Toon posts:

Het grote ŠKODA topic - Deel 1

Pagina: 1 2 3 ... 60 Laatste
Acties:

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Welkom in het grote ŜKODA topic!

Over ŜKODA
Ŝkoda Auto - vaak kortweg Ŝkoda is een Tsjechisch automerk en onderdeel van de Volkswagen Group. Het is de op vier na oudste nog bestaande autoproducent, na Daimler-Benz (1885), Peugeot (1896), Opel en Fiat (beide 1899).
Bron: Wikipedia: Ŝkoda Auto

Modellen
Oude modellen
  • Ŝkoda 742 (105, 120, 125, 130, 135, 136)
  • Ŝkoda 422
  • Ŝkoda 633
  • Ŝkoda 860
  • Ŝkoda Favorit
  • Ŝkoda Felicia
  • Ŝkoda Felicia 1959
  • Ŝkoda Forman
  • Ŝkoda 1000 MB/1100 MB
  • Ŝkoda Popular
  • Ŝkoda Rapid
  • Ŝkoda 100/110
  • Ŝkoda Sedan
  • Ŝkoda Spartak
  • Ŝkoda Tudor
  • Ŝkoda 1200/1201/1202
Trivia
  • Ŝkoda is de hoofdsponsor van de Ronde van Luxemburg. Sinds 2004 is het ook een van de sponsors van de Ronde van Frankrijk.
  • Ŝkoda betekent zowel schade als jammer in het Tsjechisch.
LinksAlgemene handigheden / trucjes / naviatieupdates
Def1ant schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:17:
Misschien wel iets voor de topicstart? linkje naar de navi update site + waar je je VIN kan vinden? (al staat dat ook op de site) http://updateportal.skoda-auto.com/

lubbertkramer schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:26:
Filmpje van Skoda over het updaten van de navigatiesoftware (te vinden op de detailspagina op Skoda)

vinom schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:42:
  • Met betrekking tot handige functies/trucjes die ik zelf regelmatig gebruik. Kan zijn dat dit niet op alle modellen werkt:
  • Bij het ontgrendelen van je auto met de afstandsbediening, de ontgrendel knop langer inhouden en dan gaat je raam alvast open. Met het vergrendelen van je auto kan je dit ook doen, dan gaat je raam uiteraard weer dicht en klappen je spiegels in.
  • In de opbergruimte onder je armsteun zit een hendel die je omhoog kan doen, waardoor er in dat vakje koude of warme lucht binnenkomt.
  • Als je harder dan 150 km/h gaat, gaan je lichten automatisch aan.
  • Je stopt ergens en je zet je motor uit terwijl een van je richtingaanwijzers aanstaat. Je doet de deur open en je hoort dat "boing" geluidje dat je lichten aanstaan. Dat klopt, het zet namelijk je verlichting aan buiten de auto, aan de kant waar je richting aanwijzer naartoe wijst.
  • Hard remmen, en dan bedoel ik echt hard, laat je alarmlichten automatisch aangaan.
  • Wanneer je ramen schoonmaakt met ruitenwisservloeistof, past de climate control zich even aan zodat de geur niet al te veel naar binnen komt. Hetzelfde als je hem in zijn achteruit zet, voor de uitlaatgassen.
  • Als je een kort tikje geeft aan de ruitenwisser hendel, zullen de wisser een enkele veeg geven. Als je deze iets lager indrukt zal deze een snelle veeg doen i.p.v. een langzame.
  • Als je de vergrendel/ontgrendel knop in de auto zelf gebruikt (niet die van de afstandsbediening), zullen de ramen openen of sluiten.
  • Koplamp sproeiers werken alleen als de lichten aan zijn en werkt de eerste keer dat je je raam sproeit en elke vijfde keer. Verlichting uitzetten of de motor reset de telling.
  • Dit weten jullie vast wel, maar de armsteun kun je naar voren schuiven en in hoogte verstellen.
VCDS
Wat is VCDS?
VCDS staat voor VAG-COM Diagnostic System, voorheen bekend onder de naam VAGCOM. VCDS is een extern ontwikkelde Microsft Windows gebasseerde tool gemaakt door Ross-Tech LLC, sinds mei 2000.

Het primaire doel van de software is het stellen van diagnoses en configureren van instellingen bij autos binnen de Volkswagen Group. Hieronder vallen de auto's van Audi, SEAT, Skoda en uiteraard Volkswagen zelf. VAG-COM komt van het woord VAG, de naam waaronder de Volkswagen Groep voorheen bekend was. Er is hierover een compleet topic op Tweakers, die kan je hier vinden:
Verborgen auto functies activeren d.m.v. VCDS

[Voor 47% gewijzigd door Kecin op 24-04-2017 20:25. Reden: VCDS toegevoegd]

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• Kecin
  • Niet online
*Gereserveerd voor TS*

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 16:32

avotar

P0werd by Black Coffee

Me altijd al afgevraagd waarom het er niet was.
Octavia-rijder meldt zich.

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:54
Leuk dat je het Skoda topic hebt aangemaakt! Ik rijd al 7 jaar rond in een (prive) Fabia combi en heb vorige week mijn (lease) opvolger mogen bestellen: een octavia combi.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:24

Rannasha

aka "Species5618"

avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 07:05:
Me altijd al afgevraagd waarom het er niet was.
Octavia-rijder meldt zich.
Idem.

Rij nu in m'n 2e Octavia. Eerst een 2e-handsje uit 2007 gereden en vorig jaar een nieuwe (MY2016) Octavia Combi aangeschaft. Als relatief lang persoon (1m93) met een gezin (vrouw + 2 kids) die regelmatig lange reizen maakt (Geneve <-> Nederland), wil ik niet meer kleiner dan een Octavia.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
Leuk, eindelijk een Ŝkoda topic! Tweede Derde Octavia rijder meldt zich. Ik heb het 2014 model (derde generatie), hatchback variant.

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
Ah leuk, bookmark! Na Hyundai, Toyota en Volkswagen gereden te hebben nu een Fabia Combi (diesel) rijder en bevalt goed. Zijn momenteel aan het rondkijken om deze Skoda van dec 2012 in te ruilen voor een nieuwere Fabia Combi / Octavia Combi en moeten ernaast een tweede auto gaan aanschaffen en denken om daar een fabia voor te doen.

Edit:
Wat is een topic zonder foto's dus hier een foto van onze rode duivel

[Voor 22% gewijzigd door lubbertkramer op 02-08-2016 11:22]

• adminappelgebak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-08-2022
Ach kijk wat leuk dat er nu een Skoda topic is hier. Zelf eerst in een Skoda Octavia Combi mk2 1.9TDI gereden uit 2006 en nu rijdt ik sinds anderhalve maand in een Skoda Fabia mk2 GreenLine 1.2TDI uit 2012 (beetje rustig rijden levert al snel heel veel winst op op brandstofgebied). Heerlijke auto om in te rijden en zeer luxe uitgerust (voor een Fabia...)
En natuurlijk in het zwart, lekker zo in het zonnetje ;)

[Voor 13% gewijzigd door adminappelgebak op 02-08-2016 09:47. Reden: even bouwjaar van mijn huidige Fabia toegevoegd...]

• Kecin
  • Niet online
Geinig hoeveel animo er is! Vreemd dat het topic er nog niet was. Dus welkom allemaal!
Ik zal mijn bestelde auto ook even neerzetten, deze komt volgende week binnen bij de dealer. Ik hoop hem in de komende +/- 3 weken op te kunnen halen.

Skoda Octavia 1.0 TSI Greentech Ambition DSG Business 5D HB 85KW/115PK 23.580,00
  • DAB (digitale radio ontvangst) 100,00
  • Sunset 180,00 (getinte ruiten)
  • Metallic lak 550
  • - Black Magic pearl effect
  • Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, harde schijf, Apple Connectivity, dvd-speler, kleuren MaxiDot display, Smartlink functionaliteit en WLAN 1.200,00
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera) 290,00
  • Parking Distance Control voor en achter 290,00
  • Rokerspakket 20,00
  • Dynamic pakket 350,00 (sportstoelen, sportstuur, spoilertje
  • Stoffen bekleding Coeus Zwart
  • Licht pakket 1.250,00
  • Spiegelpakket (dimmende binnen & buiten spiegel(s), inklapbaar, instapverlichting, electrisch verstelbaar
Enig nadeel is dat op de hatchback bij MY2017 ook de ruitenwisser erbij komt wanneer je de camera besteld, maar die nemen we maar voor lief.

Al met al een complete auto voor het segment, bewust geen combi (nja, ook budgettair gezien), de 115pk zal wel wennen worden, maar de auto is niet heel zwaar en dat i.c.m. een 7-DSG lijkt het me wel prima toeven :). Ik ben nu 136pk gewend in mijn hybride Lexus CT200h.

• Forsith
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-08-2020
Mooie configuratie :). Ruitenwisser achter was toch maar 85 euro? Moet er toch nog vanaf kunnen als ik de rest zo bekijk :P ?

• jongetje
Waarom heb je voor de Columbus gekozen ipv de standaard amundsen (zoals ik)? Ik vond de meerprijs persoonlijk nogal fors.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:02
Hey eindelijk een Skoda topic :)

Hier voor het eerst kennis gemaakt met een skoda Octavia Combi TDI in de lease, meteen verkocht aan de ruimte (gezin), de luxe en het prettig rijden van de auto.
Onlangs gewisseld van baan en toen moest er prive een auto worden gekocht, jullie raden het al, het is een Octavia Combi geworden!

Specs:
Bouwjaar: 07-2015
KMstand: 32.000
Motor: 1.2 TSI
Kleur: Zwart 8)
Type: Ambition
Uitrusting: vrij standard wat bij het type hoort (navigatie etc. etc.)

Vooral erg verbaasd over het verbruik op benzine, rij laatste tijd 1 op 17 :o _/-\o_

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Kecin
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:24:
Waarom heb je voor de Columbus gekozen ipv de standaard amundsen (zoals ik)? Ik vond de meerprijs persoonlijk nogal fors.
Vanwege het grote scherm en de extra functionaliteiten. Ik ben nogal een nerd op dat gebied en wil toch het liefst zoveel mogelijk opties en schermpjes hebben. Ook is de Carplay handig leek me, vooral i.c.m. Spotify en 3d weergave van on-board kaarten als Apple Maps.

Ook kan je de voertuig instellingen instellen bij de Columbus, vind ik ook leuk :P.
Forsith schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:19:
Mooie configuratie :). Ruitenwisser achter was toch maar 85 euro? Moet er toch nog vanaf kunnen als ik de rest zo bekijk :P ?
Nou, niet zozeer de euro's maar hoe het staat. Gewoon wat 'minder strak' o.i.d.
Ik laat overigens ook de typeaanduiding achter verwijderen.

Verlagen en andere velgen doe ik niet aan, vind ik wel mooi maar dat loopt gewoon teveel in de kosten en daar heb ik voor een lease-auto geen zin in :).

• vinom
  • Laatst online: 00:03
Ik rij zelf sinds een paar maanden in een Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI Greentech Elegance Business Line (hele mond vol). Tot nu toe mijn fijnste auto waar ik in gereden heb zover. Hij is erg stil op hoge snelheid en heeft meer dan genoeg luxe. Toch als ik hopelijk over een jaar een nieuwe auto mag uitkiezen van mijn werkgever, hoop ik voor een 1.8 TSI te kunnen gaan met automaat!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35
Dit topic kan beter heten "Kecin koopt een Skoda en opent er een topic voor" :P
Maar nee leuk, eindelijk een Skoda topic erbij gezellig! :)

It's All In The "Mix"

• adminappelgebak
Nou die Columbus is toch echt wel een goede verbetering t.o.v. de Amundsen! Ik heb in mijn Fabia de Amundsen+ zitten en mis toch wel die functionaliteiten die de Columbus wel heeft zoals een beter navigatieschermpje bijvoorbeeld en gewoon betere hardware/interface.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Ik rij zelf een Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech 77kW Ambition Business line combi.
Ik zit nu bijna 20 jaar in de IT en dus in de leasewagens, maak jaarlijks 60k+ kilometers en ik kan oprecht zeggen dat deze in de top 3 staat van auto's die ik heb mogen rijden.
En dan niet alleen omdat dit mijn eerste (en enige) benzine wagen is.

Hij ligt heerlijk op de weg, heeft leuke trucjes en is super ruim. En een halfjaarlijkse gratis upgrade van de navigatie.

(top3 bestaat verder uit een Fiat Bravo uit 2010 en een Seat Leon uit 2001).

"The H in Engineering stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-04 11:40
Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:37:
[...]

Vanwege het grote scherm en de extra functionaliteiten. Ik ben nogal een nerd op dat gebied en wil toch het liefst zoveel mogelijk opties en schermpjes hebben. Ook is de Carplay handig leek me, vooral i.c.m. Spotify en 3d weergave van on-board kaarten als Apple Maps.
Carplay is leuk maar basic en staat nog in de kinderschoenen. De navigatie van de Skoda zelf is zelf al erg goed dus die gebruik ik normaal altijd.
Spotify werkt prima. Heeft af en toe wat nukken maar dat is bij mij opgelost na de update naar IOS10 beta.

De DSG is trouwens erg fijn. Ik heb hem ook icm met een 1.6TDI (Octavia Combi Style Business). Ik zou niet meer zonder willen.

Mijn Skoda trouwens:

[Voor 26% gewijzigd door m3gA op 02-08-2016 10:58]

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 31-03 16:19
Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:10:
Geinig hoeveel animo er is! Vreemd dat het topic er nog niet was. Dus welkom allemaal!
Ik zal mijn bestelde auto ook even neerzetten, deze komt volgende week binnen bij de dealer. Ik hoop hem in de komende +/- 3 weken op te kunnen halen.

Skoda Octavia 1.0 TSI Greentech Ambition DSG Business 5D HB 85KW/115PK 23.580,00
  • DAB (digitale radio ontvangst) 100,00
  • Sunset 180,00 (getinte ruiten)
  • Metallic lak 550
  • - Black Magic pearl effect
  • Navigatie Columbus met 8 inch touchscreen, harde schijf, Apple Connectivity, dvd-speler, kleuren MaxiDot display, Smartlink functionaliteit en WLAN 1.200,00
  • Optical Parking Assistent achter (parkeercamera) 290,00
  • Parking Distance Control voor en achter 290,00
  • Rokerspakket 20,00
  • Dynamic pakket 350,00 (sportstoelen, sportstuur, spoilertje
  • Stoffen bekleding Coeus Zwart
  • Licht pakket 1.250,00
  • Spiegelpakket (dimmende binnen & buiten spiegel(s), inklapbaar, instapverlichting, electrisch verstelbaar
Enig nadeel is dat op de hatchback bij MY2017 ook de ruitenwisser erbij komt wanneer je de camera besteld, maar die nemen we maar voor lief.

Al met al een complete auto voor het segment, bewust geen combi (nja, ook budgettair gezien), de 115pk zal wel wennen worden, maar de auto is niet heel zwaar en dat i.c.m. een 7-DSG lijkt het me wel prima toeven :). Ik ben nu 136pk gewend in mijn hybride Lexus CT200h.
Die prijs van 23.580 klopt toch niet lijkt me? Als ik de opties optel kom ik + instapmodel al veel hoger uit?

Ik rij sinds vorig jaar september een Fabia combi (style, 1.2TSI), zeer blij mee, voordelig in de lease (bijtelling) en alsnog budget over om deze flink uit te rusten met zo'n beetje alle opties.

Enige waar ik een beetje spijt van heb, is dat ik niet de DSG variant heb genomen, nja wellicht over 3 jaar :)

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:41
Ik rijd zelf ook een Skoda Octavia (MY2015), vind de navi updates tegenvallen. Echte updates zijn het niet, de 'nieuwe' kaarten zijn nog steeds achterhaald :( (voorbeeldje, de haak om Leeuwarden: https://maps.here.com/?map=53.18088,5.77217,14,normal toch al een tijd klaar en pas sinds de laatste update zit een deel er in).

Verder uitermate tevreden over de auto zelf. Al hangt ook veel af van het uitrustingsniveau dat bij zo'n auto zit :)

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Def1ant schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:57:
Ik rijd zelf ook een Skoda Octavia (MY2015), vind de navi updates tegenvallen. Echte updates zijn het niet, de 'nieuwe' kaarten zijn nog steeds achterhaald :( (voorbeeldje, de haak om Leeuwarden: https://maps.here.com/?map=53.18088,5.77217,14,normal toch al een tijd klaar en pas sinds de laatste update zit een deel er in).

Verder uitermate tevreden over de auto zelf. Al hangt ook veel af van het uitrustingsniveau dat bij zo'n auto zit :)
Och, toen ik hem net kreeg stond de nieuwe A4 en de vernieuwing van de A15 bij Rotterdam er nog niet op en nu wel.
(heb het overigens over de A4 bij Steenbergen, niet bij Delft).

• Martinusz
avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:04:
[...]

Och, toen ik hem net kreeg stond de nieuwe A4 en de vernieuwing van de A15 bij Rotterdam er nog niet op en nu wel.
In mijn leaseback (2014) stond de A4 steenbergen ook niet, maar goed ook geen drama natuurlijk.

Over 13 dagen krijg ik een nieuw kaartje in de navigatie (waren ze vergeten/kwijt voor aflevering bij tweedehands auto), ben erg benieuwd of die dan gelijk up-to-date is of dat zo'n nieuw besteld kaartje niet de laatste updates heeft.

• Kecin
  • Niet online
[...]

Hmm, oke, dat is niet heel handig. De navi van mijn Lexus gebruik ik amper, vooral omdat die al outdated was bij aflevering (nieuw). Daardoor Waze gaan gebruiken i.c.m. Flitsmeister. Altijd op de hoogte van wat er op de weg gebeurd en kan je nog een beetje doortrappen. Ik zal er dus echt aan moeten gaan wennen om dit niet meer te gaan gebruiken.
Ik heb nu een soort Brodit houder in mijn ventilatiekanaal waar ik mijn iPhone 6+ inhang. Hebben jullie een telefoonhouder? Zo ja, welke? Het "asbakje" dat GSM verbinding moet verbeteren past die net niet in :(.
co2301 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:55:
[...]

Die prijs van 23.580 klopt toch niet lijkt me? Als ik de opties optel kom ik + instapmodel al veel hoger uit?

Ik rij sinds vorig jaar september een Fabia combi (style, 1.2TSI), zeer blij mee, voordelig in de lease (bijtelling) en alsnog budget over om deze flink uit te rusten met zo'n beetje alle opties.

Enige waar ik een beetje spijt van heb, is dat ik niet de DSG variant heb genomen, nja wellicht over 3 jaar :)
Dat is de prijs die ik via de Leasemaatschappij heb gekregen. Het gaat om een 1.0 TSI, die is wat goedkoper, wellicht dat het daarmee te maken heeft. Na bestelling bleek de auto echter wel buiten mijn budget te vallen (maar dat is opgelost), wellicht dat de prijzen intussen zijn aangepast.
m3gA schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:54:
[...]

Carplay is leuk maar basic en staat nog in de kinderschoenen. De navigatie van de Skoda zelf is zelf al erg goed dus die gebruik ik normaal altijd.
Spotify werkt prima. Heeft af en toe wat nukken maar dat is bij mij opgelost na de update naar IOS10 beta.

De DSG is trouwens erg fijn. Ik heb hem ook icm met een 1.6TDI (Octavia Combi Style Business). Ik zou niet meer zonder willen.

Mijn Skoda trouwens:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb ervaring met Carplay in een Opel. Moet zeggen dat me dat niet tegenviel. Ben wel benieuwd hoe het is om er 15 uur per week mee door te brengen, maar beter iets dan niets denk ik.
avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:51:
Ik rij zelf een Skoda Octavia 1.2 TSI Greentech 77kW Ambition Business line combi.
Ik zit nu bijna 20 jaar in de IT en dus in de leasewagens, maak jaarlijks 60k+ kilometers en ik kan oprecht zeggen dat deze in de top 3 staat van auto's die ik heb mogen rijden.

Hij ligt heerlijk op de weg, heeft leuke trucjes en is super ruim. En een 2 jaarlijkse gratis upgrade van de navigatie.

Wat heb je verder nog gereden? Ben zeer benieuwd :). Elke 2 jaar een navi update was ik niet eens van op de hoogte. Gaat dit OTA of via stick/dealer o.i.d.?
adminappelgebak schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:50:
Nou die Columbus is toch echt wel een goede verbetering t.o.v. de Amundsen! Ik heb in mijn Fabia de Amundsen+ zitten en mis toch wel die functionaliteiten die de Columbus wel heeft zoals een beter navigatieschermpje bijvoorbeeld en gewoon betere hardware/interface.
Qua grootte en respons van het scherm leek het inderdaad net iets beter te gaan. De optie was voor mij ook echt wel een must.
vinom schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:37:
Ik rij zelf sinds een paar maanden in een Skoda Octavia Combi - 1.4 TSI Greentech Elegance Business Line (hele mond vol). Tot nu toe mijn fijnste auto waar ik in gereden heb zover. Hij is erg stil op hoge snelheid en heeft meer dan genoeg luxe. Toch als ik hopelijk over een jaar een nieuwe auto mag uitkiezen van mijn werkgever, hoop ik voor een 1.8 TSI te kunnen gaan met automaat!
Klinkt goed! Kan niet wachten op die van mij!

*O*
Mixpower schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:44:
Dit topic kan beter heten "Kecin koopt een Skoda en opent er een topic voor" :P
Maar nee leuk, eindelijk een Skoda topic erbij gezellig! :)
:D :')

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:41
[...]
Bedoelde dus vooral het feit dat op HERE maps de boel wel al geupdate is en had de verwachting dat de navigatie met een update ook op dat niveau zou komen, maar dat is dus niet het geval. Het is ook zeker geen ramp hoor.

Misschien wel iets voor de topicstart? linkje naar de navi update site + waar je je VIN kan vinden? (al staat dat ook op de site) http://updateportal.skoda-auto.com/

• Martinusz
Def1ant schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:17:
[...]

Bedoelde dus vooral het feit dat op HERE maps de boel wel al geupdate is en had de verwachting dat de navigatie met een update ook op dat niveau zou komen, maar dat is dus niet het geval. Het is ook zeker geen ramp hoor.

Dat linkje mag zeker in de topic start!
Maar begrijp ik nu goed dat je zelf gewoon gratis kunt updaten? Terwijl de dealer daar gewoon 99 euro voor vraagt? :o

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:13:
[...]

Hmm, oke, dat is niet heel handig. De navi van mijn Lexus gebruik ik amper, vooral omdat die al outdated was bij aflevering (nieuw). Daardoor Waze gaan gebruiken i.c.m. Flitsmeister. Altijd op de hoogte van wat er op de weg gebeurd en kan je nog een beetje doortrappen. Ik zal er dus echt aan moeten gaan wennen om dit niet meer te gaan gebruiken.
Ik heb nu een soort Brodit houder in mijn ventilatiekanaal waar ik mijn iPhone 6+ inhang. Hebben jullie een telefoonhouder? Zo ja, welke? Het "asbakje" dat GSM verbinding moet verbeteren past die net niet in :(.

[...]
De enige tekortkoming die ik heb gevonden: je kunt niet zelf je eigen POIs toevoegen. In elk geval niet met de Amundsen. Wellicht dat het met de Columbus beter is.
(of net andersom, ik vergeet steeds welke ik heb).
[...]

Wat heb je verder nog gereden? Ben zeer benieuwd :). Elke 2 jaar een navi update was ik niet eens van op de hoogte. Gaat dit OTA of via stick/dealer o.i.d.?

[...]
Bedoelde eigenlijk zelfs 2 keer per jaar. Zal het verbeteren straks.
Gaat via de skoda website.

Je voert je VIN nummer in en krijgt te zien of er een update is of wanneer de laatste was. Je download hem, kopieert hem naar je SD kaartje en kunt weer verder.

Poeh. Ik heb nooit zoveel om auto's gegeven, dus ik koos altijd redelijk goedkoop. Als het maar lekker zat, wat het al gauw doet met mijn lengte (1.74).
Ik heb gereden in zo'n beetje chronologische volgorde sinds 1999: VW Polo, VW Polo, VW Polo, Seat Leon, Opel Astra (gas), VW New Beetle :') , Fiat 500, Peugeot 203, VW Polo, Fiat Bravo, Opel Meriva en dan nu de Skoda Octavia.

Vergeet er vast 1 of 2. :X

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

martinusz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:19:
[...]

Dat linkje mag zeker in de topic start!
Maar begrijp ik nu goed dat je zelf gewoon gratis kunt updaten? Terwijl de dealer daar gewoon 99 euro voor vraagt? :o
Jup :)

Ik weet niet of het gepast is om te posten vanuit een ander forum, maar:

http://www.skodaforum.nl/...mib-o3.23792/#post-471690

(en als het niet mag, haal ik het wel weg en is de link per DM te verkrijgen 8) )

• lubbertkramer
Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:13:
Knip

Knip
Ik heb in de Fabia Combi een brodit houder in het midden boven de Amundsen (oude generatie) / climate control in de midden ventilatiekanalen. Weet niet hoe dit in de Octavia verder is maar volgens mij is een Brodit voor vrijwel elk type wel beschikbaar. Gebruik de navigatie van de Skoda maar Flitsmeister voor de ongemakken onderweg.
avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

(en als het niet mag, haal ik het wel weg en is de link per DM te verkrijgen 8) )
Kan volgens mij gewoon in de TS want Skoda zegt dat je het gratis zelf kunt doen zie de Skoda navigatie pagina en de details pagina van Skoda waar je je VIN nummer moet invoeren

Filmpje van Skoda over het updaten van de navigatiesoftware (te vinden op de detailspagina op Skoda)

[Voor 39% gewijzigd door lubbertkramer op 02-08-2016 11:30]

• adminappelgebak
avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Alles leuk en aardig, maar die methode werkt niet voor mijn Amundsen+. Die heeft namelijk de mappen intern op een harde schijf staan en die Skoda site geeft aan dat ik dit nog via de ouderwetse manier moet doen. :( Lekker karren met 4 jaar oude kaarten haha (of mogelijk nog zelfs ouder)

• vinom
Met betrekking tot handige functies/trucjes die ik zelf regelmatig gebruik. Kan zijn dat dit niet op alle modellen werkt:

Bij het ontgrendelen van je auto met de afstandsbediening, de ontgrendel knop langer inhouden en dan gaat je raam alvast open. Met het vergrendelen van je auto kan je dit ook doen, dan gaat je raam uiteraard weer dicht en klappen je spiegels in.

In de opbergruimte onder je armsteun zit een hendel die je omhoog kan doen, waardoor er in dat vakje koude of warme lucht binnenkomt.

Als je harder dan 150 km/h gaat, gaan je lichten automatisch aan.

Je stopt ergens en je zet je motor uit terwijl een van je richtingaanwijzers aanstaat. Je doet de deur open en je hoort dat "boing" geluidje dat je lichten aanstaan. Dat klopt, het zet namelijk je verlichting aan buiten de auto, aan de kant waar je richting aanwijzer naartoe wijst.

Hard remmen, en dan bedoel ik echt hard, laat je alarmlichten automatisch aangaan.

Wanneer je ramen schoonmaakt met ruitenwisservloeistof, past de climate control zich even aan zodat de geur niet al te veel naar binnen komt. Hetzelfde als je hem in zijn achteruit zet, voor de uitlaatgassen.

Als je een kort tikje geeft aan de ruitenwisser hendel, zullen de wisser een enkele veeg geven. Als je deze iets lager indrukt zal deze een snelle veeg doen i.p.v. een langzame.

Als je de vergrendel/ontgrendel knop in de auto zelf gebruikt (niet die van de afstandsbediening), zullen de ramen openen of sluiten.

Koplamp sproeiers werken alleen als de lichten aan zijn en werkt de eerste keer dat je je raam sproeit en elke vijfde keer. Verlichting uitzetten of de motor reset de telling.

Dit weten jullie vast wel, maar de armsteun kun je naar voren schuiven en in hoogte verstellen.

[Voor 5% gewijzigd door vinom op 02-08-2016 11:47]

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-03 08:00
Met betrekking tot handige functies/trucjes die ik zelf regelmatig gebruik. Kan zijn dat dit niet op alle modellen werkt:
Wanneer je ramen schoongemaakt met ruitenwisservloeistof, past de climate control zich even aan zodat de geur niet al te veel naar binnen komt. Hetzelfde als je hem in zijn achteruit zet, voor de uitlaatgassen.
Dat is slim!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
avotar schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:51:

Hij ligt heerlijk op de weg, heeft leuke trucjes en is super ruim. En een halfjaarlijkse gratis upgrade van de navigatie.

Grappig hoe de lijstjes kunnen verschillen ;)

1: Volvo C30 (2008)
2: Ford Focus (2013)
3: Ford Focus (2004)
4: Skoda Fabia (2011)
5: Seat Leon (2007)

Toch zit ik laatste tijd stiekum een beetje naar de Superb te kijken :+
Geen idee of het past in het budget en hij zal dan redelijk kaal worden en ik moet nog tot mei 2017....
Maar kijken kan nooit kwaad...

Ik vind de Octavia een beetje te gewoontjes, denk dat ik binnen c segment toch weer een Focus (rijdt gewoon subliem in de bochten) zou kiezen of misschien de nieuwe Megane of Astra...

Youtube: DashcamNL

• Kecin
  • Niet online
Heb de extra informatie (beetje quick and dirty) toegevoegd aan de TS :).

• Martinusz
dfrenner schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 11:59:
[...]

Geen idee of het past in het budget en hij zal dan redelijk kaal worden en ik moet nog tot mei 2017....

Ik vind de Octavia een beetje te gewoontjes, denk dat ik binnen c segment toch weer een Focus (rijdt gewoon subliem in de bochten) zou kiezen of misschien de nieuwe Megane of Astra...
Denk dat de Octavia ook de update zal krijgen qua kont en voorkant zoals de Superb nu heeft. Want eerlijk is eerlijk de Superb springt er nu meer uit dan voorheen t.o.v. de Octavia.

Hier nog een lijstje met gereden auto's:
Lease:
- Seat Ibiza
- Seat Ibiza ST
- Renault Megane estate (tijdelijk)
- Skoda Octavia Combi TDI

Prive:
- Skoda Octavia Combi TSI (huidig)

• adminappelgebak
[...]

Wat ik je wel kan vertellen is dat een Superb wel echt super rijdt! Heerlijke auto en echt een boot op wielen zoveel ruimte als dat je hebt _/-\o_ vrienden van mij konden gewoon achterin liggen met benen languit... (heb de nieuwe Superb als demo auto meegekregen voor weekje). Ding is echt een aanrader!

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

[...]

Auto 3 ontbreekt?

Anyway, als we toch lijstjes doen :)
1. Mitsubishi Spacestar (2003) [2009-2012]
2. Skoda Octavia Combi (2007) [2012-2015]
3. Skoda Octavia Combi (2015) [2015-]
(4. Toyota Yaris Hybrid (2012) [volgende week woensdag-], 2e auto, zal vooral door mijn vrouw gebruikt worden)

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Rannasha schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 12:07:
[...]

Auto 3 ontbreekt?

Anyway, als we toch lijstjes doen :)
1. Mitsubishi Spacestar (2003) [2009-2012]
2. Skoda Octavia Combi (2007) [2012-2015]
3. Skoda Octavia Combi (2015) [2015-]
(4. Toyota Yaris Hybrid (2012) [volgende week woensdag-], 2e auto, zal vooral door mijn vrouw gebruikt worden)
Het ging meer om beste vs. slechtste auto in de afgelopen jaren...

Fixed it:
3: Ford Focus (2004)

Al is het eigenlijk dit:

2: -
3: -
4: -
5: -
6: Ford Focus (2013)
7: Ford Focus (2004)
8: Skoda Fabia (2011)
9:
10:
11:
12: Seat Leon (2007)

Youtube: DashcamNL

• adminappelgebak
Slechtste auto die ik gehad heb? Seat Toledo uit 2003, wat een butt auto is dat zeg. Motor was een 1.9TDI 8-klepper, dus de motor was goed maar de rest was gewoon triest en ging vaak kapot. Meermaals ook airbag storingen gehad die te wijten waren een slechte verbindingen. Mijn ouders hebben die auto relatief snel weg gedaan...

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 20:54
Jeuj, een Skoda topic. Leuk om mee te lezen met andere Skoda rijders.
Ik wacht momenteel op levering van de volgende auto:

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business
  • Moon White Metallic
  • Sportpakket
  • Lichtmetalen velgen 17" Clubber
  • Reservewiel
  • DAB radio ontvangst
  • Trekhaak
Ingepland in de fabriek in week 30 en geschatte levering door de dealer in week 32.
Nog paar dagen wachten dus.

Als het goed is bouwjaar 2017 model met bijbehorende dingetjes zoals de MijnSkoda app.

• Kecin
  • Niet online
J-Rey schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:06:
Jeuj, een Skoda topic. Leuk om mee te lezen met andere Skoda rijders.
Ik wacht momenteel op levering van de volgende auto:

Skoda Fabia Combi 1.4 TDI 66kW Style Business
  • Moon White Metallic
  • Sportpakket
  • Lichtmetalen velgen 17" Clubber
  • Reservewiel
  • DAB radio ontvangst
  • Trekhaak
Ingepland in de fabriek in week 30 en geschatte levering door de dealer in week 32.
Nog paar dagen wachten dus.

Als het goed is bouwjaar 2017 model met bijbehorende dingetjes zoals de MijnSkoda app.
Dat gaat ook lekker vlot dan! Wanneer heb je hem besteld?
co2301 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:55:
[...]
Ah, ik lees je reactie nu pas goed. Die 23,5k is de basisprijs, daar komen de opties bovenop :).
Totaal 28,5k geloof ik.

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-03 20:54
[quote]Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 20:13:
[...]

Dat gaat ook lekker vlot dan! Wanneer heb je hem besteld?

[...]

Orderbevestiging is op 30 juni richting de dealer gestuurd, dus is allemaal nog redelijk snel gegaan.
10 tot 11 weken is de totale levertijd dan ongeveer.

Nu hopen dat deze redelijk goed aangeklede Fabia bevalt. Mist eigenlijk alleen ACC, Achteruitrijcamera en panoramadak wegens budget, ver volledig naar eigen wens kunnen samenstellen.

• jongetje
Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:37:
[...]

Ook kan je de voertuig instellingen instellen bij de Columbus, vind ik ook leuk :P.
Ik heb ook wat onderzoek gedaan maar het enige verschil wat ik kon vinden was het iets grotere scherm 3d kaarte en de Wi-Fi. De rest kan ook met de nieuwe amundsen.

• Kecin
  • Niet online
jongetje schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 21:49:
[...]

Ik heb ook wat onderzoek gedaan maar het enige verschil wat ik kon vinden was het iets grotere scherm 3d kaarte en de Wi-Fi. De rest kan ook met de nieuwe amundsen.
Stiekem ben ik ook gewoon fan van het grote touchscreen :$. Ik heb ooit een Polo 1.4 TSI 7-DSG gehad (jaartje of 4 terug) en daarin had een een RNS-315. Zeer prettig systeem, maar had destijds de grotere variant (van de Golf, de 515?) liever gehad. Nu heb kon dus ook maar gelijk aangevinkt. Zelfde als met Xenon en PDC voor :).

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 31-03 07:47
De RNS510 die ik destijds in de nieuwe VW Passat had is voor mij nog steeds het favoriete systeem terwijl ik ook de I-drive en MMI+ heb gehad.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

Kecin schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 23:47:
[...]

Stiekem ben ik ook gewoon fan van het grote touchscreen :$. Ik heb ooit een Polo 1.4 TSI 7-DSG gehad (jaartje of 4 terug) en daarin had een een RNS-315. Zeer prettig systeem, maar had destijds de grotere variant (van de Golf, de 515?) liever gehad. Nu heb kon dus ook maar gelijk aangevinkt. Zelfde als met Xenon en PDC voor :).
Het Amundsen systeem heeft met MY2016 een flinke upgrade gekregen. De oude variant was vergelijkbaar met de RNS-315, een klein laag-resolutie scherm. De nieuwe Amundsen heeft dezelfde schermgrootte als de RNS-515.

Uiteraard is Columbus nog weer iets groter (~1.5").

• vinom
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten op het 2017 model van Skoda!
THE SKODA OCTAVIA is one of the most under-rated vehicles currently on-sale in Australia and now the range is even more attractive thanks to the 2017 model year range getting more standard equipment and safety features. Indeed, Skoda claims equipment levels have increased by around $4300 with prices rising, in some cases, by just $500.
The Octavia comes in four equipment levels: Ambition; Style, the 4×4 Scout, and go-fast RS. There is a choice of five engines: three petrol (110, 132 TSI or 162 TSI) and two diesel (110 or 135 TDI), mated to either six or seven-speed DSG automatics with a manual option on the 110TSI, 100TDI Scout, and the 162TSI RS. The entry-level engine is the 1.4-litre turbo petrol, offering 110kW and 250Nm.

Impressively, the entire 2017 model-year range, right from the entry-level Octavia Ambition manual ($22,990+ORC) come with standard features including Adaptive Cruise Control, rear view camera, rear parking sensors, front assist with City Emergency Brake, multi collision brake, and the latest-generation infotainment system with both Apple CarPlay and Android Auto connectivity.

The cost-optional Style line adds leather upholstery, 18-inch alloy wheels, Bi-Xenon lights including daytime running lights, front parking sensors, fatigue detection, satellite navigation with eight-inch touchscreen and multi-function sports steering wheel.

The Sports Pack includes Bi-Xenon headlights, 18-inch black ‘Turini’ alloy wheels, a flat-bottom sports steering wheel, and a black body pack that includes a rear spoiler, mirrors caps, styling decals and fog lights, as well as Light and Rain Assist functionality, and a dimming rear view mirror.

The new Sports Pack, designed for the Ambition models, builds features to the value of $5,670 for only $3,400. Similarly, the Ambition’s already popular Tech Pack adds $5,660 in value for just $3,200.
Hopelijk mag ik volgend jaar half juni een nieuwe leaseawagen uitkiezen en dan hoop ik dat deze al op de markt is. En natuurlijk met een gunstige prijs.

Dit zijn de specs schijnbaar: https://practicalmotoring...-Specs-Jun-2016_Final.pdf

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:58

woutur

Klauwtjes uit!

Wat betreft Columbus (Discover PRO) in (onder andere) Skoda Octavia III: Je kan eigen POI's tevoegen. Hierdoor heb ik bijvoorbeeld alle flitsers in mijn Columbus nieuwe stijl gezet. Dat is wel een heel gedoe met converteren naar juiste formaten enzo, maar het kán.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-03 18:22

Koplamp sproeiers werken alleen als de lichten aan zijn en werkt de eerste keer dat je je raam sproeit en elke vijfde keer. Verlichting uitzetten of de motor reset de telling.
De ruitenwisservloeistof vliegt er doorheen met die koplampsproeiers. Mijn Octavia is daar niet bepaald zuinig mee. Ik vind het af en toe een beetje overdreven. :)

----------

Rij nu 3 jaar een octavia II 2010. Ben er erg tevreden mee. Heeft me tot nu toe naast 2 beurten alleen een lampje en een apk gekost. (148.000km) Ik vind het jammer dat de achterkant van de auto al zo verouderd er uit ziet. Ik zie vaak 2010 modellen van andere merken die er veel moderner uitzien.

Ben nu al een beetje aan het kijken naar een Skoda Yeti of een Tiguan. Maar die zal pas volgend jaar op z'n vroegst aangeschaft worden.

[Voor 27% gewijzigd door Rudolf op 03-08-2016 11:29]

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

Rudolf schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:23:
[...]

Rij nu 3 jaar een octavia II 2010. Ben er erg tevreden mee. Heeft me tot nu toe naast 2 beurten alleen een lampje en een apk gekost. (148.000km) Ik vind het jammer dat de achterkant van de auto al zo verouderd er uit ziet. Ik zie vaak 2010 modellen van andere merken die er veel moderner uitzien.
Tsja, de O2 komt qua design uit 2004. Er is in 2009 wel een facelift geweest, maar die was vooral gericht op de voorkant en binnenkant. Het is dus niet gek dat de achterkant van de O2 er gedateerd uit ziet.
Ben nu al een beetje aan het kijken naar een Skoda Yeti of een Tiguan. Maar die zal pas volgend jaar op z'n vroegst aangeschaft worden.
Je bedoelt een Kodiaq en niet een Tiguan, neem ik aan :)

• Association
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-09-2018
vinom schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 10:38:
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten op het 2017 model van Skoda!

[...]

[...]

Hopelijk mag ik volgend jaar half juni een nieuwe leaseawagen uitkiezen en dan hoop ik dat deze al op de markt is. En natuurlijk met een gunstige prijs.

Dit zijn de specs schijnbaar: https://practicalmotoring...-Specs-Jun-2016_Final.pdf
Je weet dat alle info die je geeft van het huidige model is? MY17 is niet het nieuwe model.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-03 18:22
Rannasha schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:43:
[...]

Tsja, de O2 komt qua design uit 2004. Er is in 2009 wel een facelift geweest, maar die was vooral gericht op de voorkant en binnenkant. Het is dus niet gek dat de achterkant van de O2 er gedateerd uit ziet.

[...]

Je bedoelt een Kodiaq en niet een Tiguan, neem ik aan :)
jawel, ik bedoel de VW Tiguan, maar die Kodiaq zit er ook goed uit! Maar die is waarschijnlijk nog buiten mijn budget, te nieuw.

• Association
Rudolf schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:51:
[...]

jawel, ik bedoel de VW Tiguan, maar die Kodiaq zit er ook goed uit! Maar die is waarschijnlijk nog buiten mijn budget, te nieuw.
Zal minder kosten dan de Tiguan lijkt me. Ook een beetje vreemde keuze? Yeti of Tiguan?

• vinom
Association schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:50:
[...]

Je weet dat alle info die je geeft van het huidige model is? MY17 is niet het nieuwe model.
Als ik Google op MY17 kom ik uit bij een 2017 Skoda Octavia. Zover ik weet zit er op de huidige modellen niet standaard bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, of adaptive cruise control. Kan zijn dat ik het fout heb hoor, maar wat is dan wel het 2017 model?

• Association
vinom schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:53:
[...]

Als ik Google op MY17 kom ik uit bij een 2017 Skoda Octavia. Zover ik weet zit er op de huidige modellen niet standaard bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, of adaptive cruise control. Kan zijn dat ik het fout heb hoor, maar wat is dan wel het 2017 model?
Modeljaren hebben niets met kalenderjaren te maken. MY17 zijn de Octavia's die nu van de band rollen. De uitvoeringen verschillen per land dus kan best zijn dat men er in Australie een camera standaard op zet. (Zie ook de website aldaar. http://www.skoda.com.au/) De vraag is volgens mij ook nog wanneer de nieuwe Octavia precies komt. Gezien de geringe info kan het zo nog maar minimaal een jaar duren.

[Voor 14% gewijzigd door Association op 03-08-2016 12:04]

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

Rudolf schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 11:51:
[...]

De Kodiaq is gebaseerd op de Tiguan en zal hier ook mee gaan concurreren (al zal VAG beide modellen liever afzetten tegen niet-VAG equivalenten natuurlijk). Qua prijs zal hij waarschijnlijk niet veel afwijken van de Tiguan vermoed ik.

Maar binnenkort meer.

• vinom
Hmm, ik snap het nu. Dan heb ik geen idee wat ze in 2017 gaan doen met de Skoda in NL.

• Kecin
  • Niet online
Ik heb ook een MY2017 Octavia besteld, volgens de dealer zijn er kleine wijzigingen zoals een ander icoon op bepaalde knopjes e.d. En natuurlijk de 'nieuwe' motoren.
Dus niet de gescheiden koplampen die je wel eens op interne tziet.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
weet iemand of de huidige 2.0tdi in de octavia nog beschikt over sjoemelsoftware of zouden alle nieuwe auto's al van de band rollen met de benodigde modificatie?

zou namelijk jammer zijn als ik nu proef ga rijden en ik later (na aanschaf) ineens een heel ander motorgevoel krijg door zo'n modificatie :)

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Leipo schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:49:
weet iemand of de huidige 2.0tdi in de octavia nog beschikt over sjoemelsoftware of zouden alle nieuwe auto's al van de band rollen met de benodigde modificatie?

zou namelijk jammer zijn als ik nu proef ga rijden en ik later (na aanschaf) ineens een heel ander motorgevoel krijg door zo'n modificatie :)
Het nieuwe model heeft een andere type nummer en beschikt niet meer over de sjoemelsoftware (EA189 vs. de EA288 (Euro6).

• Leipo
  • Niet online
ah mooi, dan kan ik eens een proefrit in gaan plannen

• Nyazzin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 08:19
Nice een Skoda topic!

Ik heb een paar weken geleden de volgende configuratie laten bestellen:

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG Style Business 115pk
  • Race blue metallic
  • Plus pakket style business (18 inch velgen, alcantara lederen stoelen en sunset)
  • Functiepakket
  • Safety pakket
  • DAB
  • Elektrisch open en sluiten achterklep
  • Achteruitrij camera
  • Panaromadak
  • Verwarmbare vooruit
Verwachte levering is eerste week oktober. Ik las alleen op het skodaforum dat de 1.0 TSI DSG i.c.m. 18 inch wielen er toch voor lijkt te zorgen dat hij in de 25% bijtelling valt.. Op mijn contract staat 21% dus heb het even voor de zekerheid bij de dealer nagevraagd. Met het configureren helemaal niet bij stilgestaan. Ik dacht zuinige motor dat kan wel... }:O

• Association
DSG met 17/18" gaat inderdaad naar 25%. Slecht dat de LM dat niet heeft laten weten?

• Nyazzin
Association schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:20:
DSG met 17/18" gaat inderdaad naar 25%. Slecht dat de LM dat niet heeft laten weten?
Ja heb het ook daar even gemeld, maar had zelf ook even beter moeten kijken. Ik heb nog zitten twijfelen om de 18 inch te laten schieten, maar het ziet er gewoon strak uit.

• Association
Dat klopt. En qua bijtelling kost het je iets van EUR 40,- meer per maand. Dat valt nog mee.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:27

Griffin

Is mythical

Nyazzin schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Ja heb het ook daar even gemeld, maar had zelf ook even beter moeten kijken. Ik heb nog zitten twijfelen om de 18 inch te laten schieten, maar het ziet er gewoon strak uit.
Je kan het ook als accessoire doen ipv fabrieksoptie, maakt het voor je bijtelling namelijk niets uit.

• Nyazzin
Association schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:01:
Dat klopt. En qua bijtelling kost het je iets van EUR 40,- meer per maand. Dat valt nog mee.
Klopt inderdaad.
Griffin schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:02:
[...]

Je kan het ook als accessoire doen ipv fabrieksoptie, maakt het voor je bijtelling namelijk niets uit.
Ja ik zal eens kijken of ze dat op deze manier kunnen aanpassen.

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Association schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:01:
Mwah, ik weet wel leukere dingen te doen met 40 euro per maand (480 euro per jaar)!!

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 15:45

Nohead

PSN ID: Nohead

Nyazzin schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Ik snap niet waarom je dealer je niet andere velgen aanbied? Ik heb mijn bestelling geplaatst bij Skoda in Veldhoven. En daar kon ik via de wielengids (VAG velgen aanbod) http://www.wielengids.nl/...VAG-zomersets-2016-LR.pdf

Een velg uitkiezen welke dus niet fabriek af geleverd word dus geen bijtelling. De standaard 17" komt te vervallen en je kan via de PDF zien wat dan het prijs verschil is... Ik heb voor €475 dikke 18" niet skoda velgen :D

• Association
Grote kans dat er verder niet direct via een dealer besteld is. Doen wij tenminste nooit hier. Stuk voordeliger. Maar dan moet je inderdaad wel zelf goed opletten. :)
Nyazzin schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:11:
[...]

Ja ik zal eens kijken of ze dat op deze manier kunnen aanpassen.
Kan me niet voorstellen dat je dit nog gaat lukken als de auto besteld is en overeenkomst met LM rond is.

[Voor 47% gewijzigd door Association op 04-08-2016 13:53]

• Nyazzin
Association schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 13:52:
Grote kans dat er verder niet direct via een dealer besteld is. Doen wij tenminste nooit hier. Stuk voordeliger. Maar dan moet je inderdaad wel zelf goed opletten. :)

[...]

Kan me niet voorstellen dat je dit nog gaat lukken als de auto besteld is en overeenkomst met LM rond is.
Klopt, via de LM. Ik heb gebeld, maar is inderdaad niet meer te regelen.

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
Heyyy, eindelijk een Skoda topic :D

Ik rij zelf een Skoda Octavia 1.6TDI DSG Joy Businessline. Dat was een actiemodel wat maar een half jaar bestelbaar is geweest, en die heb ik besteld. Ik heb geen enkele extra optie erbij genomen. Het verschil tussen de Ambition en de Joy was volgens mij dat je in de Ambition automatisch inklapbare buitenspiegels had en die heb ik niet.

Daarvoor heb ik dan wél parkeersensoren achter en voor, waar de Ambition ze alleen achter heeft, en ik heb stoelverwarming, dat heeft de Ambition ook niet. Voor de rest gewoon de standaard Amundsen navi etc etc.

Och ja, je moet toch wat he.

• b.o.n.s
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-04 09:49
Just_A_User schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:52:
Heyyy, eindelijk een Skoda topic :D

Ik rij zelf een Skoda Octavia 1.6TDI DSG Joy Businessline. Dat was een actiemodel wat maar een half jaar bestelbaar is geweest, en die heb ik besteld. Ik heb geen enkele extra optie erbij genomen. Het verschil tussen de Ambition en de Joy was volgens mij dat je in de Ambition automatisch inklapbare buitenspiegels had en die heb ik niet.

Daarvoor heb ik dan wél parkeersensoren achter en voor, waar de Ambition ze alleen achter heeft, en ik heb stoelverwarming, dat heeft de Ambition ook niet. Voor de rest gewoon de standaard Amundsen navi etc etc.
Deze heb ik afgelopen maandag ook opgehaald. Heerlijke bak! _/-\o_

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:47
b.o.n.s schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:09:
[...]

Deze heb ik afgelopen maandag ook opgehaald. Heerlijke bak! _/-\o_
:D _O_

Och ja, je moet toch wat he.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-03 09:04

Younes

Wie, Wat, Waar?

Voor de zakelijke klanten van 21% auto's: Als je het bestellen kan uitstellen tot 2017, ben je maar 1% duurder uit (want dan wordt de bijtelling 22%), maar je mag wel een auto nemen met meer vermogen. Ik zou 't wel weten!

...en waarom?

• Nohead

Nohead

Jups 2.0 TDI DSG... helaas kan ik niet zo lang wachten :(

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Nohead schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 17:53:
Jups 2.0 TDI DSG... helaas kan ik niet zo lang wachten :(
Ik heb het er zeker voor over om nog 5 maanden te wachten. Ik wil het liefst een diesel (scheelt mij als ik op vakanti ga), maar een 1.8 tsi is een stuk goedkoper dus lagere bijtelling (en snel >:) )

...en waarom?

• jongetje
Younes schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:01:
[...]

Ik heb het er zeker voor over om nog 5 maanden te wachten. Ik wil het liefst een diesel (scheelt mij als ik op vakanti ga), maar een 1.8 tsi is een stuk goedkoper dus lagere bijtelling (en snel >:) )
Ik weet niet waar je heengaat op vakantie, maar tov benzine bespaar je zo minimaal 30 euro netto per maand bijtelling. Voor die tientallen centen verschil tussen benzine en diesel moet je je vakantie rijdend in je auto doorbrengen om er voordeel uit te halen.

12 maal 30 is al 360 euro. Als het verschil tussen benzine en diesel 50 cent zou zijn dan moet je in je vakantie minimaal 720 liter tanken. En dan reken ik nog erg gunstig, in de praktijk zal het nog meer liter zijn.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

jongetje schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:10:
[...]

Ik weet niet waar je heengaat op vakantie, maar tov benzine bespaar je zo minimaal 30 euro netto per maand bijtelling. Voor die tientallen centen verschil tussen benzine en diesel moet je je vakantie rijdend in je auto doorbrengen om er voordeel uit te halen.

12 maal 30 is al 360 euro. Als het verschil tussen benzine en diesel 50 cent zou zijn dan moet je in je vakantie minimaal 720 liter tanken. En dan reken ik nog erg gunstig, in de praktijk zal het nog meer liter zijn.
Gevoelsmatige kwestie eigenlijk. Diesel is goedkoper dan benzine en die ene keer dat ik met de auto naar het buitenland ga is inderdaad minimaal. Ja dan komt de vakantie een paar honderd euro duurder uit, maar so be it.

...en waarom?

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:57
Ah, een skoda topic! Sinds 2 weken voor de vriendin een citigo gezocht.
Ex-lease, Skoda citigo arctic 2013, met airco, metallic lak en reservewiel. 100k gelopen. Vorige eigenaar stond elke 6 maanden bij de garage voor 'n beurt, was een vertegenwoordiger.

[Voor 9% gewijzigd door ErgoStijn op 04-08-2016 21:28]

• Association
Younes schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

Gevoelsmatige kwestie eigenlijk. Diesel is goedkoper dan benzine en die ene keer dat ik met de auto naar het buitenland ga is inderdaad minimaal. Ja dan komt de vakantie een paar honderd euro duurder uit, maar so be it.
Een paar honderd? Waar ga je naar toe? Zuid-Afrika? Zoveel verschil zit er niet tussen. En helemaal niet in het buitenland. Ook qua verbruik ben je met benzine echt niet een paar honderd meer kwijt op een standaard vakantie. (3k km) De eerste 700/800 is ook nog voor niks als je nog net ff voor de grens tankt.
ErgoStijn schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 21:24:
Ah, een skoda topic! Sinds 2 weken voor de vriendin een citigo gezocht.
Ex-lease, Skoda citigo arctic 2013, met airco, metallic lak en reservewiel. 100k gelopen. Vorige eigenaar stond elke 6 maanden bij de garage voor 'n beurt, was een vertegenwoordiger.

[afbeelding]
Zo, bijna 35k per jaar in zo'n koekblikje als vertegenwoordiger. Of hij kreeg leasebudget terug, of de zaken gingen niet zo goed..

[Voor 31% gewijzigd door Association op 04-08-2016 22:22]

• Nohead

Nohead

Younes schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 18:01:
[...]

Ik rijd nu een Mercedes A180 en dat is gewoon voor een gezin met 2 kinderen een te kleine auto. Dus kan niet zo lang wachten, zo snel mogelijk meer ruimte :)
Tevens voor mijn hobby e.d. (airsoft) is wat meer ruimte achterin ook fijn.

Vanuit de werkgever zijn we verplicht tot Diesels. Benzine was dus voor mij ook geen optie.
En voor de mensen die met de auto op vakantie gaan. Lang leven de Europa tankpas :)
Wij hebben ook klanten in België en Duitsland zitten dus dat zit dan wel weer mee.

• jongetje
Mijn werkgever verplicht ook diesel helaas. Benzine was voor mijn kilometrage en auto goedkoper geweest voor mij (bijtelling) en mijn werkgever maar ze willen vasthouden aan diesel (gas of hybride).

• Kecin
  • Niet online
Ik ben overigens benieuwd naar de "Sunset" optie. Ik heb deze aangevinkt op mijn Octavia hatchback. Nu zou deze 65% tint moeten hebben, maar ik weet niet of dat genoeg is. Nu heb ik veel de naam "Sunnyboy" horen vallen.

Nu vroeg ik me af;
- Hebben mensen hier daar ervaring mee?
- Zo ja, hoe is het zicht met die dingen (zowel van buitenkant als van de binnenkant)
- Is 116 euro duur? (Want: https://www.winparts.nl/i...5-deurs-2013/p364635.html)

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:52

bonyuri

Investigator!

Ik heb op mijn huidige O3 Sunset en vind dat vies tegenvallen.
Op mijn nieuwe O3 heb ik het dus ook niet besteld, maar neem ik Sonniboys. Deze heb ik op een andere auto ook gehad, en het fijne is dat je die fysiek kan verwijderen.
Zicht naar buiten is in orde, maar mijn vrouw vond het niet zo prettig als ze van achter zat, dus dan gooide ik ze in de kofferbak :)

Nu is die van Winparts volgens mij niet zo best. De achterruit is in twee stukken en daar was iets mee, misschien ff zoeken op het Skodaforum ;)
Ik zou net iets meer uitgeven en voor "echte" gaan:
http://www.sonniboy.nl/zo...-skoda-octavia-combi-2013

What Do You Call An Alligator In A Vest?

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 30-03 21:16
* Ben.Hahlen meldt zich

Sinds 21 oktober 2014 rijd ik in een Octavia Combi 1.6TDI DSB EBL.
Het is een lease-auto en ik had ruimte in mijn budget, dus ik ben aan het vinken gegaan:
Kleur: Topaz Brown
Pakketten: Bagage, Safety, Functie
Opties: Panorama Dak, Elektrische Voorstoelen, Elek. Achterklep, Drive Setup, DAB+, Sunset, Schakelpaddles + 3-spaak stuur
Accessoires: Lederen Bekleding - Dakota Beige, bruine stiksels, Koelbox, Kledinghanger

Ondertussen er ongeveer 90k zeer fijne kilometers opzitten.

Foto's:

http://www.benweb.eu/tmp/tweakers/midden_console.thumb.jpg

Blog

• vinom
Die is podverdorie toch mooi aangekleed! Wat kost dat in de maand (leaseprijs en bijtelling) ?:D

[Voor 16% gewijzigd door vinom op 05-08-2016 11:10]

• Association
Kecin schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:51:
Ik ben overigens benieuwd naar de "Sunset" optie. Ik heb deze aangevinkt op mijn Octavia hatchback. Nu zou deze 65% tint moeten hebben, maar ik weet niet of dat genoeg is. Nu heb ik veel de naam "Sunnyboy" horen vallen.

Nu vroeg ik me af;
- Zo ja, hoe is het zicht met die dingen (zowel van buitenkant als van de binnenkant)
- Is 116 euro duur? (Want: https://www.winparts.nl/i...5-deurs-2013/p364635.html)
Wat kost een beetje goed plakken tegenwoordig? 250/300,-? Dan zou ik persoonlijk dat doen. Ik heb schermpjes achterin maar is toch wel wat behelpen. Zicht naar buiten is minder, en in de winter haal ik ze eruit maar dan hebben we in Nederland ook nog wel eens dagen met zon. :) Voor Sonniboys ben je ook 180 EUR kwijt.

• Ben.Hahlen
vinom schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:10:
Die is podverdorie toch mooi aangekleed! Wat kost dat in de maand (leaseprijs en bijtelling) ?:D
Dank! Vind ik ook :-)

Leaseprijs is €769 (excl brandstof) en bijtelling is €609,19

Blog

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Die schermpjes. Ik heb nu vanwege de kinderen van die Frozen / Cars dingen erin hangen.
Nu is dat qua kwaliteit etc veel minder natuurlijk, maar het moment dat het weer minder wordt (ja nog minder), gaan er weer uit tot het voorjaar.
Ik vind het irritant.

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:33

Tomatoman

Fulltime prutser

martinusz schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 10:32:
Vooral erg verbaasd over het verbruik op benzene, rij laatste tijd 1 op 17 :o _/-\o_
Dat komt doordat benzeen (Engels: benzene) een hogere verbrandingswaarde dan benzine heeft; het octaangetal van benzeen is 101 B). Maar dat bedoelde je vast niet :P.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Martinusz
Tomatoman schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 12:56:
[...]

Dat komt doordat benzeen (Engels: benzene) een hogere verbrandingswaarde dan benzine heeft; het octaangetal van benzeen is 101 B). Maar dat bedoelde je vast niet :P.
:+

• jongetje
Kecin schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:51:

Nu vroeg ik me af;
Ik heb daarom niet de sunset gedaan maar achteraf folie (scheelt meteen klein beetje bijtelling). Die is 15 procent (dus 85 procent tint, ben erg benieuwd hoe dat gaat staan in het echt.

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ben.Hahlen schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

Dank! Vind ik ook :-)

Leaseprijs is €769 (excl brandstof) en bijtelling is €609,19
609 euro bijtelling? Lijkt me niet?

...en waarom?

• Nohead

Nohead

Volgende is besteld: Skoda Octavia Combi 1.6TDI DSG Style Business in kleurtje Race Blue met de volgende extraatjes.

Eibach verlaging set (3cm) , standaard staat een Octavia echt te hoog op zijn poten.
18" MAK Wolf Gun Metal velgen
Dynamic Pack met flippers
Drive mode assistent
Parkeercamera
Drivesetup
Panorama dak
Lederen bekleding
RS Spoiler
Zwarte Gril a la RS
Sport Pendalen
Afneembare trekhaak
Canton audio meuk ( zit in EBL pakket)
DAB
Reservewiel
Dakdragers
Dakkoffer Thule Touring M
Fietsendrager Thule VeloCompact
Sunset glazen (Hopelijk is dit donker genoeg...)
Kinderstoeltje (Isofix)
Bagage/Hondenrek
Luxe Kentekenplaat
Type aanduiding verwijderen
En een hele hoop bagage accessoires matten en netten etc

Hopelijk staat ze klaar eind sept/ begin okt.

• Ben.Hahlen
Younes schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 14:51:
[...]
609 euro bijtelling? Lijkt me niet?
Waarom niet?
Indicatie fiscale waarde van €37.750 (kan zo snel het echte bedrag niet vinden)
20% bijtelling = €7.550 per jaar
Per maand = €629,-

Of andersom:
609*12 = 7308*5 = €36.540,-

[Voor 16% gewijzigd door Ben.Hahlen op 05-08-2016 15:17]

Blog

• Nohead

Nohead

idd, bruto bijtelling kan toch makkelijk :P

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ben.Hahlen schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:15:
[...]

Waarom niet?
Indicatie fiscale waarde van €37.750 (kan zo snel het echte bedrag niet vinden)
20% bijtelling = €7.550 per jaar
Per maand = €629,-

Of andersom:
609*12 = 7308*5 = €36.540,-
Dus het kost je 264 euro in de maand aan salaris 8)7

...en waarom?

• Nohead

Nohead

Edit... Je bent achter je eigen typo gekomen.

Waarom is dat? 8)7

[Voor 86% gewijzigd door Nohead op 05-08-2016 15:33]

• Martinusz
Younes schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:26:
[...]

Kan jij voor 264 euro per maand zelf autorijden dan inclusief brandstof? :)

Zelf overgeschakeld van lease naar prive i.v.m. switch baan, van Octavia Combi TDI ongeveer netto 180 euro per maand naar prive een jonge Octavia Combi. Daar redden we het niet met 264 euro per maand hoor ;)

[Voor 29% gewijzigd door Martinusz op 05-08-2016 15:37]

• Ben.Hahlen
Younes schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:26:
[...]
Ja, en?
Daar rijd ik wel een comfortabele auto voor waar ik meer dan een uur in kan zitten zonder kapot te gaan in mijn rug.

Blog

Pagina: 1 2 3 ... 60 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee