Deathchant is weer naar Schotland geweest
Deathchant heeft het dit keer wat rustiger aan gedaan, m.a.w. niet teveel op het programma gezet. Ik plan altijd veel te veel, omdat we altijd zoveel mogelijk willen zien. Normaliter ga ik rond de 10-12 dagen en dan staat echt bijna heel Schotland op het programma. Maar ik word ook een jaartje ouder en al dat gereis, en ook met bootovertochten erbij, zorgt er toch voor dat ik wat reis-anxiety ervaar, want je moet immers altijd op tijd komen voor een boot en alles eromheen plannen. Naar Orkney, Lewis, Harris en terug naar Skye...dat zijn me nogal wat boottripjes.
Je kunt inderdaad veel zien, maar we zijn al 17x eerder geweest, dus we hebben het meeste wel gezien, vandaar de keuze om eens wat rustiger aan te doen, zodat het wat minder vermoeiend voor mij is om constant lange ritten te rijden. Daarnaast kunnen we dan ook eens wat meer spontaniteit toelaten.
Ik wil altijd het meeste eruit halen en dus "niks missen" en altijd iets doen. Maar gewoon eens een tijdje, desnoods de hele (mid)dag op 1 plek blijven om alles eens goed door te laten dringen is kwalitatief net zo'n goeie tijdsbesteding op vakantie. Voor mij voelt dat wat "vreemd" aan, en ik geef toe dat het af en toe wel lastig was op het moment zelf.
Maar goed, ik heb nu wel geleerd dat achteraf praten over de vakantie ervoor zorgt dat dat stukje wat ik "mis" tijdens zulke relaxmomenten opnieuw doorleef, waardoor de beleving -zij het deels achteraf- toch afgemaakt wordt en de herinnering wel compleet is. Dus ik wil dit vaker zo gaan doen.
Het is een klein reisverslagje, dus als je de 12 foto's wilt zien, moet je effe naar onder scrollen.
We zijn dit keer 8 dagen weggeweest en hebben deze route afgelegd:
- Dag 1: Zuid-Limburg -> Schiphol -> Glasgow Airport -> Oban -> Craignure -> Calgary (Mull)
- Dag 2: Staffa Wildlife Tours gedaan.
- Dag 3: B&B -> Fionnphort -> Ilse of Iona
- Dag 4: Tobermory (& distillery tour)
- Dag 5: Tobermory - Craignure -> Oban -> Fort William -> Portree -> Staffin
- Dag 6: Staffin -> Talisker -> Portree
- Dag 7: Staffin -> Portree -> Fort William -> Oban
- Dag 8: Oban -> Glasgow Airport
/f/image/dyBExUaCpMCcFYoaNnEDnKAB.png?f=fotoalbum_large)
We hadden eigenlijk maar 2 dingen vast op het programma gezet, en dat was Mull rondtouren en de Staffa Wildlife Tours, omdat ik echt wilde slagen voor puffin foto's (papegaaiduikers). Ik ben elke keer in het juiste seizoen geweest, op Orkney liggen "jagen" naar ze, maar ze waren er nooit. Spoiler: nu waren ze er wél en echt met de honderden, vaak op nog geen 5 meter afstand van ons
Anyway, het begon al goed op de eerste dag: álle reis stuff (trein, het schiphol-avontuur, alles rondom het vliegen, autohuur, boottrip) ging gesmeerd en alles op tijd.
We boeken normaliter altijd EasyJet, maar KLM was 80 euro goedkoper
én we kregen ook nog een drankje en boterham aan boord. Overigens, de Embraer cityhopper vliegtuigen vind ik veel prettigere vliegtuigen dan die met 3 stoelen per kant zeg maar. Ik had veel meer plaats (vooral beenruimte was meer).
:strip_exif()/f/image/bJvlREa94wRy9duVsXmwYXH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfh2n7X3K47HyLUPXKnlT3tx.jpg?f=fotoalbum_large)
In Glasgow kregen we een auto mee waarvan ik dacht dat het niet klopte. Ik neem altijd een economy car (Opel Corsa of soortgelijk), maar ik kreeg zo'n dikke SUV van MG mee. Dus ik was terug gegaan om te vragen of het wel klopte. Ze zeiden "are you liking it and are you satisfied?", waarop ik bevestigend antwoordde. "Ok sir then enjoy!".
Dus OKEEEE DAN
:strip_exif()/f/image/nMD0xXy4NrOEe3osEdGayitR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6me8x3jSxCHgXfo4hxV3T2l1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c2Bx1FeuAdKseK74CI5NGkxI.jpg?f=fotoalbum_large)
14:00 vanuit Glasgow richting onze B&B (Mornish Schoolhouse) op Mull. We hadden de boot van 20:00 in Oban, zeer ruim gepland. Omdat Mull 95% single track road is, zijn de afstanden best lang qua rijden. Het duurde ruim een uur vanaf Craignure tot aan de B&B.
De ervaring in deze B&B was min of meer een off the grid ervaring voor ons waar we ons niet op hadden voorbereid:
- geen wifi/mobiel bereik
- vrij outdated (maar wel schoon)
- deuren konden niet afgesloten worden
- warm water voor hooguit 10 minuten
Maar meteen de eerste avond had ik me er al een beetje overheen gezet en gewoon aanvaard dat het zo was zoals het was
Het was een superleuke B&B met een hele leuke host. Duitse vrouw, getrouwd met een Schot. Leuke gesprekken gehad!
:strip_exif()/f/image/YpMXpYgtQSsSth8GcfdvfRdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mlfzi0622JTmONMhIKnWnApD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XvOooTp8Y3d9sHmoY33fAqRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RohFRwLO6020PVdC6C58EgMf.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2e dag zijn we met een bootje naar de Treshnish Isles (Staffa & Lunga) gevaren. Staffa vanwege Fingals Cave, met basaltzuil-landschap waar een grote grot uitgesleten is. Daarna naar Lunga omdat daar de papegaaiduikers zitten.
Wat impressies en bewijs dat ze vreselijk dichtbij zijn op Lunga:
:strip_exif()/f/image/vyMZEwbwxe9oiCxwmCjlxYDa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9js3xEzdorbrP4EIXoqmRArq.jpg?f=fotoalbum_large)
Staffa:

Mocht je er ooit een keer heen gaan: wanneer je aanmeert op Staffa heb je 1 uur de tijd. Weersta de verleiding om naar de puffins te gaan, want dan mis je de grot, en die moet je wel echt gezien/gevoeld hebben. Puffins zijn er zat op Lunga waar je 2 uur de tijd krijgt.
Omdat ik nu ook een bepaald doel voor ogen had, namelijk ein-de-lijk eens die papegaaiduikertjes wat meer beeldvullend te fotograferen, heb ik @Wormaap 's 100-400 II geleend, waarvoor hulde
Na deze 2e dag was mijn fotoloot al binnen en kon niks meer fout gaan
Dag 3 was he-le-maal naar Iiona. Dat kenmerkt zich door stranden en de bekende Iona Abbey:
:strip_exif()/f/image/VwGnRWRKDVYQq0ijUkuB1hjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xba1hCTh1q140Rt2NNBt4UW6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YcPUch854n327LO41ijWmdC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag 4 hebben we vooral in Tobermory doorgebracht. We hebben de distillery tour gedaan en uiteraard whisky gekocht:
:strip_exif()/f/image/OA5A2c44lZ1FKGvmJzPMPmHE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AeICKiw98reSJqhcUmvhNpB8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdYQ0mLxJVuDNBFpA0VAeneo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EVauEYrh3z9CthlZMaqCSo0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh ik moet toch even een shoutout naar Tobermory Chocolate doen. We hebben daar chocolade gekocht en die was echt de shitz! Hele goeie pure chocolade van 72%, maar het smaakte veel chocoladiger dan hier zonder dat het meer bitter of zoet was. Kep vanalles geprobeerd met munt erin. De spearmint lijkt wat tandpasta-achtig/of kauwgum qua smaak, maar na een seconde of 5 in de mond mengde de chocolade zich echt goed ermee en smaakte het echt superlekker! Ook die met framboos-creme. Heer-lijk! Het is wat prijzig, maar iedere cent waard. Sterker nog, ik wacht even op antwoord van hen of ze de pure chocolade truffel nog hebben (online niet te vinden), en dan ga ik bestellen.
Chocoladeliefhebbers, check dat uit: https://www.tobermorychocolate.com/
Dag 5 was meer een rij-dagje, helemaal van Tobermory naar Staffin (Skye). Onderweg veel verkeersoponthoud gehad. Superdruk was het.
Maar we hebben wel weer lekker seafood kunnen eten. Echt om je vingers bij af te likken! Mosselen met wittewijn-knoflook en langoustines met boter-citroen
:strip_exif()/f/image/rVXCTSqRecEHczfGYAj0LwdX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ioTXtGhxJMtJdt6kHNwubmbC.jpg?f=fotoalbum_large)
Kep alweer 800 pond uitgegeven aan eten daar in 8 dagen, maar man, wat maakt dat de vakantie toch altijd des te beter!
Ik kreeg 2x het commentaar van de serveersters hoe ik mijn mossel-afval "organiseerde":
:strip_exif()/f/image/EyrSAL6t7erxHIgicqBFzrpB.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven = mijn vrouw (ADHD)
Onder = ik (autism)
Als ik iets niet kan hebben dan is het een opgestapelde rommel in mijn gezichtsveld. Mijn vrouw vindt het teveel werk, want dan wordt haar eten koud. Leuk stel zijn we...
Dag 6: Talisker distillery! Maar helaas was alles volgeboekt. Ook even een shoutout naar Talisker, want hun winkeltje alleen al is de moeite waard om te bezoeken. Zo'n oog voor displaying the merchandise zeg maar:
:strip_exif()/f/image/wU3DdzJQehpM01JmhZdv5nUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XkgdYRvkAgsRsy8htr1QJcl8.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nog wat rondgereden richting de Quiraing, Uig etc, maar het was te mistig om goeie foto's te maken.
Dag 7: Terug naar Oban via Fort William. Wat een mooie aankomst in Oban 's avonds. Mooi weer!

Dan nu de "echte" landschapsfoto's
Dit keer mijn "nieuwe" 85/1.4 Planar ook meegenomen en wat is dát toch een goeie lens zeg damn. Die heeft een bepaald sprankeltje wat mijn andere Zeiss lenzen niet hebben. Meer contrast zonder dat het te punchy wordt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar vergelijk het met wanneer je een nieuwe bril krijgt met een kwart puntje dioptrie erbij en dat alles ineens nog helderder uitziet.
Foto's zijn gemaakt met Canon R6, Zeiss 35 distagon, Zeiss 50 Makro-Planar, Zeiss 85/1.4 Planar, Zeiss 135 Apo Sonnar, en geleende Canon 100-400 II van Wormaap
De rest is thuis achtergebleven 
De foto's zijn klikbaar, want groter is altijd beter!
1: Puffin

Canon 100-400 II | 371mm | ISO 400 | f/5.6 | 1/1000
2: Sconser, kijkend richting de Old man of Storr:

Zeiss 85/1.4 Planar | ISO 100 | f/8 | 1/250
3: Old man of Storr

Zeiss 135/2 Apo Sonnar | ISO 160 | f/8 | 1/400
4: Tobermory

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 400 | f/8 | 1/640
5: Fingals Cave, Staffa

Zeiss 135/2 Apo Sonnar | ISO 400 | f/5.6 | 1/800
6: Iona Abbey

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 800 | f/2 | 1/125
7: Oban

Zeiss 85/1.4 Planar | ISO 100 | f/8 | 1/500
8: Iona

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 100 | f/8 | 1/400
9: Tobermory haven

10: Puffin

11: Tobermory panorama (2 foto's)

Zeiss 35/2 Distagon | ISO 400 | f/8 | 1/1000
12: Neist Point

Zeiss 50/2 Makro-Planar | ISO 250 | f/8 | 1/125
Ik heb er nog meer, maar ja, twelve's the limit
Feel free to comment
Je kunt inderdaad veel zien, maar we zijn al 17x eerder geweest, dus we hebben het meeste wel gezien, vandaar de keuze om eens wat rustiger aan te doen, zodat het wat minder vermoeiend voor mij is om constant lange ritten te rijden. Daarnaast kunnen we dan ook eens wat meer spontaniteit toelaten.
Ik wil altijd het meeste eruit halen en dus "niks missen" en altijd iets doen. Maar gewoon eens een tijdje, desnoods de hele (mid)dag op 1 plek blijven om alles eens goed door te laten dringen is kwalitatief net zo'n goeie tijdsbesteding op vakantie. Voor mij voelt dat wat "vreemd" aan, en ik geef toe dat het af en toe wel lastig was op het moment zelf.
Maar goed, ik heb nu wel geleerd dat achteraf praten over de vakantie ervoor zorgt dat dat stukje wat ik "mis" tijdens zulke relaxmomenten opnieuw doorleef, waardoor de beleving -zij het deels achteraf- toch afgemaakt wordt en de herinnering wel compleet is. Dus ik wil dit vaker zo gaan doen.
Het is een klein reisverslagje, dus als je de 12 foto's wilt zien, moet je effe naar onder scrollen.
We zijn dit keer 8 dagen weggeweest en hebben deze route afgelegd:
- Dag 1: Zuid-Limburg -> Schiphol -> Glasgow Airport -> Oban -> Craignure -> Calgary (Mull)
- Dag 2: Staffa Wildlife Tours gedaan.
- Dag 3: B&B -> Fionnphort -> Ilse of Iona
- Dag 4: Tobermory (& distillery tour)
- Dag 5: Tobermory - Craignure -> Oban -> Fort William -> Portree -> Staffin
- Dag 6: Staffin -> Talisker -> Portree
- Dag 7: Staffin -> Portree -> Fort William -> Oban
- Dag 8: Oban -> Glasgow Airport
/f/image/dyBExUaCpMCcFYoaNnEDnKAB.png?f=fotoalbum_large)
We hadden eigenlijk maar 2 dingen vast op het programma gezet, en dat was Mull rondtouren en de Staffa Wildlife Tours, omdat ik echt wilde slagen voor puffin foto's (papegaaiduikers). Ik ben elke keer in het juiste seizoen geweest, op Orkney liggen "jagen" naar ze, maar ze waren er nooit. Spoiler: nu waren ze er wél en echt met de honderden, vaak op nog geen 5 meter afstand van ons
Anyway, het begon al goed op de eerste dag: álle reis stuff (trein, het schiphol-avontuur, alles rondom het vliegen, autohuur, boottrip) ging gesmeerd en alles op tijd.
We boeken normaliter altijd EasyJet, maar KLM was 80 euro goedkoper
:strip_exif()/f/image/bJvlREa94wRy9duVsXmwYXH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tfh2n7X3K47HyLUPXKnlT3tx.jpg?f=fotoalbum_large)
In Glasgow kregen we een auto mee waarvan ik dacht dat het niet klopte. Ik neem altijd een economy car (Opel Corsa of soortgelijk), maar ik kreeg zo'n dikke SUV van MG mee. Dus ik was terug gegaan om te vragen of het wel klopte. Ze zeiden "are you liking it and are you satisfied?", waarop ik bevestigend antwoordde. "Ok sir then enjoy!".
Dus OKEEEE DAN
:strip_exif()/f/image/nMD0xXy4NrOEe3osEdGayitR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6me8x3jSxCHgXfo4hxV3T2l1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c2Bx1FeuAdKseK74CI5NGkxI.jpg?f=fotoalbum_large)
14:00 vanuit Glasgow richting onze B&B (Mornish Schoolhouse) op Mull. We hadden de boot van 20:00 in Oban, zeer ruim gepland. Omdat Mull 95% single track road is, zijn de afstanden best lang qua rijden. Het duurde ruim een uur vanaf Craignure tot aan de B&B.
De ervaring in deze B&B was min of meer een off the grid ervaring voor ons waar we ons niet op hadden voorbereid:
- geen wifi/mobiel bereik
- vrij outdated (maar wel schoon)
- deuren konden niet afgesloten worden
- warm water voor hooguit 10 minuten
Maar meteen de eerste avond had ik me er al een beetje overheen gezet en gewoon aanvaard dat het zo was zoals het was
:strip_exif()/f/image/YpMXpYgtQSsSth8GcfdvfRdb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mlfzi0622JTmONMhIKnWnApD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XvOooTp8Y3d9sHmoY33fAqRU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RohFRwLO6020PVdC6C58EgMf.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2e dag zijn we met een bootje naar de Treshnish Isles (Staffa & Lunga) gevaren. Staffa vanwege Fingals Cave, met basaltzuil-landschap waar een grote grot uitgesleten is. Daarna naar Lunga omdat daar de papegaaiduikers zitten.
Wat impressies en bewijs dat ze vreselijk dichtbij zijn op Lunga:
:strip_exif()/f/image/vyMZEwbwxe9oiCxwmCjlxYDa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9js3xEzdorbrP4EIXoqmRArq.jpg?f=fotoalbum_large)
Staffa:

Mocht je er ooit een keer heen gaan: wanneer je aanmeert op Staffa heb je 1 uur de tijd. Weersta de verleiding om naar de puffins te gaan, want dan mis je de grot, en die moet je wel echt gezien/gevoeld hebben. Puffins zijn er zat op Lunga waar je 2 uur de tijd krijgt.
Omdat ik nu ook een bepaald doel voor ogen had, namelijk ein-de-lijk eens die papegaaiduikertjes wat meer beeldvullend te fotograferen, heb ik @Wormaap 's 100-400 II geleend, waarvoor hulde
Na deze 2e dag was mijn fotoloot al binnen en kon niks meer fout gaan
Dag 3 was he-le-maal naar Iiona. Dat kenmerkt zich door stranden en de bekende Iona Abbey:
:strip_exif()/f/image/VwGnRWRKDVYQq0ijUkuB1hjG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xba1hCTh1q140Rt2NNBt4UW6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YcPUch854n327LO41ijWmdC.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag 4 hebben we vooral in Tobermory doorgebracht. We hebben de distillery tour gedaan en uiteraard whisky gekocht:
:strip_exif()/f/image/OA5A2c44lZ1FKGvmJzPMPmHE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AeICKiw98reSJqhcUmvhNpB8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WdYQ0mLxJVuDNBFpA0VAeneo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EVauEYrh3z9CthlZMaqCSo0u.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh ik moet toch even een shoutout naar Tobermory Chocolate doen. We hebben daar chocolade gekocht en die was echt de shitz! Hele goeie pure chocolade van 72%, maar het smaakte veel chocoladiger dan hier zonder dat het meer bitter of zoet was. Kep vanalles geprobeerd met munt erin. De spearmint lijkt wat tandpasta-achtig/of kauwgum qua smaak, maar na een seconde of 5 in de mond mengde de chocolade zich echt goed ermee en smaakte het echt superlekker! Ook die met framboos-creme. Heer-lijk! Het is wat prijzig, maar iedere cent waard. Sterker nog, ik wacht even op antwoord van hen of ze de pure chocolade truffel nog hebben (online niet te vinden), en dan ga ik bestellen.
Chocoladeliefhebbers, check dat uit: https://www.tobermorychocolate.com/
Dag 5 was meer een rij-dagje, helemaal van Tobermory naar Staffin (Skye). Onderweg veel verkeersoponthoud gehad. Superdruk was het.
Maar we hebben wel weer lekker seafood kunnen eten. Echt om je vingers bij af te likken! Mosselen met wittewijn-knoflook en langoustines met boter-citroen
:strip_exif()/f/image/rVXCTSqRecEHczfGYAj0LwdX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ioTXtGhxJMtJdt6kHNwubmbC.jpg?f=fotoalbum_large)
Kep alweer 800 pond uitgegeven aan eten daar in 8 dagen, maar man, wat maakt dat de vakantie toch altijd des te beter!
Ik kreeg 2x het commentaar van de serveersters hoe ik mijn mossel-afval "organiseerde":
:strip_exif()/f/image/EyrSAL6t7erxHIgicqBFzrpB.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven = mijn vrouw (ADHD)
Onder = ik (autism)
Als ik iets niet kan hebben dan is het een opgestapelde rommel in mijn gezichtsveld. Mijn vrouw vindt het teveel werk, want dan wordt haar eten koud. Leuk stel zijn we...
Dag 6: Talisker distillery! Maar helaas was alles volgeboekt. Ook even een shoutout naar Talisker, want hun winkeltje alleen al is de moeite waard om te bezoeken. Zo'n oog voor displaying the merchandise zeg maar:
:strip_exif()/f/image/wU3DdzJQehpM01JmhZdv5nUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XkgdYRvkAgsRsy8htr1QJcl8.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben nog wat rondgereden richting de Quiraing, Uig etc, maar het was te mistig om goeie foto's te maken.
Dag 7: Terug naar Oban via Fort William. Wat een mooie aankomst in Oban 's avonds. Mooi weer!

Dan nu de "echte" landschapsfoto's
Dit keer mijn "nieuwe" 85/1.4 Planar ook meegenomen en wat is dát toch een goeie lens zeg damn. Die heeft een bepaald sprankeltje wat mijn andere Zeiss lenzen niet hebben. Meer contrast zonder dat het te punchy wordt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar vergelijk het met wanneer je een nieuwe bril krijgt met een kwart puntje dioptrie erbij en dat alles ineens nog helderder uitziet.
Foto's zijn gemaakt met Canon R6, Zeiss 35 distagon, Zeiss 50 Makro-Planar, Zeiss 85/1.4 Planar, Zeiss 135 Apo Sonnar, en geleende Canon 100-400 II van Wormaap
De foto's zijn klikbaar, want groter is altijd beter!
1: Puffin

2: Sconser, kijkend richting de Old man of Storr:

Zeiss 85/1.4 Planar | ISO 100 | f/8 | 1/250
3: Old man of Storr

Zeiss 135/2 Apo Sonnar | ISO 160 | f/8 | 1/400
4: Tobermory

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 400 | f/8 | 1/640
5: Fingals Cave, Staffa

Zeiss 135/2 Apo Sonnar | ISO 400 | f/5.6 | 1/800
6: Iona Abbey

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 800 | f/2 | 1/125
7: Oban

8: Iona

Zeiss 35/2 Distagon| ISO 100 | f/8 | 1/400
9: Tobermory haven

10: Puffin

11: Tobermory panorama (2 foto's)

Zeiss 35/2 Distagon | ISO 400 | f/8 | 1/1000
12: Neist Point

Zeiss 50/2 Makro-Planar | ISO 250 | f/8 | 1/125
Ik heb er nog meer, maar ja, twelve's the limit
Feel free to comment
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar