sevinc schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:45:
[...]
Wat een onzin allemaal,3de generatie turken gaan al een stuk minden lang op vakantie.
Maar zijn nog wel super gefocust omdat ze nog ooms en tantes daar hebben.
Laat staan wat de 4de generatie gaat doen als ze geen familie meer hebben buiten Nederland.
Is geen onzin allemaal. Als ik voor mijzelf spreek, ik ga met meer dan 10 Turkse collega's en oud-mede studenten van de Universiteit goed om. Geen van allen zijn ze goed bevriend of familie van elkaar, dus dat verband is er niet. En allemaal, op 1 Duitse na, gaan ze vrijwel elk jaar naar Turkije op vakantie, wel of geen familie daar.
Meerdere keren gehoord van operaties in het ziekenhuis Turkije, want het is in Nederland allemaal veel minder goed, volgens hen.
En natuurlijk de obsessieve focus op Turkse TV, kranten, popsterren, muziek, vrienden en kennissen, Turkse politiek (ze gaan relatief massaal stemmen), etc.
Veel mensen, waaronder veel Nederlanders vinden het maar 'normaal' dat je zulke banden onderhoudt met het vaderland van je verre voorouders. Maar dat is het natuurlijk niet, zeker niet als je het relatief bekijkt. Welk volk in deze wereld is zo gehecht aan het land van voorouders als de Turken? Ziet iemand Nederlanders in pak-em-beet Zuid-Afrika, 3e of 4e generatie massaal naar de stembussen gaan om Roemer, Rutte of Wilders te stemmen?
Of dat de aanwezigen Joden in Turkije, aldaar de straat op gaan om te protesteren voor of tegen Netanyahu?
Dat pure gehecht zijn is nog tot daar aan toe. Maar als Turkije dan ook nog eens bewonderde en populaire leider heeft die keer op keer publiekelijk zijn volgelingen en volk en hun nageslacht oproept om niet te assimileren/integreren in Europa, daar duidelijk linksom of rechtsom gehoor aan wordt gegeven en dat Turkije ook nog eens miljarden stopt in Diyanet dat via moskeeën populistische praat over Turkije verspreid dan wordt eigenlijk niemand vrolijk van een grote groep Turken in haar of zijn land.
En daar sloeg mijn vorige post ook op. Als blijkt, en dat blijkt, dat Turken bar slecht integreren, na zoveel generaties, in welk land ter wereld dan ook. Dan moeten ze echt eens stoppen de schuld altijd maar bij een ander te zoeken en de hand in eigen boezem te slaan en na te gaan wat ze nu echt willen. Meedoen in je nieuwe vaderland of toch maar gewoon terug naar Turkije?
Grote Nederlandse media schreven na de coup dat "we dachten dat Turken wel goed geintegreerd waren". Ik weet niet wie die 'we', maar dat zijn ieder geval mensen met een wel hele idealistische weg-kijk pet op. Sinds wanneer zijn duizenden mensen die meer de media van het land van hun voorrouders volgen dan eigen media geintegreerd? En sinds wanneer kun je spreken van echte deelname aan de samenleving als er duizenden notabene wel komen opdraven voor de Turkse maar niet voor de Nederlandse stembus. Dat is leven in een topgrafische schijnwereld. En zowel voor Nederlandse, Euopese als wereldwijde begrippen onbegrijpelijk.
[
Voor 11% gewijzigd door
Malarky op 18-01-2017 19:28
]