Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-05 16:36
memphis schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:09:
Je hebt zo'n kabel nodig of alleen zo'n stekker en een 12v voeding dat minimaal 80w kan leveren.

http://www.ftec-shop.nl/s...il.htm&-RecID=35836&-find

(XT60 laadkabel)
Ja die heb ik al, alleen moeten die verbonden worden met het stopcontact. Dus ik had deze oplossing:

https://www.kiwi-electron...-Watt-100-240-AC-EU-kabel

En deze

https://www.kiwi-electron...aar-krokodillenklemmetjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:42

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Kan toch, ik zou alleen niet de krokodillenklemmen gebruiken, koop dan een losse XT60 connector, knip de klemmen er vanaf en soldeer direct de XT60 connector eraan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Okay ik ben de accu aan het opladen. Stopt de Accucell 6 vanzelf als hij vol is? Of moet ik erbij blijven?

Een LIPO 3300MAH 25C 7.4V zou toch moeten laden tot 7.4V op elke cell dus 14,8V totaal?

[ Voor 30% gewijzigd door FitzChevalric. op 28-06-2019 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:27

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FitzChevalric. schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 14:59:
Okay ik ben de accu aan het opladen. Stopt de Accucell 6 vanzelf als hij vol is? Of moet ik erbij blijven?

Een LIPO 3300MAH 25C 7.4V zou toch moeten laden tot 7.4V op elke cell dus 14,8V totaal?
|:(

Er is genoeg info te vinden, ik zou zeggen verdiep je er eens in. Je enthousiasme is top, maar nu nog je inzet...

Sorry beetje zuur misschien...

LiPo is vol opgeladen 4,2V per cel, dus voor 2S is dat 8,4V. Nominaal is het 3,7V per cel vandaar de aanduiding 7,4V voor 2S, 11,1V voor 3S etc.
Een LiPo cel moet je eigenlijk niet onder de 3,2V laten komen, dan kan de cel beschadigd raken. Vandaar dat een goede LiPo-geschikte ESC een cut-off heeft. Heb je dat niet, is een LiPo-alarm handig.

Je lader stopt automatisch als de accu vol is, MITS je hem goed hebt ingesteld. Dus niet dat hij een 2S door probeert te laden tot 12,6V want dan kon het wel eens heel heet gaan worden in huis.

Kies wel voor balanced charge, anders heb je kans dat 1 cel 4,1V heeft en de ander 4,3V en dat is niet de bedoeling (kan de accu van stuk gaan). Bij balanced charge houdt de lader beide cellen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Icephase schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:17:
[...]

|:(

Er is genoeg info te vinden, ik zou zeggen verdiep je er eens in. Je enthousiasme is top, maar nu nog je inzet...

Sorry beetje zuur misschien...

LiPo is vol opgeladen 4,2V per cel, dus voor 2S is dat 8,4V. Nominaal is het 3,7V per cel vandaar de aanduiding 7,4V voor 2S, 11,1V voor 3S etc.
Een LiPo cel moet je eigenlijk niet onder de 3,2V laten komen, dan kan de cel beschadigd raken. Vandaar dat een goede LiPo-geschikte ESC een cut-off heeft. Heb je dat niet, is een LiPo-alarm handig.

Je lader stopt automatisch als de accu vol is, MITS je hem goed hebt ingesteld. Dus niet dat hij een 2S door probeert te laden tot 12,6V want dan kon het wel eens heel heet gaan worden in huis.

Kies wel voor balanced charge, anders heb je kans dat 1 cel 8,3V heeft en de ander 8,5V en dat is niet de bedoeling (kan de accu van stuk gaan). Bij balanced charge houdt de lader beide cellen gelijk.
Ik ben een verpleegkundige en heb geen technische opleiding....maar bedankt voor deze duidelijke info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

FitzChevalric. schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:35:
[...]

Ik ben een verpleegkundige en heb geen technische opleiding....maar bedankt voor deze duidelijke info.
Ik heb ook geen technische opleiding maar wil wel graag vooraf weten waar ik mee bezig ben voordat ik ergens mee ga rommelen. En zeker bij LiPo's is een goede voorbereiding wel handig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Icephase schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:38:
[...]

Ik heb ook geen technische opleiding maar wil wel graag vooraf weten waar ik mee bezig ben voordat ik ergens mee ga rommelen. En zeker bij LiPo's is een goede voorbereiding wel handig...
Learning on the job _O- _O- (maar ik had al diverse filmpjes al bekeken over instellingen ed...maar al die filmpjes vergeten te vertellen hoe het opladen eindigt en wanneer vol is.)

[ Voor 18% gewijzigd door FitzChevalric. op 28-06-2019 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ja snap ik maar juist dat is bij LiPo's eigenlijk niet aan te raden. Als het misgaat, gaat het ook geweldig mis namelijk... Je weet dat je ze niet IN huis op zou moeten laden? En dat ze in brandvertragende 'tasjes' moeten? En dat je ze niet vol opgeladen moet bewaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Icephase schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 15:42:
[...]

Ja snap ik maar juist dat is bij LiPo's eigenlijk niet aan te raden. Als het misgaat, gaat het ook geweldig mis namelijk... Je weet dat je ze niet IN huis op zou moeten laden? En dat ze in brandvertragende 'tasjes' moeten? En dat je ze niet vol opgeladen moet bewaren?
Tasje wist ik al, in huis opladen niet (alle filmpjes staan ze in huis), Niet vol opgeladen, toptip..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Niet vol maar ook niet leeg. Ergens half!

Een beetje lader kent tegenwoordig ook een storage laadprogramma, als je dat gebruikt kan je daarna de accu voor een lange tijd wegleggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitzChevalric.
Het is helemaal gelukt, tnx jongens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Via mp een Tamiya TRF801Xt met electric conversion kit op de kop weten te tikken. Alleen zonder ESC en motor. Jullie voelen hem al: hebben jullie tips? Via banggood.com zie ik setjes van 2100kv en 120A voor rond de 70 euro. Via YouTube weet ik dat de Hobbywing EZRUN Max8 combo wel een goede set is, maar ga ik het verschil echt merken op 4S want die set is wel een stuk duurder? En wat is beter, 2x 2s lipo in serie of 1x een 4s lipo accu? Mag ik de C-ratings bij een serieschakeling bij elkaar optellen voor de maximum te leveren stroom of werkt dat niet zo (volgens mij niet namelijk)?

Mijn servo levert ong. 9kg torque op 6V, zou dat voldoende zijn? En ik gebruik nu overal XT60-stekkers, moet ik overstappen naar XT90 voor deze auto of is XT60 voldoende (ik weet dat het op papier niet zo is, maar ik heb nooit problemen bij mijn 1/10 buggy met een 10.5t brushless)?

En waarom zou een 1/10 brushless motor + esc niet werken op een 1/8 voertuig? Zóveel meer torque vraagt zoiets toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Sensored tov sensorless ga je zeker merken. De verschillen tussen de goedkope sensorless systemen is eerder kwaliteit maar ook de doseerbaarheid. Op mijn club rijdt er 1 met een 1:8 onroad op 6S met een goedkope set en het gaat wel als de brandweer.

2x 2S of 1x 4S zal amper merkbaar zijn, er is wel een grotere keuze en ontwikkeling in de 2S accu's waardoor je daarmee misschien een iets betere rijtijd en prestaties kan krijgen.
Lader technisch kan 2x 2S ook beter zijn, een goedkope 2 poorts lader zal 2x 2S gescheiden van elkaar sneller laden dan op 1 poort. Veel laders hebben een beperkt laadvermogen wat bij 16.8v vaak de maximale laadstroom doet dalen. Op 2S haal je dan wel de maximale laadstroom.
Voorbeeld: een 50W lader zoals vele B6 varianden kan 5A laden op 8.4v maar 3A op 16.8v.

Servo zal wel werken maar kan wat zwakjes zijn, zolang die het doet geen reden om direct te vervangen, als je rijdt stuurt die toch makkelijker dan dat die stil staat....

XT60 moet voldoende zijn, is veel gebruikt.

Veel 1/10 regelaars zijn alleen geschikt voor 2 pole motoren en gaan vaak ook niet verder dan 3S. een 1:8 motor is veelal 4-pole en wil graag 4S of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ik heb nu een 1/10 buggy met een Hobbywing 10BL120 esc en een Trackstar 10.5t (3600kv geloof ik) 1/10 brushless sensored motortje. Die haalt zo’n 60 kmh op 2S, snel zat voor mij. Die combi bevalt goed, dus qua kwaliteit heb ik wel vertrouwen in Trackstar (wat volgens mij gewoon rebadged Chinese meuk is?)

In de truggy wil ik eigenlijk dezelfde of iets hogere snelheid kunnen halen. Hoeft niet continu (voor het standaard bashen draai ik de EPA van de throttle vaak terug naar 70-80%) maar het is tof om die snelheid te kunnen halen. Dus daar moet de motor + ESC icm de juiste gearing aan kunnen voldoen. Volgens mij is 2200 kv redelijk gangbaar en dan zit je op 4S op een hoger toerental dan mijn 1/10 buggy nu heeft.

Eigenlijk wil ik niet meer dan rond de 100 euro uitgeven aan de motor + ESC... het mag dus best wel wat ‘minder’ aan kwaliteit zijn dan de echte topmerken. Als dat betekent dat ik over een of twee jaar eens de ESC of de motor moet vervangen vanwege kapot dan zij dat zo. 200 euro over 3 jaar doet minder ‘pijn’ dan 200 euro ineens.

Ik gebruik nu Zippy Lipo’s, ik heb 2 exemplaren van de hardcase flightmax 2s 4000 mah 25C, en 1 2s 6000 mah 35C. Als ik er van die laatste 1 bij haal, heb ik volgens mij een mooi setje om op 4s te kunnen gebruiken? Ik heb een B6AC lader, die werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
4000mAh 25C is aan de krappe kant voor een 1:8 gezien de pieken ver voorbij de 120A kunnen gaan, dergelijke "zwakke" accu's kunnen sneller bol gaan staan. Bij een serieschakeling blijft de C-waarde hetzelfde gezien de stroom niet verdeeld wordt over de accu's

1900 tot 2250kv is inderdaad gangbaar voor een offroad zodat je dezelfde tandwielverhoudingen kan gebruiken tov een brandstof motor en met wat extra timing kan je de KV waarde nog ook iets optrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

memphis schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:49:
4000mAh 25C is aan de krappe kant voor een 1:8 gezien de pieken ver voorbij de 120A kunnen gaan, dergelijke "zwakke" accu's kunnen sneller bol gaan staan. Bij een serieschakeling blijft de C-waarde hetzelfde gezien de stroom niet verdeeld wordt over de accu's

1900 tot 2250kv is inderdaad gangbaar voor een offroad zodat je dezelfde tandwielverhoudingen kan gebruiken tov een brandstof motor en met wat extra timing kan je de KV waarde nog ook iets optrekken.
Maar 6000mah 35C kan dus wel prima? Ik hoef niet perse richting de 5000-6000 mah 70-90C te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
6000mAh x 35C = 210A, moet prima kunnen hoewel je vandaag de dag niet helemaal van dergelijke specs uit moet gaan. Vooral als het meer dan 50C is praat je zeker over kortstondige piekstromen en geen continu gebruik maar er wordt graag met het natte vingertje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

C waarde is toch continue geleverde stroom en de helft van de piek stroom? Dus 6Ah/C35 = 210A continue en 420A piek. Nou zal er best een soort van inflatie in zitten, net als bij lumen bij LED en mAh bij Li-ion cellen op ebay.

Ik wacht overigens nog steeds op de motorsteun, pff duurt lang...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Volgens de specs is het 35C continu, 45C piek. Maar 200A, kom je daar überhaupt aan met een goedkope motor+ESC combo? Die kabels zijn max 14AWG zo te zien met 4 of zelfs 3,5mm connectors. En de XT60 kan die dikke stromen toch ook helemaal niet langdurig aan?

Volgens mij doe ik geen slechte koop met een 'Chinees'-combo 1/8 setje van rond de 2200kv? Het kan natuurlijk altijd beter maar racen ga ik toch niet doen, een beetje bashen en de show stelen bij de buurjongens ( 8) ) en dan houdt het wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het zal allemaal prima werken. XT60 staat naar mijn weten voor 60A maar eenmaal geplugd kunnen ze makkelijk meer dan dat verwerken.Als je ziet dat in de modified touring car ze 8000mAh accu's in 6 minuten leeg rijden praat je al over 80A gemiddeld, en daar gaat het over een standaard 4mm plug.
De XT60 is een veel gebruikte plug voor dit soort doeleinden.

De C-waarde is normaal een continu stroom, bij lagere C-waardes klopt dat meestal wel maar vandaag de dag zijn er zelfs accu's met 110C, dat is echt geen continu stroom maar een piekstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Top! Bedankt alvast voor jullie feedback, dat helpt enorm!

Zodra ik alles binnen heb zal ik de boel eens rustig gaan bekijken en dan neem ik een besluit over wat ik nog allemaal nodig heb. Meestal bestel ik de zooi bij RCmart en/of Hobbyking, maar laatst een keer bij RCmart een flinke naheffing van invoerrechten gekregen dus ik probeer het steeds vaker bij een webshop die vanuit de EU verzendt te bestellen. Voor de TT02B lukt dat prima, maar voor een 1:8 truggy/buggy zal dat wat lastiger worden qua betaalbare parts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Officieel hoor je die heffing zelf aan te geven en ook te betalen ook al krijg je geen naheffing......
Maar ik snap wat je bedoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Ik heb een Turnigy 160A 1:8 esc besteld (de 120A versie las ik wisselende berichten over, die schijnt niet al te best te zijn en heeft een cut-off van 3.0V ipv 3.2V) met bijbehorende 1:8 2100kv Turnigy motor. Een Hobbywing EZRun MAX8 combo was 2x zo duur en dat werd me toch echt te veel voor nu.
Er komen 2x 2s in serie accu’s aan te hangen (6000 mAh, 35C) met een 16T pinion (spur gear is 50T, mod1.0). Tot slot een Feetech FT5478M servo, want die had ik nog.

Als alle spullen binnen zijn even een testrondje doen en daarna de kap uitsnijden en spuiten. Dan heb ik hopelijk voor relatief weinig een beest van een apparaat! Die TRF801Xt is HUUUUUGGGEEEE!

[ Voor 19% gewijzigd door Icephase op 11-07-2019 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Om nog even op de C-waardes terug te komen...

https://www.redrc.net/201...s-hv-shorty-battery-pack/

140C !!!!!!

Zou 800A moeten kunnen leveren.... Ach, alle solderingen zouden in no time losspringen en de draden zullen weggesmolten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 08:33
Hallo,

Zijn er mensen met ervaringen met de Absima CR4T zender?
Ik ziu die willen aanschaffen voor mijn arrma typhon 6s v4 inplaats van de standaard spektrum zender.

Welke zenders zijn jullie fan van, ik zie er zo veel en zo veel prijzen dat ik niet kan inschatten wat ik moet nemen ook omdat veel winkels veel verschillende merken verkopen is vergelijken ook moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Waarom zou je anders willen?
Maar er zijn nogal wat opties met nogal wat prijsverschillen.

Ik ben zelf fan van Futaba, door de jaren heen heb ik daarvan prima zenders gehad (FF3, T3VCS, T4GRS, T7XC). Met ook een snelle serviceafdeling hier in Nederland is garantie maar ook reparatie buiten garantie snel en betaalbaar gedaan.
De huidige FHSS ontvangers zijn goed betaalbaar en ze bieden snelle framerates welke die Absima (ik geloof ook door Carson verkocht) niet heeft.

Ook door de jaren heen zie je dat Futaba betrouwbaar in de ontvangst is en het vaak in afstand wint van anderen. De 3PV, 4PV, 4PL(S) en de recente 4PM zijn populaire midrange zenders. De 4PM heeft ook de nieuwe SR protocol voor een supersnelle communicatie (speciale servo's en ESC's vereist)

Veel gebruikt en aan de top in de racerij is Sanwa, de MT4, MT44 en er is ook iets als een MX6. Prima zenders met ook instelbaar hogere snelheden voor een betere controle maar de ontvangers zijn duur.

Een nieuwkomer van Frysky geloof ik is de NB4. Een zender waarbij het stuurwiel in div posities is te zetten voor ook linkshandigen. Deze heeft ook instelbare snelheden voor de communicatie en betaalbare ontvangers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 20:53

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Voor Sanwa heb je tegenwoordig goedkopere ontvangers van andere merken.
De kloon die T2shop verkoopt doet het goed in m'n fronti. :)
Ik heb er nog 1 liggen die ik via Aliexpress heb gekocht, ik heb alleen nog geen tijd gehad om die te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eRRoR.InSiDe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-04 08:33
@memphis Ik wil graag een andere omdat ik de Spektrum STX2 echt niet mooi vind en de knopjes niet fijn voelen. Ik zou ook graag willen kijken om met temperatuur en accuspanning te kunnen werken en dat soort extra's.
Daarom ben ik aan het orienteren voor een andere.
Is 200beuro midrange?

@Coenen Welke van t2shop bedoel je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 21:02

Franko P.

Hit it.

Iemand hier die wat meer weet over het verschil tussen een offroad buggy schaal 1 op 8 vs 1 op 10? En dan uiteraard niet de grootte, maar meer de handling.

Ben er eigenlijk helemaal uit wat ik wil aanschaffen (mag ook wel na een jaar), maar nu sprak ik vanmiddag iemand die tegen me zei dat 1 op 10 eigenlijk te klein is voor het betere offroad werk. Dat je met een 1 op 10 dus sneller onbalans/een stuiterende moeilijk bestuurbare auto hebt dan met 1 op 8.

Ik heb namelijk deze auto op het oog: http://www.losi.com/Products/Features.aspx?ProdID=LOS03014T2

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
@Franko P. , daar heeft die persoon gelijk in. Met die logica kun je nog beter voor een 1/6 gaan... of wellicht zelfs een 1/1....

Ik zou zeggen bekijk lekker wat filmpjes en kijk wat er bij jou in de buurt is en in hoeverre dat past. Wellicht zijn er mensen in de buurt die rijden zou je kunnen vragen of je even het stuur mag overnemen. Relatief 'gladde' offroad kan nog met een 1/10 maar het wordt echter ook al snel te veel. Voor offroad vind ik persoonlijk een 4x4 een must en dat is hij in ieder geval. Verder is het natuurlijk zo dat die sneller vast komt te zitten dan een 1/8 vanwege de grootte.

Ben zelf begonnen met een Rustler VXL en daarna naar een HPI Savage Flux 1/8 XL (en AE RC8Te) en dat verschil merk je heel goed tijdens het rijden, maar zelfs eerder al; tijdens de aankoop ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 14-07-2019 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
@eRRoR.InSiDe Dat kan ik mij voorstellen. Telemetrie is leuk maar staar er niet blind op, als je aan het rijden bent kan je toch niet op je display kijken en temperatuur meten kan ook met een simpele IR meter.
Maar inderdaad is 200 tot 300 midrange, high end kom je uit bij de Sanwa M12/M17/Exess en de Futaba 4PX/7PX of in sticks de T7XC welke ik heb.

@Franko P. 1:10 rijdt met een 540 formaat motor op 2S of 3S en 1:8 rijdt met veel dikkere motoren op 4S of 6S. Met dat alles komt natuurlijk ook de prijs in accu's en laders.

Over offroad rijden zijn de meningen verdeeld en men adviseerd heel snel een bigscale (1:6) of een 1:8 monstertruck/Truggy omdat die veel bodemspeling kennen en meer vermogen om door hoog gras te rijden, Maar een 1:10 gaat net zo makkelijk over zand en gemaaid gras, het is maar net waar je gaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Dat weet ik niet, ik gebruik het niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Alles is binnen, de TRF801Xt doet het! Beest van een ding, maar toch bekruipt me wat twijfel:

De 2100kv motor op 4S lipo met een final drive ratio van 1:13,4 (16t pinion, 50t spur, 1:4,3 diff ratio) met banden van omtrek 140mm zou ongeveer 57 kmh moeten kunnen halen. Ik heb hem geklokt (GPS) op 52 kmh. Dat is dus 10% minder. Klopt dat wel? Waardoor zou dat kunnen komen?

Ook had ik wheelies verwacht, maar daar is geen sprake van. EPA, exp, etc. staat allemaal op factory default. Ik kan de timing van de ESC (nog) niet aanpassen, omdat ik geen programbox heb. Zou dat de investering waard zijn? Of had ik tóch voor de MAX8 combo van Hobbywing moeten gaan?

De topsnelheid is op zich natuurlijk niet zo belangrijk, maar ik wil wel de max performance uit de spullen die ik nu heb halen. Die Turnigy motortjes staan wel goed bekend, maar de ESC's wat minder las ik. Desondanks zou de 2100kv gehaald moeten kunnen worden lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Er zijn natuurlijk verliezen. Gewicht en rolweerstand....
Programmeerkastje geeft je de mogelijkheid om meer timing in te zetten, gaat die meer toeren maken en kan feller worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Thanks @memphis ; je antwoorden waardeer ik zéér!

Ik heb deze calculator gebruikt; http://www.radiocontrolin...lators/rc-car-calculator/

Welke verliezen zouden kunnen spelen? Slippen van het diff en doorslippen van banden bijv?

Helemaal over de rolweerstand heen gelezen... dat is natuurlijk wel een factortje inderdaad; die calculator gaat natuurlijk uit van de theoretische maximumsnelheid dus zonder load en weerstand...

Ook kan ik de EPA van de throttle naar 120% zetten, is dat verstandig? Wat gebeurt er dan precies? De ESC is gecalibreerd op 100% EPA.

En wat is een goede final ratio voor een 1:8 buggy/truggy (nu 1:13,4 origineel met een nitromotor was dat 1:16,5)? Kan ik nog groter in pinion gaan met deze motor denk je? De bedrading aan het motortje viel me trouwens wel op; die is heel dun, maar wel heel stijf. Lijkt wel of dat hele dikke strengen zijn want buigen gaat lastig en ze blijven ook zitten in die stand. Er zitten 4mm connectoren aan de motor en de ESC.

Nog een vraagje (nu we toch bezig zijn :P ) - de ESC is schijnbaar erg gevoelig voor water/vocht. Online staan opmerkingen over het 'waterproof maken van de ESC met plastidip' bijvoorbeeld. Hoe werkt dit? Kan ik de + en - punten gewoon onderkliederen met bijvoorbeeld hot glue oid? Ik zal niet door water gaan rijden, maar af en toe een spatje vocht moet hij natuurlijk wel kunnen hebben.

[ Voor 39% gewijzigd door Icephase op 19-07-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Epa op 120% heeft geen nut, als je de ESC op de huidige stand hebt geprogrammeerd zal de ESC gewoon bij vol gas 100% uitsturen.
Verliezen zitten bv in de spanningsverliezen van de accu, wrijvingsweerstand in lagers en tandwielen, rolweerstand banden en luchtweerstand van de auto zelf. Als de caculator niet met verliezen rekening houdt is 10% verlies tov de berekening best netjes.
Ook moet je rekening houden dat dergelijke goedkope motoren mogelijk met veel toleanties uit de fabriek komen.

Slip in een diff mag je niet verwachten met tandwielen, als die slippen kom je niet meer vooruit ;)

Qua setups moet je gewoon even online kijken. Xray heeft bv. een aardige database aan setups, loop de e-buggy modellen eens door of je iets met vergelijkende motoren tegen komt.

Betreffende waterdicht zal de accu en motordraden je geen zorg zijn, dat is niet gevoelig voor wat vocht, zelfs onder water niet. Vocht gaat om de gevoelige comonenten intern, Onder andere FET's hebben een hoge ingangsweerstand dat wel beïnvloed kan worden door de lagere elektrische weerstand van water.

Plati dip is een sort van latex wat je over de regelaar (en eventueel ontvanger) smeert. , meest belangrike zijn alle kiertjes van de behuizing. Meest veilig is om het geheel onder te dompelen in een blik plasti dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

memphis schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:54:
[knip]
Verliezen zitten bv in de spanningsverliezen van de accu, [knip]
Ja! Daar zeg je wat... een lipo-cel is ‘vol’ bij 4,2V en ‘leeg’ bij 3,2V. Dit loopt vrij lineair af begreep ik, dus de spanning van je accu zegt ook iets over hoe vol hij zit. Dit is dus anders dan bij NiMh’s als ik het goed begrijp? Daar is de spanning bij ‘vol’ (voor een 6-cel) soms wel ruim 9V en dat loopt snel terug naar 7,2V en dus in prestaties. Daarom zou een lipo ook consistenter zijn in gebruik, omdat dat effect daar niet optreedt.

Maar hoe zit dat dan? Bij een lipo loopt de spanning toch ook terug? Maak ik een denkfout en zo ja, welke dan? Wat is de invloed van de stroomsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Natuurlijk heb je terugloop van de cel maar ook de interne weerstand speelt een rol. Bij goede NiMh cellen kan dat 4 mOhm per cel zijn en bij een goede LiPo maar 1 mOhm per cel, dus 6 NiMh cellen met een totale weerstand van 24 mOhm of 2 mOhm bij een 2 cell LiPo geeft al een aardig verschil aan de klemspanning bij een beetje stroomverbruik. Bij 50A is dat 1v om 100mV

De ontlaadgrafieken van NiMh en een LiPo kan je gewoon online vinden maar met speciale productie of behandeling van de cel kan een LiPo ook langer zijn hoge spanning houden. Heb ooit vanwege een door mij gemaakte meetapparaat even meegekeken bij de technische controle op een stock klasse (1:10 tourwagen 13.5 turns motor), na 6 minuten racen stoden de meeste accu's nog steeds op ongeveer 7.9 volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:07
Icephase schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:55:
[...]

Ja! Daar zeg je wat... een lipo-cel is ‘vol’ bij 4,2V en ‘leeg’ bij 3,2V. Dit loopt vrij lineair af begreep ik, dus de spanning van je accu zegt ook iets over hoe vol hij zit. Dit is dus anders dan bij NiMh’s als ik het goed begrijp? Daar is de spanning bij ‘vol’ (voor een 6-cel) soms wel ruim 9V en dat loopt snel terug naar 7,2V en dus in prestaties. Daarom zou een lipo ook consistenter zijn in gebruik, omdat dat effect daar niet optreedt.

Maar hoe zit dat dan? Bij een lipo loopt de spanning toch ook terug? Maak ik een denkfout en zo ja, welke dan? Wat is de invloed van de stroomsterkte?
Een LiPo zakt juist vrij snel terug naar 3.8V en blijft daarna vrij lang hangen tussen 3.8V en 3.6V daarna zakt deze vrij snel naar < 3.2V en is deze leeg. Wil je de capaciteit van een Lipo goed kunnen bepalen moet je een coulomb counter toepassen of continu de impedantie van een cel meten en dan vergelijken met een model van (die specifieke) accu.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Dat is afhankelijk. De laatste trend met LiPo is ontladen met een dikke stroom. De iCharger X6 is erg populair want die kan 30A ontladen als ook een ander model tot zelfs 40A. Mijn zelfbouw ontlader gaat zelfs tot 60A.
Je ziet al direct na zo'n behanderling dat na het laden de accu tijdens rijden veel langer op temperatuur blijft.

De Amerikanen ontladen en laden met 40A om 2 redenen, de 1e is het hiervoor genoemde langere behoud van spanning en de 2e is dat de accu intern warm wordt waardoor de interne weerstand omlaag schiet. Grappig is dat extern verwarmen bij wedstrijden niet toegestaan is maar je accu's mishandelen met hoge laadstromen wel. Hier in Nederland bij de wedstrijden mag je niet verwarmen maar de accu mag wel max 10 graden boven buitentemperatuur zijn, er zijn mensen die stiekem wel een verwarmer in hun LiPo zak hebben. Ik heb een LiPo zak met ingebouwde verwarming.
Maar ook mag de laadstroom veelal niet meer dan 2C en max 10A zijn en ontladen niet meer dan 20A, ook daarmee zie je mensen de regels omzijlen door hun laders uit zicht te zetten en wanneer niet gebruikt direct uit te zetten zodat de instellingen niet leesbaar zijn.

NiMh daartegen gaan weer beter presteren als ze gekoeld geladen worden, daarom gebruikte iedereen dikke PC fans om de auto erop te zetten om de accu's te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Gisteravond twee volle packs leeg gereden (dus 2x2s = 1x4s oftewel 6000mah), duurde een minuutje of 15 a 20. Motor en esc worden warm maar niet te heet. 16t pinion lijkt dus prima vooralsnog. Ook wat gespeeld met de SVC-optie in mijn zender/ontvanger (Flysky GT5) die obv een ingebouwde gyro blijkbaar ook de throttle aanpast. Dit uit gezet en hij gaat idd als de brandweer. Wel een paar cartwheels en een duik voorover gemaakt dus het nieuwe is er van af zeg maar.
Kwam iemand tegen met een Arrma Nero op 4s, we waren aardig aan elkaar gewaagd maar waar hij geen grip kreeg door ballooning ging mijn tamiya volle bak door. Er liggen pro-line velocity’s met pro-line Calibers op, prima bandjes!

De fan van de esc mist meteen een paar bladen, dus die moet vervangen worden. Nog tips voor een meshguard oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Heb mijn Savage XS een beetje een refresh gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eXJca2y.jpg

Cheape bandjes (moet ik nog lijmen en balanceren)
en een cheape body van een Reely Core XS

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Zijn er hier mensen die een Sky Rc D100 lader gebruiken?
Na de auto is nu de lader aan de beurt waar ik me over aan het inlezen ben. :+

Lees dat ze veel gebruikt worden in de USA, benieuwd of dat hier in Nederland ook zo is.
Zijn er overigens nog dingen die zeker van belang zijn bij aanschaf van een lader?
Mijn enige eis is eigenlijk dat ik op het lichtnet wil kunnen laden, maar ook in de auto middels een 12V gelijkstroom aansluiting.

Edit, voor wie het interesseert:
Ben laatst bij Toemen modelbouw geweest omdat ik twijfelde tussen de Losi Tenacity DB en de Traxxas Rustler VXL 4x4,
Ze hebben me daar uitgebreid geïnformeerd, en na eens de voors en tegens tussen beide modellen vergeleken te hebben denk ik dat het toch de Traxxas gaat worden.
Volgens Toemen maakt het elkaar niet veel uit, maar de warmte problemen die de Losi toch wel een beetje heeft ga ik toch voor de wat veiligere optie, dus Traxxas.
Binnenkort terug naar Toemen, want als ze me zo goed helpen wil ik niet zo iemand zijn die dan naderhand alles online gaat kopen.
Heb zo het idee dat die winkel mij vaker gaat zien, het is net een speeltuin voor grote mensen. :9

[ Voor 44% gewijzigd door Franko P. op 27-07-2019 16:43 ]

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
SkyRC laders zijn heel veel gebruikt. De B6 is naast dat die veel verkocht is ook de basis voor vele andere laders getuige dezelfde menu, bediening en geluiden. Ik heb zelf op mijn bureau een S60 staan, prima klein ladertje voor voorbereidend werk.

Ik heb laatst een D100 gerepareerd die spontaan rook vertoonde en daarna op 1 kanaal over een onjuiste temperatuur ging zeuren. Het was alleen een verbrande spoorbaan en de oorzaak kan ik alleen bedenken dat er misschien een draadje of wat anders geleidends door het ventitatierooster onderop is gekomen want daar zat die spoorbaan.

De D100 voldoet aan de nodige specs vandaag de dag maar hier in Nederland heb ik ook wat klachten gehoord over afwijkende balancers. Ook moet je goed naar de specs kijken, het is wel een 200w in totaal aan lader maar op AC kan die maar 100w verwerken (zie manual), dit is een veel voorkomende nadeel bij veel 12/220v laders.
Maar ach, div HP servervoedingen zijn massaal te vinden voor een paar tientjes.
Populair onder de wedstrijdrijders hier is ook de Team Orion Touch welke wel 200w (2x100) op 220v kan laden.
Let ook op dat 100w de echte max is, ga je 4S laden laad je met 16.8v en bij 100w hou je nog maar 6A max over. Toch wel zaken om rekening mee te houden....
Een betaalbaar alternatief:
https://www.conrad.nl/p/m...ly-li-ion-lihv-lo-1539603
Volgens de manual kan deze ook 200w via 220 laden.

In Amerika onder de racers is de iCharger erg populair, de X6 is mooi klein en 406 is een monster. Daar is het verwarmen van LiPo verboden maar er zijn geen limieten aan de laad- en ontlaadstromen Deze 2 laders zijn beesten daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb eindelijk alle spullen binnen om mijn oude Inferno om te bouwen naar elektro. Ik ben nu bezig met het plaatsen van de onderdelen. De plaats van de ontvanger maakt niet zo uit denk ik, maar de accu en ESP wel. Met de accu voor en de ESP achter is de gewichtsverdeling ongeveer 1650/1850 gram voor/achteras. Als ik deze omdraai wordt dat 1600/1900. Voordeel van de ESP achter is dat er een gat in de kap zit voor de nitro motor, wellicht dat de ESP daardoor beter gekoeld wordt als deze achter op het chassis staat. De accu heeft achter op het chassis iets meer ruimte en meer gewicht op de achteras lijkt me beter. Of niet? Dilemma's:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i1cmzcQKM1tUTkOfr5j9dGVW/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 13-08-2019 12:32 . Reden: Betere foto. ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:07
@zonoskar, hoe maak je de accu vast? Mbt de gewichtsverdeling, weet niet of je dat verschil voelt. Daarnaast is het afhankelijk van wat jij fijn vind rijden, balans meer naar voren of naar achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daar moet ik nog iets op vinden. Wellicht een paar alu profielen, of een bakje kopen. De ESC moet ik ook nog vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Meet het gewicht van de accu en ESC op en bereken het gewicht van de accu voor een dezelfde lengte als de ESC. Als dat niet zoveel uitmaakt maakt het ook niet uit waar je de accu plaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Was gister bij het NK electro onroad, hoop foto's geschoten maar deze 2 wil ik even in full size laten zien:

https://tweakers.net/ext/f/Agh7utsIDYPIeUKX4HR8AXX5/full.jpg

https://tweakers.net/ext/f/3rUGYrShwitaSHVIpBpVvoQX/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Een vraagje,

Heb vandaag 2 nieuwe 2s lipo accu's gekocht met een nieuwe lader.
De eerste accu heb ik zonder problem kunnen laden. 6000mAh accu op 6A dus 1c.

De 2e accu wilde niet laden vanwege ondervoltage. De lader gaf alarm. Gebeld met de winkel, die gaven me het advies om met de eerste lipo de 2e lipo gedurende 10 seconden van stroom te voorzien. Was hier eerlijk gezegd een beetje huiverig voor maar uiteindelijk toch geprobeerd.

En inderdaad, na 10 seconden de lipo terug aangesloten en de lader herkent deze netjes, en gaat laden.

Nu had ik bij de 1e lipo de celspanning gecontroleerd en deze lag netjes bij elkaar, zat nog geen 0.01V verschil in.

Het laden van de 2e lipo heb ik afgebroken om te controleren of beide cellen wel hetzelfde voltage hadden voordat ik daar problemen mee ga krijgen.
Wat blijkt, de ene cel staat op 4.2V, de andere op 3.71V.

Dat verschil lijkt me te groot, vandaar dat ik de lader op gebalanceerd laden heb gezet. Nu ondertussen 4 uur verder en de lader laadt al die tijd al met 0.1 a 0.2A. Cel 1 is nu 3.92V en de andere nog steeds 4.2V.

De accu heb ik nog niet gebruikt, is het verstandig om deze aan de lader te laten liggen en deze zo langzaam naar de 4.2V te laten laden? Of kan ik beter deze accu proberen om te ruilen omdat die ene cel een flinke dip heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

BoAC

Memento mori

Franko P. schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 22:00:
Een vraagje,

Heb vandaag 2 nieuwe 2s lipo accu's gekocht met een nieuwe lader.
De eerste accu heb ik zonder problem kunnen laden. 6000mAh accu op 6A dus 1c.

De 2e accu wilde niet laden vanwege ondervoltage. De lader gaf alarm. Gebeld met de winkel, die gaven me het advies om met de eerste lipo de 2e lipo gedurende 10 seconden van stroom te voorzien. Was hier eerlijk gezegd een beetje huiverig voor maar uiteindelijk toch geprobeerd.

En inderdaad, na 10 seconden de lipo terug aangesloten en de lader herkent deze netjes, en gaat laden.

Nu had ik bij de 1e lipo de celspanning gecontroleerd en deze lag netjes bij elkaar, zat nog geen 0.01V verschil in.

Het laden van de 2e lipo heb ik afgebroken om te controleren of beide cellen wel hetzelfde voltage hadden voordat ik daar problemen mee ga krijgen.
Wat blijkt, de ene cel staat op 4.2V, de andere op 3.71V.

Dat verschil lijkt me te groot, vandaar dat ik de lader op gebalanceerd laden heb gezet. Nu ondertussen 4 uur verder en de lader laadt al die tijd al met 0.1 a 0.2A. Cel 1 is nu 3.92V en de andere nog steeds 4.2V.

De accu heb ik nog niet gebruikt, is het verstandig om deze aan de lader te laten liggen en deze zo langzaam naar de 4.2V te laten laden? Of kan ik beter deze accu proberen om te ruilen omdat die ene cel een flinke dip heeft gehad?
Het laden lipo's moet je altijd balanced doen. Het risico dat je een cell overcharged wil je nooit lopen.
Ik zou hem inderdaad blijven laden tot ze gelijk zijn getrokken. Beter kun je de accu eerst naar storage brengen wat veiliger is. Je blijft dan namelijk in de veilige zone. Ik heb ook wel eens een accu gehad die een aardig verschil had in cellen. Ik zette toen een belasting (gloei lampje) op de cell die te hoog zat. Je moet de cell dan wel bewaken en weten wat je doet ;)

Overigens check ik altijd nieuwe accu's voordat ik die in gebruik neem. Helaas is de garantie van accu's altijd tot aan de deur omdat niet te controleren is door de verkoper of de koper goed met de accu is omgegaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Die accu gat gewoon niet meer goed komen, en komt die dat wel zal die een kort leven hebben. Ik zou hem gelijk gaan omruilen. Een onderspanning betekent al dat die slecht (geworden) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:58
Misschien mis ik wat details, maar ik doe toch mijn verhaal. Ik zou graag willen beginnen met een RC car, lijkt me fantastisch om er mee te rijden en er aan te sleutelen. Echter kan ik weinig vinden over wat wijs is voor een absolute beginner. Veel termen die hier genoemd worden ken/kende ik niet en nog lang niet alles zegt me ook daadwerkelijk iets.

Aan de ene kant zou ik zelf een auto willen bouwen, aan de andere kant klinkt het ook logisch om een RTR te kopen en daar mee te gaan experimenteren. Ik hoop dat ik zo tussen de 200 en 300 euro (bij voorkeur iets minder) uit kan komen voor de eerste auto. Latere upgrades daar gelaten.

Vind de eisen heel lastig, als ik van allerlei sites lees zou ik graag een brushless willen hebben vanwege het mindere onderhoud, al leer ik er dan weinig van en is het vrij prijzig. Daarnaast zou het een offroader moeten zijn met (weer vanwege informatie van het web) een 4WD. Daarnaast klinkt een 1:10 het meest logisch, al was het maar omdat dit het meest verkocht wordt en er veel onderdelen verkrijgbaar zijn.

Opties zijn:
Himoto 1:10 Truck (brushed om later te vervangen, maar gaat dat wel zo makkelijk wegens formaat en dergelijke?) of bijvoorbeeld een Traxxas Rustler XL5, brushed?

Qua brushless: Een Absima ABSIMA AB2.4BL Buggy zie ik, dus brushless en 4WD waar dan nog wel een lipo accu bij. Is wel een minder merk dan de eerder genoemde, zoals ik het zie.

Ik wil graag veel dingen ontdekken, maar wil ook dit graag in de praktijk ontdekken, vandaar de vraag hier. Uiteraard hoeft niet alles voorgekauwd te worden, maar ben ik wel op zoek naar een boel meer informatie voor de absolute beginner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-05 20:32

BoAC

Memento mori

Kijk eens hier rond: https://www.toprc.nl/rc-autos/electro/
Of loop die zaak eens binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Dat is inderdaad de site waar ik veel naar kijk! Langslopen lukt helaas niet vanwege het feit dat ik hoog in het noorden woon.. Ondertussen lees ik natuurlijk een boel informatie.

Het stukje vraag en antwoord had ik nog niet gezien, bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door rscheper op 06-09-2019 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Er is niets mis met de keuze voor een RTR als je bij problemen ook niet bang bent om het uit te zoeken ipv alleen maar op het net vragen wat er aan de hand kan zijn. Klinkt misschien beledigend maar ik kom ze helaas met regelmaat tegen ;)
Een idee voor RTR is om de auto eerst uit elkaar te halen en vers op te bouwen. Zo kan je het nodige invetten, oliën en alle schroeven juist aandraaien want bij RTR wit dat allemaal niet altijd even correct gedaan zijn. Tegelijk weet je hoe de auto is opgebouwd wat latere onderhoud en reparaties makkelijker maakt.

Het nadeel van RTR is dat je geen keuzes hebt. De auto op het oog komt met die zender, motor, accu en lader wat mee komt. Op zich als 1e aanschaf prima maar voor een ervaren rijder zijn er meer wensen in merk elektronica, soort accu en lader. Ik als rijder met een stickzender kan zeker geen RTR auto met een stickzender vinden. Iaar ja, mijn soort auto's komen ook niet als RTR

Maar meestal komen RTR auto's met een simpele 4 uurs of langer lader, je wilt dan meestal investeren in meer accu's voor de rijtijd maar een beetje goede lader kan een betere investering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
hoi allemaal sorry voor het binnenstormen, maar ik had een vraagje.
ik ben nog steeds in het bezit van een speedmind daytona RS limited edition 1:10 touringcar. zeer mooi chassis en nooit veel mee gereden. vond het bouwen lekker als het daadwerkelijke rijden. als ik zoiets op een goedkope manier om wil bouwen maar de nieuwe standaarden (lipo en brushless), wat voor prijs moet ik dan ongeveer op rekenen?
dus regelaar,lipo en motor?
dit chassis is uitgevoerd met een vrijloop differentieel, maakt dit het onmogelijk om een remfunctie/achteruit te verkrijgen?
Graag zou ik een achteruit willen hebben of in ieder geval een rem voor als mijn zoon hiermee gaat rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Poeh..... zo'n oude auto waar niets voor te vinden is... zou je daarin wel willen investeren? 1 klapper en je zit zonder auto.

Maar ik zie dat de auto saddle packs gebruikt? Die zijn er in LiPo ook maar zeldzaam, snuffel even rond op de site van Hobbyking, daar kan je LiPo saddle packs vinden:
https://hobbyking.com/nl_...k-roar-brca-approved.html

Qua brushless zou ik niet al the snel gaan. Een complete set:
https://hobbyking.com/nl_...er-system-3000kv-80a.html

Dit komt een beetje overeen met een 13.5 turns en voorheen met een 17 tot 19 turns brushed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delchrys
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-02-2024
tja het is een oude auto, maar wel een mooie vind ik...saddle packs was het woord wat ik zocht. ik kan weer verder snuffelen bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29
rscheper schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:16:
Opties zijn:
Himoto 1:10 Truck (brushed om later te vervangen, maar gaat dat wel zo makkelijk wegens formaat en dergelijke?)
Ondanks het vele afraden hier, dacht ik het beter te weten en een koopje te doen door een 1:10 Himoto te kopen. Ik heb me wat blind gestaard op de elektronica (brushless & lipo) en die viel wel mee, af en toe een rare kuur buiten beschouwing gelaten. Maar de mechanische onderdelen zijn duidelijk minder. Twee keer heb ik het chassis moeten vervangen omdat het was gebarsten en 1 maal de slipper plates.

Ik moet toe geven; sommige van die zaken waren te vermijden, ik ben op RC vlak ook maar een newbie :P En de onderdelen zijn erg goedkoop, zeker in vergelijking met de gekende merken maar verzending van die onderdelen is niet gratis. En zo heel erg veel heb ik er niet mee gereden, het is dan ook vervelend als je pakweg 1 op 2 keer herstellingen moet doen. Daarom heb ik hem maar van de hand gedaan.

Niet dat het volledig rommel is en ik maak mij ook niet de illusie dat je bij een ander merk niks moet vervangen. En ik heb er ook wel iets van bij geleerd. Maar ik zou zeker af raden om 200 à 300 euro neer te tellen voor een nieuwe. Misschien als je één heel erg goedkoop en in goede staat op de kop kan tikken, dan zou je er wel nog iets van kunnen bij leren :)
of bijvoorbeeld een Traxxas Rustler XL5, brushed?

Qua brushless: Een Absima ABSIMA AB2.4BL Buggy zie ik, dus brushless en 4WD waar dan nog wel een lipo accu bij. Is wel een minder merk dan de eerder genoemde, zoals ik het zie.
Kijk ook eens naar Arrma. Ook niet de goedkoopste en ik heb er zelf geen ervaring mee maar toch ook een gekend merk.
Uiteraard hoeft niet alles voorgekauwd te worden, maar ben ik wel op zoek naar een boel meer informatie voor de absolute beginner.
Veel op youtube kijken, ook de traxxas-forums en waarschijnlijk wel andere fora bevatten een pak info. En uiteraard hier af en toe iets vragen ;)

Dit is slechts mijn mening, ik ben zeker geen RC-expert. :P Integendeel, de mijne ligt al een jaar op zolder in losse onderdelen :X Het jeukt wel om verder te doen maar momenteel andere prioriteiten :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Een mooi verhaal:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Moet zeggen dat ik nog steeds de grootste lol heb met m'n Rattler, al mag ik op 2 terreinen niet meer komen (weggestuurd door beveiliging daar), is het weer even verder zoeken naar een nieuwe plek.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Icephase

Icephase

SinergyX schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:44:
Moet zeggen dat ik nog steeds de grootste lol heb met m'n Rattler, al mag ik op 2 terreinen niet meer komen (weggestuurd door beveiliging daar), is het weer even verder zoeken naar een nieuwe plek.
Wat voor 'terreinen' bedoel je precies? Ik weet hier in de buurt een skatebaan te vinden die een paar leuke jumps heeft maar off-road is het alleen een bospaadje hier en daar... niet echt uitdagend. Ik zoek eigenlijk een (oude) fietscrossbaan ofzo die vrij toegankelijk is, maar die heb ik hier in de buurt nog niet gevonden.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Icephase schreef op donderdag 12 september 2019 @ 21:49:
[...]

Wat voor 'terreinen' bedoel je precies? Ik weet hier in de buurt een skatebaan te vinden die een paar leuke jumps heeft maar off-road is het alleen een bospaadje hier en daar... niet echt uitdagend. Ik zoek eigenlijk een (oude) fietscrossbaan ofzo die vrij toegankelijk is, maar die heb ik hier in de buurt nog niet gevonden.
Hoofdzakelijk braakliggend terrein, 1 is stuk bouwgrond (hoofdzakelijk zand..) en 1 is een stuk harde grond met beetje gras wat denk ik nog een gazon ofzo moet krijgen. 1 is een bedrijventerrein, de ander is bouwgrond, zijn ze blijkbaar niet zo happy mee :P

Ben tijdje terug nog bij noorderhout in Gouda geweest, heb je an sich erg leuke stukken gras/zand en hobbels, maar te vaak zijn er mensen (en honden).

Misschien ooit eens vragen of ik op de crossbaan een paar rondjes mag, al heb je daar niet bijzonder veel overzicht.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Fucitol
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-02 17:02
Dag allen,

Denk er al een tijde over om ook een RC instapper aan te schaffen en ik wou eigenlijk beginnen door eerst m’n zoon eentje te geven op z’n 7e verjaardag binnenkort. Dit mag een goedkoop model zijn (<200,-) die voornamelijk in de tuin gebruikt gaat worden. Snelheid is niet belangrijk, begrenzing zou een optie zijn, maar mijn voornaamste vraag voor nu is; wat zijn de beste soort modellen voor rijden op gras? Onze tuin is meer dan 1000m2 gras en mooi omsloten dus dat lijkt me een goed terrein voor hem om te oefenen.
Echter las ik dat juist met gras problemen met temperaturen kunnen optreden doordat de wagen geen grip heeft en je dus vaak lang met hogere toeren rijd.

Zelf zat ik bijv aan de ECX Torment te denken (schaal 1:10) maar weet niet of die voldoende bodemspeling heeft voor gras. Zijn er anders banden soorten die hier beter geschikt voor zijn? En heeft 4WD veel voordelen boven 2WD in deze situatie?

Voor mezelf ga ik later op zoek als blijkt dat we dit leuk vinden. Natuurlijk begrijp ik dat we geen top kwaliteit gaan krijgen met de ECX maar vind het voor nu zonde om minimaal het dubbele uit te gaan geven zonder eerst wat ervaring op te doen.

Alvast bedankt voor tips! En sorry als deze vraag al erg vaak gesteld is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Hoe goed is het gras gemaaid?

Maar alles wat offroad is zal prima rijden op gemaaid gras en ook als het wat hoger is zal de bodem van de auto het gras weg duwen. 4wd zal makkelijker rijden en ook makkelijker door ruw ondergrond komen terwijl 2wd misschien wat lastiger lijkt maar tegelijk ook uitdagender. 2wd is zeker simpeler in onderhoud en eenvoudigheid.

Die ECX is een nette prijs maar is je tuin groot genoeg? Een andere optie is misschien een 1:18 monstertruck zoals een 1:18 Ruckus. Door zijn kleinere foormaat lijkt de tuin een groter speelveld en de snelheid zal ook iets lager zijn dan een 1:10 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Een tamiya TT-02B klinkt ook als iets dat geschikt is. 4wd, buggymodel, 1:10, geen gekke snelheden en binnen budget (bij Conrad.nl staan enkele complete sets incl zender accu etc). Het leuke is dat het een kit is, dus helemaal zelf bouwen. Dan leer je ook direct te herkennen hoe eea is gebouwd en dus zijn reparaties niet meer zo ‘eng’.

Mijn zoon heeft volop plezier van zijn TT-02b!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fucitol
Dank voor de tips! Heb nog even gekeken naar een 1:10 buggy omdat dat denk ik de beste modellen zijn voor lastige ondergrond, maar daar was iemand anders het hier thuis niet mee eens..

Uiteindelijk budget iets opgerekt en voor de Arrma Senton 4x4 gegaan (model 2018/2019), ook 1:10. Grasveld is nu (nog) zo'n 60x16m dus daar moet hij (en ik) het even mee doen voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fucitol
Kleine update; de Senton bleek niet meer leverbaar (er komt een nieuwe 2020 versie uit over een paar weken) maar een shop had nog een occasion staan. Deze was ge-upgrade naar Brushless met nieuwe actief gekoelde ESC. Echter had deze toch wel de nodige voornamelijk optische beschadigingen waardoor m'n partner dit niet geschikt vond als cadeau.. Jammer want hij deed het perfect op gras, zelfs het ongemaaide stuk was geen probleem afgezien van een klein beetje minder snelheid. Hij gaat dus weer retour..

Zojuist de Arrma Typhon 4x4 brushed versie besteld, schaal 1:8 en ongeveer even groot als de Senton. Volgens mij ook prima geschikt voor wat we er nu mee willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Even gekeken, eng een 1/8 buggy met een 550 brushed motor maar de specs ziet er goed uit!. Als 1e zou ik kijken naar een snellader. Een B6AC zou al een aardige optie zijn maar hij is helaas maar 50W. Van andere merken zijn er ook 80w versies onder de B6 noemer in die prijsklasse te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-02 21:09
Hallo ik ben helemaal nieuw met RC elektro auto's maar heb wel ervaring met nitro.

Mijn vraag ik heb een Traxxas Bandit en wil nieuwe batterijen kopen de nimh's zijn niet veel meer. Nu ben ik op zoek naar Lipo's maar vanwege de kosten wil ik ze op Ali Express kopen, maar heeft hier iemand ervaring mee en zijn er goede en wie heeft ervaring met welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
De Yuki Brainergy accu's zijn prima en hier in Nederland goed betaalbaar (bv bij the Border). Voor een auto zou ik het liefst een hardcase aanbevelen omdat die de cellen beter beschermd tegen krassende vuile en schokken.

Kopen in Azië werkt prima maar je zult tegen het probleem lopen dat steeds meer vliegende postbedrijven geen accu's willen vervoeren. Dan kan je beter bij Hobbyking kijken welke ook een EU magazijn kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een accu van HRB besteld op ali. Het duurde wel een week of 3 voor hij er was. Ik heb geen idee of het een goede is, maar ik heb hem al 2x geladen en hij lijkt het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
The Border zit vlakbij, maar vind ik aan de hoge prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Deze week alle stekkers van mn lipo's en lader plus auto omgezet naar XT90 stekkers.
Wat een verschil kwa aanvoelen van degelijkheid met Deans is dat zeg.

Had al een paar keer dat de Deans stekker slecht verbinding begon te maken vanwege warme stekkers, het pinnetje binnenin werd dan verder in het plastic geduwd.
Nu met de XT90 zou dat eigenlijk niet moeten kunnen ivm rondom klemmen.
Morgen eens uitgebreid gaan testen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Mr. R. schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:40:
The Border zit vlakbij, maar vind ik aan de hoge prijs...
The Border is misschien niet de goedkoopste in Nederland maar hij heeft het wel op voorraad, bij veel online shops is dat vaak de vraag. En ik vind 35 euro voor een accu nu niet echt veel.

Maar laat ik je een mooi voorbeeld geven. Ik kreeg als wederdienst in overleg 2 accu's van Muchmore. Deze werden voor nop uit Korea opgestuurd maar mocht aan de deur nog wel even 56 euro (bij)betalen. Omdat de douane geen prijs kon zien (want gratis) hadden ze op basis van een artikelnummer via google een waarde opgezocht. Ze kwamen uit op motoronderdelen twv 250 euro. Uiteraard gebruik gemaakt van een bezwaarprocedure en kreeg mijn geld na een half jaar terug. Ik had die accu's bijna beter zelf hier kunnen kopen.

Wat je in Azië koop is ex BTW, als het tegen zit mag je aan de deur alsnog de BTW betalen en inklaringskosten. Nee, dan ben je niet veel goedkoper uit en mag je dan nog hopen dat je geen slechte accu hebt en weer garantie moet claimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woolfy681
  • Laatst online: 18-05 09:23
Ik weet niet of ik het mag vragen, maar ik ben nog in het bezit van een Kyosho pureten GP Alpha 3 4WD en nou doe ik er echt helemaal niks mee en je snapt het al wil ik hem graag verkopen.
De grote vraag is wat kan je nog voor zoiets vragen?

Kap zit er bij
compleet chassis
Afstandsbediening
Voorverwarmer inclusief adapter
Handleiding
Luchtfilter set extra

• Mr. R.
Woolfy681 schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 14:17:
Ik weet niet of ik het mag vragen, maar ik ben nog in het bezit van een Kyosho pureten GP Allah 3 4WD en nou doe ik er echt helemaal niks mee en je snapt het al wil ik hem graag verkopen.
De grote vraag is wat kan je nog voor zoiets vragen?

Kap zit er bij
compleet chassis
Afstandsbediening
Voorverwarmer inclusief adapter
Handleiding
Luchtfilter set extra
Kijk maar uit.... Allah 3!!! IK heb een zelfde, vorige week gecrasht...

• Woolfy681
  • Laatst online: 18-05 09:23
Mr. R. schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 17:46:
[...]

Kijk maar uit.... Allah 3!!! IK heb een zelfde, vorige week gecrasht...
Altijd fijn autocorrect, maar moet uiteraard alpha zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
memphis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 23:53:
[...]

The Border is misschien niet de goedkoopste in Nederland maar hij heeft het wel op voorraad, bij veel online shops is dat vaak de vraag. En ik vind 35 euro voor een accu nu niet echt veel.

Maar laat ik je een mooi voorbeeld geven. Ik kreeg als wederdienst in overleg 2 accu's van Muchmore. Deze werden voor nop uit Korea opgestuurd maar mocht aan de deur nog wel even 56 euro (bij)betalen. Omdat de douane geen prijs kon zien (want gratis) hadden ze op basis van een artikelnummer via google een waarde opgezocht. Ze kwamen uit op motoronderdelen twv 250 euro. Uiteraard gebruik gemaakt van een bezwaarprocedure en kreeg mijn geld na een half jaar terug. Ik had die accu's bijna beter zelf hier kunnen kopen.

Wat je in Azië koop is ex BTW, als het tegen zit mag je aan de deur alsnog de BTW betalen en inklaringskosten. Nee, dan ben je niet veel goedkoper uit en mag je dan nog hopen dat je geen slechte accu hebt en weer garantie moet claimen.
Welke lipo accu zou je aanraden voor €35,-? Wat is genoeg qua "C"? Kan je een vergelijking geven qua duur met een nimh tov lipo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Heb je de Bandit VXL of de XL5? De brushed versie zal op zich niet veel stroom trekken.
De benodigde C-waarde is afhankelijk van de capaciteit: max stroom = C-waarde x capaciteit

Ik zag deze even snel staan maar is out of stock
https://www.the-border.co...ardcase-Deans-801004.html

Genoeg opties voor onder de 50 euro:
https://www.the-border.co...-4v-lipo-50c-c-49442.html
https://www.the-border.co...v-round-lipo-c-49440.html
https://www.the-border.co...30-60C-2S-LiPo-CR293.html
https://www.the-border.co...ihv-battery-7.6v-50c.html

Of bij hobbyking:
https://hobbyking.com/nl_...ack-roar-approved-de.html
Deze wordt ook door wedstrijdrijders gebruikt: https://hobbyking.com/nl_...k-roar-brca-approved.html
https://hobbyking.com/nl_...-hardcase-stick-pack.html

Genoeg te vinden, alleen 1 probleem, ze komen niet met een Traxxas stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
memphis schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:50:
Heb je de Bandit VXL of de XL5? De brushed versie zal op zich niet veel stroom trekken.
De benodigde C-waarde is afhankelijk van de capaciteit: max stroom = C-waarde x capaciteit

Ik zag deze even snel staan maar is out of stock
https://www.the-border.co...ardcase-Deans-801004.html

Genoeg opties voor onder de 50 euro:
https://www.the-border.co...-4v-lipo-50c-c-49442.html
https://www.the-border.co...v-round-lipo-c-49440.html
https://www.the-border.co...30-60C-2S-LiPo-CR293.html
https://www.the-border.co...ihv-battery-7.6v-50c.html

Of bij hobbyking:
https://hobbyking.com/nl_...ack-roar-approved-de.html
Deze wordt ook door wedstrijdrijders gebruikt: https://hobbyking.com/nl_...k-roar-brca-approved.html
https://hobbyking.com/nl_...-hardcase-stick-pack.html

Genoeg te vinden, alleen 1 probleem, ze komen niet met een Traxxas stekker
Bedankt voor je moeite, ik heb een XL5 moet ook op zoek naar LiPo Lader, ik kreeg deze geadviseerd https://www.trxxs-winkel....2ojADXEAQYASABEgL1ZfD_BwE is dit een goede?

Traxxas stekkers kan je toch gewoon los bestellen en solderen of adviseer je verloopstekkertjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Traxxas heeft een aardige razzia gehouden en moet je nog goed zoeken waar je die pluggen los kunt kopen maar inderdaad moet het geen probleem zijn. Originele Traxxas stekkers zijn wel leverbaar maar zijn niet goedkoop.

De lader is een B6 variant. 80W is voldoende hoewel met 2S met 8.4v laadspanning niet helemaal de 10A wordt gehaald. Als je een 5000mAh accu hebt kan je die tegenwoordig op 2C laden en dus op de max 9.5A. Is die in een half uur vol.

Aan te raden is ook een LiPo zak, kost niet zoveel maar maakt het laden in huis wat veiliger. Natuurlijk beweert iedereen dat het nooit fout gaat maar het gaat altijd om die ene keer dat het wel fout gaat, die wil je tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
memphis schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:36:
Traxxas heeft een aardige razzia gehouden en moet je nog goed zoeken waar je die pluggen los kunt kopen maar inderdaad moet het geen probleem zijn. Originele Traxxas stekkers zijn wel leverbaar maar zijn niet goedkoop.

De lader is een B6 variant. 80W is voldoende hoewel met 2S met 8.4v laadspanning niet helemaal de 10A wordt gehaald. Als je een 5000mAh accu hebt kan je die tegenwoordig op 2C laden en dus op de max 9.5A. Is die in een half uur vol.

Aan te raden is ook een LiPo zak, kost niet zoveel maar maakt het laden in huis wat veiliger. Natuurlijk beweert iedereen dat het nooit fout gaat maar het gaat altijd om die ene keer dat het wel fout gaat, die wil je tegenhouden.
Zijn de stekkers van Ali Express slecht? Maar ik las een paar posts hierboven dat iemand zijn stekkers heeft vervangen door XT90, maar hoe zitten die XT90 vast op het draad, ik kon het zo snel niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
XT90 is overdreven voor jouw auto, XT60 is veel gebruikt en voldoet prima. De draden zitten gewoon aan de connector gesoldeerd en dan een krimpkousje overheen.

Laatst (paar maanden terug) gaf iemand op het modelbouwforum aan dat losse Traxxas imitatie pluggen moeilijk te vinden waren en inderdaad kom je ze zelden tegen op de Aziatische sites, na wat zoekwerk kwam ik bij Traxxaswinkel uit die de originele verkoopt. Maar misschien is het nu wel weer anders en kan je de imitatie weer volop in Azië kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:26
Mr. R. schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:41:
[...]

Zijn de stekkers van Ali Express slecht? Maar ik las een paar posts hierboven dat iemand zijn stekkers heeft vervangen door XT90, maar hoe zitten die XT90 vast op het draad, ik kon het zo snel niet zien.
Je begrijpt dat Aliexpress geen winkel is? Het is een soort van Ebay. Er is dus helemaal niets van te zeggen, de ene verkoper kan (iets duurdere) topkwaliteit hebben, terwijl de andere de grootste rotzooi verkoopt.

Je zal het dan echt per aanbieder moeten bekijken.

Ik heb eigenlijk nog geen echt slechte ervaringen gehad met Banggood. Dan weet je dat je service krijgt, (Chinese service, dus verwacht er niet te veel van, maar ik heb wel eens mijn geld terug gekregen.) en die verkopen meestal ook gewoon redelijke kwaliteit.

Daar hebben ze ook Traxxas pluggen te koop:
https://www.banggood.com/search/traxxas-plug.html?from=nav
Maar als je dan toch bezig bent is overstappen denk ik gewoon veel makkelijker.

En ohja, XT60 en 90 zijn gesoldeerd. Stuk makkelijker als een deans (T) plug, want er zit een opening in waar je de draad in kan leggen.
En koop inderdaad een lipozak. Als je geluk hebt heb je hem nooit nodig, als je pech hebt beschermt een zak van een paar euro je huis tegen brand. Wat mij betreft een heel simpele beslissing.

[ Voor 60% gewijzigd door WEBGAMING op 27-09-2019 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
WEBGAMING schreef op maandag 23 september 2019 @ 16:25:
[...]

Je begrijpt dat Aliexpress geen winkel is? Het is een soort van Ebay. Er is dus helemaal niets van te zeggen, de ene verkoper kan (iets duurdere) topkwaliteit hebben, terwijl de andere de grootste rotzooi verkoopt.

Je zal het dan echt per aanbieder moeten bekijken.

Ik heb eigenlijk nog geen slechte ervaringen gehad met Banggood. Dan weet je dat je service krijgt, (Chinese service, dus verwacht er niet te veel van, maar ik heb wel eens mijn geld terug gekregen.) en die verkopen meestal ook gewoon redelijke kwaliteit.

Daar hebben ze ook Traxxas pluggen te koop:
https://www.banggood.com/search/traxxas-plug.html?from=nav
Maar als je dan toch bezig bent is overstappen denk ik gewoon veel makkelijker.

En ohja, XT60 en 90 zijn gesoldeerd. Stuk makkelijker als een deans (T) plug, want er zit een opening in waar je de draad in kan leggen.
En koop inderdaad een lipozak. Als je geluk hebt heb je hem nooit nodig, als je pech hebt beschermt een zak van een paar euro je huis tegen brand. Wat mij betreft een heel simpele beslissing.
Dank je wel, LiPo zak ga ik kopen, en ik heb nog een paar slechte accu's met een traxxas plug, dus deze kan ik dan gebruiken, mocht ik er door heen zijn dan ga ik voor XT60.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Vind het toch nog even netjes om een reactie op mezelf te geven. Heb bijzonder veel video's bekeken, ontelbaar veel pagina's en websites gelezen en uiteindelijk had ik wat geld beschikbaar en heb ik een Rustler XL5 besteld, met daarbij de RPM voor en achterbumper. De voorbumper is al binnen, de rear bumper komt later. Ik ben zelf nog met vakantie, maar de Ruster is al bezorgd.

Zondag hoop ik m'n eerste rit te maken! Heb voor de Rustler gekozen omdat het toch een Traxxas is, ongeveer alle onderdelen te koop zijn en het binnen mijn budget valt. Later wil ik het wellicht upgraden naar een VXL, waarom dan niet direct de VXL gekocht, is toch veel goedkoper?

Ik wil ook leren hoe de auto werkt en in elkaar zit, het zal me iets meer geld kosten om hem zelf te upgraden, maar tegen die tijd verwacht ik ook al dat er een boel onderdelen vervangen zijn en weet ik exact hoe de auto in elkaar zit. Laten we zeggen dat ik dus de XL5 heb, i.p.v. de VXL voor het leerproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Het probleem van de XL5 is dat de 12 turns 550 Titan motor heel snel kapot kan gaan. De ervaringen zijn dat een rustige inloop de levensduur aardig kan verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Heb ik inderdaad meer gelezen, ben alleen nog niet zeker van hoe rustig aan te doen.. Niet direct 100% gas? Eerste paar kilometer rustig aan? De 50% setting gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:26
Verschillen de meningen ook ontzettend over, maar wat ik inlopen vind...

In het begin rustig aan, liefst niet boven de 50%. Dan kunnen de koolborstels (en de rest) rustig inslijten zonder te heet te worden.
Na een stuk of 4 accu's gewoon los gaan.

Zo te zien zijn die motoren ook niet ontzettend duur, in zo'n geval leg ik er meestal 1 op de plank, en maak ik me er gewoon niet druk over. Maar dat ben ik. ;) (en als ze echt zo snel kapot gaan ben je dat natuurlijk ook snel zat)

@memphis Volgens mij niet helemaal jou gebied, maar 550 komt toch ook in veel boormachines voor? Van wat ik me herinner werden er vroeger ook veel auto's omgebouwd met motoren uit boormachines.

[ Voor 6% gewijzigd door WEBGAMING op 27-09-2019 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ook wel mijn gebied hoor, ik ben een knutselaar met veel elektrieke gereedschappen..
Maar het klopt, de 550 motor is in veel (meestal low budget) apparaten te vinden, hier zelfs in een accu heggeschaar als ook de Proxxon 12v tools. Maar de 550 motor komt in vele uitvoeringen en spanning specificaties dus niet alles is zomaar geschikt.
Als je rond kijkt op ebay, aliexpress en Banggood kom je van alles tegen voor ook de modelbouw en een 540 motor wijkt ook niet zoveel af en kan je soms veel betere motoren vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franko P.

Franko P.

Hit it.

Zo, ruim een week verder en ik kan nu toch wel met zekerheid zeggen dat die XT90 stekkers een wereld van verschil maken.
De accu word nu ook lauw warm na het rijden, deze bleef voorheen koud. De stekkers precies andersom, die zijn nu koud waar de deans stekkers bijna smolten.

Heb voor mn werk een nieuwe Ampère tang binnen gekregen, gelijk voor de grap eens gemeten, onbelast volgas geven geeft 88A. Op gemaaid kort gras heb ik pieken gehad tot 150A.
Stond er eerlijk gezegd van te kijken dat dit nog zo hoog was.

Voor de accu's zou dit geen probleem mogen zijn, 6000mAh en 100C continu en 200C piek als ik de fabrikant mag geloven.
Maar 200C is dus 1200A. Dat ga je toch never nooit trekken? Of zijn er takken in rc die dit wel nodig hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Franko P. op 28-09-2019 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Ik zal je verklappen dat veel accu's niet eens 100C continu aankunnen en de huidige 100 tot 120C notoaties alleen burst stromen zijn tot hooguit 5sec. 200C is gewoon een overdreven getal uit de duim gezogen.
Vaak zijn die waardes meer berust op de totale interne weerstand van de accu want dat zal de grens van de kortsluitstroom kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
memphis schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 17:27:
Het probleem van de XL5 is dat de 12 turns 550 Titan motor heel snel kapot kan gaan. De ervaringen zijn dat een rustige inloop de levensduur aardig kan verlengen.
Dit schijnen ook goede motoren te zijn;
€ 13,15 29%OFF | HIINST Waterdichte B3650 4300KV Borstelloze Motor w/60A ESC Combo Set voor 1/10 RC Auto 5.15
https://s.click.aliexpress.com/e/2Ro115Ra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. R.
.

[ Voor 99% gewijzigd door Mr. R. op 30-09-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010

InFamous

excommunicado

Zijn er hier ook bezitters van big scale 1:5, 1:6 brandstof offroad auto’s?

Na jaren onroad 1:10 nitro gereden te hebben ben ik opzoek naar wat nieuws en groters, daarnaast wil ik ook van de nitro af.

Ik ben eigenlijk opzoek naar een offroad, truggy/stadium truck en kom dan vaak uit op de Losi 5ive en de HPI Baja 5T. Zie ik nu nog fatsoenlijke merken over het hoofd?

Met fatsoenlijk bedoel ik simpelweg fatsoenlijke leveranciers en voorlopig nog genoeg reserve onderdelen kunnen bestellen.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
In de racerij zie je meer FG, Harm, Lauterbach en Genius

Pagina: 1 ... 6 ... 42 Laatste