• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:58
Xavier schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Persoonlijk ben ik ook naar Ikea aan het kijken en moet zeggen de 50,- kostende afspraak met Ikea is het dubbel en dwars waard. Echt iemand die meedenkt in oplossingen.
Een plint van 11 cm en aanrechtblad van 2cm dik brengt je op 93cm hoog. IMHO nog steeds wat laag, maar veel hoger gaat niet lukken bij Ikea (ben ik nu ook achter)
Valt wel mee die hoogte, je kunt de plint hoger maken als je wat meer zelf doet en poten bij bijv. https://www.meubelbeslagonline.nl/stelpoten/2 bestelt (zien er bovendien een stuk steviger uit dan de poten die Ikea standaard levert). Dan heb je geen kant en klare plinten op hoogte, maar daar kun je bedekkingspanelen voor gebruiken die je zelf op maat zaagt.

Mogelijk dat dat dan weer niet standaard in het 'meedenkpakket' van Ikea zit, maar mogelijk als je er zelf mee komt, dat ze dat meenemen in de bestellijst.

Ook is het mogelijk om een hoger aanrechtblad te nemen bij een andere leverancier zoals 123werkbladen en anderen. Dat is zelfs vaak goedkoper met meer keuze.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Y-k schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:05:
Wij zijn op zoek naar een keuken en hebben inmiddels een gesprek gehad bij Superkeukens en by Sensa keukens. Is dit een redelijke offerte voor een op maat gemaakte keuken? Ze maken ook een taatsdeur met hetzelfde materiaal als de kasten, zodat de achterwand een geheel blijft. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De prijs is niet supergek, maar ik zie veel standaardmaten voor 'maatwerk'. Kan je geen vergelijkbare optie vinden binnen de normale merken? Je kastwerk is nu echt super prijzig (niet per se duur).

En verder zie ik geen vriezer. Voor zo'n grote keuken een bijzondere keuze? Ga je daar geen spijt van krijgen?

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:46
hoog6753 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 12:28:
Dag allemaal,

Binnenkort willen we een keuken bestellen bij IKEA en deze zelf plaatsen. We kiezen voor IKEA-kastjes, maar willen de apparatuur waarschijnlijk elders kopen.

In onze huidige keuken moet ook het nodige gebeuren: schrootjes eruit, vloer opnieuw tegelen, muur tegelen en leidingen afdoppen. Een frisse start dus – maar daardoor ook veel keuzes om te maken 😉

Onze keuken is klein en behoorlijk scheef (jaren 50-flat), dus daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden. Het kozijn naar het balkon is van kunststof. De afzuigkap moet aan de muurkant zitten (zoals in het ontwerp), omdat daar het centrale luchtkanaal van de flat zit. Aan de raamkant kunnen we geen nieuw gat meer maken in het kozijn.

We willen zoveel mogelijk opbergruimte. Alle onderkasten zijn daarom ladekasten. Het is wel smal bij ons, maar dan moeten we bij in- en uitruimen maar even opzij stappen.

Graag jullie advies/ mening over het onderstaande IKEA-ontwerp. De kleurenstalen van links onder zijn van de ikea kastjes en van tegels die al liggen in mijn woning (badkamer en wc).
[Afbeelding]

Specifieke vragen:
- Is dit ontwerp logisch qua workflow (koelkast – spoelbak – kookplaat)?
- Is er genoeg werkruimte?
- Wat vinden jullie van de kleurencombinatie? De tegels zijn ook in de badkamer gebruikt, dat geeft samenhang, maar past het bij deze kastjes?
- Zouden jullie bovenkasten doen tot het plafond (extra bergruimte, zoals nu in het ontwerp) of juist niet? Wel of niet een plint erboven? Helaas blokkeren deze bovenkastjes een deel van het raam nu.
- Is het in een smalle keuken handig om overal lades te doen, of toch ergens draaideuren?
- Wat voor andere afvalbak-opties onder de gootsteen zijn er?
Ik wil graag 2 grote afvalbakken, maar bij een bredere IKEA-spoelkast krijg je meteen zo’n systeem met 4-5 kleine bakjes. Voor mij hoeft dat niet. Heeft iemand ervaring met andere geïntegreerde afvalsystemen in een IKEA-keuken? (in een la met een breedte van 80cm)
- De hoogte van het werkblad is nu 83cm, kan ik een hoger werkblad krijgen? Dit lijkt me nml vrij laag...?

Bedankt! :)
Ik zie geen significante optimalisatie qua hoeveelheid werkruimte. Je hebt 3 deuren waar je omheen moet werken. En 99% van de mensen willen een hoge koelkast, dus je krijgt minimaal één hoge component. Je zou wel kunnen overwegen om een kookplaat met interne afzuiging en recirculatie te nemen. Dan vervalt de afzuigkap en zou je die hele muur ook nog van bovenkasten kunnen voorzien.

Qua workflow: denk goed na over hoe je jouw keuken nú gebruikt. Doen jullie nog veel handwas, of gaat alles direct de vaatwasser in? In het eerste geval is een centrale plaatsing van spoeleenheid logisch, maar anders is een plaatsing meer naar de rand misschien fijner. Dan creëer je aan één zijde functionele werkruimte...

Qua kleur: het voelt voor mij niet logisch om tegels in een keuken of te stemmen op dit van de badkamer. Het zijn twee verschillende ruimtes met totaal andere functies. Je kleurkeuze is natuurlijk geheel je eigen smaak. In kan wel zeggen dat ik het allemaal wat lichter zou doen, maar jij moet er straks mee leven ;)

• Niels87
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-03 20:03
Y-k schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 13:05:
Wij zijn op zoek naar een keuken en hebben inmiddels een gesprek gehad bij Superkeukens en by Sensa keukens. Is dit een redelijke offerte voor een op maat gemaakte keuken? Ze maken ook een taatsdeur met hetzelfde materiaal als de kasten, zodat de achterwand een geheel blijft. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben in de markt voor een zeer vergelijkbare keuken en heb vier offertes waarvan een maatwerk. Prijzen voor apparatuur en werkblad van Sensa lijken me vrij scherp. Mijn offerte voor maatwerk komt op een vergelijkbaar bedrag. Ik ga uiteindelijk voor standaardmaten want heb eigenlijk te weinig voordeel van maatwerk. Dat scheelt zo'n 10k op de kasten in mijn geval (11k vs 21k).

Sta op het punt de knoop door te hakken over het merk. Het gaat Pronorm, Rotpunkt of Leicht worden. Kunststof fronten met houtprint. Heb de hele topic doorgespit maar kom er nog niet uit. Iemand nog goede redenen om de keuze te vergemakkelijken? Klopt het dat van de drie alleen Leicht de nerf laat doorlopen over bijvoorbeeld twee lades?

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Wie durft hier in de loop van de dag een foto te plaatsen van zijn/haar keukeneiland met kraan en kookplaat, in de staat waarin het zich nu bevindt? Niet opruimen, niets opzij schuiven, gewoon de realiteit. Ik vind mezelf een gemiddeld persoon en ben echt benieuwd hoe zo’n eiland voor andere gemiddelde personen werkt. Doe ik het ook, of toch niet?
(Als ik het wel aandurf kan de achterwand vol hoge kasten)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:48

orf

MikaX schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:57:
Wie durft hier in de loop van de dag een foto te plaatsen van zijn/haar keukeneiland met kraan en kookplaat, in de staat waarin het zich nu bevindt? Niet opruimen, niets opzij schuiven, gewoon de realiteit. Ik vind mezelf een gemiddeld persoon en ben echt benieuwd hoe zo’n eiland voor andere gemiddelde personen werkt. Doe ik het ook, of toch niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WminhO5T1YrQ8fGzL1nYE-rtr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHg6sLPruMsWx7ml1m3LSHUf.jpg?f=fotoalbum_large

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-03 11:12
Ben je bang voor rommel? Als je kleine kinderen hebt verschijnt er door de loop van de dag altijd wel wat, kleurplaten kapot speelgoed snoeppapier etc. Maar dat zal op een aanrechtblad ook gebeuren vermoed ik.

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

• MikaX
  • Nu online
funkygraz schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:47:
[...]

Ben je bang voor rommel? Als je kleine kinderen hebt verschijnt er door de loop van de dag altijd wel wat, kleurplaten kapot speelgoed snoeppapier etc. Maar dat zal op een aanrechtblad ook gebeuren vermoed ik.
Ja, glazen/mokken, want die gaan we straks nog een keer gebruiken (ik heb tieners), vaatdoek, dopper, sportfles, een appel. Dat is wat er nu staat. De dopper en sportfles zijn vanmorgen uit hun tas gekomen en ze hebben een andere meegenomen. Op een aanrecht tegen de muur. Tuurlijk, opvoeden, maar ik was er niet bij toen ze het achterlieten. En op het aanrecht is beter dan op de grond in hun slaapkamer.
Hoe gaat dat met een eiland en is het dan storender of gewoon gelijk? Vandaar dat ik het graag even wil zien.

Eén wand met hoge kasten levert heel veel opbergruimte op en is strak. Er is ook voldoende ruimte voor een spoelbak tegen de muur en koken op het eiland.

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Yuzu schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:36:
Hoi allemaal,

Na al maanden het forum te hebben gevolgd, moeten ook wij een beslissing gaan maken over onze keuken. Door de hoeveelheid aan keuze hadden wij besloten een keukenzaak te nemen waar kennissen positieve ervaringen hadden. Bij aanvang enorm fijn gesprek en ook een leuke keuken opgesteld. Helaas toch mijn twijfels na het doornemen van de offerte en de communicatiestijl van verkoper.

Het is duidelijk dat we binnenkort moeten bevestigen en anders verliezen we deze prijs. Onderhandelen is niet meer mogelijk. Lang verhaal kort: wat vinden jullie van de prijs?

***members only***

Ik heb eerder contact gehad met een andere keukenboer en die bood dezelfde opstelling met dekton (+ staander, + achterwand), IQ700 siemens kookplaat en -koelkast en hoge kwaliteit voor de overige apparatuur voor 24.3K incl montage. Wel korpushoogte 78cm ipv 84cm. Denken jullie dat dit naar 20K kan gaan bij verandering van het blad (composiet, geen staander) en IQ300-500 ipv 700?

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie mening over de offerte en of ons budget nou echt zo klein is voor een keuken van dit formaat.
Ooh dat is bijna de opstelling die ik zoek. hoe lang is de achter wand? 380 lijkt het?

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11-03 16:12
Goed om daar over na te denken! In de folders ziet het er altijd leuk uit - in de praktijk vaak een verzamelplek van post, sleutels en allerlei andere dingen. Een kookeiland is (wat mij betreft) alleen geschikt in echt een grote ruimte.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hier is de Ikea keuken voor 95% gepland, maar toch nog wat laatste twijfelpuntjes.
- De hoogte van de keuken is met 11cm plinten (de max bij Ikea) ongeveer 93cm. Volgens mij is dat vrij laag tegenwoordig. Onze huidige keuken is 96cm. Via https://www.meubelbeslagonline.nl/stelpoten/2 kan ik natuurlijk hogere poten kopen en dan ipv een plint een zijpaneel kopen en die op maar zagen. Hoop gedoe voor enkele centimers. Gaat dat het verschil maken?
- De kopse kant is nu een doorgetrokken werkblad. Dat hebben we er nu zo instaan omdat ik de kasten eigenlijk 10cm van de wand wil laten beginnen zodat ik rond de inductieplaat (dat gekke vierkantje) meer ruimte heb. Maar het doorlopen van het werkblad vinden we er eigenlijk niet heel mooi uitzien. Dat kan met een zijpaneel wel. Maar die is maar 62cm diep en dat betekend helemaal niks van de muur af. Tevens krijg ik als de meubels tegen de muur aan zitten, extra passtukken bij de gootsteen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGzQqOsyD04BKOrS0emqhr_Pivg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBgUGRA0nzkMcFXgKT9Wf13L.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqP5bDHLkPrtEt0F0Cj94EOeqms=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gVc4eYctGhz4NRMIHgtUulIO.png?f=fotoalbum_large

De linkerhoekkast moet ik al aanpassen, want die past normaliter niet.
De grijze frontjes laten we een andere kleur spuiten (colorswap.nl)
Meeste apparatuur komt ergens anders vandaan, behalve de oven en combi-oven. Kraan is een Quooker, maar die kan ze niet intekenen.

• Gadgettweaker
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-03 19:09
Wie kan me wat advies geven?
We zijn op zoek naar een nieuwe keuken en hebben inmiddels offertes aangevraagd bij:

Bemmel & Kroon
Kvik
Veldkamp

Bij Bemmel & Kroon vroegen ze €40.000, dus die vielen eigenlijk meteen af.
Kvik kwam met een vergelijkbare keuken en bijna dezelfde apparatuur, maar dan ongeveer €6.000 goedkoper.

Via iemand kregen we de tip om bij Veldkamp voor de apparatuur een offerte aan te vragen. Dat scheelde nog eens €3.500. In totaal zaten we toen al op €9500.000 besparing.tegenover B&K

Daarna vroeg Veldkamp of we ook al een besluit hadden genomen over de kasten, anders konden ze daar ook een offerte voor maken. Uiteindelijk blijkt het totale prijsverschil:

t.o.v. Bemmel & Kroon: ruim €18.000 goedkoper
t.o.v. Kvik: nog steeds €7.000 goedkoper

We gaan van 40K naar 30K naar ~22k. Met high endapparaten van Siemens en de look is hetzelfde ongeveer...

En nu vraag ik me echt af:
Hoe kunnen deze prijsverschillen zó groot zijn? Dit voelt toch een beetje vreemd…
Heeft iemand tips of advies? En is Veldkamp Keukens een goede partij? Ze werken met Nobilia en Pronorm.

• Dimachaerus
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-03 23:36
Is 26k voor onderstaande keuken een goede prijs? Merk is Siematic.

Ik twijfel ook over de indeling. Is de gootsteen en fornuis wisselen met elkaar niet beter?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIrlTOiueaEWV6-HrHAjUuHib4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/32ZRurgiHyhZ5D4n4f5KnY4x.jpg?f=fotoalbum_large

• BBBrt
Dimachaerus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 18:08:

Ik twijfel ook over de indeling. Is de gootsteen en fornuis wisselen met elkaar niet beter?

[Afbeelding]
Voor mijn gevoel is dat een pittige prijs. Maar 1 prijs is geen prijs, dus heb je meer offertes?

• Dimachaerus
BBBrt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:13:
[...]

Voor mijn gevoel is dat een pittige prijs. Maar 1 prijs is geen prijs, dus heb je meer offertes?
Nee ik ben alleen nog bij de projectleverancier geweest. Wc en badkamer ben ik verplicht bij ze af te nemen en ze verkopen ook keukens (niet verplicht). Ik dacht misschien het makkelijk om alles bij 1 leverancier te shoppen vandaar.

Wc en badkamer ga ik wel voor standaardspul omdat ze verder niet echt mooie spullen hadden vond ik.

• MikaX
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:30:
[...]
Goed om daar over na te denken! In de folders ziet het er altijd leuk uit - in de praktijk vaak een verzamelplek van post, sleutels en allerlei andere dingen. Een kookeiland is (wat mij betreft) alleen geschikt in echt een grote ruimte.
Ik heb 5,85 bij 6,35. Voor een rechte wand, eiland en eettafel met stoelen. Geen deuren die de ruimte in openen. Er is verder in de keuken geen plaats voor andere kasten oid.

• MikaX
  • Nu online

[Afbeelding]
Lijkt me duur. Is het echt hout?

• BBBrt
Dimachaerus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Nee ik ben alleen nog bij de projectleverancier geweest. Wc en badkamer ben ik verplicht bij ze af te nemen en ze verkopen ook keukens (niet verplicht). Ik dacht misschien het makkelijk om alles bij 1 leverancier te shoppen vandaar.

Wc en badkamer ga ik wel voor standaardspul omdat ze verder niet echt mooie spullen hadden vond ik.
Is er geen optie om sanitair casco op te laten leveren?

De keuken zou ik denk ik ergens anders oriënteren. Ik weet vrij zeker dat je óf meer keuken krijgt voor dat geld (als de ruimte er is) óf een gelijkwaardige keuken voor een stuk minder geld.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:27
Als passieve lurker in dit topic zal ik mijn ervaring dusver ook delen.

Ik heb vorige week de handtekening gezet voor onderstaande keuken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dw8YJjwt/3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/SX4ptdzR/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C3zqdNCF/2.jpg

Betreft een Rotpunkt in Velvet Green.
De horizontale greeplijsten worden uitgevoerd in dezelfde kleur (is nieuw voor 2026 bij Rotpunkt) en voorzien van verlichting.
De onderste lades aan de lage kant hebben push-to-open.
De brede lades van 120 cm worden nog opgedeeld in 2x 60 cm qua aanzicht, zodat het lijnenspel symmetrisch is en alles 60 cm breed oogt.
Vaatwasser komt tussen de kookplaat en spoelkast

Apparatuur:
  • Oven Neff B4ACE4AG3
  • Koelkast Liebherr IRD 4520-22
  • Vriezer Liebherr SIFNDI 4556-22
  • Kookplaat Siemens ED801BS16E
  • Vaatwasser Siemens SX95E803BE
Blad Calacatta Extra.
Exclusief keukenmengkraan (deze heb ik al samen met het overige sanitair voor mijn verbouwing gekocht) en aansluiten water en riool, maar dat aansluiten draai ik mijn hand niet voor om.
Plaatsing begin 2027.

Prijs € 18.500,- bij Akzent Küchen. Ik heb hier zo'n 15 jaar geleden ook naar volle tevredenheid een keuken gekocht en nu wederom met dezelfde verkoper (tevens eigenaar) contact gehad.
Ik heb ook bij 2 andere keukenzaken (1 Duitse en 1 Nederlandse) een offerte opgevraagd, maar ze konden niet mee qua prijs en ik vond ze ook enigszins onflexibel/eigenwijs. Dus de keuze was eenvoudig gemaakt.

• pascalcartigny
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-03 16:46
Dimachaerus schreef op maandag 2 maart 2026 @ 19:50:
[...]

Er zit vrijwel altijd een mooi stukje provisie dergelijke constructies. Zonder ook maar naar de keuken te kijken weet je dus bijna al dat je het elders hoogstwaarschijnlijk goedkoper gaat krijgen. Los van het feit dat 26K voor zo'n formaat keuken me vrij allerhand lijkt. Maar dat is lastig te bepalen zonder uberhaupt de details te weten.

Geldt ook voor sanitair overigens. Is casco geen optie? Afhankelijk van wat de stelpost dan zou zijn die je terug krijgt nog het overwegen waard.

[ Voor 8% gewijzigd door pascalcartigny op 02-03-2026 22:45 ]

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
Frieda schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:31:
[...]

Haha ja kan ik me voorstellen :D Nu ik er zo over nadenk komt er natuurlijk ook niks op de ovendeur terecht als je een keer een ovenschaal scheef houdt, dat valt dan gewoon op de grond. Misschien valt het inderdaad wel mee!
Die hide &slide deur kan weldegelijk rommel en vet etc verzamelen. Vooral als je m net niet helemaal wegstopt en je aan het stunten bent met een lekker grote bavette ofzo.
Maar je kunt die hele deur losklikken (en uit elkaar halen) om zowel de deur als de sleuf schoon te maken. Die sleuf wordt verder niet heet dus een stofzuiger en doekje met allesreiniger doer al wonderen.
Wij hebben er al een paar jaar 1 in gebruik. Eind dit jaar komt er ook een nieuwe keuken (want nieuw huis) en ik twijfel nog of we weer hiervoor gaan. Die deur is tof, maar ik heb altijd ruzie met de touch bediening. En dan hebben wij nog een instapmodel met druktoetsen voor het navigeren.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
BlueMotion schreef op maandag 2 maart 2026 @ 23:23:
[...]

Die hide &slide deur kan weldegelijk rommel en vet etc verzamelen. Vooral als je m net niet helemaal wegstopt en je aan het stunten bent met een lekker grote bavette ofzo.
Maar je kunt die hele deur losklikken (en uit elkaar halen) om zowel de deur als de sleuf schoon te maken. Die sleuf wordt verder niet heet dus een stofzuiger en doekje met allesreiniger doer al wonderen.
Wij hebben er al een paar jaar 1 in gebruik. Eind dit jaar komt er ook een nieuwe keuken (want nieuw huis) en ik twijfel nog of we weer hiervoor gaan. Die deur is tof, maar ik heb altijd ruzie met de touch bediening. En dan hebben wij nog een instapmodel met druktoetsen voor het navigeren.
dankjewel voor deze review! precies wat ik al dacht dus. kun je dan daar wel tussen komen met je doekjes? of raak je die halverwege kwijt?

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:01

[Afbeelding]
Zonder verdere info is er weinig over te zeggen. Maar ook voor siematic is dit een veel te stevige prijs.

Even ter referenite, wij hebben voor 4k meer een dubbel zo grote Nolte Neo keuken met 6 apparaten uit de Miele 7000 serie.

Ik zou eens een tweede siematic dealer bezoeken, tip is koolschijn in Delft, vermits dat in de buurt is.

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-03 18:45
Hey hoi, nieuw in dit topic. Wij zijn van plan onze keuken te verbouw. Op dit moment hebben we een nog goed functionerende L-vorm keuken in een ruimte van 3 bij 3,5m. Echter zijn wij het "jaren-90" boogje wat de keuken scheidt van de eetkamer/huiskamer wel zat. Ivm behoefte aan extra oven en meer vries en koelcapaciteit willen we de boog verwijderen en de vrij gekomen opening gebruiken om een kastenwand te plaatsen van 5x60cm die dan dus ook wat de eetkamer ik komt. Hopelijk betrekken we zo wat meer de keuken bij de rest van de kamer.

Ik ben met de Ikea Kitchenplanner aan de slag gegaan om even te kijken wat er allemaal mogelijk is en dat je ook direct een prijsindicatie kan zien. Ik ken de kwaliteit van IKEA die best prima is, maar is zeker beter.
We hebben nu een best ruime koelkast van 246liter koel en 140 liter vries capaciteit. In de nieuwe opstelling vervangen we deze met 1x IKEA Forsnas 310L koel en 1x IKEA Forsnas 212L vries capaciteit. Als ik de maten bekijk en deze vergelijk bijv. hier op de Pricewatch van Tweakers, lijken deze aardig overeen te komen met Bosch KIR81ADD0 of de AEG TK6DS181DS. Dat kan toeval zijn, maar is er hier op het forum bekend waar IKEA haar witgoed inkoopt? Electrolux en Bosch heb ik wel eens gelezen maar dat is al van wat jaren terug.

Met onze Bosch vrijstaande koelkast zijn we bijzonder tevreden, ook al is deze al 11 jaar oud. Mocht de IKEA Forsnas een ge-rebadgede Bosch/AEG zijn, dan wekt dat ook weer wat meer vertrouwen.

• Oliebolleke
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:14
Hallo allen,

Ik heb een vraag!

Ik zit te kijken naar een dekton werkblad voor mijn keuken, ik heb geen eiland of barretje.

Wat is de meest robuuste optie?
8mm dekton in verstek opgedikt naar 4cm
12mm dekton in verstek opgedikt naar 4cm
20mm dekton niet in verstek.

Daarnaast vroeg ik mij af wat het verschil is tussen keramiek en dekton wanneer we het hebben over 1.2cm en 2cm massief.
aangezien keramiek beschikbaar is in : 6mm, 12mm, 20mm en dekton in 8mm, 12mm en 20mm.
(even de extra dunne dekton van 4mm buiten beschouwing gelaten, waar is die eigenlijk goed voor?)

edit: mocht iemand op de hoogte zijn wat 8mm -> 4cm ; 12mm -> 4cm; 20mm met de prijzen doet, ben ik ook erg geïnteresseerd. In verstek lijkt me prijziger omdat het een extra handeling betreft?

Groetjes, ik ben benieuwd naar de reacties! O+

[ Voor 13% gewijzigd door Oliebolleke op 03-03-2026 14:10 . Reden: nog extra vraag over prijsstelling ]

• Dimachaerus
BBBrt schreef op maandag 2 maart 2026 @ 20:57:
[...]

Is er geen optie om sanitair casco op te laten leveren?

De keuken zou ik denk ik ergens anders oriënteren. Ik weet vrij zeker dat je óf meer keuken krijgt voor dat geld (als de ruimte er is) óf een gelijkwaardige keuken voor een stuk minder geld.
Nee sanitair is verplicht. Voor de wc en badkamer vroegen ze 23k op basis van wat ik had uitgekozen maar vond het allemaal niet zo mooi uiteindelijk. Ik ga denk ik voor de standaard oplevering met wat kleine aanpassingen, sloop ik het er later wel uit.

Voor de keuken ga ik ergens anders kijken gezien de reacties.

De prijzen voor sanitair en keuken vind ik sowieso vies tegenvallen voor wat ik krijg. Dit was allemaal bij Huysinc trouwens.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40
Dimachaerus schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Nee sanitair is verplicht. Voor de wc en badkamer vroegen ze 23k op basis van wat ik had uitgekozen maar vond het allemaal niet zo mooi uiteindelijk. Ik ga denk ik voor de standaard oplevering met wat kleine aanpassingen, sloop ik het er later wel uit.

De prijzen voor sanitair en keuken vind ik sowieso vies tegenvallen voor wat ik krijg. Dit was allemaal bij Huysinc trouwens.
Bizar eigenlijk die koppelverkoop bij nieuwbouw. Waarom niet als de klant dat wil casco opleveren met aansluitingen flexibel te maken en de klant lekker laten kopen wat en waar die wil? Je koopt iets voor vele tonnen en dan moet je ook nog eens naar badkamerboer X. Blech

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• NatalieF
  • Laatst online: 10-03 23:09
Dimachaerus schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Bij ons nieuwbouw huis hebben we de keuken laten uitrekenen door de leverancier van de bouwer en uiteindelijk ruim 10k bespaard (zelfde opstelling, zelfde apparatuur) door deze zelf later te laten plaatsen. Evenals met sanitair, ze hadden niet wat wij wilden en wilden ook een aantal dingen niet zoals wij ze graag wilden, ruim 12k bespaard door het achteraf zelf te laten doen.

• Xavier
  • Niet online
Weet iemand waar Ikea zijn werkbladen vandaan haalt? We hebben een blad op het oog van de Ikea, maar nergens kunnen we een grote variant in het echt zien. De verkoopster ontwijkt het antwoord natuurlijk ook...

• SquareOne
  • Laatst online: 03:25
Xavier schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:51:
Weet iemand waar Ikea zijn werkbladen vandaan haalt? We hebben een blad op het oog van de Ikea, maar nergens kunnen we een grote variant in het echt zien. De verkoopster ontwijkt het antwoord natuurlijk ook...
Welk werkblad?
Ze hebben een aantal bladen van Dekton (Cosentino). Stond op de achterkant van de staaltjes in de winkel.

• Xavier
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Welk werkblad?
Ze hebben een aantal bladen van Dekton (Cosentino). Stond op de achterkant van de staaltjes in de winkel.
Hej, kijk eens naar deze KASKER van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--10598027--nl--nl

De twijfel zit tussen de eerste foto en de eerste foto van een echte keuken. De eerste foto heeft vrij aanwezig grijze lijnen. Terwijl het proefstuk in de winkel en op de foto van de keuken dit niet hebben. Liefst zie ik dus een complete plaat in het echt.
Maar drie Ikeas verder en een belletje hoofdkantoor leverde niks op.

• SquareOne
  • Laatst online: 03:25
Xavier schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 21:23:
[...]

Hej, kijk eens naar deze KASKER van IKEA.
https://applink.ikea.com/tY8M9r9M4w--10598027--nl--nl

De twijfel zit tussen de eerste foto en de eerste foto van een echte keuken. De eerste foto heeft vrij aanwezig grijze lijnen. Terwijl het proefstuk in de winkel en op de foto van de keuken dit niet hebben. Liefst zie ik dus een complete plaat in het echt.
Maar drie Ikeas verder en een belletje hoofdkantoor leverde niks op.
Zou zomaar de eternal calacata gold kunnen zijn van Silestone ( cosentino)

• MarcoZoetermeer
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:54
SquareOne schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 23:11:
[...]

Dat denk ik ook

• Xavier
  • Niet online
[...]

:D
Dit is wat we zochten. Via een interieur ontwerpster kwam zij op dit werkblad, maar dan via Calacata Gold. Dat is via een keukenzaak zo een 8000,-
Via de Ikea zagen we iets wat er heel erg op lijkt (wat dus blijkt hetzelfde te zijn) voor 2500,-

Bedankt!

• NuEffeNiet
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:58
Xavier schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:08:
[...]

:D
Dit is wat we zochten. Via een interieur ontwerpster kwam zij op dit werkblad, maar dan via Calacata Gold. Dat is via een keukenzaak zo een 8000,-
Via de Ikea zagen we iets wat er heel erg op lijkt (wat dus blijkt hetzelfde te zijn) voor 2500,-

Bedankt!
Vraag eens een offerte aan bij 123werkbladen of een andere keukenbladen leverancier, over het algemeen zijn die zelfs goedkoper dan ikea.

• Xavier
  • Niet online
NuEffeNiet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Vraag eens een offerte aan bij 123werkbladen of een andere keukenbladen leverancier, over het algemeen zijn die zelfs goedkoper dan ikea.
Die zijn ruim 2x zo duur.
Ook is de callacata gold heen dun en bouwen ze die dikker op met vulmateriaal. Via ikea is het gewoon 2cm dik materiaal. Lijkt dan toch iets anders te zijn…

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:09

Wuursj

want worst is al bezet

@Xavier ook als je dit grapje meetelt? Want toen was Ikea bij mij niet meer de goedkoopste.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/dtvpymMWwZ11HZZDSU4oNkBM.png

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Xavier
  • Niet online
Wuursj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:06:
@Xavier ook als je dit grapje meetelt? Want toen was Ikea bij mij niet meer de goedkoopste.
[Afbeelding]
Zekers. Zit 3000,- verschil in.

• Oliebolleke
Oliebolleke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:07:
Hallo allen,

Ik heb een vraag!

Ik zit te kijken naar een dekton werkblad voor mijn keuken, ik heb geen eiland of barretje.

Daarnaast vroeg ik mij af wat het verschil is tussen keramiek en dekton wanneer we het hebben over 1.2cm en 2cm massief.
aangezien keramiek beschikbaar is in : 6mm, 12mm, 20mm en dekton in 8mm, 12mm en 20mm.
(even de extra dunne dekton van 4mm buiten beschouwing gelaten, waar is die eigenlijk goed voor?)

edit: mocht iemand op de hoogte zijn wat 8mm -> 4cm ; 12mm -> 4cm; 20mm met de prijzen doet, ben ik ook erg geïnteresseerd. In verstek lijkt me prijziger omdat het een extra handeling betreft?

niemand? -O-

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 17:21
Oliebolleke schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 14:07:
Hallo allen,

Ik heb een vraag!

Voor 'normaal' keukengebruik maakt de 'robuustheid' denk ik niet zoveel uit.. Die dekton dikte zal hooguit voor het transport wat uitmaken, maar als het er eenmaal ligt maakt het echt niet uit of het 8 of 12mm dik is, je werkt alleen op de toplaag. Tenzij je het als kluswerkbank gaat gebruiken of een slager bent die er iedere dag zijn gehakt op plat mept met een vleeshamer. Uiteindelijk zou ik het vooral van de esthetiek af laten hangen, want estetisch maakt het natuurlijk nogal uit of je voor 20mm dikte of 40mm dikte gaat.

En voor de verkoper zit er waarschijnlijk flink meer marge op de dikkere modellen (qua arbeid maakt het ze niks uit namelijk en qua materiaal zal het qua inkoop niet zoveel schelen), dus die zullen ze je zeker willen verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door JustRob op 05-03-2026 10:23 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• Oliebolleke
JustRob schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:22:
[...]

Voor 'normaal' keukengebruik maakt de 'robuustheid' denk ik niet zoveel uit.. Die dekton dikte zal hooguit voor het transport wat uitmaken, maar als het er eenmaal ligt maakt het echt niet uit of het 8 of 12mm dik is, je werkt alleen op de toplaag. Tenzij je het als kluswerkbank gaat gebruiken of een slager bent die er iedere dag zijn gehakt op plat mept met een vleeshamer. Uiteindelijk zou ik het vooral van de esthetiek af laten hangen, want estetisch maakt het natuurlijk nogal uit of je voor 20mm dikte of 40mm dikte gaat.

En voor de verkoper zit er waarschijnlijk flink meer marge op de dikkere modellen (qua arbeid maakt het ze niks uit namelijk en qua materiaal zal het qua inkoop niet zoveel schelen), dus die zullen ze je zeker willen verkopen.
https://www.consumerrepor...&utm_campaign=partnersite

hier is het antwoord. ook 2 cm is totaal niet robuust :+ denk dat ik dekton maar oversla man man man..

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:42
Oliebolleke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:47:
[...]

hier is het antwoord. ook 2 cm is totaal niet robuust :+ denk dat ik dekton maar oversla man man man..
En jij denkt dat ze maar gestopt zijn met verbeteren van het product 10 jaar geleden? Net als met beleggen ook hier geen garantie op in het verleden behaalde resultaten. Maar een test van 10 jaar oud aanhalen geeft ook te denken.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-03 16:50

aex351

I am the one

NuEffeNiet schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Zulke reacties blijf je terug zien komen. Alleen er klopt totaal niets van. Misschien dat het een flink aantal jaar geleden anders was. Maar veel van deze partijen, vooral de bekendere, vragen toch echt de hoofdprijs voor werkbladen.

< dit stukje webruimte is te huur >

• HakanT
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-03 19:22
aex351 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 01:04:
[...]

Zulke reacties blijf je terug zien komen. Alleen er klopt totaal niets van. Misschien dat het een flink aantal jaar geleden anders was. Maar veel van deze partijen, vooral de bekendere, vragen toch echt de hoofdprijs voor werkbladen.
Ik heb bij meerdere werkbladenspecialisten hetzelfde offerte aanvraag gedaan, 123werkbladen kwam uit als goedkoopste.

Er is nog ruimte om te onderhandelen.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-03 17:21
Oliebolleke schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 23:47:
[...]

Hangt van je definitie van robuust af. Hard breekt, zacht krast. Ieder materiaal is een compromis. Zelf zweer ik bij graniet, maar goed, sommige mensen willen een saai grijs/mono kleur blad. Dat is met graniet lastig.

[ Voor 10% gewijzigd door JustRob op 07-03-2026 07:43 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:01
Wuursj schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:06:
[Afbeelding]
Maar die heb je toch eigenlijk alleen maar nodig als je lastige vormen hebt, of een scheef huis? Als alles recht is (de ruimte en de keuken) is het zelf plaatsen niet zo moeilijk. Als je de rest van de IKEA keuken al hebt kunnen plaatsen is het blad er op gooien kinderwerk.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:01
NatalieF schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:18:
[...]

Bij ons nieuwbouw huis hebben we de keuken laten uitrekenen door de leverancier van de bouwer en uiteindelijk ruim 10k bespaard (zelfde opstelling, zelfde apparatuur) door deze zelf later te laten plaatsen. Evenals met sanitair, ze hadden niet wat wij wilden en wilden ook een aantal dingen niet zoals wij ze graag wilden, ruim 12k bespaard door het achteraf zelf te laten doen.
Op zich geen gekke bedragen die ze vragen om het voor je te doen. Zij nemen de hele verantwoordelijk qua inkoop, planning, en risico's van je over. Zeker in een nieuwproject met in iedere woning een andere keuken is dat best wel een klus. Een foutje in een document en Pavel & Pjotr hangen de verkeerde kastjes in een huis. Als je er 1 moet bouwen stelt het niet veel voor.

• Frieda
  • Niet online
Zijn er hier gelukkige of ongelukkige gebruikers van een SMEG koelvriescombi? ik wil helemaal voor de retro look gaan maar iedereen raadt het me af, maar die mensen hebben zelf niet zo'n ding.. iemand hier wel? :)

• MarcoZoetermeer
Frieda schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:14:
Zijn er hier gelukkige of ongelukkige gebruikers van een SMEG koelvriescombi? ik wil helemaal voor de retro look gaan maar iedereen raadt het me af, maar die mensen hebben zelf niet zo'n ding.. iemand hier wel? :)
Esthetisch zijn het hele leuke apparaten, maar technisch gezien een stuk minder... Ze zijn vrij simpel; volgens mij worden ze gewoon door Beko gemaakt. Het doet wat een koelkast moet doen, je spullen koud houden en daar blijft het ook wel bij :P

• Frieda
  • Niet online
MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Esthetisch zijn het hele leuke apparaten, maar technisch gezien een stuk minder... Ze zijn vrij simpel; volgens mij worden ze gewoon door Beko gemaakt. Het doet wat een koelkast moet doen, je spullen koud houden en daar blijft het ook wel bij :P
kortom, je betaalt 500 voor de koelvries en 1500 voor het design? of is het echt slecht spul?

• eelco74
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:01
MarcoZoetermeer schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Volgens wikipedia:

De productie van huishoudelijke apparatuur vindt voornamelijk plaats in vier fabrieken in Italië, die elk hun eigen specialisatie hebben.

Guastalla
Bonferraro
Chieti
San Giuliano Milanese

Maar de koelkasten komen inderdaad uit dezelfde fabriek als Beko. Dat hoeft op zich niks te zeggen, maar Beko staat inderdaad bekend als absoluut basic. Maar ik acht ze best in staat om (als het wat meer mag kosten) om een betere koelkast te bouwen voor Smeg dan ze voor Beko zelf doen.

Voor het Smeg geld zou ik in dit geval liever voor Miele of Liebherr gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door eelco74 op 07-03-2026 18:09 ]

• Frieda
  • Niet online
eelco74 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 18:07:
[...]

Volgens wikipedia:

De productie van huishoudelijke apparatuur vindt voornamelijk plaats in vier fabrieken in Italië, die elk hun eigen specialisatie hebben.

Guastalla
Bonferraro
Chieti
San Giuliano Milanese

Maar de koelkasten komen inderdaad uit dezelfde fabriek als Beko. Dat hoeft op zich niks te zeggen, maar Beko staat inderdaad bekend als absoluut basic. Maar ik acht ze best in staat om (als het wat meer mag kosten) om een betere koelkast te bouwen voor Smeg dan ze voor Beko zelf doen.

Voor het Smeg geld zou ik in dit geval liever voor Miele of Liebherr gaan.
die hebben dan weer niet het design dat ik zoek, wel de kwaliteit. er is ook geen alternatief op de markt qua retro uiterlijk, of wel?

• DCNY
  • Registratie: November 2016
Hebben er eentje gehad, via MP verkocht na 6 jaar omdat we een nieuwe keuken krijgen. Heeft t gewoon goed gedaan zonder problemen. Alleen vriesvakje moest 1x per jaar ontdooid worden, geen ramp :)

N=1

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Het is vooral duur voor wat je krijgt. €1500 voor een 154cm koelvries-combi mag best no frost, fresh lades en een fatsoenlijk energielabel hebben. Dat doen de SMEG's niet. Dus ja, er is zeker een flinke design-premium.

ETNA heeft ook een retro-lijn. Daar lijken de specs en prijs meer in lijn met elkaar. Is dat niks voor je?

• Frieda
  • Niet online
Ojjorz schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:12:
[...]

Het is vooral duur voor wat je krijgt. €1500 voor een 154cm koelvries-combi mag best no frost, fresh lades en een fatsoenlijk energielabel hebben. Dat doen de SMEG's niet. Dus ja, er is zeker een flinke design-premium.

ETNA heeft ook een retro-lijn. Daar lijken de specs en prijs meer in lijn met elkaar. Is dat niks voor je?
helaas heeft Etna niet de frisse kleur die ik zoek :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Frieda schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Dan gewoon lekker die SMEG kiezen! De lol van iets moois, waar je blij van wordt als je er naar kijkt is ook wat waard :) Je weet nu waar je voor kiest en kan dan prima besluiten er toch voor te gaan.

• Xavier
  • Niet online
[...]

Even update hierover.
Leverancier van Ikea is Nerostein. En bevestiging dat het de Eternal Calacata Gold is met vele klant foto’s van levering van het blad.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-03 16:50

aex351

I am the one

HakanT schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 03:25:
[...]

Ik heb bij meerdere werkbladenspecialisten hetzelfde offerte aanvraag gedaan, 123werkbladen kwam uit als goedkoopste.

Er is nog ruimte om te onderhandelen.
Natuurlijk is er nog ruimte om te onderhandelen. Waarom denk je dat die werkbladen 'specialisten' als kool uit de grond poppen. Daar zit een gigantische marge op. Hetzelfde met vloerenwinkels.

[ Voor 3% gewijzigd door aex351 op 08-03-2026 01:00 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

• Stielenburg
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-03 18:17
Vrienden van mij hebben al 22 jaar een smeg koelvriescombinatie, zo’n extra brede. Nooit problemen mee en de look staat bij hun keuken ook supergoed. Ze kijken nu wel naar een nieuwe om 2 redenen; het energieverbruik is hoog en de kast heeft maar 1 heel groot vriesvak en dat blijft zoeken en graaien naar wat er allemaal in ligt. Maar…. zij hebben nog niet kunnen vinden wat ze zoeken qua breedte en looks. Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest.

• Frieda
  • Niet online
Stielenburg schreef op zondag 8 maart 2026 @ 08:54:
[...]

Vrienden van mij hebben al 22 jaar een smeg koelvriescombinatie, zo’n extra brede. Nooit problemen mee en de look staat bij hun keuken ook supergoed. Ze kijken nu wel naar een nieuwe om 2 redenen; het energieverbruik is hoog en de kast heeft maar 1 heel groot vriesvak en dat blijft zoeken en graaien naar wat er allemaal in ligt. Maar…. zij hebben nog niet kunnen vinden wat ze zoeken qua breedte en looks. Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk kiest.
dankjewel! ik zit nu naar deze te kijken: https://www.smeg.com/nl/products/FAB32LPB6 met no-frost. er is ook nog een diepere versie maar die is voor mijn keuken helaas te groot.

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09-03 15:09
Frieda schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 19:41:
[...]

Al gedacht aan het wrappen van de nieuwe koelkast? Een retro Etna met wrap is waarschijnlijk veel goedkoper dan een Smeg zonder wrap.

• MarcoZoetermeer
Frieda schreef op zondag 8 maart 2026 @ 10:14:
[...]

dankjewel! ik zit nu naar deze te kijken: https://www.smeg.com/nl/products/FAB32LPB6 met no-frost. er is ook nog een diepere versie maar die is voor mijn keuken helaas te groot.
Persoonlijk vind ik een koelkast qua functies niet zo spannend; No-Frost vind ik belangrijk en verder zou het mij niet veel uitmaken. De Smeg past dan prima in dat plaatje, maar je betaalt nou eenmaal voor het design, dat is niet anders.

• Wikken
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 12:51
Tweak_ers schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Berg & Smidt doet zeker ook normale frontjes en wij waren bij hen een stuk minder kwijt dan eiken fineer in de keukenzaken.
Mijn zwager heeft een keuken bij hen besteld met kunststof frontjes.

Klopt, geen website. Doen alles van mond tot mond reclame hebben en zitten daarmee helemaal vol (hadden destijds 9 man in dienst).

Dat zei de na eigenlijk wel genoeg. En het hielp wel mee dat we hun werk al bij vrienden hadden gezien.

Je kunt bij hem prima over budgetten hebben, het zijn echt geen keukenverkopers die jou uitknijpen.
Gewoon vakmensen met passie voor hun werk!
@Tweak_ers Sorry voor late reactie, maar dank voor jouw reactie!

[ Voor 1% gewijzigd door Wikken op 10-03-2026 18:57 . Reden: antwoord gericht aan poster ]

• Eva-Luna74
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:27
Wij willen een naar ons idee prijstechnisch niet heel spannende keuken, want maar 1 oven, geen wijnklimaatkast, geen stoomoven, koffiecorner of ander luxere wensen. De lokale keukenboer spreekt ons aan en het is natuurlijk wel handig om de hoek, want een keuken uitzoeken kost wel enkele bezoeken. Nu hebben we een offerte die ons toch aan de dure kant lijkt. Zeker als ik zie wat anderen in dit topic voor zo'n 20.000 aan keuken krijgen.

De keuken bestaat uit een wand met twee hoge en 4 lage kasten. En een klein eiland van 1.60 m (nou ja, met zijwanden 1.64 m) met op dit moment aan de voorzijde 40-80-40 en de achterzijde geen kasten maar twee planken.
Aanpassingen die we willen doen op het voorstel van de adviseur:
- geen smetplint - dit zit nu nog in de offerte
- geen afval systeem - dit zit nu nog in de offerte
- kookplaat Bora Pure ipv de AEG van 70 cm uit de offerte
- planken achterzijde eiland vervangen door een paar ondiepe kasten
- laden voorzijde eiland 40-8-40 vervangen door 80-80.

Willen jullie eens meekijken? Merk is Ballerina.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/3x5Z4kmS/Offerte-bovenaanzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1RbdB5DL/Offerte-vooraanzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1zR7XgZ9/Offerte-eiland.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KzR97dj2/Offerte-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/JzxKf1BV/Offerte-2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/xCJRNMpD/Offerte-3.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/bYngz02V/Offerte-4.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/pXYBj2Cm/Offerte-5.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/s21Pb5rS/Offerte-6.jpg

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:40
Ballerina is een hoger segment keuken. Ik verbaas me niet over de prijs. Je moet je afvragen of je de kwaliteit liever in je kastjes, apparaten of portemonnee hebt. Een alternatief is te kijken naar (Schuller) Kontour keukens. Iets lager in prijsklasse en kastafwerking, nog steeds prima.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01:09
Eva-Luna74 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:16:

Ballerina is prima ik heb die ook. Maar waarom Bora kookplaat?
De AEG kan je direct per pit kiezen hoe hoog die staat. Bij de Bora zoals ik het zie moet je eerst kiezen welke pit je wil aanpassen en dan kan je pas hoger of lager zetten.
Ik zeg dit omdat we in het vorige huis een AEG hadden, en nu zat er een Bosch in het nieuwe huis, en mijn vrouw stoort zich dagelijks aan het eerst een pit(kookzone) te moeten kiezen voor ze wat hoger of lager kan zetten.

• Eva-Luna74
caspervc schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:41:
Ballerina is een hoger segment keuken. Ik verbaas me niet over de prijs. Je moet je afvragen of je de kwaliteit liever in je kastjes, apparaten of portemonnee hebt. Een alternatief is te kijken naar (Schuller) Kontour keukens. Iets lager in prijsklasse en kastafwerking, nog steeds prima.
Goede vraag. Als het merk inderdaad de hoogte van de offerte verklaart dan toch maar eens verder kijken naar keukenzaken met andere merken (Superkeukens bijvoorbeeld). De keukens van Kvik spreken me ook erg aan. Maar weinig keuze in kleur helaas.
pauldaytona schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:10:
[...]

Ballerina is prima ik heb die ook. Maar waarom Bora kookplaat?
De AEG kan je direct per pit kiezen hoe hoog die staat. Bij de Bora zoals ik het zie moet je eerst kiezen welke pit je wil aanpassen en dan kan je pas hoger of lager zetten.
Ik zeg dit omdat we in het vorige huis een AEG hadden, en nu zat er een Bosch in het nieuwe huis, en mijn vrouw stoort zich dagelijks aan het eerst een pit(kookzone) te moeten kiezen voor ze wat hoger of lager kan zetten.
Ik dacht gelezen te hebben dat Bora de stilste is. Maar misschien laat ik me wel te veel beinvloeden door keukenadviseurs die allemaal lyrisch zijn over de Bora ;) Zal me eens verdiepen in andere kookplaten.

• geenflauwidee91
  • Laatst online: 23:55
Eva-Luna74 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:33:
[...]

Goede vraag. Als het merk inderdaad de hoogte van de offerte verklaart dan toch maar eens verder kijken naar keukenzaken met andere merken (Superkeukens bijvoorbeeld). De keukens van Kvik spreken me ook erg aan. Maar weinig keuze in kleur helaas.

[...]

Ik dacht gelezen te hebben dat Bora de stilste is. Maar misschien laat ik me wel te veel beinvloeden door keukenadviseurs die allemaal lyrisch zijn over de Bora ;) Zal me eens verdiepen in andere kookplaten.
Bora staat inderdaad bekend om 'niet teveel lawaai', maar ik weet jiet hoe dat emt de neiuwste generaties van de andere merken zit. Daarnaast handig om ook het onderhoud mbt filters te checken. Kan nog heel wat schelen door de jaren heen.

Over de kasten zelf. Volgensmij gaat een groot deel daarvan vooral om de opties, kleurstellingen en dergelijke. maar dat is helemaal aan het begin van deze topic al uitgelegd

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:56

Malarky

Wils voor wat ieder

MarcoZoetermeer schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:24:
[...]

Persoonlijk vind ik een koelkast qua functies niet zo spannend; No-Frost vind ik belangrijk en verder zou het mij niet veel uitmaken. De Smeg past dan prima in dat plaatje, maar je betaalt nou eenmaal voor het design, dat is niet anders.
Nou een Liebherr BioFresh zone is toch wel serieuze functionaliteit hoor, als je ziet hoeveel langer je eten goed en lekker blijft. Het is de primaire functie van de koelkast (eten goed bewaren) 2.0. Andere merken hebben vergelijkbare opties in het midden en hogere segment maar meestal niet zo premium.

• Wikken
Tweak_ers schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Berg & Smidt doet zeker ook normale frontjes en wij waren bij hen een stuk minder kwijt dan eiken fineer in de keukenzaken.
Mijn zwager heeft een keuken bij hen besteld met kunststof frontjes.

Klopt, geen website. Doen alles van mond tot mond reclame hebben en zitten daarmee helemaal vol (hadden destijds 9 man in dienst).

Dat zei de na eigenlijk wel genoeg. En het hielp wel mee dat we hun werk al bij vrienden hadden gezien.

Je kunt bij hem prima over budgetten hebben, het zijn echt geen keukenverkopers die jou uitknijpen.
Gewoon vakmensen met passie voor hun werk!
@Tweak_ers Heb inmiddels ook foto's van jullie keuken gevonden op het forum. Ziet er heel mooi uit!
En ik las ook dat jullie ook bij Keukenstudio Voorschoten zijn geweest. Wij ook. Daar wel een mooie keuken gezien, maar ben nog niet helemaal blij. Niet met de prijs en niet met idee.

Gaan toch ook contact opnemen met Berg & Smidt.
Beetje domme vraag misschien, maar kunnen zij ook tekening van opstelling in 3D maken? Of heb jij hen het ontwerp gegeven dat bij andere keukenwinkel was gemaakt?

• geenflauwidee91
Wikken schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:02:
[...]

@Tweak_ers Heb inmiddels ook foto's van jullie keuken gevonden op het forum. Ziet er heel mooi uit!
En ik las ook dat jullie ook bij Keukenstudio Voorschoten zijn geweest. Wij ook. Daar wel een mooie keuken gezien, maar ben nog niet helemaal blij. Niet met de prijs en niet met idee.

Beetje domme vraag misschien, maar kunnen zij ook tekening van opstelling in 3D maken? Of heb jij hen het ontwerp gegeven dat bij andere keukenwinkel was gemaakt?
Als je niet helemaal enthousiast bent van het idee, zou ik gewoon vanuit scratch starten bij een andere keukenboer.

Wanneer je uiteindelijk al helemaal achter de keuzes staat, dan zou je voor onderhandelingen offertes voor hetzelfde elders kunnen opvragen

• Maatjewerkt
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12-03 08:22
Eva-Luna74 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:33:
[...]

[...]

Weinig kleurkeuze bij Kvik maakt voor jou niet uit toch? Een witte keuken hebben ze overal wel

• MikaX
  • Nu online
Eva-Luna74 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 21:16:
Wij willen een naar ons idee prijstechnisch niet heel spannende keuken, want maar 1 oven, geen wijnklimaatkast, geen stoomoven, koffiecorner of ander luxere wensen. De lokale keukenboer spreekt ons aan en het is natuurlijk wel handig om de hoek, want een keuken uitzoeken kost wel enkele bezoeken. Nu hebben we een offerte die ons toch aan de dure kant lijkt. Zeker als ik zie wat anderen in dit topic voor zo'n 20.000 aan keuken krijgen.

De keuken bestaat uit een wand met twee hoge en 4 lage kasten. En een klein eiland van 1.60 m (nou ja, met zijwanden 1.64 m) met op dit moment aan de voorzijde 40-80-40 en de achterzijde geen kasten maar twee planken.
- geen smetplint - dit zit nu nog in de offerte
- geen afval systeem - dit zit nu nog in de offerte
- planken achterzijde eiland vervangen door een paar ondiepe kasten
- laden voorzijde eiland 40-8-40 vervangen door 80-80.

Willen jullie eens meekijken? Merk is Ballerina.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spoelbak en kookplaat zitten recht tegenover elkaar. Dat wordt botsen.

• Tweak_ers
  • Laatst online: 00:48
Wikken schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 07:02:
[...]

Dat kunnen ze zeker.
Was bij ons niet nodig. Wij hadden immers al een zoektocht van 1,5 jaar achter de rug 🤣

Tekeningen genoeg, plaatsing wisten we allemaal al. Ging om details.

Mijn zwager had wel 3d tekeningen, die keuken wordt nu -as we speak- geplaatst.

Zal als het klaar is ook wel wat foto’s delen.

Afgeronde kasten en kunststof.

Maar ze hebben dus geen keukenshowroom, ze hebben verschillende stalen liggen en het zijn echt vakmannen. Alles moet gewoon netjes van ze.

Bij hun vore business (sleutel krijgen van een huis en volledig onder handen nemen) hebben ze wel redelijk veel vrijheid.

[ Voor 12% gewijzigd door Tweak_ers op 11-03-2026 12:34 ]

• Wikken
[quote]Tweak_ers schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:27:
[...]

Dat kunnen ze zeker.
Was bij ons niet nodig. Wij hadden immers al een zoektocht van 1,5 jaar achter de rug 🤣

@Tweak_ers, Dank! Wij hebben ook wel wat tekeningen, maar we hopen dat een paar dingen anders kunnen.

• Tweak_ers
Wikken schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Dat kunnen ze zeker.

@Tweak_ers, Dank! Wij hebben ook wel wat tekeningen, maar we hopen dat een paar dingen anders kunnen.
Krijg net foto’s door in de familie app, ze zijn hem nu aan het plaatsen bij hen.

Weer compleet anders dan bij ons zeg 🤣
Zijn nu allemaal foto’s dat ze bezig zijn, hoop vanavond wat te delen. Als het klaar is uiteraard.

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-03 12:46
Ojjorz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:51:
[...]

Mooie feature van die Neff's blijft de Slide&Hide deur die onder het apparaat verdwijnt. Dan kan je gewoon beter in de oven kijken en reiken.

Maar bediening is toch wel iets waar je nog veel vaker plezier of last van hebt.
Alleen het nadeel is wel dat het alleen op de 60cm ovens kan.

Wij zaten o.a. hierom ook naar de Neff te kijken. Maar omdat Neff geen 60cm combimagnetron heeft, waren we naar 60 + 45 oven (gestapeld,) geswitcht ipv 60 + 60 (naast elkaar). Helaas heeft de 45 cm variant dan weer geen slide & hide, terwijl juist als bovenste apparaat dat het meeste toegevoegde waarde heeft...

Grap is dat we uiteindelijk bij de ATAG zijn geëindigd, die weer wel elke combinatie (inclusief magnetron) in 60 cm configuratie heeft, maar inmiddels waren we erg enthousiast geraakt van het idee om de "vrijgekomen" hoge kast als (lade) voorraadkast neer te zetten.

Nu dus een 60cm CS series 8 aeg oven, met daarboven een 45cm CSX series 8 oven. (En een ATAG celsius cooking inductie kookplaat, die ook één van de beste sensor toestellen bleek).

(Wij hebben uiteindelijk BSH (Bosch, Siemens, Neff, Gaggenau), met Hisense (Etna, Pelgrim, ATAG, ASKO) en AEG allemaal vergeleken; daarbij stond Neff, Gaggenau, Siemens, AEG eerst op de shortlist en is ATAG daar later pas bijgekomen)

• Eva-Luna74
Maatjewerkt schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:04:
[...]

Weinig kleurkeuze bij Kvik maakt voor jou niet uit toch? Een witte keuken hebben ze overal wel
Wij willen geen wit. Maar omdat we nog niet weten welke kleur wel is de opstelling eerst wit gemaakt :)

• Tweak_ers
Wikken schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:51:
[...]

Dat kunnen ze zeker.

Zoals beloofd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPQ0j4tcm25-tkGyM5uCYrjVcOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlqjPcP1noRTJh14ltwQfCsp.jpg?f=fotoalbum_large

• geenflauwidee91
Eva-Luna74 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 18:53:
[...]

Wij willen geen wit. Maar omdat we nog niet weten welke kleur wel is de opstelling eerst wit gemaakt :)
Uiteindelijk zijn de verschillen tussen bepaalde merken kasten (pronorm, ballerina, nobilia, hacker etc) ook vooral om de opties in kleur en stijl/uitstraling (en een deel kwaliteit). En dat kan ook aardig wat prijsverschil opleveren.

Indien een kleur/stijl ook bij de wat goedkopere kasten zitten, zou ik daar zeker ook een offerte voor vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door geenflauwidee91 op 12-03-2026 11:25 ]

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-03 12:59

aap

Leuk die afgeronde hoeken!

• Tweak_ers
aap schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Leuk die afgeronde hoeken!
Ja, niet mijn smaak, maar goed, ik zou die kleur ook niet kiezen.

En zij vinden onze zwarte keuken weer te donker en het hout niet handig met kinderen.

• MikaX
  • Nu online
Wij hebben de eerste tekening ontvangen voor onze nieuwe keuken. We zijn nu aan het bedenken wat we evt anders willen. Mochten er suggesties zijn dan hoor ik dat graag.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

MikaX schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:24:
Wij hebben de eerste tekening ontvangen voor onze nieuwe keuken. We zijn nu aan het bedenken wat we evt anders willen. Mochten er suggesties zijn dan hoor ik dat graag.

***members only***
Hele mooie keuken, maar ik zou inderdaad geen kastjes nemen in de nis. Oogt rommelig zo en je hebt waarschijnlijk genoeg kastruimte. Als je die plank doortrekt, heb je een veel luchtiger geheel.

Over de zitplekken aan het eiland twijfel ik. Je zit niet vaak naast elkaar op zo'n barkruk, want dan zit je continu gedraaid. Je moet dus eigenlijk altijd meer plekken hebben dan je denkt te gebruiken. Ik zou dus niet zomaar snijden in het aantal plekken en de twee aan de lange kant zijn waarschijnlijk straks de beste plekken omdat je makkelijker contact hebt met de mensen in de keuken zelf.

• geenflauwidee91
MikaX schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 22:24:

***members only***
Kwestie van smaak en gebruiksgemak obv hoe jullie het gebruiken, maar is koken en spoelen op het eiland een optie?
Je zou dan 6 hoge kasten kunnen doen tegen de wand, spoelbak naar je eiland, niet meer van die bovenkasten (eventueel een plankje met spotjes) en een achterwand.
Met die hoge kast krijg je wat extra ruimte. Die zou je eventueel kunnen gebruiken om je bar (eiland) te vergroten door wat kasten weg te laten?
Pagina: 1 ... 536 537 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1