Wat bedoel je exact met 'stil staan'?
Bekijk het eens als volgt:
ik leen jou € 100 voor 1 jaar, we spreken af dat je een rente van 10% betaalt. Na 1 jaar betaal je mij € 110.
Nu anders:
Ik leen jou € 100 voor 1 jaar, rente 10% maar je lost mij in 2 termijn af, dus na 6 maand en na 12 maand, bij aflossing betaal je mij ook rente.
Na 6 maand betaal je mij: € 50 (=aflossing) plus € 5 rente (namelijk 10% over 100 voor een half jaar). Na 12 maand betaal je mij €50 (=aflossing) plus € 2,50 rente namelijk € 50 maal 10% maal 0,5.
Doe ik verder niets met het terugontvangen geld, heb ik aan het einde van het jaar bij het eerste een bedrag van € 110, en in het tweede geval € 107,50 (hier heeft € 50 een half jaar niets gedaan)
Had ik in het tweede geval de afgeloste € 50 weer aan iemand ander uitgeleend voor een half jaar tegen 10% per jaar dan had ik dus daarvan ook weer € 52,50 ontvangen en had ik aan het eind ook weer € 110 gehad. Dus het maakt in dit voorbeeld per saldo niet uit, maar...
In het tweede geval ontvang ik na een half jaar ook alvast de rente over het eerste halfjaar (=€ 5) Deze kan ik dan ook weer een half jaar uitlenen tegen 10% rente, hiervoor krijg ik dan weer € 5 + €0,50* 0,5 = € 5,25
Kortom, ik denk dat je dit bedoelt met 'bewegen'? In een ideale wereld zou echter degene die na een half jaar al de rente moet betalen, niet akkoord gaan met genoemde 10% maar iets minder, om uit te komen op hetzelfde 'rentepercentage'.
Moraal van het verhaal: Aflossing doet niet terzake voor het rendement, wel het feit of je eerder rente moet betalen. (Aflossing is overigens wel van belang voor het uiteindelijk gelopen risico etc, maar heeft geen invloed op het rendement indien iedereen gewoon aan zijn verplichtingen voldoet en de aflossingen weer uitgeleend kunnen worden tegen hetzelfde percentage.