Ik heb nogal een diepe achtertuin en makelijke buren. Ook in de regio stukke braak ligend terijn dus dat zal niet zo een groot probleem zijn.
Maar in ieder geval bedankt voor de tips
Goed om te weten dit, lijkt me een leuk plekje! Kom zelf uit Rotterdam. Dit weekend eens een kijkje genomen op de oude locatie van de bmx-club in barendrecht, hier is de helft van de baan gesloopt, maar super tof met de rc auto! Maps linkInFamous schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 22:08:
[...]
Wolvenpolder 1,5km verderop, richting de waterzuivering. Daar heb je een gigantisch groot grasveld met wat hobbels en dergelijke.
https://maps.apple.com/?l...Bhs+D4/2XEUBQBA%3D%3D&t=m
Dit was daar vorig jaar:
[Afbeelding]
Geloof maar dat dat heel snel over is als jij regelmatig met een nitro in de tuin gaat rijden.tijs000 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 18:38:
Ik heb nogal een diepe achtertuin en makelijke buren. Ook in de regio stukke braak ligend terijn dus dat zal niet zo een groot probleem zijn.
Ik ga geregeld ook op strand maasvlakte rijden, zeker met het weer nu. Is ook echt een aanrader, mits je auto het aankan.Danny96 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:01:
[...]
Goed om te weten dit, lijkt me een leuk plekje! Kom zelf uit Rotterdam. Dit weekend eens een kijkje genomen op de oude locatie van de bmx-club in barendrecht, hier is de helft van de baan gesloopt, maar super tof met de rc auto! Maps link
Formerly known as Ragdoll
Dat losse zand allemaal moet opzich te doen zijn, maar dan moet ik denk ik andere bandjes. Heb een Rustler 4x4 VXL.InFamous schreef op maandag 1 maart 2021 @ 19:52:
[...]
Ik ga geregeld ook op strand maasvlakte rijden, zeker met het weer nu. Is ook echt een aanrader, mits je auto het aankan.
Neem een schep meeDanny96 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:31:
[...]
Dat losse zand allemaal moet opzich te doen zijn, maar dan moet ik denk ik andere bandjes. Heb een Rustler 4x4 VXL.
Goed idee haha! Wil dan wel eerst wat extra accu's als ik zo'n stuk moet rijden om even te bashen. Heb er nu maar 2 van 4000mAh.InFamous schreef op maandag 1 maart 2021 @ 20:32:
[...]
Neem een schep meekan je je eigen jumps maken.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...
Ik heb ooit wat reviews voor een magazine geschreven waaronder ook van de 1e NEO. Ik kan over de V3 niet veel zeggen maar de eerste NEO was eigenlijk op basis van de MP7.5 maar dan inderdaad meer plastic en een goedkope ASP fabrikaat motor.Sjef_Arie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
Heeft er iemand ervaring met deze buggys/merken?
Ik wil de hobby weer oppakken (heb 15 jaar geleden een nitro truggy gehad), en ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Kyosho Inferno ST (Truggy versie van de NEO) https://www.verspaget.nl/...o-33012b?search=neo%203.0
Hobao hyper 7 https://www.verspaget.nl/...hbm7-tqf28bu?search=hobao
Ik ben op zoek naar een betaalbare nitro buggy, en ben op deze twee uitgekomen.
Wat ik met name belangrijk vind is mogelijkheid tot electro-conversie (mocht de frustratie te hoog oplopen) en beschikbaarheid van onderdelen.
De kyosho scoort op beide punten beter (denk ik) maar heeft wel een plastic spur gear, is dat tegenwoordig een probleem?
De kogellagerset had ik er al bij besteld inderdaad. Maar wat voor motoren moet ik dan aan denken? Voor de Tamiya cup las ik dat bijvoorbeeld de Cup Machine wordt gebruikt.Snuffel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:40:
Niet alleen dat, veel alu met de standaard motor schiet ook niet op.
Model wordt zwaarder, motor warmer en snelheid... nou nee.
Dus andere motor, pinion, spur... ja, kost geld, maar he, hobby kost gewoon geld.
In principe past iedere 540 motor erin, ongeacht merk. Je kan nadenken over brushless i.c.m. 2S LiPo batterij.rutgeri schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:09:
[...]
De kogellagerset had ik er al bij besteld inderdaad. Maar wat voor motoren moet ik dan aan denken? Voor de Tamiya cup las ik dat bijvoorbeeld de Cup Machine wordt gebruikt.
Ja en nee. Tamiya gebruikt Japanese Industry Standard schroeven/bouten ipv phillips. Een standaard schroevendraaier zal dus nooit perfect passen. Kijk daarmee dus uit als je je koppen niet op den duur aan gort wilt draaien.Snuffel schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 10:25:
Nee hoor, met een standaard set inbus/kruiskop schroevendraaiers zet je een Tamiya wel in elkaar.
Vandaag gebruikt (was voor verjaardag zoontje). Nou, hij gaat als de brandweerPWM schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:35:
[...]
Dank besteld. Waar haal jij de accu's vandaan? Ik wil er even 2-3 extra hebben, maar bij Banggood duurt dat 20 werkdagen. Dan is de verjaardag al weg
Heb deze genomen. Geen verkeerde prijs, mij dunkt.
Ik kijk nu ook naar een 1:8 buggy, ik woon redelijk in de buurt van een offroad circuit. Elektro of nitro ben ik nog niet uit. Wel ben ik overtuigd dat hoewel een elektro buggy in de aanschaf iets duurder is, de lopende kosten(nitro, koppeling, remschijven, filters, gloeipluggen) bij nitro hoger zijn. Dat zie ik ook bij het helivliegen. En veel meer onderhoud.Sjef_Arie schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:35:
Heeft er iemand ervaring met deze buggys/merken?
Ik wil de hobby weer oppakken (heb 15 jaar geleden een nitro truggy gehad), en ben al een tijdje aan het meelezen in dit topic.
Kyosho Inferno Neo 3.0 https://www.verspaget.nl/...o-33012b?search=neo%203.0
Hobao hyper 7 https://www.verspaget.nl/...hbm7-tqf28bu?search=hobao
Ik ben op zoek naar een betaalbare nitro buggy, en ben op deze twee uitgekomen.
Wat ik met name belangrijk vind is mogelijkheid tot electro-conversie (mocht de frustratie te hoog oplopen) en beschikbaarheid van onderdelen.
De kyosho scoort op beide punten beter (denk ik) maar heeft wel een plastic spur gear, is dat tegenwoordig een probleem?
Die Dirk's RC Modellbau heeft de JQ inderdaad nog op voorraad. Weet jij hoe het gaat met het merk JQ? Ik hoor er niet veel over de laatste tijd.memphis schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:21:
En toch....
https://www.the-border.com/SERPENT-600003.html
Dit is de 1e versie van de Serpent Cobra welke ze in een RTR jasje hebben gestoken welke niet veel verschilt van het wedstrijdmodel. Komt ook nog eens met een veel beter in kwaliteit Novarossi motor.
In een dezelfde orde is er ook van JQ een RTR versie welke ook niet veel verschilt van het wedstrijdmodel en met ook nog eens een fatsoenlijke Alphe motor komt:
https://www.dirks-rc-mode...ucts-the-rtr---nitro.html
is hierin wellicht de wens de vader van de gedachte?rutgeri schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:14:
En wellicht gaan mensen van RTR naar zelf bouwen.
Eigenlijk bedoelde ik meer het serieus beoefenen van RC. Verenigingen zijn duur en lastig dus vindt men dat ze parken, duinen, waters en strand onveilig moeten maken met alles wat rijdt, vaart en vliegt. Zelfs hier in de Sassenheim facebook groep zie ik wekelijks filmpjes van een droner die gewoon in zijn straat de drone de lucht in gooit, tegen alle regels in, En als je er wat van zegt heb ik hele hordes aan mensen over mij heen.
Dat komt omdat veel winkeliers deze merken niet willen verkopen omdat er voor hun geen handel in is. Bij velen kan het wel op bestelling. Heeft ook de maken dat Serpent, Infinity, Capricorn en nog wat van die merken liever teamrijders misbruiken om via kofferbakhandel de spullen te verkopen. Om die reden zijn veel winkeliers ook met Serpent gestopt.gold_dust schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 22:19:
Wel opvallend dat er van Serpent maar ook andere merken niks leverbaar is. Dit is toch wel de tijd voor het seizoen om dingen in te slaan. Het zal wel leverproblemen door Corona zijn. Ook zie ik een aantal andere merken die gestopt zijn met RTR of helemaal verdwenen(Thunder Tiger, Hongnor).
Kyosho en Tamiya lijken altijd wel stabiele merken te blijven.
Ik ga toch eerst, voor een aanschaf maar eens wat rondvragen bij een club, dat is Real 80 in mijn regio, waar ze daar mee rijden.
Maar is dat de maatstaf van serieus beoefenen van RC, bij een vereniging zitten?memphis schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:17:
[...]
Eigenlijk bedoelde ik meer het serieus beoefenen van RC. Verenigingen zijn duur en lastig dus vindt men dat ze parken, duinen, waters en strand onveilig moeten maken met alles wat rijdt, vaart en vliegt. Zelfs hier in de Sassenheim facebook groep zie ik wekelijks filmpjes van een droner die gewoon in zijn straat de drone de lucht in gooit, tegen alle regels in, En als je er wat van zegt heb ik hele hordes aan mensen over mij heen.
Het geeft gewoon aan dat mensen geen besef (willen) hebben waar ze mee bezig zijn. Zeker met een vliegclub om de hoek geeft dat de nodige negatieve toon over RC
Er zijn al heel veel eindeloze discussies over wildvliegen (RC vliegen buiten een RC club). Veelal wordt het op plekken gedaan waar het niet mag. Drones zijn al een paar jaar heel populair en dankzij veel van die gasten die gevaarlijke situaties hebben veroorzaakt zijn er hele strenge regels t/m een registratie aan toe van je drone. En toch wordt het massaal genegeerd. En dan nog maar niet te praten over privacyregels van alles wat gefilmd wordt en argeloos op Youtube wordt geflikkerd.InFamous schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:30:
[...]
Maar is dat de maatstaf van serieus beoefenen van RC, bij een vereniging zitten?
Ik ben ook uren per week bezig met de 5ive, onderhoud, tuning, aanpassingen en als ik ga rijden dan ben ik meestal 5 á 10 liter verder voordat ik klaar ben.
Maar vanwaar de toon om mensen die wel openbaar rijden weg te zetten als egoïstisch omdat zij daar rijden/varen/vliegen? Of generaliseer je nu teveel?
Over wat voor soort verplichtingen praat je?InFamous schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:22:
Ik lees een hoop frustratie, wat jammer is.
Ik ben ook nooit lid geweest van een vereniging en zal dat ook nooit worden, ik heb geen zin in verplichtingen en wil rijden wanneer mij dat uitkomt. Daarnaast vind ik rijden op een baan juist doelloos rondjes rijden, zeker nu met de bigscale zoek ik plekken met heuvels en verzin zelf dan wel wat.
Ik neem toch aan dat je moet betalen om lid te zijn, dat zou voor mij hetzelfde zijn als een abonnement op de sportschool nemen maar niet gaan. Ik beweer echt niet dat ik elke week aan het rijden ben en er zijn zelfs momenten dat ik dat ding maanden niet aankijk omdat ik er de tijd niet voor heb.
Maar dat is het hem nu juist, ik pak nu mijn sporttas en jerrycan en ben binnen 2 minuten op bestemming, in deze omtrek zit er geen club in de buurt.Dat je naar een club moet om te rijden? Wat verschilt dat tov zelf een locatie op te zoeken om te gaan rijden? Als lid heb heb je de mogelijkheid om een sleutel te bemachtigen zodat je op ieder gewenste tijd zonder andere verplichtingen de club op kunt.
Regels zullen er altijd zijn, daar heb ik ook last van met openbaar rijden. Ik ga echt niet op een grasveldje binnen de bebouwde kom rijden en als het er te druk is dan rijd ik simpelweg niet.Of praat je over regeltjes? Wat bij vrij rijden meestal voor een brandstof niet meer zal zijn dan een deugdelijke uitlaat. Ik weet van mensen dat ze dan kijken naar de wedstrijdreglementen die dan volgens hun ook voor de niet-wedstrijden gelden, dat is onzin. Het idee dat een clublidmaatschap gelijk staat aan wedstrijdrijden is onzin, ik ken ook een aantal vriendenclubjes die naar de club gaan voor een gezellige dag zoals de bashers dat op parkeerplaatsen doen.
Het is dan ook mijn meningEn dan doelloos rondjes rijden? Het verbeteren van de setup van de auto als ook je eigen rijkunsten geheel zichtbaat op de telcomputer die 24/7 aan staat noem ik niet doelloos maar misschien wel een andere bezigheid dan "doelloos" op een weg of grasveld een beetje heen en weer rijden en de putdeksels ontwijken.
[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 03-03-2021 16:27 ]
Uiteraard, ik heb daar geen problemen mee, ook ik was vroeger als straat/parkeerplaats rijder begonnen maar toen ik het circuit eens geprobeerd had was ik verkocht en gelukkig bieden de meeste clubs ook een toegang voor een dag tegen een geringe betaling zonder direct een lidmaatschap aan te gaan welke overigens met een 120 euro per jaar ook niet veel is. Probeer het eens, heel misschien stel je je mening wel iets bijInFamous schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:13:
Het is dan ook mijn meningWat jij leuk vind hoef ik niet leuk te vinden en vice versa.
Ik heb echt helemaal niks met het rijden op een baan
Ik snap heus wel dat er mensen zijn die geen interesse hebben in verenigingen. Net zoals half Nederland een liefhebber is van voetbal maar er verder niets mee doen dan alleen thuis voor de buis zitten en af en toe een stadion bezoeken. Maar hoe zullen die 8 miljoen thuis-bondscoaches als ook de vele mensen die zich inzetten binnen hun club zich voelen als er door gebrek aan interesse van de jeugd er geen nieuwe spelers instromen om clubs en competitie hoog te houden?WEBGAMING schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:28:
@memphis Snap je nou echt niet dat er een hoop mensen zijn die gewoon helemaal niet op verenigingen zitten te wachten? Het afstellen, rondetijden verbeteren is voor jou misschien leuk, 99% van de mensen zal het geen ruk interesseren. Die vinden het veel leuker om op een grasveldje een rondje te rijden. (waar inderdaad ook geen regels en kosten aan zitten, de wedstrijdregels gelden misschien niet, maar er zijn natuurlijk gewoon regels)
Het is zeker niet het idee van beter voelen, eerder het idee van een bedreigde soort zijn ondanks dat er heel veel beoefenaars bestaan. Veel beoefenaars die soms een verkeerd beeld hebben of niet eens het idee hebben.WEBGAMING schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:28:
Voor de rest is het inderdaad een hoop vroeger was alles beter, en een beetje elitair. Dat is ook een groot probleem in de hobby merk ik vaak. De mensen die bij verenigingen zitten, of er al lang mee bezig zijn, voelen zich beter ofzo. De kennis word niet gedeeld, en mensen worden eerder weggejaagd dan aangewakkerd om de hobby door te zetten. Heel vreemd dat er dan steeds minder mensen mee bezig zijn.
Ik heb geen aversie tegen mensen die op parkeerplaatsen en veldjes rijden, ooit ben ik ook zo begonnen. En als ik voor een dergelijke bijeenkomst uitgenodigd wordt zal ik ook gewoon gaan mits er redenen zijn om niet te kunnen. Ik zou alleen graag zien dat mensen andersom ook open staan om het alleen eens zelf te ervaren ipv alleen maar argumenten verzinnen om het niet te doen. Vroeger met de RC-Junkies (een basher community) deden we ook 1x per jaar een circuit meeting en dat was altijd toch wel een succes.WEBGAMING schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:28:
Net als dat jij een aversie lijkt te hebben tegen mensen die gewoon vrij rond rijden. Als het gewoon veilig gebeurt, is er geen enkel probleem. En dan kan je wel de mensen aanhalen die niet veilig rondrijden, maar het grootste gedeelte rijd natuurlijk gewoon op een lege parkeerplaats oid. Alleen de mensen die onveilig rijden vallen veel meer op.
Ik snap dat het voor sommigen niet is weggelegd maar voor een groot deel is het ook de wil/moeite om er wat tijd in te steken want dan komt de kennis vanzelf. Als ik nu regelmatig zie dat mensen die zich een hobbyïst op dit gebied noemen argeloos op forums de meest simpelste vragen durven te stellen waarvan de antwoorden met 1 google- of zelfs een forum zoekopdracht zo gevonden zijn ben je in mijn ogen geen hobbyïst. Hobbyïsten steken tijd in hun hobby en zoeken dingen uit, dat is een deel van de hobby.WEBGAMING schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:28:
En ik heb wel ervaring met nitro, maar ik kan wel zeggen dat het ook voor een hoop mensen gewoon niet weggelegd is. Het is inderdaad niet zo lastig als een hoop mensen het doen lijken, maar het is gewoon een stuk lastiger als een accu inpluggen. Simpel.
Dat snap ik heus wel, alleen kom je nu nogal zuur over op iedereen die niet bij een vereniging zit. Dat bedoelde ik met generaliseren.memphis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Uiteraard, ik heb daar geen problemen mee, ook ik was vroeger als straat/parkeerplaats rijder begonnen maar toen ik het circuit eens geprobeerd had was ik verkocht en gelukkig bieden de meeste clubs ook een toegang voor een dag tegen een geringe betaling zonder direct een lidmaatschap aan te gaan welke overigens met een 120 euro per jaar ook niet veel is. Probeer het eens, heel misschien stel je je mening wel iets bij
Waar ik wel problemen mee heb is dat mensen meningen napraten zonder een eigen duidelijke mening te hebben. Of mensen die schijt hebben aan wetgevingen en hun omgeving en deze prachtige hobby een slechte naam geven. (hetgeen veel dronevliegers ook doen)
^^InFamous schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:49:
[...]
Dat snap ik heus wel, alleen kom je nu nogal zuur over op iedereen die niet bij een vereniging zit. Dat bedoelde ik met generaliseren.
..
Toch snap ik het wel. Een rc club verliest langzaam maar zeker leden waardoor het als circuit rijder steeds moeilijker word om een leuke wedstrijd te rijden.Snuffel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:52:
[...]
^^
Wat hij zegt.
Klinkt inderdaad dat je nogal wat frustraties hebt. Let it go let it go, accepteer dat niet iedereen de RC wereld beleeft zoals jij dat doet, danwel dezelfde passie toont zoals je dat zelf doet.
Zelf vind ik RC rijden erg leuk om te doen, het bouwen nog leuker, lijkt het rondjes rijden op een circuit me wel aardig voor een keer, maar ben ik geenzins van plan lid te worden van een vereniging.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Ik ken het gevoel. Ooit ook wel electro meegereden in de zgn. stockklasse waar iedereen met een dezelfde motor/regelaar zouden rijden en werd aan alle kanten zoekgereden. En nee, de verschillen lagen niet aan de accu en laadtechniek. Bij navraag waar het "geheim" lag kreeg je alleen te horen dat ik mijn auto beter moest afstellen... yeah...right....InFamous schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:49:
[...]
Overigens heb ik wel ervaringen met een vereniging (geen lid geweest) en dat beviel echt niet door de reden die @WEBGAMING noemt. Dat was bij de vereniging in Lelystad naast Tennisbaan Poseidon. Er hing daar altijd een elitair sfeertje en je moest het zelf maar uitzoeken, hulp was er niet bij en je moest vooral je mond houden. Dat gold overigens niet alleen voor de RC maar ook voor de modelbouw die daar regelmatig bijeenkomsten had.
Een vereniging trekt mij eerlijk gezegd echt niet, maar zijn er überhaupt wel verenigingen voor 1/5 stadium trucks? Ik ken wel bigscale banen voor on-road en trucks. Maar mijn 5ive is daar echt niet geschikt voor.
Ik dacht dat die alleen nog voor 1:8 en kleiner was maar inderdaad volgens de site ook bigscale.gold_dust schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:09:
Real 80 heeft ook nog een offroad baan waar je bigscale(en 1:8 en 1:10) op kan rijden. Er waren plannen om de baan op te knappen maar ik weet niet wat er met Corona van gekomen is.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Ik heb juist een Tamiya besteld omdat het mij leuk lijkt om op een baan te rijden en eventueel ook in competitie verband. Echter klinkt dit niet veel belovendmemphis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:52:
[...]
Ik ken het gevoel. Ooit ook wel electro meegereden in de zgn. stockklasse waar iedereen met een dezelfde motor/regelaar zouden rijden en werd aan alle kanten zoekgereden. En nee, de verschillen lagen niet aan de accu en laadtechniek. Bij navraag waar het "geheim" lag kreeg je alleen te horen dat ik mijn auto beter moest afstellen... yeah...right....
Uiteindelijk kwamen de geheimen wel boven tafel, door alleen het correct shimmen van de rotor in de motor was er winst te behalen maar er bleek veel meer gaande zoals verder vertimde sensorbordjes, andere FET bordjes in de regelaar tot andere rotors in de motor. En aangezien veel rijders dat deden was er een gelijkwaardige topveld zodat vals spel niet opviel.
.......
Hier in Nederland lopen te veel handelaartjes en (semi) gesponserde gasten rond die hun handel en sponsorcontracten belangrijker vinden dan een gezonde en gezellige competitie. Ik heb zelfs 1 persoon een regel rondom banden zien veranderen tijdens de algemene vergadering zodat hij zelf in het seizoen erop met de banden vals kon spelen, hoe diep gezonken ben je dan?
Ik heb er geen ervaring mee... Maar enkele malen proberen, al dan niet bij verschillende clubs/banen, kan geen kwaad toch? Sowieso word je toch naar huis gereden als je het nog nooit gedaan hebt.rutgeri schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:51:
[...]
Ik heb juist een Tamiya besteld omdat het mij leuk lijkt om op een baan te rijden en eventueel ook in competitie verband. Echter klinkt dit niet veel belovend
Niet iedereen zijn zo, zoals eerder opgemerkt zijn sommige die-hard elektrorijders inderdaad een beetje "erg" afzijdig. Het zijn ook precies de mensen die bij de brandstof clubs er alles aan doen om de brandstof te ontwijken. Vooral bij de AMCA heb ik dit meegemaakt waarmee door een vijandige bestuursverkiezing door de elektrogroep het beetje brandstof wat daar nog zat is verdwenen.rutgeri schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 00:51:
[...]
Ik heb juist een Tamiya besteld omdat het mij leuk lijkt om op een baan te rijden en eventueel ook in competitie verband. Echter klinkt dit niet veel belovend![]()
Is het lid worden van een vereniging dan nog wel de moeite waard, of is het wellicht verworden tot wat je hierboven schetst door een gebrek aan nieuwe aanwas?
Hoe dan ook, zodra hij in elkaar zit ga ik in ieder geval eens in Heemstede kijken is mijn bedoeling. Wel lastiger om gewoon even langs te gaan zo met Corona.
Verder is het natuurlijk gewoon ieder zijn meug, de een wil lekker knallen terwijl de ander ook meer wil begrijpen van de techniek. En dat moet ook lekker kunnen, met natuurlijk wat wederzijds begrip
[ Voor 4% gewijzigd door rutgeri op 04-03-2021 22:51 . Reden: Vraag is niet meer relevant. ]
En, wat was het nou dan?rutgeri schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 20:27:
Zijn er hier nog Tamiya experts? Ik loop er tegen aan dat ik de nummers uit de handleiding niet kan terugvinden in de kit zelf. Zo hebben ze het in de handleiding over GB onderdelen terwijl ik alleen sprues heb met GF. Nu kan ik het wel redelijk uit de plaatjes halen maar dan ben ik toch bang voor fouten.
Ben ik de enige die dit onduidelijk vind? Iemand hier ervaring mee.
Edit: ben er ondertussen uit
De zakjes waar ze het over hadden verwezen naar de kleinere zakjes met RC onderdelen, ik zat ondertussen naar de sprues te staren. Verder waren de met GF gemarkeerde onderdelen in mijn set de onderdelen die in het boekje met GB stonden aangeduid. (en enkele losse niet geduide onderdelen waren er zo weinig dat dit wel te herleiden viel uiteindelijk). Het was vooral dat het vanaf plaatje 1 niet helemaal duidelijk was voor mij, en je begint meteen met de aandrijflijn en diffs, iets wat je wel goed wilt doen.Snuffel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:51:
[...]
En, wat was het nou dan?
Ook leuk om te weten: welk model bouw je momenteel?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik moet bekennen dat ik gisteren begonnen ben met bouwen en dat ik er tot nu toe echt van zit te genieten. Dit is zeker iets dat ik meer ga doen.Snuffel schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:41:
Ah ja, dat heb ik ook. Ik bouw graag, maar er zijn in mijn ogen te weinig kits beschikbaar.
Die Kyosho is inderdaad wel een aardig ding trouwens
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Valt reuze mee dat achteraf inbouwen. Uit elkaar is wel sneller dan in elkaar. Enne... je hebt altijd de handleiding nog he als je er niet uit komtrutgeri schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:51:
[...]
Ik moet bekennen dat ik gisteren begonnen ben met bouwen en dat ik er tot nu toe echt van zit te genieten. Dit is zeker iets dat ik meer ga doen.
Wat ik me wel af vraag is het volgende:
Ik heb nu het plan opgevat om de auto redelijk stock op te bouwen, en daarna eventueel hop-ups toe te voegen om zo ook het verschil ge kunnen ervaren. Echter zitten een aantal van de aanbevolen hop-ups vrij diep in de auto. Neem bijvoorbeeld de aluminium drive shaft, volgens mij moet de auto helemaal uit elkaar om die eventueel weer toe te kunnen voegen. Is dat achteraf nog een beetje te doen? Ik kan me voorstellen dat ik bij een volgende auto direct hop-ups toe pass, echter is dit de eerste keer dat ik er eentje bouw.
[ Voor 7% gewijzigd door Snuffel op 05-03-2021 20:05 ]
[ Voor 16% gewijzigd door rutgeri op 06-03-2021 00:35 . Reden: Probleem opgelost, vraag beantwoord ]
Is daar een specifieke reden voor? Ik zou behalve vermogen en type motor niet weten waar je bij eenESC nog meer op moet letten. Of is het ook gewoon een stukje kwaliteit?Snuffel schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:37:
De standaard ESC doet zijn werk, maar ik vervang het altijd door een ander, een goedkope van Hobbyking.
Nooit meegemaakt dat je niet in setup mode komt, kan daar dus niet zo een antwoord op geven.
Al geloof ik dat de standaard instellingen al moeten werken bij de standaard setup (lees motor en NiMh accu)
memphis schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:06:
Ik dacht dat die alleen nog voor 1:8 en kleiner was maar inderdaad volgens de site ook bigscale.
Ik heb nog nagevraagd en het lijkt er op dat de offroad baan van Real 80 niet meer gebruikt werd, er nu een nieuwe 1:6 club is die op de offroad baan van Real 80 gaat rijden en die nu aan het herbouwen/opknappen is. Van wat ik begrepen heb gaat het toch vooral om 1:6 en niet zozeer om 1:8 of 1:10.Snuffel schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:19:
Ah, de baan in Groningen?
Nog niet wezen rijden dat, maar kan best leuk zijn ja. Ligt om de hoek bij mij (bijna dan).
[ Voor 4% gewijzigd door gold_dust op 06-03-2021 16:20 ]
Kijk eens op Amazon nl/de daar heb ik mijn motor en esc ook vandaan.[b]gold_dust schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:45:[/b
Ik zoek nog een brushless motor en ESC voor een 1:10 buggy, zijn er nog goede Nederlandse webwinkels met goede service, voorraadbeheer en normale prijzen? Ik kom altijd bij Duitse/Aziatische winkels terecht. The Border, Toemen, Quartel etc. ben ik al wel bekend mee.
Hobbywing heeft nu ook een aantal brushless regelaars in de goedkopere quickrun series, bij veel winkels prima verkrijgbaar.gold_dust schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:45:
Ik zoek nog een brushless motor en ESC voor een 1:10 buggy, zijn er nog goede Nederlandse webwinkels met goede service, voorraadbeheer en normale prijzen? Ik kom altijd bij Duitse/Aziatische winkels terecht. The Border, Toemen, Quartel etc. ben ik al wel bekend mee.
Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul
Volgens de specs kan die tot 10.5T aan dus dat gaat wel werken. Hij heeft alleen geen goed werkende LVC voor LiPo en moet je zelf in de gaten houden wanneer de accu leeg raakt. Er zijn wel hacks te vinden hoe de LVC voor lipo op de juiste waarde te krijgen.gold_dust schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:01:
Ik vraag me ook af hoe goed of hoe slecht de Tamiya TBLE-02S regelaar is die bij de kit zit, die werkt met sensored motoren. Het is de bedoeling om met een 13.5 turns brushless te rijden, het gaat om een DT-03 chassis. Sowieso bestel ik een andere Hobbywing regelaar, maar is de Tamiya regelaar überhaupt bruikbaar?
Ziet er goed uit!rutgeri schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:05:
[Afbeelding]
Uiteindelijk viel vooral het uitknippen/-snijden nog best tegen. Gelukkig zitten de missertjes aan de achter-/onderkant.
Verder tot nu toe erg blij met de eerste Tamiya kit. Alleen nog de lampen en stickers (en wss nog allerlei hop ups)
Ja hoor die is best bruikbaar. Is het top of the bill? Zeker niet. Maar voldoet gewoon.gold_dust schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:01:
Ik vraag me ook af hoe goed of hoe slecht de Tamiya TBLE-02S regelaar is die bij de kit zit, die werkt met sensored motoren. Het is de bedoeling om met een 13.5 turns brushless te rijden, het gaat om een DT-03 chassis. Sowieso bestel ik een andere Hobbywing regelaar, maar is de Tamiya regelaar überhaupt bruikbaar?
Dat is wel goed om te weten, bij mij zit de standaard ESC er nog in, maar had wel Lipo accu's en en lader gekocht. Zeker iets om dan nog even in te verdiepen dus.memphis schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:24:
[...]
Volgens de specs kan die tot 10.5T aan dus dat gaat wel werken. Hij heeft alleen geen goed werkende LVC voor LiPo en moet je zelf in de gaten houden wanneer de accu leeg raakt. Er zijn wel hacks te vinden hoe de LVC voor lipo op de juiste waarde te krijgen.
Thanks, en daar zal ik zeker even naar kijken. Het viel me al op dat je de waarde van de kit nog makkelijk 2 keer in upgrades kan kopen. Om nog maar te zwijgen van motor/esc upgrades 🤯memphis schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:24:
Ziet er goed uit!
Ik zou voor het nette de paaltjes kort houden. Mocht je ooit naar een andere body over gaan kost een setje paaltjes geen drol.
En hopups.... Een TT02 blijft een TT02, wat je er ook aan veranderd. Op het modelbouwforum zijn er diverse topics te vinden over hopups, met name de Tamiya cup laat alleen die hopups toe die ook echt nut hebben om te voorkomen dat men 500 euro volledig aluminium auto's gaat inzetten.
Bier, Whiskey en Metal!!
Voor de gein heb ik laatst een hele goedkope Dollatek brushless combo gehaald op Amazon. €37.99 voor betaald. Maar dat ding gaat extreem snel in een Rustler 2WD, zelfs zo snel dat ik mijn banden na 5-6 speedruns (nog geen halve lipo) helemaal kapot hebgold_dust schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:45:
Ik heb ook een DT-03 en bij mij zit de hardcase lipo muurvast. Komt ook doordat ik het stukje schuimrubber aan de "achterkant" van de lipo in het chassis had geplakt volgens de beschrijving, zonder eerst de accu te passen. Bleek dus eigenlijk niet nodig geweest te zijn en nu moet ik de lipo er een beetje induwen. Daardoor zit hij wel goed klem en is het me eigenlijk nog niet opgevallen of er wel of geen ruimte bij het stangetje zit. Ik rij hem zelf op 2s met een 10.5 turns motor. Eigenlijk nét te veel power voor dit model, maar leuk om wheelies te trekken in het gras.gold_dust schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:05:
Ik heb in het weekend een DT-03 'Neo Fighter' gebouwd en loop er tegen aan dat de accu(hardcase lipo) niet goed vast zit en dus op en neer zou gaan slaan tijdens het rijden. Er zit ruimte tussen de stang die de accu vast houdt en de accu. Op deze foto is dat goed te zien. Er is geen plek voor battery straps in deze auto. Ik zit er nu aan te denken de ruimte tussen de accu en het chassis onder de ontvanger op te vullen met schuimrubber. Of zie ik iets over het hoofd en is er een betere manier?
Welke banden gebruik je? Ik gebruik zelf voor op het gras de standaard noppenbanden, maar heb voor op straat een setje Louise Rocket E-Rocket radiaalbanden gekocht. Die houden het verbazingwekkend goed uit.BlazeMuis schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:19:
[...]
Voor de gein heb ik laatst een hele goedkope Dollatek brushless combo gehaald op Amazon. €37.99 voor betaald. Maar dat ding gaat extreem snel in een Rustler 2WD, zelfs zo snel dat ik mijn banden na 5-6 speedruns (nog geen halve lipo) helemaal kapot heb![]()
Amazon heeft prima service bij de keren waarbij ik ze nodig heb gehad (defect of niet geleverd). Vaak direct een refund.
De 1e keer de banden welke standaard met de Rustler komen (met de noppen), maar die plofte na een paar seconden al.kleinelievewolff schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:38:
[...]
Welke banden gebruik je? Ik gebruik zelf voor op het gras de standaard noppenbanden, maar heb voor op straat een setje Louise Rocket E-Rocket radiaalbanden gekocht. Die houden het verbazingwekkend goed uit.
Misschien ligt het dan aan je rijstijl?BlazeMuis schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:42:
[...]
De 1e keer de banden welke standaard met de Rustler komen (met de noppen), maar die plofte na een paar seconden al.
Daarna heb ik nieuwe Louise ST Rockets erop gezet, en deze ploften na een run of 6Ze hebben wel een ongelofelijke goede grip op asfalt moet ik zeggen eenmaal ze een beetje warm zijn, zelfs met een gat erin
Ha nee, waren gewoon wat speedruns om te kijken hoe snel deze motor en esc combo was (de Rustler 2WD is mijn "mess around" rc). Ik zal nooit in de straat zelf hard gaan rijden, speedruns doe ik op Twente Airport, daar heb ik mooie rechte stukken asfalt zonder stoeprandjes en dergelijke.kleinelievewolff schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:50:
[...]
Misschien ligt het dan aan je rijstijl?Ik moet zeggen dat ik zelf op de straat niet zo aan het driften en slippen ben, omdat het mij te snel gaat en er teveel kans op schade is door geparkeerde auto's en stoeprandjes. Dat zal ook wel schelen met de bandenslijtage.
Achter zou je het schuimrubber volgens de beschrijving inderdaad dubbel moeten plakken. Dat heb ik niet gedaan omdat de lipo dan in de lengte vrij krap komt lijken te zitten. Maar ik kan het proberen om te zien of de accu dan goed vastzit. Heb je dan nog steeds niet dat met grote sprongen, zoals op een 1:8 baan, de lipo los zou kunnen schieten?kleinelievewolff schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:34:
Ik heb ook een DT-03 en bij mij zit de hardcase lipo muurvast. Komt ook doordat ik het stukje schuimrubber aan de "achterkant" van de lipo in het chassis had geplakt volgens de beschrijving, zonder eerst de accu te passen. Bleek dus eigenlijk niet nodig geweest te zijn en nu moet ik de lipo er een beetje induwen. Daardoor zit hij wel goed klem en is het me eigenlijk nog niet opgevallen of er wel of geen ruimte bij het stangetje zit. Ik rij hem zelf op 2s met een 10.5 turns motor. Eigenlijk nét te veel power voor dit model, maar leuk om wheelies te trekken in het gras.
Ik heb een sensored, ook omdat er geen sensorless op de standaard Tamiya esc pastte. Die heb ik ondertussen wel vervangen door een el cheapo hobbyking die het vermogen beter aan kan (de Tamiya raakte vaak oververhit in het gras).gold_dust schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:57:
[...]
Achter zou je het schuimrubber volgens de beschrijving inderdaad dubbel moeten plakken. Dat heb ik niet gedaan omdat de lipo dan in de lengte vrij krap komt lijken te zitten. Maar ik kan het proberen om te zien of de accu dan goed vastzit. Heb je dan nog steeds niet dat met grote sprongen, zoals op een 1:8 baan, de lipo los zou kunnen schieten?
Die accu stang zit in ieder geval te hoog en houdt bij mij de accu niet op z'n plek. Ik denk dat ik toch maar schuimrubber wil gaan plakken tussen het chassis waar de ontvanger op zit en de accu.
Wat voor soort motor gebruik je, sensored of sensorless? Ik twijfel nu wat ik zal gaan bestellen. Ik zit te denken aan een 13.5 turns en wil de motor eventueel ook in een 1:10 tourwagen gebruiken.
Met speedruns kan het inderdaad wel snel gaan ja. Ik denk dat de meeste banden daar niet tegenop gewassen zijn.BlazeMuis schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:55:
[...]
Ha nee, waren gewoon wat speedruns om te kijken hoe snel deze motor en esc combo was (de Rustler 2WD is mijn "mess around" rc). Ik zal nooit in de straat zelf hard gaan rijden, speedruns doe ik op Twente Airport, daar heb ik mooie rechte stukken asfalt zonder stoeprandjes en dergelijke.
Driften doen we met de Rustler 4x4 VXL op gedeeltelijk verharde (hard gereden?) zandwegen
Ik kan wel een aantal redenen verzinnen alleen de wedstrijdrijder denkt daar anders over.gold_dust schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:59:
Volgens mij worden er bij wedstrijden ook altijd sensored motoren gebruikt. Mijn vliegtuig en heli motoren zijn sensorless, maar ik vraag me af waarom je in een auto sensorless zou willen. Behalve dat die goedkoper zijn.
Nice! Mijn Maxx heeft de sneeuw niet helemaal overleefd: ESC begon te roken toen ik hem opnieuw aansloot een dag later (goed gedroogd wel met de föhn en houtkachel). Maar blijkbaar toch fried.Paprika schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Geen idee of deze hier wel mogen, gezien dit weinig emotie zal opwekken bij de puristen, maar hierbij mijn speeltje. Model spreekt voor zich. Ik rij meestal in de omgeving van Soesterberg bij het vliegveld of de Soesterduinen. De eerste zit meestal vol met kinderen en vaders die dan een uur lang bij je komen staan en laatst genoemde wekt dan weer de interesse van veel gezinnen met een hond. Meestal rennen er zo'n 10 honden achter de auto aan door het zand. Eigenaren willen dan de hond een uur achterlaten in de vorm van een verkapte uitlaatservice.
Bier, Whiskey en Metal!!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq