Daarna op zoek naar logische instapper voor hem
[ Voor 8% gewijzigd door JB op 02-12-2018 12:06 ]
Mijn boefje is liev!
En mijn Nikko auto vroeger had juist zo'n rechts type, werkte voor mij helemaal primaJB schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:06:
Hoe is hier de ervaring met kinderen en type controller? Zelf heb ik mijn eerste Nikko RC auto gehad met de linkse controller op onderstaande afbeelding. Is dit beter om het te leren (zoontje is net 5 jaar)
[Afbeelding]
Daarna op zoek naar logische instapper voor hem
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Nu kunnen sommige zenders groot zijn voor een kinderhand maar kijkend naar veel goedkopere zenders zijn het vaak al niet van die grote dingen. 2 en 3 kanaals stickzenders hebben veelal korte knuppels omdat die al anders gebruikt worden dan bij vliegzenders wat ook korte vingers ten goede komt.
Op RCTECH onlangs nog een topic:
https://www.rctech.net/fo...transmitter-question.html
Het is puur smaak, maar stick zenders worden wel steeds zeldzamer. Bijna alle moderne auto's hebben stuurwielzenders.
Ik weet niet wat precies je plan is, als je kits bouwt is het minder belangrijk, dan kan je natuurlijk gewoon zelf de zender kiezen.
Maar als je kant en klare auto's wil kopen, zal er bij 99.9% een stuurwielzender zitten.
Daarnaast kent Futaba ook nog een Low budget Attack achtige zender als ook Jamara nog zoiets in het assortiment heeft. En uiteraard niet te vergeten de Spektrum DX2M
Misschien liggen die niet zomaar in de winkels maar ze zijn altijd te bestellen of met een creditcard tegen je scherm uit verweggiestan te halen. Andere veel gebruike optie is dan toch een vliegzender gebruiken. Die standaard basis 4 kanaals zenders van 7 tientjes zie je ook hier en daar gebruikt worden.
Maar eens, alle RTR komt met stuurwiel dus ook verstandig om het daar bij te houden.
Voor nu een leuke Rock Crawler besteld van Alloy. Kan ik er met de drone overheen vliegen
Mijn boefje is liev!

Wow, wat een ding. Veel menu opties in een overzichtelijk structuur. Mooi aanraak kleurenscherm en geluidjes maar kan geen MP3's afspelen en ook geen video's.....

Een normale zender heeft een framerate van 20msec, mijn oude T3VCS in HRS mode deed 5.5msec Deze T-FHSS doet het nog iets sneller:
T-FHSS

T-FHSS SR in normal mode

T-FHSS SR in SR mode

In deze laatste mode kan je geen normale servo gebruiken. Normale servo's hebben een centrale positie op een pulsbreedte van 1.5msec, in deze SR mode moet je een zgn 760usec servo hebben, dit zijn servo's die je bv bij de RC heli's op de staartrotor zitten via een snelle gyro. Maar een frame van bijna 1msec is snel!

Gezien die geschroefd zit is er makkelijk iets anders op te maken dus ik wilde iets ronds omdat dat prettig aanvoelt. Stukje 10mm rond aluminium met op de juiste plek 2 sleufjes voor een carbon stripje en wat schroefgaten.

Uiteraard even gepolijst met heel fijn schuurpapier

Het maakt de zender iets persoonlijks en het draagt beter in de hand.
https://www.techportal.nl/doeprogramma/challenges/rc-cup/
Techportal is een initiatief vanuit Tata steel met als doel de jeugd geïnteresseerd te krijgen voor techniek. Het doel van deze competitie is om als team niet alleen een auto te racen maar ook als team sponsoren te werven en aan de auto te werken.
Goed dit soort initiatieven, het hele wedstrijd rijden is wel enorm op z'n retour sinds toen ik (heel) lang geleden nog aan wedstrijden meedeed. Het hele modelbouwgebeuren, ook vliegen, boten en treinen is niet meer zo hip als dat het vroeger ooit was.memphis schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 10:47:
Voor de jeugdige hier wil ik even aangeven dat er nog startplekken open zijn bij de Techportal cup.
https://www.techportal.nl/doeprogramma/challenges/rc-cup/
Techportal is een initiatief vanuit Tata steel met als doel de jeugd geïnteresseerd te krijgen voor techniek. Het doel van deze competitie is om als team niet alleen een auto te racen maar ook als team sponsoren te werven en aan de auto te werken.
RC besturing is best populair, mogelijk onder de "amateurs" is de drone het meest gewild maar sluit auto's niet uit. Maar inderdaad is de interesse voor een competitie of überhaupt rijden op een heuse baan nihil, dit is ook te zien dat verenigingen met een complete accommodatie leeglopen en amper verse (jeugdige) aanwas krijgen.gold_dust schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:51:
[...]
Goed dit soort initiatieven, het hele wedstrijd rijden is wel enorm op z'n retour sinds toen ik (heel) lang geleden nog aan wedstrijden meedeed. Het hele modelbouwgebeuren, ook vliegen, boten en treinen is niet meer zo hip als dat het vroeger ooit was.
Het probleem zit bij ouders die geen tijd hebben, online gaming en social media maar ook angstverhalen over meer sleutelen en afstellen dan rijden.
Maar dit initiatief is goed, helaas voor een groot aantal deelnemers wordt het niet zo serieus opgepakt dan de organisatie zou willen. Zo worden er op scholen extra budgets voor RTR auto's vrij gemaakt zodat de kit niet gebouwd moet worden, doen veel teams niets aan de auto's en zetten ze soms ook niet de meest beste stuurman aan de zender. En zo zag ik vorig jaar iemand die tijdens een trainingsrondje een onderdeel kapot rijden en er was niets reserve, het hele team kon weer naar huis.....
Overigens een foto impressie van afgelopen jaar:
https://www.facebook.com/...a.1239551169508462&type=3
Wat ik ook constateer is, bijvoorbeeld de (ex)lokale vliegclub is al jaren dicht omdat er een industrieterrein gebouwd werd. Een nieuwe locatie is er nooit gekomen, dat is ook vrijwel onmogelijk vanwege milieu en hinder wetgeving. Open plekken om te gaan wildvliegen zijn er vrijwel niet meer omdat alles volgebouwd is. Er zijn wel weilanden genoeg maar die zijn ook in bezit van iemand, niet toegankelijk vanwege hekken en sloten, en je mag er sowieso niet vliegen. Ik heb lang rondgereden om een vliegplek te vinden maar niets gevonden, dan is het ook logisch dat het minder wordt met de hobby.memphis schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 13:03:
RC besturing is best populair, mogelijk onder de "amateurs" is de drone het meest gewild maar sluit auto's niet uit. Maar inderdaad is de interesse voor een competitie of überhaupt rijden op een heuse baan nihil, dit is ook te zien dat verenigingen met een complete accommodatie leeglopen en amper verse (jeugdige) aanwas krijgen.
Het probleem zit bij ouders die geen tijd hebben, online gaming en social media maar ook angstverhalen over meer sleutelen en afstellen dan rijden.
Hetzelfde zie ik ook met modelauto's, de circuits in de omgeving zijn verdwenen. Het is heel lastig om een plek te vinden voor een nieuw circuit en vanwege milieuwetgeving. In het Noorden heb je nog Real 80 waar ik vroeger wel eens kwam maar het is me toch net te ver om zo even een paar rondjes te rijden, ook als je de kosten van benzine gaat meerekenen om er te komen. Bovendien rijdt ik liever off-road.
Quadcopters zijn wel populair en toegankelijk. Ik heb het ook een tijdje gedaan maar vind het uiteindelijk niet interessant genoeg. Ik zou wel graag nog eens met een 1:8 nitro buggy willen gaan rijden maar dan is het weer de vraag 'waar kun je rijden?'.
Het is waar dat accommodaties verdwijnen door geluidshinder en ook verandering van bestemmingsplannen. Steeds meer huizenbouw komen dichter in de buurt van de vaste accommodaties maar gelukkig zeggen wetten dat als je al ergens een lange tijd zit de gemeente voor jou een andere locatie moet regelen. En hoever daar eigen geld in gestoken moet worden is een kwestie van onderhandelen. RCR Roeselare in België moest verhuizen maar de gemeente heeft wel even ergens anders een compleet circuit met alles erop en eraan opgebouwd op basis van ontwerpen van de club.
Voor verenigingen is dan ook het ledenaantal erg belangrijk, heb je 100+ leden ben je een serieuze partij, heb je er nog maar 10 zal je dan ook niet veel medewerking verwachten maar meestal stoppen dat soort clubjes met het bestaan.
Ik woon inmiddels niet meer in NL. Ik heb de afgelopen week hier ook gezocht naar clubs met een circuit in de buurt maar nog niks gevonden. Er zijn nog een paar modelbouw winkels waar ik langs wil gaan om nog eens te vragen of er hier een circuit in de buurt is maar ik vrees het ergste. Wat rondjes rijden op een grasveld vind ik al snel niet interessant genoeg. Een alternatief is nog om een eigen Mini-Z baan aan te leggen, dat is tenminste iets.
Het valt me wel op wat een klappen de industrie de laatste 10 jaar heeft gehad. Graupner failliet, Robbe failliet, Serpent en Corally overgenomen, Novak en Tekin bestaan niet meer, Tamiya met een minimale hoeveelheid nieuwe auto's en geen TRF meer, PK racing dicht, Merit racing dicht, etc. Eigenlijk bijzonder dat er op 1:8 buggy gebied nog zoveel te krijgen.
- PKracing stopte gewoon omdat de eigenaar door ziekte niet verder kon en en geen koper werd gevonden.
- Tamiya TRF bestaat nog volop maar het raceteam is opgeheven om zo meer budget voor locale activiteiten en ondersteuning op te zetten
- Graupner heeft direct een doorstart gemaakt
- Corally wilde niet naar zijn rijders luisteren voor verbetering van het product en liep een grote achterstand op
En deels waarom de westerse fabrikanten omvallen is de concurentie vanuit Azië door bv Banggood en Hobbyking. Vooral de vliegwereld koop daar massaal hun spullen.
Ik weet niet waar je nu woont maar je moet dan even de website van de landelijke bond opzoeken:
https://www.efra.ws/footer-area/federations/
Van daar kan je wel weer lijsten aan clubs vinden.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Gekeken op de site van de EFRA die een link heeft naar de nationale bond maar helaas niks in de buurt hier. De twee winkels met modelbouw producten zijn inmiddels dicht ... Veel winkels zijn hier per januari gesloten. We gaan misschien nog een keer verhuizen later dit jaar, misschien dat het dan wat wordt. Misschien dan toch maar een mini-z baan aanleggen.memphis schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 13:08:
...
Ik weet niet waar je nu woont maar je moet dan even de website van de landelijke bond opzoeken:
https://www.efra.ws/footer-area/federations/
Van daar kan je wel weer lijsten aan clubs vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door gold_dust op 12-02-2019 12:12 ]
Ontzetten veel lol gehad.

Volgende aanschaf zal iets voor de shocks zijn en om de binnenkant wat te beschermen tegen vuil.

De rest van de dag bezig geweest met schoonmaken
[ Voor 5% gewijzigd door GrimScythe op 17-02-2019 13:14 ]

Maar het spul staat klaar..... Auto van afgelopen seizoen met een verse motor. Een 2e verse motor daarbij met een eigen gemaakte koelkop en de nieuwe zender. Ik ben er klaar voor....

misschien hebben jullie een idee waar het aan kan liggen bij het volgende probleem:
aantal jaar geleden heb ik een nitro RC auto gekocht (als ik t goed zeg)
had tijd en ruimte om er mee te rijden dus de auto is zonder brandstof weggezet.
het gaat om t volgende model auto:
AstonMartin DBR9 LM2006 van het merk Kyosho
http://rc.kyosho.com/en/d...rccar/gponroad/31389.html
nu ben ik al enige tijd bezig met aan de praat krijgen van deze auto maar ik krijg het niet voor elkaar.
de motor wil niet aanslaan wanneer ik deze wil starten.
de volgende dingen heb ik al geprobeerd:
- benzine tank vervangen (was oud en vies)
- 2 leidingen vervangen vanaf de benzinetank naar motor en naar uitlaat
- nieuwe ontsteker (1 dag oud)
- nieuwe brandstof (1 dag oud)
- ontsteker getest of deze werkt (ook er op blazen wanneer deze gloeit)
- benzine komt in de motor
- ontsteker verwarmt met gloeiplug ontsteker en daarna proberen te starten met gloeiplug er op
overigens ben afgelopen weekend op een modelbouwshow geweest en de verkoper waar ik de auto toen der tijd gekocht.
De beste man vertelde dat het aan de brandstof of de ontsteker kon liggen en ik deze moet vervangen om het probleem op te lossen en de auto te starten.
Wat achteraf dus geen effect heeft gehad.
verder ben ik ten einde raad wat ik nog kan doen
Alvast bedankt voor jullie moeite!
Ook wil het helpen als je tijdens het starten de uitlaat dicht houdt.
Hoewel er brandstof in de motor komt, kan de carburatueur toch deels verstopt zitten,. Even de naald helemaal indraaien en de hoeveelheid rondgangen tellen en weer terug draaien, zo prik je de opening in de sproeier even open.
Heb de leidingen nog nagelopen op verstopping maar ook daar was niks aan t zien.
De ontsteker voorverwarmd en dan geprobeerd te starten maar ook dit werkte helaas weer niet.
Ik sta open voor alle tips/adviezen
Nogmaals bedankt!
En een niet zo'n onbelangrijke vraag maar welke brandstof heb je?
Voor de stock klasse bij ERCE ben ik nog opzoek naar een Trackstar 17.5t V2 brushless motor, mocht iemand er nog 1 kwijt willen, PM me.
Ik vrees dat je die motor hier niet zult vinden, het is niet de 1e keus van een basher en verder ook niet echt gebruikt bij verenigingen. Ik zag dat die 51 dollar kost dus iets van 45 euro, nieuwkoop geeft altijd wel de beste prestaties
Ook bij Aliexpress niet leverbaar, de verkoper kwam met de vraag of 4.5T of 6.5T of 8.5T een optie was.
Indien zo dan wel een beetje vreemd om een motor te verplichten dat niet leverbaar is.
Omdat de Trackstar niet meer te krijgen is, gaan we nu met de HobbyWing Justock 17.5T G2.1 de stock klasse rijden. Van het weekend in Dessel uitgeprobeerd, volgens mij een prima motor voor een prima prijs.
[ Voor 34% gewijzigd door Coenen op 18-03-2019 07:56 ]
Van de week maar even naar mijn maatje die hem even gaat anodiseren. dan testen op de baan.
Ook niet stil gezeten. Ik was er eigenlijk al afgelopen winter mee bezig en wat gasten hadden er oren naar dus voor 6 stuks onderdelen ingeslagen. De levering heeft lang geduurd door een onderdeel dat ze niet hadden maar na het krediteren ervan konden ze het opsturen en heb ik gister er even 1 in elkaar genutselt.
Het gaat om een diff-checker. Geïntroduceerd door MonacoRC en al door velen gekopieerd.
https://www.monacorc.com/...eck-now-customizable.html
Zie video's
YouTube: Francesco Martini explains the Diff Check - part 1
YouTube: Francesco Martini explains the Diff Check - part 2
115 euro voor iets dat maar 20 euro in onderdelen kost vraagt gewoon om zelfbouw.
Het idee is simpel, een voltage regulator voor een stabiele 5 of 6v voeding. (zat 5v printjes voor een euro te vinden), een 6v vertragingsmotor en een 5 digit amperemeter. De adapter voor op de wielmoer is een 1.50 euro kostende Tamiya sleuteltje en de adapter om het diff direct aan te drijven is even snel op de draaibank gemaakt.

Dit was nummer 1 welke ik morgen gaat afgeven zodat de persoon er mee kan spelen, nog 5 gaan er volgen die allemaal al vergeven zijn. maar misschien gaan er nog wat volgen.
Voor de liefhebbers, dinsdagavond zal op de MACH de 1e sleutelavond zijn van de Techportal competitie. De teams zullen onder begeleiding afsteltips krijgen en krijgen de kans om hun auto's een 1e shakedown te geven. Er gaat nog een 2e avond volgen en dan volgen er competitie dagen.
Techportal is een initiatief van Tata steel om o.a. de jeugd via leuke evenementen geïnteresserd te krijgen voor techniek.
Ik ben een gelukkige eigenaar van een tekno mt410. Ik rijd er mee op 4s. Het is een beest van een wagen. Zoveel power op 4s is niet normaal.
Nu wil ik mijn zoon van bijna 7 er mee laten rijden. Alleen kan dat natuurlijk niet op vol vermogen. Ik gebruik een absima CR4T Ultimate als controller. Om mijn zoon er mee te laten rijden op ik geprobeerd om het vermogen terug te schroeven. Dit is is wel gelukt, alleen kan ik dan niet meer remmen of achteruit rijden. De settings heb ik aangepast in het menu van throttle exponential. (Weet nietof dit de juiste manier is) Ik heb vanalles geprobeerd echter zonder resultaat. Mijn vraag is dan ook of iemand dezelfde controller heeft en mij kan uitleggen hoe ik de settings moet zetten zodat de auto langzamer rijd maar dan wel kan remmen en achteruit kan rijden.
Alvast bedank voor het lezen en alle tips zijn welkom.
http://wp.absima.com/wp-c...te%20Manual%20english.pdf
pagina 15
Hier kan je de upper en de lower limiet van de uitslag ingesteld worden.
Heb deze altijd met NiMH gereden en heb pas 2st 2s lipo 5000mah gekocht om de NiMHs te vervangen.
Nu heb ik de lipos er ingezet, de esc van NiMH naar Lipo gezet en wilde gaan rijden. Ding kwam niet vooruit, geeft wel een kleine tik dat de motor power krijgt maar verder niets, sturen doet hij uiteraard wel.
NiMH accu er weer aangehad, omgezet en rijdt meteen aan.
Gelukkig heb ik nog een slash met een andere motor setup (brushed) dus daar de lipo op aangesloten en weer de esc omgezet, rijdt meteen weg op de Lipo accu's.
Nu las ik dat de motor wellicht kaduuk was maar op de NiMH accu's tijd hij wel dus dat lijkt me sterk, met een multi meter de esc gemeten die geeft bij NiMH en Lipo gewoon 8.4 en 9.6v door.
Kan iemand inzicht geven over wat er wellicht aan de hand kan zijn?
https://traxxas.com/sites...-3s-INST-120813-EN-FR.pdf
Onderin staat de verklaring voor wat de ledjes doen/betekeken.
Daar al naar gekeken ?
Verder kun je ook met een lipo rijden in Nimh stand. an weet je in ieder geval of dat wel werkt.
[ Voor 33% gewijzigd door heuveltje op 10-05-2019 14:29 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Ik mag hopen dat je LiPo niet de 9.6v had.....HerrProx schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 13:14:
, met een multi meter de esc gemeten die geeft bij NiMH en Lipo gewoon 8.4 en 9.6v door.
Maar ik zou ook zeggen dat het de LVC is, ik ken de regelaar niet maar er zijn regelaars die op de auto stand het aantal cellen uitrekenen op basis van de aangeleverde voltage en daarmee de LVC spanning instellen. Een LiPo op een NiMh LVC kan een verkeerde LVC waarde geven.
Overigens gister een dagje op een set van de luizenmoeder gezeten. De Tata cup had hun 1e finaledag bij de MACH in Heemstede waar veel scholieren en hun ouders (sommige leuke moeders) rond liepen.
We hebben de foto's:
https://www.facebook.com/...a.1544222805707962&type=3
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Om een 1/8 buggy een beetje leuk in beweging te krijgen zal je wel een forse motor nodig hebben. En bijpassende esc en accu's. Je zal er waarschijnlijk wel een paar honderd euro aan uit moeten geven.
Voorbeeldje, of het in jou auto zou werken weet ik natuurlijk niet.
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN
[ Voor 51% gewijzigd door WEBGAMING op 11-05-2019 14:10 ]
Zeker ook op accu's moet je niet bezuinigen want de C-waardes die merken maar al te graag ophemelen zijn vaak op basis van piekbelastingen.
Ook al gezien, alles wijst er op dat de motor (gedeeltelijk) kapot is.heuveltje schreef op vrijdag 10 mei 2019 @ 14:27:
klinkt alsof hij meteen op batterij bescherming schiet.
https://traxxas.com/sites...-3s-INST-120813-EN-FR.pdf
Onderin staat de verklaring voor wat de ledjes doen/betekeken.
Daar al naar gekeken ?
Verder kun je ook met een lipo rijden in Nimh stand. an weet je in ieder geval of dat wel werkt.
Volgens mij was het de 7cels Nimh batterij die de 9volt aan gaf.memphis schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:10:
[...]
Ik mag hopen dat je LiPo niet de 9.6v had.....
Wat bedoel je met LVC? die term komt me niet bekend voor.memphis schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:10:
[...]
Maar ik zou ook zeggen dat het de LVC is, ik ken de regelaar niet maar er zijn regelaars die op de auto stand het aantal cellen uitrekenen op basis van de aangeleverde voltage en daarmee de LVC spanning instellen. Een LiPo op een NiMh LVC kan een verkeerde LVC waarde geven.
Nope, heb een charger die bij aan kan en ja, heb m eerst op de Lipo modus gezet voor m opgeladen had.WEBGAMING schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:40:
Je hebt toch niet de Nimh lader gebruikt om de Lipo's op te laden he?
Verder bedankt voor de reacties
Bij de video gebruikten ze https://www.aliexpress.co...042311.0.0.3da24c4dk9LOP5 Lipo accu's wil ik eigenlijk niet aanschaffen, want dan heb ik een lader en zo'n veiligheidsding nodig om de accu in te doen tijdens het laden. Misschien kan ik toch beter die Absima kopen, dan ben ik ook van mijn antieke 40MHz zender afWEBGAMING schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 14:04:
Om een 1/8 buggy een beetje leuk in beweging te krijgen zal je wel een forse motor nodig hebben. En bijpassende esc en accu's. Je zal er waarschijnlijk wel een paar honderd euro aan uit moeten geven.
Voorbeeldje, of het in jou auto zou werken weet ik natuurlijk niet.
https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als je met een 1:8 nitro buggy gereden hebt, denk ik wel dat dat goedkope spul heel snel gaat vervelen. Wat is je budget? Wat wil je er mee doen? Zie dat dat een buggy is, wil je een buggy of maakt het niet zo veel uit?
/edit: Ik heb deze motor/ESC combinatie besteld, ben benieuwd hoe dit rijdt met een NiMH accu, misschien moet ik 2 accu's gebruiken
Voor foto:

[ Voor 36% gewijzigd door zonoskar op 15-05-2019 14:32 ]
Wat voor Nimh accu's zijn dat? Met 2 accus zal het wel redelijk gaan, maar je hebt nog niet bijna het vermogen wat je met (2) lipo's zou hebben. Ook zal de power heel erg snel verdwijnen met nimh.
Maar ja, je weet wel meteen wat je volgende upgrade is.
Dat setje ziet er prima uit, hoeveel KV?
Je weet ook dat je een motormount moet maken he? En waarschijnlijk iets verzinnen om de accu's goed in te bouwen. Allemaal niet heel lastig ofzo, daar niet van. En volgens mij begreep je dat al wel.
Laat even wat foto's zien van het resultaat, dat is altijd leuk.
Waarom staat die nitro eigenlijk stil?
Denk wel dat dit de betere keus is. Heb een heel erg vergelijbare buggy gereden, toen ook een goedkoper modelletje gekocht, gewoon voor de leuk. Man, wat was dat saai.
[ Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 15-05-2019 18:04 ]
Motor is 2000KV, 2800W. De motor was ook in 2250, 1700 en 1550KV te krijgen. Voor zover ik kon googlen geeft de KV een indicatie van max toeren en het koppel. Maar aangezien ze geen specs hadden van de andere uitvoeringen kwa vermogen en max Ampere, heb ik maar de 2000KV genomen. Motorsteun is mee besteld, dus dat is geregeld. Hij staat stil omdat ik het teveel werk vond qua onderhoud. Elke 20 uur een nieuwe zuiger, brandstof kopen, gloeipluggen, etc. En dan 4 accu's laden (zender, ontvanger, startmotor en van dat gloeiplug dingetje) Nee, dan lijkt me accu laden en gaan met die banaan handiger. Mijn NiMH accu is niks bijzonders, 7.2V en 3000 mAh meen ik. Ach, het ombouwen is ook een leuk project, misschien nog wel leuker dan rijdenWEBGAMING schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 17:53:
Dat setje ziet er prima uit, hoeveel KV?
Je weet ook dat je een motormount moet maken he? En waarschijnlijk iets verzinnen om de accu's goed in te bouwen. Allemaal niet heel lastig ofzo, daar niet van. En volgens mij begreep je dat al wel.
Laat even wat foto's zien van het resultaat, dat is altijd leuk.
Waarom staat die nitro eigenlijk stil?
Aha, ja met zo'n bekende auto zal je die wel gewoon kunnen bestellen ja.
Ja ik ken het wel, ik ben zelf ook met nitro gestopt. Mis het wel een beetje. Voor mij was het ook een hoop het gemak. Brandstof kopen, werd ook steeds duurder, en is gewoon best wel onhandig. Gloeipluggen had ik meestal wel een aantal liggen.
Ik ben ook wel eens weggegaan om te gaan rijden, om er dan achter te komen dat die bougieplug leeg is.

Ik vind het geluid ook een heel groot voordeel. Je kan nog eens savonds rijden zonder de halve buurt tot last te zijn.
Het kon ook zijn dat je nimh's van 8.4v had oid. Daarom vraag ik het even. Met 2 van die accu's zal het wel even leuk gaan. Maar ik denk wel dat de pep er heel snel uit is met 3000.
Vergeet ook geen connectoren enz mee te bestellen. Is in China ook allemaal lekker goedkoop.
Je zal ook een verloopkabel voor die accu's moeten maken. (of bestellen natuurlijk)
E thuis heb ik op mijn knutselbank ook een simpele lader staan en kan zonder alles uit te pakken alles even snel aan de lader hangen als ik de volgende dag plannen heb.
Overigens wie een grote race van dichtbij wil zien. Van 23 t/m 26 mei is de ENS bij de Baanbrekers in Rucphen. er zal in 4 klasses gereden worden met een kleie 100 man uit de hele wereld. De finale op de zondagmiddag zal bestaan uit rijders van wereld topniveau.
Hoe het vorig jaar oor het eerst bij ons was: http://ens.redrc.net/tag/...-rucphen-the-netherlands/

Schoon:

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 20-05-2019 17:53 ]
Oh wacht, op je center-as, die zit in een redelijk rechte lijn. Goed is het niet maar zal minder invloed op het weggedrag geven. alleen veel speling.
Het betreft 11.1V 3500mAh 30C Lipo. ik dacht een lipo charger te bestellen, maar vroeg me af of deze een beetje deuglijk is.
alvast bedankt!
Dat zou ik zeker niet doen, de iMax B6 is écht een heel oud model.sluggha schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:59:
hoi, Ik heb na een 20-tal jaar van "geen tijd/geld' me weer laten bijten door het zalige gevoel van rond te racen met een rc truggy (1:10) op lipo. hier zat een standaard lader bij maar deze is jammer genoeg overleden. nu ben ik op zoek naar een degelijke lipo snellader maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Op welke dingen moet ik nu eigenlijk letten voor een degelijke lader te vinden? (aanbevelingen?)
Het betreft 11.1V 3500mAh 30C Lipo. ik dacht een lipo charger te bestellen, maar vroeg me af of deze een beetje deuglijk is.
alvast bedankt!
Je kunt beter dit halen. Zelfde type lader, vele male moderner (Alsin: is vorig jaar uitgekomen geloof ik en ondersteunt ook LiHV).
https://www.conrad.nl/p/m...lihv-lood-calcium-1484096
Kan een 2S accu tot bijna 10A (80W) laden, met de huidige LiPo accu's is dat wel lekker

Daarnaast altijd eerst op de zender alle trims op 0% zetten en de EPA en brake op 100%
Anoniem: 1222134
Onroad, offroad, schaal ????Anoniem: 1222134 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 15:51:
hallo heb mij na vele jaren terug een basher aangeschaft maar waar zijn tegenwoordig de goede plaatsen om te gaan bashen zelf zit ik in regio antwerpen
Ik denk dat je even zelf rond moet kijken. Er zit/zat bij Antwerpen wel een club.
Op het moment is 1 van m'n knutselprojectjes het maken van een straalmotor op basis van een grote turbo.
1 van de noodzakelijke delen is de olietoevoer naar de turbo zelf. Dit moet ergens tussen de 3 & 4 bar liggen, hier heb ik een goedkoop 12V/25W pompje voor gekocht om eens te kijken wat dit zou doen.
Deze haalt met wat moeite de 3 bar, maar ik vermoed dat het in de praktijk te weinig zal zijn, dus dan maar eens kijken of we dit wat kunnen verbeteren.
Lang verhaal kort:
Ik moet een motor hebben die op 12V ongeveer 3500-4500 toeren draait, dit kan doen aan zo'n 250W en qua diameter niet groter is dan 40mm (diameter mag overigens groter zijn indien noodzakelijk, maar tot 40mm past in de originele behuizing en maakt mijn leven wat makkelijker)
Mijn idee was dus een brushless 300-350KV motortje, ESC d'r bij en uiteindelijk alles aansturen via een Arduino om het toerental closed loop te varieren aan de hand van de oliedruk.
Zou iets als onderstaande geschikt zijn ? Let wel, het ding moet dus in staat zijn om een half uur die 250W te verstoken, evt actieve koeling is overigens gewoon ruimte voor.

[ Voor 5% gewijzigd door 4x2 op 14-06-2019 18:16 ]
leeg
https://www.robotshop.com...cim-brushed-dc-motor.html
Weliswaar wat te groot, maar niet duur en zo te zien makkelijk genoeg aan te sluiten.
Ik ga het hier eens mee proberen, bedankt voor het zetje de juiste kant op
leeg
Door de organiserende club binnen no time online gezet
https://www.de-hlc.nl/drupal/fotoalbum/hlc-flightline-2019
Is er momenteel een andere site van winkels waar ik kan kijken om een idee te krijgen wat er allemaal is en voor welke prijzen?
Edit:
Ik weet dat ik zelf winkels kan vinden op Google, ik kijk daar ook op maar voor mijn gevoel mis ik de winkels waar ik moet kijken. Vandaar deze vraag voor informatie.
[ Voor 22% gewijzigd door eRRoR.InSiDe op 17-06-2019 10:37 ]
www.toemen.nl
www.trxxs-winkel.be
www.hobbyking.com
Zoiets?
[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 17-06-2019 11:56 ]
The border is op dat gebied naar mijn idee de beste in Nederland. Die zijn wat meer gespecialiseerd in het profi spul, de rest is meer gericht op gewoon lol hebben.
https://www.the-border.com/home.php
Maar in principe komt een hele hoop tegenwoordig gewoon uit China, van de standaard Chinese winkels.
Je hebt ook nog Hobbyking, maar die zijn tegenwoordig niet zo goed meer, dus ik zou niet echt aanraden om daar te kopen.
[ Voor 38% gewijzigd door WEBGAMING op 17-06-2019 12:08 ]
Of dat (pro) kits worden staat geheel open afhankelijk voor wat er nodig is en waar ik me prettig bij voel. Het feit dat er eerst gesleuteld moet worden is geen belemmering in de keuze, dat vind ik sowieso leuk.
Een reden is dat ik voor winkels kijk is voor advies, dit advies ga ik ook proberen te vergaren bij de clubs die er bestaan. Maar omdat ik mezelf echt bezwaard voel met het stellen van "n00b" vragen wil ik proberen zo veel mogelijk zelf uit te zoeken.
De winkels met betrekking tot modelbouw vind ik moeilijk te onderscheiden op kwaliteit en ervaringen, vandaar de eerdere vraag.
Bedankt alvast voor de antwoorden, ik kan al vooruit. Andere aanbevelingen zijn altijd welkom, indien niet wenselijk in deze thread mag dat ook per PM als iemand echt in een goede bui is ;-)
Met beginners is er eerlijk gezegd meestal maar 1 antwoord, helemaal als je het over on road elektrisch hebt, TAMIYA. En dan een TT01,TT02 oid. Dat is een chassis wat achterlijk veel gebruikt word, is alles over bekend, en kan je alles voor kopen.
En ze zijn ook niet zo gek duur, euro of 200, 250 kan je klaar zijn. (kit kost zo rond de 130)
Van mij mag je ook gewoon "noob" vragen stellen hoor, liever dat je wat vragen stelt, dan dat je een miskoop doet.
Als ik mijn spullen in Nederland koop, is het meestal Conrad, The Border, of Verspaget. (die laatste zit in de buurt, buiten dat vind ik het geen geweldige winkel.)

[ Voor 25% gewijzigd door WEBGAMING op 17-06-2019 12:24 ]
http://www.marcosmodelcars.com/
Wil je betaalbaar kom je veelal uit bij HSP, Nitrotek en ACME. Ik wil niet zeggen dat het troep is maar gezien dit soort producten niet bij de betere modelbouwwinkels te koop is zegt denk ik genoeg.
Ga anders eens kijken bij de Baanbrekers in Rucphen of bij https://www.mrcz.nl/
Ik ben erg blij met de feedback!
Ik koop inmiddels niets meer in Nederland, gaat standaard gewoon 20-40% bovenop de normale prijs (incl verzending), werd mij beetje te duur ook mijn TT02B te onderhouden. Tijdje op ebay een winkel gehad die aardig wat yeah racing spul had, dus daar flink wat kunnen inslaan, maar bijna elke run breekt er wel ietsWEBGAMING schreef op maandag 17 juni 2019 @ 12:18:
Als ik mijn spullen in Nederland koop, is het meestal Conrad, The Border, of Verspaget. (die laatste zit in de buurt, buiten dat vind ik het geen geweldige winkel.)
En ondanks m'n Hobbyking best goedkoop was, ding blijft gewoon gaan. Goed, wil nog steeds een full 540 erin gooien ipv zo'n upsized ding, mogelijk dat het dan allemaal wat sneller kapot wil gaan, voordeel dat onderdelen echt niets kosten.
Jammer alleen dat ze op m'n raceplek nu ook huizen aan het bouwen zijn, weer opzoek naar nieuwe stek
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
En als je een keer een tandwieltje, schroefje of wat dan ook kapot draait, is het wel fijn om die even te kunnen halen, ipv 4 weken te moeten wachten.
Als alles heel bleef, ging je niet hard genoeg.
[ Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 17-06-2019 13:42 ]
Banden... 4 tot 5 sets per raceweekend nodig en aangezien we verplicht zijn de banden ter plekke bij de organisator af te nemen kan ik ook geen goedkoper adres aanspreken. Gelukkig kost de set maar 15 euro en kan je amper een goedkoper adres vinden
De Baanbrekers heeft pas volgende maand weer een race op de kalender:
https://macdebaanbrekers....nten-m-a-c-de-baanbrekers
Ik zelf zit over 2 weken in Roeselare België
Daarom moet ik wel naar fullsize 540, hij kan niet harder op 3S dan ~70kmh, mijn TT02 gaat tegen de 90km/h, maar is bijna niet stabiel te houden op de snelheid.
Met een dergelijke setup rijden ze hier op de MACH zo'n 120km/u op 2S
Eisen: Elektrisch, Off-road, compleet pakket, hij heeft 100 - 150 euro te besteden.
Ik zie veel Ishima en Tamiya.
[ Voor 6% gewijzigd door FitzChevalric. op 18-06-2019 19:22 ]
Schaal 1/10, off-road, spare parts kopen is een must.
Ik heb geen idee wat nu mijn topsnelheid is, dat ding is al compleet onbestuurbaar tegen de 90, laat staan eroverheen. Heb ook nooit het idee gehad dat die Tamiya's gemaakt zijn voor zulke snelhedenmemphis schreef op maandag 17 juni 2019 @ 16:15:
Al eens gekeken naar bv een 4.5 of 5.5 turns sensored brushless met een Sky RC Torro 120 regelaar?
Met een dergelijke setup rijden ze hier op de MACH zo'n 120km/u op 2S
Initieel ging ik voor de 3S maar na het kijken van wat filmpjes en een financieel voordeel kon ik de 6S versie veroorloven wat ook wat langer plezier zal geven (hoop ik toch).
Hij is morgen als het goed is binnen, als ik tijd heb en er aan begin post ik nog wat foto's.
Iedereen bedankt voor de hulp alvast!
Ik heb een Turnigy Accucell 6 en heb veel filmpje gevonden. Alleen het probleem er zijn blijkbaar twee versies eentje met een gewone adapter voor in het stopcontact en een met een losse + en - draad. Ik heb die met een losse + en - draad
Filmpje met adapter:
YouTube: Turnigy Accucell 6 Review
Versie met + en - draad
YouTube: Quick Review: Accucell 6 LiHV charger
Nu komt de noob vraag die nergens in de filmpjes naar voren komt, hoe krijg ik de netspanning op die + en - draad. Waarschijnlijk is er een superlogisch oplossing maar ik weet niet hoe.
[ Voor 9% gewijzigd door FitzChevalric. op 25-06-2019 12:32 ]
In beide gevallen heb je een adapter/voeding nodig Als je de 50w versie hebt kan op ebay zoeken naar een zgn B6 lader AC/DC voeding, die worden met bosjes voor een paar euro aangeboden.
Ik vind alleen dat ding van in die adapter ingang past. Niet wat ik op die twee draden kan aansluiten. Ik moet dus een adapter hebben voor een XT60 connector. Ik heb de 80w 10amp versie en ja hij is 10-16vmemphis schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:37:
Beide zijn 12v apparaten (mogelijk iets van 10-16v), de ene heeft een zgn XT60 connector en de ander de welbekende DC connector.
In beide gevallen heb je een adapter/voeding nodig Als je de 50w versie hebt kan op ebay zoeken naar een zgn B6 lader AC/DC voeding, die worden met bosjes voor een paar euro aangeboden.
[ Voor 7% gewijzigd door FitzChevalric. op 25-06-2019 12:43 ]
http://www.ftec-shop.nl/s...il.htm&-RecID=35836&-find
(XT60 laadkabel)