Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:14

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Na 5 jaar niet in Schotland te zijn geweest (burnout, financieel effe lastig, corona etc. etc.) heb ik me dit jaar weer gegund om terug te gaan, wat dit nu de 17e keer maakt (nee, dat is geen typfoutje) ;)

Schotland voelt zowat als mijn 2e thuis, de rust, de gemoedelijkheid, de opmerkelijk frisse en zoete lucht, het klasse A seafood, het mystieke en dramatische landschap waarvan het aanvoelt alsof het één groot levend wezen is....Ik merk dat ik niet kan omschrijven dat het meer is dan alleen mooie bergen + groen om me heen.

Het voelde toch weer bevreemdend aan om weer terug te gaan; immers ben ik 5 jaar niet meer geweest waar ik voorheen elk jaar 2x ging. Dus het "afkicken" van Schotland was erg lastig na 2018. Dat was overigens het rampenjaar op persoonlijk gebied: kat gestorven, burnout, oma gestorven, nieuwe kittens ziek + operaties e.d. Dus in die zin is er ook 5 jaar persoonlijke groei overheen gegaan, dus ik ging als Deathchant 2.0 terug, en inmiddels ook als 40'er ;)
Dus ik voelde toch wat anxiety, net alsof ik niet meer wist hoe het was om op vakantie te gaan en hoeveel ik daar gemist had en dat ik heel benieuwd was wat er allemaal veranderd was, en ook dat idee dat ik overmand zou worden met emoties e.d.
Onderweg naar Schiphol (vanuit Zuid-Limburg) heb ik wel 6x een toiletstop moeten maken.

Maar eenmaal in Schotland merkte ik dat niks van al dat was gebeurd; het was gewoon weer fijn om terug "thuis" te komen just like always. Geen anxiety, geen overmanning door emoties, niks: gewoon kalm, relaxed en een familiar gevoel.
Wat enorm veranderd is sinds 2018:
- bijna overal 4G bereik, zelfs in de bergen!
- drukte x 3 :'(
- de wegen zijn echt véél slechter geworden. Ik had in 2018 al een platte band daar door een gigantische pothole, maar dat is nu echt nog veel erger geworden, vooral op Skye. Dusdanig erg dat ik één van mijn geliefdste plekken (The Quiraing) heb overgeslagen. Met die drukte was het écht NIET te doen.
- restaurants flink duurder geworden én kleinere porties
- B&B's ook flink duurder geworden

Dat was uiteraard al ingecalculeerd dus we hebben het er gewoon van genomen ;) 3x achter elkaar lekker seafood eten á 75 pond per keer e.d. ;)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52943124453_6917e33e60_c.jpg

Dit hebben we gegeten bij de Sea Breezes in Portree. Dat is daar met die gele gevel:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941125730_94515598ba_z.jpg

Mocht je ooit zelf naar Skye gaan, raad ik je aan om te reserveren. Wij hadden 3 weken van te voren gereserveerd en ik kon alleen nog de tijdslots 19:00 of 21:00 kiezen.

De route die we afgelegd hebben:
- Dag 1: Zuid-Limburg -> Schiphol -> Glasgow -> Glencoe -> Inverness
- Dag 2: Inverness -> John o' Groats -> Scrabster -> Stromness (Orkney)
- Dag 3: Orkney
- Dag 4: Orkney
- Dag 5: Stromness (Orkney) -> Scrabster -> Durness -> Ullapool (North Coast 500 route). Daarna Ullapool -> Stornoway -> Scalpay (Isle of Lewis en Isle of Harris)
- Dag 6: Harris
- Dag 7: Harris/Lewis
- Dag 8: Tarbert -> Uig (Isle of Skye)
- Dag 9: Skye (Old man of Storr trail gelopen)
- Dag 10: Touren op Skye: Broadford -> Elgol -> Talisker
- Dag 11: Skye -> Fort William -> Glencoe -> Glasgow -> Schiphol -> Zuid-Limburg

Dus kep heel wat km's (2800 km) afgelegd en veel gebieden in 10 dagen gezien.
Normaliter heb je het beeld dat je helemaal uitgerust bent als je terugkomt van vakantie, maar dat is bij ons nooit zo. We waren op de eerste dag al om 4u op omdat ik anticipeerde op file naar Schiphol en dat was ook zo. Dus dan ben je toch al wat intensiever bezig. Dan queue'en op Schiphol, vliegen, en dan nog he-le-maal van Glasgow naar Inverness. Tussen Fort William en Fort Augustus was er een vrachtwagen de afgrond in gereden dus die moest geborgen worden nét op het moment dat wij daar reden. Dus hebben we een uur en een kwartier kunnen wachten, waardoor we in het donker naar Inverness moesten rijden met een gare kop. Om 23:15 Schotse tijd kwamen we pas bij de B&B aan, na een bijna-aanrijding met een groot everzwijn en 2 herten :|
Dus we hadden het dagje wel ;)

Onderweg naar Orkney zijn we effe gestopt bij de Duncansby rotspieken in John o'Groats. Wat altijd direct opvalt als je in Mei gaat is dat je overspoeld wordt met bluebells en gorse (gaspeldoorn), en die laatste ruikt zo friszoet naar lavendel + kokos. Echt heerlijk! Ik heb in 2017 zelfs een whisky gebottled bij Glendronach die die exacte geur en smaak heeft. Hemels!!
Toen de overtocht naar Orkney gemaakt. Die overtocht was met het gouden uurtje, echt spectaculaire rotsformaties bij The Old Man of Hoy, echt prachtig!
De dag erna hebben we na 5 jaar ein-de-lijk onze trouwringen bij Sheila Fleet laten maken. Ik was al in contact met ze sinds 2018 voor ringen, en ik had vorig jaar e.e.a. gephotoshopt wat we wilden en ze zeiden dat ze nog nooit iemand hadden gehad die zo goed voorbereid was :) We mochten erbij zijn toen ze gemaakt werden en dat was wel mooi om te zien. Binnen 2 uur waren ze klaar! We hebben Sheila ook zelf nog ontmoet! Ik ben zelf niet echt een sierraden drager, maar als ik een vrouw was met veel geld, dan wist ik waar ik mijn spullen ging halen. Echt prachtig spul. Zie hier haar website.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52942272081_7b5358a3a0_z.jpg
Het script op de ringen is het oudste geschrift wat ze ooit op Orkney gevonden hebben, ouder dan het rune script van de vikingen zelfs. Het geschrift op de ring staat voor "blessings on the soul", en de kleuren die we gekozen hebben (blauw en groen) staan voor de dramatische luchten in Schotland en het groene gras/zee.

We hebben verder op Orkney o.a. de nieuwe Kirkjuvagr distillery (gin) bezocht en uiteraard wat miniatuurflesjes gescoord en ook de (naar mijn mening) mooiste kerk bezocht die ik ooit heb gezien: St. Magnus cathedral. Verder hebben we de Standing Stones of Stenness bezocht, de Ring of Brodgar, Broch of Gurness en de wandeling gemaakt bij Yesnaby castle (dit is een rotspiek in de zee, dus geen echt kasteel).

Op de vertrekdag van Orkney naar het vaste land, moesten we de boot van 06:30 hebben. 05:30 inchecken en dus wederom om 4u op. Eenmaal om 08:00 op het vaste land weer gearriveerd, hebben we tot 15:30 erover gedaan om van Scrabster naar Ullapool te rijden (NC 500 route). Met een hele gare kop en veel singletrack roads is dat wel een heis, maar wel een prachtige heis! Spectaculaire uitzichten (en ook stranden!) vanaf Durness, en complete road sides compleet geel van de gaspeldoorn.
In Ullapool aangekomen hebben we bij The Seafood Shack (eetkraampje buiten) lekker wat haddock en chips gehad en vervolgens de overtocht van Ullapool naar Stornoway gemaakt. Daar kwamen we rond 20:15 aan, boodschappen gedaan en toen nog 1-1,5 uur helemaal naar Scalpay (Harris) rijden voor onze B&B. Dus daar kwamen we rond 21:45 aan, dus dat was weer een lange dag. De volgende dag hebben we de hele dag op Luskentyre beach en de overige stranden rond gebracht. Het was stralend weer de eerste helft van de dag, dus we hebben optimaal genoten, lekker met de blote voeten over dat strand wandelen met de camera erbij, heerlijk! Zie ook in mijn vorige reeks foto's voor meer indrukken van de Schotse stranden ;)
Die dag hebben we bij ons geliefde North Harbour Bistro op Scalpay de monkfish (=zeeduivel) gegeten (die chef is een heer en meester in zijn vak). Weer 93 pond armer :P
Hij herkende ons direct en vroeg meteen "what've you done with your hair mate" (ik heb nu lange haren ;) ). Hij vertelde dat hij het amper hoog gehouden krijgt met z'n restaurantje; veel schulden en weinig betrokkenheid van de overheid; hij heeft 1x 10K gekregen tijdens corona en voor de rest hebben ze em laten zitten. Geen enkele bank wilde meer lenen om zijn business case te financieren, dus hij denkt eraan om ermee te gaan stoppen, maar hij vindt ondanks alle problemen zijn werk gewoon hartstikke leuk.
Echt jammer dat het zo moet gaan, dus ik heb em dan ook bijna 10 pond fooi gegeven. Een druppel op de gloeiende plaat, maar toch...

Na ons Harris avontuurtje zijn we doorgegaan naar Skye, en via de Quiraing naar onze B&B gereden. De potholes in de weg daar zijn echt de ergste die je ooit hebt gezien, en zoveel nietsvermoedende toeristen daar die niet snappen hoe het passing-place concept werkt :N Hoffelijkheid door even te zwaaien wanneer je ze langslaat is er ook niet bij. Het was echt een hel om daardoorheen te rijden. Dus helaas hebben we dit overgeslagen.
We hebben deze dag vooral veel bijgekletst met de B&B hosts die we ook al 5 jaar niet meer hadden gezien. Daarna in Portree (hoofdstadje) hebben we seafood gegeten om je vingers bij af te likken: mosselen met wittewijn/knoflook boullion, en zalm en scallops (st jacobsschelpen). Man, dat is toch echt één van de dingen die je vakantie écht een vakantie maken!

De dag erna zijn we in de ochtend naar The Old Man of Storr gegaan en daar de wandeling gemaakt. Die hebben we vaker gedaan, maar het is echt een fantastische wandeling. Flink klimmen, maar de uitzichten zijn werkelijk spectaculair. Samen met de "Sanctuary" en "Needle Rock" vormt het met the old man of storr een zeer grillig rotslandschap waar o.a. het beginstukje van de film Prometheus is opgenomen en ook Snowwhite & Huntsmen. Als je de wandeling ooit wilt doen, kan ik je walkhighlands.co.uk echt aanbevelen. Goeie mappen en locaties en beschrijvingen van de wandelroutes.
Klik hier voor de wandelrouteomschrijving.
Klik hier voor de Routekaart.
We hadden redelijk goed weer, veel bewolking en heel soms ook zon. Dus het was een kwestie van jas aan/jas uit, maar oh man wat een mooie wandeling!
We komen hier al sinds 2010 en toen hadden ze nog een groot naaldbos aan de bodem van de Storr, maar dat is in 2013 helemaal gekapt. Dat zul je in Schotland op wel meer plekken zien dat complete naaldbossen weggekapt zijn. Dat komt omdat die 25 jaar geleden geplant zijn met als doel na 25 jaar te kappen voor brandstof en dan planten ze weer nieuwe. Ik heb hier nog twee oude foto's (40D+17-55/2.8) van 2012 toen alles bij de Storr nog bebost was:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8433/7616274960_d9ef424fab_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/8294/7616274522_2634ceeecd_c.jpg

En sinds 2013 is alles langs het pad gekapt:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941199953_707ab457ab_c.jpg
Er is nu ein-de-lijk een grote parkeerplaats met toiletfaciliteiten, plus, ze hebben paaltjes langs de weg geplaatst, want afgelopen jaren parkeerde iedereen in de berm, waardoor local vegetation dus echt kapot gaat. Waar je in 2010-2012 nog redelijk e.e.a. op de bonnefooi kon doen, kun je dat nu echt NIET meer. Je moet alles toch wel meer plannen en reserveren. En vol=vol, de infrastructuur (vooral op Skye) is niet gemaakt voor de massa's toeristen die nu elk jaar komen. Dus ik rij altijd door als er geen plek meer is. Jammer, maar helaas, het is wel nodig voor de doorstroom. Maar ja, de wegen daar staan onder beheer van de Inverness council die er niks aan doen, plus, Schotland was altijd afhankelijk van EU-subsidies die ze nu niet meer krijgen door Brexit.
Uiteraard 's avonds weer seafood gegeten!

Op onze laatste Skye-dag was het minder goed weer. We hebben meer getourd dan gewandeld. We zijn naar Broadford en Elgol gereden...De singletrack road naar Elgol was ook één grote gatenkaas, en doe dat maar eens voor 15 mijl op een slakkentempo...Maar de uitzichten aan de baai van Elgol richting de Cuillin mountains zijn dan wel ook magnefiek, zeker als er een beetje mist/wolken op de achtergrond zijn.
Na onze laatste goeie seafood-dag was de tijd alweer aangebroken om naar huis te gaan. All the way van Trotternish (Skye) naar Glasgow, met nog een laatste blik werpen op de prachtige route tussen Skye en Fort William en ook de Glencoe vallei.

We hebben voor Schotse begrippen veel goed weer gehad en slechts 2,5 dag regen en mist (niet achter elkaar, maar verdeeld). En ook een primeur: van alle 17 keren in Schotland nu, was dit de eerste vakantie die midge-vrij was (lange periode van koele temperaturen)! Dus niet met builen en jeuk mijn after-holiday-blues hoeven te ervaren (y)

Kep even wat plekjes/restaurants aangegeven op de map voor context:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52952052971_59f3008600_c.jpg

Alweer is "slechts 12 foto's" kiezen een probleem, waarvan ik me afvraag of ik er ooit nog vanaf ga komen :P
Ik had dit keer ook meer foto's gemaakt dan normaal; een stuk of 800 ipv 600. Normaliter heb ik 1/6e of 1/7e deel van alle foto's die ik schiet als keepers (lees: foto's die ik de moeite waard vind om verder te bewerken) en dat was nu ook zo. Ik ben dit keer ook de FOMO-challenge aangegaan door de 16-35 en 70-200 thuis te laten. Mijn wijdste bereik was 35mm en mijn langste bereik was 135mm, en dat ging verrassend goed. Wat me dit keer enorm opviel was dat ik echt 90% hitrate had, dus mijn manuele focusing skills zijn aan het verbeteren ;)

De foto's die je ziet zijn niet specifiek van 1 weertype of 1 gebied, dus verwacht geen consistentie daarin, want Schotland is behoorlijk veranderlijk qua weer en qua landschap ;) Ik ben me overigens bewust van de lens flaws (chromatic aberration en halo's van het corrigeren ervan e.d.), dus ik ben hier en daar nog aan het twijfelen of ik dat verder wil corrigeren.

De foto's zijn klikbaar, want groter is altijd beter!

1: The Sanctuary, Needle Rock & Old man of Storr
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940137862_ccc8d44f5a_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 35/2 Distagon | f/5.6 | 1/320. Klik hier voor een 2013-variant.

2: Rotskliffen Stromess, Orkney
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941204013_dc7d95aee6_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/2 | 1/2500. Klik hier voor een 2018-variant.

3: Duncansby, John o'Groats
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941142900_be6e8470c2_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/8 | 1/320. Klik hier voor een 2017-variant.

4: The Ring of Brodgar, Stenness, Orkney
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941138970_931f9526fa_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 35/2 Distagon | f/2 | 1/200

5: Elgol, Isle of Skye
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941196033_a708c78866_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/2 | 1/4000. Klik hier voor een 2014-variant.

6: Yesnaby rotskliffen, Orkney
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940892654_7bf770caa6_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 50/2 Makro-Planar | f/2.8 | 1/500. Klik hier voor een 2017-variant.

7: Old man of Storr
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941197198_68e310f540_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 35/2 Distagon | f/5.6 | 1/500. Klik hier voor een 2014-variant.

8: Random landschapje in de buurt van Tongue
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940141677_f37fd5e0bf_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 100/2 Makro-Planar | f/8 | 1/500

9: Standing Stones of Stenness, Orkney
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940148297_9452767b6c_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/2 | 1/800. Klik hier voor de mooi-weer-variant.

10: Elgol, Isle of Skye
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941195948_630a87315e_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/4 | 1/1600. Klik hier voor een 2015-variant.

11: Old Man of Hoy rotskliffen, Orkney
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940751791_5f540ae8b5_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 135/2 Apo Sonnar | f/2 | 1/2500

12: Callanish Standing Stones, Isle of Lewis
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941129450_8fc763843c_c.jpg
Canon R6 | ISO 100 | Zeiss 35/2 Distagon | f/8 | 1/200. Klik hier voor een 2015-variant.

Again, het zijn er maar 12, maar ik heb nog zoveel goeie foto's. Eens kijken of ik een tweede topic maak of hier en daar wat in het landschapstopic post.

[ Voor 117% gewijzigd door Deathchant op 05-07-2023 17:35 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mooi verhaal @Deathchant . d:)b

Ik heb zelf soortelijke gevoelens als ik terugkom in bepaalde geliefde Alpendalen. Sommige plekken ben ik ook al veel vaker geweest, maar vooral als je dan 10, 20, of soms zelfs 40 (!) jaar later weer op die plek komt, zie je toch wel de verregaande klimaatverandering.

Daarnaast idd het toenemende massatoerisme en soms de disneyficatie die heeft plaatsgevonden. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:35:
Mooi verhaal @Deathchant . d:)b

Ik heb zelf soortelijke gevoelens als ik terugkom in bepaalde geliefde Alpendalen. Sommige plekken ben ik ook al veel vaker geweest, maar vooral als je dan 10, 20, of soms zelfs 40 (!) jaar later weer op die plek komt, zie je toch wel de verregaande klimaatverandering.

Daarnaast idd het toenemende massatoerisme en soms de disneyficatie die heeft plaatsgevonden. :(
Ik denk dat je klimaatverandering nog heftiger ziet in de Alpen dan in Schotland. Er zijn hier en daar stukjes rots afgebroken, maar dat is dan op een plek waar 2 platen elke x-jaar sowieso enkele cm's schuiven. Of het nou door klimaatverandering komt weet ik dan niet. Het Schotse weer lijkt niet echt veranderd, waar ik me in de Alpen kan voorstellen dat het vaker tropische temperaturen overschrijdt.

Massatoerisme...tja, dat is lastig te voorkomen. Ik snap dat ik er natuurlijk zelf ook gewoon aan meedoe; het feit dat ik al 13 jaar daar kom "toen alles nog goed was" wilt niet zeggen dat ik niet ook mijn bijdrage lever aan de drukte. Ik probeer te mitigeren wat er te mitigeren valt: ik laat nergens troep achter, ik rij door als er geen plek is, ik geef al mijn geld uit aan winkeltjes, restaurants e.d. ipv dat ik de auto vol laadt met Albert Heijn boodschappen, ik rij rustig, ik ben hoffelijk naar andere weggebruikers toe aangaande de road-rules daar, ik parkeer nergens in de struiken, ik maak gebruik van public toilets ipv tijdens een wandeling achter een steen gaan staan, ik ga alleen eten bij restaurants die lokaal gekweekt/gevangen seafood opduiken zonder de zeebodem te schrapen (dat vraag ik altijd na in een restaurant voor zover daar 100% waarheden uit komen) e.d. Ik doe mijn best om zo min mogelijk "plek" in te nemen. Ik ga nu ook geen 2x/jaar meer, maar toegegeven dat ik dat wel zou doen als ik veel meer geld had.
Ik ben echt niet beter dan een andere toerist als het aankomt op toevoegen aan de drukte.

En ik snap het ook nog, ik zou niemand dit prachtige land willen onthouden. Het heeft gewoon iets magisch, en dat zou ik het liefste met iedereen willen delen en hopen dat er meer mensen kunnen ervaren wat ik er ervaar.

Maar als ik dan verhalen hoor dat men zich tijdens corona vreselijk misdragen heeft door te poepen op Arisaig beach (en andere stranden), smeulende wegwerp BBQ's achterlaten in de natuur en allerlei planten en bloemen/struiken kapotmaakten alleen maar omdat je vindt dat al je vrijheden beperkt werden zoals in de 2e wereldoorlog en nu eens eventjes de boel moet gaan inhalen, dan schieten me toch wel de tranen in de ogen :'( Dat heeft niks meer te maken met enthousiasme/hyperfocus/opgaan in het moment en de daarbij komende vergeetachtigheid, dat is gewoon bewust gedrag.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:45

Secsytime

Automagisch

Dank voor het delen, zelf de marathon van Loch Ness gelopen en erg genoten van het landschap! Prachtige dingen maakt Sheila zeg, meteen iets voor mijn vrouw besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Secsytime schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:40:
Dank voor het delen, zelf de marathon van Loch Ness gelopen en erg genoten van het landschap! Prachtige dingen maakt Sheila zeg, meteen iets voor mijn vrouw besteld :)
Loch Ness nice!! Je zult Nessie wel niet gezien hebben he (tip: drink wat whisky en dan vergroot je je kans om Nessie te zien ;) ) En wat cool dat je je vrouw wat hebt gekocht gebaseerd op mijn ervaring zeg! Heel leuk om te horen (y) Ik heb dat ook wanneer ik een tip van iemand lees en dan ook daar iets koop (en achteraf heel blij mee ben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-07 10:05

pmeter

Poes!

Wauw, de foto 6 Yesnaby rotskliffen, Orkney is echt prachtig. De kleuren, de compositie, het woeste gevoel en de kwaliteit waaronder de scherpte. Complimenten!

Heb je veel aan de kleuren getweakt zoals de blauwheid van het water en het roodbruine van de stenen of is dit puur natuur?

En stond je bij het maken van die foto tussen tientallen toeristen of na een lange wandeling vrijwel alleen?

[ Voor 63% gewijzigd door pmeter op 04-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

Heerlijke foto's en verhaal. Hier is het nog wat langer geleden (2015) Zaten toen in Corpach/Fort William als uitvals basis. Veel bekende plekken zie ik nu ook weer terug _/-\o_ d:)b
Wordt tijd om weer eens terug te gaan dus, tijd voor een lekkere Haggis
8)

[ Voor 6% gewijzigd door GiLeX op 04-06-2023 17:00 ]

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Heel leuk om te lezen! Ik ga er later nog even goed door heen om te zien wat we allemaal nog niet op ons lijstje hebben staan. We zijn vorig jaar kort naar Schotland geweest maar willen inderdaad ook nog veel meer zien. We zijn vorige vooral geweest voor de slaaptrein vanuit London.
Skye is echt super mooi! Dank voor het delen!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
pmeter schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:22:
Wauw, de foto 6 Yesnaby rotskliffen, Orkney is echt prachtig. De kleuren, de compositie, het woeste gevoel en de kwaliteit waaronder de scherpte. Complimenten!

Heb je veel aan de kleuren getweakt zoals de blauwheid van het water en het roodbruine van de stenen of is dit puur natuur?

En stond je bij het maken van die foto tussen tientallen toeristen of na een lange wandeling vrijwel alleen?
Dankjewel!!
De kleuren zijn gewoon echt zo. Als je naar Schotland gaat, dan vallen die kleuren je ook direct op omdat je het niet verwacht van Schotland. Op Skye is weer een andere kleur blauw in de zee. Op Harris is het wéér anders, bijna caribbean achtig (zie het linkje in mijn startpost waarin ik naar de stranden en golvenfoto's van Harris link). En op Orkney...ik weet niet wat het is maar de kleur van het water daar is echt weer heel anders.

Het enige qua kleuren dat ik heb gedaan (en niet eens bij alle foto's) is vibrance +8 of +10 in Lightroom, that's it. De blauwheid van het water is verder niks mee gedaan. Goeie lenzen scheelt ook een hoop ;)
Dit is de kleur water bij Durness (noord Schotland):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940143232_0ff5a8ccbb_c.jpg

En de roodheid van de stenen dat is daar gewoon zo. Sterker nog, ik heb vaak oranje -10 moeten doen.

Wanneer je dit in het gouden uurtje fotografeert wordt dat oranje natuurlijk nog eens extra aangezet.
Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940752986_aeb400be71_c.jpg

St. Magnus cathedral heeft ook die kleur rood/oranje in de stenen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941137125_ceff5d1b86_c.jpg

Ik was 's avonds om 21:00 bij Yesnaby, dus ik was met nog 1 ander stel helemaal alleen. Maar ik moet gewoon eerlijk erbij zeggen dat het steeds drukker en drukker wordt. Maar er zijn heus wel genoeg plekjes en momentjes te vinden dat je het voor jezelf hebt. Bij the old man of storr bijvoorbeeld is het mega toeristisch en druk maar als je bij hét "kruispunt" in de wandeling afbuigt naar links ipv de meute naar rechts te volgen dan kom je uit bij de plek die ik op foto 1 laat zien. Daar kun je echt wel plekken en momenten voor jezelf hebben.
Zie hier een foto waar mijn vrouw ligt te zonnen in haar eentje, en zoals je ziet is er verder niemand:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941127920_8367cc95f1_c.jpg

Ik zou me zeer zeker niet tegen laten houden door gedachtes dat het supertoeristisch (en dus druk) is. Ja dat is het, maar je kunt genoeg plekken en momenten voor jezelf vinden, echt geen probleem. In Mei kun je nog prima tot 22:00 aan de wandel zijn en na 18:00 zijn de meeste toeristen weg.
@GiLeX dankjewel, altijd leuk om te horen!
Ik raad het idd echt aan om terug te komen. Als je naar Schotland gaat, moet je Skye absoluut in je programma zetten! Haggis is dan weer niks voor mij. Smaakt naar gehakt wat omgegaan is, maar smaken verschillen ;)

@zzzzz ja, zeker doen! Als je tips wilt, any tips, of het praktische tips zijn qua afstanden, waar het beste te tanken, parkeren, of wat je dan ook maar wilt vragen stuur maar een DM. Waarschuwing; ik kan uren lullen over Schotland, dus kijk uit :P

[ Voor 24% gewijzigd door Deathchant op 04-06-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eggthud
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:58
Prachtig verhaal zeg! Leuk om te horen dat er meer mensen zo verzot zijn op Schotland als ik.
Precies het gevoel dat ik krijg als ik daar ben: het mystieke, het eeuwenoude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:31
In 2016 met mijn ouders, broer en vriendin en uiteraard mijn vrouw en dochter richting Schotland gegaan. Eerste week ergens in een AirBnB huisje gezeten wat hoger (nog wel onder het midden van Schotland) en de week erna lager richting Glasgow en Edinburgh.
Vanuit het eerste huisje samen met mijn vrouw naar Loch Ness gereden en vanuit het tweede huisje ergens naartoe gereden waar ze the Highland Games hadden. Super genoten.

Ook echt het landschap zo mooi als jij dat beschrijft. Zeker dat we nog eens terug gaan die kant op, maar wellicht dan wat hoger. Het is ook de reis die bij mijn vrouw de liefde voor Wisky, whisky of hoe je het schrijft :P heeft ontketend. Ik drink zelf geen alcohol overigens. We zijn toen bij Edradour geweest.

Een prachtig verhaal heb je geschreven. Genoten van het lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:53

Honesty

kattenneus!

Heel mooi verhaal, wij willen ook nog naar schotland als de kinderen op eigen benen kunnen staan maar dan willen we wat langer en alleen wandelen.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 13:49
Wow. Kan niet wachten. Wij gaan in september. Wel met de boot. Dus eerst van Zuid Limburg naar Ijmuiden. Daar met de auto aan boord en dan met de boot naar New Castle. We gaan met de boot omdat onze hond ook mee gaat. Heel erg benieuwd.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Eggthud schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:33:
Prachtig verhaal zeg! Leuk om te horen dat er meer mensen zo verzot zijn op Schotland als ik.
Precies het gevoel dat ik krijg als ik daar ben: het mystieke, het eeuwenoude.
Dankje ;) Ik hoop dat nog meer mensen verzot worden op Schotland, want het is gewoon echt prachtig!
Arunia schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:42:
In 2016 met mijn ouders, broer en vriendin en uiteraard mijn vrouw en dochter richting Schotland gegaan. Eerste week ergens in een AirBnB huisje gezeten wat hoger (nog wel onder het midden van Schotland) en de week erna lager richting Glasgow en Edinburgh.
Vanuit het eerste huisje samen met mijn vrouw naar Loch Ness gereden en vanuit het tweede huisje ergens naartoe gereden waar ze the Highland Games hadden. Super genoten.

Ook echt het landschap zo mooi als jij dat beschrijft. Zeker dat we nog eens terug gaan die kant op, maar wellicht dan wat hoger. Het is ook de reis die bij mijn vrouw de liefde voor Wisky, whisky of hoe je het schrijft :P heeft ontketend. Ik drink zelf geen alcohol overigens. We zijn toen bij Edradour geweest.

Een prachtig verhaal heb je geschreven. Genoten van het lezen.
@Arunia
Wat fijn om te horen dat het verhaal je aansprak! Dan moet ik iéts goed overgebracht hebben ;) Ik merk dat ik het vaak lastig vind om echt helemaal te behelzen wát het nou precies is. Vaak zeggen mensen "wil je niet eens wat nieuws? Ik zou niet 100x naar dezelfde plekken kunnen gaan".
Ik snap dat, want ik ben ook een persoon die graag nieuwe dingen wilt ontdekken en daar nieuwe inspiratie en energie uit put. Maar tegelijkertijd voelt dit voor mij als thuiskomen, naar een plek gaan waar alles gewoon goed is. Ik kan dan daarbij geen tastbare bewijzen aanleveren. Ik kan zeker voorbeelden geven, maar hoeveel voorbeelden ik ook geef, het zal de lading van het gevoel niet dekken. Het is gewoon écht iets wat je innerlijk voelt/weet.
Vergelijkbaar met dat gevoel van een situatie die je met iemand anders samen hebt meegemaakt/doorleefd en dat je elkaar aankijkt en zonder woorden exact weet wat het betekent wat je hebt meegemaakt.
Zo voelt dat ook wanneer ik moet gaan uitleggen waarom we vaak naar hetzelfde land en plekken terugkeren; voor mijzelf behoeft het geen enkele uitleg, maar ik moet het wel kunnen uitleggen/overbrengen op iemand anders die in de mindset zit van "steeds nieuwe plekken" willen zien.

Dus de superfrisse geur in de lucht die niet alleen schoon aanvoelt, maar ook lekker zoet ruikt doet zoveel meer met je dan enkel deze waarnemingen benoemen. Ook het spreekwoordelijke "uitwaaien" aan de stranden in Schotland dekt maar een klein beetje de lading. De stranden daar zijn zo mooi goud en zo schoon, en dan met een bak friszoete lucht door je haar en nooit je neus verstopt hebben daar maken het gevoelsmatig zoveel intenser. Ook met je blotevoeten door het water op die stranden lopen. Ik kan wel beschrijven dat het koud aanvoelt en je snel eraan went en dat het geluid van het water je kalm maakt, maar het dekt de lading gewoon niet. Je voelt gewoon echt letterlijk dat vanaf je kruin een bepaalde stroom door je lijf naar onder zakt en via je voeten in het water wegstroomt.
Je kunt gewoon bijna onmogelijk in het denken vast blijven zitten; je wordt continu gevoed met zeer aangename rustgevende prikkels.
En als je dan bijvoorbeeld vanaf een afstandje de Old Man of Storr in je opneemt en op de achtergrond de bergkammen van de Cuillin mountains ziet tegen een mistige achtergrond, dan zorgt bewegende mist er in mijn fantasie voor dat het net van die rugschubben van een draak zijn, alsof het hele land leeft en in-en uitademt. En doordat je je dan in zo'n ruig rotsig landschap bevindt dat je steeds eraan herinnert hoe klein je bent, dan wordt dat gevoel nog eens extra versterkt.

Wat ik ook fascinerend vind als ik bijvoorbeeld op Harris ben is zo'n gevoel van "the travel life" als ik alle campeerders/campers zie die zich lekker aan het strand op een plekje installeren en dan niks anders doen dan kijken naar de zee, lopen in het zand, en alles is dan gewoon zo kalm en vreedzaam, en ontzorgd. Je hebt geen schema's, geen innerlijke klok, geen deadlines, niks moeten missen, niks hoeft meer, je bent vrij, en dat gevoel van zorgeloosheid spreekt mij heel erg tot de verbeelding. Schotland roept dat in me op.

Je had het goed met "whisky" ;) Whiskey (dus met een "e") is doorgaans de spelling voor niet-Schotse whisky (ierse whiskey, amerikaanse bourbon whiskey etc).
Overigens, als ik dan een favoriet zou moeten aanwijzen, dan is het Edradour, dus jouw vrouw heeft een goede smaak ;)
Honesty schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:50:
Heel mooi verhaal, wij willen ook nog naar schotland als de kinderen op eigen benen kunnen staan maar dan willen we wat langer en alleen wandelen.
Vaak hoor je mensen zeggen "schotland is niks om met kids heen te gaan". Het ligt er natuurlijk aan hoe je kids zijn. Ik ken genoeg mensen wiens kinderen het leuk vinden om de natuur in te gaan en vogels kijken en andere dieren spotten. Dat kan prima in Schotland. Genoeg kindvriendelijke plekken ook en ik zie genoeg gezinnen, en heus niet alleen maar backpackers en wandelaars ;) Ok, je kids moeten natuurlijk wel een beetje van de natuur en wandelen houden, want het zijn vaak toch wel wat langere stukken die je moet rijden en als je dan na lang rijden ook nog eens geen belonende dingen voor de kids hebt (stereotyperend zeg ik dan zwembaden, speeltuinen e.d.) dan wordt het wel lastig.
Maar er zijn bijvoorbeeld genoeg puffin boottripjes, of van die boten die zo'n glazen bodem hebben waar je naar het onderwaterleven kunt kijken etc. Kabelbanen. En als ze lastig worden, dan boek je een distillery tour en dan voer je je kids alle samples die je daar krijgt :*)
Wat ik wilde zeggen: je hoeft niet perse te wachten todat je zonder kids kunt gaan als je de behoefte hebt om het graag te willen zien.
Sparkiee schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:14:
Wow. Kan niet wachten. Wij gaan in september. Wel met de boot. Dus eerst van Zuid Limburg naar Ijmuiden. Daar met de auto aan boord en dan met de boot naar New Castle. We gaan met de boot omdat onze hond ook mee gaat. Heel erg benieuwd.
Dat is een heis. Ik kom ook van Zuid-Limburg en ik ga eigenlijk altijd fly-drive, want het is gewoon echt niet goedkoper met de boot. Een groot voordeel is natuurlijk wel dat je gewoon genoeg bagage kunt meenemen (en souvenirs mee kunt terugnemen). Met een huisdier is dat idd wel de beste manier. Je hond zal het fantastisch vinden! Ik wil natuurlijk niet de "schotland moderator" uithangen, maar denk a.u.b. aan de schaapjes en wildlife: die raken enorm in de stress door loslopende honden. Dusdanig dat ze vaak niet meer terug durven naar een plek als ze daar loslopende honden gespot hebben. De Bonxies (dive bombing uit de kluiten gewassen meeuwen) leggen vaak ook hun eieren in het gras (denk aan plekken als Neist Point enzo). Dus als dat verstoort wordt, dan durven ze niet meer terug te gaan broeden.

September is één van de beste tijden om te gaan; het is nog mooi groen, de temperatuur is erg aangenaam en je hebt vaak kans op zonnig weer, dus wat dat betreft zit je wel goed! Heel veel plezier daar! #jaloers (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18
Erg mooi weer @Deathchant, je bent het bepaald niet verleerd het karakter van dit land vast te leggen. Het enige wat ik mis (en wat jij niet kunt helpen) is dat het foto's zijn, dus zonder diepte, bekeken als door één oog als het ware (al maak je veel goed met compositie). Canon, Sony e.d. moeten met stereo camera's komen en dan kijken met een VR bril.
Nu zit er maar een ding op, dit moet je met twéé ogen bekijken, live :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:31
@Deathchant
Dat is iets wat je inderdaad heel erg goed doet. Het gevoel overbrengen. Het land heeft iets magisch over zich. Het glooiende landschap waar je helemaal over uit kunt kijken. Daarbij de bewolking, maar toch ook de zon. Die schaduw van de wolken over het landschap heen. De kleuren die je ziet. Eigenlijk onbeschrijfelijk. Denk dat als ik een land zou zoeken om voor de rest van mijn leven heen te gaan, dan zou dat ook zeker Schotland zijn, of Scandinavië (ja, ja, dat zijn meer landen. :+). Wat je zegt, je moet het eigenlijk zelf ervaren.

Ik denk dat je ook eerder opfrist door het uitwaaien daar dan hier bijvoorbeeld. Verwacht ook dat je minder last van allergieën hebt dan op het vast land.

Die rust heb ik ook absoluut gemerkt. Ben er dan zelf maar 1 keer geweest. Ook een keer Wales en paar keer Engeland zelf. Maar Schotland heeft toch zijn eigen ding wat niet te beschrijven is. Wil zeker terug en dan een stuk meer zien van het land zelf. Nu is het best beperkt geweest.

Ik wist dat er wat anders was aan de naamgeving. Ondertussen is mijn vrouw allerlei Whisky aan het proberen door vrienden van de club. Leuk om te zien. Drink zelf geen alcohol eigenlijk, maar kan me de charme wel voorstellen. Als we terug gaan zal ze ook zeker weer langs Edradour willen. De rondleiding daar was ook echt mooi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
mekkieboek schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:56:
Erg mooi weer @Deathchant, je bent het bepaald niet verleerd het karakter van dit land vast te leggen. Het enige wat ik mis (en wat jij niet kunt helpen) is dat het foto's zijn, dus zonder diepte, bekeken als door één oog als het ware (al maak je veel goed met compositie). Canon, Sony e.d. moeten met stereo camera's komen en dan kijken met een VR bril.
Nu zit er maar een ding op, dit moet je met twéé ogen bekijken, live :)
Dankje! Daarom koop ik lenzen die me dat extra laagje 3D geven (voor zover dat kan) om in ieder geval íéts van dat gevoel/magie vast te kunnen leggen.
Arunia schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:29:
@Deathchant
Dat is iets wat je inderdaad heel erg goed doet. Het gevoel overbrengen. Het land heeft iets magisch over zich. Het glooiende landschap waar je helemaal over uit kunt kijken. Daarbij de bewolking, maar toch ook de zon. Die schaduw van de wolken over het landschap heen. De kleuren die je ziet. Eigenlijk onbeschrijfelijk. Denk dat als ik een land zou zoeken om voor de rest van mijn leven heen te gaan, dan zou dat ook zeker Schotland zijn, of Scandinavië (ja, ja, dat zijn meer landen. :+). Wat je zegt, je moet het eigenlijk zelf ervaren.

Ik denk dat je ook eerder opfrist door het uitwaaien daar dan hier bijvoorbeeld. Verwacht ook dat je minder last van allergieën hebt dan op het vast land.

Die rust heb ik ook absoluut gemerkt. Ben er dan zelf maar 1 keer geweest. Ook een keer Wales en paar keer Engeland zelf. Maar Schotland heeft toch zijn eigen ding wat niet te beschrijven is. Wil zeker terug en dan een stuk meer zien van het land zelf. Nu is het best beperkt geweest.

Ik wist dat er wat anders was aan de naamgeving. Ondertussen is mijn vrouw allerlei Whisky aan het proberen door vrienden van de club. Leuk om te zien. Drink zelf geen alcohol eigenlijk, maar kan me de charme wel voorstellen. Als we terug gaan zal ze ook zeker weer langs Edradour willen. De rondleiding daar was ook echt mooi.
Fijn dat het dan toch overkomt, altijd mooi om te weten (y)
Elke plek heeft zijn eigen stukje wat het bijzonder maakt inderdaad. Ik ben in 2008 naar de noordkaap/lapland/lofoten geweest en ook daar voel je een stukje magie, vooral op de Lofoten, maar dat is echt weer totaal anders dan Schotland.
In Ierland is dat ook duidelijk voelbaar. Je voelt ook gewoon dat Schotland (en ook Ierland) vol historie zit, daar kun je niet omheen. Bij Noorwegen had ik dat gevoel iets minder.
Ik ben nog nooit in Wales geweest, maar dat staat ook op de lijst. Ik wil nog zoveel zien, maar de gedachte om een trip naar Schotland op te geven voor iets anders doet gewoon pijn ;) Maar goed, als ik over 5 dagen de staatsloterij win, dan gaan ineens veel deuren open he ;)
Ik heb, zoals ik in de topicstart al zei, 5 jaar Schotland moeten missen terwijl ik de jaren ervoor 2x/jaar ging. Nou heb ik wel toevallig afgelopen Oktober een 4 dagen trip naar Reykjavik gemaakt, en heb daar de golden circle route gedaan. Ook IJsland heeft iets magisch. Je kunt op alle foto's wel dat zwarte zand zien, maar als je daar bent en je kunt het met je eigen ogen in 3D zien en ook aanraken, dat geeft nou net dat stukje gevoel eraan wat het compleet maakt.

Ik drink eigenlijk ook nooit, omdat ik alles gewoon niet lekker vind, echter de kunst achter whisky kan ik zo erg waarderen dat ik whisky lekker ben gaan vinden. Met name Edradour :) Ik heb heel wat whisky's geproefd en er zijn 2 whisky's die wat mij betreft een bepaalde x-factor hebben die ik erg lekker vind. Ook dát kan ik niet quantificeren, maar het geurtje en smaakje wat ik bedoel heeft voor mij wat weg van verse tabak of een tabakdoos. Omdat Glendronach te duur geworden is, blijft Edradour als enige over die mijns inziens dat typische karakter heeft. Edradour is de Zeiss/Voigtlander onder de whisky's ;)

Misschien wordt het gewaardeerd:

Stromness, Orkney:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941133500_a4ac20d4c6_c.jpg

Durness Beach, Durness:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940742516_8e599699ea_c.jpg

Yesnaby Castle, Orkney:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940892034_0076de5abb_c.jpg

Stromness, Orkney:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940150262_35b6c69d9f_c.jpg

The Old Man of Hoy, Orkney:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941212348_7974ff899b_c.jpg

The Sanctuary, Old man of Storr, Isle of Skye:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52940138057_ab9b43f589_c.jpg

Portree Harbour, Portree, Isle of Skye:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941195513_767e812c94_c.jpg

Cuillin Mountains, Isle of Skye:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52941198618_1bc59be36c_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19:45
Glencoe, dat is me nog het meeste bijgebleven van onze trip een paar jaar geleden. Mooie foto’s! 👌🏻

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
iamerwin schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 16:33:
Glencoe, dat is me nog het meeste bijgebleven van onze trip een paar jaar geleden. Mooie foto’s! 👌🏻
For some reason heb ik niet echt goeie foto's gemaakt van Glencoe terwijl dit inderdaad hét ding is wat je bij blijft als je via de westkant richting de highlands inrijdt.

Kep wat foto's van Glencoe 9 jaar geleden, toen was ik nog niet zo goed met nabewerken ;)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/3878/15166913039_cbc692fede_c.jpg

Daar heb ik ook een panorama van:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/2942/15311387606_ae61a93b06_c.jpg

Dit was vanaf 1 van die bergen van Glencoe (Bidean nam Bian):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/3773/14275769766_a2e4bdf3dc_c.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 05-07-2023 17:04 ]

Pagina: 1