Chaoss schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 23:23:
@
DJSmiley wat rijd je per jaar? Heb het laatst nog uitgerekend en met 20k per jaar kan diesel nog uit, zal het binnenkort nog eens wat nauwkeuriger doorrekennen ik denk dat ik zelf rond de 22-23k per jaar rijd.
Diesel zit wat in een verdomhoekje maar dat maakt dat de prijzen ook aantrekkelijk een 2.0tdi kost zo 4000 minder dan een 1.8tfsi. Dat compenseerd heel wat afschrijving, en een benzine die je van 100dkm op de teller naar 200+dkm rijd schrijft ook behoorlijk af.
1.0 en 1.2 zijn wat mij betreft ondermaats (sowieso ivm aanhanger). De eerste generatie 1.4Tsi heb ik gehad. Beviel opzich wel maar het verbruik was redelijk dramatisch gemiddeld 1:12 dan kun je net zo goed een 1.8tsi rijden.
Ik rij zo'n 32k/jaar
Overigens ligt het omslagpunt voor diesel wel wat hoger dan de 20k, tenzij je rekent met 1:12 verbruik van een benzineauto
Als ik 1:15 voor benzine reken, en 1:19 voor diesel, dan zou het omslagpunt rond de 27k liggen.
Met een wat recentere benzineauto haal je volgens mij prima 1:16
Bij 32k/jaar zou voor mij diesel 3 eur duurder zijn. (Gerekend met 1:16 voor benzine a 1,50 en 1:19 a 1.27)
Als ik 1:15 reken voor benzine is diesel zo'n 190 eur/jaar voordeliger.
Desondanks neig ik heel sterk naar benzine.
- Restwaarde diesel is laag, en schrijft vermoedelijk veel harder af
- Relatief dure onderhoudsdingen die met wat hogere standen komen: EGR, Roetfilter enz
- Prijsverschil tussen benzine en diesel brandstof wordt alleen maar kleiner, er komt bv ook 1 ct/liter accijnsverhoging aan.
- Veel vakantielanden (wat voor mij toch een aardig deel van de kilometers is) is het prijsverschil nihiel tot zelfs duurder dan benzine
- Dieselverboden in steeds meer (nu nog vnl buitenlandse) steden.
- Een euro6 (liefst 6b) is nog wel wat zeker voor de toekomst, maar ook meteen een stuk duurder in aanschaf
Naar mijn mening teveel onzekere factoren om, zeker bij <35k/jaar, diesel te overwegen.
Komt in mijn geval ook nog bij dat ik long-term betrouwbaarheid belangrijk vind.
Een DSG verbruikt (minimaal) meer, maar vergt meer onderhoudskosten. Zeker de DSG7... Die moet je eigenlijk meteen laten behandelen door VVT oid om m niet overmatig te laten slijten
Daarnaast is een trekhaak voor mij wel en pre. En net bij de 2013-2014 generatie is het gros de Greenline modellen van de O3. Laat die nu net een 6-bak zijn (de 5-bak is iets betrouwbaarder) maar vooral: De Greenline mag max 0kg trekken.. Pas latere modellen mochten 1000kg.
Van de 1.2TSI kan ik weinig negatieve dingen vinden (Alleen een nokkenasversteller terugroepactie), en lijkt kwa verbruik ook nog aardig te zijn. Vermogen.. dat moet ik gaan ondervinden, kan m altijd nog laten chippen. Daarnaast mag die 'normaal' gewicht trekken.
Tzt maar eens een ritje in doen. Eerst maar zien hoe lang mn O2 nog meegaat