/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Deze heb ik vorig jaar gedaan. Voor een tientje incl rondleiding en proeverij op Social Deal. Nog steeds beschikbaar, al kun je voor een grote groep beter even bellen denk ik. Bereikbaarheid met OV wel slecht, wij hebben vanaf het station destijds een OV fiets gepakt. Was één van de betere rondleidingen, bedrijfsleidster had veel kennis en kon vrijwel elke vraag beantwoorden. Crooked Spider in Wassenaar was ook wel leuk. Eigenaar leidde ons zelf rond en had een behoorlijk sterke mening wat ik juist wel heel leuk vond (Untappd users zijn Pokemonverzamelaars, ik maak liever een steengoede core range. Specials doe ik alleen omdat de markt er naar vraagt.). Wel ook slecht bereikbaar met OV helaas.Brinkiewestland schreef op donderdag 19 december 2024 @ 08:16:
Van de Streek Brouwerij in Utrecht? Deze heeft een proeflokaal met rondleidingen. Zelf nog nooit geweest, maar ze hebben erg goed bier
Frontaal is lopend wel goed bereikbaar vanaf station Breda. Daar geen rondleiding gehad.
Rock City heeft een leuk proeflokaal en lopent bereikbaar vanaf station Amersfoort. Weet niet of ze rondleidingen doen.
als dezelfde heren het andersom proeven werkt het ook niet. De recepturen van de Bernardus en West Vleteren zijn bijna gelijk. De smaken ook, de prijs rechtvaardigt het gewoon niet meer. Ik vind ene bijzonder bier best prima maar dit zijn relatief gewone dubbel, tripel of quadrupel varianten van een bier die uit de fabriek 2,5 euro kostten voor de klant en vanuit de naam ineens een tientjeShrien schreef op woensdag 18 december 2024 @ 23:16:
[...]
Heb je hem even laten rijpen? Ik had een paar jaar terug mijn eerste, die had ik toevallig een maandje of 6-8 laten staan: toen erg smakelijk. Een tijdje later heb ik 'm semi-vers gedronken, en dat viel eigenlijk een beetje tegen.
[...]
Toevallig kwam ik laatst deze heren op YT tegen die ze blind proeven. Is niet hetzelfde bier.
Wat bedoel je met andersom proeven?Bvanham schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:15:
[...]
als dezelfde heren het andersom proeven werkt het ook niet. De recepturen van de Bernardus en West Vleteren zijn bijna gelijk. De smaken ook, de prijs rechtvaardigt het gewoon niet meer. Ik vind ene bijzonder bier best prima maar dit zijn relatief gewone dubbel, tripel of quadrupel varianten van een bier die uit de fabriek 2,5 euro kostten voor de klant en vanuit de naam ineens een tientje
En een tientje? De W12 kost 5-6 euro, de A12 ligt rond de 2,50-4 euro.
Merkbeleving, schaarste, hype, gewonnen prijzen; het doet allemaal wat met het bier. Maar verschil in smaak lijkt er zeker te zijn.
Abt12 is zeker ook prima bier, Maar Westvleteren 12 vind ik persoonlik toch absoluut lekkerder, zeker als het al wat langer staat.Shrien schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:33:
[...]
Wat bedoel je met andersom proeven?Volgorde lijkt mij niet uit te maken in dit geval.
En een tientje? De W12 kost 5-6 euro, de A12 ligt rond de 2,50-4 euro.
Merkbeleving, schaarste, hype, gewonnen prijzen; het doet allemaal wat met het bier. Maar verschil in smaak lijkt er zeker te zijn.
Zelf kom ik ongveer eens in de 2 jaar bij de abdij in de buurt gecombineerd met vakantie en dan is het niets duurder dan Abt 12.
6 van de 7 vonden de Abt 12 lekkerder. De enige die de WV12 lekkerder vond was iemand die normaalgesproken eigenlijk alleen pils drinkt
[ Voor 4% gewijzigd door Zjoske78 op 19-12-2024 11:43 ]
Ware het niet dat ze beide een andere gist stam gebruiken. Abt12 de originele stam van Westvleteren en Westvleteren gebruikt de Westmalle gist. En daardoor verschilt de smaak duidelijk.Bvanham schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:15:
[...]
als dezelfde heren het andersom proeven werkt het ook niet. De recepturen van de Bernardus en West Vleteren zijn bijna gelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Mother_lepard op 19-12-2024 11:44 ]
Precies... dat roepen dat ze hetzelfde zijn is al zo vaak aangetoond niet te kloppen. Alleen de gist maakt het al duidelijk anders, en dan komen de rest van de verschillen er ook nog gewoon bij.Mother_lepard schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:43:
[...]
Ware het niet dat ze beide een andere gist stam gebruiken. Abt12 de originele stam van Westvleteren en Westvleteren gebruikt de Westmalle gist. En daardoor verschilt de smaak duidelijk.
Lekkerder is ook zo'n onzin. Het hangt voor een groot deel van het moment of en/of de leeftijd van het bier.
Allemaal prima bieren de WV12, Abt12 en Rochefort 8. Dezelfde stijl dus alles lijkt op elkaar, maar wel met verschillen. Koop wat je lekker een en goede besteding van je geld vindt. Dat gezeur over de prijs en de vergelijking met Bernardus en Rochefort begint ook wel een beetje een herhaling van zetten te worden.
En de paters van St Sixtus vragen gewoon iets van 2,20 de fles..... de rest is winst voor de Mitra. En lager willen ze niet gaan want dan kunnen ze niet kleinschalig blijven brouwen en elk jaar een paar miljoen schenken aan goede doelen. Het doel was ook alleen verkoop aan de abdij maar juist om de absurde prijzen tegen te gaan hebben ze dat de laatste jaren doorbroken met postverzending in BE en nu verkoop via de slijterijen in NL.
Een beetje de tegenhanger van Westmalle en Chimay die jaarlijks ook het nodige schenken maar dat doen met een productie die onvergelijkbaar groter en industriëler is.
[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 19-12-2024 12:11 ]
Here we go againbbunn07 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 08:36:
Naast belastingen en de dood zijn een paar dingen zeker op dit forum; om de zoveel tijd laait er een discussie op over:
- bieren bewaren
- bierglazen
- adventkalenders
- dat Hertog Jan specials te duur zijn
- dat bepaalde Belgische supermarktbieren de beste prijs/kwaliteit hebben
- Westvleteren 12 vs. Abt 12
- wie de grootste (voorraad) heeft
![]()
Never change, Tweakers biernerds
Bierglazen,
Adventkalenders
Hertog Jan
ook recent nog voorbij horen komen... misschien is het tijd voor wat voorraad foto's?
Ben nu niet thuis, maar heb toevallig recent nog een krat Westvleteren 12 aan de voorraad toegevoegd, wie biedt meer?
Dus hij is ertegen maar doet er wel gewoon aan mee? Beetje slap statement dan. Volgens mij doet elke brouwer specials "omdat de markt ernaar vraagt"Albestaz schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:59:
[...]
Eigenaar leidde ons zelf rond en had een behoorlijk sterke mening wat ik juist wel heel leuk vond (Untappd users zijn Pokemonverzamelaars, ik maak liever een steengoede core range. Specials doe ik alleen omdat de markt er naar vraagt.).
In Tilburg bij de Abdij van La Trappe. Erg leuk en erg lekker eten.Boudewijn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:50:
[...]
Herkenbaar. Het is echt een prima trappist, maar is hij beter dan een Orval of Rochefort 8? Mwa, daar kunnen we over twisten maar hij is niet de 15E waard waar hij 10 jaar geleden voor wegging op Marktplaats.
De gimmick van schaarste/moeite was de truc, en ja ik ben ook wel eens naar Ieper gegaan om daar een fiets te huren, of meerdere dagen achter elkaar met de auto langs te gaan (of uit pure frustratie omdat je niet door de lijn kwam bij de in Vrede de zespakketjes te kopen).
Overigens geldt omgedraaid hetzelfde: zelfs bij de meest scharrige supermarkt kun je een Westmalle tripel kopen. Prima bier als je van bitter en kruidig houdt. Omdat hij extreem goed verkrijgbaar is vindt niemand het echt speciaal.
Ik wil begin volgend jaar met wat collega's een rondleiding regelen bij een toffe brouwerij. Ik heb leuke ervaringen bij Oersoep en bij de Moersleutel. Weet iemand nog een gave brouwer(ij) die een mannetje of 40 op zaterdagmiddag eens wil rondleiden? Betalen is geen probleem, maar ik zoek wel echt een leuke beroepsgek die vanuit de Randstad met het OV te bereiken is. Oersoep (Nijmegen) zou geen probleem zijn, maar die ken ik al. Daarna moet uiteraard het resultaat van het brouwproces smaaktechnisch beoordeeld worden.
Ik overweeg Moersleutel eens aan te schrijven voor een eigen tourtje, maar ik ben fanboy van die gasten. Bij de Molen heb je teveel ongeinteresseerde lui, Kees Bubbermans doet geen rondleidingen (mooie gast dat wel, maar hij heeft er gewoon geen zin in), Kompaan vind ik persoonlijk teveel bocht maken.
Ja ach, op mijn enthousiasme over de HJ vatgerijpt kwam geen discussieTweakGP schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:01:
Extra jammer is dat iemand gewoon enthousiast zijn eerste ervaring ermee post en dan gelijk het "gezever" over vergelijkbare bieren en de prijs weer begint.
En ik ga nu zelf de WV en en Rochefort en de abt eens naast elkaar zetten om te proeven.
Al beloof ik niet dat ik na 3 van die sterke bieren nog heel objectief proef.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Moeten sommigen overigens niet beter liggend bewaard?
Weer een paar dagen en bijzondere bieren verder:Kapitein Merijn schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:03:
Wij hebben dit jaar weer een adventskalender gemaakt met 8 vrienden.
Jullie hebben er waarschijnlijk helemaal niks aan maar ik wil toch graag de buit even delen:
1. Struise Brouwers - Pannepot Malaga BA 2012
2. Jackie O's - Dark Apparation Bourbon BA 2024
3. Dutch IPA - Black Canon Wild Turkey Bourbon barrel aged
4. North Coast Brewing co - Barrel aged Old Rasputin
5. Moersleutel - Butterscotch Foundry
6. Browar Birbant - Klasyczny Mango Weizen
7. District 69/Equilibrium - Stimulus package
8. Blech.Brut 8 bit - Helles oak aged (Holo)
9. UWE Cider&Ales - Awesome blossom
10. Omnipollo - Pim
11. Amager Brughus - Double up on Xmas
12. Kroam Beer - Net Quad Genog
13. Siera Nevada - Barrel Aged Narhwal
Dit is inmiddels de 3e keer dat we dit doen en het blijft ontzettend leuk om iedere dag het biertje te bespreken. Daarnaast weet je ook dat het met de kwaliteit wel goed zit aangezien we allemaal liefhebbers zijn.
1. Struise Brouwers - Pannepot Malaga BA 2012
2. Jackie O's - Dark Apparation Bourbon BA 2024
3. Dutch IPA - Black Canon Wild Turkey Bourbon barrel aged
4. North Coast Brewing co - Barrel aged Old Rasputin
5. Moersleutel - Butterscotch Foundry
6. Browar Birbant - Klasyczny Mango Weizen
7. District 69/Equilibrium - Stimulus package
8. Blech.Brut 8 bit - Helles oak aged (Holo)
9. UWE Cider&Ales - Awesome blossom
10. Omnipollo - Pim
11. Amager Brughus - Double up on Xmas
12. Kroam Beer - Net Quad Genog
13. Siera Nevada - Barrel Aged Narhwal
14. Vault City - Black Grape Buckie
15. Elmeleven - Earth Guide for Aliens
16. Poch's - Chardonnay Volcanic Soul Series
17. Parish brewing - Infinite Ghost
18. Azvex - Daemon Engine
19. Central Waters - Brewer's Reserve Vanilla Bean Stout
Zaten weer een paar bijzondere bieren bij zoals die Poch's. Een imperial pilsener gerijpt op Chardonay vaten is niet de meest voorkomende combinatie.
Untappd: Kapitein_Merijn
Weet jij of de paters zelf nog de rondleiding geven?larry_flynt schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:15:
[...]
In Tilburg bij de Abdij van La Trappe. Erg leuk en erg lekker eten.
Was er deze zomer voor trappisten markt. Meen me te herinneren dat we verteld werd dat er geen rondleidingen meer gegeven worden.Boudewijn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:15:
[...]
Weet jij of de paters zelf nog de rondleiding geven?
Volgens mij al een tijdje niet meer. Jaren geleden eens geweest, maar ook toen waren het vrijwilligers dacht ik, iig niet de paters…Boudewijn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:15:
[...]
Weet jij of de paters zelf nog de rondleiding geven?
gezien ik met wat biergekken ga is het wel leuk om de brouwers te spreken.-Jaap-io schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:50:
[...]
Volgens mij al een tijdje niet meer. Jaren geleden eens geweest, maar ook toen waren het vrijwilligers dacht ik, iig niet de paters…
Dank voor de tips
Mijn voorraad is in Untappd te vindenivo001 schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:33:
[...]
U vraagt, wij draaien 🤣
Toevallig afgelopen week een foto gemaakt nadat ik de kast had geordend.
[Afbeelding]
Username: De_Brandweer
Eric, Signing off !!
Het idee van die indulgence is wel dat je hem opdrinkt he?Eric H schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:50:
[...]
Mijn voorraad is in Untappd te vinden
Yup……maar op de een of andere manier komt het daar niet echt van-Jaap-io schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:55:
[...]
Het idee van die indulgence is wel dat je hem opdrinkt he?
Eric, Signing off !!
Ken het probleem. Al een jaar geen guild member meer, maar heb nog 3 indulgence staan. Ik denk dat ik altijd maar wacht op een speciaal moment gezien de kwaiteit/prijs van de bieren :-)Eric H schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:58:
[...]
Yup……maar op de een of andere manier komt het daar niet echt van
bla di bla bla
Vooral op zondagmiddag smaken ze heerlijk.
De 22 uit de advent heb ik gelijk genomen afgelopen weekend, heb er volgens mij nog 1 staan nu. Ik loop sowieso enorm achter met de advent, het begon mij een beetje tegen te staan. Voorlopig genoeg voorraad.
Maar als je de brouwers bij La Trappe wilt spreken heb je ook geen paters meer nodigBoudewijn schreef op donderdag 19 december 2024 @ 18:57:
[...]
gezien ik met wat biergekken ga is het wel leuk om de brouwers te spreken.
Dank voor de tips
Al twee keer de rondleiding daar gedaan en die werd ook door vrijwilligers gegeven. Ze deden het erg leuk, maar je zal dan zeer waarschijnlijk geen inhoudelijke gesprek over het brouwen krijgen. Dan kan je denk ik beter naar een kleinere brouwerij gaan
Oooh, bescheiden lijstje hoorEric H schreef op donderdag 19 december 2024 @ 20:50:
[...]
Mijn voorraad is in Untappd te vinden
Ik heb inmiddels Moersleutel en BiaB abbo's stopgezet, anders gaat deze lijst nooit kleiner worden.
Snap ik. Je laatst ingecheckte bier is uit moersleutel advent 2023justin-l schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:07:
[...]
Oooh, bescheiden lijstje hoor
Ik heb inmiddels Moersleutel en BiaB abbo's stopgezet, anders gaat deze lijst nooit kleiner worden.
de kloosterorde moet wel toezicht houden, dat eist het predicaat trappist.Brinkiewestland schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:17:
[...]
Maar als je de brouwers bij La Trappe wilt spreken heb je ook geen paters meer nodig
Al twee keer de rondleiding daar gedaan en die werd ook door vrijwilligers gegeven. Ze deden het erg leuk, maar je zal dan zeer waarschijnlijk geen inhoudelijke gesprek over het brouwen krijgen. Dan kan je denk ik beter naar een kleinere brouwerij gaan
Qua inhoud, dan valt la trappenwel af vrees ik.
Dat is een puur administratieve eis..... In Berkel Enschot is het gewoon Swinkels die brouwt op het terrein van de paters.Boudewijn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:25:
[...]
de kloosterorde moet wel toezicht houden, dat eist het predicaat trappist.
Maakt het niet direct een simpele industriële brouwerij want de paters drukken wel hun stempel met wat aanvullende eisen. En de omgeving is ook een stuk fraaier.
Maar inhoudelijk is de rondleiding beperkt van inhoud over het echte brouwproces en wat je er echt van te zien krijgt.
[ Voor 31% gewijzigd door TweakGP op 20-12-2024 09:40 ]
De paters bij La Trappe leven in stilte. Als ze praten moet dat geestverruimend zijn. Ik weet niet hoe rekbaar dat begrip voor ze is. Verschilt wellicht per pater.Brinkiewestland schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:17:
[...]
Maar als je de brouwers bij La Trappe wilt spreken heb je ook geen paters meer nodig
Is er zoveel veranderd sinds Swinkels het heeft overgenomen? Zo lang hebben ze het ook weer niet in handen.TweakGP schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:38:
[...]
Dat is een puur administratieve eis..... In Berkel Enschot is het gewoon Swinkels die brouwt op het terrein van de paters.
Maakt het niet direct een simpele industriële brouwerij want de paters drukken wel hun stempel met wat aanvullende eisen. En de omgeving is ook een stuk fraaier.
Pas vanaf 1999 :-). In de eeuwigheid inderdaad niet zo lang....Lennnn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:54:
[...]
Is er zoveel veranderd sinds Swinkels het heeft overgenomen? Zo lang hebben ze het ook weer niet in handen.
Maar het probleem is een beetje dat je in een industriële productie omgeving niet op bezoekers zit te wachten. Je ziet in de rondleiding dus weinig tot niets van het huidige brouwproces.
Ik dacht even dat je mijn profiel had gevonden, ik loop ook zover achterLennnn schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 09:15:
[...]
Snap ik. Je laatst ingecheckte bier is uit moersleutel advent 2023.
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
edit, was EXCLUSIEF ONLINE TE KOOP
[ Voor 22% gewijzigd door matthijst op 20-12-2024 12:26 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Een bijzondere deal hoor. 3 kokers en maar 2 bieren. Ergens gaat het hier fout.AngelDust schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 10:32:
I was made an offer I could not resist![]()
[Afbeelding]
Zag de meerwaarde niet om de drie flesjes ook nog uit de kokers te halen... sorrycedras schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:50:
[...]
Een bijzondere deal hoor. 3 kokers en maar 2 bieren. Ergens gaat het hier fout.
Bier fan Fryske grûn!
Festina lente
Individuele flessen van Vatgerijpt 2024 – de whisky editie zijn nu uitverkocht.TweakGP schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:33:
Zie dat HJ zijn vatgerijpt dit jaar ook niet kan slijten tegen deze prijzen, gewoon nog steeds beschikbaar :-).
De laatste complete sets zijn te hier te bestellen.
Haters everywhere but I don’t really care
Was afgelopen woensdag in Arcen, shop staat bomvol met Vatgerijpt 2024, tevens vind je ook nog bergen van de Brut cadeauverpakking (die ook alleen online te verkrijgen was).matthijst schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:09:
[...]
Individuele flessen van Vatgerijpt 2024 – de whisky editie zijn nu uitverkocht.
De laatste complete sets zijn te hier te bestellen.
Vatgerijpt was zelfs eerder in de winkel te krijgen dan online.
hmmm, als ze op 2e kerstdag open zijn dan rij ik er misschien wel even langs...squzzi schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:15:
[...]
Was afgelopen woensdag in Arcen, shop staat bomvol met Vatgerijpt 2024, tevens vind je ook nog bergen van de Brut cadeauverpakking (die ook alleen online te verkrijgen was).

Dag | Brouwerij | Bier | Stijl | ABV | Untappd |
1 | Poppels Bryggeri | Winter Warmer 2024 | Winter Warmer | 7.8% | 3.58 |
2 | Struisse brouwers | Octopussy - Black Damnation 2024 | Stout - Russian Imperial | 13% | 4.03 |
3 | Oriel Beer | Quadrupel P.X. Sherry BA | Quadrupel | 11.5% | 4.17 |
4 | Blackout Brewing | Megalovanilla Bourbon BA | Strong Ale - American | 12% | 4.19 |
5 | Buxton x Omnipollo | THE BEER | Stout - Imperial / Double Pastry | 11% | 4.11 |
6 | Blackout Brewing | Insania (Basil Hayden BA) | Stout - Imperial / Double | 15% | 4.25 |
7 | Copenhagen Commons | Wild Zealand | Pale Ale - Other | 6% | 3.39 |
8 | Cycle Brewing Company | Sunday | Barley Wine | 12.5% | 4.34 |
9 | Enigma | Tamera | Belgian Tripel | 9% | 3.56 |
10 | Puhaste Brewery | Silver Series Ankou Whiskey BA | Stout - Imperial / Double | 13.9% | 4.37 |
11 | Van Moll / Lupulus | La Nuit Americaine | Porter - Imperial / Double | 9.3% | 3.87 |
12 | Dois Corvos | High Five | Stout - Imperial / Double | 10.5% | 4.09 |
13 | Seven Island | Gingerman's Candy Cabin | Stout - Imperial / Double Pastry | 11% | 3.80 |
14 | De Vrolijcke Joncker | Gevatte Joncker No.6 | Dubbel | 8.5% | 3.84 |
15 | Muifel Brouwerij | Zuster Agatha Houtgerijpt 2024 | Quadrupel | 11.5% | 4.00 |
16 | Jopen x La Pirata | Anima Negra Oloroso BA | Stout - Russian Imperial | 12.8% | 3.93 |
17 | Mount St Bernard Abbey | Tynt Meadow Blond | English Trappist Blond Ale | 5% | 3.60 |
18 | Spartacus | Warrior | IPA - Imperial / Double New England / Hazy | 8.5% | 4.21 |
19 | Spartacus | Freedom Don't Come Free | IPA - New England / Hazy | 7% | 4.12 |
20 | Rivington Brewing Co | Evil Dead 2 (2024) | IPA - Imperial / Double | 8% | 4.13 |
21 | Galway Bay Brewery | Bay Ale | Red Ale - Irish | 4.4% | 3.37 |
22 | Puhaste Brewery | Maag | Black Barley Wine | 12.5% | 3.92 |
23 | Dochter van de Korenaar | Finesse Pure Oak | Belgian Tripel | 8.5% | 3.78 |
24 | Galway Bay Brewery | Two Hundred Fathoms (2024) | Stout - Russian Imperial | 11.2% | 4.34 |
Bier fan Fryske grûn!
Heel mooi lijstje, al vind ik de volgorde wat vreemd.
In de laatste week ineens een blond, 3 IPA's en een red ale achter elkaar. En dat in een box die voor 70% leunt op donkere, zware bieren.
De afsluiter had ook een andere mogen zijn wat mij betreft, maar ik zie nu dat deze dezelfde rating heeft als die van Cycle Brewing en beiden zijn de hoogst gerate bieren van de box.
Met die van dag 8 hadden ze ineens een hele hap uit het budget gehaald.. dus ik denk dat ze toen maar wat "goedkoper" bier bij elkaar gescharreld hebben.Zjoske78 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:13:
[...]
Heel mooi lijstje, al vind ik de volgorde wat vreemd.
In de laatste week ineens een blond, 3 IPA's en een red ale achter elkaar. En dat in een box die voor 70% leunt op donkere, zware bieren.
De afsluiter had ook een andere mogen zijn wat mij betreft, maar ik zie nu dat deze dezelfde rating heeft als die van Cycle Brewing en beiden zijn de hoogst gerate bieren van de box.
Dat de volgorde wat vreemd is ben ik het mee eens... zal denk ik mede komen door het feit dat ze heel druk zijn met het verbouwen van de winkel om er een stuk delicatessenzaak aan toe te voegen.
Maar over het algemeen genomen ben ik erg content met de box (op een uitzondering na)
Bier fan Fryske grûn!
Is dat bier van dag 8, daadwerkelijk 50 euro? Volgens mij meer waard dan gehele advent kalenders van anderen hierAngelDust schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:36:
[...]
Met die van dag 8 hadden ze ineens een hele hap uit het budget gehaald.. dus ik denk dat ze toen maar wat "goedkoper" bier bij elkaar gescharreld hebben.
Dat de volgorde wat vreemd is ben ik het mee eens... zal denk ik mede komen door het feit dat ze heel druk zijn met het verbouwen van de winkel om er een stuk delicatessenzaak aan toe te voegen.
Maar over het algemeen genomen ben ik erg content met de box (op een uitzondering na)
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Geen idee?evleerdam schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 10:15:
[...]
Is dat bier van dag 8, daadwerkelijk 50 euro? Volgens mij meer waard dan gehele advent kalenders van anderen hier
Import en marge zal de prijs ook wel wat opschroeven, maar Cycle heeft deze variant (2023) voor $25 op hun site staan, de 2024 staat er voor $40 op
Bier fan Fryske grûn!
Dag | Bier | Stijl | Untappd | Eigen rating |
1. | Sibeeria "I love the smell of krush in the morning" | IPA - American | 4,04 | 3,75 |
2. | Põhjala"Kamin (cellar series)" | Porter - Imperial Double | 4,15 | 4,00 |
3. | Wiplash "Soon Never Comes" | IPA - Imperial / Double New England / Hazy | 4,01 | 3,75 |
4. | Garage Beer Co "Lacura 24" | IPA - New England / Hazy | 3,96 | 3,50 |
5. | Outer Range Brewing Rockies / Alps "Sendy" | IPA - New England / Hazy | 4,17 | 3,75 |
6. | "Dois Corvos "Loko Mad" | Stout - Imperial / Double | 3,92 | 3,75 |
7. | Arpus "TDH Hops X Art#25 IPA" | IPA - New England / Hazy | 4,00 | 3,75 |
8. | Vault City Brewing "Casualty of Society" | Stout - Imperial / Double Pastry | 4,00 | Not rated (geen fan van tonkabonen) |
9. | Birrificio Wild Raccoon "Dolci on Fire - Semifreddo Mango, Nectarine, Passion Fruit" | Sour - Smoothie / Pastry | 4,13 | 3,75 |
10. | NerdBrewing "Away From Keyboard Imperial Chocolate Macaron Stout" | Stout - Imperia /l Double Pastry | 4,04 | 3,75 |
11. | Browar Stu Mostow "Explore Vulcano" | Stout - Imperial / Double Pastry | 4,00 | 3,50 |
12. | Mikkeller "Beer Geek Fudgesicle BA Bourbon" | Stout - Imperial / Double Oatmeal | 4,224,13 | 4,00 |
13. | De struise Brouwers "Black Damnation 01 - Blackberry Albert (2021)" | Stout - Imperial / Double | 4,00 | 3,50 |
14. | Fuerst Wiacek Berlin "Whirly Brain 2024" | IPA - Imperial / Double | 4,07 | 3,75 |
15. | Deya Brewing Company "Sounds About Right" | IPA - Imperial / Double | 4,07 | 3,50 |
16. | Hopalaa "Cloud #32 Milkshake IPA" | IPA - Milkshake | 4,01 | 4,00 |
17. | Sofia Electric Brewing "The Quiet is so Loud" | IPA - New England / Hazy | 4,09 | Not Rated (nog te nuttigen |
18. | Lupum "Pandemik Orange Peal & Cocoa" | Stout - Imperial / Double | 4,12 | 4,00 |
19. | Pühaste "Dekadents" | Stout - Imperial / Double | 4,09 | 4,00 |
20. | Apex Brewing Company "Zephyr IPA" | IPA - New England / Hazy | 4,08 | Not Rated (nog te nuttigen) |
21. | Pulfer Brewery "Hot Cakes 4" | Sour - Smoothie / Pastry | 4,41 | 4,25 |
22. | Prizm "Rico Case" | IPA - Triple | 4,06 | Not Rated (nog te nuttigen) |
23. | Salikatt "Vortex" | Ipa - Imperial / Double / New England / Hazy | 4,21 | Not Rated (nog te nuttigen |
24. | Brouwerij De Molen "#4000" | Belgian Quadrupel | 4,23 | 3,75 |
[ Voor 0% gewijzigd door Arator op 24-12-2024 22:59 . Reden: Een biertje meer genuttigd ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
https://www.vrt.be/vrtnws...zero-failliet-genekt-doo/
Zelf ooit de Turbeau Noir gedronken. Ik vond die toen bovengemiddeld.
Mooi lijstje. Ik zie 8 overeenkomsten met mijn eigen Craftboxs. Was #12 bij jou wel echt de Bourbon BA versie? Bij mij was het het basisbier volgens mij.Arator schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
En hier is mijn update van mijn CraftBox Advent. Ik ben er tevreden over. Wel gaan ze verder op je Untappd, en blijf je een beetje in hetzelfde genre zitten. Maar ik ben tevreden over deze box.
Dag Bier Stijl Untappd Eigen rating 1. Sibeeria "I love the smell of krush in the morning" IPA - American 4,04 3,75 2. Põhjala"Kamin (cellar series)" Porter - Imperial Double 4,15 4,00 3. Wiplash "Soon Never Comes" IPA - Imperial / Double New England / Hazy 4,01 3,75 4. Garage Beer Co "Lacura 24" IPA - New England / Hazy 3,96 3,50 5. Outer Range Brewing Rockies / Alps "Sendy" IPA - New England / Hazy 4,17 3,75 6. "Dois Corvos "Loko Mad" Stout - Imperial / Double 3,92 3,75 7. Arpus "TDH Hops X Art#25 IPA" IPA - New England / Hazy 4,00 3,75 8. Vault City Brewing "Casualty of Society" Stout - Imperial / Double Pastry 4,00 Not rated (geen fan van tonkabonen) 9. Birrificio Wild Raccoon "Dolci on Fire - Semifreddo Mango, Nectarine, Passion Fruit" Sour - Smoothie / Pastry 4,13 3,75 10. NerdBrewing "Away From Keyboard Imperial Chocolate Macaron Stout" Stout - Imperia /l Double Pastry 4,04 3,75 11. Browar Stu Mostow "Explore Vulcano" Stout - Imperial / Double Pastry 4,00 3,50 12. Mikkeller "Beer Geek Fudgesicle BA Bourbon" Stout - Imperial / Double Oatmeal 4,22 4,00 13. De struise Brouwers "Black Damnation 01 - Blackberry Albert (2021)" Stout - Imperial / Double 4,00 3,50 14. Fuerst Wiacek Berlin "Whirly Brain 2024" IPA - Imperial / Double 4,07 3,75 15. Deya Brewing Company "Sounds About Right" IPA - Imperial / Double 4,07 3,50 16. Hopalaa "Cloud #32 Milkshake IPA" IPA - Milkshake 4,01 4,00 17. Sofia Electric Brewing "The Quiet is so Loud" IPA - New England / Hazy 4,09 Not Rated (nog te nuttigen 18. Lupum "Pandemik Orange Peal & Cocoa" Stout - Imperial / Double 4,12 4,00 19. Pühaste "Dekadents" Stout - Imperial / Double 4,09 4,00 20. Apex Brewing Company "Zephyr IPA" IPA - New England / Hazy 4,08 Not Rated (nog te nuttigen) 21. Pulfer Brewery "Hot Cakes 4" Sour - Smoothie / Pastry 4,41 4,25 22. Prizm "Rico Case" IPA - Triple 4,06 Not Rated (nog te nuttigen) 23. Salikatt "Vortex" Ipa - Imperial / Double / New England / Hazy 4,21 Not Rated (nog te nuttigen 24. Brouwerij De Molen "#4000" Belgian Quadrupel 4,23 Not Rated (nog te nuttigen
https://untp.beer/6DK40
Ik ben in mijn PMD gedoken om het blik terug te vinden en inderdaad, het was de normale. Op Untappd heb ik wel de normale ingechecked, waarschijnlijk puur afgaand op wat er op blik stond. Voor het lijstje ben ik verder gegaan op de app van Craftbox. In mijn lijstje aangepast.ivo001 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:41:
[...]
Mooi lijstje. Ik zie 8 overeenkomsten met mijn eigen Craftboxs. Was #12 bij jou wel echt de Bourbon BA versie? Bij mij was het het basisbier volgens mij.
https://untp.beer/6DK40
Het antwoord staat letterlijk en figuurlijk op bepaalde flesjes geschreven. Bepaalde bieren/biersoorten worden voor een tweede keer hergisting op de fles. Blikjes kunnen moeilijk om met de druk om bier te laten hergistingen.
:strip_exif()/f/image/QRrPClezGiir04Qe9GMDCf83.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij heeft er niemand ooit gezegd dat je zomaar elk bier in blik kunt gooien. Als er al een discussie over was ging dat naar alle waarschijnlijkheid over de smaakbeleving van dat bier.iddbbi schreef op woensdag 25 december 2024 @ 08:14:
Voor de Google experten die denken dat er geen verschil is tussen bier in flesjes en bier in blikjes.
Het antwoord staat letterlijk en figuurlijk op bepaalde flesjes geschreven. Bepaalde bieren/biersoorten worden voor een tweede keer hergisting op de fles. Blikjes kunnen moeilijk om met de druk om bier te laten hergistingen.
[Afbeelding]
https://m.gva.be/cnt/dmf2...?journeybuilder=nopaywall
Jammer.. beetje een hekel aan Huyghe sinds ze een kleine Nederlandse brouwer (Pampus) dwongen van naam te veranderen omdat ze zelf een 'campus' pils hadden.Arator schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:15:
Brouwerij Het Anker, gekend van Gouden Carolus, wordt overgenomen door brouwerij Huyghe, gekend van Delirium
https://m.gva.be/cnt/dmf2...?journeybuilder=nopaywall
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
Die van Berghoeve. Erg tevreden. Goede afwisseling. Veel BA en infused. Hele goede prijs/kwaliteit.Edenaar1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:42:
Stilte hier na de adventperiode. Wat is jullie uiteindelijke conclusie van de kalender? En welke hadden jullie?
Hier idem! Laatste keer Beer in A Box, nooit meer. Craftbox was zeer goed, tevreden. Moersleutel zoals verwacht, echter vind ik die Motor Oil standaard bieren erin echt afdoen.. beetje opvulling.. maar dat kan ook anders?mrwolf schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 17:01:
Ik had de Beer in a Box Exclusive en ben erg teleurgesteld. Weinig bijzonders en bizar veel IPA. Dit was de laatste keer, en dat geldt voor meer denk ik.
Hier na wat ziekte dagen eindelijk wat bier kunnen drinken weer en aan mijn aftelkalender van de Little Beershop begonnen. Post later de biertjes nog wel. Maar allemaal onbekende Belgische en Nederlandse biertjes. Ben dus wel benieuwd verder
Untappd: Louwke80
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Had de Moersleutel advent.Edenaar1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:42:
Stilte hier na de adventperiode. Wat is jullie uiteindelijke conclusie van de kalender? En welke hadden jullie?
Viel niet tegen, maar had ook geen ‘whoa!’ gevoel.
Heb lang nog niet alles op (heb nog meer als genoeg in de koeling staan) maar denk dat het met de kwaliteit wel goed zit.
Wel heb ik bij Moersleutel al langer het gevoel dat ze eerder de etiketten veranderen dan hun biertjes als je begrijpt wat ik bedoel.
Voor mij dus ook reden om mijn Guild op te zeggen en het komende jaar weer eens wat vaker bij de lokale bierspeciaalzaak naar binnen te lopen. Gewoon weer een ouderwets een band opbouwen met een lokale ondernemen die zijn best doet om je goed te adviseren en waar je dan af en toe nog eens iets van onder de toonbank toegeschoven krijgt. (niet dat het me daarom te doen is, maar ik denk dat de meesten hier wel weten wat ik bedoel)
Zal dus weer eens wat vaker bij René naar binnen lopen (Voorburgse Bierwinkel) en bij ‘Peet’ (Drankenspeciaalzaak Peet Zoetermeer)
Ben deze week met het gezin een weekje weg en vandaag in Deventer bij DAVO gezeten.
Gezellig, beetje Kompaan Binnenhaven vibes. Bieren….tja, wat mij betreft komen ze te koud uit de tap. Maar zelfs nadat ik The Don op temperatuur had laten komen (zat bij de open haard) bleef deze vlak en waterig.
Al zal dat in vergelijking met de Moersleutel met meer bieren het geval zijn.
Eric, Signing off !!
Na een jaartje Guild en 2x de advent ben ik die zoete zooi van ze zo enorm zat.... eigenlijk vindt ik alleen de IPA's en af en toe iets anders van ze nog prima. De meeste stouts zijn gewoon niet meer te pruimen, zeker niet in een 44cl blik.Eric H schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:47:
[...]
Wel heb ik bij Moersleutel al langer het gevoel dat ze eerder de etiketten veranderen dan hun biertjes als je begrijpt wat ik bedoel.
Leuk voor een keer of 5 per jaar maar met enige regelmaat
Vorig jaar de BiAB geskipped, omdat ik het jaar daarvoor al niet overtuigd was, maar toch viel het dit jaar ook weer enigszins tegen. Die ga ik niet meer nemen. Ik houd van IPA's maar kan nou niet zeggen dat er geweldig bijzondere bieren in zaten, ook niet wat andere stijlen betreft.
Moersleutel is wat je er van verwacht, maar ook voor heb ik na 12 guild boxen mijn lidmaatschap opgezegd. Vind de afwisseling echt te weinig en daardoor dus veel van hetzelfde. Die paar guild exclusives kan ik wel missen en anders vat wel iemand te vinden die lid is en ze wil bestellen. Zoals Eric H al zegt, wil ik dan een moersleutel dan maar naar de lokale slijter
Ik denk dat moersleutel zichzelf de nek omdraait (met betrekking tot de Guild) door elke keer 12-14 nieuwe bieren te willen maken waardoor het steeds lastiger wordt om dat ene pareltje te maken. Zonde.
[ Voor 7% gewijzigd door squzzi op 29-12-2024 10:12 ]
Dat gevoel heb ik bij heel veel brouwersEric H schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:47:
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Ik had een Hello Bier box en onder oud buren/vrienden hadden we nog elkaar een advent gegeven die we bij de Caigny vandaaan hebben gehaald.Edenaar1 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:42:
Hello bier was gewoon een box wat je verwacht voor die prijs. Zaten wel leuke bieren in, maar ik zou hem niet voor een 2e keer bestellen. Niet echt uitschieters imo
Box van mijn oud buren/vrienden was verassend. Lijstje is hieronder
1. Northern Monk - Order Of The Faith // DDH Ipa
2. Nerdbrewing - Cluster Dalgona Cocunut Coffee Whip Imperial Stout
3. PINTA - Discover Poland: Poznan
4. Brouwerij Roman - Rebelse Strop (Brett Bier)
5. Anderson Brewery - Ussikuningas Wild Turkey BA (Imperial Stout)
6. Brouwerij het Anker - Gouden Carolus Hopsinjoor (Belgian IPA)
7. Crow Mountain - Eruption (NEIPA)
8. Basqueland - Boyicao (Imperal Stout)
9. Bad Manners Gypsy Brewing - Seasons (Imperial NEIPA)
10. Brasserie Surrealiste - Dance Rave Dance (Session Ipa)
11. Nothern Monk - Patrons Project 34.05 // Wheel Of Fortune // Amy Hastings // Uchu Brewing (Fruited IPA)
12. Brewski - I'm Monk-Ish (NEIPA)
13. Panimoythio Tuju - A Black Swan Keeps Haunting Me (Imperial Stout)
14. Track Brewing Company - Optimism Forerver (American IPA)
15. Brouwerij de Koningshoeven - La Trappe Puur (Belgian Pale Ale)
16. Brouwerij Kees - Pastry Train Canele (Imperial Pastry Stout)
17. Brasserie Surrealiste - Dream In Simcoe (American IPA)
18. Abbaye du Mont des Cats - Mont des Cats (Belgian Strong Golden Ale)
19. Omnipollo - Deep Work (Canola Honey IPA)
20. Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck - Filou
21. Chad Beer - It's Been A Looong Time (Imperial NEIPA)
22. Crow Mountain - No Excuses (Imperial IPA)
23. Brouwerij het Anker - Gouden Carolus Whisky Infused
24. Sibeeria - Hop Elixer Sabro & Idaho 7
Wel leuke lijst en zaten echt wel toppers tussen. Helaas toen wij bij de Caigny waren viel het stroom voor een uur uit waardoor we een beetje in tijdnood kwamen dus 2 dubbele brouwers helaas.
Erg jammer, dat is toch een van mijn favoriete Nederlandse brouwers.
Volgens Beer in a Box lag die fout aan de kant van Folkinebrew. "Zij waren het ‘vergeten’ op tijd in te plannen."
En voor de nieuwschierigen, van welke brouwer hebben we nu dan een bier van gekregen dat niet van tevoren was aangekondigd? Dat was Brewski, op dag 6.
Ik zocht eind vorige week nog een cadeautje voor mezelf en via dit forum kwam ik op die box terecht.
Hij staat nog op de website om te bestellen. Maar ik krijg intussen 5 dagen geen reactie op mn bestelling.
Van te voren wist ik al dat ik het tempo nooit bij zou kunnen houden, want op veel dagen drink ik niks en op andere dagen vind ik het leuk om een biertje buiten de deur te doen.
Dat gezegd hebbende, hoe ik het tot nu toe ervaar.
Positief:
* Obv Untappd en tot nu toe idd geen bieren die ik eerder heb gehad.
* Toch de verrassing. Het is alsof je elke keer een soort van cadeautje krijgt. M'n vriendin is er nog enthousiaster over:
"Mag ik weer eentje uit de doos halen?
"Ja, maar we hebben nummers X en Y nog in de koelkast liggen ".
*Behoorlijke variatie qua stijlen. Stijlen die op mijn zwarte lijst stonden ook nog niet gehad (kon je aangeven en obv Untappd).
*Tot nu toe vrijwel alleen maar kleinschalige gebrouwen bieren uit Nederland en België van merendeel ook kleine brouwerijen (al zitten er ook wat grote Belgische brouwers tussen). Dat vind ik erg leuk. Grote producties die je in een willekeurige supermarkt in NL of BE kunt vinden horen imo niet in een craft advent thuis. Ook niet bij een regular. Hier heb ik wel geluk mee, zag bij sommige andere behoorlijk veel bieren bij de CraftBoxs regular die je voor 2 euro ook bij de Belgische supermarkt meepakt. Maar goed, voor mij persoonlijk positief dus tot nu toe.
Ondanks dat 80% uit NL of BE komt geeft de wereldkaart van m'n box aan dat mij nog iets te wachten staat uit Spanje, UK, US en Zuid Afrika! Leuk!
Neutraal:
* Dmv persoonlijke QR zie je op een landkaart waar het bier van die dag gebrouwen is icm een beschrijving van het bier. Best knap gedaan aangezien elke advent uniek is. Daarom wel iets jammer dat de info die je ziet wel heel beperkt is. Twee regels over het smaakprofiel en bij welk gerecht je het bier goed kan pairen. Maar waar tover je die hapjes vandaan als je net een onbekend biertje uit de doos vist om te drinken?
Had iets meer info over de brouwer of geschiedenis of inspiratie van het biertje wel leuk gevonden.
* Tot nu toe geen enorm lekker bier gehad. Ben normaal behoorlijk gul in mijn Untappd beoordelingen. Een bier van 2 euro met Untappd gemiddelde van 3.4 kan ik bijvoorbeeld hoog beoordelen als ik die echt lekker vind. Zal dus ook pech zijn met mijn persoonlijke smaak. Qua gemiddelde rating op Untappd zijn die bieren extreem stabiel. Tussen 3.4 en 3.6. komt dus precies overeen met het gemiddelde van 3.5 wat werd beloofd.
Negatief:
*De variatie aan stijlen is enerzijds heel leuk, maar tot nu toe maar heel weinig bieren uit mn top 5 stijlen gehad. Nu heb ik ook wel een dure smaak: imperial stouts, barley wines en DIPA's. Daar kun je een regular advent ook niet mee volstoppen. Maar toch, je zou er toch iets van mogen verwachten als er staat dat de box obv Untappd wordt samengesteld en Craftboxs zelf bij het bestellen mijn top 5 stijlen aangaf . Wel al een DIPA gehad, maar die anderen nog niet. Wellicht komt dat nog richting het einde.
Conclusie:
Ervaring is leuker dan gedacht.
Over mijn Craftbox tot nu toe positief verrast, maar natuurlijk ook door de lage prijs die ik heb betaald. 75 euro zou ik hem ook nog wel waard vinden, maar meer ook niet obv wat ik tot nu toe heb gehad. Gezien de inhoud van de exclusieve versie van Craftbox had ik achter die moeten meepakken voor de kortingsprijs van 107 euro. Durfde alleen vooraf toch de gok niet aan.
Kans dat ze volgend jaar weer zijn voor zo'n lage prijs te vinden zijn lijkt mij nihil. Indien niet ga ik toch weer zelf wat samenstellen.
Tuurlijk heb je iets minder verrassing als je zelf wat samenstelt, maar tegelijkertijd heb je wel de garantie dat je iets krijgt wat je nog niet eerder hebt gehad en qua stijl zeker lekker vindt . Met een leuke aanbieding bij een webshop of supermarkt kun je bijvoorbeeld een goede 44cl DIPA of quadrupel vinden voor 3,75 euro. Deze vind je normaal niet terug in een reguliere advent. Dit terwijl je voor een regular advent ook gauw aan 3,50 per bier zit in de voorverkoop.
Vorig jaar had ik 24 kleinschalig gebrouwen bieren besteld bij Poseidon met merendeel dikke stouts, quadrupels en barley wines (waarvan stuk of 8 BA) voor 72 euro incl verzendkosten. Was een goede aanbieding en Poseidon is inmiddels helaas gestopt, maar puur om aan te geven dat je zonder advent echt veel goedkoper uit kunt zijn terwijl je ook dan gewoon 24 bieren kunt krijgen die je nog nooit eerder hebt gehad en in je smaakstraatje liggen.
Het idee van een advent vind ik leuk, maar qua prijs vaak imo te hoog. Je geeft de verkoper de kans om bij één verkoop 24 bieren (die je groot kunt inkopen) te slijten. Als je dan ziet dat je vaak per bier meer betaalt dan wat je normaal in de winkel had moeten afrekenen gaat er toch niet helemaal in bij mij. Dat je betaalt voor het samenstellen vind ik persoonlijk een non-argument. Je mag 24 willekeurige bieren in een doos smijten. Dat is meer een service voor de verkoper dan de koper lijkt mij
Box obv Untappd maakt het order picken natuurlijk iets lastiger, maar nog steeds makkelijker voor ze dan wanneer ik zelf een losse bestelling plaats met 24 bieren.
Beetje een kulverhaal in mijn optiek.....Albestaz schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:48:
Als je dan ziet dat je vaak per bier meer betaalt dan wat je normaal in de winkel had moeten afrekenen gaat er toch niet helemaal in bij mij. Dat je betaalt voor het samenstellen vind ik persoonlijk een non-argument.
Er wordt natuurlijk helemaal niet zomaar 24 random bieren, die ze in november nog hebben staan, in een doos geflikkerd. Het wordt gewoon gepland, ingekocht, verzameld, verpakt en verzonden. En dan zit er meestal ook nog een beschrijving bij, die komt ook niet uit de lucht vallen.
Kost allemaal extra geld dat nooit volledig gecompenseerd kan worden door "in bulk" te bestellen. We praten ook nog steeds over kleine flutbestellingen natuurlijk als je het over de volumes van zo'n box hebt.
Je betaald ook wat om je te laten verrassen, anders kan je inderdaad gewoon beter naar de supermarkt of bierhandel gaan. En een vergelijking in prijs tussen een NL verkoper en een BE supermarkt gaat natuurlijk ook op alle fronten mank.
Maar je hebt dus alleen gekocht omdat ze een prijsfout hebben gemaakt, en nog klaag je?
Klagen doe ik niet, dan lees je het verkeerd. Geef juist aan dat ik positief verrast ben met een aantal zaken. Maar met een budget van 80 of 100 euro zou ik voor mezelf wel een beter passende box kunnen samenstellen met hogere kwaliteit. Persoonlijk zou ik dan die afweging maken. Snap ook dat een ander een advent leuker vindt en niet het gedoe wil van zelf iets samenstellen.TweakGP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 15:45:
[...]
Beetje een kulverhaal in mijn optiek.....
Er wordt natuurlijk helemaal niet zomaar 24 random bieren, die ze in november nog hebben staan, in een doos geflikkerd. Het wordt gewoon gepland, ingekocht, verzameld, verpakt en verzonden. En dan zit er meestal ook nog een beschrijving bij, die komt ook niet uit de lucht vallen.
Kost allemaal extra geld dat nooit volledig gecompenseerd kan worden door "in bulk" te bestellen. We praten ook nog steeds over kleine flutbestellingen natuurlijk als je het over de volumes van zo'n box hebt.
Je betaald ook wat om je te laten verrassen, anders kan je inderdaad gewoon beter naar de supermarkt of bierhandel gaan. En een vergelijking in prijs tussen een NL verkoper en een BE supermarkt gaat natuurlijk ook op alle fronten mank.
Maar je hebt dus alleen gekocht omdat ze een prijsfout hebben gemaakt, en nog klaag je?
Verantwoordelijk voor het dessert, maar niet genoeg dezelfde dessertpotjes/glaasjes, maar wel een andere collectie van dezelfde glazen
En ja, ik weet het, het in de glazen brengen, kon netter.
Fijn eindejaar.
:strip_exif()/f/image/uNn6In4O3ryB3kA4TZFnJmzj.jpg?f=fotoalbum_large)
Smakelijk!
Op. Die mogen ze van mij best het jaarrond verkopen. Vorig jaar voor het eerst gehad. En vind hem erg lekker.
Maar ik heb altijd het idee dat de bieren die ik drink niet "speciaal genoeg" zijn voor het topic hier omdat ze allemaal relatief makkelijk te krijgen zijn via slijterijen of webshops en wat meer mainstream zijn.
Ook een bestelling geplaatst voor de van eynthoven tripel. 20 flesjes. Vind ik een erg lekkere tripel die makkelijk weg drinkt (soms te makkelijk) en vooral smakelijk na late diensten als ik net thuis kom. Dan geniet je er heerlijk van.
Tripel Karmeliet is in de bonus. Dus die komt ook weer een pakje mee met de boodschappen.
Voorraad 0.33cl flesjes was ver op. Met name nog grote flessen staan (HJ GP brut, HJ blond brut, HJ vatgerijpt hele serie 2024, tripel Karmeliet grand cru, Vet en lazy tripel (gekregen voor verjaardag, was dat een hint?)) maar de grote flessen gaan niet zo snel open hier. Want ze moeten toch in 1, max 2 dagen leeg. En dag 2 merk je al forse achteruitgang vind ik.
1x gedaan en alle 'jeetje ik voel me herboren' gevoelens bleven volkomen uit. Ik voelde me precies hetzelfde als altijd en ik had verwacht dat het lastig zou zijn, maar dat was het helemaal niet. Dus geslaagd experiment: ik voel me zonder te drinken geen beter mens. Daarom lekker genieten van een mooi glas op z'n tijd (met mate).Saitek schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:20:
Iedereen dry-januari?
[ Voor 17% gewijzigd door Devil op 02-01-2025 22:35 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik ben nog bezig met m'n Moersleutel kalender. Ik doe geen dry january maar denk dat ik wel wat rustiger aan doe. Maar dat is met name om dat m'n twee kinderen de meeste energie wel opeisen en een biertje er dan niet altijd meer bij kan.
@Dennis1812 als jij dat speciaal vindt, is dat toch speciaal-bier? Die IJndejaars heb ik laatst ook weer eens ergens gehad, prima biertje. De karmeliet ben ik wel wat op uitgedronken. Die van eynthoven heb ik nog nooit gehad maar een goede tripel sla ik niet af!
Ik heb bij Lighttown Brewers besteld. Daar is hij nu op.Beekforel schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:54:
Het is in m'n Untappd feed ook al zo verdraaid rustig.
Ik ben nog bezig met m'n Moersleutel kalender. Ik doe geen dry january maar denk dat ik wel wat rustiger aan doe. Maar dat is met name om dat m'n twee kinderen de meeste energie wel opeisen en een biertje er dan niet altijd meer bij kan.
@Dennis1812 als jij dat speciaal vindt, is dat toch speciaal-bier? Die IJndejaars heb ik laatst ook weer eens ergens gehad, prima biertje. De karmeliet ben ik wel wat op uitgedronken. Die van eynthoven heb ik nog nooit gehad maar een goede tripel sla ik niet af!
Maar hier nog voorradig: https://www.speciaalbierk...wery-heeren-van-eynthoven
Er is ook een barrel aged variant. Die vind ik ook goed. Maar die drink je niet zo even weg. Die is echt om te nippen en lang mee te doen met een sterke whiskey smaak.
Aftelkalender van Little Beershop nu op, op 1 sour die van 3 Dec na die is voor de vrouw.
25 Dec https://untp.beer/lENw6 BA Smores Pastry Stout
26 Dec https://untp.beer/pDm74 westcoast IPA
27 Dec https://untp.beer/qD5On Saison Noir
28 Dec https://untp.beer/A5EdX Pale Ale
29 Dec https://untp.beer/A5EdX Douple Stout
30 Dec https://untp.beer/7BXgB Berliner Weisse
31 Dec https://untp.beer/Jm2dW DIPA
1 Jan https://untp.beer/9P6xl Veen Blond
Al met al geen echte toppers, maar allen sterk dat wel. De Saison Noir en Boltzman vond ik wel erg lekker. De enige Barrelaged had ik meer van verwacht maar werd lekkerder tegen het einde.
Al met al voor 59 euro en erg onbekende brouwersen een leuk verhaal er bij vond in hem de moeite waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Louwke op 03-01-2025 16:17 ]
Untappd: Louwke80
Untappd had 400+ exclusieve bieren het afgelopen jaar. En dan tel ik niet alle standaard cafe biertjes en andere alcoholische drankjes mee. Dan kom je al snel op het dubbele uit. Dus even een maandje rustig aan met als doel daarna ook flink te minderenSaitek schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 22:20:
Iedereen dry-januari?

Het probleem is vooral de verslaving die Untappd is, constant nieuwe dingen willen inchecken ipv gewoon af en toe eens wat proberen.
[ Voor 14% gewijzigd door Tsurany op 03-01-2025 16:44 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
1 | Bier | Brouwer | Untappd | Style |
2 | Helles | FrauGruber | 3,48 | Lager |
3 | Piranha Tripel | Stadshaven brouwerij | 3,53 | Tripel |
4 | Obala | The Garden Brewery | 3,76 | Pale Ale |
5 | Uiltje wit | Wit | 3,5 | Wheat beer |
6 | Oma Lodewijk | Brouwerij Eleven | 3,46 | Blond |
7 | Swift Haze | Brewski | 3,47 | Pale Ale |
8 | Wittige Weizen | Vanderstreek | 3,42 | Wheat beer |
9 | Carte Blanche | The Piggy Brewing Company | 3,56 | Wheat beer |
10 | Njord | Walhalla | 3,51 | Pale Ale |
11 | Bokbier | Jopen | 3,39 | Bock |
12 | Gilde | Basuqland brewin | 3,86 | NE IPA |
13 | Landheer | Soleas | 3,42 | 3,42 |
14 | Amber Ale | Cervesa Aspiga | 3,34 | Red Ale |
15 | 1357 | Muifel brouwerij | 3,49 | Dubbel |
16 | Nectar | Mannenpap | 3,61 | IPA |
17 | Tokyo Lemonade | Mad Scientist | 3,29 | Wheat beer - fruited |
18 | Spill it sister | Brother in law brewing | 3,47 | Blond |
19 | Oh Hi March | Anderson's brewery | 3,37 | Marzen |
20 | Zwaar leven | Hert | 3,45 | Tripel |
21 | Seawise | Dutch Bargain | 3,14 | Wheat Beer |
22 | Triple Trouble | Van Moll | 3,58 | Tripel |
23 | Crowd Pleaser | Baxbier | 3,42 | Lager |
24 | Hopbliminal messages | Amundsen brewery | 3,73 | IPA |
Helaas is mijn mening ook de laatste dagen niet echt verbeterd. Ipv toegankelijk zou ik hem eerder saai en goedkoop noemen.
Gemiddelde untappd rating 3,64.
Gemiddelde verkooopprijs per biertje 2,96.
Totale verkoopprijs 71,11
Voor de "fancy" doos* heb ik dus bijna 30,- betaald

Uitgaande van normale inkoop prijzen denk ik dat ze per doos 40-50 hebben verdient.
prima business...
maar mij nooit meer gezien bij beer in a box.

* sailliant detail... de doos was niet goed gedesignd, halverwege kregen we bericht dat de doos niet rechtop kon staan omdat de blikken te zwaar waren

Wat een saaie en matige bieren idd. Ik zou ze stuk voor stuk laten staan als ik ze tegen kwam bij de drankenhandel. Heel misschien op een enkel biertje na.-Jaap-io schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:58:
Beter laat dan nooit 😉 maar hier is het overzicht van de toegankelijke beer in a box kalender.
Maar goed, dat is wel voor iedereen anders. Sommigen zullen deze lijst met bieren fantastisch vinden.
Ik had geen advent en dat is prima bevallen. Gewoon zelf bier inkopen waarvan ik weet dat ik het lekker vind. En daarnaast geen 'druk' om dagelijks te drinken. Want als je dat niet doet, kun je net zo goed geen advent kopen imho. Net als een advent afnemen en vervolgens alles meteen openen en in je bierkast zetten. Slaat imho nergens op, het hele idee van een advent is dan natuurlijk weg. Maar als mensen dat leuk vinden moeten ze dat vooral doen natuurlijk, het is niet verboden
Is piwnemosty nog altijd de go-to winkel? Funky fluid heeft zelf ook een webshop zag ik.