Leuke auto om mee te rijden. Heb er ook 1 (tweedehands)maar dan met de spektrum set er in.Ruud schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:47:
[...]
Update; Het is een Arrma Typhon TLR Tuned Roller geworden.
Klinkt goed!
Hoop dat alles gaat passen. De ruimte, met name de hoogte in, is relatief beperkt. Je zit nl. al snel tegen de body aan.
Voor de rest: lekker blazen ermee
Hoop dat alles gaat passen. De ruimte, met name de hoogte in, is relatief beperkt. Je zit nl. al snel tegen de body aan.
Voor de rest: lekker blazen ermee
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
38.5mm voor de originele vs 40.5mm voor de Max8G2S. Zou kunnen dat het een probleem is natuurlijk maar ik denk dat de bekabeling dan een groter probleem is.
We gaan het zien en anders is er vast een oplossing te verzinnen.
We gaan het zien en anders is er vast een oplossing te verzinnen.
Toch maar via een berichtje hier. Niet helemaal mijn stijl, maar er is echt te veel om er als leek ‘even’ in te stappen. De situatie/vraag:
Ik ben compleet nieuw in de RC auto’s en denk op zoek te zijn naar een RC auto in de schaal 1:10 / 1:12. Ik wil hem voornamelijk in gras/gravel en incidenteel zand gebruiken. Ik wil onder de €250 blijven. Ik begon mijn zoektocht bij een WLToys 124019 dus dit is al een behoorlijk opgerekt budget voor nu.
Ik zie echter niet waar ik in mijn situatie nu verstandig aan doe. Ik heb geprobeerd redelijk wat over WL Toys te lezen en hoewel men positief is over de auto zelf heeft niemand het over de kwaliteit in verhouding tot andere auto’s. En nu zit ik met de vraag: kan ik het beste de WLToys kopen en voor hetzelfde bedrag reserve/upgrade onderdelen of naar bijvoorbeeld een gerenommeerder merk in desnoods de 2e hands markt? En zo ja, welke modellen worden dan aangeraden. Ik zag bijvoorbeeld een complete Arrma Vorteks, maar sluit die nou aan bij wat ik wil qua ondergrond? Of zijn er geschiktere merken in mijn prijsgebied die ik nieuw zou moeten overwegen?
Ik ben compleet nieuw in de RC auto’s en denk op zoek te zijn naar een RC auto in de schaal 1:10 / 1:12. Ik wil hem voornamelijk in gras/gravel en incidenteel zand gebruiken. Ik wil onder de €250 blijven. Ik begon mijn zoektocht bij een WLToys 124019 dus dit is al een behoorlijk opgerekt budget voor nu.
Ik zie echter niet waar ik in mijn situatie nu verstandig aan doe. Ik heb geprobeerd redelijk wat over WL Toys te lezen en hoewel men positief is over de auto zelf heeft niemand het over de kwaliteit in verhouding tot andere auto’s. En nu zit ik met de vraag: kan ik het beste de WLToys kopen en voor hetzelfde bedrag reserve/upgrade onderdelen of naar bijvoorbeeld een gerenommeerder merk in desnoods de 2e hands markt? En zo ja, welke modellen worden dan aangeraden. Ik zag bijvoorbeeld een complete Arrma Vorteks, maar sluit die nou aan bij wat ik wil qua ondergrond? Of zijn er geschiktere merken in mijn prijsgebied die ik nieuw zou moeten overwegen?
In de Arrma series zitten best aardige modellen die goed rijden op de gewenste ondergrond. Traxxas idem.
WLToys is an sich ok, kwaliteit.... kan beter, maar wel lekker goedkoop als dat is wat je zoekt.
Rijden = sleutelen = onderdelen vervangen, dus ik zou wel kijken hoe dat zit bij het merk wat je uiteindelijk kiest en in hoeverre ze goed verkrijgbaar zijn.
Bij Arrma/Traxxas zit dat wel goed.
En tja, tweedehands of niet, dat is geheel je eigen keus. Tweedehands heeft vaak als voordeel dat de initieel duurdere modellen beschikbaar zijn, alleen weet je niet altijd hoe het onderhoud is geweest op de auto. Ik ben er persoonlijk niet vies van in ieder geval om een 2e hands model te kopen.
Gras als ondergrond vraagt wel wat van je auto. Je komt in ieder geval snel met hitte problemen in aanraking. Dus: grote banden, brushless setup met wat overpower erin en je zit wel goed. Gravel: altijd lachen om daarop te rijden, lekker slippen en banden slopen
Zand: leuk die zandkorrels, die gaan overal in zitten. Je hebt wel leuke banden voor op zand rijden: de zgn paddle banden.
Is een crawler niet iets voor je? Of wil je hard rijden?
Kijk eens naar de Arrma Typhon 4x4 V3 BLX. Iets boven je budget (+€ 29 als je nieuw koopt).
Die zal zeker voldoen aan je wens.
WLToys is an sich ok, kwaliteit.... kan beter, maar wel lekker goedkoop als dat is wat je zoekt.
Rijden = sleutelen = onderdelen vervangen, dus ik zou wel kijken hoe dat zit bij het merk wat je uiteindelijk kiest en in hoeverre ze goed verkrijgbaar zijn.
Bij Arrma/Traxxas zit dat wel goed.
En tja, tweedehands of niet, dat is geheel je eigen keus. Tweedehands heeft vaak als voordeel dat de initieel duurdere modellen beschikbaar zijn, alleen weet je niet altijd hoe het onderhoud is geweest op de auto. Ik ben er persoonlijk niet vies van in ieder geval om een 2e hands model te kopen.
Gras als ondergrond vraagt wel wat van je auto. Je komt in ieder geval snel met hitte problemen in aanraking. Dus: grote banden, brushless setup met wat overpower erin en je zit wel goed. Gravel: altijd lachen om daarop te rijden, lekker slippen en banden slopen
Zand: leuk die zandkorrels, die gaan overal in zitten. Je hebt wel leuke banden voor op zand rijden: de zgn paddle banden.
Is een crawler niet iets voor je? Of wil je hard rijden?
Kijk eens naar de Arrma Typhon 4x4 V3 BLX. Iets boven je budget (+€ 29 als je nieuw koopt).
Die zal zeker voldoen aan je wens.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Pak gewoon die WLToys, voor €90-95 moet je die wel binnen hebben. Super om te ervaren of je het leuk vindt.lolgast schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:04:
kan ik het beste de WLToys kopen en voor hetzelfde bedrag reserve/upgrade onderdelen of naar bijvoorbeeld een gerenommeerder merk in desnoods de 2e hands markt?
Beetje prutsen met reserve onderdelen en erachter komen wat je leuk vindt.
Tegenwoordig zit de verzending op ~1 week, dat was vroeger wel anders, dan was het soms 2 maanden onderweg. Dus reserve onderdelen zijn er ook aardig vlot.
Ik heb zelf 2 1:24 WLToys dingetjes, super leuk om tegen elkaar te racen. Leuker dan 1 dure en dan moeten wachten/wisselen imho.
Qua parts gaat het prima, alles is te krijgen.
M'n Mojave Grom reed "niet lekker" meer. Hij reed nog zeker wel, maar voor m'n gevoel niet zo hard meer, wat minder responsief, en achteruit ging ook niet altijd even lekker. Toch even wat verder uit elkaar geschroefd dan met normaal schoonmaken, en 6 van de 8 wiellagers waren kapot, alle 4 de differentieellagers waren kapot en beide differentieeltjes hadden mega veel speling
Oeps, op zich nog een wonder dat het uberhaupt nog reed 
:strip_exif()/f/image/LAtzzT6KmhQHaKQ4Y1eU1dVO.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan niet stoppen met ontploffen!
Als het veel dezelfde zijn gewoon bij de Chinees een zak van 50 voor een paar euro bestellen. Je kunt wel op zoek gaan naar kwaliteitslagers maar die gaan net zo hard kapot.
Ja dat wordt de volgende stap. Deze waren 16 euro en ik heb nog over, dus er kan nog wat stuk gaan. Bij de nieuwe diffjes zaten ook nog lagers dus die heb ik nu ook spare.memphis schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:31:
Als het veel dezelfde zijn gewoon bij de Chinees een zak van 50 voor een paar euro bestellen. Je kunt wel op zoek gaan naar kwaliteitslagers maar die gaan net zo hard kapot.
@Snuffel @TheGhostInc
Bedankt voor de reactie. Ik heb even gekeken naar die Typhon die gelinkt wordt, maar met die €275 ben ik er dan nog niet. Moet er nog een lader bij (ok, die is uiteindelijk bij de WLToys ook gewenst) en accu’s om überhaupt te kunnen beginnen. Dan komt er sowieso nog minimaal €100 bij en ik moet van mezelf eerst een aantal maanden terug blijven grijpen op de auto voordat ik er zo’n bedrag voor over heb
Dus ik bestel inderdaad die 124019 maar zo denk ik
En wat metalen reserve onderdelen
Bedankt voor de reactie. Ik heb even gekeken naar die Typhon die gelinkt wordt, maar met die €275 ben ik er dan nog niet. Moet er nog een lader bij (ok, die is uiteindelijk bij de WLToys ook gewenst) en accu’s om überhaupt te kunnen beginnen. Dan komt er sowieso nog minimaal €100 bij en ik moet van mezelf eerst een aantal maanden terug blijven grijpen op de auto voordat ik er zo’n bedrag voor over heb
Dus ik bestel inderdaad die 124019 maar zo denk ik
En als het naar meer smaakt komt er snel een budget voor wat beters......lolgast schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:12:
@Snuffel @TheGhostInc
Dus ik bestel inderdaad die 124019 maar zo denk ikEn wat metalen reserve onderdelen
Ach, zo had ik eind vorig jaar ook een 2000 euro uitgegeven aan een nieuwe Mugen MRX6x, 2 nieuwe OS R2105 motoren en een losse HASI AAC zuiger/cilinder set, 2 nieuwe Futaba CT500 servo's, een verse Futaba R334SBS ontvanger en wat accu's en bekabeling.
Met een 6 jaar gebruikt chassis (het model was zelfs al 8 jaar oud) en servo's die al een tijd erop hadden zitten als ook al mijn motoren niet meer zo vers waren was het gewoon tijd voor wat nieuws en ik had het budget.....
@lolgast MJX heeft een 1:10 Basher (10208 V2) waarvan de V2 best positief beoordeeld wordt. Rlaarlo heeft een 1:12 (zelf noemen ze het een mini 1:10) Omni Terminator die over het algemeen ook erg goed beoordeeld wordt. Beide auto's zijn vrij degelijk, worden vrij compleet geleverd (afhankelijk van de uitvoering die je kiest) en onderdelen zijn via internet goed beschikbaar. Zitten wel aan de bovenkant van je budget.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Mocht je kiezen voor iets zonder accu's, als je Gens Ace GTech accu's gaat gebruiken raad ik je een Gens Ace iMars Mini aan. Super easy USB C lader, kan tot 60W en laadt echt heel goed. Door de GTech aansluiting ook altijd de perfecte laadstroom voor 2s/3s/4s accu's. Kost maar 17 euro op Alilolgast schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:12:
@Snuffel @TheGhostInc
Dus ik bestel inderdaad die 124019 maar zo denk ikEn wat metalen reserve onderdelen
Ik heb de Rlaarlo Omni Terminator (carbon) en de X12s. Erg veel waar voor je geld.sjirafje schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:06:
@lolgast MJX heeft een 1:10 Basher (10208 V2) waarvan de V2 best positief beoordeeld wordt. Rlaarlo heeft een 1:12 (zelf noemen ze het een mini 1:10) Omni Terminator die over het algemeen ook erg goed beoordeeld wordt. Beide auto's zijn vrij degelijk, worden vrij compleet geleverd (afhankelijk van de uitvoering die je kiest) en onderdelen zijn via internet goed beschikbaar. Zitten wel aan de bovenkant van je budget.
Nu we het toch over accu's hebben;
Wat past er in de Typhon 6s? Accu is max 48x70 als ik the interwebs mag geloven. Lengte 158mm volgens mij. Maar dat is minder een probleem om iets passends te vinden.
Ik kwam zelf deze tegen:
https://www.ampow.com/pro...00mah-3s-80c-lipo-battery
Enige nadeel is de uitgang van de connectors. Daardoor zullen ze iets getrapt op elkaar moeten liggen. Ik heb verder goede ervaringen met Ovonic accu's. Niet specifiek dit type.
En ander merk waar ik goede ervaringen mee heb is Zeee, (met 74mm waarschijnlijk te hoog) en anders verschillende merken van Hobbyking. CNHL is het geld echt niet waard als je het my vraagt, er zullen soms best goede accu's tussen zitten maar ik heb 8 uit 8 pech nieuw uit de doos. (Hoge interne weerstand, voltage stijgt snel met laden en valt even snel weer weg bij gebruik) Dus dat risico neem ik niet meer.
Gens Ace Bashing? Is dan geen hardcase maar wel met afdoende bescherming geloof ik?
Wat past er in de Typhon 6s? Accu is max 48x70 als ik the interwebs mag geloven. Lengte 158mm volgens mij. Maar dat is minder een probleem om iets passends te vinden.
Ik kwam zelf deze tegen:
Enige nadeel is de uitgang van de connectors. Daardoor zullen ze iets getrapt op elkaar moeten liggen. Ik heb verder goede ervaringen met Ovonic accu's. Niet specifiek dit type.
En ander merk waar ik goede ervaringen mee heb is Zeee, (met 74mm waarschijnlijk te hoog) en anders verschillende merken van Hobbyking. CNHL is het geld echt niet waard als je het my vraagt, er zullen soms best goede accu's tussen zitten maar ik heb 8 uit 8 pech nieuw uit de doos. (Hoge interne weerstand, voltage stijgt snel met laden en valt even snel weer weg bij gebruik) Dus dat risico neem ik niet meer.
Gens Ace Bashing? Is dan geen hardcase maar wel met afdoende bescherming geloof ik?
Gezien er over hardcased wordt gepraat kom je snel uit bij standaard formaten.
https://www.arrmaforum.co...hon-6s-battery-ies.62531/
Hier lees ik iets dat je de bodypaaltjes moet verhogen om 6S passend te krijgen maar wordt ook aangeraden dat 4S goed genoeg is.
https://www.arrmaforum.co...hon-6s-battery-ies.62531/
Hier lees ik iets dat je de bodypaaltjes moet verhogen om 6S passend te krijgen maar wordt ook aangeraden dat 4S goed genoeg is.
Ik heb de Optima Mid 60th klaar. Ben niet echt tevreden met het resultaat moet ik zeggen, maar dat is 100% mijn eigen schuld
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cskUtNMhVmWkNbMOcWVJ8mu5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TwHobbQN6fQoAwsAUCxhL0ag.jpg?f=user_large)
Voor de kleur had ik een chrome effect bedacht, over een candy kleur heen. Maar dat effect is heel erg minimaal, dus het was handiger geweest om gewoon een oranje metallic te spuiten ipv 3 lager oranje candy, 2 lagen chroom en een laag zwart. Mede door die vele lagen is de masking gaan lekken en zijn de groene strepen niet mooi geworden. Ik heb dat met Lexan body cleaner proberen te fixen, maar blijkbaar is dat niet geheel gelukt. Verder pakte ik voor de groene streep de verkeerde spuitbus (verkeerde dop erop) en heb dus een beetje zwart gespoten. Geeft wel een geinig fade effect, maar ik had liever egaal groen gezien. Anyways, nu ben ik aan het overpeinzen of ik de body opnieuw wil doen (met liquid masking) of dat ik de foutjes probeer de verbergen met stickers. En of ik dan een nieuwe body koop (50 euro), of een flesje lexan cleaner erop stuk sla (8 euro)
Oja, krijg ook een paar bouten in het chassis niet los wat ik met loctite vastgezet had, zelfs niet na warm stoken. Enige idee wat nog te proberen? Ik wil het carbion chassis niet verklooien natuurlijk.

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cskUtNMhVmWkNbMOcWVJ8mu5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TwHobbQN6fQoAwsAUCxhL0ag.jpg?f=user_large)
Voor de kleur had ik een chrome effect bedacht, over een candy kleur heen. Maar dat effect is heel erg minimaal, dus het was handiger geweest om gewoon een oranje metallic te spuiten ipv 3 lager oranje candy, 2 lagen chroom en een laag zwart. Mede door die vele lagen is de masking gaan lekken en zijn de groene strepen niet mooi geworden. Ik heb dat met Lexan body cleaner proberen te fixen, maar blijkbaar is dat niet geheel gelukt. Verder pakte ik voor de groene streep de verkeerde spuitbus (verkeerde dop erop) en heb dus een beetje zwart gespoten. Geeft wel een geinig fade effect, maar ik had liever egaal groen gezien. Anyways, nu ben ik aan het overpeinzen of ik de body opnieuw wil doen (met liquid masking) of dat ik de foutjes probeer de verbergen met stickers. En of ik dan een nieuwe body koop (50 euro), of een flesje lexan cleaner erop stuk sla (8 euro)
Oja, krijg ook een paar bouten in het chassis niet los wat ik met loctite vastgezet had, zelfs niet na warm stoken. Enige idee wat nog te proberen? Ik wil het carbion chassis niet verklooien natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 17-07-2025 16:31 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb deze voor Arrma Fireteam:Ruud schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:42:
Nu we het toch over accu's hebben;
Ik kwam zelf deze tegen:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Passen prima!
En deze voor Arrma Mojave 6s:
https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
Deze zijn eigenlijk iets te groot. Heb de batterijhouder iets uitgeslepen zodat ze wel passen.
Maar in lijn met die arrma forum link: 6S gaat soms wel erg hard, en idd met heel veel stress op de onderdelen. Denk ook dat je met 4S meer dan hard genoeg gaat.
Ik heb gisteren wat gepast met bestaande lipos. De hoogte is gelimiteerd op ~50mm zonder de body aan te passen. De keuze is gevallen op deze van Hobbyking;
https://hobbyking.com/nl_...ack-w-xt90-connector.html
En anders kan ik altijd nog overstappen op 4s LiHV, scheelt toch 225rpm op nominaal voltage.
Mocht ik echt een keer op 6s willen rijden dan kunnen er twee softcase 3s lipo's in. (Of 1 softcase 6s)
https://hobbyking.com/nl_...ack-w-xt90-connector.html
En anders kan ik altijd nog overstappen op 4s LiHV, scheelt toch 225rpm op nominaal voltage.
@Ruud laatst een 4S chnl besteld en daar geen problemen mee tot nu toe. Gaat goed in mijn typhon tlr.
@The Fatal Welke serie heb je besteld?
@iedereen die gereageerd had op mijn vraag over een WL Toys of wellicht toch iets anders, tot €250…
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht dat ik een 124019 zou kopen heb ik toch besloten een Arrma Typhon Grom te halen. Ik heb lang getwijfeld, vooral omdat hij eigenlijk een maatje kleiner is dan ik zoek (1:10 of 1:12). Op die manier ben ik gevoelsmatig iets meer futureproof mocht de hobby aanslaan.
TopRC in Uden zit praktisch bij mij om de hoek dus daar rij ik na mijn vakantie maar even langs
In tegenstelling tot mijn eerdere bericht dat ik een 124019 zou kopen heb ik toch besloten een Arrma Typhon Grom te halen. Ik heb lang getwijfeld, vooral omdat hij eigenlijk een maatje kleiner is dan ik zoek (1:10 of 1:12). Op die manier ben ik gevoelsmatig iets meer futureproof mocht de hobby aanslaan.
TopRC in Uden zit praktisch bij mij om de hoek dus daar rij ik na mijn vakantie maar even langs
@lolgast goede beslissing imho. Let wel dat die vanwege de rijhoogte en model minder geschikt is voor gras. Gras is snel te lang.
De wl toys ken ik niet maar die lijkt niet heel veel beter voor gras. Zal van het wekkend wel een fototje maken. Heb nog niet gemaaid
De wl toys ken ik niet maar die lijkt niet heel veel beter voor gras. Zal van het wekkend wel een fototje maken. Heb nog niet gemaaid
Vaak lukt het met een torx schroevendraaier net wel, daarna de schroef weggooien en een nieuwe erin draaien.zonoskar schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:28:
Fantastisch fijne wagen is dit. Ga je zeker veel plezier mee hebben
Gaaf ding. Ben benieuwd hoe die bevalt.
Zag nu dat Arrma zelf in de us flinke korting heeft op de roller. Voor $299. Maar in nl nog veel te duur. Zou anders wel interesse hebben in een nieuwe, gewoon omdat het kan….
Zag nu dat Arrma zelf in de us flinke korting heeft op de roller. Voor $299. Maar in nl nog veel te duur. Zou anders wel interesse hebben in een nieuwe, gewoon omdat het kan….
Kijk eens op RC Fox in Duitsland 🦊The Fatal schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:16:
Gaaf ding. Ben benieuwd hoe die bevalt.
Toch maar de stickers om de Optima Mid gepakt. Bijna alle foutjes heb ik zo kunnen verhullen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BcY6MJeSgcoX3lXqH3sEWFL5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh3CSTsmOV4WnrE1OPaqqErg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba6M4GNlHpYQ77JrrSI6yF5f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vqRvUV9krlwRt8zKkBEIfSHw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ov8QoCXDpj4wUbkDOIuxjbjE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BcY6MJeSgcoX3lXqH3sEWFL5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Uh3CSTsmOV4WnrE1OPaqqErg.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ba6M4GNlHpYQ77JrrSI6yF5f.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vqRvUV9krlwRt8zKkBEIfSHw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ov8QoCXDpj4wUbkDOIuxjbjE.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ciVZszQadZRuWfmAnlhxavns.jpg?f=user_large)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ziet er prima uit. Lekker mee racen joh.
don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.
Ik reed vroeger wedstrijden, vooral 1:10 buggy 2wd en 4wd en ben me wat aan het inlezen in de huidige merken en wedstrijden. In Vlijmen zie ik nog een mooie 1:10 offroad baan, helaas ligt dat voor mij niet echt in de buurt. Leeft 1:10 offroad verder nog een beetje in NL?
De website van de buggycup heeft al een aantal jaren geen onderhoud meer gehad, dat was ook 1:8 geloof ik.
De website van de buggycup heeft al een aantal jaren geen onderhoud meer gehad, dat was ook 1:8 geloof ik.
Uit welke regio kom je? Speedway is er ook maar dat is dezelfde regio als vlijmen.GoingDutch schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:14:
Ik reed vroeger wedstrijden, vooral 1:10 buggy 2wd en 4wd en ben me wat aan het inlezen in de huidige merken en wedstrijden. In Vlijmen zie ik nog een mooie 1:10 offroad baan, helaas ligt dat voor mij niet echt in de buurt. Leeft 1:10 offroad verder nog een beetje in NL?
Uit het noorden, als ik in Nederland ben. Ik ben een paar weken geleden nog bij Real80 in Groningen langs geweest. Erg vriendelijke ontvangst maar vooral een onroad club. De buiten offroad baan is weg en was sowieso meer op 1:8 en 1:6 gericht en wat te grof voor 1:10. Er is wel voor ‘s winters nog een indoor tapijtbaan, ook voor 1:10 buggy geloof ik.sjorsjuhmaniac schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:16:
Uit welke regio kom je? Speedway is er ook maar dat is dezelfde regio als vlijmen.
Via Speedway inmiddels de elektrobuggy.nl website gevonden. Alles in Noord Brabant. Dan toch maar wat meer op onroad richten dan. Buiten Real 80 is er volgens mij weinig.
1:10 offroad (wat ik rijd) gebeurt boven de rivieren niet echt. Er is een paar jaar terug een EK geweest in Utrecht, maar dat is meer een 1:8 baan. De buggycup (of hoe het nu heet) is inderdaad 1:8.
Verenigingen waar (actief) 1:10 offroad gereden wordt zijn:
- Zoetermeer
- Tilburg
- Vlijmen
- Helmond
- Duizel
Leeft best wel, er is een leuk kampioenschap gaande. En dan heb je net over de grens bij onze zuiderburen in Arendonk en evt Zolder ook nog circuits. Laatst in Vlijmen een wedstrijd gereden en ondanks dat het geen klei baan meer is, is de baan erg leuk om te racen.
Verenigingen waar (actief) 1:10 offroad gereden wordt zijn:
- Zoetermeer
- Tilburg
- Vlijmen
- Helmond
- Duizel
Leeft best wel, er is een leuk kampioenschap gaande. En dan heb je net over de grens bij onze zuiderburen in Arendonk en evt Zolder ook nog circuits. Laatst in Vlijmen een wedstrijd gereden en ondanks dat het geen klei baan meer is, is de baan erg leuk om te racen.
[ Voor 12% gewijzigd door sky- op 21-07-2025 22:14 ]
Kijk eens in Wildervank tegenover het zweefvliegveld daar is een leuke buitenbaan, daar word door een klein clubje regelmatig gereden. is gewoon openbaarGoingDutch schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:50:
[...]
Uit het noorden, als ik in Nederland ben. Ik ben een paar weken geleden nog bij Real80 in Groningen langs geweest. Erg vriendelijke ontvangst maar vooral een onroad club. De buiten offroad baan is weg en was sowieso meer op 1:8 en 1:6 gericht en wat te grof voor 1:10. Er is wel voor ‘s winters nog een indoor tapijtbaan, ook voor 1:10 buggy geloof ik.
Via Speedway inmiddels de elektrobuggy.nl website gevonden. Alles in Noord Brabant. Dan toch maar wat meer op onroad richten dan. Buiten Real 80 is er volgens mij weinig.
Iedereen heeft recht op mijn mening
Ow, dat is leuk om te weten, dat is een half uurtje verderopworrel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:04:
[...]
Kijk eens in Wildervank tegenover het zweefvliegveld daar is een leuke buitenbaan, daar word door een klein clubje regelmatig gereden. is gewoon openbaar
Ik was 'm ook aan het opzoeken 😁Snuffel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:36:
[...]
Ow, dat is leuk om te weten, dat is een half uurtje verderop
Daar gaat binnenkort echt een keer gereden worden
Voor de liefhebbers die eens een keer bij de MACH in Heemstede willen kijken. Komende zaterdagavond (begint al laat in de middag) is er een elektro clubrace. Standaard klasses zijn toerwagen 4wd stock en modified, frontie en F1
Het 1e weekend van augustus is er het NK brandstof, op de zondag zijn de kwalies en de races, op de zaterdag wordt er volop getrained.
Het 1e weekend van augustus is er het NK brandstof, op de zondag zijn de kwalies en de races, op de zaterdag wordt er volop getrained.
Ik vind deze oude auto's zo fragiel uitzienRuud schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:10:
Gave re-release! Ga je ermee rijden of is ie voor op de plank?
Welke RC tot 50 euro zouden jullie aanraden voor een 6-jarig neefje, waarvan de vader totaal niet handig is (en dus niks kan en zal repareren)? Of beter iets heel anders kopen voor z'n verjaardag?
Dan kom je uit bij een Nikko van de plaatselijke speelgoedwinkel. Onverwoestbaar....
Heel eerlijk, voor 50 euro kan je geen fatsoenlijke RC verwachten dat ook nog eens eindeloos in leven blijft in de handen van een 6-jarige.
Je kunt hier even kijken: https://www.conrad.nl/nl/...or-beginners-1202014.html
Heel eerlijk, voor 50 euro kan je geen fatsoenlijke RC verwachten dat ook nog eens eindeloos in leven blijft in de handen van een 6-jarige.
Je kunt hier even kijken: https://www.conrad.nl/nl/...or-beginners-1202014.html
Deze mario kart heeft mijn zoontje van 7 (nog) niet kapot gekregen.
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
Bij Delfzijl(Appingedam) ligt ook nog een 1:8 buggycircuit: https://www.fivelcrossers.nl. Ziet er goed uit maar ligt wel afgelegen.
Goeie tip ook.GoingDutch schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:05:
Bij Delfzijl(Appingedam) ligt ook nog een 1:8 buggycircuit: https://www.fivelcrossers.nl. Ziet er goed uit maar ligt wel afgelegen.
Wel iets verder uit de richting, maar je kan niet alles hebben
Chinees spul links laten liggen. Eventueel marktplaats afspeuren voor een Arrma GROM (en je budget iets oprekken denk ik)barrymossel schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:01:
Welke RC tot 50 euro zouden jullie aanraden voor een 6-jarig neefje, waarvan de vader totaal niet handig is (en dus niks kan en zal repareren)? Of beter iets heel anders kopen voor z'n verjaardag?
Vaak bu'j te bang!
Haha, dat soort bedragen besteden we doorgaans niet eens aan onze eigen kinderen hun verjaardag.-tom-562 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:55:
[...]
Chinees spul links laten liggen. Eventueel marktplaats afspeuren voor een Arrma GROM (en je budget iets oprekken denk ik)
En aangezien hij mij auto's al gezien heeft kan ik ook niet echt aankomen met een te kinderlijke auto.
Het gaat dus een waterpistool met van die water-gel-balletjes worden...
Een tijdje geleden had ik al even gepost over mij bestuurbare auto's van vroeger.
Deze wil ik graag weer aan de praat helpen.
Het betreft deze 2 wagens.
:strip_exif()/f/image/Er6wk1xiRGTFJK00fRXSWcMk.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest ze weer tot leven te wekken en schoon te maken etc.
De speedcontroller is wat gedateerd, maar werkt nog prima.
:strip_exif()/f/image/BAoALFTB2lW08Fho4GDGVBW4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het voornaamste probleem is momenteel dat de accu's het maar een minuut of 2 volhouden.
Deze wil ik dan ook graag als eerste gaan vervangen. En misschien op een later moment de controller/motor etc. Maar aangezien dat nog werkt, is dat geen prio.
Nu valt me op dat de paarse offroad accu's van 8.4V gebruikt en de porche gebruikt 7.2v
De accu pack van de offroad is ook net wat groter.
:strip_exif()/f/image/oqMM2fodtXwRk3MmTJq7zPcF.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat zouden jullie aanraden qua accu en lader etc?
En kan ik 1 variant accu kiezen waar beide op gaan draaien of hebben ze echt beide andere accu's nodig?
Of loont het zich om juist alles over de kop te gooien en meteen accu+speedcontroller+motor te gaan vervangen?
Deze wil ik graag weer aan de praat helpen.
Het betreft deze 2 wagens.
:strip_exif()/f/image/Er6wk1xiRGTFJK00fRXSWcMk.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen tijd ben ik bezig geweest ze weer tot leven te wekken en schoon te maken etc.
De speedcontroller is wat gedateerd, maar werkt nog prima.
:strip_exif()/f/image/BAoALFTB2lW08Fho4GDGVBW4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het voornaamste probleem is momenteel dat de accu's het maar een minuut of 2 volhouden.
Deze wil ik dan ook graag als eerste gaan vervangen. En misschien op een later moment de controller/motor etc. Maar aangezien dat nog werkt, is dat geen prio.
Nu valt me op dat de paarse offroad accu's van 8.4V gebruikt en de porche gebruikt 7.2v
De accu pack van de offroad is ook net wat groter.
:strip_exif()/f/image/oqMM2fodtXwRk3MmTJq7zPcF.jpg?f=fotoalbum_large)
De grote vraag voor nu
De stap die ik nu wil nemen is het vervangen van de accus en de lader.Wat zouden jullie aanraden qua accu en lader etc?
En kan ik 1 variant accu kiezen waar beide op gaan draaien of hebben ze echt beide andere accu's nodig?
Of loont het zich om juist alles over de kop te gooien en meteen accu+speedcontroller+motor te gaan vervangen?
Oeh, een Supershot. Ik heb zelf een Hotshot gehad met een indrukwekkende achterdemper constructie
Dit soort NiMh accu's zijn goedkoop te vinden, veelal zijn ze wel 7.4v. Je kunt naar LiPo, gezien de leeftijd van de auto's moet je wel LiPo's hebben met ronde zijkanten natuurgetrouw aan de NiMh pack maar die bestaan. Laders zijn er in overvloed in een veelvoud aan prijzen. Een simple S65 of een B6AC heb je al voor een 50 tot 60 euro. Je kunt ook kijken naar iets met 2 laadpoorten, op de Conrad site kan je wat vinden tot 100 euro of anders een ISDT oid.
Wil je iets simpels zou je ook af kunnen met een E450 en voor die prijs zou je er zelfs 2 kunnen kopen.
Dit soort NiMh accu's zijn goedkoop te vinden, veelal zijn ze wel 7.4v. Je kunt naar LiPo, gezien de leeftijd van de auto's moet je wel LiPo's hebben met ronde zijkanten natuurgetrouw aan de NiMh pack maar die bestaan. Laders zijn er in overvloed in een veelvoud aan prijzen. Een simple S65 of een B6AC heb je al voor een 50 tot 60 euro. Je kunt ook kijken naar iets met 2 laadpoorten, op de Conrad site kan je wat vinden tot 100 euro of anders een ISDT oid.
Wil je iets simpels zou je ook af kunnen met een E450 en voor die prijs zou je er zelfs 2 kunnen kopen.
En een TA03-R. Ik heb mijn eerste baanmeters in Rucphen gemaakt met de TA03F-Pro.
Grootste nadeel van de speedcontroller in de Porsche is dat ie altijd 100% verstookt. Alles wat niet naar de motor gaat wordt via de keramische weerstand in warmte omgezet. Hoewel ze standaard bij de Tamiya chassis geleverd werden was het toen al common practice om een digitale, variabele regelaar te gebruiken.
Grootste nadeel van de speedcontroller in de Porsche is dat ie altijd 100% verstookt. Alles wat niet naar de motor gaat wordt via de keramische weerstand in warmte omgezet. Hoewel ze standaard bij de Tamiya chassis geleverd werden was het toen al common practice om een digitale, variabele regelaar te gebruiken.
Ik heb ook nog een TA03 staan, re-release, maar nog niet mee gereden.
Verder wat @memphis zegt, dus. Ik zou de 8.4 volt accu's ook vervangen door 2S Lipo. Uiteraard zou ik wel overstappen op een ESC ipv een mechanische regelaar. Wellicht met cut-off, zodat je de LiPo niet te ver ontlaadt.
Verder wat @memphis zegt, dus. Ik zou de 8.4 volt accu's ook vervangen door 2S Lipo. Uiteraard zou ik wel overstappen op een ESC ipv een mechanische regelaar. Wellicht met cut-off, zodat je de LiPo niet te ver ontlaadt.
Om de 1e kosten te dekken kan je ook beginnen met een paar euro LiPo alarm.
Verder zou ik geen brushless geweld in deze auto's stoppen, de Tamiya's van vroeger (RIP mr Tamiya die vd week overleden is) hadden al niet een te beste plastic voor grof geweld en na vele jaren zal het allemaal wat kwetsbaarder geworden zijn. Maakt de eventuele aanschaf van een brushed ESC ook goedkoper.
Verder zou ik geen brushless geweld in deze auto's stoppen, de Tamiya's van vroeger (RIP mr Tamiya die vd week overleden is) hadden al niet een te beste plastic voor grof geweld en na vele jaren zal het allemaal wat kwetsbaarder geworden zijn. Maakt de eventuele aanschaf van een brushed ESC ook goedkoper.
Brushless zou ik inderdaad niet doen, dat is een garantie op losse tanden en andere losvliegende onderdelen, maar een ESC voor brushed helpt wel.
@Armageddon_2k Die mechanische speedcontroller zou ik vervangen maar wel bewaren, dat is een stukje iconische Tamiya technologie uit de jaren 80. Vooral leuk in een Lunchbox of Midnight Pumpkin.
Een alternatieve ESC is een Hobbywing Quickrun 1060 brushed esc voor 20€ op Aliexpress of een Tamiya TBLE-04s voor 35€ die ook met brushless motoren overweg kan. Heeft geen lipo cutoff maar een lipo alarm vind je voor 2€ op Aliexpress, gebruik ik ook voor heli/vliegtuig en werkt goed.
En voor de accu's 2s (hardcase) lipo als dat past of NIMH accu's met Tamiya stekker als je niet wil solderen.
Met isdt laders heb ik goede ervaringen, gebruik ik ook voor heli/vliegtuig. Ik sta op het punt om een Hota T6(30€ op Aliexpress) te bestellen als draagbare lader, werkt ook met usb-c PD(wel met een behoorlijke usb-c power supply). SkyRC en ToolkitRC zijn de recensies de laatste tijd wat minder. Gens-ace is ook goed.
Vergeet niet om de juiste laadkabel mee te bestellen en een lipo bag. En lipo met niet meer dan 1C laden, dus een 2200 mAh lipo met maximaal 2.2A laden. En altijd op storage voltage(3.8V) bewaren.
Een alternatieve ESC is een Hobbywing Quickrun 1060 brushed esc voor 20€ op Aliexpress of een Tamiya TBLE-04s voor 35€ die ook met brushless motoren overweg kan. Heeft geen lipo cutoff maar een lipo alarm vind je voor 2€ op Aliexpress, gebruik ik ook voor heli/vliegtuig en werkt goed.
En voor de accu's 2s (hardcase) lipo als dat past of NIMH accu's met Tamiya stekker als je niet wil solderen.
Met isdt laders heb ik goede ervaringen, gebruik ik ook voor heli/vliegtuig. Ik sta op het punt om een Hota T6(30€ op Aliexpress) te bestellen als draagbare lader, werkt ook met usb-c PD(wel met een behoorlijke usb-c power supply). SkyRC en ToolkitRC zijn de recensies de laatste tijd wat minder. Gens-ace is ook goed.
Vergeet niet om de juiste laadkabel mee te bestellen en een lipo bag. En lipo met niet meer dan 1C laden, dus een 2200 mAh lipo met maximaal 2.2A laden. En altijd op storage voltage(3.8V) bewaren.
Ik heb een oude Nikko Venus 3 nog liggen, maar aan 1 kant is de wielophanging afgebroken.. ik heb al zitten zoeken of ik dit onderdeel kan krijgen / zelf kan printen met mijn 3D printer maar tot nu toe nergens onderdelen of tekeningen gevonden..
iemand hier misschien die weet waar ik dit wel kan vinden? het is een gokje.. dank!
iemand hier misschien die weet waar ik dit wel kan vinden? het is een gokje.. dank!
Twee dingen;GoingDutch schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:36:
@Armageddon_2k Die mechanische speedcontroller zou ik vervangen maar wel bewaren, dat is een stukje iconische Tamiya technologie uit de jaren 80. Vooral leuk in een Lunchbox of Midnight Pumpkin.
In de lucht ga je doorgaans wat bewuster met je voltage om. Je gaat landen wanneer je timer afloopt niet wanneer je bij de bodem van je accu komt. Met een vliegtuig ben je dan te laat als je de landing af moet breken en weer een circuitje moet vliegen/opnieuw aanvliegen.
Bij een auto rijd je doorgaans door totdat de de cut off erin komt. Als je toch een nieuwe ESC koopt doe het dan direct goed, met instelbare cut off. (3.4/3.5V zou ik adviseren, meestal de hoge stand)
En waarom zou je lipo's niet met meer dan 1C kunnen laden? Vroeger was dat een mishandeling van je lipo, tegenwoordig kunnen ze bijvoorbeeld 2C echt wel verdragen. Kijk even in de specs van je lipo.
Ik zou die van de andere kant fotograferen, en dan natekenen en (indien nodig) spiegelen.Richard89 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:00:
Ik heb een oude Nikko Venus 3 nog liggen, maar aan 1 kant is de wielophanging afgebroken.. ik heb al zitten zoeken of ik dit onderdeel kan krijgen / zelf kan printen met mijn 3D printer maar tot nu toe nergens onderdelen of tekeningen gevonden..
Nikko heeft een kantoor in Breda, ik geef je weinig kans maar als je het niet probeert.....
Anders van marktplaats of ebay een goedkope gebruikte halen, op ebay kan je mogelijk wel wat Nikko verkopers vinden.
Anders van marktplaats of ebay een goedkope gebruikte halen, op ebay kan je mogelijk wel wat Nikko verkopers vinden.
Ik zou een lipo niet met meer dan 1C laden en zou het ook niet zo fijn vinden als iemand anders dat bij een race wel doet. Is ook geen reden voor, koop dan een paar extra accu’s. Die kosten weinig meer tegenwoordig.
Huidige LiPo's kunnen makkelijk op 2C geladen worden. En een perfecte reden daarvoor is om zo snel mogelijk weer te kunnen rijden.
Ik zou het niet doen, best case verkort het de levensduur van je accu. Worst case heb je een lipo fire.
Ik laad op 1.5C, de middenweg en 0.0 problemen.
Oh, en laden op 1C kan ook brand opleveren. Bij races wordt vaak een max aangegeven, maar 2C is inderdaad meer dan normaal.
Oh, en laden op 1C kan ook brand opleveren. Bij races wordt vaak een max aangegeven, maar 2C is inderdaad meer dan normaal.
[ Voor 62% gewijzigd door sky- op 24-07-2025 18:33 ]
1.5C doe ik zelfs met mijn 1000mAh Li-Ion ontvangerpakketten. Mijn 4200mAh shorties deed ik altijd op 10A (max vd lader)
En wees dan blij dat je niet in Amerika zit, die lui ontladen hun accu op 40A continu en starten dan ook het laden op 30 of 40A wat voor een 8000mAh pakket 5C is.
De kans op brand komt niet van het laden maar van bol staan door diepontlading, vibraties en crashes waardoor cellen intern vervormd worden en dan niet veel meer nodig hebben om tot ontbranding over te gaan..
En wees dan blij dat je niet in Amerika zit, die lui ontladen hun accu op 40A continu en starten dan ook het laden op 30 of 40A wat voor een 8000mAh pakket 5C is.
De kans op brand komt niet van het laden maar van bol staan door diepontlading, vibraties en crashes waardoor cellen intern vervormd worden en dan niet veel meer nodig hebben om tot ontbranding over te gaan..
En de individuele cellen tot een te hoog voltage laden is ook een recept voor een thermische reactie.
Daarom is balanced laden zo belangrijk. Maar inderdaad komen daar ook de sommige ongelukken van. Ongebalanceerd laden omdat dat sneller gaat (balanceren neemt wat extra tijd) of de lader nog op NiMh stand hebben staan.Ruud schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:11:
En de individuele cellen tot een te hoog voltage laden is ook een recept voor een thermische reactie.
Ongebalanceerd laden gaat wel als de cellen niet al te ver uit elkaar liggen maar na 1 tot hooguit 2x ongebalanceerd laden wil je zeker weer gebalanceerd laden.
Vanochtend de Typhon TLR uitgelaten in Ommen op een zandverstuiving. Lekker rustig, veeeel ruimte.
4S, 2250kV, 18T tandwiel levert net geen 60km/u op volgens de GPS. Veel sneller of meer vermogen heeft daar ook niet echt veel zin.
Ik moet het max amperage nog uitlezen maar dat lag volgens mij op 180A piek. Eens kijken of ik kan achterhalen hoe lang die pieken duren en wat voor temperaturen daar bijhoren. Anders is ie misschien een tikkie te zwaar vertand voor de Max8G2S regelaar. (160A continu max)
4S, 2250kV, 18T tandwiel levert net geen 60km/u op volgens de GPS. Veel sneller of meer vermogen heeft daar ook niet echt veel zin.
Ik moet het max amperage nog uitlezen maar dat lag volgens mij op 180A piek. Eens kijken of ik kan achterhalen hoe lang die pieken duren en wat voor temperaturen daar bijhoren. Anders is ie misschien een tikkie te zwaar vertand voor de Max8G2S regelaar. (160A continu max)
Voor mijn zoontje ook een RC-Car gekocht, na wat rond te hebben geneusd en reviews te hebben gelezen toch besloten om voor een Chinese SG-116 Pro te gaan. Slechts 45 euro.
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben, ziet er degelijk uit, heeft al flinke klappers overleeft.
De kleine man is 8, dus kan hij zich voorlopig wel vermaken met de 35kmh (50kmh opgegeven)
Pappa gaat een brushless SG-116 Max bestellen
Dit voelt wel weer als iets wat volledig kan escaleren
Ik moet zeggen dat ik best onder de indruk ben, ziet er degelijk uit, heeft al flinke klappers overleeft.
De kleine man is 8, dus kan hij zich voorlopig wel vermaken met de 35kmh (50kmh opgegeven)

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2025 10:57 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Even een vraagje over differentieelen en tandwielverhoudingen. Ik heb laatst een adu 29mm diff besteld voor in mijn fireteam. Echter is hierdoor het tandwielverhouding in mijn achterdiff nu anders, want hierbij zat een 34t ringgear en een 10t pinion gear. De voordiff bevat nog de standaard 31mm met de standaard 43t ringgear en de 10t pinion. Zou ik hier gewoon mee kunnen rijden of zou ik het voordiff moeten vervangen zodat de hele auto hetzelfde tandwielverhouding heeft?
Nee je kan natuurlijk geen andere verhouding op de achterwielen hebben als voor.
Het idee van een overdrive voor is niet onbekend en best veel gebruikt maar 34/10 en 43/10 is toch een erg groot verschil.
Zou ik als ik de buitenste diff gears verander naar 43 t/10t ik wel deze diff kunnen gebruiken voor langere tijd? Want de diff zijn verschillend doordat 1 29mm en de ander 31mm
https://tamico.de/Tamiya-58630-Plasma-Edge-II-TT-02B-KitFlappie schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:44:
Ik heb vandaag deze gescoord in Oostenrijk, Innsbruck voor €110,00. Goede prijs volgens mij
[Afbeelding]
Normale prijs wel, leuk wagentje!
Ja, ik bedoel ook vergeleken met de prijs in NL. Daar is het allemaal wat duurder.MarkyB schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 19:56:
[...]
https://tamico.de/Tamiya-58630-Plasma-Edge-II-TT-02B-Kit
Normale prijs wel, leuk wagentje!
Jawel hoor, daardoor krijg je een wat meer front of rear biased aandrijving. Je ziet dit best veel bij 1:10 buggies. Maar dan heb je het vaak over 1 tandje verschil. Zoals Memphis al aangeeft is dit verschil wel erg groot.WEBGAMING schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 16:20:
Nee je kan natuurlijk geen andere verhouding op de achterwielen hebben als voor.
En hoe een fireteam erop reageert is helemaal de vraag. Dan heb je het al snel over 2,5~3kW vermogen.
Hebben jullie nog tips voor een lipo lader met een goede prijs kwaliteit. Zit nu een Lipo2s 1300mah (deans) bij en heb nog twee 1500mah besteld. Ook makkelijk voor wanneer de brushless max binnen isrevolution-nl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:53:
Voor mijn zoontje ook een RC-Car gekocht, na wat rond te hebben geneusd en reviews te hebben gelezen toch besloten om voor een Chinese SG-116 Pro te gaan. Slechts 45 euro.
De meegeleverde usb lader is alleen waardeloos. Laden duurt lang en ik vertrouw de laadindicator op de lader ook niet.
Had overigens ook nog een probleem met de clips van de body die wij steeds verloren, opgelost met veiligheidsspelden, werkt perfect
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
@revolution-nl neem er een met 2 kanalen zodat je 2 accu’s tegelijk kan laden.
Je huidige 2s 1500mah zijn zo klein dat je met iedere niet-usb lader wel uit kan. Je hoeft niet zo te letten op laadvermogen voor deze accus.
Ik koop laders altijd op MP. Met geduld kan je voor <50e een lader vinden.
Zorg dat je een moderne lader hebt die nu ook in winkels te koop is. Ik vermijd touchscreen omdat het imho niets toevoegt en alleen maar snell stuk kan dan knoppen. Dus ik vind knoppen duurzamer.
Kijk in de bekende webwinkels naar de specificaties van laders en maak een lijstje welke je wel zou willen. Dan hiet op MP op zoeken.
Bv: https://link.marktplaats.nl/m2256867426
Maar 1 kanaal, maar dan je er nog 1 bijkopen voor 30e en ben in totaal voor 60 klaar
Je huidige 2s 1500mah zijn zo klein dat je met iedere niet-usb lader wel uit kan. Je hoeft niet zo te letten op laadvermogen voor deze accus.
Zorg dat je een moderne lader hebt die nu ook in winkels te koop is. Ik vermijd touchscreen omdat het imho niets toevoegt en alleen maar snell stuk kan dan knoppen. Dus ik vind knoppen duurzamer.
Kijk in de bekende webwinkels naar de specificaties van laders en maak een lijstje welke je wel zou willen. Dan hiet op MP op zoeken.
Maar 1 kanaal, maar dan je er nog 1 bijkopen voor 30e en ben in totaal voor 60 klaar
[ Voor 9% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-08-2025 14:08 ]
Ik zoek trouwens voor mjjn nog te bouwen TT-02B nog een zender. Zodat de kids er straks mee kunnen rijden. Ik wil wel een goede zender die ook geschikt is voor kinderhandjes (9 jaar).
Zat te kijken naar een FlySky GT5 of een RadioLink RC 6GS.
Iemand ervaringen hiermee? Worden op Aliexpress voor een goede prijs aangeboden. Zijn die ook echt? Of is het namaak? En is het wat? Iemand ervaring?
Zat te kijken naar een FlySky GT5 of een RadioLink RC 6GS.
Iemand ervaringen hiermee? Worden op Aliexpress voor een goede prijs aangeboden. Zijn die ook echt? Of is het namaak? En is het wat? Iemand ervaring?
Ik heb de FS-GT5, vind het een fijn zendertje.
Ondertussen is er wel een opvolger, de FS-G7P.
Die gebruikt het ANT protocol, en niet meer dat AFHDS 2A, met bijhorende receivers.
https://www.quadifyrc.com...w-the-new-mid-range-champ
Ik denk wel dat die echt zijn ja, maar ik heb die van mij paar jaar terug ook via AliExpress of bangood besteld.
Lijkt bij ongeveer 60 euro voor zender + ontvanger te starten (voor de GT5)
Ondertussen is er wel een opvolger, de FS-G7P.
Die gebruikt het ANT protocol, en niet meer dat AFHDS 2A, met bijhorende receivers.
https://www.quadifyrc.com...w-the-new-mid-range-champ
Ik denk wel dat die echt zijn ja, maar ik heb die van mij paar jaar terug ook via AliExpress of bangood besteld.
Lijkt bij ongeveer 60 euro voor zender + ontvanger te starten (voor de GT5)
Ik heb voor de Granite GROM ondertussen een verkoop kabeltje voor de Spektrum lipo gekocht (ic2 naar T-deans). Klopt het dat ik nu met mijn reguliere lipo lader de accu kan laden, alleen niet kan balanceren? Ik kom wisselende verhalen tegen op het internet.
Mijn reguliere lader laadt een stuk sneller dan dat lullige USB ladertje wat er bij dit. Ik had eigenlijk het plan om daarmee te laden en dan 1x per 5 laadbeurten de originele lader te gebruiken om te balanceren
Mijn reguliere lader laadt een stuk sneller dan dat lullige USB ladertje wat er bij dit. Ik had eigenlijk het plan om daarmee te laden en dan 1x per 5 laadbeurten de originele lader te gebruiken om te balanceren
Vaak bu'j te bang!
Smart G2 (gen 2) batterijen: Nee-tom-562 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:31:
.... een verkoop kabeltje voor de Spektrum lipo gekocht (ic2 naar T-deans). Klopt het dat ik nu met mijn reguliere lipo lader de accu kan laden, alleen niet kan balanceren?...
'oudere' G1 batterijen: Ja
IC connectors are also backwards compatible with EC connectors so you can use Smart batteries with older systems. Smart G2 batteries can be charged only with Smart chargers.
[ Voor 17% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 04-08-2025 10:50 ]
Het lijkt mij dat de BMS op de accu ook balanceert zonder een smart lader, er is alleen geen communicatie met de lader maar balanceren vereist geen intelligentie.
Dat zou inderdaad de meest logische implementatie zijn als je een robuust systeem wil ontwerpen. Als je vooral een vendor lock-in wil realiseren, zorg je dat er communicatie nodig is om het balanceren te starten.memphis schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:51:
Het lijkt mij dat de BMS op de accu ook balanceert zonder een smart lader, er is alleen geen communicatie met de lader maar balanceren vereist geen intelligentie.
Ik zou er toch niet veel op in willen zetten dat dat BMS zich goed gedraag in combinatie met een standaard lader.
Smart is geen Spektrum specifiek product. Het is ooit met een samenwerking van div merken begonnen als een nieuw iets om het laden makkelijker te maken. Een voorloper was de oude Robbe BID chip die je aan je accu moest plakken. Dit was niet meer dan een klein flash chipje en als je die aan je accu plakte en met de lader verbond kon de lader op de basis van de gegevens die je zelf hebt aangegeven de juiste laadstand aannemen en je kon wat gegevens van vorige ladingen bekijken.
In de basis is Smart dat ook maar heeft de diverse gegevens voor de lader al voorgeprogrammeerd.
In de basis is Smart dat ook maar heeft de diverse gegevens voor de lader al voorgeprogrammeerd.
Thanks, net twee extra 1500mah accu's 2s (60c) geleverd gekregen. Deze geven toch heel wat meer power en performance dan de standaard meegeleverde 1300mah . Grappig om het verschil te zien. De warmte ontwikkeling is ook een heel stuk minder. Leuke spielerijsjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:06:
@revolution-nl neem er een met 2 kanalen zodat je 2 accu’s tegelijk kan laden.
Eigenlijk nog wel even een Safe-Bag aanschaffen, vind het toch wel een beetje linke soep die lipo's ik laad ze nu in een blik met een ventilatiegat aan de bovenkant onder het mom beter iets dan niets.
[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2025 21:37 ]
Een LiPo brand kan door een blik heen branden. Een bloempot is dan veiliger.
Maar laat je nu net het idee krijgen dat meer capaciteit meer prestaties geeft, het is de kwaliteit van de cell die dat doet, en dan met name de interne weerstand welke een beetje ven de C-factor af te leiden is hoewel de C-factor veelal ook gebakken lucht is. Maar natuurlijk zijn de standaard accu's geleverd bij een goedkope RTR ding nooit de beste accu's, overigens zijn de standaard accu's geen LiPo's maar gewone 18650 Li-Ion en die zijn veelal stukken slechter in specs dan een LiPo.
Maar laat je nu net het idee krijgen dat meer capaciteit meer prestaties geeft, het is de kwaliteit van de cell die dat doet, en dan met name de interne weerstand welke een beetje ven de C-factor af te leiden is hoewel de C-factor veelal ook gebakken lucht is. Maar natuurlijk zijn de standaard accu's geleverd bij een goedkope RTR ding nooit de beste accu's, overigens zijn de standaard accu's geen LiPo's maar gewone 18650 Li-Ion en die zijn veelal stukken slechter in specs dan een LiPo.
Een grotere accu kan sneller aanvoelen omdat de spanning minder ver inzakt wanneer je gas geeft.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
C-rating betekend dat de accu x keer de capaciteit aan stroom kan leveren, dus een grotere accu levert meer ampere dan een kleinere accu met dezelfde C rating. Al denk ik dat je het verschil tussen 1500mAh en 1300mAh niet gaat merken. Maar tussen 1500mAh en 5000mAh wel, die laatse kan gewoon 3x zoveel stroom leveren.
Je hebt gelijk helemaal ik heb het even nagekeken en het is inderdaad een 18650. Was mij helemaal niet opgevallen.memphis schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 23:09:
Een LiPo brand kan door een blik heen branden. Een bloempot is dan veiliger.
De standaard meegeleverde 1300mah 18650 heeft 15c rating, de 1500mah LiPo heeft 60c. Dat is best een verschil.zonoskar schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 10:37:
C-rating betekend dat de accu x keer de capaciteit aan stroom kan leveren, dus een grotere accu levert meer ampere dan een kleinere accu met dezelfde C rating. Al denk ik dat je het verschil tussen 1500mAh en 1300mAh niet gaat merken. Maar tussen 1500mAh en 5000mAh wel, die laatse kan gewoon 3x zoveel stroom leveren.
De ESC van de SG116pro is overigens begrenst op 30a
[ Voor 44% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2025 12:34 ]
1300mAh met 15C praat je over 20A cellen.revolution-nl schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 12:03:
[...]
Je hebt gelijk helemaal ik heb het even nagekeken en het is inderdaad een 18650. Was mij helemaal niet opgevallen.
Nkon heeft 30A/35A/40A cellen voor 2 tot 7 euro per stuk afhankelijk van de capaciteit en maximale stroom die zelfs tot 3000mAh gaan. Zgn reclaimed cellen (uit niet gebruikte pakketten gehaald) voor maar een euro per stuk. Op Ali of Amazon de juiste kabeltjes met stekkers bestellen en kan je voor een habbekrats een reeks aan accu's in elkaar knutselen.
Omdat ik meer vertrouwen heb in Li-Ion vanwege de betere mishandelbaarheid als ook de degelijke behuizing ben ik voor mijn ontvangerpakketten ook die kant op gegaan en het bevalt mij goed. Samen met een 16 euro (10 euro op ali) Radiolink CM210 lader dat 1.5A laad gaat het redelijk snel en betrouwbaar. https://www.banggood.com/...untry=NL&cur_warehouse=CN
:strip_exif()/f/image/i9RVZYcHQRkwlT0YYjpYTpR4.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier op de foto een 5 euro dual poort langzaam lader. Het beloofde meer dan het is maar voor nachtladen perfect.
[ Voor 3% gewijzigd door memphis op 06-08-2025 12:35 ]
Snelle vraag; een Arrma Fireteam RTR voor 499 euro. Goede deal of teveel overlap met de Typhon TLR?
[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 06-08-2025 13:58 ]
Heren,
Kunnen jullie me helpen om een (beginners) vraag te beantwoorden?
Ik heb enige tijd geleden mijn zoontje een FTX tracer voor zijn verjaardag gegeven. Voldoet prima, leuk ding voor een klein mannetje.
Papa zit inmiddels thuis, na een fietsongelukje en is wat aan het autootje gaan sleutelen. Hartstikke leuk.
Mannetje heeft het autootje inmiddels redelijk onder controle en de metalen onderdeeltjes (divs, aandrijfstangen, etc.) die papa er in geschroefd heeft, maken hem niet sneller. Ik ben daarom begonnen de auto te upgraden naar de brushless versie. (Had ik ook direct kunnen kopen, I know).
Nieuw motor, en esc/ontvanger zijn inmiddels onderweg. De oude ontvanger is niet compatible met de nieuwe motor. Nou vraag ik me af of ik er ook een nieuwe zender bij moet bestellen. Op de website van topRC bijvoorbeeld, verkopen ze 2 zenders. 1 voor brushed, 1 voor brusshless.
https://www.toprc.nl/ftx-...-brushed-car-ftx9738.html
https://www.toprc.nl/ftx-...rushless-car-ftx9790.html
En dit is de nieuwe zender:
https://www.toprc.nl/ftx-...esc-receiver-ftx9785.html
Ik dacht echter dat je met 2.4 Ghz elke zender en ontvanger kan koppelen?
Technische specificaties zijn lastig te vinden van die Tracer, dus zelf kom ik er niet uit. Er zit geen 'Pairing knop' op mijn huidige zender. Maar als ik de nieuwe ontvanger aanzet en de oorspronkelijke zender, dan zouden die elkaar gewoon moeten vinden toch? Of denk ik dan te simpel?
Voor de duidelijkheid; de zender hoeft maar 1 auto te besturen / onthouden. De oude ontvanger gaat er gewoon uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Kunnen jullie me helpen om een (beginners) vraag te beantwoorden?
Ik heb enige tijd geleden mijn zoontje een FTX tracer voor zijn verjaardag gegeven. Voldoet prima, leuk ding voor een klein mannetje.
Papa zit inmiddels thuis, na een fietsongelukje en is wat aan het autootje gaan sleutelen. Hartstikke leuk.
Mannetje heeft het autootje inmiddels redelijk onder controle en de metalen onderdeeltjes (divs, aandrijfstangen, etc.) die papa er in geschroefd heeft, maken hem niet sneller. Ik ben daarom begonnen de auto te upgraden naar de brushless versie. (Had ik ook direct kunnen kopen, I know).
Nieuw motor, en esc/ontvanger zijn inmiddels onderweg. De oude ontvanger is niet compatible met de nieuwe motor. Nou vraag ik me af of ik er ook een nieuwe zender bij moet bestellen. Op de website van topRC bijvoorbeeld, verkopen ze 2 zenders. 1 voor brushed, 1 voor brusshless.
https://www.toprc.nl/ftx-...-brushed-car-ftx9738.html
https://www.toprc.nl/ftx-...rushless-car-ftx9790.html
En dit is de nieuwe zender:
https://www.toprc.nl/ftx-...esc-receiver-ftx9785.html
Ik dacht echter dat je met 2.4 Ghz elke zender en ontvanger kan koppelen?
Technische specificaties zijn lastig te vinden van die Tracer, dus zelf kom ik er niet uit. Er zit geen 'Pairing knop' op mijn huidige zender. Maar als ik de nieuwe ontvanger aanzet en de oorspronkelijke zender, dan zouden die elkaar gewoon moeten vinden toch? Of denk ik dan te simpel?
Voor de duidelijkheid; de zender hoeft maar 1 auto te besturen / onthouden. De oude ontvanger gaat er gewoon uit.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Hoewel alle fabrikanten tegenwoordig wel van de 2.4GHz band gebruik maken is het niet zo te mixen als een WiFi netwerk. Elke fabrikant gebruikt zijn eigen protocol. Er zijn ook een paar generieke protocollen die gebruikt worden maar dan nog zijn protocollen onderling niet te combineren.
Net zoals met WiFi zullen er vast protocollen backwards compatible zijn.
Maar, het lijkt me heel sterk als FTX van protocol veranderd is voor materiaal uit dezelfde periode/generatie.
Op pag 9 van deze handleiding vind je hoe je een bepaalde FTX zender kunt binden aan de ontvanger;
https://www.ftx-rc.com/im...ge%20Manual%20ENGLISH.pdf
Lijkt dat een beetje op de jouwe?
Net zoals met WiFi zullen er vast protocollen backwards compatible zijn.
Maar, het lijkt me heel sterk als FTX van protocol veranderd is voor materiaal uit dezelfde periode/generatie.
Op pag 9 van deze handleiding vind je hoe je een bepaalde FTX zender kunt binden aan de ontvanger;
https://www.ftx-rc.com/im...ge%20Manual%20ENGLISH.pdf
Lijkt dat een beetje op de jouwe?
[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 06-08-2025 14:55 ]
Hi Ruud.
Bedankt voor je antwoord! Ik snap het al weer iets beter.
En ik begin te vermoeden dat ik toch een nieuwe zender moet halen.
Wat die handleiding betreft, die zender is wel even wat geavanceerder dan wat ik hier thuis heb staan. haha. Die in de handleiding heeft wel een 'bind' knop/functie. Die ontbreek op die van mij. In de onderstaande handleiding zie je op pagina 5 hoe het er bij mij uitziet. Voor die ontvanger heb ik dus de brushless compatible variant besteld. Die is nagenoeg gelijk, maar de motor aansluiting is met 3 van die pollen, i.p.v een 2draads stekker. Zie handleiding 2.
https://www.cmldistributi...FTX%20Tracer%20Manual.pdf Geborsteld
https://www.cmldistributi.../Instruction%20Manual.pdf
Borstelloos
Denk inmiddels toch dat het 2 setjes zijn, die niet uitwisselbaar zijn.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Wat die handleiding betreft, die zender is wel even wat geavanceerder dan wat ik hier thuis heb staan. haha. Die in de handleiding heeft wel een 'bind' knop/functie. Die ontbreek op die van mij. In de onderstaande handleiding zie je op pagina 5 hoe het er bij mij uitziet. Voor die ontvanger heb ik dus de brushless compatible variant besteld. Die is nagenoeg gelijk, maar de motor aansluiting is met 3 van die pollen, i.p.v een 2draads stekker. Zie handleiding 2.
Borstelloos
Dit is een ESC met ingebouwde ontvanger. Het is dus niet enkel een ontvanger. Daar valt, meestal, weinig aan te vervangen, omdat je dus niet zomaar een los onderdeel kan vervangen: je moet dan ook meteen de gehele ESC vervangen.VincentL schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:51:
Hi Ruud.
Borstelloos
In veel gevallen is dat de moeite niet waard. Als het leuk genoeg is dat de wil er is om door te rijden, scoor dan een leuke échte auto, die wel 'gewoon' te repareren is.