memphis schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:23:
Je moet op langer termijn kijken. Aanschaf is 1 ding, onderhoud is het andere waar niet iedereen naar kijkt.
Het gaat meer om de kwaliteit en dus de levensduur van de gebruikte materialen.
Een TT02, prima auto met de standaard brushed motor maar als je er een dikke brushless in legt zal je ook dingen moeten gaan verstevigen want met de standaard onderdelen (plastic assen ed) zal die auto niet lang rijden.
En als je geen reservedelen hebt moet je ook nog de levertijden bij rekenen dat je voor reparatie geen plezier kan beleven. En wat te denken dat je vanal 1 juli op alles uit Azië BTW en inklaring moet gaan betalen?
Het ging erom dat je eerst zei dat je voor de prijs van een RTR (120 eur) ook een wedstrijdchassis kunt kopen.
Maar dat lijkt nu in de praktijk toch anders.
Tuurlijk snap ik dat er sneller wat kapot kan gaan etc (al heeft die WLToys bv wel heel veel alu delen, itt tot bv een tamiya die standaard vooral plastic is)
Maar het prijsverschil lijkt wel enorm 120 euro vs een ~1000 euro als je die Mugen uitrust met servo's motor etc.
Dat is een factor 8...
Daar kun je dus best een paar reserve auto's voor kopen, en onderdelen bij dat ding zijn ook prima te krijgen.
Ik snap dat lange termijn kwaliteit fijner is, maar om even 3 keer op een grasveldje te proberen of je het leuk vind lijkt zo'n wedstrijdkit toch wat too much.
Want laten we eerlijk zijn, veel van die auto's belanden snel weer ongebruikt op zolder. (al hoop je natuurlijk anders als je hiermee start)
Dus dat is wel wat anders dan 'dezelfde prijs alleen zonder uitrustiging.'
rutgeri schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 08:46:
Met mijn beperkte ervaring, ik zat niet al te lang geleden met dezelfde vragen, toch even mijn kijk.
Met de TT-02 moet je idd opletten welke hopups je wilt, het kan anders snel (onnodig) duur worden. En ongeacht voor welke auto je kiest, uiteindelijk is een goede zender wel wenselijk als je wilt gaan racen, evenals een degelijke servo. Bij de Tamiya Cup heb je nog het voordeel dat de motor erg betaalbaar is. Bij andere klassen ben je al snel 150 tot 200 aan een motor + ESC kwijt. (bij de snellere Tamiya Cup klassen eindig je ook al met een duurdere set).
Verder is het zelf opbouwen van de auto zowel heel leuk als nuttig. Ik had eerst een RTR en vond iedere aanpassing 'spannend'. Met de TT-02 van het weekend voor het eerst naar de baan geweest en door het zelf in elkaar zetten sta je rustig langs de baan onderdelen te vervangen.
Maar als ik een realistische optelsom maak van wat ik nu in de TT-02 heb zitten dan gaan we toch naar de 450-500 euro. Dat is wel inclusief 250 voor accu's, lader en zender die natuurlijk ook op andere auto's gebruikt (kunnen) worden, en dat is een uitgave die je ongeacht je autokeuze zal doen als je wilt racen. (en dat zal oplopen naarmate het serieuzer wordt).
Juist leuk om ook van een andere beginner te lezen!
Ik ben ook heel benieuwd naar jouw rijervaringen, time je je eigen ronden om te zien of je vooruitgang boekt?
Heb je al wat proberen af te stellen etc? Ben heel benieuwd hoe goed je zoiets merkt zeg maar. Zeker omdat het natuurlijk een beginner auto blijft.
Zelf bouwen vind ik ook leuk! Ik sleutel normaal aan groter spul zeg maar
Dus dat is zeker een plus tov RTR
Wat voor accu's heb jij gekozen?
Shorty of lang (hoeveel mah) en hoe lang gaat zo'n accu dan mee?
Ik twijfel dus over gewicht vs rijtijd.
Zelf neig ik naar een Flysky GT5 als zender.
En dan Hobbywing 1080 + carson cup als esc + motor
Volgens mij zijn dat idd de betaalbare 'goede' spullen.
Servo weet ik echter niet wat ik moet kiezen?
Zag wat 20kg dingen maar 0.14s lijkt me zo traag

memphis schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:57:
[...]
Je hebt gelijk dat het aardig kan oplopen maar zie het ook anders. Als je een RTR koopt blijken de servo's als eerst kapot te gaan (meest bekende probleem van RTR) Dan loop je tegen het feit dat veel RTR met een simpele stekkerlader komt met minimaal 3 uur laadtijd waar je toch wel wat beters voor wilt.
Dus voordat je tevreden kan zijn ben je toch de nodige pegels verder. Als je alls los koopt kan je met het prijsverschil een redelijke start maken wat echt geen 400 tot 500 euro hoeft te zijn.
Je kunt direct naar een betaalbare LiPo, je kunt aan een GT3 zender denken van rond de 50 euro welke programmeerbaar is en 10 modellen aan kan. en voor 2 tientjes heb je al een 5 of 6A lader welke je wel via een oude PC voeding kunt voeden
https://www.conrad.nl/p/v...h=1&vat=true&insert_kz=8J
Wat betreft de hopups. De volgens de Tamiya cup toegestane opties zijn ook echt de nodige/verbeterende opties dus als het niet toegestaan is zal het ook niet echt nodig zijn.
Ook e TLBE02S regelaar die met de auto mee komt kan je makkelijk doorverkopen als je naar de verplichte Carson set wilt, er is altijd wel vraag naar waarmee je weer kosten bespaart.
Wel logisch dat als je echt door gaat met de hobby dat je bepaalde dingen wilt upgraden/voor elkaar wilt hebben etc.
Maar toch om ff te testen of je het leuk vind is het allemaal best prijzig.
Nou ik heb voor mezelf dus een excel sheet gemaakt, maar alleen al aan de toegestande hopups voor de Tamiya Top Stock zit je al zo aan 400 euro!
Nou kan het iets goedkoper door te starten met een R of RR chassis maar het loopt hard op.
Maar basis chassis 150 + 40 body + 50 zender + 60 esc+motortje + accu's welke is hier een aanrader? + 20 lader + upgrades zit je dus zo ruim over die 400.
Moet er trouwens vast ook nog een transponder bij?
En dat is dan instap klasse

dat is toch echt wat anders dan 120 euro voor een RTR buggy, dus de kwaliteit moet dan ook een heel stuk beter zijn.
Al lijk je dan in het Tamiya voorbeeld nog meer plastic te hebben dan de RTR.
Ik was eerst heel enthousiast door jouw post dat je voor dat geld dus ook wedstrijd spul kunt kopen, maar dat valt dus een beetje tegen
Denk dat ik de Chinese buggy bestel en een TT02 dan kan ik beide dingen een beetje proberen, maar zal al wel richting 750 eur gaan als je ook nog wat tools/reserve onderdelen moet aanschaffen.
Wat is hiervoor een goede start uitrusting?
En waar koop je boutjes etc? Want de RC shops vragen hele hoge bedragen voor wat boutjes
Wat zijn trouwens de betere shops in NL? Had er 1 gemaild maar nog geen respons.
Wel gaaf die dingen die je maakt! Dat is wel echt next lvl en niet beginner stuff hehe.
Nog eentje uit de oude doos:
YouTube: Truggy cup 2009 Mach one Nitro RC cars by RC MIKE www.RC-CAR-ONLINE.nl
Als je dit ziet dan moet het toch een stuk moeilijker zijn dan de pro's het doen lijken haha
----
Als accu's voor de zender zit ik hierna te kijken:
https://nl.aliexpress.com...ctlist.0.0.3d107868wfWSUc
Dan zie ik meerdere opties (oa een USB lader een een 230V) maar waar is zo'n splitter kabeltje voor?
Hang je er dan 3 tegelijk aan je lader? maar hoe zit dat met balancen enzo dan?
[
Voor 3% gewijzigd door
JBplap op 13-04-2021 17:49
]