• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:08
Fr33z schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:54:
@mrowesoft recirculatie wil.je echt niet, slecht voor je luchtkwaliteit en gezondheid. Leuk onderzoek van TNO wijst uit dat voor veel mensen de grootste blootstelling aan fijnstof komt van koken en dan niet (voldoende) afzuiging. effect is groter door open keukens want dan zit je de hele avond in de fijnstof. dit was 'erger' dan de bijdrage van verkeer in hun onderzoek. Ook een reden om geen gas meer te gebruiken in je keuken, bij verbranden komt ook van alles vrij.
Waarom is dat slecht? Fijnstof komt vooral van het verbranden van gas. Zolang je voldoende ventileert is een recirculatiekap icm met elektrisch koken stukken beter dan op gas koken en de kap niet / te laag / met vette filters aan...

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-08 23:50
caspervc schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:42:
[...]

Waarom is dat slecht? Fijnstof komt vooral van het verbranden van gas. Zolang je voldoende ventileert is een recirculatiekap icm met elektrisch koken stukken beter dan op gas koken en de kap niet / te laag / met vette filters aan...
Volgens TNO maakt dat nagenoeg geen verschil uit behalve voor stikstof: https://www.tno.nl/nl/duurzaam/energie-gebouwde-omgeving/installaties-componenten-energie/fijnstof-huis-koken/

Maar ja probeer dat maar te doen in een appartement.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:32
Ypuh schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Volgens mij heb ik geen andere optie in mijn nieuwbouw appartement. Een ventilatie kanaal naar buiten is niet toegestaan volgens het bouwbesluit of VVE, weet even niet meer welke i.v.m. mechanische ventilatie door de gehele woning.
klopt. maar dat maakt het niet de meest wenselijke optie helaas. En de vraagsteller heeft die optie wel.dus als t kan dan altijd doen.

dank @Xepos , dat was het onderzoek van TNO dat ik bedoelde. Ja mogelijk is recirculatie die je wel aan hebt beter dan echt afvoer naar buiten die je niet gebruikt maar het blijft een kwestie van bewustwording dat fijnstof echt veel ontstaat bij koken (of vooral bakken) en dat we daar meer oog voor moeten hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Fr33z op 13-08-2026 18:33 ]

• Germpie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 08:40
BekSide schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:03:
Goedenavond,

Enige tijd geleden gestart met mijn zoektocht.
Momenteel op een punt aanbelandt dat de knoop doorgehakt zal worden.

Graag doe ik hier een offerte check, zie offerte vanuit ASWA keukens ontvangen.
Moet zeggen, prima geholpen tot heden, prettig en zover ik kan zeggen redelijk transparant.

Alle reacties worden gewaardeerd!
- De houten ribbel vinden wij erg leuk
- Keuze voor Ronde keuken zou de voorkeur hebben maar dat is erg lastig hebben we gemerkt, daarom nu afgeronde hoeken.

Ook met onze interieur bouwer kijken we nog naar opties wat hij kan bieden in ronde keuken.

Zie voor offerte in PDF deze link (onedrive): Offerte BekSide.pdf
Let even op, Bijkeuken kasten staan hier ook bij.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie fotos voor visualisatie (heb ze nog niet digitaal ontvangen.)[Afbeelding]
Onedrive link werkt niet! Ik ben wel benieuwd naar de totaalprijs/offerte.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:53
@Fr33z lees dat artikel van TNO nu eens heel goed. Het begint hiermee:

Koken op gas vergroot kans op astmatische klachten
Bij het koken op gas komen bij verbranding van het aardgas verschillende stoffen vrij zoals ultrafijnstof, stikstofdioxide en koolstofmonoxide.

Sinds een groot aantal jaren krijgen nieuwe woningen al geen gas-aansluiting meer. In oudere woningen is het probleem van fijnstof dan ook groter dan in nieuwere woningen waar alleen nog elektrisch wordt gekookt.

En aan het eind van het artikel stelt het TNO vast:

Ondanks dat de hoogste concentraties zijn gevonden bij bewegen in het verkeer (fietsen en gemotoriseerd), vond ongeveer 90 procent van de totale blootstelling binnen plaats. Het achtergrondniveau binnen leverde het grootste aandeel aan de totale blootstelling en wordt waarschijnlijk voor het grootste deel veroorzaakt door bronnen buiten, zoals industrie en verkeer.

Zonder het aandeel van braden en wokken te willen bagatelliseren, komt het TNO toch tot de conclusie dat de grootste bron van fijnstof van buiten de woning komt.
In deze laatste opsomming komt de vraag van wel of geen recirculatie bij het koken niet meer aan de orde. M.a.w. jouw opmerking: "recirculatie wil je echt niet, slecht voor je luchtkwaliteit en gezondheid" is niet de conclusie van het TNO-rapport. Zij geven elders in het artikel alleen aan dat afzuiging in zijn algemeenheid bij het koken beter zou kunnen.

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 07:45
Ik wil in november een nieuwe keuken gaan bouwen. Metod corpussen, goede apparatuur (al binnen via showroom/retourdeals) en fronten moeten we nog even bekijken. Maar onderstaande AI impressie. Heeft iemand een tip waar ik de open kastjes incl verlichting kan en klaar kan bestellen? Hoogte 80 breedtie 40cm. Interieurbouwer kan maar maatwerk is altijd duur. Misschien kent iemand een hack/andere toepassing waar dit gebruikt wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ9VvUMDZ7S3ca8Y97KCmPbSu8Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lpmPqjkdHQk5Ci2DX3bNcCG7.png?f=user_large

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54

HenkS

Da_king alias HenkS

japps schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:13:
Ik wil in november een nieuwe keuken gaan bouwen. Metod corpussen, goede apparatuur (al binnen via showroom/retourdeals) en fronten moeten we nog even bekijken. Maar onderstaande AI impressie. Heeft iemand een tip waar ik de open kastjes incl verlichting kan en klaar kan bestellen? Hoogte 80 breedtie 40cm. Interieurbouwer kan maar maatwerk is altijd duur. Misschien kent iemand een hack/andere toepassing waar dit gebruikt wordt?

[Afbeelding]
Ikea heeft standaard 40x80 vraag maar aan ai dan krijg je de exacte modellen. Als je dat puur als kast in een keuken wilt verwerken en zelf verven of spuiten is het prima om te gebruiken verwacht ik. Maar geen idee of je hier wat aan hebt.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

[Afbeelding]
Ik zie duidelijk veel Amerikaanse invloeden bij de AI. De kroonlijst, de spoelbak, de grepen en de fronten (shaker style) zijn allemaal meer Amerikaans dan Europees. Dat mag natuurlijk, al zie je dat hier minder terug.

Naast fronten zul je een aantal afdekkingspanelen nodig hebben. Van het materiaal van de fronten kunnen ook de open kastjes gemaakt worden. Dan heb je dezelfde tekening en kleur van het hout.

De klimaatkast lijkt onderbouw te zijn. Op de render is niet goed te zien of deze dan met een eigen plint op de grond staat, terwijl de rest van het eiland op meubelpootjes staat.

• tmnssn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:23
Heeft iemand hier ervaring met de Ikea SKOGSNÄS koelkast? Wij zijn een nieuwe keuken aan het plannen waarbij de basis waarschijnlijk Metod wordt met apparatuur van vooral Siemens/Bosch.

Alleen valt bij de koelkasten op dat de Skogsnäs van Ikea een veel ruimere inhoud heeft (213L koel, 87L vries) dan andere inbouwcombi's met nofrost. Ter vergelijking: de Siemens KI86VVSE0 is kleiner met 183L koel en 84L vries en dan moet je het ook nog met lowfrost doen. Nofrost-modellen hebben voor zover ik heb gevonden nog veel minder inhoud.

Alleen staan er bij de recensies van de Skogsnäs op ikea.nl best wat horrorverhalen... Is de kwaliteit van Ikea (Midea)-koelkasten tegenwoordig wel prima en hebben die mensen gewoon pech gehad? Of zijn er ook merkalternatieven met vergelijkbare inhoud + nofrost + afmetingen die in Metod passen die ik nu over het hoofd zie?

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:21

aap

tmnssn schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:15:

Alleen valt bij de koelkasten op dat de Skogsnäs van Ikea een veel ruimere inhoud heeft (213L koel, 87L vries) dan andere inbouwcombi's met nofrost. Ter vergelijking: de Siemens KI86VVSE0 is kleiner met 183L koel en 84L vries en dan moet je het ook nog met lowfrost doen.
De volumeafname komt vooral vanwege de isolatie, die nodig is om een bepaald energielabel te halen.

Als je dus veel inwendige inhoud wil (t.o.v. de buitenmaten), dan moet je het dus vooral zoeken in koelkasten met ongunstigere energielabels. En dus ook bereid zijn iets meer aan de stroom kwijt te zijn.

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-08 14:52

[Afbeelding]
Grappige pootjes, maar ik zie veel zere tenen :P

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Na 12 jaar moet ik eraan geloven, we gaan voor een nieuwe keuken. Mevrouw mag de kleuren uitzoeken en ik kies de hardware ;) (Ik kook overigens 80% van de tijd in huis :P). Hieronder de huidige keuken en en mock-up met AI. (let niet op alle zooi :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NttJbY43gQ7ThKnSzdvUT-mJX9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBg4sBgothOFjm2Skvyg7jKq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnL4nCy9PYIU62B0072rPwo-iIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U4MIbeR5KxgQpVkXpMU5zpgD.png?f=fotoalbum_large

We willen dus de hoge kasten links tegen de korte wand achter plaatsen, alsmede een 'deur' (2x 40cm inklapfront) waar nu de huidige deur zit. De mock-up is misleidend, waar er links en klein kastje zit past hier en 60cm kast. We willen rechts en aanrechtblad dat uitmondt in een halv eiland. Weg met vitrine en plaats voor 3 stoelen / kleine wijnkoeler. Ook gaat de hangende ventilator weg.

Zaterdag een afspraak bij 2 keukenboeren (we wonen in Noorwegen dus de leverancier is niet zo relevant). Het plan is en composiet aanrechtblad te nemen.

om goed beslagen ten ijs te komen heb ik zelf alvast wat witgoed 'voorkeuren' gekozen. Hier kan ik wel wat hulp gebruiken. We hebben nu IKEA witgoed waar ik mezelf redelijk aan erger (alleen de kookplaat is Siemens) en ik wil het liefst siemens. Ik heb zelf dit lijstje bedacht:

Kookplaat: Siemens ED851HQ26E (IQ700, 80cm met ingebouwde afzuiging)
Oven: Siemens HR776G1B1 (IQ700, met airfryer functie, pyrolyse etc.)
Compacte oven: Sienens CM724G1B1 (IQ700, met airfryer, Magnetron etc.)
Koelkast: Siemens KI81RSOE0 (IQ500, hier heb ik verder geen eisen, hij moet koelen)
Vaatwasser: Siemens SN65ZX09CE (IQ500)
Wijnkoeler: Siemens KU20WVHF0 (IQ500)

Heeft iemand ervaring met de vaatwasser. Ik irriteer me echt mateloos aan de natte plastic lunchboxen, koppen etc (kinderen). Als er een vaatwasser is die dit goed droogd wil ik daar best iets extra voor betalen. Of is deze toereikend?

Ik heb gekozen voor de ovens, beide met airfryer functie. We gebruiken de airfryer dagelijks (broodjes, patat, vlees etc.). Ik wil het liefst geen 'magnetron' zonder extra functies omdat we nu ook een Oven + kombi hebben. We gebruiken de combi functies regelmatig. In mijn wereld zijn beide Siemens ovens een perfecte aanvulling op elkaar maar als iemand hier ervaring me heeft hoor ik het graag...

Vind het best spannend allemaal en ben benieuwd of we binnen budget blijven 8)7

Edit: iets meer context bij de ruimte. De kookplaat willen we zoals in de afbeelding (dan kijk je naar de eetkamer/buiten. Achter de deur zit een bijkeuken (vriezer)/voorraadkamer

Vanuit de woonkamer (let op is AI mock-up met nieuwe vloer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxClqK3tnQSbkKWfB2CyIGTn5hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yqAUdCNxmx5LbRSujYhDlnyU.png?f=fotoalbum_large

Overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/En33MQyOAPKeXSHOw1baSM5ZIAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TlKjn36vf4deLCFoqbPlvYT7.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Rene op 18-08-2026 15:07 ]

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:50
@Rene Ik heb die vaatwasser ook. Ik moet zeggen hij droogt best wel goed ook de plastic. Na het programma springt de klep automatisch open en dan moet ie nog 1,5u "drogen" en moet zeggen dat ie dat perfect doet.

• japps
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-08 07:45
syntesia schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Grappige pootjes, maar ik zie veel zere tenen :P
Die pootjes worden het niet maar wel vrijstaand op chromen pooten ja. Ik hou van shine. Overigens had ik mijn vorige keuken ook zo op (rvs) poten, nooit ook maar 1 keer mn voeten gestoten

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Binnenkort wordt onze keuken geleverd en gemonteerd. Akzent geeft aan dat ze geen water aansluiten en dat dit door een loodgieter moet gebeuren.

Prima, dat kunnen we zelf ook wel maar heeft iemand ervaring met Akzent en leveren ze wel alle benodigdheden?

Gaat mij met name om de sifon e.d. voor de afvoer.

Alle aansluitingen zijn door de aannemer gerealiseerd, er komt een klein stuk afvoerbuis uit de wand waar vervolgens de afvoerbuizen van de spoelbak en vaatwasser op moeten worden aangesloten.

Ik heb aan Akzent gevraagd of ze alle benodigdheden hiervoor leveren, maar heb nog geen antwoord gekregen.

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:36
Na flink wat uren hier meegelezen te hebben is mijn keuken bijna af. De keukenkasten van Keukenkastenfabriek zijn onlangs gemonteerd door de monteur van Profex keukens (partners van KKF) en het resultaat is prachtig; mooi strak lijnenspel en mooie degelijke kasten en lades. Nu nog even wachten op het werkblad dat ik via Steenproject heb besteld en net is ingemeten en daarna kan de keuken afgemonteerd worden.

Ik was een beetje bang dat het apart bestellen van keukenkasten, werkblad en apparatuur een gedoe zou zijn maar grappig genoeg kan je in de buurt van Keukenkastenfabriek, op enkele apparatuur na (KKF hanteert al hele scherpe prijzen voor de Quooker en de Bora PURU2R dus die heb ik daar gekocht, de overige apparatuur bij Keukeninbouwcenter in Eindhoven), bijna alles zelf regelen door ook het werkblad bij Keukenbladenfabriek te bestellen maar uiteindelijk was Steenproject toch iets goedkoper (helemaal met installatie). De uiteindelijke foto als het werkblad en de rest gemonteerd is houden jullie nog van mij tegoed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y34zX33tQ_U0cEPAL731vTGsrWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xByYekn1FrSZBAehdP7K1kKa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mark K op 19-08-2026 19:51 ]

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij zijn ook bezig met een keuken bij een interieurbouwer in Noord Holland en ik vroeg mij af of dit een beetje een knappe prijs is of kan het goedkoper (met enigszins deze kwaliteit). Heb wel een goed gevoel over deze zaak. Zijn er zaken waar we op moeten letten?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 5% gewijzigd door HekkeySE op 21-08-2026 14:46 ]

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
HekkeySE schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:19:
Wij zijn ook bezig met een keuken bij een interieurbouwer in Noord Holland en ik vroeg mij af of dit een beetje een knappe prijs is of kan het (veel) goedkoper. Heb wel een goed gevoel over deze zaak. Zijn er zaken waar we op moeten letten?
***members only***
50k? Ja dat kan veel goedkoper, maar als je alles custom doet met het duurste van het duurste... Gemiddeld is een keuken minder dan de helft.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:39
Wij zijn ook bezig met een keuken bij een interieurbouwer in Noord Holland en ik vroeg mij af of dit een beetje een knappe prijs is of kan het (veel) goedkoper. Heb wel een goed gevoel over deze zaak. Zijn er zaken waar we op moeten letten?

***members only***
Dit kan veeeeeel goedkoper. Jouw eiland zonder werkblad en apparatuur is net zo duur als een complete eenvoudige keuken met apparatuur. Ga langs bij wat keukenzaken voor een vergelijking.
En realiseer je dat je hier echt hele dure keuzes maakt in materialen en accessoires. Vraag jezelf af of je die ook echt allemaal en voor deze prijs geinstalleerd wilt hebben. Als dat antwoord ja is, heeft het enorme impact op de prijs.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
Toke_gt schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Dit kan veeeeeel goedkoper. Jouw eiland zonder werkblad en apparatuur is net zo duur als een complete eenvoudige keuken met apparatuur. Ga langs bij wat keukenzaken voor een vergelijking.
En realiseer je dat je hier echt hele dure keuzes maakt in materialen en accessoires. Vraag jezelf af of je die ook echt allemaal en voor deze prijs geinstalleerd wilt hebben. Als dat antwoord ja is, heeft het enorme impact op de prijs.
Het kan veel goedkoper. Maar met deze specs en maatwerk is de prijs niet heel verassend
- fineer fronten
- gespoten lak fronten
- massief eiken grepen
- luxe lades inclusief accessoires

• Wikken
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 08:13
@HekkeySE Het vergelijken van prijzen vind ik (ook) maar lastig. Dat vond ik zowel bij 'gewone' keukenboeren en bij interieurbouwers. Wij zijn nu ook bezig met een keuken via een interieurbouwer. Ik heb wel het gevoel dat deze prijs wel aan de hoge kant ligt.

Of de prijzen van het plaatmateriaal en de lades 'goed' is, weet ik niet. Daarvoor kan ik de maatvoering van de keuken zo 1-2-3 niet goed inschatten. De apparatuur kun je denk ik wel goed vergelijken via Bemmel & Kroon of een offerte opvragen bij Keukenloods. Heb ik ook gedaan en onze interieurbouwer kwam in de buurt van prijzen bij Keukenloods.

Het blad oogt (ook) wat prijzig. Wij hebben (in een hoek) totaal ongeveer 4 meter (bij 60cm) composiet van Ceaserstone in kleur Taj Royale voor € 3500 incl. btw.

Ik kan je helaas niet exact helpen, maar heb net als anderen wel het gevoel dat prijzen wat hoog liggen. Succes met vergelijken!

• Wikken
.

[ Voor 99% gewijzigd door Wikken op 21-08-2026 15:06 ]

• BerkanK
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-08 15:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNLsg3Sks3LCaz0k-YGV4nkANAA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/FYyOuDJaP65DgvZ8y8rWUilx.png?f=user_large
Offerte gekregen voor bovenstaande keuken.
ongeveer 3x3 meter
Kasten van Ballerina
Siemens apparatuur met bora m pure 2 inductieplaat
quooker combi
Composiet blad - Taj Opal 4cm
Inclusief plaatsen + aansluiten
€16.500

Wat denken jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door BerkanK op 21-08-2026 15:51 ]

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-08 23:36
BerkanK schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[Afbeelding]
ongeveer 3x3 meter
Kasten van Ballerina
quooker combi
€16.500

Wat denken jullie?
Ziet er goed uit en goeie prijs zou ik zeggen

• Toke_gt
BerkanK schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:51:
[Afbeelding]
ongeveer 3x3 meter
Kasten van Ballerina
quooker combi
€16.500

Wat denken jullie?
Lijkt me goede en goed ingedeelde keuken (Ballerina, Siemens, composiet blad) voor goede prijs. Wat vind je er zelf van?

• Wikken
Wij zijn bezig met een keuken via een interieurbouwer. Voor de fronten spreekt mij het merk Decolegno erg aan. Vermoedelijk omdat ik dit bedrijf een paar keer op tv voorbij heb zien komen (oa Van Woonvilla naar Droomvilla)

De interieurbouwer noemt ook allerlei andere merken. Ik ben misschien wantrouwend, maar het lijkt er soms op alsof we in de richting van een ander merk worden gepusht. We hebben Maiburg gehoord, maar als ik naar de site kijk lijkt dit meer een groothandel voor keukenmateriaal. Andere merken die zijn genoemd zijn Egger en Kaindl.

Weet iemand of er kwaliteits- en (vooral belangrijk) prijsverschil is tussen Cleaf (van Decolegno), Egger en Kaindl (en evt. andere merken)?

• d0s
  • Laatst online: 14:04

d0s

sssst

Wikken schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:13:
Wij zijn bezig met een keuken via een interieurbouwer. Voor de fronten spreekt mij het merk Decolegno erg aan. Vermoedelijk omdat ik dit bedrijf een paar keer op tv voorbij heb zien komen (oa Van Woonvilla naar Droomvilla)

De interieurbouwer noemt ook allerlei andere merken. Ik ben misschien wantrouwend, maar het lijkt er soms op alsof we in de richting van een ander merk worden gepusht. We hebben Maiburg gehoord, maar als ik naar de site kijk lijkt dit meer een groothandel voor keukenmateriaal. Andere merken die zijn genoemd zijn Egger en Kaindl.

Weet iemand of er kwaliteits- en (vooral belangrijk) prijsverschil is tussen Cleaf (van Decolegno), Egger en Kaindl (en evt. andere merken)?
Wij hebben sinds vorige week decolegno stalen in huis (kun je gratis bestellen ) en hebben ze al vergeleken tegen veel andere fronts (o.a rotpunkt zerox).

Wij zijn er wel gecharmeerd van. De andere merken ken ik niet maar decolegno wordt door veel maatwerk zaken gebruikt waar we zijn geweest.

• bredabanaan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 10:39
Ook ik ben druk bezig met een nieuwe keuken. We zijn er nu wel redelijk uit qua apparatuur, merk en frontkleur maar blijven wel nog wat twijfelen over de indeling

Het gaat een U-keuken worden. We hebben nu gekozen voor een Häcker Systemat in kasjmir met top soft fronten en Taj Mahal keramisch werkblad van 6mm opgedikt naar 4cm. De achterwand gaan we tegelen.

Apparatuur

Kookplaat: Siemens iQ700 E877NX68E
Oven: Siemens iQ700 HM776GKB1
Koel-vriescombinatie: Siemens iQ300 KI96NVFD0
Vaatwasser: Siemens iQ300 SN63E808BE
Quooker flex round RVS + combi boiler
Spoelbank Franke Maris

We twijfelen met name nog een beetje over de indeling.

We kunnen kiezen voor een hoekspoelkast. Dan kunnen we de ruimte in de hoek gebruiken, maar zit de spoelbak wel precies in dezelfde hoek als de kookplaat. Dat kan soms wel vervelend worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xu0NRpeRnSCmkIHhdY00pRtNQww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuPJzf36H0oUsGSmER6ifV9n.jpg?f=fotoalbum_large (raam is op deze foto niet ingetekend)

Het alternatief is om de hoek onbenut te laten en daarnaast het grotere ladeblok te plaatsen. Het bijkomende nadeel daarvan is dat de spoelbak niet meer achter het raam terecht gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM9RqaXW5JmI4M0IdoF-7Uqybv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Y7gdv2WX6F7qqKcO1Ut6nl.jpg?f=fotoalbum_large
We hebben nu wel een voor ons gevoel strakke prijs bij Gerwens Küchen voor 18.500 inclusief montage

Waar zouden jullie voor kiezen qua indeling?

• Toke_gt
bredabanaan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:43:
Ook ik ben druk bezig met een nieuwe keuken. We zijn er nu wel redelijk uit qua apparatuur, merk en frontkleur maar blijven wel nog wat twijfelen over de indeling
(…)
Waar zouden jullie voor kiezen qua indeling?
Ik zou kiezen voor 2. In een keuken spreid je het liefst je werkvlakken, en bij 1 overlappen die elkaar. Dat is niet handig, al helemaal niet als iemand iets wil omspoelen als je daar staat te koken.
Ik zou ook kijken of de hoge kasten iets verder naar rechts kunnen (dus hoekkast en werkblad wat groter). Dat lijkt te kunnen maar ik weet of je render daar klopt. Een smalle U zoals deze maakt het wel wat krap aandoen, dus een half of heel laag kastje erbij met daarboven bijv koffiemachine geeft wat lucht.

• bredabanaan
Toke_gt schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 22:41:
[...]

Ik zou kiezen voor 2. In een keuken spreid je het liefst je werkvlakken, en bij 1 overlappen die elkaar. Dat is niet handig, al helemaal niet als iemand iets wil omspoelen als je daar staat te koken.
Ik zou ook kijken of de hoge kasten iets verder naar rechts kunnen (dus hoekkast en werkblad wat groter). Dat lijkt te kunnen maar ik weet of je render daar klopt. Een smalle U zoals deze maakt het wel wat krap aandoen, dus een half of heel laag kastje erbij met daarboven bijv koffiemachine geeft wat lucht.
Dank voor de feedback. Een extra mast rechts erbij gaat niet lukken. Er zit daar nog een inbouwkast die uitsteekt en dragende constructie is. Je zal in de praktijk ook maar 20cm van het zijpaneel zien. Gelukkig drinken we allebei geen koffie thuis. Scheelt weer een apparaat. We willen we nog wat wandplanken monteren.

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
Goedemorgen medetweakers.
Begin volgend jaar krijg ik mijn nieuwe appartement opgeleverd en ik ben nu al eventjes bezig om de meest ideale lay-out voor de keuken te ontwerpen. Voordat ik het ontwerp helemaal definitief maak ben ik heel benieuwd wat jullie ervan vinden en of er nog adviezen zijn om iets aan te passen. Of misschien wel een heel ander idee voor de keuken (ik had vrij snel dit concept in mijn hoofd en heb daardoor andere ontwerpen niet heel aandachtig bekeken).

Hieronder is de ruimte te zien en waar, bij oplevering, de aansluitingen zitten. Omdat ik het redelijk laat in het bouwproces heb gekocht kon ik geen aanpassingen meer maken aan de leidingen tijdens de bouw maar ik vind het geen probleem om het erna nog te doen. Ook het maken van een stroompunt bij een eventueel eiland zou nog mogelijk moeten zijn omdat de vloerverwarming vrij diep ligt (volgens de kopersbegeleiding).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZVtuRK2UheHmohUt4tvi0s_Uoc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NZTKC7HJPzqwNFh5WzT5JBtZ.png?f=user_large

Zelf ben ik op dit ontwerp uitgekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCrku0P1r4z2mt-KHqpuL8FOckg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ro7psRiHP0RcHDBoG09yBoI.png?f=fotoalbum_large

De eerste hoge kast aan de rechterkant heb ik bedacht als koel-vries combinatie en de meest rechter kast als voorraadkast met lades (tot ooghoogte). De locatie van de vaatwasser heb ik nog niet vast staan. Het eiland bestaat aan de kookkant uit twee kasten met lades van 120 cm breed en 60 cm diep en aan de andere kant een van 120 cm breed en 30 cm diep. De loopruimte tussen het eiland en de kastenwand is helaas wel maar 90 cm en tussen het eiland en het raam is het dan 80 cm.

Ik heb in het appartement niet echt een andere ruimte die kan dienen als voorraadhok of om losse apparatuur op te slaan zoals mixer en dergelijke. Vandaar dat ik vrij veel kastruimte heb ingetekend.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 21:53
bredabanaan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:43:

<knip>

Het alternatief is om de hoek onbenut te laten en daarnaast het grotere ladeblok te plaatsen. Het bijkomende nadeel daarvan is dat de spoelbak niet meer achter het raam terecht gaat komen.
Gezien de grote van de keuken zou ik de hoek(en) niet onbenut laten. Ik denk dat je alle ruimte hard nodig hebt. Er zijn verschillende systemen voor hoekoplossingen. Daar zou ik wat aandacht aan besteden.

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:25
rutgrrrr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:24:
Goedemorgen medetweakers.
Begin volgend jaar krijg ik mijn nieuwe appartement opgeleverd en ik ben nu al eventjes bezig om de meest ideale lay-out voor de keuken te ontwerpen. Voordat ik het ontwerp helemaal definitief maak ben ik heel benieuwd wat jullie ervan vinden en of er nog adviezen zijn om iets aan te passen. Of misschien wel een heel ander idee voor de keuken (ik had vrij snel dit concept in mijn hoofd en heb daardoor andere ontwerpen niet heel aandachtig bekeken).

Hieronder is de ruimte te zien en waar, bij oplevering, de aansluitingen zitten. Omdat ik het redelijk laat in het bouwproces heb gekocht kon ik geen aanpassingen meer maken aan de leidingen tijdens de bouw maar ik vind het geen probleem om het erna nog te doen. Ook het maken van een stroompunt bij een eventueel eiland zou nog mogelijk moeten zijn omdat de vloerverwarming vrij diep ligt (volgens de kopersbegeleiding).

[Afbeelding]

Zelf ben ik op dit ontwerp uitgekomen:

[Afbeelding]

De eerste hoge kast aan de rechterkant heb ik bedacht als koel-vries combinatie en de meest rechter kast als voorraadkast met lades (tot ooghoogte). De locatie van de vaatwasser heb ik nog niet vast staan. Het eiland bestaat aan de kookkant uit twee kasten met lades van 120 cm breed en 60 cm diep en aan de andere kant een van 120 cm breed en 30 cm diep. De loopruimte tussen het eiland en de kastenwand is helaas wel maar 90 cm en tussen het eiland en het raam is het dan 80 cm.

Ik heb in het appartement niet echt een andere ruimte die kan dienen als voorraadhok of om losse apparatuur op te slaan zoals mixer en dergelijke. Vandaar dat ik vrij veel kastruimte heb ingetekend.
Mooie oplossing, maar wat je al aangeeft weinig ruimte om het eiland. Voor mij zou dat denk ik te weinig zijn. Om los te komen van het (tegenwoordig bijna verplichte :) ) kookeiland idee heb ik hieronder hieronder een schets van een mogelijk alternatieve opstelling toegevoegd waarbij meer loopruimte gemaakt is. In de grote ruimte die zo in de keuken ontstaat zou je een eettafel in een hoek kunnen plaatsen (zoals ingetekend).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6aTmI-slAK3-opQxviV0qrdyeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48t9Z5Iim2tCQBxmxy5tSmiv.jpg?f=fotoalbum_large

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
NuEffeNiet schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:02:
[...]

Mooie oplossing, maar wat je al aangeeft weinig ruimte om het eiland. Voor mij zou dat denk ik te weinig zijn. Om los te komen van het (tegenwoordig bijna verplichte :) ) kookeiland idee heb ik hieronder hieronder een schets van een mogelijk alternatieve opstelling toegevoegd waarbij meer loopruimte gemaakt is. In de grote ruimte die zo in de keuken ontstaat zou je een eettafel in een hoek kunnen plaatsen (zoals ingetekend).

[Afbeelding]
Thanks voor het meedenken. Dit is de enige alternatieve opstelling die ik zelf ook bedacht had (afgezien van gewoon een rechte, kleine, keuken), maar eigenlijk snel afgeschreven omdat de keuken dan echt veel te ver het woongedeelte in komt voor mijn gevoel. En op de plek waar je dan een eettafel getekend had door de ramen denk ik heel onpraktisch.

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:53
rutgrrrr schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:12:
[...]

Thanks voor het meedenken. Dit is de enige alternatieve opstelling die ik zelf ook bedacht had (afgezien van gewoon een rechte, kleine, keuken), maar eigenlijk snel afgeschreven omdat de keuken dan echt veel te ver het woongedeelte in komt voor mijn gevoel. En op de plek waar je dan een eettafel getekend had door de ramen denk ik heel onpraktisch.
Eiland kan wel maar zou het eiland dan 90cm diep maken.

Met een kastenwand van 60cm. Heb je dan 180cm te verdelen. Ik zou eerlijk gezegd naar 95-100cm neigen aan de kookzijde

[ Voor 10% gewijzigd door SquareOne op 22-08-2026 17:25 ]

• leogeran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:17
Members only:

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:41
@leogeran wij zijn bij Ekelhoff geweest en hebben voor een eiland met dezelfde afmeting, 2 kastjes minder voor krukken en een wand 3 hoge kasten 2 lage kasten voor Next 125 een prijsopgave van ruim 28.000 gekregen. Blad was composiet uit prijsgroep 1.
Apperaten stoomoven, koelkast, vaatwasser, inductieplaat.

• Fimke
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:41
Mark K schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:47:
Na flink wat uren hier meegelezen te hebben is mijn keuken bijna af. De keukenkasten van Keukenkastenfabriek zijn onlangs gemonteerd door de monteur van Profex keukens (partners van KKF) en het resultaat is prachtig;
Prachtige keuken @Mark K
Heb je installatie zelf geregeld of via hun?
En voor welk front heb je gekozen?

• Wikken
De interieurbouwer die onze keuken gaat maken adviseert om fronten van HPL te gebruiken. Als reden wordt genoemd dat die goed bestand zijn tegen vocht. Ik heb (uiteraard) opgezocht wat HPL is en begrijp dat het vanwege de samenstelling goed bestand is tegen vocht.

Maar zo te zien is het gebruik van spaanplaat in de keukenbranche veel gebruikelijker. De vele keukenzaken die wij hebben bezocht gebruikten ook spaanplaat. Ik kan me niet goed voorstellen dat al die (tig) keukens die zijn uitgevoerd in spaanplaat vochtproblemen hebben. Dat spaanplaat is toch ook afgewerkt met een rand waardoor er niet direct vocht in kan trekken?

Hoe zien jullie dit?

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:56
Wikken schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:50:
De interieurbouwer die onze keuken gaat maken adviseert om fronten van HPL te gebruiken. Als reden wordt genoemd dat die goed bestand zijn tegen vocht. Ik heb (uiteraard) opgezocht wat HPL is en begrijp dat het vanwege de samenstelling goed bestand is tegen vocht.

Maar zo te zien is het gebruik van spaanplaat in de keukenbranche veel gebruikelijker. De vele keukenzaken die wij hebben bezocht gebruikten ook spaanplaat. Ik kan me niet goed voorstellen dat al die (tig) keukens die zijn uitgevoerd in spaanplaat vochtproblemen hebben. Dat spaanplaat is toch ook afgewerkt met een rand waardoor er niet direct vocht in kan trekken?

Hoe zien jullie dit?
Wij nemen onze keuken af bij een reguliere keukenzaak en ons werd ook geadviseerd om voor HPL fronten te kiezen, ivm o.a. betere krasbestendigheid (en kids).

Volgens mij is het gebruik van HPL als materiaal voor keukenfronten dus juist heel gebruikelijk.

• bredabanaan
MeTooPV schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 09:51:
[...]

Gezien de grote van de keuken zou ik de hoek(en) niet onbenut laten. Ik denk dat je alle ruimte hard nodig hebt. Er zijn verschillende systemen voor hoekoplossingen. Daar zou ik wat aandacht aan besteden.
Dank voor het meedenken. Ik betwijfel een beetje hoe efficiënt de hoekopstellingen gaan zijn. Het is de smal voor een carrouselkast van 30cm. Er zit nu een carrouselkast van 20cm in, maar die opening vinden we te klein om echt efficiënt te zijn. Een Lemans systeem zou kunnen, maar die willen we ook waarschijnlijk in de andere hoek (wel aftermarket, want daar kan het deurtje maar max 40cm worden). Daarnaast gaan we dan ook wel echt inleveren op de breedte van de ladekast, dus ik heb wat twijfels over of we de ruimte dan optimaal benutten. Op zich missen we nu niet heel veel bergruimte in een kleinere keuken. Hebben een losse servieskast, nog een inbouwkast en een trapkast/berging waar de voorraad staat om de hoek.

Als iemand nog andere slimme hoekoplossingen kent, hoor ik het ook nog graag.

We willen wel nog een paar wandplanken installeren, maar dat zal naast een paar voorraadpotten ook voor een groot deel esthetisch zijn.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bredabanaan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:39:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik betwijfel een beetje hoe efficiënt de hoekopstellingen gaan zijn. Het is de smal voor een carrouselkast van 30cm. Er zit nu een carrouselkast van 20cm in, maar die opening vinden we te klein om echt efficiënt te zijn. Een Lemans systeem zou kunnen, maar die willen we ook waarschijnlijk in de andere hoek (wel aftermarket, want daar kan het deurtje maar max 40cm worden). Daarnaast gaan we dan ook wel echt inleveren op de breedte van de ladekast, dus ik heb wat twijfels over of we de ruimte dan optimaal benutten. Op zich missen we nu niet heel veel bergruimte in een kleinere keuken. Hebben een losse servieskast, nog een inbouwkast en een trapkast/berging waar de voorraad staat om de hoek.

Als iemand nog andere slimme hoekoplossingen kent, hoor ik het ook nog graag.

We willen wel nog een paar wandplanken installeren, maar dat zal naast een paar voorraadpotten ook voor een groot deel esthetisch zijn.
Lemans heb je in verschillende maatvoeringen, ook voor 40cm deurtjes, ik ben er ook met zo eentje bezig. Zelfs een Lemans met een ondiepe lade erboven kan, afhankelijk van wat je wil opbergen natuurlijk!

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:26
bredabanaan schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 01:11:
[...]

Dank voor de feedback. Een extra mast rechts erbij gaat niet lukken. Er zit daar nog een inbouwkast die uitsteekt en dragende constructie is. Je zal in de praktijk ook maar 20cm van het zijpaneel zien. Gelukkig drinken we allebei geen koffie thuis. Scheelt weer een apparaat. We willen we nog wat wandplanken monteren.
Misschien ook even de maten hier vermelden? En waar gaat de vaatwasser heen? En later een le mans kast inbouwen?

• Mark K
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:36
Fimke schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:29:
[...]

Prachtige keuken @Mark K
Heb je installatie zelf geregeld of via hun?
En voor welk front heb je gekozen?
Bedankt! KKF raadde Profex Keukens aan omdat hij veel keukens installeert van KKF en dus precies weet hoe het in elkaar steekt. Hij zit op steenworp afstand van KKF in Hendrik-Ido-Ambacht, eigenlijk net als Keukenbladenfabriek/Vasto, zij zitten letterlijk aan de andere kant van de rivier. Ik ben daar ook binnen geweest zonder afspraak en zij hebben ook mooie bladen al waren ze wel iets duurder dan Steenproject maar alsnog goedkoper dan veel andere bedrijven.

Het frontje is enkel gerookt eiken, laagste prijsklasse van KKF.

Uiteindelijk heb ik best wat stress gehad of ik alles wel apart wilde doen maar bleek het achteraf toch vrij simpel te zijn.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:28
Wij zijn ook bezig met een keuken bij een interieurbouwer in Noord Holland en ik vroeg mij af of dit een beetje een knappe prijs is of kan het goedkoper (met enigszins deze kwaliteit). Heb wel een goed gevoel over deze zaak. Zijn er zaken waar we op moeten letten?
***members only***
Ik denk dat dit zeker voor maatwerk een hele nette prijs is. Wij hebben ook deze apparatuur en dat zorgt sowieso voor een duurdere keuken, ook is maatwerk gewoon duurder. Kijk alleen goed waarom je maatwerk wilt, moet dat omdat het afwijkende maten e.d. zijn? Of heb je specifieke eisen aan de materialen? ik heb ook naar maatwerk gekeken maar daar werd het echt nog heel veel duurder van vond ik. Zie ook mijn posts ChiLLeR in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
ChiLLeR in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

>> Signature?

• HekkeySE
  • Niet online
ChiLLeR schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 09:22:
[...]

Ik denk dat dit zeker voor maatwerk een hele nette prijs is. Wij hebben ook deze apparatuur en dat zorgt sowieso voor een duurdere keuken, ook is maatwerk gewoon duurder. Kijk alleen goed waarom je maatwerk wilt, moet dat omdat het afwijkende maten e.d. zijn? Of heb je specifieke eisen aan de materialen? ik heb ook naar maatwerk gekeken maar daar werd het echt nog heel veel duurder van vond ik. Zie ook mijn posts ChiLLeR in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
ChiLLeR in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Jij hebt ook een hele mooie keuken! Wat heeft die gekost en waar als ik mag vragen?

Wij zijn gisteren bij KVIK geweest om te vergelijken. Prijs daar is ongeveer 35k voor dezelfde opstelling met dezelfde apparatuur en blad (incl. 30% korting op blad en gratis quooker). Verschil zit voornamelijk in de fronten wat bijv. niet eikenfineer is maar standaard kunstof. Ook geen mooi paneel deur met een randje maar vrij basic. Rondom wat loze ruimte omdat het standaard maten zijn die opgevuld worden met plinten. Op zich niet mega erg maar daar merk je wel gelijk verschil in. Ik moet wel zeggen dat KVIK qua scharnieren/ophanging wel goede materialen gebruikt.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• flipkipse
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-08 17:21

flipkipse

Google it

Inmiddels naar veel mee lezen ook uiteindelijk de keuze voor onze keuken gemaakt, uiteindelijk gekozen voor een Rotpunkt keuken van Akzent. Bij ekelhoff geweest voor een next125 (ekelhoff is niet meer wat het geweest is). Andere keukenzaken bezicht voor een Ballerina keuken, maar vonden uiteindelijk de kleuren van Rotpunkt echt het mooiste.

Kookplaat: Siemens EX80BNX68E
Vaatwasser: Siemens SN87TX02CE
Vrieskast: Liebherr SIFNBSDI5188
Koelkast: Siemens KI81RSDC0
Stoomoven: Siemens HS936GCB1
Oven: Siemens HB976GMB1

Spoelbak: Schock KIRN100LUTWI
Kraan: Blanco 527702

Geen Qooker in onze keuken, want mijn vriendin vindt het sputteren van die kranen maar eng, dus wij gaan voor de traditionele waterkoker.

Bladen:
Graniet: "Nero Ass Sat."
Kwarts / CaesarStone: "Topus Concrete Sat."

We hebben gekozen voor twee kleuren werkbladen om het geheel speelser te maken, weten dat het niet gebruikelijk is.

Alles wordt ingefreest in het kookeiland, ook de stekkers. Akzent doet dat niet standaard en heeft gewaarschuwd voor vuil, maar vonden het toch mooier.

Wij hebben een vitrine kast voor onze wijnglazen, met daarin nog een ladeblok voor de kurkentrekker en Coravin.

Voor de besteklade en keukengerei lade zijn we voor de rotpunkt houten binneninrichting: https://www.rotpunktkuechen.de/nl/uitrusting/binneninrichting

Indeling:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Xj4hi31.png

Kookeiland kant:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9afvdKc.png

Werkbladen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IliQ0R3.jpeg

Alles bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jbMm3qG.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door flipkipse op 26-08-2026 13:23 ]

Certified Google Teacher.

• legofanaten
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:44
Ook hier bezig met een nieuwe keuken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7tWoo1pwW4BGGtOJr6_ktaykqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Y4t3Lykp1rgfE8NDWJ9ahCy9.png?f=user_large

Ik ben nog niet helemaal uit de indeling. Nu is maximaal gebruik gemaakt van de ruimte, maar door wat onhandige afmetingen heeft zo'n beetje elk kastje een andere afmeting (60 cm, 50 cm, 80 cm, 60 cm voor de houtlook kast). Ik ben bang dat dat rommelig gaat ogen.

Daarnaast is apparatuur een beetje een dingetje bij Kvik, ze hebben een selectie aan apparaten van de grote merken, een ander typenummer is meteen geen optie. Zelf apparatuur regelen betekent zelf installeren en korting vervalt (die is gekoppeld aan minimum aantal af te nemen apparaten).
Members only:
Heeft iemand goede suggesties hoe ik de indeling nog wat kan verbeteren?

[ Voor 13% gewijzigd door legofanaten op 26-08-2026 13:59 ]

dus...

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
flipkipse schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:20:
Alles wordt ingefreest in het kookeiland, ook de stekkers. Akzent doet dat niet standaard en heeft gewaarschuwd voor vuil, maar vonden het toch mooier.
Zorg dat je de stopcontacten die ze inbouwen wel ff test. Ben echt nog nooit een inbouwstopcontact in een werkblad tegengekomen wat niet k*t werkt. Altijd gezeik met klepjes, veertjes, draaien, en inderdaad vuil.

Wij hebben in de huidige keuken zo'n pilaar met 4 stopcontacten in beide hoeken. Ja, zit in het zicht, maar het werkt fantastisch. Nieuwe keuken kunnen we met 2 per kant toe, dus doen we dat gewoon weer.

Joejoe!

• HekkeySE
  • Niet online
Inmiddels naar veel mee lezen ook uiteindelijk de keuze voor onze keuken gemaakt, uiteindelijk gekozen voor een Rotpunkt keuken van Akzent. Bij ekelhoff geweest voor een next125 (ekelhoff is niet meer wat het geweest is). Andere keukenzaken bezicht voor een Ballerina keuken, maar vonden uiteindelijk de kleuren van Rotpunkt echt het mooiste.

Kookplaat: Siemens EX80BNX68E
Vaatwasser: Siemens SN87TX02CE
Vrieskast: Liebherr SIFNBSDI5188
Koelkast: Siemens KI81RSDC0
Stoomoven: Siemens HS936GCB1
Oven: Siemens HB976GMB1

Spoelbak: Schock KIRN100LUTWI
Kraan: Blanco 527702

Geen Qooker in onze keuken, want mijn vriendin vindt het sputteren van die kranen maar eng, dus wij gaan voor de traditionele waterkoker.

Bladen:
Graniet: "Nero Ass Sat."
Kwarts / CaesarStone: "Topus Concrete Sat."

We hebben gekozen voor twee kleuren werkbladen om het geheel speelser te maken, weten dat het niet gebruikelijk is.

Wij hebben een vitrine kast voor onze wijnglazen, met daarin nog een ladeblok voor de kurkentrekker en Coravin.

Voor de besteklade en keukengerei lade zijn we voor de rotpunkt houten binneninrichting: https://www.rotpunktkuechen.de/nl/uitrusting/binneninrichting

Indeling:

[Afbeelding]

Kookeiland kant:

[Afbeelding]

Werkbladen:
[Afbeelding]

Alles bij elkaar:
[Afbeelding]
Mooi! Mag ik vragen wat je kwijt bent?

• Wimbr70
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14:26
Ik zou daar toch nog een keer naar kijken; ik vind de Quooker helemaal niet erg sputteren en ook moet je echt wel heel bewust de kraan aanzetten om kokend water te krijgen.

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
daniel3 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 10:59:
Hi Allen,

Afgelopen weekend zijn mijn vriendin en ik bij Tulp binnengelopen om ons te orrienteren voor een nieuwe keuken. Uiteindelijk hebben ze een offerte gemaakt voor een nieuwe keuken maar vraag ik mij af of het niet wat aan de hoge kant is. De totale offerte is bijna €25.000,- inclusief montage maar zonder slopen van de oude keuken en het verleggen van van leidingen. Bij de offerte zit de volgende keukenapperatuur:

KoelkastAEGNFS6D18ES
OvenAEGBS7700T
Combi-ovenAEGCM7300T
InductiekookplaatAEGNIK85M00AZ
VaatwasserBoschSMD4EB805E
AfzuigerAEGGV77D91ST
KraanQuookerFlex

Daarnaast hebben ze de volgende tekeningen gemaakt van de keuken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hebben jullie nog feedback op deze offerte?
Uiteindelijk zijn wij met dit idee verdergegaan. Wel hebben we de spoelbak en de kookplaat omgedraaid en is de vaatwasser op een andere plek gekomen. De keuken is eind mei geplaatst maar het duurde daarna nog even voor we een wandplank hadden. Hierbij het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m_4x17Lo2gnNci-a-u9gywBrsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHWSAAM9aoEbEFZMJ2cn9nXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9Ehj4L7s7oC5214nYJkX3f1A1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2rOKtn3btA6TjesD1lmI9hG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80G4zO1gbMHS5f7Y0JBDodOBy_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TU0BZwRaiwSWUCIArCibn4UZ.jpg?f=fotoalbum_large

• DonMetal
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
daniel3 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Uiteindelijk zijn wij met dit idee verdergegaan. Wel hebben we de spoelbak en de kookplaat omgedraaid en is de vaatwasser op een andere plek gekomen. De keuken is eind mei geplaatst maar het duurde daarna nog even voor we een wandplank hadden. Hierbij het eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Hoe bevalt het met stuc achter je kookplaat? Dus geen achterwand?

Joejoe!

• Rene
  • Nu online
Hier hebben we ook de offertes binnen. Uiteindelijk gaan we voor deze keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKFhnfDbRCVOGpg9wAvwOMhMSeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJyDpTB6Yp6YBeLcG0MdIGys.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhDKWzTlmhBq8fuNqeet6eekijI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdOPpQv0GYt0GP3saIYBftkG.jpg?f=fotoalbum_large

Er komen nog wat aanpassingen (handgrepen) en de achterwand gaan we de fronten 'rechtrekken'.

We hebben gekozen voor een keramiek aanrechtblad, komend van een laminaat plaat zullen we het verschil wel gaan merken :). Hopelijk deze week alles onderhandelen en volgende week bestellen :D

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 21:53
legofanaten schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:40:
Weet je zeker dat die maat 2580 is en niet iets groter. Dat zou veel schelen en soms wordt er een iets kleinere maat op tekening gezet om te voorkomen dat bij een kleine afwijking er gezeur ontstaat.

• d0s

d0s

sssst

d0s schreef op zondag 12 juli 2026 @ 22:25:
[...]

We hebben het nog niet over concrete prijzen gehad. De adviseur die we spraken gaf aan dat het verschil tussen kwartsiet en dektron minimaal was, waarbij hij zelfs aangaf dat dekton afhankelijk van de opstelling duurder was dan kwartsiet. Maar op basis van jou bericht en wat ik op internet lees klopt dat zeker niet (altijd).

Met behulp van AI wat verder gegaan met ontwerp 3. Maakt wel wat fouten qua verhoudingen maar slaagt er toch vrij aardig in onze keuzes en materialen erin te verwerken.

Vraag is vooral hoeveel kasten er nog om de nis heen moeten gaan komen.

Met 2 kasten - een van 60cm en bijv. een van 45cm -> 115cm nis. Dat voelt krap.

Met 1 kast - wat wel mooie plek is voor de koelkast - wordt de nis 160cm. Dat lijkt meer standaard op basis van wat we bij de showroom zagen. Echter de symmetrie is daarmee ook een beetje weg.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
We zijn wat verder met de indeling gekomen en tijd om hier weer even wat advies in te winnen.

We hebben nu drie ontwerpen liggen die sterk op elkaar lijken. Gekozen voor een aparte koffienis en zowel spoelen en koken op het eiland. Ontwerp van de kastenwand staat wel redelijk vast en werd ook door meerdere partijen zo geadviseerd. Los van wat keuzes qua extra lades etc.

Groot vraagteken is nog de indeling van het kookeiland waarbij we eigenlijk de keuze hebben uit 3 indelingen. Alle ontwerpen hebben hun voor- en nadelen en het lastige is dat we drie verschillende adviezen hebben gekregen bij de keukenleveranciers waar we zijn geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbQq5Sg7GltLBpIrcAh4ml9ELOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aC4ZCMWsLejvU9E0FkjDUlp9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFAzl0V7TOU5PRmP4HwS3szjc2U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikmVOGagPkInCgb9GjFqpaho.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GSlQRNCbYOz2hr9Cdi7F204UKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6lUHxaf0b8ZhBfdd5ovJ1AA.jpg?f=fotoalbum_tile
Optie 1
  • Heel veel werkruimte tussen spoelbak en kookplaat (+- 110cm). Spoelbak gecentreerd over twee kasten.
  • Vaatwasser rechts van de spoelbak (lijkt ergonomisch een voordeel als rechtshandige)
  • minpunt: Klein afvalsysteem
  • minpunt: Minder ruimte langs de spoelbak om vaat weg te zetten
Optie 2
  • Minder werkruimte 85cm, echter wel groot afvalsysteem links van de spoelbak
  • Vaatwasser rechts van de spoelbak
  • Groot afvalsysteem
  • minpunt: lage besteklade onder de kookplaat
Optie 3
  • Werkruimte van 90cm
  • Groot afvalsysteem onder de spoelbak
  • Veel lades, en een besteklade van 70cm op hoogte in plaats van een lagere besteklade onder de kookplaat
  • minpunt: Vaatwasser links van de spoelbak (lijkt ergonomisch minder maar dat kan komen omdat we dat nu niet gewend zijn).
Qua looproutes en functioneel lijkt de vaatwasser aan de linkerzijde zo slecht nog niet aangezien hij dan meer in de buurt zit van de servieskasten aan de kant van de koffienis. Van de andere kant zit hij rechts weer meer in de buurt van de eettafel (die komt linksboven op de plattegrond). We zijn nu rechts gewend en vinden dat prettig, maar ik lees eigenlijk online dat het niet gek veel uitmaakt of hij nu rechts of links zit. Zal dus ook een kwestie zijn van wennen.

Apparatuur staat ook grotendeels vast, behalve de kookplaat. Gaan we voor Siemens, of gaan we voor een Bora X- of M-Pure. In elk geval neigen we naar een matte afwerking ivm krassen en vlekken.

Alle tips zijn welkom! :)

• Toke_gt
d0s schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:29:
[...]
Qua looproutes en functioneel lijkt de vaatwasser aan de linkerzijde zo slecht nog niet aangezien hij dan meer in de buurt zit van de servieskasten aan de kant van de koffienis. Van de andere kant zit hij rechts weer meer in de buurt van de eettafel (die komt linksboven op de plattegrond).
Zou het ook een optie voor je zijn om de vaatwasser en een (tweede) spoelbak bij de koffienis onder te brengen? Dan kun je daar ook de vaat kwijt, kun je makkelijk de schone vaatuitruimen en opbergen, en je hebt de meest gunstige indeling qua werkruimte op je eiland.
Ik vind het nooit zo fijn als koken en spoelen zo dicht op elkaar zitten. Je hebt snel je eiland vol staan, zeker als je wat uitgebreider kookt (familiebezoek) en niet alles in een keer in de vaatwasser kan/mag. Als je dan toch zo’n grote nis hebt, zou ik die wat optimaler benutten.

• d0s

d0s

sssst

Toke_gt schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:02:
[...]

Zou het ook een optie voor je zijn om de vaatwasser en een (tweede) spoelbak bij de koffienis onder te brengen? Dan kun je daar ook de vaat kwijt, kun je makkelijk de schone vaatuitruimen en opbergen, en je hebt de meest gunstige indeling qua werkruimte op je eiland.
Ik vind het nooit zo fijn als koken en spoelen zo dicht op elkaar zitten. Je hebt snel je eiland vol staan, zeker als je wat uitgebreider kookt (familiebezoek) en niet alles in een keer in de vaatwasser kan/mag. Als je dan toch zo’n grote nis hebt, zou ik die wat optimaler benutten.
Is een optie en hebben we zeker overwogen (zie ook mijn eerdere post). De drie zaken hebben ons tot nu toe geadviseerd op deze indeling qua ergonomie. Komt ook door ons zelf omdat we uiteindelijk de eventuele spoelnis erg klein vonden worden icm een los koffieapparaat (ca. 100 of 120cm). Zou dan erg beklemmend worden.

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 27-08-2026 08:57 ]

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:25
d0s schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Is een optie en hebben we zeker overwogen (zie ook mijn eerdere post). De drie zaken hebben ons tot nu toe geadviseerd op deze indeling qua ergonomie. Komt ook door ons zelf omdat we uiteindelijk de eventuele spoelnis erg klein vonden worden icm een los koffieapparaat (ca. 100 of 120cm). Zou dan erg beklemmend worden.
Vaatwasser onder de combi oven dan? Dan zit je met evt. voorspoelen nog steeds in de buurt van de vaatwasser, snel vaat wegzetten in de koffiecorner zodat het wat minder in het zicht staat is vlakbij de vaatwasser.

• legofanaten
MeTooPV schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Weet je zeker dat die maat 2580 is en niet iets groter. Dat zou veel schelen en soms wordt er een iets kleinere maat op tekening gezet om te voorkomen dat bij een kleine afwijking er gezeur ontstaat.
Zelf gemeten. De huidige keuken is 4x60cm met passtukken aan de zijkant.

dus...

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
daniel3 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:16:
[...]

Mooi!

Wij zijn zelf bezig met een vergelijkbare keuken qua afmetingen, ook met vergelijkbare ruimte tussen de twee blokken. Hoe ervaar je het in de praktijk, voldoende ruimte tussen de blokken of eigenlijk net te krap?

Heb je de wandplank ook via de keukenboer? Of ergens anders besteld? Wij zijn ook nog opzoek naar een plank met verlichting erin.

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 14:42
[Afbeelding]

Ik ben nog niet helemaal uit de indeling. Nu is maximaal gebruik gemaakt van de ruimte, maar door wat onhandige afmetingen heeft zo'n beetje elk kastje een andere afmeting (60 cm, 50 cm, 80 cm, 60 cm voor de houtlook kast). Ik ben bang dat dat rommelig gaat ogen.

Daarnaast is apparatuur een beetje een dingetje bij Kvik, ze hebben een selectie aan apparaten van de grote merken, een ander typenummer is meteen geen optie. Zelf apparatuur regelen betekent zelf installeren en korting vervalt (die is gekoppeld aan minimum aantal af te nemen apparaten).

***members only***

Ik zou de kleuren van de keuken bij dit formaat eenduidig houden. het lijkt nu of je een goedkoop wit meubeltje tegen de wand aan hebt geplemd.

• legofanaten
sNielz123 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 14:27:
[...]

Ik zou de kleuren van de keuken bij dit formaat eenduidig houden. het lijkt nu of je een goedkoop wit meubeltje tegen de wand aan hebt geplemd.
Ik moet zeggen de render helpt hier niet, maar snap je gedachte. Reden om het niet te doen is omdat een donker blok het ruime gevoel van de woonkamer teveel in de weg zit, en een wit gedeelte tegen de wand juist weer te weinig kleur in de ruimte brengt. Ik twijfel wel om de grepen bijvoorbeeld in dezelfde kleur als het houtlook gedeelte te doen. Overigens is het blad ook niet wit.

dus...

• daniel3
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
DonMetal schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 18:58:
[...]

Mooi! Hoe bevalt het met stuc achter je kookplaat? Dus geen achterwand?
Dank je wel! Het stuc bevalt op zich prima. Als je niet te lang wacht met eventuele spetters eraf halen gaat dat prima :).
justin-l schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 10:01:
[...]

Mooi!

Wij zijn zelf bezig met een vergelijkbare keuken qua afmetingen, ook met vergelijkbare ruimte tussen de twee blokken. Hoe ervaar je het in de praktijk, voldoende ruimte tussen de blokken of eigenlijk net te krap?

Heb je de wandplank ook via de keukenboer? Of ergens anders besteld? Wij zijn ook nog opzoek naar een plank met verlichting erin.
De ruimte valt ons allesinds mee. We hadden verwacht dat het krapper zou zijn. Op zich gaat het prima en kan je ook gewoon langs elkaar lopen. Het wordt alleen wat krap als de één aan het koken is en de ander ondertussen de vaatwasser wilt uitruimen, maar dat komt gelukkig niet heel vaak voor :).

De wandplank hebben wij ergens anders gehaald. De verkoper van de keuken adviseerde dat ook aangezien een gelakte keuken anders snel voor krassen zou kunnen zorgen. Daarom hebben wij op zijn advies uiteindelijk de plank gekocht bij Eiken Wandplank. Die verlichting kon ook aangesloten worden op ons Zigbee netwerk wat voor mij een eis was. Het duurde wel even voor de plank binnen was, maar we zijn er uiteindelijk wel erg blij mee.

• Toke_gt
d0s schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:51:
[...]

Met ergonomie bedoelen zij dan de draaiende beweging van koken naar spoelen? Ik zou namelijk een vaatwasser op hoogte vanuit ergonomisch oogpunt heel erg fijn vinden. En ik vind het altijd jammer als het werkblad in een grote keuken beperkt wordt tot 80 cm terwijl je zoveel meer ruimte hebt. (En ook niet zo hygiënisch om voedsel te bereiden op hetzelfde vlak waar de vaat wordt verzameld) Maar alles heeft vooral te maken met hoe je kookt en werkt in een keuken. Kijk daar dus vooral naar en luister niet te veel naar verkopers die jou een mooi plaatje verkopen en soms zelf nooit in de keuken staan.

• legofanaten
Vandaag bij Superkeukens een Schüler keuken laten tekenen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH5-N8XIXMTqiiOe3FHI8J3ePC8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c66gaQseaGpsW7hSsNMBxuhj.jpg?f=fotoalbum_medium
Met de feedback van @sNielz123 in gedachte hier gekozen voor een leem-tint voor het schiereiland en mede op aanraden van de verkoper de zijdes in dezelfde houtlook als het wandgedeelte. Prijs valt wel iets hoger uit, maar kan volgens mij nog verder geoptimaliseerd worden.
Members only:

dus...

• Chanziz
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06:56
We zijn bezig met de indeling van onze nieuwe keuken en ik ben benieuwd naar ervaringen/ideeën van mensen die iets vergelijkbaars hebben.

Aan één kant van de keuken komen hoge kasten. Aan de andere kant zitten we voor een raampartij, waardoor we daar alleen lage kasten kunnen plaatsen. De keuken wordt dus eigenlijk een rechte lage opstelling voor het raam.

De indeling die we nu voor ogen hebben is ongeveer:

90 cm spoelkast / ladekast – 60 cm vaatwasser – 80 cm ladekast – 80 cm ladekast

Boven die twee ladekasten van 80 cm willen we graag een 5-pits inductiekookplaat van Siemens plaatsen, liefst mooi gecentreerd over beide kasten. Voor de afzuiging kijken we naar een Siemens glass downdraft van 90 cm.

Omdat zo’n downdraft behoorlijk wat ruimte onder het werkblad inneemt, denken we eraan om het werkblad in plaats van de standaard 60 cm ongeveer 75 à 80 cm diep te maken. Het idee is dat de downdraft dan achter de kastjes kan wegzakken. Zo behouden we de volledige lade-indeling en kunnen we ook twee fatsoenlijke besteklades houden.

Als dat niet werkt, moeten we de kookplaat waarschijnlijk boven één van de twee 80 cm-kasten plaatsen. Rechts vinden we hem dan vrij dicht bij de zijmuur komen en links houden we naar ons idee weer weinig nuttige werkruimte over. Daarnaast lever je dan 1 pit in en een besteklade.

Zijn er hier mensen met ervaring met:En zouden jullie in deze situatie de kookplaat ook gecentreerd boven de twee 80 cm-ladekasten plaatsen, of juist voor een andere indeling kiezen?

Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen en dingen waar we nu misschien nog niet aan denken.

Ai plaatje klopt niet helemaal, maar geeft wel een beeld van de situatie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ao9jFmGb4ep65drCKENnSzee04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EbkRSpcmTNQox0XniTbgO3JA.png?f=fotoalbum_large

• rotar45
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 30-08 19:49
Ik ben bij 3 keukenwinkels geweest van De Mandemakers Groep en alle 3 hebben exact dezelfde prijs gegeven. Ik heb sterk het gevoel dat de winkels bij elkaar in hun systemen kunnen kijken en dat de 2 laatst bezochte winkels niet onder de eerste mag gaan. Weet iemand of dit echt zo is?

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-08 23:36
rotar45 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:56:
Ik ben bij 3 keukenwinkels geweest van De Mandemakers Groep en alle 3 hebben exact dezelfde prijs gegeven. Ik heb sterk het gevoel dat de winkels bij elkaar in hun systemen kunnen kijken en dat de 2 laatst bezochte winkels niet onder de eerste mag gaan. Weet iemand of dit echt zo is?
Grote kans dat het wel zo is.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:42

Fiber

Beaches are for storming.

[Afbeelding]

***members only***

Kan dat witte eiland niet naar links, tegen het raam, dan wordt het geheel veel meer symmetrisch en rustiger. En je kan makkelijker bij je koelkast om je boodschappen op te ruimen een biertje te pakken. :9B

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

En misschien die drie kastjes aan de kamer kant schrappen en aan die kant een mooi blad erop en drie barkrukken er onder zetten... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Fiber

Fiber

En wellicht de andere onderkasten zoveel mogelijk vervangen door lades. Veel efficiënter en je kan overal veel beter bij... _/-\o_

• legofanaten
Hier een update van het design: legofanaten schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:19:
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:49
[...]

Kan dat witte eiland niet naar links, tegen het raam, dan wordt het geheel veel meer symmetrisch en rustiger. En je kan makkelijker bij je koelkast om je boodschappen op te ruimen een biertje te pakken. :9B
Ruiten lopen van vloer tot plafond en er staat een verwarming voor, daar een keuken voorzetten gaat heel veel licht kosten. Daarnaast ook geen mogelijkheid om er de nodige elektriciteit heen te trekken zonder breken van de vloer. Dat past qua budget niet in het plaatje helaas.
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:55:
En misschien die drie kastjes aan de kamer kant schrappen en aan die kant een mooi blad erop en drie barkrukken er onder zetten... :Y)
In mijn vorige huis heb ik 12 jaar een barretje in de keuken gehad, ik heb er exact 2 keer aan gezeten. Dus liever extra kastruimte :)
Fiber schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 22:59:
En wellicht de andere onderkasten zoveel mogelijk vervangen door lades. Veel efficiënter en je kan overal veel beter bij... _/-\o_
Helemaal eens, daarom zijn alle kasten aan de kant van de kookplaat lades. De kant waar je tegen aankijkt zijn ondiepe kasten, dus daar gekozen voor planken, en het deel tegen de wand heeft de oven, vaatwasser, en wasbak+boiler dus geen mogelijkheid tot lades (behalve onder de oven).

dus...

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:54

HenkS

Da_king alias HenkS

Chanziz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:41:
We zijn bezig met de indeling van onze nieuwe keuken en ik ben benieuwd naar ervaringen/ideeën van mensen die iets vergelijkbaars hebben.

Aan één kant van de keuken komen hoge kasten. Aan de andere kant zitten we voor een raampartij, waardoor we daar alleen lage kasten kunnen plaatsen. De keuken wordt dus eigenlijk een rechte lage opstelling voor het raam.

Boven die twee ladekasten van 80 cm willen we graag een 5-pits inductiekookplaat van Siemens plaatsen, liefst mooi gecentreerd over beide kasten. Voor de afzuiging kijken we naar een Siemens glass downdraft van 90 cm.

Omdat zo’n downdraft behoorlijk wat ruimte onder het werkblad inneemt, denken we eraan om het werkblad in plaats van de standaard 60 cm ongeveer 75 à 80 cm diep te maken. Het idee is dat de downdraft dan achter de kastjes kan wegzakken. Zo behouden we de volledige lade-indeling en kunnen we ook twee fatsoenlijke besteklades houden.

Als dat niet werkt, moeten we de kookplaat waarschijnlijk boven één van de twee 80 cm-kasten plaatsen. Rechts vinden we hem dan vrij dicht bij de zijmuur komen en links houden we naar ons idee weer weinig nuttige werkruimte over. Daarnaast lever je dan 1 pit in en een besteklade.

Zijn er hier mensen met ervaring met:En zouden jullie in deze situatie de kookplaat ook gecentreerd boven de twee 80 cm-ladekasten plaatsen, of juist voor een andere indeling kiezen?

Ik ben vooral benieuwd naar praktijkervaringen en dingen waar we nu misschien nog niet aan denken.

Ai plaatje klopt niet helemaal, maar geeft wel een beeld van de situatie: [Afbeelding]
Dat downdraft systeem werkt best goed, maar je moet er wel rekening mee houden dat je (vet) spetters van het koken tegen je raam krijgt. Ik vind de opzet mooi omdat je dan tijdens het koken enzo naar buiten kunt kijken maar normaliter heb je bij je achterwand best wel vlekken van koken of soms snijden en dan komt alles tegen je raam.

Maar van de andere kant verwacht ik dat je huidige keuken daar nu ook zit?

• Toke_gt
Chanziz schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:41:

Mooi, zo’n keuken voor het raam. Ik zou het gespetter op de ramen voor lief nemen, maar bedenk wel dat je met de gewenste diepte van 75+ niet heel makkelijk tot de ramen kunt reiken. Dus elke dag een doekje erover is niet zo makkelijk als het lijkt.
Verder vraag ik me af of je met deze indeling niet twee lades gaat opofferen. Ik vermoed dat de bovenste (binnen)lades niet helemaal functioneel kunnen zijn en misschien heeft leverancier ook problemen met aansluiten twee kasten onder de kookplaat. Mogelijk kan @MarcoZoetermeer hier iets over zeggen?
Verder zouden de verschillende formaten en de kookplaat over twee kasten mij wat storen in het aanzicht. Het is niet zo in balans. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar wel zonde als je daar pas achterkomt als het er staat. Je zou ook kunnen werken met 90-60-60-90. Dan komt de kookplaat weliswaar bijna helemaal tegen de rechterwand (je krijgt aan beide zijden 5cm passtrook), maar mijn ervaring is dat je bij een kookplaat van 90cm de rechterhelft weinig gebruikt. Meestal zitten de intensieve pitten links en in het midden. Links ervan heb je genoeg ruimte, dus rechts heb je dat niet echt nodig.

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 22:57
d0s schreef op maandag 13 juli 2026 @ 10:52:
[...]

Het idee is inderdaad een nis zonder kasten (240cm) of een nis met een 45cm of 65cm kast en dat wordt dan 195cm of 180cm. Het blad kan ook achter de kastenwand rechts doorlopen naar de muur, maar ik vind dat optisch niet zo geslaagd.

Als ik kijk naar onze voorkeursopzet nu (170-180cm werkruimte) ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
- Koelkast dicht bij de eettafel/woonkamer.

- Vriezer in meest rechtste kast, of als halve kast onder de rechtse oven.

Koken met zicht naar de eet/woonkamer hebben we nog niet echt over nagedacht. De gedachte was tot nu toe om de driehoek koken/spoelen/koekkast aan te houden. De kookplaat kan overigens wel meer richting de kastenwand, dat vind ik wel een goede suggestie.

Koffieapparaat heb ik het liefst als inbouw in plaats van de stoomoven, maar dat is nog discussie met de wederhelft ;)

Als los apparaat zou deze ook in de spoelnis kunnen (uiterst rechts).
Dat is eventueel wel een reden om 'het blad' door te laten lopen richting de muur achter de kastenwand -> meer ruimte.
Hier dezelfde ruimte met doorgang naar garage.
Ik moet zeggen dat ik jouw indeling ook wel heel mooi vind.
Wij hebben gekozen voor een "doorloop" kast met één grote kastenwand waar het koffie apparaat in staat.
Koken en spoelen in het eiland. En idd later toch gekozen om te koken met het gezicht de woning is bij nader inzien wel zo gezellig.

We hebben nu ongeveer een even groot eiland en als je netjes de vaat in de vaatwasser zet hou je echt wel genoeg ruimte vinden wij.

Ruimte tussen koken en spoelen is 85cm en dat is precies goed maar had zeker niet minder moeten zijn, naast spoelen nog 50cm ook precies goed maar had ook niet minder moeten zijn.

Bora zit boven een bestek la van120 cm geen last van met bestek moet ik zeggen en blaast netjes tussen de kasten uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q410Wgpu406N6PE0IsQaymC-keU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ppkfGjiuLlwvjSt0S6hpgzB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8KxLGvdnHNko-yASKUteGsyv5s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/zX0ht9F43DOmY89yI1GrlFgp.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door da1roy op 29-08-2026 18:31 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28
Iemand nog tips voor een mooie goede keukenkraan? Onze Grohe wordt vervangen maar ik merk dat de Grohe kranen in de bouwmarkt maar slappe build kwaliteit hebben. Andere merken zijn nog slapper, lijkt wel blik.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55
Cobb schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:23:
Iemand nog tips voor een mooie goede keukenkraan?
Damixa of Dornbracht. In Nederland soms veel duurder dan in Duitsland.

• Rene
  • Nu online
Terugkomend op de tekening die ik liet zien. Wat vinden jullie de mooiste optie met betrekking tot de zitgroep:

1: met donker eiken afdekplaat zodat het helemaal rond is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKFhnfDbRCVOGpg9wAvwOMhMSeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJyDpTB6Yp6YBeLcG0MdIGys.jpg?f=fotoalbum_large

2: Zonder zodat je links tegen het gehelde aanrechtblad aankijkt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff6sZQFY3Yoedz2Pl3P010wDAsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7sk9nU2Flr254umibTRdvyk1.jpg?f=fotoalbum_large

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:37
Rene schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:12:
Terugkomend op de tekening die ik liet zien. Wat vinden jullie de mooiste optie met betrekking tot de zitgroep:

[Afbeelding]

2: Zonder zodat je links tegen het gehelde aanrechtblad aankijkt. [Afbeelding]
Als dit de punten zijn waar je nog over twijfelt, zit je redelijk goed denk ik.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:44
Cobb schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 19:23:
Iemand nog tips voor een mooie goede keukenkraan? Onze Grohe wordt vervangen maar ik merk dat de Grohe kranen in de bouwmarkt maar slappe build kwaliteit hebben. Andere merken zijn nog slapper, lijkt wel blik.
Uh, je zegt het zelf al (Hans)Grohe, maar dan niet uit de bouwmarkt...

• d0s

d0s

sssst

da1roy schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 18:06:
[...]

Hier dezelfde ruimte met doorgang naar garage.
Ik moet zeggen dat ik jouw indeling ook wel heel mooi vind.
Wij hebben gekozen voor een "doorloop" kast met één grote kastenwand waar het koffie apparaat in staat.
Koken en spoelen in het eiland. En idd later toch gekozen om te koken met het gezicht de woning is bij nader inzien wel zo gezellig.

We hebben nu ongeveer een even groot eiland en als je netjes de vaat in de vaatwasser zet hou je echt wel genoeg ruimte vinden wij.

Ruimte tussen koken en spoelen is 85cm en dat is precies goed maar had zeker niet minder moeten zijn, naast spoelen nog 50cm ook precies goed maar had ook niet minder moeten zijn.

Bora zit boven een bestek la van120 cm geen last van met bestek moet ik zeggen en blaast netjes tussen de kasten uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank! Nuttige info. Met ook de vaatwasser links zo te zien?

Je hebt een Bora, nog getwijfeld tussen een M pure of X pure of een ander merk?

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 30-08-2026 11:55 ]

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14:23
Rene schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:12:

[Afbeelding]

2: Zonder zodat je links tegen het gehelde aanrechtblad aankijkt. [Afbeelding]
Met afdekplaat.

• da1roy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 22:57
d0s schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 10:17:
[...]

Dank! Nuttige info. Met ook de vaatwasser links zo te zien?

Je hebt een Bora, nog getwijfeld tussen een M pure of X pure of een ander merk?
afhankelijk van welke kant je het bekijkt ;) maar het is dus kookplaat vaatwasser spoelbak.
Gezien de lovende reacties over de bora en het weigeren van de aannemer voor een kanaal naar buiten voor de X pure (PUXU) gekozen en nu het volgende huis de matte versie Bora X Pure Rough. Er zullen vast andere merken prima zijn maar eenmaal bekend met deze plaat voldoet deze gewoon voor ons.
Pagina: 1 ... 545 546 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1