RobBrands schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 14:15:
De keuken is aan vervanging toe. Inmiddels enkele offertes opgevraagd na gesprekken bij keukenboeren en een tweetal offertes ontvangen. Mogelijk dat ik een compleet foute inschatting heb gemaakt van de kosten, maar de offertes vallen wat tegen.
De volgende tekening geeft aardig weer wat we willen, en hoe het nu ook ongeveer is.
[Afbeelding]
Enkele kenmerken;
- Composiet blad 2cm dik (pakweg 6 strekkende meter aan blad, 270cm per kant aan lengte bij 61cm diep)
- Standaard frontjes (krasbestendige laag)
- Enkele lades zoals te zien op afbeelding
Apparatuur;
- 2 combi ovens
- inductieplaat 5 pits / 90 cm
- standaard vaatwasser
- Diepvries 88cm
- Koelkast 102cm
- Standaard afzuiger, niet schuin zoals afgebeeld
Apparatuur van Pelgrim of ATAG
We hebben een offerte ontvangen van ongeveer 23k met de volgende verdeling (icm ATAG);
- Meubelen 9100
- Apparatuur 7600
- Blad 3500
- Montage 2400
Daarnaast nog een offerte ontvangen icm Pelgrim voor 20,3k:
- Meubelen 8300
- Apparatuur 5100
- Blad 3600
- Montage 3300
Offertes komen van verschillende keukenverkopers.
Ik heb sterk het gevoel dat de prijs vrij hoog is en benieuwd naar ervaringen / meningen hierover.
Ik vind het maar een vage offerte... Ben ik hier de enige die heel specifiek naar type apparatuur kijk, en dan pas naar de kastjes en blad? Verder veel "IQ500" bij replies in de topic, alsof je een laptop koop met "Intel i5" zonder verdere specificatie...
Voorbeeld:
Afzuigkap. De beste geteste versies van Siemens, Atag en Pelgrim scoren 8.5, 6.5 en 6.3 op Consumentenbond. De Atag zuigt minder goed af en is luider, en de Pelgrim krijgt een 3.8 op geluid. Nee dank je wel, ik heb nu een LC97BIP50 met 718 m3/uur @ 53 dB van €599, ik ga echt niet downgraden in een nieuw huis/keuken.
Koelkasten en vriezers: een inverter gestuurd compressor is een must. Die stomme fabrikanten noemen dat niet in de specs. En nu ik net ontdekt heb dat 75cm brede kasten en XXL koelvriescombi bestaan (KB96NSDD0: 284L + 98L!) staat het op de wishlist. Dat is overigens wel prijs op aanvraag, 2600 adviesprijs, gaat waarschijnlijk de helft af. Ik heb even gemaild of ze een offerte sturen, weet ik gelijk wat het echt kost.
Combioven: dingen als pyrolytisch reinigen, 3 punts kerntemperatuur probe en telescopische rails maken het duurder, maar het is €1099 die ik voor een CM678G4S1 betaalde waard.
Vaatwasser: XXL (hoger) model graag en eentje die extra goed droogt, met zeoliet systeem dus. Verlichting een plus. SX65ZX07CE lijkt het te hebben voor €879.
Kookplaat: ze worden getest op warmteverdeling, snelheid, geluid etc, en de B merken scoren significant minder goed. Ik zou altijd eentje specific uitzoeken en niet "5 zone van merk X", ook binnen een merk scheelt het veel en ook IKEA heeft eentje die gewoon ruim voldoende scoort met 7.1, maar 0.6 dan de allerbeste. Helaas test de consumentenbond niet alles dus als je een hele fancy full flex toestel koop moet je maar erop vertrouwen dat het okay / beter is dan de andere Siemens. Beste 90cm uit de test is €925.
Flex zones zijn nog een vak apart. Bij mijn huidige Siemens (en waarschijnlijk alle andere) zitten er hele grote ovale spoelen onder de 4 vakjes rechts, dat zorgt ervoor dat rond, rechthoek, maakt niet uit wat gewoon goed egaal warm wordt. De Bora PUXU scoort juist in de flex zone test slecht, je zou met een dunne carbon steel pan met water moeten kijken hoe groot die spoelen nou echt zijn en hoe het verdeeld is.
~€4800 totaal voor een extreem goede set. Meer betalen kan, maar dan ga je naar bijvoorbeeld 180cm koel + 180cm vrieskast, of een extra (combi)oven, of een Quooker. Voor mij is dat niet nodig.
Dit is waar ik als #1 op focus bij kiezen van een keuken - als ik de keukenboer dat zelf laat kiezen weet ik zeker dat het mis gaat bij de koelvriescombi (70cm breed graag), oven (wordt dan snel een CM656NBS1 zonder pyrolyse en kern temp probe, niet wat ik zoek ondanks IQ700 in de naam) en afzuiging (nee niet die schuine, kost meer en zuigt slechter bij test) en waarschijnlijk ook vaatwasser (niet XL).
Dus:
welke Pelgrim of Atag apparaten heb je aangeboden gekregen, precies, met model nummers? Als ze dat niet durven te geven zou ik ergens anders kijken, wat een nutteloze (voor mij dan) offerte.
[edit]
Automatische reply, 1637,-, dus zonder afdingen is er 38% van 2649,- gegaan bij de Siemens KB96NSDD0.
Ding heeft een Embraco VESH7C compressor, 950-4000 RPM. Grappig, vandaag heb ik superfreeze uitgeprobeerd bij mijn GI31NACE0 (Secop XV7.2KX) en op mijn telefoon met spectrum analyzer meet ik dan een piek op 67 hz, x60s = ook 4000 RPM. Dan hoor je hem wel, anders nooit. Inverters ❤️.
[
Voor 4% gewijzigd door
w00key op 12-06-2024 23:21
]