Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Persoonlijke Privacy Topic

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Reptillian77
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-10 11:15
quote:
netfast schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:26:
[...]

Ga eens kijken op de pagina's van die hotels... Staan daar "toevallig" Like buttons? Of iets van Instagram?
Want bedenk je maar eens dat al die Like (tweet, pin, etc) buttons ook gewoon exact hetzelfde doen als Google analytics. Profiel bijhouden van alle bezoekers, onderwerp van de pagina's koppelen aan IP addressen, browser signatures, etc. Ze verzamelen op die manier enorm veel data, zonder dat je ooit op Facebook (twitter, instaghram etc) bent geweest.

Daarom ook privacy badger/Ghostry/etc gebruken om al die rommel te blokkeren.

Verder heb ik een mooie .hosts file (weet even niet waar ik die vandaan heb) waarin een BOEL geblokkeerd wordt. Even wat zoeken geeft wel wat mooie resultaten, bv:
https://github.com/StevenBlack/hosts
http://someonewhocares.org/hosts/

Af en toe werkt er een site niet zo goed, vanwege en of andere CDN (ook niet altijd even zuiver) maar dat is 1 op 100 en acceptabel voor mij
Klopt. Deze buttons hebben ze. Het was de website van Trivago. Normaal gebruik ik ook add-blockers op de desktop. Alleen in de Chrome versie van een tablet kun je geen invoegtoepassingen installeren. Dit zal apart moeten vermoed ik. Maar dat werkt alleen als je root hebt. Dus dan blijft een andere browser over op Android met ingebouwde blockers.

Reptillian77 wijzigde deze reactie 27-03-2017 09:33 (4%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyb
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
quote:
Reptillian77 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:30:
[...]
Alleen in de Chrome versie van een tablet kun je geen invoegtoepassingen installeren. Dit zal apart moeten vermoed ik. Maar dat werkt alleen als je root hebt. Dus dan blijft een andere browser over op Android met ingebouwde blockers.
Firefox op Android kan dat wel.

• Tigerblood
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 15-10 18:04
quote:
Reptillian77 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:30:
[...]

Klopt. Deze buttons hebben ze. Het was de website van Trivago. Normaal gebruik ik ook add-blockers op de desktop. Alleen in de Chrome versie van een tablet kun je geen invoegtoepassingen installeren. Dit zal apart moeten vermoed ik. Maar dat werkt alleen als je root hebt. Dus dan blijft een andere browser over op Android met ingebouwde blockers.
Ik gebruik sinds kort de app DNS66 en werkt perfect. Geen root nodig. Enige nadeel is natuurlijk dat je niet tegelijk én met een VPN verbonden kan zijn én DNS66 draaien.

• CyberThom
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 01-06-2017
Tegenhouden en het zelf managen van je privacy & persoonlijke data lijkt mij het beste.

Iemand ooit gehoord van *spam* ???

AGee wijzigde deze reactie 01-06-2017 19:59 (7%)

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

quote:
CyberThom schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:56:
Google kent het niet en zomaar onbekende links volgen is onverstandig, zeker als die links komen van iemand met één post op het forum.

Wat zou dat moeten zijn of doen?

AGee wijzigde deze reactie 01-06-2017 20:00 (1%)
Reden: Quote aangepast

Persuader of bytes.

• Cyb
  • Niet online
quote:
CyberThom schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 17:56:
Tegenhouden en het zelf managen van je privacy & persoonlijke data lijkt mij het beste.

Op de website staat alleen:
*knip*

AGee wijzigde deze reactie 01-06-2017 20:01 (42%)
Reden: Don't feed the spammer :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• itsyaboy
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 29-08 11:37
Ter info: Gnu Privacy Guard houdt een campagne voor nieuwe financiering. Ze zoeken zowel eenmalige als maandelijkse donaties. Wellicht zijn hier GPG-gebruikers die hun dank ook financieel willen laten blijken? ;)

https://www.gnupg.org/donate/index.html

• itsyaboy
Ook ter kennisgeving: steun Bits of Freedom en krijg een emailadres bij soverin.net op domein freedom.nl!

Zie hier.

Mooie actie, had nog nooit van soverin gehoord maar mag aannemen dat BOF zijn huiswerk heeft gedaan. Het is dat ik zelf al een eigen domein heb, gehost bij evil Google via G-Suite anders was dit wellicht een mooie optie geweest? Heb niet gekeken naar aanvullende opties, zoals two-factor authentication etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Havelock
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01-07 07:59
quote:
JCE schreef op zaterdag 9 juli 2016 @ 12:46:
Voor diegenen die dit op hun hele netwerk willen toepassen, is een applicatie zoals Pi-hole wellicht iets.

Dit is een DNS server die advertenties, trackers en andere narigheid direct blokkeert. Begon ooit als een lange lijst instructies op een weblogje maar is inmiddels uitgegroeid tot een redelijk stabiele applicatie.

De benodigdheden zijn een Raspberry PI, een SD kaartje en wat technische kennis.

Als je dit draait binnen je eigen (wireless) netwerk ben je niet alleen verlost van veel advertenties op je desktop, maar ook op je telefoon. Veel appjes kunnen geen advertenties meer laden (Buienradar, spelletjes, etc), en draaien daardoor een stuk fijner.

De tool blokkeert bovendien een heleboel trackers. Erg relaxed en wellicht iets voor de OP.
Dit ziet er wel handig uit!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
Voor diegenen die dit op hun hele netwerk willen toepassen, is een applicatie zoals Pi-hole wellicht iets.

Dit is een DNS server die advertenties, trackers en andere narigheid direct blokkeert. Begon ooit als een lange lijst instructies op een weblogje maar is inmiddels uitgegroeid tot een redelijk stabiele applicatie.

De benodigdheden zijn een Raspberry PI, een SD kaartje en wat technische kennis.

Als je dit draait binnen je eigen (wireless) netwerk ben je niet alleen verlost van veel advertenties op je desktop, maar ook op je telefoon. Veel appjes kunnen geen advertenties meer laden (Buienradar, spelletjes, etc), en draaien daardoor een stuk fijner.

De tool blokkeert bovendien een heleboel trackers. Erg relaxed en wellicht iets voor de OP.
Voor degenen die een EdgeRouter hebben is er ook een oplossing:
https://help.ubnt.com/hc/...iltering-using-EdgeRouter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 19-10 12:57

JAMF

010 the number of the best

quote:
Exocet schreef op maandag 3 juli 2017 @ 08:08:
[...]

Voor degenen die een EdgeRouter hebben is er ook een oplossing:
https://help.ubnt.com/hc/...iltering-using-EdgeRouter
En voor asus-merlin gebruikers is Ab-Solution en pixelserv best een aardige oplossing

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mark1707
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-10 13:37
Ik had gisteren zoiets vreemd... Mijn moeder was op haar iPad, verbonden met de WiFi thuis, een pak voor mijn tante haar 50e verjaardag aan het uitzoeken. Het werd ontzettend origineel zo'n "ik lijk net naakt"-pak.

Ik zat ernaast in de tuin, met mijn Oneplus 3, verbonden met 4G. 10 minuten later ging ik een beetje zitten browsen en tot mijn verbazing kreeg ik advertenties van Beslist te zien met dergelijke pakken, terwijl ik nooit (zeker niet kort geleden) op dergelijke pakken heb gezocht. Hoe kan het dat deze advertenties bij mij terecht zijn gekomen?

Zij browst in Safari en is met haar eigen emailadres overal ingelogd. Op mijn telefoon is ook absoluut geen koppelijk met haar emailadres of een dergelijk account. Zie ik ergens een duidelijk link over het hoofd? Ik dacht dat ik de principes van digitale advertenties wel enigszins begreep, maar hierin kan ik het verband niet leggen.

Doordat ik op 4G zat, kunnen we logischerwijs niet op IP-basis gelinkt worden. Het enige was onze exacte geografische, maar dit is niet beschikbaar voor dergelijke Adword-advertenties, meen ik.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
Paar leuke vragen voor de mensen die blindelings "Ik heb niks te verbergen" roepen: YouTube: "IK HEB NIKS TE VERBERGEN!" || Voxpop #25

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
quote:
mark1707 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:28:
Zie ik ergens een duidelijk link over het hoofd? Ik dacht dat ik de principes van digitale advertenties wel enigszins begreep, maar hierin kan ik het verband niet leggen.
Ik denk niet dat iemand je hier nu een goed antwoord op kan geven (omdat wij niet in de database van die adverteerders kunnen nakijken waarom jij die ads kreeg).

Maar een mogelijke oorzaak is dat zowel de iPad als jouw telefoon toch ergens allebei hetzelfde account open hadden staan (email, facebook, etc).
quote:
Het enige was onze exacte geografische, maar dit is niet beschikbaar voor dergelijke Adword-advertenties, meen ik.
Dat zou ook vreemd zijn anders krijg jij advertenties voor XYZ omdat de linker-, rechter-, onder- of bovenbuurman in de flat daar op heeft gezocht (nog afgezien van de personen die ook in dezelfde kamer zitten).

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
quote:
mark1707 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 10:28:
Ik had gisteren zoiets vreemd... Mijn moeder was op haar iPad, verbonden met de WiFi thuis, een pak voor mijn tante haar 50e verjaardag aan het uitzoeken. Het werd ontzettend origineel zo'n "ik lijk net naakt"-pak.

Ik zat ernaast in de tuin, met mijn Oneplus 3, verbonden met 4G. 10 minuten later ging ik een beetje zitten browsen en tot mijn verbazing kreeg ik advertenties van Beslist te zien met dergelijke pakken, terwijl ik nooit (zeker niet kort geleden) op dergelijke pakken heb gezocht. Hoe kan het dat deze advertenties bij mij terecht zijn gekomen?

Zij browst in Safari en is met haar eigen emailadres overal ingelogd. Op mijn telefoon is ook absoluut geen koppelijk met haar emailadres of een dergelijk account. Zie ik ergens een duidelijk link over het hoofd? Ik dacht dat ik de principes van digitale advertenties wel enigszins begreep, maar hierin kan ik het verband niet leggen.

Doordat ik op 4G zat, kunnen we logischerwijs niet op IP-basis gelinkt worden. Het enige was onze exacte geografische, maar dit is niet beschikbaar voor dergelijke Adword-advertenties, meen ik.
Simpel. In je cookies stond nog ergens een id dat gelinkt kon worden aan je WiFi ip (van toen je eerder ooit iets via WiFi inlaadde).

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikasefffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 03:36

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik heb het wel eens op lan-party's gehad, dat ik voorstellen in youtube kreeg die echt beter bij m'n buurman paste dan bij mij. Ik neem idd aan op basis van wifi- of ip-adres.

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Cyb
  • Niet online
Ik heb net Nieuwsuur van gisterenavond op de achtergrond aanstaan, terwijl ik andere dingen doe. Het ging over referenda en over de nieuwe aftapwet welke op 1 januari 2018 ingaat. De "aftapwet" zegt het al, ze mogen aftappen, waarbij een tijdje terug gesproken/gesuggereerd werd dat de AIVD toegang zou krijgen tot Internet knooppunten, zoals de Amsterdam Internet Exchange. Tegenwoordig gaat veel verkeer over HTTPS, wat ze in principe niet kunnen onderscheppen, dus ik had zoiets van... tja het zal wel.

Nu hadden ze het in de Nieuwsuur uitzending dat het niet om simpel aftappen van een knooppunt gaat, maar aftappen in het de meest ruime betekenis van het woord: ze gaan en mogen preventief hacken iedereen hacken om zo veel mogelijik data te verzamelen, elke apparaat, bij bedrijven, bij je thuis, je router, je mobiel, je energiemeter, je wasmachine, je camera+mic op je smartTV, de peacemaker in het lichaam van iemand, alles!

Het woord "Aftapwet' is misleidend, de nieuwe wet is een extreme daarvan. Ik zou het eerder "Hackwet" willen noemen. Het is spelen voor God in de digitale wereld, om zo veel mogelijk data binnen te harken.

Ook als je bijvoorbeeld Tweakers leest, licht het accent te weinig op hacken. Als je bijv. kijkt naar:
nieuws: Initiatief voor referendum over aftapwet haalt 6000 handtekeningen op
van 15 augustus 2017. Daar wordt in de laatste alinea nog even vermeld, alsof het gaat om een extraatje:
quote:
Daarnaast mogen de diensten nu ook systemen hacken via een ander systeem, zoals een router. Verder hebben ze realtimetoegang tot databases, bijvoorbeeld van banken, ziekenhuizen en internetproviders. Ook het delen van verzamelde gegevens met buitenlandse diensten behoort tot de mogelijkheden, na opdracht van de minister kan dit ook met ongefilterde data.
Ook in deze van 1 september 2017:
nieuws: Kiesraad ontvangt 17.000 geldige verzoeken voor referendum aftapwet wordt er alleen gesproken over "sleepwet", "aftapwet", "ongerichte kabelinterceptie" etc, waardoor je weer snel denkt aan het tappen van een knooppunt, maar het gaat extreem veel verder.

Op https://sleepwet.nl/ staan nog meer punten, bijv:
quote:
[...]
Artikel 43 Er mag een geheime DNA-databank worden begonnen, de gewonnen DNA-profielen kunnen 30 jaar worden bewaard. Deze gegevens mogen ook met buitenlandse diensten worden gedeeld.
[...]
Wel mogen ze de data (op DNA na) maar relatief kort bewaren: 3 jaar. Maar daar weten ze vast wel wat op te vinden: bijvoorbeeld het simpelweg geven van de gegevens aan de NSA, zodat de data permanent te bemachtigen is.

• Phuncz
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Het is zo ontzettend ambigueus allemaal, wie weet voor wat het later gebruikt gaat worden... Waarschijnlijk is dit ook een defensieve zet ("we zullen maar niet de laatsten zijn") maar het blijft wel zorgwekkend.

• Zanbee
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 18-10 12:07
Er kan getekend worden voor een referendum over de sleepwet op https;//teken.sleepwet.nl en voor de mensen die liever het document zelf opsturen het formulier van de kiesraad staat op www.referendumovereenwet.nl.

Ik vraag me toch af wat gevoeliger is. Een aantal onbekenden die naar eigen zeggen de gegevens versleuteld opslaan en offline als er genoeg zijn offline de bestanden ontsleuteld en gebruikt om de formulieren voor de kiesraad te printen. Of een aantal onbekenden die de gegevens in handen krijgen in een envelop gericht aan de Kiesraad. Wat ook nog redelijk te onderscheppen is door derden.

Failure is not an option -- it comes bundled with Windows.

• Skimovic
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 12-09 23:17
Het gaat veel over NSA / AIVD etc.

Maar wat te denken van de BIG data die commerciele instanties verzamelen?

Het is al zo ver dat eigenlijk bijna niemand meer op kijkt van gepersionaliseerde advertenties op basis van je surf gedrag. Terwijl het ondertussen algemeen bekend maar blijkbaar ook grootschalig geaccepteerd bij de massa.

Tot op het punt dat iemand die mee kijkt op basis van de reclames dus ongevraagd kan weten wat jij voorgaand op hebt zitten zoeken. Gaat soms zelfs zo ver dat dit ook het geval is bij bv een familielid doe op een heel ander toestel bezig is. Als je het zo beziet delen de organisaties dus jouw prive surfgedrag met anderen. Eigenlijk al vrij ernstig.

Dit gaat zich nu uitbreiden naar het fysieke landschap. Winkels etc bieden heus geen gratis wifi aan omdat het ze leuk lijkt dat klanten op internet kunnen. Ook daar worden routes etc door de winkel getracked, Mac addres opgeslagen, gemeten hoe vaak je er komt, hoe lang je de winkel bezoekt etc. Liefst nog met social media inloggen, dat koppelen aan je mailadres in het klantenbestand waardoor ze eventueel weten wat voor soort dingen je koopt etc. Op zo'n wifi netwerk moet je tenminste nog zelf inloggen dus heb je nog enige keus.

Nu beginnen de camera's te komen:
Bron: nieuws: AP gaat NS vragen stellen over reclameschermen met camera's op stations
quote:
AP gaat NS vragen stellen over reclameschermen met camera's op stations

De Autoriteit Persoonsgegevens gaat vragen stellen aan de NS over reclameschermen van ExterionMedia die camera's bevatten. Het bedrijf dat de reclameborden exploiteert op NS-stations zegt dat er geen persoonsgegevens worden opgeslagen.

Digitale reclameschermen van ExterionMedia op NS-stations bevatten camera's waarmee wordt waargenomen of passanten naar de advertentie kijken. Een woordvoerder van de NS zegt tegen Tweakers dat het gaat om het tellen van het aantal passanten en waarnemingen. Volgens de NS worden daarbij geen beelden gegenereerd en dus ook niet opgeslagen. Verder worden er geen gegevens geregistreerd die tot een persoon herleidbaar zijn.

De Autoriteit Persoonsgegevens geeft tegenover Tweakers aan dat er nog geen onderzoek is gedaan naar deze specifieke reclamezuilen. Camera's in openbare ruimte voor reclamedoeleinden zijn echter sowieso niet toegestaan, zegt de woordvoerder. Het is moeilijk te zeggen of er in dit geval sprake is van een overtreding, omdat het 'heel nauw komt' en het belangrijk is om te weten wat er precies wordt opgenomen en wat er wordt opgeslagen. De privacytoezichthouder gaat daarom informatie vragen aan de NS, omdat deze de opdrachtgever is van ExterionMedia.

Guy Grimmelt van ExterionMedia zegt desgevraagd tegen Tweakers dat het om een camera gaat, maar beelden worden niet opgeslagen en 'direct verwerkt in enen en nullen'. Er wordt software van Quividi gebruikt, waarmee kenmerken van passanten vastgelegd worden. Zo kan de software zien of iemand naar het scherm kijkt, of het een man of vrouw is en of de persoon jong of oud is.

Volgens Grimmelt is het met de software ook mogelijk om te kijken of iemand huilt of lacht, maar die informatie is volgens hem niet interessant. Ook stelt hij dat de software individuen niet vastlegt. Als een persoon twee keer langs het reclamescherm loopt, wordt dat gezien als twee personen.

De NS zegt niet op de hoogte te zijn van de exacte technologie die ExterionMedia gebruikt, maar stelt dat de reclame-exploitant met NS Stations heeft vastgelegd zich aan wet- en regelgeving, inclusief privacyregelgeving, te houden.

De digitale reclameborden met een camera voor tracking zijn al enkele maanden actief. In augustus plaatste de exploitant tweets waaruit blijkt dat de schermen inmiddels op Rotterdam Centraal en Eindhoven CS staan. Op NS-stations staan nu zo'n veertig a vijftig schermen met camera. Volgens Grimmelt staan de schermen ook bij tal van winkelcentra in Nederland. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen honderden reclameschermen met een camera, maar deze is niet bij alle schermen actief, omdat de software duur is en niet overal wordt ingezet.

Er ontstond maandag ophef op sociale media over de aanwezigheid van camera's in de digitale reclameborden. NS bevestigde aanvankelijk in een tweet dat het om een camera ging, later kwam het bedrijf daarop terug en werd er gesteld dat het om een sensor gaat die passanten telt. ExterionMedia zelf spreekt in een tweet over een camera, maar benadrukt dat er geen beelden worden opgeslagen.
Als ik het artikel lees geven ze heel slim antwoord door te focussen op het camera aspect en dat ze geen videobeelden opslaan. Ze zullen het inderdaad als sensor gebruiken en niet geinteresseerd zijn in videobeelden. Het gaat om de informatie die ze er uit afleiden dmv gezichtsherkenning en andere parameters en dat zal zeker wel worden opgeslagen in een achterliggend platform. In enen en nullen weliswaar maar meer hebben ze ook niet nodig. Als je elke dag langs dat bord weet ik wel zeker dat dat platform je zal gaan herkennen onder een ID en beginnen meten naar welke reclames je wel en niet kijkt. Hoe laat je er langs komt en ook of je moet lachen bij bepaalde reclame's. Die data op zich zijn misschien geen persoonsgegevens omdat er dan nog geen NAW gegevens bekend zijn.

Gaat erom wat er daarna achterliggend mee gedaan word. Ben je tegelijkertijd op een wifi ingelogd die je positie kan bepalen en wel je NAW gegevens heeft waar je in de voorwaarden akkoord mee bent gegaan bij het inloggen zullen die gegevens wel een keer gecombineerd worden. NS zal ook wel registreren dat jij diezelfde dag je OV chipkaart daar ook gebruikt hebt.

De sensor op zich is ondergeschikt. Het is het hele platform erachter dat alle data gaat combineren, gebruikers moet identificeren en het gedrag, verplaatsingen etc gaat tracken en analyseren om een profiel te creeren en gedrag moet voorspellen.

Ondertussen worden die ook al hier en daar in etalages gebruikt. Die meten dus ook compleet ongevraagd zonder dat je zelf akkoord gaat of de keus hebt niet akkoord te gaan. Daarvoor hoef je de winkel niet eens in te gaan.

Kwam dit ook nog tegen:

Bron: https://patents.google.com/patent/US20140130076A1/en

Daar staat gewoon dat men door diverse data te combineren een authenticatie doet om te herkennen wie je bent.

Zo zal het steeds verder gaan zolang bedrijven geld kunnen verdienen door die data te verzamelen, verkopen en toe kan passen.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Zeker als de politieke wereld entiteiten uit de commerciële wereld (zoals een Google, Facebook of een puur data-mining bedrijf) vrijuit hun activiteiten laten doen zonder bescherming van de burger. Europa doet regelmatig wel eens moeilijk tegen de grootste bedrijven, maar eigenlijk is dat het tipje van de ijsberg: de anonieme bedrijven die niets anders doen dan data verzamelen, verwerken en verkopen worden niet aangepakt.

Ik betwijfel of er in dit stadium ook nog iets aan te doen valt, het zit allemaal al te diep geworteld.

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online

Vermeulen

Stomp niet af, blijf slijpen

Naja, BOSE was voor mijn gevoel altijd een naam van belang in de audio wereld. Dit jaar kocht ik een headset van bijna € 200,-. Die is voor de helft snel verkocht toen ik dit las; nieuws: Amerikaan dient aanklacht in tegen Bose om vermeende verkoop privégeg...

Debielen! Fijne wereld.. nooit meer BOSE voor mij.

Do whatever you love and you'll be free (Outlandish - Warrior // Worrier)

• Cyb
  • Niet online
Er zijn stemmen nodig tegen de hackwet (waarmee de AIVD iedereen kan gaan hacken, realtimetoegang krijgt tot je medische gegevens, dna databases mogen aanleggen, en al je informatie gaat delen met het buitenland):
nieuws: Actie voor referendum Nederlandse aftapwet heeft 50.000 handtekeningen

• wouterg00
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 19-10 17:25
Uitstekend item van Zondag met Lubach over de Sleepwet:

YouTube: Sleepwet - Zondag met Lubach (S07)

Als je nog niet getekend hebt, tekenen! Trouwens, handtekeningen in de eerste fase tellen niet mee, dus dan moet je opnieuw tekenen!

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
Denk dat dit wel onder de noemer persoonlijke privacy valt; voor hen die de politiek volgen en zich oa bij meerdere partijen inschrijven (voor nieuwsbrieven):
Forum voor Democratie (FvD)/Burgercomité EU of een derde partij waar zij gebruik van maken (al lijkt dat niet het geval, lijkt om een medewerker te gaan) hebben zo te zien een datalek. Hierbij zijn zo te zien sowieso emailadressen gejat, maar mogelijk meer informatie. Ik neem aan dat zij zelf gaan publiceren wat er gebeurt is en wat de impact/scope is en of een select aantal mensen of iedereen de sjaak is. Je kan spam verwachten als lid van die partijen en/of als je je ingeschreven hebt op de nieuwsbrief/nieuwsbrieven van die partijen danwel pagina’s van speciaal door hen opgezette pagina’s/campagnes.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 22-10-2017 04:13 (24%)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07:27
quote:
Ben totaal niet bekend in de RPI wereld, maar zou dit setje genoeg?
https://www.kiwi-electron...-basis-bundel-zwart-grijs

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Ja hoor ! Misschien nog een netwerkkabel als je die niet hebt en een HDMI-kabel, scherm, toetsenbord en muis ook wel handig voor de installatie :)

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

quote:
WhatsappHack schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 04:07:
Denk dat dit wel onder de noemer persoonlijke privacy valt; voor hen die de politiek volgen en zich oa bij meerdere partijen inschrijven (voor nieuwsbrieven):
Forum voor Democratie (FvD)/Burgercomité EU of een derde partij waar zij gebruik van maken (al lijkt dat niet het geval, lijkt om een medewerker te gaan) hebben zo te zien een datalek. Hierbij zijn zo te zien sowieso emailadressen gejat, maar mogelijk meer informatie. Ik neem aan dat zij zelf gaan publiceren wat er gebeurt is en wat de impact/scope is en of een select aantal mensen of iedereen de sjaak is. Je kan spam verwachten als lid van die partijen en/of als je je ingeschreven hebt op de nieuwsbrief/nieuwsbrieven van die partijen danwel pagina’s van speciaal door hen opgezette pagina’s/campagnes.
Auw. Dat zijn dus zelfs bijzondere persoonsgegevens (politieke voorkeuren).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Xelle
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-10 20:42
quote:
ToyotaMR2 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 08:07:
[...]Ben totaal niet bekend in de RPI wereld, maar zou dit setje genoeg?
https://www.kiwi-electron...-basis-bundel-zwart-grijs
Zoals aangegeven zou dit gewoon moeten werken! Ook een optie is de goedkopere Raspberry Pi Zero W te kopen die zo'n €10 kost + nog een microSD kaartje. Instellen moet je dan wel doen zonder beelscherm + toetsenbord, maar hiervoor zijn genoeg handleidingen! Klinkt erger dan het is, al vaak met gemak gedaan :)

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-10 16:09
quote:
De vraag is of het FvD wel daadwerkelijk het privacybelang behartigd. De partij heeft de diensten van Cambridge Analytica (https://www.ftm.nl/artikelen/thierry-baudet-net-als-trump, klik readermodus) genoten, een bedrijf dat doet wat het doet op basis van legaal en per opbod illegaal verkregen info over mensen. Geen grote verassing dus, al lagen die gegevens dus waarschijnlijk al lang op de stoep wegens CA.

Jatten van info is natuurlijk niet voor niets zo lucratief: niet alleen de viagra verkoper heeft er belangstelling voor. Wat interessant zal worden is wanneer we vanaf mei onze info kunnen opvragen. Iemand roept op dat massaal bij CA te gaan doen

Brent wijzigde deze reactie 22-10-2017 19:26 (9%)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Cyb
  • Niet online
(Naar aanleiding van de Tros Radar uitzending gisteren, over de PSD2 wet.)

Naast dat vanaf 1 januari 2018 de AIVD vrij spel heeft en overal mag gaan inbreken om data te onderscheppen, treedt vanaf 13 januari 2018 de Europese wet PSD2 (Payment Services Directive) in werking.

PSD2 houdt in dat Europese banken verplicht zijn om financiele instellingen direct inzage te geven in je bankrekeninggegevens (de transacties met daarin je salaris, huur, hypotheek, uitgaven etc) indien je daar per financiele instelling toestemming voor geeft.

Het klinkt opzich veilig: als ik geen toestemming geef, is er niets aan de hand. Maar er zijn gevaren:
-Bedrijven zouden op een gegeven moment je kunnen gaan verplichten om inzage te geven indien je bij hen een product wilt kopen, bijv. bij de aanschaf van een hypotheek. Of mensen korting te geven.
-Een ander gevaar is dat er bij een transactie twee partijen betrokken zijn. Geeft de ene partij inzage, maar jij niet, dan ontvangen ze via de ene transactie toch nog wat gegevens over jou.
-Om een 'financiele instelling' te worden, moet je in Nederland voldoen aan bepaalde eisen en mogelijk goedkeuring krijgen, maar dat hoeft misschien niet te gelden voor een *financiele instelling* in Malta.
-Verder wordt het systeem gevoeliger voor aanvallen of bugs of menselijke fouten, waardoor er gemakkelijker gegevens buit kunnen worden gemaakt.
-Daarnaast helpt het de AIVD om bij je gegevens te komen, welke ze vervolgens aan het buitenland kunnen gegeven.

Nederlandse banken zijn er niet blij mee, maar fintechbedrijven (innovatieve app ontwikkelaars etc) wel.
Er is zelfs een inval gedaan bij de Nederlandse Vereniging van Banken.

Ik ben benieuwd of de mens die "ik heb niets te verbergen" roept, domweg elke bedrijf dat er om vraagt inzage geeft.

Gisteren op Tros Radar uitzending

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 09:12

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Cyb schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 11:04:
-Een ander gevaar is dat er bij een transactie twee partijen betrokken zijn. Geeft de ene partij inzage, maar jij niet, dan ontvangen ze via de ene transactie toch nog wat gegevens over jou.
Dat gevaar is exact hetzelfde als bij Facebook en consorten. Zij weten alles van mij, maar niet door toedoen van mezelf.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:28

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

quote:
Heb je al een nieuws submit gedaan? :)

• WhatsappHack
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
quote:
Ircghost schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:10:
[...]

Heb je al een nieuws submit gedaan? :)
Nee ik wachte even met het aan een te grote klok hangen om FvD de tijd te geven nader te onderzoeken en wat maatregelen te nemen, maar het blijft akelig stil aan hun kant.

WhatsappHack wijzigde deze reactie 24-10-2017 12:28 (4%)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
CurlyMo schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Dat gevaar is exact hetzelfde als bij Facebook en consorten. Zij weten alles van mij, maar niet door toedoen van mezelf.
Gelukkig kan je vanaf volgend jaar (mei) bij Facebook aangeven dat je vergeten wilt worden (volgens de AVG). :)

Extra probleem bij die PSD2 wet, is dat je niet eens weet aan welke partijen op deze manier jouw persoonsgegevens worden verstrekt en wat ze er mee gaan doen. Ik zou graag algemeen bij de bank willen kunnen aangeven dat ik niet wil dat enig bij hun bekend persoonsgegeven (van mij) direct of indirect wordt verstrekt aan derden.

• Sissors
  • Laatst online: 08:58
Waarom zou je niet weten aan welke partijen je persoonsgegevens worden verstrekt? Je moet daar expliciet toestemming voor geven zover ik het begrijp. Dus ik zie ook geen reden waarom je expliciet de bank wil vertellen dat niemand het mag, want als je niks doet mag niemand het.

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Sissors schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:49:
Waarom zou je niet weten aan welke partijen je persoonsgegevens worden verstrekt?
Omdat anderen ook jouw persoonsgegevens kunnen verstrekken. Al die handige "klik hier om al uw contactpersonen in ons systeem te importeren zodat wij ze kunnen spammen om ook lid te worden" knopjes bijvoorbeeld.

Of denk je dat vanaf mei geen iedere site/app dit soort knopjes gaat verwijderen?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Gelukkig ziet Europa wel de juiste weg om de mensen te beschermen van de commerciële wereld: nieuws: Europees Parlement stemt voor e-Privacy-verordening met cookiemuurverbod

- De regels zorgen ervoor dat de privacyregels die gelden voor providers, ook gaan gelden voor aanbieders van elektronische communicatiediensten. Daarmee doelt de regelgeving op partijen als WhatsApp en Skype. Zo moeten deze aanbieders de geheimhouding van communicatie kunnen garanderen, zodat het onderscheppen of aftappen van gegevens alleen kan gebeuren met de toestemming van de gebruiker.

- Verder moet de regelgeving een einde maken aan cookiemuren door gebruik te maken van browserinstellingen, waarmee gebruikers kunnen aangeven of ze tracking toestaan.

- Ook tracking via wifi moet aan banden worden gelegd.

Ik hoop dat dit er allemaal doorkomt, het zijn louter commerciële middelen gebasseerd op het verhandelen van data.

• poktor
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08-10 16:24
quote:
Sissors schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 10:39:
De NSA is juist gericht op het bespieden van mensen buiten de VS. Dus als je daar erg bang voor bent kan je waarschijnlijk beter in de VS gaan wonen.
Klopt. Google maar n's op 9 eyes, 14 eyes, of 41 eyes. Als je een VPN aanschaft zijn dergelijke zaken ineens heel actueel. Landen bespieden elkaars volk, omdat een land wat z'n eigen volk bespied nogal lullig overkomt. ;)
Hier een linkje om je op weg te helpen:
https://www.my-private-ne...s-country-something-know/

poktor wijzigde deze reactie 29-10-2017 01:05 (11%)

• Cyb
  • Niet online
"AIVD waarschuwt voor ludieke 'nepbrief' over sleepwet" :D
https://radar.avrotros.nl...e-nepbrief-over-sleepwet/

• Sissors
quote:
JeroenE schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 12:14:
[...]
Omdat anderen ook jouw persoonsgegevens kunnen verstrekken. Al die handige "klik hier om al uw contactpersonen in ons systeem te importeren zodat wij ze kunnen spammen om ook lid te worden" knopjes bijvoorbeeld.

Of denk je dat vanaf mei geen iedere site/app dit soort knopjes gaat verwijderen?
Trage reactie, maar wil jij nu zeggen dat ik via een website / app een derde partij toestemming kan geven om gegevens van jouw bankrekening in te zien? Want dan begrijpt één van ons het echt totaal verkeerd. En volgens mij ben jij dat. Ik kan nooit jouw bankgegevens verstrekken aan een andere partij.

Dit ging specifiek over PSD2 he? Niet over algemeenheden.

Iets anders, ik ben niet degene die zich het drukst maakt over zijn privacy, relatief in dit topic al helemaal niet :P. Maar recent was er in het Vervoer onderdeel weer iemand die een dashcam video had gemaakt, dus dat moet dan direct op Youtube (en vervolgens Dumpert) met kentekens vol in beeld. Nu vind ik dat persoonlijk een grote inbreuk op de privacy van degene die er bij betrokken waren. Nu gaat het hier (zover ik zie) voornamelijk over je online privacy, maar zijn er mensen die wat doen om hun offline privacy (die vervolgens online wordt gegooid) te waarborgen? Kan je daar uberhaupt wat tegen doen? Zien mensen dat als een probleem?

Sissors wijzigde deze reactie 06-11-2017 14:47 (29%)

• JeroenE
  • Niet online
quote:
Sissors schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:41:
Ik kan nooit jouw bankgegevens verstrekken aan een andere partij.
Jij kan dat niet omdat je die gegevens gewoon niet hebt (ga ik dan even van uit).

Maar mijn werkgever kan het wel. Of die persoon van marktplaats die laatst wat van mij heeft gekocht. Of mijn zus die laatst het geld voor een gezamenlijk kadootje heeft overgemaakt ipv cash etc.

Nu is het niet (heel) gebruikelijk om die gegevens in een adresboek op te slaan maar in principe kan dat gewoon.

Edit nav jouw edit:
quote:
Nu gaat het hier (zover ik zie) voornamelijk over je online privacy, maar zijn er mensen die wat doen om hun offline privacy (die vervolgens online wordt gegooid) te waarborgen?
Daar kan je ook weinig tegen doen omdat je er zelf geen controle over hebt wat iemand anders online zet. Even afkloppen, maar tot nu toe heb ik er geen problemen mee gehad. Maar je weet het gewoon niet en omdat iets wat eenmaal online staat zelden echt weg gaat ben ik wel redelijk voorzichtig voor zover dat gaat. Als ik 's ochtends door 80 auto's wordt gefilmd kan ik daar niets aan doen, maar ik ga ook niet mijn complete medische dossier met de buurman delen bij wijze van spreken.

JeroenE wijzigde deze reactie 06-11-2017 14:57 (37%)

• Cyb
  • Niet online
quote:
Sissors schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:41:
[...]
Maar recent was er in het Vervoer onderdeel weer iemand die een dashcam video had gemaakt, dus dat moet dan direct op Youtube (en vervolgens Dumpert) met kentekens vol in beeld. Nu vind ik dat persoonlijk een grote inbreuk op de privacy van degene die er bij betrokken waren. Nu gaat het hier (zover ik zie) voornamelijk over je online privacy, maar zijn er mensen die wat doen om hun offline privacy (die vervolgens online wordt gegooid) te waarborgen? Kan je daar uberhaupt wat tegen doen? Zien mensen dat als een probleem?
Heb je wat voorbeelden van offline privacy? Kan niet direct op punten komen.

Een goede papierversnipperaar zou er onder kunnen vallen. Liefst eentje met bepaald veiligheids niveau (vernietigingsniveau).
Ik dacht wel eens netjes bezig te zijn door papier in te leveren bij een milieustraat. Tot mijn verbazing zat daar een medewerker op zijn dooie gemak te snuffelen (lezen) in het papierwerk en brieven van anderen. Brieven en adressen (belangrijk of onbelangerijk) vernietig ik daarom altijd eerst voordat ik het weggooi.

Andere vormen van offline privacy zouden bijv. het gebruik van fake namen bij het plaatsen van (online) bestellingen, kunnen zijn. Online geef je een naam op, maar de vervoerder heeft ook allerlei scanapparatuur en databases (los van dat webshops je privacy kunnen schenden).

Verder supermarkt bonuskaarten etc vermijden, maar ook dat is weer gekoppeld aan digitale privacy.

Het 2de seizoen van Hunted is begonnen. (Programma/experiment waarbij deelnemers in NL op de vlucht gaan voor opsporingsdiensten.) Ook gaan ze in op privacy, veiligheid en de Sleepwet.
https://www.npo.nl/hunted/30-10-2017/AT_2084956?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

@Cyb je hebt dat hopelijk wel aan de gemeente en bij gebrek aan een fatsoenlijke reactie de AP gemeld? :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sissors
quote:
Cyb schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:49:
[...]

Heb je wat voorbeelden van offline privacy? Kan niet direct op punten komen.
Dus bijvoorbeeld dashcams, maar ook gewone mobieltjes natuurlijk. Daar gebeurd het probleem offline en wordt het vervolgens online gedeeld. Zulke publieke schandpalen zou ik me persoonlijk eerder druk over maken. Of die buurjongen die met een drone foto's maakt terwijl je ligt te zonnen.

Of om er op een andere manier tegenaan te kijken: Privacy tegen grote bedrijven en overheden is één ding, maar het gebrek aan privacy bij medeburgers is volgens mij iets wat meer schade aanricht in de praktijk.

Sissors wijzigde deze reactie 06-11-2017 21:49 (27%)

18327

* Asmodeus doet al een tijd zijn best z'n online footprint zo klein mogelijk te houden

En dat valt niet mee. Hoe meer je erover leest, des te meer methodes kom je tegen waarop je getracked wordt. Op zich zou me dat nog niet eens zoveel uitmaken, als ik niet wist dat al die gegevens in een database komen die nooit gewist wordt. :{ Daarnaast is het aantal bedrijven dat je trackt ronduit absurd (5000+), dus je kunt moeilijk elk bedrijf een mailtje sturen dat ze al je gegevens moeten verwijderen.

Ik ben me dus gaan wapenen en probeer nu zo weinig mogelijk data over mezelf te verspreiden. Ik gebruik Firefox (sinds versie 57 minstens zo snel als Chromium) met de volgende extensies:
• Privacy Badger
• Adnauseam *
• Cookie AutoDelete
• Decentraleyes
• TrackMeNot
• DuckDuckGo Plus
• HTTPSEverywhere
• uMatrix

* Ik weet dat adverteerders via Adnauseam bij kunnen houden op welke websites ik geweest ben, maar meer dan dat niet. Trackers worden via andere extensies, zoals uMatrix, beperkt. Sowieso zullen adverteerders waarschijnlijk weinig doen met de data van al mijn advertentieclicks, omdat het verdacht veel op een bot lijkt. Ik vind het iig de moeite waard.

Mis ik nog extensies die adverteerders het leven moeilijk maken? Grof gezegd ben ik de commercialisatie van het web spuugzat en hoop ik dat er op termijn iets houdbaars voor in de plaats komt. :)

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

100% Tor (als je denkt de exit points te kunnen vertrouwen) of een VPN (als je denkt die te kunnen vertrouwen). Je IP-adres zegt anders al veel.
quote:
Grof gezegd ben ik de commercialisatie van het web spuugzat en hoop ik dat er op termijn iets houdbaars voor in de plaats komt. :)
Alle websites die je bezoekt en waar dat kan, abo worden oid.
Aantonen dat er andere verdienmodellen bestaan kan alleen door die andere verdienmodellen daadwerkelijk geld te laten opleveren. Het enige alternatief is dat de kleinere sites niet kunnen overleven en juist de grote privacyschenders overblijven. Wat dus heel slecht is voor de privacy. Alleen ads blocken is je kop in het zand steken en daar een paar jaar later last van krijgen. De grote internationale sites verdienen toch wel genoeg aan de 95% mensen die zich geen zorgen maken.

NB: Wat doet decentraleyes concreet? Hun website zegt niets.

• mrgracieyhaha
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05-01-2018
quote:
F_J_K schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:59:
100% Tor (als je denkt de exit points te kunnen vertrouwen) of een VPN (als je denkt die te kunnen vertrouwen). Je IP-adres zegt anders al veel.

[...]

Alle websites die je bezoekt en waar dat kan, abo worden oid.
Aantonen dat er andere verdienmodellen bestaan kan alleen door die andere verdienmodellen daadwerkelijk geld te laten opleveren. Het enige alternatief is dat de kleinere sites niet kunnen overleven en juist de grote privacyschenders overblijven. Wat dus heel slecht is voor de privacy. Alleen ads blocken is je kop in het zand steken en daar een paar jaar later last van krijgen. De grote internationale sites verdienen toch wel genoeg aan de 95% mensen die zich geen zorgen maken.

NB: Wat doet decentraleyes concreet? Hun website zegt niets.
Zeg gerust Tor EN vpn. :)

Decentraleyes zorgt meer privacy. Die zorgt bijvoorbeeld dat api's niet meer worden gedownload, maar dat het rechtstreeks van je pc gebruikt die decntraleyes lokaal op je pc heeft staan. Dus api van bijvoorbeeld google kan je zonder problemen via noscript worden vertrouwd, die wordt namemlijk niet van google afgehaald, maar lokaal van je pc gebruikt. Dan wordt jouw ip bij google niet in de server vermeld zeg maar of weet google het niet dat je de site hebt bezocht. Dus decentraleyes behoort toch wel tot 1 van de belangrijkste addons voor jouw privacy, want api's worden bijna op elke site gebruikt en meestal is het die van google. :)

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Interessant topic!

Het is echt bizar op welke manieren er allemaal informatie over iedereen verzameld wordt.

Wel ben ik bang dat je een uphill battle aan het vechten bent. Het wordt steeds lastiger om jezelf te beschermen. Zodra banken betaalgegevens gaan delen met derden, wordt het bijvoorbeeld wel heel lastig.

Ook kun je sommige "wat als" vragen uit de TS ook omdraaien.

Natuurlijk is het scary als een (potentiele) zorgverzekeraar informatie heeft over eventuele aanleg voor bepaalde ziekten. Aan de andere kant kun je je ook afvragen of de hoeveelheid werk die een zorgverzekeraar er in moet steken om hier op te selecteren opweegt tegen de eventuele besparing van jou weigeren.

Want meestal als iets chronisch is, ben je nou toch ook al de klos. Heb je bijvoorbeeld een vorm van reuma waardoor je eigenlijk het hele jaar door naar de fysiotherapeut moet, dan wordt dat nu ook al niet meer vergoed.

Dat komt namelijk te vaak voor ;) Teveel mensen hebben reuma.

Maar goed, dan hoeft de zorgverzekeraar jou dus ook niet te weigeren, want het kost hem toch relatief weinig extra om jou te accepteren. Je krijgt toch niks.

Statistisch gezien hebben ze de zeldzame gevallen gewoon ingecalculeerd. Deze weigeren zou overigens ook tot een hoop ophef leiden en een collectief wantrouwen in het zorgstelsel.

Ze hebben genoeg andere manieren om je te naaien (eigen risico omhoog, veelvoorkomende behandelingen niet meer vergoeden, vrije zorgaanbieder keuze beperken, premie alsmaar laten stijgen etc). Manieren die niet direct een individu discrimineren en waar ze dus mee weg komen (en bovendien veel meer opleveren).

...

Het voorbeeld over de werkgever die een contract niet verlengt; hoe relevant is dat nog over pakweg 5 jaar? Als alle ontslagbescherming uit het raam geflikkerd is?

Dan gaat die werkgever echt niet meer moeilijk doen met informatie verzamelen over jou, of nog erger voor die informatie betalen. Zodra die zwangerschap er is, ben je gewoon exit als je makkelijk vervangbaar bent.

...

Kortom, ik vraag me af hoe relevant al die informatie nog zal zijn in de toekomst als verzekeraars veelvoorkomende dingen toch niet meer vergoeden en werkgevers toch kunnen doen wat ze willen.

Het grootste gevaar tegenwoordig - naar mijn mening - is public shaming en het halo effect daarvan. Dus als jij een afwijkende interesse in iets hebt, of een afwijkende mening, dat jouw werkgever daar niet mee geassocieerd wil worden en dat je om die reden ontslagen wordt.

Vrije meningsuiting is namelijk wat echt onder vuur ligt.

Mensen kijken echt niet meer verder dan hun neus lang is. Of ze nou "links" of "rechts" of somewhere in between zijn. In een wereld die steeds meer op likes gebaseerd is, is erbij horen veel belangrijker geworden dan zelf kritisch nadenken.

En alles past zich daar op aan. Werkgevers, verzekeraars, politiek, commercie, werkelijk alles. Alles en iedereen wil goed in de smaak vallen op de 1 of andere manier.

Onze maatschappij gaat steeds meer op die van de VS lijken. Gecondoleerd alvast :P

Lethalis wijzigde deze reactie 01-01-2018 15:15 (8%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• CrazyCatLady
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09-10 17:13
Wat een gouden topic!

Ben zelf sinds de eerste artikelen van de Correspondent ook al een tijdje wat meer met privacy bezig. Ik had al het gevoel dat ik door de bomen het bos niet meer zag, en dat gevoel is nu wel een beetje versterkt :') Ik dacht dat ik met Ghostery en AdBlock plus al een eind onderweg was, maar nu blijkt Ghostery niet meer heel privacy-vriendelijk te zijn.

We hebben hier thuis vanwege de opkomende sleepwet ook een VPN aangeschaft. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet heel tevreden ben, de helft van de devices doetie het gewoon niet goed op (extreem langzaam) en de website van De Monitor/KRO-NCRV doet het gewoon nooit met de VPN aan (al vermoed ik dat dat aan de site zelf ligt en niet aan de VPN). Heb net wel even gecheckt of mn VPN niet in de "14-eyes" zit zegmaar, en dat zit met Panama wel goed volgens mij :) Maar ik vind het wel een heel prettig idee dat ik nu niet zomaar meer mijn data rondslinger als ik bijv. op school op de wifi mn huiswerk zit te doen. Met name omdat ik een niet heel maatschappelijk geaccepteerde hobby heb én er een levensstijl op nahoudt waar nog wel eens over gefronsd wordt (don't worry, alles legaal, maar dat betekent niet dat de gemiddelde Henk en Ingrid het ook acceptabel vinden).

De overstap naar Signal probeer ik ook nog steeds volledig te maken. Maar met een familie die verknocht is aan Whatsapp en een schoonfamilie die de ziel verkocht aan Telegram is dat toch wel een kunstje dat ik nog niet helemaal onder de knie heb. Vooral als men ook gewoon te gierig is om te sms-en (bellen kan ik zelf moeilijk, dus dan houdt dat ook gauw op), maar ook geen zin heeft in nóg zo'n app op de telefoon. Tips om de familie te overtuigen zijn zeer welkom :')

Facebook is echt een gruwelijke verslaving voor mij :') Ik wil ervan af, maar voel me dan vervolgens ook echt buitengesloten van de wereld. Hoe meer mensen op Facebook zitten, hoe minder ze uit zichzelf ook gewoon eens een (prive) berichtje sturen. Het lijkt er toch wel op dat mensen minder sociaal worden van FB, want waarom zou je die-en-die en zus-en-zo allemaal een apart berichtje sturen als je het ook in één keer op FB kan zetten en dan 90% van je vrienden hebt bereikt? Granted, ik maak me daar ook schuldig aan. Dus ben nu heel bewust dat proces van verandering in gang aan het zetten voor mezelf, maar ik merk dat ik het erg moeilijk blijf vinden :')

Voor de cameraatjes in de reclameborden op stations heb ik me voorgenomen tape mee te nemen. Die moet echter nog steeds mijn jaszak in :') Maar ik heb al gemerkt dat ik niet de enige ben die zich daar druk om maakt. Het komt regelmatig voor dat er kauwgom op de cameraatjes geplakt zit enzo :P

Maarja, alles lijkt opgeofferd te worden aan de god die Efficiëntie heet. Efficient socialisen, efficiënt shoppen, efficiënt reclame maken en verzekeren en efficiënt spioneren. I do not like it one bit.

(Overigens ben ik er ook van overtuigd dat dezelfde mindset ook juist zorgt voor de toegenomen aantallen burn-outs, depressies etc. Maar dat is een heel andere discussie :) )

Maarem, wat fijn dat hier zo alles bij elkaar staat. Ik heb zo'n 15 tabs open staan om me verder in te verdiepen, dus ik ga daar nu maar eens mee beginnen denk ik :)

• mrgracieyhaha
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05-01-2018
quote:
CrazyCatLady schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 22:04:
Wat een gouden topic!

Ben zelf sinds de eerste artikelen van de Correspondent ook al een tijdje wat meer met privacy bezig. Ik had al het gevoel dat ik door de bomen het bos niet meer zag, en dat gevoel is nu wel een beetje versterkt :') Ik dacht dat ik met Ghostery en AdBlock plus al een eind onderweg was, maar nu blijkt Ghostery niet meer heel privacy-vriendelijk te zijn.

We hebben hier thuis vanwege de opkomende sleepwet ook een VPN aangeschaft. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet heel tevreden ben, de helft van de devices doetie het gewoon niet goed op (extreem langzaam) en de website van De Monitor/KRO-NCRV doet het gewoon nooit met de VPN aan (al vermoed ik dat dat aan de site zelf ligt en niet aan de VPN). Heb net wel even gecheckt of mn VPN niet in de "14-eyes" zit zegmaar, en dat zit met Panama wel goed volgens mij :) Maar ik vind het wel een heel prettig idee dat ik nu niet zomaar meer mijn data rondslinger als ik bijv. op school op de wifi mn huiswerk zit te doen. Met name omdat ik een niet heel maatschappelijk geaccepteerde hobby heb én er een levensstijl op nahoudt waar nog wel eens over gefronsd wordt (don't worry, alles legaal, maar dat betekent niet dat de gemiddelde Henk en Ingrid het ook acceptabel vinden).

De overstap naar Signal probeer ik ook nog steeds volledig te maken. Maar met een familie die verknocht is aan Whatsapp en een schoonfamilie die de ziel verkocht aan Telegram is dat toch wel een kunstje dat ik nog niet helemaal onder de knie heb. Vooral als men ook gewoon te gierig is om te sms-en (bellen kan ik zelf moeilijk, dus dan houdt dat ook gauw op), maar ook geen zin heeft in nóg zo'n app op de telefoon. Tips om de familie te overtuigen zijn zeer welkom :')

Facebook is echt een gruwelijke verslaving voor mij :') Ik wil ervan af, maar voel me dan vervolgens ook echt buitengesloten van de wereld. Hoe meer mensen op Facebook zitten, hoe minder ze uit zichzelf ook gewoon eens een (prive) berichtje sturen. Het lijkt er toch wel op dat mensen minder sociaal worden van FB, want waarom zou je die-en-die en zus-en-zo allemaal een apart berichtje sturen als je het ook in één keer op FB kan zetten en dan 90% van je vrienden hebt bereikt? Granted, ik maak me daar ook schuldig aan. Dus ben nu heel bewust dat proces van verandering in gang aan het zetten voor mezelf, maar ik merk dat ik het erg moeilijk blijf vinden :')

Voor de cameraatjes in de reclameborden op stations heb ik me voorgenomen tape mee te nemen. Die moet echter nog steeds mijn jaszak in :') Maar ik heb al gemerkt dat ik niet de enige ben die zich daar druk om maakt. Het komt regelmatig voor dat er kauwgom op de cameraatjes geplakt zit enzo :P

Maarja, alles lijkt opgeofferd te worden aan de god die Efficiëntie heet. Efficient socialisen, efficiënt shoppen, efficiënt reclame maken en verzekeren en efficiënt spioneren. I do not like it one bit.

(Overigens ben ik er ook van overtuigd dat dezelfde mindset ook juist zorgt voor de toegenomen aantallen burn-outs, depressies etc. Maar dat is een heel andere discussie :) )

Maarem, wat fijn dat hier zo alles bij elkaar staat. Ik heb zo'n 15 tabs open staan om me verder in te verdiepen, dus ik ga daar nu maar eens mee beginnen denk ik :)
Als je dit allemaal hebt, ben je goed bezig: www.privacytools.io

• F. Scaglietti
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Iedereen is hard aan het werk om alles te verbergen en ik zit hier te vloeken dat YouTube en Facebook enorm slecht is met data. Aangezien ze niet eens fatsoenlijk reclame voor kunnen weergeven.
Laat staan suggesties...

2019 MBP 15"/iPhone XR/iPad Pro/Galaxy S10+/One Plus 6/iMac 27"/iMac Pro/Pixel 3/Mate 20 Pro/iPhone 11 Pro/

• Tsjipmanz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 18-10 16:40

Tsjipmanz

Het maakt MIJ niks uit...

Are you ready? This is all the data Facebook and Google have on you

Ik wist dat er veel werd bijgehouden, maar hier schrik ik toch nog wel een beetje van. Vooral dat ook bijvoorbeeld bestanden die al tijden van Google Drive verwijderd zijn gewoon nog blijken te bestaan.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Brent
Leuk tooltje dat ik tzt wil gaan gebruiken als vervanger van Whatsapp: https://delta.chat

Het werkt via doodnormale email, dus je hebt al een account en je moeder ook ;) Als ontvanger en zender delta.chat gebruiken, dan zijn de berichten middels AutoCrypt beveiligd (werkt natuurlijk ook met andere mailclients die AutoCrypt snappen).

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 01:32

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nu Virussen en Beveiliging hernoemd is naar Privacy & Beveiliging, kickje die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Brent schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:54:
Leuk tooltje dat ik tzt wil gaan gebruiken als vervanger van Whatsapp: https://delta.chat

Het werkt via doodnormale email, dus je hebt al een account en je moeder ook ;) Als ontvanger en zender delta.chat gebruiken, dan zijn de berichten middels AutoCrypt beveiligd (werkt natuurlijk ook met andere mailclients die AutoCrypt snappen).
Ik wacht nog even op mijn archief, maar wat betreft die andere voorbeelden weet google heel erg weinig van me :) Maar het kan nog veranderen.

Weet iemand of je ook je facebook schaduw profiel kan opvragen? Ik heb geen facebook, maar ben wel benieuwd hoe goed ze me kennen.

CurlyMo wijzigde deze reactie 28-03-2018 16:35 (10%)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:45
quote:
Tsjipmanz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 15:47:
Are you ready? This is all the data Facebook and Google have on you

Ik wist dat er veel werd bijgehouden, maar hier schrik ik toch nog wel een beetje van. Vooral dat ook bijvoorbeeld bestanden die al tijden van Google Drive verwijderd zijn gewoon nog blijken te bestaan.
Dat moet toch geen nieuws zijn? Men roept al jaren; eens op het internet voor altijd op het internet. Dat jij het niet meer ziet betekend niet dat het weggehaald is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

quote:
LordSinclair schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:39:
[...]

Dat moet toch geen nieuws zijn? Men roept al jaren; eens op het internet voor altijd op het internet. Dat jij het niet meer ziet betekend niet dat het weggehaald is.
Mwah, ik vind mezelf niet heel erg naïef op dat gebied, maar er wordt kennelijk nog meer bijgehouden dan ik al dacht. Dat uit Google Drive verwijderde documenten voor altijd beschikbaar blijven was voor mij een verrassing, evenals dat bijgehouden wordt of (en zo ja wanneer) je daadwerkelijk op een afspraak verschijnt die in je Google Calendar staat.

Ongetwijfeld wist de gemiddelde tweaker dit allemaal al lang en breed, maar mogelijk is dit artikel wél interessant en onthullende voor de iets naïevere types zoals ik.

- Soulseek rulez -

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

quote:
Tsjipmanz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:48:
Ongetwijfeld wist de gemiddelde tweaker dit allemaal al lang en breed, maar mogelijk is dit artikel wél interessant en onthullende voor de iets naïevere types zoals ik.
Misschien de gemiddelde tweakers.net bezoeker van 15 jaren geleden, de hedendaagse gemiddelde tweakers.net bezoeker slikt maar al te graag gratis services zonder erbij stil te staan hoe de rekening betaalt wordt. Oh nieuw app'je, ja je mag al mijn oproepen, berichten, foto's, opnameapparatuur en gegevens benaderen, ik wil app'je nu !

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik heb zojuist mijn Google archief geanalyseerd en conclusie is dat Google niks van me weet waarvan ik zelf niet weet dat Google het weet. Dat betreft de agenda, mail, contactpersonen en inderdaad wat betekenisloze studie materiaal op mijn drive. Mijn Gmail gaat trouwen na elke jaar wisseling naar een lokaal mail account op mijn NAS, zodat Google niet permanent beschikt over mijn volledige mail historie. Hele oude mails vind ik dus niet in mijn archief.

En die kennis weet het ook niet super toe te passen, want Google suggereert zelf dat ik ergens werk en woon, waar ik nooit gewerkt heb en 5 jaar geleden gewoond voor 2 jaar.

Ik vind het dus niet schokkend.

CurlyMo wijzigde deze reactie 28-03-2018 18:11 (18%)

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Heb net ook even mijn archieven geanalyseerd, het valt me mee. Ik ben ook geen bestanden tegengekomen waarvan ik in de veronderstelling was dat ik ze verwijderd had. Toch vind ik het wel bizar hoeveel data ze over je opbouwen, zelfs al heb ik de meeste zaken al uitgeschakeld.

- Soulseek rulez -

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Is dat incl zaken die alleen aan je cookie, aan je IP, etc hangen via DoubleClick etc.? Zoals profielen, voorkeuren, .. Of alleen die aan je account / primaire mailadres hangen?

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

quote:
F_J_K schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:22:
Is dat incl zaken die alleen aan je cookie, aan je IP, etc hangen via DoubleClick etc.? Zoals profielen, voorkeuren, .. Of alleen die aan je account / primaire mailadres hangen?
Dat laatste. Locatiegeschiedenis, hangoutchats, google docs, youtube kijk- en zoekhistorie, dat soort dingen.

- Soulseek rulez -

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

quote:
Tsjipmanz schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:33:
[...]

Dat laatste. Locatiegeschiedenis, hangoutchats, google docs, youtube kijk- en zoekhistorie, dat soort dingen.
Ah dan is het idd niet veranderd sinds ik het een jaar geleden deed (met betaalde apps account). Ik ben benieuwd wat de resultaten over twee maanden gaan zijn als de AVG in werking is getreden. Immers zijn die andere zaken ook gewoon gegevens die aan jou / mij als persoon hangen.

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Of aan een andere persoon die van dezelfde computer gebruik maakt.

- Soulseek rulez -

• Aegir81
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08:43
Geen idee of dit het juiste topic is of dat ik het beter in een apart topic plaats. Aangezien het naar mijn idee meer met Privacy dan specifiek met tv's te maken heeft, plaats ik het hier (mods, verplaats maar indien nodig).

Deze avond was er een update beschikbaar voor mijn Sony Android TV. De update werd gebundeld met Samba Interactive TV die meteen na installeren vraagt om geactiveerd te worden (gelukkig is er de vraag).

Ik rook onraad en ging even Googlen naar de app en uit o.a. hun privacy policy kan ik opmaken dat de app vooral veel gegevens wil verzamelen:
  • log bestanden (uur, datum, wat je kijkt, IP, bezochte websites)
  • tv hardware info
  • info over de apparaten die verbinden met de tv
  • tv-programma's die gekeken wordt, hoe je kijkt, welke handelingen je uitvoert, hoe lang je kijkt, ...
  • de app herkent de inhoud op basis van wat er op je scherm gebeurt, niet op basis van bijv. welke zender er op staat
  • Informatie van geïntegreerde diensten
Ik vind het er echt over dat een update voor een tv dit standaard mee levert. Mocht ik hierin geïnteresseerd zijn dan zou ik de app wel downloaden uit de store. Het is echt een mooi voorbeeld van deze tijd, alle bedrijven gaan er vanuit dat ze dit soort van privacyschendende software kunnen meeleveren onder het mom van de kijkervaring te verbeteren.

Dus kijk uit bij het updaten van je tv ;-)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Daarom dat het GDPR goed is voor de mens zijn positie in dit verhaal, aangezien wij Europese inwoners eigenaar blijven van onze data en bedrijven niet ermee mogen doen wat ze wensen zonder gevolgen. Sowieso zou die app er over twee maanden niet door de beugel kunnen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:29

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@Aegir81 LG doet/deed dit net zo hard: https://tweakers.net/zoeken/?keyword=kijkgegevens
Je kunt het beste die crap gewoon maar blokkeren in je firewall denk ik.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• itsyaboy
Vraagje over de Facebook tracking pixel: hoe blokkeer je dit?

Ik lees dat het een stukje Javascript is die de website-bouwer toevoegt aan de headers van zijn eigen website. Oftewel, het is een stukje Javascript wat draait op het primaire domein van de website (en dus niet het domein Facebook.com). Ik gebruik nu uMatrix, waarbij Javascript standaard op geblokkeerd staat. Maar heel veel websites gebruiken Javascript voor navigatie op de website. Dus als je dan effectief de website wilt gebruiken, dan dien je Javascript aan te zetten op het primaire domein. Naar mijn idee zet je dan ook de Facebook tracking pixel aan, als die is geïmplementeerd.. Heb ik dit goed begrepen?

• Tigertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik ben er ook benieuwd naar want het nieuws staat vol met websites die de pixel kennelijk gebruiken maar nergens wat je er tegen kan doen. Hoewel ik het idee heb dat uBlock en Ghostery 'm wel blokkeren maar ik weet het niet zeker.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Tigertje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:42:
Ik ben er ook benieuwd naar want het nieuws staat vol met websites die de pixel kennelijk gebruiken maar nergens wat je er tegen kan doen. Hoewel ik het idee heb dat uBlock en Ghostery 'm wel blokkeren maar ik weet het niet zeker.
In de meeste webbrowsers is het F12 drukken. Daarna (in Firefox) naar netwerk. De pagina verversen, en dan in de lijst kijken of je facebook (of aanverwanten ziet staan).

• Itrme
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:13
quote:
Tigertje schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:42:
Privacy badger blokkeert bijv. de "like knop". Misschien dat hij ook de pixel blokkeert, heb er nooit echt op gelet

• Cyb
  • Niet online
quote:
itsyaboy schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:36:
Vraagje over de Facebook tracking pixel: hoe blokkeer je dit?

Ik lees dat het een stukje Javascript is die de website-bouwer toevoegt aan de headers van zijn eigen website. Oftewel, het is een stukje Javascript wat draait op het primaire domein van de website (en dus niet het domein Facebook.com). Ik gebruik nu uMatrix, waarbij Javascript standaard op geblokkeerd staat. Maar heel veel websites gebruiken Javascript voor navigatie op de website. Dus als je dan effectief de website wilt gebruiken, dan dien je Javascript aan te zetten op het primaire domein. Naar mijn idee zet je dan ook de Facebook tracking pixel aan, als die is geïmplementeerd.. Heb ik dit goed begrepen?
Hier meer info over het implementeren van "Facebook Pixel": https://blog.hootsuite.com/facebook-pixel/
https://clairepells.com/h...facebook-pixel-leadpages/

Als ik het zo vlug zie, lijkt het te gaan om client-sided Javascript. Iets dat bijna altijd wordt toegepast voor trackers en vele andere toepassingen.
In dat geval maakt de browser (en niet de webserver van het primaire domain) contact met Facebook.
Ik heb geen ervaring met uMatrix (al hoewel ik dat misschien wel zou moeten doen), maar uMatrix zou domeinen moeten kunnen blokkeren. Dus als je de facebook.com, facebook.net en nog een paar blokkeert, dan kunnen ze je niet tracken op deze wijze.

(Dit onderwerp is misschien meer geschikt voor dit sub-topic: Private Browsing )

• itsyaboy
quote:
Cyb schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 14:56:
[...]

Hier meer info over het implementeren van "Facebook Pixel": https://blog.hootsuite.com/facebook-pixel/
https://clairepells.com/h...facebook-pixel-leadpages/

Als ik het zo vlug zie, lijkt het te gaan om client-sided Javascript. Iets dat bijna altijd wordt toegepast voor trackers en vele andere toepassingen.
In dat geval maakt de browser (en niet de webserver van het primaire domain) contact met Facebook.
Ik heb geen ervaring met uMatrix (al hoewel ik dat misschien wel zou moeten doen), maar uMatrix zou domeinen moeten kunnen blokkeren. Dus als je de facebook.com, facebook.net en nog een paar blokkeert, dan kunnen ze je niet tracken op deze wijze.

(Dit onderwerp is misschien meer geschikt voor dit sub-topic: Private Browsing )
Thanks voor je reactie! Met uMatrix blokkeer ik inderdaad standaard het domein facebook.com (en alle andere tracking-domeinen). Nu je dat zo opschrijft klinkt het inderdaad logisch. Het gaat natuurlijk om het de verbinding met een bepaald domein.

Verder vind ik uMatrix wel een fijn. Je ziet voor de verschillende elementen (cookies, css, images, media, scripts, xhr etc.) of ze worden gebruikt en met welk domein ze dan verbinding maken. Ik probeer bij zoveel mogelijk sites alleen het primaire domein toe te laten, in combinatie met scripts op het primaire domein. Hiermee navigeert een website aardig! Heel soms moet nog ajax.google.com ingeschakeld worden.. :/ Het is van de maken van uBlock Origin (die heb ik ook nog draaien daarnaast).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyb
  • Niet online
quote:
itsyaboy schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 20:34:
[...]
Heel soms moet nog ajax.google.com ingeschakeld worden.. :/ [...]
Dat zou je misschien kunnen oplossen met een tool als: https://addons.mozilla.or...efox/addon/decentraleyes/
Welke veel gebruikte bekende JavaScript libraries lokaal opslaat (voor meer privacy) i.p.v. gehost op een CDN.

• itsyaboy
quote:
Cyb schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:58:
[...]

Dat zou je misschien kunnen oplossen met een tool als: https://addons.mozilla.or...efox/addon/decentraleyes/
Welke veel gebruikte bekende JavaScript libraries lokaal opslaat (voor meer privacy) i.p.v. gehost op een CDN.
Wow goede tip! Klinkt erg handig. Staat ook e.e.a. over hoe het kan werken in combinatie met uMatrix en uBlock Origin, dus ga straks rustig lezen (ik blijf een leek). Dank hiervoor! :)

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
Cyb schreef op zondag 15 april 2018 @ 00:58:
[...]

Die kende in ook nog niet. Dank!

• bobberg
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 17-10 16:52
Hi Tweakers,

Ik heb ooit een Android Centraal Beheer app geïnstalleerd voor een reisverzekering. Deze staat nog op mijn telefoon. Nu Googlede ik laatst naar een auto, en waarempel ik krijg van Centraal Beheer reclame voor autoverzekeringen.

Is dit GDPR compliant..? Lijkt me niet? Ik kan me niet zo goed herinneren waar ik op toegezegd heb toentertijd.

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

quote:
bobberg schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:27:
Ik heb ooit een Android Centraal Beheer app geïnstalleerd voor een reisverzekering. Deze staat nog op mijn telefoon. Nu Googlede ik laatst naar een auto, en waarempel ik krijg van Centraal Beheer reclame voor autoverzekeringen.
Hoe groot acht je de kans dat dit toeval is en dat ieder willekeurig ander ook een Centraal Beheer reclame krijgt te zien?

• bobberg
quote:
CurlyMo schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:55:
[...]

Hoe groot acht je de kans dat dit toeval is en dat ieder willekeurig ander ook een Centraal Beheer reclame krijgt te zien?
Ik bedenk me ook dat ik wel op een site van leaseweb ben geweest. Wie weet was dat het... :)

http://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/75064_10151473769436004_241124342_n.jpg

• Spunker
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2018

Spunker

Banned

Ik heb de volgende stappen ondernomen tot het beter beschermen van mijn privacy.
Whatsapp>Signal
Gmail>Protonmail (mijn gmail accounts will ik na grace period laten verwijderen)

Mijn facebook accounts gestript van alle fotos etc, ik lurk er alleen nog maar mee. helaas mijn echte naam, dus ik moet een nep account aanmaken, facebook gebruik ik omdat ik een youtube channel hebt en ik haal veel informatie via facebook.

Ik heb een iphone, wel altijd uitgelogged van mijn itunes account, idee is om gewoon een oudewetse telefoon tenemen om te bellen en smsen, smartphones zijn bij uitstek de grootste bron van informatie winst... elke app wint data van je, het is de grootste spyware die er bestaat.

Mijn vervangende telefoon krijgt alleen Pre-paid SIM, en die dan jaarlijks vervangen voor een nieuw telefoon nummer.

En natuurlijk de vele tips hier moet ik nog doorvoeren voor het secure browsen over het internet via VPN etc.

Mijn linkedin is al weg en ik mis het totaal niet ondanks ik in de IT zit. ik ben op weg naar een detox van de meeste social media, youtube will ik blijven doen want dat vind ik leuk (ik heb een artiestenaam daar)

Spunker wijzigde deze reactie 19-06-2018 10:23 (23%)

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-10 10:47

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
quote:
bobberg schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 17:27:
Hi Tweakers,

Is dit GDPR compliant..? Lijkt me niet? Ik kan me niet zo goed herinneren waar ik op toegezegd heb toentertijd.
Goedemorgen bobberg,

Dit heeft onder andere te maken met onze Centraal Beheer App. Je bent akkoord gegaan met onze gebruikersvoorwaarden. Hierin geven wij aan dat wij je gegevens ook gebruiken om je aanbiedingen te doen. Hierdoor is de kans groot dat je onze reclames over autoverzekeringen voorbij ziet komen als je gaat zoeken naar een auto.
De gebruikersvoorwaarden van onze app vind je door op het informatielogo te klikken. Dit logo staat rechtsboven in het scherm voordat je inlogt.

Overigens geeft Spunker bruikbare tips om je privacy beter te beschermen.

Ik hoop dat je hiermee wat meer duidelijkheid hebt gekregen.

Vriendelijke groet, Remco
Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brent
Dit is waarom je geen apps moet installeren. De hoofdreden om veredelde websites achter een app te stoppen is die tracking.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

@centraal beheer gezien de beschreven doelen van de app (selfservice, etc.), zou ik kijkende naar AVG art7lid4 het zo verstopt zijn van een dergelijk ander gebruik toch echt nog eens langs jullie FG/DPO halen. Immers suggereert 'een aanbod doen' niet dat dit meer is dan in de app een aanbod doen, laat staan de persoonsgegevens aan een Amerikaans reclamebureau geven. Daar komt bij cookie-toestemming beheren via https://www.centraalbehee...-en-cookie-statement.aspx (die overigens niet eens werkt als de externe r42tag.com van reclamebureau Relay24 wordt geblokkeerd) van alles kan worden geblokkeerd, maar niet reclame-cookies: alleen social media, persoonlijke voorkeuren en statistieken zijn te blokkeren cq. worden genoemd).

Er is sowieso een nieuwe versie nodig van de AV die wordt gebruikt in de app (en wellicht het onderliggende gebruik zoals zonder duidelijke keuze of melding info doorgeven aan een reclamebureau), aangezien de huidige AV spreekt over de niet meer bestaande Wbp. Tenminste, ik bekeek de iOS-app.

Ik wil hier overigens geen welles-nietes discussie starten of aan fingerpointing doen. Serieus bedoeld als tip ;)
quote:
Spunker schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:06:
facebook gebruik ik omdat ik een youtube channel hebt en ik haal veel informatie via facebook.
Vreemde combinatie met de rest. Serieuze vraag: waarom dan die andere maatregelen? Er zijn ook andere publicatiekanalen dan Google en Facebook. Als je het gemak (en de opbrengst?) van een Youtube belangrijker vindt dan de privacy, is iets als jaarlijks een nieuw telefoonnummer nemen dan niet erg overdreven?

• Cyb
  • Niet online
quote:
Spunker schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:06:
Ik heb de volgende stappen ondernomen tot het beter beschermen van mijn privacy.
[...]
Mijn facebook accounts gestript van alle fotos etc, ik lurk er alleen nog maar mee. helaas mijn echte naam, dus ik moet een nep account aanmaken, facebook gebruik ik omdat ik een youtube channel hebt en ik haal veel informatie via facebook.
Facebook accepteert geloof ik geen fake namen. Indien ze het verdenken, kunnen ze vragen om je passpoort. Geef je die niet, dan wordt je account geblokkeerd. Maar kan best zijn dat ze er niet achter zullen komen, tenzij ze verdachte patronen herkennen.
quote:
Ik heb een iphone, wel altijd uitgelogged van mijn itunes account, idee is om gewoon een oudewetse telefoon tenemen om te bellen en smsen, smartphones zijn bij uitstek de grootste bron van informatie winst... elke app wint data van je, het is de grootste spyware die er bestaat.

Mijn vervangende telefoon krijgt alleen Pre-paid SIM, en die dan jaarlijks vervangen voor een nieuw telefoon nummer.
Meerdere telefoons gebruiken is een goed idee om privacy/identiteit gescheiden te houden. Ik wil dit ook strikt gaan doen.

Stel je wilt bijv. health apps gebruiken op je mobiel, waar je normale identiteit waarschijnlijk voor verborgen moet blijven, en daarnaast willen kunnen communiceren met de buitenwereld (bijv. bellen, emailen, sms-en, en signalen) onder je normale identiteit, dan heb je dus minimaal twee accounts nodig en twee telefoons.
Des te meer type apps je hebt, des te meer identiteiten (en telefoons) je moet aanmaken.

Verder moet je eigenlijk ook opletten als je online bestellingen plaatst. Niet alleen de webshop kan je gegevens vastleggen, maar ook de pakketdienst, welke ook meteen kan vastleggen bij welk bedrijf je wat besteld hebt etc.
Bij voorkeur geen echte naam gebruiken, maar random namen. Telefoonnummer op 000000000 zetten indien dat gevraagd etc. Adres is praktisch gezien niet te faken, dus dat lekt dan wel, maar beter dan dat je naam erbij etc lekt.

• centraal beheer
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 17-10 10:47

centraal beheer

Bedrijfsaccount Centraal Beheer
quote:
F_J_K schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:51:
@centraal beheer gezien de beschreven doelen van de app (selfservice, etc.), zou ik kijkende naar AVG art7lid4 het zo verstopt zijn van een dergelijk ander gebruik toch echt nog eens langs jullie FG/DPO halen. Immers suggereert 'een aanbod doen' niet dat dit meer is dan in de app een aanbod doen, laat staan de persoonsgegevens aan een Amerikaans reclamebureau geven. Daar komt bij cookie-toestemming beheren via https://www.centraalbehee...-en-cookie-statement.aspx (die overigens niet eens werkt als de externe r42tag.com van reclamebureau Relay24 wordt geblokkeerd) van alles kan worden geblokkeerd, maar niet reclame-cookies: alleen social media, persoonlijke voorkeuren en statistieken zijn te blokkeren cq. worden genoemd).

Er is sowieso een nieuwe versie nodig van de AV die wordt gebruikt in de app (en wellicht het onderliggende gebruik zoals zonder duidelijke keuze of melding info doorgeven aan een reclamebureau), aangezien de huidige AV spreekt over de niet meer bestaande Wbp. Tenminste, ik bekeek de iOS-app.

Ik wil hier overigens geen welles-nietes discussie starten of aan fingerpointing doen. Serieus bedoeld als tip ;)
Hoi F_J_K,

Bedankt voor je toevoeging. Ik leg het bij de juiste mensen neer. Het is zeker zinvol om hier scherp op te zijn.

Webcare Centraal Beheer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-10 04:34

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Soms lijken 'ze' 'het' allemaal te doen. Het lijkt wel of ieder bank, iedere verzekering, iedere TV, iedere telefoon vol zit met die spionagetroep.

Ik ben bereid meer te betalen voor een bank, tv of verzekering zonder deze achterbakse manier van je klanten uitpersen. Maar waar koop ik een moderne TV zonder spionage? Welke bank belooft om mijn privacy echt te respecteren? Bij welke verzekeraar kan ik er op vertrouwen dat ze zich niet in mijn privé-leven binnen werken?

Blokkeren op de firewall is niet genoeg voor mij. Door zo'n apparaat/applicatie/dienst te kopen accepteer je het gedrag van de leverancier en daar wil ik niet aan meewerken. Dat wordt alleen maar gezien als toestemming om in de volgende versie nog verder te gaan.

De parmantige toon waarop hierboven verkondigd wordt dat het je eigen schuld is zegt mij genoeg over de mentaliteit van de mensen er achter. Je hebt toestemming gegeven dus je hebt geen poot om op te staan. Dag sukkeltje.

Ik weet alleen echt niet meer hoe ik nog een normaal leven kan hebben zonder al mijn privé-informatie af te staan aan de machtige instituten waar we toch al zo afhankelijk van zijn.

Is er iemand die een website bijhoudt met bedrijven/diensten/apparaten die je privacy wel respecteren?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
quote:
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:19:
Ik ben bereid meer te betalen voor een bank, tv of verzekering zonder deze achterbakse manier van je klanten uitpersen. Maar waar koop ik een moderne TV zonder spionage? Welke bank belooft om mijn privacy echt te respecteren? Bij welke verzekeraar kan ik er op vertrouwen dat ze zich niet in mijn privé-leven binnen werken?
Het trackerblocken is veel lastiger in een app, daarom installeer ik die in principe nooit. Gewoon de website + adblockers is een beter idee.

• Jaaap
  • Niet online
Hier mijn lijstje van Firefox addons die met privacy te maken hebben:

uBlock origin: Block content
Privacy Badger: Limit tracking cookies
Privacy Possum: Block Referrer, eTag en Fingerprinting
Cookiebro: Delete cookies
Decentraleyes: Stop requests naar CDN's

Privacy Possum heb ik recent pas gevonden en is de eerste addon die iets nuttigs tegen fingerprinting doet.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Waar als aanvulling NoScript 'nodig' is om veel scripts te blacklisten. Scheelt ook voor beveiliging.
VPN (eigen server of betaalde) of Tor waar gewenst. Versleutelde mail (PGP) waar mogelijk.
En heel goed opletten waar je je mailadres achter laat. Ik gebruik een eigen domein en catch-all zodat registreren bij Tweakers bijv gaat met Tweak@F_J_.K (fictief adres).

Ik ga overigens wel met @Spunker mee in dat privacy (veel) verder gaat dan slechts privacy op het web.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-10 04:34

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

quote:
Brent schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:29:
Het trackerblocken is veel lastiger in een app, daarom installeer ik die in principe nooit. Gewoon de website + adblockers is een beter idee.
Hoelang kan ik nog bankieren zonder app? Ik kreeg onlangs een brief van mijn bank dat ik voortaan de app moet gebruiken omdat ze alle andere authenticatie-middelen gaan afschaffen.

Ik heb dus overwogen om mijn betaalrekening over te brengen naar een andere bank waar ik een (ander soort) rekening heb. Bij navragen bij deze bank werd me verteld dat het niet nodig is om de app te gebruiken, dan moet ik me voor iedere transactie aan de balie melden met mijn paspoort. Dat is hoe ik nu zaken doe met die bank, maar voor een dagelijkse betaalrekening is dat natuurlijk niet te doen, om het nog maar niet over iDeal-achtige zaken te hebben.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bobberg
quote:
centraal beheer schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Hoi F_J_K,

Bedankt voor je toevoeging. Ik leg het bij de juiste mensen neer. Het is zeker zinvol om hier scherp op te zijn.

Webcare Centraal Beheer
Ook bizar hoeveel informatie de virtuele assistent wilt om te chatten met een medewerker:

Centraal Beheer zegt: Welkom bij Centraal Beheer. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
Centraal Beheer zegt: Wat is het onderwerp waarover u contact wilt opnemen?
U zegt: Hi Centraal Beheer, Graag zou ik alle informatie die over mij is verzameld willen opvragen. Met vriendelijke groet, Bobberg
Centraal Beheer zegt: Bedankt, ik heb het onderwerp genoteerd. Ik zou wel nog graag het volgende willen weten. Over welke verzekering of welk product gaat uw vraag precies?
Centraal Beheer zegt: Ik heb u niet helemaal begrepen. Over welke verzekering of welk product gaat uw vraag precies?
Centraal Beheer zegt: Voordat ik u kan doorverbinden met een medewerker heb ik eerst wat gegevens van u nodig. Wat zijn uw voorletters en achternaam?
Centraal Beheer zegt: Is het meneer of mevrouw XXX?
Centraal Beheer zegt: Wat is uw postcode en huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Ik heb geen postcode in uw antwoord herkend, wilt u alstublieft eerst de postcode intypen met daarachter het huisnummer. Wat is uw postcode en huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Bedankt voor de postcode. Wat is uw huisnummer?
Centraal Beheer zegt: Dank u wel. Het adres is dan: XXX. Wat is uw geboortedatum?
Centraal Beheer zegt: Bedankt. Wat is uw e-mailadres?
Centraal Beheer zegt: We zoeken iemand voor u om mee te chatten. Dit duurt maximaal twee minuten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brent
Sowieso, chatbots dienen allereerst als filter om mensen te ontmoedigen/moeilijk te maken de helpdesk te bellen. De huidige generatie kan enkel de FAQ herhalen of inderdaad in een vreemd zogenaamd gesprek naar gegevens vragen voor de doorverwijzing.

Tsja, dit wordt bedacht door mensen die zelf de service niet gebruiken, dat is wel duidelijk.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Mwoa. Als de chatbot helpt dan zijn er geen menselijke kosten, als de chatbot niet helpt wel. Ik weet wel waar ik als bedrijf voor zou kiezen. Alleen is de slimste chatbot vaak nog niet zo slim.

Maar we raken erg offtopic, back ontopic aub. Persoonlijke privacy, niet chatbottechnieken (of de uitwerking van de AVG).

F_J_K wijzigde deze reactie 19-06-2018 20:47 (6%)

• Brent
Als de bot niet helpt, geeft een deel op, en dat is de winst.

In hoeverre is dat datamining via apps en de GDPR wel compatibel? Je krijgt meestal de rechtendialoog, maar geen info (met opt-in!) voor die dataverzameling. Lijkt verboden.

• Ircghost
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 19-10 20:28

Ircghost

Moderator Spielerij

Honeybadger doesn't care!

quote:
Jaaap schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:41:
Hier mijn lijstje van Firefox addons die met privacy te maken hebben:

uBlock origin: Block content
Privacy Badger: Limit tracking cookies
Privacy Possum: Block Referrer, eTag en Fingerprinting
Cookiebro: Delete cookies
Decentraleyes: Stop requests naar CDN's

Privacy Possum heb ik recent pas gevonden en is de eerste addon die iets nuttigs tegen fingerprinting doet.
Is die privacy possum al een beetje gecontroleerd voor zover je weet? Er zijn weinig gebruikers van de extensie, maar de extensie heeft in theorie toegang tot al je data. Dus wel fijn om te weten dat het niet de situatie erger gaat maken (zoals Ghostery).

• Tigertje
quote:
Ircghost schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:44:
[...]

Is die privacy possum al een beetje gecontroleerd voor zover je weet? Er zijn weinig gebruikers van de extensie, maar de extensie heeft in theorie toegang tot al je data. Dus wel fijn om te weten dat het niet de situatie erger gaat maken (zoals Ghostery).
Wat maakt Ghostery erger?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 07:29

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Ghostery verkocht je data volgens mij door. Maar een tijdje terug is het open source gegaan, ik weet niet of ze de data nu nog steeds doorverkopen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Niet online
quote:
Ircghost schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:44:
Nee ik weet niet of iemand al eens serieus door de code heeft gekeken.
Ik ben alleen even vlug over de code heengegaan en zag "niks geks".

Edit:
Er blijkt nog een addon te zijn tegen fingerprinting:
Trace
Niet getest, code niet bekeken, alleen FYI.

Jaaap wijzigde deze reactie 20-06-2018 15:25 (16%)

• Tigertje
quote:
ThinkPad schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:50:
Ghostery verkocht je data volgens mij door. Maar een tijdje terug is het open source gegaan, ik weet niet of ze de data nu nog steeds doorverkopen.
Dat is volgens mij altijd opt-in geweest en dat is het nog steeds. D.w.z, ze vragen of ze anonieme gegevens mogen verzamelen over je gebruik. Dat doorverkopen zal misschien nog steeds wel gebeuren maar in principe niet zonder mijn toestemming om gegevens te verzamelen.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True