Precies de reden dat ik normaal gesproken liever zo klein mogelijke wielen wil. Geen zin in al dat gerammel.dajappie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:19:
[...]
FWIW zou ik me met een leaseauto liever mijn geld besteden aan de binnen- dan aan de buitenkant. Zelf een Kodiaq gehad in de lease met 19" velgen die inderdaad de wielkasten zeker niet helemaal opvulden, maar de 20" vond ik naast de flinke extra kosten best wel oncomfortabel. Dus meer geld voor minder comfort voor iets dat ik 99,9% van de tijd niet zie?
Skoda's zijn dan weer behoorlijk comfortabel geveerd dus een wat grotere velg gaat best? Privé zou ik er nog een keertje over nadenken ivm de kosten van banden.
Ik zit net iets hoger, ik kan tot ongeveer 65k leasen, en zit dan net ook naar een BMW iX3 en een Mercedes GLB te kijken die ik er nog best aardig uit kan laten zien, maar voor 62/63 kan ik dan een Peaq helemaal naar wens met alles wat ik erop zou willen hebben configureren.Niick7 schreef op maandag 13 juli 2026 @ 14:17:
[...]
Wellicht werkt het bij mijn werkgever iets anders, want daar worden de auto's gekocht en niet geleased, maar ik vind de Peaq qua prijs niet in het vaarwater van bovengenoemde auto's zitten.
Volgens mij heb je met de Business edition, grote accu, andere kleur en het Relax pakket een behoorlijke complete auto met een fiscale waarde van €55.300. Aangezien mijn werkgever een max hanteert van €55.000 fiscale waarde hoop ik dat ik deze configuratie erdoor heen krijg.
Je mist dan wel wat opties zoals de magsafe laders en wellicht de grotere velgen, maar dat is voor mij persoonlijk minder belangrijk. In de range van een fiscale waarde van 55K scoort de Peaq erg goed met zijn WLTP en kofferbakruimte. Alleen maar de chinese auto's, met uitzondering van een kale Mercedes, kunnen sneller laden in deze range met de 199 DC die de Skoda heeft.
[...]
Zondag in Doetinchem de auto ook bekeken. Daar gaven ze een levertijd vanaf 15 januari 2027. Bij de dealer in Nijmegen vanmorgen werd eind dit jaar afgegeven. Ik heb bij de dealer in Nijmegen in het systeem meegekeken met de verkoper, waarbij hij aangaf dat productie in week 44 start en levering stond in het systeem op week 1 van 2027. Dat vond hij apart, omdat normaal gesproken de levering 2 weken na de productie staat (liet hij me ook zien bij de andere modellen). Op kenteken in 2026 zou natuurlijk mooi zijn ivm de bijtelling.
Ik ben ook overtuigd van de auto en indien de werkgever akkoord gaat, gaat het voor mij ook de Peaq worden![]()
Ik ben maar wat aan het spieken bij de VW ID 7 pro S voor wat betreft de laadcurve, volgens mij ligt in de Peaq 90 dezelfde accu namelijk. Dat scheelt dan tov een 800v systeem 10 minuten per laadbeurt wellicht, alleen fijner tijdens de vakanties met de auto, maar ja dat zijn dus slechts een paar momenten per jaar en dan 10 minuten langer wachten, op zich te overzien
Verstopping of vastlopen zijn slechts twee faalmechanismes, en waarschijnlijk de twee waar leaserijders mee te maken krijgen.jongetje schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:00:
Als dat een argument is kun je beter een fiets nemen, dan kan de motor, ruitenwisser, versnellingsbak, elektrische ramen etc. ook niet meer stuk gaan. Met goed onderhoud gaat dat echt niet snel kapot of lekken (vaak maken mensen de gootjes niet schoon of wordt het bij een beurt niet gesmeerd).
Ik heb twee octavia's met panoramischdak gehad waarvan de eerste helft open kon schuiven en vond het heelijk in het voor najaar en de zomer om even de hitte er snel uit te laten. Mis dat zeker wel op mijn huidige auto waarbij het een vast glazendak is.
Maar auto's gaan een stuk langer mee dan de 4-jarige leasetermijn. Namelijk zo'n 20 jaar. Mensen die een auto tweedehands kopen, of zelfs nieuw met het voornemen om er lang mee te doen (fyi ik rij al 15 jaar in dezelfde Superb) krijgen te maken met andere problemen:
Loslatende lijmverbindingen en in de lengte door veroudering krimpende afvoerslangen. Beide leiden tot lekkage en dure reparaties. Voor de loslatende lijmverbindingen is zelfs geen reparatie en dan moet het hele panoramadak vervangen worden...
Dus dat de particuliere koper huiverig is voor een (beweegbaar) panoramadak lijkt me nogal logisch.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.