I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Getest 8n een Landsl huisje, dus dan moet het degelijk spul zijn voor alle horken die er gebruik van maken.
Op Bol zou de anti aanbak emaille moeten zijn, terwijl het er toch echt meer Teflon uit ziet.
Iemand ervaring ermee?
https://www.bol.com/nl/nl...ist_Middle.0.ProductTitle
Schoonmoeders heeft koekenpannen van Cook&Pan type: Honey,
Met honingraat structuur, maar ik vraag me af of dit een gimmick is of daadwerkelijk iets toevoegt.
[ Voor 13% gewijzigd door elektriekert op 07-03-2026 21:06 ]
Het zal geen emaille laag zijn gezien het een aluminium pan is. Wellicht keramisch, who knows.
- knip -
Bottom Line: Which Stainless Steel Frying Pan Is the Best?
- If money isn’t a factor, Demeyere Atlantis Proline and Hestan NanoBond are the top two overall stainless steel frying pans. Go with Demeyere for the heat retention (166°F, 2nd best), 7-ply construction, and excellent induction performance. Go with Hestan NanoBond if you want a lighter, more responsive pan with hard, scratch-resistant surface, flush rivets, sealed rims, and an oven-safe rating of 1050°F.
- In the $100 to $200 range, Made In, All-Clad D3 Everyday, and Heritage Steel Eater Series are the safest long-term buys.
- Under $100, Cuisinart MultiClad Pro is the clear winner. It has one of the best handles, a 9.7-inch cooking surface, sealed rims, and dependable performance — all for $90.
- I don’t recommend 360 Cookware because it’s expensive, and its main selling point, the vapor cooking feature, actually burned my food during testing. It didn’t deliver better results, and it complicates something that should be simple. The Caraway Stainless Steel is overpriced for what you get. Hestan CopperBond is beautifully made and feels premium in every way, but it doesn’t outperform pans that cost far less. And while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
Ja ...hier de video versie van 9 dagen geleden.nl_umpire schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
"I Tested 31 Stainless Steel Frying Pans: These Are the Best & Worst" : https://prudentreviews.com/best-stainless-steel-frying-pan/
Bottom Line: Which Stainless Steel Frying Pan Is the Best?
- If money isn’t a factor, Demeyere Atlantis Proline and Hestan NanoBond are the top two overall stainless steel frying pans. Go with Demeyere for the heat retention (166°F, 2nd best), 7-ply construction, and excellent induction performance. Go with Hestan NanoBond if you want a lighter, more responsive pan with hard, scratch-resistant surface, flush rivets, sealed rims, and an oven-safe rating of 1050°F.
- In the $100 to $200 range, Made In, All-Clad D3 Everyday, and Heritage Steel Eater Series are the safest long-term buys.
- Under $100, Cuisinart MultiClad Pro is the clear winner. It has one of the best handles, a 9.7-inch cooking surface, sealed rims, and dependable performance — all for $90.
- I don’t recommend 360 Cookware because it’s expensive, and its main selling point, the vapor cooking feature, actually burned my food during testing. It didn’t deliver better results, and it complicates something that should be simple. The Caraway Stainless Steel is overpriced for what you get. Hestan CopperBond is beautifully made and feels premium in every way, but it doesn’t outperform pans that cost far less. And while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
duvekot schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:24:
Een Amerikaanse review van 31 RVS pannen
[YouTube]
Lijkt alsof embed kapot is of zo .. hier de link:
https://youtu.be/v7aJzlRXHnw
De koekenpan 28cm deed het goed. De kleine koekenpan van 20cm en wok deden het niet goed.
Kregen er geen hitte in.
Nu nieuwe pannen van Hema. Wow.
De koekenpan wordt op dezelfde stand als de tefalpannen veel warmer.
Ook de kleine koekenpan wordt nu echt heet.
Vanavond de wok eens testen.
Als die ook zo goed is, koop ik nooit meer tefal
Het belangrijkste detail laat je wegp.d.akkerman schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:27:
4 jaar geleden nieuwe keuken genomen met inductie plaat van atag. Toen ook nieuwe pannen van tefal.
De koekenpan 28cm deed het goed. De kleine koekenpan van 20cm en wok deden het niet goed.
Kregen er geen hitte in.
Nu nieuwe pannen van Hema. Wow.
De koekenpan wordt op dezelfde stand als de tefalpannen veel warmer.
Ook de kleine koekenpan wordt nu echt heet.
Vanavond de wok eens testen.
Als die ook zo goed is, koop ik nooit meer tefal
Mijn oude Tefal pannenkoeken/crepes pan heeft een automatische warmteregeling als je het vermogen hoog genoeg zet.
Doet zichzelf verwijderen en weer terugplaatsen van/op de inductieplaat...
[ Voor 63% gewijzigd door Raymond P op 21-03-2026 12:55 ]
- knip -
Grappig. Als zn review kijk denk ik: die pan moet ik hebben en vervolgens raad hij hem niet aan omdat hij het handvat stom vindt.nl_umpire schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:44:
"I Tested 31 Stainless Steel Frying Pans: These Are the Best & Worst" ..while IKEA 365 delivered excellent controlled test results, the handle is a deal breaker for me.
Als bezitter van deze pan snap ik hem wel een beetje. Het is een geweldige pan, maar ik heb geen idee hoe de toekomst van die handvatten eruit gaat zien. Ze zijn hol met een opening die te klein is om makkelijk af te drogen, maar groot genoeg om water ruim de kans te geven.drvinnie schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 21:13:
[...]
Grappig. Als zn review kijk denk ik: die pan moet ik hebben en vervolgens raad hij hem niet aan omdat hij het handvat stom vindt.
Desalniettemin ben ik nog steeds blij met mijn aankoop.
Heb je fotos?ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Iemand geniale tips hoe je een RVS pan schoonmaakt? Vooral de buitenkant. Ik heb het nu met een wonderspons gedaan aan de buitenkant en dat ging bijzonder snel. Ik weet alleen niet of de wonderspons voor in de pan veilig genoeg is. Ik las online staalwol, gevoelsmatig kras je daarmee de pan al is dat denk ik een verkeerde gedachte.
Niet meer, het is nu schoon. Meer voor de toekomst.
Dan was het dus waarschijnlijk primaViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Niet meer, het is nu schoon. Meer voor de toekomst.
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kruidvat ovenreiniger.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Iemand geniale tips hoe je een RVS pan schoonmaakt? Vooral de buitenkant. Ik heb het nu met een wonderspons gedaan aan de buitenkant en dat ging bijzonder snel. Ik weet alleen niet of de wonderspons voor in de pan veilig genoeg is. Ik las online staalwol, gevoelsmatig kras je daarmee de pan al is dat denk ik een verkeerde gedachte.
En anders gewoon een rvs pannenspons.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met heet water afspoelen na het koken en dan wat heet water even in de pan laten staan. Daarna veeg je het meeste uit de pan zo weg. Een beetje azijn kan helpen. Zoniet, dan Barkeepers Friend, dit spul maakt bij mij de pan helemaal (van binnen en buiten) schoon.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Fwiw: ze worden gemaakt door melamine met formaldehyde te combineren. Ze zijn dus zeker niet eetbaar.franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:32:
Wonderspons is dacht ik best veilig, zeker aan de buitenkant (want hoe voedselveilig die dingen zijn weet ik niet).
Zolang je ze gebruikt hoe je ze hoort te gebruiken en het oppervlak (uiteindelijk) daadwerkelijk volledig schoon krijgt kan het, volgens mij, prima op de binnenkant van RVS.
Naar mijn ervaring is dat wel veel te arbeidsintensief.
@ViezeVis Bovenop de Kruidvat spray (natronloog), barkeeper's friend (schuurmiddel met oxaalzuur) en ordinaire Cif of een andere manier van mechanisch verwijderen kan je ook een dedicated RVS reiniger gebruiken.
Wel eentje specifiek geschikt voor pannen pakken (BK, Demeyere, HG), zodat er geen laagje achterblijft.
- knip -
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Koop er eentje en geef een mooie review hiersfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Rvs koekenpan in de aanbieding bij de Lidl, zou het wat zijn? https://www.lidl.nl/p/sil...enpan-28-cm/p100401061002
Voor een eurotje minder heb je de 24cm variant.
Grappig, wilde net dit topic opzoeken hiervoor... Ik heb hem vandaag gekocht. Let op, er zijn 2 varianten, met en zonder de coating/anti-aanbak laag - ik heb uiteraard de versie zonder anti-aanbaklaag, al staat er nergens PFAS vrij.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Rvs koekenpan in de aanbieding bij de Lidl, zou het wat zijn? https://www.lidl.nl/p/sil...enpan-28-cm/p100401061002
In de handleiding staan een aantal dingen die ik verwarrend vond. Bijvoorbeeld:
- De pan mag niet heter mag worden dan 250 °C. Raakt de pan toch oververhit, ventileer de ruimte dan goed
- Gevaar voor krassen - werkt alleen met hout of kunststof kookgerei
- Oververhit het product niet [..] om afname van de effectiviteit van de anti-aanbaklaag te verminderen
Ik heb toevallig dezelfde pan in 24cm, die was toen iets duurder maar ook erg goedkoop. Het is een prima pan voor de prijs maar verwacht er niet veel van. Als je hem in de vaatwasser doet komt er bruine verkleuring waar de bodem geplakt zit. De handgreep is erg ergonomisch. Maar wel een prima pan als wilt beginnen met rvs en het niet zeker weet. Ook prima voor een stukje vlees (als je die niet tegen de rand laat komen).sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Vaak kloppen die handleidingen voor geen meter. Ook op een fles schoonmaakazijn staat dat het niet geschikt is voor rvs terwijl het daar juist goed voor werkt.Visitor.q schreef op woensdag 1 april 2026 @ 15:30:
[...]
Grappig, wilde net dit topic opzoeken hiervoor... Ik heb hem vandaag gekocht. Let op, er zijn 2 varianten, met en zonder de coating/anti-aanbak laag - ik heb uiteraard de versie zonder anti-aanbaklaag, al staat er nergens PFAS vrij.
In de handleiding staan een aantal dingen die ik verwarrend vond. Bijvoorbeeld:Opvallend dat ze het hebben over de anti-aanbaklaag, maar het kan zijn dat de handleiding is gemaakt voor beide producten (met + zonder) - maar zeker weten doe ik het niet. Ik ging er eigenlijk van uit dat ik met RVS ook op hoge temperatuur kan searen maar dat ventileren wijst er op dat er toch giftige dampen kunnen ontstaan, dus dat moet toch met enig beleid. Hoe dan ook, ik zocht al een tijdje een alternatief voor zuurhoudende sauzen want mijn plaatstaal pan heeft het soms helemaal gehad met die tomaten, dus dat gaan we komende dagen eens testen.
- De pan mag niet heter mag worden dan 250 °C. Raakt de pan toch oververhit, ventileer de ruimte dan goed
- Gevaar voor krassen - werkt alleen met hout of kunststof kookgerei
- Oververhit het product niet [..] om afname van de effectiviteit van de anti-aanbaklaag te verminderen
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 18/8 moet je oppassen.
[ Voor 2% gewijzigd door Raymond P op 02-04-2026 03:14 . Reden: Nummer foutje ]
- knip -
Wij hebben beiden, ongecoat en gecoat.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
De ongecoate laatst eens met een olie heet gestookt.
Dit werkt wonderbaarlijk goed als anti-aanbaklaag.
Wel op tijd herhalen nodig. En als je dan alsnog iets te lang laat aanbakken moet je de laag opnieuw aanbrengen.
De gecoate hebben we pas in het gebruik dus kan daar nog niks over zeggen.
Een anti aanbaklaag (seasoning) aanbrengen is zeg maar niet erg gebruikelijk bij RVS.... Dat doe je alleen bij plaatstaal of puur gietijzer (zonder emaille) pannen.elektriekert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:15:
[...]
Wij hebben beiden, ongecoat en gecoat.
De ongecoate laatst eens met een olie heet gestookt.
Dit werkt wonderbaarlijk goed als anti-aanbaklaag.
Wel op tijd herhalen nodig. En als je dan alsnog iets te lang laat aanbakken moet je de laag opnieuw aanbrengen.
De gecoate hebben we pas in het gebruik dus kan daar nog niks over zeggen.
Dan heb ik de kunst nog niet onder de knie van het niet laten aanbakken van (zo ongeveer alles) in de panbvk schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:22:
[...]
Een anti aanbaklaag (seasoning) aanbrengen is zeg maar niet erg gebruikelijk bij RVS.... Dat doe je alleen bij plaatstaal of puur gietijzer (zonder emaille) pannen.
Troost je, daar ben je getuige de vele reacties in dit topic niet de enige in. Bakken in RVS kent nu eenmaal een leercurve, daar ontkom je niet aan. Het voordeel is dat je elke keer weer een nieuwe bakpoging kunt wagen na het even schrobben van de pan, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld plaatstaal waarbij je wellicht het hele inbak proces opnieuw mag gaan doen als er iets fout gaat.elektriekert schreef op woensdag 1 april 2026 @ 21:44:
[...]
Dan heb ik de kunst nog niet onder de knie van het niet laten aanbakken van (zo ongeveer alles) in de pan
Wat gebeurt er dan?Raymond P schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:14:
Azijn is niet geschikt voor gebruik op RVS. Je kunt het kort ermee spoelen en goed afdoen, maar meer ook niet.
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 moet je oppassen.
Met azijn strip je vrij rap de laag (chroom oxide) dat het staal zo passief maakt.
Nu komt dat laagje ook net zo snel weer terug (zodra de pan droog/schoon is), maar als je gaat weken en/of verhitten dan gaat dat zuur de kans krijgen om te reageren met het ijzer. Die corrosie kan/zal leiden tot het etsen (al dan niet zichtbaar) van het oppervlak, en als de zuurgraad toeneemt zullen diepere putjes vormen.
Dus hoewel je zeker ff kunt spoelen/oppoetsen met een keukenazijn (vaak 4%) om het toplaag je te ontdoen van bijvoorbeeld kalkaanslag zou ik schoonmaakazijn vermijden. Dat is dubbel zo zuur en kan op kamertemperatuur al door je RVS eten.
- knip -
Ik ben meer van de saltpeterzuur en fluorwaterstofzuur als er een rvs pan aangefikt is.Raymond P schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:14:
Azijn is niet geschikt voor gebruik op RVS. Je kunt het kort ermee spoelen en goed afdoen, maar meer ook niet.
Het gros van de pannen zal gemaakt zijn met 316-ish wat er wat beter tegen kan, maar zeker met 304/308 18/8 moet je oppassen.
Dan zijn ze weer als nieuw.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ronald.42 schreef op donderdag 2 april 2026 @ 03:35:
[...]
Ik ben meer van de saltpeterzuur en fluorwaterstofzuur als er een rvs pan aangefikt is.
Dan zijn ze weer als nieuw.
Mja als je het hebt staan en er veilig mee weet te werken dan kan het allemaal natuurlijk.
- knip -
Yes heb 'm gisteren aangeschaft Kees, zal laten weten hoe ie bevaltduvekot schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:40:
[...]
Koop er eentje en geef een mooie review hier![]()
Voor een eurotje minder heb je de 24cm variant.
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Succes .. deze zou dan wat meer temperatuur vast zijn .. maar als je met de Ikea pan al aan de slag kan dan moet deze ook wel lukken.sfinx schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:29:
[...]
Yes heb 'm gisteren aangeschaft Kees, zal laten weten hoe ie bevaltHeb nog weinig ervaring met RVS pannen, tot nu toe alleen deze hapjespan in gebruik. Bodem van de pan van de Lidl is een stuk dikker in ieder geval.
Demeyere reinigingscreme werkt bij mij echt fantastisch. Ook als je echt bruine ingebrande olie in je pan hebt zitten. Zo'n fles is vrij goedkoop, en gaat lang mee. Normaal schuursponsje erbij en je krijgt bijna alles los.ViezeVis schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:57:
Ik heb die dus ook speciaal gekocht en niet het gevoel dat die beter werkt dan normaal afwasmiddel. En dat azijn de echt ingebrande smurrie goed losweekt. Maar goed ik zal het een extra kans geven als ik daarmee mijn pan niet ruïneer. @Raymond P Heb al vaker met azijn geweekt en weet niet of dit zichtbaar / merkbaar is.Koekhapperrr schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:01:
[...]
Demeyere reinigingscreme werkt bij mij echt fantastisch. Ook als je echt bruine ingebrande olie in je pan hebt zitten. Zo'n fles is vrij goedkoop, en gaat lang mee. Normaal schuursponsje erbij en je krijgt bijna alles los.
Je kunt natuurlijk prima, na het reinigen van de pan, snel spoelen met keuken (tafel/natuur/appel) azijn en met keukenpapier oppoetsen om een fris passief oppervlak te creëren (dat doe ik ook vaak).
Azijnzuur (in normale concentraties) is erg slecht in het verwijderen van vetten, eiwitten en simpele/complexe koolhydraten. M.a.w. normale verontreinigingen die je creëert tijdens koken doet het niets mee. Het helpt zelfs niet mee bij de hydrolyse, dus feitelijk gezien zou in water weken hetzelfde effect moeten hebben voor zover het om voedselresten gaat.
Wat het wel erg goed doet is minerale (kalk) aanslag verwijderen, en dat is hier dan ook de truuk om op lage temperatuur met zeer weinig vetstof een eitje te kunnen bakken in een RVS pan zonder dat het gaat plakken.
Daarvoor dient je pan immers compleet schoon te zijn.
Als je de RVS pan helemaal schoon hebt en het eitje (platvis, kipfilet, zalm op de huid, etc) alsnog plakt dan heb je waarschijnlijk last van (put) corrosie.
Dat hoeft dus niet noodzakelijk zichtbaar te zijn met het blote oog.
Het grote nadeel van een verontreinigde pan weken in een etsend middel zoals schoonmaakazijn is dat de vervuiling niet overal even dik aanwezig is. Delen van de pan worden dan (onnodig) langer aan het zuur blootgesteld.
Dit kan je allemaal nuanceren. Tot op een zekere hoogte kan je beschadiging compenseren met meer vetstof en een hogere temperatuur tijdens bakken.
Of jij het ziet/merkt of niet is natuurlijk lastig te beoordelen.
Je hebt hier wel een foto gepost van je Matfer, je zou een verse kunnen posten om te vergelijken.
Mocht je voorbeelden van mijn persoonlijke collectie van falen willen zien dan kan dat natuurlijk. Al is dat niet heel representatief, mijn keuken is een warzone waar ik vooral achteraf probeer uit te vinden wat ik allemaal fout heb gedaan.
En als je gewoon door gaat met azijn weken dan is dat ook prima natuurlijk.
Maar die gebruiksaanwijzing klopt.
- knip -
Bodem van 6mm. Interessant. Ik heb alleen geen pan meer nodig.sfinx schreef op woensdag 1 april 2026 @ 11:21:
Of gewoon onkunde.Raymond P schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:23:
Als je de RVS pan helemaal schoon hebt en het eitje (platvis, kipfilet, zalm op de huid, etc) alsnog plakt dan heb je waarschijnlijk last van (put) corrosie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- knip -
Zeiss Distagon 21 f/2.8