Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Een gemengd portfolio aan mijn kant, dus mag van alles zijn :)
Lijst diverse tips [...]
Bedankt, morgen weer eens naar kijken.
Vwb de IB aangifte, volgens mij zou je dat in dit geval niet mogen doen omdat we in NL deze belasting niet kennen en dat dat veld in de aangifte er alleen is om dubbele belastingen te voorkomen. Maar hier ben ik niet zeker van.
Het is inderdaad niet per se heel duidelijk, een snelle search bracht me o.a. hier:
https://www.belastingdien...k_land_belasting_betalen/

Er lijkt dus wat mogelijk te zijn. Gelukkig gaat het in mijn geval om 2,05 euro, dus zelfs als er niks mogelijk is, heb ik er weinig aan verloren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-05 13:45
ACM schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:50:
[...]

Een gemengd portfolio aan mijn kant, dus mag van alles zijn :)

[...]

Bedankt, morgen weer eens naar kijken.

[...]

Het is inderdaad niet per se heel duidelijk, een snelle search bracht me o.a. hier:
https://www.belastingdien...k_land_belasting_betalen/

Er lijkt dus wat mogelijk te zijn. Gelukkig gaat het in mijn geval om 2,05 euro, dus zelfs als er niks mogelijk is, heb ik er weinig aan verloren :P
toon volledige bericht
Er zijn ook nog wat vastgoed sites in de UK die wel leuke returns lijken te hebben, maar dat is dus allemaal in GBP. Bijvoorbeeld brickowner.com, 32.7% projected return en looptijd van een jaartje. Maar ze rekenen hier wel fee's aan investors.

Ik was pas net begonnen bij viainvest en kwam er vrij snel achter (nog voordat alles invested was) dat ze de taxes inhielden, dus mijn schade is tot nu toe maar 9 cent, dus ik laat 't er lekker bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06
ACM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:13:
[...]

Mocht je er nog niet een hebben:

***members only***

Wat een goede set auto-invest rules is, is nog best lastig. Ik heb zelf iig deze basiscriteria:
- ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro
- maximaal 48mnd looptijd
- alleen met buy-back guarantee
- alleen in euro's
- alleen met 'full amortization' (dus annuitair), dit moet je helaas per partij los opgeven in de additionele filters :/

En daarnaast heb ik een aantal aanbieders uitgesloten, mede op basis van deze artikelen:
http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
http://explorep2p.com/mintos-lenders/
toon volledige bericht
Ik heb ook een account aangemaakt om wat rond te kijken.

Met mijn filter kom ik geen aanbod tegen:
- Ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro (dat is toch bij Amount Available for Investment?)
- maximaal 12 maanden looptijd
- alleen buy-back guarantee
- alleen euro's
- alleen full amortization

Op basis van het artikel uit de tweede link heb ik een aantal aanbieders aangesloten.
Pas ik de investering aan naar 20 euro dan kom ik al meer dan 200 projecten tegen, allemaal via Lendo.ge en 2 via Mozipo Group.
Stel ik de looptijd bij naar 24 maand en dan 10 euro dan kom ik er op dit moment maar 1 tegen.

Doe ik iets fout? Ik twijfel even over de 'Amount Available for Investment' optie. Daar vul ik in de rechtervak 20 in, maar volgens mij is dat niet goed. Waar vul je wel in hoeveel je maximaal in een project wilt inleggen?

Edit: al gevonden, als je een auto-invest filter aanmaakt krijg je een andere pagina waar je zaken kunt instellen.
Wat vullen jullie in bij portfolio size? Is dat het bedrag at je maximaal in dit filter wil steken? Bijvoorbeeld 50 euro. Als je da 100 euro hebt kan je een tweede filter aanmaken met ook 50 euro?

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/cGnzK6/mintos.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 08-01-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:26
Het is de portfolio omvang die het algoritme na probeert te streven. Dus in jouw voorbeeld investeert hij dan maximaal 50 euro, maar als een van die leningen in zijn geheel wordt afgelost of overgesloten (dat gebeurt regelmatig in mijn portfolio), waardoor de omvang van je portfolio daalt dan vult hij weer aan tot 50 euro.
Het is dus niet 50 euro investeren en dat hij dan 'uit' gaat.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Let op dat je bij de portfolio size niet veel hoger instelt dan het daadwerkelijke bedrag dat je in je account hebt. Het algoritme zal namelijk proberen te diversificeren op dat doelbedrag.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:48
Inderdaad, je kan het zien als een soort emmertjes: als het ene emmertje vol zit (portfolio size), loopt je cash door naar het volgende emmertje. Je kan de volgorde (prioriteit) aanpassen op je auto-invest regels.

Overigens zou ik Investment in one loan ook maximeren (ik gebruik 12,50-20 afhankelijk van risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dus als je begint met autoinvest van 50 euro, moet je bijvoorbeeld maximaal 60 euro in je account zetten. Dan heb je een beetje speelfruimte en kan jij van de 10 euro weer aanvullen tot 50 euro?
@BiLLY_daKid Ik had een max ingesteld van 10 euro, maar als je verder klikt bij auto-invest dan maakt hij daar het minimum van. Ik zal dan inderdaad een maximum van 15 euro in gaan stellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Binnetie op 08-01-2018 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik zou met zo'n klein portfolio minimaal en maximaal 10 euro instellen voor de individuele investeringen. Dan spreid je het tenminste nog over 5 leningen/leningaanbieders.

Het wordt trouwens lastig om e.e.a. over meerdere partijen te verdelen als je criteria sowieso veel aanbieders uitsluiten. Het kan dan ook voorkomen dat er op sommige momenten gewoon even geen aanbod is dat past bij je filters, wellicht wordt dat later nog aangevuld.

Het voordeel van instellen van het portfolio naar iets boven je originele totale inleg is dat je ook winst herbelegt, zonder later die instellingen te moeten aanpassen. Maar dat kan natuurlijk ook met de hand of met een 2e portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Na contact met Mintos geven ze aan dat er nog geen jaaropgaves worden gegenereerd voor de Nederlandse klanten, omdat nog in ontwikkeling. Per eind januari worden wel de Duitse en Letse opgaves aangemaakt. Volgens de reactie kunnen wij ook geen Duitse opgave aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hmm. Ik heb er helemaal niets meer van gehoord na het drukken op die knop. Hopelijk hebben ze over een jaar de boel wel voor elkaar. Het is tenslotte weinig anders dan portfolio omvang op de jaarwisseling weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik krijg dat er niet uit: ik kan wel via account een overzicht krijgen van de totalen per post gedurende het hele kalenderjaar. Maar als ik kijk naar het statement vanaf 01-01-2018, dan heb ik nu 22,60 geinvesteerd ipv iets meer. Ik wil niet alleen de mutaties, ik wil stand van zaken.

Die reports zouden pas eind januari worden verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04

Qwerty-273

Meukposter

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:39:
Na contact met Mintos geven ze aan dat er nog geen jaaropgaves worden gegenereerd voor de Nederlandse klanten, omdat nog in ontwikkeling. Per eind januari worden wel de Duitse en Letse opgaves aangemaakt. Volgens de reactie kunnen wij ook geen Duitse opgave aanvragen.
Aangezien ik destijds via Duitsland (woonplek) mijn Mintos account heb geregistreerd (en ook al in 2016 bezig was op Mintos) kan ik wel de jaaropgave van dat jaar opvragen. Het is is wel een behoorlijk kale opgave:
This tax statement has been prepared to private investors as German tax residents, who hold the loans invested in on Mintos platform as private assets. In case you are not German tax resident or ar German tax resident but not a private investor (corporation or physical person who holds the loans as business assets), this tax statement may not be applicable to you and it is advised to consult your tax administration and/or tax consultants.

Your taxable income for year 2016 generated on Mintos marketplace is:

Interest income EUR 6.85
Capital gain EUR 0

Tax payable shall be calculated from the above tax income based on tax rate applicable for you.

Receiving of this tax statements does not indicate that the income has been declared to tax authorities. It is investors sole responsibility to declare these taxes with relevant tax authorities, as well as to evaluate if the investor meets the definition of German tax resident, who hold the loans invested in on Mintos platform as private assets. Additional information about how the income has been calculated and how it shall be declared and paid for German tax resident, who hold the loans invested in on Mintos platform as private assets can be found here.
toon volledige bericht
Het probleem is waarschijnlijk dat Mintos (uit Letland) geen idee heeft hoe en wat in NL. Dat zal men eerst moeten uitzoeken (waarbij waarschijnlijk een keuze wordt gemaakt op basiss van de aantallen van de aanvragen voor deze overzichten) en dit dan in elkaar te zetten. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere landen, waar de belastingregels weer compleet anders in elkaar zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-01-2018 13:29 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
MrAngry schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:44:
Hmm. Ik heb er helemaal niets meer van gehoord na het drukken op die knop. Hopelijk hebben ze over een jaar de boel wel voor elkaar. Het is tenslotte weinig anders dan portfolio omvang op de jaarwisseling weergeven.
Dat lijkt wel zo simpel, maar wat doe je met leningen die achterstallig zijn? Wat doe je met de leningen die je met een discount hebt gekocht? (deze discount wordt gelijk als winst in je overzicht getoond), terwijl de waarde van die lening natuurlijk lager is.
Plus dat een dergelijk overzicht dan volledig moet voldoen aan de eisen van de Nederlandse belastingdienst, oftewel dat als jij als gebruiker een overzicht van Mintos verstrekt dat de inspecteur er dan vanuit kan gaan dat dit conform de Nederlandse wet- en regelgeving is.
Het Duitse overzicht bijvoorbeeld is conform de Duitse wetgeving. Namelijk de waarde van je investeringen doen er niet toe, je moet de rente die je hebt ontvangen aangeven.
Maar dat gezegd hebbende het zou per definitie handig zijn om een overzicht van in ieder geval je positie per 1-1 van elk jaar op te vragen. (maar ja andere landen hebben weer behoefte aan een overzicht per 31-12…) En voor de UK is het weer helemaal anders namelijk per april…. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Volgens mij zou Mintos inderdaad vrij makkelijk een standaard rapport kunnen genereren, met de volgende getallen:
Waarde portfolio 1-1-20xx
Waarde portfolio 31-12-20xx
Inleg: x euro
Onttrekkingen: x euro
Winst: x euro

Hiermee kun je in meerdere euro-gebaseerde landen aan de rapportageverplichting voldoen. Nog even los van de belastingaangifte zou zo'n overzicht sowieso handig zijn, ook voor je eigen administratie.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb besloten om met 100 euro mee te gaan doen in Mintos. Om eens te kijken hoe dit gaat.
Heb daarom 2 auto-invest rules aangemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/fk6yqxhgx/2_rules.jpg

Het verschil zit hem in de langere periode in de tweede regel en de iets lagere interest rate (8% vs 10%). Bij beide rules staat mijn portfolio op 60 euro ingesteld. Advies wat jullie gaven was om het portfolio iets hoger te zetten dan het geld in mijn account zodat de winst opnieuw belegd kan worden.

Als het geld in mijn account staat is het een kwestie van de beide auto-invest rules te activeren of loop ik zo tegen problemen aan?
Op een later moment ga ik eens kijken naar de secondary market.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Als je deze rules activeerd, zal het eerste portfolio volledig worden gevuld. Bij mij ging er trouwens wel een nacht over heen.

Het is helaas nog niet mogelijk om op de secondary market een auto-invest rule aan te maken. Zou ik graag doen, omdat je met minder dan 10 euro kan inkopen en discounts soms tot 2% (let op buy back).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@BiLLY_daKid hoe verdeel je je inleg dan ongeveer over 2 portfolio's? Laten we zeggen 50 euro over de loans tot 12M en 50 euro op de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:03:
@BiLLY_daKid hoe verdeel je je inleg dan ongeveer over 2 portfolio's? Laten we zeggen 50 euro over de loans tot 12M en 50 euro op de andere.
Enige manier is handmatig. Of de portfolio omvang steeds aanpassen. Maximum op 10 zetten, dan op 20 dan op 30 dan op 40 :O etc.

Auto-invest heeft niet veel toegevoegde waarde voor de initiele investering. Maar is vooral handig voor de terugbetalingen. Die komen 'onverwachts' en worden dan automatisch geinvesteerd. Als je geld over maakt naar Mintos krijg je vanzelf een mailtje dat je geld is ontvangen. Even inloggen, geld handmatig investeren in de verhouding die je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dank. Dat zou ik ook kunnen doen.
Ik zie nog wel een optie om iets te beperken:
Afbeeldingslocatie: https://s6.postimg.org/wjgfd499d/minimum_fund.png
Zo zou je dus een deel handmatig kunnen investeren volgens een bepaald filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 16:52:
Dank. Dat zou ik ook kunnen doen.
Ik zie nog wel een optie om iets te beperken:
[afbeelding]
Zo zou je dus een deel handmatig kunnen investeren volgens een bepaald filter.
Dat geldt dan ook voor de terugbetalingen, dus dat helpt ook niet.

Maar je auto-invest rules snap ik niet helemaal en dan voornamelijk je wens om beiden gelijkelijk te vullen. Het enige verschil (tenminste wat ik kan zien) is de termijn. Persoonlijk heb ik de voorkeur om de termijn zo kort mogelijk te houden, dus ik zou zeggen laat de korte termijn zsm vol lopen en dan als alternatief pas de langere termijn. Maar even uitgaande van je 'wens': Ik zou ze omdraaien en de langere termijn auto-invest rule op een hoger percentage zette, oftewel een hoger rendement voor een langere periode en als die vol is dan als 'alternatief' een kortere periode en (wellicht) een lager %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Wat zijn jullie ervaringen met Mintos-leningen die een terugbetaling missen? Ik heb nu 5 leningen in het bakje '16-30 days late'. Het gaat dus slechts om 50 euro en ze hebben allemaal een buy back garantie, maar ik ben benieuwd hoe het proces nu verder gaat. Gaan ze eerst naar 31-60 dagen, daarna naar 60+ dagen en worden ze daarna teruggekocht door de loan originator?

Het waren er eerst trouwens 6, maar eentje heeft toch terugbetaald. Dat zou natuurlijk met deze 5 ook kunnen gebeuren, maar ik ben dus benieuwd wat er gebeurt als dit niet het geval is.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BB-One schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Dat geldt dan ook voor de terugbetalingen, dus dat helpt ook niet.

Maar je auto-invest rules snap ik niet helemaal en dan voornamelijk je wens om beiden gelijkelijk te vullen. Het enige verschil (tenminste wat ik kan zien) is de termijn. Persoonlijk heb ik de voorkeur om de termijn zo kort mogelijk te houden, dus ik zou zeggen laat de korte termijn zsm vol lopen en dan als alternatief pas de langere termijn. Maar even uitgaande van je 'wens': Ik zou ze omdraaien en de langere termijn auto-invest rule op een hoger percentage zette, oftewel een hoger rendement voor een langere periode en als die vol is dan als 'alternatief' een kortere periode en (wellicht) een lager %.
Ik heb de tweede rul iets aangepast en hier 12,5% van gemaakt ipv 8%. Ik twijfel nog even of ik bij de eerste rule kies voor een termijn van 0 - 6 maand of 0-12 maand. Bij die eerste is er heel weinig aanbod (soms niks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Railgunner schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:13:
Wat zijn jullie ervaringen met Mintos-leningen die een terugbetaling missen? Ik heb nu 5 leningen in het bakje '16-30 days late'. Het gaat dus slechts om 50 euro en ze hebben allemaal een buy back garantie, maar ik ben benieuwd hoe het proces nu verder gaat. Gaan ze eerst naar 31-60 dagen, daarna naar 60+ dagen en worden ze daarna teruggekocht door de loan originator?

Het waren er eerst trouwens 6, maar eentje heeft toch terugbetaald. Dat zou natuurlijk met deze 5 ook kunnen gebeuren, maar ik ben dus benieuwd wat er gebeurt als dit niet het geval is.
Deze vraag stelde ik mezelf ook gisteren toen ik op de site aan het rondkijken was. Ik kwam leningen tegen die 15 dagen te laat waren, waarvan andere periodes al wel betaald waren. Je kunt voor zover ik weet alleen niet zien of deze te laat waren of op tijd. Er staat alleen 'paid'.
Nu zag ik ook leningen die beginnen met een klein maand bedrag van bijvoorbeeld €22,- euro maar die na 6 maand al gestegen zijn naar bijv. €40,-. Zo iemand die een lening afsluit moet dan wel beseffen dat je per maand steeds meer op moet hoesten en kan me voorstellen dat sommigen dit even 'vergeten' zijn en daardoor achterblijven met betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Railgunner schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 09:13:

Ik kan het je binnenkort vertellen denk ik, want ik heb er al 2 die gepromoveerd zijn naar 31-60 days late. Mijn beperkte steekproef wijst uit dat jonge vrouwen in Botswana niet zo'n goede betaalmoraal er op na houden ;) . 31 januari zijn ze over de 60 dagen late heen, dus dan weet ik wat er gebeurt.

Wat ik in eerste instantie ook niet zo doorhad is dat de originele betalingstermijn niet meetelt in de late calculation. Als iets 60 dagen late is, dan is dat dus 90 dagen na de laatste betaling. Ik maak me er verder geen zorgen over, het is tijdelijk dood geld, maar dat was het op mijn spaarrekening ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ze gaan met een buybackgarantie nooit naar de 60+ category. Op dat moment wordt de lening gewoon teruggekocht en komt op je overzicht te staan als "buyback: principal received", "buyback: interest received", en "buyback: late payment interest received".

Een andere optie is dat de aanbieder om de tafel heeft gezeten met de lener en ze de lening aanpassen. Dit zie je dan vaak terug als "loan agreement extended: interest received" en "loan agreement extended: principal received".

Ik was trouwens wel verbaasd deze ochtend, kreeg een mailtje van Mintos met de titel "Your deposit to Mintos has been processed". Maar ik heb toch echt niets recentelijk gestort/overgeschreven. In het account statement staat dan wel gelukkig "Refer a friend bonus", wat het verklaard.

Aangezien ik alleen op T.net de code heb gedeeld, super bedankt!

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51
Hoe verdient Mintos zijn geld? Ik heb gezocht, maar het enige wat ik kan vinden in de FAQ op de site van mintos zelf is:

Investing through Mintos is free of charge. There are no fees for opening an investor account and no fees for depositing or withdrawing funds. There is also no service fee, or any other fee charged to investors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Birkin schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:14:
Hoe verdient Mintos zijn geld? Ik heb gezocht, maar het enige wat ik kan vinden in de FAQ op de site van mintos zelf is:

Investing through Mintos is free of charge. There are no fees for opening an investor account and no fees for depositing or withdrawing funds. There is also no service fee, or any other fee charged to investors.
Ik vermoed dat de 'leenbedrijven' ervoor moeten betalen en dit weer doorberekenen aan de klanten. Niks is gratis in de wereld namelijk. Of dat ze op de een of andere manier gesponsord worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51
Binnetie schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 15:25:
[...]

Ik vermoed dat de 'leenbedrijven' ervoor moeten betalen en dit weer doorberekenen aan de klanten. Niks is gratis in de wereld namelijk. Of dat ze op de een of andere manier gesponsord worden.
Ik vermoed ook zoiets, maar het is wel handig om zeker te weten zodat je (een beetje) in kunt schatten of de kans groot is dat Mintos zelf omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In de 2016 Annual Report – AS Mintos Marketplace staat inderdaad dat de voornaamste inkomsten uit "Service fee - loan originators" komen (pagina 16).

Daarnaast stond er op het aanbieden van een lening op de secondary market tot 1 novermber 2017 een fee van 1% (is er nu dus niet meer). Ook wordt er bij de valuta wissel een fee gevraagd.

Buiten dat heeft Mintos begin 2016 een investering van 2 mln gekregen van AS Skillion Ventures. Daar achter zit Aigars Kesenfelds die ook weer achter bijvoorbeeld Mogo, Banknote, en Lendo zit. In de hele Letse fintech wereld zit er behoorlijk kruisbestuiving. Mintos richt zicht specifiek op het platform om geld op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Mijn geld staat in mijn account, maar had geen e-mail ontvangen dat het er was. Ik dacht ik ga eerst even handmatig installeren in een lening met een doorlooptijd van 6 maand. Mijn filter vond er eentje met nog 10 euro beschikbaar. Toen ik 10 euro wilde investeren kreeg ik een wazige melding en daarna was de lening weg.
Zou het komen door de auto-invest van andere investeerders dat deze dan ineens 'vol zitten'?

Edit: Ik zie het al, ik had Amount Available for Investment op min en max 10 euro staan. Zodra ik deze op 20 euro zet komt er veel meer beschikbaar en kan ik alsnog handmatig 10 euro investeren.
Gelijk een beginnersfoutje gemaakt. Ik heb geïnvesteerd in een lening die nu 16-30 late is :D, heb gelukkig buy back en het gaat om 10 euro. Hierop direct mijn filter aangepast.

Wanneer er betalingen zijn gedaan zie je deze dan weer terug in 'available funds'?

[ Voor 36% gewijzigd door Binnetie op 12-01-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 09:04:
Mijn geld staat in mijn account, maar had geen e-mail ontvangen dat het er was. Ik dacht ik ga eerst even handmatig installeren in een lening met een doorlooptijd van 6 maand. Mijn filter vond er eentje met nog 10 euro beschikbaar. Toen ik 10 euro wilde investeren kreeg ik een wazige melding en daarna was de lening weg.
Zou het komen door de auto-invest van andere investeerders dat deze dan ineens 'vol zitten'?
Je dacht dat je de enige was die op Mintos aan het rondstruinen was?
Edit: Ik zie het al, ik had Amount Available for Investment op min en max 10 euro staan. Zodra ik deze op 20 euro zet komt er veel meer beschikbaar en kan ik alsnog handmatig 10 euro investeren.
Gelijk een beginnersfoutje gemaakt. Ik heb geïnvesteerd in een lening die nu 16-30 late is :D, heb gelukkig buy back en het gaat om 10 euro. Hierop direct mijn filter aangepast.
Wil je er vanaf dan kun je deze weer te koop zetten...
Wanneer er betalingen zijn gedaan zie je deze dan weer terug in 'available funds'?
Hangt er vanaf: Als je auto-invest nog actief is kan het zomaar zijn dat de terugbetaalde bedragen weer geïnvesteerd zijn voordat je het door hebt. Gezien jouw geïnvesteerde bedragen zul jij ze wel weer terugzien in available funds, aangezien de terugbetalingen waarschijnlijk niet de 10 euro zullen overschrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@BB-One, nee ik dacht dat ik niet de enigste was :) maar er zat nog geen 10 seconden tussen dat het filter deze ene beschikbare lening liet zien en ik op 'invest' drukte.
Ik heb die ene lening weer te koop gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Bij GvE, wordt er vaak verwezen naar vorige succesvolle projecten. Maar die worden meestal niet gevonden, verwijderd GvE projecten van de publieke site na een tijdje?

PS: Kan er iemand een promo code voor mintos via PM sturen?(promo's voor andere sites mogen ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
rty schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:06:
PS: Kan er iemand een promo code voor mintos via PM sturen?(promo's voor andere sites mogen ook)
Op de site van Mintos lees ik nu:
The Refer-a-Friend Program is valid from November 1, 2017 to December 31, 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Klopt, een vriend van me wilde ook op Mintos gaan investeren maar de promocode was tot 31 december beschikbaar.

Het is nog een beetje vroeg misschien, maar weet iemand hoe snel je een aflossing in je account terugziet?
Ik zag dat er afgelopen vrijdag een aflossing van 1 van de projecten was. Mits deze op tijd betaald is zou je verwachten dat deze maandag zichtbaar is? Of gaat er meer tijd overheen. Vandaag vind er ook een aflossing plaats zag ik.
Vind het gewoon interessant om te zien dat het ook echt werkt en je langzaam je geïnvesteerde geld weer ziet terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Binnetie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 10:18:
Het is nog een beetje vroeg misschien, maar weet iemand hoe snel je een aflossing in je account terugziet?
Op de Overview pagina van Mintos zie je in het 1e blok je Account Balance. Als je eerder al je overgemaakte geld geïnvesteerd hebt, zou er onder Available Funds 0,00 moeten staan. Als je echter recent een aflossing hebt ontvangen, is deze 0,00 veranderd in het bedrag ter hoogte van de aflossing en/of rente.

Andere optie: Als je naar Account Statement gaat en als startdatum afgelopen vrijdag en als einddatum vandaag invult, kun je zien of er sinds vrijdag mutaties zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dankje @Railgunner.
Bij mij staat deze nog op €0,00 ik denk dat deze nog moet worden verwerkt. Dit had ik gecheckt. Vrieg het me gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zie nu van 1 project dat ook hier de status late is. Dus heb nu 2 projecten die te laat betalen (eentje 1 dag en de andere 15-30 dagen).
Dit is blijkbaar ook van invloed op mijn NAR (Net Annual Return), die begon vrijdag toen ik er mee begon met 10,68% en is nu gezakt naar 10,17%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Mijn statistieken voor late betalingen: 8x 1-15dg, 5x 15+ en 4x 31+.

Ik heb (sinds half jaar) nog niet een keer gehad dat er een buyback heeft plaatsgevonden, vaak toch een afbetaling met extra rente. Volgens mij doen ze ook wel eens trucjes door het verlengen van de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:57
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:11:

Ik heb (sinds half jaar) nog niet een keer gehad dat er een buyback heeft plaatsgevonden, vaak toch een afbetaling met extra rente. Volgens mij doen ze ook wel eens trucjes door het verlengen van de lening.
waar zie je die extra rente aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 12:11:

Hoeveel investeringen heb je gedaan?
Ik heb er 10 gedaan waarvan nu 2 te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Bij mij zijn 5 van de 23 leningen bij Mintos momenteel te laat met terugbetalen, zo'n 22%. Er zit nog wel een buyback garantie op en in bankentermen is een lening pas aan te merken als 'non-performing' als de betalingsachterstand 90 dagen of meer is, maar dit geeft wel te denken voor hoe het zal gaan als het wat minder met de economie in oost-Europa gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Het zijn dan ook leningen met een hoog risicoprofiel, dat is te merken aan de betaalde rentes. Het is vooral iets om rekening mee te houden in het totaal rendement. Dat ligt dus altijd iets lager dan beoogd door een paar leningen die niets opbrengen.
Het is bij mij ook grofweg 20% late, maar het kost dus pas echt rendement als die buyback in werking treedt, als men gewoon te laat betaald dan merk je er aan het eind van het liedje weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Railgunner schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 14:41:
Bij mij zijn 5 van de 23 leningen bij Mintos momenteel te laat met terugbetalen, zo'n 22%. Er zit nog wel een buyback garantie op en in bankentermen is een lening pas aan te merken als 'non-performing' als de betalingsachterstand 90 dagen of meer is, maar dit geeft wel te denken voor hoe het zal gaan als het wat minder met de economie in oost-Europa gaat.
Te laat is niet altijd 'te laat'... sommigen leningen moeten bijvoorbeeld op zaterdag betaald worden. Dat lukt meestal niet, dus als het zondag is staat de lening al als te laat vermeld. Al was het maar omdat de administratie niet werkt.

Maar wat maken jullie je 'druk' om leningen die 'te laat' zijn, je moet dit soort zaken niet per dag bekijken. Tuurlijk het is niet fijn maar je hebt het over leningen met een buy back garantie dus relatief gezien (bijna) risicoloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
Er is ook een cashback-actie op Mintos als je investeerd in Mogo: https://blog.mintos.com/join-mogo-campaign-get-cashback-5/
Het gaat wel over lange termijn leningen vanaf 48 maanden (4% van inleg) en vanaf 60 maanden (5% van inleg).

[ Voor 11% gewijzigd door Binnetie op 16-01-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Binnetie schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Hoeveel investeringen heb je gedaan?
Ik heb er 10 gedaan waarvan nu 2 te laat zijn.
102 lopende investeringen waarvan 17 dus late, gaat inderdaad richting de 20%. Het gros zijn wel de car loans. Bijzonder dat die leningen gemiddeld ~4.000 zijn; een Renault Megane cabrio in diesel, 3-liter BMW 530... :P

Voor wat betreft late betalingen, ik zie onderstaande in mijn overview (ik zei niet dat het 'veel' was). Sowiezo heeft veel soorten mutaties, dat ik niet goed weet wat ik daar uit kan halen.
code:
1
2
3
Transaction ID  // Date // Details // Turnover // Balance // Currency
202888459 // 2017-10-31 23:30:00 // Late payment fee income Loan ID: 1529173-01 // 0,002944825 // 0,006847297 // EUR
209818942 // 2017-11-20 04:02:24 // Delayed interest income on rebuy Rebuy purpose: rebuy_purpose_buyback Loan ID: 215855-01 // 0,000195556 // 14,89860572 // EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synn7
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 01-10-2023
Weet iemand of het mogelijk is de balans op 1 januari te zien van Mintos (mede ivm belastingaangifte)?

Bij Twino kan ik het makkelijk terugvinden in de maandelijkse summary, maar bij Mintos kan ik nergens het totaal vinden? Ik zou zelf ook niet meer precies weten hoeveel het was, anders zou het gokken worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 23:43
Mooi dat er een actief forum is voor de P2P leningen. Ik ben zelf zo'n anderhalf jaar actief op zowel mintos als twino. Wel met de kanttekening dat ik bij mintos mijn inleg verhoog, en bij Twino alles terugboek.

Met mintos zit ik voornamelijk in de personal en car loans. Rentes tussen de 13% en 14% voor 0-2 jaar looptijd. Banknote, mogo en iutecredit spannen de kroon.
Hier zit een vrij goed betaalmoraal in. Zijn enkele met een buyback. Wat mij eerder opviel dat Polen en Litouwen vaak achterstanden hebben, deze heb ik uitgevinkt in de auto invest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Synn7 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 10:39:
Weet iemand of het mogelijk is de balans op 1 januari te zien van Mintos (mede ivm belastingaangifte)?

Bij Twino kan ik het makkelijk terugvinden in de maandelijkse summary, maar bij Mintos kan ik nergens het totaal vinden? Ik zou zelf ook niet meer precies weten hoeveel het was, anders zou het gokken worden...
Zie de berichten in dit topic van rond 1 januari: deze feature is er niet. Makkelijkst is om je saldo op 1 januari van een jaar te noteren, evt. vastgelegd met een screenshot.

Wellicht is het een optie om je huidige saldo te noteren en de mutaties van het Account Statement tussen 1 januari en vandaag te bekijken. Hiermee kun je door terug te rekenen je saldo op 1 januari berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik heb overigens een vraag uitstaan bij Mintos over het account statement (saldo!) op 1-jan. Ze adviseerden eerst de mutaties van 1-jan tot 31-dec via account statement, maar het lijkt er op dat ze 1-jan kunnen berekenen (ik wacht het bewijs af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synn7
Railgunner schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 14:54:
[...]

Zie de berichten in dit topic van rond 1 januari: deze feature is er niet. Makkelijkst is om je saldo op 1 januari van een jaar te noteren, evt. vastgelegd met een screenshot.

Wellicht is het een optie om je huidige saldo te noteren en de mutaties van het Account Statement tussen 1 januari en vandaag te bekijken. Hiermee kun je door terug te rekenen je saldo op 1 januari berekenen.
Thanks, dat zou nog een oplossing kunnen zijn inderdaad!
BiLLY_daKid schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 15:00:
Ik heb overigens een vraag uitstaan bij Mintos over het account statement (saldo!) op 1-jan. Ze adviseerden eerst de mutaties van 1-jan tot 31-dec via account statement, maar het lijkt er op dat ze 1-jan kunnen berekenen (ik wacht het bewijs af).
Dit zou helemaal mooi zijn, ben benieuwd! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Synn7 schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 16:25:
[...]

Thanks, dat zou nog een oplossing kunnen zijn inderdaad!

[...]

Dit zou helemaal mooi zijn, ben benieuwd! :)
Ik zou niet wachten tot ze ooit wat opsturen... Hoe langer je wacht, hoe - in theorie - meer werk het wordt om alles terug te rekenen naar 1 januari. Nou kan je in die Statement-pagina gelukkig ook wat cummulatieve waarden zien zodat je in principe vrij snel kunt uitrekenen wat je moet hebben.

Let er trouwens op dat je aankopen, verkopen en terugbetalingen van leningen moet negeren. Het gaat tenslotte om de totale accountwaarde, waarbij het niet uitmaakt of het in een lening zit of als geld beschikbaar was. De cummulatieve waarden bij Mintos zijn bovendien inclusief herbelegging, waardoor je zaken dubbel zou tellen.

Ik heb net even gekeken bij mijn account naar de 'huidige waarde van Overview' - (deposits + interest + late fees + discount secondary market) van 'Current month'. En dat komt op 1 cent na precies uit op de waarde die ik op 1 januari had genoteerd. Aangezien er bij de aangifte op hele euro's naar beneden afgerond mag worden, maakt dat niet zo uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synn7
Ja die manier werkt goed, meteen maar even teruggerekend en denk dat ik aardig goed zit zo :-)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Reactie van Mintos op het account statement:
Portfolio value at 1-1-2017 was 0 EUR.
Portfolio value at 31-12-2017 was x57.07 EUR.

Volgens de optelling via het Account statement (deposits + interest + late fees + discount secondary market): x57,83 (dus er ergens zit een minimaal afrondingsverschil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit even te zoeken, maar is het ook mogelijk om te zien bij welke tussenpersonen je geinvesteerd hebt bij Mintos?
Ik had ik zie in mijn filter dat er alleen persoonlijke leningen via CashCredit zijn en wil mijn investeringen een beetje spreiden zodat ze niet alleen maar bij hun geïnvesteerd worden. Maar kan dit zo niet vinden op mijn investeringspagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 11:42
Binnetie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:42:
Ik zit even te zoeken, maar is het ook mogelijk om te zien bij welke tussenpersonen je geinvesteerd hebt bij Mintos?
Ik had ik zie in mijn filter dat er alleen persoonlijke leningen via CashCredit zijn en wil mijn investeringen een beetje spreiden zodat ze niet alleen maar bij hun geïnvesteerd worden. Maar kan dit zo niet vinden op mijn investeringspagina.
Je zou het in ieder geval moeten kunnen zien wanneer je via je My Investment een excel download van alle leningen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt! Ik zie het inderdaad. Heb nu 7 van de 12 investeringen bij CashCredit. Dat ga ik nog iets meer verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het starten van een crowdfunding campagne voor bedrijven? Ik ben aan het kijken of een kapitaalinjectie via crowdfunding een alternatief is ten opzichte van krediet aanvragen bij een bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij mijn werkgever hoor en lees ik regelmatig over MKB-klanten die een lening hebben afgesloten via https://www.collincrowdfund.nl/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Railgunner schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:01:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar bij mijn werkgever hoor en lees ik regelmatig over MKB-klanten die een lening hebben afgesloten via https://www.collincrowdfund.nl/.
Groot nadeel van investeren via Collin vind ik het 500 euro minimum. dit is de reden waarom ik nog niet geïnvesteerd heb via collin. Een default van een lening van 100 euro kom ik nog wel overheen, maar 1x € 500 weg :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 13:11
Ik heb sinds een paar maanden ervaring met Mintos. Eerst met een auto invest portfolio voor Mogo autoleningen (3-24 maanden, buy back). Sinds ongeveer een maand heb ik ook een auto invest portfolio voor korte leningen bij ID Finance (0-3 maanden, buy back).

Ongeveer een derde heeft een betalingsachterstand. Het gaat dan vooral om de leningen bij ID Finance. Op zich is dat ook logisch. De reden van de lening is vaak een onverwachte uitgave. Ik ben wel benieuwd of dat goed kan blijven gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@Pazzie hoe heb je ingesteld dat hij verdeeld over je 2 auto-investportfolios?
Tot nu toe heb ik nog met de hand in 20 projecten geïnvesteerd om zo een diversiteit te hebben en omdat het leuk is om het aanbod te bekijken.
De eerste 1,89 euro is terug betaald maar 2 projecten zijn al naar de 30-60 dagen te laat geschoten.

Ik investeer telkens met 10 euro per project. Wat heeft het voordeel om deze in een project van 24 maand te stoppen ten opzichte van 6 maand (wat nu mijn max is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazzie
Binnetie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:16:
@Pazzie hoe heb je ingesteld dat hij verdeeld over je 2 auto-investportfolios?
Tot nu toe heb ik nog met de hand in 20 projecten geïnvesteerd om zo een diversiteit te hebben en omdat het leuk is om het aanbod te bekijken.
De eerste 1,89 euro is terug betaald maar 2 projecten zijn al naar de 30-60 dagen te laat geschoten.

Ik investeer telkens met 10 euro per project. Wat heeft het voordeel om deze in een project van 24 maand te stoppen ten opzichte van 6 maand (wat nu mijn max is)?
Beide portfolio's bevatten momenteel 32 investeringen.
Mijn Mogo portfolio staat momenteel ingesteld als priority 1 met een max van €300 en €10 per lening.
Mijn ID Finance portfolio staat ingesteld als priority 2 met een max van €400 en ook €10 per lening.

De Mogo portfolio blijft dus steeds bijna gevuld en de rest gaat naar de ID Finance portfolio, als ik het goed heb. Mocht ik nu geld bij willen storten, dan kan ik aan de hand van de maximale portfolio grootte zorgen dat het ongeveer gelijk verdeeld wordt.

Ik ben begonnen met €600,- en mijn account balance is momenteel €608,20.
Current: €386,13
1-15 Days Late: €77,86
16-30 Days Late: €110,00
31-60 Days Late: €30,00
Available Funds: €4,20

Als ik nu bijvoorbeeld naar Loan Listings ga, Mogo selecteer, de Currency op EUR instel en de Term op maximaal 6 maanden instel, dan vindt hij bijna geen leningen.

Bij mijn ID Finance portfolio is de looptijd veel korter, maar de rente ook wat lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Railgunner schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 14:01:
Bedankt! Ik heb even gekeken en de gegevens die door Collin worden gevraagd, zijn aan te leveren.

Ik zie wel dat de propositie van de onderneming van belang is. Wat op zich logisch is als je mensen vraagt om dergelijke investeringen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Ik ben aan het kijken wat de scenario's voor deze vorm financiering zijn als het economisch klimaat verandert. Hier in Nederland is best wel wat geld om te investeren maar hoe zit dat als we de magere jaren in gaan?

Hebben mensen daar ideeën over? Zijn Icesave situaties realistisch? Als het om kredieten gaat zoals bij DSB. Is het mogelijk volgens jullie dat sommige platforms dan omvallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Pazzie schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 23:08:
[...]

Beide portfolio's bevatten momenteel 32 investeringen.
Mijn Mogo portfolio staat momenteel ingesteld als priority 1 met een max van €300 en €10 per lening.
Mijn ID Finance portfolio staat ingesteld als priority 2 met een max van €400 en ook €10 per lening.

De Mogo portfolio blijft dus steeds bijna gevuld en de rest gaat naar de ID Finance portfolio, als ik het goed heb. Mocht ik nu geld bij willen storten, dan kan ik aan de hand van de maximale portfolio grootte zorgen dat het ongeveer gelijk verdeeld wordt.

Ik ben begonnen met €600,- en mijn account balance is momenteel €608,20.
Current: €386,13
1-15 Days Late: €77,86
16-30 Days Late: €110,00
31-60 Days Late: €30,00
Available Funds: €4,20

Als ik nu bijvoorbeeld naar Loan Listings ga, Mogo selecteer, de Currency op EUR instel en de Term op maximaal 6 maanden instel, dan vindt hij bijna geen leningen.

Bij mijn ID Finance portfolio is de looptijd veel korter, maar de rente ook wat lager.
toon volledige bericht
Helder antwoord, toch heb je bijna de helft van je investering in te late betalingen zitten. Dat zie ik bij mij nu ook. Inmiddels 50 van de 200 euro staat als te laat.

Wat is de reden dat je specifiek Mogo en ID Finance in je filters hebt ingesteld?
Ik ga ook eens kijken of op deze manier een auto-invest regel aanmaak. Doe het nu nog handmatig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Railgunner
Radical1980 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:11:
Ik ben aan het kijken wat de scenario's voor deze vorm financiering zijn als het economisch klimaat verandert. Hier in Nederland is best wel wat geld om te investeren maar hoe zit dat als we de magere jaren in gaan?

Hebben mensen daar ideeën over? Zijn Icesave situaties realistisch? Als het om kredieten gaat zoals bij DSB. Is het mogelijk volgens jullie dat sommige platforms dan omvallen?
Dit lijkt me een reëel risico. Er is geen depositogarantiestelsel-achtige bescherming waar dit type financiering onder valt. Bijv. Mintos heeft de middelen voor hun bedrijfsvoering wel gescheiden van de tegoeden van investeerders, maar als de tussenliggende leningverstrekker failliet gaat, moet je nog maar afwachten hoeveel je terug krijgt. Het zou best kunnen dat je als investeerder dan een deel van je inleg ziet verdampen omdat alle schuldeisers bijv. 50% van hun vordering moeten opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Radical1980 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 00:11:

Je kan geen rendement van boven de 10% krijgen zonder een aanzienlijk risico te nemen. Doorgaans wordt geld enkel tegen deze percentages geleend als normale banken geen krediet meer willen verstrekken. Je leent dus geld uit aan mensen die dit bedrag volgens banken niet meer mogen/kunnen lenen.

Zodra ze in de problemen komen en hun leningen niet meer kunnen betalen wordt al het bezit (auto's, huizen,...) verkocht. Dit kan genoeg zijn om deze leningen te dekken. Echter al drie kredietbedrijven zullen ook leningen uit hebben staan waar niet genoeg dekking achter zit, daar maken ze dus (flink) verlies op. Als ze dan te weinig vermogen hebben die verliezen op te vangen zullen ze failliet gaan en kan jij naar je geld fluiten.

Kortom, als er een flinke crisis komt is de kans zeker aanwezig dat jij je geld niet meer terug gaat zien, zelfs al zouden jouw leningen wel gedekt zijn door onderpand.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Tsurany schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:55:
[...]

Je kan geen rendement van boven de 10% krijgen zonder een aanzienlijk risico te nemen. Doorgaans wordt geld enkel tegen deze percentages geleend als normale banken geen krediet meer willen verstrekken. Je leent dus geld uit aan mensen die dit bedrag volgens banken niet meer mogen/kunnen lenen.

Zodra ze in de problemen komen en hun leningen niet meer kunnen betalen wordt al het bezit (auto's, huizen,...) verkocht. Dit kan genoeg zijn om deze leningen te dekken. Echter al drie kredietbedrijven zullen ook leningen uit hebben staan waar niet genoeg dekking achter zit, daar maken ze dus (flink) verlies op. Als ze dan te weinig vermogen hebben die verliezen op te vangen zullen ze failliet gaan en kan jij naar je geld fluiten.

Kortom, als er een flinke crisis komt is de kans zeker aanwezig dat jij je geld niet meer terug gaat zien, zelfs al zouden jouw leningen wel gedekt zijn door onderpand.
Ik zie dit inderdaad ook als een scenario.

Wat ik mij wel afvraag is het verschil in lenen. De cultuur van lenen in landen zoals Finland, Estland of Roemenië ken ik niet. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bank daar sowieso geen financiering regelt voor een auto bijvoorbeeld? Dat neemt niet weg dat er ook in dat geval een risico bestaat dat de vordering oninbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Railgunner schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:44:
[...]

Dit lijkt me een reëel risico. Er is geen depositogarantiestelsel-achtige bescherming waar dit type financiering onder valt. Bijv. Mintos heeft de middelen voor hun bedrijfsvoering wel gescheiden van de tegoeden van investeerders, maar als de tussenliggende leningverstrekker failliet gaat, moet je nog maar afwachten hoeveel je terug krijgt. Het zou best kunnen dat je als investeerder dan een deel van je inleg ziet verdampen omdat alle schuldeisers bijv. 50% van hun vordering moeten opgeven.
Het risico dat het platform het niet gaat redden, zie ik ook als een mogelijk scenario. Het lastige is dat deze platforms niet aanwezig waren tijdens de crisis. Er is geen historie :|

Heb mij nog niet volledig ingelezen in de platforms. Ik kan mij voorstellen dat net zoals bij iedere intermediair de content of in dit geval de leningen cruciaal zijn.

Het business model van de platforms is mij ook nog wat onduidelijk. Hoeveel transacties of projecten heeft Mintos bijvoorbeeld nodig om geen verlies te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BB-One
Mijn idee vwb Mintos en risico vs rendement.

Percentages zijn normaal voor persoonlijke leningen zonder onderpand. Ook bij een normale bank betaal je dergelijke percentages aangezien er geen onderpand is.
In Nederland hebben we niet echt een leen cultuur behalve dan voor onze huizen. In de genoemde landen is het gebruikelijker om korte termijn leningen aan te gaan en dat niet via de bank te laten lopen. Zie het als rood staan bij de bank. (ABN AMRO vraagt voor rood staan op betaalrekening tot 14%...)
Je loopt dus het risico dat de leningnemer niet betaalt. Dit is af gedekt door de buy back garantie. Dit staat of valt natuurlijk met de garantiegever. Maar liever een beetje buy back garantie dan helemaal geen buy back garantie...
Het verdien model is natuurlijk gericht op zoveel mogelijk geld uitlenen en daar rendement op maken en hopen dat niet meer dan een verwacht percentage in gebreke blijft. Zo lang dat zo blijft gaat het goed. Maar dit is op basis van algemene gegevens wel te becijferen. Meende dat ik ooit ergens een percentage van rond de 20% heb gelezen...

Het andere niet te kwantificeren risico is, wanneer gaat een Mintos failliet/op zwart. Het verdien model van Mintos staat of valt met het aanleveren van leningen door de andere partijen en mensen die geld investeren in die leningen. Op zich zijn de kosten van een Mintos om de boel draaiende te houden niet zo heel erg hoog, wel zijn er significante kosten om verder te groeien (reclame, maar ook betere systemen) Deze laatste kosten doen in principe niet terzake om te beoordelen "krijg ik ooit mijn geld terug", maar mocht er ooit twijfel zijn aan de solvabiliteit van een Mintos dan krijg je natuurlijk wel een run op het geld en dan is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat invloed heeft op de (toekomstige) bedrijfsvoering. Kortom mijn persoonlijke afweging mbt risico vs rendement:
Ik leen liever via Mintos uit dan direct aan personen uit te lenen. Het is namelijk mogelijk om je 'investeringen' over meerdere partijen te spreiden. Plus dat ik een bepaalde garantie heb dat ik mijn geld terugkrijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
BB-One schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:38:
Mijn idee vwb Mintos en risico vs rendement.

Percentages zijn normaal voor persoonlijke leningen zonder onderpand. Ook bij een normale bank betaal je dergelijke percentages aangezien er geen onderpand is.
In Nederland hebben we niet echt een leen cultuur behalve dan voor onze huizen. In de genoemde landen is het gebruikelijker om korte termijn leningen aan te gaan en dat niet via de bank te laten lopen. Zie het als rood staan bij de bank. (ABN AMRO vraagt voor rood staan op betaalrekening tot 14%...)
Je loopt dus het risico dat de leningnemer niet betaalt. Dit is af gedekt door de buy back garantie. Dit staat of valt natuurlijk met de garantiegever. Maar liever een beetje buy back garantie dan helemaal geen buy back garantie...
Het verdien model is natuurlijk gericht op zoveel mogelijk geld uitlenen en daar rendement op maken en hopen dat niet meer dan een verwacht percentage in gebreke blijft. Zo lang dat zo blijft gaat het goed. Maar dit is op basis van algemene gegevens wel te becijferen. Meende dat ik ooit ergens een percentage van rond de 20% heb gelezen...

Het andere niet te kwantificeren risico is, wanneer gaat een Mintos failliet/op zwart. Het verdien model van Mintos staat of valt met het aanleveren van leningen door de andere partijen en mensen die geld investeren in die leningen. Op zich zijn de kosten van een Mintos om de boel draaiende te houden niet zo heel erg hoog, wel zijn er significante kosten om verder te groeien (reclame, maar ook betere systemen) Deze laatste kosten doen in principe niet terzake om te beoordelen "krijg ik ooit mijn geld terug", maar mocht er ooit twijfel zijn aan de solvabiliteit van een Mintos dan krijg je natuurlijk wel een run op het geld en dan is natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat invloed heeft op de (toekomstige) bedrijfsvoering. Kortom mijn persoonlijke afweging mbt risico vs rendement:
Ik leen liever via Mintos uit dan direct aan personen uit te lenen. Het is namelijk mogelijk om je 'investeringen' over meerdere partijen te spreiden. Plus dat ik een bepaalde garantie heb dat ik mijn geld terugkrijg.
toon volledige bericht
Bedankt voor uitgebreide reactie.

Als het in de genoemde landen vanzelfsprekender is om leningen aan te gaan dan is het misschien ook vanzelfsprekender dat deze keurig wordt betaald. ;)

Het totaal aan investeringen bij Mintos is op dit moment € 481 304 733 https://www.mintos.com/en/statistics/. Ik ken de bedrijfsvoering nog niet helemaal maar stel dat er 1 % nettowinst bij Mintos op de balans staat dan is het wel een serieus bedrag. Dat biedt natuurlijk geen garanties voor de toekomst.

Ik deel je mening om direct via Mintos te lenen. Bekende mensen geld lenen, vind ik sowieso niet prettig. Dan geef ik het die mensen liever. Daarnaast kan ik het nu eenvoudiger spreiden.

Over solvabiliteit gesproken. Ik ga het jaarverslag van 2016 lezen en een aantal berekeningen uitvoeren. Misschien word ik dan nog iets wijzer https://www.mintos.com/en/about-us/investor-relations/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De reactie van BB-One is een goede. Ik ben het er wel mee eens.
Vandaag is er weer een geldverstrekker bijgekomen, ik zie dat ook wel een beetje als groei op het platform en het vertrouwen erin.
De geldverstrekker zal voor zichzelf ook moeten bekijken of een platform als Mintos voor hun interessant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
Binnetie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:34:
De reactie van BB-One is een goede. Ik ben het er wel mee eens.
Vandaag is er weer een geldverstrekker bijgekomen, ik zie dat ook wel een beetje als groei op het platform en het vertrouwen erin.
De geldverstrekker zal voor zichzelf ook moeten bekijken of een platform als Mintos voor hun interessant is.
Vertrouwen komt met de jaren. Ik ben benieuwd of Mintos ook levensvatbaar blijft in een laagconjuctuur. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Ook bij een laagconjunctuur zullen mensen blijven lenen en terug betalen. Het zijn allemaal relatief kleine bedragen die men leent dus men kan en zal ook eerder terugbetalen. Natuurlijk hou je een aantal personen die het niets kan schelen en niet zullen terugbetalen, maar ik gok er op dat de originators die er uit proberen te filteren, want ook zij zitten er in (skin in the game) en zullen bij default ook verlies lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Skin in the game zag ik overal staan. Het is een term wat dus betekend dat de originators er zelf ook in zitten. Toevallig vanmiddag met een collega over gehad.
De nieuwe originator richt zich op leningen voor auto's met 13% rendement, veel leningen zijn al ingegaan. Blijkbaar is er een koppeling tussen systemen, want ik was van mening dat als je er nieuw op komt dat je da met 0 begint met het aantal leningen op Mintos, maar een groot deel loopt al een flink aantal maanden. Die zijn dan niet via Mintos gegaan, waarom staan ze er dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Heel simpel, het zijn reeds eerder afgesloten leningen. Mintos is geen lening verstrekker. Het is een beurs waar leningen verhandeld worden, niets meer en niets minder. Dus originator heeft een bundel leningen en zet deze te 'koop' jij koopt een deeltje daarvan, that's all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Wat snap je precies niet @Binnetie ? Je neemt een deel van het openstaande risico over, hoe lang dat risico al open staat is niet relevant, het gaat erom hoor lang het nog loopt.
Het business model erachter is simpel. Ik heb een miljoen euro en een kantoor om dat uit te lenen. Als ik mijn miljoen heb uitgeleend kan ik mijn leningen verkopen aan een geïnteresseerde partij, maar ik kan het ook op mintos zetten en 950000 ophalen en die weer uitlenen etc etc. Zo kan ik met weinig eigen geld een hele lening operatie runnen. Ik pak nog een procent rente ofzo, maar een procent van 20 miljoen is meer dan 15% van 1 miljoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-05 20:20
Even iets anders,

Recentelijk heeft Mintos de mogelijkheid toegevoegd om automatisch te spreiden over verschillende kredietverstrekkers voor extra risicospreiding. Voor bestaande auto-invest regels staat deze optie standaard uit. Voor nieuwe auto-invest regels wordt hij standaard aangezet.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Ik zit met de afweging om leningen met een langere loopduur te accepteren (t/m 25 maanden) om meer te spreiden over aanbieders. In de poel t/m 13 maanden zitten maar een paar kredietverstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het is mij helder @BB-One en @MrAngry, ik vermoedde al zoiets maar jullie bevestigen het.

Een newbie vraag: Ik kom dit project tegen https://www.mintos.com/en/2281607-01 €50,- met rente van 9.2% en 1 termijn terugbetaling. Je zou heel eenvoudig kunnen zeggen dat de terugbetaling inclusief rente dan €54,60 is. Maar hier is het totaalbedrag wat terugbetaald wordt €50,01
Nu vroeg ik me af hoe je berekend wat je uiteindelijk overhoud aan een lening. Stel er is 10 euro geïnvesteerd in een project met 11,2% rente met een looptijd van nog 5 maand, hoe reken je dat dan uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Binnetie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 09:10:
Het is mij helder @BB-One en @MrAngry, ik vermoedde al zoiets maar jullie bevestigen het.

Een newbie vraag: Ik kom dit project tegen https://www.mintos.com/en/2281607-01 €50,- met rente van 9.2% en 1 termijn terugbetaling. Je zou heel eenvoudig kunnen zeggen dat de terugbetaling inclusief rente dan €54,60 is. Maar hier is het totaalbedrag wat terugbetaald wordt €50,01
De looptijd (listing date tot payment date) is hier maar 1 dag, dat is dan 4,60/365=~1 cent rente

De boel uitrekenen als er ook wordt afgelost is lastiger, want het hangt van het aflosbedrag af en ik zie vaak op mintos dat die niet constant zijn. Wat je wel kan bedenken is dat het niet boeit als je je geld met een auto-invest direct weer vast zet zodra het vrij komt. Stel dat je dan nog zo'n type lening afsluit en dat het auto-invest geen minimum van tien zou hebben, maar zonder "verlies" zou werken (dus geen dood geld op je profiel), dan zou je wel die 9,2% rendement pakken. In de praktijk kom je dus altijd lager uit doordat je terugbetaald principle niet gelijk kan herinvesteren en omdat je ook 20-50% wanbetalers hebt. Het is een beetje middelbare school natuurkunde "negeer de wrijving", maar voor mij is dat voorlopig accuraat genoeg.

[ Voor 38% gewijzigd door MrAngry op 30-01-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Dankjewel @MrAngry. Het gaat om de jaarrente die je dan weer deelt door het aantal dagen dat de lening loopt om het simpel te zeggen. Met het auto investeren blijft het geld in beweging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Heeft iemand hier ervaring met het investeren via Lendex?

Zo ja dan heb ik de volgende vragen (kan de antwoorden niet op de website vinden, tenzij ik een account aanmaak...):
- Zijn er op regelmatige basis projecten waar je nog kans hebt om te investeren? (Bij geldvoorelkaar zijn projecten binnen een zucht en een scheet volgeboekt, bij kapitaalopmaat is het aantal projecten nog minder dan op één hand te tellen)
- Wat zijn de feitelijke rentepercentages die geboden worden?
- Wordt er annuïtair afgelost of lineair?
- Gaan de betalingen per lening dagelijks (zoals bij geldvoorelkaar) of wordt er 1x per maand een bedrag van alle leningen overgemaakt (zoals bij fundingcircle)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BB-One schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 16:43:
Heeft iemand hier ervaring met het investeren via Lendex?

Zo ja dan heb ik de volgende vragen (kan de antwoorden niet op de website vinden, tenzij ik een account aanmaak...):
- Zijn er op regelmatige basis projecten waar je nog kans hebt om te investeren? (Bij geldvoorelkaar zijn projecten binnen een zucht en een scheet volgeboekt, bij kapitaalopmaat is het aantal projecten nog minder dan op één hand te tellen)
- Wat zijn de feitelijke rentepercentages die geboden worden?
- Wordt er annuïtair afgelost of lineair?
- Gaan de betalingen per lening dagelijks (zoals bij geldvoorelkaar) of wordt er 1x per maand een bedrag van alle leningen overgemaakt (zoals bij fundingcircle)?
Wat is nu eigenlijk de reden dat de ene persoon kiest voor bijvoorbeeld Geldvoorelkaar of Funding Circle en niet Mintos? Geldvoorelkaar heeft projecten die inderdaad heel snel elkaar gaan.
Is dat misschien omdat ze alleen Nederlandse projecten willen en geen buitenlandse leningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 19:29:
[...]

Wat is nu eigenlijk de reden dat de ene persoon kiest voor bijvoorbeeld Geldvoorelkaar of Funding Circle en niet Mintos? Geldvoorelkaar heeft projecten die inderdaad heel snel elkaar gaan.
Is dat misschien omdat ze alleen Nederlandse projecten willen en geen buitenlandse leningen?
Voor mij geldt spreiding, oftewel ik ben actief bij Mintos, geldvoorelkaar, twino, kapitaalopmaat en fundingcircle. Er is overigens een wezenlijk verschil tussen het model van Mintos en bijvoorbeeld geldvoorelkaar. Bij de laatste leen je specifiek aan een ondernemer en bij mintos weet je echt niet aan wie je je geld feitelijk geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazzie
Binnetie schreef op maandag 29 januari 2018 @ 09:21:
[...]

Helder antwoord, toch heb je bijna de helft van je investering in te late betalingen zitten. Dat zie ik bij mij nu ook. Inmiddels 50 van de 200 euro staat als te laat.

Wat is de reden dat je specifiek Mogo en ID Finance in je filters hebt ingesteld?
Ik ga ook eens kijken of op deze manier een auto-invest regel aanmaak. Doe het nu nog handmatig.
Onder andere door deze lijst: http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hmm.. stof tot nadenken. Ik zit bij Mintos met een relatief klein bedrag, bij Duurzaam investeren met grotere bedragen -leningen met onderpand. Ik was niet bewust dat sommige lenders bij Mintos minimaal nader onderzoek behoeven. Gelukkig kan je ze ook uitschakelen bij automatisch investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
In dat artikel wordt verwezen naar dit artikel: http://explorep2p.com/mintos-lenders/
Deze is al vaker voorbij gekomen in het topic. Ik heb de genoemde lenders uit mijn filters gehaald (van de 9 die genoemd zijn heb ik er 4 of 5 terug kunnen vinden in Mintos). Daarnaast heb ik wat andere lenders uitgesloten die laag scoren en waar ik nu behoorlijk wat projecten heb staan + de nieuwkomers waar bijna geen informatie over is te vinden.

@BB-One, spreiding is ook een reden natuurlijk. Omdat ik met een laag bedrag mee doe vind ik Mintos wat 'leuker', anders is het meedoen met 1 of 2 projecten en dan staat het heel lang stil. Bij Mintos beweegt het geld veel meer en kan ik de kleine bedragen kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door Binnetie op 31-01-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Volgens mij kan je in de Auto-invest regels niet instellen wanneer een lening start met terugbetalen of wel?
Ik heb vanochtend mijn auto-invest aangezet en na 5 seconden had hij alweer 10 euro geïnvesteerd.
Er was €12,43 beschikbaar en ik investeer standaard €10,- per lening. Dat ging mooi.
Alleen nu steekt hij de investering in een lening waar vanaf 2 maart de eerste betaling gedaan gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 08:50:
Volgens mij kan je in de Auto-invest regels niet instellen wanneer een lening start met terugbetalen of wel?
Ik heb vanochtend mijn auto-invest aangezet en na 5 seconden had hij alweer 10 euro geïnvesteerd.
Er was €12,43 beschikbaar en ik investeer standaard €10,- per lening. Dat ging mooi.
Alleen nu steekt hij de investering in een lening waar vanaf 2 maart de eerste betaling gedaan gaat worden.
@Binnetie Volgens mij begrijp je het concept 'investeren' en 'rendement' niet helemaal? Wat maakt het uit dat er pas vanaf 2 maart terugbetaald gaat worden? Je krijgt rente over de periode dat je geld hebt uitstaan. Dit rendement wordt weergegeven in de YTM bij de secundaire markt.

Afgezien daarvan: Auto-invest investeert alleen in de primaire markt en niet de secundaire markt, primaire markt komen alleen 'nieuwe' leningen dus heel logisch dat als je vandaag een lening afsluit dat je pas over een maand iets moet betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zal eens gaan inlezen over 'investeren' en 'rendement'. Ik was van mening dat je pas wat gaat krijgen wanneer er afbetaald word. Zolang er niet afbetaald wordt staat het geld stil zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
BB-One schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:16:
[...]

@Binnetie Volgens mij begrijp je het concept 'investeren' en 'rendement' niet helemaal? Wat maakt het uit dat er pas vanaf 2 maart terugbetaald gaat worden? Je krijgt rente over de periode dat je geld hebt uitstaan. Dit rendement wordt weergegeven in de YTM bij de secundaire markt.

Afgezien daarvan: Auto-invest investeert alleen in de primaire markt en niet de secundaire markt, primaire markt komen alleen 'nieuwe' leningen dus heel logisch dat als je vandaag een lening afsluit dat je pas over een maand iets moet betalen...
Gegeven het feit dat er leningen met een minimum van slechts een dag of 30 te krijgen zijn, maakt het punt dat BB-One schreef wel degelijk uit - immers, %-rendement is niks anders dan de verhouding tussen rente en investering, afgezet tegen tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:33:
Ik zal eens gaan inlezen over 'investeren' en 'rendement'. Ik was van mening dat je pas wat gaat krijgen wanneer er afbetaald word. Zolang er niet afbetaald wordt staat het geld stil zeg maar.
Wat bedoel je exact met 'stil staan'?

Bekijk het eens als volgt:
ik leen jou € 100 voor 1 jaar, we spreken af dat je een rente van 10% betaalt. Na 1 jaar betaal je mij € 110.

Nu anders:
Ik leen jou € 100 voor 1 jaar, rente 10% maar je lost mij in 2 termijn af, dus na 6 maand en na 12 maand, bij aflossing betaal je mij ook rente.

Na 6 maand betaal je mij: € 50 (=aflossing) plus € 5 rente (namelijk 10% over 100 voor een half jaar). Na 12 maand betaal je mij €50 (=aflossing) plus € 2,50 rente namelijk € 50 maal 10% maal 0,5.

Doe ik verder niets met het terugontvangen geld, heb ik aan het einde van het jaar bij het eerste een bedrag van € 110, en in het tweede geval € 107,50 (hier heeft € 50 een half jaar niets gedaan)

Had ik in het tweede geval de afgeloste € 50 weer aan iemand ander uitgeleend voor een half jaar tegen 10% per jaar dan had ik dus daarvan ook weer € 52,50 ontvangen en had ik aan het eind ook weer € 110 gehad. Dus het maakt in dit voorbeeld per saldo niet uit, maar...

In het tweede geval ontvang ik na een half jaar ook alvast de rente over het eerste halfjaar (=€ 5) Deze kan ik dan ook weer een half jaar uitlenen tegen 10% rente, hiervoor krijg ik dan weer € 5 + €0,50* 0,5 = € 5,25
Kortom, ik denk dat je dit bedoelt met 'bewegen'? In een ideale wereld zou echter degene die na een half jaar al de rente moet betalen, niet akkoord gaan met genoemde 10% maar iets minder, om uit te komen op hetzelfde 'rentepercentage'.

Moraal van het verhaal: Aflossing doet niet terzake voor het rendement, wel het feit of je eerder rente moet betalen. (Aflossing is overigens wel van belang voor het uiteindelijk gelopen risico etc, maar heeft geen invloed op het rendement indien iedereen gewoon aan zijn verplichtingen voldoet en de aflossingen weer uitgeleend kunnen worden tegen hetzelfde percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Super uitleg, bedankt! _/-\o_
Ik zat er meer naast met de gedachten dat als de investering niet direct wordt afbetaald, maar dat de eerste betaling pas 1 maand in de toekomst ligt dat je dan ook geen rente ontvangt. Maar dit maakt het wel duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
@BB-One : Laat toch onverlet dat wanneer je, zoals Binnetie ook aangeeft, een investering op 20 januari doet welke op 2 feb wordt afgelost uiteindelijk een beter rendement heeft dan dezelfde investering die je op 2 januari doet en op 2 feb aflost? Bij een gelijk rentebedrag is het rendement ongeveer 3x hoger aangezien je geld simpelweg korter heeft vastgestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
@BoB_HenK ja en nee...wel als je het hebt over hetzelfde rentebedrag maar niet als je het hebt over hetzelfde rentepercentage. Als ik het heb over rentepercentage heb ik het over effectief rentepercentage, bij mintos op de secundaire markt aangegeven als YTM. Hierbij wordt rekening gehouden met lopende termijnen etc. primaire markt bij mintos wordt dat niet vermeld terwijl het daar ook wel anders/interessant kan zijn. Bijvoorbeeld bij bullet leningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 14:36
misschien een domme vraag, maar wat is die secondary market precies.
Ik heb nu om te beginnen eens €50 bij mintos erop gezet om te kijken hoe het werkt. 5*€10 gedaan. Maar nu lees ik alweer dat ik beter niet bij EuroOne had kunnen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:58
@zoeperman was dat niet Eurocent, die zit volgens de berichten in zwaar weer.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 01-05 23:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

zoeperman schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:23:
misschien een domme vraag, maar wat is die secondary market precies.
Ik heb nu om te beginnen eens €50 bij mintos erop gezet om te kijken hoe het werkt. 5*€10 gedaan. Maar nu lees ik alweer dat ik beter niet bij EuroOne had kunnen doen...
Op de secundaire markt koop je een (deel van een) lening van een investeerder. Jij betaalt de investeerder direct en degene die het geld geleend heeft betaalt vanaf dat moment de rest van de lening en rente terug aan jou.

Als je uitgeleend geld snel terug wil kun je dus leningen verkopen op de secundaire markt. Je hoeft dan niet te wachten tot de lening is afbetaald. Dit is een groot voordeel van Mintos tegenover andere platformen waarbij de leningen vaak niet overdraagbaar zijn.

Maar waarom zou iemand een lening kopen van een investeerder in plaats van direct? Je kan een kortingspercentage instellen zodat je lening aantrekkelijker wordt om te kopen. Je koopt dan een lening voor minder dan dat hij oplevert, dus een hoger rendement dan wanneer je hem op de primaire markt had gekocht.

Andere voordelen zijn dat er soms geen leningen die aan je criteria voldoen in de primaire markt zijn, bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een kortere looptijd. Ook handig is dat je kan zien of de lening in het verleden op tijd is afbetaald zodat je een betere indruk hebt van de betaalmoraal van de persoon die de lening moet afbetalen.

Je kan dus je leningen bij EuroOne te koop zetten, je hoeft niet persé korting te geven, maar als je ze snel wil verkopen dan helpt het wel. Met het geld wat je daarvoor krijgt kun je weer een andere lening kopen op zowel de primaire als secundaire markt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Een update met betrekking tot Eurocent: https://blog.mintos.com/current-situation-eurocent/
Pagina: 1 ... 3 ... 12 Laatste