Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:04
Tessan_nl schreef op woensdag 14 september 2016 @ 23:23:
Ik heb een nieuwe schets gemaakt van de voor- en bovenkant.:

Voorkant:

[afbeelding]

Het groen gestreepte gedeelte is een afgesloten ruimte voor de Subwoofer. De inhoud is 17.6 liter.

Ik dacht aan deze subwoofer:

http://www.parts-express....-8-dvc-subwoofer--295-484

Bovenkant:

[afbeelding]

Layout technisch:

[afbeelding]

Heb gekozen om 2 boxen weg te laten. En twee weerstandjes toe te voegen ipv maxAmp.
Eerst kijken hoe het geluid is om dan eventueel alsnog over te gaan op een maxAmp.

Mocht inhoud niet voldoende zijn kan ik dat altijd nog wat uitbreiden.

Ik hoor graag jullie mening? :)
toon volledige bericht
Die 17,6 liter is de binnenkant, of is dat op basis van de buitenmaten? En is het mogelijk om het onderste compartiment wat hoger te maken? Dat je op zo'n 22 liter (binnenkant dus - 5 cm hoger op basis van je afmetingen) komt. Dan zit je -3dB punt (de laagste frequentie die nog goed hoorbaar is) op 38Hz, lijkt me laag genoeg. Dan kun je een baspijp gebruiken van 5,5 cm doorsnede met een lengte van 22,35 cm.

Voor het filteren kun je een actief of passief filter gebruiken. Die kun je bouwen, kopen, berekenen, etc. Voor een kistradio hoef je niet de meest hifi oplossing te hebben (is mijn mening) en dat is een 2.1 versterkerbordje wellicht een mooie oplossing. Kost je €15 (of meer, afhankelijk van je wensen) in China. Zelf gebruik ik die ook naar wens. Je hebt er met instelbare kantelfrequentie en ook met bluetooth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessan_nl
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-05-2022
Die 17,6 liter is de binnenkant, of is dat op basis van de buitenmaten? En is het mogelijk om het onderste compartiment wat hoger te maken? Dat je op zo'n 22 liter (binnenkant dus - 5 cm hoger op basis van je afmetingen) komt. Dan zit je -3dB punt (de laagste frequentie die nog goed hoorbaar is) op 38Hz, lijkt me laag genoeg. Dan kun je een baspijp gebruiken van 5,5 cm doorsnede met een lengte van 22,35 cm.
Ik kan het formaat aanpassen. Zodat ik op 22 liter uitkom. Ik zal vanavond even nieuwe afbeelding plaatsen. :)

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Tessan_nl schreef op donderdag 15 september 2016 @ 12:32:
[...]

Ik kan het formaat aanpassen. Zodat ik op 22 liter uitkom. Ik zal vanavond even nieuwe afbeelding plaatsen. :)
Als ik ook even in mag breken in de discussie :P

Ik zie dat je boven in twee fullrange 9x6 autospeakers gaat gebruiken? Aangezien je sub de bass gaat verzorgen kun je beter kijken naar kleinere speakers die het midden en hoog gaan verzorgen. Een bewezen ontwerp zoals die JvS of mijn kist scheelt een mooi stuk in liters. Van mijn ontwerp zijn inmiddels 3 andere tweakers die deze ook gemaakt hebben.

Als ik jou was zou ik het volgende doen:
- die sub in een behuizing van ongeveer 22 liter proppen met twee 70mm diameter afvoerpijpen van ongeveer 25cm lang als bassreflex poorten. Dan is ie (even uit mijn hoofd) met een 5b bult op 70hz getuned (lekker voor buiten)
- 2 x 13cm fullrange autospeakers in een behuizing van 10 liter om het midden en hoog te verzorgen. Je hebt nu ongeveer 22 liter voor je full range 6x9 speakers.

Verder moet je even kijken hoe je hoog en laag gaat scheiden. Dat kun je doen door een tweedehands actief auto crossover, DSP of alleen een bassamp voor de sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 10:07
Tnx, die hebben ook de FRS8. Kan ik die meteen meebestellen. :)

Ik loop al heel lang met het idee om van 2 kratjes Grolsch een kratradio te bouwen en na het weekendje Ameland heeft dit idee weer nieuw leven ingeblazen gekregen.

Het idee is om van een beugelkrat de onderkant af te zagen vanaf waar de gaten van de handgrepen beginnen waardoor je dus vier 'pootjes' overhoudt. Daarbovenop komt een normaal krat. De subwoofer wordt dan downfiring en de full-range speakers (2 of 4) komen aan de voorkant (en eventueel zijkant). Sinds deze week weet ik van het bestaan van de ADAU1701 en SigmaDSP Studio dus ik heb er alweer allerlei nieuwe ideeën bijgekregen over de aansturing van dit geheel. Ik heb van een aantal LiPo cellen een 4p4s pack gemaakt van ongeveer 230Wh (ik heb er nog een stuk of wat extra liggen :*)) dat voor de stroomvoorziening moet gaan zorgen.
In plaats van allemaal losse printjes en modules van DX/eBay/Ali/Etc. ga ik zelf een print ontwerpen waar Bluetooth, VLSI MP3 decoder, ARM processor, DSP, LiPo lader, class-D amp, voeding, etc op komt. Er moet een touchscreen (liefst capacitief) op komen waarop instellingen voor EQ en dergelijke gedaan kunnen worden.

Waarschijnlijk tot ik weer een ander project heb bedacht dat ik vervolgens ook nooit af ga maken. :p

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• barrymossel
DuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:22:
[...]

Tnx, die hebben ook de FRS8. Kan ik die meteen meebestellen. :)

Ik loop al heel lang met het idee om van 2 kratjes Grolsch een kratradio te bouwen en na het weekendje Ameland heeft dit idee weer nieuw leven ingeblazen gekregen.

Het idee is om van een beugelkrat de onderkant af te zagen vanaf waar de gaten van de handgrepen beginnen waardoor je dus vier 'pootjes' overhoudt. Daarbovenop komt een normaal krat. De subwoofer wordt dan downfiring en de full-range speakers (2 of 4) komen aan de voorkant (en eventueel zijkant). Sinds deze week weet ik van het bestaan van de ADAU1701 en SigmaDSP Studio dus ik heb er alweer allerlei nieuwe ideeën bijgekregen over de aansturing van dit geheel. Ik heb van een aantal LiPo cellen een 4p4s pack gemaakt van ongeveer 230Wh (ik heb er nog een stuk of wat extra liggen :*)) dat voor de stroomvoorziening moet gaan zorgen.
In plaats van allemaal losse printjes en modules van DX/eBay/Ali/Etc. ga ik zelf een print ontwerpen waar Bluetooth, VLSI MP3 decoder, ARM processor, DSP, LiPo lader, class-D amp, voeding, etc op komt. Er moet een touchscreen (liefst capacitief) op komen waarop instellingen voor EQ en dergelijke gedaan kunnen worden.

Waarschijnlijk tot ik weer een ander project heb bedacht dat ik vervolgens ook nooit af ga maken. :p
toon volledige bericht
Erg gaaf project! Zo'n printje moet je in productie nemen :) Denk wel dat je er hier een paar kwijt kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Ontwerp iets aangepast. De onderkant (groene strepen) is nu rond de 22,4 liter. (alles op basis van buitenmaten.)

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/box-front-view2.jpg

De onderkant word helemaal afgescheiden van bovenkant. Op aantal gaten na voor de speaker draden.

De bovenkant komen deze speakers:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20160912_210205.jpg

Als alternatief heb ik dus ook deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20160912_210043.jpg

Wordt denk ik toch een bassamp/maxamp voor de sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tessan_nl schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:54:
Ontwerp iets aangepast. De onderkant (groene strepen) is nu rond de 22,4 liter. (alles op basis van buitenmaten.)

[afbeelding]

De onderkant word helemaal afgescheiden van bovenkant. Op aantal gaten na voor de speaker draden.

[afbeelding]

[afbeelding]

toon volledige bericht
Bedenk wel dat als we het over het volume van een compartiment hebben, we de binnenmaten uiteraard bedoelen. Dat is natuurlijk de ruimte waarover de speaker beschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessan_nl
Bedenk wel dat als we het over het volume van een compartiment hebben, we de binnenmaten uiteraard bedoelen. Dat is natuurlijk de ruimte waarover de speaker beschikt.
Dan maak ik hem zo breed dat dat de binnenmaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judokus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 14:35
Leuke koffer tegengekomen op een rommelmarkt in de buurt. Direct dacht ik aan een boomcase...

Modded TA2024
Sure BT
Volume pot
Voltmetertje
Geen protectie

http://m.imgur.com/eKxLgVX

Helaas iets te enthousiast begonnen, ik had de pot, voltmeter en schakelaar liever langs de bovenkant. Bezint eer je begint...

Btw weet iemand waarom spotify op 100℅ volume gaat vanaf dat ie op play gaat? Oorverdovend, indien ie niet uitknalt natuurlijk. Anders had ik de volume pot graag weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Judokus schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:58:
Leuke koffer tegengekomen op een rommelmarkt in de buurt. Direct dacht ik aan een boomcase...

Modded TA2024
Sure BT
Volume pot
Voltmetertje
Geen protectie

Helaas iets te enthousiast begonnen, ik had de pot, voltmeter en schakelaar liever langs de bovenkant. Bezint eer je begint...

Btw weet iemand waarom spotify op 100℅ volume gaat vanaf dat ie op play gaat? Oorverdovend, indien ie niet uitknalt natuurlijk. Anders had ik de volume pot graag weggelaten.
Gaaf!

Dat bezint eer je begint herken ik, haha! Stoothoekjes voor de slotpoort, tweeters en klepje (bij twee verschillende kisten - ja een ezel...). Planken al vastlijmen voordat je iets vastgeschroefd hebt en er dan niet meer bij kunnen. Drivers vastgelijmd voordat de kist gelakt hebt. En ga zo maar door :)

Bij mij gaat Spotify op het volume dat op dat moment ingesteld staat spelen. En bij casten onthoudt hij het volume van vorige keer (wordt in de Chromecast opgeslagen).

[ Voor 8% gewijzigd door barrymossel op 16-09-2016 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Tessan_nl schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 09:54:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

toon volledige bericht
Ik zou voor die kleinere blaupunkts gaan, je moet de specs daarvan even opzoeken. Speakers met een hoge efficiëntie (91db/w of meer is aan te raden). Heb je mijn vorige reactie gelezen? ik zou die 6x9 speakers niet gebruiken, neemt onnodig veel ruimte in.
Judokus schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 12:58:

Modded TA2024
Sure BT
Volume pot
Voltmetertje
Geen protectie

Mooi koffertje! Heb je de binnenkant ook verstevigd? Of is de koffer al stijf op zichzelf?

Ach beginners foutjes maken we allemaal haha!

[ Voor 27% gewijzigd door Terrz op 16-09-2016 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judokus
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-04 14:35
Terrz schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 14:13:
[...]
Mooi koffertje! Heb je de binnenkant ook verstevigd? Of is de koffer al stijf op zichzelf?

Ach beginners foutjes maken we allemaal haha!
Thanks!

In het begin had ik alleen de voorkant verstevigd met een 10mm grenen plaat waar de speakers en elektronica op bevestigd is. De speakers zouden niet goed genoeg blijven zitten op het materiaal van de koffer alleen. Het is een soort plastic materiaal maar geen idee wat precies, nog nooit gezien. Bij een eerste test hoorde je de achterkant toch mee resoneren op hoger volume. Dan ook maar de achterkant verstevigd en dit kwam de geluidskwaliteit toch wel ten goede. (natuurlijk moet je de kwaliteit verwachten van een niet berekende koffer met random speakers ;))

Ja de beginnersfouten zijn mooie leermomenten maar het is alleen jammer dat er nu gaten zitten in het materiaal van de koffer, in een volledig zelfgemaakte kist kan dit in de meeste gevallen nog aangepast worden. Helaas.

Ik heb trouwens jou build ook gemaakt, die klinkt toch net iets beter... Ik zal er binnenkort ook nog eens foto's van plaatsen als ie af is, op dit moment is hij bruikbaar maar ziet er niet uit :)

[ Voor 10% gewijzigd door Judokus op 16-09-2016 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
Nou, hij is vrijwel klaar. Paar puntjes op de i zoals de stoothoekjes voor de slotpoort en klepje achterzijde.
Kleur matcht bij enkele accenten in ons huis deel van de kussens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a2oGaXTMoC51kNVo4BybrjW0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CcCTUp93PMA9vItoAvBeh736/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mt06UDzMJnDGgmA1E2ABLAFD/full.jpg

• Terrz
barrymossel schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 21:03:
Zelf heb ik deze besteld, waarbij de frequentie in te stellen is. Nog niet getest (morgen waarschijnlijk wanneer wat bekabeling binnenkomt).
Heb je dit bordje inmiddels kunnen testen? Als dit bordje goed bevalt wil ik deze ook bestellen :).

Edit; Wow, kistje is mooi geworden! Ziet er heel gaaf uit! Wat zit er achter dat luikje als ik vragen mag?

[ Voor 10% gewijzigd door Terrz op 17-09-2016 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:07:
[...]

Heb je dit bordje inmiddels kunnen testen? Als dit bordje goed bevalt wil ik deze ook bestellen :).

Edit; Wow, kistje is mooi geworden! Ziet er heel gaaf uit! Wat zit er achter dat luikje als ik vragen mag?
Bordje werkt voor mij prima. Geen ruis. XO werkt prima. Pot meters werken met "tikjes", dus niet "smooth". Voelt wel soort van premium.
Groot nadeel is dat een standaard 2.1 voedingsplug niet op de voedingsaansluiting past. Ernaast zitten wel twee pads om die voeding te solderen - wat ik gedaan heb).

Achter het luikje kunnen twee accu's geplaatst worden (LiPo voor versterker en Powerbank voor interne Chromecast)...

• Terrz
barrymossel schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:21:
[...]

Bordje werkt voor mij prima. Geen ruis. XO werkt prima. Pot meters werken met "tikjes", dus niet "smooth". Voelt wel soort van premium.
Groot nadeel is dat een standaard 2.1 voedingsplug niet op de voedingsaansluiting past. Ernaast zitten wel twee pads om die voeding te solderen - wat ik gedaan heb).

Achter het luikje kunnen twee accu's geplaatst worden (LiPo voor versterker en Powerbank voor interne Chromecast)...
Hoe bedoel je je 'tikjes'? Dat het volume omhoog gaat met 'sprongetjes' net als je doet met het volume van je telefoon als je deze op een aux ingang aansluit?

Ik wou toch solderen omdat ik er een nog een step-up converter tussen wil hangen, dus dat is niet een probleem.

Chromecast o.i.d. inbouwen is wel een leuk idee. Maar ik denk dat de goeie oude vertrouwde aux aansluiting toch het meest praktisch op festivals blijft aangezien er geen wifi op die campings is :+.

Edit: ik kan natuurlijk altijd nog een chromecast via de aux aansluiten 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 17-09-2016 22:30 ]

• barrymossel
Nou, de meeste potmeters gaan in één keer door, deze draait met tikjes. Hele kleine tikjes, dus je zal er niks van merken. Behalve bij draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 22:26:
[...]

Chromecast o.i.d. inbouwen is wel een leuk idee. Maar ik denk dat de goeie oude vertrouwde aux aansluiting toch het meest praktisch op festivals blijft aangezien er geen wifi op die campings is :+.

Edit: ik kan natuurlijk altijd nog een chromecast via de aux aansluiten 8)
Zelf heb ik een schakelende input. Dus wanneer niks is aangesloten speelt de Chromecast en wanneer je wel iets op de jack input aansluit, dan krijg je daar de audio van. Werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
barrymossel schreef op zondag 18 september 2016 @ 08:54:
[...]

Zelf heb ik een schakelende input. Dus wanneer niks is aangesloten speelt de Chromecast en wanneer je wel iets op de jack input aansluit, dan krijg je daar de audio van. Werkt prima!
Ik heb toen ook geëxperimenteerd met een geschakelde input tussen het bluetooth bordje en de aux, alleen werkte dat niet helemaal 100% omdat waarschijnlijk de binnenkant van die geschakelde aux een beetje te heet was geworden tijdens het solderen.

Ik denk dat ik hetzelfde versterker bordje als jou bestel en daar mee aan de gang ga. Is de input gain van een telefoon hoog genoeg? De TA2024 moest je modden, en bij mijn vorige boombox had ik een actieve auto crossover met instelbare gain voor hoog en laag.

Verder naar eens een zo effiecient mogelijke step-up converter scoren, ik denk toch dat ik voor de dure (maar goede)Victron 12/24-8 ga, deze heeft een efficiëntie van 95%. Wel wat over bemeten met een de mogelijkheid van 8A op 24V continu, maar lichter maken ze ze niet :+.

Of heeft iemand anders nog goede suggesties?

Edit 1: Verder wil ik 'm zo maken dat de accu relatief makkelijk uitwisselbaar is, dus wellicht is een vakje zoals jij dat hebt ook wel een idee.

Edit 2: En iets van een ompoolbeveiliging :+

[ Voor 9% gewijzigd door Terrz op 18-09-2016 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 19:49
Het is ook nog wel interessant te overwegen een miniDsp als crossover te gebruiken. Dan kan je een filter ontwerp maken waarbij fase tussen sub en woofers goed overeen komt. Daar is best wel wat winst mee te boeken vaak. Ik heb dat destijds ook gedaan voor onze kratradio en dat gaf paar dB extra rond xover. Standaard is de fase match niet bijster goed door de 4e orde (akoestische) high pass van de Bass reflex poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Jag schreef op zondag 18 september 2016 @ 18:14:
Het is ook nog wel interessant te overwegen een miniDsp als crossover te gebruiken. Dan kan je een filter ontwerp maken waarbij fase tussen sub en woofers goed overeen komt. Daar is best wel wat winst mee te boeken vaak. Ik heb dat destijds ook gedaan voor onze kratradio en dat gaf paar dB extra rond xover. Standaard is de fase match niet bijster goed door de 4e orde (akoestische) high pass van de Bass reflex poort.
De mini DSP die jullie gebruiken kost zo'n 100 euro toch? Dat vind ik eigenlijk te duur, ik ben wel benieuwd naar de resultaten van die nieuwe DSP die hier laatst geplaatst is. Wellicht dat die nog wel het inbouwen waard is.

Hoeveel winst er bij ons te behalen valt vraag ik me af, ik was eigenlijk al erg tevreden over het geluid. Maar goed, ik heb ook nooit een meting o.i.d. gedaan. Het ging in ieder geval keihard met lekker veel laag op de festival campings 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Terrz op 18-09-2016 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Ik zou voor die kleinere blaupunkts gaan, je moet de specs daarvan even opzoeken. Speakers met een hoge efficiëntie (91db/w of meer is aan te raden). Heb je mijn vorige reactie gelezen? ik zou die 6x9 speakers niet gebruiken, neemt onnodig veel ruimte in.
Dit zijn de specs van die kleine blaupunkt:

http://www.blaupunkt.com/...ers/products/single/4218/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op zondag 18 september 2016 @ 12:55:
[...]

Ik heb toen ook geëxperimenteerd met een geschakelde input tussen het bluetooth bordje en de aux, alleen werkte dat niet helemaal 100% omdat waarschijnlijk de binnenkant van die geschakelde aux een beetje te heet was geworden tijdens het solderen.
Een gewoon schakelaartje is natuurlijk ook een optie. Ik vind de binnenkant van die geschakelde inputs er ook altijd wat fragiel uit zien. Momenteel is hij bij mij ook nog niet aangesloten (intern) bij gebrek aan een specifiek kabeltje.
Ik denk dat ik hetzelfde versterker bordje als jou bestel en daar mee aan de gang ga. Is de input gain van een telefoon hoog genoeg? De TA2024 moest je modden, en bij mijn vorige boombox had ik een actieve auto crossover met instelbare gain voor hoog en laag.
Ik heb hem eerlijk gezegd alleen getest met Chromecast. Mijn andere 2.1 TPA3116 versterkertjes hadden geen mod nodig.
Verder naar eens een zo efficient mogelijke step-up converter scoren, ik denk toch dat ik voor de dure (maar goede)Victron 12/24-8 ga, deze heeft een efficiëntie van 95%. Wel wat over bemeten met een de mogelijkheid van 8A op 24V continu, maar lichter maken ze ze niet :+.

Of heeft iemand anders nog goede suggesties?

Edit 1: Verder wil ik 'm zo maken dat de accu relatief makkelijk uitwisselbaar is, dus wellicht is een vakje zoals jij dat hebt ook wel een idee.

Edit 2: En iets van een ompoolbeveiliging :+
Is het geen idee om gewoon LiPo's o.i.d. te gebruiken? Foolproof aan te sluiten met XT60 of XT90, geen step-up nodig (6S), compact en verkrijgbaar in redelijk hoge capaciteit (echter niet de 100 Ah die je volgens mij nu gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
Efficiency (2,83 V/1 m): 91 dB
Nominal power handling: 40 Watts
Nominal impedance: 4 Ohm

Gewoon dikke prima, ik zou die gebruiken als ik jou was.
barrymossel schreef op maandag 19 september 2016 @ 08:19:
[...]

Een gewoon schakelaartje is natuurlijk ook een optie. Ik vind de binnenkant van die geschakelde inputs er ook altijd wat fragiel uit zien. Momenteel is hij bij mij ook nog niet aangesloten (intern) bij gebrek aan een specifiek kabeltje.
Ik denk dat het dan een schakelaartje wordt inderdaad, dat is het meest foolproof en ook compatibel met de 'zware' uitvoering van de 3,5mm jack die ik wil gebruiken.
Ik heb hem eerlijk gezegd alleen getest met Chromecast. Mijn andere 2.1 TPA3116 versterkertjes hadden geen mod nodig.
Met mijn TPA3116 (of 508 bordje, weet het zo niet meer uit mijn hoofd) gaat het ook al loeihard met een Galaxy S2 er aan. Met mijn galaxy S6 gaat het echter toch een stuk minder hard. Verbind ik met de bluetooth dan gaat het pas echt loeihard, maar dan stijgt het stroomverbruik naar pieken van 7 ampere :+.
Is het geen idee om gewoon LiPo's o.i.d. te gebruiken? Foolproof aan te sluiten met XT60 of XT90, geen step-up nodig (6S), compact en verkrijgbaar in redelijk hoge capaciteit (echter niet de 100 Ah die je volgens mij nu gebruikt).
Nee dat is geen optie, ik draai alles vanaf twee gel accu's. De gel accu van 65ah ging ik bij 11.7 volt wisselen op zaterdag begin van de middag, we waren donderdag middag begonnen :*).

Er hangt dan echter 's avonds ook nog een LED-strip en een laser aan en overdag worden er telefoons mee opgeladen.

[ Voor 12% gewijzigd door Terrz op 19-09-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Terrz schreef op maandag 19 september 2016 @ 14:49:
[...]

Nee dat is geen optie, ik draai alles vanaf twee gel accu's. De gel accu van 65ah ging ik bij 11.7 volt wisselen op zaterdag begin van de middag, we waren donderdag middag begonnen :*).

Er hangt dan echter 's avonds ook nog een LED-strip en een laser aan en overdag worden er telefoons mee opgeladen.
Haha snap ik, maar wellicht dat je met 3-4 x een 16Ah LiPo (en dus geen verlies door een step-up) het ook redt. Aan de andere kant wel meteen een stuk duurder. Dus ik begrijp dat dat niet je voorkeur heeft.

Misschien is het een optie om aan beide accu's al kabels te hangen met een bepaalde aansluiting, zodat bij vervangen van een accu je (of iemand anders) alleen de stekker hoeft te verwisselen. Redelijk fool proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Gewoon dikke prima, ik zou die gebruiken als ik jou was.
Okjee dan gebruik ik die! Scheelt ook wat ruimte :)

Wat is nu het verschil tussen deze:

https://www.conrad.nl/nl/...eidingsfilter-372552.html in combinatie met een TA2024 12V Versterker [MODDED]

en deze:

http://store.accusafe.nl/...mp20-met-jst-ph-connector

Heb ook even nieuwe afbeelding gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/box-front-view3.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Tessan_nl op 19-09-2016 21:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:57
In-en om het huis speaker

Ik liep al een tijdje rond met het idee om een bluetooth speaker te bouwen.
Een die makkelijk te tillen is, goed klinkt en voldoende lawaai kan maken.

Dit is hem geworden:
done
Bedieningspaneel:
paneel
Interieur
interieur
Bedieningspaneel in aanbouw:
paneel
Onderdelen:
parts

De box is gemaakt van een oude philips 2 wegspeaker...setje gekocht op marktplaats voor 10 euro.
Muziekvermogen 20 echte jaren 70 watts....meer dan voldoende!
Voordeel van deze box is dat de kast van kunststof is, daardoor zeer makkelijk te bewerken. Het kunststof is overigens lekker dik, een millimeter of 5.

Het ongebruikte kanaal van de versterker heb ik op de achterzijde naar buiten gebracht voor een eventuele extra speaker.

De meeste onderdelen komen van ebay.
Daardoor zijn de kosten laag gebleven. Ik denk totaal een euro of 20 (exclusief box en accu)

Versterker: 2x10 watt yda138 boardje
Mediaspeler: bluetooth media player
Accu: 9x 18650 cel in 3s3p configuratie. (Verzameld uit laptop en gereedschap accus) de accu heeft uiteraard een bms (protectieprint tegen diepontladen, overladen, te hoge stroom enz)
Laden doe ik met een lithium lader in de vorm van een stekkeradapter. Deze lader levert 12.6v bij 1 ampere. Ook van ebay.
En nog een step up converter om continu 13.5v ter beschikking te hebben.

Nadat alles was gemonteerd, heb ik de binnenzijde van de box bekleed met noppenschuim. Het originele dempingsmateriaal was volledig vergaan!

De box klinkt echt heel erg fijn, gaat lekker hard en gaat een eeuwigheid mee op de accu!
Geen last van bt bijgeluiden!

Helaas heeft dochterlief de box geconfisqueerd en staat het ding de hele tijd k3 te bleren :(

Klein minpuntje, de yda138 is beveiligd. Als ik de speaker te hard zet (wat overigens meer dan hard genoeg is) schakeld de versterker uit.
Speaker moet dan uit en weer aan om weer geluid te krijgen. Misschien ga ik nog experimenteren met een andere versterker.

Moet alleen nog een mooi handvat maken.

[ Voor 46% gewijzigd door ronnie vd op 20-09-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-07 10:15
@lutkeveld en zijn er al vorderingen ondertussen, of zit je nog steeds vast op het filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tessan_nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:19:
[...]

https://www.conrad.nl/nl/...eidingsfilter-372552.html in combinatie met een TA2024 12V Versterker [MODDED]

en deze:

[afbeelding]
toon volledige bericht
Als je nog geen versterker hebt, of er toch een gaat bestellen, dan raad ik je een 2.1 versterker aan. Daar zit het filter gewoon ingebouwd. En die kosten ook weinig (te krijgen voor 15-25 euro).
Verschil tussen die twee die jij aanhaalt is dat de MaxAmp/BassAmp gewoon wat "beter" is dan een TA2024. En bij de BassAmp zit een filter ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 19:49
Dat is een passief wisselfilter, en die zijn niet erg geschikt voor gebruik met een subwoofer. Het werkt veel beter om het filter voor de versterker te hebben zitten. Zowel bassamp als dayton woofer zijn bij accusafe verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Als je nog geen versterker hebt, of er toch een gaat bestellen, dan raad ik je een 2.1 versterker aan. Daar zit het filter gewoon ingebouwd. En die kosten ook weinig (te krijgen voor 15-25 euro).
Ik heb al wel een versterker vandaar mijn vraag. Maar heb je misschien een linkje voor 2.1 versterker met een filter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tessan_nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 09:55:
[...]

Ik heb al wel een versterker vandaar mijn vraag. Maar heb je misschien een linkje voor 2.1 versterker met een filter?
https://goo.gl/IkCfbR

Er staan er tussen met/zonder bluetooth (pas wel op dat er ook een aux aansluiting op zit dan), met/zonder instelbare frequentie, etc.

Zelf heb ik deze: http://www.ebay.com/itm/1...ifier-Board-/391506698241
En deze: http://www.ebay.com/itm/T...12v-24v-car-/111834365000

Werken allebei prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

ronnie vd schreef op maandag 19 september 2016 @ 22:39:
In-en om het huis speaker

Ik liep al een tijdje rond met het idee om een bluetooth speaker te bouwen.
Een die makkelijk te tillen is, goed klinkt en voldoende lawaai kan maken.

Dit is hem geworden:
[afbeelding]
Bedieningspaneel:
[afbeelding]
Interieur
[afbeelding]
Bedieningspaneel in aanbouw:
[afbeelding]
Onderdelen:
[afbeelding]

De box is gemaakt van een oude philips 2 wegspeaker...setje gekocht op marktplaats voor 10 euro.
Muziekvermogen 20 echte jaren 70 watts....meer dan voldoende!
Voordeel van deze box is dat de kast van kunststof is, daardoor zeer makkelijk te bewerken. Het kunststof is overigens lekker dik, een millimeter of 5.

Het ongebruikte kanaal van de versterker heb ik op de achterzijde naar buiten gebracht voor een eventuele extra speaker.

De meeste onderdelen komen van ebay.
Daardoor zijn de kosten laag gebleven. Ik denk totaal een euro of 20 (exclusief box en accu)

Versterker: 2x15 watt yda138 boardje
Mediaspeler: bluetooth media player
Accu: 9x 18650 cel in 3s3p configuratie. (Verzameld uit laptop en gereedschap accus) de accu heeft uiteraard een bms (protectieprint tegen diepontladen, overladen, te hoge stroom enz)
Laden doe ik met een lithium lader in de vorm van een stekkeradapter. Deze lader levert 12.6v bij 1 ampere. Ook van ebay.
En nog een step up converter om continu 13.5v ter beschikking te hebben.

Nadat alles was gemonteerd, heb ik de binnenzijde van de box bekleed met noppenschuim. Het originele dempingsmateriaal was volledig vergaan!

De box klinkt echt heel erg fijn, gaat lekker hard en gaat een eeuwigheid mee op de accu!
Geen last van bt bijgeluiden!

Helaas heeft dochterlief de box geconfisqueerd en staat het ding de hele tijd k3 te bleren :(

Klein minpuntje, de yda138 is beveiligd. Als ik de speaker te hard zet (wat overigens meer dan hard genoeg is) schakeld de versterker uit.
Speaker moet dan uit en weer aan om weer geluid te krijgen. Misschien ga ik nog experimenteren met een andere versterker.

Moet alleen nog een mooi handvat maken.
toon volledige bericht
Mooi apparaat geworden! _/-\o_

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessan_nl
Er staan er tussen met/zonder bluetooth (pas wel op dat er ook een aux aansluiting op zit dan), met/zonder instelbare frequentie, etc.

Zelf heb ik deze: http://www.ebay.com/itm/1...ifier-Board-/391506698241
En deze: http://www.ebay.com/itm/T...12v-24v-car-/111834365000
Er gaat een wereld voor me open ;) Thanks Heb er eentje besteld!

Ik vroeg me af of dit een beetje een goeie accu is. Of in ieder geval dat de box tijdje op deze accu kan draaien

http://www.banggood.com/D...ery-EU-Plug-p-974326.html

En dat deze op de accusafe kan worden aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door Tessan_nl op 20-09-2016 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
Tessan_nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:05:
[...]

Ik vroeg me af of dit een beetje een goeie accu is. Of in ieder geval dat de box tijdje op deze accu kan draaien

in plaats van een accusafe zou je deze kunnen proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tessan_nl schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 11:05:
[...]

Er zijn redelijk wat slechte verhalen over die accu's. Sowieso is dat geen 12Ah op 12V, maar een stuk (factor 3) minder. Ook schijnt de kwaliteit niet je-van-het te zijn en schijnen zie niet veilig te zijn. Zelf geen ervaring mee, maar ik ga ze niet proberen. Er is overigens geen accusafe voor nodig. Zit een beveiliging ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Er zijn redelijk wat slechte verhalen over die accu's. Sowieso is dat geen 12Ah op 12V, maar een stuk (factor 3) minder. Ook schijnt de kwaliteit niet je van het te zijn en schijnen zie niet veilig te zijn. Zelf geen ervaring mee, maar ik ga ze niet proberen. Er is overigens geen accusafe voor nodig. Zit een beveiliging ingebouwd.
Oke good to know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
barrymossel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 12:37:
[...]

Er zijn redelijk wat slechte verhalen over die accu's. Sowieso is dat geen 12Ah op 12V, maar een stuk (factor 3) minder. Ook schijnt de kwaliteit niet je-van-het te zijn en schijnen zie niet veilig te zijn. Zelf geen ervaring mee, maar ik ga ze niet proberen. Er is overigens geen accusafe voor nodig. Zit een beveiliging ingebouwd.
Ik heb een paar youtube filmpjes gekeken over deze accu's, zoek op blue lithium battery.
Als ik dat zo zie zijn deze cellen niet beveiligd! De schakelaar en oplaadaansluiting zitten rechtstreeks op de cellen!
zal daarom wel een diepontlaadbeveiliging aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ronnie vd schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 18:46:
[...]

Ik heb een paar youtube filmpjes gekeken over deze accu's, zoek op blue lithium battery.
Als ik dat zo zie zijn deze cellen niet beveiligd! De schakelaar en oplaadaansluiting zitten rechtstreeks op de cellen!
zal daarom wel een diepontlaadbeveiliging aanraden.
De eerste die ik net aanklik op eBay zegt:
Over-charge/discharge protection.
Maar zelf geen ervaring mee...

• ronnie vd
barrymossel schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 19:47:
[...]

De eerste die ik net aanklik op eBay zegt:

[...]

Maar zelf geen ervaring mee...
Hier: op bij 4 minuten
(Sorry foutje)

Alleen een schakelaar zo te zien

Misschien zijn er verschillende modellen in omloop?

[ Voor 3% gewijzigd door ronnie vd op 21-09-2016 16:42 ]

• barrymossel
ronnie vd schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:57:
[...]

Hier: op 16:20

Alleen een schakelaar zo te zien

Misschien zijn er verschillende modellen in omloop?
16:20? Dat is het einde van het filmpje?

• Terrz
Tessan_nl schreef op maandag 19 september 2016 @ 20:19:
[...]

en deze:

[afbeelding]
toon volledige bericht
2.1 versterkertje er in en knallen maar inderdaad. Hoeveel liter heb je nu voor je topspeakers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessan_nl
2.1 versterkertje er in en knallen maar inderdaad.
Alleen even wachten tot deze binnen is.
Hoeveel liter heb je nu voor je topspeakers?
rond de 21 liter. Maar kan altijd kleiner. Maar in bovenste compartiment komt wel de versterker, accusafe etc

Meeste spullen krijg ik deze week binnen dus ben benieuwd..

[ Voor 9% gewijzigd door Tessan_nl op 21-09-2016 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:07
Afgelopen weekend weer voor het eerst in een lange tijd een kratradio gemaakt.
Onder het mom van rustig aan beginnen :) . Een mooi simpel radiootje.

Pioneer speakertjes van 13 cm met een hoge gevoeligheid.
MP3 module. Ik wou eerst alleen voor aux gaan (het gat was al geboord :)), maar toen zag ik deze nog liggen in een kastje thuis.
Er zit geen accu in.
En aan de achterkant zitten een paar ledstrips.

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/62ywrtl91/20160921_204536.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s18.postimg.org/51yo2p49h/20160921_204734.jpg

Ergens dit jaar wil ik gaan beginnen aan een wat uitgebreidere radio. Waarin ook zeker een berekend sub compartiment in moet gaan komen.

• barrymossel
Toekan schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:00:
Afgelopen weekend weer voor het eerst in een lange tijd een kratradio gemaakt.
Onder het mom van rustig aan beginnen :) . Een mooi simpel radiootje.

Pioneer speakertjes van 13 cm met een hoge gevoeligheid.
MP3 module. Ik wou eerst alleen voor aux gaan (het gat was al geboord :)), maar toen zag ik deze nog liggen in een kastje thuis.
Er zit geen accu in.
En aan de achterkant zitten een paar ledstrips.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ergens dit jaar wil ik gaan beginnen aan een wat uitgebreidere radio. Waarin ook zeker een berekend sub compartiment in moet gaan komen.
Best een goed idee om alleen led aan de achterkant te plaatsen. Niet zo'n vervelend licht in je gezicht als je eens een rustig avondje (of minder rustig) hebt. Ziet er tof uit, zeker ook met een oppervlak erachter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Het duurde even maar dan heb je ook wat:
Een programmeerbare DSP voor 37,50.

Programmeren is het gemakkelijkste met behulp van een cypress ez-usb bordje.

Deze programmeer je als usbi programmer en je kunt met live feedback je ADAU1701 bordje instellen.
De prijs van een cypress bordje is +- 6 euro.

Standaard is de ADAU1701 DSP board geprogrammeerd als 2.1 crossover. Met de vier potmeters op het bordje stel je de crossover frequentie, gain sub, gain mid/high en totale gain in.

Tutorial en ondersteuning aanwezig! :)

EDIT: programmeren met een arduino is ook mogelijk. Helaas liepen wij tegen een aantal problemen betreffende de instellingen van de serieele terminal. Hierdoor toch besloten om voor de cypress ezusb te gaan. Ook omdat het dan mogelijk is live feedback te krijgen en je programma tijdelijk op te slaan. (reboot en je gebruikt je originele programma weer)

[ Voor 25% gewijzigd door [m]engineer op 22-09-2016 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mg-02
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-09-2023
Ik zal ook even wat foto's plaatsen van mijn kistje.

Hij is al mee geweest naar Lowlands en dat is zeer goed bevallen. Ongeveer een uurtje of 14 gespeeld zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/8rxfmkjn3/WP_20160809_21_35_47_Pro.jpgAfbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/9vhjyj4a7/WP_20160815_22_26_57_Pro.jpgAfbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/dt4tnxr3j/WP_20160816_20_39_15_Pro.jpgAfbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/z46z5xylr/WP_20160817_20_29_22_Pro.jpg

Het enige wat er nog op moet is een beschermingsrooster voor de speakers, maar ik kan nog niks vinden wat ik mooi vind en een beetje een knappe prijs is. Het liefst wil ik een zwart rooster, maar ideeën zijn welkom.

En ik wil nog ergens een voltmeter plaatsen, ik heb hem al wel in huis, maar gewoon nog geen tijd voor gemaakt.

Speakers komen uit de oude speaker kisten die je op de onderste foto rechtsachter ziet staan.
Over het geluid ben ik wel te spreken, een echt heel diepe bass zit er niet in, maar het ramt flink. En het noppenschuim erin maakt echt meer verschil dan ik had verwacht, dus zeker een aanrader.

De kist is binnenmaat +/- 42 x 32 x 25 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mg-02 schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:01:
Ik zal ook even wat foto's plaatsen van mijn kistje.

Hij is al mee geweest naar Lowlands en dat is zeer goed bevallen. Ongeveer een uurtje of 14 gespeeld zonder problemen.

[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Het enige wat er nog op moet is een beschermingsrooster voor de speakers, maar ik kan nog niks vinden wat ik mooi vind en een beetje een knappe prijs is. Het liefst wil ik een zwart rooster, maar ideeën zijn welkom.

En ik wil nog ergens een voltmeter plaatsen, ik heb hem al wel in huis, maar gewoon nog geen tijd voor gemaakt.

Speakers komen uit de oude speaker kisten die je op de onderste foto rechtsachter ziet staan.
Over het geluid ben ik wel te spreken, een echt heel diepe bass zit er niet in, maar het ramt flink. En het noppenschuim erin maakt echt meer verschil dan ik had verwacht, dus zeker een aanrader.

De kist is binnenmaat +/- 42 x 32 x 25 cm
toon volledige bericht
Netjes hoor! Als grill heb ik deze gebruikt: http://www.zelfbouwcase.n...rille-met-7-mm-mazen.html (kun je natuurlijk gewoon zwart spuiten). Duurder kun je bijv, hier krijgen: http://www.speakergrills.co.uk/ (vind ik er erg gaaf uitzien).

• ditisstephan
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-05 08:04
als ik een auto usb lader wil onbouwen, verbind ik dan beide zijpinnen aan de -? Of is eentje voldoende?

• barrymossel
ditisstephan schreef op woensdag 28 september 2016 @ 21:12:
als ik een auto usb lader wil onbouwen, verbind ik dan beide zijpinnen aan de -? Of is eentje voldoende?
Één is voldoende.

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-07 09:56
Nu ben ik ook van plan om binnenkort zo'n unit te bouwen en ik kwam laatst dit linkje tegen:

http://bit.ly/bluetooth-receiverFB

Voor 9 euro een bluetooth ontvangertje met gewoon een male audiojack. Lijkt mij een prima plan.
Nu ben ik benieuwd of iemand anders hier ervaringen heeft met deze converter/soortgelijke dingen?

Was van plan om gewoon een ta-2024 aan te sluiten met 2 speakers en met een schakelaartje te switchen tussen deze bluetooth module en een gewone audiojack die ik dan aan de buitenkant maak.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• barrymossel
shadvet schreef op donderdag 29 september 2016 @ 14:49:
Nu ben ik ook van plan om binnenkort zo'n unit te bouwen en ik kwam laatst dit linkje tegen:

http://bit.ly/bluetooth-receiverFB

Voor 9 euro een bluetooth ontvangertje met gewoon een male audiojack. Lijkt mij een prima plan.
Nu ben ik benieuwd of iemand anders hier ervaringen heeft met deze converter/soortgelijke dingen?

Was van plan om gewoon een ta-2024 aan te sluiten met 2 speakers en met een schakelaartje te switchen tussen deze bluetooth module en een gewone audiojack die ik dan aan de buitenkant maak.
Geen ervaring, maar zoals met alles dat je kunt aansluiten moet je wel oppassen voor een ground loop. Maar dat zul je pas weten wanneer je hem besteld hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadvet
barrymossel schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:00:
[...]

Geen ervaring, maar zoals met alles dat je kunt aansluiten moet je wel oppassen voor een ground loop. Maar dat zul je pas weten wanneer je hem besteld hebt.
Oke, komt wel goed dan. Bouw samen met een vriend van me die zelf in de paneelbouw zit, die krijgt het wel aan de praat ;)

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-07 18:43
shadvet schreef op donderdag 29 september 2016 @ 15:04:
[...]

Oke, komt wel goed dan. Bouw samen met een vriend van me die zelf in de paneelbouw zit, die krijgt het wel aan de praat ;)
Aan de praat krijgen zal het probleem niet zijn, maar zorgen dat de ruis een beetje achterwegen blijft kan met sommige Bluetooth bordjes een hele opgave zijn. Is een beetje hit-or-miss.

• barrymossel
Ach, zo te zien werkt het op 5V via USB. Kun je altijd nog een powerbank als aparte voeding voor de bluetooth module gebruiken. Dan sowieso geen ground loop.

• shadvet
Was van plan om zo'n usb auto dingetje te kopen en die rechtstreeks aan een (12V) voeding te solderen. Vervolgens dat bluetooth ding hierop aan te sluiten. Dan kan ie namelijk ook niet leeg lopen. Wel zo handig als je kist eenmaal dicht zit.
En hit or miss voor 9 euro.. zal er niet wakker van liggen als het niet werkt

• TheShadow
  • Nu online

TheShadow

Mijn radio zit deze in. Als je de spanning rond de 5 Volt houdt, is dit een prima ontvanger.
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/OXMAAOSw~gRVzuEl/$_1.JPG

Zoek maar even op ebay of ali. Voor $2 is het knap als je iets beters weet. ;)

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
TheShadow schreef op donderdag 29 september 2016 @ 19:19:
Mijn radio zit deze in. Als je de spanning rond de 5 Volt houdt, is dit een prima ontvanger.
[afbeelding]

Zoek maar even op ebay of ali. Voor $2 is het knap als je iets beters weet. ;)
bestel er dan wel zoiets bij: Link (fix voor groundloop)

12 naar 5v isolated, hierdoor zijn de achtergrond (herrie) geluiden weg

maakt het luisteren via bluetooth een stuk aangenamer

[ Voor 6% gewijzigd door maarten30 op 29-09-2016 20:34 . Reden: typo ]

• barrymossel
maarten30 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 20:32:
[...]

bestel er dan wel zoiets bij: Link (fix voor groundloop)

12 naar 5v isolated, hierdoor zijn de achtergrond (herrie) geluiden weg

maakt het luisteren via bluetooth een stuk aangenamer
Hmm, ik heb er zo'n eentje alleen dan bijna 10 keer zo duur geloof ik. Werkte eerst redelijk, maar uiteindelijk nog steeds irritante bijgeluiden. Ik houd het gewoon bij aparte voedingen :)

• TheShadow
  • Nu online

TheShadow

Ieder zijn ding. Ik werk met een step up omdat mijn bouwradio gevoed wordt door 2 18650s parallel.
Het hoeft allemaal niet zo hard bij mij. Gaat evengoed heel wat middagen in de tuin mee.

• maarten30
  • Laatst online: 10-04 17:58
barrymossel schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:11:
[...]

Hmm, ik heb er zo'n eentje alleen dan bijna 10 keer zo duur geloof ik. Werkte eerst redelijk, maar uiteindelijk nog steeds irritante bijgeluiden. Ik houd het gewoon bij aparte voedingen :)
Ik ben nu bezig met een nieuwe speaker waar die isolated dc dc convertor inzit. Ben nu bezig met het testen van de electronica en tot nu toe geen last gehad van storingen van de bt module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
TheShadow schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:21:
Ieder zijn ding. Ik werk met een step up omdat mijn bouwradio gevoed wordt door 2 18650s parallel.
Het hoeft allemaal niet zo hard bij mij. Gaat evengoed heel wat middagen in de tuin mee.
Op wie/wat reageer je?
maarten30 schreef op donderdag 29 september 2016 @ 23:39:
[...]
Ik ben nu bezig met een nieuwe speaker waar die isolated dc dc convertor inzit. Ben nu bezig met het testen van de electronica en tot nu toe geen last gehad van storingen van de bt module
Ik was in eerste instantie ook lyrisch, maar wellicht heb ik daarna ergens een andere loop gecreëerd. Ik weet alleen dat ik voortaan zoveel mogelijk een gescheiden voeding gebruik, zolang ik niet zeker weet dat ik het volledig kan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Nu online

TheShadow

Ik reageerde op maarten30 en het ground loop verhaal.

Om aan te geven dat ik aan een step down niet zoveel heb. En dat ik geen ground loop heb omdat zowel mijn bluetooth-ontvanger en mijn versterker op 5 Volt werken.

Overigens was het niet ver scrollen naar boven hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditisstephan
barrymossel schreef op zaterdag 17 september 2016 @ 13:21:
Nou, hij is vrijwel klaar. Paar puntjes op de i zoals de stoothoekjes voor de slotpoort en klepje achterzijde.
Kleur matcht bij enkele accenten in ons huis deel van de kussens.

[afbeelding]
Mooie kist geworden! Ik ben zelf nog aan het zoeken voor een speakerfront en ik vind dat gaas van jou wel mooi plus je kunt het kennelijk op maat bestellen bij mcase

Kun je iets vertellen over de stugheid van dit rooster? Is het gemakkelijk te vouwen? Zwabbert ie alle kanten op als je er mee wappert? Ik heb mn bedieningspanneel aan de voorkant, boven de woofer, dus ik wil een stukje uit het gaas knippen en (als het lukt) naar binnen vouwen, zodat ik geen scherpe randen heb bij de knoppen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oXBgcou.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Thanks! Het gaas is redelijk stug, maar zeker wel buig- en knipbaar zonder dat het breekt. Dus wat jij wil moet zeker wel lukken met het juiste gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16-07 22:32
Mijn radiokist is bijna af maar ik kan hem alvast showcasen :)
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/UBHmNFc.jpg

Meer:
https://imgur.com/D0aEpdw.jpg

Het enigste wat nog gedaan moet worden is een paneel er achter in zetten en voeding aansluiten!
(fototje)

Ben van plan later nog een keer bluetooth toe te voegen denk ik, verder zit er nu redelijk simpel spul in;
Accusafe, MaxAmp, 7,2 Ah Accu

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheShadow
  • Nu online

TheShadow

Mijn bouwradio is klaar. Het was even wachten op een onderdeel, maar nu ben ik er helemaal tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://i1028.photobucket.com/albums/y346/Meatl0ve/WhatsApp%20Image%202016-08-26%20at%2021.40.41_zpswczuux4b.jpeg

Dit is een idee wat ik met een vriend uitgewerkt heb. Ik knutsel graag met restanten en verder zo goedkoop mogelijk. Het gebruikte hout is steigerhout, waarvan het meeste zaagverlies of eens verkeerd gezaagd. De kist is helemaal dicht, dus geen gedoe met berekenen van inhoud en baspoorten.
De vulling bestaat uit poetsdoeken. (oude T-shirts)

Gebruikte onderdelen:

-2x 18650 lithiumcellen parallel (uit een oude laptopaccu)
-Protectieprint. $1,87 per 5 (beveiliging tegen diepontladen, kortsluiting en maakt het laden via 5V USB mogelijk)
-Step up booster 5V fixed. $2,89 per 2
-USB stick bluetooth ontvanger $2,-
-PAM8403 2x 3W versterker $1,-
-2x Boschmann XLR-9948e van de kringloop. €6,-

En verder nog wat los spul. LED's en houders, zekeringhouder en een USB A aansluiting voor het laden, schakelaars en wat draad.

Zo ben ik rond de €15,- aan materiaal verder en heb ik een superstoere radio voor in de tuin, bijpassend bij het tuinmeubilair. Het hoeft van mij niet zo hard. Maar als het moet, kun je prima lawaai maken met deze setup. Bij een luistervolume kun je weekenden lang, zonder te laden, streamen wat je maar wilt. Je kunt het volume maximaal draaien zonder dat het geluid vervormt. En echt, dat gaat standje burenruzie, hard zat. 8)

Ik heb 'm dus gemaakt voor in de tuin. Mooi de blues aan terwijl ik ribs aan het roken ben. 8) (of kip aan het grillen)

Afbeeldingslocatie: https://i1028.photobucket.com/albums/y346/Meatl0ve/20160827_165818_zpsxknotma3.jpg

Van het formaat van de step-up schrok ik nogal.

Afbeeldingslocatie: https://i1028.photobucket.com/albums/y346/Meatl0ve/IMG-20161002-WA0000_zpsewcjypyw.jpeg

Dus getest met een 21W gloeilamp. Keurig 5V uitgang. Onbelast trouwens ook.

Nog even de scope eraan om te kijken of volgas de spanning een beetje goed blijft.

Afbeeldingslocatie: https://i1028.photobucket.com/albums/y346/Meatl0ve/IMG-20161002-WA0010_zps9tecdtgg.jpeg

Kleine uitleg: Dit is een single-shot van de ingangsspanning van de versterker en de bluetoothprint. Na even pompen met wat bas komt dit eruit. Ik ben er tevreden mee.

En aardlussen of bluetooth noise? Geen enkele last van. Je moet de muziek uitzetten en je oor op de luidsprekers en dan hoor je wat geluid van de bluetoothprint. Maar wie doet dat nou?

Er zullen vast kisten en kratten zijn die beter presteren, maar deze setup kan iedereen maken en kost een habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Ik heb deze speaker gekregen van iemand:

https://www.sky-audio.nl/...speaker-8-quot-4-ohm.html

@barrymossel kan jij mw dan vertellen hoeveel liter mijn onderste compartiment moet worden?

En werkt noppen schuim?

[ Voor 50% gewijzigd door Tessan_nl op 03-10-2016 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditisstephan
TheShadow schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 22:52:
Mijn bouwradio is klaar. Het was even wachten op een onderdeel, maar nu ben ik er helemaal tevreden mee.
Grappig. Jou post op het bbqforum stak me aan zelf ook te gaan bouwen. Goed om te zien dat ie af is. Knap om het zo goedkoop te houden. Mijn build gaat richting de 300 euro.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Nu online

TheShadow

ditisstephan schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 10:32:
[...]

Grappig. Jou post op het bbqforum stak me aan zelf ook te gaan bouwen. Goed om te zien dat ie af is. Knap om het zo goedkoop te houden. Mijn build gaat richting de 300 euro.. 8)7
Dat heb ik er echt niet voor over. Maargoed, als je maar lol hebt. 😉

Ik zal er binnenkort een instructable over schrijven zoals beloofd op dat andere forum. Ik moet alleen nog een stukje knappe free of rights muziek hebben voor een video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik zie alweer aardig wat mooie kisten voorbij komen! _/-\o_

Zelf ben ik ook weer aan het avontuur begonnen en heb een de 3528 300 leds rgb strip en module uit de TS aangeschaft. Het leek me namelijk leuk deze aan de onderkant van de kistradio te bevestigen en op het ritme van de muziek laten knipperen. Ik was van plan de strip voornamelijk wit licht te laten produceren, af en toe te laten knipperen op de muziek en af en toe een ander kleurtje in te stellen.

Bij het uittesten van de strip, bleek dat ik eigenlijk alleen de opties rood, groen, blauw heb. Wanneer ik op de knop "white" klik, worden deze drie kleuren telkens na elkaar getoond. (komt niet in de buurt van een wit) Ik heb er even een filmpje van gemaakt, lijkt me toch niet dat dit de bedoeling kan zijn?

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
RGB led strip 3528

Iemand enig idee wat er mis is en wat ik dan wel nodig ben om mijn idee wel te kunnen realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 21:13:

Zelf ben ik ook weer aan het avontuur begonnen en heb een de 3528 300 leds rgb strip en module uit de TS aangeschaft. Het leek me namelijk leuk deze aan de onderkant van de kistradio te bevestigen en op het ritme van de muziek laten knipperen. Ik was van plan de strip voornamelijk wit licht te laten produceren, af en toe te laten knipperen op de muziek en af en toe een ander kleurtje in te stellen.

Bij het uittesten van de strip, bleek dat ik eigenlijk alleen de opties rood, groen, blauw heb. Wanneer ik op de knop "white" klik, worden deze drie kleuren telkens na elkaar getoond. (komt niet in de buurt van een wit) Ik heb er even een filmpje van gemaakt, lijkt me toch niet dat dit de bedoeling kan zijn?

[video]
Iemand enig idee wat er mis is en wat ik dan wel nodig ben om mijn idee wel te kunnen realiseren?
Haha, dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling. Zelf alleen ervaring met 5050 leds, maar dat moet geen verschil maken lijkt me. Paar dingen die ik kan bedenken:
  • Je hebt 5 meter aangesloten, dat kan aardig wat ampères trekken. Kan je voeding dat wel aan? En knip anders eens een stuk van de strip af om te testen...
  • Kabeltjes goed aangesloten (lijkt me wel)?
  • Iets mis met de aansturing. Vaak zit er aan beide kanten van de strip een aansluiting. Probeer de andere kant eens (of soldeer daar een kabeltje aan). Bij voorkeur dan ook niet de gehele 5 meter gebruiken. Werkt dat ook niet dan komt het waarschijnlijk door het kastje en zou ik contact opnemen met de verkoper.
  • Anders iets mis met de strip, maar door e.e.a. korter te maken zou dat wellicht dus kunnen oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-07 11:05

[video]

Er is niets mis met je opstelling of componenten, rood, blauw en groen samen = wit. Maar als je leds niet vlak naast elkaar zitten, dan zie je de 3 kleuren los van elkaar, en niet als wit. Ofwel, koop een ledstrip waarbij de 3 kleuren in 1 led zitten (of zeer dicht bij elkaar), dan heb je het juiste resultaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
djrednas schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:10:
[...]

Er is niets mis met je opstelling of componenten, rood, blauw en groen samen = wit. Maar als je leds niet vlak naast elkaar zitten, dan zie je de 3 kleuren los van elkaar, en niet als wit. Ofwel, koop een ledstrip waarbij de 3 kleuren in 1 led zitten (of zeer dicht bij elkaar), dan heb je het juiste resultaat :)
Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Ik dacht in eerste instantie dat alle leds ook blauw en rood gingen in het begin, maar daar lijkt het inderdaad niet op. Zelf ben ik het op deze manier nog nooit tegengekomen en ik zou hier niet blij mee zijn, want op deze manier zie ik er weinig toepassing voor (als in: dit kan nooit mooi worden). Maar ik zie er nu ook voorbij komen op eBay waarbij ze het ook vermelden:
Color: RGB(Made by red,green,blue leds separately)
Zelf alleen 5050 strips besteld gehad en dat waren gelukkig allemaal RGB leds (3 kleuren in 1 "led").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tessan_nl
De meeste belangrijkste onderdelen zijn binnen. Alleen nog wachten op led strip.

Ben wel alvast begonnen:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161001_141531.jpg

Deksel

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161003_220820.jpg

Voorkant

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161004_001921.jpg

Voorkant met volledig vlinderslot

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161004_002854.jpg

Achterkant

Hoop deze week grote stappen te kunnen maken. :)

Ik heb mijn versterker binnen gekregen alleen kom ik niet helemaal uit de power supply ik heb drie aansluitingen en ja heb maar twee draden. Kan iemand hier licht op schijnen?

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161004_190344.jpg

Neem aan dat deze aansluitingen voor de speakers links en rechts zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161004_190401.jpg

En dit is voor de subwoofer:

Afbeeldingslocatie: http://www.verzeilberg.nl/images/blog/original/20161004_190437.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Tessan_nl op 04-10-2016 19:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronnie vd
2X12v input
Ik zie 4 diodes achter de 12v input zitten.
Een gelijkrichter dus....
Intern wordt er + en - 12v van gemaakt (symmetrische voeding)
Vrees dat deze versterker alleen op een transformator met 2x12v wisselspanning zal gaan werken.
Deze versterker is helaas niet geschikt voor mobiel gebruik.

Heb je een link naar de versterker?

[ Voor 16% gewijzigd door ronnie vd op 04-10-2016 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
ronnie vd schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:53:
2X12v input
Ik zie 4 diodes achter de 12v input zitten.
Een gelijkrichter dus....
Intern wordt er + en - 12v van gemaakt (symmetrische voeding)
Vrees dat deze versterker alleen op een transformator met 2x12v wisselspanning zal gaan werken.
Deze versterker is helaas niet geschikt voor mobiel gebruik.

Heb je een link naar de versterker?
Ben eigenwijs en heb deze versterker gewoon aangesloten op een 12 volt accu. Boxjes aangesloten en mp3 speler en kreeg er gewoon geluid uit.

Dus neem aan dat ik geen transformator nodig heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Tessan_nl schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Ben eigenwijs en heb deze versterker gewoon aangesloten op een 12 volt accu. Boxjes aangesloten en mp3 speler en kreeg er gewoon geluid uit.

Eigenwijs zijn is goed! Maar pas wel op met advies m.b.t. elektronica in de wind te slaan. En verwacht ook niet dat je bij problemen nog hulp krijgt ;)
Persoonlijk zou ik voor weinig geld een nieuw versterkerbordje kopen die sowieso op DC werkt. Had je überhaupt nog een linkje naar jouw versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
djrednas schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 15:10:
barrymossel schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 16:05:
Het lijkt er op dat je gelijk hebt. Ik dacht in eerste instantie dat alle leds ook blauw en rood gingen in het begin, maar daar lijkt het inderdaad niet op. Zelf ben ik het op deze manier nog nooit tegengekomen en ik zou hier niet blij mee zijn, want op deze manier zie ik er weinig toepassing voor (als in: dit kan nooit mooi worden). Maar ik zie er nu ook voorbij komen op eBay waarbij ze het ook vermelden:

Zelf alleen 5050 strips besteld gehad en dat waren gelukkig allemaal RGB leds (3 kleuren in 1 "led").
Bedankt voor de heldere uitleg heren! Ik heb een nieuwe (dit keer 5050) strip besteld. Ik laat wel even weten als dit wel een goed exemplaar is. Misschien is het dan een idee om het linkje naar de led strip leverancier in de TS even aan te passen, zodat anderen niet hetzelfde probleem hoeven te ervaren?

PS: bestaat er ook een controller die op wat voor kleur je hem ook hebt staan (mijn voorkeur gaat uit naar wit), kan knipperen op het ritme van de muziek? Wat ik tot nu toe gezien heb, zijn puur controllers die alleen knipperen op de kleuren rood, groen, blauw, of een combinatie. Geen één die ik alleen alleen wit licht laat knipperen op de beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:22:
[...]
Bedankt voor de heldere uitleg heren! Ik heb een nieuwe (dit keer 5050) strip besteld. Ik laat wel even weten als dit wel een goed exemplaar is. Misschien is het dan een idee om het linkje naar de led strip leverancier in de TS even aan te passen, zodat anderen niet hetzelfde probleem hoeven te ervaren?

PS: bestaat er ook een controller die op wat voor kleur je hem ook hebt staan (mijn voorkeur gaat uit naar wit), kan knipperen op het ritme van de muziek? Wat ik tot nu toe gezien heb, zijn puur controllers die alleen knipperen op de kleuren rood, groen, blauw, of een combinatie. Geen één die ik alleen alleen wit licht laat knipperen op de beat.
Ik heb het aangepast (een disclaimer erbij en een verwijzing naar de zoekresultaten van eBay). Maar persoonlijk zou ik sowieso even contact met de betreffende verkoper opnemen. Zoiets zouden ze gewoon moeten vermelden, want die strips met losse RGB leds zijn voor veel toepassingen niet te gebruiken imo.

Ik heb alleen ervaring met de gelinkte controllers, maar volgens mij bestaan er wel duurdere music controllers. Wellicht dat die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
Tessan_nl schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:17:
[...]

Fijn dat hij werkt. De versterker werkt intern dus op 12V

Heb je alsnog een link? Ben wel nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:32:
Ik heb het aangepast (een disclaimer erbij en een verwijzing naar de zoekresultaten van eBay). Maar persoonlijk zou ik sowieso even contact met de betreffende verkoper opnemen. Zoiets zouden ze gewoon moeten vermelden, want die strips met losse RGB leds zijn voor veel toepassingen niet te gebruiken imo.

Ik heb alleen ervaring met de gelinkte controllers, maar volgens mij bestaan er wel duurdere music controllers. Wellicht dat die dat kunnen.
Super! ik heb inderdaad ook al contact opgenomen met de leverancier en deze reageerde als volgt:

"Dear friend,
Really sorry about that,
We will contact our supplier to check this problem,and sorry to make you some inconvenience.so sorry that i can not see your video.
pls do not worry,If you want, i can refund you some money as compensation,is it ok?
Pls let me know your idea, i will try my best to help.
Best wishes!"

Dus dat lijkt i.i.g. positief :)

Heb al aardig wat rondgekeken naar desbetreffende controllers, maar tot op heden nog niet kunnen vinden. Ik vervolg m'n zoektocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
IChaosI schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:08:
[...]

Super! ik heb inderdaad ook al contact opgenomen met de leverancier en deze reageerde als volgt:

"Dear friend,
Really sorry about that,
We will contact our supplier to check this problem,and sorry to make you some inconvenience.so sorry that i can not see your video.
pls do not worry,If you want, i can refund you some money as compensation,is it ok?
Pls let me know your idea, i will try my best to help.
Best wishes!"

Dus dat lijkt i.i.g. positief :)

Heb al aardig wat rondgekeken naar desbetreffende controllers, maar tot op heden nog niet kunnen vinden. Ik vervolg m'n zoektocht
toon volledige bericht
Top!

Overigens de "échte" knutselaar gaat aan de slag met WS2812 en een Arduino of iets in die trant ;) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
barrymossel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:18:
Top!

Overigens de "échte" knutselaar gaat aan de slag met WS2812 en een Arduino of iets in die trant ;) ;)
Hahaha klopt. Ik heb de laatste tijd alleen al genoeg geknutseld aan m'n kistradio, dat ik dacht hier even een simpele oplossing voor te gebruiken |:( . Misschien dat ik dit in een later stadium wel toe ga passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
  • Laatst online: 31-05-2021
Beste forumleden,

In deel 16 t/m 18 ben ik ook bezig geweest met verschillende portable speakers te maken, regelmatig kijk ik nog eens op dit forum naar wat er allemaal gemaakt wordt. De kennis die ik hier voorbij zie komen, is nog groter dan eerst.

Sinds een anderhalf jaartje heb ik zo'n Chinese accu speaker gekocht via marktplaats, dat ding maakt een herrie en het geluid is redelijk. Nu wil ik hem toch weer upgraden d.m.v. een andere speaker en misschien ook een andere versterker, de rest hou ik er gewoon in omdat het allemaal goed werkt.

Nu is mijn vraag, wie zou mij hierin wat tips en tops kunnen geven? Ik heb namelijk zelf niet genoeg verstand hiervoor om precies te kunnen zeggen waar elk draadje etc voor dient.

Mijn dank is groot aan wie mij kan helpen aan de juiste versterker en/of speaker en of dat ook echt een hoorbaar verschil maakt.

Nogmaals de speaker die ik nu heb, kan echt hard (heb veel varianten gehoord) de klank is redelijk maar mag wel wat beter. De speaker wordt buiten gebruikt en moet zoals die nu doet, een redelijk bereik hebben.

LET OP:
Wanneer je precies weet hoe en wat, en mij daarin een beetje kan sturen zodat ik het alleen hoef aan te schaffen en aan te sluiten, kan er een kleine vergoeding gegeven worden!

Video van de speaker:
YouTube: Video speaker

Mijn dank is groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana

[video]

Beste,

Je moet inderdaad 3 in 1 leds hebben, anders kun je geen ''echt'' wit krijgen. Ook is het beter om RGBW led strips te kopen, wel wat duurder maar de kwaliteit is vele male beter.

Je kan hier de verkoper niet op aanspreken lijkt me, hij verkoop een RGB led strip en dat is ook precies wat de ledstrip kan en doet.

Kort samengevat, wil je mooie kleuren kunnen maken en niet dat ze zichtbaar op het oog kleuren samenvoegen, maak dan gebruik van 3 in 1 RGB of 4 in 1 RGBW led strips.

Mooi filmpje:
YouTube: RGB vs RGBW LED Strips Differences by SIRS-E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Hijana schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:48:
Beste,

Je moet inderdaad 3 in 1 leds hebben, anders kun je geen ''echt'' wit krijgen. Ook is het beter om RGBW led strips te kopen, wel wat duurder maar de kwaliteit is vele male beter.

Je kan hier de verkoper niet op aanspreken lijkt me, hij verkoop een RGB led strip en dat is ook precies wat de ledstrip kan en doet.

Kort samengevat, wil je mooie kleuren kunnen maken en niet dat ze zichtbaar op het oog kleuren samenvoegen, maak dan gebruik van 3 in 1 RGB of 4 in 1 RGBW led strips.

Mooi filmpje:
YouTube: RGB vs RGBW LED Strips Differences by SIRS-E
Bedankt voor de tip, interresant filmpje!
Weet je dan misschien ook een ebay/aliexpress o.i.d. linkje(s) naar volgens jou geschikte 3 in 1 RGB of 4 in 1 RGBW led strips? ben wel benieuwd. :)

Ik vind echter wel degelijk dat de leverancier hier op aangesproken mag worden. In mijn ogen is dit een valse manier van adverteren. Je gaat er toch van uit dat een RGB led strip ook de mogelijkheid heeft tot het produceren van wit licht en andere combinatie kleuren. Al helemaal als je de afbeeldingen van deze verkoper bekijkt. Niet dat het simpelweg drie 1cm uit elkaar staande ledjes zijn in de kleuren Rood, Groen en Blauw. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Ik heb het inderdaad ook al 3 keer meegemaakt, maar toch adverteren ze met de naam die horen bij de strips.

Misschien kun je hier iets mee?
https://m.alibaba.com/pro...43667.1998817009.7.n6n4Pt

Wel minimaal 5 meter bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hijana schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:39:
Beste forumleden,

In deel 16 t/m 18 ben ik ook bezig geweest met verschillende portable speakers te maken, regelmatig kijk ik nog eens op dit forum naar wat er allemaal gemaakt wordt. De kennis die ik hier voorbij zie komen, is nog groter dan eerst.

Sinds een anderhalf jaartje heb ik zo'n Chinese accu speaker gekocht via marktplaats, dat ding maakt een herrie en het geluid is redelijk. Nu wil ik hem toch weer upgraden d.m.v. een andere speaker en misschien ook een andere versterker, de rest hou ik er gewoon in omdat het allemaal goed werkt.

Nu is mijn vraag, wie zou mij hierin wat tips en tops kunnen geven? Ik heb namelijk zelf niet genoeg verstand hiervoor om precies te kunnen zeggen waar elk draadje etc voor dient.

Mijn dank is groot aan wie mij kan helpen aan de juiste versterker en/of speaker en of dat ook echt een hoorbaar verschil maakt.

Nogmaals de speaker die ik nu heb, kan echt hard (heb veel varianten gehoord) de klank is redelijk maar mag wel wat beter. De speaker wordt buiten gebruikt en moet zoals die nu doet, een redelijk bereik hebben.

LET OP:
Wanneer je precies weet hoe en wat, en mij daarin een beetje kan sturen zodat ik het alleen hoef aan te schaffen en aan te sluiten, kan er een kleine vergoeding gegeven worden!

Video van de speaker:
YouTube: Video speaker

Mijn dank is groot.
toon volledige bericht
Poeh, ik denk dat dat heel erg lastig is. Niet zozeer het aansluiten, maar meer de juiste speaker(s) vinden. Ik neem aan dat je dezelfde behuizing wilt gebruiken. Een behuizing die ongetwijfeld berekend is om zo goed mogelijk te klinken (inhoud van de kist, lengte/formaat baspoort, gebruikte speaker). Ik heb heel snel door het filmpje geskipped (zit op mijn werk :) ) en volgens mij zag ik idd een baspoort. Misschien is het sowieso handiger om wat foto's te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Had je überhaupt nog een linkje naar jouw versterker?
http://www.banggood.com/T...ics-Module-p-1028336.html

Heb trouwens nog een amplifier board gekocht via ebay:
Persoonlijk zou ik voor weinig geld een nieuw versterkerbordje kopen die sowieso op DC werkt.
dat is deze :)

http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

[ Voor 15% gewijzigd door Tessan_nl op 05-10-2016 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Laatst online: 17:52
Het is inderdaad zo dat de eerste versterker een transformator verwacht. Daar kan hij dan +12V en -12V van maken. Op een enkele 12V bron zal deze ook werken maar er zal maar de helft van de versterking zijn. Namelijk alleen de bovenzijde van de geluidsgolf/sinus. Dit is niet fijn voor je speakers en ook niet bevorderlijk voor je geluid.

De tweede gaat al een stuk beter werken maar let wel op bij 4 ohm en 12v gaat deze niet meer dan 15w per kanaal leveren. Pas bij de 24V gaat dit wat omhoog. Maar het verschil tussen 15 en 50 watt is 'maar' ~5dB.

[ Voor 12% gewijzigd door tweakG5 op 05-10-2016 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
barrymossel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:10:
[...]

Poeh, ik denk dat dat heel erg lastig is. Niet zozeer het aansluiten, maar meer de juiste speaker(s) vinden. Ik neem aan dat je dezelfde behuizing wilt gebruiken. Een behuizing die ongetwijfeld berekend is om zo goed mogelijk te klinken (inhoud van de kist, lengte/formaat baspoort, gebruikte speaker). Ik heb heel snel door het filmpje geskipped (zit op mijn werk :) ) en volgens mij zag ik idd een baspoort. Misschien is het sowieso handiger om wat foto's te maken?
Hoi Barry,

Ten eerst al bedankt voor je reactie, het is inderdaad een filmpje, waarbij ik rustig heb gefilmd zodat alles een beetje te zien is. Er zitten inderdaad 2 baspoorten in de speaker.

De behuizing en display etc en accu aansluitingen wil ik behouden, alleen een andere speaker en misschien andere tweeter en versterker, omdat het inderdaad erg moeilijk is om te weten welk materiaal hier het beste voor geschikt is, dacht ik het hier te kunnen vragen in dit forum haha.

Indien iemand foto's wil zien, dan kan ik deze uiteraard maken

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Het is inderdaad zo dat de eerste versterker een transformator verwacht. Daar kan hij dan +12V en -12V van maken. Op een enkele 12V bron zal deze ook werken maar er zal maar de helft van de versterking zijn. Namelijk alleen de bovenzijde van de geluidsgolf/sinus. Dit is niet fijn voor je speakers en ook niet bevorderlijk voor je geluid.
Zoiets dacht ik al. Wacht gewoon op mijn tweede bordje! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hijana schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:31:
[...]

Hoi Barry,

Ten eerst al bedankt voor je reactie, het is inderdaad een filmpje, waarbij ik rustig heb gefilmd zodat alles een beetje te zien is. Er zitten inderdaad 2 baspoorten in de speaker.

De behuizing en display etc en accu aansluitingen wil ik behouden, alleen een andere speaker en misschien andere tweeter en versterker, omdat het inderdaad erg moeilijk is om te weten welk materiaal hier het beste voor geschikt is, dacht ik het hier te kunnen vragen in dit forum haha.

Indien iemand foto's wil zien, dan kan ik deze uiteraard maken

Alvast bedankt
Zoals gezegd heeft een gekozen speaker direct invloed op de inhoud van de behuizing en de grootte/lengte van de poorten. Je kunt dus niet zomaar klakkeloos een "betere" speaker erin bouwen. Je zou een speaker moeten vinden met vergelijkbare T/S (Thiele/Smalls) parameters, maar dat is denk ik zeer moeilijk te doen, zonder te meten (en dan nog).
  • Staat er iets van merk/type op de gebruikte speaker(s)?
  • Wat is diameter van de speaker(s)?
  • Wat is de huidige inhoud van de behuizing?
  • Wat is de lengte/diameter van de gebruikte poorten?
tweakG5 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:30:
[...]

De tweede gaat al een stuk beter werken maar let wel op bij 4 ohm en 12v gaat deze niet meer dan 15w per kanaal leveren. Pas bij de 24V gaat dit wat omhoog. Maar het verschil tussen 15 en 50 watt is 'maar' ~5dB.
Tessan_nl schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:31:
[...]
Zoiets dacht ik al. Wacht gewoon op mijn tweede bordje! :|
Je net bestelde bordje werkt waarschijnlijk prima. Ik heb zelf een vergelijkbaar bordje en die doet het prima op 12V. Je kunt evt. altijd nog een step-up converter gebruiken wanneer het je niet hard genoeg gaat. Of een accu met hoger voltage...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessan_nl
Je net bestelde bordje werkt waarschijnlijk prima. Ik heb zelf een vergelijkbaar bordje en die doet het prima op 12V. Je kunt evt. altijd nog een step-up converter gebruiken wanneer het je niet hard genoeg gaat. Of een accu met hoger voltage...
Ga eerst kijken met dat bordje. Die hoop ik maandag te krijgen. Mocht het harder moeten dan weet ik jullie te vinden om te kijken welke step up converter ik nodig heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
barrymossel schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:39:
[...]

Zoals gezegd heeft een gekozen speaker direct invloed op de inhoud van de behuizing en de grootte/lengte van de poorten. Je kunt dus niet zomaar klakkeloos een "betere" speaker erin bouwen. Je zou een speaker moeten vinden met vergelijkbare T/S (Thiele/Smalls) parameters, maar dat is denk ik zeer moeilijk te doen, zonder te meten (en dan nog).
  • Staat er iets van merk/type op de gebruikte speaker(s)?
  • Wat is diameter van de speaker(s)?
  • Wat is de huidige inhoud van de behuizing?
  • Wat is de lengte/diameter van de gebruikte poorten?
Er staat geen merk of type op de speaker helaas, de speaker is 4 omh en 28cm diameter (excl schroefrand)
De behuizing is 50 liter excl apparatuur wat er in ligt, (accu, hoorn, speaker etc)
De poorten zijn 9 cm lang en diameter is 6cm

Ik hoop dat je hier iets mee kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Ik heb het inderdaad ook al 3 keer meegemaakt, maar toch adverteren ze met de naam die horen bij de strips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-07 11:05
Hijana schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:34:

Niet om de electro-nerd uit te hangen, maar het plaatje is van een RGB strip, geen RGBW strip, die heeft namelijk 5 pin aansluitingen, en op dit plaatje 4 (staat ook bij +GRB (ofwel, rgb))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
Hijana schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:34:

djrednas schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 03:48:Niet om de electro-nerd uit te hangen, maar het plaatje is van een RGB strip, geen RGBW strip, die heeft namelijk 5 pin aansluitingen, en op dit plaatje 4 (staat ook bij +GRB (ofwel, rgb))
Bedankt! heb uiteindelijk toch de volgende 4 in 1 RGBW led strip bij aliexpress betsteld, vanwege verzendkosten bij alibaba. Was indd wat duurder €17, maar denk dat ik daar uiteindelijk wel profijt van heb.

[ Voor 16% gewijzigd door IChaosI op 06-10-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Ah oke dan had ik het verkeerd djrednas

Lchaosl mooi dat het gelukt is!

Iemand die mij toevallig nog kan helpen met me speaker? Of toevallig iemand de boominator te koop??
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste