Interessant topic!
Het is echt bizar op welke manieren er allemaal informatie over iedereen verzameld wordt.
Wel ben ik bang dat je een uphill battle aan het vechten bent. Het wordt steeds lastiger om jezelf te beschermen. Zodra banken betaalgegevens gaan delen met derden, wordt het bijvoorbeeld wel heel lastig.
Ook kun je sommige "wat als" vragen uit de TS ook omdraaien.
Natuurlijk is het scary als een (potentiele) zorgverzekeraar informatie heeft over eventuele aanleg voor bepaalde ziekten. Aan de andere kant kun je je ook afvragen of de hoeveelheid werk die een zorgverzekeraar er in moet steken om hier op te selecteren opweegt tegen de eventuele besparing van jou weigeren.
Want meestal als iets chronisch is, ben je nou toch ook al de klos. Heb je bijvoorbeeld een vorm van reuma waardoor je eigenlijk het hele jaar door naar de fysiotherapeut moet, dan wordt dat nu ook al niet meer vergoed.
Dat komt namelijk te vaak voor

Teveel mensen hebben reuma.
Maar goed, dan hoeft de zorgverzekeraar jou dus ook niet te weigeren, want het kost hem toch relatief weinig extra om jou te accepteren. Je krijgt toch niks.
Statistisch gezien hebben ze de zeldzame gevallen gewoon ingecalculeerd. Deze weigeren zou overigens ook tot een hoop ophef leiden en een collectief wantrouwen in het zorgstelsel.
Ze hebben genoeg andere manieren om je te naaien (eigen risico omhoog, veelvoorkomende behandelingen niet meer vergoeden, vrije zorgaanbieder keuze beperken, premie alsmaar laten stijgen etc). Manieren die niet direct een individu discrimineren en waar ze dus mee weg komen (en bovendien veel meer opleveren).
...
Het voorbeeld over de werkgever die een contract niet verlengt; hoe relevant is dat nog over pakweg 5 jaar? Als alle ontslagbescherming uit het raam geflikkerd is?
Dan gaat die werkgever echt niet meer moeilijk doen met informatie verzamelen over jou, of nog erger voor die informatie betalen. Zodra die zwangerschap er is, ben je gewoon exit als je makkelijk vervangbaar bent.
...
Kortom, ik vraag me af hoe relevant al die informatie nog zal zijn in de toekomst als verzekeraars veelvoorkomende dingen toch niet meer vergoeden en werkgevers toch kunnen doen wat ze willen.
Het grootste gevaar tegenwoordig - naar mijn mening - is public shaming en het halo effect daarvan. Dus als jij een afwijkende interesse in iets hebt, of een afwijkende mening, dat jouw werkgever daar niet mee geassocieerd wil worden en dat je om die reden ontslagen wordt.
Vrije meningsuiting is namelijk wat echt onder vuur ligt.
Mensen kijken echt niet meer verder dan hun neus lang is. Of ze nou "links" of "rechts" of somewhere in between zijn. In een wereld die steeds meer op likes gebaseerd is, is erbij horen veel belangrijker geworden dan zelf kritisch nadenken.
En alles past zich daar op aan. Werkgevers, verzekeraars, politiek, commercie, werkelijk alles. Alles en iedereen wil goed in de smaak vallen op de 1 of andere manier.
Onze maatschappij gaat steeds meer op die van de VS lijken. Gecondoleerd alvast
[
Voor 8% gewijzigd door
Lethalis op 01-01-2018 15:15
]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.