Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Goede vraag. Van PFAS etc is bekend dat het eigenlijk niet opgenomen wordt door het lichaam als het van de pan loskomt (dus in = uit) maar dat het na verdere degradatie (als in kleiner nano stukjes) via vis en vlees wel degelijk nestelt in organen, net zoals andere micro plastics/kunststoffen.
Van de aanbaklaag die jezelf creëert in een plaatstalen pan zou je inderdaadn kunnen zeggen dat het een aangebrande polymeer is, en daar vindt het voedingscentrum wel wat van (maar dan die op vlees etc)
https://www.voedingscentr...ziek-worden-in-eten-.aspx

Zelf ben ik van mening dat als je gewoon normaal doet, dus ook met plaatstaal, je inname minimaal is en niet alles leidt tot een latere dood. De risico factoren van koken met een pan zijn vermoed ik vele male kleiner dan leefstijl en woonlocatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• onlime
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-11 22:36
Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:21:
Heb ondertussen een boze vrouw vanwege RVS koekenpannen. Had een Ikea Sensuell gekocht als vervanger van een oude koekenpan. Ook samen filmpjes gekeken en tips + tricks meegegeven om te kijken hoe om te gaan met de pan. Maar met enige regelmaat ging het mis en bakte de boel volledig aan als zij aan het koken was.

Ik kook zelf beduidend minder vaak maar mij lukte het vaak wel gewoon om vlees of vis goed te bereiden. Maar goed, nu de opdracht gekregen om toch maar weer anti-aanbak koekenpannen te kopen. Helaas...
En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:17
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)

[ Voor 52% gewijzigd door Barleone op 11-11-2025 22:18 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:57
onlime schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:45:
[...]

En nu nog even plaatstaal kopen waarmee je vrouw veel minder last van aanbakken zal hebben? Voor je weer een pan met antiaanbaklaag koopt en voorlopig geen volgende poging kunt doen gezien de discussie?

Bij Ikea nu 28 cm plaatstalen koekenpan voor maar 24 euro dus prima prijs om nog te proberen of het voor haar werkt. https://www.ikea.com/nl/n...n-koolstofstaal-20581333/
Het hele rvs heeft het afgedaan. Mag zelfs niet keramiek in huis halen dus helaas.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:57
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
Mooie reply, maar mijn vraag zit em vooral in het vergelijk tussen pannen anti aanbak lagen. Dan doet woonomgeving ofzo daar als factor even niet in mee.

@onlime
De WAF factor van antiaanbak pannetjes is nu eenmaal gemiddeld hoger dan van plaatstaal.

@Robkazoe
Goed geprobeerd, ik zou nog zeggen: ga eens samen aan het fornuis en hopelijk mag je haar dan een beetje coachen. Maar zo niet, choose your battles, dit is toch maar gewoon een pan. Koop voor haar verjaardag dan wel jaarlijks een nieuwe gladde :)
Ik ga dit gevecht ook niet aan. Koop wel de pan die ze wilt en voor mijzelf wel een mooie pan voor op het kerst lijstje. Als ik zelf moet koken gebruik ik die wel. Vind het zelf ook wel mooi om te leren om met rvs aan de slag te gaan en ik haal er wel plezier uit.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:13:
@franssie
<>
Prima dan, en dan maakt het ook niet uit wat je kiest toch?
Het is dan toch allemaal even slecht - of goed, afhankelijk van wat je wil lezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:52
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:15:
Nou, het is omgezet in een polymeer. Dat is geen olie meer natuurlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook staal met arachide ingebrand, maar ik kan me niet voorstellen dat dat maar zo onschuldig is als je het binnenkrijgt.
Als je de polymerisatie netjes hebt gedaan dan krijg je, als het oplost door een bijvoorbeeld een zuurtje (hydrolyse), een monoglyceride en wat vrije vetzuren, geloof ik. Vergelijkbaar met E471, een emulgrator.
De meeste gevaarlijke compounds (aldehyden) zijn verdwenen tijdens het uitdampen.

Als je een niet drogende olie gebruikt (zonnebloem, arachide) dan zijn die aldehyden juist nodig om de veel kortere polymeren samen te binden tot een grotere polymeerketting. Als je die laag oplost komt dat dus weer vrij.

Die hoeveelheden zijn natuurlijk wel minimaal gezien je het over een miniscuul dun laagje hoort te hebben.
Tijdens normaal bakken en braden creeer je ook aldehyden (hopelijk niet te veel), en dat krijg je allemaal binnen tenzij je van de grijze gehaktballen club bent.

Het belangrijkste verschil tussen de twee methoden zit 'm in het gebruik van het rookpunt, dat is het punt waarop er ontiegelijk veel stoffen vrij komen die niet zo goed voor je zijn.

- knip -

• Raymond P
Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:37:
[...]

Het hele rvs heeft het afgedaan. Mag zelfs niet keramiek in huis halen dus helaas.
Ah, maar als je nu een mooie Tefal anti-aanbak pan aanschaft?
Of is jouw exemplaar geen fan van trukeren en misleiding? :+

- knip -

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56

Dennis1812

Amateur prutser

Robkazoe schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:38:
[...]

Ik ga dit gevecht ook niet aan. Koop wel de pan die ze wilt en voor mijzelf wel een mooie pan voor op het kerst lijstje. Als ik zelf moet koken gebruik ik die wel. Vind het zelf ook wel mooi om te leren om met rvs aan de slag te gaan en ik haal er wel plezier uit.
Dan gewoon naar de action en de goedkoopste Tefal pakken. Als je vrouw kookt elke 6 maanden vervangen.
En zelf elke dag koken met RVS. En je vrouw verbannen uit de keuken?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Barleone schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:06:
@Gonadan
Oprechte interesse vanwege bijvoorbeeld zo’n tomaat vergissing die je laag sloopt. Als je dat opeet, wat dan?
Want we klagen allemaal terecht over de tefalletjes, maar ook je ingebrande laag verliest natuurlijk weleens hier en daar deeltjes
In theorie zou je het zo kunnen zien, maar er is wel een verschil tussen een flinterdunne laag schone natuurlijke olie die in beginsel blijft zitten tenzij je hem met zuren bewust oplost, en een brokkelende fysieke chemische antiaanbaklaag uit de fabriek.

Stoffen zijn niet inherent schadelijk, het is de dosis die bepaalt of iets slecht voor je is. Wanneer je je zorgen gaat maken om de eventuele gevolgen van een natuurlijke antiaanbaklaag dan hoop ik dat je bijzonder goed kunt koken want één keer iets een beetje te heet laten worden en je hebt al veel meer schadelijke stoffen gecreëerd dan je ooit van je natuurlijke anti-aanbaklaagje los zult kunnen weken. ;)

De PFAS discussie heeft weer een andere insteek mede omdat daar veel meer bronnen van zijn dan pannen alleen, dat is ook een soort optelsom.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:56:
[...]

In theorie zou je het zo kunnen zien, maar er is wel een verschil tussen een flinterdunne laag schone natuurlijke olie die in beginsel blijft zitten tenzij je hem met zuren bewust oplost, en een brokkelende fysieke chemische antiaanbaklaag uit de fabriek.

Stoffen zijn niet inherent schadelijk, het is de dosis die bepaalt of iets slecht voor je is. Wanneer je je zorgen gaat maken om de eventuele gevolgen van een natuurlijke antiaanbaklaag dan hoop ik dat je bijzonder goed kunt koken want één keer iets een beetje te heet laten worden en je hebt al veel meer schadelijke stoffen gecreëerd dan je ooit van je natuurlijke anti-aanbaklaagje los zult kunnen weken. ;)

De PFAS discussie heeft weer een andere insteek mede omdat daar veel meer bronnen van zijn dan pannen alleen, dat is ook een soort optelsom.
Hoe denk je dat ze in de fabriek een anti aanbak laag maken? De wetten van de natuur en scheikunde zijn bij ons thuis niet ineens anders hoor ;)

• Raymond P
olafmol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:59:
[...]

Hoe denk je dat ze in de fabriek een anti aanbak laag maken? De wetten van de natuur en scheikunde zijn bij ons thuis niet ineens anders hoor ;)
Volgens mij is het wel duidelijk dat hier onderscheid wordt gemaakt tussen een thuis gemaakte polymeer bestaand uit enkel vetzuren en de in de fabriek gemaakte polymeer bestaand uit fluorethyleen om twee uitersten te nemen.

De wetten zijn niet anders, maar ik zou mij thuis niet wagen aan die laatste. En ik ben nogal onbezonnen. :+

- knip -

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-11 22:13
Misschien een domme vraag: kunnen glazen deksels met stalen rand zonder problemen op plaatstalen pannen gebruikt worden?
Is er een type deksel wat het best matcht met plaatstaal , of draait het enkel om de diameter?

Ik overweeg een goedkope Lodge gietijzeren pan, kun je daarin zonder problemen (zure) sauzen maken zonder de seasoning / anti aanbaklaag kapot te maken?
Ik heb nu ervaring met een de Buyer plaatstalen koekenpan, maar daarin verdwijnt de seasoning door zure sauzen, dus zoek een pan voor de sauzen :)

• zacht
  • Niet online
Piemol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:02:
Misschien een domme vraag: kunnen glazen deksels met stalen rand zonder problemen op plaatstalen pannen gebruikt worden?
Is er een type deksel wat het best matcht met plaatstaal , of draait het enkel om de diameter?
Als het maar past. Zelf heb ik zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrQGI06sghTFC49DqgoMa_KQPR0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TQX0ZtOpsiRUwvQ3JbU9nLaF.png?f=user_large
Een glazen deksel met brede siliconen rand, die op vrijwel al mijn pannen past.

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:29
Deruxian schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:31:
Iemand een tip voor een koekenpan met anti-aanbaklaag die geen gevaarlijke stoffen kan afgeven? Ook geschikt voor hogere temperaturen. Idealiter gewoon vaatwasser maar hoeft niet per se.

Mag dan zeker wat kosten..

Ik heb bv een debuyer pan en een Creuset. Toppers maar wel wat regels qua onderhoud etc

Deze moet voor de rest van het gezin erg “simpel” zijn.

Zie dat er redelijk wat online aangeboden wordt. Met name stukje gezondheid wel belangrijk
Pan in vaatwasser is nooit een goed idee, zelfs de anti aanbak en keramische prut doe je er beter niet in.

Ik heb voor jouw doel al jaren een giet aluminium pan. Dat is wat je zoekt. Altijd en voor iedereen non stick voor vis, eitjes en pannenkoeken ideaal en geen laag. Wel prijzig maar dat vond je niet erg.

Vroeger was het merk Woll maar dat schijnt tegenwoordig minder en Chinees te zijn. Daarom heeft kookpunt mij een Eurolux aangeraden. En die voldoet prima! Ik zie dat ze wat moeilijker verkrijgbaar zijn, maar via bol.com is ie nog te krijgen: Bekijk Eurolux Multifunctionele Koekenpan 28 cm - Afneembare Steel - Geschikt voor Alle Warmtebronnen op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik heb de meeste verloren omdat noord/zuid Amerikaanse gasten had die ze op maximaal
Vermogen inductie zetten en weglopen omdat het keramische daar half de power heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 12-11-2025 16:40 ]

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door borgdaville op 12-11-2025 16:39 ]

• zacht
  • Niet online
borgdaville schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:28:
[...]
Vroeger was het merk Woll maar dat schijnt tegenwoordig minder en Chinees te zijn. Daarom heeft kookpunt mij een Eurolux aangeraden. En die voldoet prima! Ik zie dat ze wat moeilijker verkrijgbaar zijn, maar via bol.com is ie nog te krijgen: Bekijk Eurolux Multifunctionele Koekenpan 28 cm - Afneembare Steel - Geschikt voor Alle Warmtebronnen op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Die pan heeft een keramische anti-aanbaklaag.

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

zacht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:59:
[...]

Die pan heeft een keramische anti-aanbaklaag.
Dat is ook schadelijk/giftic?

• zacht
  • Niet online
Deruxian schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Zover ik weet niet, maar die gaat uiteindelijk ook kapot.

• Raymond P
Deruxian schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:30:
[...]

Het laagje is silicumdioxide, opgespoten als een gel en gebakken.
Als je je pan vermaalt tot een poeder en probeert te snuiven is het best gevaarlijk spul. :p

Silicumdioxide heeft ook een E nummer (E551) en wordt gebruikt als antiklontermiddel bij bijvoorbeeld geraspte kaas en koffiemelkpoeder.

- knip -

• Deruxian
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Raymond P schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:48:
[...]

Als je je pan vermaalt tot een poeder en probeert te snuiven is het best gevaarlijk spul. :p

Silicumdioxide heeft ook een E nummer (E551) en wordt gebruikt als antiklontermiddel bij bijvoorbeeld geraspte kaas en koffiemelkpoeder.
Haha oké
Bedankt voor het meedenken
Dan komt deze denk ik het beste in de buurt van wat ik zoek!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:46
Bij PFAS moet ook niet vergeten worden wat voor vervuiling er komt kijken bij het productieproces: Chemours (aka DuPont) vervuilt ons drinkwater met o.a. GenX

Ongeacht de schadelijkheid van het gebruik van zo'n pan zou dat reden genoeg moeten zijn om een ander materiaal te overwegen.

• borgdaville
zacht schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:36:
[...]

Zover ik weet niet, maar die gaat uiteindelijk ook kapot.
Keramische coating heb ik in een andere pan, dat is zo'n harde gladde coating dat heeft deze Eurolux zeker niet. Wellicht zit er wel iets van koken in. Dit is mijn 3e in 25 jaar, waarvan de eerste was afgeschreven doordat hij niet op inductie werkte (gebruik ik nog steeds op de bbq), de andere afgeschreven omdat hij was kromgetrokken doordat hij te lang op maximaal vermogen had gestaan, en de derde nu een paar jaar verder is nog als nieuw, dit terwijl er gewoon met metalen keuken spatels inkan (snijden zou ik niet doen). Dus vast kan ie wel kapot, maar daar doe je denk ik bij dagelijks misbruik 10 jaar over.

• zacht
  • Niet online
borgdaville schreef op donderdag 13 november 2025 @ 06:59:
[...]

Keramische coating heb ik in een andere pan, dat is zo'n harde gladde coating dat heeft deze Eurolux zeker niet. Wellicht zit er wel iets van koken in. Dit is mijn 3e in 25 jaar, waarvan de eerste was afgeschreven doordat hij niet op inductie werkte (gebruik ik nog steeds op de bbq), de andere afgeschreven omdat hij was kromgetrokken doordat hij te lang op maximaal vermogen had gestaan, en de derde nu een paar jaar verder is nog als nieuw, dit terwijl er gewoon met metalen keuken spatels inkan (snijden zou ik niet doen). Dus vast kan ie wel kapot, maar daar doe je denk ik bij dagelijks misbruik 10 jaar over.
Er zit wel degelijk een keramische coating in, al herken je het wellicht niet zo, maar alle Eurolux pannen hebben die laag. Het is ook geen puur aluminium, anders deed hij het simpelweg niet op inductie. Er is iets van ijzer toegevoegd na het gieten.

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:48
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet ik van gas naar inductie. Mijn huidige kookpannen zijn van Ikea en die zijn best wel dun. Wel gebruik ik ze met plezier maar wil mijzelf trakteren op iets moois.

Zat te kijken naar kookpannen van Demeyere maar die in België zijn gemaakt zijn behoorlijk aan de prijs. Geloof wel dat het topspul is maar dat heb ik er niet voor over. Diverto 3 is betaalbaarder maar gemaakt in China. Zijn het alsnog degelijke pannen en die prijs waard? Kijk ik verder dan zeggen mij heel veel merken helaas niks zoals Sola, Zwilling, Beka, Kuhn Riko, etc.

Qua looks vind ik de Le Creuset Magnetik pannen erg mooi. Ook uit China en duurder dan Diverto 3. Valt er te zeggen dat de Demeyere die niet in België zijn gemaakt toch degelijker gemaakt zijn?

• Raymond P
De Sensuell is in de aanbieding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVp_y2-NOy0fpEJkd1Uaq__BQOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gW2szAHE3IV1dcoVd2UwdEzI.jpg?f=fotoalbum_large

- knip -

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Antiklonter in geraspte kaas? En dat terwijl ze al bakken zetmeel toevoegen om te voorkomen dat het klontert. Althans, dat is de uitleg, maar ondertussen is zetmeel soms zelfs het hoofdbestanddeel geworden en kan de 'kaas' wel tussen aanhalingstekens. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Piemol schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:02:

Ik overweeg een goedkope Lodge gietijzeren pan, kun je daarin zonder problemen (zure) sauzen maken zonder de seasoning / anti aanbaklaag kapot te maken?
Ik heb nu ervaring met een de Buyer plaatstalen koekenpan, maar daarin verdwijnt de seasoning door zure sauzen, dus zoek een pan voor de sauzen :)
Op zich moet dat allemaal prima kunnen, ik leg meestal ook een kookpandeksel erop. Die heb ik in verschillende maten en zo past er vaak ook wel één op de koekenpan.
Ondanks dat het gehard glas zal zijn zou ik alleen wel uitkijken met temperaturuverschillen. Als je gewoon wat wilt afdekken is het geen probleem, maar heb je de boel tandjesheet tot walmen toe gestookt en je legt er je koude glazen deksel op dan durf ik niet te garanderen dat dat altijd goed zal gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Raymond P
Gonadan schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:59:
[...]

Antiklonter in geraspte kaas? En dat terwijl ze al bakken zetmeel toevoegen om te voorkomen dat het klontert. Althans, dat is de uitleg, maar ondertussen is zetmeel soms zelfs het hoofdbestanddeel geworden en kan de 'kaas' wel tussen aanhalingstekens. :D
Och, ik zie dat ze nu inderdaad vooral aardappelzetmeel en cellulose gebruiken. (Het is niet een product wat ik regelmatig in m'n handen heb.)

- knip -

• borgdaville
D. Ninjai schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:21:
Ik ga binnenkort verhuizen en dan moet ik van gas naar inductie. Mijn huidige kookpannen zijn van Ikea en die zijn best wel dun. Wel gebruik ik ze met plezier maar wil mijzelf trakteren op iets moois.

Zat te kijken naar kookpannen van Demeyere maar die in België zijn gemaakt zijn behoorlijk aan de prijs. Geloof wel dat het topspul is maar dat heb ik er niet voor over. Diverto 3 is betaalbaarder maar gemaakt in China. Zijn het alsnog degelijke pannen en die prijs waard? Kijk ik verder dan zeggen mij heel veel merken helaas niks zoals Sola, Zwilling, Beka, Kuhn Riko, etc.

Qua looks vind ik de Le Creuset Magnetik pannen erg mooi. Ook uit China en duurder dan Diverto 3. Valt er te zeggen dat de Demeyere die niet in België zijn gemaakt toch degelijker gemaakt zijn?
Ik ben heel tevreden met deze: https://inoxibar.com/en/22-professional-line

Vast in China gemaakt, maar top kwaliteit voor een klein prijsje.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Hoe kan ik een plaatstaal pan met bakvet residu van spekreepjes schoon krijgen? Het pannetje heb ik ingebrand met olei. Vlees en ei bakken gaat toppie. Spekreekpjes voor in de stampot laten steevast een dikke vette witte aanslag achter die ik met heet water niet weg krijg.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:46
Apollyon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:08:
Hoe kan ik een plaatstaal pan met bakvet residu van spekreepjes schoon krijgen? Het pannetje heb ik ingebrand met olei. Vlees en ei bakken gaat toppie. Spekreekpjes voor in de stampot laten steevast een dikke vette witte aanslag achter die ik met heet water niet weg krijg.
Stomme vraag, maar is je water/boiler wel heet genoeg?

Ik bak regelmatig spekreepjes in een plaatstaal pan, en laat daarna de pan 1-2u op het fornuis staan tot ik de boel opruim. De witte vetlaag spoel ik er met een gewone kraan zo vanaf als die eenmaal heet is. Voor de vorm haal ik de afwasborstel er nog een keer doorheen.

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-11 10:58
Ik gebruik heet water uit de boiler met de zachte kant van een schuursponsje. De boiler water is na 10 seconden erg heet. Ik heb ook geprobeerd water in de pan te laten koken op het fornuis. Het blijft moeilijk de witte aanslag weg te krijgen.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Raymond P
De RVS pannenspons. :)
Afbeeldingslocatie: https://static.ah.nl/dam/product/AHI_645f3251476e535f526b61484d5146396333414f6c51?revLabel=1&rendition=800x800_JPG_Q90&fileType=binary

- knip -

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Apollyon schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:58:
Ik gebruik heet water uit de boiler met de zachte kant van een schuursponsje. De boiler water is na 10 seconden erg heet. Ik heb ook geprobeerd water in de pan te laten koken op het fornuis. Het blijft moeilijk de witte aanslag weg te krijgen.
Supermarkt spekjes zeker? Die staan hier notair bekend. Geen idee wat er precies in zit, maar ze geven vaak een enorme bende in pannen. Bij sommigen gaat het goed, bij anderen laten ze veel rommel achter. Ik bak ze alleen in RVS, niet in plaatstaal.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-11 19:53
Apollyon schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:08:
Ik doe meestal na het bakken de pan goed heet opstoken en er een beetje (kook)vocht in. Dan is de pan direct schoon. Heb je gelijk een slappe jus, gooi ik bij de stamppot. Je kan het ook weggoien

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

Silicumdioxide heet gewoon silica, staat bekend als kwarts, en is op de meeste plekken op aarde het hoofdbestanddeel van zand.
Er wordt onder meer glas van gemaakt, en keramiek is in essentie niets anders dan een harde laag glas ergens op - of het nou tegeltjes zijn of een pan :P

Het is inert, dus op zich zou je het prima kunnen snuiven - maar dan moet je het wel heel goed fijn malen, want ej wilt geen glassplinterjes snuiven, inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door Dido op 17-11-2025 11:21 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Raymond P
@Dido Exact, er is altijd wel een manier te bedenken om het loodje eraan te leggen. :+

- knip -

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:56

Dennis1812

Amateur prutser

Toen wij 9 jaar geleden gingen samenwonen bakvormen van de AH gekocht. Gewoon standaard spul. Deed wat het moest doen. En vele nog steeds. Alleen de cake bleek het populairste baksel hier.

Ik zoek een nieuw cakeblik dus. Zonder PFAS. Wat deze vast wel heeft. En dat is ongezond natuurlijk.
Zijn er gouden standaarden qua maten? Materiaal graag het gezondste bij voorkeur..

Tips?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:46

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dennis1812 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:34:
Toen wij 9 jaar geleden gingen samenwonen bakbornen van de AH gekocht. Gewoon standaard spul. Deed wat het moest doen. En vele nog steeds. Alleen de cake bleek het populairste baksel hier.

Ik zoek een nieuw cakeblik dus. Zonder PFAS. Wat deze vast wel heeft. En dat is ongezond natuurlijk.
Zijn er gouden standaarden qua maten? Materiaal graag het gezondste bij voorkeur..

Tips?
Ik zou zelf gewoon voor plaatstaal gaan, maar bijvoorbeeld Pyrex is ook een optie. De keuze is reuze, ook in anti aanbak materiaal wat voor een cakeblik qua duurzaamheid minder relevant is omdat je veel minder slijtage hebt dan bij een pan.

Specs

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste