Het grote RC cars topic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 14:39
Gadgeteer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:23:
[...]

Volgens de calculator op Radiocontrol info, gaat hij het daarmee niet redden (link)
Dan raise ik hem met: "SkyRC D200neo AC/DC Multi-Function Smart Charger"

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Is de Gens Ace imars d300 niet precies de juiste tussenmaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 22:00
Deze zal zonder een power supply niet twee 6s accu's kunnen opladen. En ik verwacht binnenkort als de gens ace advanced 6s binnen
Is en dit bevalt er nog een aan te willen schaffen en dan zou het fijn zijn twee tegelijk te kunnen laden op 1c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

lampenkapnl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:09:
Deze zal zonder een power supply niet twee 6s accu's kunnen opladen. En ik verwacht binnenkort als de gens ace advanced 6s binnen
Is en dit bevalt er nog een aan te willen schaffen en dan zou het fijn zijn twee tegelijk te kunnen laden op 1c.
6s 7000 mah op 1c laden is 155 watt. De D300 kan DC 350 watt per kant, AC 300 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
MarkyB schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:11:
[...]

6s 7000 mah op 1c laden is 155 watt. De D300 kan DC 350 watt per kant, AC 300 watt.
Wat voor voeding zou hierbij moeten? En volgens eerder genoemde berekende cijfers zou het 176 watt zijn maar dat zou die ook aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
lampenkapnl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:26:
[...]

Wat voor voeding zou hierbij moeten? En volgens eerder genoemde berekende cijfers zou het 176 watt zijn maar dat zou die ook aan kunnen.
Waarom blijf je over voedingen vragen? In deze lader zit een ac naar dc omvormer (zoals in 95% van de laders) dus je hebt geen externe voeding nodig. Waarom denk je dat je nog een voeding nodig hebt?

Ps als je ff op yt zoekt zie je dat hij ong 12.8a haalt op een 6s. Ben je nog wat sneller klaar dan met maar 1c laden ook.

[ Voor 15% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-06-2025 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
sjorsjuhmaniac schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:28:
[...]

Waarom blijf je over voedingen vragen? In deze lader zit een ac naar dc omvormer (zoals in 95% van de laders) dus je hebt geen externe voeding nodig. Waarom denk je dat je nog een voeding nodig hebt?
Aangezien er online werd gezegd dat om de DC 700 watt (350 watt per kant) te halen er een voeding bij zou moeten. Of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
lampenkapnl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:31:
[...]

Aangezien er online werd gezegd dat om de DC 700 watt (350 watt per kant) te halen er een voeding bij zou moeten. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Aah zo, check. Je hebt gelijk. Ik had de specs niet gelezen. Op ac kan hij max 300w in total over 2 kanalen. Ja zo lees ik de specs ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Je kan de D300 gewoon aan de netspanning gebruiken. Je kan hem ook met DC voeden (omgebouwde servervoeding bijvoorbeeld) zodat je 2x 350 watt kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
lampenkapnl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:31:
[...]

kom je toch weer bij die d200 neo uit die @Danielson al aanhaalde. daar staat wel 2x200W AC bij. ben je voor 140e klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 02-06-2025 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Topicstarter
Zo'n HP servervoeding kan je al voor een paar tientjes vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Voor de liefhebbers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nr2Si4c9TCxO7mLkJMmPvUQClJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pnlo0aqwrW3931upYhkJYWwf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-07 15:31

Stekeltje

Nothing to see here move along

Mijn zoontje van 9 wil al enkele jaren een goede RC auto nu heeft hij de afgelopen jaren dus ook flink zitten sparen en heeft hij de mogelijkheid om voor 500-600 euro een goede RC auto aan te schaffen.

Een vriend van mij is in het bezit van een Traxxas e-revo en ik dacht misschien dat dat wel een richting is waarin we kunnen denken. Na wat zoek werk kom ik uit op een E-revo mini of de XRT mini beide van Traxxas. Persoonlijk vind ik een grotere auto die nog harder gaat niet echt verantwoord en is deze auto al op het randje.

Nu ben ik redelijk bevooroordeeld en denk ik bij RC al snel aan Traxxas, maar dat is dus heel erg gestuurd door mijn beperkte ervaring met de e-revo. Zijn er merken, modellen voornamelijk die ik nu vergeet of die ik ook zou kunnen bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:51

sjirafje

No inspirational quotes here

Grotere auto's zijn wel op diversere terreinen te gebruiken dan de kleintjes en de meeste hebben de mogelijkheid om het vermogen terug te schroeven of een 2S accu te gebruiken ipv een 3S. Traxxas is m.i. erg duur voor wat je er voor krijgt. Andere grote merken zijn bv Arrma, Team Associated, Corally.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampenkapnl
Stekeltje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:31:
Mijn zoontje van 9 wil al enkele jaren een goede RC auto nu heeft hij de afgelopen jaren dus ook flink zitten sparen en heeft hij de mogelijkheid om voor 500-600 euro een goede RC auto aan te schaffen.

Een vriend van mij is in het bezit van een Traxxas e-revo en ik dacht misschien dat dat wel een richting is waarin we kunnen denken. Na wat zoek werk kom ik uit op een E-revo mini of de XRT mini beide van Traxxas. Persoonlijk vind ik een grotere auto die nog harder gaat niet echt verantwoord en is deze auto al op het randje.

Nu ben ik redelijk bevooroordeeld en denk ik bij RC al snel aan Traxxas, maar dat is dus heel erg gestuurd door mijn beperkte ervaring met de e-revo. Zijn er merken, modellen voornamelijk die ik nu vergeet of die ik ook zou kunnen bekijken?
Ik heb laatst een arrma fireteam gekocht voor 499 en deze bevalt goed. Een aanrader alleen is die wel aan de grote kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
@Stekeltje je moet goed afwegen WAAR je wilt gaan rijden en daarbij met wat voor soort auto. Kleinere schaal kan nog in een achtertuin, < 1/14, afhankelijk van de tuin natuurlijk!
De keuze tussen buggy/truggy, monster truck of iets anders zou niet alleen op de 'looks' gemaakt moeten worden. het rijd echt anders.

2e grote verschil is de bodemvrijheid/veerweg. Kleinere auto's kunnen op minder ondergonden rijden, zoals @sjirafje als aanhaalde. Hierbij is voornamelijk gras iets waar je je makkelijk op verkijkt. Langer gras is erg uitdagend voor de auto's. het 'tilt' te auto's namelijk mee op omdat de bodemplaat erop hangt wat de grip verminderd. Daarnaast kost het meer vermogen om er doorheen te rijden en draait het vaak om/tussen de assen. Langer is in deze context dat de hoogte van het gras langer is dan afstand van onderkant wiel tot bodemplaat, m.a.w.: dat de bodemplaat echt op het gras ligt.

Daarnaast zit er niet zo veel kosten verschil meer in de afmetingen als je rond de 1/10 zit.

wat betreft merken sluit ik me aan bij @sjirafje. Traxxas is goed maar duur(der). Het overgrote plus punt van traxxas is wel dat je werkelijk OVERALL onderdelen kan vinden. Als je een erg populair model neemt (slash, maxx/mini maxx, xrt/ mini xrt) dan bijna in iedere stad. Door heel europa. Er is voor die modellen ook heel veel aftermarket onderdelen te verkrijgen. Bovendien heeft Traxxas vaak een erg lange support-tijd. Ik kan bv nog steeds onderdelen kopen voor de 'orginal T-maxx' die bijna 20y geleden geïntroduceerd is.
Daarnaast heeft traxxas een verbod op korting op websites. Er wordt weinig gestunt met prijzen in webshops ed omdat het verboden is. Dit zorgt ervoor dat ze redelijk waardevast zijn. Als je wat ervaring met RC en techniek hebt zou ik sterk overwegen een 2de hands Traxxas te kopen. Je kan dan de 'troep van ander' mijden en toch de traxxas voordelen krijgen tegen een 2de hands prijs.
Ik ben niet bekend met de e-revo. kan ik niets over zeggen. Gezien het budget zou ik persoonlijk voor een 2de hands MAXX V2 gaan als je gewoon wilt bashen. Deze gaat geen snelheidsrecords winnen, al loopt ie 75km op 4s zo uit de doos, omdat hij wat sneller omslaat in bochten doordat het een hogere truck is. Staan aan aantal hele leuke op MP in die prijs-range. Je kan dan een bluetooth module bijkopen (als die er al niet bij zit) om de snelheid netjes te regelen. Werkt echt super.

Ik heb geen merken toe te voegen aan @sjirafje 's lijstje. Dat zijn wel zo'n beetje de bekendste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Stekeltje schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:31:
Persoonlijk vind ik een grotere auto die nog harder gaat niet echt verantwoord en is deze auto al op het randje.
Mijn zonen hebben rond die leeftijd een Traxxas Latrax Teton gekregen. Ik denk dat ik daar tenminste maandelijks nieuwe onderdelen voor bestelde. Mijn oudste zoon heeft anderhalf jaar later een Traxxas Rustler 2WD gekregen en daar heb ik op een setje versleten tandwielen na nooit iets voor moeten bestellen.

Ik zou vanuit mijn ervaring de kleine modellen mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
@lampenkapnl welke heb je uiteindelijk gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampenkapnl
Nog geen denk dat ik vandaag een lader ga bestellen. Ik denk toch dat ik voor de gens ace imars d1000 ga. Dan hoef ik me ten minste nooit zorgen te maken dat ik te weinig wattage heb en kan ik gebruik maken van de G-tech functies.

[ Voor 28% gewijzigd door lampenkapnl op 06-06-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Fijn, bedankt voor de reacties. Ik vind de service en beschikbaarheid van de reserve delen wel ene belangrijke factor om mee te wegen ik verwacht dat de auto's het eerste jaar intensief gebruikt gaan worden op allerlei soorten terrein (vooral de klinkers voor de deur, en het zand in het bospad). Als ik jullie goed begrijp kan ik veel beter focussen dus op een groter model zodat hij ook niet stil komt te staan. Als hij niet 'overal' kan rijden en we moeten speciaal naar een locatie om te gaan rijden dan zal hij veel minder gebruikt gaan worden wat zonde is.

Ik ga wat verder in de materie van de Rustler duiken die hierboven genoemd word, en mogelijk dat ik nog wat verder naar alternatieve merken kan kijken. Thanks :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Stekeltje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:02:
Fijn, bedankt voor de reacties. Ik vind de service en beschikbaarheid van de reserve delen wel ene belangrijke factor om mee te wegen ik verwacht dat de auto's het eerste jaar intensief gebruikt gaan worden op allerlei soorten terrein (vooral de klinkers voor de deur, en het zand in het bospad). Als ik jullie goed begrijp kan ik veel beter focussen dus op een groter model zodat hij ook niet stil komt te staan. Als hij niet 'overal' kan rijden en we moeten speciaal naar een locatie om te gaan rijden dan zal hij veel minder gebruikt gaan worden wat zonde is.

Ik ga wat verder in de materie van de Rustler duiken die hierboven genoemd word, en mogelijk dat ik nog wat verder naar alternatieve merken kan kijken. Thanks :-)
Als het voornamelijk parkeerplaatsen en aangelegde bospaden zijn is een buggy zoals de arrma typhon het leukste denk ik. Hogere auto’s vallen sneller om op de hoge grip van parkeerplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:01

Snuffel

Vroem!

De Typhon doet het uitstekend op gras hoor :)
En in het skatepark, dat zeer zeker ook.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl

Ik zou ook aanraden naar team corally te kijken. Prima support en op hun eigen website zijn de meeste onderdelen wel te verkrijgen. En ze lossen nog wel eens bekende problemen met hun auto's op. Ik heb zelf een syncro4 en deze bevalt na een jaar nog goed.

Ik kreeg vandaag nog een mailtje dat er een cvd upgradekitje naar mij onderweg is, omdat de cvd aandrijfpin los kon gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door lampenkapnl op 06-06-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson

Mijn advies zou zijn om eens naar de Traxxas lijn te kijken, ik heb bijvoorbeeld een Slash 4x4 VXL, die zijn bulletproof en onderdelen zijn zeer makkelijk verkrijgbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:34

-tom-562

Oliesjeik

indigo79 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:49:
[...]

Mijn zonen hebben rond die leeftijd een Traxxas Latrax Teton gekregen. Ik denk dat ik daar tenminste maandelijks nieuwe onderdelen voor bestelde. Mijn oudste zoon heeft anderhalf jaar later een Traxxas Rustler 2WD gekregen en daar heb ik op een setje versleten tandwielen na nooit iets voor moeten bestellen.

Ik zou vanuit mijn ervaring de kleine modellen mijden.
Wat raar dat Traxxas die niet meer maakt. De Arrma Granite GROM zit precies in die klasse.

@Stekeltje Ik ga binnenkort een Arrma Granite GROM bestellen voor mijn zoontje. Ik heb zelf al een Rustler 2WD, maar voor b.v. in de tuin is die al snel te groot, zeker als je een beetje gaat bashen met schansjes e.d.. Ik heb al wel gezien dat er voor een Rustler ook goedkopere tegenhangers zijn van Arrma (Traxxas is wat betreft erg duur, en Arrma heeft ook een goede onderdelenvoorziening). Ik zou dan b.v. eerder voor een Vorteks gaan of een Gorgon

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Danielson schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:41:
[...]

Mijn advies zou zijn om eens naar de Traxxas lijn te kijken, ik heb bijvoorbeeld een Slash 4x4 VXL, die zijn bulletproof en onderdelen zijn zeer makkelijk verkrijgbaar!
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de TRXXS-winkel in Kaatsheuvel om morgen even langs te gaan. Voorlopig de Rustler 4WD 2S laten reserveren. Deze versie haalt zo’n 65 km/u, maar is helaas niet echt geschikt om te upgraden naar 3S. De eerstvolgende versie die dat wél kan, is meteen €100 duurder en wordt dan ook nog zonder accu’s geleverd.

Voor wat betreft de Slash zegt mijn zoon dat hij die niet zo mooi vind, de Rustler vind hij wel erg tof.

@-tom-562 bedankt voor je input beide modellen van Arrma zijn ook beschikbaar in de winkel en beide modellen passen qua uitstraling juist heel goed bij wat mijn zoon leuk vindt, en kunnen bovendien op 3S naar 80 km/u. Ik neem die morgen zeker mee in de overweging – uiteindelijk vind ik dat hij zelf moet beslissen.

Ik heb ook even met de winkel gebeld en zij geven de voorkeur aan Traxxas, vooral vanwege de snelle beschikbaarheid van onderdelen.

Hoe vaak halen jullie eigenlijk die topsnelheden van 65 tot 80 km/u in de praktijk?

[ Voor 19% gewijzigd door Stekeltje op 06-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
Stekeltje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:42:
[...]

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de TRXXS-winkel in Kaatsheuvel om morgen even langs te gaan. Voorlopig de Rustler 4WD 2S laten reserveren. Deze versie haalt zo’n 65 km/u, maar is helaas niet echt geschikt om te upgraden naar 3S. De eerstvolgende versie die dat wél kan, is meteen €100 duurder en wordt dan ook nog zonder accu’s geleverd.

Voor wat betreft de Slash zegt mijn zoon dat hij die niet zo mooi vind, de Rustler vind hij wel erg tof.

@-tom-562 bedankt voor je input beide modellen van Arrma zijn ook beschikbaar in de winkel en beide modellen passen qua uitstraling juist heel goed bij wat mijn zoon leuk vindt, en kunnen bovendien op 3S naar 80 km/u. Ik neem die morgen zeker mee in de overweging – uiteindelijk vind ik dat hij zelf moet beslissen.

Ik heb ook even met de winkel gebeld en zij geven de voorkeur aan Traxxas, vooral vanwege de snelle beschikbaarheid van onderdelen.

Hoe vaak halen jullie eigenlijk die topsnelheden van 65 tot 80 km/u in de praktijk?
De Slash/Rustler zijn onderhuids eigenlijk nagenoeg hetzelfde! Maar Arma is ook topspul hoor! :)

Vol gas rij je niet vaak, 80km/h is hard hoor, vooral op onverharde ondergrond! Je kunt de 3S ook in een trainingsmodus zetten, dan heeft hij 50% vermogen, dat is wel een aanrader in het begin! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Zij geven de voorkeur vanwege de grotere marge op Traxxas vermoed ik. Onderdelen van Arrma zijn in mijn ervaring even goed verkrijgbaar.

De snelheden die Traxxas op de doos zet moet je met een enorme korrel zout nemen, dan moet je echt al wijzigingen aan de auto doorvoeren (optionele pinion etc). Bij Arrma haal je die snelheden over het algemeen met een goede accu wel zonder problemen. Maar let op! Die topsnelheden zijn wel op vlakke asfaltweg. Off-road haal je bij geen enkel merk de geadverteerde de topsnelheden.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
[...]

Toemen zit maar een een klein stukje verder. Het loont om ook daar eens te kijken en prijzen te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik weet niet of hij al lang RC rijdt, maar 80 km/h (of uberhaupt boven de 50/60) is echt hard voor een kind (ook voor een volwassene, ik denk b.v. niet dat ik met zo'n 3S brushless auto soepel vol gas kan rijden over b.v. een BMX baantje). In een tuin heb je daar eigenlijk niks aan. Ik heb mijn 2WD Rustler omgebouwd naar brushless, maar daar is (zelfs op 2S) al bijna niet mee te rijden in onze tuin (en we hebben een aardige tuin :P).
Ik zat eerst te kijken naar een 1:10 voor mijn zoontje, maar ik heb eigenlijk ook geen zin om altijd ergens naar toe te moeten gaan met hem (hij wordt 6), met zo'n wat kleiner apparaat kan hij ook mooi in de achter/voortuin bashen.
Ik zat eerst te kijken naar een ARRMA VORTEKS MEGA 550 2WD, maar op advies van wat mensen in dit topic ga ik uiteindelijk voor de Arrma Granite Grom.
Alle grote RC shops hebben Arrma onderdelen in hun assortiment, dus ik verwacht niet dat Traxxas beter/sneller leverbaar is.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 06-06-2025 16:45 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Snelheid is leuk maar als het daarom gaat moet je iets onroad kopen en een lange vlakke weg opzoeken.....
En als je geen ervaring hebt kan 60km/u al de nodige schades geven, niet alleen aan de RC auto maar ook aan objecten en personen/dieren waar je rijdt. Wanneer het fout dreigt te gaan en onervaren mensen schrikken wordt meestal het gas ingeknepen ipv geremd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tumtum100
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Ik zit al een tijdje te lezen in dit topic, valt me op dat het voornamelijk elektrische bestuurbare auto's zijn hier. Ik ben sinds vorige week eigenaar geworden van de Rovan Baja 5b 1/5 brandstof. Na 2 dagen helaas al tegen een boom aangereden waardoor mijn chasis was gebroken. Inmiddels al een nieuw chasis erop gezet en zo ga ik langzaam de zwakken materialen vervangen en lekker sleutelen 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjanE007
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08-07 09:06
Klopt tumtum100. Heb jaren gelden, zeg maar een jaartje of 15 veel gereden met bigscale RC auto's. Dit waren grote 1/5 varianten. Een benzinemotor is toch wel erg leuk, maar helaas is nederland gewoon klein en om dan ergens leuk te kunne bashen met het ''lawaai'' wat erbij komt, is dan toch echt een nadeel. Dit heb je met electrische auto's dus niet. Verder heb je ook geen last van hele vieze auto's door het eventuele lekkende benzine etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

VrOeGaH wilde ik graag een nitro, want herrie en snel :P (maar voor gehad want toen was ik een arme student :P). Nu zie ik niet echt meer een voordeel van een nitro. De moderne brushless systemen zijn net zo snel (of sneller) en eigenlijk probleemloos. Plus je kan overal rijden zonder overlast 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08-07 20:34
Omdat die elektrische dingen het hem toch niet helemaal doen. Zou toch zeggen dat iemand met een wankelmotor als icoon, en oliesjeik als bijschrift, dat toch wel een beetje zou moeten begrijpen. ;)

Iedereen hun ding natuurlijk, en elektrisch is voor 9 van de 10 geweldig, en veel simpeler.

Maar voor mij moet zo'n ding gewoon roken, ruiken, en herrie maken, anders is er niets aan. Ik ben ook even overgestapt op elektrisch, toen reed ik bijna nooit meer, en stond alles alleen maar stof te happen. Weer een nitro gekocht, en ik zit er weer helemaal in.

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 06-06-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Er spelen op dat gebied een aantal dingen. Al tot ver terug kan je op veel forums de adviezen vinden om electro te rijden want brandstof betekent veel sleutelen en afstellen, er was zelfs een periode dat men echt beweerde dat het 25% rijden was en 75% sleutelen/afstellen. Dat advies ging best als een lopend vuurtje rond werd zelfs ook door mensen geadviseerd die helemaal geen ervaringen met brandstof hadden.
Mensen die daar zo over praatten waren dan ook vaak de mensen die niet de moeite hadden genomen om iets te leren. Want ja, gloeipluggen hebben geen eeuwige leven als ook de zuigers en moet je wel kunnen herkennen wat er fout gaat. Niet te vergeten dat kids hun moeders op pad te sturen voor een vers kannetje brandstof en dan met iets niet geschikt voor auto's thuis te komen omdat dat goedkoper was of werd aanbevolen wat natuurlijk afstelproblemen geeft. Uiteindelijk is het veel makkelijker om te zeggen dat het allemaal erg moeilijk is en je beter een electro kunt nemen.
Ook was er een periode dat bigscales met benzinemotoren de betere keuze was boven een nitro model want dat was starten en lopen. Yep, zeker weten getuige de vele topics die je kunt lezen dat zo'n motor toch niet wilt starten.

En dan de winkeliers. Die krijgen dagelijks die klanten terug met de vraag om af te stellen of uit te zoeken waarom de motor niet start. Winkeliers zijn dat ook wel zat geworden en hebben de keuze beperkt tot elektro modellen.

En hoewel er genoeg nitro groepen op Facebook te vinden zijn die erg anti elektro zijn omdat ze vinden dat elektro de nitro uit de markt drukt is niet te ontkennen dat brushless met LiPo accu's toch een hoop gebracht heeft in prestaties, snelheid en ook rijtijd tov vroeger met de brushed motoren en Nixx accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Toen ik in mijn tiener/twintiger jaren nog nitro reed had ik totaal geen problemen met afstellen. Het is inderdaad even leren herkennen wat er gaande is. Mengsel te rijk, te arm. Gloeiplug dood aan het gaan, of nieuwe zuiger nodig. Dat laatste vind ik nog steeds het grootste probleem van nitro. Om een beetje leuk te rijden heb je wel een aardige snelle motor nodig, maar die hebben vaak om de 20 uur ofzo een nieuwe zuiger nodig van 150 gulden toen. Met elektro heb je ook issues. Zo kan de ESC in overheat gaan, of de motor wordt te zwaar gelast (te grote pinion gear) en oververhit, maar voordat je bij de auto bent is het alweer redelijk afgekoeld. Bij Nitro kun je tenminste horen wat er fout gaat.
/edit: voor 350 kon ik die Optima mid 60th niet laten staan, dus ik ga binnenkort ook bouwen :) Hij wordt alleen niet groen :)

[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 07-06-2025 13:27 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002

Bob Popcorn

Plop!

zonoskar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:51:
Toen ik in mijn tiener/twintiger jaren nog nitro reed had ik totaal geen problemen met afstellen. Het is inderdaad even leren herkennen wat er gaande is. Mengsel te rijk, te arm. Gloeiplug dood aan het gaan, of nieuwe zuiger nodig. Dat laatste vind ik nog steeds het grootste probleem van nitro. Om een beetje leuk te rijden heb je wel een aardige snelle motor nodig, maar die hebben vaak om de 20 uur ofzo een nieuwe zuiger nodig van 150 gulden toen. Met elektro heb je ook issues. Zo kan de ESC in overheat gaan, of de motor wordt te zwaar gelast (te grote pinion gear) en oververhit, maar voordat je bij de auto bent is het alweer redelijk afgekoeld. Bij Nitro kun je tenminste horen wat er fout gaat.

[...]

/edit: voor 350 kon ik die Optima mid 60th niet laten staan, dus ik ga binnenkort ook bouwen :) Hij wordt alleen niet groen :)
Op mijn ESC zit gewoon een ledje dat aangeeft wat er mis is :p Ik snap de charme van nitro/benzine heel goed en vond het vroeger ook heel vet (oom met een modelbouwhobby en groot heli/vliegtuig piloot geweest) maar nu ik zelf kinderen heb en gewoon iets wil hebben dat ik makkelijk in een rugtas gooi en thuis ook weer makkelijk kan opbergen is electro wel écht de heilige graal. En het gaat lomp hard al op 2s/3s.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

WEBGAMING schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:55:
Omdat die elektrische dingen het hem toch niet helemaal doen. Zou toch zeggen dat iemand met een wankelmotor als icoon, en oliesjeik als bijschrift, dat toch wel een beetje zou moeten begrijpen. ;)

Iedereen hun ding natuurlijk, en elektrisch is voor 9 van de 10 geweldig, en veel simpeler.

Maar voor mij moet zo'n ding gewoon roken, ruiken, en herrie maken, anders is er niets aan. Ik ben ook even overgestapt op elektrisch, toen reed ik bijna nooit meer, en stond alles alleen maar stof te happen. Weer een nitro gekocht, en ik zit er weer helemaal in.
Ik ben best wel een petrolhead en in de garage staat nog een heftig getunede Yamaha 2-takt uit 1977, dus ik snap het sentiment :P maar je moet toegeven dat de moderne brushed/brushless motoren i.c.m. lipo's de nitro RC's eigenlijk gewoon overbodig hebben gemaakt. Ik zou er best wel eentje willen hebben, maar dan echt voor 'erbij'

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Maar petrolheads zullen ook nooit een Tesla oid kopen. Zoals ik ook al aangaf is elektro vandaag de dag goed doorontwikkeld maar dat zijn de brandstofmotoren ook. Op het youtube kanaal van Pieter Bervoets (oud directeur/eigenaar Serpent) kan je veel nitro racing van de jaren 70 en 80 terug vinden, een huidige Tamiya TT01 met de standaard brushed Mabuchi motor rijdt zowat sneller....

Het is niet zo dat de nitro klasse overbodig is, het heeft zo zijn charme met toch voor 2-takt vergaande technologieën. En inderdaad de belevenis van de geur, het geluid en alle andere aspecten dat bij een brandstofmotor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

zonoskar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:51:

[...]

Nice, heel benieuwd naar je setup en het resultaat! Ik heb gekozen voor de Le Mans uitvoering, dus qua setup was ik meteen klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

memphis schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:02:
Maar petrolheads zullen ook nooit een Tesla oid kopen. Zoals ik ook al aangaf is elektro vandaag de dag goed doorontwikkeld maar dat zijn de brandstofmotoren ook. Op het youtube kanaal van Pieter Bervoets (oud directeur/eigenaar Serpent) kan je veel nitro racing van de jaren 70 en 80 terug vinden, een huidige Tamiya TT01 met de standaard brushed Mabuchi motor rijdt zowat sneller....

Het is niet zo dat de nitro klasse overbodig is, het heeft zo zijn charme met toch voor 2-takt vergaande technologieën. En inderdaad de belevenis van de geur, het geluid en alle andere aspecten dat bij een brandstofmotor komt.
Zoals ze me bij Wetronic konden vertellen, nitro is vooral voor de oude generatie die op die manier plezier haalt uit de hobby. Nitro verkopen aan jongere mensen die willen starten in de RC hobby is echt heel schaars, en de drempel is een stuk hoger :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:05:
[...]

Zoals ze me bij Wetronic konden vertellen, nitro is vooral voor de oude generatie die op die manier plezier haalt uit de hobby. Nitro verkopen aan jongere mensen die willen starten in de RC hobby is echt heel schaars, en de drempel is een stuk hoger :p
Ik denk dat de hoeveelheid onroad dat verkocht wordt schaarster is dan de hoeveelheid nitro.
Maar heel eerlijk, de jeugd tegenwoordig kan niet eens meer een fietsband plakken, er is gewoon een duidelijk gebrek aan het willen en kunnen sleutelen/klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

memphis schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Ik denk dat de hoeveelheid onroad dat verkocht wordt schaarster is dan de hoeveelheid nitro.
Maar heel eerlijk, de jeugd tegenwoordig kan niet eens meer een fietsband plakken, er is gewoon een duidelijk gebrek aan het willen en kunnen sleutelen/klussen.
Nou dat kan je al zien aan de hoeveelheid kant en klare kits die verkocht worden. Vroeger had je alleen maar bouw sets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

[...]

Nou er is besloten hoor, hij is uiteindelijk voor een Traxxas Rustler gegaan, mede omdat er gewoon erg gemakkelijk onderdelen op korte termijn voor te halen vallen mochten er zaken defect gaan. Verder hebben we er 2 batterijen van 3000mah bij genomen met de speciale ID stekkers van traxxas en een klein USB powered ladertje.

Ik moet zeggen het rijden gaat echt veel beter dan ik had verwacht, hij pakt het erg snel op en zelfs op sport stand houdt hij hem steeds beter in control.

De auto zelf is ook robuuster dan ik had verwacht, paar keer al goed over de kop gevlogen en dat gaat prima. Enige wat wel al kwijt is geraakt is hoesje om de antenne dus die moeten we snel vervangen.

Bedankt voor jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Gefeliciteerd 8)
Stekeltje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:17:
[...]

Nou er is besloten hoor, hij is uiteindelijk voor een Traxxas Rustler gegaan, mede omdat er gewoon erg gemakkelijk onderdelen op korte termijn voor te halen vallen mochten er zaken defect gaan. Verder hebben we er 2 batterijen van 3000mah bij genomen met de speciale ID stekkers van traxxas en een klein USB powered ladertje.
die lader wordt dadelijk upgrade #1 ;) dat usb laden gaat snel vervelen. Lees je op je gemak in hoe LIPO's (neem aan dat je die hebt) werken en kijk rustig rond voor een lader. Staan genoeg leuke laders voor weinig op MP
Ik moet zeggen het rijden gaat echt veel beter dan ik had verwacht, hij pakt het erg snel op en zelfs op sport stand houdt hij hem steeds beter in control.
>:) >:) >:) en hoe goed doet pa zelf het?
De auto zelf is ook robuuster dan ik had verwacht, paar keer al goed over de kop gevlogen en dat gaat prima. Enige wat wel al kwijt is geraakt is hoesje om de antenne dus die moeten we snel vervangen.

Bedankt voor jullie advies!
Pas de antenne bevestiging aan zodat de antenne niet meer uit de kap steekt. Is tegenwoordig echt nergens meer voor nodig. leg hem ergens netjes in het chassis en tiewrap hem vast. Je kan beter geen kabels kruisen waar veel stroom doorheen gaat en de kabel van de motor. Doe na je aanpassing even een testje met het bereik door je zoon de straat door te laten lopen, tegelijk heen en weer te laten sturen waarbij jij de auto in je handen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:45

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ben ook heel stiekem aan het rondkijken voor een RC wagentje (voor mijn zoontje uiteraard, echt niet voor mezelf :+ ) hij is er nu nog wat jong voor maar als ik er gewoon een haal kan ik vast oefenen enzo en kan hij meekijken zodat hij het dadelijk sneller oppakt (misschien leest mijn vrouw mee, dus gebruik deze smoes ook alvast hier!)

Ik heb er vroeger vrij veel mee gedaan maar de auto's waar ik mee reed waren van mijn neef...nu "moet" ik dus een eigen kopen! Ik ben alleen totaal niet handig...zit er veel onderhoud aan zoeen auto (de hierboven beschreven Traxxas Rustler lijkt mij persoonlijk ook wel tof!)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Alles heeft onderhoud nodig uiteindelijk, maar wat is veel?
Er zijn mensen die na iedere rit de auto uit elkaar halen en schoonmaken, en er zijn er bij die dat pas doen als het echt niet anders kan cq. wanneer iets kapot is gegaan.
Is maar net wat je eigen instelling is.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heel eerlijk, in de 2 jaar tijd dat ik mijn Rustler heb, heb ik 'm denk ik 1x schoongemaakt nadat ik door de blubber was gereden. Zeker op zo'n 2WD Rustler zit haast niks op wat kapot kan gaan. Het enige wat ik aan onderhoud heb gedaan is een setje kogellagers i.p.v. die glijbusjes, en een setje nieuwe banden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:08:
Gefeliciteerd 8)

[...]

die lader wordt dadelijk upgrade #1 ;) dat usb laden gaat snel vervelen. Lees je op je gemak in hoe LIPO's (neem aan dat je die hebt) werken en kijk rustig rond voor een lader. Staan genoeg leuke laders voor weinig op MP

[...]

>:) >:) >:) en hoe goed doet pa zelf het?

[...]

Pas de antenne bevestiging aan zodat de antenne niet meer uit de kap steekt. Is tegenwoordig echt nergens meer voor nodig. leg hem ergens netjes in het chassis en tiewrap hem vast. Je kan beter geen kabels kruisen waar veel stroom doorheen gaat en de kabel van de motor. Doe na je aanpassing even een testje met het bereik door je zoon de straat door te laten lopen, tegelijk heen en weer te laten sturen waarbij jij de auto in je handen hebt.
Ja we ergeren ons nu al (gisteren veel tijd om te rijden maar niet om te laden). Met 40W zou je zeggen dat de accu toch wel in 30min vol zit maar dat is eerder naar een uur toe.

Mijn stuur kunsten gaan redelijk maar heb ook nog wel een leer curve te gaan hahaha, soms nog domme foutjes maar over het algemeen gelukkig redelijk. Al vind ik wel dat mijn zoon het beter doet dan ik.

We hadden hem ingekort en rechtop gemonteerd maar nu is het rietje opeens kwijt en nowhere to be found. Als ik een hoesje terug heb gekocht zal ik hem gewoon ergens inderdaad aan vast maken, maar moet zeggen dat ik ook niet zo goed weet waar. Wil de tube/hoes er wel omheen t.b.v. stevigheid.
Nutterd schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:08:
Ik ben ook heel stiekem aan het rondkijken voor een RC wagentje (voor mijn zoontje uiteraard, echt niet voor mezelf :+ ) hij is er nu nog wat jong voor maar als ik er gewoon een haal kan ik vast oefenen enzo en kan hij meekijken zodat hij het dadelijk sneller oppakt (misschien leest mijn vrouw mee, dus gebruik deze smoes ook alvast hier!)

Ik heb er vroeger vrij veel mee gedaan maar de auto's waar ik mee reed waren van mijn neef...nu "moet" ik dus een eigen kopen! Ik ben alleen totaal niet handig...zit er veel onderhoud aan zoeen auto (de hierboven beschreven Traxxas Rustler lijkt mij persoonlijk ook wel tof!)
Het is echt heel erg leuk, en nu hij er zo mee speelt word ik hier ook heel erg hebberig van (mijn middelste van 7 wil nu eigenlijk ook gelijk een Traxxas) al ben ik benieuwd hoe het is over een aantal weken. De rustler is voor je kinderen best goed/voldoende. Voor je zelf, ik denk dat je dan op zijn minst het luxere model wilt die wat harder kan met grotere batterijen (Volgens mij is dat de Vxl). Deze 4WD gaat rap, maar opzich net iets sneller zou ook nog wel erg leuk zijn, en vooral de mogelijkheid hebben om sneller te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
Stekeltje schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:19:
[...]

Ja we ergeren ons nu al (gisteren veel tijd om te rijden maar niet om te laden). Met 40W zou je zeggen dat de accu toch wel in 30min vol zit maar dat is eerder naar een uur toe.
40W op 3s = 40W / 12V = 3.3A max laden. 3000mah / 3300ma = 0.9 uur laden ;)
In de praktijk altijd nog langer omdat nooit de volledige lading op max amperage geladen kan worden.
Zoals ik al zei, kijk ff rond. staat best wat leuks <50euro. Koop desnoods twee goedkope laders, kan je ze gewoon tegelijk laden met 2 laders, ipv 1 duurdere waar je 2 accus aan kan hangen.
Mijn stuur kunsten gaan redelijk maar heb ook nog wel een leer curve te gaan hahaha, soms nog domme foutjes maar over het algemeen gelukkig redelijk. Al vind ik wel dat mijn zoon het beter doet dan ik.
Top! have fun!
We hadden hem ingekort en rechtop gemonteerd maar nu is het rietje opeens kwijt en nowhere to be found. Als ik een hoesje terug heb gekocht zal ik hem gewoon ergens inderdaad aan vast maken, maar moet zeggen dat ik ook niet zo goed weet waar. Wil de tube/hoes er wel omheen t.b.v. stevigheid.
Ingekort.... ik hoop alleen het rietje? Het is niet de bedoeling dat je de antenne zelf inkort/bewerkt.

Geen rietje nodig om hem in het chassis te leggen. gewoon ergens leggen en vast leggen dat hij niet tussen iets draaiends kan komen en je bent al klaar.

zie hieronder hoe ik hem zou routen, 2 opties per kant van de ontvanger box. zonder rietje. gewoon zorgen dat hij vast ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jBxpKqjB-cN6B0AdD6chP4vNWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBl09Gcf2vBIXr4z2z96k1J5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online

zoals de anderen zeggen valt het allemaal wel mee. hangt er ook vanaf hoe je zelf met auto omgaat/hoe je hem gebruikt. Rijd je vaak in blubber/regen/nat, dan zal je toch meer onderhoud moeten doen om hem niet te snel te laten slijten.

Ook minder sleutelen als je minder kapot rijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MarkyB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 19:04:
[...]

Nice, heel benieuwd naar je setup en het resultaat! Ik heb gekozen voor de Le Mans uitvoering, dus qua setup was ik meteen klaar.
Ik vind de LeMans motoren maar prijzig. Ik heb 2 opties. Of een Tamiya TBLE-04s + Tamiya Black tuned motor (heb ik nog liggen). of die 04s + motor in de Avante (waar het eigenlijk hoort) en dan het brushless setje daarvan in de Optima Mid.

Wat zijn de meningen over Amewi servos? Yay, or nay. Of toch gewoon bij Savöx blijven?

[ Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 10-06-2025 16:18 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Ochja, je rijdt wel eens wat kapot maar je kan alles repareren zo'n beetje. Ik heb het chassis van mijn Mojave kapot gereden en toen moest ik alles overbouwen, dat was een stuk minder complex dan ik dacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Als je een beetje verstand hebt van antennes moet je ze niet plat leggen want dan maak je hem richting-gevoelig. De antennes zoals alle ontvangers met een bedrade antenne komen werken het beste als deze rechtop staat en dan gaat het om het laatste 3cm ontmantelde deel want dat is de antenne.

Natuurlijk als je in je achtertuin rijdt zal de korte afstand altijd wel werken maar als je op een grote vlakte rijdt en je rijdt ver weg kan je bij een plat gemonteerde antenne dropouts ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Én daarom heb je ook een antenne-buis. Zie ook regelmatig dat mensen de antennes helemaal opfrotten in de ontvanger bak en het dan raar vinden dat ze storing ondervinden.

Ontvangers zonder antenne(draad) zijn wel fijn overigens, maar geen idee hoe het bereiktechnisch in elkaar zit. Ik rijd alleen op circuits én daarvoor is het meer dan geschikt.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Futaba noemt zijn antenne-loze ontvangers alleen bedoeld voor elektro modellen. Hoewel ik het idee erachter snap zijn er heel veel mensen die dit echt letterlijk opvatten en het gebruik van zo'n ontvanger in een brandstof verkeerd vinden. Futaba x-FHSS kent 2 soorten antenne-loze. 1 met een echte interne antenne maar die heb ik nog niet mogen bekijken en 1 met een 3cm uitstekend buisje wat eigenlijk een ingekorte bedrade antenne is.
Het idee is eigenlijk dat als eerste een elektro chassis veel meer open is en dus zo'n laag gepositioneerde antenne weinig carbon en aluminium om zich heen heeft als ook de circuits veelal korter zijn. Om een idee te geven, Amerikaanse 1:8 buggy circuits kunnen best heel groot zijn. En nu ook veel meer 1:8 modellen in electro komen en dan nog steeds de ontvanger erg ingesloten is in de chassis delen spreekt dat de "elektro uitvoering" tegen. De antenne-loze ontvangers kunnen een minder bereik geven hoewel er nog niet veel meldingen daarvan zijn.

De Sanwa's en soortgelijke modellen van Dasmikro en de nieuwe Futaba F-4G ontvangers met een interne antenne hebben een antenne op een printplaat en dat zal wel een zgn di-pole zijn.

Ikzelf hou van een draadje dat nog steeds boven de body uitsteekt om zeker te zijn dat de antenne vrij zicht heeft. Ook ben ik niet zo om de transponder bij de ontvanger te plakken. Een transponder is immers gewoon een zender dat kan storen op de ontvanger net zoals mensen de transponder tegen een servo plakken wat ook kan instralen op de geavanceerde elektronica van de servo. En natuurlijk hoort de transponder plat gemonteerd te worden en niet rechtop.

Natuurlijk hoor je iedereen beweren dat het allemaal wel goed werkt maar inweze ben je gewoon problemen aan het opzoeken waarvan ik uit ervaring heb gezien dat die problemen ook kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Een nitro motor kan ook voor interferentie zorgen, denk eigenlijk dat het daar meer mee te maken heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door WEBGAMING op 11-06-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

De transponder plak ik het liefste zo ver weg van de ontvanger inderdaad om genoemde redenen. Plat/rechtop heb ik niet zo ervaren (helemaal bij indoor rijden), maar ik leg/plak hem ook altijd plat. Je ziet nog wel eens dat een transponder achter op de stuurservo geplakt wordt en ik heb daar zelf geen problemen mee ondervonden, maar snap dat het soms problemen op kan leveren. Zelf heb ik wel ervaren dat er verschil zit in de (MyLaps) transponder soorten en de betrouwbaarheid van de hits. Maar is ook op te lossen.

[ Voor 3% gewijzigd door sky- op 11-06-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
WEBGAMING schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:30:
Een nitro motor kan ook voor interferentie zorgen, denk eigenlijk dat het daar meer mee te maken heeft.
Een nitromotor heeft geen vonkontsteking, als een nitromotor storingen veroorzaakt is het eerder 2 verschillende metalen ergens in het hele chassis die door trillingen tegen elkaar tikken en zo kleine wisselspanningen opwekken. Ook had de Mugen MRX6 op een gegeven moment met alleen een bepaalde Sanwa (antenne-loze) ontvanger storing. De ontvanger was heel dicht bij de koppeling geplaatst en kon last hebben van tikkende metalen en/of statische elektriciteit van de koppeling.
Maar daartegen een bigscale kent wel een vonkontsteking dat een gigantische invloed kan hebben maar ik denk dat hier het soort antenne niet veel uitmaakt.

Het blijft wel opvallend dat mensen tot zelfs toppers in deze wereld met toch wel een hoogstaande technische sport bezig zijn maar geen flauw benul hebben van antennes en interferentie en zolang het goed gaat zullen ze het ook nooit leren wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ja je zag met de oude (MHZ) systemen ook nog wel eens de servo's wat stuiteren etc. (wat dan niet of nauwelijks gebeurde met de motor uit) 2.4ghz is daar natuurlijk veel minder gevoelig voor. Maar als je zo'n antenne maakt, kan ik me voorstellen dat het wel weer een stuk gevoeliger word.

Maar ik ben ook geen specialist op dat gebied haha.

En waar jij het over had is natuurlijk ook een punt. Als die relatief grote nitro motor tussen de antenne en zender in komt te staan, is dat natuurlijk ook niet bepaald optimaal.

Als het werkt dan werkt het, en hebben ze voor de rest ook geen interesse om zich er in te verdiepen denk ik. Maar ik zou idd denken dat dat in de top wel anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

memphis schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:56:
[...]

Het blijft wel opvallend dat mensen tot zelfs toppers in deze wereld met toch wel een hoogstaande technische sport bezig zijn maar geen flauw benul hebben van antennes en interferentie en zolang het goed gaat zullen ze het ook nooit leren wat het is.
Dat zal altijd zo blijven, de toppers zijn nu eenmaal sneller. Rijden vaak ook met een auto die qua setup voor de gemiddelde rijder als een vaatdoek aanvoelt, en toch zijn die gasten niet bij te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Yep, als een topper iets onzinnigs beweerd lopen het hordes aan mensen achteraan die dat geloven. Eigenlijk is het een schande als je als topper toch een keer een wedstrijd verkloot omdat je (on)bewust de zo problemen hebt opgezocht.

Als een mooi voorbeeld dat toppers het zo goed weten en hun aanhangers mensen snel iets aannemen was een discussie over het gebruik van een oliebad inloop voor nitromotoren. Als je een beetje oog voor techniek hebt klinkt het logisch maar in een wereld 1:8 FB groep was er een topper die beweerde dat het niets was en een propellerbankje het beste werkt en hoppa, een maat van mij met een online winkel kreeg ineens een overvloed aan bestellingen van deze propeller bankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Waarbij je je kan afvragen of dat nou te wijten is aan de zogenaamde topper, of aan de mensen die gewoon niet nadenken en blind volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is het hele idee achter influencers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Influencers..... echt, de maatschappij kan absoluut zonder dit soort gasten.
Feitelijk zijn het prostituees: betaal ze en ze doen wat je wil.

En back on topic: ehhh...ik ben een RC vliegtuig aan het printen :D
Weer eens wat anders dan de vele auto's die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Inderdaad zijn vandaag de dag de toppers meer een soort van influencers. Al jaren zijn ze natuurlijk vanwege de sponsoring een soort van ambassadeur voor het merk maar vandaag de dag met social media moeten ze ook interessante filmpjes maken. Om een groot voorbeeld te geven is er het merk Infinity. Infinity is een een hobby van een grote noodle fabrikant maar weet wel de hoogste prijzen voor zijn producten te vragen. Het team bestaat uit heel veel toppers die in filmpjes de nieuwste opties als een must have aanprijzen.
Gezien meer dan 90% van de hobbyrijders niet zelf kunnen bepalen of ze iets wel of niet nodig hebben luisteren ze graag naar de adviezen van een topper en trekken ze de geldbuidel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Snuffel schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:00:

En back on topic: ehhh...ik ben een RC vliegtuig aan het printen :D
Weer eens wat anders dan de vele auto's die ik heb.
Heb je beeldmateriaal?

[ Voor 21% gewijzigd door MarkyB op 11-06-2025 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDV9iy0KGQ7vFbPIko1kC7Zcdqs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1xxDi6QomYjuDLnlUKLl4CM.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe bandjes, was hard nodig :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snuffel

Snuffel

Vroem!

Uiteraard :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/NGyPC3vN/PXL-20250529-144632763.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Bandenrot, heb ik ook vaak last van

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIT_ykHfCTNydccrpF-yfY1L5HE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2LcuaInkLtkRINfsvvkmU53.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:25
Oh shit ik dacht dat mijn achterbanden kaal waren :X

(klik voor groot)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Si17JIl-engDw8YiXM-QIc2VuMQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaNe3PZx6Eb6vmryYURNi9So.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik heb de goeie banden naar achter gezet en ben zondag in de modder wezen spelen en de auto wilde alleen maar rechtdoor :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

FastFred schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Oh shit ik dacht dat mijn achterbanden kaal waren :X

(klik voor groot)
[Afbeelding]

Ik heb de goeie banden naar achter gezet en ben zondag in de modder wezen spelen en de auto wilde alleen maar rechtdoor :D
Ja, is een makke van alleen maar door een skateparkje crossen met 30 meter powerslides :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben vorige week ook aardig aan het driften geweest op asfalt :X

Wat is een handige manier om banden te wisselen? Snij je zo gewoon kapot van de velg of kun je ze er in geheel afhalen? En lijmresten weghalen?

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 11-06-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Lijmresten kun je prima weghalen met aceton. Eerst de band er af knippen en eventueel insert eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

FastFred schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 21:31:
Ik ben vorige week ook aardig aan het driften geweest op asfalt :X

Wat is een handige manier om banden te wisselen? Snij je zo gewoon kapot van de velg of kun je ze er in geheel afhalen? En lijmresten weghalen?
Ik heb de volledige wielen gewoon vervangen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Vaak zijn de prijzen van complete banden op velg niet veel hoger dan losse banden+inserts en dan de ellende om ze te lijmen waar ook weer mooie gemotoriseerde tools voor bestaan.

Een andere truuk om de band los te halen is koken in water. De veelal gebruikte superlijm wordt dan bros en breek je zo los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Niet veel hoger? Denk dat je dan alleen over onroad banden praat, want de prijs van gelijmde banden is 1.5x zo hoog in offroad 1:10 (1:8 is het 2x denk ik). Het enige moment dat ik voorgelijmde banden zie zijn op grote events waar een bandenreglement geldt (zoals de EOS), verder nooit. Ellende van lijmen? Dat stelt echt niets voor. Gemotoriseerde tools zijn niet perse beter, in de offroad zie je die niemand gebruiken. Voorgelijmd is zeker niet beter, genoeg lijmfouten vanuit "de fabriek".

Denk dat voor traxxas achtige auto's en banden het anders is, die banden zijn al duur en zie je vaker dat men de set "gewoon" vervangt, omdat men niet beter weet en vaak dat soort banden niet los verkrijgbaar zijn.

Voor onroad (tc 1:10) lijm ik mijn banden ook niet zelf meer, maar in offroad wel, want daar loont het en rijdt het veel beter wanneer je zelf lijmt. Voordeel van zelf lijmen is dat je inserts en velgen kunt hergebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door sky- op 12-06-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik wil iets doen met chroom verf op de Optima Mid. Ik zie bij Toemen en TopRC het merk Fastrax met een spuitbus chrome. Bij anderen zie ik RC car color van Ghiant. Welke van de 2 zou beter zijn? Op youtube zie ik meerdere filmpjes met Alclad chrome, maar dat kan ik nergens vinden in de buurt en ik heb geen airbrush dus het moet in een spuitbus zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door zonoskar op 12-06-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Ik zelf gebruik Alclad Chrome, maar dat is inderdaad met de airbrush. Ik denk dat er niet veel verschil zit tussen Ghiant / Fastrax. Let wel op dat je wat reviews van de verf zoekt, Alclad droog echt glimmend op, maar sommige chrome kleuren doen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Bob Popcorn schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 03:12:
[...]

Ik heb de volledige wielen gewoon vervangen :p
Dat zou ik inderdaad ook kunnen doen, ik moet toch nog banden hebben voor op asfalt, dan kan ik die op de originele velgen leggen.
sky- schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 10:16:
Denk dat voor traxxas achtige auto's en banden het anders is, die banden zijn al duur en zie je vaker dat men de set "gewoon" vervangt, omdat men niet beter weet en vaak dat soort banden niet los verkrijgbaar zijn.
Voor mijn Traxxas heb ik een half A4 vol met banden en velgen opties los verkrijgbaar of als set gemonteerd :/

[ Voor 42% gewijzigd door FastFred op 12-06-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
Ik heb 2 toemen hardcase lipo's waarvan beide scheuren in de hardcase hebben en de laatste keer dat ik ze heb gebruikt heel erg heet waren nu lijkt 1 iets op te zwellen zou het nu toch tijd worden om ze te discharge en weg te gooien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWxPHG6sBDW4WBXD58gzGbXbhJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCJkJIYzDSEOJh8b4TOHe3Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
@lampenkapnl Yep zou ik wel doen, gewoon gelijk weg. Geen discharge, geen laden en geen tests; gewoon weggooien.

Je kan ze monitoren tijdens het laden om te kijken wat er gebeurd maar ik vind dat risico de kosten niet waard. Het is toch een slijtage artikel de accu’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Met een lampje of een weerstand in de achtertuin op een tegel in een bloempot en lekker laten staan. Geladen weggooien zadel je mogelijk een ander met een brand op.....

Btw, de HLC, een vliegclub hier naast de A44 heeft dit weekend een Fly-in. Bij goed weer ga ik morgen daar even kijken en foto's schieten.

[ Voor 29% gewijzigd door memphis op 13-06-2025 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:17:
@lampenkapnl Yep zou ik wel doen, gewoon gelijk weg. Geen discharge, geen laden en geen tests; gewoon weggooien.

Je kan ze monitoren tijdens het laden om te kijken wat er gebeurd maar ik vind dat risico de kosten niet waard. Het is toch een slijtage artikel de accu’s.
Ik heb zelf laatst op geladen dus weggooien met 12.6 volt lijkt me niet de bedoeling.

Beetje jammer dat ze maar 3-5 week zijn meegegaan ik denk toch dat ik niet meer bij zal betalen voor toemen huismerk accu's. En zou mensen ze ook niet zomaar aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 22:27
Als ze zo jong zijn. Misschien garantie vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
The Fatal schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:59:
Als ze zo jong zijn. Misschien garantie vragen?
Zou dat nog mogelijk zijn? Echter zou ik niet nog een setje toemen lipo's hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Wat is het huidige voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Nu online
lampenkapnl schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb zelf laatst op geladen dus weggooien met 12.6 volt lijkt me niet de bedoeling.

Beetje jammer dat ze maar 3-5 week zijn meegegaan ik denk toch dat ik niet meer bij zal betalen voor toemen huismerk accu's. En zou mensen ze ook niet zomaar aanraden.
12v zegt niet zoveel, hangt van het aantal cellen af. Voor een 3s is dat vol.
Lipos moeten niet vol op de plank blijven liggen. Het puffen zou heel goed van vol blijven liggen kunnen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 13-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

sjorsjuhmaniac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:35:
[...]

12v zegt niet zoveel, hangt van het aantal cellen af. Voor een 3s is dat vol.
Lipos moeten niet vol op de plank blijven liggen. Het puffen zou heel goed van vol blijven liggen kunnen zijn.
Of helemaal ram leeg rijden met een te lage of zonder cutoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Topicstarter
Boven de 40 graden kan een LiPo beschadigd raken. Nu moet je natuurlijk gaan afvragen waarom ze zo heet werden. Overbelast door verkeerde tandwielen of banden, zijn de accu's onder specs of hadden ze een te hoge interne weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Op een veilige plek een spijker in slaan is veel leuker. :>

@MarkyB En dan vliegt hij in de fik terwijl hij in je auto zit.

In dit geval misschien een beetje overdreven, maar ik zou niet met beschadigde cellen gaan rijden.

Als ze nog zo jong zijn zou ik wel gewoon terug gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

WEBGAMING schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:45:
Op een veilige plek een spijker in slaan is veel leuker. :>

@MarkyB En dan vliegt hij in de fik terwijl hij in je auto zit.

In dit geval misschien een beetje overdreven, maar ik zou niet met beschadigde cellen gaan rijden.

Als ze nog zo jong zijn zou ik wel gewoon terug gaan.
Ik zeg niet dat hij dat moet gaan doen, ik suggereer dat dat gebeurd is. Een nieuwe lipo die in 5 weken bol gaat staan kan bijna alleen maar door verkeerde lipo discipline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampenkapnl
MarkyB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Ik zeg niet dat hij dat moet gaan doen, ik suggereer dat dat gebeurd is. Een nieuwe lipo die in 5 weken bol gaat staan kan bijna alleen maar door verkeerde lipo discipline.
Ze werden wel erg warm eigenlijk te heet om vast te houden. Echter was 1 van deze accu's al niet goed gebalanced toen hij was bezorgd mogelijk heeft het hier iets mee te maken. Ik heb ze namelijk niet langer als een dag vol laten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 22:27
Dan zou ik er sowieso een berichtje aan wagen. Nooit geschoten is altijd mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
MarkyB schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Nee. Natuurlijk niet. Dat kan ook komen door een fout in de productie. In mijn ervaring zwellen ze echt niet zomaar op, al laat je ze maanden vol geladen liggen.

Als dat in een aantal weken gebeurt is de accu in mijn ogen gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
.

[ Voor 100% gewijzigd door WEBGAMING op 13-06-2025 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Ok, de AliExpress bandjes hebben bewezen dat ze hun geld niet waard zijn :X Half uurtje rijden en een mega wobble in het hele chassis. Ik denk dat de foamlaag los heeft gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Ali bandjes zijn hit en miss. Voor mijn crawler heb ik hele fijne bandjes van Injora gekocht op Ali. Voor een basher heb ik 2 verschillende setjes gekocht die allebei niet veel soeps waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Aankomend weekend mag mijn zoon lekker met de crawler op pad :) https://dutchcrawlerdays.com/
Goed weer in het vooruitzicht en prima te vertoeven in Hengelo. Misschien dat ik zelf ook nog wel even met de crawler aan het spelen ga, maar het is het weekendje van mijn zoon en opa & oma.

Mocht je hem zien, dan is hij / zijn wij het.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMRgBv2j8oM11pRHs4uP_zt6U44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJ8e5rOFmw6efMdYjRPN2kud.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2025 00:28 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste