Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Heb hem wel in de kast staan na goede reacties(de 0.7liter he. Toen gekocht voor 100,-Deathchant schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:22:
Heeft iemand de Aberlour 18yr double sherry cask geprobeerd? Ik had vernomen dat deze behoorlijk sherry'ig zou zijn en veel caskinvloeden...It got me intrigued...(maar ik vind em wel erg duur).
Eigenlijk zoek ik iemand die ervaring heeft met het drinken ervan en niet het verzamelen/bewaren ervan (no offense of courseJthem schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:40:
[...]
Heb hem wel in de kast staan na goede reacties(de 0.7liter he. Toen gekocht voor 100,-
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
[ Voor 23% gewijzigd door Jthem op 11-07-2023 12:58 ]
[ Voor 9% gewijzigd door Beyond op 12-07-2023 18:11 ]
Al het goeie.......
Dat hangt helemaal af van je financiële strategie lijkt me.Beyond schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:10:
Ik heb de ballot gewonnen voor de The Glenlivet 24 Year Old 1998, maar twijfel of ik ‘m zal kopen. Wat denken jullie? Wellicht als investering? Eigenlijk te duur om te drinken
Mijn 2 cent: als je het niet weet hoe het smaakt, niet kopen. Smaak bepalen is wel het minste onderzoek wat ik gedaan wil hebben voor ik zou investeren.Beyond schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:10:
Ik heb de ballot gewonnen voor de The Glenlivet 24 Year Old 1998, maar twijfel of ik ‘m zal kopen. Wat denken jullie? Wellicht als investering? Eigenlijk te duur om te drinken
Je wilt niet het risico lopen dat je, zoals velen ongetwijfeld doen, honderden euro's neertelt voor drank dat mondjesmaat beter smaakt dan een Kilkerran 12 of een Compass Box Menagerie.
Maar als je overtuigd bent van de kwaliteit door te proeven of anderszins overtuigd bent van de ambacht, de tijdigheid van het uitbrengen of een andere proxy voor kwaliteit, dan moet je gaan overleggen met je bankrekening.
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 13-07-2023 09:27 . Reden: grammatica ]
:strip_exif()/f/image/xxThSSZjjBUJjMw7dQDGLW7L.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag heb ik een low budget knaller kunnen proeven. Loch Lomond en hun uitvoeringen spreken me meer en meer aan, dus deze Murray McDavid leek me wel interessant. Jonge geturfde Croftengea na een Marsala finish, kan op papier wel kloppen.
Tl,dr: valt me tegen, maar misschien had ik te hoge verwachtingen. De Marsala is subtiel aanwezig en het maakt de wat droge turf net iets zoeter en frisser. De geur bevat vooral frisse turf, zoals Caol Ila, iets grassigs of plantaardigs. Maar het geheel is wat flets op de tong en zeker in de afdronk.
Misschien voor de prijs wel ok, een leuk experiment, maar ik ben blij dat ik het bij een sample heb gehouden.
Dit zinnetje zou voor mij 'niet kopen' betekenen.Beyond schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:10:
Eigenlijk te duur om te drinken.
Ik heb toevallig ook deze sample gekocht een tijdje geleden. Wat mij betreft zit je spot on met je beschrijving.[b]Bambi105 in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"Bambi105 schreef op woensdag 12 juli 2023 @
Tl,dr: valt me tegen, maar misschien had ik te hoge verwachtingen. De Marsala is subtiel aanwezig en het maakt de wat droge turf net iets zoeter en frisser. De geur bevat vooral frisse turf, zoals Caol Ila, iets grassigs of plantaardigs. Maar het geheel is wat flets op de tong en zeker in de afdronk.
Misschien voor de prijs wel ok, een leuk experiment, maar ik ben blij dat ik het bij een sample heb gehouden.
Soms worden niet duur gekochte flessen opeens heel duur. Zo heb ik hier wat Macallen fine oaks, gekocht rond 2011, die inmiddels zo duur zijn dat ik ze niet meer zo makkelijk openmaak.frank.. schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:26:
[...]
Dit zinnetje zou voor mij 'niet kopen' betekenen.
Man, wees geen pussy, openmaken die hap! En genietenToff schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:54:
[...]
Soms worden niet duur gekochte flessen opeens heel duur. Zo heb ik hier wat Macallen fine oaks, gekocht rond 2011, die inmiddels zo duur zijn dat ik ze niet meer zo makkelijk openmaak.
LOL, Check eens wat zo'n flesje doet... En het is niet zo dat ik geen keuze heb, er staat nog voldoende minder exclusief spul.olafmol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:15:
[...]
Man, wees geen pussy, openmaken die hap! En genieten
Je praat over een flesje van maximaal 4 tientjes heBambi105 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:16:
[Afbeelding]
Vandaag heb ik een low budget knaller kunnen proeven. Loch Lomond en hun uitvoeringen spreken me meer en meer aan, dus deze Murray McDavid leek me wel interessant. Jonge geturfde Croftengea na een Marsala finish, kan op papier wel kloppen.
[ Voor 3% gewijzigd door KillaZ op 13-07-2023 21:01 ]
K to the KillaZ
190 euro ofzo? Kun je ook genoeg ander lekkers voor kopen. Hoe graag wil je em proeven is het dan idd. Zal vast geen 190 euro smakenToff schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:13:
[...]
LOL, Check eens wat zo'n flesje doet... En het is niet zo dat ik geen keuze heb, er staat nog voldoende minder exclusief spul.
Ja, mocht je willen, voor die prijs. Winkels die hem voor die prijs aanbieden hebben hem niet op voorraad en hij wordt al jaren niet meer geproduceerd, dus succes...olafmol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:02:
[...]
190 euro ofzo? Kun je ook genoeg ander lekkers voor kopen. Hoe graag wil je em proeven is het dan idd. Zal vast geen 190 euro smaken
Anyway, ik betaalde normaal tussen de 3 en 4 tientjes voor een fles Whisky, met een enkele uitschieter tot € 60,- en ik heb nog zo'n 50 flessen op voorraad. Kan ik nog jaren mee vooruit.
Nee toch! Geef mij maar budgetknallers als deze, want soms zit er echt een parel tussen die je voor de prijs of het percentage niet verwacht. Van mij geen hautaine houding naar jonge nas whiskies, blends en malt blends!KillaZ schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Je praat over een flesje van maximaal 4 tientjes heDe cask craft is helemaal niet voor fijnproevers zoals jij bent bedoeld ja!
Hoera voor de Noble Rebels, de Cask Crafts, de Compass Boxes, Thompson Bros blends en Maclean's Noses! B'vo!
Daar heb je gelijk in. Soms schrik je je kapot wat een fles doet na een paar jaar.Toff schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 17:54:
[...]
Soms worden niet duur gekochte flessen opeens heel duur. Zo heb ik hier wat Macallen fine oaks, gekocht rond 2011, die inmiddels zo duur zijn dat ik ze niet meer zo makkelijk openmaak.
Maar dat zou juist een reden voor mij zijn om hem toch een keer open te trekken en te proeven....wetende dat je hem nog voor een prima prijsje op de kop heb getikt. Gewoon grappig om dan te denken dat iemand anders hetzelfde proeft en daar 3x de hoofdprijs voor heeft betaald

Soms heb je mazzel in het leven en daar moet je van genieten vind ik
Inderdaad! En gesloten flessen smaken naar glas, karton, inkt en lijm. De inhoud kan goddelijk zijn!frank.. schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:27:
[...]
Daar heb je gelijk in. Soms schrik je je kapot wat een fles doet na een paar jaar.
Maar dat zou juist een reden voor mij zijn om hem toch een keer open te trekken en te proeven....wetende dat je hem nog voor een prima prijsje op de kop heb getikt. Gewoon grappig om dan te denken dat iemand anders hetzelfde proeft en daar 3x de hoofdprijs voor heeft betaald![]()
Soms heb je mazzel in het leven en daar moet je van genieten vind ik
Er staat nog een oude Longrow Red op mij te wachten die inmiddels 3x de aanschafprijs is geworden en over 30 jaar vast tegen de 1000 eu gaat zitten. Maar geen haar op mijn hoofd dat ik niet te weten kom hoe Longrow op rode wijn vaten smaakt!!

Kon hem zelf proeven. En dat met 34 graden pffff
53.3% met een klein beetje water...heerlijke stevige fruitige smaak van appel, peer en pruimen.
De afdronk gaat van fruitig naar meer kruidig en een klein beetje mineraal. Nog niet eerder een Craigellachie gehad maar deze smaakt absoluut naar meer.
Als je ooit eens naar Monschau gaat...Angel`s Share heet het. Klein winkeltje met een kleine selectie.
Maar wel mooi spul allemaal. Aanrader!
De standaard 13 van Craigellachie is ook heerlijk, net als de Armagnac variant. Ik heb ze recent naast elkaar gedronken en toen sprak de standaard 13 me net wat meer aan. De meningen zijn online wel verdeeld welke beter is. Maar Craigellachie zo langzamerhand niet meer een 'hidden' gem, maar gewoon een gem.frank.. schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:20:
Afgelopen weekend in Monschau (D) geweest en bij een klein whiskywinkeltje de Craigellachie 13 Year Old - Batch 14 van That Boutique-y Whisky Company gekocht.
Kon hem zelf proeven. En dat met 34 graden pffff
53.3% met een klein beetje water...heerlijke stevige fruitige smaak van appel, peer en pruimen.
De afdronk gaat van fruitig naar meer kruidig en een klein beetje mineraal. Nog niet eerder een Craigellachie gehad maar deze smaakt absoluut naar meer.
Als je ooit eens naar Monschau gaat...Angel`s Share heet het. Klein winkeltje met een kleine selectie.
Maar wel mooi spul allemaal. Aanrader!
@de longrow red: wanneer de fles open gaat meld ik me weer @frank..
En wow, wat is Longmorn op een klassiek sherryvat toch een prachtige combinatie. Heerlijke mout- en vanilletonen gecombineerd met de walnoten en gedroogd fruit van de Oloroso.
Op de afdronk wordt ie ietsjes heet, wat zijn leeftijd verraadt, maar niet op een vervelende manier.
*Na 10 jaar op 50% uitgekomen? Ik betwijfel het.. Foutje met het labelen?
Verder goede dingen gehoord de laatste tijd over Indri, een Indiase distilleerderij. Van Zuylen was uitverkocht dus ik heb hem even bij Herr Lüning in Duitsland besteld
[ Voor 35% gewijzigd door mace op 16-07-2023 10:07 ]
Die 50% is wel apart ja.. Je mag er toch vanuit gaan dat het klopt? Cask Strenght dus onverdund.mace schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:04:
Gisteren de 10 jaar oude Longmorn Single Cask Cask Strength* First Sherry Fill Butt van Hart Brothers opengetrokken.
En wow, wat is Longmorn op een klassiek sherryvat toch een prachtige combinatie. Heerlijke mout- en vanilletonen gecombineerd met de walnoten en gedroogd fruit van de Oloroso.
Op de afdronk wordt ie ietsjes heet, wat zijn leeftijd verraadt, maar niet op een vervelende manier.
Verder goede dingen gehoord de laatste tijd over Indri, een Indiase distilleerderij. Van Zuylen was uitverkocht dus ik heb hem even bij Herr Lüning in Duitsland besteldGelijk een paar andere snoepjes meebesteld, kon het niet laten. o.a. een independent Craigellachie. Maar daar post ik nog wel een keertje over.
Verder wel benieuwd welke snoepjes, zoek al even naar de Indri Trini en wil 'm nu bestellen bij Herr Horst
Ik weet het ook niet, ik zou niet verwachten dat na 10 jaar een vat al naar de 50% gezakt zou zijn. Maar er staat toch echt 50% én Cask Strength op het label...Herzeleid schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:40:
Die 50% is wel apart ja.. Je mag er toch vanuit gaan dat het klopt? Cask Strenght dus onverdund.
Oké, bij dezenVerder wel benieuwd welke snoepjes, zoek al even naar de Indri Trini en wil 'm nu bestellen bij Herr Horst
De Indri Trini zoals gezegd dus maar verder een Caol Ila 2011 Single Cask Marsala van Firkin, een Craigellachie 10 YO Sherry Butt Single Cask Cask Strength van Single Malts of Scotland (Elixir) en een 14 jaar oude Craigellachie Oloroso finish van Murray McDavid.
/f/image/2JTv3LFzdZkh5M9th1mG2imS.png?f=fotoalbum_large)
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
En ja, als je er dan toch bent maar gelijk even bij de bron langs
Heb me helaas heel erg moeten inhouden omdat vrouw lief er niet van houdt dus heb me moeten beperken tot 2 van mijn lievelings merken.
Allereerst een Fine & Rare tasting gehad bij Glenmorangie in Tain. Hier kwamen 4 vintage edities van 30 jaar oud op tafel. Alle 4 dezelfde basis, echter elk jaar een andere barrel selectie. En dat is echt heel leuk want er zit zo veel verschil in.
Bij deze tasting kwam de 1996 voor mij als winnaar er uit. Ben gewoon heel erg gek op een Bourbon Finish.
De andere waren ook zeker niet verkeerd. Uiteindelijk niets gekocht, hou er echt van maar EUR800+ de fles is niet voor mij weggelegd.
:strip_exif()/f/image/P0v9xuyHymzX9DGNICmy5RDA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OuUInkwHKefoeuLYQ89e1yui.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna ging de reis verder, om uiteindelijk bij mijn favoriet uit te komen, Glengoyne.
Ook hier weer een Fine & Rare tasting gedaan.
Hier kwam de 25 jaar oude, de 30 jaar oude, en een distillery cask op tafel.
Bij deze ronde was voor mij de 25 jaar oude veruit de winnaar. Absoluut de karakteristieke Glengoyne smaak met de sherry vaten er echt wel uit. Heerlijk ronde smaak met toch nog een apart karakter.
De 30 jaar oude was ook heerlijk, maar door de extra 5 jaar naar mijn mening miste deze iets van de utigesprokenheid van de 25 jaar oude. Hij was te 'vriendelijk' voor mij.
Absolute verassing was hier de distillery cask. Een vatsterkte dram die 13 jaar op een ex-bourbon vat heeft gelegen. En dat is vrij uniek voor Glengoyne. Ook echt weer een juweeltje waar je niet in de gaten had dat je vatsterkte zat te drinken.
Zeer geslaagde proeverij, met wederom veel te dure flessen voor 'regulier' gebruik.
Maar wel een fles van de overheerlijke Teapot Dram meegenomen, want af en toe een keer gek doen mag toch
:strip_exif()/f/image/K9Upi8MM2EDvmpTnBlR613iT.jpg?f=fotoalbum_large)
Schotland is echt een schitterend land en in alle opzichten een schitterende vakantie bestemming en we gaan absoluut nog een keer terug. En die vintage / fine & rare tastings zijn echt ideaal om flessen te proeven waar je normaal alleen van kan dromen
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
Normaliter ben ik niet van het kopen van een fles whisky zonder dat ik eerst geproefd heb, maar ik heb nu een uitzondering op die "regel" gemaakt
En ven Edradour heb ik al dusdanig veel verschillende geproefd (en ook in bezit) dat ik het wel aandurf
Iemand van jullie wat meer ervaring met de Wilson and Morgan collectie en malts of scotland? Zitten daar nog snoepjes tussen?
mace schreef op zondag 16 juli 2023 @ 10:04:
Gisteren de 10 jaar oude Longmorn Single Cask Cask Strength* First Sherry Fill Butt van Hart Brothers opengetrokken.
Verder goede dingen gehoord de laatste tijd over Indri, een Indiase distilleerderij. Van Zuylen was uitverkocht dus ik heb hem even bij Herr Lüning in Duitsland besteldGelijk een paar andere snoepjes meebesteld, kon het niet laten. o.a. een independent Craigellachie. Maar daar post ik nog wel een keertje over.
K to the KillaZ
En wat betaal je daar dan ongeveer voor?Malignant schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:22:
En die vintage / fine & rare tastings zijn echt ideaal om flessen te proeven waar je normaal alleen van kan dromen
Ik ben zelf nog heel erg beginnend in het whisky drinken. Een aantal maanden geleden in Dublin geweest en daar voor het eerst een "Single pot still" whisky op en dat beviel erg goed.
Dus mezelf getrakteerd op een flesje Redbreast 12 years.
Beeromaniac
Omgerekend zit je al snel aan de €100,- op voor dit soort tastings.Thompson schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:43:
[...]
En wat betaal je daar dan ongeveer voor?
Ik ben zelf nog heel erg beginnend in het whisky drinken. Een aantal maanden geleden in Dublin geweest en daar voor het eerst een "Single pot still" whisky op en dat beviel erg goed.
Dus mezelf getrakteerd op een flesje Redbreast 12 years.
Is nog steeds een hoop geld, maar wel een stuk toegankelijker dan een hele fles kopen. En als je dit soort whisky's in een bar besteld zit je ook zeker wel aan de 25 per glas. Alleen nu heb ik er ook een uitgebreide beschrijving bij gehad, en in de stillroom geweest 😁
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound
Yup, al een tijdje mijn favoriet als ik al een favoriet merk heb. Voorheen was dat Glendronach.Jthem schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:54:
Edradour ook echt prima ja!
Iemand van jullie wat meer ervaring met de Wilson and Morgan collectie en malts of scotland? Zitten daar nog snoepjes tussen?
Ik heb in coronatijd deze gekocht en later in dat jaar deze Edradour die allebei nog open moeten
Maar ik ben nog steeds aan de 10yr SFTC bezig.
In de zomer van 2021 een Glenallachie 15yr gekocht die nu iets meer dan de helft leeg is, en ik ben ook nog steeds aan de Edradour 10yr SFTC bezig sinds de herfst 2021.
EDIT: ik zie dat die 10yr SFTC mijn laatste aankoop is geweest. Ik moet tempo maken merk ik
Overigens de Edradour die ik nu heb gekocht is blijkbaar pas nieuw. 12yr, 57,8%. Ik had dedruiventuin nog gebeld of ze niet samples ervan hadden, maar hij was dus net nieuw en er werd nog geen fles opengemaakt om uit te samplen.
[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 23-07-2023 18:58 ]
Deze 1x geproefd en ben benieuwd of die nog zo smaakt als dat ik me herinner.
Nu heb ik ook 120,- aan Gall&Gall bonnen gekregen en zit te twijfelen tussen 2 keuzes.
Of dat wat ik ken kopen en weten dat ik het lekker vind. Of de keuze om wat anders te proberen.
Wat ik ken is Speyside en Higlands en een beetje de Islands (licht rokerig)
Denk dan aan Balvenie, Deanston, Dalmore, Bunnahabhain, Talisker, Oban
Wat raden jullie aan?
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Die Edradour 12 sftc is altijd een waar feestjeDeathchant schreef op zondag 23 juli 2023 @ 18:55:
[...]
Yup, al een tijdje mijn favoriet als ik al een favoriet merk heb. Voorheen was dat Glendronach.
Ik heb in coronatijd deze gekocht en later in dat jaar deze Edradour die allebei nog open moeten
Maar ik ben nog steeds aan de 10yr SFTC bezig.
In de zomer van 2021 een Glenallachie 15yr gekocht die nu iets meer dan de helft leeg is, en ik ben ook nog steeds aan de Edradour 10yr SFTC bezig sinds de herfst 2021.
EDIT: ik zie dat die 10yr SFTC mijn laatste aankoop is geweest. Ik moet tempo maken merk ik
Overigens de Edradour die ik nu heb gekocht is blijkbaar pas nieuw. 12yr, 57,8%. Ik had dedruiventuin nog gebeld of ze niet samples ervan hadden, maar hij was dus net nieuw en er werd nog geen fles opengemaakt om uit te samplen.

Twijfel tussen 2 van Malts of scotland
Teaninich 12y port cask 54.8% zou snoepje moeten zijn.
Mannochmore 12y bourbon hogshead wat een waar fruitbommetje moet zijn.
Klinkt alsof je dus 120+ euro uit wil geven aan 1 fles om die in de buurt komt van de Balvenie 21 Portwood. Hoeveel geld heb je er specifiek voor over?Quadradial schreef op zondag 23 juli 2023 @ 19:11:
Heb voor mijn verjaardag een Balvenie 21Y Portwood gekregen....
Deze 1x geproefd en ben benieuwd of die nog zo smaakt als dat ik me herinner.
Nu heb ik ook 120,- aan Gall&Gall bonnen gekregen en zit te twijfelen tussen 2 keuzes.
Of dat wat ik ken kopen en weten dat ik het lekker vind. Of de keuze om wat anders te proberen.
Wat ik ken is Speyside en Higlands en een beetje de Islands (licht rokerig)
Denk dan aan Balvenie, Deanston, Dalmore, Bunnahabhain, Talisker, Oban
Wat raden jullie aan?
Want die leeftijd kan je best kopen voor dat geld en dan zou ik dit als alternatief aanraden:
Bunnahabhain 18yo (maritieme sherry, geen turf, complex!)
Arran 21yo (verfijnd en geconcentreerde vriendelijkheid van Arran)
Lum Reek 21yo (islay peat & highland sherry)
Rock Island 21yo (minder turf en sherry dan hierboven)
Compass Box Menagerie (als je die nog kunt vinden)
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
Thanks voor de voorstellen. Die Menagerie heeft mijn intresse gewekt!
Zit alleen gebonden aan Gall ivm de cadeau bonnen
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Die is 10yr he, er bestaat geen 12yr SFTC (de 12yr sherry decanter is ook gewoon caskstrength dus technically komt ie straight from the cask
Beter om je pijlen dan te richten op de Solist casks van Kavalan, de Deanston 15 Tequila, een Laphroaig 10 cask strength, White Heather 21 of GlenAllachie 18!
Weet je toevallig welke batch je had van de Glengoyne Cask strength? Ik zie op internet nummer 9 veel voorbij komen, is dat em toevallig?Malignant schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:22:
Absolute verassing was hier de distillery cask. Een vatsterkte dram die 13 jaar op een ex-bourbon vat heeft gelegen. En dat is vrij uniek voor Glengoyne. Ook echt weer een juweeltje waar je niet in de gaten had dat je vatsterkte zat te drinken.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Nee, dat is hem niet.Widow schreef op maandag 24 juli 2023 @ 13:03:
[...]
Weet je toevallig welke batch je had van de Glengoyne Cask strength? Ik zie op internet nummer 9 veel voorbij komen, is dat em toevallig?
Dit was echt een 'Distillery Cask', is enkel daar te koop en niet het zelfde als de cask strength.
Dat betreft de reguliere cask strength met de sherry vaten, dit was een 100% bourbon versie.
Zoals ze het uitlegde, eens in de zoveeltijd gaat men door de warehouse en 'vind' men wel eens een vergeten vat. Dat was dus nu ook het geval met een ex-bourbon vat. Dat word dan naar de distillery shop gebracht en is dan enkel vanuit de shop te koop.
Hij was echt heerlijk, maar niet 250GBP heerlijk om het zo te zeggen.
Slecht van mij, maar de sigaar sla ik over 😉
Krijg jij per post betaald ofzo?Jthem schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:49:
Nog geen Dalmore geproefd moet ik bekennen staat wel nog keer op lijstje om eens te proberen.
Slecht van mij, maar de sigaar sla ik over 😉
Ik ken deze ook niet (net als veel anderen hier waarschijnlijk) en sigaren rook ik ook niet, maar of iemand dat hier boeit?
De combinatie whisky / sigaar is niet ongewoon natuurlijk, maar een stukje chocolade erbij kan ook heel lekker zijn.
Nee ik krijg niet per post betaald....?Vind u dat ik teveel post?Toff schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 23:02:
[...]
Krijg jij per post betaald ofzo?![]()
Ik ken deze ook niet (net als veel anderen hier waarschijnlijk) en sigaren rook ik ook niet, maar of iemand dat hier boeit?
De combinatie whisky / sigaar is niet ongewoon natuurlijk, maar een stukje chocolade erbij kan ook heel lekker zijn.
Vind wel gezellig om over whisky te praten en ervaringen te wisselen etc.
Dit is een vriendelijk en hulpvaardig bedoelde algemene aanwijzing.
[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 27-07-2023 18:03 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
[ Voor 73% gewijzigd door Ardana op 27-07-2023 18:03 ]

Leuk detail: op 12 mei 2023 was ik zelf ook in Schotland onderweg naar Orkney
[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 28-07-2023 08:23 ]
Interessant flesje! Het is zo jammer van de 10 dat ie maar 40% is. En dan nu een 12 meteen op cask strength 😋. (Was ff de 12 Caledonia vergeten, die is wel 46% en ook erg lekker trouwens).Deathchant schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:57:
Het heeft even geduurd, maar hij is binnen, de eerste batch van de 12yr-cask-strengths in de reguliere lineup van Edradour
Hoorde laatst van mijn slijter dat de Glenallachie 10 CS heel goed loopt. Dus dan kan dit ook best een succesnummer worden.
[ Voor 7% gewijzigd door schraal op 28-07-2023 16:33 ]
Die Caledonia heb ik nog niet gehad. Ik vroeg me al af of die OK was. De Glenallachie 10 CS staat ook nog steeds hier op het lijstje om te proberen. Ik had eigenlijk gewoon 2 samples mee moeten bestellen ik sukkel....schraal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:30:
[...]
Interessant flesje! Het is zo jammer van de 10 dat ie maar 40% is. En dan nu een 12 meteen op cask strength 😋. (Was ff de 12 Caledonia vergeten, die is wel 46% en ook erg lekker trouwens).
Hoorde laatst van mijn slijter dat de Glenallachie 10 CS heel goed loopt. Dus dan kan dit ook best een succesnummer worden.

jaloers!!! dit moet wel extreem yummie zijn.Deathchant schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:57:
Het heeft even geduurd, maar hij is binnen, de eerste batch van de 12yr-cask-strengths in de reguliere lineup van Edradour:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmm heel interessant! Ik vraag me af hoe die zich verhoudt tot de 12yo single cask releases.Deathchant schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:57:
Het heeft even geduurd, maar hij is binnen, de eerste batch van de 12yr-cask-strengths in de reguliere lineup van Edradour:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar is de Signatory Vintage Edradour 10 voor. Die is netjes op 46% en omdat SV eigenaar is van Edradour is het een stiekeme officiële bottling.schraal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:30:
[...]
Interessant flesje! Het is zo jammer van de 10 dat ie maar 40% is. En dan nu een 12 meteen op cask strength 😋. (Was ff de 12 Caledonia vergeten, die is wel 46% en ook erg lekker trouwens).
De Glenallachie 10 CS is heel erg fijn. Er is wel redelijk wat variatie tussen de batches maar heb ze nog niet kunnen betrappen op een echt slechte batch.Deathchant schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Die Caledonia heb ik nog niet gehad. Ik vroeg me al af of die OK was. De Glenallachie 10 CS staat ook nog steeds hier op het lijstje om te proberen. Ik had eigenlijk gewoon 2 samples mee moeten bestellen ik sukkel....
Ik denk dat ik liever een 10 CS heb dan een 15 van ze.
Welke bedoel je met die 12yr single cask releases? Heeft Edradour die? Of bedoel je die Decanters?mace schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:10:
[...]
Hmm heel interessant! Ik vraag me af hoe die zich verhoudt tot de 12yo single cask releases.
[...]
Daar is de Signatory Vintage Edradour 10 voor. Die is netjes op 46% en omdat SV eigenaar is van Edradour is het een stiekeme officiële bottling.
En die Edradour 46% van Signatory....die wil ik ook nog eens kopen. Man, ik had me echt samples moeten meebestellen pfff. Zal me leren ook!
Ja? Want de 15yr was de eerste die ik van ze gekocht had ergens 3 jaar geleden ofzo. En die bevalt me wel moet ik zeggen. Als die 10 CS nog beter is, dan moet ik die ook echt gaan proberen. Maar ja, ik doe het nooit omdat ik veel te veel heb wat nog open moet en ik ben echt veel te langzaammace schreef op maandag 31 juli 2023 @ 15:12:
[...]
De Glenallachie 10 CS is heel erg fijn. Er is wel redelijk wat variatie tussen de batches maar heb ze nog niet kunnen betrappen op een echt slechte batch.
Ik denk dat ik liever een 10 CS heb dan een 15 van ze.
De decanters bedoel ik idd.Deathchant schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:44:
Welke bedoel je met die 12yr single cask releases? Heeft Edradour die? Of bedoel je die Decanters?
Over smaak valt niet te twisten natuurlijk. Ze zijn niet 1:1 te vergelijken dus ik zou een sample proberen.Ja? Want de 15yr was de eerste die ik van ze gekocht had ergens 3 jaar geleden ofzo. En die bevalt me wel moet ik zeggen. Als die 10 CS nog beter is, dan moet ik die ook echt gaan proberen. Maar ja, ik doe het nooit omdat ik veel te veel heb wat nog open moet en ik ben echt veel te langzaam
Blijft een mooie fles. Ik heb zelf hier nog de king alexander III staan, maar daar kom ik denk ik de eerste jaren nog niet aan toefender89 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:19:
Zojuist déze opengetrokken:
[Afbeelding]
De smaken momenteel nog aan het ontdekken.
Sherry en rozijnen geur komt je meteen tegemoet. Licht peperrige afdronk.
De sigaar moet nog aangestoken worden ;-)
Ik hoor wel hele wisselende berichten over Dalmore. De een zweert erbij en genoeg anderen vinden het niet te pruimen. Ik weet niet of dat met of zonder sigaar dan is
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Vandaag via d12 een Glenallachie 10 batch 9 besteld voor 62,- en a.d. Rattray Orkney 15( zie dat die opzoch goed scoort en redelijk geprijsd voor 15jarige orkney. Zie dat bij d12 de batches verschillend geprijsd zijn.
Verder via Whiskyvanzuylen de Highland park 5 whiskydudes en Dailuaine malts of scotland besteld.
[ Voor 14% gewijzigd door Jthem op 02-08-2023 17:59 ]
Daar ga je geen spijt van krijgen, goed spul!Jthem schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:34:
Verder via Whiskyvanzuylen de Highland park 5 whiskydudes
Knap werk met 5 jaar
Het is natuurlijk niet hetzelfde maar de Dalmore Port Wood vind ik erg lekkerBean77 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Ik hoor wel hele wisselende berichten over Dalmore. De een zweert erbij en genoeg anderen vinden het niet te pruimen. Ik weet niet of dat met of zonder sigaar dan is
En de combinatie van pruimen en sigaren werkt het beste met een goed wasmiddel
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Iets later: eerste indruk is vrij scherp alcohol-achtig, terwijl het maar 40% is. Na een paar slokken wat zachter en aardig sherry - achtige geur. In mijn beleving minder lekker dan de 12yo, vooral door de scherpte en iets vlakkere smaak dan de doublewood (uit een ver verleden). Al met al niet verkeerd, maar minder lekker dan ik gehoopt had.
[ Voor 37% gewijzigd door gwystyl op 02-08-2023 22:36 ]
De Bothy van Arran steekt er net wat bovenuit vind ik, vanwege de hogere ABV krijgt de lieve Arran soepelheid een stevigere ruggengraat en komt de bourbon cask invloed sterker naar voren (meer vanille, meer karamel, lichte houtzaagerij indrukken).
De Arran Cote-Rotie van kort voor de grote re-branding van Arran is weer de overtreffende trap van beiden. Nog vriendelijker en licht fruitig door de wijninvloed, zonder overdadig te worden. Ik heb het hier eerder gezegd, maar goede recensies mogen herhaald worden en nu de fles meer en meer geoxideerd raakt, lijkt de smaak er zeker niet onder te lijden.
Ik was ook bijzonder te spreken over de Compass Box Glasgow Blend van om en nabij 2021. Op 43%, maar onverminderd een fenomenale whisky met een hoog aandeel Clynelish en genoeg turf om hem krachtiger te maken dan zijn ABV en leeftijd door door laten schemeren. Grote aanrader voor de prijs, mits de "cask makeup" gelijk is.
Ik heb ook een sampleflesje van een Cask Strength Speyburn kunnen proeven, waarvan ik geen idee heb van welk jaar, welke indie bottelaar en hoe de cask makeup was. Sherry speelt wel de hoofdrol en de ABV is ook te merken! Hij leek wat jong, maar bloemig meer dan rozijn-achtig zoals je gewend bent van sherry. Interessante whisky met een hartig randje. Hij leek heel sterk op de Glen Garioch 15 yo Cask Strength die ik ernaast dronk. Echt bijzonder veel zelfs, dat ik bijna dacht, is dit niet gewoon hetzelfde. Maar de Glen Garioch was nog net was industriëler, wat viezer, meer boertige tonen, koeienstal, chemische lucht (positief, niet benzine, maar wel in het spectrum van olieverf). Die Glen Garioch 15 won dus wel van de Speyburn, maar niet met veel.
Dit heb ik gedronken verspreid over 2 dagen, dus ik had gelukkig nog alle capaciteiten om de whiskies goed uit elkaar te houden. Op dag 1 dronken we op het einde nog wel een zwaar biertje, de Prior van De Haagse Broeder. Die blies iedereen uit zijn schoenen, wat een goeie afsluiter na whisky!
Ik probeer een fles te vinden, maar al mijn vaste adressen hebben hem niet.
Oef! Die is ook alweer weg!Bucephalus schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:36:
@Bambi105 Whiskybase is your friend...
https://www.slijterijvonk...paul-launois-release.html
[ Voor 81% gewijzigd door Bambi105 op 04-08-2023 10:21 . Reden: verkeerde geadresseerd; meer info ]
https://www.whisky-import.nl/waar-te-koop/Bambi105 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:21:
Voor de speurneuzen een vraagje: heeft iemand in Nederland al de nieuwe Paul Launois 2023 van Ardnamurchan voorbij zien komen? Online of in een fysieke winkel?
deze lijst hoort alle 'connected' slijters te bevatten... hopelijk klopt dat ook
ik heb precies hetzelfde probleem met Ardnamurchan, ik kan er gewoon niet handig aankomen via m'n eigen slijters waar ik wat reputatie heb opgebouwd (dit is voor mij moeilijker om aan te komen dan flessen Springbank of vage releases van Ardbeg...)
(via adelphi)
edit: en nee ik heb je fles niet gesniped...
[ Voor 23% gewijzigd door dyrc op 04-08-2023 10:42 ]
Nog wel een 2022 release bij Van Zuylen...Bambi105 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:21:
Voor de speurneuzen een vraagje: heeft iemand in Nederland al de nieuwe Paul Launois 2023 van Ardnamurchan voorbij zien komen? Online of in een fysieke winkel?
Voor een schandalige prijs.schraal schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 13:41:
[...]
Nog wel een 2022 release bij Van Zuylen...
Hahahaha, ja.. 2x de waarde, absurd. Maar dank voor de tip!
Gôh, die ken ik alledrie niet...Jthem schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 11:56:
De Dailuaine en Highland park zien er ook echt goed uit. Cask Orkney ben ik benieuwd hoe die zal smaken. En ja weer een post van meniet iedereen waardeert ze...
[Afbeelding]
Ik maak één keer een opmerkingetje met een knipoog en je blijft erover doorgaan? Get a life.
Zand erover. Laten we beiden opnieuw beginnenToff schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 18:05:
[...]
Gôh, die ken ik alledrie niet...
Ik maak één keer een opmerkingetje met een knipoog en je blijft erover doorgaan? Get a life.
Dinsdag staat voor mijn bruiloft de Invergordon 36 jaar klaar van Whiskydudes. Ben wel benieuwd op deze mooie dag
Alvast gefeliciteerd met deze mooie dag en ik hoop dat je deze fles - en vele andere - in goede gezondheid mag delen!Jthem schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Zand erover. Laten we beiden opnieuw beginnen![]()
Dinsdag staat voor mijn bruiloft de Invergordon 36 jaar klaar van Whiskydudes. Ben wel benieuwd op deze mooie dag
In de tussentijd een sample review van Waterford's Heritage Hunter. Waterford is de Ierse distilleerderij die gelooft in 'terroir', heel kort gezegd: het effect van locatie op de smaak.
De Heritage Hunter is een oud gerstras wat ze speciaal voor deze whisky hebben verbouwd. Een mooi concept als je het mij vraagt. Ik ben eerder gecharmeerd geweest van de Waterford Cuvee en schrok me wild van de smaak van de eerste geturfde Waterford (Fenniscourt) en niet op een goeie manier.
:strip_exif()/f/image/3VEIeIw3DX3WBPwobbiBtscF.jpg?f=fotoalbum_large)
De Heritage Hunter kost een flinke duit, tegen de 70-80 euro, dus ik heb maar een sample gehaald.
Na even rusten, minuut of 30, is veel van de jongheid vervlogen. Minder ethanol en hoge chemische tonen en meer aardse gersttonen. Brood, rauw brooddeeg, gistend fruit en iets dat lijkt op olijven en jamaicaanse rum. Allemaal subtiel en gebalanceerd, maar al met al vreemd en nieuw. Ik drink nog een paar glaasjes uit dit flesje en maak dan een definitieve beslissing of die hele fles er komt!
Om op mijn vorige post nog even terug te komen,fender89 schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 21:19:
Zojuist déze opengetrokken:
[Afbeelding]
De smaken momenteel nog aan het ontdekken.
Sherry en rozijnen geur komt je meteen tegemoet. Licht peperrige afdronk.
De sigaar moet nog aangestoken worden ;-)
Zojuist nog eens een drammetje genomen ( ondanks het middaguur, i know
Smaken zonder begeleidende sigaar:
Sherry, rozijnen, zoetje (vanille) , sinaasappelzest(?)
Smaken mét sigaar erbij: het zoetige vlakt af, en tonen van walnoot en tabak komen meer naar voren.
Persoonlijke voorkeur: een sigaar erbij past goed (zoals je ook zou verwachten van een 'cigar malt'
(Kleine disclaimer: ik rook bijna nooit sigaar. 5 stuks per jaar is al veel. (Kan het wel waarderen op de juiste momenten) , Dus misschien ben ik gewoon te weinig gewend
Beetje hetzelfde idee als een wijntje drinken bij het etenolafmol schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 14:28:
Begrijp de link tussen sigaar en whisky niet helemaal?
Een goeie sigaar ga je je normaal eens goed voor zitten, idem met whisky. En de combi tussen sigaar + (rook)whisky is dan optimaal genieten (waar iemand anders dan een stuk pure chocola erbij zou nemen).
Overigens, ik ben geen roker, dus ik spreek niet uit ervaring, maar ik kan me zo inleven dat het zo werkt
Hoyo de Monterrey - Epicure EspecialDeathchant schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 16:35:
[...]
Beetje hetzelfde idee als een wijntje drinken bij het eten
Een goeie sigaar ga je je normaal eens goed voor zitten, idem met whisky. En de combi tussen sigaar + (rook)whisky is dan optimaal genieten (waar iemand anders dan een stuk pure chocola erbij zou nemen).
Overigens, ik ben geen roker, dus ik spreek niet uit ervaring, maar ik kan me zo inleven dat het zo werkt
Maclean's Nose bij Whiskyshop Verhaar voor €30
https://www.whiskybase.co...whisky#whisky-note-holder
Campbeltown Loch bij Whiskyshop The Old Pipe voor €39,95
https://www.whiskybase.co...whisky#whisky-note-holder
.....Ik kon het gewoon niet laten
Vandaag weer 2 flesjes aangeschaft.
Kilchoman Madeira cask matured 2021
Lagg Kilmory edition.
De laatse is een nieuwe destilleerderij op Arran.
Voor degene die van erg rokerige whisky's houd echt het proberen waard.
Ze bestaan pas sinds sinds 2017 dus het is jong spul maar dat zou je echt niet zeggen als je het niet weet. Mooie volle fruitige smaak, veel vanille en rook. Erg vettig/olie achtig.
Goed om te horen dat die Lagg zo goed bevalt! Ik ben reuze benieuwd, ook naar de nieuwste uitgave, de Corriecravie: https://www.whiskysite.nl...e-edition-070-ltr-55.htmlfrank.. schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:44:
Ben niet de enige die iets niet kon laten🤣🤣
Vandaag weer 2 flesjes aangeschaft.
Kilchoman Madeira cask matured 2021
Lagg Kilmory edition.
De laatse is een nieuwe destilleerderij op Arran.
Voor degene die van erg rokerige whisky's houd echt het proberen waard.
Ze bestaan pas sinds sinds 2017 dus het is jong spul maar dat zou je echt niet zeggen als je het niet weet. Mooie volle fruitige smaak, veel vanille en rook. Erg vettig/olie achtig.
Tl;dr: ik ga er geen volle fles van kopen, maar het is een bijzondere ervaring, goed zelfs! Ik zou het een dikke Dramface 7 geven of een Whiskyfun 85. Serge geeft de Heritage Hunter volgens mij een 90, dus echt excellent. Smaken verschillen denk ik dan maar weer.
55% ook niet kinderachtig...😉. Bijna vatsterkte.
Heb je er één kunnen vinden? Ik ben namelijk ook naarstig op zoek naar een flesBambi105 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 09:21:
Ik heb nog wat tips gekregen gelukkig, maar alle aanbieders vragen cynische prijzen van 120+ €. Dan laat ik 'm aan mij voorbij gaan!Secsytime schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 11:24:
[...]
Heb je er één kunnen vinden? Ik ben namelijk ook naarstig op zoek naar een fles
Snap ik, heb ik zelf ook. Helaas is dat de realiteit tegenwoordig.Bambi105 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Ik heb nog wat tips gekregen gelukkig, maar alle aanbieders vragen cynische prijzen van 120+ €. Dan laat ik 'm aan mij voorbij gaan!
Heb zelf de reguliere (niet 'cask strenght') variant hier thuis en die bevalt heel goed.
Desondanks besloten (ahum, 'voorgenomen'

(Het volgen van dit topic helpt daar overigens niet echt bij
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
(Deelname op eigen risico.
Nou hulde hoor @fender89, ik ben nog altijd erg snel opgehitst als er weer een fikse korting op een topper zit, maar ik houd de hand ook op de knip. Ik weet dat er nog een paar uitgaven komen dit jaar, waaronder een nieuwe trip naar de Armagnac streek. Ik ben bijv. benieuwd naar de geturfde versie van de Tchankat whiskey die wordt gedistilleerd en gerijpt door Samalens in die streek. Www.Whiskyfun.com heeft afgelopen zondag ook weer een fenomenale Armagnac line-up gepresenteerd.fender89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:59:
Bij D12 vandaag de Kilchoman Machir Bay Cask Strength in de aanbieding.
Heb zelf de reguliere (niet 'cask strenght') variant hier thuis en die bevalt heel goed.
Desondanks besloten (ahum, 'voorgenomen') om voorlopig even niets nieuws meer te bestellen. De whisky flessen komen er sneller in dan ik kan wegwerken ...
(Het volgen van dit topic helpt daar overigens niet echt bij. Wat een mooie flessen komen er langs zeg....must resist..)
Goed, weg weer van de malternatives!
Die Lagg Corriecravie en Ardnamurchan Sherry kijken me ook aan.. zeker om naast elkaar te proeven!