RBH schreef op maandag 30 maart 2026 @ 16:14:
Interessante fix, dat. Denk dat ik toch wel Canton als nadrukkelijke wens op mijn lijstje ga zetten dan maar...
Wat betreft de Superb: ben wel benieuwd naar dingen als verbruik en kwaliteit. Wat voor km-stand heb je bijv. nu en issues gehad?
Verbruik: er is maar +/- 10.0 kWh accu beschikbaar (13 kWh totaal, 3 is reserve, omdat de auto ook hier van moet kunnen starten), daarmee kom ik in de winter zo'n 30km ver en in de zomer 40km.
Benzineverbruik weet/meet ik niet precies, ik vermoed 1 op 14 ofzoiets, het is een zware auto.
De Octavia iV die ik een keer als leenauto had vond ik een stuk zuiniger (zeker 20% zuiniger schat ik), lager gewicht en smallere bandjes.
Ik heb deze auto gekozen voor de looks, het trekgewicht en de opties. Als je geen grote aanhanger/caravan wil/moet trekken dan zou ik verder zoeken naar de benzine variant van deze auto (dan heb je ook een flink lagere laadvloer, veel meer opbergruimte), of een volledig electrische auto. Met een hybride heb je 2x zoveel kans op pech vergeleken met een benzine of electrische auto: want je hebt beide technieken in één auto.
De auto heeft nu iets van 85k gereden, er is een warmtewisselaar van de airco stuk gegaan in de tijd dat ik 'm heb.
Ik vind de kwaliteit goed! Ben er heel blij mee.
Mocht je een trekhaak nodig hebben: zorg dat je een exemplaar koopt dat al af-fabriek een trekhaak heeft, vaak is het bij de hybride versies niet meer achteraf te regelen i.v.m. andere motorkoeling hardware (pin me er niet op vast, ben geen automonteur).
Must have optie: DCC (dynamic chassis control) ofwel instelbare schokdempers. Zonder deze optie rijd het als een rondvaartboot op zee: daar word je echt zeeziek van. Onderstel meteen op sportstand zetten na vertrek.
Ik zou zoeken naar een Sportline, dan heb je de meeste opties. Er is veel Duitse import omdat de BPM toeslag op het importeren van een hybride nihil is. Dat betekent dat je dus een hele volle auto hebt voor het geld.
[
Voor 5% gewijzigd door
KhaZ op 30-03-2026 16:43
]