loewie1984 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:18:
Vraagje voor de Kodiaq rijders. Ik heb een occasion lease Kodiaq ontvangen uit 2020.
Het betreft hier een Ltd. Business Edition. Deze heeft ACC.
Nu kom ik van een Volvo XC40 af dus ik wist dat ik enige functionaliteit, veiligheid en comfort ging inleveren, maar ik vroeg me af of deze Skoda ook een soort van collision detection heeft en hierdoor dus zelf actie onderneemt in geval van een dreigende botsing. Zoals acuut remmen of bij-remmen.
Weet iemand of dit onderdeel uitmaakt van de beveiligingssystemen van de Kodiaq?
edit: Ik vind
hier een gelijkwaardig model en er staat bij:
bots waarschuwing systeem, dat heb ik gezien als ik te dichtbij op mijn voorbijganger rij dan krijg ik een icoontje van 2 auto's die tegen elkaar aanknallen
bots herkenning systeem, dat zal wel zijn als het te laat is en je hebt geknald, dan zal ie wel de hulpdiensten bellen...
Ik heb ook een 2020 Limited Business edition en wat betreft de collition detection kan ik je zeggen dat hij zeker zelf bijremt. Soms piept hij net als ik zelf ga remmen en dan schiet hij gelijk de ABS in zonder dat ik daarvoor heel hard op de rem hoef te drukken.
Of hij ook helemaal uit zichzelf remt is iets wat ik (gelukkig?) nog niet weet.
Dat icon van die 2 auto's achter elkaar krijg je te zien als je te dicht op de voorligger zit. Te dicht als in: dichter dan dat de ACC op de kortste volgafstand zelf zou doen.
Hulpdiensten bellen doet hij volgens mij ook ja. Ook nog niet getest trouwens
edit: nog een paar dingen uit je vervolgpost:
Stoelen: Ik heb zelf geen Volvo gehad, maar lees eigenlijk overal wel lovende verhalen over die stoelen. Je bent gewoon verwend nu
Het start-stop systeem werkt net iets te traag: Dat is zeker een ding, maar heb er eigenlijk alleen last van als ik vooraan sta bij een verkeerslicht. Vaak start ik hem dan al wat eerder met een heel klein tikje gas (niet te veel zodat de auto-hold er wel op blijft zitten) als ik het gevoel heb dat ik bijna aan de beurt ben. In de file, of verder achterin de rij vind ik het minder van belang. Dan zie je toch aankomen wanneer je weer mag rijden.
Navigatie op SD kaart is zo 2010: Voor mij was het een vooruitgang

(Kom van een 2008 Mondeo af waar de navi op een aparte DVD stond.)
Maar voor navi gebruik ik eigenlijk altijd Android Auto. Werkt gewoon makkelijker met spraakopdrachten en/of intergratie met de google agenda.
Geen wireless carplay: Was nog niet beschikbaar in 2020. Nu wel als add-on geloof ik.
Zelf heb ik mijn telefoon in een Brodit houder. De laadkabel daarvan kan ook data aan, dus op die manier is hij gelijk gekoppeld met AA. Kan ik mooi Flitsmeiser op de telefoon open hebben, en Maps op het scherm van de auto.
Alle bediening zat op het stuur, eenvoudig via 2 selectie knoppen en 4 navigatieknoppen aan beide kanten ook voor de ACC. Nu heb ik een aparte hendel, niet onoverkomelijk maar wel gedateerd vind ik: Is bij (bijna?) alle VAG auto's nog steeds de standaard. De eerdergenoemde Mondeo had ook knoppen op het stuur, maar na een korte gewenningsperiode met af en toe een random knipperlicht of grootlicht-seintje als ik weer eens de verkeerde hendel had ben ik er nu inmiddels wel aan gewend.
[
Voor 34% gewijzigd door
Smurf op 24-05-2022 10:56
]