Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Dan had ik het verkeerd gelezen :)

Het zijn dan 50-200 leningen per platform, niet 50-200 euro aan lening per platform?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:41
Yoicaa schreef op maandag 10 juli 2017 @ 14:00:
Toen ik aan p2p begon deed ik met altijd inlezen in een project om te kijken naar haalbaarheid, onderpand, etc. Echter heeft dit mij in het verleden maar een beperkte voordeel opgeleverd.
Halverwege vorige jaar ben ik hier mee gestopt. Mijn tactiek is nu heel simpel.

1. Doe onderzoek naar de finance van een platform en lees reviews
2. Vind ik een platform betrouwbaar ogen investeer ik
3. Ik doe geen onderzoek naar de leningen en investeer alleen via een auto-invest.
3. Het laagste mogelijk bedrag per lening instellen (vaak is dit €10,-)
4. Gewenste minimum percentage invullen
5. Daarna blijf ik er vanaf, maar ik hou wel de nieuws/ontwikkelingen platform in de gaten.

Op dit moment heb ik 8 platforms met 50-200 lening per platform.
Naar aanleiding van dit topic mijzelf op Mintos ingeschreven. Eerst dacht ik ook dat inlezen goed zou zijn maar spreiding lijkt mij beter gezien hierdoor het risico lager is. Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over de platformen en je ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoicaa
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 30-01-2023
t_captain schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:43:
Dan had ik het verkeerd gelezen :)

Het zijn dan 50-200 leningen per platform, niet 50-200 euro aan lening per platform?
Idd 50-200 leningen per platform. Tussen €10-50 per lening afhankelijk van platform. Ik moet wel toegeven dat als ik in de toekomst bij een platforms over de 200 lening ga ik waarschijnlijk mijn inleg per lening verhoog ipv meer lening aan ga.
Zorg schreef op zondag 16 juli 2017 @ 21:17:
[...]

Naar aanleiding van dit topic mijzelf op Mintos ingeschreven. Eerst dacht ik ook dat inlezen goed zou zijn maar spreiding lijkt mij beter gezien hierdoor het risico lager is. Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over de platformen en je ervaringen?
Het lastig om hier een goed oordeel over te geven. Nagenoeg alle P2P platforms zijn pas na ~2010 (meeste zelf na pas 2012) begonnen en hebben dus geen volledige economisch cyclus achter de rug. Hoe zullen ze het doen bij de volgende crisis?

Ik investeer dit moment in

EURO
Mintos - is een marketplace waar meerdere bedrijven hun lening kunnen plaatsen. Auto-invest werkt goed en je kan er makkelijk zeer diverse investeren. Grof weg 30% van mijn investeren zitten hier en de andere platforms 5-10%
Twino, Viventor, ViaInvest, Finbee - Alleen maar persoonlijke kredieten. Makkelijk te investeren, overzichtelijk, snel antwoord op vragen. Soms een beetje last van 'cash drag' tot nu toe maar 2-3 dagen, maar als dit vaker en langer gaat gebeuren ga ik wellicht verder kijken
Lendahand - lage rendement, maar wel maatschapelijk betrokken.
Estateguru - Alleen ontroerend goed. Dit betekend dat de aantal lening lager ligt dan bij persoonlijke kredieten. Ik heb hier geen autoinvest aangezien ik bij elke project een email krijg.
Robocash - Vorige maand mee begonnen dus nog geen oordeel. Lijkt veel op Twino en co.

GBP
ABLRate, Collateral - 2 Brits platforms met onderpand lening. Geen autoinvest, maar net als Estateguru ligt de frequentie van nieuwe lening laag genoeg dat ik dit handmatige doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 525568

Ik heb zelf bij Twino gezeten, maar na een tijdje gestopt. Het steekt me ergens dat ik een bak rente krijg, maar ik een ander nog verder in de problemen help. Als je bij zulke sites leningen afsluit en de sites moeten er wat aan verdienen én ook nog mijn buyback-garantie afdekken, moeten de tarieven voor de lener enorm zijn. Op het moment dat dat voor jou als lener oké is en een goede optie lijkt, zit je al ver in de shit. Ik vond het niet oké om mee te doen aan die vicieuze cirkel en er nog meer kredietproblemen bovenop te gooien, puur voor mijn eigen euro's gewin.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31

Qwerty-273

Meukposter

Vaak zijn de tarieven enorm voor leningen met een korte looptijd, omdat de verwachting is dat dit binnen 1-2 maanden afgelost is (al dan niet met een nieuwe lening). Ook moet je niet verkijken op het feit dat veel van deze aanbieders geen producten (leningen) aanbieden op de Nederlandse markt (hier kan je makkelijk "rood" staan op je bankrekening op het moment dat je een onvoorziene uitgave hebt - wasmachine die de geest geeft bijvoorbeeld) terwijl in andere markten dit niet mogelijk is. En dat de lokale banken weinig producten om zulke onvoorziene uitgaven aanbieden tegen betere voorwaarden. Weer het voorbeeld van een wasmachine die de geest geeft, en de (voorheen staats-)bank heeft minimaal 1 maand nodig om het papierwerk van een lening te verwerken. Dan kan je juist bij een andere partij terecht die dit wel biedt, ie korte aanvraagtijd en korte doorloop tijd.

In NL is het doodnormaal om een hypotheek te nemen, terwijl daar in andere markten ook vreemd tegen aan gekeken wordt dat je zomaar voor 20-30 jaar tekent voor zo'n enorm bedrag. Daar wordt dat eerder door families geregeld (als trouwkado x euro, of een studiotje waar je dan voor de komende 10 jaar met zijn tweeën in woont, uitgroeit naar vier en dan pas gaat kijken naar een appartementje met 2-3 kamers om wat meer ruimte te hebben - ipv dat je "eist" dat je minimaal 60 m2 per persoon hebt).

Een andere situatie is bijvoorbeeld een persoon die in een ander land werkt op (bouw)projecten als freelancer/zzp'er en de lokale markt daar totaal niet op ingeregeld is kwa regelgeving/producten. Wat dus betekend dat geen lokaal vast contract als gevolg heeft dat je geen enkele lening bij een (voorheen staats-)bank kan krijgen. Handig als je wilt thuis verbouwen of investeren in gereedschap voor je activiteiten.

Het zijn dus echt niet de probleem gevallen die de ene lening dichten met de andere lening, om maar een keer een waterrekening te betalen om maar niet afgesloten te worden. etc. Of aanslag y te betalen om te voorkomen dat deurwaarder z je huis leeg haalt.

(Ik heb geen ervaring met Twino, dus weet niet welke leners doelgroep zij aanspreken)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft een update uitgegeven over Eurocent.
After missing repayment of its corporate bonds on June 8, 2017, Eurocent has continued servicing the loans and passing on all borrower payments to investors on the Mintos marketplace.

Eurocent continues to negotiate with potential investors to resolve its financial situation. However, given the still-uncertain results of these negotiations, Eurocent has submitted an application to the court to restructure the company's debts. This is a formal procedure that prevents creditors from commencing enforcement proceedings of the unpaid corporate bonds. The decision of the court is expected by September 2017.

If the court does not allow restructuring of the debt, Eurocent will enter bankruptcy procedure. To prepare for this scenario, Mintos has made an agreement with a third party that will take over servicing Eurocent-issued loans assigned to investors on the Mintos marketplace.

Given its financial situation, Eurocent has suspended the automatic buyback of loans that are late by more than 60 days. However, Eurocent still remains liable for the guarantee, as indicated in the respective loan assignment agreements.

Eurocent-issued loans that are delinquent continue to be serviced according to standard processing, and all repayments made on the loans by borrowers are paid back to investors on the Mintos marketplace. The company plans to fulfill its buyback liability as soon as its financial situation has improved.

If the company's financial situation is not resolved and Eurocent enters bankruptcy procedure, investors with outstanding investment in delinquent loans that are not bought back will have a creditor claim against Eurocent.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 18:05
Iemand die zijn auto invest profile wil delen van Mintos? En de rationale achter de gemaakte keuzes?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
@MartijnvdSluis Ik heb mijn auto invest profile als volgt ingesteld. Als je een auto invest profile aanmaakt, krijg je een lijst met lenders.

Eerst haal ik een aantal lenders weg, volgens dit artikel: http://explorep2p.com/mintos-lenders/

Vervolgens kijk ik naar de schildjes (icoon voor payback garantie), en haal ik alle vinkjes weg voor leningen zonder payback garantie.

Daarna klik ik bij alle lenders op "additional filters", en zet LTV (loan to value) op 80.

Onder de lijst met lenders staat een schuifje voor rente en voor looptijd. Rente zet ik tussen 8 en 11%, en looptijd max. 12 maanden.

Overigens beschouw ik P2P lenen als risicovol, dus bovenstaande beschouw ik als defensief. Bovendien zit hier max. 5% van m'n belegd vermogen in. Maar omdat ik niet zoveel belegd vermogen heb in de eerste plaats, is het echt niveautje speelgeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnvdSluis
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-03 18:05
Thanks, heb hier mijn profiel op aangepast.

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-04 17:16
Vandaag even de balans voor mezelf opgemaakt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn ervaring:
Geldvoorelkaar heeft niet echt een actief informatiebeleid over projecten die niet lopen. Je krijgt op een gegeven moment een mailtje dat het is overgedragen aan een incassobureau en dat het 'hopeloos is'. Geen informatie over eventuele prive garantstellingen en hoe daar mee wordt omgegaan en eventuele beslagleggingen.

Fundingcircle geeft actiever informatie over achterstallige betalingen en wat men probeert voor elkaar te krijgen met betrekking tot garantstellingen, maar ook dat men probeert om tot alternatieve betalingsregelingen te komen (later of langer).

Gevoelsmatig ligt dat denk ik ook aan het verdienmodel van geldvoorelkaar (zij ontvangen fee bij afsluiten) Fundingcircle verdient gedurende de looptijd, hebben dus ook belang bij een goed/beter betalingsgedrag.

Langzamerhand ga ik steeds meer over van geldvoorelkaar naar fundingcircle:
- verdienmodel van gve is risicovoller; wat als GVE omvalt? Wie wil de betalingen/administratie dan overnemen?
- Leenbedragen bij GVE schieten gevoelsmatig over de grens van "je buurman even een bedragje lenen" (ik hou altijd in mijn achterhoofd: "als ik een schuld heb van 20.000 euro heb ik een probleem, heb ik een schuld van 200.000 heeft de bank een probleem..." en de bedragen bij GVE gaan vaak ruim boven dat bedrag...
- Informatieverstrekking bij GVE bij de projecten is wel (heel?) wat uitgebreider dan bij fundingcircle
- Start van uitbetaling bij fundingcircle duurt (veel) langer dan bij GVE. (tijd tussen geld overmaken en eerste aflossing kan zomaar 2 maand tussen zitten)

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
MartijnvdSluis schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 09:22:
Iemand die zijn auto invest profile wil delen van Mintos? En de rationale achter de gemaakte keuzes?
Naast de bovengenoemde tips moet je ook nog opletten met de conversiekosten en valutaschommelingen. Daarom leen ik alleen geld uit in euro's. In GEL zijn wel veel loans van 17% beschikbaar, maar als je bij conversie naar GEL al 2% van je inleg kwijtraakt en bij conversie terug naar euro's weer dan heeft het weinig zin. Ik kwam erachter toen ik 3,55% betaalde bij conversie van DKK naar GEL :/

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• rotterdamz
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-03-2020
Ik heb altijd zoiets willen doen :) spannend! Ben alleen wel een beetje bang dat geld kwijt gaat aan een of ander firma die failliet gaat ofzo

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
Ik heb dit topic eens eerder gelezen en het lijkt mij interessant om eens deel te nemen met een project op Funding Circle. Als eerste start een investering van bijvoorbeeld 100-200 euro.
In Funding Circle een mooie start of kan ik beter kijken naar Mintos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
rotterdamz schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:17:
Ik heb altijd zoiets willen doen :) spannend! Ben alleen wel een beetje bang dat geld kwijt gaat aan een of ander firma die failliet gaat ofzo
Ga er van uit dat je je geld kwijtraakt, oftewel echt doen met geld dat je niet nodig hebt. Ook niet op de langere termijn. De rendementen lijken mooi maar als je plusminus 5% moet afschrijven dan is een bruto rendement van 8% in een keer niet meer zo heel interessant.
Binnetie schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:06:
Ik heb dit topic eens eerder gelezen en het lijkt mij interessant om eens deel te nemen met een project op Funding Circle. Als eerste start een investering van bijvoorbeeld 100-200 euro.
In Funding Circle een mooie start of kan ik beter kijken naar Mintos?
Mintos heb ik geen ervaring mee. Eén project is leuk als probeerseltje, maar wil je er echt iets van maken, dan zul je meerdere projecten moeten doen. Je krijgt dan ook een betere spreiding. Wat ik doe is maandelijks een x-bedrag in leggen en alles wat ik weer terugbetaald krijg ook weer inleggen. In de loop van de tijd krijg je dan een mooi aantal projecten. Voor mezelf heb ik een bepaald bedrag dat ik maximaal per project inleg en daar wijk ik niet van af. Dit ook in het kader van spreiding. Het kan leuk zijn om normaal 100 euro in te leggen en dan in een project met 13% rente denken, ha daar leg ik 500 euro in, maar gaat het daar dan mis dan ben je wel gelijk al je rendement kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
BB-One schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:08:
[...]

Ga er van uit dat je je geld kwijtraakt, oftewel echt doen met geld dat je niet nodig hebt. Ook niet op de langere termijn. De rendementen lijken mooi maar als je plusminus 5% moet afschrijven dan is een bruto rendement van 8% in een keer niet meer zo heel interessant.

[...]

Mintos heb ik geen ervaring mee. Eén project is leuk als probeerseltje, maar wil je er echt iets van maken, dan zul je meerdere projecten moeten doen. Je krijgt dan ook een betere spreiding. Wat ik doe is maandelijks een x-bedrag in leggen en alles wat ik weer terugbetaald krijg ook weer inleggen. In de loop van de tijd krijg je dan een mooi aantal projecten. Voor mezelf heb ik een bepaald bedrag dat ik maximaal per project inleg en daar wijk ik niet van af. Dit ook in het kader van spreiding. Het kan leuk zijn om normaal 100 euro in te leggen en dan in een project met 13% rente denken, ha daar leg ik 500 euro in, maar gaat het daar dan mis dan ben je wel gelijk al je rendement kwijt...
Dat was ook een beetje mijn idee, met 1 project beginnen. Kijken hoe dat loopt. Het geld wat weer terugkomt steken in nieuwe projecten. Als ik een extra heb die ik niet nodig ben kan ik dat verdelen over andere projecten.

Ik heb me nog niet geregistreerd op Funding Circle omdat ik nog wat wil inlezen. Maar als ik het goed begrijp kan je projecten bekijken en er aan mee doen en zelf bepalen wat je in wilt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdamz
BB-One schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:08:
[...]

[...]

Soms zie ik rente's dan denk ik dat ik het geld net zo goed rente vast voor een jaar bij een bank kan zetten. Wantja daar kan je die 3% ook krijgen. En daar loop je geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
rotterdamz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:23:
[...]

Soms zie ik rente's dan denk ik dat ik het geld net zo goed rente vast voor een jaar bij een bank kan zetten. Wantja daar kan je die 3% ook krijgen. En daar loop je geen risico.
Dat is natuurlijk een afweging risico vs rendement vs wensen die ieder voor zich moet maken.

Mijn investeringen zijn ook deels gedreven op basis van "maatschappelijke verantwoordelijkheid" (ik kan even geen ander goed woord daarvoor vinden).
Ik zie in mijn omgeving dat een groot deel van de mkb-ers te groot zijn voor een financiering via familie/vrienden etc, maar te klein zijn voor een financiering via de gebruikelijke kanalen (lees: banken). Ik zit er dus niet alleen in voor het (uiteindelijke) financiële rendement, maar ik wil er ook niet op verliezen. Crowdfunding is m.i. een goede vorm voor deze bedrijven. Zoals in mijn eerdere post aangegeven heb ik bij GVE het gevoel dat zij te grote bedragen (laten) pitchen, en daarmee de grens passeren dat een leningnemer zich daadwerkelijk verantwoordelijk voelt voor zijn schuld. En daarmee is de kans op default volgens mij ook een stuk groter.

Maar bij welke bank krijg jij een (risicoloos?) rendement van 3%? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Aike schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:57:
In GEL zijn wel veel loans van 17% beschikbaar....
Georgië is van zichzelf natuurlijk riskant, Maar grootste punt is natuurlijk de behoorlijke waarde daling van de GEL ten opzicht van de EUR. Zie http://www.xe.com/currenc.../?from=EUR&to=GEL&view=1M
Daarnaast is het natuurlijk een riskante regio voor claims, wat als RU opeens eenzelfde truc uithaalt daar als ze ook op de Krim hebben gedaan. Ook in EUR leningen zit er een behoorlijk deel in Georgië. Lendo heeft bijvoorbeeld momenteel via Mintos meer dan 15 miljoen euro aan openstaande leningen daar.
Ik heb dit land uit mijn auto-invest gehaald vanwege bovenstaande redenen.

Aangezien ik gewoont/gewerkt heb in PL, heb ik daar dus mijn grootste inbreng vandaan. Dus leningen in PLN op de PL markt. En eigenlijk alleen maar met buyback guarantee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdamz
BB-One schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:03:
[...]

Dat is natuurlijk een afweging risico vs rendement vs wensen die ieder voor zich moet maken.

Mijn investeringen zijn ook deels gedreven op basis van "maatschappelijke verantwoordelijkheid" (ik kan even geen ander goed woord daarvoor vinden).
Ik zie in mijn omgeving dat een groot deel van de mkb-ers te groot zijn voor een financiering via familie/vrienden etc, maar te klein zijn voor een financiering via de gebruikelijke kanalen (lees: banken). Ik zit er dus niet alleen in voor het (uiteindelijke) financiële rendement, maar ik wil er ook niet op verliezen. Crowdfunding is m.i. een goede vorm voor deze bedrijven. Zoals in mijn eerdere post aangegeven heb ik bij GVE het gevoel dat zij te grote bedragen (laten) pitchen, en daarmee de grens passeren dat een leningnemer zich daadwerkelijk verantwoordelijk voelt voor zijn schuld. En daarmee is de kans op default volgens mij ook een stuk groter.

Maar bij welke bank krijg jij een (risicoloos?) rendement van 3%? :9
Daar hebben jullie ook gelijk in. Ik heb er ook niet veel verstand van dus moet er nog in verdiepen :)

Zijn mensen die in het buitenland rentevast zetten?

Voor mij is het mogelijk omdat ik dubbel nationaliteit heb. Ik kan in het buitenland (buiten EU) rekening openen. Ik heb via een grote bank berekening gedaan en kan van 10% tot 14% rente ontvangen voor 1 jaar.

Wat ik niet snap is waarom de rente in het buitenland zo hoog ligt 8)7
Want met 14% word iedereen wel rijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
rotterdamz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:53:
[...]

Daar hebben jullie ook gelijk in. Ik heb er ook niet veel verstand van dus moet er nog in verdiepen :)

Zijn mensen die in het buitenland rentevast zetten?

Voor mij is het mogelijk omdat ik dubbel nationaliteit heb. Ik kan in het buitenland (buiten EU) rekening openen. Ik heb via een grote bank berekening gedaan en kan van 10% tot 14% rente ontvangen voor 1 jaar.

Wat ik niet snap is waarom de rente in het buitenland zo hoog ligt 8)7
No offence hoor, maar als je dat al niet begrijpt dan is dit allemaal denk ik niet iets voor jou.
Welke valuta hanteert de buitenlandse bank? (=koersrisico)
Welke garanties heb je als die bank failliet gaat en hoe groot is de kans dat de bank niet aan ? (= default risico)
Want met 14% word iedereen wel rijk 8)7
There is no such thing as a free lunch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Binnetie schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:06:
Dat was ook een beetje mijn idee, met 1 project beginnen. Kijken hoe dat loopt. Het geld wat weer terugkomt steken in nieuwe projecten. Als ik een extra heb die ik niet nodig ben kan ik dat verdelen over andere projecten.
Ik zou sowieso zo snel mogelijk proberen te spreiden, dus niet 200 euro in 1 project inleggen, maar dan 2x 100. Althans, bij FundingCircle is het minimum 100. Als je ergens lager kan, dan dat minimum hanteren.

Als je van plan bent de 'inleg opnieuw in een project te steken', moet je met slechts twee projecten wel lang wachten tot dat kan; de halve gemiddelde looptijd (en met drie projecten 1/3e). Uiteraard staat het je vrij om later projecten toe te voegen :)
Ik heb me nog niet geregistreerd op Funding Circle omdat ik nog wat wil inlezen. Maar als ik het goed begrijp kan je projecten bekijken en er aan mee doen en zelf bepalen wat je in wilt leggen?
Ja. Bij Funding Circle komen een beperkt aantal (enkele per week) projecten waar je in in kan leggen. Er staan meestal wel meerdere projecten nog open, dus je kan af en toe kijken of er wat van je gading tussen staat. Let wel op dat de meeste projecten met weinig risico (korte looptijd, lage risico-inschatting door FC) wel vaak vrij snel gaan, vaak worden ze in de ochtend/middag geplaatst en zijn in de avond wel vol...

Voor partijen als Mintos en soortgelijke p2p-leners is het bovenstaande verhaal niet zo handig. Je kan daar veel makkelijker spreiden doordat de minimale bedragen meestal 10 euro zijn. Het is echter ondoenlijk om in de stroom van leningen zelf alles bij te houden... Als je daar terecht wilt, kan je beter een auto-invest portefeuille inrichten; daarbij kan je dan o.a. landen, tussenpartijen en bepaalde typen leningen uitsluiten. Met de 'buy back guarantee' wordt effectief een groot deel van het risico bij de tussenpartij gelegd. Wel loop je natuurlijk nog risico dat zo'n tussenpartij het niet meer aan kan, en dan soms ook gelijk een groot risico omdat dan meerdere leningen in het geding komen.

• Binnetie
@ACM, dank voor je uitleg.
Ik heb een account aangemaakt bij Funding Circle. Er zijn op dit moment 2 lopende kredietaanvragen van categorie D (3 en 5 jaar). Daar zit wel wat risico in.
Beter is om even te wachten tot er nieuwe kredietaanvragen op de site komen te staan?
100 euro investeren en dan 5 jaar wachten tot het is afbetaald is dan wel heel lang of niet?

• BB-One
Binnetie schreef op woensdag 13 september 2017 @ 12:08:
@ACM, dank voor je uitleg.
Ik heb een account aangemaakt bij Funding Circle. Er zijn op dit moment 2 lopende kredietaanvragen van categorie D (3 en 5 jaar). Daar zit wel wat risico in.
Beter is om even te wachten tot er nieuwe kredietaanvragen op de site komen te staan?
100 euro investeren en dan 5 jaar wachten tot het is afbetaald is dan wel heel lang of niet?
De meeste aanvragen zijn tussen de 3 en 5 jaar heel sporadisch zit er een tussen met een kortere termijn. Je krijgt dan wel maandelijks een terugbetaling.

Daarnaast als de termijn 5 jaar is, heb je wel voor 5 jaar je geld (gedeeltelijk) weggezet voor de komende 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525568

rotterdamz schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 10:23:
[...]

3% bij een bank op dit moment? Zonder problemen en met garanties?

Overigens denk ik dat CF op dit moment overgewaardeerd is. Te lage rentes voor het risico dat je loopt. Allemaal ingegeven door te lage spaarrentes. P2P-lending zit ook hoog qua rentes. Maar je weet eigenlijk ook dat je de leners (of in elk geval het grootste deel ervan) alleen maar verder de goot in helpt, daarom ben ik er mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 974839

Hebben jullie al eens gekeken naar Lender & Spender? Ik heb 3 maanden geleden voor het eerst geinvesteerd. Ziet er strak uit en zelf ben ik erg enthousiast vanwege het lage risico en de automatische spreiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:01
Hi, ik zie nu pas dit topic.
Investeer twee jaar in CF. (en nog maar kort via Mintos)

Ik mis in dit topic nog wel een voordeel van Mintos. (of ik heb eroverheen gelezen)
In tegenstelling tot de NL platformen is er ook een secundaire markt. Je heb de mogelijkheid om je portefeuille te verkopen.

Daanaast heeft mijn autoinvest portefeuille alleen maar investeringen van max 3 maanden.
Met een looptijd van drie maanden en de mogelijkheid om te verkopen op de secundaire markt probeer ik het risico te beperken.

Over de risico's:
https://kristapsmors.com/...rms-bondora-mintos-twino/

Members only:

[ Voor 25% gewijzigd door no1san op 17-11-2017 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
no1san schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:47:

Ik mis in dit topic nog wel een voordeel van Mintos. (of ik heb eroverheen gelezen)
In tegenstelling tot de NL platformen is er ook een secundaire markt. Je heb de mogelijkheid om je portefeuille te verkopen.

Daanaast heeft mijn autoinvest portefeuille alleen maar investeringen van max 3 maanden.
Met een looptijd van drie maanden en de mogelijkheid om te verkopen op de secundaire markt probeer ik het risico te beperken.

Over de risico's:
Die secundaire markt is ook leuk om leningen met een discount te kopen. Hoog dubbel of niets gehalte maar kan goed uitpakken. (Maar ook helemaal verkeerd)
Wat ik (soms) doe is leningen met een forse discount zoeken, deze kopen en dan weer terug op de secundaire markt plaatsen met een iets lagere discount en op die manier een kleine winst pakken. als dat niet lukt dan is er altijd nog de kans dat je gewoon uitbetaald wordt. Maar afgezien van een kleine common sense selectie is dit wel gewoon gokken...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
BB-One schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 14:21:
[...]

Die secundaire markt is ook leuk om leningen met een discount te kopen. Hoog dubbel of niets gehalte maar kan goed uitpakken. (Maar ook helemaal verkeerd)
Wat ik (soms) doe is leningen met een forse discount zoeken, deze kopen en dan weer terug op de secundaire markt plaatsen met een iets lagere discount en op die manier een kleine winst pakken. als dat niet lukt dan is er altijd nog de kans dat je gewoon uitbetaald wordt. Maar afgezien van een kleine common sense selectie is dit wel gewoon gokken...
:)
Het aanbod met korting en buyback garantie is klein. Mogelijk is het zonder buyback garantie groter.
Opbrengst handel secundaire markt valt mij nog wat tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 10:07
no1san schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:47:

Over de risico's:
Hoe ervaar je dat Mintos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
Gebruikers ervaring is prima!
Lage instapdrempel, kleine investeringen per lening, veel spreiding (binnen de Mintos mogelijkheden).
En een secundaire markt om je portefeuille indien nodig te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno90
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:32
GeldVoorElkaar publiceert tegenwoordig projecten 48uur voordat de inschrijving opent. Dit biedt de mogelijkheid om rustig in te lezen. Tevens kan je je ook aanmelden voor een melding via Whatsapp. Ik ben er blij mee!

Binnenkort verdiepen in Mintos. Toch leuk dat crowdfunding.

[ Voor 12% gewijzigd door Arno90 op 03-11-2017 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Arno90 schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 20:12:
Binnenkort verdiepen in Mintos. Toch leuk dat crowdfunding.
Eerlijk gezegd zie ik Mintos niet echt als een vorm van leuke crowdfunding, maar wel als leuke/interessante vorm van beleggen. Het is nauwelijks realistisch om je in te lezen in de enorme berg 'een pot nat' leningen daar, autoinvest is veel praktischer... Door de buyback guarantees is het ook veel minder relevant om je in te lezen; en zelfs als je die zou negeren kan je beter gewoon kleine bedragen instellen voor je autoinvest (aka 10 euro) en op die manier zoveel mogelijk risico spreiden.

De soorten crowdfunding waarbij je wat meer gedwongen wordt in te lezen omdat je meer risico zelf draagt en/of hogere bedragen uitgeeft zijn wat dat betreft "leuker" (hoewel ze niet per se voor meer rendement zorgen). Geldvoorelkaar heeft weliswaar een wat slechte naam gekregen in de loop der tijd, maar valt wmb nog wel onder die groep aanbieders; evenals alle (?) andere Nederlandse aanbieders.

Of anders gezegd het geld dat ik (via autoinvest) bij Mintos, Twino en Viainvest heb staan zie ik meer als geld in een beleggingsfonds dat 'vanzelf' meer waard wordt. Terwijl ik wat ik bij Fundingcircle en Lendahand wegzet meer zie als 'echte' beleggingen/investeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik ben er toch altijd een beetje huiverig voor, die buitenlandse partijen. Met 1000 euro schiet het niet op en bedragen waarbij het wel opschiet durf ik daar niet neer te zetten.

Als die site op zwart gaat, zie je geld maar eens terug te halen.

Beetje vergelijkbaar met trustbuddy in Zweden een jaar of 2 geleden. Dat was zelfs beursgenoteerd, maar je geld kwam niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-04 10:07
En hoe werkt zo'n site met opgeven bij de belastingdienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
commentator schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 12:09:
En hoe werkt zo'n site met opgeven bij de belastingdienst?
Hetzelfde als met andere zaken. Oftewel je pakt de waarde van je investeringen op 1-1 en dat vermeld je in je aangifte (indien je boven de belastingvrije som komt in box 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
hv08 schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 11:53:
Ik ben er toch altijd een beetje huiverig voor, die buitenlandse partijen. Met 1000 euro schiet het niet op en bedragen waarbij het wel opschiet durf ik daar niet neer te zetten.

Als die site op zwart gaat, zie je geld maar eens terug te halen.

Beetje vergelijkbaar met trustbuddy in Zweden een jaar of 2 geleden. Dat was zelfs beursgenoteerd, maar je geld kwam niet meer terug.
Mee eens.Maar ik zie die 1000 euro als onderdeel van mijn portefeuille.
Doel is spreiding, rendement en een beetje lol in het uitzoeken onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

ACM schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 10:07:
Eerlijk gezegd zie ik Mintos niet echt als een vorm van leuke crowdfunding, maar wel als leuke/interessante vorm van beleggen. Het is nauwelijks realistisch om je in te lezen in de enorme berg 'een pot nat' leningen daar, autoinvest is veel praktischer... Door de buyback guarantees is het ook veel minder relevant om je in te lezen;
Het is wel raadzaam om de regels van de verschillende 3de partijen en de buyback garanties door te lezen (ok is wel wat werk, maar dan weet je wel hoe die buyback garantie van die bepaalde aanbieder in elkaar zit). Stel dat die aanbieder in de problemen komt, is dan die buyback garantie nog wel wat waard? Want van een kale kip kan je natuurlijk niets meer plukken.

Bv, eurocent had tijdelijk hun buybacks gesuspend -> https://blog.mintos.com/update-on-eurocent/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Qwerty-273 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:54:
Het is wel raadzaam om de regels van de verschillende 3de partijen en de buyback garanties door te lezen (ok is wel wat werk, maar dan weet je wel hoe die buyback garantie van die bepaalde aanbieder in elkaar zit). Stel dat die aanbieder in de problemen komt, is dan die buyback garantie nog wel wat waard? Want van een kale kip kan je natuurlijk niets meer plukken.

Bv, eurocent had tijdelijk hun buybacks gesuspend -> https://blog.mintos.com/update-on-eurocent/
Klopt. Ik bedoelde vooral inlezen in de losse leningen per keer dat je iets uitleent. Inlezen in hoe 'het systeem' werkt wordt juist meer relevant inderdaad. Effectief verplaatst het risico zich voor je eigen portefeuille van de individueler leners naar de tussenpartijen (en bij Mintos dan 2 niveau's gelaagd, Mintos en de derde zoals eurocent). Maar dat maakt het zeker niet geheel risicovrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steevo_S
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-04 15:17
Ik kwam net dit topic tegen en zeer interessant, vooral de opties bij Mintos en de minimale inzet spreken mij aan.

Met hoeveel zijn jullie initieel begonnen en is de return echt rond de 11%?

Clash of Clans - MISSeR :: #Y0JU9R98 ::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:04
Steevo_S schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:13:
Ik kwam net dit topic tegen en zeer interessant, vooral de opties bij Mintos en de minimale inzet spreken mij aan.

Ik ben met 500 begonnen maar de return is bij mij geen 11% hoor ...11,87% komt meer in de richting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
Steevo_S schreef op woensdag 8 november 2017 @ 13:13:

250 en inderdaad ruim 11 %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Volgens mijn dagelijkse overzicht mailtje:

Net Annual Return EUR 10.76%
Net Annual Return PLN 11.04%
Net Annual Return GEL 16.73%

Initieel begonnen met 100 euro, om het platform uit te proberen. Daarna toch wat spaargeld er ingestoken. Punt is natuurlijk wel dat het nog te bezien is hoe het geld uit het platform te krijgen is. Je zal namelijk moeten wachten tot de lening afloopt (of looptijd of timeout en buyback) of dat je deze op de secondary market kan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik zit erover te denken om een Mintos accountje aan te maken. Ik sta dus open voor een referral (en een goede auto-invest rule ;))

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MrAngry schreef op donderdag 9 november 2017 @ 21:16:
Ik zit erover te denken om een Mintos accountje aan te maken. Ik sta dus open voor een referral (en een goede auto-invest rule ;))
Mocht je er nog niet een hebben:
Members only:

Wat een goede set auto-invest rules is, is nog best lastig. Ik heb zelf iig deze basiscriteria:
- ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro
- maximaal 48mnd looptijd
- alleen met buy-back guarantee
- alleen in euro's
- alleen met 'full amortization' (dus annuitair), dit moet je helaas per partij los opgeven in de additionele filters :/

En daarnaast heb ik een aantal aanbieders uitgesloten, mede op basis van deze artikelen:
http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
http://explorep2p.com/mintos-lenders/

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 09-11-2017 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonashendrickx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Hoe is de belasting hiervan in Belgie?

*knip* Referrals zijn niet de bedoeling op Tweakers.

Ik zit op:

EUR: 12.78% - 500.86 EUR
GEL: 17.02% -1976.50 GEL

Ik gebruik vooral

EUR:
13%+ interest
full amortization
buyback yes

GEL:
17%+ interest
full amortization
buyback yes

Voor een emergency fund kun je leningen aan <6 maand nemen, maar gewoonlijk aan 9%-11%.

[ Voor 127% gewijzigd door Yorinn op 30-12-2017 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Hoe werkt dat nou als je je auto-invest activeert? Klapt hij dan instant je openstaande saldo in open leningen? Ik heb het gevoel dat hij zo alles in mogo car loans duwt, maar dat is natuurlijk niet zo handig ivm spreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-04 01:02

ikbenwouter

! w t R

Auto invest investeert gelijk je openstaande funds als je hem activeert. Je kunt als je zeker wilt zijn van spreiden mogo in een aparte auto invest zetten met een limiet.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-03-2023
Interessant, ik ben nu ook vandaag begonnen. Wil met weinig beginnen om te kijken wat het is.
ACM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:13:
[...]

Mocht je er nog niet een hebben:

***members only***

Wat een goede set auto-invest rules is, is nog best lastig. Ik heb zelf iig deze basiscriteria:
- ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro
- alleen in euro's
- alleen met 'full amortization' (dus annuitair), dit moet je helaas per partij los opgeven in de additionele filters :/

En daarnaast heb ik een aantal aanbieders uitgesloten, mede op basis van deze artikelen:
Wat heb jij bij de auto invest geselecteerd bij Reinvest en already invested? Welke heb je niet geselecteerd, alle die een no hebben op je eerste link?

[ Voor 4% gewijzigd door pimmie32 op 13-11-2017 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

pimmie32 schreef op maandag 13 november 2017 @ 23:17:
Wat heb jij bij de auto invest geselecteerd bij Reinvest en already invested? Welke heb je niet geselecteerd, alle die een no hebben op je eerste link?
Reinvest staat aan, anders loopt je portefeuille langzaam leeg. Already invested staat uit, mede omdat ik toch niet handmatig inleg en nog meer in een lopende lening inleggen de spreiding mogelijk vermindert. Er is ruim voldoende aanbod om gewoon wat nieuws te kopen.

Voor wat betreft de uitgeschakelden, ik heb vooral naar de 2e link gekeken. Door alleen in euro te investeren valt een deel sowieso al weg, maar deze staan bij mij uit: CashCredit, eurocent, GetBucks, itf en MoneyMetro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucardo1234
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:10
Ook ik ben gister (mede door deze post) maar eens begonnen op Mintos. Ben met een klein bedrag begonnen (€100,-) om even te kijken hoe het uitpakt.

Ik heb het volle bedrag op autoinvest staan met de volgende settings:
Loan Type: Alles behalve Car Loans (dit omdat in deze categorie de meeste leningen achterstallig zijn of niet meer betaald worden).
Currency: EUR
Country: Allemaal
Buyback: Alleen Ja
Loonaanbieders: Allemaal (indien aan bovenstaande voorwaarden voldaan wordt)
Interest Rate: 0%-15%
Remaining Loan Term (months): 0m - 27m
Investment in One loan: €10,- - €20,-
Reinvest: Yes
Include Loas Already Invested In: Yes

Ik moet zeggen dat ik al wel tevreden ben over de diversificatie qua rendement van de leningen die autoinvest heeft afgesloten (5 totaal). Er zitten een aantal kortlopende leningen bij met wat minder rendement, en een aantal langlopende leningen met een ietwat hoger rendement. Het zijn wel bijna allemaal personal loans. Dus de diversiteit in leningen zijn wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over het refer-a-friend programma dat terug is voor November kan je voor de details kijken op https://blog.mintos.com/refer-friend-program-back-november/ en https://www.mintos.com/en/doc/mintos_refer_a_friend

Hoe zit het met referals in topics op GoT, en dan ook met name in het publieke deel zoals PFSL? Je kan daar mee wel terecht volgens mij in Aanbiedingen en Kortingscodes maar dan wel met de kanttekening die Aanbiedingen en Kortingscodes - Beleid vermeld, toch?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:23
Qwerty-273 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:37:
Over het refer-a-friend programma dat terug is voor November kan je voor de details kijken op https://blog.mintos.com/refer-friend-program-back-november/ en https://www.mintos.com/en/doc/mintos_refer_a_friend

Hoe zit het met referals in topics op GoT, en dan ook met name in het publieke deel zoals PFSL? Je kan daar mee wel terecht volgens mij in Aanbiedingen en Kortingscodes maar dan wel met de kanttekening die Aanbiedingen en Kortingscodes - Beleid vermeld, toch?

***members only***
Volg p2p al tijdje op de voet, mooi om te zien hoe het voet aan de grond heeft gekregen. Dank voor het delen, heb je referral gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmie32
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-03-2023
Nice, ben nu ook begonnen. Ben erg benieuwd. Hier ziet jullie beleggingsplan er verder uit? Doen jullie naast p2p ook nog aandelen of obligatie's? En wat vinden jullie van maandelijks geld in iets stoppen, werkt dit beter dan in een keer grote bedragen?
ACM schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 07:52:
[...]

Reinvest staat aan, anders loopt je portefeuille langzaam leeg. Already invested staat uit, mede omdat ik toch niet handmatig inleg en nog meer in een lopende lening inleggen de spreiding mogelijk vermindert. Er is ruim voldoende aanbod om gewoon wat nieuws te kopen.

Voor wat betreft de uitgeschakelden, ik heb vooral naar de 2e link gekeken. Door alleen in euro te investeren valt een deel sowieso al weg, maar deze staan bij mij uit: CashCredit, eurocent, GetBucks, itf en MoneyMetro.
Fijn, bedankt voor je hulp! Ik heb hem ook zo ingesteld, hoe lang zit je al bij Mintos? Wat is je tot nu toe behaalde rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

pimmie32 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:26:
Nice, ben nu ook begonnen. Ben erg benieuwd. Hier ziet jullie beleggingsplan er verder uit? Doen jullie naast p2p ook nog aandelen of obligatie's?
Het wordt door o.a. de AFM aanbevolen om voorzichtig met crowdfunding te zijn. Er zijn natuurlijk verschillende vormen, waardoor het wat lastig is dat als algeheel advies te nemen. Maar het blijft in ieder geval verstandig je risico's te spreiden (net als bij 'gewoon' beleggen).
Ik heb zelf nog wel meer in aandelen- en obligatiefondsen zitten, vooral omdat ik daar al veel langer geleden ingestapt ben. Wel ben ik destijds al heel snel overgestapt van aandelen op fondsen en ondertussen heb ik dat ook nog weer wat versimpeld tot vooral een mixfonds - waar maandelijks in wordt ingelegd - en nog wat aanvullende fondsen waar ik hooguit af en toe nog wat in inleg.
En wat vinden jullie van maandelijks geld in iets stoppen, werkt dit beter dan in een keer grote bedragen?
Als je 'een deel van je inkomen' wilt beleggen, ontkom je er bijna niet aan :P

Voor aandelen, obligaties en andere zaken met variabele koers geldt sowieso ook dat je door automatisch te beleggen minder gevoelig bent voor de diverse valkuilen (je stapt niet meer zo snel op een hoogtepunt in, verkopen op een dieptepunt heb je alsnog zelf in de hand).
Mintos en andere platformen met autoinvest lenen zich op zich prima voor periodieke overschrijvingen, gewoon het maximum van je portfolio hoog genoeg instellen dat je nog een tijdje vooruit kan :)

Maar er zitten natuurlijk wel ook gewoon risico's aan dat soort platformen; wat gebeurt er als ze het financieel moeilijk krijgen? Men belooft wel van alles, maar komt dat ook uit? Uiteindelijk blijft natuurlijk gelden dat je betaald krijgt voor een bepaald risico dat je (een deel van je) inleg verliest. En de historisch gezien beste manier om het effect daarvan te beperken is door je risico te spreiden.
Fijn, bedankt voor je hulp! Ik heb hem ook zo ingesteld, hoe lang zit je al bij Mintos? Wat is je tot nu toe behaalde rendement?
Ik ben ook nog maar een Mintos-broekie, mijn account is van 16 juli 2017. Met ondertussen 1500 euro (de laatste 500 is van 20 september) ingelegd is er ondertussen 32,51 euro rente bijgekomen (en weer opnieuw geinvesteerd). Mintos claimt zelf dat dat een rendement van 10,99% (op jaarbasis) is/geeft.

Bij Viainvest ben ik blijven steken bij 450 euro sinds ongeveer dezelfde datum; dat is ondertussen 6,22 euro meer waard geworden wat zij voorspellen als een 10,29% jaar-rendement (7,93% gerealiseerd). Voor Twino geldt bijna hetzelfde; 7,6 euro boven op de 450 euro inleg. Zij komen daarmee op 7,63%... wat wel interessant is, want het geeft wel aan dat ieder platform dat rendement net anders berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
ACM schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 20:08:
Ik ben ook nog maar een Mintos-broekie, mijn account is van 16 juli 2017. Met ondertussen 1500 euro (de laatste 500 is van 20 september) ingelegd is er ondertussen 32,51 euro rente bijgekomen (en weer opnieuw geinvesteerd). Mintos claimt zelf dat dat een rendement van 10,99% (op jaarbasis) is/geeft.

Bij Viainvest ben ik blijven steken bij 450 euro sinds ongeveer dezelfde datum; dat is ondertussen 6,22 euro meer waard geworden wat zij voorspellen als een 10,29% jaar-rendement (7,93% gerealiseerd). Voor Twino geldt bijna hetzelfde; 7,6 euro boven op de 450 euro inleg. Zij komen daarmee op 7,63%... wat wel interessant is, want het geeft wel aan dat ieder platform dat rendement net anders berekent.
Hoe ga je om met hoe je tot (effectief) rendement komt? Ga je hierbij uit van de getallen die Mintos noemt, of reken je deze zelf door? Reden van mijn vraag is dat ik kijk naar de leningen en op de primary market wel interest rates zie, maar geen yield-to-maturity (welke m.i. lager ligt dan de voorgespiegelde interest rates). Een rekenvoorbeeldje aan de hand van lening 1840727-01, tegelijkertijd check of ik geen denkfout maak:
  • Principal is €700
  • Twee betalingen van resp. 299,6 en 400,40 met rentes van 6,03 en 3,45. Samen goed voor terugbetaling van €700 + 9,48 in rente
  • €9,48 over €700 is een rendement van 1,35%.
  • Er van uit gaande dat je exact op de dag vd start vd lening investeert en je geld dus zo kort mogelijk vast hebt staan behaal je bovengenoemd rendement in 2 maanden tijd. Maw, het effectieve rendement is 6x1,35%=8,1%

[ Voor 0% gewijzigd door BoB_HenK op 15-11-2017 12:04 . Reden: Paar typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@BoB_HenK Eerst even de link er bij https://www.mintos.com/en/1840727-01

De denkfout in je rekenvoorbeeld is dat na 1 maand er al 300 euro is afbetaald van de principal, die krijg je dan ook al terug, en kan je op dat moment weer investeren in een andere lening. De tweede maand staat er dan nog maar 400 euro open. Waar dan ook de rente overheen gaat.

Daarnaast staat de lening voor 2 maanden en 2 dagen genoteerd, waardoor je net tegen kleine verschillen aangaat lopen als je met puur maanden gaat rekenen. Ik heb het geprobeerd na te rekenen met dagen, maar dan kom ik ook niet perfect uit. Dus wellicht is de berekening van ID Finance wel net iets anders:

15.11.2017 : 700 euro staat open
16.12.2017 : 10% rente over 700 euro voor 31 dagen 5,9452, en voor 32 dagen 6,1369. Maar 31,5 dag komt al een stuk dichter in de buurt met 6,0410.
Op deze dag wordt er ook 299,60 afgelost van 700 euro. Dan staat er nog 400,40 open.
16.01.2018 : 10% rente over 400,40 euro voor 31 dagen 3,4006, Met 31,5 dag kom je dan ook weer dicht in de buurt met 3,4555.

Natuurlijk worden die bedragen ook weer naar ratio (van de investeerders) verdeeld.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:52
Ik gebruik ook twee auto-invest portfeuilles: een tot 10% en eentje met hogere rente en dus risico. Als het saldo te laag is (<10) dan koop ik handmatig op de secondary market met korting wat kleine leningen in.

Overigens registreerd Mintos in enkele decimalen achter de komma, je hebt de Excel nodig om die discounts terug te vinden :D

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
Zijn er mensen met ervaringen met Bondora? Ik heb een account en kreeg een mail over de secondary markt.
Ik wist niet dat er een secundaire markt was. Dashboard ziet er volgens mij ook beter uit.

Bondora
How to sell loans on Secondary Market
YouTube: How to sell loans on Secondary Market

*knip* Referrals zijn niet zomaar de bedoeling op Tweakers

[ Voor 10% gewijzigd door Yorinn op 30-12-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
Qwerty-273 schreef op woensdag 15 november 2017 @ 12:25:
@BoB_HenK Eerst even de link er bij https://www.mintos.com/en/1840727-01

De denkfout in je rekenvoorbeeld is dat na 1 maand er al 300 euro is afbetaald van de principal, die krijg je dan ook al terug, en kan je op dat moment weer investeren in een andere lening. De tweede maand staat er dan nog maar 400 euro open. Waar dan ook de rente overheen gaat.

Daarnaast staat de lening voor 2 maanden en 2 dagen genoteerd, waardoor je net tegen kleine verschillen aangaat lopen als je met puur maanden gaat rekenen. Ik heb het geprobeerd na te rekenen met dagen, maar dan kom ik ook niet perfect uit. Dus wellicht is de berekening van ID Finance wel net iets anders:

15.11.2017 : 700 euro staat open
16.12.2017 : 10% rente over 700 euro voor 31 dagen 5,9452, en voor 32 dagen 6,1369. Maar 31,5 dag komt al een stuk dichter in de buurt met 6,0410.
Op deze dag wordt er ook 299,60 afgelost van 700 euro. Dan staat er nog 400,40 open.
16.01.2018 : 10% rente over 400,40 euro voor 31 dagen 3,4006, Met 31,5 dag kom je dan ook weer dicht in de buurt met 3,4555.

Natuurlijk worden die bedragen ook weer naar ratio (van de investeerders) verdeeld.
Volgens mij hebben we het hier over een aantal verschillende zaken: De 'NAR' zoals Mintos deze berekent, de YTM (in het geval van een secundaire markt lening) en de geldende interest rate op de lening.

Ik begrijp je berekening m.b.t. de interest rates per aflossing en kan deze berekening ook zelf maken voor deze en andere leningen (wijkt hier en daar eens 0.1% af, zal wel net andere berekenmethode van de originators zijn). Dit laat echter (toch?) onverlet dat de zuivere netto return op het voorbeeld 8,1% is.

Ik blijf daarmee benieuwd hoe men hier het effectieve rendement post-fact uitrekent of zelfs evt. voorspelt. Dit laatste is natuurlijk een stuk lastiger, m.n. vanwege de her-investering die je hierboven ook zelf beschrijft (en is tegelijkertijd het verschil tussen de 8,1% op de individuele lening vs. de X% incl. de herinvestering).

Ik lees veel over de primary market en (auto) investeringsprofielen; voor diegenen die ook actief zijn op de secundaire markt, op wat voor leningen richt jullie je?

Tot slot zet ik ook mijn Mintos referall nog even schaamteloos in het rijtje :> : 7YREUG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
BoB_HenK schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:07:
[...]

Volgens mij hebben we het hier over een aantal verschillende zaken: De 'NAR' zoals Mintos deze berekent, de YTM (in het geval van een secundaire markt lening) en de geldende interest rate op de lening.

Ik begrijp je berekening m.b.t. de interest rates per aflossing en kan deze berekening ook zelf maken voor deze en andere leningen (wijkt hier en daar eens 0.1% af, zal wel net andere berekenmethode van de originators zijn). Dit laat echter (toch?) onverlet dat de zuivere netto return op het voorbeeld 8,1% is.

Ik blijf daarmee benieuwd hoe men hier het effectieve rendement post-fact uitrekent of zelfs evt. voorspelt. Dit laatste is natuurlijk een stuk lastiger, m.n. vanwege de her-investering die je hierboven ook zelf beschrijft (en is tegelijkertijd het verschil tussen de 8,1% op de individuele lening vs. de X% incl. de herinvestering).
Mijn 2 cents voor het rendement. De exacte berekening daarvan kun je pas aan het eind van de rit maken. Hoe je het ook bekijkt het rendement kun je slechts benaderen. Wat ik bij Mintos niet vind kloppen is dat in de NAR de potentiële winst van een discount op de secundaire markt gelijk wordt meegenomen.
Ik heb ook wat leningen met een forse discount gekocht (geen buy-back garantie, wel flinke achterstand) in de hoop dat er ooit wat uit gaat komen. Maar het verschil tussen aankoopprijs en nominale waarde van deze posten staat al in mijn 'winst" bij Mintos. terwijl de (logische) verwachting is dat ik hier verlies ga maken, namelijk mijn aankoopprijs :X
Ik lees veel over de primary market en (auto) investeringsprofielen; voor diegenen die ook actief zijn op de secundaire markt, op wat voor leningen richt jullie je?

Tot slot zet ik ook mijn Mintos referall nog even schaamteloos in het rijtje :> : 7YREUG
Afgezien van de alles of niets gokjes zoals hierboven al vermeld, vul ik via de secundaire markt op basis van een buy back garantie (eigenlijk hetzelfde als mijn auto invest profielen) de bedragen op die over blijven, oftewel bedragen beneden de 10 euro.
(zojuist in twee geïnvesteerd voor een bedrag van 3,31 en 3,17, dat was mijn nog openstaande saldo.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:14
Ik heb al een tijdje zitten kijken naar crowdfunding en Mintos. Na een tijdje toekijken heb ik toch maar de stap genomen en ben met een klein bedrag ingestapt bij Mintos (uiteraard met een referral van dit topic). Het is momenteel voornamelijk een nieuw iets om mij in te verdiepen naast mijn normale beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik ben zojuist begonnen bij Mintos via een referral van een Tweaker. Ik heb net mijn eerste leningen geselecteerd, maar ik vind het nog lastig kiezen uit de ~3800 leningen die momenteel voldoen aan de kenmerken die eerder in dit topic geschetst zijn m.b.t. munteenheid, minimale rente, buyback guarantee, status, ammortization period en LTV.

Met deze filters houd ik twee categorieën over: car loans en pawnbroking loans, beide van partijen die volgens de eerder aangehaalde analyse van explorep2p.com te vertrouwen zijn (Mogo en Banknote). Waarop baseren jullie de keuze voor een lening als je veel vergelijkbare leningen ziet? En wat is jullie overweging om een lening met een termijn van 1 dag of juist 4 jaar te kiezen?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
Waarop baseren jullie de keuze voor een lening als je veel vergelijkbare leningen ziet? En wat is jullie overweging om een lening met een termijn van 1 dag of juist 4 jaar te kiezen?
Ik selecteer op looptijd. Ik wil een spreiding in looptijd en heb een voorkeur voor een korte looptijd.
Ik zie een korte looptijd als minder risico.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BoB_HenK schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 13:07:
Eerlijk gezegd doe ik daar ongeveer net zoveel mee als mijn reguliere beleggingen; weinig.

Je kunt je er wel heel erg druk om maken en veel tijd insteken, als je dat leuk vindt moet je dat zeker doen. Maar mijns inziens heeft het niet superveel nut. Ik hou wel maandelijks mijn 'saldo' bij, waarbij ik dus effectief noteer hoeveel meer de portefeuilles waard zijn geworden tov de vorige maand.
Echt veel heb ik daar niet aan, maar dat hou ik dus weer vooral bij omdat ik het leuk vind :P

Zolang het duidelijk meer is dan sparen vind ik het op zich wel best. Ik heb niet die inleg gedaan om precies op X% per jaar uit te komen, maar vooral om het beleggingsdeel van mijn geld wat anders te spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:01
no1san schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 12:23:
Zijn er mensen met ervaringen met Bondora? Ik heb een account en kreeg een mail over de secondary markt.
Ik wist niet dat er een secundaire markt was. Dashboard ziet er volgens mij ook beter uit.

Bondora
How to sell loans on Secondary Market
YouTube: How to sell loans on Secondary Market

***members only***
Ziet er idd stukken beter uit dan de rest, maar ze hebben echt extreem weinig aanbod van goede loans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:21
Railgunner schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 20:47:
Ik ben zojuist begonnen bij Mintos via een referral van een Tweaker. Ik heb net mijn eerste leningen geselecteerd, maar ik vind het nog lastig kiezen uit de ~3800 leningen die momenteel voldoen aan de kenmerken die eerder in dit topic geschetst zijn m.b.t. munteenheid, minimale rente, buyback guarantee, status, ammortization period en LTV.

Met deze filters houd ik twee categorieën over: car loans en pawnbroking loans, beide van partijen die volgens de eerder aangehaalde analyse van explorep2p.com te vertrouwen zijn (Mogo en Banknote). Waarop baseren jullie de keuze voor een lening als je veel vergelijkbare leningen ziet? En wat is jullie overweging om een lening met een termijn van 1 dag of juist 4 jaar te kiezen?
Ik heb juist bij Banknote de meeste late payments, ik heb hem er dan ook uitgegooid

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:24
ACM schreef op donderdag 9 november 2017 @ 22:13

- ondergrens van 10%
- maximaal 10 euro
- alleen in euro's

Heb op basis van bovenstaande gegevens ook een account gemaakt en een initiële investering gedaan van 300€
Als het leuk loopt dan over paar maanden wat meer geld investeren.

• Johnny
  • Laatst online: 17:14

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Even een heads-up voor Mintos-investeerders. Er is nu een actie waarbij je korting krijgt op lange termijn leningen, je moet wel inloggen en op een knop drukken om mee te doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En de bijbehorende blog post met meer details
https://blog.mintos.com/n...shback-campaign-launched/

• Railgunner
Tot nu toe heb ik alleen leningen met een looptijd van 24 maanden of korter geselecteerd (merendeel rond de 12 maanden). Het geld voor 4-5 jaar wegzetten bij een buitenlandse / ongereguleerde partij geeft me nl. geen goed gevoel. Maar deze bonussen zijn wel interessant :P. Ik denk dat ik een klein bedrag in leningen met een langere looptijd stop.

[ Voor 14% gewijzigd door Railgunner op 14-12-2017 15:05 ]

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Railgunner schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:37:
Tot nu toe heb ik alleen leningen met een looptijd van 24 maanden of korter geselecteerd (merendeel rond de 12 maanden). Het geld voor 4-5 jaar wegzetten bij een buitenlandse / ongereguleerde partij geeft me nl. geen goed gevoel. Maar deze bonussen zijn wel interessant :P. Ik denk dat ik een klein bedrag in leningen met een langere looptijd stop.
Zo dacht ik er ook over :P

Met annuitaire leningen wordt dat risico natuurlijk wel gedrukt. En op zich bestaat ook daar de buy back guarantee, dus je hebt vooral risico op de tussenpartijen...

• MrAngry
Plus het risico dat het hele platform omvalt. Is me onduidelijk wat er juridisch dan gebeurt (heb je een deal met mintos of met de loan provider).

• BB-One
MrAngry schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:20:
Plus het risico dat het hele platform omvalt. Is me onduidelijk wat er juridisch dan gebeurt (heb je een deal met mintos of met de loan provider).
Van de website:
By investing in a loan, investors are buying claim rights against a borrower based on the assignment agreement. Neither Mintos nor the loan originator is responsible for a borrower failing to service the loan, including for late payments. In the case that a borrower is unable to repay the loan, investors may lose some or all of their invested capital.

Feitelijk heb je dus een deal met de uiteindelijke lener. (even afgezien van de buy back garantie)

• Railgunner
En wat als het hele platform niet meer toegankelijk is? Hoe kun je dan inzien wie de uiteindelijke lener is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Railgunner schreef op donderdag 14 december 2017 @ 18:25:
En wat als het hele platform niet meer toegankelijk is? Hoe kun je dan inzien wie de uiteindelijke lener is?
Zelfs als het platform toegankelijk is kun je nog niet zien wie de uiteindelijke lener is, tenminste ik neem aan dat er in Letland meerdere 46 jarige mannen met een mazda 626 uit 1996 rondrijden...
(alhoewel... 8) )
Als je het exact wilt weten: Vraag het na bij Mintos zelf.

Maar ik voor mezelf vind het acceptabel genoeg dat ik een overzicht van mijn leningen kan downloaden, weet wie de originator is en dat ik een buy back garantie heb. Het 'enige' risico dat ik loop is dat de loan originator out of business gaat.

Mintos zorgt voor een backup van gegevens naar een derde partij als Mintos zelf omvalt.
In the unlikely event of Mintos folding, investors will be given full information from the Mintos database on the transactions they have concluded within the framework of the marketplace. The Mintos liquidator or administrator will take all necessary actions to transfer the servicing of all loans and investments to an appropriate manager. In order to ensure the implementation of the aforementioned provision, Mintos and the law firm FORT have entered into a contract of bailment under which each month Mintos transfers data media containing all current data from Mintos to FORT, which accepts the data for storage.
Marktplaatsen zoals Mintos zijn natuurlijk wel een risico, vandaar ook dat ik daar alleen geld stal wat ik daadwerkelijk kan missen en 2 dat ik een bepaald maximumbedrag heb dat ik daar open wil hebben staan. Zodat als het fout gaat ik wel even hard moet slikken, maar dat het een paar dagen later weer 'vergeten' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FankdeRouw
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-10-2024
Na veel meegelezen te hebben nu maar eens een keer wat posten. Zelf heb ik de stap gemaakt om wat minder in Mintos te investeren en ook bij andere buitenlandse platforms te investeren.

EstateGuru is er één van. Vastgoed, met dus hypothecaire zekerheid en rentes van ca 10 %. Korte leningen van 1-2 jaar.

Blijf me verbazen over de professionele website/dashboard bij EstateGuru. Natuurlijk kan het allemaal uiterlijke schijn zijn, maar het is van alle platforms waar ik bij zit verre weg het duidelijkste en meest informatief. Alles is overzichtelijk terug te vinden.

Inmiddels investeer ik zelf al een half jaar met een vast bedrag via auto invest. Geen problemen tot nu toe. Kan een heel lang verhaal hier houden maar zelf kijken geeft denk ik een goede indruk. Vragen, stel ze gerust.

*knip* Referrals zijn niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 28% gewijzigd door Yorinn op 30-12-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Nu ik ruim een maand bij Mintos zit en al wat rente-/aflosbetalingen heb ontvangen, heb ik eens naar het rendement gekeken. Volgens Mintos is mijn NAR nu 10,69%; ik verwacht dat deze in 2018 rond de 11% zal zitten. Als ik dit afzet tegen de rente van 0,4% op een vrij opneembare internetspaarrekening zie ik dat ik met €37 aan investeringen op Mintos meer rendement maak dan met €1.000 op een spaarrekening. Uiteraard is het qua risico ongeveer de andere kant van het spectrum, maar dit heeft mij doen besluiten om wat meer in te leggen bij Mintos, zodat ik mijn verwachte rentebaten over 2018 minstens zal evenaren met inkomsten uit Mintos.

Nu alleen maar hopen dat mijn investeringen allemaal current blijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Railgunner schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:49:
Nu ik ruim een maand bij Mintos zit en al wat rente-/aflosbetalingen heb ontvangen, heb ik eens naar het rendement gekeken. Volgens Mintos is mijn NAR nu 10,69%; ik verwacht dat deze in 2018 rond de 11% zal zitten. Als ik dit afzet tegen de rente van 0,4% op een vrij opneembare internetspaarrekening zie ik dat ik met €37 aan investeringen op Mintos meer rendement maak dan met €1.000 op een spaarrekening. Uiteraard is het qua risico ongeveer de andere kant van het spectrum, maar dit heeft mij doen besluiten om wat meer in te leggen bij Mintos, zodat ik mijn verwachte rentebaten over 2018 minstens zal evenaren met inkomsten uit Mintos.

Nu alleen maar hopen dat mijn investeringen allemaal current blijven ;).
Let wel op dat als je bij Mintos met discount een lening op de 'tweedehands' markt koopt, deze discount gelijk als 'winst' wordt gerekend en daarmee dus ook mee telt voor je NAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Tot nu toe heb ik enkel op de primary market geïnvesteerd. Is die secondary market interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Railgunner schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:21:
Tot nu toe heb ik enkel op de primary market geïnvesteerd. Is die secondary market interessant?
Ik gebruik het voornamelijk om kleinere terugbetalingen weer te investeren. In de secondary markt kun je feitelijk elk bedrag investeren, bijvoorbeeld ook € 0,15, je hoeft dus niet minimaal € 10 te investeren. Voor de rest kun je ook selecteren op buyback garantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
Ah, dat is dan inderdaad interessant. Nu moet ik wachten tot ik 10 euro aan kleine betalingen bij elkaar heb, of geld bijstorten waardoor ik minimaal €10 kan investeren. Goed om te weten dat deze optie er ook is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Je kunt voor de secondary markt ook een filter aanmaken, heb je met een klik de leningen die voldoen aan je vooraf ingestelde wensen, zoals bijvoorbeeld buy-back garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zit even te rekenen hoeveel een lening oplevert aan rente.
Heb hier uiteindelijk maar een sjabloon voor gedownload, zou dit kloppen?

Stel ik ga in een project van Funding Circle investeren met 500 euro.
Dit project heeft een rente van 12% (1% is voor FC dus wordt het 11%) en een looptijd van 3 jaar.

Berekening:
Bedrag van de lening: 500,00
Rente op jaarbasis: 11,00%
Rente op maandbasis: 0,92% (jaarrente gedeeld door 12)
Aantal jaren: 3,00
Conversie naar maanden: 16,37
Maandelijkse afbetaling: 16,37
Totaal ontvangen bedrag: 589,30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:19:
Ik zit even te rekenen hoeveel een lening oplevert aan rente.
Heb hier uiteindelijk maar een sjabloon voor gedownload, zou dit kloppen?

Dit project heeft een rente van 12% (1% is voor FC dus wordt het 11%) en een looptijd van 3 jaar.

Berekening:
Bedrag van de lening: 500,00
Rente op jaarbasis: 11,00%
Rente op maandbasis: 0,92% (jaarrente gedeeld door 12)
Aantal jaren: 3,00
Conversie naar maanden: 16,37
Maandelijkse afbetaling: 16,37
Op een paar kleine verschillen klopt je berekening.

Heb je geen sjabloon voor nodig. Zit gewoon standaard in excel...
=-BET(Maandrente;looptijd;startbedrag)

en maandrente bereken je als volgt:
=(jaarrente)^(1/12)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Het eind bedrag klopt dus?
Ik zag het later ook, zal eens zelf gaan rekenen om te kijken of ik op hetzelfde bedrag kom.

Edit: Toch eens gaan rekenen.
Jaarrente: 11%
=(11)^(1/12)= 1,22118855%

=-BET(1,22118855;36;500)= €610,59
Dat is een ander bedrag dan de €589,30

[ Voor 38% gewijzigd door Binnetie op 30-12-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Binnetie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:08:
Het eind bedrag klopt dus?
Ik zag het later ook, zal eens zelf gaan rekenen om te kijken of ik op hetzelfde bedrag kom.

Edit: Toch eens gaan rekenen.
Jaarrente: 11%
=(11)^(1/12)= 1,22118855%

=-BET(1,22118855;36;500)= €610,59
Dat is een ander bedrag dan de €589,30
Jaarrente moet je wel met 1 ervoor nemen. Dus 1,11 en dan van de uitkomst weer 1 afhalen.

Maar helemaal exact klopt het toch nooit, want soms krijg je al op de 25e van de maand betaalt en soms pas de 30e.

[ Voor 10% gewijzigd door BB-One op 30-12-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BB-One schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:02:
en maandrente bereken je als volgt:
=(jaarrente)^(1/12)
't Lijkt me dat als er maandelijks betaald wordt, de rente gewoon lineair wordt berekend? Er is tenslotte geen cummulatief effect (rente op rente).

Om maar een praktijkvoorbeeld te geven, voor een lening van 3 jaar, met 11,99% (dus 10,99% netto) geven ze mij bij een bedrag van 100 euro, uiteindelijk 3,27 per maand. En dat komt precies overeen met de uitkomst van deze functie: =PMT(0,1099/12; 36; 100)

Met jouw renteberekening had dat 3,25 moeten zijn.
Binnetie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:19:
Voor dat praktijkvoorbeeld komen ze uiteindelijk uit op 115,02 euro (0,43 + (34*3,27) + 3,41) en niet op 117,72 (36*3,27). Dat zal wel komen doordat die lening uiteindelijk iets halverwege de maand betaald wordt (eerste maand was van 15 dec tot 28 dec, de laatste is ook een halve, maar wel een waar gelijk meer wordt betaald). Met 500 euro komt er inderdaad 16,37 euro uit die functie, maar het hoeft dus niet per se precies 36x dat bedrag te worden.

Let trouwens op dat het ivm risicospreiding beter is om niet 1x 500 euro uit te geven, maar 5x 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@ACM helder dankjewel. Spreiding lijkt me inderdaad beter.
Toevallig zie ik 2 bedrijven bij mij in de buurt die een financiering hebben aangevraagd. Ben daar eens naar gaan informeren bij een vriend die ze beide wel kent. Zzp’ers en hebben mooie cijfers, maar dat zegt niet zoveel over de privésituatie. Beide in scheiding, huis moet verkocht worden enzo. Risicoprofiel is dan C maar vraag me af hoe FC hier naar kijkt. Zal de privé situatie ook getoetst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Binnetie schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:39:
Toevallig zie ik 2 bedrijven bij mij in de buurt die een financiering hebben aangevraagd. Ben daar eens naar gaan informeren bij een vriend die ze beide wel kent. Zzp’ers en hebben mooie cijfers, maar dat zegt niet zoveel over de privésituatie. Beide in scheiding, huis moet verkocht worden enzo. Risicoprofiel is dan C maar vraag me af hoe FC hier naar kijkt. Zal de privé situatie ook getoetst worden?
Goede vraag, maar de wedervraag is natuurlijk wel of dat ook echt lange-termijn invloed op de bedrijfsvoering gaat hebben?
Ben alleen bang dat je die vraag aan fundingcircle zelf moet vragen, gezien de Zzp-ers hoofdelijk aansprakelijk zullen zijn, zou je verwachten dat er wel iets van een controle op persoonlijk vlak geldt... Maar daar komt ook allerlei privacy-gedoe bij kijken, dus er mag niet zomaar van alles worden gevraagd of gechecked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik heb net van de 6 platformen waar ik aan deelneem zitten kijken hoe je een jaaroverzicht kan krijgen voor de belastingaangifte... Maar dat is nog best lastig voor de buitenlandse.

Die van Lendahand is vandaag al te downloaden en die van Funding Circle komt ook wel goed.
Van Twino kon ik ook vandaag een duidelijk overzicht met de accountwaardes op 1 januari en 31 december 2017 downloaden.

Maar van Estateguru, Mintos en Viainvest is het niet alleen niet te downloaden, ze hebben uberhaupt geen weergave van de accountwaarde op een bepaalde datum...
Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat natuurlijk graag en het zou nog kunnen dat ze een jaarsamenvatting opsturen. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik er nu nog aan dacht. Als je dit later doet, moet je aan de hand van de transacties gaan terugrekenen wat de waarde aan het eind van 1 januari was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
In Mintos zit een knopje tax report in de account settings. Ik heb er net maar eens op gedrukt. Dan krijg je "Thank you! Your request has been submitted. We will contact you shortly."

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
ACM schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:46:
Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat natuurlijk graag en het zou nog kunnen dat ze een jaarsamenvatting opsturen. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik er nu nog aan dacht. Als je dit later doet, moet je aan de hand van de transacties gaan terugrekenen wat de waarde aan het eind van 31 december was.
Het is wellicht een detail, maar de peildatum van de belastingdienst is 1 januari en niet 31 december. In veel gevallen maakt dit niets uit, maar een mutatie op 1 van die datums kan wellicht impact hebben op je belastingaangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
voor Mintos heb ik mijn current investments gedownload (excel-bestand) deze heeft een kolom met 'outstanding principal'. Dit is de totaalwaarde van je huidige portefeuille excl eventueel aanwezige 'cash' geld.
Probleem is alleen dat als je vandaag of gisteren terugbetalingen hebt gehad je dat niet meer helemaal goed kunt terugrekenen, laat staan als je over 15 maanden je aangifte 2018 gaat doen waar je dus de waarde 1-1-2018 voor moet hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

BB-One schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:47:
voor Mintos heb ik mijn current investments gedownload (excel-bestand) deze heeft een kolom met 'outstanding principal'. Dit is de totaalwaarde van je huidige portefeuille excl eventueel aanwezige 'cash' geld.
Probleem is alleen dat als je vandaag of gisteren terugbetalingen hebt gehad je dat niet meer helemaal goed kunt terugrekenen, laat staan als je over 15 maanden je aangifte 2018 gaat doen waar je dus de waarde 1-1-2018 voor moet hebben....
Bij Mintos kan je via 'Account Statement' filteren op een bepaalde datumperiode. Bovenaan staat de 'opening balance' en onderaan staat dan de closing balance op de laatste dag daarvan.

Als je die begindatum zet op het benodigde jaar en daarna de einddatum op 'vandaag' zou je het dus terug moeten kunnen rekenen met die totalen die er ook staan gecombineerd met de huidige waarde (die daar niet staat, maar wel op de overview-pagina).

[ Voor 18% gewijzigd door ACM op 02-01-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik kreeg een vrij terechte vraag van een collega: waarom zal een bedrijf of ZZP'er een lening aangaan via bijvoorbeeld Funding Circle. Je zou denken dat als een bank het financieert dat het voordeliger is. Ik zie soms rentes van 13% bij een ricisco C project voorbij komen. Maar een bank geeft toch lagere rentes? Of zien ze al heel snel een risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Dit is wat Funding Circle er zelf over zegt:
In tegenstelling tot bankkredieten vindt de kredietverlening bij Funding Circle rechtstreeks tussen bedrijven en investeerders plaats – en daardoor zonder de hoge transactiekosten van traditionele banken. Als bedrijf profiteert u van gunstige voorwaarden en een snel en eenvoudig proces. Als investeerder profiteert u van een aantrekkelijk rendement in een investeringsklasse waartoe gewoonlijk alleen banken toegang hebben. Tegelijkertijd creëert u arbeidsplaatsen en stimuleert u groei, doordat u in kleine en middelgrote bedrijven investeert.
't Is geen heel duidelijk antwoord, maar geeft in ieder geval wat denkrichtingen. Het lijkt me verder dat ook banken niet voor iedere klant hun laagste tarief berekenen. Ook zij zullen met e.o.a. risico-gebaseerd model werken. En je hebt vast ook nog wel bedrijven die afgewezen worden bij banken of zelf gewoon slechte ervaringen hebben ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
ACM schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:46:
Ik heb net van de 6 platformen waar ik aan deelneem zitten kijken hoe je een jaaroverzicht kan krijgen voor de belastingaangifte... Maar dat is nog best lastig voor de buitenlandse.

Die van Lendahand is vandaag al te downloaden en die van Funding Circle komt ook wel goed.
Van Twino kon ik ook vandaag een duidelijk overzicht met de accountwaardes op 1 januari en 31 december 2017 downloaden.

Maar van Estateguru, Mintos en Viainvest is het niet alleen niet te downloaden, ze hebben uberhaupt geen weergave van de accountwaarde op een bepaalde datum...
Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat natuurlijk graag en het zou nog kunnen dat ze een jaarsamenvatting opsturen. Maar ik ben in ieder geval blij dat ik er nu nog aan dacht. Als je dit later doet, moet je aan de hand van de transacties gaan terugrekenen wat de waarde aan het eind van 1 januari was.
Heb je deze niet gemaild gekregen? Krijg van bijna alle sites waar ik actief ben elke dag een overzichtje.

Waarom heb je gekozen om via viainvest te investeren? Ik ben er ook actief maar ben nu mijn geld eruit aan 't halen omdat ze taxes inhouden, als enige van al die platforms.. Of heb jij dit weten op te lossen zonder dat je allerlei certificaten moet regelen en opsturen? (leek mij wat veel moeite en er zijn genoeg andere platforms)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Maaark schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:45:
Heb je deze niet gemaild gekregen? Krijg van bijna alle sites waar ik actief ben elke dag een overzichtje.
Die dagoverzichten zijn doorgaans weinig bruikbaar voor de belastingaangifte. Bij Mintos staat er alleen maar het openstaande saldo en de 'profit', maar die bevat bijvoorbeeld niet de cash backs, noch de waarde van de uitstaande leningen. Dus de totale waarde van je portefeuille kan je er niet uit halen. Voor Viainvest geldt hetzelfde en Estateguru stuurt mij sowieso niets. Die van Twino is er wel bruikbaar voor... Maar die hadden dus ook een 'echte' jaaropgave op de site :P

Kortom, nee, de meeste mails die automatisch gestuurd worden zijn niet erg bruikbaar. Is wat jij hebt toegestuurd gekregen wel daadwerkelijk bruikbaar?
Waarom heb je gekozen om via viainvest te investeren? Ik ben er ook actief maar ben nu mijn geld eruit aan 't halen omdat ze taxes inhouden, als enige van al die platforms.. Of heb jij dit weten op te lossen zonder dat je allerlei certificaten moet regelen en opsturen? (leek mij wat veel moeite en er zijn genoeg andere platforms)
Dat is inderdaad een goede vraag... het zag er wel ok uit, maar ik twijfel nog of ik er lang blijf om dezelfde argumenten als de jouwe. Heb je nog tips voor alternatieven die niet Mintos, Twino of Estateguru (of Lendahand en FundingCircle) heten? :P

Ben wel van plan die belasting van mijn inkomstenbelasting af te halen ('in buitenland betaalde belasting'), indien mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 06-01-2018 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
Binnetie schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:49:
Ik kreeg een vrij terechte vraag van een collega: waarom zal een bedrijf of ZZP'er een lening aangaan via bijvoorbeeld Funding Circle. Je zou denken dat als een bank het financieert dat het voordeliger is. Ik zie soms rentes van 13% bij een ricisco C project voorbij komen. Maar een bank geeft toch lagere rentes? Of zien ze al heel snel een risico?
P2P platforms fiancieren het meestal onder net wat andere voorwaarden dan banken of accepteren een andere vorm van onderpand, waardoor het voor de ondernemer interessant kan zijn om wat extra rente te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Maaark op 06-01-2018 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maaark
ACM schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:52:
[...]

Die dagoverzichten zijn doorgaans weinig bruikbaar voor de belastingaangifte. Bij Mintos staat er alleen maar het openstaande saldo en de 'profit', maar die bevat bijvoorbeeld niet de cash backs, noch de waarde van de uitstaande leningen. Dus de totale waarde van je portefeuille kan je er niet uit halen. Voor Viainvest geldt hetzelfde en Estateguru stuurt mij sowieso niets. Die van Twino is er wel bruikbaar voor... Maar die hadden dus ook een 'echte' jaaropgave op de site :P

Kortom, nee, de meeste mails die automatisch gestuurd worden zijn niet erg bruikbaar. Is wat jij hebt toegestuurd gekregen wel daadwerkelijk bruikbaar?

[...]

Dat is inderdaad een goede vraag... het zag er wel ok uit, maar ik twijfel nog of ik er lang blijf om dezelfde argumenten als de jouwe. Heb je nog tips voor alternatieven die niet Mintos, Twino of Estateguru (of Lendahand en FundingCircle) heten? :P

Ben wel van plan die belasting van mijn inkomstenbelasting af te halen ('in buitenland betaalde belasting'), indien mogelijk.
Zo ver had ik nog niet nagedacht :) Ik heb dan dus hetzelfde ontvangen en kan er dus ook niks mee :) Bij EG kun je het denk ik wel snel achterhalen door naar de transacties te kijken, weinig activiteit dit jaar so far..

Wat zoek je precies?

Ik ben wel fan van vastgoed P2P sites omdat er een duidelijk onderpand is en daar zit dan ook ongeveer 75% van mijn P2P investeringen in. EG vind ik de beste, maar crowdestate heeft ook wel leuke projecten. Bulkestate is er nog een, maar deze is nog niet echt klaar volgens mij. Als je investeert dan krijg je een factuur per mail met de data die je moet gebruiken voor de overboeking :P Voelt heel ouderwets aan.

Housers.com ziet er ook erg goed uit, maar ze willen geen NL residents accepteren helaas..

Als je opzoek ben naar lening marketplaces dan zijn dit ook nog wel goede sites:
Bondora (let op: geen buyback! ben alleen actief in AA loans en met mega kleine bedragen in de lage kwaliteits leningen maar met mega hoge rentes (40%+))
Viventor (Zit ook een NL loan originator op)
Peerberry
Swaper
Dofinance
Robocash (Ze zijn hun platform aan 't verbouwen dus nu geen loans beschikbaar)

Vwb de IB aangifte, volgens mij zou je dat in dit geval niet mogen doen omdat we in NL deze belasting niet kennen en dat dat veld in de aangifte er alleen is om dubbele belastingen te voorkomen. Maar hier ben ik niet zeker van.
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste