in dat het even duurt. Sommige geruchten zeggen dit jaar maar de meeste Q1 / H1 volgend jaar.ArmEagle schreef op zaterdag 22 oktober 2016 @ 11:33:
[...]
Jaa! Neeeh! Ik heb NET een 480 gekocht omdat ik niet langer kon wachten. Maar goed. Het zal nog wel minstens een kwart jaar duren.
Als die benchmarks kloppen heeft die 480M niets te maken met een desktop 480. Als de specs gelijk zijn throttled hij als een malle op het tdp.whersmy schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 11:39:
Er is nog niet veel te vinden over de RX 480M, weten jullie hoe heet deze kaart kan worden? Op 35W denk ik dat dat nml. wel heel erg meevalt?![]()
De M280X is een veel minder goede kaart dit is namelijk een Bonaire chip niet eens Pitcairn of Tahiti : http://www.notebookcheck....on-R9-M280X.141595.0.html
Meer shaders op lagere clocks is beter voor de performance per watt.
Als de 480M er wel 2304 heeft vallen de prestaties wat mij betreft toch wel tegen.
Maar goed eerst maar eens een goede review afwachten.
Ik ben eigenlijk nog geen RX480 tegen gekomen van 220cm of groterVerwijderd schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 11:16:
Verwijderd
Je snap wel wat ik bedoelspNk schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 09:46:
[...]
Ik ben eigenlijk nog geen RX480 tegen gekomen van 220cm of groter.

Buiten dat. R9 480 is al langer uit als de GTX 1060 en de GTX1060 heeft wel een MINI ITX variant. Wel erg jammer dat R9 480 zo lang laat wachten op een mini itx variant of misschien komt er wel helemaal er geen een uit. Ik heb altijd AMD videokaarten gehad en altijd heel erg lang ermee kunnen draaien. Vindt het jammer als ze er niet een uitbrengen..
Mijn RX480 had ik voor 269 euro
Mensen met een budget van +/-300 euro zijn imho beter uit met een Fury.
Nou ja, als je het gaat vergelijken met de RX 480 4GB dan gaat de prijs/performance toch een stuk achteruit. Immers de RX 480 4GB heeft vaak dezelfde performance als de 8GB versie (m.u.v. enkele games zoals BOIII, dacht ik)Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:53:
Zat net even te kijken naar de prijzen van de Sapphire Fury Nitro, die is goed geprijst ten opzichte van de RX480 8gb of GTX1060 6gb. Als die prijs zo laag was als hij nu is had ik die eerder gehaalt dan de RX480 die ik nu heb, 45 euro meer voor een 20% snellere kaart is niet zo verkeerd.
Mijn RX480 had ik voor 269 euro.
Mensen met een budget van +/-300 euro zijn imho beter uit met een Fury.
Fury Nitro vanaf 310 Euro
Sapphire RX 480 Nitro 4GB voor 220 Euro
Dus 40% hogere prijs tegen een performance verbetering van 20%.
Je hebt inderdaad wel gelijk als je zo'n 300 Euro te besteden hebt. Dan lijkt een Fury Nitro een betere prijs/prestatie te bieden dan een RX 480 8GB versie.
Verwijderd
Ik vraag me altijd af of dat AMD (en Nvidia) niet eerder het ontwerp kan opsturen zodat die andere bedrijven eerder kunnen starten met het ontwerp van hun PCB. Houd alles, op de koeling na, hetzelfde voor de basiskaarten en verander eventueel wat aan de PCB als je met extra vermogen extra wil overklokken en de PCB van de referentiekaart dat niet mogelijk maakt (omdat bepaalde MOSFET's beschadigd zouden geraken of er niet genoeg vermogen kan worden geleverd of zoiets). Wat ik echt niet begrijp is waarom Powercolor, MSI en Gigabyte het PCB in bepaalde opzichten hebben verslechterd t.o.v. de referentiekaart. Houd het dan gewoon hetzelfde. Goed, met uitzondering van 4 RAM-modules voor de 4GB-versie.madmaxnl schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 00:02:
[...]
Ja een maat van mij idem dito. Ik snap ook niet waarom het zo lang moet duren. De referentie PCB pakken en er een "non blower style cooler" op en zorgen dat er niks uitsteekt aan de achterkant van de PCB. Je kan een referentie RX470 of RX480 pakken en er zelf een andere koeler opzetten, weg garantie en extra kosten...
Als iemand er meer over weet en het wil aanvullen of nuances wil aanbrengen, ga je gang.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 21:39 ]
Simpel. Geld. AMD reference PCBs zijn meestal vrij overkill. Graka-fabrikanten kunnen geld besparen door goedkopere onderdelen te gebruiken.Verwijderd schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:39:
[...]
Wat ik echt niet begrijp is waarom Powercolor, MSI en Gigabyte het PCB in bepaalde opzichten hebben verslechterd t.o.v. de referentiekaart. Houd het dan gewoon hetzelfde.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Verwijderd
Als ze dan eens een fatsoenlijke koeler zouden plaatsen op referentiekaarten en zonodig wat hittepijpen aanbrengen...ik zou dan niet hoeven na te denken over referentiekaart vs. niet-referentiekaart (met de prijzen bij de AMD-kaarten).Compizfox schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:45:
[...]
Simpel. Geld. AMD reference PCBs zijn meestal vrij overkill. Graka-fabrikanten kunnen geld besparen door goedkopere onderdelen te gebruiken.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2016 21:50 ]
https://www.computerbase....-technologies-rueckblick/
ATi is ondertussen al weer 10 jaar onderdeel van AMD.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Gewoon oefenen met het Duits terwijl je het Engels ernaast houdt, dan leer je snel genoeg om in het Duits te lezen.
http://www.bitsandchips.i...he-newest-crimson-drivers
Verwijderd
De volle Vega-10, ja. Geen verrassing. Het is volstrekt logisch: de volle de beste Fury, de dubbele later nog als onbetaalbare topkaart, de cuts voor de lagere kaarten die het gat vullen tussen de 480 en de nieuwe Fury.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:16:
Deze was volgens mij nog niet voorbij gekomen, beetje wat iedereen al dacht. Vega wordt waarschijnlijk de nieuwe Fury.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2016 01:38 ]
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 22:16:
Deze was volgens mij nog niet voorbij gekomen, beetje wat iedereen al dacht. Vega wordt waarschijnlijk de nieuwe Fury.
r100 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 23:42:
In de nieuwste Crimsondriver is een mogelijke verwijzing naar een nieuwe Fury-kaart (AMD7300.5) gevonden: http://www.bitsandchips.i...he-newest-crimson-drivers
wat is de tegenhanger van AMD voor Nvidia's 1050ti?
Dit is niet de juiste topic, maar de 1050ti zit tussen de amd rx 460 en 470 in. De 470 is wel een stuk sneller dan de 1050ti. Het prijsverschil is sinds een aantal dagen ook bijna nihil.TeunisDokter schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:24:
Even een korte vraag, zomaar:
wat is de tegenhanger van AMD voor Nvidia's 1050ti?
Dat het prijsverschil ook nihil is zag ik ook, 470 daardoor de betere keuze. Lijkt erop dat de 1050ti is uitverkocht doordat deze in het performance-gat leek te vallen, ondertussen bijna niet meer leverbaar. Goede slag van Nvidia.badluckboy schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 17:37:
[...]
Dit is niet de juiste topic, maar de 1050ti zit tussen de amd rx 460 en 470 in. De 470 is wel een stuk sneller dan de 1050ti. Het prijsverschil is sinds een aantal dagen ook bijna nihil.
Pardon voor offtopic.
[AMD Radeon RX4xx] Levertijden & Beschikbaarheid
1060 3GB is overigens de directe tegenhanger van de 470 qua prijs en performance.
Dit topic is gesloten.