Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Err... Privacy Possum en Trace werken voor geen meter hier.
https://browserleaks.com/javascript
en
https://panopticlick.eff.org/

geven steeds accurate info, ook na een harde refresh. Jammer.
Edit: oh nu wel. Moest even aan de settings rommelen en wat addons uit- en aanzetten ;)

Jaaap wijzigde deze reactie 20-06-2018 23:00 (18%)

Vetten zijn gezond. Eet meer vetten en minder koolhydraten.

• Mr Brightside
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20:24
quote:
[b]Cyb schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:03

[...]

Meerdere telefoons gebruiken is een goed idee om privacy/identiteit gescheiden te houden. Ik wil dit ook strikt gaan doen.

Stel je wilt bijv. health apps gebruiken op je mobiel, waar je normale identiteit waarschijnlijk voor verborgen moet blijven, en daarnaast willen kunnen communiceren met de buitenwereld (bijv. bellen, emailen, sms-en, en signalen) onder je normale identiteit, dan heb je dus minimaal twee accounts nodig en twee telefoons.
Des te meer type apps je hebt, des te meer identiteiten (en telefoons) je moet aanmaken.

Verder moet je eigenlijk ook opletten als je online bestellingen plaatst. Niet alleen de webshop kan je gegevens vastleggen, maar ook de pakketdienst, welke ook meteen kan vastleggen bij welk bedrijf je wat besteld hebt etc.
Bij voorkeur geen echte naam gebruiken, maar random namen. Telefoonnummer op 000000000 zetten indien dat gevraagd etc. Adres is praktisch gezien niet te faken, dus dat lekt dan wel, maar beter dan dat je naam erbij etc lekt.
Je kunt toch niet pakketjes aannemen op andere namen dan jezelf, hoe dan? Zeker niet als je gaat afhalen. Is toch ook min of meer fraude?

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-02 09:09

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
quote:
bobberg schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:24:
[...]

Ook bizar hoeveel informatie de virtuele assistent wilt om te chatten met een medewerker:

Centraal Beheer zegt: Welkom bij Centraal Beheer. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Centraal Beheer zegt: Wat is het onderwerp waarover u contact wilt opnemen?
U zegt: Hi Centraal Beheer, Graag zou ik alle informatie die over mij is verzameld willen opvragen. Met vriendelijke groet, Bobberg
Centraal Beheer zegt: Bedankt, ik heb het onderwerp genoteerd. Ik zou wel nog graag het volgende willen weten. Over welke verzekering of welk product gaat uw vraag precies?
Centraal Beheer zegt: Ik heb u niet helemaal begrepen. Over welke verzekering of welk product gaat uw vraag precies?
Centraal Beheer zegt: Voordat ik u kan doorverbinden met een medewerker heb ik eerst wat gegevens van u nodig. Wat zijn uw voorletters en achternaam?
Centraal Beheer zegt: Is het meneer of mevrouw XXX?
Centraal Beheer zegt: Wat is uw postcode en huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Ik heb geen postcode in uw antwoord herkend, wilt u alstublieft eerst de postcode intypen met daarachter het huisnummer. Wat is uw postcode en huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Bedankt voor de postcode. Wat is uw huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Dank u wel. Het adres is dan: XXX. Wat is uw geboortedatum?
Centraal Beheer zegt: Bedankt. Wat is uw e-mailadres?
Centraal Beheer zegt: We zoeken iemand voor u om mee te chatten. Dit duurt maximaal twee minuten.
Hoi bobberg,

Onze virtuele assistent kan veel algemene vragen beantwoorden. Maar voor sommige vragen laten we je chatten met een medewerker.

De virtuele assistent vraagt dan inderdaad een aantal persoonsgegevens op. Dat doen we wel met een reden. We moeten namelijk eerst zeker weten met wie we chatten, voordat we persoonlijke informatie bespreken. Dit is om te voorkomen dat we informatie over jouw producten bespreken met iemand anders.

De medewerker die de chat overneemt van de virtuele assistent krijgt bovendien meteen je klantprofiel mee. Daardoor kunnen wij je vraag sneller en beter beantwoorden.

Hartelijke groet, Thijs
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
Mr Brightside schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 23:08:
[...]
Je kunt toch niet pakketjes aannemen op andere namen dan jezelf, hoe dan? Zeker niet als je gaat afhalen. Is toch ook min of meer fraude?
Ik weet niet of het klopt, maar ik hoorde dat het in Duitsland normaal is om een andere naam te gebruiken, omdat privacy daar (vanwege de DDR periode) wat belangrijker is. Pinnen zou men daarom daar ook een stuk minder doen dan hier.

Pakketten mag je lijkt me gewoon aannamen, ook al staat het op een andere naam. Mocht het pakket niet voor jouw of huisgenoten bestemd zijn, en dus gaan om een fout bij de bezorger of verstuurder, dan zou ik het wel melden. Bovendien worden pakketten ook vaak bij buren bezorgd, en voor de deur gelegd (indien afgesproken met de bezorger), zelfs als daar een handtekening voor vereist is.

Veel pakketdiensten interesseert het denk ik ook weinig op wiens naam een pakket staat, en dat blijft hopelijk zo. Het is tenslotte een win-win-win situatie voor webwinkel, bezorger en ontvanger.
Het kan zelfs op een bedrijfsnaam staan. Wouden ze dat gaan nachecken bij KvK?
Bij dure pakketten (vooral als deze van buiten de EU komen), is het misschien wel veiliger om je echte naam te gebruiken. Als UPS het bij een afhaalpunt bezorgt, waar je bijv. douanekosten moet betalen, dan vragen ze wel naar legitimatie, waarbij de barcode van je legitimatie wordt gescand. (Weet iemand wat voor gegevens ze daar uit halen?)
Maar stel je bent zelf niet in de gelegenheid om het af te halen, dan moet lijkt me je partner het ook kunnen ophalen, met een afhaalbewijs uit de brievenbus. (Al hoewel die bij sommige woningen er misschien wel uitgevist kan worden.) Eventueel helpt misschien bankafschrift, als bewijs dat je op het huisadres woont, i.c.m. je legitimatie. Dus dan wijkt de naam van het pakket af, maar je adres kan je wel bewijzen. Eventueel met order bevestiging op je mobiel.

Ik zie het als te onschuldig om het fraude te noemen. Tenzij je het op iemand anders zijn adres laat bezorgen, en het pakket zelf onderschept, ondanks dat je er zelf voor betaald hebt.

Ook het plaatsen van een handtekening op zo'n apparaat van de bezorger, het zou te gek voor woorden zijn als ze daar gaan verplichten je echte handtekening te plaatsen, en je legitimatie willen gaan controleren of het klopt.
Ook als een gemiddelde webwinkel vraagt om je telefoonnummer of geboortedatum, dan vind ik dat het normaal hoort te zijn om daar fake gegevens in te vullen. (Maar voor erg dure aankopen zou ik wel opletten.)

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14:19
quote:
Cyb schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 00:42:
[...]

I Als UPS het bij een afhaalpunt bezorgt, waar je bijv. douanekosten moet betalen, dan vragen ze wel naar legitimatie, waarbij de barcode van je legitimatie wordt gescand. (Weet iemand wat voor gegevens ze daar uit halen?)
Op het oudere model rijbewijs in cc-formaat staat in ieder geval een barcode die het documentnummer/rijbewijsnummer bevat. Nieuwe heeft volgens mij geen barcode meer.

Vastleggen van je documentnr lijkt me overigens niet noodzakelijk voor het doel, namelijk vaststellen of het pakket aan de juiste persoon wordt meegegeven.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
quote:
Wally2002 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 09:53:
...
Vastleggen van je documentnr lijkt me overigens niet noodzakelijk voor het doel, namelijk vaststellen of het pakket aan de juiste persoon wordt meegegeven.
Dat is het natuurlijk ook niet, het enige doel van het vastleggen kan controle van de medewerker/instelling die de identeit moet controleren zijn (voor wat het waard is). Totaal overbodig dus.

• Wally2002
^^ OK, dat is dus een ander doel, en dan nog zal het geen controle zijn (want wat valt er voor UPS, PostNL etc te controleren aan alleen een documentnummer?).
Het is dan alleen relevant als er sprake is van (id)fraude, waarbij dit nummer dan aan politie zal worden medegedeeld lijkt mij.
Dan ben ik wel benieuwd hoe lang het nummer wordt opgeslagen, voor het geval er sprake is van fraude.

• begintmeta
  • Niet online
quote:
Wally2002 schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 10:24:
^^ OK, dat is dus een ander doel, en dan nog zal het geen controle zijn (want wat valt er voor UPS, PostNL etc te controleren aan alleen een documentnummer?).
...
Het gaat er dan om om het voor medewerkers moeilijker te maken fictieve klanten dingen te laten ophalen (en dan bijvoorbeeld de spullen zelf achterover te drukken), tenminste, dat is het enige waarvoor ik enig nut zou zien. Hetzelfde gaat trouwens op voor de verwachting van de overheid dat banken identiteitszaken zouden moeten opslaan, dit is om het voor banken lastiger te maken fictieve personen rekeningen te laten hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
De vraag is ook welke informatie pakketdiensten gebruiken om een bestemming te identificeren. Bij bezorging aan de deur volstaat het adres als bestemmming, zelfs indien een handtekening vereist is. Ze kijken in principe niet naar wie je bent. UPS vraagt nog wel eens mondeling je naam.
Indien je niet thuis bent, bezorgt DHL het bij een afhaalpunt, waar je met een afhaalbewijs die is achtergelaten in de brievenbus, jezelf als bestemming kan identificeren. (Misschien is dat inmiddels veranderd. Met PostNL heb ik geen recente ervaring met afhalen.)

Maar ik kan me voorstellen dat ze willen voorkomen dat iemand een nep afhaalbericht in elkaar flanst. Om problemen te verminderen, willen ze misschien dat het afhaalpunt *iets* vastlegd van de afhaler. Het afhaalbewijs bevat misschien niets unieks wat niet zelf te bedenken, waardoor ze daarom misschien het documentnummer van de legitimatie van de afhler gebruiken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:50
Voor Firefox gebruik ik nu een paar dagen deze tandem:
- https://addons.mozilla.or...don/temporary-containers/
- https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/containerise/

Temporary containers kun je instellen dat alles in een tijdelijke container geopend wordt, en met Containerise kun je dan een aantal websites whitelisten, en die in een eigen (of gezamelijke) container laden. Even goed instellen (met name de whitelist) maar werkt dan uitstekent.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Chosen One
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:11

The Chosen One

Zie signature!

Met het oog op privacy/veiligheid combo gebruik ik nu het volgende;

(Firefox dus)

- Ublock origin
- Cookie AutoDelete
- Ghostery
- HTTPS Everywhere
- Decentraleyes
- Windscribe VPN

Zie ik boven dus ook (nog)

- Privacy Possum
- Trace

Sommige van bovenstaande add-ons hebben (gedeeltelijk) dezelfde functies. Heb ze niet allemaal aanstaan maar heeft het nog negatieve gevolgens dat je dezelfde blokkeert met/via meerdere add-ons?

Mijn LEGALE dvd collectie; (altijd onder constructie) http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/The%20Chosen%20One - - - - - - - - - Quietum Grandis: https://nl.hardware.info/usersystemen/28203/quietum-grandis---ryzen-2700x-game-pc

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wally2002
quote:
Cyb schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 16:19:
Maar ik kan me voorstellen dat ze willen voorkomen dat iemand een nep afhaalbericht in elkaar flanst. Om problemen te verminderen, willen ze misschien dat het afhaalpunt *iets* vastlegd van de afhaler. Het afhaalbewijs bevat misschien niets unieks wat niet zelf te bedenken, waardoor ze daarom misschien het documentnummer van de legitimatie van de afhler gebruiken?
Dat documentnummer is wel uniek, maar niet door de postbedrijven te verifiëren (mag ik hopen).
Het kan dus alleen relevant zijn in geval van diefstal/fraude, als het overgedragen wordt aan bevoegde instanties.

Ik krijg niet het idee dat het afhaalbericht als afhaalbewijs wordt gezien, immers zijn er genoeg zendingen rechtstreeks aan een pickup point (zowel particulieren als internetwinkels). De ontvanger krijgt dan een mailbericht dat het pakket er ligt.

Een goede reden, om het documentnummer vast te leggen ben ik nog steeds niet tegen gekomen. De enige reden die ik kan bedenken is bij een eventueel fraudeonderzoek, maar hoe vaak komt dat voor en heeft de registratie dan geholpen in zo'n onderzoek? Zeer waardevolle zendingen worden vaak al op een andere manier georganiseerd (alleen huisadres etc). En de fraudeafdeling zal ook niet elke verdwijning tot in detail onderzoeken maar hun tijd efficient inzetten. En het pakketpunt is slechts 1 schakel.

Heb ook even naar de privacy-verklaring gekeken van PostNL, daar kom ik dus niets tegen over de registratie van documentnummers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:13
Niet echt verrassend maar de zoveelste bevestiging dat alles wat gratis is, niet deugt:
https://robertheaton.com/...ls-your-internet-history/

• 715289
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
quote:
centraal beheer schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:55:
[...]

Hoi bobberg,

Onze virtuele assistent kan veel algemene vragen beantwoorden. Maar voor sommige vragen laten we je chatten met een medewerker.

De virtuele assistent vraagt dan inderdaad een aantal persoonsgegevens op. Dat doen we wel met een reden. We moeten namelijk eerst zeker weten met wie we chatten, voordat we persoonlijke informatie bespreken. Dit is om te voorkomen dat we informatie over jouw producten bespreken met iemand anders.

De medewerker die de chat overneemt van de virtuele assistent krijgt bovendien meteen je klantprofiel mee. Daardoor kunnen wij je vraag sneller en beter beantwoorden.

Hartelijke groet, Thijs
Webcare Centraal Beheer
Mooi verhaal Thijs, maar wat nu als je algemene vragen hebt, waarom heb je dan niet de keus om die datamining over te slaan?

• 715289
  • Registratie: februari 2019
  • Niet online
In mijn 2016 werd de AVG/GDPR van kracht, beging 2018 begon iedereen in panier te raken en zouden we allemaal moeten voldoen aan de AVG, maar naar nu blijkt voldoen 14 grote tech bedrijven nog steeds niet aan de AVG. En het AP, die blijft stil, het zal mijn benieuwen hoe lang het nog gaat duren voor deze bedrijven gaan voldoen aan de AVG of dat er voor dergelijke partijen flexibeler met de wet omgegaan gaat worden.

https://waag.org/nl/artic...ldoet-nog-niet-aan-de-wet

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Front verplichte underscores

quote:
EnGee schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:35:
In mijn 2016 werd de AVG/GDPR van kracht, beging 2018 begon iedereen in panier te raken en zouden we allemaal moeten voldoen aan de AVG, maar naar nu blijkt voldoen 14 grote tech bedrijven nog steeds niet aan de AVG.
nieuws: Geautomatiseerde scan wijst op tekortkomingen in privacybeleid 14 tec... inderdaad.
Dat was een IMHO wat onzinnig onderzoek dat hooguit aangeeft dat de lat wel heel hoog ligt. Hetzelfde resultaat zou je bij wijze van spreken al krijgen bij 14 grote privacy-organisaties. www.beuc.eu zakt in ieder geval voor dezelfde toets die BEUC deed :P
quote:
En het AP, die blijft stil
Ik mag hopen dat het AP fatsoenlijk onderzoek doet voor ze iets zouden openbaren. Als dat al openbaar gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Blue-eagle
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd last van de tool genaamd "Lusha". Dat is een scraper die schijnbaar mijn telefoonnummer vertoont aan mensen die ervoor betalen. Mijn opt-out verzoeken worden niet gehonoreerd door Lusha.

Nederlandse bedrijven die hier gebruik van maken vind ik natuurlijk behoorlijk fout. Maar is de nieuwe privacy wetgeving ook daadwerkelijk uitgesproken tégen dit soort tools, en het gebruik ervan?

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 14:26
EnGee schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 19:35:
In mijn 2016 werd de AVG/GDPR van kracht, beging 2018 begon iedereen in panier te raken en zouden we allemaal moeten voldoen aan de AVG, maar naar nu blijkt voldoen 14 grote tech bedrijven nog steeds niet aan de AVG. En het AP, die blijft stil, het zal mijn benieuwen hoe lang het nog gaat duren voor deze bedrijven gaan voldoen aan de AVG of dat er voor dergelijke partijen flexibeler met de wet omgegaan gaat worden.

https://waag.org/nl/artic...ldoet-nog-niet-aan-de-wet
Dan zal iemand anders dan de AP moeten opstaan want die heeft de middelen niet. Ik heb me laten vertellen dat de AP heeft als doel dit jaar 3 kleine en 3 middelgrote bedrijven aan te pakken . Ik zie niet hoe de AP een ING of vergelijkbaar kan aanpakken (gedegen genoeg voor een passende boete)

• Nice Guy Eddie
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb een vraagje waar ik nu niet direct een apart topic voor wil openen.

Ik gebruik voornamelijk Internet Explorer en doe ook wel eens boodschappen bij Bol.com. Mijn browser heb ik zo ingesteld dat na afsluiten de cookies, tijdelijke bestanden, geschiedenis etc. worden verwijderd. Wel heb ik aangevinkt dat gegevens van sites in mijn favorieten blijven staan. Ook heb ik als invoegtoepassing de standaard traceerbeveiliging actief staan in IE

Nu heb ik Bol.com niet in mijn favorieten staan, maar elke keer als ik de site bezoek staat ik ingelogd. Hoe kan Bol.com nog steeds weten dat ik het ben als geschiedenis, cookies etc. na elke sessie worden verwijderd? Je zou zeggen IP adres, maar als ik Edge opstart en naar Bol.com ga sta ik niet ingelogd.

Weet iemand hoe dat werkt?

World of Trucks

• Cyb
  • Niet online
Kan zijn dat je cookies niet goed worden verwijderd. En naast cookies heb je ook "local storage", wat je kan zien als een soort geadvanceerde vorm van cookies. Dus die moet je ook verwijderen.
Ook moet je elke Internet Explorer instantie sluiten als het gaat om sessies.

Maar als je je wilt beschermen tegen tracking, dan zijn de maatregelen die je noemt niet voldoende. Je zal speciale browser plugins moeten gebruiken. Zie Private Browsing voor meer info.

• Brent
Zijn er hier pgp gebruikers? Ik kwam er onlangs achter dat mailbox.org je je public key laat uploaden en dan alle inkomende mail ermee encrypt. Op die manier kun je gewoon met bestaande clients bij je mail en zit je niet in een silo zoals protonmail of tutanota. Vroeg me af of mensen hier nog andere mailhosters kennen die hetzelfde doen?

• begintmeta
  • Niet online
Brent schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:54:
Zijn er hier pgp gebruikers? Ik kwam er onlangs achter dat mailbox.org je je public key laat uploaden en dan alle inkomende mail ermee encrypt. Op die manier kun je gewoon met bestaande clients bij je mail en zit je niet in een silo zoals protonmail of tutanota. Vroeg me af of mensen hier nog andere mailhosters kennen die hetzelfde doen?
Posteo bijvoorbeeld.

• Brent
Top, had ik gemist. Doen helaas niet aan custom domains :/

• westlym
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-02 11:36
https://www.security.nl/p...e+lastig+uit+te+schakelen

Ik wist dit al en ik denk dat de meeste lezers/tweakers dit ook weten.

Als ik naar Linux kijk, dan zou ik denken dat ik bij Linux Mint goed zit, maar volgens sommige is dit ook niet waar, want Linux Mint wordt van Ubuntu gemaakt en met Ubuntu kan men ook de nodige gegevens verzamelen.

Opties zijn nu, dus voor mij:
- blijven gebruiken en mezelf afvragen wat Microsoft met mijn gegevens doet
- overstappen naar Debian en geen spelletjes meer spelen, zoals Command and Conquer
- ???????

westlym wijzigde deze reactie 21-11-2018 21:15 (8%)

• Brent
CnC werkt nu juist prima in Steam Proton/Wine.

• westlym
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-02 11:36
Brent schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:03:
CnC werkt nu juist prima in Steam Proton/Wine.
Wine is Windows he?!
Het is ergens ook keuzes maken, denk ik..

• choogen
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
Graag wil ik hier een vraag stellen over in hoeverre het nog zin heeft om met browserextensies je privacy te beschermen.

Ik gebruik zelf al een hele tijd NoScript, HTTPS Everywhere en uBlock Origin (vanuit Firefox). Als zoekmachine gebruik ik Startpage.com (i.p.v. Google) dat claimt gebruik te maken van geanonimiseerde zoekresultaten die desalniettemin van Google komen.

Hier is het probleem: vroeger kon ik de Google website helemaal niet gebruiken zonder domeinen als google.com en qstatic.com (tijdelijke) toestemming te geven via NoScript. Tegenwoordig werkt de Google website net zo goed zonder die toestemming....

Daar komt bij dat wanneer ik vanuit Google.com wissel naar het 'tabblad' Gmail ik nu automatisch word omgeleid naar Gmail alwaar mijn naam al leesbaar is (ik heb ooit een gmail-account geopend die ik vrijwel nooit meer gebruik). Vroeger stond mijn naam daar niet al. Dus ondanks al mijn inspanningen om mijn privacy te waarborgen weet Google precies wie ik ben? En wat heeft Google tegenwoordig dan veranderd? - want zoals gezegd werkte dit tot voor kort anders.

Is mijn identiteit voor Google zichtbaar omdat ik wel geregeld YouTube video's kijk? Daarvoor geef ik NoScript steeds slechts tijdelijk toestemming via googlevideo.com. Het domein youtube.com heb ik zelfs permanente toestemming gegeven. Andere domeinnamen waar ik soms tijdelijke toestemming aan geef zijn ajax.googleapis.com en ajax.google.com (om daarmee een bepaalde website te laten functioneren).

Aanvulling: het valt me net op dat op de Gmail inlog pagina (https://accounts.google.c...oser/signinchooser.......) via NoScript nu ook aan youtube.com toestemming kan worden gegeven. Vroeger stond youtube.com helemaal niet in dat lijstje van mogelijk verbonden domeinen; in principe heeft email ook niets met video's te maken. Lijkt er op dat dit de nieuwste truc van Google is geweest om me toch overal te volgen.

choogen wijzigde deze reactie 06-12-2018 19:25 (16%)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Alleen tijdelijk scripts laten draaien zegt niets over de opgeslagen cookies.. Gooi die weg / werk als je wilt inloggen in de private mode als je niet wilt dat Google e.e.a. aan je naam linkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• choogen
  • Niet online
F_J_K schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:10:
Alleen tijdelijk scripts laten draaien zegt niets over de opgeslagen cookies.. Gooi die weg / werk als je wilt inloggen in de private mode als je niet wilt dat Google e.e.a. aan je naam linkt.
Goede tip over inloggen op gmail via private-mode, dat zal ik onthouden.
Maar wanneer ik mijn cookies steeds weggooi na afloop van een browse-sessie ben toch ook het automatische inloggen op bijv. Tweakers kwijt? Of bestaat daar tegenwoordig een work-around voor?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

Iedere workaround (supercookies bijvoorbeeld) zou ongetwijfeld worden misbruikt door minder nette partijen - precies degenen die je wilt stoppen.

Je kunt ook regelmatig alleen alle cookies van Google, of dat voldoet durf ik alleen niet te zeggen. Of er dus alleen inloggen in privacy mode, dan worden o.a. alle cookies weggeknikkerd na de sessie.

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:18
Je kunt Cookie AutoDelete toevoegen aan je extensies.
Daarmee kan je bijvoorbeeld alleen cookies bewaren van sites waarop je inlogt en de rest automatisch laten verwijderen. Dat laten verwijderen kan je zelfs doen als je naar een ander domein gaat, zodat bijvoorbeeld de Google cookies meteen verdwijnen als je Google verlaat.

• choogen
  • Niet online
hp-got schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:56:
Je kunt Cookie AutoDelete toevoegen aan je extensies.
Daarmee kan je bijvoorbeeld alleen cookies bewaren van sites waarop je inlogt en de rest automatisch laten verwijderen. Dat laten verwijderen kan je zelfs doen als je naar een ander domein gaat, zodat bijvoorbeeld de Google cookies meteen verdwijnen als je Google verlaat.
Bedankt, dat klinkt erg handig. Ik ga erin duiken!

• DezeGene
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13-12-2018
ik lees hier al een poosje mee omdat privacy toch steeds meer iets is waar je als bijna voortdurend connected zijnde consument een beetje op moet letten. Nu gebruiken we thuis al jaren avast (free) met de verschillende shields. Kan ik ervan uitgaan dat deze club gewoon alles over ons weet en heeft geregistreerd? En ook letterlijk?

DezeGene wijzigde deze reactie 12-12-2018 12:47 (6%)

• Brent
Niet alleen is het waarschijnlijk dat er inderdaad data gemined word, antivirus software opent een aanvalsvector die er helemaal niet hoeft te zijn!

https://robert.ocallahan....irus-software-except.html

Verwijderen dus.

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:09

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA

("Addicted to my phone", over privacy vs 'gratis' apps. Welk overigens na donderdagavond niet meer toegankelijk is).

• Cosmic Toad
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-02 11:01
Inmiddels heb ik aardig wat dingen in gebruik om te proberen om m'n privacy enigszins te beschermen.

• Een VPN;
  • Een Raspberry Pi die Pi-Hole draait;
  • Browserextensies: uBlock Origin, Blur (voor wegwerpmail), HTTPS Everywhere, Canvas Defender (tegen browser fingerprinting), Cookie Autodelete;
  • Lineage OS op telefoons en tablet. Ook daarop een VPN-client. Adaway tegen reclame en Background Restrictor tegen apps die onnodig op de achtergrond draaien.
  • Een gratis accountje bij textnow.com. Hier krijg je een tijdelijk Amerikaans wegwerptelefoonnummer, waarop je online sms-jes kunt ontvangen. Soms handig als je een online account per sé per telefoon moet bevestigen, maar niet je echte nummer wilt geven. Zo kun je bijvoorbeeld een bevestigingscode voor Facebook ontvangen;
  • Alleen heb ik geen Facebook meer, o.a. vanwege privacy-issues;
  • Geen e-mailadres bij hotmail of gmail;
  • Bij het aanmaken van een online account alleen je echte naam- en adresgegevens invullen als dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij een webwinkel waar je iets wilt bestellen;
  • Als je online iets bestelt, nooit je echte geboortedatum of telefoonnummer invullen.
  • Deurstickers tegen huis-aan-huis-verkopers, bijvoorbeeld van nietaandedeur.nl;
  • Nee-Nee-sticker op de brievenbus tegen ongeadresseerde reclame;
  • Tegen geadresseerde reclame: Sommige bedrijven blijven je bestoken met geadresseerde reclame als ze eenmaal je gegevens hebben, ook al stuur je het terug en geef je aan dat je het niet meer wilt ontvangen. Vooral kansspelbedrijven zoals de Postcodeloterij volharden hierin. De enige manier om hiervan af te komen is je aanmelden bij het Nationaal Overledenenregister. Je moet tegenwoordig helaas dood zijn om aan sommige marketingactiviteiten te ontkomen. Ter info: dit heeft niets te maken met de Gemeentelijke Basisadministratie. Het is een database van Postfilter waarop commerciële bedrijven zijn aangesloten. Zodra je iemand als overleden aanmeldt krijgen bedrijven daarvan automatisch een seintje. Het is immers slecht voor hun imago als bekend zou worden dat ze mensen zelfs na hun dood blijven spammen met reclame. Ik heb dit voor mezelf en voor vrienden en familie al meerdere malen met succes gedaan. Ik ben zelf inmiddels al vier of vijf keer succesvol overleden.

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 22:18
Cosmic Toad schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:14:
[...]
Ik ben zelf inmiddels al vier of vijf keer succesvol overleden.
Geweldig dat laatste _O-

Mooi overzicht heb je geplaatst, dank daarvoor!

Ik zou er nog één ding aan toe kunnen voegen: geen app gebruiken als je dat wat je doen wilt gewoon via een browser en de website van de aanbieder / dienst /..... kan doen.
Dan heb je in ieder geval geen last van de Facebook SDK en alles wat je daarmee binnenhaalt, zie deze link

• iisschots
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21-02 19:22

iisschots

Moderator DPC/PB
Even wat offtopic reacties verwijderd :)

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• MrMJ
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22-02 05:07
Wellicht bekend, maar ik vond deze site en hier staan wat interessante alternatieven voor de bekende ios/android/windows/mac software. https://prism-break.org/nl/

Steam - Squadplay - Discord: MrMJ#1508

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:09

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

Goed artikel die de erbarmelijke staat van de AP laat zien: https://www.groene.nl/art...e-van-het-privacytoezicht

• KaasDoosNL
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 22-02 13:33
Inmiddels heb ik aardig wat dingen in gebruik om te proberen om m'n privacy enigszins te beschermen.

• Een VPN;
  • Een Raspberry Pi die Pi-Hole draait;
  • Browserextensies: uBlock Origin, Blur (voor wegwerpmail), HTTPS Everywhere, Canvas Defender (tegen browser fingerprinting), Cookie Autodelete;
  • Lineage OS op telefoons en tablet. Ook daarop een VPN-client. Adaway tegen reclame en Background Restrictor tegen apps die onnodig op de achtergrond draaien.
  • Een gratis accountje bij textnow.com. Hier krijg je een tijdelijk Amerikaans wegwerptelefoonnummer, waarop je online sms-jes kunt ontvangen. Soms handig als je een online account per sé per telefoon moet bevestigen, maar niet je echte nummer wilt geven. Zo kun je bijvoorbeeld een bevestigingscode voor Facebook ontvangen;
  • Alleen heb ik geen Facebook meer, o.a. vanwege privacy-issues;
  • Geen e-mailadres bij hotmail of gmail;
  • Bij het aanmaken van een online account alleen je echte naam- en adresgegevens invullen als dat noodzakelijk is, bijvoorbeeld bij een webwinkel waar je iets wilt bestellen;
  • Als je online iets bestelt, nooit je echte geboortedatum of telefoonnummer invullen.
  • Deurstickers tegen huis-aan-huis-verkopers, bijvoorbeeld van nietaandedeur.nl;
  • Nee-Nee-sticker op de brievenbus tegen ongeadresseerde reclame;
  • Tegen geadresseerde reclame: Sommige bedrijven blijven je bestoken met geadresseerde reclame als ze eenmaal je gegevens hebben, ook al stuur je het terug en geef je aan dat je het niet meer wilt ontvangen. Vooral kansspelbedrijven zoals de Postcodeloterij volharden hierin. De enige manier om hiervan af te komen is je aanmelden bij het Nationaal Overledenenregister. Je moet tegenwoordig helaas dood zijn om aan sommige marketingactiviteiten te ontkomen. Ter info: dit heeft niets te maken met de Gemeentelijke Basisadministratie. Het is een database van Postfilter waarop commerciële bedrijven zijn aangesloten. Zodra je iemand als overleden aanmeldt krijgen bedrijven daarvan automatisch een seintje. Het is immers slecht voor hun imago als bekend zou worden dat ze mensen zelfs na hun dood blijven spammen met reclame. Ik heb dit voor mezelf en voor vrienden en familie al meerdere malen met succes gedaan. Ik ben zelf inmiddels al vier of vijf keer succesvol overleden.
De Background Restrictor, is dit een optie in Lineage OS of een aparte root app? Op dit moment draai ik MIUI (Pocophone f1) wat eigenlijk heel goed draait. Echter gaat er veel tracking naar azia toe die de PiHole lokaal wel tegenhoud maar via data uiteraard niet. Constant een VPN draaien naar thuis eet veel te veel energie.

• EdwinG
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik ben zelf inmiddels al vier of vijf keer succesvol overleden.
Heb je hierdoor geen last van andere (gewenste) abonnementen die opeens ophouden? Zoals tijdschriften?

Bezoek eens een willekeurige pagina

• Cosmic Toad
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19-02 11:01
KaasDoosNL schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 12:49:
[...]
De Background Restrictor, is dit een optie in Lineage OS of een aparte root app? Op dit moment draai ik MIUI (Pocophone f1) wat eigenlijk heel goed draait. Echter gaat er veel tracking naar azia toe die de PiHole lokaal wel tegenhoud maar via data uiteraard niet. Constant een VPN draaien naar thuis eet veel te veel energie.
Het is een root-app die je uit F-Droid kunt downloaden. Deze is niet beschikbaar in de reguliere Play Store.
EdwinG schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 19:17:
[...]
Heb je hierdoor geen last van andere (gewenste) abonnementen die opeens ophouden? Zoals tijdschriften?
Nee, het Overledenenregister is eigenlijk een Belmenietregister voor overleden personen. Deze geldt alleen voor bedrijven die zich wel je gegevens hebben toegeëigend, maar waar je geen klant bent. Volgens de website:

"Door registratie in het Nationaal Overledenenregister van Postfilter kunt u (gratis) de contactgegevens van overledenen blokkeren voor geadresseerde reclamepost. Alle Nederlandse organisaties die geadresseerde reclamepost versturen zijn verplicht hun adressenbestanden op dit register af te stemmen. De blokkade blijft tien jaar bestaan, zodat ze voldoende tijd hebben om de gegevens uit hun bestanden te halen."

Het is een zeer effectieve manier om ervoor te zorgen dat bedrijven die jouw gegevens gejat verzameld hebben, die gegevens uit hun systemen verwijderen.

• Bojan023
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 22-02 17:30
Een vriendelijk verzoek voor de privacy-bewusten en/of -geïnteresseerden:

Er loopt schijnbaar al twee jaar een draadje op het forum om de redactie te bewegen om toetsen van het privacy aspect standaard onderdeel te laten zijn van een review. Zie jij dat ook graag terug in toekomstige reviews? Laat dan even van je horen in het betreffende draadje. :)

Bojan023 wijzigde deze reactie 19-02-2019 12:38 (6%)

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True