@
Hertog
Het voordeel wat je nu wel hebt, is dat de grotere partijen nu dus ook speciaalbier in hun assortiment hebben en dat de kans aanzienlijk is dat je in een regulier cafe of restaurant ook speciaalbier kunt krijgen (10 jaar terug was dit primair alleen voorbehouden aan speciale cafe's) ipv alleen maar pils en-of wijn. Dat heeft ook gezorgd dat speciaalbier meer toegankelijker werd gemaakt voor de reguliere persoon.
Je ziet ook steeds meer dat restaurants ook speciaalbier-advies geven bij hun gerechten ipv alleen maar wijn, dat vind ik toch wel enorm leuk om te zien.
In any case: ik doe wel eens wat concurrentie controle (

) en ik moet zeggen dat dat we in Nederland echt wel mooie pareltjes hebben qua brouwerijen, daarbij zijn de brouwers met regelmaat open genoeg om te praten over hun brouwprocessen, hun flaters, etc. Altijd leuk om dit soort brouwerijen of locaties te bezoeken.
Ook zie ik dat lokale slijterijen nu steeds meer aandacht besteden aan (lokaal) speciaalbier, ook zie ik dat campings steeds vaker lokale speciaalbier in hun koelkast hebben staan. Dat is wel tof, want op deze manier kun je steeds je Untappd lijst aan blijven vullen
Aan de andere kant hoor ik nu ook steeds vaker dat de kleinere brouwerijen hun handdoek in de ring gooien: niet alleen omdat de kosten zo hoog zijn geworden (van ingredienten, huurbrouwen, huur van locatie al dan niet energie) of de regels op dit vlak.
Maar ik hoor nu meer dat ze stoppen omdat een verandering in de prive-situatie meer invloed heeft gekregen (als je primair brouwt in het weekend en er is sprake van kinderen, dan wordt het steeds meer een uitdaging), of omdat het oorspronkelijke idee van hobby/micro-brewing in principe teveel werk is geworden (terwijl er amper droog brood in te verdienen valt) al dan niet dat men moet groeien qua afname/afzet om daadwerkelijk geld te kunnen gaan verdienen.