Nou, hoeveel pech kan je hebben.....
Met volle moed naar het EK gegaan en hoewel ik al een ruime tijd niet op de RACO gereden heb heb ik daar al vele duizenden kilometers in het verleden neergelegd. De 1e dag was nat dus begonnen met het inlopen van 2 verse motoren die ik had klaargezet. De OSMAX die ik laatst helemaal had verbouwd was nog niet geheel los dus ging de ander -een Ielasi 9CL- erop.
De allereerste training deed mijn auto alle kanten op dwijlen, na het reviseren van alle dempers en het plaatsen van verse banden (8 jaar oud uit een verse verpakking) was de auto omgetoverd tot een redelijke gripmonster.
Met de 1e getimde trainingen ging er een verse uitlaat op. Ik wist dat een verse uitlaat altijd wel wat invloed op de afstelling heeft dus de motor wat rijker gezet. Helaas deed de motor ineens wat raar en de versnellingsbak ook. Omdat de plug wat gruis leek te hebben de motor maar opzij gezet.
De OS was ingelopen en de versnellingsbak geheel nagelopen, ontvet en geschuurd.
De auto liep als een trein en kon zelfs vol gas de bocht einde rechte stuk pakken zonder dat de motor echt kreunde.
Maar de 1e kwalificatie, starten, lopen, motor opwarmen op de baan en tak, stil.....
Drijfstang gebroken, nu heb ik al meer verhalen gehoord over een snel knappende drijfstang van dit model dat ik twijfels heb. Het artikelnummer is wel hetzelfde als van de top level motoren maar vanaf fabriek zou het best een ander kunnen zijn. De offroad motoren van OS hebben inderdaad een ander artikelnummer voor de drijfstang ondanks dezelfde maatvoering. De flinke deuk dat het big-end in de drijfstang heeft gemaakt zegt mij dat het een zachter materiaal is.
Nou ja, met nog een gebruikte Ielasi 9CL kon ik verder. Toen kwamen de control tires. Ik had verwacht dat die beter grip zouden geven dan de 8 jaar oude troep dat ik ervoor gebruikte. Ja, zolang je op de griplijn bleef. Als ze iets van stof bij de graskant of juist van een te wijde bocht oppakten was je voor een ronde de goede grip kwijt. Zo kritisch dat zelfs de auto soms niet wilde sturen of weg spinde.
Ik begon met rondetijden van rond de 14.2 maar eenmaal gesetteld kwamen er steeds meer rondetijden van een 13.9 in beeld, dat was alsnog een seconde van de top maar genoeg voor de middenmoot.
Omdat 3 kwalificaties van de 5 telden en ik in alle sessies wel een grip- of wesp-probleem had kwam ik niet verder dan een 2e startplek in de kwart finale. In principe zou het halen van de halve geen probleem moeten zijn ware het niet dat mijn motor raar deed en afsloeg. Een verse plug leek te werken maar niet snel later weer raar lopen en afslaan waardoor ik een ronde na de start pas de baan op kwam. De motor liep echt beroerd maar ik reed rond en pakte zelfs de koppositie omdat de nr1 zijn 2e versnelling verloor en de rest achter mij niet echt snel waren.
En weer stopte de motor er mee en was ik klaar. Dit bleek er aan de hand te zijn....
Daar hoorde tussen 2 poorten een spijltje te zitten dat door de motor heen gegaan is.
Jammer want de halve finale op zaterdag zou in de regen zijn wat mij kansen had gegeven voor een plek in de finale.
Maar we hebben de foto's nog:
https://www.facebook.com/...ms&set=a.2689445404519024