JustTrying schreef op maandag 13 juli 2026 @ 00:50:
Ben benieuwd of dit een verkoophit wordt, zit qua prijs wel in het vaarwater van de BMW ix3, de Mercedes GLB en zelfs GLC, en ook de Volvo EX60. Die hebben allemaal 800v laadtechniek, maar deze Enyaq is zo ongeveer wel full options voor 65-67k en dan ben je er bij de premium merken nog lang niet. Qua extern en intern design en ook velgen en lakkleuren erg geslaagd in vergelijking tot BMW en Mercedes (maar smaken verschillen wellicht).
Wellicht werkt het bij mijn werkgever iets anders, want daar worden de auto's gekocht en niet geleased, maar ik vind de Peaq qua prijs niet in het vaarwater van bovengenoemde auto's zitten.
Volgens mij heb je met de Business edition, grote accu, andere kleur en het Relax pakket een behoorlijke complete auto met een fiscale waarde van €55.300. Aangezien mijn werkgever een max hanteert van €55.000 fiscale waarde hoop ik dat ik deze configuratie erdoor heen krijg.
Je mist dan wel wat opties zoals de magsafe laders en wellicht de grotere velgen, maar dat is voor mij persoonlijk minder belangrijk. In de range van een fiscale waarde van 55K scoort de Peaq erg goed met zijn WLTP en kofferbakruimte. Alleen maar de chinese auto's, met uitzondering van een kale Mercedes, kunnen sneller laden in deze range met de 199 DC die de Skoda heeft.
Zondag in Doetinchem de auto ook bekeken. Daar gaven ze een levertijd vanaf 15 januari 2027. Bij de dealer in Nijmegen vanmorgen werd eind dit jaar afgegeven. Ik heb bij de dealer in Nijmegen in het systeem meegekeken met de verkoper, waarbij hij aangaf dat productie in week 44 start en levering stond in het systeem op week 1 van 2027. Dat vond hij apart, omdat normaal gesproken de levering 2 weken na de productie staat (liet hij me ook zien bij de andere modellen). Op kenteken in 2026 zou natuurlijk mooi zijn ivm de bijtelling.
Ik ben ook overtuigd van de auto en indien de werkgever akkoord gaat, gaat het voor mij ook de Peaq worden