Complimenten aan diegene die het heeft samengesteld. Wat een box 🤤AngelDust schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:50:
Final score:
Dag Brouwerij Bier Stijl ABV Untappd 1 Hoof Hearted Brewing Did We Just Become Best Fwendz? IPA - Imperial / Double 8% 4.26 2 Badin Tønnelagra Boðvin - Rødvinstønner Barley Wine 10.6% 3.89 3 Brouwerij Homeland Klapgijp #8 Bock - Doppelbock 12% 4.03 4 ROTT. Brouwers ROTT.barrels #6 – Bourbon Barrel Aged Imperial Stout – Jack Daniels (2023) Stout - Imperial / Double 11.6% 4.13 5 Salikatt Bryggeri x DEYA Hygge Blonde Ale 5.5% 3.42 6 Lervig x Basqueland Off The Rack Port Barrel Aged Imperial Stout Stout - Imperial / Double 13.4% 4.45 7 Dois Corvos Finisterra Porter - Imperial / Double 8.5% 3.63 8 Nøgne Ø Teardrop for Oscar Aquavit BA Stout - Imperial / Double 14% 4.19 9 La Pirata Brewing The Last Gold Eel Stout - Imperial / Double 15% 4.34 10 Badin Tønnelagra Boðvin - Romtønner Barley Wine 13% 4.06 11 Berghoeve Brouwerij VAT#72 Uut Eerder Tied Barrel Aged Irish Whiskey Barley Wine 10% 3.95 12 Big Belly Brewing Company Hœnir Stout - Foreign / Export 11% 3.89 13 Halve Tamme X Klere Bocht Abellanis Porter - Baltic 9.4% 4.14 14 Galway Bay Brewery Boulevardier 2022 Barleywine - Other 11.3% 4.19 15 Ophiussa Brewing Co. Euphoria IPA - Imperial / Double New England / Hazy 8% 4.16 16 Uiltje Brewing Company The Algorithm Pt.II Stout - Imperial / Double 15% 4.14 17 O'Clock Brewing Baden Power Imperial Stout Armagnac Stout - Imperial / Double 12.5% 4.17 18 FUERST WIACEK Gold Stout - Imperial / Double Coffee 10% 4.09 19 CRAK Brewery Paracasa (Annata 2022) / CANTINA Stout - Imperial / Double 12% 4.13 20 The Veil Brewing Crucial Crucial Taunt Taunt IPA - Imperial / Double 8% 4.24 21 Berghoeve Brouwerij Vat#37 Zwarte Snorre Barrel Aged Tamdhu Whisky Stout - Russian Imperial 11% 4.12 22 Fauve Sur Les Cloches Des Couleurs Stout - Imperial / Double 12% 4.11 23 Nøgne Ø Jacob's Ladder Barley Wine 12% 4.27 24 Brouwerij De Halve Maan Straffe Hendrik XMAS Blend 2023 Winter Ale 11% 3.90
De Kees Caramel Fudge is een topbier, prijs kwaliteit verhouding al helemaal een koopje, wat zeg ik : niet normaal hoe goed voor de prijs. Heb nog maar één Caramel Fudge of Caramel stout gedronken die beter is, Buxton, maar die kost een veelvoud van de Kees.Quad schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:14:
@-pollem- ik ben fan van Kees, karamel fudge stout bijvoorbeeld, kost bijna niets maar staat heel erg hoog op mijn lijstje.
Edit: Vandaag nog bij AH 2e halve prijs.
En misschien heeft je lokale AH wel wat meer in 't assortiment.. Guinness is er ook een bijvoorbeeld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UDCQIkm72nxbNCIJZUnrkVUb.jpg?f=user_large)
Craft beer PriceWatch : https://beerizer.com/
Jemig.. zit ik hier met m'n plebs IPA van de Aldi
(smaakt trouwens dikke prima voor de prijs). Morgen ook maar eens even kijken voor zo'n Kees Stout.
Als je te vinden bent voor het zurige en het houtgerijpte : Rodenbach Evolved Grand Cru.Saitek schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:15:
En de standaard met kerst. Zoet en beetje zurig als afdronk, maar drinkt weer heel makkelijk weg.
[Afbeelding]
https://be.rodenbach.be/b...en/rodenbach-evolved.html
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Schultenbrau IPA heeft mij ook aardig verrast met 90 cent de halve literwauskoek schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:13:
Jemig.. zit ik hier met m'n plebs IPA van de Aldi(smaakt trouwens dikke prima voor de prijs). Morgen ook maar eens even kijken voor zo'n Kees Stout.

Terugkijkend op mijn checkin van de Fudge Stout vond ik ‘m erg zoet. Had ik ook bij aardig wat Moersleutels. Geef mij een imp stout zonder al te veel zoetigheid, zoals de Loaded van Moersleutel x Folkingebrew. Als iemand meer van dit soort stouts kent, lemme know! Hohoho!
[ Voor 31% gewijzigd door Shrien op 25-12-2023 22:54 ]
Normaal was Gulpener Ur-Hop de 'bang for the buck' IPA biertje. Maar daar heeft Aldi wel een mooie zet mee gedaan. Al is de Gulpener velen malen lekkerder.Shrien schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:49:
[...]
Schultenbrau IPA heeft mij ook aardig verrast met 90 cent de halve liter
Terugkijkend op mijn checkin van de Fudge Stout vond ik ‘m erg zoet. Had ik ook bij aardig wat Moersleutels. Geef mij een imp stout zonder al te veel zoetigheid, zoals de Loaded van Moersleutel x Folkingebrew. Als iemand meer van dit soort stouts kent, lemme know! Hohoho!
edit.. verrek die is ook in de aanbieding bij AH.
[ Voor 4% gewijzigd door wauskoek op 25-12-2023 22:57 ]
Zurige zeker voor te vinden, ik ga 'm bestellen de volgende keer. Thanks!Arator schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:35:
[...]
Als je te vinden bent voor het zurige en het houtgerijpte : Rodenbach Evolved Grand Cru.
Persoonlijke mening:WillyWilly schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:03:
[...]
De Kees Caramel Fudge is een topbier, prijs kwaliteit verhouding al helemaal een koopje, wat zeg ik : niet normaal hoe goed voor de prijs. Heb nog maar één Caramel Fudge of Caramel stout gedronken die beter is, Buxton, maar die kost een veelvoud van de Kees.
[Afbeelding]
Maar ik vind de Kees in het algemeen wat ‘waterig’
Smaak is snel vervlogen, blijft niet lang hangen,
Eric, Signing off !!
Kees "catch me by the coconuts" scoort bij mij redelijk hoog in mijn untapped, evenals "space cowboy imperial stout" van circus maximus. Enkel "Vantablack Creatures" van Azvex scoort hoger bij mij.
Beetje de beer in box advent nog aan het doorgaan hier wat meningen:
Frontaal Snowpunch V2 Niet super spanned maar de meest 3* uit of 5* ipa dus prima te drinken
Kaapse Jack On Steroids (v4 Phantaam edition) deze hadden ze een tijdje geleden in een licht andere versie op tap bij Kaapse Maria en vanaf tap was het wat beter. Nog steeds een erg goede super hoppige Ipa
Hooglander #Out of the Blue, teveel kolzuur naar mij idee. Nadat het wat weg was dit een oke ipa
Lost's Kuma oerdegelijke double IPA
Fauve's Habit De Lumières, Fauve is toch wel een van mijn favoriete brouwerijen op dit moment en deze pastry sour was weer erg goed. Perzik, pasie vrucht en vanilla komen allemaal goed door in een erg fijne mix
Big Belly's Liquid Deserts: Salted Walnuts Caramel Muffin grote maar niet overdreven suikerige stout van Big Belly. De Liquid deserts zijn altijd wat hit or miss hier maar deze was erg lekker
Bevog's Nothern Spotted Owl, blikje had flink wat deuken opgelopen geen idee of dat bij iemand anders ook het geval was. Typisch Bevog ipa dus erg lekker
Van Moll's Trekdrop proeft als trekdrop en drinkt nog steeds fijn weg. Hopelijk komt deze nog in het normale lijn want hij bevalt erg goed
Frontaal Snowpunch V2 Niet super spanned maar de meest 3* uit of 5* ipa dus prima te drinken
Kaapse Jack On Steroids (v4 Phantaam edition) deze hadden ze een tijdje geleden in een licht andere versie op tap bij Kaapse Maria en vanaf tap was het wat beter. Nog steeds een erg goede super hoppige Ipa
Hooglander #Out of the Blue, teveel kolzuur naar mij idee. Nadat het wat weg was dit een oke ipa
Lost's Kuma oerdegelijke double IPA
Fauve's Habit De Lumières, Fauve is toch wel een van mijn favoriete brouwerijen op dit moment en deze pastry sour was weer erg goed. Perzik, pasie vrucht en vanilla komen allemaal goed door in een erg fijne mix
Big Belly's Liquid Deserts: Salted Walnuts Caramel Muffin grote maar niet overdreven suikerige stout van Big Belly. De Liquid deserts zijn altijd wat hit or miss hier maar deze was erg lekker
Bevog's Nothern Spotted Owl, blikje had flink wat deuken opgelopen geen idee of dat bij iemand anders ook het geval was. Typisch Bevog ipa dus erg lekker
Van Moll's Trekdrop proeft als trekdrop en drinkt nog steeds fijn weg. Hopelijk komt deze nog in het normale lijn want hij bevalt erg goed
De volledige tabel van de exclusieve Craft Boxs kalender, een kalender op basis van mijn Untappd.
Conclusie: zeker de prijs waard, vooral met de 25% korting erbij. Enig minpuntje die ik kan bedenken is dat de kalender niet heel verrast met de stijl bieren. Ja, het is op basis van mijn Untappd profiel samengesteld, maar toch, het zijn allemaal stijlen die ik inmiddels wel ken
maar goed, dat mag de pret niet drukken.
Volgend jaar maar eens kijken naar een kalender van een lokale slijter en anders toch weer deze.
Dag | Brouwerij | Bier | Stijl | ABV | Untappd |
1 | Fauve | Sur Les Cloches Des Couleurs | Stout - Imperial / Double | 12% | 4.12 |
2 | Sori Brewing | Hybrid Treats vol.3: Estonian Apple Pie & Vanilla Custard | Stout - Imperial / Double Pastry | 12% | 4.04 |
3 | Wander Beyond Brewing | Cellar Series: Calm Before the Storm - Vintage 2020 | Stout - Imperial / Double Coffee | 10% | 4.18 |
4 | FUERST WIACEK Berlin | Skydancer | IPA - New England / Hazy | 6.7% | 3.96 |
5 | Sibeeria | Mandelmeister | Stout - Imperial / Double Pastry | 9.8% | 4.00 |
6 | Dois Corvos | Abbey Road | Belgian Quadrupel | 11.5% | 4.03 |
7 | Amundsen Brewery | Dessert In A Can - Coconut Choc Chip Cookie | Stout - Imperial / Double Pastry | 10.5% | 4.17 |
8 | Gulpener Bierbrouwerij | Barrel Aged Quadrupel - Calvados (2022) | Belgian Quadrupel | 12% | 4.05 |
9 | Spartacus Brewing | The Earth Canvas | IPA - Imperial / Double New England / Hazy | 7.5% | 4.15 |
10 | CoolHead Brew | Head2Head: Round 8: Hop Crusher | IPA - New England / Hazy | 6% | 4.00 |
11 | Galway Bay Brewery | Quantum Flux | IPA - Imperial / Double | 8% | 3.89 |
12 | Bronckhorster Brewing Company | Barrel Aged Serie No.36 | Belgian Tripel | 12% | 4.1 |
13 | Lough Gill Brewery | Ogham | Stout - Imperial / Double Milk | 10% | 4.16 |
14 | Nerdbrewing | Return Double Dark Chocolate & Vanilla Imperial Stout | Stout - Imperial / Double Oatmeal | 12.9% | 4.1 |
15 | Bereta Brewing Co. | Island Drift | IPA - Imperial / Double New England / Hazy | 8.5% | 3.94 |
16 | Brouwerij Kees | Caramel Fudge Stout Barrel Aged Grape Brand | Stout - Imperial / Double Pastry | 11% | 4.04 |
17 | Jopen | Anima Negra BA | Stout - Imperial / Double | 12.8% | 4.08 |
18 | Laugar Brewery | Black Tundra | Stout - Russian Imperial | 12% | 4.05 |
19 | Whiplash | Safety Cap Off | Stout - Imperial / Double | 10% | 3.9 |
20 | Ārpus Brewing Co. | Blackcurrant X Cherry X Mango X Apricot Smoothie Sour Ale | Sour - Smoothie / Pastry | 5% | 4.25 |
21 | Moersleutel Craft Brewery | Tiramisumo Triplets | Stout - Imperial / Double Pastry | 11% | 4.01 |
22 | White Dog Brewery | Supra | IPA - Imperial / Double New England / Hazy | 8.5% | 4.02 |
23 | Dutch Bargain | COFFEE CONNAISSEUR, moi? Ice Distilled Crème Brûlée Version | Freeze-Distilled Beer | 18% | 4.11 |
24 | Basqueland Brewing | Treble & Bass | IPA - Triple New England / Hazy | 10% | 4.14 |
Conclusie: zeker de prijs waard, vooral met de 25% korting erbij. Enig minpuntje die ik kan bedenken is dat de kalender niet heel verrast met de stijl bieren. Ja, het is op basis van mijn Untappd profiel samengesteld, maar toch, het zijn allemaal stijlen die ik inmiddels wel ken
Volgend jaar maar eens kijken naar een kalender van een lokale slijter en anders toch weer deze.
Kees is fantastisch. Kwalitatief wellicht wat minder dan de toppers van Folkingebrew, White Dog of Moersleutel (al vind ik die redelijk overhyped), maar ten eerste heeft Kees in alle ranges lekkere biertjes (IPA/Stout/Sour etc) en is de prijs kwaliteit echt top. Plus Kees is ook zo'n heerlijke nuchtere Zeeuw gebleven, lekker zichzelf, onafhankelijk en doet zn ding.
Laten we als Nederlanders eens wat vaker een Kees drinken ipv spul van t IJ enzo.
Laten we als Nederlanders eens wat vaker een Kees drinken ipv spul van t IJ enzo.
Volledig mee eens. En wie drinkt er überhaupt nog bier van ‘t IJ? Ik kan me niet herinneren dat ik iets vernieuwends of verrassend lekkers van hen gedronken heb de afgelopen jaren.SemperFidelis schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:14:
Kees is fantastisch. Kwalitatief wellicht wat minder dan de toppers van Folkingebrew, White Dog of Moersleutel (al vind ik die redelijk overhyped), maar ten eerste heeft Kees in alle ranges lekkere biertjes (IPA/Stout/Sour etc) en is de prijs kwaliteit echt top. Plus Kees is ook zo'n heerlijke nuchtere Zeeuw gebleven, lekker zichzelf, onafhankelijk en doet zn ding.
Heeft iemand zich al gewaagd aan die nieuwe 25% klapper van Kees?
Hun core-range is best oké ja. Al had ik deze zomer hun Biri aan mijn lippen en dat was een niet meer dan een zoet verwaterd pilsje.Quad schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:45:
@Shrien Ik heb vorige week het gouden IJ gehaald, was wel lekker, maar niet bijzonder.
En dat is inderdaad bij Brouwerij 't IJ de tendens, lekker, maar bijzonder? Mwoah. Prima voor verjaardagen om op tafel te zetten zonder dat je enorme kosten maakt.
On another note kreeg ik net een mailtje van Basqueland dat ze nu een Discovery pack verkopen. 24 x 44cl blikken voor 80 euro (€3,33 p/s). Voor 16 euro bijbestellen en je hebt gratis verzending uit Spanje.
edit: even uit nieuwsgierigheid nagevraagd: ze zeggen dat het 24 verschillende bieren zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Shrien op 27-12-2023 15:22 ]
Brouwerij 't IJ is idd overgekocht door het belgische Duvel-Moortgat. Net als bij de andere overnames is het dan toch marketing en goedkoop produceren wat aan de orde is.SemperFidelis schreef op woensdag 27 december 2023 @ 12:14:
Brouwerij 't IJ is opgericht door de royalties voor componist Kaspar Peterson van 'Je loog tegen mij' van Drukwerk, da's wel een mooi verhaal. Vanaf 4.30' komt het IJ aan bod
YouTube: Drukwerk - Je loog tegen mij | Het verhaal achter het nummer | Top 2...
Kees Bubberman gaat zijn gang, en doet dat heel goed
Voor de gëinteresseerden hier de volledige inhoud van de custom €200 adventkalender die ik bij Het Biermeisje heb besteld.
Ik heb de custom €200 kalender van Het Biermeisje:
De gemiddelde Untappd rating van de bieren komt op 3.96 uit, echter mijn persoonlijke beoordeling op 3,50 (maar de laatste gaf ik een 0,75 dus die hakte er wel in)
Nieuwprijs van de bieren samen kom ik op ~€194 uit, dus wel redelijk waar voor het geld gehad, gezien de moeite die er in zit.
Wat me wel opvalt is dat ik in vergelijking met de €150 box die ik het jaar er voor had niet veel verschil zit. Daar was de gemiddelde rating 3.93.
Ik heb de custom €200 kalender van Het Biermeisje:
- Brewski - Cognas Itchy Passions 3.84
- Blackout - Twisted Cake - Rye Whiskey BA 4.32
- KOMPAAN - Sticky Fingers 3.43
- Basqueland - Time Stretch 3.98
- 't Meuleneind - Barrel Aged Meulenkruid 3.66
- Basqueland - Mucho Loco 4.17
- CRAK - Take me Home 4.14
- ROTT. - ROTT.aristo 3.83
- Maltgarden - Baking Addiction 3.90
- 100 Watt - Shoque Le Boque BA Seagram 3.94 Deze had ik helaas al eerder op
- Tripping Animals - Strawberry Pow 4.08
- Brouwerij 't Meuleneind - Winterbier Whiskey Infused 3.60
- Brouwerij Der Verlanghe - Vat #2 Der Verlanghe 4.12
- Hoppy Hog - Чумацький Шлях / Milky Way 3.99
- Jackie O's Brewery - Bourbon Barrel Dark Apparition 4.32
- Omnipollo - Bianca Smooj Piña Colada Lassi Gose 3.81
- White Dog - Rocky Road 4.08
- FUERST WIACEK - Time Collapse 4.22
- Basqueland - Koko Nuts 3.59
- LERVIG - Kransekake Stout 4.03
- Muifelbrouwerij - Vatgerijpt #10 Zuster Agatha Bus Whisky 4.18
- Brouwerij Het Veem - Momento #9 3.92
- Nøgne Ø - Dark Horizon 8 Sherry Edition 4.36
- Amager Bryghus - Reindeer Fuel 2023 3.60
De gemiddelde Untappd rating van de bieren komt op 3.96 uit, echter mijn persoonlijke beoordeling op 3,50 (maar de laatste gaf ik een 0,75 dus die hakte er wel in)
Nieuwprijs van de bieren samen kom ik op ~€194 uit, dus wel redelijk waar voor het geld gehad, gezien de moeite die er in zit.
Wat me wel opvalt is dat ik in vergelijking met de €150 box die ik het jaar er voor had niet veel verschil zit. Daar was de gemiddelde rating 3.93.
[ Voor 7% gewijzigd door ivo001 op 27-12-2023 20:20 ]
Gisteren wat flessen 'Timmermans Oude Geuze besteld' (staat dik op nummer 1 van mijn favorieten lijst). En om aan gratis verzendkosten te komen de Evolved Grand Cru en de Rodenbach Vintage erbij besteld en ben zeer benieuwd. Kende deze varianten helemaal niet. Normale Grand Cru staat op nummer 2 op mijn lijstje.Arator schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:35:
[...]
Als je te vinden bent voor het zurige en het houtgerijpte : Rodenbach Evolved Grand Cru.
Bloedje hekel aan dat grote bedrijven dit soort brouwerijen overnemen. Die knijpen de zaak gewoon uit.WillyWilly schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:13:
[...]
Brouwerij 't IJ is idd overgekocht door het belgische Duvel-Moortgat. Net als bij de andere overnames is het dan toch marketing en goedkoop produceren wat aan de orde is.
Brouwerij 't IJ is opgericht door de royalties voor componist Kaspar Peterson van 'Je loog tegen mij' van Drukwerk, da's wel een mooi verhaal. Vanaf 4.30' komt het IJ aan bod
YouTube: Drukwerk - Je loog tegen mij | Het verhaal achter het nummer | Top 2...
Kees Bubberman gaat zijn gang, en doet dat heel goed
Merci voor de tip, een tijdje terug een paar gedronken via beer in a Box. Nu via deze weg nog bijbesteld.Shrien schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:36:
[...]
On another note kreeg ik net een mailtje van Basqueland dat ze nu een Discovery pack verkopen. 24 x 44cl blikken voor 80 euro (€3,33 p/s). Voor 16 euro bijbestellen en je hebt gratis verzending uit Spanje.
edit: even uit nieuwsgierigheid nagevraagd: ze zeggen dat het 24 verschillende bieren zijn.
Die vintage moet ik ook eens proberen.wauskoek schreef op woensdag 27 december 2023 @ 20:26:
[...]
Gisteren wat flessen 'Timmermans Oude Geuze besteld' (staat dik op nummer 1 van mijn favorieten lijst). En om aan gratis verzendkosten te komen de Evolved Grand Cru en de Rodenbach Vintage erbij besteld en ben zeer benieuwd. Kende deze varianten helemaal niet. Normale Grand Cru staat op nummer 2 op mijn lijstje.
[ Voor 29% gewijzigd door Arator op 27-12-2023 22:35 ]
Mocht je van geuze houden en wat plek voor de opslag hebben dan is huisvandegeuze.be wel een aanrader. Alleen moet je dan wel een aardige bestelling doen om verzendkosten te drukken. Scheelt dat je geuze lang kunt bewaren.Arator schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:18:
[...]
Merci voor de tip, een tijdje terug een paar gedronken via beer in a Box. Nu via deze weg nog bijbesteld.
[...]
Die vintage moet ik ook eens proberen.
Prijzen zijn goed en het aanbod is behoorlijk ruim.
Natuurlijk hou ik van gueuze. Ik heb het geluk een goede drankenhandel in de buurt te hebben die een ganse hoek reserveert voor gueuzes, kriek, framboise, ... en speciallekes zoals lambiek met groene walnoten, lambiek met rabarber. Vroeger waren die enkel te krijgen in vaatjes van enkele liters, maar tegenwoordig zit dat ook op fles. De boxen die HORAL uitbrengt en hun megablends zijn er ook te krijgen wanneer die uitkomen.brukskeluuk schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:14:
[...]
Mocht je van geuze houden en wat plek voor de opslag hebben dan is huisvandegeuze.be wel een aanrader. Alleen moet je dan wel een aardige bestelling doen om verzendkosten te drukken. Scheelt dat je geuze lang kunt bewaren.
Prijzen zijn goed en het aanbod is behoorlijk ruim.
Maar ik moet wel zeggen dat die site een geweldige collectie heeft.
Als je echt de rare smaakjes wilt proeven, moet je bij de online shop van Oud Beersel zijn voor hun "sparkling infused" reeks.
:strip_exif()/f/image/yH6AVN4IW8JabEDqZqRChYPm.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg benieuwd ook naar de inhoud van die Basqueland deal. Zou top zijn als je er tzt een foto van wilt delen. Op het eerste oog erg veel waar voor je geld als er echt 24 verschillende 44cl blikken inzitten.Shrien schreef op donderdag 28 december 2023 @ 16:05:
Bescheiden doosje vandaag.
[Afbeelding]
Basqueland bestelling zal begin 2024 wel arriveren denk ik.
Dank voor de tip @Shrien .
Ook een doosje besteld. Goede brouwer, aardige gasten. Dan bestel ik graag. Helemaal voor deze prijs.
Ook een doosje besteld. Goede brouwer, aardige gasten. Dan bestel ik graag. Helemaal voor deze prijs.
Ik heb die prijzen ook gezien in Brussel voor Moersleutel en dit is voor mij belachelijk. Zeldzaam bier van struise brouwers zoals aardmonnik of een pannepot reserva snap ik nog wel en zelfs een gelimiteerde oplage van bepaalde Geuze bieren.-pollem- schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:11:
Ik ben mij pas kort aan het begeven in de wereld van de stout en porter. Erg lekker maar die biertjes zijn vaak niet goedkoop zeg. Bij de lokale slijterij kost een blikje moersleutel al snel een euro of tien of meer.
Nu ben ik best bereid om te betalen voor iets dat lekker is maar wat zijn de tips voor lekkere maar niet te dure stout of porter?
In Nederland zouden jullie gemakkelijker deze moeten vinden, heel lekker: https://www.ah.nl/producten/product/wi514621/pohjala-oo
Dit is een van mijn favorieten naast black Albert: https://shop.ermitagenano...cts/larcane-sans-nom-xiii
Zou Frontaal de investeermeter handmatig aanpassen? Tot morgenavond en ineens bijna bij het miljoen terwijl de laatste dagen juist veel verontwaardiging was over de manier waarop en wat ze van plan zijn..
Vanavond gehad. Erg smaakvol biertje! AanraderBoudewijn schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:53:
Gaaf, ben heel heel benieuwd naar die Stille nacht, wil je laten weten hoe die was? Verder vrij veel pastry stouts.
Hmm, ik neem net mijn biertje voor vanavond mee uit de kelder. Een Moersleutel Fudge Vortex, ik kijk toevallig naar de datum:
CD: 29/12/2023
BB: 29/12/2025
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nJEhUbypUQmY683SMnGeWdi7.jpg?f=user_large)
Dus vandaag ingeblikt? Lijkt me sterk want ik heb ze al ruim een maand, zie Klippy in "Speciaalbiertopic III"
Oprechte fout of expres vooruit gezet? Ik zag op Untappd nog een foto van dezelfde batch met dezelfde datum.
En hoe groot is de kans dat ik die vandaag op 29/12/2023 besluit te drinken?
CD: 29/12/2023
BB: 29/12/2025
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nJEhUbypUQmY683SMnGeWdi7.jpg?f=user_large)
Dus vandaag ingeblikt? Lijkt me sterk want ik heb ze al ruim een maand, zie Klippy in "Speciaalbiertopic III"
Oprechte fout of expres vooruit gezet? Ik zag op Untappd nog een foto van dezelfde batch met dezelfde datum.
En hoe groot is de kans dat ik die vandaag op 29/12/2023 besluit te drinken?
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
@Klippy CD staat (in dit geval) voor Consumption Date ;-)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Moersleutel was dus in dit geval helderziendThalaron schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 22:39:
@Klippy CD staat (in dit geval) voor Consumption Date ;-)
ik vodnd de collab met de moersleutel heel matig. Beetje weeig bier, had er echt meer van verwacht tbh.Albestaz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:56:
[...]
Erg benieuwd ook naar de inhoud van die Basqueland deal. Zou top zijn als je er tzt een foto van wilt delen. Op het eerste oog erg veel waar voor je geld als er echt 24 verschillende 44cl blikken inzitten.
Qua prijzen: ach ik vind Moersleutel, Kees en Struise Brouwers (om er ff drie te noemen, maar Oersoep, Puhaste, Pohjala en de 3 Fonteinen zijn wat andere dwarsstraten waar ik goed op ga) sympathiek, itt Molen, Jopen, Uiltje of Ij. Die waren ooit leuk maar nu zo commerciaal als wat en maken teveel snel-scoren-spul voor mijn gevoel.
Dat ze wat duurder zijn, soit. Ik kan het betalen en kan intens genieten van de Holiday 2023, of de Gluttony van dit jaar van ze.
Ik hoo pdat ze door die forse prijzen niet interessant genoeg zijn om ook door Swinckels ingelijfd te worden.
Check, ook maar eens opsnorren dan. ThanksTommyL0204 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:54:
[...]
Vanavond gehad. Erg smaakvol biertje! Aanrader
Vanavond als afsluiter een Rigters BA in Jack Daniels vaten geopend. Dan vind ik het wel jammer dat het kleine flesjes van 25cl zijn.. Uniek smaakje mi.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Heb de Frontaal club maar stopgezet. Heb nog genoeg voorraad en verwacht de komende maanden niet veel van. Moersleutel twijfel ik nog over, die hebben meer exclusieve bieren in de Guild.. maar eigenlijk kan ik komend jaar elke dag een biertje nemen met de voorraad die er nu nog staat.
Iemand hier Meesterstuk 2024 al gedronken.
Had een klein flesje en een grote fles en dacht gisteravond als voorproefje de kleine eens open te trekken.
Moest me bedwingen om hem niet omgekeerd in de gootsteen te zetten zeg, wat een smerige bijsmaak zat daaraan. Alsof ze het bier voor het bottelen nog even door een zak tuinaarde hebben laten lopen...
Maar nou lees ik zeer wisselende verhalen hierover.
De ene roemt de chocolade smaken en meldt niets over een grond of aarde smaak, maar de ander ervaart deze aardesmaak weer wel....
Kan het te maken hebben met een verkeerde batch?
Als die grote ook zo smaakt gaat die alsnog door de gootsteen.
Had een klein flesje en een grote fles en dacht gisteravond als voorproefje de kleine eens open te trekken.
Moest me bedwingen om hem niet omgekeerd in de gootsteen te zetten zeg, wat een smerige bijsmaak zat daaraan. Alsof ze het bier voor het bottelen nog even door een zak tuinaarde hebben laten lopen...
De ene roemt de chocolade smaken en meldt niets over een grond of aarde smaak, maar de ander ervaart deze aardesmaak weer wel....
Eric, Signing off !!
Zelfde ervaring hier. De eerste Meesterstuk die ik niet lekker vond.Eric H schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:43:
2 grote flessen gehad trouwens. 2x zelfde ervaring.
Vond hem ondermaats maar niet in de zin van dat er echt wat mis leek te zijn met het bier.
Laatst van de tap gehad en was diep teleurgesteld ook. Vond imperial porters en eerdere meesterstukken altijd lekker, dus dacht dat het een veilige keuze zou zijn, maar niets bleek minder waar. Grondsmaak herken ik niet echt, maar vond het veel te cremig en weeïg. Een glas lukte nog net, maar bij een tweede had mijn maag zich denk ik omgekeerd.Eric H schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:43:
Nav jouw post meegenomen. Vond er een raar zuurtje in zitten en weinig romigheid. Had meer verwacht.WillyWilly schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:03:
[...]
De Kees Caramel Fudge is een topbier, prijs kwaliteit verhouding al helemaal een koopje, wat zeg ik : niet normaal hoe goed voor de prijs. Heb nog maar één Caramel Fudge of Caramel stout gedronken die beter is, Buxton, maar die kost een veelvoud van de Kees.
[Afbeelding]
Het heeft je alvast geen fortuin gekost, :-), tja smaken verschillen en mss was mijn post ook wel iets 'te' , zelf hou ik ervan, het bier zit goed in elkaar , en mijn favoriet is de BA Buffalo Trace Edition.tafkaw schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:41:
[...]
Nav jouw post meegenomen. Vond er een raar zuurtje in zitten en weinig romigheid. Had meer verwacht.
Ik heb de Vandestreek barrel collab 2023 nog niet voorbij zien komen. Mijn eerste barrel aged bier was van deze brouwer, dus ik heb er een beetje een zwak voor. Weinig echte toppers, maar de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Plus je kunt ze van de tap drinken in het centrum van Utrecht.
De Barely Barely Wine (collab met Kees) vond ik in feite verdunde bourbon, wat voor mij op zich goed uitpakt, want ik hou niet van sterke drank maar wel van de smaak ervan. De Imperial Rye Stout vond ik heerlijk, lekkere dikke smaken en body.
De Barely Barely Wine (collab met Kees) vond ik in feite verdunde bourbon, wat voor mij op zich goed uitpakt, want ik hou niet van sterke drank maar wel van de smaak ervan. De Imperial Rye Stout vond ik heerlijk, lekkere dikke smaken en body.
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
Crakie schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:14:
Ik heb de Vandestreek barrel collab 2023 nog niet voorbij zien komen. Mijn eerste barrel aged bier was van deze brouwer, dus ik heb er een beetje een zwak voor. Weinig echte toppers, maar de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Plus je kunt ze van de tap drinken in het centrum van Utrecht.
Ik welShrien schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:47:
[...]
Wees blij, voor €5 meer koop je een mooi BA collab pakket van Vandestreek
Ze waren ooit best sympathiek, en de columbus en ipa zijn lekkere slobberbiertjes. Alleen is het middle of the road en weinig boeiends. De nieuwe dingen zijn net breezers , heb laatst de gember-versie gehad. Vond het volkomen k*t, zoals gezegd net een breezer. En dat terwijl mijn biersmaak heel breed is, van klassieke triples tot pastry stout tot Cantillon.Quad schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:45:
@Shrien Ik heb vorige week het gouden IJ gehaald, was wel lekker, maar niet bijzonder.
En dat is inderdaad bij Brouwerij 't IJ de tendens, lekker, maar bijzonder? Mwoah. Prima voor verjaardagen om op tafel te zetten zonder dat je enorme kosten maakt.
Andere vraag; ik ben mijn zolder aan het opruimen en daar staan 6 (ofzo) dozen met bier. Heb nog niet alles uitgepakt en schat 200ish flessen/blikken. Van alles en nogwat en ik wilde gaan inventariseren wat ik heb, want veel ligt prima te liggen maar ik kwam ook wat spul tegen dat wel op mag. Weet iemand of daar handige software voor is? Combinatie van inventarisatie-db en bij voorkeur nog iets met houdbaarheid? (Voor wat ipa's en sours is dat wel zo fijn)
Dat kan prima in Untappd.Boudewijn schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:59:
[...]
Ze waren ooit best sympathiek, en de columbus en ipa zijn lekkere slobberbiertjes. Alleen is het middle of the road en weinig boeiends. De nieuwe dingen zijn net breezers , heb laatst de gember-versie gehad. Vond het volkomen k*t, zoals gezegd net een breezer. En dat terwijl mijn biersmaak heel breed is, van klassieke triples tot pastry stout tot Cantillon.
Andere vraag; ik ben mijn zolder aan het opruimen en daar staan 6 (ofzo) dozen met bier. Heb nog niet alles uitgepakt en schat 200ish flessen/blikken. Van alles en nogwat en ik wilde gaan inventariseren wat ik heb, want veel ligt prima te liggen maar ik kwam ook wat spul tegen dat wel op mag. Weet iemand of daar handige software voor is? Combinatie van inventarisatie-db en bij voorkeur nog iets met houdbaarheid? (Voor wat ipa's en sours is dat wel zo fijn)
@Boudewijn een list in Untappd maken? Daar kun je de houdbaarheid ook in kwijt.
Hmm stom dat ik daar niet aan gedacht heb...
Dank heren!
Dank heren!
En op de valreep net gehaald...Deezers schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:49:
Zou Frontaal de investeermeter handmatig aanpassen? Tot morgenavond en ineens bijna bij het miljoen terwijl de laatste dagen juist veel verontwaardiging was over de manier waarop en wat ze van plan zijn..
Zit daar niet ergens het probleem?Boudewijn schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 23:14:
[...], itt Molen, Jopen, Uiltje of Ij. Die waren ooit leuk maar nu zo commerciaal als wat en maken teveel snel-scoren-spul voor mijn gevoel.
Craft Beers is in. Ik vermoed dat de meesten zijn begonnen als een uit de hand gelopen hobby.
Hun bieren sloegen aan, maar ze hadden niet de capaciteit om meer te produceren. Dus een uitbreiding, maar hoe ga je die financieren? Via een lening bij een bank of via crowdfunding.
Nu moet je die lening afbetalen, dus wil je een divers assortiment, goedkoop te brouwen in massa, en tegen een premium prijs, want "craft".
In mijn dorp zit er een biervereniging, garagebrouwers maar dan met een eigen lokaaltje. Die proberen nieuwe recepten uit, maar voor het brouwen (op grote schaal) wijken ze uit naar brouwerijen zoals "De Proefbrouwerij". Hun bieren worden lokaal dan verkocht als streekbier.
Mijn excuses!
Na zo'n ervaring zou een brouwer ook in mijn achting zakken. En inderdaad is het duidelijk dat ze zich op minder veeleisende groep klanten zijn gaan richten. Maar ik heb op de Oudegracht best aardige biertjes gedronken laatst en de barrel aged collab valt ook zeker niet tegen.Boudewijn schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:59:
[...]
Ze waren ooit best sympathiek, en de columbus en ipa zijn lekkere slobberbiertjes. Alleen is het middle of the road en weinig boeiends. De nieuwe dingen zijn net breezers , heb laatst de gember-versie gehad. Vond het volkomen k*t, zoals gezegd net een breezer. En dat terwijl mijn biersmaak heel breed is, van klassieke triples tot pastry stout tot Cantillon.
Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.
Albestaz schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:56:
[...]
Erg benieuwd ook naar de inhoud van die Basqueland deal. Zou top zijn als je er tzt een foto van wilt delen. Op het eerste oog erg veel waar voor je geld als er echt 24 verschillende 44cl blikken inzitten.
:strip_exif()/f/image/Mtx55MTfeFIWDPRENQnyxHsU.jpg?f=fotoalbum_large)
TOP deal dit hoor. Het zijn echt 24 verschillende blikken, met rechts nog 4 extra dipa’s voor gratis verzending. Snelle verzending ook uit Spanje, vorige donderdag einde middag besteld.
Helaas alweer uitverkocht zo te zien.
Een heel goede vondst. Twee dagen geleden kreeg ik te horen dat hij met 10 dagen weer op voorraad zou zijn. Dus rond 10 januari.Shrien schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
TOP deal dit hoor. Het zijn echt 24 verschillende blikken, met rechts nog 4 extra dipa’s voor gratis verzending. Snelle verzending ook uit Spanje, vorige donderdag einde middag besteld.
Ik had ook aangegeven dat de "notify me" knop miste, en die hadden ze in 2 uur alweer gefixt!
Ook maar even mijn email adres achter gelaten want ik lust ook wel zo'n doos.Stevie-P schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Een heel goede vondst. Twee dagen geleden kreeg ik te horen dat hij met 10 dagen weer op voorraad zou zijn. Dus rond 10 januari.
Ik had ook aangegeven dat de "notify me" knop miste, en die hadden ze in 2 uur alweer gefixt!
Ik hoop dat het geen blikken van 6+ maanden oud zijn...
poh, pittig om dit te laten liggen in dry JanuaryStevie-P schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:32:
[...]
Een heel goede vondst. Twee dagen geleden kreeg ik te horen dat hij met 10 dagen weer op voorraad zou zijn. Dus rond 10 januari.
Mooie vondst! Ziet er goed uit.Shrien schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
Hoe ziet collectie van 24 blikken eruit? Allemaal IPA of ook wat andere soorten?
Ben benieuwd. Hoe staat binnenkomst pakket voor donderdag gepland.
Ik heb er niet echt op gelet, maar bij een paar ipa's stond de BBD op augustus/september 2024.Nyarlathotep schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:41:
[...]
Ook maar even mijn email adres achter gelaten want ik lust ook wel zo'n doos.
Ik hoop dat het geen blikken van 6+ maanden oud zijn...
Veelal ipa ja, waar ze ook goed in zijn imo. Voor een groot gedeelte (ddh/hazy/west/double/session/oat) ipa's. Verder drie imperial stouts, twee fruited sours, twee lagers, een Belgische dubbel en een Baltic porter. De poster is een leuke bijkomstigheid, maar niet heel bijzonder.Edenaar1 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 16:46:
[...]
Mooie vondst! Ziet er goed uit.
Hoe ziet collectie van 24 blikken eruit? Allemaal IPA of ook wat andere soorten?
Ben benieuwd. Hoe staat binnenkomst pakket voor donderdag gepland.
Bedankt voor het delen van de aanbieding en de mooie inhoud. Echt een hele goede deal. Hopelijk komt die nog terug!Shrien schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
In dit topic is het al eerder behandeld, maar een definitief antwoord / de oplossing is er nooit gekomen, dus daarom slinger ik 'm nog maar eens aan in de hoop dat we dit probleem nu voor eens en altijd naar het verleden kunnen schoppen:
.
Afgelopen zomer ben ik begonnen met wegleggen van wat vloeibare lekkernijen onder het huis. Op dat moment was het zand in de kruipruimte mooi droog, maar om de flessen toch enigszins schoon / stofvrij / spinnenwebvrij / spinnenpoepvrij te bewaren heb ik bij de Action een paar handige (niet-luchtdichte) transparante opbergboxen gekocht. Vervolgens een paar (keramische) tegels op een rijtje in het zand gelegd en daar de opbergboxen op geplaatst, keurig met aanduiding van het jaartal van mijn bewaarbieren. Stiekem was ik best trots op mijn privé bier collectie
:strip_exif()/f/image/XOTIdnR4y5LRqFPPQguaD8GG.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week ging ik opnieuw de kruipruimte in om wat op de kop getikte Cuvee van de Keizer's toe te voegen aan mijn collectie, maar toen kreeg ik even een lichte paniek aanval. De kurken van al mijn flessen zitten onder de schimmel. Ook was het zand aanmerkelijk vochtiger dan gedurende de zomer. De ruimte is wel droog, maar qua luchtvochtigheid blijkbaar op dit moment niet bepaald ideaal. Er is ventilatie (als ik mijn hand boven het gat in de plank naar de kruipruimte houdt, dan voel ik een goede tocht), maar blijkbaar is die niet afdoende om het optrekkende vocht vanuit de grond voldoende weerstand te kunnen bieden
De kruipruimte is letterlijk een kruipruimte (ik heb, zoals te zien op de foto, al een gleuf gegraven om er een beetje fatsoenlijk in te kunnen komen), dus als ik de bodem zou gaan isoleren met bijvoorbeeld schelpen, EPS korrels of chips, dan blijft er nauwelijks tot geen ruimte meer over om nog in de kruipruimte te kruipen, laat staan om er een bier collectie op te slaan. Extra ventilatiegaten is ook geen oplossing i.v.m. uit-en verbouw. En een klimaatkoelkast aanschaffen is me A. te kostbaar en B. niet toereikend voor het aantal flessen dat ik bezit. Kortom: de situatie is zoals ie is
Maar wat doe ik nu met m'n bieren? Ze liggen er nu pas ongeveer een half jaar in, dus ik denk (lees: HOOP) dat de schimmel m'n vrolijkheidsnectar nog niet bereikt heeft, maar als ik ze nog 8 jaar in deze conditie laat liggen, dan vrees ik dat het verhaal anders is. En dat wil ik natuurlijk voorkomen! Wat zijn de opties om de schimmel tegen te gaan? Luchtdicht verpakken in plastic zakken (geschikt voor voeding)? Vacuum verpakken (in zakken geschikt voor voeding)? De kurk in kaarsvet onderdompelen? Inwikkelen in folie? Luchtdichte bakken?
En wat doe ik met de huidige schimmel? Zou het kwaad kunnen om er even een vlammetje op te zetten om 't kapot te branden? Op z'n kop in 't zout leggen? Een nat doekje erover lijkt me in elk geval geen optie, aangezien de schimmel juist door vocht is veroorzaakt
Zoals gezegd ben ik blijkbaar niet de enige die dit probleem heeft, of heeft gehad. Dus ik hoop op verlossende antwoorden / bewezen oplossingen!
.
Bier bewaren in de kruipruimte. Gevolg: Schimmel op de kurk
.Afgelopen zomer ben ik begonnen met wegleggen van wat vloeibare lekkernijen onder het huis. Op dat moment was het zand in de kruipruimte mooi droog, maar om de flessen toch enigszins schoon / stofvrij / spinnenwebvrij / spinnenpoepvrij te bewaren heb ik bij de Action een paar handige (niet-luchtdichte) transparante opbergboxen gekocht. Vervolgens een paar (keramische) tegels op een rijtje in het zand gelegd en daar de opbergboxen op geplaatst, keurig met aanduiding van het jaartal van mijn bewaarbieren. Stiekem was ik best trots op mijn privé bier collectie

:strip_exif()/f/image/XOTIdnR4y5LRqFPPQguaD8GG.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de week ging ik opnieuw de kruipruimte in om wat op de kop getikte Cuvee van de Keizer's toe te voegen aan mijn collectie, maar toen kreeg ik even een lichte paniek aanval. De kurken van al mijn flessen zitten onder de schimmel. Ook was het zand aanmerkelijk vochtiger dan gedurende de zomer. De ruimte is wel droog, maar qua luchtvochtigheid blijkbaar op dit moment niet bepaald ideaal. Er is ventilatie (als ik mijn hand boven het gat in de plank naar de kruipruimte houdt, dan voel ik een goede tocht), maar blijkbaar is die niet afdoende om het optrekkende vocht vanuit de grond voldoende weerstand te kunnen bieden

De kruipruimte is letterlijk een kruipruimte (ik heb, zoals te zien op de foto, al een gleuf gegraven om er een beetje fatsoenlijk in te kunnen komen), dus als ik de bodem zou gaan isoleren met bijvoorbeeld schelpen, EPS korrels of chips, dan blijft er nauwelijks tot geen ruimte meer over om nog in de kruipruimte te kruipen, laat staan om er een bier collectie op te slaan. Extra ventilatiegaten is ook geen oplossing i.v.m. uit-en verbouw. En een klimaatkoelkast aanschaffen is me A. te kostbaar en B. niet toereikend voor het aantal flessen dat ik bezit. Kortom: de situatie is zoals ie is
Maar wat doe ik nu met m'n bieren? Ze liggen er nu pas ongeveer een half jaar in, dus ik denk (lees: HOOP) dat de schimmel m'n vrolijkheidsnectar nog niet bereikt heeft, maar als ik ze nog 8 jaar in deze conditie laat liggen, dan vrees ik dat het verhaal anders is. En dat wil ik natuurlijk voorkomen! Wat zijn de opties om de schimmel tegen te gaan? Luchtdicht verpakken in plastic zakken (geschikt voor voeding)? Vacuum verpakken (in zakken geschikt voor voeding)? De kurk in kaarsvet onderdompelen? Inwikkelen in folie? Luchtdichte bakken?
En wat doe ik met de huidige schimmel? Zou het kwaad kunnen om er even een vlammetje op te zetten om 't kapot te branden? Op z'n kop in 't zout leggen? Een nat doekje erover lijkt me in elk geval geen optie, aangezien de schimmel juist door vocht is veroorzaakt
Zoals gezegd ben ik blijkbaar niet de enige die dit probleem heeft, of heeft gehad. Dus ik hoop op verlossende antwoorden / bewezen oplossingen!

Koop een tweede koelkast (of klimaatkast) en leg de bieren daar in. De schimmel zal op den duur de kurk gaan aantasten. Ook de etiketten zullen losraken.
Ik heb een krat Chimay blauw in de kruipruime. Alle flesjes zitten in ziplock bags. Kroonkurken dan wel... Maar hier laat ik het bij. Het is ook enorm onpraktisch zo onder het huis.
En... Beperk de hoeveelheid bewaarbier. Het is het vaak ook niet waard, is mijn ervaring. Lang niet alle soorten en merken bier worden er beter op. Lekker opdrinken!
Ik heb een krat Chimay blauw in de kruipruime. Alle flesjes zitten in ziplock bags. Kroonkurken dan wel... Maar hier laat ik het bij. Het is ook enorm onpraktisch zo onder het huis.
En... Beperk de hoeveelheid bewaarbier. Het is het vaak ook niet waard, is mijn ervaring. Lang niet alle soorten en merken bier worden er beter op. Lekker opdrinken!
De luchtvochtigheid in de kruipruimte verminderen doe je normaliter door bodemfolie aan te brengen. Dat lijkt me de enige echte oplossing, bij alle andere blijf je aanmodderen. Anders inderdaad een andere plek zoeken om het te bewaren.PugZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:23:
In dit topic is het al eerder behandeld, maar een definitief antwoord / de oplossing is er nooit gekomen, dus daarom slinger ik 'm nog maar eens aan in de hoop dat we dit probleem nu voor eens en altijd naar het verleden kunnen schoppen:
.Bier bewaren in de kruipruimte. Gevolg: Schimmel op de kurk
.
Afgelopen zomer ben ik begonnen met wegleggen van wat vloeibare lekkernijen onder het huis. Op dat moment was het zand in de kruipruimte mooi droog, maar om de flessen toch enigszins schoon / stofvrij / spinnenwebvrij / spinnenpoepvrij te bewaren heb ik bij de Action een paar handige (niet-luchtdichte) transparante opbergboxen gekocht. Vervolgens een paar (keramische) tegels op een rijtje in het zand gelegd en daar de opbergboxen op geplaatst, keurig met aanduiding van het jaartal van mijn bewaarbieren. Stiekem was ik best trots op mijn privé bier collectie![]()
[Afbeelding]
Van de week ging ik opnieuw de kruipruimte in om wat op de kop getikte Cuvee van de Keizer's toe te voegen aan mijn collectie, maar toen kreeg ik even een lichte paniek aanval. De kurken van al mijn flessen zitten onder de schimmel. Ook was het zand aanmerkelijk vochtiger dan gedurende de zomer. De ruimte is wel droog, maar qua luchtvochtigheid blijkbaar op dit moment niet bepaald ideaal. Er is ventilatie (als ik mijn hand boven het gat in de plank naar de kruipruimte houdt, dan voel ik een goede tocht), maar blijkbaar is die niet afdoende om het optrekkende vocht vanuit de grond voldoende weerstand te kunnen bieden![]()
De kruipruimte is letterlijk een kruipruimte (ik heb, zoals te zien op de foto, al een gleuf gegraven om er een beetje fatsoenlijk in te kunnen komen), dus als ik de bodem zou gaan isoleren met bijvoorbeeld schelpen, EPS korrels of chips, dan blijft er nauwelijks tot geen ruimte meer over om nog in de kruipruimte te kruipen, laat staan om er een bier collectie op te slaan. Extra ventilatiegaten is ook geen oplossing i.v.m. uit-en verbouw. En een klimaatkoelkast aanschaffen is me A. te kostbaar en B. niet toereikend voor het aantal flessen dat ik bezit. Kortom: de situatie is zoals ie is![]()
Maar wat doe ik nu met m'n bieren? Ze liggen er nu pas ongeveer een half jaar in, dus ik denk (lees: HOOP) dat de schimmel m'n vrolijkheidsnectar nog niet bereikt heeft, maar als ik ze nog 8 jaar in deze conditie laat liggen, dan vrees ik dat het verhaal anders is. En dat wil ik natuurlijk voorkomen! Wat zijn de opties om de schimmel tegen te gaan? Luchtdicht verpakken in plastic zakken (geschikt voor voeding)? Vacuum verpakken (in zakken geschikt voor voeding)? De kurk in kaarsvet onderdompelen? Inwikkelen in folie? Luchtdichte bakken?![]()
En wat doe ik met de huidige schimmel? Zou het kwaad kunnen om er even een vlammetje op te zetten om 't kapot te branden? Op z'n kop in 't zout leggen? Een nat doekje erover lijkt me in elk geval geen optie, aangezien de schimmel juist door vocht is veroorzaakt![]()
Zoals gezegd ben ik blijkbaar niet de enige die dit probleem heeft, of heeft gehad. Dus ik hoop op verlossende antwoorden / bewezen oplossingen!![]()
Rail Away!
@PugZ Mijn oplossing zou zijn om geen bier meer in de kruipruimte te bewaren. vrij nutteloos en onhandig imho.
Sla het op in een goede kast in de garage ofzo, of op een (slaap)kamer. Of natuurlijk in een (tweedehands) klimaat- of koelkast
Sla het op in een goede kast in de garage ofzo, of op een (slaap)kamer. Of natuurlijk in een (tweedehands) klimaat- of koelkast
@PugZ
Misschien kun je iets van noppenfolie tussen de deksel van je plastic dozen klemmen. Een beetje vocht is echt geen probleem namelijk. In mijn kelder staat al sinds een paar weken meer water dan me lief is, maar heb er nooit last van schimmel. Wellicht zit het hem juist in de ventilatie idd, maar om nou een compacte ventilator in je kruipruimte te zetten...
Misschien kun je iets van noppenfolie tussen de deksel van je plastic dozen klemmen. Een beetje vocht is echt geen probleem namelijk. In mijn kelder staat al sinds een paar weken meer water dan me lief is, maar heb er nooit last van schimmel. Wellicht zit het hem juist in de ventilatie idd, maar om nou een compacte ventilator in je kruipruimte te zetten...
Zo, met nog 'n crusher of zes op voorraad kan ik het oordeel wel vellen. Heb ik er erg spijt van? Nee. Ben ik heel tevreden geweest? Nee. Zou ik nog 's een doos crushers kopen? Nee, tenzij zo'n doos significant goedkoper zou zijn.BobB schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:02:
Ik begin nu een beetje te twijfelen aan de HopCrushers, ik kan mezelf wel 'n beetje een snob noemen. Maar ik zal me toch maar opofferen om een oordeel te vellen of het dit geld waard is of niet. Doe ik gewoon voor jullie
Er zitten echt te veel IPA's in die te oud zijn geworden. Bij het openen van het blik ruik je dat meestal al: moutige bende, terwijl de fruitige hoppen op de etiketten je om de oren vliegen. Dat kan niet de bedoeling zijn, die gaan bij mij dan ook de gootsteen in omdat ik ze dan echt niet met plezier drink. Ik heb ze niet geteld, maar voor mijn gevoel is tussen en kwart en een derde van de blikken echt niet meer lekker.
Vreemd genoeg kàn het wel, zoals ze bij BeerRepublic ook zeggen. Een deel was echt uitstekend te drinken, terwijl die qua t.h.t. niet afweken van blikken die niet meer lekker waren. Ergens gaat het in de keten dan toch mis, of een bier leent zich er gewoon minder voor. Ik weet het niet. Ik merk nu met de laatste blikken die over zijn een soort argwaan: hoeveel hiervan zijn er nog lekker en hoeveel belandt er in de gootsteen? Iets dat je niet moet willen voor blikken van over de 3,-.
Een volgende keer zou ik toch eerder 'n Poolse doos kopen. En ik hoop nu ook stiekem op voorraad van Basqueland, die ik vanwege de crushers heb laten gaan
Ooit een keer een kleine kaas op een boerderij gemaakt die je dan uit eindelijk thuis op een plankje moest bewaren. En de boer gaf als tip mee dat als er schimmel op de kaas tevoorschijn komt, deze met azijn vochtig gemaakte doekje moest schoonmaken.PugZ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 11:23:
Maar wat doe ik nu met m'n bieren? Ze liggen er nu pas ongeveer een half jaar in, dus ik denk (lees: HOOP) dat de schimmel m'n vrolijkheidsnectar nog niet bereikt heeft, maar als ik ze nog 8 jaar in deze conditie laat liggen, dan vrees ik dat het verhaal anders is. En dat wil ik natuurlijk voorkomen! Wat zijn de opties om de schimmel tegen te gaan? Luchtdicht verpakken in plastic zakken (geschikt voor voeding)? Vacuum verpakken (in zakken geschikt voor voeding)? De kurk in kaarsvet onderdompelen? Inwikkelen in folie? Luchtdichte bakken?![]()
En wat doe ik met de huidige schimmel? Zou het kwaad kunnen om er even een vlammetje op te zetten om 't kapot te branden? Op z'n kop in 't zout leggen? Een nat doekje erover lijkt me in elk geval geen optie, aangezien de schimmel juist door vocht is veroorzaakt![]()
Zoals gezegd ben ik blijkbaar niet de enige die dit probleem heeft, of heeft gehad. Dus ik hoop op verlossende antwoorden / bewezen oplossingen!![]()
Wellicht dat dit werkt.
Net is er een pakketje langs gebracht met zure biertjes. Een van die grote jongens gaat er vanavond nog aan
:strip_exif()/f/image/BSSI09u7rfzUASleLFRDmtxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
@PugZ Je vermeld alleen niet wat dan de luchtvochtigheid en temperatuur is.
Haal een simpele thermometer met hygrometer en leg deze bij je bier. Dan moet je wel elke week even kijken en liefst op verschillende tijden in de dag.
Of een weerstation achtig ding met een draadloze unit bij is makkelijker.
Grote kans dat je het probleem groter hebt gemaakt door die doosjes want je luchtstroom is nu nul. In mijn kelder zit zelfs een mechanische ventilatie om wat doorstroom te hebben, maar ik heb ook in zeer vochtige kelders dit niet gezien. Mijn pa heeft had een flinke wijncollectie, voor wijn bevelen ze ook een luchtvochtigheid aan tussen de 65 en 75% en dat is toch echt niet droog. Daar heb ik ook jaren lang bier bij gehad en zonder problemen, idem in zijn huidige klimaatkasten, maar ook die hebben ventilatie. Meten is weten.
Zoals al gezegd was, constante temperatuur is veel belangrijker, voor bier mag het best wat droger liggen ook. Dus een kastje op een kamer waar je weinig verwarming aan hebt en weinig zon komt zou al veel beter zijn.
Schoonmaken zou ik gewoon met een borstel doen, als het heel heftige schimmel is wat azijn of zelfs een oplossing van wat chloor in water op een tandenborstel en goed naspoelen, maar het zal blijven terugkomen in je kruipruimte.
Haal een simpele thermometer met hygrometer en leg deze bij je bier. Dan moet je wel elke week even kijken en liefst op verschillende tijden in de dag.
Of een weerstation achtig ding met een draadloze unit bij is makkelijker.
Grote kans dat je het probleem groter hebt gemaakt door die doosjes want je luchtstroom is nu nul. In mijn kelder zit zelfs een mechanische ventilatie om wat doorstroom te hebben, maar ik heb ook in zeer vochtige kelders dit niet gezien. Mijn pa heeft had een flinke wijncollectie, voor wijn bevelen ze ook een luchtvochtigheid aan tussen de 65 en 75% en dat is toch echt niet droog. Daar heb ik ook jaren lang bier bij gehad en zonder problemen, idem in zijn huidige klimaatkasten, maar ook die hebben ventilatie. Meten is weten.
Zoals al gezegd was, constante temperatuur is veel belangrijker, voor bier mag het best wat droger liggen ook. Dus een kastje op een kamer waar je weinig verwarming aan hebt en weinig zon komt zou al veel beter zijn.
Schoonmaken zou ik gewoon met een borstel doen, als het heel heftige schimmel is wat azijn of zelfs een oplossing van wat chloor in water op een tandenborstel en goed naspoelen, maar het zal blijven terugkomen in je kruipruimte.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Basqueland heeft hier ook geleverd.
4 blikken bij de Discovery-deal besteld voor gratis verzendkosten. Die 4 kwamen vervolgens in een apart doosje..
4 blikken bij de Discovery-deal besteld voor gratis verzendkosten. Die 4 kwamen vervolgens in een apart doosje..
En heb je dan allemaal verschillende biertjes gekregen van Basqueland?
Hoe is de verhouding IPA andere soorten?
Speaking of Basqueland, flesje gekregen van een maat van me 
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BmmCOqVk2ORwYkxvXrXTRBNn.jpg?f=user_large)
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
Ja, behalve die 4 extra. Dat waren 4 dezelfde. Zie ook post van @Shriengustaveau schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 09:57:
En heb je dan allemaal verschillende biertjes gekregen van Basqueland?
Uit mijn hoofd: 4 lager, 2 sour, 1 dubbel, 4 stout, rest IPA.
Shrien schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb mijn donkere bier in de schuur staan op een plank (stout en BA), ook daar begon op sommige flessen/blikken schimmel te vormen door het vochtige weer i.c.m. bier restanten bij de kurk/op de fles/op het blik van tijdens het afvullen.
Ook maar even snel schoongemaakt, maar het is wel te verwachten met dat natte weer van de laatste maanden.
Leuk, Untappd heeft weer wat nieuwe stijlen toegevoegd:
Altbier - Sticke
Lager - American Pre-Prohibition
Cider - Applewine
Cider - Basque
Cream Ale - Imperial / Double
Farmhouse Ale - Brett
Farmhouse Ale - Kornøl
Lager - Polotmavé (Czech Amber)
Lager - Rotbier
Lager - Smoked
Lager - Světlé (Czech Pale)
Lager - Tmavé (Czech Dark)
Makgeolli
Pale Ale - Fruited
Porter - Smoked
Sour - Catharina
Sour - Tomato / Vegetable Gose
Wheat Beer - Fruited
Kunnen we weer verder sparen voor de Wheels of Style badge (max level 54 momenteel)
Altbier - Sticke
Cider - Applewine
Cider - Basque
Farmhouse Ale - Brett
Farmhouse Ale - Kornøl
Lager - Rotbier
Lager - Smoked
Makgeolli
Pale Ale - Fruited
Porter - Smoked
Sour - Catharina
Wheat Beer - Fruited
Kunnen we weer verder sparen voor de Wheels of Style badge (max level 54 momenteel)
En als je retroactive badges aan hebt staan dan worden bij de eerstvolgende nieuwe stijl check-in eventuele oudere check-ins waarvan de stijl is aangepast ook meegnomen.SemperFidelis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:18:
Altbier - Sticke
Cider - Applewine
Cider - Basque
Farmhouse Ale - Brett
Farmhouse Ale - Kornøl
Lager - Rotbier
Lager - Smoked
Makgeolli
Pale Ale - Fruited
Porter - Smoked
Sour - Catharina
Wheat Beer - Fruited
Ik zat na het drinken van de HJ grand pilsner ineens op lvl 47
Grappig, het label van links deed me iets. Ik zocht ‘m op bij Untappd en ontdekte mijn 1-ster check-in uit 2014: “Een verschrikking onder de bieren”. Ben benieuwd of ik er na 10 naar nog steeds zo over denk.wauskoek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:37:
[...]
Net is er een pakketje langs gebracht met zure biertjes. Een van die grote jongens gaat er vanavond nog aan![]()
[Afbeelding]
Zijn deze flesjes doorgaans in (craft)slijterijen te vinden? Ik weet nog dat we ze toen bij een Prik en Tik hadden gehaald net over de grens.
Haha super. Ik krijg na het lezen gelijk zin in een ‘Tomato / Vegetable Gose’. Iets typisch Oost-Europees (veel biertjes uit Oekraïne) lees ik in de stijlgids op Untappd.SemperFidelis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:18:
Altbier - Sticke
Cider - Applewine
Cider - Basque
Farmhouse Ale - Brett
Farmhouse Ale - Kornøl
Lager - Rotbier
Lager - Smoked
Makgeolli
Pale Ale - Fruited
Porter - Smoked
Sour - Catharina
Wheat Beer - Fruited
En iemand hier wel eens Makgeolli gedronken? Melkachtige sprankelende rijstwijn, klinkt niet heel smaakvol, maar kan natuurlijk heel bijzonder uitpakken.
Stellen ze bij Untappd trouwens ergens een grens van wat er in te checken valt? Rijstwijn lijkt mij toch wat ver van bier te liggen.
Ik heb weleens Makgeolli gehad, lijkt qua smaak niet op bier, het is wel licht sprankelend. Een koude Makgeolli op het strand was best lekker. In Korea is het vrij populair en ligt het ook wel naast de bieren in de koeling (in blik of fles).
:strip_exif()/f/image/d4GKFHVh3h0W6WSiMDntgZOz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Er1k989 op 04-01-2024 12:55 ]
Hmm, ik had al de Lodowy 2017 gedronken die onder Cider - Ice / Applewine stond. Maar als ik er nu op klik verspringt de stijl naar Cider - Ice.SemperFidelis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:18:
Altbier - Sticke
Cider - Applewine
Cider - Basque
Farmhouse Ale - Brett
Farmhouse Ale - Kornøl
Lager - Rotbier
Lager - Smoked
Makgeolli
Pale Ale - Fruited
Porter - Smoked
Sour - Catharina
Wheat Beer - Fruited
ivo001 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:59:
[...]
Hmm, ik had al de Lodowy 2017 gedronken die onder Cider - Ice / Applewine stond. Maar als ik er nu op klik verspringt de stijl naar Cider - Ice.
/f/image/iFMzdtqXr0vvU6k6zIC5LHpd.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5RoHZd4inukWyeeG0Vxv8NsH.png?f=fotoalbum_large)
Dat is aangemaakt met Sochu SojuEr1k989 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:52:
Ik heb weleens Makgeolli gehad, lijkt qua smaak niet op bier, het is wel licht sprankelend. Een koude Makgeolli op het strand was best lekker. In Korea is het vrij populair en ligt het ook wel naast de bieren in de koeling (in blik of fles).
[Afbeelding]
Ik was sowieso van plan om ff langs de toko te rijden aangezien ik nog een Koreaans biertje moet voor de Zuid Korea badge, dan wordt dan maar een Makgeolli.Shrien schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Grappig, het label van links deed me iets. Ik zocht ‘m op bij Untappd en ontdekte mijn 1-ster check-in uit 2014: “Een verschrikking onder de bieren”. Ben benieuwd of ik er na 10 naar nog steeds zo over denk.
Zijn deze flesjes doorgaans in (craft)slijterijen te vinden? Ik weet nog dat we ze toen bij een Prik en Tik hadden gehaald net over de grens.
[...]
En iemand hier wel eens Makgeolli gedronken? Melkachtige sprankelende rijstwijn, klinkt niet heel smaakvol, maar kan natuurlijk heel bijzonder uitpakken.
Het klinkt inderdaad ranzig maar ach. Van de week 2 kvass biertjes moeten drinken voor een badge, het leven als Untappr valt niet mee.
Je bedoeld de Timmermans oude Geuze? Toen het afgeleverd werd dacht ik eerst namelijk dat ze de verkeerde bier hadden opgestuurd. Het had eerst een heel ander etiket. Ik heb het enkele mensen laten proeven maar die konden het ook niet waarderen nee. Het is niet te vergelijken met 'normale' bier. Het is iig mijn favoriete biertje.Shrien schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Grappig, het label van links deed me iets. Ik zocht ‘m op bij Untappd en ontdekte mijn 1-ster check-in uit 2014: “Een verschrikking onder de bieren”. Ben benieuwd of ik er na 10 naar nog steeds zo over denk.
[...]
Dus er zijn mensen die bieren kopen (die ze niet lekker vinden) puur om een badge te halen op Untappd? Hmmm, weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.SemperFidelis schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:13:
[...]
Ik was sowieso van plan om ff langs de toko te rijden aangezien ik nog een Koreaans biertje moet voor de Zuid Korea badge, dan wordt dan maar een Makgeolli.
Het klinkt inderdaad ranzig maar ach. Van de week 2 kvass biertjes moeten drinken voor een badge, het leven als Untappr valt niet mee.
Maar ik let eigenlijk nooit op de badges en hecht er echt 0,0 waarde aan.
Er is ongetwijfeld ook een 0,0 badgeZjoske78 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Dus er zijn mensen die bieren kopen (die ze niet lekker vinden) puur om een badge te halen op Untappd? Hmmm, weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden.
Maar ik let eigenlijk nooit op de badges en hecht er echt 0,0 waarde aan.

JepLow Gravity (Level 3)
Just because it’s non-alcoholic doesn’t mean it’s not good. Sometimes duty calls and you’ve got to be ready! That's 15 different beverages with the style of Non-Alcoholic. Try 5 more for Level 4!
(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!
De badges vind ik wel een leuke extra, en in bepaalde mate sporen ze ook wel aan om meer exotische stijlen te gaan verkennen, wat zeker niet slecht is. Voor Untappd is die gamification natuurlijk bedoeld om de interactie met hun app te verhogen.
Maar speciaal biertjes gaan kopen waarvan ik weet dat ik er niets aan zal vinden, neen zo ver ga ik niet.
Maar speciaal biertjes gaan kopen waarvan ik weet dat ik er niets aan zal vinden, neen zo ver ga ik niet.
Hangt er vanaf. De Prik en Tik in mijn dorp is niets waard, die in Geel heeft een heel uitgebreid gamma aan bieren. Ik vermoed dat je bij bierspeciaalzaken ook al wel aan flessen kan geraken.Shrien schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Zijn deze flesjes doorgaans in (craft)slijterijen te vinden? Ik weet nog dat we ze toen bij een Prik en Tik hadden gehaald net over grens
Ik weet niet waar ergens langs de grens je woont, en dan veronderstel ik de Nederlands-Belgische grens, maar vlakbij afrit Lille van de E34 Eindhoven-Antwerpen zit er een drankenhandel met een enorm aanbod aan lambiekbieren. https://drankenhandel-daems.be/contact/
Blijf wel weg van hetgeen de AB-Inbevs durven verkopen als geuze.
Als je er een dagje uit van wil maken, in 2024 wordt er weer een Toer de geuze gehouden.
https://horal.be/evenementen/toer-de-geuze/.
Mijn persoonlijke winnaar van geuze is de oude geuze barrel selection foeder 21 van Oud Beersel. Maar dat vat is ondertussen af.
Op de 2de plaats Oude Gueuze van Hanssens Artisanaal.
Hey dat is wel interessant! Even inde gaten houden.Arator schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Als je er een dagje uit van wil maken, in 2024 wordt er weer een Toer de geuze gehouden.
Leuk, thanks voor de info! Ik vrees dat ik nog niet klaar ben voor een hele geuze-tour, eerst maar weer eens proeven of ik het inmiddels binnen houden kan.Arator schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Hangt er vanaf. De Prik en Tik in mijn dorp is niets waard, die in Geel heeft een heel uitgebreid gamma aan bieren. Ik vermoed dat je bij bierspeciaalzaken ook al wel aan flessen kan geraken.
Ik weet niet waar ergens langs de grens je woont, en dan veronderstel ik de Nederlands-Belgische grens, maar vlakbij afrit Lille van de E34 Eindhoven-Antwerpen zit er een drankenhandel met een enorm aanbod aan lambiekbieren. https://drankenhandel-daems.be/contact/
Blijf wel weg van hetgeen de AB-Inbevs durven verkopen als geuze.
Mijn persoonlijke winnaar van geuze is de oude geuze barrel selection foeder 21 van Oud Beersel. Maar dat vat is ondertussen af.
Op de 2de plaats Oude Gueuze van Hanssens Artisanaal.
Ik woon trouwens in de Beemster, Noord-Holland. Een vriend van me werkte destijds op locatie in België, volgens mij ging hij toen wel eens naar de winkel bij Mechelen.
Ik heb net die "Scarlet" van Basqueland geopend.
Het openen was al een hele prestatie, de bovenkant van de fles was volledig ondergedompeld in rode was. Ik moest een mes verwarmen om door die laag te geraken.
Qua smaak, eerst krijg je rood fruit, dan een klein beetje van het gelagerde, dan een bittertje van zachte chocolade, best te vergelijken met een chocolade Sint-Niklaas-figuur die je even in je warme koffie doopt vooraleer je er je tanden in zet.
En als nasmaak komt er een zacht zuurtje van het rode fruit terug naar voor.
Echt een zacht biertje. Geen enkele smaak zwaar overdreven. Geen anijssmaak die in sommige stouts soms overdreven aanwezig is.
Dank aan @Shrien voor de tip van Basqueland. Zonder had ik dit biertje waarschijnlijk nooit gedronken.
Het openen was al een hele prestatie, de bovenkant van de fles was volledig ondergedompeld in rode was. Ik moest een mes verwarmen om door die laag te geraken.
Qua smaak, eerst krijg je rood fruit, dan een klein beetje van het gelagerde, dan een bittertje van zachte chocolade, best te vergelijken met een chocolade Sint-Niklaas-figuur die je even in je warme koffie doopt vooraleer je er je tanden in zet.
En als nasmaak komt er een zacht zuurtje van het rode fruit terug naar voor.
Echt een zacht biertje. Geen enkele smaak zwaar overdreven. Geen anijssmaak die in sommige stouts soms overdreven aanwezig is.
Dank aan @Shrien voor de tip van Basqueland. Zonder had ik dit biertje waarschijnlijk nooit gedronken.
Als je into Rodenbach bent kan ik je deze aanraden:wauskoek schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:37:
[...]
Ooit een keer een kleine kaas op een boerderij gemaakt die je dan uit eindelijk thuis op een plankje moest bewaren. En de boer gaf als tip mee dat als er schimmel op de kaas tevoorschijn komt, deze met azijn vochtig gemaakte doekje moest schoonmaken.
Wellicht dat dit werkt.
Net is er een pakketje langs gebracht met zure biertjes. Een van die grote jongens gaat er vanavond nog aan![]()
[Afbeelding]
https://www.omervanderghi...bieren/cuvee-des-jacobins
Die ga ik zeker in de gaten houden. Bedankt.cy-gor25 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:05:
[...]
Als je into Rodenbach bent kan ik je deze aanraden:
https://www.omervanderghi...bieren/cuvee-des-jacobins
Bier met een etiket met katten erop? Take my money!ivo001 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:16:
Eerste bestelling van 2024 is binnen! Bij Rebelbeercans
[Afbeelding]
Dan kan ik je zeker de Catleidoscope van Hop Hooligans eens aanraden, is nog erg lekker ook.cy-gor25 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 14:40:
[...]
Bier met een etiket met katten erop? Take my money!
Beeromaniac