Ik ben zelf geen persoon die gevoelig is voor "persoon x zegt TOP, dus dan moet ik nu maar gaan kopen".
Ralfy heeft hele interessante diepgang in zijn video's en zijn kijk op dingen is vaak interessant, maar uiteindelijk moeten we met z'n allen niet vergeten dat hij ook oordeelt op ZIJN EIGEN smaak. Ja, je kunt een hele sloot aan whisky's geproefd hebben, en ook veel theorie kennen, maar uiteindelijk komt het altijd uit op personal taste. Het gevaar ligt er dan ook een beetje in dat men hem als objectiever dan anderen ziet.
Sommige dingen vind ik zelf beetje dubieus, zoals 2 of 3 volle theelepels water erin doen en dan denken dat je alles in een whisky proeft. Dat ie het lekker vindt of wilt kijken welke smaken ie dan proeft sure, maar het is en blijft smaak. Ik heb vanalles geprobeerd; whisky wat warmer maken in de handen, wat ijs erin doen, flink verdunnen e.d. en geen van dat alles vind ik een positief effect hebben op de smaak. Maar again, dat is MIJN smaak;)
Ralfy kan nog wel eens aan zich hebben dat hij dat wel presenteert (althans zo komt het vaak over) alsof dat tha way it is meant to be drunk is. Hij doet dat niet om te proberen, nee, hij zegt vaker "it needs a little water" en hij doet het bij praktisch elke tasting, waarbij hij vaak niet eens proeft zonder dat water erin.
Ach ja, zo heeft elke YouTube tastemaker wel wat he. Ik zou zeggen, take the best, leave the rest.
Terugkomend op die Glenfarclas 15: ik vind het zelf echt een waterige whisky, en dat vind ik zelfs van de 21yr en eigenlijk de hele standaard lineup van Glenfarclas. De tour en de gebouwen waren absoluut de moeite waard, het is alleen dat het eindproduct niet in mijn smaak valt helaas. Voor dat geld vind ik dat je rijkere whisky's qua smaak kunt krijgen.
Overigens is mijn post niet bedoeld om je ervan te weerhouden een Glenfarclas 15 te kopen, integendeel, als jij het lekker vindt dan kun je voor 47,50 geen buil vallen. Mijn post was dan meer bedoeld als reactie op "iets kopen omdat Ralfy em goed waardeert".