Ja mij hoor je sowieso niet klagen over de guildbox en ben heel benieuwd naar deze want die anniversary biertjes zijn elk jaar erg goed.frofound dreamer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Inderdaad fijn dat ze het vanuit Moersleutel vooraf communiceren, schept duidelijkheid.
Op de Facebook fanpage was er ook al een klacht.
Maar die “slechts 13” zijn dat er wel ff 3x BA (2x BA 8yrs en Indulgence). En de 8yrs zelf is ook een zeer mooie collectie Moertjes.
Dat en laatst ook dat gratis Guild shirt vindt ik dat er snel geklaagd word, terwijl je nog altijd veel krijgt voor een Guild abbo prijs wat al jaren stabiel is gebleven.
Dit, sinds een halfjaar lid van de guild en echt geen moment spijt van. Altijd heerlijke nieuwe biertjes, zeker zijn prijs waard.frofound dreamer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Dat en laatst ook dat gratis Guild shirt vindt ik dat er snel geklaagd word, terwijl je nog altijd veel krijgt voor een Guild abbo prijs wat al jaren stabiel is gebleven.
Liever iets meer betalen voor kwaliteit.
Untappd verkoopt nu ook rechtstreeks bier. Op zich wel een handige service, maar de eerste box die ze aanbieden lijkt mij niet interessant. Ziet er een beetje uit als een BeerRepublic-box, maar dan 18 bier voor €150,-..
Ik ga na dit jaar stoppen met The Guild. Vond hun stouts altijd fantastisch, maar heb het idee dat sinds Jorge weg is de stouts alleen maar dikker en zoeter zijn geworden (het een is natuurlijk het gevolg van het andere).
Normaalgesproken vind ik dikkere stouts erg fijn, maar deze kunnen me de laatste tijd wat minder bekoren.
Sours maken ze helaas niet meer. Hun barleys vind ik ook veel te zoet en hun IPA's zijn prima, maar voor dat geld koop ik liever Arpus, Azvex, Uiltje etc.
Wellicht dat ik Frontaal ga proberen, iets meer afwisseling naar mijn idee en prima geprijsd.
Normaalgesproken vind ik dikkere stouts erg fijn, maar deze kunnen me de laatste tijd wat minder bekoren.
Sours maken ze helaas niet meer. Hun barleys vind ik ook veel te zoet en hun IPA's zijn prima, maar voor dat geld koop ik liever Arpus, Azvex, Uiltje etc.
Wellicht dat ik Frontaal ga proberen, iets meer afwisseling naar mijn idee en prima geprijsd.
Haha ik zag het ook ja. Op zich leuke biertjes (mits vers), maar dat er dan ook een paar pilsjes bijzitten vind ik dan minder. Zeker als je daar ook ruim 8 euro per blik voor neertelt.bbunn07 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:23:
Untappd verkoopt nu ook rechtstreeks bier. Op zich wel een handige service, maar de eerste box die ze aanbieden lijkt mij niet interessant. Ziet er een beetje uit als een BeerRepublic-box, maar dan 18 bier voor €150,-..
:strip_exif()/f/image/KqqKLhZyVm9HqQ9AhlvrsHIn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 2 setjes Spartacus bij beerdome besteld.
35 per stuk, niet super goedkoop, maar hopelijk wel zo lekker.
Overigens wel bijzonder dat de ingrediënten (en statiegeld) in het Nederlands op het blik staan. Worden de blikken hier pas gelabeld?
Edit; Ik zie net dat ze tegenwoordig ook in Nederland worden gebrouwen, benieuwd wat dat met de smaak doet....
'Sinds eind 2022 brouwen ze ook bieren in Nederland om deze zo goedkoper te kunnen aanbieden binnen Europa'
[ Voor 15% gewijzigd door Steve79 op 06-06-2024 21:15 ]
Volgens mij worden ze bij Bax gebrouwen?Steve79 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:12:
[Afbeelding]
Ik heb 2 setjes Spartacus bij beerdome besteld.
35 per stuk, niet super goedkoop, maar hopelijk wel zo lekker.
Overigens wel bijzonder dat de ingrediënten (en statiegeld) in het Nederlands op het blik staan. Worden de blikken hier pas gelabeld?
Edit; Ik zie net dat ze tegenwoordig ook in Nederland worden gebrouwen, benieuwd wat dat met de smaak doet....
'Sinds eind 2022 brouwen ze ook bieren in Nederland om deze zo goedkoper te kunnen aanbieden binnen Europa'
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Wat zijn aanraders op het gebied van bier abonnementen, zijn inmiddels al mooi wat aanbieders van deze pakketjes.
Vooral een link met untappd spreekt mij wel aan, stukje gepersonaliseerd op smaak.
Vooral een link met untappd spreekt mij wel aan, stukje gepersonaliseerd op smaak.
Heb je een lokale slijter / bierwinkel in de buurt? Dan zou je deze vraag daar ook neer kunnen leggen. Hier worden altijd razendenthousiast als ze je mogen verrassen met wat bieren op basis van je profiel. En je hebt leuke gesprekkenKindrih schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:08:
Wat zijn aanraders op het gebied van bier abonnementen, zijn inmiddels al mooi wat aanbieders van deze pakketjes.
Ik heb een tijdje een abonnement bij Craftboxs gehad. Beviel wel prima toen.Kindrih schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:08:
Ook bij Het Biermeisje kun je een abonnement op basis van je Untappd afsluiten. Heb daar zelf alleen ervaring met de custom adventkalenders en die waren wel goed! En bestel er regelmatig gewoon wat biertjes vanwege het prima assortiment.
We hadden het er al een tijd geleden over, dat er zoveel brouwerijen zijn... en er is er weer 1 omgevallen: https://www.ad.nl/binnenl...-plots-failliet~af909df9/
kan het artikel verder niet lezen (paywall) maar het begint er toch op te lijken dat er een uitdunning aan het beginnen is
kan het artikel verder niet lezen (paywall) maar het begint er toch op te lijken dat er een uitdunning aan het beginnen is
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
*knip* Omzeilen van een paywall is niet toegestaan-Jaap-io schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:20:
We hadden het er al een tijd geleden over, dat er zoveel brouwerijen zijn... en er is er weer 1 omgevallen: https://www.ad.nl/binnenl...-plots-failliet~af909df9/
[ Voor 8% gewijzigd door Touchdomex op 07-06-2024 15:48 ]
Untappd: Kapitein_Merijn
Belangrijkste stukje-Jaap-io schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:20:
En net nu we aan het opkrabbelen zijn, eist de belastingdienst de terugbetaling van het coronasteunpakket. Dat redden we niet. En ik heb ook geen zin om tien jaar lang te gaan werken voor de Belastingdienst. Ik hoop zó dat DURS wordt voortgezet.”
Ik vind er wat van.
Vooral het feit dat je een crowdfunding start terwijl je weet dat je er financieel niet al te best voor staat.
Bijzonder ook dat hij het over de moeilijke coronajaren heeft, mijn inziens is juist corona verantwoordelijk voor de Craft hype die is ontstaan.
Hij wilt niet 10 jaar voor de belasting werken, dat betekent dat die man al genoeg heeft verdient dat hij zoveel belasting moet betalen. Wat een profiteur ook...
Over Crowdfunding gesproken, Kees heeft er in. Hoopt 75 tot 100k op te halen.
https://crowdaboutnow.nl/campagnes/brouwerij-kees
250 euro minimum, 3.5% rente en je krijgt elk jaar een speciaal voor de Crowdfunding gebrouwen bier. Looptijd van 5 jaar.
250 euro minimum, 3.5% rente en je krijgt elk jaar een speciaal voor de Crowdfunding gebrouwen bier. Looptijd van 5 jaar.
Untappd: Louwke80
Lijkt me eerder dat hij een corona schuld heeft staan bij de belastingdienst en niet 10 jaar wil werken om die schuld af te betalen.Xepos schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:02:
[...]
Hij wilt niet 10 jaar voor de belasting werken, dat betekent dat die man al genoeg heeft verdient dat hij zoveel belasting moet betalen. Wat een profiteur ook...
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Ik vind het toch moeilijk om medelijden te hebben met iemand die een schuld bij de belastingdienst heeft opgebouwd en omvalt als de belastingdienst die schuld een paar jaar later via een vrij soepele betaalregeling terug gaat vorderen... Nu laat hij de boel klappen en mogen de andere belastingbetalers die schuld gaan oplossen
Jammer kom er te laat achter. Kees is wel een vent die ik graag steunLouwke schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:56:
Over Crowdfunding gesproken, Kees heeft er in. Hoopt 75 tot 100k op te halen.
Oh ik dacht ze doen een Frontaaltje en laten de teller nog wel een tijdje lopen. Fijn dat ze zo snel de nodige funds geworven hebben zeg!Xepos schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:56:
[...]
Jammer kom er te laat achter. Kees is wel een vent die ik graag steun
Niet enkel in Nederland gaan er brouwerijen failliet. Bij de zuiderburen eveneens. En Stoemelings uit Brussel gaat wel verder na de verkoop, maar Atrium houdt ermee op. Jammer want ze maakten zeer goede stouts zoals de Onyx. Ik heb er snel nog wat gekocht. De Onyx is een aanrader, al dan niet de bourbon barrel aged versie van 2023.
:strip_exif()/f/image/4GrcY3qFaIDU3yl0GNWKC3TK.jpg?f=fotoalbum_large)
Verzamelen jullie toevallig ook bier glazen?
Mijn collectie gaat nu richting de 80 stuks.
Ik verzamel vooral glazen van bieren die ik graag drink, brouwerijen waar ik geweest ben, en trappisten glazen.
Van de 10 (officiële) trappisten brouwerijen wereldwijd heb ik nu van 7 brouwerijen een glas.
Mijn collectie is als volgt gesorteerd:
Bovenste plank links vooral pils glazen en pullen, daarna weizen glazen, daarnaast pints (Guinness). Dan begint de collectie Belgische glazen met de wat grotere glazen.
Middelste plank zijn Belgische glazen en aan de rechterkant de collectie trappisten glazen.
Onderste plank links Duvel glazen, daarna nog wat tulpen glazen Belgisch (Chouffe / Piraat) en grand prestige. De rest zijn Nederlandse glazen en craft glazen en uiterst rechts proef glaasjes.
Tof! Ik heb een wat bescheidener plank in de woonkamer voor m'n glazen. Nu 26 in totaal.
Deze glazen gebruiken we vooral:
-2 Leffe voor alle Belgische stijlen
-2 Erdinger voor Weizen
-2 craftmaster two van Brouwdok voor Weizen of pils
-2 Uiltje vienna glazen voor pils
-Teku voor westcoast ipa/stout
-Arpus erlenmeyerachtig glas voor neipas en pastry stouts
-Folkingebrew tumbler vooral voor sours
-Craftmaster one voor sours/ipa's en vanalles eigenlijk.
-1 Kwak met houten standaard, helaas is er 1 gesneuveld tijdens m'n laatste verhuizing...
Verder heb ik vooral proefglaasjes van festivals die ik bewaar voor de herinneringen.
Mijn favorieten zijn het Arpus glas en de Craftmaster one, deze drinken enorm fijn
[ Voor 5% gewijzigd door Stevie-P op 09-06-2024 21:21 ]
Niet direct, maar die van Orval is wel speciaal. Je hebt ook stenen kelken van Maredsous. Nu is Maredsous geen kleine onafhankelijke brouwerij natuurlijk. Ik zie vaak mensen naar de lokale kringloopwinkel gaan om o.a. oudere types Westmalle glazen te kopen. Ik had er vroeger eentje van Hercule Stout van glas, maar die is kapot gegaan: https://drinkpalace.com/n...k-bier-hercule-stout.htmlPazienza schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:43:
[Afbeelding]
Ik verzamel vooral glazen van bieren die ik graag drink, brouwerijen waar ik geweest ben, en trappisten glazen.
Van de 10 (officiële) trappisten brouwerijen wereldwijd heb ik nu van 7 brouwerijen een glas.
Mijn collectie is als volgt gesorteerd:
Bovenste plank links vooral pils glazen en pullen, daarna weizen glazen, daarnaast pints (Guinness). Dan begint de collectie Belgische glazen met de wat grotere glazen.
Middelste plank zijn Belgische glazen en aan de rechterkant de collectie trappisten glazen.
Onderste plank links Duvel glazen, daarna nog wat tulpen glazen Belgisch (Chouffe / Piraat) en grand prestige. De rest zijn Nederlandse glazen en craft glazen en uiterst rechts proef glaasjes.
Die maken ook een stenen versie ondertussen: https://www.etsy.com/dk-e...gian-beer-mug-ceramic-mug
Gaaf, klinkt als een goed uitgebalanceerde collectie!Stevie-P schreef op zondag 9 juni 2024 @ 19:19:
[...]
Tof! Ik heb een wat bescheidener plank in de woonkamer voor m'n glazen. Nu 25 in totaal.
Deze glazen gebruiken we vooral:
-2 Leffe voor alle Belgische stijlen
-2 Erdinger voor Weizen
-2 craftmaster two van Brouwdok voor Weizen of pils
-2 Uiltje vienna glazen voor pils
-Teku voor westcoast ipa/stout
-Arpus erlenmeyerachtig glas voor neipas en pastry stouts
-Folkingebrew tumbler vooral voor sours
-Craftmaster one voor sours/ipa's en vanalles eigenlijk.
Verder heb ik vooral proefglaasjes van festivals die ik bewaar voor de herinneringen.
Mijn favorieten zijn het Arpus glas en de Craftmaster one, deze drinken enorm fijn
Ik heb ook wel aantal glazen dubbel. Is altijd leuk als je samen uit zelfde glas kan drinken.
Die van Orval is één van de mooiste glazen die ik heb, heel mooie kwaliteit! Drink ook vaak orval dus dat glas wordt ook veel gebruikt.cy-gor25 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Niet direct, maar die van Orval is wel speciaal. Je hebt ook stenen kelken van Maredsous. Nu is Maredsous geen kleine onafhankelijke brouwerij natuurlijk. Ik zie vaak mensen naar de lokale kringloopwinkel gaan om o.a. oudere types Westmalle glazen te kopen. Ik had er vroeger eentje van Hercule Stout van glas, maar die is kapot gegaan: https://drinkpalace.com/n...k-bier-hercule-stout.html
Die maken ook een stenen versie ondertussen: https://www.etsy.com/dk-e...gian-beer-mug-ceramic-mug
Meest bijzondere glas dat ik heb vind ik die van tynt Meadow. Die heb ik gisteren bij trappisten markt gekocht bij la trappe abdij. Dat glas is bijna niet te vinden in Nederland. (Ik doe niet aan glazen online kopen, dat haalt de lol er vanaf vind ik.)
Dat Hercule glas ziet er mooi uit, zonde dat die kapot is gegaan!
Weer een aankondiging van HJ over een vatgerijpt biertje..
Dacht ik zoek het Secsy nieuws even op, blijken de prijzen weer ietsjes verhoogd te zijn.Secsytime schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 17:52:
Weer een aankondiging van HJ over een vatgerijpt biertje..
:strip_exif()/f/image/C2j4VcuSzGT9AHm4yB58JK8U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat dit nog verkocht wordt. Voor dit geld kun je toch nog veel meer en/of mooiere bieren kopen? Afgelopen jaar om dezelfde reden ook de 'normale' HJ vatgerijpt serie overgeslagen.hammy87 schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:27:
haha. €35 "slechts"
Hier ook ongeveer zoiets. De leukste glazen vind ik die waar een mooi verhaal achter zat, zoals de hoogbejaarde Duitser die zijn eigen circulaire micro-brouwerij in een oud brouwhuis aan het opzetten was, de Tsjechische bierpul waar 'štamgast' op staat of het cafe in Wales dat een bard had ingehuurd voor hun slogan (Welsh is een beetje als Japans in de zin dat je gedichten kan schrijven door met lettergrepen en woordvolgorde te spelen).Pazienza schreef op zondag 9 juni 2024 @ 18:43:
[Afbeelding]
Bedoel je dat je die zoekt? Want ik heb er wel een paar over
"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary
35 e voor alleen wat bonbons en het privilege om het bier te mogen kopen toch?Jorizzz schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:35:
[...]
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat dit nog verkocht wordt. Voor dit geld kun je toch nog veel meer en/of mooiere bieren kopen? Afgelopen jaar om dezelfde reden ook de 'normale' HJ vatgerijpt serie overgeslagen.
Inderdaad, met een verhaal is wel leuk!Hertog schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Hier ook ongeveer zoiets. De leukste glazen vind ik die waar een mooi verhaal achter zat, zoals de hoogbejaarde Duitser die zijn eigen circulaire micro-brouwerij in een oud brouwhuis aan het opzetten was, de Tsjechische bierpul waar 'štamgast' op staat of het cafe in Wales dat een bard had ingehuurd voor hun slogan (Welsh is een beetje als Japans in de zin dat je gedichten kan schrijven door met lettergrepen en woordvolgorde te spelen).
[...]
Bedoel je dat je die zoekt? Want ik heb er wel een paar over
Nee, dank je voor het aanbod, maar die van Maredsous zijn redelijk gevoelig heb ik al gemerkt. Heb al jaren geen Maredsous meer gedronken eigenlijk. Mijn bierglazen gaan sowieso te snel kapot.
Een loting lijkt mij ook het eerlijkst met 2.500 flessen ipv op = op
Bij het bierfestival in de grote kerk heb ik de vatgerijpt Chacaca op, die was echt heel erg goed. Het mooie was dat deze maar 1 muntje was en er dus twee kon halen met mijn laatste 2 muntjes.
Bij het bierfestival in de grote kerk heb ik de vatgerijpt Chacaca op, die was echt heel erg goed. Het mooie was dat deze maar 1 muntje was en er dus twee kon halen met mijn laatste 2 muntjes.
Top! dat iedereen zo negatief is over de hg vatgerijpt. meer kans dat ik hem dan wel kan halen!
Speciale editie
Exclusieve vaten
Beperkt in aantal
Gelimiteerde oplage
Loting
Exclusieve verkoop
Wil je als een van de weinigen
Maximum 2 flessen pp
Er heeft daar iemand een marketingboekje gelezen zeg.
Collectie foto's doen het altijd goedHertog schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Hier ook ongeveer zoiets. De leukste glazen vind ik die waar een mooi verhaal achter zat, zoals de hoogbejaarde Duitser die zijn eigen circulaire micro-brouwerij in een oud brouwhuis aan het opzetten was, de Tsjechische bierpul waar 'štamgast' op staat of het cafe in Wales dat een bard had ingehuurd voor hun slogan (Welsh is een beetje als Japans in de zin dat je gedichten kan schrijven door met lettergrepen en woordvolgorde te spelen).
Desalniettemin zou ik best mee willen loten, kun je mij aan 'n link helpen? Op de website kan ik 'm niet vinden
Aanmelden kon tot 13juni helaas.BobB schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 17:15:
[...]
Desalniettemin zou ik best mee willen loten, kun je mij aan 'n link helpen? Op de website kan ik 'm niet vinden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik heb geen mooie bierglazen collectie zoals ik hierboven uitgestald zie. 2 simpele fluitjes, eenmaal eentjenter grootte van een Amsterdammer en een glas van La Chouffe.
Ik heb de grootst mogelijke moeite om ze 'schoon' te houden. Ik krijg gewoon geen mooie schuimlaag.
- Ik heb ze met een sopje af gewassen (schone schuurspons, zachte kant, of schone afwasborstel). Daarna aan de lucht laten drogen.
- in de vaatwasser gehad
- lauw water met silversoda
- met biotex
- met baking soda.
De laatste keer was met baking soda en bij het biertje daarop een prachtige schuimlaag. Hierna met water afgespoeld en aan de lucht laten drogen. Het biertje hierop was weer waardeloos.
Hoe houden jullie je glazen schoon?
Ik heb de grootst mogelijke moeite om ze 'schoon' te houden. Ik krijg gewoon geen mooie schuimlaag.
- Ik heb ze met een sopje af gewassen (schone schuurspons, zachte kant, of schone afwasborstel). Daarna aan de lucht laten drogen.
- in de vaatwasser gehad
- met biotex
- met baking soda.
De laatste keer was met baking soda en bij het biertje daarop een prachtige schuimlaag. Hierna met water afgespoeld en aan de lucht laten drogen. Het biertje hierop was weer waardeloos.
Omspoelen met heet water en af drogen..Robbie T schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:03:
Ik heb geen mooie bierglazen collectie zoals ik hierboven uitgestald zie. 2 simpele fluitjes, eenmaal eentjenter grootte van een Amsterdammer en een glas van La Chouffe.
- in de vaatwasser gehad
- met biotex
- met baking soda.
Schenk je bier in een nat of een droog glas?
In een droog glas is de kans veel groter dat het bier doodslaat, dan als je van te voren het glas omspoelt en niet afdroogt
Bier fan Fryske grûn!
Ik was altijd met de hand af in een heet sopje. Dan voor het afdrogen altijd goed afspoelen met water zodat er geen zeepresten op of in het glas zitten.Robbie T schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:03:
- in de vaatwasser gehad
- met biotex
- met baking soda.
Mijn methode is dan om alleen de buitenkant van het glas af te drogen. Ik wil namelijk geen stof/vuil/wat dan ook in de binnenkant van mijn glas krijgen. Ik hou het glas dan even ondersteboven en schud het water eruit voordat hij terug in de kast gaat.
Wanneer ik het glas dan weer ga gebruiken spoel ik altijd eerst de binnen en buitenkant om met koud water. Vervolgens weer goed ondersteboven uitschudden voordat ik het bier in schenk.
Glazen nooit in de vaatwasser doen! Daar worden ze echt niet beter van en mooie opdrukken vervagen dan ook.
Verder is het ook afhankelijk van het soort bier of je überhaupt een mooie schuimkraag kan krijgen, is mijn ervaring. Tripels van craftbeer brouwerijen of kleine brouwerijen slaan bij mij toch wel vaker dood dan je zou willen. Ik heb veel succes gehad met trappisten bieren die een mooie schuimkraag uit de fles hebben. Probeer eens Orval uit bijvoorbeeld, of Trappiste Rochefort of Chimay.
Tripel Le fort heeft bij mij ook vaak een mooie schuimkraag net als piraat of gulden draak.
Tripel karmeliet valt in mijn ervaring tegen qua schuim uit de fles, die is van de tap 10 keer beter.
Grappig, juist een Karmeliet staat bij mij bekend als een extreem schuimend bier, ook uit de fles. Die moet ik altijd heeel voorzichtig inschenken als ik niet 60% schuim wil hebben.Pazienza schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:19:
[...]
Tripel karmeliet valt in mijn ervaring tegen qua schuim uit de fles, die is van de tap 10 keer beter.
Verder gaan de glazen (doorgaans van Duvel en Brand) altijd in de vaatwasser en schenk het bier droog in, maar toch nooit last van een doodslaand bier eigenlijk, behalve bij de bieren waar het bij hoort natuurlijk.
Ik heb altijd geleerd dat je speciaalbier juist in een droog glas moet schenken?
https://speciaalbierglaze...03/nat-of-droog-bierglas/

https://speciaalbierglaze...03/nat-of-droog-bierglas/
Dit is echt exact hoe ik het zelf ook doe.Pazienza schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:19:
[...]
Ik was altijd met de hand af in een heet sopje. Dan voor het afdrogen altijd goed afspoelen met water zodat er geen zeepresten op of in het glas zitten.
Mijn methode is dan om alleen de buitenkant van het glas af te drogen. Ik wil namelijk geen stof/vuil/wat dan ook in de binnenkant van mijn glas krijgen. Ik hou het glas dan even ondersteboven en schud het water eruit voordat hij terug in de kast gaat.
Wanneer ik het glas dan weer ga gebruiken spoel ik altijd eerst de binnen en buitenkant om met koud water. Vervolgens weer goed ondersteboven uitschudden voordat ik het bier in schenk.
Glazen nooit in de vaatwasser doen! Daar worden ze echt niet beter van en mooie opdrukken vervagen dan ook.
Ik vind schuim overigens wel enigszins overrated. Nies irritanter dan dat je je eerst door een laag schuim moet werken voordat je bij je lekkere bier terecht bent gekomen. Beetje schuim is prima, maar nog liever géén schuim dan teveel.
Hier gaat alles gewoon in de vaatwasser. Nergens last van.
Opdrukjes heb ik niet op mijn teku-glazen. Ook geen last van dood bier oid.
Stout drink ik uit dit soort glazen:

Juist dan eerder last van teveel schuimend bier dan te weinig. Hoe vaak ik er niet in trap dat ik Moersleutel inschenk en vervolgens niet echt meer oplet (ik schenk ze te koud in dus wacht meestal toch nog even voordat ik eraan begin) en alles begint te overstromen..
Opdrukjes heb ik niet op mijn teku-glazen. Ook geen last van dood bier oid.
Stout drink ik uit dit soort glazen:

Juist dan eerder last van teveel schuimend bier dan te weinig. Hoe vaak ik er niet in trap dat ik Moersleutel inschenk en vervolgens niet echt meer oplet (ik schenk ze te koud in dus wacht meestal toch nog even voordat ik eraan begin) en alles begint te overstromen..
Toch maar weer in de weer met een sopje dus. Na het wassen en droog maken van de buitenkant, zet je het glas dan op de kop (opening naar beneden) met een kleine opening zodat het kan uitlekken of zet je hem gewoon in de kast op de bodem van 't glas? (lijkt me niet ivm bacteriën).Pazienza schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:19:
[...]
Ik was altijd met de hand af in een heet sopje. Dan voor het afdrogen altijd goed afspoelen met water zodat er geen zeepresten op of in het glas zitten.
Verder is het ook afhankelijk van het soort bier of je überhaupt een mooie schuimkraag kan krijgen, is mijn ervaring. Tripels van craftbeer brouwerijen of kleine brouwerijen slaan bij mij toch wel vaker dood dan je zou willen. Ik heb veel succes gehad met trappisten bieren die een mooie schuimkraag uit de fles hebben. Probeer eens Orval uit bijvoorbeeld, of Trappiste Rochefort of Chimay.
Tripel Le fort heeft bij mij ook vaak een mooie schuimkraag net als piraat of gulden draak.
Nee ik zet hem niet op de kop want dan wordt het glas weer vies.Robbie T schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:21:
[...]
Toch maar weer in de weer met een sopje dus. Na het wassen en droog maken van de buitenkant, zet je het glas dan op de kop (opening naar beneden) met een kleine opening zodat het kan uitlekken of zet je hem gewoon in de kast op de bodem van 't glas? (lijkt me niet ivm bacteriën).
Gewoon goed uit schudden en dan rechtop in de kast.
Ja er zit dan wat water in wat dan verdampt en witte waas onderin het glas achter laat. Dat spoel ik er dan dus eerst uit bij eerstvolgende gebruik.
Oh, ik gebruik ook een aparte afwasborstel voor m'n bierglazen. Dus niet met dezelfde borstel als waarmee je je vette koekenpan schoonmaakt.
[ Voor 9% gewijzigd door Pazienza op 14-06-2024 10:36 ]
Paar druppels van onderstaande fles in het glas doen. Dan afwassen met een schuurspons (niet schuurkant) die ik alleen gebruik om bierglazen af te wassen.Robbie T schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:03:
- in de vaatwasser gehad
- met biotex
- met baking soda.
Zeker niet in de vaatwasser of normaal afwasmiddel gebruiken. Dan slaat je bier snel dood inderdaad.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Gewoon in de vaatwasser.Robbie T schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:03:
Ik heb eigenlijk nooit problemen met de schuimkraag, al moet ik zeggen dat de doseerknop voor glansmiddel van m'n vaatwasser bijna op maximaal staat, wellicht dat dat er invloed op heeft.
Het in de vaatwasser doen is wel funest voor de prints, na een paar honderd wasbeurten beginnen die wel te vervagen. Maar ik hoef hierdoor nooit mijn glazen handmatig te poetsen, het is een afweging die voor mij snel gemaakt is.
ik was ook al aan het pielen en het was me gelukt, zie ik nu je bericht haha top!RMES schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:42:
***members only***
// edit
en de bestelling is bevestigd.
[ Voor 9% gewijzigd door GNML op 14-06-2024 12:18 ]
iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com
De enige reden om een glas op z'n kop te zetten is tegen het stof. Voor bacteriën hoef je echt niet bang te zijn, want die enkele bacterie (of schimmel) die in je schone glas terecht komt heeft geen enkele voedingsbodem om zich te vermenigvuldigen. Ik zet mijn glazen juist op de voet neer, omdat die een stuk steviger is dan de dunne randjes aan de bovenkant. Even met kraanwater spoelen voor gebruik en klaar. En natuurlijk gewoon zorgen dat je ze vaak genoeg gebruikt dat er überhaupt geen stof kan ophopenRobbie T schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 10:21:
[...]
Toch maar weer in de weer met een sopje dus. Na het wassen en droog maken van de buitenkant, zet je het glas dan op de kop (opening naar beneden) met een kleine opening zodat het kan uitlekken of zet je hem gewoon in de kast op de bodem van 't glas? (lijkt me niet ivm bacteriën).
Proost!
Wat is jullie mening over de Goose Island: Bourbon County stouts? Het gaat tegen m'n principes in om zo'n duur biertje te kopen en zou hem daarom ook niet snel open maken, maar toch knaagt het altijd ergens.. zijn wel bieren die langer bewaard kunnen blijven denk ik? Mits donker opgeborgen met niet zoveel temp. verschillen?
Nee, tegen principe. Voor hetzelfde geld koop je ook een hele mooie speciale Hertog Jan!!Martijn1990 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:36:
Wat is jullie mening over de Goose Island: Bourbon County stouts? Het gaat tegen m'n principes in om zo'n duur biertje te kopen en zou hem daarom ook niet snel open maken, maar toch knaagt het altijd ergens.. zijn wel bieren die langer bewaard kunnen blijven denk ik? Mits donker opgeborgen met niet zoveel temp. verschillen?
En dan serieus: ja, erg duur. Koop ze zelden.
Als ik ze dan koop, dan is het laatste wat in me opkomt het bewaren van dat bier. Bier moet je drinken, niet bewaren.
Lennnn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:45:
[...]
Nee, tegen principe. Voor hetzelfde geld koop je ook een hele mooie speciale Hertog Jan!!

Thanks! Zou hem ook niet bewaren om het bewaren. Maar misschien ook niet direct open trekken en wachten op een speciaal moment of zo. Nog eens goed over nadenken..Lennnn schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:45:
En dan serieus: ja, erg duur. Koop ze zelden.
Als ik ze dan koop, dan is het laatste wat in me opkomt het bewaren van dat bier. Bier moet je drinken, niet bewaren.
Heb hem 1 keer gekocht, puur voor de 'bucketlist' ... prima bier, maar de hype niet waardMartijn1990 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:36:
Bier fan Fryske grûn!
De hype wel maar de prijs in Nederland niet. Geld imo overigens voor alle Amerikaanse bieren, zeker als je bedenkt dat de meest blikken minder kosten in de States als een blik van Frontaal ofzo hier.AngelDust schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Heb hem 1 keer gekocht, puur voor de 'bucketlist' ... prima bier, maar de hype niet waard
Top, dankje!RMES schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:42:
***members only***
Wederom leuk bezoek, Expanse! Nooit geweten dat fazanten zulke bierliefhebbers zijn!Expanse schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:32:
Hippo krieck limited edition. Zoet zuur fruitig met een romige schuimkraag. 6.5%
[Afbeelding]
Dit mag een terugkerende rubriek wordenExpanse schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 15:32:
Hippo krieck limited edition. Zoet zuur fruitig met een romige schuimkraag. 6.5%
[Afbeelding]
Zojuist gezwicht voor het Borefts 12-pack van Brouwerij De Molen. Nog geen 25 euro incl. verzending.
Marktplaats staat weer vol met Hertog Jan Masterblend.. 😂
Valt me erg mee moet ik zeggen..Edenaar1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:57:
Marktplaats staat weer vol met Hertog Jan Masterblend.. 😂
Maar je kan hem nog steeds bestellen toch? Tenminste, lukte mij net wel gewoon.
Alleen met het trucje was gedeeld is hier toch?Secsytime schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:59:
[...]
Valt me erg mee moet ik zeggen..
Maar je kan hem nog steeds bestellen toch? Tenminste, lukte mij net wel gewoon.
Heb er zelf 2 besteld.
Sommige betalen voor wat het nu lijkt via marktplaats circa 100,/ voor een fles..
Klopt, heb er zelf 1 besteld voor eigen consumptie.Edenaar1 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:06:
[...]
Alleen met het trucje was gedeeld is hier toch?
Heb er zelf 2 besteld.
Sommige betalen voor wat het nu lijkt via marktplaats circa 100,/ voor een fles..
Hij is goedkoop nu, maar inmiddels ook al wat oud. Er zitten wat biertjes tussen die het van hun hoppigheid moeten hebben.Shrien schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 17:53:
Zojuist gezwicht voor het Borefts 12-pack van Brouwerij De Molen. Nog geen 25 euro incl. verzending.
Voor de inhoud, zie hier: Stevie-P in "Speciaalbiertopic III"
Oh kak, ik zat niet op te letten. Ik ging er gek genoeg van uit dat het een preview was van aankomend festival ofzo.Stevie-P schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 18:19:
[...]
Hij is goedkoop nu, maar inmiddels ook al wat oud. Er zitten wat biertjes tussen die het van hun hoppigheid moeten hebben.
Voor de inhoud, zie hier: Stevie-P in "Speciaalbiertopic III"

Ik heb 'm ook blind besteld. Maar de bieren waarschijnlijk ook nog niet gehad dus helemaal prima
Toch nog even verwijzen naar deze dan Klippy in "Speciaalbiertopic III"Robbie T schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 23:03:
- in de vaatwasser gehad
- met biotex
- met baking soda.
Specifiek met Kristalsoda na een tip van @Mich007 in dit topic.
Voor mij werkt dit prima. Maar soms heb je ook gewoon een bier dat niet schuimt, dat ligt niet altijd aan de glas.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Heeft iemand hier toevallig 1 juni het AMBASSADEURS PAKKET van Brouwerij de 12 Stuyvers opgehaald? Even op moeten wachten (vorig jaar besteld), ben benieuwd naar de reactie(s). Zelf nog niet op kunnen halen.
Maar als je hem te rustig schenkt blijft er te veel koolzuur in wat weer ten koste gaat van de smaak.Martijn1990 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:24:
[...]
Grappig, juist een Karmeliet staat bij mij bekend als een extreem schuimend bier, ook uit de fles. Die moet ik altijd heeel voorzichtig inschenken als ik niet 60% schuim wil hebben.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eigen glas meegenomen?iruy schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 12:36:
Ideaal als er om de hoek van je appartement op je vakantieadres een fijn tentje met speciaalbiertjes zit (op Samos)
[Afbeelding]
Was ook op instagram al gemeld door HJ zelfCartman! schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:25:
[...]
Krijg nu de melding dat het niet op voorraad is als ik op "Kassa" klik helaas.
Ahh. Wat heeft men gemeld dan?
Mijne is nog niet verzonden..
Omdat het toch herfst is buiten trek ik maar even wat zwaarder geschut uit de kast:
Siren - High Stakes.
Siren - High Stakes.
An exceptional and ambitious chilli-chocolate-bourbon-honey-salted-caramel-imperial-milk dream. A blend of stout, wood and rich ingredients delivers an intriguing yet comforting, smokey and delectably sweet experience
‘ Uitverkocht, zowel online als in de winkel. Bedankt namens de brouwers.’Edenaar1 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:05:
[...]
Ahh. Wat heeft men gemeld dan?
Mijne is nog niet verzonden..
Mijne is ook nog niet verzonden.
Mijn reactie was op cartman die aangeeft dat tijdens het bestellen de melding komt niet voorradig, wat dus overeenkomt met het instagram bericht van hertog jan.
Ook wel een mooie deal voor goed beoordeelde ipa's:
https://shop.walhallacraf...s/walhalla-gift-pack-copy
Zelf weer eens een doosje in Polen besteld. Piwne heeft weer 20% korting en oa. de laatste Funky's aangevuld.
Zelf weer eens een doosje in Polen besteld. Piwne heeft weer 20% korting en oa. de laatste Funky's aangevuld.
Die Mont Des Cats vond ik een aardig goed Frans bier. En zo'n Le Fort blijft ook erg lekker.Pazienza schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ff schuim pr0n van vanavond naar aanleiding van eerdere discussies.
Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder
Zitten 3 lagers tussen de ipa’s verstopt bij WalhallaKapitein Merijn schreef op zondag 16 juni 2024 @ 00:15:
Ook wel een mooie deal voor goed beoordeelde ipa's:
Is er een code voor piwne? Ik zie niets bijzonders behalve de gebrekkige 2+1 actie.
Ik zie dat de actie is afgelopen inderdaad. Je kreeg met code SUMMERTIME 20% op alles.Shrien schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:53:
[...]
Zitten 3 lagers tussen de ipa’s verstopt bij Walhalla![]()
Is er een code voor piwne? Ik zie niets bijzonders behalve de gebrekkige 2+1 actie.
Voor diegenen die graag op brouwerijbezoek gaan, de brouwerijpoorten van Westmalle gaan, na 230 jaar, nog eens open voor bezoekers en dit op 25 en 26 september. Tickets kosten 12,5€.
https://m.gva.be/cnt/dmf20240617_94483865
https://www.trappistwestmalle.be/brouwerijbezoek-westmalle
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Het is juist wat ze over hebben van het festival van vorig jaarShrien schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:45:
[...]
Oh kak, ik zat niet op te letten. Ik ging er gek genoeg van uit dat het een preview was van aankomend festival ofzo.
Als je niet op Borefts festival bent geweest, waarschijnlijk niet neeSaitek schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 20:48:
Ik heb 'm ook blind besteld. Maar de bieren waarschijnlijk ook nog niet gehad dus helemaal prima
Jeetje, wat vlogen die kaartjes weg. Alsof je in de digitale rij stond voor een popconcert. Helaas misgegrepen. Hebben anderen hier wel geluk gehad?Arator schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:13:
Voor diegenen die graag op brouwerijbezoek gaan, de brouwerijpoorten van Westmalle gaan, na 230 jaar, nog eens open voor bezoekers en dit op 25 en 26 september. Tickets kosten 12,5€.
Uitverkocht!Nitrorcr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Jeetje, wat vlogen die kaartjes weg. Alsof je in de digitale rij stond voor een popconcert. Helaas misgegrepen. Hebben anderen hier wel geluk gehad?
De 1.500 tickets waren op enkele minuten de deur uit. Jullie interesse in Westmalle heeft onze stoutste dromen overtroffen. Het is zo hartverwarmend om deze massale belangstelling te mogen meemaken. Dank jullie wel allemaal.
Net zoals bij ons trappistenbier kiezen we voor kwaliteit boven kwantiteit. Daarom hebben we onze maximale capaciteit op 1.500 plaatsen vastgelegd, zodat we bij deze eerste editie iedereen op een kwalitatieve manier kunnen ontvangen.
Voor degenen die problemen ondervonden met de betaling, willen we verduidelijken dat onze servercapaciteit voldoende was. Echter, de vraag naar tickets was té groot voor het aantal beschikbare plaatsen. Hierdoor kon niet iedere aanvraag succesvol afgewerkt of betaald worden.
We begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn voor degenen die graag hadden willen deelnemen.
Voor wie nu geen ticket heeft kunnen bemachtigen, komt er volgend jaar waarschijnlijk een nieuwe kans. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op sociale media, dan kunnen we je zo op de hoogte houden.
Inmiddels in huis, nogmaals bedankt voor de tip!RMES schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:42:
***members only***
Al goed dat westmalle die extra op de markt heeft gebracht, dan is de fomo toch iets minder om geen ticket te hebben bemachtigd.
Het is mij gelukt, twee tickets in the pocket.Nitrorcr schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Jeetje, wat vlogen die kaartjes weg. Alsof je in de digitale rij stond voor een popconcert. Helaas misgegrepen. Hebben anderen hier wel geluk gehad?
Ik rij morgen weer eens voor het leuke langs de Caigny. Ik neem daar altijd de Puhaste silver series mee. Hebben jullie nog andere aanraders? Groot fan van BA stouts en barley wines. Dan met name op Bourbon vaten en whisky vaten.
Al gaat een goede NEIPA DIPA or TIPA er ook zeker in!
Al gaat een goede NEIPA DIPA or TIPA er ook zeker in!
Ik weet niet of ze hem in het assortiment hebben maar ik vond de laatste van LOST erg leuk om te proeven:Hiru schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:32:
Ik rij morgen weer eens voor het leuke langs de Caigny. Ik neem daar altijd de Puhaste silver series mee. Hebben jullie nog andere aanraders? Groot fan van BA stouts en barley wines. Dan met name op Bourbon vaten en whisky vaten.
Al gaat een goede NEIPA DIPA or TRIPA er ook zeker in!
https://untp.beer/XPXql
Een neipa met heel wat phantasm. Initieel wat zoet en heel fruitig, met een nasmaak als witte wijn.
Ze vrouwen tegenwoordig bij Nepomucen, met als bijkomend voordeel dat hun bieren nu halveliterblikken zit.
Hoe staat het er mee? Ik heb momenteel ook een keldertje waar ik mijn bewaar flessen heb liggen. Momenteel kleine 30 stuks.Nyarlathotep schreef op zaterdag 6 augustus 2016 @ 18:33:
[...]
Overigens kun je een HJ Grand Prestige érg lang bewaren. Ik heb een flinke voorraad flessen en ik wil uiteindelijk wel een aantal van 10+ jaar op voorraad hebben.
Graag hoor ik jou ervaring/tips. En heb je nog een aantal lekkere bieren die leuk zijn om een aantal jaartjes te laten liggen?
Niet de persoon die je het vraagt, maar HJ zelf geeft aan 8 jaar zou perfect zijn.
Natuurlijk in de perfecte omstandigheden.
Ik heb er daar een in de kelder liggen die ik dit jaar op mag halen.
MIjn ervaring is dat als hij veel ouder wordt de smaak meer en meer richting port gaat.
Oudste die ik momenteel heb liggen is uit 2015.
Overigens ook nog een paar Karakter liggen, gewoon om eens te kijken wat deze doet.
Natuurlijk in de perfecte omstandigheden.
Ik heb er daar een in de kelder liggen die ik dit jaar op mag halen.
MIjn ervaring is dat als hij veel ouder wordt de smaak meer en meer richting port gaat.
Oudste die ik momenteel heb liggen is uit 2015.
Overigens ook nog een paar Karakter liggen, gewoon om eens te kijken wat deze doet.
Sowieso is LOST echt lekker bezig. Die smoothie sours zijn ook heerlijk. Jammer dat de mango variant al weer uit de schappen is, die ging wat te hard qua gisting.Stevie-P schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:43:
[...]
Ik weet niet of ze hem in het assortiment hebben maar ik vond de laatste van LOST erg leuk om te proeven:
https://untp.beer/XPXql
Een neipa met heel wat phantasm. Initieel wat zoet en heel fruitig, met een nasmaak als witte wijn.
Ze vrouwen tegenwoordig bij Nepomucen, met als bijkomend voordeel dat hun bieren nu halveliterblikken zit.

Maar je zegt ze brouwen bij Nepomucen, is dat dan alles? Of alleen die neipa die jij linkt?