Het grote ŠKODA topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste
Acties:

  • RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

Ik maak me ook meer zorgen om (groter) onderhoud dat er aan zit te komen bij kilometerstanden van +-/ 100k, dan het verbruik, maar het is wel goed om te weten. Wat voor verbruik haalt ‘ie in hybride mode ongeveer?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kleine nuance: met trekgewicht 0 mag er nog steeds een trekhaak onder. Je mag er geen aanhanger mee trekken, maar een fietsendrager of trekhaak bak mag uiteraard wel :)

Geldt idd nog steeds dat je zoiets af fabriek wilt en niet achteraf.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
RBH schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:50:
Ik maak me ook meer zorgen om (groter) onderhoud dat er aan zit te komen bij kilometerstanden van +-/ 100k, dan het verbruik, maar het is wel goed om te weten. Wat voor verbruik haalt ‘ie in hybride mode ongeveer?
Ik heb dezelfde (Superb Combi Sportline iV, 2020, import uit Duitsland) gekocht met 96k en inmiddels op 132k kilometers.

Verbruik in hybride-modus met een volle batterij is ongeveer 4,5L/100km op de snelweg en dat hou je 400-500km vol tot de batterij leeg is.

Onderhoudskosten zijn tot nu toe vrij standaard in de bijna 40k dat ik ‘m heb. Olie, filters, banden en 1x de DSG olie (elk 60.000km). Verder geen gekke of grote dingen gehad op een lekke band na.

Canton audio kan ik niet over meepraten, maar ik heb de standaard audio en die vind ik niet indrukwekkend maar ook niet slecht. Tesla Model 3 (“premium interieur”) die ik hiervoor reed was beduidend beter qua audio - mocht je daar toevallig ervaring mee hebben.

Geweldige auto trouwens!

  • maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-06 23:02
Ik heb sinds september 2025 een superb l&k van 2023 met denk ik alle opties erop.
Toevallig gaat de mijne binnenkort terug voor het vervangen van de stabilisatiestang onder garantie. Bij het wegrijden hoor ik namelijk een kraak in de voor ophanging, schijnbaar een bekend VAG probleem. De dealer wou het nog op een "product eigenschap" gooien maar uiteindelijk gaat het toch onder garantie.

[ Voor 4% gewijzigd door maxoss op 30-03-2026 22:52 ]


  • Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:57

Typhone

Who Dares Wins

Hoe reageert de PDC bij de Kodiaq als je hem in zijn achteruit zet? Ignored die hem wel of niet? Op mijn oude KIA was dat echt een huge issue met constant gepiep zodra de trekhaak erop zet. Bij mijn oude BMW 550i konden de middelste sensoren uitgecodeerd worden wanneer de trekhaak erop zat.

  • RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

MrAcid schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Ik heb dezelfde (Superb Combi Sportline iV, 2020, import uit Duitsland) gekocht met 96k en inmiddels op 132k kilometers.

Verbruik in hybride-modus met een volle batterij is ongeveer 4,5L/100km op de snelweg en dat hou je 400-500km vol tot de batterij leeg is.

Onderhoudskosten zijn tot nu toe vrij standaard in de bijna 40k dat ik ‘m heb. Olie, filters, banden en 1x de DSG olie (elk 60.000km). Verder geen gekke of grote dingen gehad op een lekke band na.

Canton audio kan ik niet over meepraten, maar ik heb de standaard audio en die vind ik niet indrukwekkend maar ook niet slecht. Tesla Model 3 (“premium interieur”) die ik hiervoor reed was beduidend beter qua audio - mocht je daar toevallig ervaring mee hebben.

Geweldige auto trouwens!
Thanks, klinkt goed! Audio van een Tesla Model 3 wel eens gehoord en dat klinkt best goed. Ga wel eens kijken of ik die standaard audio kan luisteren ergens, maar ik vermoed dat ik toch wel echt Canton wil.

Lees online ook niet veel gekke dingen verder over de auto, alleen dat je regeneratief remmen wellicht niet teveel wil doen ivm corrosie op de schijven, maar daar is ook wel overheen te komen.

Ben wel enthousiast. :)

  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
RBH schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:59:
[...]


Thanks, klinkt goed! Audio van een Tesla Model 3 wel eens gehoord en dat klinkt best goed. Ga wel eens kijken of ik die standaard audio kan luisteren ergens, maar ik vermoed dat ik toch wel echt Canton wil.

Lees online ook niet veel gekke dingen verder over de auto, alleen dat je regeneratief remmen wellicht niet teveel wil doen ivm corrosie op de schijven, maar daar is ook wel overheen te komen.

Ben wel enthousiast. :)
Hij remt altijd in meer of mindere mate regeneratief, ook als je het rempedaal gebruikt. Als je je daar druk om maakt (wat volgens mij niet nodig is, maar daar verschillen inderdaad de meningen over online), dan is het voldoende om bij 'elke rit' even 1x wat harder te remmen, bijvoorbeeld bij het nemen van een afrit. Het regenereren werkt maar tot een bepaalde vertraging, dus als je harder moet remmen dan gaan de remschijven het overnemen en schuur je de schijven schoon.

  • dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:46
Meer mensen met problemen met wireless Carplay na de upgrade naar iOS 26.4, in mijn geval in een Octavia 4? In eerste instantie werkte Carplay gewoon, Google Maps navigatie aangezet, daarna herstartte een paar minuten later zonder aanleiding het hele infotainment waarna Bluetooth niet meer ingeschakeld kon worden. Bij een poging tot aanpassen van volume wordt het telefoonvolume getoond maar kan niet aangepast worden, radio etc. doen ook niks meer. Het lijkt wel of de Bluetooth van de auto gecrasht is. Pas na volledig uitzetten van de auto en opnieuw starten kan weer connectie gemaakt worden, die kort daarna weer uitvalt. Heb al alle connecties verwijderd en opnieuw geconnect etc, maar dat maakte ook niets uit. Nu maar exclusief bedraad werken....

  • KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54
RBH schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:12:
[...]


Thanks voor je uitgebreide antwoord! Wat betreft verbruik klinkt het redelijk negatief. De benzine versies zijn niet of nauwelijks te krijgen zag ik al. Ik denk dat 80% van onze ritjes rond de 40 a 50 km max zijn, dus wat dat betreft zou het prima zijn. Full EV hoef ik nog niet.

Met die Superb IV bedoel je het nieuwe model?

DCC: check!

Privé gekocht?

Sportline vind ik veruit het mooiste, dus dat zal hem wel worden. Staat een exemplaar te koop dat aan al mijn wensen voldoet, maar km stand vind ik best hoog (99k). De opties zoals de lichtgrijze kleur, DCC, Canton, schuifdak, stuurwielverwarming zijn top…
Ja privé gekocht, dure grap.. :P

Goeie versie heb je gevonden! Lijkt op de mijne, ook zo goed als full options. Ik ben in de winter ook heel blij geweest met de standkachel (op benzine, ik weiger te betalen voor de Skoda app (met de app kun je, alsie aan de lader hangt, voorverwarmen op electriciteit)).

Ik vind de prijs wel oké: ik heb een paar duizend meer betaald voor ongeveer dezelfde auto maar dan ~20dkm minder op de teller.

Kijk in de onderhoudshistorie of de DSG olie + filter is vervangen rond 60dkm. Zo niet.. laten staan!

  • BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 22-06 21:28
Aan de advertentie te zien lijkt deze de knop voor de automatische parkeerstand te missen (rechts van de pook, tweede knop van boven) en de 360 camera. De dode hoek lampjes kan ik niet helemaal goed zien, die horen aan de binnenkant van de spiegel te zitten, maar die lijkt hij ook te missen. Tijdens de proefrit kun je in het menu dan nog even naar de hulpsystemen kijken voor vermoeidheidsherkenning aangezien ze die niet op de foto hebben.

Verder heeft hij wel alles zo het lijkt, mooi exemplaar!

Edit; oh en de trekhaak kan ik niet zien, maar volgens mij mochten de IV’s vanaf december weer trekhaken monteren en liep die typeregistratie met 0kg van nov 2019 t/m nov 2020

[ Voor 27% gewijzigd door BitBakker op 31-03-2026 16:01 ]


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
BitBakker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 15:57:
Aan de advertentie te zien lijkt deze de knop voor de automatische parkeerstand te missen (rechts van de pook, tweede knop van boven) en de 360 camera. De dode hoek lampjes kan ik niet helemaal goed zien, die horen aan de binnenkant van de spiegel te zitten, maar die lijkt hij ook te missen. Tijdens de proefrit kun je in het menu dan nog even naar de hulpsystemen kijken voor vermoeidheidsherkenning aangezien ze die niet op de foto hebben.

Verder heeft hij wel alles zo het lijkt, mooi exemplaar!

Edit; oh en de trekhaak kan ik niet zien, maar volgens mij mochten de IV’s vanaf december weer trekhaken monteren en liep die typeregistratie met 0kg van nov 2019 t/m nov 2020
Dodehoeklampjes zitten er volgens mij wel op (foto 23 en 24) - en staat ook bij de opties. Trekhaak zit erop. 360 camera en inparkeerhulp niet, maar daar zou ik 'm zeker niet voor laten staan. Achterin heb je zonneschermpjes (handig met kinderen) alleen voorin heb je geen verlengde zitting. Heb ik zelf toen wel actief naar gezocht, maar hangt van je lengte af.

Al met al ziet 'ie er prima en super compleet uit + (smaakgevoelig) goeie velgen en kleur @RBH!

  • crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:21
Vandaag mail ontvangen over de Skoda Peaq. Een 7 zitter die net boven de Enyaq geplaatst wordt. In de zomer komt ie er echt aan.

In april 2027 moet ik mijn skoda enyaq inruilen voor iets anders, dus ik kijk er naar uit!

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

crimby schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 20:30:
Vandaag mail ontvangen over de Skoda Peaq. Een 7 zitter die net boven de Enyaq geplaatst wordt. In de zomer komt ie er echt aan.

In april 2027 moet ik mijn skoda enyaq inruilen voor iets anders, dus ik kijk er naar uit!
Leesvoer: https://www.autoweek.nl/a...opmodel-voelt-bekend-aan/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Na de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9 eindelijk een derde “verstandig” merk met een langere, hogere en zwaardere manier om DUURZAAM warme lucht te verplaatsen. Innovatie en vooruitgang! -O-

Er kunnen wat mij betreft niet snel genoeg anti-obesitas regels voor komen.

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 31-03-2026 21:03 ]


  • crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:21
MrAcid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:01:
Na de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9 eindelijk een derde “verstandig” merk met een langere, hogere en zwaardere manier om DUURZAAM warme lucht te verplaatsen. Innovatie en vooruitgang! -O-

Er kunnen wat mij betreft niet snel genoeg anti-obesitas regels voor komen.
Er zijn meer 7 zitter opties onder de ICE auto’s dan onder de EV en sommige gezinnen zijn toch wel gebaat bij wat extra ruimte.

  • RBH
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

RBH

MrAcid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Dodehoeklampjes zitten er volgens mij wel op (foto 23 en 24) - en staat ook bij de opties. Trekhaak zit erop. 360 camera en inparkeerhulp niet, maar daar zou ik 'm zeker niet voor laten staan. Achterin heb je zonneschermpjes (handig met kinderen) alleen voorin heb je geen verlengde zitting. Heb ik zelf toen wel actief naar gezocht, maar hangt van je lengte af.

Al met al ziet 'ie er prima en super compleet uit + (smaakgevoelig) goeie velgen en kleur @RBH!
Check. Ik heb er een proefrit in gemaakt afgelopen weekend en vond niet dat ik de verlengde zitting echt nodig had, wat ik in mijn BMW wel echt nodig had. Ben zelf 1.89, maar leek goed te zijn. Ik ga eerst maar eens kijken wat mijn BMW oplevert particulier en dan kijken of hij er nog is. Dank voor de info!

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrAcid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 21:01:
Na de Kia EV9 en Hyundai Ioniq 9 eindelijk een derde “verstandig” merk met een langere, hogere en zwaardere manier om DUURZAAM warme lucht te verplaatsen. Innovatie en vooruitgang! -O-

Er kunnen wat mij betreft niet snel genoeg anti-obesitas regels voor komen.
Leuk verhaal... Maar ik heb nu met twee Isofix stoeltjes achterin en een hond in de kofferbak toch echt een niet al te ruime vierzitter... En das een Kodiaq.

De Enyaq paste simpelweg niet. De stoeltjes konden al niet achter mijn stoel.

Het is dat ik nog niet full electric wilde, maar anders was het een EV9 geworden.

  • KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:54
MrAcid schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 16:06:
[...]

Dodehoeklampjes zitten er volgens mij wel op (foto 23 en 24) - en staat ook bij de opties. Trekhaak zit erop. 360 camera en inparkeerhulp niet, maar daar zou ik 'm zeker niet voor laten staan. Achterin heb je zonneschermpjes (handig met kinderen) alleen voorin heb je geen verlengde zitting. Heb ik zelf toen wel actief naar gezocht, maar hangt van je lengte af.

Al met al ziet 'ie er prima en super compleet uit + (smaakgevoelig) goeie velgen en kleur @RBH!
Op een van de foto's lijkt het idd geen verlengde zitting. Maar op de fotos verder in de reeks lijkt het wel zo te zien, ben je dat met me eens?

Ik wist niet dat er 2 verschillende versies waren! Ik ben ook 1m89 en ik vind het uitschuifbare stuk dat ik heb wel erg fijn (het is maar iets van 5cm extra maar toch, het is een stuk fijner voor je benen bij een lange rit).

  • XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:05
Hallo allemaal, gisteren mijn nieuwe skoda kodiaq 2026 mogen ophalen maar ik word helemaal kriebel van al die piepjes.
Zijn er snel toetsen om je favorieten instellingen terug te zetten?
Want permanent uitzetten is niet mogelijk heb ik gelezen

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XethaX schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:27:
Hallo allemaal, gisteren mijn nieuwe skoda kodiaq 2026 mogen ophalen maar ik word helemaal kriebel van al die piepjes.
Zijn er snel toetsen om je favorieten instellingen terug te zetten?
Want permanent uitzetten is niet mogelijk heb ik gelezen
Nope...

  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
KhaZ schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:17:
[...]

Op een van de foto's lijkt het idd geen verlengde zitting. Maar op de fotos verder in de reeks lijkt het wel zo te zien, ben je dat met me eens?

Ik wist niet dat er 2 verschillende versies waren! Ik ben ook 1m89 en ik vind het uitschuifbare stuk dat ik heb wel erg fijn (het is maar iets van 5cm extra maar toch, het is een stuk fijner voor je benen bij een lange rit).
Scherp inderdaad, je hebt gelijk. Op foto 16, 23, 24, 30 en 31 is het géén verlengde zitting, maar op foto's 17, 18, 20, 21 en 22 wél. Dit zou me wel huiverig maken voor de andere opties/foto's - goed checken dus!

  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 1 april 2026 @ 09:26:
[...]


Leuk verhaal... Maar ik heb nu met twee Isofix stoeltjes achterin en een hond in de kofferbak toch echt een niet al te ruime vierzitter... En das een Kodiaq.

De Enyaq paste simpelweg niet. De stoeltjes konden al niet achter mijn stoel.

Het is dat ik nog niet full electric wilde, maar anders was het een EV9 geworden.
Wat voor Kingsize Isofix Aupings heb je dan? Ben het met je eens dat 2x isofix de achterbank 'vol' maakt, maar dat het niet zou passen in een Enyaq vind ik wel frappant!

  • GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

XethaX schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:27:
Hallo allemaal, gisteren mijn nieuwe skoda kodiaq 2026 mogen ophalen maar ik word helemaal kriebel van al die piepjes.
Zijn er snel toetsen om je favorieten instellingen terug te zetten?
Want permanent uitzetten is niet mogelijk heb ik gelezen
Welkom in de wereld van Skoda (en EU-regels). Volgens mij irriteert iedere rijder zich hier aan. Je zal er mee moeten leren leven.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrAcid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:17:
[...]

Wat voor Kingsize Isofix Aupings heb je dan? Ben het met je eens dat 2x isofix de achterbank 'vol' maakt, maar dat het niet zou passen in een Enyaq vind ik wel frappant!
Dat gaat meer om de lengte. Ik ben 2 meter. Groep 1/2 zitje achterstevoren achter me paste gewoon niet.

En de bagageruimte is met hondenrek erin ook weinig soeps meer.

In de kodiaq houdt het overigens ook niet over, maar das meer in de breedte. Die Isofix punten zitten nogal ver naar binnen.

In mn vorige auto (5008) kon je er nog tussen zitten. Dat kun je hier gevoegelijk vergeten. Bagageruimte is wel een heel stuk forser uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-04-2026 13:29 ]


  • XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:05
GEi schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:26:
[...]

Welkom in de wereld van Skoda (en EU-regels). Volgens mij irriteert iedere rijder zich hier aan. Je zal er mee moeten leren leven.
Dan gaan we de auto maar starten alsof we een of andere piloot zijn, eerst allemaal vinkjes uitzetten voor vertrek |:(

  • GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:35
Is daar geen sneltoets voor, zoals ook in andere auto's van andere merken?

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

GrasshopperNL schreef op woensdag 1 april 2026 @ 17:01:
Is daar geen sneltoets voor, zoals ook in andere auto's van andere merken?
Speed warning kan je makkelijk met deze knop uitzetten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxAn7TzG3toCf-m0DlwIpGRmI5g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ee8Br8KzT74JNgVGLe3P1qmX.png?f=user_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Weet iemand of er een update komt voor de skoda app voor de Superb?
Mijn Superb heeft namelijk geen timer voor laden... maar ik heb snachts goedkope stroom..
Dus nu plug ik hem zo laat mogelijk in, maar dat is niet perfect aangezien laag tarief pas om 00:30 start en hij dus eerst een poos op hoog tarrief...
Ik kan geen granny chargers vinden (met UK plug) die een timer met schema hebben (alleen een 'timer' waar je elke keer een delayed charge kan instellen, en dat is een pruts oplossing)..
Dus enige optie (behalve een full on charger te kopen, wat overkill is voor een PHEV, zie YouTube: Don't overthink electric car charging (we should be doing it differe... ), is dit: https://toughleads.co.uk/...ns?variant=47233575321922
Maar dat vind ik ook niet super...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Dat zijn toch gewoon de vertrekschema’s? Alleen even de klimaatregeling uitzetten in het schema dat je ervoor gaat gebruiken. @ToolkiT

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MrAcid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:59:
Dat zijn toch gewoon de vertrekschema’s? Alleen even de klimaatregeling uitzetten in het schema dat je ervoor gaat gebruiken. @ToolkiT
Dat is voor de Airco.. dat werk idd prima...
Wat ik zoek is een feature die ik in andere EVs wel gezien heb: een setting waar je in kan stellen dat je gaat laden om 0:30 en stopt met laden om 05:00 (om het dat tarief te matchen)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@ToolkiT Een korte zoekactie:
https://www.bol.com/nl/nl...arantie/9300000233579176/
Voor 155euro een granny met app.

Maar als het kan zou ik deze nemen:
https://www.grodttrading....paal-74-11-22-kw-5-meter/
Dan kun je met beperktere goedkope uren die beter benutten (inclusief klein beetje minder laadverlies, dus winst).

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jongetje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:53:
@ToolkiT Een korte zoekactie:
https://www.bol.com/nl/nl...arantie/9300000233579176/
Voor 155euro een granny met app.

Maar als het kan zou ik deze nemen:
https://www.grodttrading....paal-74-11-22-kw-5-meter/
Dan kun je met beperktere goedkope uren die beter benutten (inclusief klein beetje minder laadverlies, dus winst).
"Vertraagde starttijd tot 15 uur " betekend niet een schema... betekend alleen 'ga over x uur aan' als je dat elke dag moet instellen is dat mega onhandig..

En laadpaal is idd beter maar ook meer werk (heeft eigen group nodig etc etc.. en overkill voor de accu van mijn PHEV...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:25:
[...]

Dat is voor de Airco.. dat werk idd prima...
Wat ik zoek is een feature die ik in andere EVs wel gezien heb: een setting waar je in kan stellen dat je gaat laden om 0:30 en stopt met laden om 05:00 (om het dat tarief te matchen)
Daar kun je die vertrekschemas voor gebruiken. Ik heb ‘m bijvoorbeeld zo staan om standaard “alles” tussen 23:00 en 4:00 te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fPBM40OjZYodcMOPfimq7Yqk_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kziMD6fDqDRHra61jyNlGrSe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtNJNbzGJirKZGvxT3UcN4TEczY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wpnF3dSUYpYzK7tGN7l1hO2C.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 02-04-2026 13:44 ]


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ToolkiT schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:21:
[...]

"Vertraagde starttijd tot 15 uur " betekend niet een schema... betekend alleen 'ga over x uur aan' als je dat elke dag moet instellen is dat mega onhandig..
En lees nu eens de 2e helft van diezelfde regel:
Stel een vertraagde starttijd tot 15 uur in, zodat je laadt wanneer de zon schijnt of tijdens voordelige nachtstroom.
Je kunt helemaal los in die Tuya Smart app en allemaal timers en regels instellen.

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MrAcid schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:43:
[...]

Daar kun je die vertrekschemas voor gebruiken. Ik heb ‘m bijvoorbeeld zo staan om standaard “alles” tussen 23:00 en 4:00 te laden.
[Afbeelding][Afbeelding]
Welke Skoda heb je en welke app?
Ik heb het vermoeden dat voor de BEV's een andere app is dan voor de PHEVs?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jongetje schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:45:
[...]

En lees nu eens de 2e helft van diezelfde regel:

[...]

Je kunt helemaal los in die Tuya Smart app en allemaal timers en regels instellen.
Ik ken die app niet, mogelijk zit daar wel een echt schema in.. maar alle granny chargers die ik gezien heb verkopen het als timer, maar als je naar de details kijkt is het een vertrager van x uur.. wat een ander type timer is dan ik zoek.. die 2e regel is dat ook..
Ja het werkt als je elke dag gaat uitrekenen over hoeveel uur het laag tarief is en dan insteld x uur vertraging.. mijn vaatwasser doet dat ook, en dat is een geklooi kan ik je zeggen.. ik ben op zoek naar een gebruiksvriendelijker methode.. mischien kan die app dat wel :?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ToolkiT schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:46:
[...]

Welke Skoda heb je en welke app?
Ik heb het vermoeden dat voor de BEV's een andere app is dan voor de PHEVs?
Een Skoda Superb iV (3V) - dus de generatie voor die van jou. De app is gewoon deze: https://apps.apple.com/nl/app/my%C5%A1koda/id1632202810?l=en-GB

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

mmm ik heb de (android) mySkoda app..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FV-Wvo2DaZazTp7qDDrGTcCmgIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hxXxtj3IMVsK9aGqDrKbhSds.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G1WdASCbLoTgqnE0T41NOIU_wk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DkBnNv4zjZQ0atLdvuCCBPru.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRyPLQEaqxoIWp0XT-RIAWHhkAI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JJl60TSIDHgYBU3YFUtNKlvy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZCw2--8knwo9niF3WSjQnGVkxk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SFxBswZ668XrBttRTndrOvg3.png?f=fotoalbum_large

zit wel timer voor de airco in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT5F3nkwU1YCuYgjU0upiEO_IxY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9NoYjDWWX3dyYlqh7UEE2zGo.png?f=fotoalbum_large

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Welk blokje staat er net onder "Target temperature" op het 'Car' scherm (screenshot 2)? Daar staan de schema's bij mij.

EDIT:
Misschien is het wel echt een bizarre beperking van het nieuwe model Superb PHEV btw... Zie: https://www.reddit.com/r/skoda/comments/1rs2tzb/my_skoda_superb_2025_plugin_hybrid_cannot_plan/
en:
https://www.briskoda.net/forums/topic/534497-superb-iv-what-no-scheduled-charging/

WTF...

[ Voor 67% gewijzigd door MrAcid op 02-04-2026 14:46 ]


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MrAcid schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:19:
[...]

Een Skoda Superb iV (3V) - dus de generatie voor die van jou. De app is gewoon deze: https://apps.apple.com/nl/app/my%C5%A1koda/id1632202810?l=en-GB
net ff de IOS versie geprobeerd en die ziet er hetzelfde uit.. vraag me af of het een software issue in de auto zelf is..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
Ik heb zelf geen ervaring met een EV maar het klinkt inderdaad vrij logisch dat de auto ook in-control kan zijn van de start en eind tijden van het laden maar ook ik zie hier niks voor in de app.

Nu heb ik een Zaptec Go 2 die dan zelf heeft en aangestuurd word door mijn Home Assistant voor matchen met agenda, geplande lange ritten, net-ontlasting en speciaal dal tarief momenten. Van wat ik begrijp is een "slimme" laadpaal wel de makkelijkste oplossing voor dit probleem, maar goed als je granny charged of veel verschillende plekken dan heb je niks aan die wijsheid.

  • Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-05 10:06
Akeshira schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:13:
Vandaag iets raars meegemaakt, ik ga er maandag de dealer voor bellen, maar was benieuwd of er meer zijn die dat meegemaakt hebben.

Nadat ik een vriendin naar huis had gebracht via binnendoor weggetjes en een klein stukje snelweg (30 km afstand) en we nog een paar minuten op haar oprit hebben staan kletsen (met de motor aan), wil ik weer terug naar huis rijden.
Alleen op dat moment, iedere keer als ik een klein beetje gas wilde geven, leek het alsof hij uit de versnelling viel en hoorde je de motor gieren. Tot aan zo’n 30kmh rijdt ie rustig, mits je niet wil accelereren. Maar zodra je daar overheen gaat en het gas iets verder in moet drukken om snelheid te kunnen maken, geen versnelling meer en een loeiende motor.
Ik heb dit een paar minuten geprobeerd in de hoop dat hij zichzelf zou herpakken, maar helaas. Nadat ik hem in de berm heb geparkeerd, helemaal uit heb gezet (en deur open en dicht gedaan) heb ik hem weer gestart en toen was het ineens weer goed.
Ik heb de hele tijd rustig gereden, ook toen hij raar deed totaal geen storingsmeldingen. Er is echt geen aanwijsbare oorzaak waarom hij dit zou kunnen doen.
Afgelopen woensdag weer hetzelfde gehad. Dit keer nadat ik weg wilde rijden van kantoor, nadat hij al een paar uur stil had gestaan (dus geen warme versnellingsbak).
Ik vind het wel een apart verhaal, omdat ik geen storingen in mijn dashboard had. Toen de garage na de vorige keer de storingen ging uitlezen stond er niks bij wat gerelateerd was aan de versnellingsbak of motor.
Ik heb nu voor komende maandag de 13e een afspraak bij de dealer waar ze hem helemaal willen gaan nakijken, maar ben bang dat ik straks weer naar huis gestuurd wordt met "we kunnen niks vinden".

Ik heb een Skoda Superb Sportline iV van 2025 met inmiddels een kleine 30k op de teller.

Skoda Superb Sportline 1.5tsi PHEV


  • Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:35
Goedemiddag allen!

We hebben een kleine maar irritante uitdaging gevonden. Onze Skoda Superb 2025 heeft vanaf dag een de sleutels gekopeld gehad aan onze profielen. Dus bij instappen met juiste sleutel verzet hij de stoel etc. Maar een op de andere dag waren de stoel instellingen van mijn profiel verdwenen (uit profiel en uit stoel zelf) en bij beide profielen is de koppeling met de sleutel verdwenen.

De stoelen zijn nu weer in sync met de profielen, maar de sleutels zijn niet meer gekoppeld. Ik heb al lopen spelen met de instellingen automatisch toewijzen, sleutel in de auto andere ver weg, in en uit stappen, contact aan uit etc. Maar niets zorgt ervoor dat de sleutel weer gekoppeld wordt aan het profiel.

Iemand die dit herkend en het heeft kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
[/quote]
Maar een op de andere dag waren de stoel instellingen van mijn profiel verdwenen (uit profiel en uit stoel zelf) en bij beide profielen is de koppeling met de sleutel verdwenen.
[quote]

Dit heb ik ook gehad, maar toen even snel handmatig de stoel aangepast en de volgende rit was het gewoon weer terug, andere mensen hebben soms ook een "niet geladen of gevonden profiel" en andere problemen maar vaak is dit vanzelf weer hersteld bij een volgende rit. Geen reden om weer uitgebreid alles naar wens in te stellen dus.

  • undertake
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:39
Hi all. Hebben jullie ook de volgende melding?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hn3kNeCx2jvbF81PI7hRauyTwQI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDFcejd0zlnXeIsF7z3aF1ak.jpg?f=fotoalbum_large
Ik krijg deze melding als ik de auto start.
Sinds kort in het menu zitten zoeken maar nu heb ik heb probleem alleen maar groter gemaakt. Nu heb ik en de melding en past die ook nog elke keer de snelheid aan van de cruisecontrol wanneer die borden herkend. Bij het uitzetten van de functie onthoud die dat niet meer. :(

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

undertake schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:42:
Hi all. Hebben jullie ook de volgende melding?
[Afbeelding]
Ik krijg deze melding als ik de auto start.
Sinds kort in het menu zitten zoeken maar nu heb ik heb probleem alleen maar groter gemaakt. Nu heb ik en de melding en past die ook nog elke keer de snelheid aan van de cruisecontrol wanneer die borden herkend. Bij het uitzetten van de functie onthoud die dat niet meer. :(
Die heb ik al sinds de vorige auto(scala).

Bij mij schakelt ie altijd het automatisch op slot gaan uit :+

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 18:28
undertake schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 08:42:
Hi all. Hebben jullie ook de volgende melding?
[Afbeelding]
Ik krijg deze melding als ik de auto start.
Sinds kort in het menu zitten zoeken maar nu heb ik heb probleem alleen maar groter gemaakt. Nu heb ik en de melding en past die ook nog elke keer de snelheid aan van de cruisecontrol wanneer die borden herkend. Bij het uitzetten van de functie onthoud die dat niet meer. :(
Ik weet wel dat het uitzetten van functies steeds lastiger wordt ieder jaar door EU wetgeving en regels. Of kon je het voorheen wel? Wellicht een update gehad?

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.


  • virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:32
Zijn er hier mensen die getwijfeld hebben tussen een Kodiaq Sportline en een Business plus? Mij lijken de 'normale' stoelen een stuk fijner zitten dan de sportstoelen, maar de meegespoten delen van de Sportline zijn wel weer mooier.

there's no tweak without the tweaker


  • Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-05 10:06
virtualJac schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:32:
Zijn er hier mensen die getwijfeld hebben tussen een Kodiaq Sportline en een Business plus? Mij lijken de 'normale' stoelen een stuk fijner zitten dan de sportstoelen, maar de meegespoten delen van de Sportline zijn wel weer mooier.
Niet bij de Kodiaq maar wel bij de Superb. Ik heb nu de Sportline en ik heb voor het eerst (sinds verschillende (moderne) auto's te hebben gehad) geen pijn meer in mijn rug als ik langere tijd moet autorijden. De verlengde zitting helpt natuurlijk ook, maar de stoelen zitten voor mij erg comfortabel. Beter nog dan de op maat gemaakte stoel die ik in de Tucson heb gehad.

Skoda Superb Sportline 1.5tsi PHEV


  • basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:54
Hangt ook erg af van je "bouw" en hoe lang je bent. ik ben 2 meter en dan zitten mijn schouders meestal al bij het hoofdgedeelte. m.a.w. ze zitten niet goed. bij "normale" stoelen heb je hier geen last van.
Akeshira schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 09:58:
[...]


Niet bij de Kodiaq maar wel bij de Superb. Ik heb nu de Sportline en ik heb voor het eerst (sinds verschillende (moderne) auto's te hebben gehad) geen pijn meer in mijn rug als ik langere tijd moet autorijden. De verlengde zitting helpt natuurlijk ook, maar de stoelen zitten voor mij erg comfortabel. Beter nog dan de op maat gemaakte stoel die ik in de Tucson heb gehad.

  • Akeshira
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06-05 10:06
basjuhh schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 10:00:
Hangt ook erg af van je "bouw" en hoe lang je bent. ik ben 2 meter en dan zitten mijn schouders meestal al bij het hoofdgedeelte. m.a.w. ze zitten niet goed. bij "normale" stoelen heb je hier geen last van.

[...]
Zeker waar, ik ben gelukkig maar 1.80 maar in veel auto's heb ik hetzelfde probleem gehad (aziatische en franse auto's dan wel). Nu niet. Het enige waar ik wel tegenaan loop is dat mijn staart of knot áltijd tegen de hoofdsteun aankomt, wat enorm irritant is en dat is bij sportstoelen dan niet aan te passen helaas. In de Tucson draaide ik gewoon de hoofdsteun om :P.

Skoda Superb Sportline 1.5tsi PHEV


  • GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik rij de BL, maar heb alles wat (mat) chroom is zwart laten maken en alleen de grille is vervangen door de grille van de SL. Kleur van de auto is grijs. Op de (nu zwarte) letters SKODA na alle typografie laten verwijderen van de achterkant

Ik ben erg blij dat ik geen chroom of metallic kleuren meer zie (ook logo op motorkap is zwart) en met de kale achterkant.

  • mario007
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:36
Niet Kodiaq maar Octavia SL. Ik ben zelf 1.93 en fors gebouwd maar ik vind de stoelen heerlijk zitten. Vaak als ik lange afstanden reed ( 2 uur +) dat ik toch merkte dat ik vaak even ging verzitten. Nu heb ik dat niet meer. Laatst een niet SL Octavia gereden met normale stoelen en deze zaten voor mijn gevoel minder en zeker minder steun.

<leeg>


  • virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:32
Het enige issue wat ik heb met de SL stoelen is dat de hoofdsteun niet naar achteren kan. Ik heb zelf af en toe het gevoel dat die m’n hoofd naar voren wil duwen en mijn vrouw heeft daar last van met een staart/knot. Vandaar dat ik twijfel over de stoelen van de BE plus.


Wat @Akeshira zegt zegt dat idd.

[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 06-05-2026 15:43 ]

there's no tweak without the tweaker


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een vervelend probleem. Bij het aansluiten van mijn vouwwagen aan de auto krijg ik vaak de melding ‘Remlicht aanhanger controleren’ en ‘Snelheidsregeling en ACC niet beschikbaar’. Ik dacht eerst een slecht contact, en met contactspray was het toen even opgelost. Gisteren echter weer 45min staan kloten: werkte niet. Gisteravond thuis de auto uit en weer aan: werkte gewoon (zonder opnieuw los- en aansluiten). Ook vanmorgen weer: sporadisch wel/niet na loshalen en weer inpluggen. Als hij eenmaal werkt dan blijft het ook werken, ook nog contact uit/auto op slot.

Auto: Skoda Superb IV (2020). Vouwwagen heeft geen LED verlichting. Aansluiting is 13-polig.

Het gaat vaak wel goed (en is 2 jaar zonder problemen gegaan) en gaat nu steeds vaker níet goed. Dat doet mij vermoeden dat het ergens een aansluiting/draadje is. Bij openmaken van de stekkers van de aanhanger leek alles daar gewoon goed vast te zitten en bespeurde ik (visueel) geen kabelbreuken ofzo.

Mijn buurman heeft dezelfde auto en heeft hetzelfde probleem mijn zijn eigen vouwwagen. Dat zou dan wel weer erg toevallig zijn als hij óók een kabelbreukje zou hebben en dat doet mij toch weer meer een aansturing/software/etc. issue denken. Onder andere ook door de opmerkingen van @Antera op het Skodaforum.

Ben ook in contact met m'n garage. Maar wellicht heeft hier ook nog iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door MrAcid op 18-05-2026 10:00 ]


  • Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 20:56

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Stekker er niet in en uit halen met contact aan. Dit heeft nagenoeg altijd issues

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Antera schreef op maandag 18 mei 2026 @ 10:55:
Stekker er niet in en uit halen met contact aan. Dit heeft nagenoeg altijd issues
Hm ok, proberen waard maar vanaf welk moment geldt het als 'contact aan' (bij de PHEV modellen)? Want hij gaat al 'opstarten' als ik een deur open doe (Welkom, naam... etc). Moet ik dan echt alleen de auto van het slot halen en dan in- en uitpluggen...?

Update: het gaat inderdaad (weer) werken als ik de auto écht helemaal uit laat gaan (op slot + dashboard helemaal uit en dan nóg even wachten en/of weglopen zodat Kessy/keyless systeem uit bereik is...?). Bij het weer aanzetten van de auto doet hij het daarna zonder storing.

Fijn om in elk geval een 'workaround' te hebben, dank! Hem inpluggen zonder eerst die foutmelding te krijgen is nog niet gelukt, maar ik zal dat later vandaag nog eens proberen door eerst ook weer verder weg te lopen en de auto echt helemaal 'uit' te laten gaan.

[ Voor 37% gewijzigd door MrAcid op 18-05-2026 11:35 ]


  • Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 20:56

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Auto gaat helemaal aan als je instapt en op start drukt.


Maar probeer het eens op beide manieren en koppel het even terug

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl


  • Antera
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-06 20:56

Antera

VCDS/obd11 en Odis coderingen

Ia geen work around maar heel logisch

Het is heel logisch. Als een stuk software draait en je haalt daar zomaar een stukje tussenuit of voegt het toe terwijl de software niet is afgesloten gaat die op zijn bek.


Als je autolock and autounlock heb aan staan deze uit zetten


Ps auto heeft 1 min nodig om in slaap te vallen

[ Voor 16% gewijzigd door Antera op 18-05-2026 22:30 ]

Seat Leon KL 2020. www.vcds-coding.nl


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Antera schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:29:
Ia geen work around maar heel logisch

Het is heel logisch. Als een stuk software draait en je haalt daar zomaar een stukje tussenuit of voegt het toe terwijl de software niet is afgesloten gaat die op zijn bek.


Als je autolock and autounlock heb aan staan deze uit zetten


Ps auto heeft 1 min nodig om in slaap te vallen
Nah, dat is gewoon een brakke situatie/implementatie van Skoda, geen user-error of dat ik iets raars doe. Ik plug niet in/uit met contact aan (wellicht wél dat de auto nog niet 'in slaap is').

Wat ik doe:
- Auto voor mijn aanhanger zetten.
- Contact van de auto uit (met de start/stop knop)
- Aanhanger aankoppelen en inpluggen
- Auto starten (met start/stop knop) >> foutmeldingen (ACC & remlicht)

Dit zou gewoon in één keer moeten werken!?

Wat ik nu extra doe:
- Auto weer uit zetten (met start/stop knop)
- Op slot doen en weglopen + 1 min wachten
- Auto weer starten (met start/stop knop) >> foutmeldingen zijn weg en blijven weg.

Ik snap er ook niks van, want ik heb twee jaar zonder die extra stappen kunnen doen met twee verschillende aanhangers/vouwwagens en heb geen softwareupdates, etc. gehad in de tussentijd. Mijn buurman met dezelfde Skoda Superb IV én hetzelfde merk/type vouwwagen/aanhanger heeft het ook.

[ Voor 19% gewijzigd door MrAcid op 19-05-2026 09:26 ]


  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:28
Op Superb iV mk3 heb sinds vorige week de storing 'acculaadklep' controleren. Na even op NL fora rondzoeken (dit en die van skoda) lees ik dat het probleem vaker voorkomt. De stelmotor vervangen zou het probleem oplossen. Is er hier iemand die ervaring heeft met het vervangen van de stelmotor van de laadklep?

Op het skoda forum lees ik dat je het zelf zou kunnen doen. Maar ik vind daar geen ervaringen van mensen die dat daadwerkelijk zelf gedaan hebben.

Bij een VW Golf ziet het er kinderlijk eenvoudig uit. Een filmpje of een beschrijving van een Superb ben ik nog niet tegengekomen. (met ook een suggestie voor het ontstaan van het probleem bij de Golf, ik denk dat de schuine positie van de stelmotor ook bij de Superb bestaat (zal zo 's kijken) en dat regen die op het uitstekende deel valt, deels het afgesloten deel in loopt).

[ Voor 20% gewijzigd door Adam1980 op 22-05-2026 10:40 . Reden: aanvulling ]


  • The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:06

The Executer

Lekker belangrijk!

We rijden sinds vorig jaar een Skoda Kamiq uit 2022. Onlangs heb ik een update gehad, en sindsdien staat in de virtual cockpit de verbruiksmeter op "Sinds tanken". Deze stond altijd op "Sinds start". Ik heb diverse knopjes op het stuur geprobeerd, geprobeerd de config van de virtual cockpit aan te passen maar ik krijg hem niet meer naar "sinds start". Iemand een tip hoe ik dit terug krijg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NmRg5OBHtLpEzOLo9e41VY79ajU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wkcJln5r2pE0sRAHSUtmTSQB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7s-0-TKMvSSWg4mbFB3Pl_Fepo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C97GmoBxbzTGH9ew9mCljeqj.jpg?f=user_large

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross


  • Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10

Sabbi

je denkt aan mij.

@The Executer Volgens mij moet je dan de viewmode aanpassen dat je de rijgegevens etc in het midden hebt (met links rechts de meters), en dan kan je met de knopjes naar het brandstofverbruik gaan en dat aanpassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sabbi op 22-05-2026 14:10 ]


  • dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:46
The Executer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:37:
We rijden sinds vorig jaar een Skoda Kamiq uit 2022. Onlangs heb ik een update gehad, en sindsdien staat in de virtual cockpit de verbruiksmeter op "Sinds tanken". Deze stond altijd op "Sinds start". Ik heb diverse knopjes op het stuur geprobeerd, geprobeerd de config van de virtual cockpit aan te passen maar ik krijg hem niet meer naar "sinds start". Iemand een tip hoe ik dit terug krijg?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Google AI antwoord wat volgens mij goed klopt, maar heb het zelf in het verleden ook zo wel eens veranderd.

You can easily switch your Skoda's trip computer between different driving data profiles ("Since Start," "Since Refuel," and "Long-term") using your steering wheel controls.

How to Switch Between Data Profiles
  1. Navigate: Use the menus on your digital instrument cluster or infotainment system to find the Driving Data screen (which displays your fuel consumption or trip distance).
  2. Switch: Press (do not scroll) the right scroll wheel/button on your steering wheel to cycle through the available trip views
The Difference Between Modes
  • Since Start: Tracks data for your current continuous journey. If you turn off the engine and resume your drive within 2 hours, it continues the count. It automatically resets if the car sits off for longer than that.
  • Since Refuel: Shows your data since the last time you filled up your gas tank. This automatically zeroes out every time you pump gas.
  • Long-term: Tracks your vehicle data over hundreds of hours or thousands of miles. It only resets when it hits its maximum storage limit (usually 99 hours and 59 minutes, or 9,999 km) or if done manually.
How to Reset a Profile

If you want to manually clear or reset the data for the profile you are currently viewing (e.g., to measure a specific stretch of a trip), press and hold down the right scroll wheel or the OK button on the steering wheel until the data resets to zero.

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

nu in juiste topic ;) :

vraagje: is er in de (2025 versie) Skoda sat nav een manier om de voice melding 'traffic detected, you are still on the fastest route' uit te zetten?
Ik kan het niet vinden.. ik wil wel dat hij traffic data gebruikt voor route, maar continue de melding dat er ergens in de buurt een beetje een file staat begint irritant te worden..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
Nou inmiddels zit de vakantie er weer op en ik heb wat cijfers voor de geinteresseerde:

Skoda Superb Combi 1.5 TSI iV PHEV Business Edition naar Toscane:
  • Heenreis ruim 1.300 km met overnachting in Zwitserland, 3 snellaad stops
    Score: 4,16 l/100km en 5,30 kWh/100km
  • In Toscane ruim 300 km met bij aankomst zo goed als lege accu en geen mogelijkheid tot laden in de buurt. Mijn inziens niet geweldig, maar ook niet slecht gezien korte ritjes en heuvel landschap met slingerwegen.
    Score: 6,69 l/100km en 0.99 kWh/100km
  • Terugreis ruim 1.400 km met overnachting net in Duitsland, wederom 3 snellaad stops, voor vertrek nog langzaam kunnen laden tot op de camping.
    Score: 4,45 l/100km en 4.85 kWh/100km
Totale score: 4,47 l/100km (140 liter) en 4,88 kWh/100km (153 kWh)

Snelladen deden we bij Ionity (zat best langs de route aan de snelwegen ipv. Tesla soms best een stukje van de route af) met een 12 euro maand abonnement (gelijk weer opgezegd) wat makkelijk uit kon door de totaal geladen kWh's. Snelladen met normale temperaturen ging super, eerste stukje even 10 kW en laatste stukje even 10 kW maar het overgrote deel gewoon 36-40 kW, helaas geen laad grafiekjes in de Skoda of Ionity app.

Al met al heeft de auto zich bewezen als heerlijke reis auto en is meerprijs voor brandstof/energie (11 vs. 8 euro) per 100 km ten opzichte van een Fiat Punto diesel het zeker waard op deze afstanden. Thuis rijden we vrijwel volledig elektrisch en is het effectief even duur voor enorm veel meer luxe en gemak!

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
@GewoonWatSpulle Ik vind dat enorm onzuinig, een elektrische auto doet rond de 200Wh per km (een Tesla nog wat zuiniger) en jij 53Wh per km en dan nog een benzine motor die bijna 1 op 20 draait... Met mijn Octavia 1.0 haalde ik dat benzine verbruik al bijna en die koste geen elektra...

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@jongetje dat mag jij vinden. Het is slechts een observatie van een vol bepakte reis naar Toscane en terug waarbij we natuurlijk niet max. 100 km/u hebben gereden, en ik vind het als nog een prima verbruik voor het soort auto en zulke reizen. De rest van het jaar is het 1.2 l/100km en 18,28 kWh/100km en dat is zuiniger dan ik vooraf (~50% elektrisch km's) op gerekend had.

  • Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:54
ToolkiT schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:50:
nu in juiste topic ;) :

vraagje: is er in de (2025 versie) Skoda sat nav een manier om de voice melding 'traffic detected, you are still on the fastest route' uit te zetten?
Ik kan het niet vinden.. ik wil wel dat hij traffic data gebruikt voor route, maar continue de melding dat er ergens in de buurt een beetje een file staat begint irritant te worden..
Ik heb zelf deze auto. Enige is dat je bij de instellingen van de assistent (Laura) moet kijken en dan wat er wel of niet benoemd wordt. Die melding heb ik dan niet, maar moet er ook bij zeggen dat ik de Sat Nav niet gebruik en navigeer op Google maps via Android auto. Maar meldingen van noodvoertuigen en camera's krijg ik wel op het scherm en stem. Maar dat is bewust.

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Arunia schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:16:
[...]

Ik heb zelf deze auto. Enige is dat je bij de instellingen van de assistent (Laura) moet kijken en dan wat er wel of niet benoemd wordt. Die melding heb ik dan niet, maar moet er ook bij zeggen dat ik de Sat Nav niet gebruik en navigeer op Google maps via Android auto. Maar meldingen van noodvoertuigen en camera's krijg ik wel op het scherm en stem. Maar dat is bewust.
ah, Laura daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! dit is mijn eerste auto met AI ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:42:
@jongetje dat mag jij vinden. Het is slechts een observatie van een vol bepakte reis naar Toscane en terug waarbij we natuurlijk niet max. 100 km/u hebben gereden, en ik vind het als nog een prima verbruik voor het soort auto en zulke reizen. De rest van het jaar is het 1.2 l/100km en 18,28 kWh/100km en dat is zuiniger dan ik vooraf (~50% elektrisch km's) op gerekend had.
Grappige cijfers, ik zat met de kodiaq phev vorig jaar in Spanje/Portugal(algarve, Alentejo, Andalusië) aan de 10,50 euro per 100km.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@Mimiix ja al zijn brandstof prijzen daar ook wel bepalend in natuurlijk, in Frankrijk en Spanje waren wij vorig jaar ook een stuk minder kwijt per liter diesel dan hier.

  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

GewoonWatSpulle schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:46:
@Mimiix ja al zijn brandstof prijzen daar ook wel bepalend in natuurlijk, in Frankrijk en Spanje waren wij vorig jaar ook een stuk minder kwijt per liter diesel dan hier.
Goed punt. Spanje was 1,30.

Kwh was rond de 60 a 80 cent. Dus dat was wel weer duur.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GewoonWatSpulle schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:42:
@jongetje dat mag jij vinden. Het is slechts een observatie van een vol bepakte reis naar Toscane en terug waarbij we natuurlijk niet max. 100 km/u hebben gereden, en ik vind het als nog een prima verbruik voor het soort auto en zulke reizen. De rest van het jaar is het 1.2 l/100km en 18,28 kWh/100km en dat is zuiniger dan ik vooraf (~50% elektrisch km's) op gerekend had.
Ja en al je alles electrisch doet is het 0l/100.

Gisteren van Zoetermeer naar Exloo gereden in hybrid mode. Dan doet ie over het hele eind precies 3,2 op 100, nog 4% over.

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@MikeyMan ook een prima score dik 200 km met nog geen 10 liter benzine, 20 kWh en zo'n grote auto!

  • GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:35
Deze zomer gaan we met onze Kodiaq PHEV naar Oostenrijk op vakantie. Ik twijfel over wel of niet onderweg laden met kosten als uitgangspunt.

Stelling zou kunnen zijn: als we een rustpauze nemen altijd snelladen. Heb de auto nog niet lang genoeg om een goede inschatting te kunnen maken.

Alles hangt af van de liter en stroomprijs natuurlijk.

Iemand die me van inspiratie kan voorzien?

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GrasshopperNL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:20:
Deze zomer gaan we met onze Kodiaq PHEV naar Oostenrijk op vakantie. Ik twijfel over wel of niet onderweg laden met kosten als uitgangspunt.

Stelling zou kunnen zijn: als we een rustpauze nemen altijd snelladen. Heb de auto nog niet lang genoeg om een goede inschatting te kunnen maken.

Alles hangt af van de liter en stroomprijs natuurlijk.

Iemand die me van inspiratie kan voorzien?
Vorig jaar op weg naar wintersport gedaan. Niks op gepland, als we stil stonden en er was toevallig een stekker bruikbaar (prijs, locatie, snelheid, werkend) hebben we ingeplugd. Maar als je er met een phev op gaat plannen, plan je voor teleurstelling.

  • Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:19
MikeyMan schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 12:19:
[...]


Ja en al je alles electrisch doet is het 0l/100.

Gisteren van Zoetermeer naar Exloo gereden in hybrid mode. Dan doet ie over het hele eind precies 3,2 op 100, nog 4% over.
Ik heb een collega met een Tiguan hybride 272pk die eerst altijd de accu leegrijdt (vrijwel dagelijks stekkert) en dan pas op benzine rijdt. Ik rij zelf juist altijd op hybride stand (Terramar 272pk). Hij heeft paar maanden na mij auto ontvangen maar rijdt wel meer KM's. Moet eigenlijk zijn verbruik eens opvragen.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Scrtz schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 08:42:
[...]

Ik heb een collega met een Tiguan hybride 272pk die eerst altijd de accu leegrijdt (vrijwel dagelijks stekkert) en dan pas op benzine rijdt. Ik rij zelf juist altijd op hybride stand (Terramar 272pk). Hij heeft paar maanden na mij auto ontvangen maar rijdt wel meer KM's. Moet eigenlijk zijn verbruik eens opvragen.
Rijden vooral electrisch normaal gesproken. Vier keer getankt vorig jaar, buiten de wintersport.

250 km is wel een beetje de optimale gecombineerde range. Daarboven gaat het hard natuurlijk.

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@GrasshopperNL ik zou zeggen wat vind jij comfortabel reizen? Wij waren met een dreumes op pad dus iedere ~3 uur wil je even stoppen, afhankelijk van route en verkeer is dan zo'n 250 tot 400 km geweest bij ons naar Toscane.

Nu is Toscane (~1300 km enkele reis) iets verder dan Oostenrijk (aanname ~1000 km) dus ik, persoonlijk zou denk de route opknippen in 3 delen en dus 2 laad stops tussendoor, check even welke aanbieder er lekker op de route ligt (Ionity was voor ons ideaal, Tesla was voor een collega eerder ook goed).
Voorbeeld: Ionity

Heen en weer 2x laden is 4x laden á ~20 kWh = 80 kWh totaal.
  • Geen abonnement, 66 cent kWh = 52.80
  • 6 euro abonnement, 49 cent kWh = 6 + 39,20 = 45,20
  • 12 euro abonnement, 39 cent kWh = 12 + 31.20 = 43,20
Sowieso is het beter voor het milieu, wij vonden het relaxed rijden qua tussenpauzes en het zou ook goedkoper kunnen zijn qua reistijd ben je sowieso wel langer onderweg maar Oostenrijk lijkt me nog steeds een daagse rit en Toscane was sowieso een twee daagse.

  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:01:
[...]


Rijden vooral electrisch normaal gesproken. Vier keer getankt vorig jaar, buiten de wintersport.

250 km is wel een beetje de optimale gecombineerde range. Daarboven gaat het hard natuurlijk.
Waarom heb je dan voor een PHEV gekozen en niet volledig elektrisch? Met een elektrische wagen hoef je veel minder vaak te laden omdat de batterij groter is en kun je ook sneller laden dan met een phev.

En als particulier is je onderhoud ook goedkoper omdat die benzine aandrijflijn er niet meer is.

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@jongetje nu kan ik niet voor @MikeyMan antwoorden maar onze reden:
  • Lage auto, sedan, station geen crossover of SUV
  • Zit comfort (lang dus lange zittingen/verlengers)
  • Voeten en beenruimte
  • Bijrijder moet normaal kunnen zitten (~1.83) met kinderstoel achter
  • Trekhaak (dus geen ID.3 fietshaak taferelen)
De enige elektrische auto die wel in aanmerking kwam was een ID.7 Tourer maar die was enorm veel duurder (meer dan 10k verschil) en persoonlijk vind ik die auto er niet mooi uit zien, maar goed was deze even duur dan hadden we dat wel geaccepteerd.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Waarom heb je dan voor een PHEV gekozen en niet volledig elektrisch? Met een elektrische wagen hoef je veel minder vaak te laden omdat de batterij groter is en kun je ook sneller laden dan met een phev.

En als particulier is je onderhoud ook goedkoper omdat die benzine aandrijflijn er niet meer is.
Ik heb geen zin in gezeik. En dat vind ik elektrisch tot op heden nog steeds. Laad amper bij publieke laadpalen. Maar op die wintersport trip heb ik alles al meegemaakt:
- palen bezet
- aan de verkeerde kant
- maar 2kw
- paal kapot
En als alles wel werkt heb je 15 passen nodig en weet je nog niet wat je betaalt.

Heb echt geen zin om daarmee bezig te zijn.
Afgelopen woensdag na de trip de auto aan de paal gehangen. Netjes opgeladen met 10kw. Auto toen ie vol was, liet ie de kabel niet los. Ben dan echt in staat om die hele paal de grond uit te trekken.

Dus voor mij gemoedsrust voor een phev gegaan. Geen enkele spijt van.

Daar kwam nog bovenop dat met hond, twee kinderen in zitjes met bijbehorende bagage en zelf 2 meter lengte we ook gewoon ruimte nodig hadden. EV9 of Peaq zou inmiddels een optie kunnen zijn. Maar op basis van mijn huidige ervaringen zal ik niet snel full electric gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 19-06-2026 09:43 ]


  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
GrasshopperNL schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:20:
Deze zomer gaan we met onze Kodiaq PHEV naar Oostenrijk op vakantie. Ik twijfel over wel of niet onderweg laden met kosten als uitgangspunt.

Stelling zou kunnen zijn: als we een rustpauze nemen altijd snelladen. Heb de auto nog niet lang genoeg om een goede inschatting te kunnen maken.

Alles hangt af van de liter en stroomprijs natuurlijk.

Iemand die me van inspiratie kan voorzien?
Lijkt me het juiste uitgangspunt met als toevoeging: als er ruim voldoende vrije plekken zijn. Ik vind (!) dat je met een PHEV nooit mag bijdragen aan een “laadfile”.

  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrAcid schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Lijkt me het juiste uitgangspunt met als toevoeging: als er ruim voldoende vrije plekken zijn. Ik vind (!) dat je met een PHEV nooit mag bijdragen aan een “laadfile”.
Kan ik mn extra benzinekosten bij je declareren dan?

  • The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lijkt me niet een specifieke Skoda discussie mannen.
Als het om de kosten gaat: gewoon kijken / rekenen wat goedkoper is qua brandstof / elektra. Charger is ook niet gratis, prices may vary. En dan kosten / baten rekenen.
Zaken als "hoe heurt het" en persoonlijke meningen van anderen zou ik daar buiten laten. Ter plekke ben je N=1 en hoe evt overige laders in de wedstrijd weet je niet en zul je nooit weten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 09:14:
[...]

Waarom heb je dan voor een PHEV gekozen en niet volledig elektrisch? Met een elektrische wagen hoef je veel minder vaak te laden omdat de batterij groter is en kun je ook sneller laden dan met een phev.

En als particulier is je onderhoud ook goedkoper omdat die benzine aandrijflijn er niet meer is.
Niet aan mij gericht maar zal toch ff antwoorden.. wij hebben een PHEV omdat MrsT puur EV te veel gestress met range anxiety vond.. persoonlijk zie ik het probleem niet zo, gewoon een kwestie van omdenken.. Maar het is wel fijn dat je gewoon nooit een issue met range hebt, maar ik rijd wel het liefst in EV mode, dus ben alsnog onderweg aan het kijken of er laadpalen zijn.. :F

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

MrAcid schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Lijkt me het juiste uitgangspunt met als toevoeging: als er ruim voldoende vrije plekken zijn. Ik vind (!) dat je met een PHEV nooit mag bijdragen aan een “laadfile”.
Interesante stelling.. waarom vind je dat?
Laden is laden.. En EV mode rijden is EV mode rijden en een PHEV hoeft korter te laden (want kleinere accu) dus houd de rij ook korter op..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
MrAcid schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:52:
[...]

Lijkt me het juiste uitgangspunt met als toevoeging: als er ruim voldoende vrije plekken zijn. Ik vind (!) dat je met een PHEV nooit mag bijdragen aan een “laadfile”.
Eerlijk gezegd denk ik dat iemand met een PHEV niet in de rij gaat staan om te laden, dus dat zal wel meevallen.

(Maar enorm offtopic, houden hier in de wijk juist de PHEVs de laadpalen soms meer dan een dag bezet. Juist de EVs staan een paar uur te laden en zoeken dan een ander plekje)

  • MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:05:
Lijkt me niet een specifieke Skoda discussie mannen.
Als het om de kosten gaat: gewoon kijken / rekenen wat goedkoper is qua brandstof / elektra. Charger is ook niet gratis, prices may vary. En dan kosten / baten rekenen.
Zaken als "hoe heurt het" en persoonlijke meningen van anderen zou ik daar buiten laten. Ter plekke ben je N=1 en hoe evt overige laders in de wedstrijd weet je niet en zul je nooit weten.
Je hebt gelijk, dus ik zal verder niet reageren.

  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat iemand met een PHEV niet in de rij gaat staan om te laden, dus dat zal wel meevallen.
Waarom niet? Ik zou gewoon even spieken naar de percentages staan ze allemaal op 5% dan lekker doorrijden, maar is er al eentje 60-70% dan is de eigenaar waarschijnlijk al onderweg terug. Dit is althans hoe ik het heb gehoord van collega's met een EV en Fastned op de drukkere momenten.

@ToolkiT de meeste PHEV's hebben inderdaad een kleinere accu maar ook extreem veel trager laden, dus het gaat eigenlijk om de tijd, eigenlijk staat niemand veel langer dan 30 minuten bij een snellader langs de snelweg voor zijn plezier. Die 30 minuten is dan ook vrij universeel een 20-80% of meer laden, of dat nu een schattig 20 kWh pakketje is of een dikke 100 kWh.

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jongetje schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:55:
[...]

Eerlijk gezegd denk ik dat iemand met een PHEV niet in de rij gaat staan om te laden, dus dat zal wel meevallen.

(Maar enorm offtopic, houden hier in de wijk juist de PHEVs de laadpalen soms meer dan een dag bezet. Juist de EVs staan een paar uur te laden en zoeken dan een ander plekje)
dat ook.. als ik een enorme rij zie, ga ik meestal wel ergens anders laden..
Maar als ik zou willen laden heb ik daar wel net zo veel recht op als BEVs IMHO

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

GewoonWatSpulle schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:19:
[...]

Waarom niet? Ik zou gewoon even spieken naar de percentages staan ze allemaal op 5% dan lekker doorrijden, maar is er al eentje 60-70% dan is de eigenaar waarschijnlijk al onderweg terug. Dit is althans hoe ik het heb gehoord van collega's met een EV en Fastned op de drukkere momenten.

@ToolkiT de meeste PHEV's hebben inderdaad een kleinere accu maar ook extreem veel trager laden, dus het gaat eigenlijk om de tijd, eigenlijk staat niemand veel langer dan 30 minuten bij een snellader langs de snelweg voor zijn plezier. Die 30 minuten is dan ook vrij universeel een 20-80% of meer laden, of dat nu een schattig 20 kWh pakketje is of een dikke 100 kWh.
Superb iV: range of 135km and supports up to 50 kW DC rapid charging (10–80% in 26 minutes)
Dus dat is niet echt een probleem..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:20
@ToolkiT dat is precies wat ik beschreef ;)

  • ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ah! ik dacht dat je punt was dat PHEVs te traag laden :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?


  • Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 18:28
Gister teruggereden vanuit Disney. Octavia phev 0% ev (was al leeg) en 100% brandstof.

Volgens de app:

5,8L op 100km afstand. 463 km gereden totaal. Gemiddelde snelheid was 91. Echter heb ik continu 10-15km boven maximale snelheid gereden. Dus veel stukken 120-145. Weet niet of stekkeren echt veel zin zou hebben gehad. 67cent per kw was de prijs op centerparcs, vond dat wat hoog!

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Alekz87 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 07:48:
Gister teruggereden vanuit Disney. Octavia phev 0% ev (was al leeg) en 100% brandstof.

Volgens de app:

5,8L op 100km afstand. 463 km gereden totaal. Gemiddelde snelheid was 91. Echter heb ik continu 10-15km boven maximale snelheid gereden. Dus veel stukken 120-145. Weet niet of stekkeren echt veel zin zou hebben gehad. 67cent per kw was de prijs op centerparcs, vond dat wat hoog!
Tsjah, das uit te rekenen. Met de huidige benzineprijzen ben je vrij snel voordeliger. Benzineverbruik door de helft als je elke 200km laadt. Of je het de tijd en moeite waard vindt is vraag twee.

  • Alekz87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 18:28
MikeyMan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 08:58:
[...]


Tsjah, das uit te rekenen. Met de huidige benzineprijzen ben je vrij snel voordeliger. Benzineverbruik door de helft als je elke 200km laadt. Of je het de tijd en moeite waard vindt is vraag twee.
Ik stekker eigenlijk nooit onderweg. Thuis een laadpaal. Voor die 25 cent vind ik t fantastisch en goedkoop. Publiek laden vind ik persoonlijk nog steeds een gedoe (lees centerparcs 15min lopen naar de parkeerplaats en alle laadpalen 24/7 bezet) en te duur. Al mijn ervaringen zijn doorgaans mwa. Pas niet herkent. App doet t niet. Uiteraard zoals ik hier al las is n=1, maar zeker met een phev die je elke rit leeg rijdt moet (soms 2) dagelijks stekkeren vooral gemakkelijk zijn.

Ik heb de phev ook niet vanwege t milieu, en maak er ook geen sport meer van zoals vroeger om zo zuinig mogelijk te rijden.

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro, iPhone 14 Pro, iPhone 16 Pro, Apple Watch Series 10.


  • MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Alekz87 zie mijn eerdere reacties in dit topic. Of het publiek laden topic ;)

Maar je vroeg of het zin had gehad. En daar is het antwoord hoogstwaarschijnlijk ja op.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 20-06-2026 09:38 ]


  • Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

Eentje voor de statistieken: vandaag van Vinci (Italië), naar Wiesbaden(Duitsland) gereden met de Kodiaq PHEV.

Max snelheden gereden en in Duitsland flink wat 160.

Valt me niet geheel tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_g6EW5YH2uegCm4N-vO3wvkXPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42NNSZ3xPFReKiQCNwHhLRHy.jpg?f=fotoalbum_large

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Pagina: 1 ... 84 85 Laatste