JayDawg schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:58:
Bedankt, had ik even gemist

Hoe is het verschil na het tunen? Aan te raden? Nog nadelen?
En is dat Pipercross high-flow inlegfilter een goed idee voor 79 euro extra? Ik weet niet of dat echt te merken is en of het even goed filtert?
Hoi, ik volg dit topic niet héél trouw, dus even een quote of een mention helpt om te zorgen dat ik door heb dat je nog iets vraagt
Die 40 pk merk je heel duidelijk. Ik heb hiervoor de RS diesel met 170 pk gehad, en de huidige zit nu voor het gevoel ook midden tussen de 105 pk die hij eerst had en de 170 van de RS in.
Ik heb dus de stage1 tuning, waarbij er niet op de rollerbank getest wordt, en er "op ervaring" een aanpassing gedaan wordt. Wel wordt er voor en na het chiptunen een proefrit gemaakt waarbij waardes van de boordcomputer gelogd worden om te controleren of alles naar behoren werkt.
Bij Stage1+ test men wel op de rollenbank en past men de waardes daar specifiek op aan, waardoor je zo'n 5 pk extra eruit kan halen en alles wellicht nog iets beter aanvoelt. Persoonlijk vond ik dat de meerprijs (€315 vs. €599) niet waard. Dat is wel wat JD ook doet, dus prijs is vergelijkbaar bij gelijke behandeling.
Luchtfilter veranderen vereist rollenbank test, en dan wordt het dus een Stage2 tuning. Leuk als je echt het onderste uit de kan wilt halen, maar dat is niet wat ik zoek.
Ik had toevallig zaterdags een gesprek met mijn stiefzwager

, waarin ik aangaf dat het vooral met de caravan wel wennen zou zijn, 105 pk in plaats van 170. Met de RS kon ik op stevige snelweghellingen gewoon nog even doortrekken naar de 110 bergop, om even een andere caravan los te rijden, die steeds van hun gas afging nadat ze me ingehaald hadden

(steevast 96 GPS km/h op de cruise-control, dan zie je hoe vaak mensen ineens "wakker worden" als je ze inhaalt en dus gas gaan geven terwijl je ernaast zit... En dan vervolgens weer van hun gas afgaan als je weer achter ze rijdt. Zelfs als ik mijn cruise control na inhalen op 2 km harder zet, of na ingehaald te zijn 2 km langzamer, is het regelmatig haasje-over met dezelfde...).
Toen ik vervolgens zondags voor iets anders even op de website van VAG-techniek keek, was ik positief verrast over zowel de vermogenswinst van 40 pk, als de actieprijs, en heb ik direct een afspraak gemaakt. Donderdags daarna is hij gechipt...