Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hans van Dijk1
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik zit sinds een paar maanden bij Estateguru, alleen in projecten die na de coronauitbraak zijn gestart. Een voordeel is dat je al vanaf € 50,- kan instappen, bij de andere platformen is de drempel veel hoger. Ook is de doorlooptijd wat korter wat ik ook een voordeel vind. En er komen elke week meerdere nieuwe projecten voorbij, bij bijvoorbeeld crowdrealestate is al een hele tijd niets nieuws gepubliceerd. Bij Flender zit ik al wat langer, tot nu toe geen problemen gehad :)

• Jaco078
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22-11-2020
Pistachenootje schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:56:
Ik was van plan een account te openen bij Estateguru maar na het lezen van jullie posts en de p2p millionaire zie ik daar voorlopig vanaf.

Ga me nu eens verder verdiepen in Rendity.
Huh, wat heb je daarover gelezen dan? Ik doe al wat jaartjes P2P-Investeringen en heb weinig negatiefs meegekregen.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:03
Jaco078 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:43:
[...]

Huh, wat heb je daarover gelezen dan? Ik doe al wat jaartjes P2P-Investeringen en heb weinig negatiefs meegekregen.
"Estateguru released their 2019 Financial report (audited by Ernst & Young) showing a €534k net loss for the year."

En dit beviel me ook niet: "Investments on EstateGuru have no Buy Back Guarantee and I now have two in default which means there is €433 of capital at risk, pending recovery action.".

• Jaco078
Pistachenootje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 02:12:
[...]

"Estateguru released their 2019 Financial report (audited by Ernst & Young) showing a €534k net loss for the year."

En dit beviel me ook niet: "Investments on EstateGuru have no Buy Back Guarantee and I now have two in default which means there is €433 of capital at risk, pending recovery action.".
Die 534k is iets om zeker in de gaten te houden ja. Wist ik niet.
Anderzijds, alle panden hebben 1e of 2e hypotheek, dat staat grotendeels los van de continuïteit van het bedrijf.

Die €433 is relatief. De meeste investeerders zullen een procent of 10% rendement hebben.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
EstateGuru heeft inderdaad geen buyback maar wel een huis/grond/vastgoed als onderpand. Daarnaast worden Buyback's altijd gedekt door de LO en die heb je bij EG niet zoals bij Mintos.

Als de LO zelf in de problemen komt dan heb je ook niks aan een Buyback, zie Mintos topic voor genoeg info daar over.

Dat ze verlies draaien is op zich geen heel groot probleem, daarom hebben ze extern kapitaal aangetrokken. Dit soort platformen zijn in eens zo hard gegroeid en hebben heel veel moeten investeren oa door regelgeving.

• Jaco078
GrooV schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:28:
EstateGuru heeft inderdaad geen buyback maar wel een huis/grond/vastgoed als onderpand. Daarnaast worden Buyback's altijd gedekt door de LO en die heb je bij EG niet zoals bij Mintos.

Als de LO zelf in de problemen komt dan heb je ook niks aan een Buyback, zie Mintos topic voor genoeg info daar over.

Dat ze verlies draaien is op zich geen heel groot probleem, daarom hebben ze extern kapitaal aangetrokken. Dit soort platformen zijn in eens zo hard gegroeid en hebben heel veel moeten investeren oa door regelgeving.
100 procent eens. Met de drie scams van het moment , wordt mijn vertrouwen op de proef gesteld. Maar er zijn nog enkele waar ik een goed gevoel bij heb, Zoals EG.

• Hans van Dijk1
Ik vraag me af of dat verlies veel zegt, het kan een louter fiscaal verlies zijn. Mintos, het bekendste en grootste P2P platform, heeft bijna een miljoen verlies gedraaid vorig jaar

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Qwerty-273

Meukposter

Kristaps heeft een nieuw artikel over FastInvest geschreven op https://kristapsmors.subs...ors-preparing-for?r=469tw
Hier verwijst hij naar de FastInvestArmada groep die actie gaat ondernemen om hun geld terug te kunnen krijgen. Zoals ook al eerder in dit topic verschillende keren was vermeld is er vanalles onduidelijk aan FastInvest, en heeft het veel weg van een ponzi.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Pistachenootje
Persoonlijk vind ik 433 van 10k in default best veel. Ik heb op Mintos geen enkele default door alleen in de veiligste LOs te investeren. Ik sta open voor een alternatief platform maar dan wil ik iets dat veiliger is dan Mintos. Ik besef dat ik dan genoegen moet nemen met minder rendement maar dat vind ik prima.

Ik ben van plan om eens serieuzer te kijken naar Rendity.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pistachenootje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:08:
Persoonlijk vind ik 433 van 10k in default best veel. Ik heb op Mintos geen enkele default door alleen in de veiligste LOs te investeren. Ik sta open voor een alternatief platform maar dan wil ik iets dat veiliger is dan Mintos. Ik besef dat ik dan genoegen moet nemen met minder rendement maar dat vind ik prima.

Ik ben van plan om eens serieuzer te kijken naar Rendity.
Uiteindelijk heeft Estageguru vooralsnog wel alle defaults weten op te lossen, meestal ook nog met wat winst (tov de originele inleg).

Als je veiliger wilt dan Mintos, is het wel heel erg de vraag of je bij p2p-leningen wel op de juiste plek bent.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Met de p2p-leningen waar een degelijk onderpand aanvast zit (zoals vast goed) is er natuurlijk iets meer zekerheid dan het gros wat op Mintos staat, waar vaak geen onderpand aanvast zit (of in het geval van Mogo en anderen het onderpand een auto is - waar ik persoonlijk heel veel haken en ogen aanvast zie zitten).
Waar je wel op moet letten is hoeveel andere leningen men afneemt, je (het platform) zit dan uit eindelijk als één van de schuldeisers aan tafel, en de inkomsten van het verkoop van het onderpand zal dan deels of volledig jouw en de andere delen moeten dekken. Afhankelijk van het land en regelgeving kan een gedwongen verkoop ook behoorlijk wat tijd in beslag nemen.

Daarvoor kijk ik dan wat liever dichterbij huis dan in de Baltische hoek. Het grootste punt is dan natuurlijk wel het lagere rendement (er vanuit gaande dat alles volgens schema wordt afgelost - het risico van een default is lastig te voorspellen).

Dat gezegd hebbende hoor ik positieve verhalen over Estateguru, maar zie ik persoonlijk wel een probleem met de investeringen / verlies dat men in het boekjaar 2019 heeft geschreven. Dat is toch behoorlijk vors geweest, en ik weet niet hoeveel corona impact heeft op hun diensten met het verstrekken van leningen.

Ik ben slechts een IT'er, en zeker geen financieel adviseur. Mijn advies is dan ook doe waar je jezelf goed bij voelt. Ik denk dat we in 2019 en 2020 de echte risico's merken van deze hoek, zowel de scams als de erg risicovolle bedrijfsvoeringen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Pistachenootje
Veliger, of tenminste even veilig als de veiligste LOs op Mintos.

Van p2p miljonair kreeg ik de indruk dat ie die defaults echt kon afschrijven. Als dat niet zo is verandert het de zaak natuurlijk.

• Hans van Dijk1
Een nadeel van Mintos vind ik dat de veiligste LO's in landen zitten als Noord-Macedonie Moldavie en Albanie. Daar wil ik toch niet al te veel in investeren. Lijkt me niet echt veiliger dan onroerend goed in Finland bij Estateguru

• Pistachenootje
Je kunt gelukkig op Mintos heel goed landen uitsluiten van je investeringen

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Pistachenootje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 09:59:
Van p2p miljonair kreeg ik de indruk dat ie die defaults echt kon afschrijven. Als dat niet zo is verandert het de zaak natuurlijk.
Dan doel je op deze zin toch?
Investments on EstateGuru have no Buy Back Guarantee and I now have two in default which means there is €433 of capital at risk, pending recovery action.
Daar staat vrij duidelijk 'at risk, pending recovery action'. Oftewel er is een kans dat het verlies wordt, maar dat hangt dus af van in welke mate ze het onderpand weten te verkopen en/of op andere wijze nog geld van de lener kunnen krijgen.

Het is wel zo dat het bij Estateguru vrij lang kan duren voor het allemaal is geregeld, want het moet allemaal wel via een faillissement, rechters, deurwaarders, etc. Maar volgens hun eigen statistieken/informatie is dat vooralsnog wel elke keer uiteindelijk gelukt.

• Pistachenootje
O.a. door dat soort zinnen kreeg ik de indruk dat het risico toch iets hoger ligt dan ik zoek. Ook wel logisch als het rendement rond de 10% ligt. No free lunch.

Wel jammer dat ik weinig over Rendity hoor. Zou mooi zijn als die wat minder kans geeft op defaults en/of snellere afhandeling van defaults heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity richt zich dan ook primair op de Duitstalige markt, en dan ook nog voornamelijk op AT en DE. Dat zie je bijvoorbeeld ook terug in het feit dat de meeste blog artikelen alleen in het Duits verschijnen - waarbij ze in DE eigenlijk ondergesneeuwd worden door de Duitse platformen als Engel & Völkers Capital, immoFunding, Exporo en Bergfürst.
https://www.p2p-kredite.c...nitzelaequators_2019.html
https://www.p2p-kredite.c...en-oesterreich-t5360.html
https://www.p2phero.blog/...est-darlehen-investieren/

Er zijn wel een handje vol Engelse blog artikelen over Rendity (soms niet up to date met de huidige mogelijkheden - zo is het minimum tegenwoordig 500 euro, en is er wel een auto-invest optie met de naam "Robo-Invest"):
https://alternativeinvestments.club/rendity/
https://www.brickfunding.com/platforms/rendity/
https://www.welltrado.com...ng-platform-from-austria/
https://valuenomad.com/re...l-estate-crowd-investing/

Aangezien ik zelf niet bij een ander vastgoed platform zit, heb ik niet direct een vergelijking bij de hand, maar bij Rendity geven ze tussentijds updates over de voortgang van de bouw. Die staan bijvoorbeeld op https://rendity.com/blog/category/rendity-reports/ (voor de meer gedetailleerde overzichten) of bij het project zelf (zoals bij https://rendity.com/dashboard/investments/detail/es108 waar reports dan doorlinkt naar https://rendity.com/dashboard/ProjectReport/detail/es108 ).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bulkestate heeft een aantal veranderingen op stapel staan:
We are happy to announce that from now on, we will use Onfido’s identity verification and we have also added two-factor authentication to secure our platform.

Trusted by global fintech and financial companies, Onfido offers secure and scalable solutions to verify identity and follow through KYC and Anti Money Laundering (AML) process.

Furthermore, we have introduced a new set of terms, including a revised Privacy Policy, and Terms and Conditions. This upgrade will help us to increase confidence in the platform when working with clients and banks or managing crowdfunding and group buying projects.

Followed by new integrations, we have transformed client onboarding on Bulkestate's platform. All new clients will need to follow the KYC process and verify their identity. For our current clients, there will be a one-month transition period to complete identity verification.

For the two-factor authentication, our clients will be able to use SMS authentication or Google Authenticator.
https://www.bulkestate.co...authentication-solutions/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een update van Crowdestor:
Since Saturday, 25.08.2020, we are experiencing numerous hybrid DDoS attacks. This seems to be a deliberate, well planned and paid attack. The DDoS attacks do not go as far as accessing the sensitive database, it only creates excessive traffic and overloads the server's performance and capabilities.

We are consulting with international cybersecurity experts and dealing with the situation. We have successfully moved to Amazon Web Services, created our custom scripts and solutions. This has made the platform working, in some cases slower and with some limitations. Even though our IT team is continuously dealing with additional configuration of system and application of different defensive tactics, defense takes precedence over the attack.

We have not received any redemption requests which indicates that the attacker's goal is to complicate the performance and capabilities of our platform and paralyze our work, not blackmail. This might be related to our previously mentioned improvements to be launched on the 11th of August. It is our target not to postpone this date despite current difficulties.

Our consultants also have confirmed that the cost of such an attack to date during these 5 days is close to 100k EUR. The high cost of the attack shows that the attackers might be a financially strong market player or players. Considering the huge cost of the attack, we anticipate that it will soon be stopped.

Once this is over, we will prepare a detailed but simple report with visualizations of the attack to give you a clear description of the process.

Thank you all who has supported us and shared with us knowledge and proposals.

We appreciate your patience and support!
Er zitten natuurlijk een behoorlijk aantal haken en ogen aan de mening van de consultants over de DDoS. Als we kijken naar een Nederlandse situatie een aantal jaar geleden, waar de mening was dat het vast een Russische dienst moest zijn geweest volgens de media, bleek het later om een "verveelde" jong volwassene te gaan. reviews: Een ddos'er betrapt: hoe de aanvaller tegen de lamp liep

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wellicht interessant vanuit het geloofsovertuiging standpunt, Quardus richt zich op crowdfunding volgens islamitisch financieren. De "rente" bestaat dan niet, maar de "winst" wordt volgens murabaha gerealiseerd - vergelijkbaar met de halalhypotheek die je in Nederland ziet.
Qardus is UK’s first ethical & Sharia-compliant business crowdfunding platform. The platform connects small and medium-sized enterprises (SMEs) that require Islamic business financing with investors who are looking to lend in this space. Their social impact investment platform is open to investors of all faiths across the UK and Europe.

• TechLight
  • Niet online
Robocash verlaagt de rente van 14 naar 12% per 1 sep. Jammer, maar er zijn kennelijk voldoende investeerders voor hun leningen. Was mooi om toch een tijdje 14% te krijgen ipv de standaard 12 (of lager die het ook geweest is). Robo blijft een stabiele partij, ook kwa rentepercentage veranderen ze niet zo vaak.

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-02 09:31
Is er eigenlijk ergens een site met een vrij objectief overzicht over de verschillende platforms? Welke te betrouwen zijn, welke wat minder te betrouwen zijn, welke je zeker moet vermijden?

Ik weet wel dat je zelf op onderzoek moet gaan, maar altijd goed om meningen van anderen te horen.
Ik zit nu bij Mintos, Moncera en lendermarket. Kwa geld dat ik zitten heb in p2p, is het als volgt verdeeld:
Mintos: 39,5%
Lendermarket: 33,5%
Moncera: 27%

Vraag me af of dat goeie verdeling is, of ik het niet beter veranderd, er andere platforms bij haal,....
Lendermarket en Moncera hangen natuurlijk af van 1 LO, als die omvalt... bij mintos heb je verschillende LO's; Als daar 1 van omvalt, heb je nog over. Maar ik beperk mij bij Mintos tot: Iutecredit, Delfinegroup, Mogo, Wowwo, Credissimo en credius en IDF Eurasia (Wowwo en IDF eurasia hou ik beperkt). De rest laat ik wat uitdoven tot er weer betere marktomstandigheden zijn.

• TechLight
  • Niet online
Lan1980 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:07:
Is er eigenlijk ergens een site met een vrij objectief overzicht over de verschillende platforms? Welke te betrouwen zijn, welke wat minder te betrouwen zijn, welke je zeker moet vermijden?
Onafhankelijke informatie is bijna nergens omdat bijna iedereen met affiliate links werkt. Zelfs al probeer je dan onafhankelijk te zijn, lukt dat maar moeilijk. Beste blijft inderdaad je eigen mening vormen. Dat kan best ook op basis van biased informatie, als je dat maar meeweegt.

Eigenlijk moet je natuurlijk de financiele rapportage per bedrijf checken, maar daar is vaak weinig publiek beschikbaar, geaudit én recent, zodat je daar ook niet altijd veel aan hebt. Volgens mij kom je dan al snel op advies om 't niet te doen :+

Professionals zitten maar weinig in CF, en hebben volgens mij ook minder snel behoefte om daarover te gaan 'bloggen'.

Explorep2p staat doorgaans wel goed bekend (maar niet echt breed overzicht/reviews, alhoewel je wel kan zien waar hij wel en niet over schrijft), en ik vind Kristap Mors ook wel regelmatig goede info geven, alhoewel hij wel wat pessimistisch is doorgaans (en ook wel regelmatig gelijk krijgt :P ). Kristap heeft ook een 'score' per platform. Ben het niet met alles eens, maar ook daar geldt: veel informatie waarmee je je eigen verder ondezoek kunt doen en mening kunt vormen: https://kristapsmors.subs...atform-ratings-april-2020

En als je nog wilt weten waarom je het allemaal niet zou moeten aandurven: https://kristapsmors.subs...platform-summary-for-2020

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Lan1980 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:07:
Maar ik beperk mij bij Mintos tot: Iutecredit, Delfinegroup, Mogo, Wowwo, Credissimo en credius en IDF Eurasia
Heb je gecheckt of je leningen daar ook echt terechtkomen? Laatst zat ik wat te spelen met m'n autoinvest, en toen kwam er uit dat ik maar bij 1 of 2 terecht kwam.... weinig spreiding dus.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Lan1980
TucanoItaly schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:24:
[...]

Heb je gecheckt of je leningen daar ook echt terechtkomen? Laatst zat ik wat te spelen met m'n autoinvest, en toen kwam er uit dat ik maar bij 1 of 2 terecht kwam.... weinig spreiding dus.
Met covid ben ik wat meer handmatig gaan aankopen om betere spreiding te hebben. Handmatig, gecombineerd met autoinvest.
Momenteel:
Mogo: 17,5%
Delfingroup: 17,1%
Iutekredit: 14,9%
IDF Eurasia: 12,8% (laat ik nu wat uitdoven)
Wowwo: 12,6%
Credius: 5,5%
Hipocredit: 3,5% (oude investering, ik laat die uitbollen)
Credissimo: 3,1%
Placet Group: 2,9% (uitdoven, ik zit in Moncera die enkel Placet group leningen heeft)

En dan nog 14LO's die ik laat uitdoven, oude investeringen

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Lan1980 Over Moncera, Placet Group en Mintos. Ik zit zelf ook bij Moncera, maar zover ik zie hebben ze daar eigenlijk alleen leningen van Placet uit Litouwen staan. Ik zie daar geen leningen uit Estland (al is de selectie om te filteren op Estland wel aanwezig), die leningen staan wel op Mintos. Dat is natuurlijk behoorlijk micro managen binnen een LO, mijn autoinvest op Mintos kijkt voor Placet naar Estland en sluit Litouwen uit. Terwijl op Moncera ik de leningen uit Litouwen neem.

Nieuwe mok met een oude telefoon op de achtergrond :)

• Lan1980
Ja, je hebt gelijk. Zo heb ik het nog niet bekeken :-)

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:11
@Qwerty-273 Wat zijn je ervaringen met Moncera? Ik zie dat de rente daar inmiddels ook wat lijkt te dalen, rond de 11% voor nieuwe leningen?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@TheDeuce Gekeken naar mijn huidige portfolio:
Placet uit Estland op Mintos (A- rating) voornamelijk 9% met een enkele 10% er tussen.
Placet uit Litouwen op Moncera (met een borrower rating van A of B ) voornamelijk met 11% en 12% met een enkele 10% er tussen (er zijn ook borrower ratings met C en D - maar die hebben ook 11% en 12% waardoor die voor mij minder interessant zijn).

Er staan momenteel nog 194 leningen (ter waarde van 380k EUR) open op Moncera met een borrower A rating die 12% geven. Maar daar zit wel een looptijd aan van tussen de 24 tot 72 maanden. Dat is best een behoorlijke tijd natuurlijk.

Vandaar dat ik dus ook een stapje lager bij de 11% kijk voor kortere looptijden. Bij een A rating staat op dit moment nog 6,5k EUR open met een looptijd van net geen 3 maanden tot 6 maanden, en 12k EUR met een looptijd van 6 tot 12 maanden.

Moncera is tot zover een platform waar eigenlijk weinig spannends aan is, en eigenlijk heb ik ook niet echt veel op te merken. De auto invest opties zijn wat anders dan op Mintos natuurlijk dus dat is even voelen hoe je dat het beste kan aanpakken (er is geen meerkeuze zover ik heb ontdekt voor de borrower rating, dus ik heb twee auto invest strategiën waar de eerste naar A ratings kijkt en de tweede naar B ratings).

[Voor 26% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-09-2020 15:40]

• Lan1980
Bij moncera ook geen pending payments, buyback schiet in gang na 30 dagen ipv 60 dagen.
Er is de optie om je geld terug te vragen, ook als het geïnvesteerd is; Dan verlies je enkel de tot dan toe opgebouwde (maar nog niet uitbetaalde) rente. maar zoiets blijft ook maar bestaan als plots niet iedereen zijn geld terug roept.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Heeft er iemand al eens dieper gekeken naar Ibancar? Dit is een LO die zich richt op leningen waar een auto als onderpand aan vast zit. Ze zijn sinds kort actief op Bondster, en waren al actief op Grupeer, Viventor en Iuvo. Aan het hoofd staat een Nederlander die in Spanje woont, waar Ibancar gehuisvest is en tevens actief is. Wat wel interessant is dat men zelf op de eigen website de echte leningen weergeeft en op welk platform deze worden aangeboden samen met het id op dat platform (zie https://p2p.ibancar.com/ ).

Een interview van eind 2019 van Northern Finance met de CEO van Ibancar is terug te kijken op YouTube: Darlehensanbahner von Grupeer, Viventor & Iuvo im Interview! . De intro is in het Duits, maar het interview zelf is in het Engels.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity heeft een tijdelijke promotie bonus tot en met 21 september. Je krijgt daar 2,5% extra over nieuwe investeringen:
Wir bieten unseren Investoren im September die einmalige Chance auf Ihre Investments einen sofortigen Investitionsbonus in Höhe von 2,5% der Investmentsumme zu erhalten. Wenn Sie beispielsweise €5.000 investieren, erhalten Sie 2,5% also 125€ auf Ihr Investment angerechnet. Der Bonus kann mehrfach eingelöst werden und ist gültig bis zum 21.09.2020 um 23:59.

So funktioniert's:
✔️ Projekt auswählen und Investment setzen
✔️ Im Investitionsprozess den Gutscheincode eingeben: SEPT20
✔️ Der Investitionsbonus iHv 2,5% wird automatisch angerechnet

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een vraag die iemand stelde via dm over Moncera en schedule extensions zoals Mintos ze aanbiedt. Op Mintos is deze optie namelijk ook mogelijk bij leningen van de Placet Group. De support van Moncera heeft deze als volgt beantwoord:
I would happy to give an explanation regarding loan extensions in Moncera.
If the deadline of next payment is postponed by the borrower, Loan Originator is buying back this loan and paying out outstanding principal and accrued interests to the investors.
​After this, the loan with a new payment schedule will be published in Moncera again.
En Crowdestor heeft een blog online gezet waarin men hun hoge rente percentages verklaard. Tevens zit er ook een sneer richting platformen met persoonlijke leningen (zoals Mintos) in :)
https://crowdestor.com/en/post/is-20-too-much
With personal loans, where investors get lower returns, the borrower sometimes pays 365% APR (annual percentage rate) in Russia where the government puts a ceiling on the maximum interest rate. Sometimes the effective APR (including all penalties and delay fees) the borrower gets charged more than 1000% in some countries where regulation fails to limit micro-financial organizations from imposing additional fees.

No wonder such loans are called “Shark Loans”, as they are bringing more danger, than safety. The borrower usually takes the loan for a short time and does not realize that the interest rate on the small borrowed amount is off any limits. The investor, on the other hand, gets rewarded only a small fraction of the earnings, because personal loan investment marketplaces are taking advantage of the low-interest environment in Western Europe.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:46
Crowdestate (even goed lezen!) is naar mijn mening goed op weg.
Ze hebben maandelijks niet heel veel projecten, maar 80% van wat er verschijnt komt daadwerkelijk conform contract terug. De andere 20 % is met veel geduld alsnog teruggekomen.
Mocht je het willen: Je kan een Linkedin connectie leggen met de medewerkers van Crowdestate.

mogelijkheden: Vastgoed, bedrijfsinvesteringen.
Verder geld: Hoe hoger de rente, hoe hoger het risico.

@crowdestor:
Zodra een platform "een sneer" begint uit te delen, is het tijd om op te stappen: Dat is niet professioneel en kan erop duiden dat de eigenaar andere plannen heeft ;)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Hans van Dijk1
Even iets anders nu het einde van het jaar nadert: de fiscale aspecten. Hoe ga je om met terugbetalingen die maar niet komen. Anders dan voorheen hebben de meeste platforms categorieen als "funds in transit" en "waiting for an entry" ingevoerd waarin leningen die niet worden terugbetaald worden gestald. Vaak zijn het leningen van LO's in de problemen door corona. Het staat voor mij vast dat je dit geld (deels) kwijt bent maar je moet er wel belasting over gaan betalen. Formeel staat het nl bij je tegoed, ook al omdat de duur van de lening is aangepast ("extended") en dus eigenlijk nog loopt. Voorbeeld: ik heb ergens een leningpakket wat begin juli afliep en waarvan de buybacktermijn dus verstreken is maar niet terugkomt omdat ze de leningen "extended" hebben. Dat betekent straks belasting betalen terwijl de kans op default m.i. zeer groot is.
Overigens, bij MIntos kan je wel de LO's in default achterhalen dus die zou je moeten mogen afschrijven maar bij de meeste platformen is die transparantie er niet.

• TechLight
  • Niet online
Ik doe dat ook zelf naar redelijkheid. Afschrijven als de kans dat iets terug komt klein is. De lening of LO is dan voor mij in default. Kan best zijn dat platformen vanwege hun eigen redenen dat niet zo administreren (of bijvoorbeeld 'scam' platformen!), maar maakt de situatie niet anders. Buitenlandse platformen kunnen ook niet acteren op Nederlandse (belasting)regels, dus moet je dat zelf doen.

Mocht de belastingdienst het niet met me eens zijn, kunnen we het daar over hebben. Ik verwacht niet dat dat boetes gaat opleveren, omdat ik echt geen dingen afschrijf om belasting te ontwijken/ontduiken, maar gewoon met een consistente, goed beargumenteerde, en m.i. heel redelijke regel die ik toepas (moet tzt even kijken, maar bijvoorbeeld afschrijven na 90d achterstand).

Als de bedragen relatief klein zijn, kun je natuurlijk ook gewoon niets (of conservatiever) afschrijven. Dat kost je dan een paar euro, maar kun je misschien beter slapen :)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

't Varieert heleaas ook nog hoe de diverse platformen er mee omgaan.

Bij Mintos schrijven ze dit over de 'in recovery' loans:
While these loans are at risk, they are not lost and we expect to recover a significant amount. In cases where a full recovery is unlikely, we will mark amounts for which there’s no reasonable expectation of recovery as bad debt so investors can use this for tax deductions.
Terwijl bijvoorbeeld FundingCircle Nederland de bedragen die 'Tenminste 90 dagen vertraagd of afgeboekt' zijn niet meetelt bij de 'uitstaande hoofdsom'.

Je zou natuurlijk wel de aanname kunnen doen dat FC het het meest volgens Nederlands recht doet, en dus hun werkwijze overal toepassen. Anderzijds is het eenvoudiger om domweg het uitstaande saldo van iedere partij te nemen, zonder verder te kijken hoe ze die nou exact hebben samengesteld...

• Hans van Dijk1
De 90 dagen termijn wordt o.a. genoemd door de AFM. FC past die inderdaad ook toe maar dat zijn bedrijfsleningen en daar kunnen P2P-trucs als loanextensions niet worden uitgehaald. Probleem bij P2P is: wanneer begint die 90 dagen termijn. Extensions kunnen de looptijd tot wel een jaar verlengen en dan komt de buyback termijn er nog achteraan. Al die tijd staan de leningen open op je rekening

• TechLight
  • Niet online
Hans van Dijk1 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 16:53:
De 90 dagen termijn wordt o.a. genoemd door de AFM. FC past die inderdaad ook toe maar dat zijn bedrijfsleningen en daar kunnen P2P-trucs als loanextensions niet worden uitgehaald. Probleem bij P2P is: wanneer begint die 90 dagen termijn. Extensions kunnen de looptijd tot wel een jaar verlengen en dan komt de buyback termijn er nog achteraan. Al die tijd staan de leningen open op je rekening
Als een LO een buyback garantie heeft, en de LO nog gewoon draait schrijf ik dat niet af. a) omdat ik (een beetje) vertrouw dat die extensions naar de borrower kloppen, en b) omdat de borrower voor mij vanwege de BB eigenlijk niet zo relevant is. En wellicht nog c) omdat dat veel te veel gedoe en uitsorteerwerk is.

Ik vind (en de belastingdienst ongetwijfeld ook :) ) dat je afschrijvingen goed moet kunnen onderbouwen. Als een platform daar geen goed houvast voor biedt moet je dat dus zelf doen, en dat kost mogelijk best veel werk waardoor het de moeite niet meer is. Per LO afschrijven is nog wel te doen (eventueel ook zonder officiele 'in recovery' post van Mintos), maar per lening in P2P niet.

Dat Mintos bij 'recovery' stelt dat er nog veel verwacht wordt terug te komen snap ik wel, maar is voor mij maar een beperkte factor. Mintos moet zelf natuurlijk publiek ook wel een indicatie doen dat er nog wat uit zal komen, want anders lopen de LOs echt gewoon weg van hun verantwoordelijkheden, en de investeerders omdat Mintos het schijnbaar opgegeven heeft.

Maar recovery valt wat mij betreft gewoon onder: de lening is effectief in default, dus afschrijven. wat later terugkomt is mooi meegenomen, maar niet op te vertrouwen (zeker in het huidige economische klimaat).

• Lan1980
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:55:
Bij Moncera ben ik ook sinds kort begonnen. Met de integratie en backing vanuit Placet Group bij Moncera ziet het er goed uit. Ook de CEO, Dmitri Pavlov, was eerder verantwoordelijk bij Placet zelf voor de integratie met Mintos. De buyback guarantee, cooling off period en de one click exit zijn goede punten. Ook de iets hogere vergoeding van 11 - 12% in vergelijking met op Mintos waar het rond de 8 - 10% ligt.

Wel merk ik dat op Moncera ik alleen leningen uit Litouwen zie en de Estlandse leningen zie ik daar niet op terug. Die staan wel op Mintos op het moment.

Maar dat is meer een onderwerp voor Peer-2-Peer lenen: de praktijk
Nu in het goeie topic. Sinds een week ongeveer zijn ook leningen uit Estland in aanbieding op moncera platform.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Crowdestor heeft een secondary market geïntroduceerd. Nu is het mogelijk om tegen een korting of toeslag jouw investeringen te proberen te slijten aan anderen.
https://crowdestor.com/en/post/CROWDESTOR-Secondary-Market

Northern Finance heeft recentelijk zowel Crowdestor als Mintos geïnterviewd over de huidige stand van zaken. De complete interviews zijn terug te luisteren op zijn p2p podcast, en eerdere afleveringen gingen bijvoorbeeld over EstateGuru en ReInvest24 (te horen via Apple of Spotify).

• Hans van Dijk1
D_Jeff schreef op zaterdag 19 september 2020 @ 21:07:

@crowdestor:
Zodra een platform "een sneer" begint uit te delen, is het tijd om op te stappen: Dat is niet professioneel en kan erop duiden dat de eigenaar andere plannen heeft ;)
Daar zit wel wat in maar aan de andere kant is het allemaal waar wat over P2P leningen wordt gezegd

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hans van Dijk1 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 09:20:
Daar zit wel wat in maar aan de andere kant is het allemaal waar wat over P2P leningen wordt gezegd
Het is waar inderdaad, al op sommige punten wat extra aangedikt. Maar hun stelling dat de leningen bij Crowdestor een stuk veiliger zijn is helaas niet waar. De talloze reviews schermen vaak met een 0% default rate bij Crowdestor, en de hoge rente. In hun eerder aangehaalde blog wordt er behoorlijk op gewezen dat het risico een stuk lager is.

Kristaps heeft recentelijk een blog aan Crowdestor gewijd met statistieken die door een aantal mensen wordt bijgehouden (omdat je alleen als investeerder in een project de status kan zien). Daar ziet het er gelijk een stuk minder rooskleurig uit.
https://kristapsmors.subs...stor-portfolio-statistics

• Hans van Dijk1
Qwerty-273 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Het is waar inderdaad, al op sommige punten wat extra aangedikt. Maar hun stelling dat de leningen bij Crowdestor een stuk veiliger zijn is helaas niet waar. De talloze reviews schermen vaak met een 0% default rate bij Crowdestor, en de hoge rente. In hun eerder aangehaalde blog wordt er behoorlijk op gewezen dat het risico een stuk lager is.

Kristaps heeft recentelijk een blog aan Crowdestor gewijd met statistieken die door een aantal mensen wordt bijgehouden (omdat je alleen als investeerder in een project de status kan zien). Daar ziet het er gelijk een stuk minder rooskleurig uit.
https://kristapsmors.subs...stor-portfolio-statistics
Bedankt voor de link, heel verhelderend. Je moet inderdaad niet in COVID-gevoelige sectoren investeren, zij die dat voor de uitbraak deden hebben pech. Het is wel zo dat Crowdestor unieke investeringsprojecten heeft die je niet op andere P2B platforms vindt. Ik blijf het daarom toch interessant vinden maar blijf wel kritisch

• Lan1980
als ik naar de website van moncera gaan, kan ik niet inloggen. Ik zie wel een ander account, maar kan niet uitloggen. Nog iemand problemen?

Uiteindelijk kunnen uitloggen en teug op mijn account kunnen inloggen. Maar zat dus effectief op een ander account :-s (en zit op een pc die enkel ik gebruik)

[Voor 37% gewijzigd door Lan1980 op 16-10-2020 10:45]

• TechLight
  • Niet online
Lan1980 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:39:
als ik naar de website van moncera gaan, kan ik niet inloggen. Ik zie wel een ander account, maar kan niet uitloggen. Nog iemand problemen?

Uiteindelijk kunnen uitloggen en teug op mijn account kunnen inloggen. Maar zat dus effectief op een ander account :-s (en zit op een pc die enkel ik gebruik)
Zag dat op Telegram ook voorbij komen. Lijkt een groter probleem geweest te zijn. Men kon ook op het andere account activiteiten uitvoeren leek het. Dat is dus wel een serieus probleem! Nu kijken of ze dat datalek netjes melden en onderzoeken... (zal wel niet)

• Lan1980
op facebook kwam er een antwoord Dmitri Pavlov, CEO Moncera:
At the first glance, the situation looks very strange, but we can assume that such a phenomenon could have occurred at the time of today's system maintenance / update. We determined that at the same time (with precision in seconds) both users were logged in and they sessions could be mixed. We have put additional protection in such a case.
Moncera has the ability to use two-factor authentication to login that helps to avoid any cases at all. We assure that your money is safe, since they can only be withdrawn only to the account from they came from. We are sorry for any inconvenience caused.

Anoniem: 378531

Voor mij nog een reden om de investeringen in Moncera niet te vergroten, naast de lange looptijden.

• Hans van Dijk1
is al geregeld

[Voor 82% gewijzigd door Hans van Dijk1 op 25-10-2020 18:19. Reden: achterhaald]

• Hans van Dijk1
idem

[Voor 92% gewijzigd door Hans van Dijk1 op 25-10-2020 18:20. Reden: achterhaald]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Voor de fans van Kristaps onderzoeksdrift en geweldig taalgebruik heeft hij zijn pijlen gericht op Ibanwallet (of iban wallet)
Deel 1 : https://kristapsmors.subs...-wallet-another-p2p-ponzi
Deel 2 : https://kristapsmors.subs...-wallet-hiding-in-estonia
Deel 3 : https://kristapsmors.substack.com/p/who-owns-iban-wallet

• Hans van Dijk1
crowdestorsite wordt ineens als unsafe aangemerkt, je kan er overigens wel in maar inloggen is natuurlijk riskant. Nog iemand die hier last van heeft?

• TheDeuce
@Hans van Dijk1 Ik heb geen account bij Crowdestor maar ook bij mij wordt de site als onveilig aangewerkt (geen https).

• Lucardo1234
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-03 09:11
@Hans van Dijk1 Ik kan wel gewoon via https://crowdestor.com/en/account inloggen... Ook gewoon veilig e.d.

• Hans van Dijk1
Op die manier kom je inderdaad op de veilige site, bedankt! _/-\o_ Als je crowdestor googled kom je op een onveilige site.

• Hans van Dijk1
Ik zit pas sinds vorig jaar op P2P en P2B sites en heb nog geen ervaring met de fiscus. Beschikt de belastingdienst over financiele gegevens die je terugziet in de vooraf ingevulde aangifte zoals bv van een rekening bij een bank of broker?

• TheDeuce
Bij Mintos in ieder geval niet. Je kan om een uitdraai vragen van de portefeuillestand per 1 januari, die waarde kan je opgeven.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Voor de meeste platformen zal je het handmatig toe moeten voegen aan je belastingaangifte. De meeste platformen zullen je een overzicht van 'capital gains' geven (hoeveel rente je hebt ontvangen dat jaar) wat weer niet van toepassing is voor het NLse stelsel. Je zal dan zoals @TheDeuce aangeeft de waarde van je portefeuille van 1 januari op moeten zoeken of opvragen.

--
Wees wel bewust dat sinds een aantal jaar veel landen via de Common Reporting Standard (CRS) veel data delen met elkaar over inkomsten en belastingen. Juist om verborgen vermogen in het buitenland op te sporen. http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/

[Voor 26% gewijzigd door Qwerty-273 op 27-10-2020 22:39]

• Hans van Dijk1
Qwerty-273 schreef op dinsdag 27 oktober 2020 @ 22:27:
Voor de meeste platformen zal je het handmatig toe moeten voegen aan je belastingaangifte. De meeste platformen zullen je een overzicht van 'capital gains' geven (hoeveel rente je hebt ontvangen dat jaar) wat weer niet van toepassing is voor het NLse stelsel. Je zal dan zoals @TheDeuce aangeeft de waarde van je portefeuille van 1 januari op moeten zoeken of opvragen.

--
Wees wel bewust dat sinds een aantal jaar veel landen via de Common Reporting Standard (CRS) veel data delen met elkaar over inkomsten en belastingen. Juist om verborgen vermogen in het buitenland op te sporen. http://www.oecd.org/tax/automatic-exchange/
Bedankt, het ging me eigenlijk om dat laatste, als de fiscus die gegevens heeft zou je die terug moeten zien in de vooraf ingevulde aangifte (zoals het geval is met rekeningen bij NL banken e.d.). De reden hiervan is dat je bij o.a. Viainvest en Crowdestate al withholding tax betaalt en ik heb geen zin dubbele belasting en ook niet in een hoop rompslomp

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:25:
Crowdestor heeft een secondary market geïntroduceerd. Nu is het mogelijk om tegen een korting of toeslag jouw investeringen te proberen te slijten aan anderen.
https://crowdestor.com/en/post/CROWDESTOR-Secondary-Market
Crowdestor voert vanaf aankomende week een extra tarief in om een investering te slijten via de secondary market. Met een best forse prijs van 2,5%.
Secondary Market Introduces Commission
Starting with the 9th of November 2020 anyone who wants to sell a deal on the secondary market on the CROWDESTOR platform will have to pay a commission calculated as 2.5% from the selling price.

A secondary market is an extra option for our investors to retrieve their funds before the maturity date. The commission is very small, so the investors who really want to sell their deal will still be able to do so. The commission is aimed to remove speculative deals.

• Reflecting
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
Bedelen, al dan niet in de vorm van een lening, is op Tweakers niet toegestaan.

[Voor 92% gewijzigd door Ardana op 09-11-2020 12:46]

• TheDeuce
Ik zou een goedkopere auto uitzoeken ;)

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het is hier geen HK.

[Voor 89% gewijzigd door Ardana op 09-11-2020 12:47]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Het is hier geen HK.

[Voor 88% gewijzigd door Ardana op 09-11-2020 12:47]

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:51
Leuk topic. Mijn ervaringen: Ik ben tegen de vijf jaar actief op Lendahand. Met name de directe projecten van rond de 7 a 8% trokken mij aan. Op een gegeven moment had ik meer dan 100% van mijn vermogen via dit platform geïnvesteerd.

Ik denk dat je dit moet doen omdat je gelooft in de projecten of in ieder geval geld wil riskeren voor een potentieel mooie uitkomst. De rentepercentages moet je moet een korreltje zout nemen, een redelijk deel is failliet of uitgesteld.

Het platform is gegroeid qua functionaliteit. Je kan nu goed overzichten downloaden van al je investeringen en dus je rendement berekenen. Ik heb niet de hoop dat de rente meer wordt dan de afschrijvingen. Ik doe het momenteel rustiger aan. Ik heb geen spijt van die investeringen.

Voor de volledigheid is het goed te vermelden dat ik de afgelopen vijf jaar heb gewerkt als ontwerper voor bedrijven die onder andere geld via Lendahand ophalen. Ik ken het team een beetje en vind het een sympathieke club. Er wordt best wat rente achter gehouden door LH zelf. Daardoor is de rente voor de leningnemer niet eens heel gunstig. Voordeel is wel dat als je een relatie met hen hebt je op korte termijn een nieuwe ronde kan doen. Ik heb mogen zien wat voor positieve impact deze leningen kunnen hebben, ook al gaan er soms een paar failliet.

Heb ook wel eens wat via Oneplanetcrowd en Wakiki ingelegd. Bij OPC ook wel afschrijvingen gehad, in mijn geval niet beter dan LH. En veel langere looptijden, dat is wel fijn bij LH.

Als je wat geld kan missen en het voor een positieve verandering wilt inzetten kan ik Lendahand van harte aanbevelen. Als je een veilige plek zoekt om je pensioen te parkeren zou ik niet direct bij deze projecten uitkomen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Rendity bestaat alweer 5 jaar, en heeft ook nieuw venture capital aangetrokken voor de toekomstplannen. Dat staat in de volgende twee Duitstalige blogs:
https://rendity.com/blog/5-jahre-rendity/
https://rendity.com/blog/...lionen-euro-fuer-rendity/

• Hans van Dijk1
Er schijnt per 10-11-2020 een nieuwe Europese regelgeving voor crowdfundingplatforms te gelden althans volgens een blog op
Crowdestor https://crowdestor.com/en...ion-what-you-need-to-know
Niet gering wat er allemaal in staat

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Hans van Dijk1 het is inderdaad nieuwe regelgeving, maar die treed pas in werking op "It shall apply from 10 November 2021." en heeft ook nog een transitie periode Crowdfunding service providers may continue in accordance with the applicable national law to provide crowdfunding services that are included within the scope of this Regulation until 10 November 2022 or until they are granted an authorisation referred to in Article 12, whichever is sooner.. Hoewel de volledige tekst lang is, staat er wel heel veel goede punten in.

• TheDeuce
Dank voor de links. Ben benieuwd welke concrete, merkbare gevolgen dit gaat hebben voor de verschillende platforms. Bij Mintos zie je bijvoorbeeld dat de introductie van de notes een (mogelijk) gevolg is van de aankomende regelgeving. De regelgeving heeft als doel om het veiliger te maken voor investeerders en de crowdfunding industry te versterken, kan alleen maar goed zijn zou je zeggen (mogelijk ten koste van een beetje rendement).

• Hans van Dijk1
Veel platforms hebben nog een (hele) lange weg te gaan, een aantal zijn al bezig met Crowdestor voorop maar er zijn er ook bij die het kennelijk wel geloven. Voor hen is het wellicht niet rendabel meer met al die extra eisen aan de bedrijfsvoering.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De secundaire markt bij Crowdestor is niet echt liquide te noemen heb ik het vermoeden. Ik heb sinds de introductie mijn complete portfolio er opgezet (nu niet meer omdat je sinds deze week 2,5% commissie betaald) voor de originele investering (dus geen discount of premie) maar daar was geen enkele interesse in. Ik ben benieuwd hoe liquide deze markt is. Wellicht allen als je echt je geld er uit wilt trekken en genoegen neemt met een hoge discount dat er wel beweging in te krijgen is?

Crowdestor showt altijd (zeker in vergelijking met andere platformen) zeer hoge percentages. Daarom heb ik midden januari dit jaar de gok genomen en klein ingestapt. Maar dat zet niet echt veel zoden aan de dijk tot dit moment. Dat komt natuurlijk ook door de covid situatie en de "pauze" die Crowdestor voor een aantal maanden had ingelast. Volgens mijn dashbord is het een schamele 2,66%. :/

• Hans van Dijk1
De Crowdestor SM is door de 2,5% commissie inderdaad meer dan gehalveerd. Ik vind het toch wel een interessante site, ze maken er veel werk van om aan de Europese regels die onlangs zijn aangekondigd en over een jaar in werking treden, te voldoen. En ze hebben een acceptabel verhaal voor de hoge rente wat erop neerkomt dat ze een hoger percentage van de profit doorgeven dan andere sites.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om nog eens terug te komen op mijn Moncera ervaringen. Het loopt aardig, nadat je eenmaal de auto-invest regels hebt ingesteld naar je eigen voorkeur, is het eigenlijk behoorlijk saai :) Er is voldoende aanbod, en de terugbetalingen (aflossing en rente) worden eigenlijk direct weer in een nieuwe lening gestoken. De rente vergoeding is wel iets teruggelopen, maar voor mij nog wel de moeite waard. De stabiliteit die de Placet Group laat zien (ook op Mintos) is goed te noemen en ik zie daar zelf op dit moment dan ook geen problemen.

Het overzicht van het portfolio van leningen ziet er overzichtelijk uit. Je kan dan ook in een oogopslag zien wat er per lening nog openstaat en de ontvangen rentevergoeding tot op heden. Het eerste screenshot laat een aantal leningen zien van mijn start periode met auto-invest nadat ik eerst even handmatig het platform aan het verkennen was. Daar zie je dan ook duidelijk dat (afhankelijk van de looptijd) er al een behoorlijk deel van de hoofdsom terug is, en tevens ook de ontvangen rente tot op heden. Het tweede screenshot is van de recente investeringen door de auto-invest regels. Je ziet daar dan ook iets meer fluctuatie kwa rentevergoedingen.

• Hans van Dijk1
Zijn die leningen uit je overzicht allemaal Placet? Zo ja dan is de rentevergoeding hoger dan op Mintos. Ik zag op de Moncera-site dat ze ook met andere LO's werken, en dat die niet op Mintos zitten

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Hans van Dijk1 Moncera werkt op dit moment alleen met Placet Group. Zie ook https://moncera.com/loan-orginators

Placet Group OÜ in Estland met de merken smsmoney.ee, smsraha.ee, en laen.ee .
Nordecum UAB in Litouwen (het is een volle dochter onderneming van Placet Group OÜ) met de merken smspinigai.lt en paskolos.lt.

• Hans van Dijk1
Ik kreeg een mail van Zinsbaustein dat ze per 1-1-21 belasting moeten gaan inhouden. Niet duidelijk is of dat een Duitse of een Europese maatregel is. De enige mij bekende die dit tot nu toe deed was Viainvest (witholding tax) maar dat deden ze de laatste tijd niet meer. Zegt dit iemand iets? Van andere platforms (nog) niets gehoord hierover

• Hans van Dijk1
T

[Voor 113% gewijzigd door Hans van Dijk1 op 28-12-2020 18:20]

• Lan1980
ik zie toch wel wat negatieve zaken rond Creditstar verschijnen. Op Mintos, op Lendermarket.
Volgens p2p een van de betere.
Enkele negatievere zaken:
1: audit door klein bedrijfje die licentie verloren heeft
2: ze geven nu 1 van de hoogste interesten, wat ik wat verdacht vind voor een LO die er goed voor zou staan.
3: de situatie in Spanje waar ze heel actief zijn en waar klanten terugbetalingen kunnen uitstellen (ook de rente, dus CS betaalt die rente uit eigen zak).
4: ze zijn ook wel actief in Polen, een land dat ik sowieso weinig vertrouw :-)

Wat denken jullie ervan? Ik ga denk ik mijn portfolio een stuk inkrimpen op lendermarket en meer naar Mintos / moncera (of eens kijken naar ander platform, zoals Kviku)

• TheDeuce
Ik heb CreditStar volledig afgebouwd nadat ze hun Poolse leningen van 10.5% alsmaar bleven verlengen en ook misbruik leken te maken van de pending payments termijn. Sowieso ben ik Mintos volledig aan het afbouwen. Heb alles te koop gezet tegen een 0.8% premie om de verkoop-fee te dekken. Binnen twee weken heb ik meer dan 1/3 terug ontvangen.

• Susanc
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-01-2021
Ik zou zonder voorbehoud aanraden om met Spam mag je ergens anders posten. samen te werken, als je op zoek bent naar een hypotheek. Ik heb met veel makelaars gesproken tijdens het online kopen van mijn hypotheeklening.Vanaf het eerste contact kon ik zien dat hij het type persoon is dat ik kon vertrouwen om me te helpen de beste beslissing te nemen voor mij en mijn gezin.Ze bieden zowel korte als lange looptijden lening af binnen 1-30 jaar lening looptijd, met of zonder onderpand maar zonder kredietcontrole en hun diensten zijn snel, betrouwbaar en betrouwbaar omdat ze zijn getest en vertrouwd door mij in tegenstelling tot andere bedrijven. Hun diensten omvatten herfinancieringsleningen, vrachtwagenleningen, onderwijsleningen, studieleningen, persoonlijke leningen, autoleningen, schuldconsolidatieleningen, zakelijke leningen, gedekte en ongedekte leningen, hypothecaire leningen, woningleningen en ze bieden leningen aan tegen een zeer betaalbare rente van 2% geïnteresseerden dienen vriendelijk contact met hem op te nemen via E-mail: knip

[Voor 3% gewijzigd door Ardana op 21-01-2021 16:39]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Heeft er iemand ander de tijd gevonden om deel te nemen aan Finfellas webinar over Real Estate Lending. Ik heb alleen de events tot zo ver meegekeken, en zit er verder niet om te netwerken. De inzichten van de deelnemers die spreken in de events zijn erg interessant en geeft een inkijk waar men vandaan komt, op het moment staat, en waar ze naar toe willen gaan. Onder andere Crowdestor, Max Crowdfund, ReInvest24, Shojin, BulkEstate, Twino, en Röntgen.

• D_Jeff
@Qwerty-273 Ik mis eigenlijk de grotere namen in P2P-land.
De genoemde partijen hebben of een discutabele reputatie of zijn "net" gestart.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het gaat natuurlijk alleen over real estate lending, en Finfellas komt uit de hoed van Karlis Levensteins die voorheen bij TargetCircle/CircleWise heeft gewerkt. Hij doet ook de "jaarlijkse" p2p conference in Riga. Het is dus inderdaad een behoorlijk Baltisch gezelschap maar ook anderen doen mee (en in het geval van dit event op het gebied van real estate).
Het format is meer gericht op netwerken, dat zie je ook aan het programma waarin grote blokken daarvoor staan. En "normaal" is het natuurlijk een event op locatie (waar de ticket prijzen behoorlijk aan de prijs zijn) en voornamelijk gericht op het netwerken. Dat je nu mee kan kijken in de discussies en eventueel vragen insturen is wel interessant.

• D_Jeff
Dat dit event normaal in de "Baltics" plaatsvind, vind ik niet zo gek:
Estland heeft met E-Stonia zoveel digitale mogelijkheden (inclusief dito gemak/begrip vanuit de overheid), dat het daar ook een stuk makkelijker is om zoiets te starten. Veel crowdfundingsbedrijfjes zijn dan ook gestart in Estland.

Riga (Letland) kan een aardige hubrol spelen in de regio en Litouwen ligt naast groeimotor Polen
----

Vind het alleen jammer dat oa EstateGuru, Mintos & Crowdestate niet aanwezig zijn/uitgenodigd zijn.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

D_Jeff schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:30:
Vind het alleen jammer dat oa EstateGuru, Mintos & Crowdestate niet aanwezig zijn/uitgenodigd zijn.
Mintos doet dan ook weinig pure real estate lending :) Martins Sulte was wel aanwezig op de p2p lending editie afgelopen december https://www.finfellas.com/virtual-events/p2p-lending-past

Maar ik denk dat men ook het nut moet zien om op zo'n event aanwezig te zijn. Dat zijn toch voornamelijk het top management en die hebben ook vaak al een volle agenda. En hebben wellicht niet de hele dag de tijd voor directe communicatie met bezoekers. Zeker omdat de planning vanuit Finfellas is om dit op een maandelijkse basis te doen (vandaar ook dat er gekozen wordt voor een bepaald onderwerp).

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik heb een aantal jaar ervaring met een aantal buitenlandse P2P platforms. Ook ik ben uit aan het stappen. Al met al zal ik er gelukkig zonder al te veel schade af komen. Twino heb ik eerder afscheid van genomen met een nette winst. Mintos bouw ik af en is de inleg al terug. Wat er aan rendement over gaat blijven is afwachten vanwege de hoeveelheid LO's met betalingsproblemen. Bondora heb ik de inleg bijna terug en zal een paar procent rendement opleveren. Het grootste probleem waar ik mee zit is Fastinvest. Het lijkt er op dat het bedrijf vooral probeert te voorkomen dat je je geld op neemt dus moet nog zien of ik mijn inleg daar helemaal terug ga zien.
Onderaan de streep zal ik met een bescheiden rendement afscheid nemen van P2P. Het was interessant maar uiteindelijk te risicovol voor mijn smaak.

• Hans van Dijk1
Ik ervaar terugbetalingsproblemen met Viventor en vooral Dofinance. Viventor ben ik in gaan zitten omdat een van de LO's Atlantis financiers is, een Nl bedrijf, in de hoop dat de overheidssteun zou helpen. Niet dus. :(

• Lucardo1234
Hans van Dijk1 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:55:
Ik ervaar terugbetalingsproblemen met Viventor en vooral Dofinance. Viventor ben ik in gaan zitten omdat een van de LO's Atlantis financiers is, een Nl bedrijf, in de hoop dat de overheidssteun zou helpen. Niet dus. :(
Ik heb bij Viventor ook last van Atlantis financiers. Viventor is overgenomen door Gielen Group.. tevens eigenaar van Atlantis financiers.

Ik vind het vooral schrikbarend hoe weinig er op dit moment (sinds de overname) gecommuniceerd wordt hierover.

Hoe ben je teweten gekomen dat er geen overheidssteun is voor Atlantis financiers vanuit de overheid?

iemand toevallig meer info over de hele situatie?

• D_Jeff
*knock knock on Wood*
Tot zover 0,0 problemen met Crowdestate - Al mijn projecten betalen netjes (op tijd of max 1 week later).
Heb daar geen autoinvest ingesteld, omdat het aantal nieuwe projecten nog te overzien is en niet elke A5-rating in mijn ogen een A5 rating verdiend.

@Afas Het lijkt erop dat je meer pech dan geluk hebt gehad.
Als ik vragen mag: Wat is je plan B/C (als plan A p2p was)?

• Config
  • Laatst online: 28-02 18:17
Lucardo1234 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb bij Viventor ook last van Atlantis financiers. Viventor is overgenomen door Gielen Group.. tevens eigenaar van Atlantis financiers.

Ik vind het vooral schrikbarend hoe weinig er op dit moment (sinds de overname) gecommuniceerd wordt hierover.

Hoe ben je teweten gekomen dat er geen overheidssteun is voor Atlantis financiers vanuit de overheid?

Yes https://kristapsmors.com/p/will-viventor-survive-2021.

Heb ze ook gemaild, geen inhoudelijke reply mogen ontvangen. Viventor heeft wat mij betreft een scam status: trek alles eruit.

edit: de redenen staan ook in de link. Maar inderdaad, iets wat wij Nederlanders heel goed weten is dat Atlantis (de eigenaar van Viventor) leningen vetstrekt aan Nederlandse bedrijven. Als ik zo rondkijk in mijn eigen openstaande Atlantis loans, dan is dat aan de maakindustrie, administratiekantoortjes, autohandelaren, dat soort werk. Deze bedrijven overleven zoals wij allemaal weten grosso modo prima in de huidige situatie. De claim dat deze loans allemaal (ja, allemaal) al een jaar stilstaan omdat het corona is, is een keiharde leugen van Atlantis. Ze doen alsof half NL failliet is.

Viventor weigert Atlantis naar beneden te raten, al mijn Atlantis loans staan al een jaar stil, zelfs het geld "in transit" staat al > 6 maanden stil. Fuck Viventor.

Ik heb ook geld uitstaan bij Capital Circle en Horeca Crowdfunding. Deze loans liggen dus bij NL horeca en ook veel bij NL fysieke winkels (Jamin e.d.). Tijdens corona zijn er 0 of bijna 0 issues ontstaan met deze loans.

[Voor 40% gewijzigd door Config op 03-02-2021 15:08]

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
D_Jeff schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 14:44:
*knock knock on Wood*
Tot zover 0,0 problemen met Crowdestate - Al mijn projecten betalen netjes (op tijd of max 1 week later).
Heb daar geen autoinvest ingesteld, omdat het aantal nieuwe projecten nog te overzien is en niet elke A5-rating in mijn ogen een A5 rating verdiend.

@Afas Het lijkt erop dat je meer pech dan geluk hebt gehad.
Als ik vragen mag: Wat is je plan B/C (als plan A p2p was)?
p2p was nooit meer dan een klein deel van mijn investeringen vanwege het hoge risico. Waarschijnlijk kom ik er gemiddeld met een paar procent rendement uit dus dat is acceptabel.

Mijn plan was eerst huis aflossen en dat heb ik gerealiseerd. Verder zit ik met ongeveer 20% van mijn vrije vermogen in crowdfunding, vooral vastgoedleningen. De rest is cash en aandelen waarbij ik gefaseerd over ga naar aandelen en vooral etf en fondsen.

• Hans van Dijk1
Lucardo1234 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb geen rechtstreekse signalen inzake overheidssteun maar het gaat erom dat in Nl overheidssteun bestaat voor de klanten van AF, anders dan in veel landen waar de overheid alleen een aflossings- en rentebetalingsuitstel heeft geregeld en de LO's dus het gelag betalen

• Hans van Dijk1
Bij Viventor kan je je saldo tenminste nog opnemen maar Dofinance betaalt zelfs dat niet uit

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Kwam er vandaag achter dat Estateguru dus een soort van leningen van Crowdestor herfinanciert? Weet anders niet hoe je het volgens mij moet aanduiden?
- The Borrower is a daughter company of the crowdfunding platform www.crowdestor.com The project is currently being developed by UBOs of Crowdestor and financed by the investors of this platform.
- The Loan will be used to partly refinance Borrowers obligations towards Crowdestor investors, while UBOs of the Crowdestor will provide remaining funds to repay all previous liabilities towards the current Crowdestor investors of this project.
Lening: https://estateguru.co/portal/investment/show/LV4038

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad een herfinanciering van het "Miera Residence" project van Crowdestor (of eigenlijk SIA “CR 1” een SPV voor dit project). Crowdestor heeft in totaal via 6 rondes financiering geregeld voor Miera Residence.
https://crowdestor.com/en/projects/details/3022/
https://crowdestor.com/en/projects/details/2941/
https://crowdestor.com/en/projects/details/2915/
https://crowdestor.com/en/projects/details/2882/
https://crowdestor.com/en/projects/details/2813/
https://crowdestor.com/en/projects/details/2073/

In de 5de en 6de ronde zijn er wat wijzigingen in het project geslopen:
During the COVID-19 outbreak, the concept for one part of the property has been changed and it will be used as an office building, therefore, it is a pleasure to announce that this building will be the new headquarters of CROWDESTOR.
The premises of the building will be also rented by other FinTech companies, therefore, this building will become a new FinTech center.
After this fundraising round, in the following 3-4 weeks, the late Loans are expected to be refinanced. The current loan will be subordinated to the senior lender which will refinance the loans in previous rounds.
Crowdestor doet namelijk niet alleen het regelen van crowdfunding (zoals wel veel andere platformen dat doen) maar ze lijken er vaak wel dieper in te zitten door het project in een spv onder te brengen die onder Crowdestor valt. Hoewel aan de andere kant heb je daardoor wel meer controle over de uitgegeven financiering en in dit geval is volgens mij de spv ook eigenaar van het object zodat je zekerder bent over de terugbetaling (op welke manier dan ook). Maar EstateGuru geeft wel aan dat de UBOs (Ultimate Beneficial Owner - of te wel de uiteindelijke begunstigde eigenaar) de mannen van Crowdestor zijn. Ik heb bij Janis Timma vaak het gevoel van een gladde directeur in tal van bedrijven. Waarbij het lijkt dat hij financiering ophaalt via Crowdestor voor tal van zijn eigen projecten. Zoals ook bij de Crowdestor Energy holding (blog artikel) van afgelopen jaar, waarbij dat in het straatje van Janis valt als je kijkt naar zijn andere activiteiten:
Janis has worked in the BDO Latvia (2011-2018), responsible for the Energy Sector. From 2013 until now, he is the Chairman of the Board in the Combined Heat and Power Plant Association of Latvia. In 2015 and 2019, Mr. Timma has founded and owns two biomass plants in Riga, Latvia.
Maar hier lijkt het inderdaad zo te zijn dat met het project op EstateGuru de nog openstaande Crowdestor leningen afgelost gaan worden. En dat men daardoor verder kan gaan met de renovatiewerkzaamheden.

[Voor 19% gewijzigd door Qwerty-273 op 11-02-2021 01:16]

• Hans van Dijk1
Bij Viventor staan op de SM leningen van Atlantis Financiers voor 50% te koop. Anderzijds heeft V afgelopen vrijdag een mail rondgestuurd dat ze met Twinero en Presto in onderhandeling zijn over een oplossing. Ook
hebben ze een ECSP licentie aangevraagd. Gemengde signalen dus. Ben benieuwd.

• Lucardo1234
Hans van Dijk1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 12:39:
Bij Viventor staan op de SM leningen van Atlantis Financiers voor 50% te koop. Anderzijds heeft V afgelopen vrijdag een mail rondgestuurd dat ze met Twinero en Presto in onderhandeling zijn over een oplossing. Ook
hebben ze een ECSP licentie aangevraagd. Gemengde signalen dus. Ben benieuwd.
Ik weet ook echt niet wat ik er nu allemaal van moet vinden. Ik heb gewoon niet het vermoeden dat een Nederlandse financierder de boel op een dergelijk manier kan tillen/oplichten o.i.d.

Zal ik nog wat goedkoop geld kopen (Atlantis leningen), is de vraag die mij nu bezig houdt.

• Hans van Dijk1
Je zou verwachten bij een NL LO beter beschermd te zijn dan in het voormalig Oostblok, ook al omdat er, anders dan in veel andere landen, staatssteun beschikbaar is voor corona probleemgevallen.

Dofinance heeft vrijdag een webinar gehouden over hun situatie. Kwam erop neer dat het met de "nieuwe" investeringen (ze waren tijdelijk gestopt) goed loopt (andere LO's) maar de "oude" problemen nog lang niet opgelost zijn en dat je rekening moet houden met een aanmerkelijk verlies (mogelijke verkoop slechte leningen -ver- onder par)

• Pistachenootje
Ik zie dat ExploreP2P een uitstekende review geeft over SOMO (voorheen Bridgecrowd). Rendement van rond de 12%.
Bridgecrowd is in our view one of the best P2P sites available at the moment. Returns are strong, and loans are secured on residential assets. Currently there is very high demand for the loans, which sell out within an hour of being released (normally Friday afternoons)
Iemand ervaring hier mee? Of iemand die er meer van weet? Helaas wel "£5,000 minimum investment in each loan". Op de 2e plaats staat Kuflink, lagere returns maar niet zo'n hoge minimum investering.

[Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 18-02-2021 17:46]

• Tweake®
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-03 21:58
Je kunt je bij SOMO alleen registreren als je een adres in de UK hebt volgens mij?
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee