Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste
Acties:

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Ik in Sassenheim.....

Overigens even aan een oude (nieuw in doos) Picco P3 gewerkt voor een Amerikaan.

- Krukas 14 graden meer timing, porten zo'n 5 graden meer timing
- turbo scoops in de krukas vloeiender gemaakt
- Schneurle porting aan de poorten gedaan
- Uitlaat poort veel breder gemaakt
- singh grooves in de verbrandingskamer

Voor de poort timing heb ik een zgn sleeve shim gemaakt die je onder de rand van de cilinder legt, die ligt nu 0.4mm hoger en moest daarmee 0.4mm bij de verbrandingskamer weghalen. Gelukkig zat daar 0.6mm aan shims.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G__Rw2WD36OIYTuCxRwKSF1BPKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGoTReMO53oyLoe5FDlwC53T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 95% gewijzigd door memphis op 12-08-2026 23:19 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:53

-tom-562

Oliesjeik

Wat bedoel je met de krukas 14 graden meer timing gegeven? Heeft zo'n ding "roterende inlaat" a la Vespa Ciao/Citta?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• memphis

memphis

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:29:
Wat bedoel je met de krukas 14 graden meer timing gegeven? Heeft zo'n ding "roterende inlaat" a la Vespa Ciao/Citta?
Yep, de krukas wordt als roterende inlaat gebruikt. En omdat de opening en sluiting los van elkaar staan kan je veel beter het karakter van de motor bepalen in tegenstelling waar de zuiger de inlaat bepaalt en je dus vast zit aan een symmetrische opening/sluiting.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:00
memphis schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 23:13:
Ik in Sassenheim.....

Overigens even aan een oude (nieuw in doos) Picco P3 gewerkt voor een Amerikaan.

- Krukas 14 graden meer timing, porten zo'n 5 graden meer timing
- turbo scoops in de krukas vloeiender gemaakt
- Schneurle porting aan de poorten gedaan
- Uitlaat poort veel breder gemaakt
- singh grooves in de verbrandingskamer

Voor de poort timing heb ik een zgn sleeve shim gemaakt die je onder de rand van de cilinder legt, die ligt nu 0.4mm hoger en moest daarmee 0.4mm bij de verbrandingskamer weghalen. Gelukkig zat daar 0.6mm aan shims.

[Afbeelding]
Respect, dit kan ik wel waarderen. Vroeger had ik een 1:8 buggy met 3.5cc nitro. Daar heb ik toen zelf de poorten bewerkt. Dit, en wat jij nog extra deed, maakt een heel groot verschil.
Als deze in een wedstrijd gebruikt zou worden, kan het de doorslag geven.

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

\leaving so.me

Wachten... schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 22:04:
[...]

Ja we wonen alleen niet in de buurt helaas. Maar dat solderen een deel is wat "er bij hoort" vind ik niet heel erg, maar het is niet normaal voor 10 minuten rijden met 2 autos, letterlijk 4 connectors zitten los nu. Hij wordt ook best wel snel heet.

Ik heb ook Arrma grom gekocht 3 weken geleden, en dat ding flink misbruikt en lang mee gereden, maar daar heb ik echt 0.0 problemen mee.

Dus ergens lijkt er toch iets niet goed te zitten.

Sowieso wil ik ook de pinion verlagen, want de motor wordt ook echt heel snel heel heet

@MarkyB helaas woon ik in de buurt van leiden, dus dat wordt lastig, maar enorm bedankt voor het aanbod, ik was anders zeker langs gekomen
Ziet er uit als heel slecht gesoldeerd vanuit de fabriek. Dat het heet wordt is dan wel logisch, want met losse connectoren krijg je meer weerstand en dus meer hitte. Ik zou dus eerst de kabels opnieuw (laten) solderen alvorens je een pinion gaat verkleinen, want het is niet perse zo dat je met een kleinere pinion een koelere motor krijgt. Vaak zijn in RTR deze al undergeared zodat ze niet oververhitten.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:42
sky- schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:24:
[...]

Ziet er uit als heel slecht gesoldeerd vanuit de fabriek. Dat het heet wordt is dan wel logisch, want met losse connectoren krijg je meer weerstand en dus meer hitte. Ik zou dus eerst de kabels opnieuw (laten) solderen alvorens je een pinion gaat verkleinen, want het is niet perse zo dat je met een kleinere pinion een koelere motor krijgt. Vaak zijn in RTR deze al undergeared zodat ze niet oververhitten.
Ja sowieso willen we eerst nog Toemen afwachten, maar het is echt heel vervelend dat je ze niet gewoon kunt bellen al zodra ze open zijn (pas vanaf 12:00) want ik mag toch verwachten dat dit onder garantie valt, en we zijn ook een beetje bang, dat de ESC en/of de motor hierdoor ook al een "klap" te voorduren heeft gehad. Wat is jullie kijk daarop met meer ervaring?

Daarnaast ben ik ben benieuwd naar jullie advies

Doen we er niet gewoon goed aan om direct naar hobbywing ezrun combo te upgraden? Want ook al krijgen we een nieuwe ESC en Motor, dan zijn er alsnog bang, dat we binnen de kortste keren dit probleem weer hebben. Wat is jullie kijk hierop, of jullie ervaring hiermee?

@memphis is in ieder geval al zo aardig geweest om wat hulp aan te bieden, dus dat is al fijn.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• memphis

memphis

Topicstarter
Hijdaar95 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:48:
[...]

Respect, dit kan ik wel waarderen. Vroeger had ik een 1:8 buggy met 3.5cc nitro. Daar heb ik toen zelf de poorten bewerkt. Dit, en wat jij nog extra deed, maakt een heel groot verschil.
Als deze in een wedstrijd gebruikt zou worden, kan het de doorslag geven.
Hier een verslagje van een andere motor: Modding en mechanica maar dan net iets anders
Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Ja sowieso willen we eerst nog Toemen afwachten, maar het is echt heel vervelend dat je ze niet gewoon kunt bellen al zodra ze open zijn (pas vanaf 12:00) want ik mag toch verwachten dat dit onder garantie valt, en we zijn ook een beetje bang, dat de ESC en/of de motor hierdoor ook al een "klap" te voorduren heeft gehad. Wat is jullie kijk daarop met meer ervaring?

Daarnaast ben ik ben benieuwd naar jullie advies

Doen we er niet gewoon goed aan om direct naar hobbywing ezrun combo te upgraden? Want ook al krijgen we een nieuwe ESC en Motor, dan zijn er alsnog bang, dat we binnen de kortste keren dit probleem weer hebben. Wat is jullie kijk hierop, of jullie ervaring hiermee?

@memphis is in ieder geval al zo aardig geweest om wat hulp aan te bieden, dus dat is al fijn.
Ik zou niet voor zoiets direct nog eens 200 euro uitgeven voor een andere motor/regelaar. Het ziet er naar uit dat je een menselijk productiefoutje hebt en het simpel te fixen is.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05:13
Er rijden heel veel van dit soort auto's rond met die combo en dat gaat gewoon goed. Het is gewoon pech. Vraag Toemen of je het zelf mag solderen met de juiste spullen en kennis met behoud van garantie. (Het blijft Toemen.. ;) ) En dan gewoon langs Sassenheim. Neem meteen die andere mee om de verbindingen te checken. Kost je hooguit een paar cm krimpkous.

Als je een andere Hobbywing combo gaat monteren zou ik eerder alles terugbrengen naar Toemen en iets anders kopen. Dan is het gewoon niet wat je ervan mag verwachten.

Als je toch onderdelen gaat vervangen, stuur me even een PB, dan kun je voor het geld dat 1 Vorteks je dan gekost heeft mijn Typhon TLR overnemen met 2 4s accu's, zender en top onderdelen... (Hobbywing en SRT) ;) Alles 4 accu's oud. En de accu's zijn natuurlijk in perfecte staat met lage interne weerstand.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 13-08-2026 11:48 ]

• Wachten...
@memphis dank wederom voor je reactie.

En ben het met je eens dat nog eens een upgraden voor een niet al te dure auto, maar als je het online leest, dan schijnt dit wel een structureel probleem te zijn, en had zelf ergens gelezen dat zelfs na het solderen deze problemen alsnog voor doen/kunnen doen, omdat het gewoon te heet wordt.

Maar jullie hebben er meer ervaring mee.

Denk jij overigens nog dat de ESC en de motor hierdoor al een knauw hebben gehad, of kunnen die heel veel hebben qua hitte etc. Het laatste wat we willen, is dat we binnen no time weer problemen hebben natuurlijk 😊

• Wachten...
Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:47:
Er rijden heel veel van dit soort auto's rond met die combo en dat gaat gewoon goed. Het is gewoon pech. Vraag Toemen of je het zelf mag solderen met de juiste spullen en kennis met behoud van garantie. (Het blijft Toemen.. ;) ) En dan gewoon langs Sassenheim. Neem meteen die andere mee om de verbindingen te checken. Kost je hooguit een paar cm krimpkous.

Als je een andere Hobbywing combo gaat monteren zou ik eerder alles terugbrengen naar Toemen en iets anders kopen. Dan is het gewoon niet wat je ervan mag verwachten.

Als je toch onderdelen gaat vervangen, stuur me even een PB, dan kun je voor het geld dat 1 Vorteks je dan gekost heeft mijn Typhon TLR overnemen met 2 4s accu's, zender en top onderdelen... (Hobbywing en SRT) ;) Alles 4 accu's oud. En de accu's zijn natuurlijk in perfecte staat met lage interne weerstand.
Wat bedoel je met "het blijft Toemen"? 😂

Ik ben alleen bang dat ik niet de hele auto terug kan brengen, omdat er al mee gereden is, en ik ervan uit ga dat ze wel een oplossing/garantie regelen. Maar ik hoor het straks even als ik ze kan bellen. Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Ik ben alleen bang dat ik niet de hele auto terug kan brengen, omdat er al mee gereden is, en ik ervan uit ga dat ze wel een oplossing/garantie regelen. Maar ik hoor het straks even als ik ze kan bellen. Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam
Ik ben benieuwd naar de oplossing,
"het blijft Toemen"
hou je ons op de hoogte?

• memphis

memphis

Topicstarter
Als een motor niet draait door een missende fase kunnen de stromen op de andere 2 fases hoog oplopen. Is dat een zorg? Zolang je garantie hebt niet en ik mag aannemen dat Toemen wel de consumentenwet volgt qua garantie en zoals opgemerkt, er rijden genoeg auto's zonder aanpassingen rond. Nogmaals: op de foto ziet het er naar uit dat de soldering minimaal was.

Toemen gaat de auto ook niet innemen maar zal de connector solderen, als je die weg kiest laat ze dan ook alle connectoren controleren op een correcte soldering.

Wat betreft Toemen.... die hadden ooit de reputatie de slechtste klantenservice te hebben maar dat was een lange tijd terug.

[ Voor 10% gewijzigd door memphis op 13-08-2026 11:59 ]

• Ruud
Wachten... schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Het contact leggen verloopt in ieder geval moeizaam
Helaas geef je het antwoord zelf al. Bij verkoop is alles geweldig, bij after sales leer je ze pas echt kennen.

Dat was vroeger in Den Bosch al zo bij de oude Toemen, dat is nog steeds zo bij de zoon.

De ESC heeft geen echte oplawaai gehad, die kunnen vrij veel hebben behalve verkeerd om aansluiten van de accu en echt veel te heet worden. En vaak zit er een beveiliging op als ze te warm worden.

De motor kan ook veel hebben maar waar ze hard van slijten is een te hoge temperatuur. Dat vinden de magneten gewoon niet leuk waardoor ze hun kracht meer en meer verliezen.

Mijn idee; draden nalopen en weer solderen en een vertanding kiezen die de temperatuur binnen de perken houdt. Zit er al een fan op de motor? Rijden op gras kost veel en veel meer vermogen trouwens dan rijden op harder zand en bospaden. Alhoewel, met de gemiddelde staat van het huidige gras zal dat wel meevallen.

• Wachten...
We hebben een reactie terug van Toemen, maar helaas moeten we de complete autos terugsturen om de boel te laten solderen.

Ondanks het "opgelost" wordt, is dit voor ons niet echt een goede oplossing. We zijn dan onze autos waarschijnlijk een tijd kwijt, waar we eigenlijk niet op zitten te wachten. Zeker nu onze ervaring met de klantenservice niet heel positief is, hebben er er ook niet een heel goed gevoel bij, om het door hun te laten repareren. Dat klinkt misschien slecht, maar dat is wel het gevoel wat ze ons gegeven hebben.

Ik heb gevraagd of wij het hier lokaal kunnen laten maken (en fotos ervan maken) zodat de garantie niet vervalt, en wij wel gewoon verder kunnen.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Welke oplossing had je dan verwacht?

• Wachten...
MarkyB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 12:49:
Welke oplossing had je dan verwacht?
Zoals gezegt is het wel een oplossing, echter had ik al aangegeven dat wij het liefst hier wat lokaal regelen, omdat we anders de autos lang kwijt zijn. Dus als wij het lokaal kunnen laten oplossen door ook te laten solderen (met fotos erbij) en dat de garantie behouden blijft, dan is dat voor ons geval veel handiger.

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je het zelf soldeert / laat solderen en er weer een netter krimpkous over doet zal niemand het zien betreffende een latere garantie.

• Wachten...
memphis schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:00:
Als je het zelf soldeert / laat solderen en er weer een netter krimpkous over doet zal niemand het zien betreffende een latere garantie.
Ja we hebben het wel netjes proberen te regelen met Toemen, zodat we snel weer aan de slag kunnen. Maar ondanks dat we fotos van alles willen maken, willen ze geen enkele garantie meer geven als we het zelf laten solderen.

We kunnnen het dus ook opsturen, echter ben ik er nu 2x geweest en nu een paar keer contact proberen te zoeken, maar alles verloopt zo raar, traag en chaotisch dat ik er weinig vertrouwen in heb dat we de autos dan snel weer retour hebben. Misschien is dat niet helemaal netjes is, maar ze hebben dit beeld toch hij ons gecreëerd en achter gelaten.

Toch jammer, want we hebben voor 1300 euro spullen daar gekocht, maar ik zou dat nu nooit meer doen

• Ruud
Stuur je die ene op, laat je die andere lokaal nakijken. Heb je in ieder geval nog iets in de tussentijd. Spreek wel een reparatieduur af met ze. Duurt het een paar dagen of gaat het weken duren?

• Wachten...
Ruud schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:21:
Stuur je die ene op, laat je die andere lokaal nakijken. Heb je in ieder geval nog iets in de tussentijd. Spreek wel een reparatieduur af met ze. Duurt het een paar dagen of gaat het weken duren?
Is ook nog een optie, maar die andere is van een vriend van mij, en wil ook graag dit weekend rijden. We nemen dus wel het risico. Al hadden we het uiteraard liever iets anders gezien en dat we later nog eens terug kunnen komen bij ze. Maar het is wat het is. We nemen ons verlies hier wel in en gaan door met het leven 😊

• Ruud
Ah ja, ik dacht dat je er zelf twee had :)

Er gaat toch wel iets stuk en vaak is dat een rijdersfout. Soms niet; maar aantonen dat het garantie is, dat is dan lastig. Zeker bij bepaalde grotere winkels in Nederland. Dus dan neem je toch al snel je verlies voor die paar tientjes voor een servo of differentieel. Dan kun je tenminste weer rijden. Dus wat dat betreft is lokaal repareren de slimste en snelste optie.

• memphis

memphis

Topicstarter
Zoals ik al aangaf is het solderen van draden een redelijke standaard bezigheid in deze hobby en nergens vervalt de garantie daarmee, dat Toemen hierdoor de garantie laat vervallen is niet hun recht. OK, hier gaat het wel om een totaal product ipv een los component...
Toemen moet ook beseffen dat zij niet alleen verantwoordelijk zijn voor garantie maar ook voor de verzendkosten van heen (!!!) en terug, een normale winkel zou juist blij zijn als iemand het zelf wil oplossen. Ik vraag mij af of Toemen dit besef over dit totaal plaatje wel heeft. Dus als je ze wilt naaien moet je de duurste vervoerder nemen, een koerier misschien.

Bij dit soort zaken heb ik altijd de neiging om de vraag bij de fabrikant/distributeur neer te leggen en dan met name de vraag of garantie inderdaad vervalt bij het zelf opnieuw solderen van de stekker. Tevens denk ik dat ook zij geïnteresseerd zijn in eventuele slechte productiekwaliteiten dus zorg voor duidelijke foto's. Contact Us

Maar hey, mijn soldeerstation is in een minuut op temperatuur en een minuut later zit de stekker er weer aan met een vers krimpkousje en laat Toemen maar bewijzen dat ik prutswerk lever met mijn IPC soldeerdiploma's

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-08 09:23

Dhrax

Prog Lord

@Wachten... Ik zou Toemen lekker in hun sop laten gaarkoken. Zoek iemand of een (elektro) bedrijfje in de buurt en die mensen helpen je vaak heel snel uit de brand.

Neem je verlies en doe nooit meer zaken met deze winkel. Vergeet ook niet dit duidelijk te vermelden in je sociale kring. Er zijn heel veel RC zaken in NL die jou als klant graag zien komen. Toemen is daar niet een van.

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb gister de draden weer gesoldeerd maar begreep dat na een ritje de draden weer losgekomen zijn. Na wat google blijkt dit een serieus veel voorkomend probleem te zijn en het probleem zit hoogstwaarschijnlijk in de gebruikte stekkers. Naast oplossingen om de motordraden direct aan de regelaar te solderen en ook mensen die naar een andere motor/regelaar zijn gegaan zijn er ook genoeg meldingen van mensen die met succes andere stekkers gebruikt hebben, niet alleen dikkere stekkers maar ook andere 4mm stekkers. Er zijn andere onderweg.

• Wachten...
@memphis

Dank dat je mij gisteren wilde ontvangen 😊

Je hebt mooi werk geleverd gisteren en het was leuk om even met iemand te spreken die veel kennis heeft op dit vlak.

Zoals je al hebt aangegeven blijken het dus (waarschijnlijk) de connectoren te zijn die gewoonweg geen goede connectie maken.

Één van de autos is wel nog steeds goed, maar als ik de hitte voel van de connectoren, denk ik dat het een kwestie van tijd is, voordat deze ook weer een keer los komen.

Op naar betere 6mm connectors, en hopelijk is daarmee het probleem verholpen.

Ik heb ondertussen wel voor de zekerheid even Horizon gemaild om te kijken wat er qua garantie gedaan kan worden.

• Ruud
Dat is toch wel heel matig van een merk als Arrma, maar gelukkig eenvoudig op te lossen. Ik heb denk ik nog wel 6mm liggen maar die heb je dan denk ik pas woensdag in de bus met de huidige postnl-bezorgtijden.

Overigens kan een gemiddelde 4mm bullet connector 90A aan... Nou zijn er goede en mindere connectors maar 90A continu is best flink.
edit:
Heb nog wel 6 setjes 6mm. Stuur maar een PB als je ze wilt hebben.

[ Voor 34% gewijzigd door Ruud op 14-08-2026 19:51 ]

• Wachten...
@Ruud en de rest: Hier even een update over de soldeer wat gewoon smolt bij de connectors tussen de ESC en de motor.

Zoals eerder gezegd, hebben we de connectors opnieuw laten solderen door @memphis. Helaas bleek achteraf dat dit nog steeds niet voldoende was, want bij in ieder geval 1 auto, smolt het soldeer weer gewoon. Ik heb dit dezelfde avond aan Memphis aangegeven, en behulpzaam als hij is, is hij gelijk verder op zoek gegaan, en kwam tegen dat de connectors die gebruikt zijn in deze Arrma, geen goede connectie maken. Hij had die twijfels al een beetje toen hij de connectors had gezien. De connector die erop zaten, waren net als hieronder en ze maken dus op maar weinig plekken goed contact. Ook hadden we zelf tijdens het rijden al gemerkt dat er een stekker een keer losgekomen was. Als ik het nu achteraf bekijk, (want ik heb de oude stekkers hier nog) dan is ze connectie tussen de male en female echt enorm zwak. Een baby van 2 maanden kan deze gewoon los trekken van elkaar.

Oude connector type Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPy_3Eb__7VAP5lppn8vyX_4iVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ndKWzldtzL17vgnIsyVcu1yu.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat we niet te lang wilde wachten op online bestellen van de juiste connectors (die Memphis keurig heeft aangegeven) hebben we Wetronic gebeld, met de vraag of zij deze connectors ook hadden, en dat hadden ze. Ze hebben toen direct aangegeven dat ze die erop konden zetten, en dat was erg fijn, want dit scheelde toch weer wat extra op en neer rijden. We hebben dit aanbod dus maar gelijk gepakt.

Echter bij aankomst, bleek dat ze toch geen 5mm connectors meer hadden, of in ieder geval niet konden vinden. Ze hadden daarvan wel 8mm, en dus gewoon maar die erop gezet. Beetje overkill, maar het zit wel als een huis en we weten in ieder geval dat dit dan niet meer het probleem kon zijn. Het zijn dit soort bullet connectors https://wetronic.nl/6-5mm-gold-connector-female-10pcs-kst-2013_en?search=bullet maar dan dus in 8mm

Hoe is de eerste sessie verlopen?
Gisteren zijn we even flinks wezen bashen in zacht stofzand, en heb 2 accu's volledig leeggereden met het warme avondweer, en ik kon daarna gewoon de connectors vasthouden. die waren goed warm, maar alles behalve heet. Ik kan dus na die eerste sessie al bijna zeker zeggen dat de slechte (en misschien kleine) connectors het probleem hier waren. Het is in ieder geval iets wat ik voortaan bij andere auto's ook in de gaten ga houden, want als die heet aanvoelen, dan ga ik ook op die auto's gewoon grotere en betere bullet connectors plaatsen.

Dus ik heb je al vaker bedankt Memphis, maar nogmaals dank voor je tijd en hulp, en uiteraard ook voor de rest van de mensen. Het verbaast mij echt hoe behulpzaam en vriendelijk jullie zijn. En @Ruud ook jij bedankt voor het aanbod. Ik ga ook voor mij andere auto alles nalopen, en mocht ik ze toch nog nodig hebben, dan neem ik ze graag van je over :)

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-09 19:56
Top dat je het verhaal deelt. Jammer van je ervaring, mijn ervaring met arrma is goed.

Veel bash plezier!

• Ruud
Wachten... schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 11:33:
@Ruud en de rest: Hier even een update over de soldeer wat gewoon smolt bij de connectors tussen de ESC en de motor.

Zoals eerder gezegd, hebben we de connectors opnieuw laten solderen door @memphis. Helaas bleek achteraf dat dit nog steeds niet voldoende was, want bij in ieder geval 1 auto, smolt het soldeer weer gewoon. Ik heb dit dezelfde avond aan Memphis aangegeven, en behulpzaam als hij is, is hij gelijk verder op zoek gegaan, en kwam tegen dat de connectors die gebruikt zijn in deze Arrma, geen goede connectie maken. Hij had die twijfels al een beetje toen hij de connectors had gezien. De connector die erop zaten, waren net als hieronder en ze maken dus op maar weinig plekken goed contact. Ook hadden we zelf tijdens het rijden al gemerkt dat er een stekker een keer losgekomen was. Als ik het nu achteraf bekijk, (want ik heb de oude stekkers hier nog) dan is ze connectie tussen de male en female echt enorm zwak. Een baby van 2 maanden kan deze gewoon los trekken van elkaar.

Oude connector type [Afbeelding]

Omdat we niet te lang wilde wachten op online bestellen van de juiste connectors (die Memphis keurig heeft aangegeven) hebben we Wetronic gebeld, met de vraag of zij deze connectors ook hadden, en dat hadden ze. Ze hebben toen direct aangegeven dat ze die erop konden zetten, en dat was erg fijn, want dit scheelde toch weer wat extra op en neer rijden. We hebben dit aanbod dus maar gelijk gepakt.

Echter bij aankomst, bleek dat ze toch geen 5mm connectors meer hadden, of in ieder geval niet konden vinden. Ze hadden daarvan wel 8mm, en dus gewoon maar die erop gezet. Beetje overkill, maar het zit wel als een huis en we weten in ieder geval dat dit dan niet meer het probleem kon zijn. Het zijn dit soort bullet connectors https://wetronic.nl/6-5mm-gold-connector-female-10pcs-kst-2013_en?search=bullet maar dan dus in 8mm

Hoe is de eerste sessie verlopen?
Gisteren zijn we even flinks wezen bashen in zacht stofzand, en heb 2 accu's volledig leeggereden met het warme avondweer, en ik kon daarna gewoon de connectors vasthouden. die waren goed warm, maar alles behalve heet. Ik kan dus na die eerste sessie al bijna zeker zeggen dat de slechte (en misschien kleine) connectors het probleem hier waren. Het is in ieder geval iets wat ik voortaan bij andere auto's ook in de gaten ga houden, want als die heet aanvoelen, dan ga ik ook op die auto's gewoon grotere en betere bullet connectors plaatsen.

Dus ik heb je al vaker bedankt Memphis, maar nogmaals dank voor je tijd en hulp, en uiteraard ook voor de rest van de mensen. Het verbaast mij echt hoe behulpzaam en vriendelijk jullie zijn. En @Ruud ook jij bedankt voor het aanbod. Ik ga ook voor mij andere auto alles nalopen, en mocht ik ze toch nog nodig hebben, dan neem ik ze graag van je over :)
Dit verklaart een hoop. Deze specifieke connectoren zijn inderdaad niet zo goed. Ze verliezen sowieso snel hun klemkracht als je ze vaker losmaakt. Gelukkig is het nu goed opgelost en mooi dat je ook echt het verschil kunt voelen. Dan is het probleem zeker opgelost. :)

Voor de volledigheid, 4mm connectors zouden gewoon goed moeten zijn maar dan wel een fatsoenlijke variant. Met deze uitvoering heb ik een stuk betere ervaring. Voor de slimmeriken, het gaat om de klemvorm. Niet om hoe de draad gesoldeerd kan worden ;). Want deze zijn voor een accu-aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://images.amainhobbies.com/cdn-cgi/image/f=auto,width=475/images/large/tqw/tqw2501.jpg

En nu, bashen!

• memphis

memphis

Topicstarter
Yep, er bestaan nog servicegerichte winkels.

De gebruikte connectoren hebben duidelijk door de meerdere smallere veercontactjes een minder raakoppervlakte en zijn uit zichzelf ook minder krachtig. Een 2e probleem met deze is dat die 2-delig is, het deel met de veercontactjes zit om een pen gebogen en geklemd. Nu ik er zo over nadenk heb ik ook bananenstekkers met deze constructie en die zijn maar tot 10A gespecificeerd. OK, het 1 is de ander niet maar toch. Onder de racers worden alleen nog maar pluggen zoals op de foto hierboven gebruikt. Ik had zelf ook een zak van 20 van Amazon gekocht maar toen ik ze opzocht zag ik dat zie niet helemaal geschikt waren om de draad in de lengterichting erop te solderen.

Wat ik dan niet begrijp is dat Arrma niet een soort van terugroepactie kent of de winkeliers wat mogelijkheden geeft om de voorraden aan te passen maar laten dit probleem gewoon naar de consument doorsluizen. Niets ten nadele van Arrma omdat ze ook maar opgeslokt zijn in de overname woede van Horizon Hobby maar ook Horizon Hobby had hier al veel eerder op in moeten gaan.

Maar ja, opgelost en nu veel plezier maken en verslaafd raken :henk

• memphis

memphis

Topicstarter
Dit weekend is er weer een ENS race, de 3e van 4. Deze is in Oostenrijk in het plaatsje Aigen. Mijn rijder Jesse Keller heeft zich net 19e overall gekwalificeerd, op een kwalificatie dat 4 minuten duurt zat hij maar 5 seconden achter de pole, over close racing gesproken.

Een andere Nederlander John Ermen is naast racer nu ook reporter bij deze organisatie en maakt graag bij iedere race even een onboard filmpje:

• Wachten...
memphis schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:10:
Dit weekend is er weer een ENS race, de 3e van 4. Deze is in Oostenrijk in het plaatsje Aigen. Mijn rijder Jesse Keller heeft zich net 19e overall gekwalificeerd, op een kwalificatie dat 4 minuten duurt zat hij maar 5 seconden achter de pole, over close racing gesproken.

Een andere Nederlander John Ermen is naast racer nu ook reporter bij deze organisatie en maakt graag bij iedere race even een onboard filmpje:

[YouTube: ONBOARD with John Ermen | ENS Round 3 Aigen-Schlägl 2026 🔥🏁]
Niet normaal hoe hard dat gaat. Ik vind het altijd bijzonder dat ze dat met die snelheid op de baan kunnen houden

• Wachten...
Ik had trouwens nog een vraag over het instellen van de transmitters.

Ik heb een wat betere transmitter gekocht de Spektrum DX Rugged+, want die kon ik voor een leuke prijs overnemen van iemand, maar zijn er bepaalde instellingen waar jullie altijd mee spelen en die echt handig zijn?

Ik heb al een beetje lopen spelen met de expo instellingen, omdat ik de vorteks iets te veel vind zoeken met het vol gas wegtrekken en ook wat onrustig is met het sturen dan. Maar ik kom nog niet heel lekker tot de juiste settings. Ook zou ik wel willen dat het remmen of achteruit rijden iets meer gecontroleerd zou kunnen, maar geen idee of dit soort zaken ook echt in te stellen zijn met de spektrum 2 in 1 reciever (de transmitter heeft al de opties wel)

Dus enige tips in wat jullie altijd doen en nalopen?

• Ruud
Expo op het stuur ligt een beetje aan het type auto. Op een TT02 heb ik nul expo. Op een auto die directer reageert op input heb ik 20% expo om m iets minder direct te maken rond de middenstand. Allebei onroad auto's op het circuit met dezelfde servo.

Hoe zich dat laat vertalen naar offroad weet ik niet. 🙄 @sky- heeft hier vast wel ervaring mee!

Voor het gedrag op het gas zou ik kijken wat je in de ESC in kunt stellen. (punch, brake en reverse power) Of je zou een throttle curve/mixer moeten maken die max 50% reverse toestaat maar wel de volledige slag gebruikt. Geen idee hoe dat kan op zo'n Spektrum.

Welke ESC heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Ruud op 15-08-2026 17:02 ]

• Wachten...
Ruud schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:01:
Expo op het stuur ligt een beetje aan het type auto. Op een TT02 heb ik nul expo. Op een auto die directer reageert op input heb ik 20% expo om m iets minder direct te maken rond de middenstand. Allebei onroad auto's op het circuit met dezelfde servo.

Hoe zich dat laat vertalen naar offroad weet ik niet. 🙄 @sky- heeft hier vast wel ervaring mee!

Voor het gedrag op het gas zou ik kijken wat je in de ESC in kunt stellen. (punch, brake en reverse power) Of je zou een throttle curve/mixer moeten maken die max 50% reverse toestaat maar wel de volledige slag gebruikt. Geen idee hoe dat kan op zo'n Spektrum.

Welke ESC heb je?
Ja ik heb met de expo al een beetje gespeeld, en veel meer dan 20 wil je ook niet, want dan stuurt hij daarna ineens heel veel, maar ondanks dat is het nog vrij onbeheersbaar rijden.

Ik heb de 2 in 1 ESC van spektrum die in de 223s varianten zit, dus dat is al niet ideaal. Achteraf gezien had ik net een stapje hoger moet gaan, zodat er gewoon een losse receiver en ESC in zat.

Al kan ik later eventueel nog een keer over naar een hobbywing Combo setje. Maar ik weet dus niet echt wat voor type ESC dat dan is

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je zeker weet dat je stuurservo een digitale is kan je de framerate (als je die instelling hebt) op 5.5msec zetten. Ik lees net dat je dan moet binden in DSMR 5.5 mode. Dan kan je alleen 2 kanalen gebruiken (meer gebruik je toch niet) maar dan heb je een 3x snellere response op je servo en gas. Zegt je misschien niets maar als je meer gevoel in het gedrag van de auto opbouwt zal je zien dat de 5.5 msec een directer gevoel geeft. Ik ben ooit van standaard 20msec naar 5.5msec, dan naar 3msec en nu naar 1msec gegaan en heb alle stappen naar wat snellers gemerkt.

Met mijn eerste uitgebreide zender -de futaba FieldForce 3- ben ik ook van alles gaan proberen met logaritmisch (expo) stuur en gas en uiteindelijk kwam ik weer terug op alles neutraal omdat dat mij het beste lineaire gevoel gaf. Maar iedereen is anders dus moet je er ook mee spelen. Nu met mijn Futaba T7XC met de SR mode heb ik wat mogelijkheden om ook wat functies in de SR servo's aan te passen. Hoewel veel mensen kiezen voor iets tragere settingen heb ik alles op maximale snelheid staan.

Dus ja, omdat het iets persoonlijks is gewoon er mee spelen en aanvoelen.

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers, dit is dezelfde circuit als van dat onboard filmpje, dit zijn de snelste 10 van dit evenement.

• Ruud
Raad het plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtfFrr1uaez-PetxtJhwWMznhzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiGy6psGDeXCth1UEAuVk9GP.jpg?f=fotoalbum_large

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Is dat die Tamiya 50 anniversary Porsche?

• Ruud
MarkyB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:07:
[...]

Is dat die Tamiya 50 anniversary Porsche?
Te makkelijk blijkbaar. 😁 Leuk om te bouwen. Weinig tot geen speling! Draagarmen lopen heel erg soepel zo uit de doos.

Maakt mijn trek in een TA08 alleen maar groter. Deze Porsche wordt een shelve queen.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Itp3zDBGbbS51r54gfM_DjH7nlk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/l6uvP7LpwBGuKspmihYzFSe8.jpg?f=user_largeIk zag het meteen maar je foto bevestigde het wel.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HF3UZkrSFb_JpKBhqnaV8-IHgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujNlfSPOERxwCFhlgmghSwXU.jpg?f=fotoalbum_largeDe TA08Pro is een R geworden (op de aandrijfassen en bodemplaat na)

• Ruud
MarkyB schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 20:21:
[Afbeelding]De TA08Pro is een R geworden (op de aandrijfassen en bodemplaat na)
En je bent op ERCE geweest?

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:14
Normaal lees en kijk ik met veel bewondering dit topic, maar na de 'raad het chassis post' zou ik ook graag gebruik willen maken van jullie hulp.

Afgelopen weekend wat spullen van zolder gehaald, waaronder m'n oude Slash 4x4 Ultimate, maar ook wat leuk ouder spul:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TwIRk7uVuhnYKVPaLBGfifbuaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8d8pNTIa9TVppBscpwgZvj1K.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste is een Tamiya Bear Hawk, flink afgetrapt door m'n vader destijds, deze ga ik weer rijdend maken. Ik vraag me vooral af wat voor merk/ type de onderste buggy is, kunnen jullie me daarbij helpen? Waarschijnlijk iets uit de jaren '90, inmiddels heeeel veel buggy's van Tamiya uit die tijd gezien, behalve deze.

Nog een extra foto van de onderkant:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Zomr7UHYS6KWSEJAGrmTSGBFnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ub73MOwb6VeUBUwHle6tCm9U.jpg?f=fotoalbum_large

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:31

Angeloonie

Cheeseburger Addict

@3L3ktr1k Als ik google search doe op de foto van de onderkant kom ik op een Marui Hunter uit. Hier bijv. een pagina waar je deze onderkant ook terugziet: https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/41728923? en https://www.rc10talk.com/viewtopic.php?t=46240

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Ruud
Tis in ieder geval geen Tamiya uit die tijd, er worden geen JIS-schroeven gebruikt :)

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:14
Angeloonie schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 12:50:
@3L3ktr1k Als ik google search doe op de foto van de onderkant kom ik op een Marui Hunter uit. Hier bijv. een pagina waar je deze onderkant ook terugziet: https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/41728923? en https://www.rc10talk.com/viewtopic.php?t=46240
Top! Dat is hem inderdaad, nu eens kijken wat ermee te doen. In ieder geval bedankt!
Ruud schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 13:31:
Tis in ieder geval geen Tamiya uit die tijd, er worden geen JIS-schroeven gebruikt :)
Shit, voor niks alle Tamiya buggy modellen uit de 90's bekeken... Erg scherp dat het idd geen JIS is :).

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers misschien een leuk moment met de kids

https://hfccracing.nl/jeugdlessen

• memphis

memphis

Topicstarter
JBL-freak schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 21:37:
Ik ben me aan het orienteren op een mooie RC auto en ben al sinds 1979 zwaar verliefd op de Sand Scorcher van Tamiya. Ondertussen heeft Tamiya ook de Blitzer Beetle uitgebracht en die kost slechts de helft... Ik weet het, de Sand Scorcher heeft een metalen chassis en ophanging en zo, en dat maakt m leuk/lastig om te besturen.
De Blitzer Beetle schijnt wat meer vergevingsgezind te zijn...

Iemand hier die wat kan adviseren? Of een andere Baja van een ander merk in ongeveer deze prijsklasse (max rond de 300).
Wil graag lekker kunnen raggen in zand/klei en ook het vooruitzicht van het tunen en upgraden vind ik interessant.
Heb veel ervaring met modelbouw dus zelf bouwen is geen enkel probleem.
Tamiya komt met een nieuwe Beetle model:

https://tamiyablog.com/2026/08/new-tamiya-58757-volkswagen-dune-beetle-cross-bb-02/

• JBL-freak
  • Registratie: Juni 2024
  • Nu online
Leuk! Thanks voor de heads-up!

Dit kwam vandaag uit Duitsland …

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5M8_6GFzCM1UENQCInZrRYyfWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRbCgNmqCi1EjL6XJsWVtegY.jpg?f=fotoalbum_large

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wat een vet ding.
Ik heb nog een Traxxas Rustler liggen waar ik niks meer mee doe (incl. brushless upgrade), maar dat zijn 550 motoren. Zouden die ook passen? Anders is dat wel een mooi projectje

• Wachten...
Wat kunnen en zouden jullie nog aanraden wat betreft preventief Loctite plaatsen op boutjes?

Ik hoor en lees wat wisselende verhalen. Loctite is echter ook best wat troep en soms krijg je boutjes amper nog los.

Zouden jullie zeggen blijf ervan weg, en af en toe gewoon alles nalopen, of op bepaalde onderdelen wel gebruiken?

En dan zijn er ook nog diverse varianten merken. Zijn daar nog voorkeuren in? Ik ben zelf vanuit werk alleen bekend met Loctite

• sky-
  • Niet online

sky-

\leaving so.me

Ruud schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:01:
Ik rijd met ~20% expo, om dezelfde reden die jij aangeeft. De servo's zijn tegenwoordig zo snel (en icm veel grip), dat ik het fijn vind om het wat rustiger te hebben op het stuur. Maar zodra ik iets meer feeling nodig heb, haal ik de expo omlaag, maar dat komt eigenlijk nooit (meer) voor.

@Wachten... wat betreft loctite: ik gebruik het zo min mogelijk en alleen op essentiele plaatsen, zoals een motor mount e.d.

• memphis

memphis

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:40:
[...]

Wat een vet ding.
Ik heb nog een Traxxas Rustler liggen waar ik niks meer mee doe (incl. brushless upgrade), maar dat zijn 550 motoren. Zouden die ook passen? Anders is dat wel een mooi projectje
Een 550 motor is volgens mij iets langer met een dezelfde diameter. Dat zou moeten werken. En dan, voor max 20 euro haal je een betere 540 motor.

@Wachten...

Locktite op plastic is onnodig en als een schroef losjes gaat zitten wordt het tijd om het onderdeel te vervangen want locktite gaat dat niet oplossen. Schroeven in metalen delen die amper los hoeven moet je gewoon blauwe locktite gebruiken, Bison lockbond werkt prima. De blauwe is nog redelijk makkelijk los te krijgen. Gebruik nooit rood of groen!

Voor de montage van mijn brandstofmotoren gebruik ik geen locktite en dat blijft ook prima zitten

• Wachten...
Dank voor jullie reacties. Ik houdt dan maar alles gewoon goed bij, en zal dan voor de zekerheid een potje blauwe Loctite halen, just ik case.

Overigens kan ik jullie vermelden dat nu na weer iets van 10x te hebben gereden, het probleem met de gesmolten soldeer van de connectors, volledig weg is.

Verder had ik nog wel een ander probleempje/vraag. Ik heb hier een gens ace Gtec accu 5000Mah lipo accu en ik laadt deze via een Gens Ace imars D1000, maar 1 van die batterijen blijft in idle staan. Normaal hoort hij via de "smart functies" automatisch te beginnen met laden, maar aangezien hij dit niet doet, maak ik me een beetje zorgen of alles nog wel goed is/gaat. Want waarom gaat hij in Idle, en kan ik hem gewoon veilig handmatig starten? Hier zie je wat info van de accu, als ik hem inplug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8pjuNcqZEWgjzA8nIbqYkxPnNTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09agagRjFsHVg2Ei1DwUCWpS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccdqxy3BbuEEOf-l_E1hL6AQ7M0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5AIFzf9Tss19Xhfl1wnpITw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VT1FJxGjE94Ard_-RHt2si69tFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h95zNHzoAUApQ2ioX7sUQHee.jpg?f=fotoalbum_large

• sky-
  • Niet online

sky-

\leaving so.me

Dien je niet op start te drukken? Ik ken de lader niet, maar automatisch starten met laden heb ik in de praktijk nog nooit gezien.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sky- schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:01:
Dien je niet op start te drukken? Ik ken de lader niet, maar automatisch starten met laden heb ik in de praktijk nog nooit gezien.
Ik heb de D300 en als je de accu aansluit start hij een kleine countdown en laadt hij de accu automatisch op 1c.

• memphis

memphis

Topicstarter
De 3 celspanningen zijn op niveau dus het wordt gezien. Hetzelfde probleem ook op de 2e poort?

Maar zoals sky het zegt, is het normaal dat je handmatig moet starten, als je lader dat automatisch zou kunnen denk ik een instellinkje dat uit staat? O ja, je had G-tech accu's. Misschien is dan de extra pin die deze communicatie verzorgd vuil?

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik ben bezig met alle setup tools voor mijn fronti. Had een goedkoop A4 opbergbakje gevonden en daar een stukje gereedschap foam inlay in gelegd. Leuk spul, het zijn een aantal lagen op elkaar gelijmd en als je tot een bepaalde laag met een scherp mesje de vorm snijdt kan je het laagje eraf plukken.
Setup wielen, caster/camber/toe meetset, droop en ride height meter in 1, 10mm chassis blokken van simpel aluminium profiel, ruimte voor een tweakbar die gemaakt gaat worden met een laserpointer uitlijning en dan moet er nog een vakje voor een digitale caster meter komen en nog wat vakjes voor wat tools zoals een Tamiya sleuteltje en een turnbuckle sleutel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wi26R3ZxzQMdwxjBGNAFzNWoVXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jzdotYJdPnWy6GgylVJBvl89.jpg?f=fotoalbum_large

Tevens bezig met een setup board. Je kunt er 1 van een RC merk kopen of zelf een meubelplank of een stuk Trespa op maat kopen of zagen (meeste bouwmarkten kennen wel afvalbrokken) maar tegenwoordig wordt ook glazen platen gebruikt. Deze zijn mooi recht en zien er luxe uit. Dat bracht mij het idee van een spiegel. Bij de Gamma een spegel van 25x35cm kost een tientje en ik heb ee plaat Trespa van 30x40cm klaar liggen. Nu eerst even kijken of ik iemend met een grote frees kan vinden, anders zou ik zelf op mijn kleinere frees moeten vogelen om een verdieping in die plank te maken waar de spiegel mooi in valt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGn8TeZD5rlXEFkS68-6uyBUD0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCgBvaFsXSzUAvzNtNIqn9aj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YIhevDM1YI89UOKceV2kWo7ILU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmOPvnzYn1qrgJhNfNTfodu2.jpg?f=fotoalbum_large

Het houd je bezig.....

En jawel, komende zaterdag zijn er 3 inschrijvingen voor de Fronti, ik hoop dat er nog wat bij komt maar met 3 gaat de race door mits het droog is.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

memphis schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 11:11:
[...]

Een 550 motor is volgens mij iets langer met een dezelfde diameter. Dat zou moeten werken. En dan, voor max 20 euro haal je een betere 540 motor.

@Wachten...

Locktite op plastic is onnodig en als een schroef losjes gaat zitten wordt het tijd om het onderdeel te vervangen want locktite gaat dat niet oplossen. Schroeven in metalen delen die amper los hoeven moet je gewoon blauwe locktite gebruiken, Bison lockbond werkt prima. De blauwe is nog redelijk makkelijk los te krijgen. Gebruik nooit rood of groen!

Voor de montage van mijn brandstofmotoren gebruik ik geen locktite en dat blijft ook prima zitten
Ik wacht ff af al die te koop is, ik vind het echt een vet ding. Evt. meteen brushless er in (alhoewel ik dat denk ik behoorlijk overkill is aangezien de Rustler al moeite had om bestuurbaar te blijven en met de voorwielen op de grond te blijven :P)

• memphis

memphis

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:48:
[...]

Ik wacht ff af al die te koop is, ik vind het echt een vet ding. Evt. meteen brushless er in (alhoewel ik dat denk ik behoorlijk overkill is aangezien de Rustler al moeite had om bestuurbaar te blijven en met de voorwielen op de grond te blijven :P)
Er zijn ook tammere brushless motoren te vinden, je zou iets in de buurt van 2500kv moeten hebben om iets vergelijkbaars met een 540 silvercan te hebben, 3000kv motoren/setjes zijn makkelijk te vinden. Maar meestal zit er wel een 540 silvercan in een Tamiya kit.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Ruud schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 06:39:
[...]

En je bent op ERCE geweest?
Vandaag heb ik 135 rondjes op ERCE gereden, dat smaakte wel naar meer kan ik zeggen :9

• Ruud
MarkyB schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:42:
[...]

Vandaag heb ik 135 rondjes op ERCE gereden, dat smaakte wel naar meer kan ik zeggen :9
Leuk! Hele technische baan.

• memphis

memphis

Topicstarter
Gister hadden we laatste clubrace op de MACH. Eindelijk weer genoeg man (4) om het voor de fronti klasse door te laten gaan. Na de 1e kwalificatieronde kregen we een bui en hebben we die gebruikt voor een dinner pauze. Na 2 kwalificaties had ik een 3e tijd en zou dus in de 3 finales vanaf de 3e plek starten. En eerlijk, met maar 2 sec op de 7 minuten achter de nr2 scheelde het niet veel.
De nr1 rijder was vorig jaar Europees kampioen en is dus een klasse apart door met gemak tot een seconde sneller per ronde te rijden.

Ter info, in de fronti klasse rijdt iedereen met dezelfde spec regelaar met een toerenbegrenzer op 17.500 toeren, met een dezelfde motor met een vaste timing, een vaste tandwielverhouding en dezelfde banden. Het komt dus echt aan op de rijkunsten en afstelkunsten van de rijder en ook een klein beetje de kwaliteit van de accu's.

In de 1e finale werd ik 2e omdat mijn directe concurrent op startplek 2een foutje maakte en daarmee veel tijd verloor. In de 2e finale kwamen de nr1 en nr 2 met elkaar in aanraking waardoor ik de leiding kon nemen. De nr1 had geen snelheid en bleek dat zijn sensorkabel los was. Mijn accu was best goed want ik kon wegrijden bij mijn concurrent die later meer snelheid vond en langzaam dichterbij kwam, met 0.45 sec verschil wist ik de race te winnen. De 3e finale maakte ik een foutje en kon dat niet goed maken en werd 4e. Doet er niet toe2 finales tellen en werd ik 2e overall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V9wigv3NLqbT8w4fX5RhoWreao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EY2lxNZEtijfQYayOtPh9HRa.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nog even snel de finale die ik won van de webcam getrokken want iedere dach wordt er een nieuwe stream aangemaakt.

• memphis

memphis

Topicstarter
Afgelopen weekend was er de NK 1:8 op de MACH, voor mij ook weer lekker dichtbij en hoewel ik geen NK licentie heb maar wel lid ben van een bij de NOMAC aangesloten vereniging mag ik 2 NK wedstrijden mee rijden. Helaas was het nat....
Zaterdag even aan de auto gesleuteld, andere tandwielen erop en een andere motor. Daarna even 2 tankjes gereden op mijn eigen oude banden. Auto en motor liepen goed dus niets meer aan doen. Die avond bleek op Myrcm (tijdwaarneming) dat ze de training computer hadden aangezet dat de 3 snelste opeenvolgende rondes meet. Ik bleek in mijn klasse de snelste te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gw8bZVQrwpgHq9-ZVoiHjL-hfIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XMDV76IvfUY4MvkOtoy4Mt2.jpg?f=fotoalbum_large

En heel eerlijk, de oude bandjes waren niet optimaal meer en weet ook dat de handout banden op de zondag vers zijn en een betere grip geven. Dus dit was niet slecht.

Zondag was het nat. We besloten de 1e heat te rijden want er viel geen regen en er waren geen plassen op de baan wat dan nog een ideale situatie is om fatsoenlijk rondjes te rijden. In een koffer die amper open gaat heb ik al mijn speciale banden en dus ook de zgn full wet regenbanden. Zo zag mijn kwalificatie eruit waarmee ik uiteindelijk een 2e tijd had. Met 1 foutje minder had ik pole want het scheelde op de 4 minuten maar 3 seconden.
Helaas in de finale hadden we een opdrogende baan wat dan tricky kan worden als de voorbanden het droge raken en de achterbanden nog op nat zitten. Zo maakte ik een spin een plas in. Snel motor starten, al het water even eruit laten spugen en de motor op temp brengen om weer door te gaan. 10 ronden later kreeg ik storing, bleek toch een paar druppels water bij de ontvanger gekomen te zijn dus stoppen.... Uiteindelijk 7e geworden.

O ja, mijn broer vond het nodig om mijn pitfoto op Facebook met een AI aan te passen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vqki9w8WsFHEXaH1BFgsp_wQgMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTwPK2oG22zAxVbUi08I1deH.jpg?f=fotoalbum_large

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Help... Ik zit me, na het kopen van een 30 euro speelgoedwagentje, eens te verdiepen in een grotere en betere.

Dan kom je al snel de mjx 16218 tegen.

En meteen een probleem. Ik zie op hun eigen website deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.mjxrc.net/upload/16218/16218_M_02.jpg

Ik zie op die batterij li-ion staan, en 15C. Dus dat lijkt me een li-ion batterij.

Maar als ik dan op https://wetronic.nl/mjx-1...nl?sort=p.price&order=ASC kijk om hem aan te schaffen, dan hebben ze het daar over een lipo accu.

Wat zit er nu in die wagen?? 🤯

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:56

sjirafje

No inspirational quotes here

Misschien eens vragen bij de winkel?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:45

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik dacht dat Li-ion een soort Lipo is. 15C is overigens wel heel erg karig.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• memphis

memphis

Topicstarter
2000mAh met 15C staat voor 30A en dat kan wel kloppen, veel zgn high current 18650 cellen zijn met 30A continu (!!!!) specs en zelfs meer te vinden. En voor een 1:16/1:18 auto'tje kan dat prima. De C-waarde bij LiPo's zijn veelal niet meer dan een burst waarde en ligt de continu waarde veel lager.

Maar LiPo en Li-Ion werken hetzelfde, LiPo kan alleen wat makkelijker meer leveren maar blijken in de praktijk ook minder stabiel en gevoeliger als je ze onjuist gebruikt.

• 42erik
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 11:13:
2000mAh met 15C staat voor 30A en dat kan wel kloppen, veel zgn high current 18650 cellen zijn met 30A continu (!!!!) specs en zelfs meer te vinden. En voor een 1:16/1:18 auto'tje kan dat prima. De C-waarde bij LiPo's zijn veelal niet meer dan een burst waarde en ligt de continu waarde veel lager.
Ja, gezien het doel (de lokale kleine), is een grote burst ook helemaal niet nodig hier.
Maar LiPo en Li-Ion werken hetzelfde, LiPo kan alleen wat makkelijker meer leveren maar blijken in de praktijk ook minder stabiel en gevoeliger als je ze onjuist gebruikt.
En die minder stabielheid en waarschuwingen over brandgevaar en gedoe met oplaadzakjes zijn de reden dat ik bewust geen lipo wil

• memphis

memphis

Topicstarter
42erik schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 14:52:

En die minder stabielheid en waarschuwingen over brandgevaar en gedoe met oplaadzakjes zijn de reden dat ik bewust geen lipo wil
Mwah, inweze zijn het maar kleine dingen zoals als je de accu een langere tijd niet gebruikt deze in "storage" wegleggen en voor de veiligheid laden en bewaren in een zak. En dan zoiets als die extreem bol staat deze buiten in een bloempot met een weerstand of lamp leeg trekken en dan wegbrengen. Overigens met vapers zijn er ook genoeg accu-ploffingen met Li-Ion bekend, meestal komt het dat mensen te goedkope accu's kopen met een te lage spec dat de hoge stroom van de interne gloeier kwetsbaar voor de accu is.

• 42erik
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 16:33:
[...]

Mwah, inweze zijn het maar kleine dingen zoals als je de accu een langere tijd niet gebruikt deze in "storage" wegleggen en voor de veiligheid laden en bewaren in een zak. En dan zoiets als die extreem bol staat deze buiten in een bloempot met een weerstand of lamp leeg trekken en dan wegbrengen. Overigens met vapers zijn er ook genoeg accu-ploffingen met Li-Ion bekend, meestal komt het dat mensen te goedkope accu's kopen met een te lage spec dat de hoge stroom van de interne gloeier kwetsbaar voor de accu is.
Oh, ik weet dat het meevalt, maar ik wil het juist ook door de kleine maten doen. Dus dan is li-ion wat handiger en veiliger. Zeker omdat ik lipo niet nodig heb, op li-ion gaat ie hard zat. Als ze ouder is kunnen we dan nog overstappen op lipo, maar dat zien we dan wel weer

Snap alleen nog steeds niet wat die zak precies doet, technisch gezien. Die zal geen explosie/brand omsluiten lijkt me...

Dank voor het meedenken!

[ Voor 6% gewijzigd door 42erik op 01-09-2026 18:01 ]

• memphis

memphis

Topicstarter
De zak is van een brandwerend materiaal. Het zal de grote steekvlam zeker tegenhouden waardoor omliggende brandbare producten buiten schot blijven en het zal even duren voordat de brand er doorheen komt, meestal is de accu al uitgebrand. De schade zal dan met een grote kans beperkt worden tot alleen een donkere brandplek op je bureau.

En als je over het internet gaat kijken zal je genoeg reacties vinden dat een zak onzin is en dus niet nodig is omdat er bij hun nog nooit een accu in brand is gevlogen. Daar gaat het niet om en waarschijnlijk zal jij ook geen probleem ondervinden. Je moet alleen die ene keer dat het wel bij je kan gebeuren voor zijn want de schade kan groot zijn.

Zie bv hier tijdens een race https://www.facebook.com/FenixRacingOriginal/videos/1481494465845560

En: https://www.facebook.com/epicflightfilms/videos/10156406358119861

[ Voor 18% gewijzigd door memphis op 01-09-2026 18:23 ]

• 42erik
  • Niet online
memphis schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 18:16:
De zak is van een brandwerend materiaal. Het zal de grote steekvlam zeker tegenhouden waardoor omliggende brandbare producten buiten schot blijven en het zal even duren voordat de brand er doorheen komt, meestal is de accu al uitgebrand. De schade zal dan met een grote kans beperkt worden tot alleen een donkere brandplek op je bureau.

En als je over het internet gaat kijken zal je genoeg reacties vinden dat een zak onzin is en dus niet nodig is omdat er bij hun nog nooit een accu in brand is gevlogen. Daar gaat het niet om en waarschijnlijk zal jij ook geen probleem ondervinden. Je moet alleen die ene keer dat het wel bij je kan gebeuren voor zijn want de schade kan groot zijn.

Zie bv hier tijdens een race https://www.facebook.com/FenixRacingOriginal/videos/1481494465845560

En: https://www.facebook.com/epicflightfilms/videos/10156406358119861
Aha, op die manier! Thanks!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb inmiddels zo veel lipo's dat ik ze bewaar in een munitiekistje, daar past ook nog precies mijn lader in.

• JBL-freak
  • Nu online
De bouw is begonnen. Tamiya was altijd al een favoriet van mij toen ik nog plastic kitjes bouwde. Het paste altijd perfect met veel detail. Deze kit is helemaal een feest met alle metalen onderdelen die de geest van het origineel, de Kever, bevatten. De liefde voor techniek druipt er van af en de mogelijkheden om 'm in de toekomst nog verder aan te passen, zijn bijna eindeloos.

De bedoeling is om de auto regelmatig te gaan gebruiken. Ik ben nogal een pietje precies als het om spuitwerk gaat, maar deze Kever zou zo maar eens een onbedoelde koprol kunnen maken. Het idee is om 'm gelijk te weatheren, wat mattig maken, verweerde verf, wellicht een of meedere plaatdelen in een afwijkende kleur (zogenaamd vervangend plaatwerk na schade). Ik kan me er helemaal op uitleven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJb1Xz455IaOGSa3vV2bb9HHch4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xHOpqWvhgg1tcr6huLRhXypa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ae3ZyuVPvkaSGw7Z5Q3mluz5Fj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zljtZW9hdPyN62bCdfpGOVXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5936niTq-ltGWEAlxWp4r2d5o-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSiQUeFSMlB9v1lUz12Cx58W.jpg?f=fotoalbum_large

• JBL-freak
  • Nu online
-tom-562 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 09:30:
Ik heb inmiddels zo veel lipo's dat ik ze bewaar in een munitiekistje, daar past ook nog precies mijn lader in.
Dat is echt een heel goed idee!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik heb een aantal LiPo zakken waarin ik ze bewaar, niet van die gewone zakken. Ik heb er zelfs ook 1 met een ingebouwde verwarmer. Warme LiPo's presteren net even iets beter hoewel het warmen niet is toegestaan tijdens de races maar is wel handig bij koud weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2oxfbT6FTzIAZZLR9aRrwj6-sg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/St78BHjL64Av7KaYQ0LQbRi1.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 52 53 Laatste