Koken: De juiste pan kiezen - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GerbrandR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:04
Bij Coolblue hebben ze deze Rvs koekenpan van KitchenAid voor een nette prijs.

KitchenAid Multiply Koekenpan 24 cm

Voor €33,99. De voordeligste bij een andere webwinkel is gauw €40 duurder.

Ik heb hem besteld omdat ik een nieuwe pan nodig heb voor inductie en ben benieuwd hoe het bevalt.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32

Saven

Administrator

royduin schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:00:
Zie deze net langskomen: https://www.kickstarter.com/projects/barecookware/everpan, is dit een nieuwe techniek? Ik heb wat Greenpan pannen maar die houden het nog geen 2 jaar vol. Ook Carbon Steel pannen erbij, top maar een tomaten sausje daarin... is dit dan de uitkomst?
duvekot schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 17:15:
[...]

[Afbeelding]

Dus het is een dunne laag titanium aangebracht op een dunne laag RVS .. met daaronder een laag aluminium .. en aan de buitenkant ook RVS.

Dat RVS hebben ze nodig voor de inductie werking, aluminium voor de hitte verspreiding .. en blijkbaar weer RVS om daar dan titanium op de "plakken". Ik denk dat die RVS lagen dunner zijn en de aluminium laag dikker om het lagere gewicht te bereiken.

Een normale RVS 3-ply pan heeft de zelfde RVS/Aluminium/RVS combinatie .. Maar het staat en valt dan dus ook met de afdichting aan de randen zodat het aluminium niet bloot komt te liggen en gaat corroderen zeker als alles dunner is.

En wel jammer dat ze RVS en Carbon Steel niet ook aan die slijtage test hadden onderworpen. En RVS en Carbon Steel zijn natuurlijk ook "100% PFAS vrij". En Carbon Steel is ook nog eens slechts 1 materiaal.

Met een Ikea RVS pan doe je waarschijnlijk net zo lang mee .. en is toch stukken goedkoper
Volgens mij is het voordeel toch vooral geen pfas maar wel anti-aanbak. In tegenstelling tot alleen rvs? Dus al slijt die titanium laag met de tijd, dan is het hetzefde als een teflonpan toch?

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:07
Saven schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:33:
[...]

[...]

Volgens mij is het voordeel toch vooral geen pfas maar wel anti-aanbak. In tegenstelling tot alleen rvs? Dus al slijt die titanium laag met de tijd, dan is het hetzefde als een teflonpan toch?
Als je bedoelt dat je dan in beide gevallen een onbruikbare pan hebt: niet helemaal.
RVS 304 presteert ietwat anders dan 18/10, maar daar is nog wel op te koken. Al zal je met de tijd ongetwijfeld putcorrosie krijgen.
Als de PTFE verdwijnt dan zit je op aluminium, dat bakt totaal anders. Het is ook niet echt aan te raden, van met PTFE gecoate pan naar uniform blank aluminium is geen fraai proces.

- knip -

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32

Saven

Administrator

Raymond P schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Als je bedoelt dat je dan in beide gevallen een onbruikbare pan hebt: niet helemaal.
RVS 304 presteert ietwat anders dan 18/10, maar daar is nog wel op te koken. Al zal je met de tijd ongetwijfeld putcorrosie krijgen.
Als de PTFE verdwijnt dan zit je op aluminium, dat bakt totaal anders. Het is ook niet echt aan te raden, van met PTFE gecoate pan naar uniform blank aluminium is geen fraai proces.
In hoeverre is "Everpan is designed to last a lifetime. With its all-metal design, it doesn't have any parts that wear or break down." en "Is Everpan as slippery as chemically coated pans? No, nothing chemical-free is. Is it non-stick enough for everyday cooking? Yes. Does it stay that way forever? Also yes." dan onzin? Gaat zo'n titanium laag met putjes echt maar een jaartje mee?

[ Voor 12% gewijzigd door Saven op 30-08-2026 11:16 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:07
@Saven Ik heb geen ervaring ermee, en kan niets zeggen over de duurzaamheid.
M'n reactie was een antwoord op je hypothetische scenario.

Je mag je overigens wel afvragen wat de meerwaarde van een laagje titanium is ten opzichte van RVS.
Imho is dat namelijk ook voldoende non-stick voor dagelijks gebruik. En RVS zal (ook) de gehele levensduur hetzelfde blijven.
Je zult met een titanium laagje alsnog een leercurve hebben die vergelijkbaar zal zijn met RVS.
En mocht je bak perikelen hebben dan zal je voor titanium minstens net zo veel moeite moeten doen om het weer schoon te krijgen als voor RVS.

- knip -

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste