Het grote ŠKODA topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Delirius schreef op maandag 17 maart 2025 @ 18:26:
Hopelijk kan/wil iemand me helpen. Ben aan het kijken naar Karoq occasions van 3-4 jaar oud. Heeft iemand de afmetingen voor me van de kofferbak? Dus lxbxh? Inhoud kan ik overal opzoeken maar afmetingen zeggen me meer over wat je er allemaal daadwerkelijk in kunt stoppen.
Ik zou ook langs de dealer gaan. Want zelfs opmeten zegt niks. Je hebt namelijk vaak een dubbele bodem en soms wel of geen reservewiel, maar wel die ruimte. En als je daar alles uit haalt, en onder de dubbele bodem ook mee kunt tellen, is dat heel anders dan alles boven de dubbele bodem.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 21:14
Hopelijk kan/wil iemand me helpen. Ben aan het kijken naar Karoq occasions van 3-4 jaar oud. Heeft iemand de afmetingen voor me van de kofferbak? Dus lxbxh? Inhoud kan ik overal opzoeken maar afmetingen zeggen me meer over wat je er allemaal daadwerkelijk in kunt stoppen.
Ik ken het probleem. Ik moest een auto hebben waar de rolstoel van de kleine in moest passen, maar super veel stationwagens en SUVs hebben een leuk aantal liters, maar zijn vanaf de vloer tot aan het plafond gewoon te laag. Uiteindelijk heb ik de Octavia MHEV omdat daar de bodem zo laag mogelijk is. Ja je hebt een tildrempel, maar wel de hoogte die nodig is. De PHEV van de Octavia heeft door de accu's dan weer niet genoeg hoogte over.

Het is super lastig dit te vinden, daarom moet je naast goed zoeken gewoon naar de dealer gaan en meten. Ik ben best wat dealers afgegaan toendertijd.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:40

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ToolkiT schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:08:
vraagje over de Skoda app:
ik zag laatst op een YT video dat je voor de myskoda app gebruik moet betalen?? iets van £30 per jaar of zo..
klopt dat?

Wat is jullie ervaring met die app?
Compleet ruk.
Het werkt vaker niet dan wel. Nog voor het eind van het eerste gratis jaar gestopt met gebruiken.Voor dat soort trage troep ga ik niet betalen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delirius
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:26
Dank allen voor reacties. Bezoek dealer is idd meest logisch en representatief dus denk dat ik maar met wat bagage daar naartoe ga en het gewoon 1-op-1 in Karoq leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Koffie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 06:37:
[...]

Compleet ruk.
Het werkt vaker niet dan wel. Nog voor het eind van het eerste gratis jaar gestopt met gebruiken.Voor dat soort trage troep ga ik niet betalen.
In welke auto heb je hem in gebruik?

In de Scala(2021) werkte ie namelijk veel slechter dan in mn Kodiaq (2024).

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mimiix schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:23:
[...]

In welke auto heb je hem in gebruik?

In de Scala(2021) werkte ie namelijk veel slechter dan in mn Kodiaq (2024).
Karoq 2023

Overigens is deze eind vorig jaar weer ingeleverd ivm wisselen van werkgever.
Afgelopen weekend prive een proefrit met de nieuwe Elroq gedaan. Fantastische auto, echt waar. Best wel beetje verliefd op.
Maar de private leaseprijs is toch echt te hoog voor mij, dus waarschijnlijk toch iets anders zoeken.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 16:35

avotar

P0werd by Black Coffee

Misschien heb je iets aan deze site?

https://www.carsized.com/...via-2012-estate-rs/front/

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Koffie schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Karoq 2023

Overigens is deze eind vorig jaar weer ingeleverd ivm wisselen van werkgever.
Afgelopen weekend prive een proefrit met de nieuwe Elroq gedaan. Fantastische auto, echt waar. Best wel beetje verliefd op.
Maar de private leaseprijs is toch echt te hoog voor mij, dus waarschijnlijk toch iets anders zoeken.
En in de Karoq had je waarschijnlijk net als ik in de scala geen climate control via de app?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

"Original estimated delivery date: 29/05/2025
New Estimated Delivery Date: 01/05/2025"

*O*

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazi
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-05 20:52

eazi

Vingerplant onder

In elke auto die ik tot nu toe heb samengesteld (Audi's Volkswagen en Tesla) heb ik altijd de sound upgrade genomen. Nou snap ik dat Canton niet vergelijkbaar is met B&O, maar het probleem zit niet eens in de geluidsinstallatie. De Kodiaq mk2 is echt belabberd qua soundproofing. Als er ook maar iets van een bass in een nummer zit dan kraakt het halve interieur. En met kraken bedoel ik dat het klinkt (is niet) alsof de boxen opgeblazen zijn.
Op deze manier had ik net zo goed de karigste installatie kunnen nemen. Weet iemand een oplossing?

[ Voor 8% gewijzigd door eazi op 26-03-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

eazi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:47:
In elke auto die ik tot nu toe heb samengesteld (Audi's Volkswagen en Tesla) heb ik altijd de sound upgrade genomen. Nou snap ik dat Canton niet vergelijkbaar is met B&O, maar het probleem zit niet eens in de geluidsinstallatie. De Kodiaq mk2 is echt belabberd qua soundproofing. Als er ook maar iets van een bass in een nummer zit dan kraakt het halve interieur. En met kraken bedoel ik dat het klinkt (is niet) alsof de boxen opgeblazen zijn.
Op deze manier had ik net zo goed de karigste installatie kunnen nemen. Weet iemand een oplossing?
Je zou zelf van die geluids isolatie folie in je deur kunnen plakken.. maar dat is wel een flinke missie..
In mijn camper heb ik dat gegaan, maar een jaren 80 deur is makkelijker open te krijgen dan een moderne auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazi

eazi

Vingerplant onder

ToolkiT schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:08:
[...]

Je zou zelf van die geluids isolatie folie in je deur kunnen plakken.. maar dat is wel een flinke missie..
In mijn camper heb ik dat gegaan, maar een jaren 80 deur is makkelijker open te krijgen dan een moderne auto ;)
Dat heeft geen zin, want de panelen trillen aan de buitenkant ook. Op vol volume B&O in Audi nooit last van. Hier kan je toch merken dat het nog wat achterloopt op VW/Audi zelf. Logisch maar jammer.

Laura is trouwens ook compleet kansloos, die snapt echt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

eazi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:05:
[...]

Dat heeft geen zin, want de panelen trillen aan de buitenkant ook. Op vol volume B&O in Audi nooit last van. Hier kan je toch merken dat het nog wat achterloopt op VW/Audi zelf. Logisch maar jammer.

Laura is trouwens ook compleet kansloos, die snapt echt niets.
die demp folie plak je ook op het metaal.. dat helpt een hoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eazi

eazi

Vingerplant onder

Tsja vindt het nog steeds onzinnig. Zelf folie gaan plakken op een auto van 55K is gewoon zuur. Je zou zeggen dat ze zo'n Canton systeem testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

eazi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:14:
Tsja vindt het nog steeds onzinnig. Zelf folie gaan plakken op een auto van 55K is gewoon zuur. Je zou zeggen dat ze zo'n Canton systeem testen.
helemaal mee eens, maar als je een oplossing zoekt is het een optie..
Of een waranty claim natuurlijk.. maar hoe ver je daar mee komt vraag ik me af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:53
eazi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:47:
Hmm, ik heb die Canton speakers ook in het comfort plus pakket. Duurt nog even voordat ik ‘m heb, dus binnenkort vergelijken lukt me niet.

Speaking of which: wat zijn de ervaringen met de voorspelde leverdatum? Mijne staat nog op week 26 op stapje 1 van de 9. Wat doen die andere stapjes en is het gebruikelijk dat er eerder wordt geleverd of juist later?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Richard P schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Hmm, ik heb die Canton speakers ook in het comfort plus pakket. Duurt nog even voordat ik ‘m heb, dus binnenkort vergelijken lukt me niet.

Speaking of which: wat zijn de ervaringen met de voorspelde leverdatum? Mijne staat nog op week 26 op stapje 1 van de 9. Wat doen die andere stapjes en is het gebruikelijk dat er eerder wordt geleverd of juist later?
mijn superb stond op eind Mei, nu op 1 Mei.. dus (N=1) lijkt goed te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:30

GEi

Lees hierboven over Canton. Ik heb hier heel goede ervaringen mee. De kinderen luisteren muziek zelfs liever in de auto dan op hun kamer of met hun koptelefoons. Dat delen meetrillen met bv stevige bassen herken ik niet. En dat alles in een Kodiaq PHEV BL van vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazi

eazi

Vingerplant onder

GEi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:40:
Lees hierboven over Canton. Ik heb hier heel goede ervaringen mee. De kinderen luisteren muziek zelfs liever in de auto dan op hun kamer of met hun koptelefoons. Dat delen meetrillen met bv stevige bassen herken ik niet. En dat alles in een Kodiaq PHEV BL van vorig jaar.
Nieuwe model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi

GEi

Nieuw model, maar september vorig jaar op kenteken gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazi

eazi

Vingerplant onder

GEi schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:18:
Nieuw model, maar september vorig jaar op kenteken gezet.
Kun jij een foto posten van je EQ settings? Dan kan ik dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Daar kom ik op terug zodra ik een foto op mijn telefoon heb staan. Zal later vandaag worden :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@GEi heb je toevallig ook de dubbele ramen erin? Merk zelf ook niets van de trillingen e.d. Maar met de dubbele ramen komt ook extra geluidsdemping. Wellicht dat dat het is.

Heb hem zelf op de canton setting staan, met de surround instelling op half. Klinkt goed. Maar kan uiteraard veel beter.

edit: gaat dus om:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXixYOmuonR0Il9veZdQrymlJWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SOkbCfCV0X1SVlUK31XbRt57.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 28-03-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Meetrillen: check de bakken in de deuren eens. Of een evt paraplu die er in zit :P
Beetje meetrillen moet ook op luid volume gewoon kunnen. Dikke kans dat er gewoon teveel meuk in je bakken zit dat je hoort :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

The Eagle schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:06:
Meetrillen: check de bakken in de deuren eens. Of een evt paraplu die er in zit :P
Beetje meetrillen moet ook op luid volume gewoon kunnen. Dikke kans dat er gewoon teveel meuk in je bakken zit dat je hoort :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqIhRvnMdNs_KLvOOOwkcUZagS8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f1uNnNmuuDExniFsrYmErI7t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomBraamhaar
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:43
Doet me denken aan die keer dat ik mijn hele deur demonteerde om dat mijn elektrische raam niet deed. Bleek de zekering te zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi

GEi

Ik heb inderdaad ook het akoestische pakket.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_QYDa2JThMTbJ-1Q4wH95LXwF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Spqe18bjAJGTnxPjdjs82S4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@eazi kijk ook vooral even naar je focus setting. Kan zijn dan die op bestuurder staat, dan moeten de speakers die het en der zitten wat harder werken dan andere, met soms akoestische gevolgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eazi

eazi

Vingerplant onder

GEi schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:23:
Ik heb inderdaad ook het akoestische pakket.
[Afbeelding]
Ik heb ook het akoestische pakket en het trillen komt van het plastic plaatje aan de bovenkant van de deuren en de achterkant van mijn spiegel. Er zitten geen losse zaken in de deuren ik dacht dat ik dat soort zaken niet op Tweakers hoefde te melden ;)

Mijn eq is vergelijkbaar alleen sub en bass staan hoger. Ik snap dat dit de oorzaak is maar bij andere merken had ik dit niet. Blijft toch “maar” een Skoda blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:08

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Hi allen,

Mijn zoon zou graag een Skoda willen aanschaffen en hij heeft mij gevraagd om mee te gaan.
Het gaat om een skoda octavia combi 1.2-tsi ambition business line uit 2012.

Zijn er bij dit type nog speciale aandachtspunten?

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:54
Mr-D. schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:42:
Hi allen,

Mijn zoon zou graag een Skoda willen aanschaffen en hij heeft mij gevraagd om mee te gaan.
Het gaat om een skoda octavia combi 1.2-tsi ambition business line uit 2012.

Zijn er bij dit type nog speciale aandachtspunten?
Vragen of en wanneer de distributieketting vervangen is

Olieverbruik.

DSG? Is deze op 60k voorzien van nieuwe olie.

Beurtjes en ander onderhoud?

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Goede tip , danku.

heeft bijna 190.000 op de klok en is een handbak, dus geen zorgen over de DSG in deze.

zal goed kijken bij koude start hoe deze walmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:19
Alekz87 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:14:
DSG? Is deze op 60k voorzien van nieuwe olie.
Een 1.2 TSI heeft, als deze is uitgerust met een DSG, altijd een DQ200. Die heeft geen verplicht verversingsinterval.

Vrijwillig mag je uiteraard de olie na ca 100.000 km wel verversen (dat is ook wat de DSG-dokter aanraadt). Ik heb dat gedaan bij dik 150.000 km. Voor details zie https://www.skodaforum.nl...snellingsbak-dq200.50395/
Dat verversen van versnellingsbakolie geldt overigens net zo goed voor een handbak. Die heeft trouwens ook dezelfde olie.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 02-04-2025 09:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Mr-D. schreef op woensdag 2 april 2025 @ 06:47:
zal goed kijken bij koude start hoe deze walmt.
Dat is geen goede indicatie. Toen onze 1.8 TSI vlak voor de motorrevisie 1:1500 olie verbruikte walmde hij ook niet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richard P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwf0fXKFpSOX9L_0VZ-mFT08nIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQSU39zqdWRoufEgwZeuCLTL.jpg?f=fotoalbum_large

Zo komt het ineens dichtbij. Benieuwd hoe lang het duurt van start productie tot levering. M’n dochtertje geniet zo lang in ieder geval van de video’s met de robots in de fabriek 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:59
Richard P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:23:
[Afbeelding]

Zo komt het ineens dichtbij. Benieuwd hoe lang het duurt van start productie tot levering. M’n dochtertje geniet zo lang in ieder geval van de video’s met de robots in de fabriek 😊
Wanneer besteld?

Ik afgelopen maandag en levering vanaf week 33 pas :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
DG90 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 15:33:
[...]

Wanneer besteld?

Ik afgelopen maandag en levering vanaf week 33 pas :X
8 maart en de leverdatum staat nog op week 26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:59
Richard P schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:01:
[...]

8 maart en de leverdatum staat nog op week 26.
Ik mag hopen voor je dat het niet nog tot week 26 gaat duren. Het wachten duurt altijd het langste :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
DG90 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 16:09:
[...]

Ik mag hopen voor je dat het niet nog tot week 26 gaat duren. Het wachten duurt altijd het langste :'(
Oh maar ik heb me al ingesteld op week 26, en dat is nog op tijd voor de zomervakantie. Eerder is leuker, maar ik red me nog wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-05 10:35
Ik heb gisteren mijn nieuwe skoda octavia combi business plus editie mogen ontvangen.

Ik heb voor het lodge interieur gekozen mede vanwege de sfeer verlichting/ambilight. Deze is bij skoda niet zo heel goed zichtbaar overdag maar in de avond is hij erg mooi! Wel vroeg ik me af of deze verlichting ook in de achter deuren zit? Gisteren avond vanaf de bestuurderstoel leek het erop dat er bij de achterdeur geen verlichting was.

Kan iemand die bevestiging of keek ik vanuit de verkeerde hoek?.

Voor de rest een pracht auto! Wel even wennen met cruise control opties, hij kan de auto voor je volgen maar al staat mijn snelheid bv op 70 en de auto voor me slaat af geeft mijn auto in 1 keer een spuit gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Andrehj schreef op woensdag 2 april 2025 @ 09:05:
[...]

Een 1.2 TSI heeft, als deze is uitgerust met een DSG, altijd een DQ200. Die heeft geen verplicht verversingsinterval.

Vrijwillig mag je uiteraard de olie na ca 100.000 km wel verversen (dat is ook wat de DSG-dokter aanraadt). Ik heb dat gedaan bij dik 150.000 km. Voor details zie https://www.skodaforum.nl...snellingsbak-dq200.50395/
Dat verversen van versnellingsbakolie geldt overigens net zo goed voor een handbak. Die heeft trouwens ook dezelfde olie.
het was niks, motor klonk niet echt lekker en de turbo lekte olie, zo de inlaat in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
Heeft iemand tips / goede ervaring met een DSG specialist? liefst regio flevoland / Utrecht.

de DSG bak van onze Superb 3v uit 2018 (130K) voelt niet lekker. vibraties bij lagere toeren. onze lokale garageboer zegt er niets van te merken / horen en alles is in orde. maar dat gaat er bij mij niet in. als ik zoek op specialisten vind ik van alles en nog wat. dus hoor graag of hier ervaringen zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
@Smithkj
1. TVS in Varsseveld
2. Hong Paul in Duiven.

Beide niet bij jouw in jouw buurt, maar andere ervaringen heb ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 10-04-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45
Vanuit het werk heb ik nu een Skoda Octavia combi uit 2022 als voorloop auto. Hier ben ik erg enthousiast over, nog wel proef gereden met wat andere stationwagens (Kia Proceed en Toyota Corolla). De Skoda blijft hier echter bovenuit stijgen voor mij.

Ik ben alleen minder enthousiast over de stoelen, nu zag ik in de optielijst de comfort (AGR/Ergo) stoelen staan. Alleen kan ik nergens een dealer vinden die ze in een showroomauto heeft staan, ook contact met de importeur levert niks op. Nu is de optie vrij prijzig om lukraak te bestellen zonder proef gezeten te hebben.

Heeft iemand ervaring met deze stoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb ergo comfort in mijn Passat, zou nooit iets anders willen.

Maar bel een dealer, leg je vraag voor. Die stoelen hebben een optie nummer en iedere dealer moet kunnen zien waar in NL een auto staat met die optie. Zo niet Pon even bellen.

Maar als de huidige stoelen al lekker zitten zou ik die comfort stoelen blind durven te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 11:22
Weet iemand misschien of en zo ja je je agenda kunt koppelen aan de Skoda om vanuit die agenda te koppelen naar bestemmingen met de eigen Skoda navigatie? Andere automerken hebben dit, maar ik kan dit in mijn Skoda nog niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45
The Eagle schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:34:
Ik heb ergo comfort in mijn Passat, zou nooit iets anders willen.

Maar bel een dealer, leg je vraag voor. Die stoelen hebben een optie nummer en iedere dealer moet kunnen zien waar in NL een auto staat met die optie. Zo niet Pon even bellen.

Maar als de huidige stoelen al lekker zitten zou ik die comfort stoelen blind durven te bestellen.
Kijk, leuk om te lezen dat jij een goede ervaring hebt. De huidige stoelen vind ik dus wat steun missen. Vandaar mijn vraag.

En betreft de dealers is probleem dat ik zowel Pon als lokale dealers (Udenhout en Wealer) heb gebeld. Het commentaar is elke keer: het is te duur om deze optie in de showroom te hebben want niemand besteld deze stoelen :?.

Maar morgen ga ik nogmaals van den Udenhout eens bellen en wat verder vragen dan de verkopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Taab schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:17:
Vanuit het werk heb ik nu een Skoda Octavia combi uit 2022 als voorloop auto. Hier ben ik erg enthousiast over, nog wel proef gereden met wat andere stationwagens (Kia Proceed en Toyota Corolla). De Skoda blijft hier echter bovenuit stijgen voor mij.

Ik ben alleen minder enthousiast over de stoelen, nu zag ik in de optielijst de comfort (AGR/Ergo) stoelen staan. Alleen kan ik nergens een dealer vinden die ze in een showroomauto heeft staan, ook contact met de importeur levert niks op. Nu is de optie vrij prijzig om lukraak te bestellen zonder proef gezeten te hebben.

Heeft iemand ervaring met deze stoelen?
Zijn de sportstoelen ook geen optie voor je? Die zitten ook anders, met iets meer steun. Dan zou je een Sportline kunnen nemen. Hoef je dat dure pakket van €3500,- voor die ergo stoelen in ieder geval al niet te nemen ;)
Inhumanous schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:47:
Ik heb gisteren mijn nieuwe skoda octavia combi business plus editie mogen ontvangen.
Geen idee of de sfeerverlichting ook achter aanwezig is, dat zou je zelf natuurlijk even kunnen checken. Heb je zo gezien.
Mijn vrouw heeft vorige week via de WG en leasemij ook een Octavia Combi besteld. Echter paste de Business Plus niet binnen budget maar de gewone business met allerlei opties aangeklikt zodat het toch bijna de business plus werd, wel. Enige verschil is dat ze nu slechts 16" velgen heeft en geen Drive select. En ook geen travel assist trouwens. Maar ze gebruikt dat geen een van allen dus vindt zij zelf niet erg.

Helaas komt haar auto nu wel boven de consumentenprijs van een business plus uit, maar doordat de leasemij (MKB lease) extra inkoopkorting kreeg op de business edition past hij zo wel binnen budget. Voelt een beetje vreemd.. maar goed.

Welke kleur en extra opties heb je genomen? En hoe lang was de levertijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Taab schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:50:
[...]

Kijk, leuk om te lezen dat jij een goede ervaring hebt. De huidige stoelen vind ik dus wat steun missen. Vandaar mijn vraag.

En betreft de dealers is probleem dat ik zowel Pon als lokale dealers (Udenhout en Wealer) heb gebeld. Het commentaar is elke keer: het is te duur om deze optie in de showroom te hebben want niemand besteld deze stoelen :?.

Maar morgen ga ik nogmaals van den Udenhout eens bellen en wat verder vragen dan de verkopers.
Apart, als ik een dergelijke vraag bij van Udenhout stel verwacht ik gewoon antwoord. Maar je moet ook niet naar showroom vragen, maar naar of er ergens een model op voorraad is met die stoelen.

Maar bel van Mossel eens, die zijn groter. Hebben er vast wel ergens eentje staan.
Sportstoelen: kun je doen, maar missen iirc de verstelbare hoofdsteun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
remzor schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:13:
[...]

Welke kleur en extra opties heb je genomen? En hoe lang was de levertijd?
Black magic als kleur, als extra opties het Lodge interieur, Headsup Display (navigatie pakket plus) en chroom pakket. Voor de rest is die eigenlijk al redelijk compleet, alleen klein beetje spijt dat ik geen stoelverwarming heb genomen, maar goed voor die paar dagen in het jaar ook niet een enorme ramp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-05 14:47
@Inhumanous Ik gebruik de stoel en stuurwielverwarming zeker een half jaar. (Zeker van oktober tot maart en af en toe in april).. Iig zeker meer dan een paar dagen.
Kun je het niet nog toevoegen?

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 13-04-2025 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 16:15
Inhumanous schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:48:
[...]

Black magic als kleur, als extra opties het Lodge interieur, Headsup Display (navigatie pakket plus) en chroom pakket. Voor de rest is die eigenlijk al redelijk compleet, alleen klein beetje spijt dat ik geen stoelverwarming heb genomen, maar goed voor die paar dagen in het jaar ook niet een enorme ramp!
Ah oke! En ja, hij is sowieso vrij compleet. Naast stoelverwarming bevat het winterpakket ook stuurwielverwarming en een verwarmde voorruit overigens. Toch wel fijn, was voor haar een must sinds ze in al haar voorgaande wagens stoelverwarming heeft gehad.

Mijn vrouw heeft de Graphite Grey business edition besteld met:
- Winterpakket
- Lodge interieur
- Sunset (getinte ruiten achter)
- Chroom pakket
- Navigatiesysteem 13" (dus niet plus)
- Simply Clever familiepakket
- Winterbanden

Sunset en het navigatiesysteem zijn bij de Plus al standaard. Door bovenstaande opties nu is haar auto dus duurder dan een Plus met een kleurtje en de extra opties die niet standaard op de Plus zitten, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
Inhumanous schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:48:
[...]

Edit: 2 januari besteld en 7 april geleverd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-05 16:02
Iemand hier die weet of draadloos Apple CarPlay mogelijk is op een Skoda Kamiq uit begin 2020 met het Amundsen infotainment (Business Edition)?

Heb er een op het oog en zou draadloos wel fijn vinden, maar het is nogal onduidelijk of dit wordt ondersteund. Vanaf najaar 2020 zo te zien wel, maar qua vroegere versies tast ik na flink zoeken nog steeds in het duister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Randy schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 21:58:
Iemand hier die weet of draadloos Apple CarPlay mogelijk is op een Skoda Kamiq uit begin 2020 met het Amundsen infotainment (Business Edition)?

Heb er een op het oog en zou draadloos wel fijn vinden, maar het is nogal onduidelijk of dit wordt ondersteund. Vanaf najaar 2020 zo te zien wel, maar qua vroegere versies tast ik na flink zoeken nog steeds in het duister.
onderstaand video'tje bekijkend vraagt het systeem om usb aansluiting voor apple carplay:

persoonlijk vind ik dit systeem gebrekkig door lange laadtijden op bijvoorbeeld het configuratie-scherm van verbonden apparatuur, blijft regelmatig hangen met zo'n bewegend rondje in beeld.

Skoda/VW heeft infotainment in opvolgende generaties wel goed werkend gekregen is mijn ervaring.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje

Ga er maar vanuit dat het alleen via een usb-kabel werkt. Op mijn vorige Octavia van eind 2020 werkte het pas een klein jaar later na een aantal software updates. En die had toen het nieuwste systeem aan boord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

goed nieuws, kreeg net bericht dat mijn Superb klaar is voor delivery :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
ToolkiT schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 13:27:
goed nieuws, kreeg net bericht dat mijn Superb klaar is voor delivery :)
Nice!

Ik kreeg donderdag bericht dat ze op die dag gingen beginnen met bouwen (stap 3). Nog geen update gehad sindsdien. Hoe lang zat daar bij jou tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-bolio- schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:43:
[...]

Ik heb de afgelopen dagen ook wat geexperimenteerd met het voorverwarmen. Mijn voorlopige concludsie is dat onze Kodiaq voorverwarmd met stroom van de laadpaal, mits de laadsessie nog loopt.

Mijn dagelijkse routine is dat ik na thuiskomen van werk de Kodiaq aan de laadpaal (Peblar Home) hang, en dat de auto dan geladen wordt tot 80%. Het laden heb ik gecapped op 3 fase 10 ampere en duurt ongeveer 3 uur. Het laden is dus typisch rond 21:00 klaar, maar ik koppel de auto pas de volgende ochtend voor vertrek los.

Als de laadsessie op de Peblar wordt gestart, dan veranderd de LED op de Peblar van groen naar blauw. S'ochtends is de LED nog steeds blauw, dus ik neem aan dat de laadsessie ook nog steeds actief is. Als ik de auto dan voorverwarm zie ik in het dashboard van de Peblar ook dat er opnieuw stroom van de paal afgenomen wordt.

De auto heeft een instelling om de laadkabel te ontgrendelen als het opladen voltooid is (in mijn geval bij 80% rond 21:00). Deze optie had ik eerst aan staan en ik heb het idee dan de laadsessie beeindigd wordt als de kabel wordt ontgrendeld en dat er dan stroom uit de accu wordt gebruikt voor voorverwarmen, ondanks dat de stekker nog in de auto zit.
In navolging hierop. Stond vorige week aan een vattenfall paal. En daar schakelde hij wel over naar 'conditioneren' toen ik de koeling aanzetten nadat de laadsessie (net) was afgelopen. Ligt het dan toch aan mn zaptec?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Richard P schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 14:21:
[...]

Nice!

Ik kreeg donderdag bericht dat ze op die dag gingen beginnen met bouwen (stap 3). Nog geen update gehad sindsdien. Hoe lang zat daar bij jou tussen?
20 Feb is de order geplaatst.. (let wel ik heb een UK auto met RHD, dus daar is de levertijd misschien anders van dan de LHD)
De 13e word hij bezorgd hoor ik net 8)

[ Voor 11% gewijzigd door ToolkiT op 06-05-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik heb hier een Kodiaq uit 2019 waarvan het slot van de bestuurder niet meer lekker werkt. Gaat niet op slot (of open) met centrale vergrendeling, ook niet met de knop van binnen. Doet het wel met de mechanische sleutel. Heb al een slotenspecialist gevonden maar voordat ik een uur (enkele reis) naar Apeldoorn ga rijden wilde ik het toch even hier checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:07

Bjk

Ik ben mij wat aan het oriënteren op een octavia iV phev 1.4 uit 2020 / 2021. Weet iemand of er vanaf dat bouwjaar al draadloos CarPlay is? Ik heb in mijn bedrade kodiaq zoveel gedoe gehad met vastlopende CarPlay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Elke octavia 4 heeft draadloos smartlink (dus carplay/androidauto).
Is die phev import? Deze werden namelijk in het begin van het model (bijna) niet in Nederland geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:54
Bjk schreef op zondag 11 mei 2025 @ 13:21:
Ik ben mij wat aan het oriënteren op een octavia iV phev 1.4 uit 2020 / 2021. Weet iemand of er vanaf dat bouwjaar al draadloos CarPlay is? Ik heb in mijn bedrade kodiaq zoveel gedoe gehad met vastlopende CarPlay.
Ik heb een Octavia combi iv phev 1.4 (RS) (full option dat wel) augustus 2021. Deze heeft draadloos CarPlay. Is geïmporteerd uit Duitsland.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-05 14:15
Goedemorgen allemaal,

Ik ben me aan het orienteren om een Skoda Karoq automaat (2018-2019) te gaan kopen, maar ik loop tegen een probleem aan. De auto zal waarschijnlijk rond de 100K-130K gelopen hebben en dit is de tijd dat de DSG tegen problemen aan loopt. Althans de DQ200.

Nu is het, althans voor mij, bijna onmogelijk om te achterhalen welke versie van de Skoda Karoq de DQ381 erin heeft liggen. Is deze informatie eigenlijk niet toegangelijk via internet en moet ik bij elke dealer dit even navragen per auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia

Voor mijn vrouw haar Dacia Duster uit 2022 heb ik een kastje besteld a 100 euro ongeveer die in haar USB aansluiting gaat en ze zo draadloos Apple Carplay heeft. Dit eigenlijk omdat de verbinding iedere keer met bellen weg viel. Bleek een standaard probleem te zijn. 2 vliegen in één klap hiermee en ze is er erg blij mee.
Zou moeten zoeken waar ik die besteld had. Was wel een goed Chinees merk overigens.

Als het goed is krijg ik bij mijn nieuwe werkgever een Skoda Octavia met automaat en trekhaak. Dit wel aangegeven tijdens de gesprekken. Verder details moet ik dan nog op wachten.
Geen idee of ik zelf mag kiezen met een max budget of iets, maar dat zien we dan wel weer. Bij de huidige had ik beperkt keuze en 2 jaar geleden kreeg ik de auto van mijn voorganger wat een Skoda Scala was, nu dan een Seat Leon Sportstourer en straks een Octavia (verwacht station, maar de gewone is ook niet perse erg).

[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 13-05-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
schietdiebal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 08:47:
Goedemorgen allemaal,

Ik ben me aan het orienteren om een Skoda Karoq automaat (2018-2019) te gaan kopen, maar ik loop tegen een probleem aan. De auto zal waarschijnlijk rond de 100K-130K gelopen hebben en dit is de tijd dat de DSG tegen problemen aan loopt. Althans de DQ200.
Dat hangt nogal van het gebruik af. De onze zit nu op 160 Mm, en heeft nog geen problemen en nog de originele koppelingen. Is wel goed voor gezorgd, en heeft aangepaste software.
Nu is het, althans voor mij, bijna onmogelijk om te achterhalen welke versie van de Skoda Karoq de DQ381 erin heeft liggen. Is deze informatie eigenlijk niet toegangelijk via internet en moet ik bij elke dealer dit even navragen per auto?
Ik zou schatten dat achter de 1.0 TSI altijd een DQ200 zit, achter een 1.5 TSI misschien, en achter een 2.0 TDI altijd een DQ381. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan.
Met VCDS kun je het zo uitlezen. Dat kan een dealer ook in 2 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:39:
[...]

Dat hangt nogal van het gebruik af. De onze zit nu op 160 Mm, en heeft nog geen problemen en nog de originele koppelingen. Is wel goed voor gezorgd, en heeft aangepaste software.

[...]

Ik zou schatten dat achter de 1.0 TSI altijd een DQ200 zit, achter een 1.5 TSI misschien, en achter een 2.0 TDI altijd een DQ381. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan.
Staat dat niet gewoon op de typestickers in de auto?

Dat gezegd hebbende; die kan ik bij mijn Kodiaq 2 met geen mogelijkheid vinden 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
Andrehj schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:39:
[...]

[...]

Dankjewel.

Lijkt inderdaad dat pas vanaf 2.0 zekerheid is m.b.t. de DQ381. Dat maakt het kostenplaatje een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
MikeyMan schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:51:
Staat dat niet gewoon op de typestickers in de auto?
Dat gezegd hebbende; die kan ik bij mijn Kodiaq 2 met geen mogelijkheid vinden 8)7
In onze S2 zit die naast het reservewiel.
Daarop staat:
  • Transmission code: NAT
En er staan de codes:
  • G1C 7-speed automatic transmission
  • 0EG Installation differentiation for twin-clutch gearbox DQ 200 Vehicle components
die op de DQ200 wijzen. Geen idee hoe dat bij een Karoq geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Bij de Karoq hebben de FWD 1.0 TSI en 1.5 TSI de DQ200 (en de 1.6 TDI als diesel). Een andere bak, de DQ381, is enkel te vinden in de 4x4 varianten van de benzinemotoren, oftewel de 1.5 TSI 4x4 en de 2.0TSI 4x4 (en de 2.0 TDI als diesel).

Daarbij is een onderscheid gemaakt t.o.v de Kodiaq, want daar heeft de FWD 1.5 TSI een DQ250 (6spd met natte koppeling)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Andrehj ik heb geen reservewiel, ivm PHEV, maar vind nergens een sticker in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
MK_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:36:
Bij de Karoq hebben de FWD 1.0 TSI en 1.5 TSI de DQ200 (en de 1.6 TDI als diesel). Een andere bak, de DQ381, is enkel te vinden in de 4x4 varianten van de benzinemotoren, oftewel de 1.5 TSI 4x4 en de 2.0TSI 4x4 (en de 2.0 TDI als diesel).

Daarbij is een onderscheid gemaakt t.o.v de Kodiaq, want daar heeft de FWD 1.5 TSI een DQ250 (6spd met natte koppeling)
Dankjewel, dit is duidelijk en jammer. Dan gaan we toch nog maar even verder kijken. Of maak ik me veel te druk over de DQ200 en is dit gewoon een prima bak om als occasion aan te schaffen (100K-130K gereden)

Of toch kijken voor een Kodiaq 1.5 TSI (alle 1.5 TSI's hebben dus de DQ250, of alleen de FWD?)

[ Voor 6% gewijzigd door schietdiebal op 13-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:49
schietdiebal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:51:
[...]

Dankjewel, dit is duidelijk en jammer. Dan gaan we toch nog maar even verder kijken. Of maak ik me veel te druk over de DQ200 en is dit gewoon een prima bak om als occasion aan te schaffen (100K-130K gereden)

Of toch kijken voor een Kodiaq 1.5 TSI (alle 1.5 TSI's hebben dus de DQ250, of alleen de FWD?)
Heb je de Karoq ook reeds gereden? Hij stond bij ons op de short-list, maar viel tegen. Zowel mijn moeder (toenmalig Yeti rijder) en mij (toenmalig Leon rijder) vonden het onderstel te soft.

DSG blijft nou eenmaal een risico bij een VAG product, maar ze rijden wel lekker! Calculeer extra kosten in over de periode van x jaar dat je met de auto doet...dan kan het enkel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
nooberke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:59:
[...]

Heb je de Karoq ook reeds gereden? Hij stond bij ons op de short-list, maar viel tegen. Zowel mijn moeder (toenmalig Yeti rijder) en mij (toenmalig Leon rijder) vonden het onderstel te soft.

DSG blijft nou eenmaal een risico bij een VAG product, maar ze rijden wel lekker! Calculeer extra kosten in over de periode van x jaar dat je met de auto doet...dan kan het enkel meevallen.
Nee ik heb er nog niet meegereden. Moet zeggen dat wij denk ik bijna elke auto 'goed' vinden. Mensen vinden onze Mini soms ook niet fijn rijden, maar dat merken wij eigenlijk niks van.

Ja ik wil best over een periode van x jaar wat aan de kant zetten. Maar als ik nu, bijvoorbeeld een Karoq, zou kopen voor bijna 20K en een aantal maanden later komt de dure DQ200 reparatie erbij wat volgens internet ook 3-4K kost dan is dat voor mij een te grote post. Als dat na 1-2 jaar komt is dat geen probleem inderdaad.

We vinden de Karoq gewoon een hele mooie auto van buiten, mooi dakraam over bijna hele plafond en het is stukke goedkoper dan de Volkswagen Tiguan die we ook mooi vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:49
schietdiebal schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:58:
[...]

Nee ik heb er nog niet meegereden. Moet zeggen dat wij denk ik bijna elke auto 'goed' vinden. Mensen vinden onze Mini soms ook niet fijn rijden, maar dat merken wij eigenlijk niks van.

Ja ik wil best over een periode van x jaar wat aan de kant zetten. Maar als ik nu, bijvoorbeeld een Karoq, zou kopen voor bijna 20K en een aantal maanden later komt de dure DQ200 reparatie erbij wat volgens internet ook 3-4K kost dan is dat voor mij een te grote post. Als dat na 1-2 jaar komt is dat geen probleem inderdaad.

We vinden de Karoq gewoon een hele mooie auto van buiten, mooi dakraam over bijna hele plafond en het is stukke goedkoper dan de Volkswagen Tiguan die we ook mooi vinden.
Je komt van een Mini? Dan zou ik zeker eerst gaan rijden, dat zijn qua onderstel wel echt elkaar uitersten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schietdiebal
nooberke schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 12:00:
[...]

Je komt van een Mini? Dan zou ik zeker eerst gaan rijden, dat zijn qua onderstel wel echt elkaar uitersten :+
Oh haha, dan zie je maar weer hoeveel wij van auto's af weten.

Ik vind het altijd vervelend/lullig om een proefrit te gaan maken met een occasion, zonder echt al de koopintentie te hebben. Is waarschijnlijk heel normaal om te doen, maar tot nu toe heb ik alleen proefritten gemaakt met de intentie om de auto ook meteen te kopen.

Maar ik snap dat we van een Mini naar een SUV gaan, dus sowieso anders zal worden. We hebben een tijdje in een Jeep Wrangler 4x4 gereden en dit vonden we geweldig, om daarna te horen dat het een van de slechte autos was op de snelwegen. Daarom denk ik dat wij nog niet echt een voorkeur hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

It has arrived!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDaSUCA5TtGwCgO99KYBvpP498o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SZWPgFtKV8dIn5doaBdGsrPR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Meteen eerste vraagje:
Hoe kan je de speed alert permanent uitschakelen?
Welke OBD dongle kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Lekker kleurtje :)

En vziw kan dat (nog) niet. Is ook illegaal in de hele EU om dat te doen vziw.
Je kuntin het menu volgens mij wel een soort van snelkoppeling maken om hem telkens na de start uit te zetten.
Als er iemand is dit dit weet of kan bevestigen is het @Antera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard P
Nice, gefeliciteerd! Mijne is onderweg vanuit Tsjechië naar de dealer (via Leusden gok ik, voor rijklaar maken). Nog heel even dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

[...]

Alle Kodiaq's hebben een variant met natte koppeling. Volgens mij heb ik me trouwens vergist en was de 1.4 TSI DQ250, en de 1.5 TSI DQ381 (doorontwikkeling van de DQ250). Hoe dan ook, de Kodiaq heeft ongeacht FWD of 4x4 een natte koppeling.

"Hier" hebben we een Karoq 1.5 TSI ACT, FWD dus met de DQ200. Na praktisch iedere C-segment cross-over/SUV/... geprobeerd te hebben, beviel die het meest. De afweging DQ200 hebben we daarom toch maar genomen, en vooralsnog (93k km) prima. Vooral bij wegrijden rustig gas geven lijkt te helpen, anders is het niet vloeiend nee. Er wordt bij ons weinig start-stop (stad, file) gereden wat vast zal helpen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Je kunt ook bij de DSG-specialisten kijken wat vervanging van de koppelingset kost, en dat in je prijs mee incalculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 15:45

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

ToolkiT schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:20:
Meteen eerste vraagje:
Hoe kan je de speed alert permanent uitschakelen?
Welke OBD dongle kan dat?
Kan helaas niet pertinent wegens de nieuwe beveiligingen. Je kan alleen via het mediasysteem elke keer uit zetten

Komt misschien wel een China module voor tussen de gateway. Zou ali in de gaten houden

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 15:02

Ethirty

Who...me?

MK_ schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:10:
[...]

Alle Kodiaq's hebben een variant met natte koppeling. Volgens mij heb ik me trouwens vergist en was de 1.4 TSI DQ250, en de 1.5 TSI DQ381 (doorontwikkeling van de DQ250). Hoe dan ook, de Kodiaq heeft ongeacht FWD of 4x4 een natte koppeling.

"Hier" hebben we een Karoq 1.5 TSI ACT, FWD dus met de DQ200. Na praktisch iedere C-segment cross-over/SUV/... geprobeerd te hebben, beviel die het meest. De afweging DQ200 hebben we daarom toch maar genomen, en vooralsnog (93k km) prima. Vooral bij wegrijden rustig gas geven lijkt te helpen, anders is het niet vloeiend nee. Er wordt bij ons weinig start-stop (stad, file) gereden wat vast zal helpen.
Ik had mezelf aangeleerd om altijd in S weg te rijden, dan blijft hij net wat langer in de versnelling hangen. En dan een tikje tegen de pook naar D en verder door. Na 10 jaar DSG zat dat er echt ingebakken. Maar echt soepele bak was het niet nee :P

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

The Eagle schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:14:
Lekker kleurtje :)

En vziw kan dat (nog) niet. Is ook illegaal in de hele EU om dat te doen vziw.
Je kuntin het menu volgens mij wel een soort van snelkoppeling maken om hem telkens na de start uit te zetten.
Als er iemand is dit dit weet of kan bevestigen is het @Antera
misschien is dit nu het eerste (of 2e na de tax free shopping in Dublin airport ;) ) voordeel van brexit, die regel hoeven we hier niet meer aan te houden..

Gelukkig is er via stuur een vrij snelle shortcut om het uit te zetten..
In andere autos waren er wel loopholes om het permanent uit te zetten heb ik ergens gelezen.. dus ik dacht een carly achtig ding kan het misschien ook..
Maar dit is niet echt hoop gevend: https://forum.obdeleven.com/thread/22155/skoda-superb-4-2024

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 14-05-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Ik heb wat issues met mijn Skoda Octavia uit 2021 (MHEV). Nou kan het best zijn dat ik mij gek aan het maken ben en ik dingen zie die er niet zijn, maar ik ben er vrij gevoelig voor als dingen gewoon niet lijken te kloppen. Ik wil het jullie als mede-Skoda eigenaren het een voorleggen of er iets bekend klinkt of dat je een soortgelijke ervaring gehad hebt.

Het algehele gevoel is dat er gewoon iets niet klopt, dat er ergens speling op zit, of dat er iets niet helemaal lekker meer is. Het probleem is dat het niet consistent is.

Het meest irritante is dat je bij wat harder remmen op wat langzamere snelheid (bijvoorbeeld wat harder remmen voor een oranje verkeerslicht ofzo) een tikkend/kloppend geluid hoort. Dat kan van een zacht geluid op de achtergrond zijn tot toch best wel wat forser geluid wat ik ook in het rempedaal voel. De dealer heeft daar naar gekeken en heeft geconcludeerd dat er een roesplek op de achterschijf zit en dat dat het geluid veroorzaakt. Op zich zou dat kunnen, daar heb ik voorbeelden van online gevonden. Maar ik heb het idee dat het veel meer vanuit de voorkant komt en dat het geluid soms specifiek afwisselend links or rechts voor voorkomt.

Maar soms klopt het gevoel in het rempedaal ook gewoon niet. Ik ben me er van bewust dat remmen met de MHEV soms een beetje gek voelt en dat de remkracht bij het regereneren een beetje kan wisselen afhankelijk van of de auto aan het schakelen is en dergelijke. Maar het voelt heel af en toe alsof het pedaal veel meer weerstand heeft, terwijl het pedaal normaal redelijk soepel gaat. Je moet dan ook veel harder drukken dan normaal heb ik het idee.

De schijven zijn in ieder geval niet te dun en ze zijn ook niet krom. Stevig remmen op de snelweg veroorzaakt geen trillingen of scheef trekken oid.

Wat ook opvalt is dat bij bepaalde, specifieke bewegingen van het onderstel de auto kraakt en rammelt als de ziekte. Licht remmend over een glooiende drempel bijvoorbeeld, of bij het schuin oprijden van een oprit. Maar verder niet bij korte oneffenheden, of bij andere soort drempels.

En het minst ongrijpbare is dat ik het idee heb dat ik 'gewoon vind' dat de auto gewoon niet zo soepel is als hij geweest is qua onderstel, schakelen en dergelijke. Ik heb het idee dat als de motor aanslaat dit ook 'rammeliger' is dat het geweest is. Het regeneratief remmen komt er meestal niet, maar soms ineens heel beuks in zetten. Het gevoel van kwaliteit - ondanks Skoda - is op dit moment nogal laag door het gezeur. Elke seconde dat ik met de auto rijd heb ik het idee dat ik moet opletten om te kunnen horen wat er gebeurt en of ik dingen kan reproduceren. Want consequent is het allemaal dus niet. Ik heb ook niet echt een referentie meer wat nou normaal is en wat niet.

Het is in ieder geval niet iets overduidelijks wat versleten is omdat in dat geval altijd zou rammelen. De dealers heeft sowieso het onderstel bekeken. Maar ik zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de MHEV startmotor/regenerator bijvoorbeeld. Rammelt dat ding dan niet en werkt die nog wel naar behoren? Of zit er iets los wat soms weer goed op z'n plek zit en soms verkeerd schiet zodat het gaat rammelen? Wat niet helpt is dat ik een tijd geleden door een flink gat in de weg gereden ben, dus dat zit ook nog in mijn hoofd of er toch niet iets daardoor kapot gegaan is.

Anyway, voor nu het einde van deze rant, mocht je meer willen weten, vraag gerust :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Ziet er gaaf uit! Racing blue?
Kobalt Blue :)

Het is lichter dan ik had verwacht..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marcel1602
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-05 10:02
Richard P schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 18:54:
[...]

Nice, gefeliciteerd! Mijne is onderweg vanuit Tsjechië naar de dealer (via Leusden gok ik, voor rijklaar maken). Nog heel even dus!
Mijn Kodiaq (PHEV) zal dan op dezelfde trein staan. :)

19" lichtmetalen velgen Halti aero, antraciet
AKKOESTISCH PAKKET
Black Magic metallic
COMFORT PAKKET
Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak
LIGHT & VIEW PAKKET BUSINESS EDITION
SIMPLY CLEVER FAMILIE PAKKET
Trekhaak, wegklapbaar
Verwarmbare voorruit
WINTER PAKKET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:40:
Ik heb wat issues met mijn Skoda Octavia uit 2021 (MHEV). Nou kan het best zijn dat ik mij gek aan het maken ben en ik dingen zie die er niet zijn, maar ik ben er vrij gevoelig voor als dingen gewoon niet lijken te kloppen. Ik wil het jullie als mede-Skoda eigenaren het een voorleggen of er iets bekend klinkt of dat je een soortgelijke ervaring gehad hebt.

Het algehele gevoel is dat er gewoon iets niet klopt, dat er ergens speling op zit, of dat er iets niet helemaal lekker meer is. Het probleem is dat het niet consistent is.

Het meest irritante is dat je bij wat harder remmen op wat langzamere snelheid (bijvoorbeeld wat harder remmen voor een oranje verkeerslicht ofzo) een tikkend/kloppend geluid hoort. Dat kan van een zacht geluid op de achtergrond zijn tot toch best wel wat forser geluid wat ik ook in het rempedaal voel. De dealer heeft daar naar gekeken en heeft geconcludeerd dat er een roesplek op de achterschijf zit en dat dat het geluid veroorzaakt. Op zich zou dat kunnen, daar heb ik voorbeelden van online gevonden. Maar ik heb het idee dat het veel meer vanuit de voorkant komt en dat het geluid soms specifiek afwisselend links or rechts voor voorkomt.

Maar soms klopt het gevoel in het rempedaal ook gewoon niet. Ik ben me er van bewust dat remmen met de MHEV soms een beetje gek voelt en dat de remkracht bij het regereneren een beetje kan wisselen afhankelijk van of de auto aan het schakelen is en dergelijke. Maar het voelt heel af en toe alsof het pedaal veel meer weerstand heeft, terwijl het pedaal normaal redelijk soepel gaat. Je moet dan ook veel harder drukken dan normaal heb ik het idee.

De schijven zijn in ieder geval niet te dun en ze zijn ook niet krom. Stevig remmen op de snelweg veroorzaakt geen trillingen of scheef trekken oid.

Wat ook opvalt is dat bij bepaalde, specifieke bewegingen van het onderstel de auto kraakt en rammelt als de ziekte. Licht remmend over een glooiende drempel bijvoorbeeld, of bij het schuin oprijden van een oprit. Maar verder niet bij korte oneffenheden, of bij andere soort drempels.

En het minst ongrijpbare is dat ik het idee heb dat ik 'gewoon vind' dat de auto gewoon niet zo soepel is als hij geweest is qua onderstel, schakelen en dergelijke. Ik heb het idee dat als de motor aanslaat dit ook 'rammeliger' is dat het geweest is. Het regeneratief remmen komt er meestal niet, maar soms ineens heel beuks in zetten. Het gevoel van kwaliteit - ondanks Skoda - is op dit moment nogal laag door het gezeur. Elke seconde dat ik met de auto rijd heb ik het idee dat ik moet opletten om te kunnen horen wat er gebeurt en of ik dingen kan reproduceren. Want consequent is het allemaal dus niet. Ik heb ook niet echt een referentie meer wat nou normaal is en wat niet.

Het is in ieder geval niet iets overduidelijks wat versleten is omdat in dat geval altijd zou rammelen. De dealers heeft sowieso het onderstel bekeken. Maar ik zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de MHEV startmotor/regenerator bijvoorbeeld. Rammelt dat ding dan niet en werkt die nog wel naar behoren? Of zit er iets los wat soms weer goed op z'n plek zit en soms verkeerd schiet zodat het gaat rammelen? Wat niet helpt is dat ik een tijd geleden door een flink gat in de weg gereden ben, dus dat zit ook nog in mijn hoofd of er toch niet iets daardoor kapot gegaan is.

Anyway, voor nu het einde van deze rant, mocht je meer willen weten, vraag gerust :D
Ik kijk persoonlijk graag naar Klokje Rond van Autoweek waar ze (voor mijn lekenoog) een vrij gedetailleerd “keuring” doen van een auto. Al het soort problemen dat jij noemt wordt daar door degene die de keuring doen opmerkt (en door de eigenaar niet haha) en geduid. Wellicht zo’n type keuring/onderzoek eens overwegen als het je zo dwars zit - wellicht geeft het een verklaring, erkenning en/of (hopelijk) juist rust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Marcel1602 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:48:
[...]

Mijn Kodiaq (PHEV) zal dan op dezelfde trein staan. :)

19" lichtmetalen velgen Halti aero, antraciet
AKKOESTISCH PAKKET
Black Magic metallic
COMFORT PAKKET
Elektrisch bedienbaar panoramisch glazen schuif-/kanteldak
LIGHT & VIEW PAKKET BUSINESS EDITION
SIMPLY CLEVER FAMILIE PAKKET
Trekhaak, wegklapbaar
Verwarmbare voorruit
WINTER PAKKET
Netjes!

Ik vermoed dat ze al in Leusden staan voor het rijklaar maken. We zullen eerdaags wel een belletje krijgen 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:40:

Pinpointing van een geluid in een auto kan verraderlijk zijn. Ik heb al vaker gehad met de huidige en vorige Passat dat ik dacht dat er ergens iets van achteren kwam, en het uiteindelijk de voorkant bleek te zijn.
Vwb die remschijf: dat zou zich dan met vaker / steviger remmen op moeten lossen.
Regeneratief remmen: die functie kan ook uit iirc, dus zet dat eens uit en ga er dan mee rijden.
Kraak geluiden: bekend VAG fenomeen. https://carrec-technocent...en-volkswagen-audi-groep/
Draagarm rubbers invetten helpt tijdelijk, is de standaard oplossing van de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
The Eagle schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:50:
[...]

Pinpointing van een geluid in een auto kan verraderlijk zijn. Ik heb al vaker gehad met de huidige en vorige Passat dat ik dacht dat er ergens iets van achteren kwam, en het uiteindelijk de voorkant bleek te zijn.
Vwb die remschijf: dat zou zich dan met vaker / steviger remmen op moeten lossen.
Regeneratief remmen: die functie kan ook uit iirc, dus zet dat eens uit en ga er dan mee rijden.
Kraak geluiden: bekend VAG fenomeen. https://carrec-technocent...en-volkswagen-audi-groep/
Draagarm rubbers invetten helpt tijdelijk, is de standaard oplossing van de dealer.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb in Duitsland een paar keer goed afgeremd bij afritten, maar dat lijkt nog niks te helpen. Ik zal nog eens kijken, maar ik heb volgens mij geen optie gezien om regeneratief remmen uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel1602
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 23-05 10:02
Richard P schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:08:
[...]

Netjes!

Ik vermoed dat ze al in Leusden staan voor het rijklaar maken. We zullen eerdaags wel een belletje krijgen 😊
Vandaag binnen gemeld bij de dealer en ik kan hem 30 mei ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Luuk1983 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:59:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb in Duitsland een paar keer goed afgeremd bij afritten, maar dat lijkt nog niks te helpen. Ik zal nog eens kijken, maar ik heb volgens mij geen optie gezien om regeneratief remmen uit te zetten.
Dat zou hem in de recuperatie settings moeten zitten.
Online boekje is lastig te vinden, dit is waat het voor de Octavia iV zit: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=139

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
The Eagle schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Dat zou hem in de recuperatie settings moeten zitten.
Online boekje is lastig te vinden, dit is waat het voor de Octavia iV zit: https://www.handleidi.ng/...iv-2020/handleiding?p=139
Die instelling heb ik niet bij de MHEV helaas. Bedankt voor het zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Bij onze Skoda Karoq werkt de elektrische achterklep sinds deze week niet meer. Soms opent hij, maar meestal niet, en als je wilt sluiten stopt hij op willekeurige momenten met 3 piepjes. Uitgelezen met onderstaande code:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdRYiv_8bl5YZC7tuwBw2KzVgas=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vg79OQkUCmnb0OVRJsC1xOoE.jpg?f=user_large
B120A 02, hall/positie sensor aan de passagiers kant.

Heeft iemand dit al eens gehad? Als ik een beetje zoek is het vaak een kabelbreuk, wat eventueel te solderen valt en anders het vervangen van een strut...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Trek de rubberen manchet voor de kabel doorvoer richting de cabine eens los. Dikke kans dat er gewoon een kabelbreuk zit.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

max schreef op zondag 18 mei 2025 @ 23:40:
Trek de rubberen manchet voor de kabel doorvoer richting de cabine eens los. Dikke kans dat er gewoon een kabelbreuk zit.
Ja lijkt me ook, alleen kreeg ik het manchet afgelopen weekend niet goed los, maar ik zal binnenkort nog eens proberen dan. Als ik met een trim prying tool onder het manchet aan de carrosserie doorvoer ga zitten, dan zou die los moeten gaan lijkt me?

Blijkbaar is het in een Karoq ook een pain in the ass om de cover bij de D-stijl los te krijgen, moet ik het halve interieur gaan demonteren in de kofferbak :')

Ik vermoed inderdaad ook dat het een kabelbreuk is, zelfde probleem als ik deze video (maar da's een Superb):

Pagina: 1 ... 74 75 Laatste