Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:04
jongetje schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:33:
Bij een octavia een reserve wiel met krik en moersleutel een optie van 100 euro bij nieuwe auto. Blijkbaar zijn er toch mensen die dat niet aanvinken bij bestellen van een auto van ruim 30k...
Voor mijn velgmaat was er alleen een thuiskomertje voor 100 euro. Inderdaad ook direct aangevinkt. Ik ben liever wat zelfredzaam ipv te moeten wachten op een [fixende instantie].

Die troep voor in je band werkt gewoon zelden. Alleen een klein gaatje kan je daarmee vullen en de band is daarna exit. Dan zet ik er nog liever een prop in met het setje van m'n motor. Minder gedoe en de band kan daarna nog gewoon gebruikt worden.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Mijn Octavia heeft een thuiskomer in de maat 195/55R16 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Vergeet niet dat die meuk die je erin spuit ook je hele velg onder smeert en daarna vrij lastig te balanceren is (althans, dat is wat mij is verteld). Ik heb zelf 225/40 R18, zou dat uberhaupt passen in de kofferbak ruimte waar nu de compressor/krik zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

avotar schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Mocht niet bij mijn leasebak....

Pennywise, poundfoolish.
Ik wil het niet eens bij mijn nog te bestellen leasert. Heb een gezin met jonge kinderen dus alle ruimte is welkom. Heb nu een Golf Variant en daar zit wel de ruimte voor het reservewiel maar dus geen wiel. Past keurig een stel beugels voor de maxicosi, de rugzak met de kolf EN het matras van het campingbedje in. Das best wat extra ruimte :)

En leasebak, dus gaat ie stuk dan gaat ie stuk, go fix :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
WoBBeL schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:07:
Vergeet niet dat die meuk die je erin spuit ook je hele velg onder smeert en daarna vrij lastig te balanceren is (althans, dat is wat mij is verteld). Ik heb zelf 225/40 R18, zou dat uberhaupt passen in de kofferbak ruimte waar nu de compressor/krik zit?
Die setjes gebruiken wordt je ook door iedereen afgeraden: garage, ANWB, afsleephenk, alles....

Bij de Octavia kan je bij de standaard bandenmaat (15" dus) of 16" nog een volwaardig reservewiel bestellen. Bij 17" of groter wordt het een thuiskomertje. Zal wel te maken hebben met de breedte van de band (loopvlak) en het feit dat de bak achterin maar een bepaalde diepte heeft en een volwaardige band dus teveel uitsteekt waardoor ie je bagageruimte in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Korvaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Die setjes gebruiken wordt je ook door iedereen afgeraden: garage, ANWB, afsleephenk, alles....

Bij de Octavia kan je bij de standaard bandenmaat (16") nog een volwaardig reservewiel bestellen. Bij 17" of groter wordt het een thuiskomertje. Zal wel te maken hebben met de breedte van de band (loopvlak) en het feit dat de bak achterin maar een bepaalde diepte heeft en een volwaardige band dus teveel uitsteekt waardoor ie je bagageruimte in komt.
"Standaard" is zelfs 15 Inch.

En 225 breed past inderdaad niet in de reservewiel bak, de diameter maakt niet uit, naarmate de velg groter wordt, wordt de band lager en de totale diameter blijft dus nagenoeg gelijk. Er zitbij mijn Octavia (RS) dus echt zo'n gele sticker op de 16 Inch velg dat je er niet harder dan 80 mee mag. Zal op zich wel loslopen, is gewoon een volwaardig wiel wat wel gemaakt is op de belasting, itt een echte thuiskomer. Mijn winterbanden zijn exact dezelfde maat als het reservewiel.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Och ik zie het ja. De Active heeft 15" :) Post aangepast. Ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Ik vond de 16' van m'n vorige Octavia al wat goedkoop aandoen en daarom nu expres 17" genomen (ook ivm wegligging trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Wild Chocolate schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:00:
[...]

"Standaard" is zelfs 15 Inch.

En 225 breed past inderdaad niet in de reservewiel bak, de diameter maakt niet uit, naarmate de velg groter wordt, wordt de band lager en de totale diameter blijft dus nagenoeg gelijk. Er zitbij mijn Octavia (RS) dus echt zo'n gele sticker op de 16 Inch velg dat je er niet harder dan 80 mee mag. Zal op zich wel loslopen, is gewoon een volwaardig wiel wat wel gemaakt is op de belasting, itt een echte thuiskomer. Mijn winterbanden zijn exact dezelfde maat als het reservewiel.
Die thuiskomers kunnen best wat hebben hoor. Oud collega is er eens een week of anderhalf lang dagelijks mee op en neer gereden van Zeist naar Den Haag - en dan niet met de aangeraden 80 per uur. 8)7
Niet slim? Ongetwijfeld. Hield ie het: dat zeker. Over het profiel wat er daarna nog op zat kan ik helaas nike vertellen, maar vrees het ergste :X

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
The Eagle schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:21:
[...]

Die thuiskomers kunnen best wat hebben hoor. Oud collega is er eens een week of anderhalf lang dagelijks mee op en neer gereden van Zeist naar Den Haag - en dan niet met de aangeraden 80 per uur. 8)7
Niet slim? Ongetwijfeld. Hield ie het: dat zeker. Over het profiel wat er daarna nog op zat kan ik helaas nike vertellen, maar vrees het ergste :X
Als het echt een smalle thuiskomer is worden die dingen gewoon *%@#$(@#$( heet bij hogere snelheden en dat is echt heel gevaarlijk. Je hebt een flinke kans op een spontane klapband.

Als het een reguliere 15" of 16" velg/band is zou ik me ook niet zo'n zorgen maken over de hitte. Of het inderdaad verstandig is om met verschillende maten te rijden met alle mogelijke gevolgen van dien bij noodstops is een heel ander verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Korvaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Als het echt een smalle thuiskomer is worden die dingen gewoon *%@#$(@#$( heet bij hogere snelheden en dat is echt heel gevaarlijk. Je hebt een flinke kans op een spontane klapband.

Als het een reguliere 15" of 16" velg/band is zou ik me ook niet zo'n zorgen maken over de hitte. Of het inderdaad verstandig is om met verschillende maten te rijden met alle mogelijke gevolgen van dien bij noodstops is een heel ander verhaal :)
Daarom staat er ook op elke thuiskomer van niet sneller dan 80 per uur te rijden. Moet je mongool zijn om sneller te rijden.

En diameter van velg maakt niet uit, zolang de diameter van velg plus band maar zelfde is. Breedte maakt weinig uit. Maakt niet uit hoe groot de velg is, de totale omtrek is toch zelfde als standaard wiel. (Give or take).

Bij de achteras van een fwd zou je nog kunnen kleiner wieltje steken als gaat dat je tpms niet leuk vinden (passieve)

Gewoon proppen in auto, easy peasy :D

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 23:36

Nullifiel

╞═══════╡

Ik zit geregeld diep in duitsland. Moet er niet aan denken om igv een lekke band te rommelen met een plaksetje of om met 80km/u over de Autobahn naar huis te sukkelen. Ik heb dus heel bewust voor een volwaardig reservewiel gekozen.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Nullifiel schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 07:48:
Ik zit geregeld diep in duitsland. Moet er niet aan denken om igv een lekke band te rommelen met een plaksetje of om met 80km/u over de Autobahn naar huis te sukkelen. Ik heb dus heel bewust voor een volwaardig reservewiel gekozen.
Ja als dat kan is dat natuurlijk wat je wil. Je kan alleen niet altijd voor een volwaardig wiel kiezen omdat het gewoon domweg niet past in de bak onder je laadvloer. Zie de opmerking dat voor 15" en 16" je een regulier wiel kan krijgen, maar voor 17" en hoger een thuiskomer. Heeft niets te maken met de velgdiameter maar met de breedte van het loopvlak (en een grotere diameter velg heeft over het algemeen een breder loopvlak al hoeft dat natuurlijk niet). Voor de Octavia bv: 15"=195cm breedte, 16"=205cm, 17"=225cm.

@azz_kikr: Ik ben bekend hoor met het hele verhaal. Hoef je mij niet uit te leggen :P

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2018 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Korvaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:16:
[...]

Bij de Octavia kan je bij de standaard bandenmaat (15" dus) of 16" nog een volwaardig reservewiel bestellen. Bij 17" of groter wordt het een thuiskomertje. Zal wel te maken hebben met de breedte van de band (loopvlak) en het feit dat de bak achterin maar een bepaalde diepte heeft en een volwaardige band dus teveel uitsteekt waardoor ie je bagageruimte in komt.
Ik heb een volwaardig reservewiel met 18" velgen. Kon er destijds bij besteld, dat kon gewoon als optie voor 100 euro. Heb hem zelfs al gebruikt, maar dat was niet vanwege een lekke band maar verdenking van een kromme velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
J0YR1D3R schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 09:56:
[...]

Ik heb een volwaardig reservewiel met 18" velgen. Kon er destijds bij besteld, dat kon gewoon als optie voor 100 euro. Heb hem zelfs al gebruikt, maar dat was niet vanwege een lekke band maar verdenking van een kromme velg.
Het is nu iig geen optie. Heeft jouw reserve dezelfde breedte als je normale band?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Vaak geen optie meer voor een volwaardig reserve wiel gewoon ivm de milieunormen.
Die paar kilo's...Meestal enige optie is thuiskomer. Omdat dan er geen speciale koffer in moet (of je moet wel heel veel koffer verliezen).

Mijn vorige wagen bora had volwaardig reservewiel met zelfde breedte als normale banden. Enkel met stalen velg. Maar in die koffer was ook een grote uitsparing in de vloerbodem.

In meeste wagens is de vloerbodem tegenwoordig plat en verhoog je de vloerbodem met van die piepschuimen dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 10:35:
[...]

Het is nu iig geen optie. Heeft jouw reserve dezelfde breedte als je normale band?
195 geloof ik, 15 of 16":

Octavia reservewiel
Wel vreemd dat er een 80km/h sticker op zit terwijl de band gewoon een 190km/h band is (uit m'n hoofd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
J0YR1D3R schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 13:51:
[...]

195 geloof ik, 15 of 16":

[afbeelding]
Wel vreemd dat er een 80km/h sticker op zit terwijl de band gewoon een 190km/h band is (uit m'n hoofd).
Ja dat is dus gewoon een thuiskomertje :) al kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar dezelfde definitie bij heeft overigens. Jjij hebt zo te zien een Trius velg (ik ook) met een normale bandbreedte van 225. Dit is een smallere band dan op de andere wielen en dus een thuiskomertje.

Zodra het een andere breedte heeft dan je normale banden is een max. snelheid niet echt raar imho. Een auto kan bij noodremmingen echt scheef gaan trekken met alle gevaren van dien. Het is ook niet voor niets dat het in sommige landen verplicht is dezelfde banden te monteren op 1 as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

Ja dat is dus gewoon een thuiskomertje :) al kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar dezelfde definitie bij heeft overigens. Jjij hebt zo te zien een Trius velg (ik ook) met een normale bandbreedte van 225. Dit is een smallere band dan op de andere wielen en dus een thuiskomertje.
Een thuiskomer is volgens mij veel smaller hoor. Die had ik in m'n Leon en dat was echt een smal fietswieltje. Dit is een normale band. Overigens heb ik normaal een 18" Alaris velg, de Trius zit er standaard onder en is 17".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
J0YR1D3R schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:00:
[...]

Een thuiskomer is volgens mij veel smaller hoor. Die had ik in m'n Leon en dat was echt een smal fietswieltje. Dit is een normale band. Overigens heb ik normaal een 18" Alaris velg, de Trius zit er standaard onder en is 17".
Die heb je ook ja. Een thuiskomertje is gewoon een band die geen (in vergelijking wat er nu op zit) volwaardige vervanger is. Dat kan groot breed klein smal zijn. Zolang het niet dezelfde band is als je andere drie is het een thuiskomertje. Nl. Een tijdelijk ding. Daarom zal op de 15" of 16" octavia er geen sticker op zitten en bij jou wel en daarom kost het bij Skoda ook exact hetzelfde nl 100 euro. Het is gewoon hetzelfde ding maar vervult een andere functie. Bij de ene auto is ie volwaardig, bij de andere niet.

De band kan het wel aan maar door het verschil in breedte wordt het potentieel gevaarlijk. Je wegligging wordt er namelijk door beïnvloed.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 07-08-2018 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
@Korvaag ik heb hem besteld als volwaardig wiel maar als ik op de offerte kijk staat er inderdaad thuiskomer. Waarschijnlijk is het destijds net aangepast met het facelift model, vreemd. Nouja ik heb in ieder geval een wiel :) In de V40 die ik hiervoor reed heb ik (bewust) niet gekozen voor een wiel maar een kitje. In deze auto juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
@J0YR1D3R 17&18 inch kan niet volwaardig geleverd worden (dus thuiskomer). Alleen voor de 16 inch kan een volwaardig reservewiel geleverd worden. Zal vast met de bak te maken hebben waar de reserve in ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Voordeel is dat je in de Octavia Combi ruimte genoeg hebt voor een 4-tal 18" banden :+

Gister mn extra (2e) prullenbakje binnen gekregen en van die baggage haken die je op de vloer plakt met klittenband. Was niet al te duur vond ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Die bagage dingen voor op de vloer heb ik inderdaad ook, maar ik heb ze nog nooit gebruikt, omdat ik de kofferbakmat altijd op de rubberkant heb liggen. Vind ik iets praktischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
-MD- schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 20:23:
@J0YR1D3R 17&18 inch kan niet volwaardig geleverd worden (dus thuiskomer). Alleen voor de 16 inch kan een volwaardig reservewiel geleverd worden. Zal vast met de bak te maken hebben waar de reserve in ligt.
Een volwaardig 16" reservewiel leveren staat toch los van de af-fabriek gemonteerde velg lijkt mij? Maar goed, ik ben tevreden met mijn "volwaardige" velg in ieder geval ;)

@vinom Same here, die rubber kant werkt veel fijner. Sowieso is mijn kofferbak standaard leeg en in het deurvakje heb ik direct het alvalbakje eruit gehaald. Ik vind het een klein onding, heb er veel liever wat flesjes water staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Tja, verzin een andere reden? Rechtstreeks vanuit de folder:

Reservewiel

Don't shoot je weet wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:02
Nou, tweedehands reservewiel (velg en band) vragen ze 100 euro voor.. als ik zo rondkijk is dat niet heel goedkoop voor een tweedehands? Vooral ook omdat ik niet weet hoe oud de band is en ik had gelezen dat je een band na 6 jaar sowieso zou moeten vervangen wegens uitdroging/scheurtjes/etc

https://www.onderdelenlij...-band/onderdeelid/8680816

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

President schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 18:26:
Nou, tweedehands reservewiel (velg en band) vragen ze 100 euro voor.. als ik zo rondkijk is dat niet heel goedkoop voor een tweedehands? Vooral ook omdat ik niet weet hoe oud de band is en ik had gelezen dat je een band na 6 jaar sowieso zou moeten vervangen wegens uitdroging/scheurtjes/etc

https://www.onderdelenlij...-band/onderdeelid/8680816
Best goedkoop toch. Jaartal van de band kan je aflezen aan de dot code die erop staat. Dus even vragen aan de verkoper. (Bv 0816 = week 8 jaar 2016)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
  • Laatst online: 18-09 20:26
Ik overweeg als 2e auto (voor de vriendin) een Skoda Fabia Combi aan te schaffen. Gaat om ongeveer 10.000 km/jaar. De ruimte is wel lekker met, binnenkort, twee kids (een van 2 1/2 en de ander dus in de maak). Budget van ~6000 euro, lager altijd beter ;) Met model vanaf 2010 genoeg keus lijkt het.

Ik hoor veel vervelende verhalen over de VAG 1.4 motor en twijfel of het niet verstandig is gewoon een 1.2 TDI te nemen. Ja een diesel voor dit aantal KM is wat raar, maar er lijkt meer aanbod, gunstigere prijzen en de meerprijs per jaar voor een diesel lijkt wel mee te vallen tov de aanschafprijs.

Denk ik raar en hebben jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

Arnold schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:00:
Ik overweeg als 2e auto (voor de vriendin) een Skoda Fabia Combi aan te schaffen. Gaat om ongeveer 10.000 km/jaar. De ruimte is wel lekker met, binnenkort, twee kids (een van 2 1/2 en de ander dus in de maak). Budget van ~6000 euro, lager altijd beter ;) Met model vanaf 2010 genoeg keus lijkt het.

Ik hoor veel vervelende verhalen over de VAG 1.4 motor en twijfel of het niet verstandig is gewoon een 1.2 TDI te nemen. Ja een diesel voor dit aantal KM is wat raar, maar er lijkt meer aanbod, gunstigere prijzen en de meerprijs per jaar voor een diesel lijkt wel mee te vallen tov de aanschafprijs.

Zozo, 2 auto's voor je vriendin? Toemaar :+

Als je het verschil in aanschaf, verzekering, wegenbelasting, verwachte brandstofkosten en onderhoudskosten meeneemt in de afweging, dan moet je volgens mij een goede beslissing kunnen nemen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat onderhoudskosten van een diesel lager zijn bij gelijke km's?

[ Voor 3% gewijzigd door Nullifiel op 15-08-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26

De VAG 1.4 klachten gaan over de TFSI motor. De Fabia waar je naar kijkt heeft waarschijnlijk de oude ongeblazen 1.4. Daar is niets mis mee.

De 1.2 TDI is volgens mij ook geen kwaliteitswonder.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-03 07:43

Welke 1.4 motor bedoel je precies?
Het model dat er in 2010 uit ging was te krijgen met een turboloze 1.4. Zelf ook een paar vrijwel probleemloze jaren mee gereden.
Het nieuwe model vanaf 2010 (waar je naar verwijst) had bijna altijd een 1.2 (met of zonder turbo). Alleen de RS had voor zover ik weet een 1.4, maar dat lijkt me voor een gezinsbakkie wat overdreven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Nullifiel schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:37:
[...]

Zozo, 2 auto's voor je vriendin? Toemaar :+

Als je het verschil in aanschaf, verzekering, wegenbelasting, verwachte brandstofkosten en onderhoudskosten meeneemt in de afweging, dan moet je volgens mij een goede beslissing kunnen nemen.

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat onderhoudskosten van een diesel lager zijn bij gelijke km's?
Nou... om even :+ te doen: we ruilen haar huidige auto niet in :P ;)

Ja mijn gevoel zegt ook dat het zeker niet zoveel hoeft te zijn... maar diesel met minder kilometers rijden is niet altijd even goed voor de motor.... weet niet hoe dit bij de Fabia zit.
JB076 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:49:
[...]

Welke 1.4 motor bedoel je precies?
Het model dat er in 2010 uit ging was te krijgen met een turboloze 1.4. Zelf ook een paar vrijwel probleemloze jaren mee gereden.
Het nieuwe model vanaf 2010 (waar je naar verwijst) had bijna altijd een 1.2 (met of zonder turbo). Alleen de RS had voor zover ik weet een 1.4, maar dat lijkt me voor een gezinsbakkie wat overdreven :P
Ah naja de TFSI ketting verhalen doel ik op, dat zal dan idd de 1.2 zijn vanaf 2010?
Als we voor mijn vriendin een RS zouen kopen, moet het budget met 2000 euro omlaag ;)
VidaR-9 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:48:
[...]

De VAG 1.4 klachten gaan over de TFSI motor. De Fabia waar je naar kijkt heeft waarschijnlijk de oude ongeblazen 1.4. Daar is niets mis mee.

De 1.2 TDI is volgens mij ook geen kwaliteitswonder.
Ik hoor graag wat wel de verstandigste keus qua motor is dan :)

[ Voor 43% gewijzigd door Arnold op 15-08-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
@Arnold bouwjaar 2010-11-12 zou ik zelf niet zo snel iets van de VAG groep kopen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:46
@Arnold
Ik rij zelf een Fabia Combi met 1.2 TDI en hij is vooral traag. Overigens is de 1.4 16V ook niet vrij van problemen (kantelende zuigers, dan gaat dat ding op mengsmering lopen) en hij klinkt als een diesel. Weet dat in de Golf IV (waar die motor ook in geleverd is) de versnellingsbakken bij bosjes stuk gingen, of dat in de Fabia net zo is durf ik niet te zeggen. De 1.2 TDI kan er wel mee door als je de EGR klep laat uitprogrammeren en regelmatig lange stukken rijdt om het roetfilter schoon te blazen. Met 10k per jaar zit je waarschijnlijk vooral aan ritjes naar school toe, dan zou ik toch naar een 1.4 kijken.

Verzekering van de Faab is wel aan de hoge kant: ik zit met 6 svj op 41 euro (WA+), met een benzine kan dat wel een stuk lager zijn.

Heb zelf nog wel een vraag: Ik heb een Admunsen navigatiesysteem in mijn Faab, met SD kaart slot en Bluetooth. Is dit een RNS 310 of RNS 315?

[ Voor 8% gewijzigd door Knul op 16-08-2018 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Knul schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:08:
@Arnold
Ik rij zelf een Fabia Combi met 1.2 TDI en hij is vooral traag. Overigens is de 1.4 16V ook niet vrij van problemen (kantelende zuigers, dan gaat dat ding op mengsmering lopen) en hij klinkt als een diesel. Weet dat in de Golf IV (waar die motor ook in geleverd is) de versnellingsbakken bij bosjes stuk gingen, of dat in de Fabia net zo is durf ik niet te zeggen. De 1.2 TDI kan er wel mee door als je de EGR klep laat uitprogrammeren en regelmatig lange stukken rijdt om het roetfilter schoon te blazen. Met 10k per jaar zit je waarschijnlijk vooral aan ritjes naar school toe, dan zou ik toch naar een 1.4 kijken.

Verzekering van de Faab is wel aan de hoge kant: ik zit met 6 svj op 41 euro (WA+), met een benzine kan dat wel een stuk lager zijn.

Heb zelf nog wel een vraag: Ik heb een Admunsen navigatiesysteem in mijn Faab, met SD kaart slot en Bluetooth. Is dit een RNS 310 of RNS 315?
Hebben na wat wikken en wegen een Fabia Combi 1.2 TDI Greenline (2010) aangeschaft. Zijn de 2e eigenaar. 1e eigenaar deed jaarlijks ook niet al te veel km (~15.000 km/jaar), altijd dealer onderhouden. Zeer nette en complete auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Knul schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 09:08:
@Arnold

Kan beiden. Je kan enkel testen door de SD kaart te verwijderen en de cd die er eventueel inligt.
ALs dan je navigatie nog werkt, dan hebt je een 315. Werkt dan je nav niet meer, dan het je een 310.

(315 heeft ingebouwde memory voor kaartmateriaal, 310 niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Lane Assist eigenlijk de moeite waard om te nemen als optie op een Octavia Combi? Volgens mij bied het zeer weinig toegevoegde waarde, of vergis ik mij?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2018 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:21

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:38:
Is Lane Assist eigenlijk de moeite waard om te nemen als optie op een Octavia Combi? Volgens mij bied het zeer weinig toegevoegde waarde, of vergis ik mij?
Het zou voor je eigen veiligheid zijn natuurlijk. Zo kun je wel ongestoord appen en hoef je minder goed op te letten.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:57

rajackar

Blood Minister

Ik zou niet meer zonder willen.
Had het op een eerdere superb en toen ik na een baan switch een tijdje een BMW zonder had heb ik het echt gemist.
Ben heel blij dat mijn nieuwe Superb het weer heeft :)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:25

Smarron

The bend

Ik had het op mijn O3 (puur omdat ik leasebudget over had) en in het begin vond ik het maar irritant. Echter ben ik eraan gaan wennen en het is echt wel prettig mocht je stiekem een beetje gaan afwijken in je rijbaan. Het is echt een hulpmiddel en hij werkt vrij goed. En met de camera valt er via VCDS ook erg veel te activeren dacht ik.

Helaas moet ik het gaan missen in de nieuwe auto (S3 Combi, volgende maand hoop ik), want leaseregeling is op de schop gegaan en er zijn geen extra opties meer mogelijk, enkel de uitvoering was vrij te kiezen en de Style Bns heeft helaas geen camera standaard.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Ik heb zelf de O3 FL met lane assist en het was in het begin een beetje wennen zoals @Smarron aangeeft maar ik vind het de moeite waard (optie was mogelijk bij mijn lease gebakje). Het is niet alleen handig om te appen hoor :P het is gewoon fijn dat als je zelf afdwaalt hij een beetje corrigeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

WoBBeL schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:33:
Ik heb zelf de O3 FL met lane assist en het was in het begin een beetje wennen zoals @Smarron aangeeft maar ik vind het de moeite waard (optie was mogelijk bij mijn lease gebakje). Het is niet alleen handig om te appen hoor :P het is gewoon fijn dat als je zelf afdwaalt hij een beetje corrigeert.
Niet om te vlammen hoor, maar ik begrijp het hele Lane Assist denk ik niet. Als je zelf afdwaalt dan zit je niet op te letten en/of ben je te vermoeid en moet je pauze nemen toch? Dan is Lane Assist eerder een "veiligheidsconsessie"
Of corrigeert dat Lane Assist al bij de minste koersafwijking? Maar dan is het niet handig bij lichte bochten lijkt me, dus dat zal het haast niet zijn? Ik begrijp het niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Het grijpt soms ook heel subtiel in zonder dat je het door hebt, dat merk je pas als het uit staat. Soms maakt het al minimale koers correcties e.d. In bochten heb ik er geen last van, zeker in scherpere bochten gaat de functie vanzelf uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel

Nullifiel

╞═══════╡

@WoBBeL Dus het helpt je beter in een rechte lijn te rijden en je hoeft daardoor minder (minieme) stuurcorrecties te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Ook dat. Maar soms kijk je een paar keer in je spiegel om een gaatje te vinden om in te gaan halen en ook op dat soort momenten houdt LA je auto mooi recht. De meeste mensen hebben dan de neiging om de auto een beetje mee te sturen daar waar ze naar kijken helaas

[ Voor 25% gewijzigd door WoBBeL op 22-08-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Ik heb een keer gereden in een Octavia met deze optie en vond het maar irritant, zo’n bemoeizuchtig type die aan je stuur zit te trekken zodra er een lijntje in het zicht komt. Handjes van het stuur was 2 keer leuk om te proberen maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
Ik zet het eigenlijk ook altijd gelijk uit, gezien er hier in de buurt veel 60 wegen zijn met strepen aan de zijkant waar je overheen moet als er een tegenligger aankomt. Al dat gepiep gaat dan nogal snel op je zenuwen werken, en ik kan 'm zelf ook wel tussen de lijntjes houden.

@azz_kikr Dank voor de tip, dan heb ik dus de 310. Ga ik daar maar eens een navigatieupdate voor halen, toch handig als m'n telefoon een keer niet werkt ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Knul schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:25:
Ik zet het eigenlijk ook altijd gelijk uit, gezien er hier in de buurt veel 60 wegen zijn met strepen aan de zijkant waar je overheen moet als er een tegenligger aankomt. Al dat gepiep gaat dan nogal snel op je zenuwen werken, en ik kan 'm zelf ook wel tussen de lijntjes houden.
Ik heb ook Lane-Assist op mijn Volkswagen Passat maar bij mij piept hij niet hoor als ik over een lijntje (dreig) te gaan. Zou je dit niet uit kunnen zetten in de instellingen?

Ik heb het in ieder geval altijd aan staan, werkt perfect, hou tegenwoordig mijn handjes maar een beetje losjes aan het stuur, de auto doet de rest (heb ook ACC met TJA). Maar het zorgt er zeker niet voor dat ik met andere dingen bezig ga zijn, ondanks dat ik dus Level 2 (hands-off) van het Autonome rijden op mijn auto heb.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:40:
[...]

Ik heb ook Lane-Assist op mijn Volkswagen Passat maar bij mij piept hij niet hoor als ik over een lijntje (dreig) te gaan. Zou je dit niet uit kunnen zetten in de instellingen?
Weet niet precies hoe het bij VAG-auto's zit, maar bij BMW en Volvo gaat hij respectievelijk in het stuur trillen en piepen als je over een lijn rijdt. Ik vind het maar irritant :P ACC + TJA is wel een goddelijke combinatie inderdaad, maar dat zit helaas nog niet op m'n Fabia uit 2010 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

Knul schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:42:
[...]

Weet niet precies hoe het bij VAG-auto's zit, maar bij BMW en Volvo gaat hij respectievelijk in het stuur trillen en piepen als je over een lijn rijdt. Ik vind het maar irritant :P ACC + TJA is wel een goddelijke combinatie inderdaad, maar dat zit helaas nog niet op m'n Fabia uit 2010 :+
Bij mij gaat hij idd wel trillen :) Maar piepen niet, al lijkt mij dit een optie die uitstaat bij mij (en altijd al uitgestaan heeft).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Piepen, kan dat uberhaupt? Ik rijd elke dag over 60 wegen en die belijning heb ik geen last van. TJA is wat dat betreft heel subtiel. Als jij aangeeft dat je eroverheen wil dan gaat hij gewoon.

Trillen doet hij bij mij alleen als ik mijn knipperlicht aan doe en er zit iemand in mn dode hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Nu online

MisteRMeesteR

WoBBeL schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 14:12:
Piepen, kan dat uberhaupt? Ik rijd elke dag over 60 wegen en die belijning heb ik geen last van. TJA is wat dat betreft heel subtiel. Als jij aangeeft dat je eroverheen wil dan gaat hij gewoon.

Trillen doet hij bij mij alleen als ik mijn knipperlicht aan doe en er zit iemand in mn dode hoek.
Als ik richting aangeef en dus instuur terwijl er iemand in mijn dode hoek zit stuurt de auto relatief gezien fors terug/tegen. En gaan de lampjes in de buitenspiegel heftig knipperen, terwijl ze daarvoor uiteraard al branden.

Maar ook ik heb geen last van de belijning op 60km/h wegen, alleen als je half/half gaat rijden wil hij het overnemen, maar als je gewoon 'op' het fietsgedeelte rijdt is er niets aan de hand.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

Hij houdt wel iets tegen, maar ik vind dat niet overdreven ofzo (of het is misschien perceptie, dat kan ook ;) )

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Oh ja, het Ŝkoda-topic.... :D

Crosspost vanuit het SJAT.

DE BEER IS LOS!!! oOo

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lXNV1vR.jpg

Na bijna 10 maanden wachten afgelopen maandag eindelijk in ontvangst mogen nemen. Mag ik eindelijk aansluiten bij de "binnen-bebouwde-kom-truckers"-club. :P

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL

WoBBeL

*zwaai*

mooie wagen! 10 maanden wachttijd?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 22:15
Binnenkort weer nieuwe banden onder de Octavia (+/- 50.000 mee gereden), wat mij echter opviel is dat voor en achter nagenoeg (3mm versus 5mm) even ver versleten zijn, meestal is toch zo dat voor veel harder slijt dan achter? (Vredestein Quatrac 5 overigens)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Martinusz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:12:
Binnenkort weer nieuwe banden onder de Octavia (+/- 50.000 mee gereden), wat mij echter opviel is dat voor en achter nagenoeg (3mm versus 5mm) even ver versleten zijn, meestal is toch zo dat voor veel harder slijt dan achter? (Vredestein Quatrac 5 overigens)
Misschien hebben ze ze omgedraaid met de winterbanden wissel?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
avotar schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:20:
[...]

Misschien hebben ze ze omgedraaid met de winterbanden wissel?
Nope, 4 banden zijn 2 jaar geleden er tegelijk opgegaan en sindsdien niet verwisseld (4-season ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Martinusz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:12:
Ditto hier.

Ik had eerst een set Quatrac 3's (jarenlang) en toen uiteindelijk het profiel onder 4mm begon te komen, heb ik er een set Quatrac 5's onder laten leggen.
Ook bij mijn Skoda weinig verschil tussen voor- en achter profielslijtage.
Heeft misschien te maken met iemands rijstijl? O-)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ehtweak schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:34:
[...]

Ditto hier.

Ik had eerst een set Quatrac 3's (jarenlang) en toen uiteindelijk het profiel onder 4mm begon te komen, heb ik er een set Quatrac 5's onder laten leggen.
Ook bij mijn Skoda weinig verschil tussen voor- en achter profielslijtage.
Heeft misschien te maken met iemands rijstijl? O-)
We zijn rustige rijders :) maar baalde een beetje dat er gelijk 4 moeten ipv 2 :P (die van 5mm ook maar vervangen, anders kun je 2x in korte tijd).
Ga nu voor Continental waarschijnlijk :) scoren nog net iets beter dan de Quatrac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Martinusz Ook al eens gekeken naar de Goodyear Vector 4seasons 2?
Die schijnt over het algemeen ook goed te voldoen.
FYI: https://www.goodyear.eu/n...ons_gen-2.VEC4SEASG2.html
http://www.autobild.de/ar...205-55-r-16-12650883.html

Destijds, toen ik de Quatrac's 5 koos, waren helaas, op dat moment, die Goodyears slecht leverbaar. Anders had ik die gekozen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ehtweak schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:49:
@Martinusz Ook al eens gekeken naar de Goodyear Vector 4seasons 2?
Die schijnt over het algemeen ook goed te voldoen.
FYI: https://www.goodyear.eu/n...ons_gen-2.VEC4SEASG2.html
http://www.autobild.de/ar...205-55-r-16-12650883.html

Destijds, toen ik de Quatrac's 5 koos, waren helaas, op dat moment, die Goodyears slecht leverbaar. Anders had ik die gekozen.
Had ik nog niet gezien, neem ik zeker mee.
T.o.v. de Continental scoren ze slechter op verbruik, maar beter op geluid. Prijs ongeveer gelijk.
Ik ga het allemaal nog even uitpluizen en kijken waar ik ze het goedkoopst eronder kan laten leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 14:11:
[...]

Zodra het een andere breedte heeft dan je normale banden is een max. snelheid niet echt raar imho. Een auto kan bij noodremmingen echt scheef gaan trekken met alle gevaren van dien. Het is ook niet voor niets dat het in sommige landen verplicht is dezelfde banden te monteren op 1 as.
Ik heb nog even gekeken vanavond, maar het is gewoon een normale band met een V-codering. Het gaat om een echte Nexen N'Blue HD in de maat 205/55/16 en codering 91V.

Octavia band
Octavia band

Overigens op vakantie ook een leuke score voor elkaar gekregen qua verbruik:

Octavia verbruik

De heenweg was denk ik 1:12 oid, heuvels ftw :P

[ Voor 9% gewijzigd door J0YR1D3R op 04-09-2018 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:49
Martinusz schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 10:04:
[...]

Had ik nog niet gezien, neem ik zeker mee.
T.o.v. de Continental scoren ze slechter op verbruik, maar beter op geluid. Prijs ongeveer gelijk.
Ik ga het allemaal nog even uitpluizen en kijken waar ik ze het goedkoopst eronder kan laten leggen :P
Ik heb (nu nog) zomerbanden. Bij mij is voor nu aan vervanging toe, dit is t laatste seizoen.

Hierna ga ik over naar all-seasons. Tevaak met het weer in NL net de verkeerde banden eronder gehad (15 graden in december, sneeuw in april) waardoor ik van mening ben dat in het NL klimaat ik netto veiliger uit ben met goede all seasons.

De goodyears zijn een goede kandidaat, al zou ik op dit moment voor de Michelin Crossclimate gaan. Die 2 staan overigens ook structureel in de top 2 van de allseasons.
Nadeel is wel dat testresulaten per maat andere winnaars geven... dus dat maakt vergelijken een stuk lastiger.
Zuinigheid is ietsminder dan die Continental, maar uit de reviews komt ie wel met een lage slijtage uit de tests en is 3dB stiller (dat scheelt nogal!)

Eerst nog 1 seizoen mn winterbanden afrijden. Daarna shoppen voor de all-seasons, als mijn Octavia dan nog rijd (Zit inmiddels op 405.000km dus bij echte grote kosten gaat ie eruit)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 04-09-2018 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
Zucht... weer eens een probleem met die kneuzige Skoda-app. Dacht hem maar weer eens te gaan gebruiken na de rampzaligheid een tijd geleden, maar kom bij de confirmatie bij stap 13: keuze dealer. Ik kan op 'bevestig' drukken wat ik wil... er gebeurt niks. Alle vergelijkbare 'bevestig'-knoppen bij de vorige stappen werkten wel.
Testen ze zoiets nou niet fatsoenlijk? (is ook een echt vak hè)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
DJSmiley schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:21:
[...]

Ik heb (nu nog) zomerbanden. Bij mij is voor nu aan vervanging toe, dit is t laatste seizoen.

Hierna ga ik over naar all-seasons. Tevaak met het weer in NL net de verkeerde banden eronder gehad (15 graden in december, sneeuw in april) waardoor ik van mening ben dat in het NL klimaat ik netto veiliger uit ben met goede all seasons.

De goodyears zijn een goede kandidaat, al zou ik op dit moment voor de Michelin Crossclimate gaan. Die 2 staan overigens ook structureel in de top 2 van de allseasons.
Nadeel is wel dat testresulaten per maat andere winnaars geven... dus dat maakt vergelijken een stuk lastiger.
Zuinigheid is ietsminder dan die Continental, maar uit de reviews komt ie wel met een lage slijtage uit de tests en is 3dB stiller (dat scheelt nogal!)

Eerst nog 1 seizoen mn winterbanden afrijden. Daarna shoppen voor de all-seasons, als mijn Octavia dan nog rijd (Zit inmiddels op 405.000km dus bij echte grote kosten gaat ie eruit)
Ik heb voor de Continental's gekozen, kwamen als beste uit de test, in winterse omstandigheden net zo goed als een winterband en in nat beter dan de Quatrac die ik nu eronder heb liggen. Ze scoren een B voor nat en B voor brandstofverbruik en slijtage zou ook goed moeten zijn.

de Crossclimates kwamen in de laatste test er juist wat slechter uit :? daarnaast scoren ze een C (brandstof) en B (nat), als ze nu A en A scoorden zou ik de meerprijs overwegen.

Dus overall ben ik 388,- euro lichter komende zaterdag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:28
Hyp Hyper schreef op woensdag 5 september 2018 @ 17:14:
Zucht... weer eens een probleem met die kneuzige Skoda-app. Dacht hem maar weer eens te gaan gebruiken na de rampzaligheid een tijd geleden, maar kom bij de confirmatie bij stap 13: keuze dealer. Ik kan op 'bevestig' drukken wat ik wil... er gebeurt niks. Alle vergelijkbare 'bevestig'-knoppen bij de vorige stappen werkten wel.
Testen ze zoiets nou niet fatsoenlijk? (is ook een echt vak hè)
Ik heb hem in mijn VW en ik krijg de laatste tijd echt elke paar min de melding dat de auto onderweg is, ook best wel vervelend.. En de resterende KM radius doet het nog steeds niet, staat op 0km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Scrtz schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:08:
[...]

Ik heb hem in mijn VW en ik krijg de laatste tijd echt elke paar min de melding dat de auto onderweg is, ook best wel vervelend.. En de resterende KM radius doet het nog steeds niet, staat op 0km.
Maar.... we kunnen inmiddels wel normaal inloggen ! Na een half jaar.. !

(als je even wegdenkt dat als je de app start je nog steeds slordig even heel snel het inlogscherm ziet voordat ie naar het pincodescherm gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 13:28
Korvaag schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:25:
[...]

Maar.... we kunnen inmiddels wel normaal inloggen ! Na een half jaar.. !

(als je even wegdenkt dat als je de app start je nog steeds slordig even heel snel het inlogscherm ziet voordat ie naar het pincodescherm gaat).
Haha ja dat wel inderdaad, dat duurde ook al veel te lang..

Maar gezien je opmerking ben ik dus niet de enige met bovenstaande problemen :P?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Scrtz schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:30:
[...]

Haha ja dat wel inderdaad, dat duurde ook al veel te lang..

Maar gezien je opmerking ben ik dus niet de enige met bovenstaande problemen :P?
Ik gebruik de app eigenlijk niet meer en alles staat uit. Heel soms kijk ik nog naar kilometers en standen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
Scrtz schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:08:
[...]

Heb de bewegingsdetectie uitstaan, maar de actieradius werkt goed. Maar dat ie niet meer aangeeft dat de wagen niet is afgesloten vind ik minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Hyp Hyper schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:14:
[...]

Heb de bewegingsdetectie uitstaan, maar de actieradius werkt goed. Maar dat ie niet meer aangeeft dat de wagen niet is afgesloten vind ik minder..
Dat vond ik de prettigste functie.
Maar goed, sinds ik per se een telefoonbeveiliging moet hebben, ben ik gestopt met de app. Heb het wel even gebruikt, maar het ergerde me te veel.

Daarbij, ik had de app gekoppeld aan parkmobile, maar dankzij het start stop systeem kreeg ik dus behoorlijk wat meldingen dat mijn auto in een gebied waarvoor betaald moest worden.

• Oekieee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:57
Hoi allemaal,

Begin juni jl. heb ik mijn Skoda Fabia Combi besteld en het verloopt tot nu toe niet heel soepel. Toendertijd werd mij (mondeling) verteld dat de auto eind September geleverd zou worden, dit kwam erg goed uit, want elk moment kan hier onze eerste kleine geboren worden. Ik heb de auto straks dus echt nodig.

Het contact met de dealer loopt niet heel fijn, komt zn afspraken niet na en kan mij niet veel meer vertellen over de levertijd dan "de minimale verwachte productietijd is week 42". Overigens vertelde de dealer mij zelf dat het zelfs week 49 zou zijn, maar de skodamanager denkt dat dat niet klopt.. :/

Deze verwarring heeft alles te maken met de facelift die de Fabia sinds deze maand krijgt.

Zijn er meer mensen die op een Fabia Combi zitten te wachten of hebben gewacht? Hoe is jullie ervaring?

Uitvoering: Fabia Combi Clever (extra accessoire: Smartlink)
Motor: 1.0TSI (95pk)
Kleur: Quartz Grey

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

facelifts zijn toch altijd bij de overgang van een modeljaar en dat ligt toch dacht ik in mei...

• Hyp Hyper
avotar schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:22:
[...]

Dat vond ik de prettigste functie.
Maar goed, sinds ik per se een telefoonbeveiliging moet hebben, ben ik gestopt met de app. Heb het wel even gebruikt, maar het ergerde me te veel.

Daarbij, ik had de app gekoppeld aan parkmobile, maar dankzij het start stop systeem kreeg ik dus behoorlijk wat meldingen dat mijn auto in een gebied waarvoor betaald moest worden.
Weer eens iets anders. Sinds dinsdag is mijn rijscore elke rit 0. Niet dat dat heel belangrijk is, maar vond het wel leuk om in de gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:33
Dat komt omdat het nu dagen duurt alvorens je verbruik van een rit is verwerkt en in de app zichtbaar wordt. Bij mij loopt dit nu gemiddeld zo'n twee tot drie dagen achter. Blijkbaar heeft de backend het er maar druk mee...

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• Oekieee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:57
servies schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:30:
facelifts zijn toch altijd bij de overgang van een modeljaar en dat ligt toch dacht ik in mei...
"Begin september staat de vernieuwde Fabia bij de Nederlandse dealers."

https://www.autoweek.nl/n...da-fabia-heeft-een-prijs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 16:00
Rainesh schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 19:20:
2018/2019 kaarten voor Discover Pro / Columbus / Seat Navi Plus systemen

http://infotainment-cdn.s...H12_P169_EU_2018_2019.zip
Hoi, ik heb deze gedownload voor mijn Octavia met Columbus systeem en op een SD kaart gezet. Vandaag tijdens een wat langere rit geprobeerd om te installeren (in een eerder bericht in dit topic las ik dat het ca een uurtje duurt). Het duurde echter nogal lang waardoor ik op bestemming nog niet klaar was met updaten. Hij ging op de terugweg weer vrolijk verder (was toen rond de 60%), maar na 100% gaf hij aan dat er een softwarefout was en moest hij weer opnieuw beginnen |:(

Dat heb ik nu niet gedaan en ik heb ook nog steeds de oude kaarten er op staan. Mijn vrouw had vorige week ook problemen met de navi die ik vandaag heb kunnen reproduceren: Ik kan wel een route plannen en hij geeft de route ook weer op de kaart, maar ik zie niets in mijn HUD en er komen ook geen aanwijzingen op het grote scherm.

Mijn plan is om de boel een harde reset te geven (weet nog niet hoe) en dan de update weer te proberen. Heeft iemand nog andere tips of ideeën?

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:12
Maardiweb schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:11:
[...]

Hoi, ik heb deze gedownload voor mijn Octavia met Columbus systeem en op een SD kaart gezet. Vandaag tijdens een wat langere rit geprobeerd om te installeren (in een eerder bericht in dit topic las ik dat het ca een uurtje duurt). Het duurde echter nogal lang waardoor ik op bestemming nog niet klaar was met updaten. Hij ging op de terugweg weer vrolijk verder (was toen rond de 60%), maar na 100% gaf hij aan dat er een softwarefout was en moest hij weer opnieuw beginnen |:(

Dat heb ik nu niet gedaan en ik heb ook nog steeds de oude kaarten er op staan. Mijn vrouw had vorige week ook problemen met de navi die ik vandaag heb kunnen reproduceren: Ik kan wel een route plannen en hij geeft de route ook weer op de kaart, maar ik zie niets in mijn HUD en er komen ook geen aanwijzingen op het grote scherm.

Mijn plan is om de boel een harde reset te geven (weet nog niet hoe) en dan de update weer te proberen. Heeft iemand nog andere tips of ideeën?
Ff een usb 3.0 stick gebruiken, fabrieks instellingen en dan hard reset

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-09 00:01
Nou, ik mag me dan ook eindelijk bij de Skoda club voegen :)
Ter vervanging van mijn Peugeot 205, afgelopen zaterdag deze mooie Skoda Fabia Combi 1.2TDI uit 2011 gekocht.

Skoda

Door de weerspiegeling van de zon lijkt hij vies; maar op één 1cm krasje na was hij nog in nieuwstaat!
Had nog geen 60K op de teller. Interieur & exterieur ziet er nog zo piekfijn uit, dat het lijkt alsof er nooit in gereden is.

Wat ga ik er nog aan doen?
Radiosysteem vervangen door https://www.aliexpress.co...SAT-Golf/32854549879.html
En een parkeercamera achter inbouwen d.m.v. vervangen van een 1 kentekenplaatverlichting-fitting, door eentje met een cameraatje er langs
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.4d1a4c4dvOdvxU

Of ik nog VCDS aanpassingen ga doen, weet ik nog niet. Eerst maar eens de nodige KM's rijden en daarna beslissen of ik hem ga VAG 'chiptunen' en evt de nodige VCDS aanpassingen doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
diefightdie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:13:
Ter vervanging van mijn Peugeot 205, afgelopen zaterdag deze mooie Skoda Fabia Combi 1.2TDI uit 2011 gekocht.

[Afbeelding: Skoda]

Door de weerspiegeling van de zon lijkt hij vies; maar op één 1cm krasje na was hij nog in nieuwstaat!
Had nog geen 60K op de teller. Interieur & exterieur ziet er nog zo piekfijn uit, dat het lijkt alsof er nooit in gereden is.

Wat ga ik er nog aan doen?
Radiosysteem vervangen door https://www.aliexpress.co...SAT-Golf/32854549879.html
En een parkeercamera achter inbouwen d.m.v. vervangen van een 1 kentekenplaatverlichting-fitting, door eentje met een cameraatje er langs
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.4d1a4c4dvOdvxU

Of ik nog VCDS aanpassingen ga doen, weet ik nog niet. Eerst maar eens de nodige KM's rijden en daarna beslissen of ik hem ga VAG 'chiptunen' en evt de nodige VCDS aanpassingen doe.
Waarom geen RCD330G erin? Heb je ook gelijk apple carplay en android auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
Rainesh schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Dan moet ik eerlijk bekennen dat deze niet op het lijstje van 'te bekijken audiosystemen' heeft gestaan.
Een hele snelle blik; graag heb ik de TP functionaliteit, DAB, CD-speler. Naast android auto / apple carplay heeft 'ie geen uitblinkers voor een €400 systeem.
Dan vind ik stand-alone android op een radio een goede alternatieve keus :) Maar dat is natuurlijk puur eigen voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 15:49
diefightdie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:13:

[Afbeelding: Skoda]

Hoe zit ie met onderhoud? 60k in 7 jaar voor een diesel is erg weinig. Persoonlijk zou ik zelfs liever een hogere km stand willen hebben dan. Met zulke lage kilometeraantallen is de kans op bv EGR of DPF problemen nog wat groter dan een auto die regelmatig zn kilometers maakt.
Als je 'm gaat tunen, dan zou ik ook meteen de EGR laten wegprogrammeren bij VAG/JD/VVT oid

Naast EGR: Hoe is de staat van de distributieriem? Die 2 dingen lijken me belangrijker als je er langer in wilt rijden dan ICE of andere 'gadgets'.

Maar iig: Veel goede kilometertjes gewenst in je autotje!

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 08-10-2018 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
diefightdie schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Dan moet ik eerlijk bekennen dat deze niet op het lijstje van 'te bekijken audiosystemen' heeft gestaan.
Een hele snelle blik; graag heb ik de TP functionaliteit, DAB, CD-speler. Naast android auto / apple carplay heeft 'ie geen uitblinkers voor een €400 systeem.
Dan vind ik stand-alone android op een radio een goede alternatieve keus :) Maar dat is natuurlijk puur eigen voorkeur.
400?! Beetje goed zoeken en je vindt em al voor 200 a 225 :)

https://www.marktplaats.n...rcd330g&fromRedirect=true

[ Voor 10% gewijzigd door Rainesh op 08-10-2018 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diefightdie
DJSmiley schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

Hoe zit ie met onderhoud? 60k in 7 jaar voor een diesel is erg weinig. Persoonlijk zou ik zelfs liever een hogere km stand willen hebben dan. Met zulke lage kilometeraantallen is de kans op bv EGR of DPF problemen nog wat groter dan een auto die regelmatig zn kilometers maakt.

Naast EGR: Hoe is de staat van de distributieriem? Die 2 dingen lijken me belangrijker als je er langer in wilt rijden dan ICE of andere 'gadgets'.

Goede vragen! Gelukkig geen verrassende vragen :)
Zo'n dealer heeft natuurlijk altijd het verhaal: Dealer onderhouden, pas nog dit gecheckt, dat gedaan, blabla.... maar we kennen allemaal het verhaal à la distributieriem moet vervangen op korte termijn na aankoop, of er is iets met de EGR klep.

Ikzelf heb het geluk dat mijn vader auto-monteur hobbyist is (uit de hand gelopen hobby / kleine werkplaats voor familie). Deze heeft de auto bij de dealer op de brug mogen gooien en eens uitgebreid alles bekeken. Zo ook de door jou genoemde punten.
Hierbij werd niets abnormaals geconstateerd. Ach, in het ergste geval is ie over 50K aan vervanging toe i.p.v. geplande 150K. Kostprijs distributieriem + zak snoep, lost het probleem dan in een weekend op.
Zelfde geld voor EGR.

Mijn vader heeft veel auto's zien komen en gaan; maar was in dit geval, net als mij, verbaasd over de topstaat van de auto. Zowel voor het ook als vanuit technisch oogpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
--Excuses! Vergeten de Edit knop te gebruiken...--
Thanks voor de tip! Dan ga ik vanavond nog eens extra vergelijken ;)
Ach, autoradio's krijg je toch wel verkocht (of teruggestuurd naar de verkoper, indien ongeopend).

[ Voor 5% gewijzigd door diefightdie op 08-10-2018 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 09:24
Zijn hier mensen met ervaring met acc in Skoda vs Volkswagen?

Ik twijfel momenteel tussen de aankoop van een nieuwe Golf VII of Octavia DSG. Ik weet dat de ACC in een golf tot 0km/h gaat, waarna hij weer vertrekt als je op de resume knop duwt of kort gas geeft. De nieuwe octavia heeft echter een manuele handrem vs een elektronische handrem in de golf. Kan de octavia de auto ook op stil houden op acc tot het verkeer voor je weer vertrekt? (uitgaande van DSG automaat uiteraard)

Comfort/afwerking wil ik ook nog vergelijken, maar dat zal wel ter orde komen bij proefrijden. Dat acc is soms moeilijker te testen, al helemaal als de garage geen octavia met acc beschikbaar heeft voor proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Als het verkeer binnen 2 a 3 seconden niet weer gaat rijden zul je zelf je voet op rem moeten zetten. Dusja hij kan tot stilstand komen, maar niet stil blijven staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
cedrix5 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:00:
Zijn hier mensen met ervaring met acc in Skoda vs Volkswagen?

Ik twijfel momenteel tussen de aankoop van een nieuwe Golf VII of Octavia DSG. Ik weet dat de ACC in een golf tot 0km/h gaat, waarna hij weer vertrekt als je op de resume knop duwt of kort gas geeft. De nieuwe octavia heeft echter een manuele handrem vs een elektronische handrem in de golf. Kan de octavia de auto ook op stil houden op acc tot het verkeer voor je weer vertrekt? (uitgaande van DSG automaat uiteraard)

Comfort/afwerking wil ik ook nog vergelijken, maar dat zal wel ter orde komen bij proefrijden. Dat acc is soms moeilijker te testen, al helemaal als de garage geen octavia met acc beschikbaar heeft voor proefrijden.
Acc stopt niet tot 0 bij Skoda Octavia, daar moet je zelf het laatste stukje remmen/vasthouden.

Als je gaat configgen, neem dan de goedkoopste optie voor een front camera (vaak verkeersbordenherkenning). Dan kan lane assist en traffic jam assist achteraf erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 23:29

Mystikal

It never hurts to help!

Rainesh schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

Acc stopt niet tot 0 bij Skoda Octavia, daar moet je zelf het laatste stukje remmen/vasthouden.

Als je gaat configgen, neem dan de goedkoopste optie voor een front camera (vaak verkeersbordenherkenning). Dan kan lane assist en traffic jam assist achteraf erbij :)
Klopt, echter volgens mij heeft skoda toch geen traffic jam assist. Werkt maar vanaf 65km/u.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Mystikal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:21:
[...]

Klopt, echter volgens mij heeft skoda toch geen traffic jam assist. Werkt maar vanaf 65km/u.
Dat is geen enkel probleem. Kan prima gedaan worden op een Skoda :9 heb al meerdere rondrijden met Traffic Jam Assist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 14:08

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Zit iemand nog op een Skoda te wachten?

Vliegveld waar ze auto's stallen die nog geen WLTP keuring hebben;
https://www.novinky.cz/au...e-aut-bez-homologace.html

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Mad-Matt schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:25:
Zit iemand nog op een Skoda te wachten?

Vliegveld waar ze auto's stallen die nog geen WLTP keuring hebben;
https://www.novinky.cz/au...e-aut-bez-homologace.html
Jepp, Octavia Ambition Business DSG besteld op 31 juli.
Nog geen bericht gehad van de dealer, dus ik wacht nog af..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Toch bizar dat dit allemaal zo lang moet duren en vooral op het laatste moment blijkbaar nog niet geregeld is. Zat er al ruim 2 jaar aan te komen dat dit afgelopen september in zou gaan.

Beetje net als die AVG privacy wetgeving. Was ook al ruim 2 jaar bekend en 1 dag voordat het inging opeens een bak mails van bedrijven met "kijk ons eens goed bezig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Rainesh schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

Ik zou bij dat ding dus nooit kunnen wennen aan het feit dat het aan logo meedraait met de draaiknop.. Verder een mooi systeem maar zaken als android zijn nog steeds vrij basaal in de uitvoering, zo werkt Spotify daar nog steeds niet lekker op. Dan liever een Android systeem waar je de app kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

DJSmiley schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

Als je 'm gaat tunen, dan zou ik ook meteen de EGR laten wegprogrammeren bij VAG/JD/VVT oid

Altijd horen zeggen dat als je egr afdop, feitelijk ook de dpf moet weghalen. Anders gaat die er snel aan. Geen idee of het waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik was van het weekend bij de dealer. Bericht van de importeur over Octavia bestellingen: Clever edition is per direct niet meer te bestellen en bestellingen voor 2018 kunnen per direct niet meer gedaan worden. Ook kunnen er nog geen bestellingen voor 2019 gedaan worden voor de Octavia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
Rainesh schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

ACC stopt zeker wel tot 0 bij de Octavia. Dan staat ie 2 seconden stil. Geeft een piep dat je toch echt de rem moet inhouden, en gaat dan weer rollen als je dat niet doet.

Dus, moet je de rem vasthouden bij stilstand: ja, maar dat de auto niet stopt tot 0 is onwaar.

Overigens kunnen er nog verschillen zitten tussen series wellicht. Die van mij met ACC is van november vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Korvaag schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:40:
[...]

ACC stopt zeker wel tot 0 bij de Octavia. Dan staat ie 2 seconden stil. Geeft een piep dat je toch echt de rem moet inhouden, en gaat dan weer rollen als je dat niet doet.

Dus, moet je de rem vasthouden bij stilstand: ja, maar dat de auto niet stopt tot 0 is onwaar.

Overigens kunnen er nog verschillen zitten tussen series wellicht. Die van mij met ACC is van november vorig jaar.
Ah kijk, dan is dat bij de facelift veranderd. Heb er eerlijk gezegd nooit op gelet dat ie tot 0 stopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Korvaag
Rainesh schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:45:
[...]

Ah kijk, dan is dat bij de facelift veranderd. Heb er eerlijk gezegd nooit op gelet dat ie tot 0 stopt.
Ik elke dag.. omdat ik hoop dat alles weer gaat rijden voordat ik de rem moet indrukken :P

lui...

Pagina: 1 ... 21 ... 79 Laatste