Ierlandfan schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 21:46:
Wat mij bij de al die superzuinige kleine benzinemotortjes is opgevallen is dat bij een daling van de temperatuur onder 0 die dingen ineens een stuk onzuiniger gaan rijden, Is dat omdat airco dan harder moet werken? Vind het nogal een groot verschil (Tankpas gelukkig :-) ) Van 1:18 naar +- 1:12. Dan sta je ineens best vaak bij de pomp :-)
Bij de Rapid die ik als voorloop auto heb klopt de analoge temperatuurmeter niet met de digitale versie:
Analoog: 90 strak. Digitaal...66 graden en klimmend. Hmm....Vond ik wel humor toen ik toevallig door de menu's scrolde. Ook wel eens 110 en hoger gezien terwijl analoog 90 aangaf omdat ik erop ging letten.
Of na 5 minuten rijden analoog 0, digitaal 0. Lijkt me toch dat een vloeistof altijd wel een temperatuur heeft en zeker na een 5 minuten rustig rijden :-).
Moet zeggen dat ik nog even moet wennen aan het in de hoge(re) toeren houden van die motortjes. Anders zijn ze niet vooruit te branden.
Als ze koud zijn lopen die motoren gewoon een stuk rijker en dus een pak minder efficient tot ze op temperatuur zijn. Dat merk je hard in je verbruik. Al helemaal als je korte ritjes doet.
De temperatuurmeter (analoge) op het dashboard geeft normaal de water temp mee, terwijl je menu's de olie weergeven. Die laatste warmt typisch iets trager op dan het water.
Overigens komt die analoge meter inderdaad niet 100% overeen met de temp die gemeten wordt door de sensor. Op zich is dat normaal, want onder normale omstandigheden kan die temperatuur wel eens schommelen rond de 90 graden. Dan wordt het fysieke metertje op het dashboard zo afgesteld dat die bij die normale schommelingen mooi op de 90 graden blijft staan. Kwestie dat de rijder niet bezorgd wordt bij de minste schommeling, maar alleen het metertje van de 90 ziet bewegen als er serieus iets mis is. Denk aan te koud (thermostaat failure) of te warm (waterpomp, fan, luchtbellen,...).
J0YR1D3R schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:35:
Welke meters vergelijk je met elkaar? Want dit klinkt als watertemperatuur vs olietemperatuur. De watertemperatuurmeter is sowieso gedempt en staat altijd netjes op 90 graden als de boel warm is, de olietemperatuurmeter zal wel wisselen tussen de 90 en 105 graden oid. 110 is wel aardig warm trouwens. De olietemperatuur geeft trouwens -- aan onder 50 graden bij mij.
110 aardig warm?

Ik heb een 1.6TDI en die heeft al vaak de 135 graden voor de olie aangetikt. Dat is dan meestal ook wel het moment dat ik wat gas terugneem en het wat rustiger aan doe.
Ik weet niet wat de VAG specs zijn voor die motor, maar ik weet dat de PSA 1.6 diesel 125 graden continu mag hebben en 145 max peak voor minder dan 5% van de running tijd.
[
Voor 17% gewijzigd door
AndRo555 op 23-03-2018 01:49
]