Ik heb wat issues met mijn Skoda Octavia uit 2021 (MHEV). Nou kan het best zijn dat ik mij gek aan het maken ben en ik dingen zie die er niet zijn, maar ik ben er vrij gevoelig voor als dingen gewoon niet lijken te kloppen. Ik wil het jullie als mede-Skoda eigenaren het een voorleggen of er iets bekend klinkt of dat je een soortgelijke ervaring gehad hebt.
Het algehele gevoel is dat er gewoon iets niet klopt, dat er ergens speling op zit, of dat er iets niet helemaal lekker meer is. Het probleem is dat het niet consistent is.
Het meest irritante is dat je bij wat harder remmen op wat langzamere snelheid (bijvoorbeeld wat harder remmen voor een oranje verkeerslicht ofzo) een tikkend/kloppend geluid hoort. Dat kan van een zacht geluid op de achtergrond zijn tot toch best wel wat forser geluid wat ik ook in het rempedaal voel. De dealer heeft daar naar gekeken en heeft geconcludeerd dat er een roesplek op de achterschijf zit en dat dat het geluid veroorzaakt. Op zich zou dat kunnen, daar heb ik voorbeelden van online gevonden. Maar ik heb het idee dat het veel meer vanuit de voorkant komt en dat het geluid soms specifiek afwisselend links or rechts voor voorkomt.
Maar soms klopt het gevoel in het rempedaal ook gewoon niet. Ik ben me er van bewust dat remmen met de MHEV soms een beetje gek voelt en dat de remkracht bij het regereneren een beetje kan wisselen afhankelijk van of de auto aan het schakelen is en dergelijke. Maar het voelt heel af en toe alsof het pedaal veel meer weerstand heeft, terwijl het pedaal normaal redelijk soepel gaat. Je moet dan ook veel harder drukken dan normaal heb ik het idee.
De schijven zijn in ieder geval niet te dun en ze zijn ook niet krom. Stevig remmen op de snelweg veroorzaakt geen trillingen of scheef trekken oid.
Wat ook opvalt is dat bij bepaalde, specifieke bewegingen van het onderstel de auto kraakt en rammelt als de ziekte. Licht remmend over een glooiende drempel bijvoorbeeld, of bij het schuin oprijden van een oprit. Maar verder niet bij korte oneffenheden, of bij andere soort drempels.
En het minst ongrijpbare is dat ik het idee heb dat ik 'gewoon vind' dat de auto gewoon niet zo soepel is als hij geweest is qua onderstel, schakelen en dergelijke. Ik heb het idee dat als de motor aanslaat dit ook 'rammeliger' is dat het geweest is. Het regeneratief remmen komt er meestal niet, maar soms ineens heel beuks in zetten. Het gevoel van kwaliteit - ondanks Skoda - is op dit moment nogal laag door het gezeur. Elke seconde dat ik met de auto rijd heb ik het idee dat ik moet opletten om te kunnen horen wat er gebeurt en of ik dingen kan reproduceren. Want consequent is het allemaal dus niet. Ik heb ook niet echt een referentie meer wat nou normaal is en wat niet.
Het is in ieder geval niet iets overduidelijks wat versleten is omdat in dat geval altijd zou rammelen. De dealers heeft sowieso het onderstel bekeken. Maar ik zet bijvoorbeeld vraagtekens bij de MHEV startmotor/regenerator bijvoorbeeld. Rammelt dat ding dan niet en werkt die nog wel naar behoren? Of zit er iets los wat soms weer goed op z'n plek zit en soms verkeerd schiet zodat het gaat rammelen? Wat niet helpt is dat ik een tijd geleden door een flink gat in de weg gereden ben, dus dat zit ook nog in mijn hoofd of er toch niet iets daardoor kapot gegaan is.
Anyway, voor nu het einde van deze rant, mocht je meer willen weten, vraag gerust
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3