[Showcase] Schotland: Isle of Skye in de herfst Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Door persoonlijke omstandigheden hebben we de jaarlijkse september-vakantie naar Schotland moeten cancelen. Na alle ellende die we hebben meegemaakt afgelopen 8 maanden, vonden we het toch belangrijk om even een paar dagen ertussenuit te gaan.
Dus i.p.v. het gebruikelijke 12-daagse isle-hopping besloten we dit keer gewoon een paar daagjes te gaan. We zijn alleen rond Fort William en Isle of Skye geweest, waar ik vooral in 2010-2013 veel kwam.
"Terug naar de roots" zou je zeggen, en vanaf 2013 hadden we Skye "wel weer gezien", niet in negatieve zin, maar we wilden meer zien. Dus toen zijn we gaan eiland-hoppen en hebben we Skye eigenlijk alleen maar als 1 of 2 daagse tussenstop gebruikt en nu zijn we veel ervaringen rijker. We hebben Iona gezien, Canna, Harris/Lewis, Orkney en het is echt supermooi om te zien hoe elk gebied zijn eigen waarde heeft, want als je voor het eerst op Skye komt dan denk je dat niks het meer kan overtreffen....Wel dus, maar op een totaal andere manier.

Ik ben blij dat ik nu weer terug ben gegaan om Skye nog eens écht opnieuw te laten doordringen, en vooral met de prachtige herfstkleuren in Oktober is het werkelijk schitterend! Dus ik heb weer hernieuwde waardering voor Skye gekregen, ondanks de gigantische drukte en kapotte wegen. Afgelopen jaren hebben we het wel echt achteruit zien gaan: veel meer volk op de weg die auto's in bermen parkeren en de natuur kapot maken omdat men daar niks aan de infrastructuur lijkt te doen. Toeristen moet je niet tegenhouden, maar beter laten doorstromen. Daar moeten ze toch echt wat aan gaan doen daar.
Ondanks deze drukte, raad ik toch echt iedereen aan om te gaan, want het is zo'n prachtig land. Mid-eind April en ook Oktober zijn echt prachtig!

Gebieden waar ik ben geweest zijn al eens eerder voorbij gekomen in eerdere test/showcases, met name de Quiraing, Neist Point e.d., maar met name Quiraing. Dus het zal enigszins bekend voorkomen ;) Nonetheless wil ik jullie niet weerhouden van de schoonheid van Skye in de herfst. Het was regenachtig, maar soms ook zonnig en ik heb deze vakantie nog nooit zoveel regenbogen gezien in al die jaren dat ik naar Schotland ga. En ook zeer felle regenbogen...Eerder heb ik een foto van Apojapo1 (ik weet zijn nickname nu niet meer) bekritiseerd (heel lang geleden) dat de regenboog teveel aangezet was, maar de regenbogen die je in mijn foto's ziet is niks aan gedaan, die waren echt zo fel. Dus bij deze neem ik mijn woorden terug over Apojapo1's foto destijds.

Alle foto's zijn klikbaar, dus ik raad ook aan om ze op groot formaat te kijken, want groter is beter ;)

#1: The Quiraing
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1966/43550607080_c9f9ebae16_c.jpg

#2: Glenfinnan Viaduct
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1929/31491295078_391cfb7637_c.jpg

#3: Neist Point
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1935/44452569515_ac63e25450_c.jpg

#4: Trotternish ridge, gezien vanaf the Quiraing
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1922/44452512375_c532240f51_c.jpg

#5: Loch Shiel, Glenfinnan
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1975/45366948201_c45d6512d2_c.jpg

#6: Trotternish Ridge
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1975/44642861364_69d09f19f4_c.jpg

#7: Trotternish ridge, gezien vanaf the Quiraing (HDR)
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1977/44642941284_ffc55b633c_c.jpg

#8: Trotternish ridge gezien vanaf the Quiraing
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1973/45315981452_cb8bb0feab_c.jpg

#9: Haven van Portree
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1935/44452393095_4be6dbd45c_c.jpg

#10: The Quiraing
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1946/45366836011_7018d8840e_c.jpg

#11: Cuillin Mountains, gezien vanaf de grote parkeerplaats in Portree
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1956/43550545060_8a867b52aa_c.jpg

#12: Sligachan
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1927/44452410655_e621353d9e_c.jpg

Feel free to comment d:)b

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-05 07:44
Pffff, wat gaaf! Jaloers. Eerlijk gezegd niet op groot formaat gekeken, maar dat is bij jou eigenlijk niet nodig. Dat ga ik nog wel doen om te genieten.

Sterkte met je persoonlijke situatie.

[ Voor 11% gewijzigd door MRIdev op 22-10-2018 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stas1s
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13-02-2022
Machtig mooie beelden ! Top

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Glorieus. Meer woorden eraan besteden is nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
MRIdev schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:26:
maar dat is bij jou eigenlijk niet nodig.
Oh dank :D Ik vind het zelf altijd wel fijn om op groot formaat te kijken (dan kan ik pixelpeepen en zeuren over de scherpte hehehe).
Danke coole tuup ;)
AlterEgo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:38:
Glorieus. Meer woorden eraan besteden is nutteloos.
Dat is een flink compliment, waarvoor grote dank!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Prachtige foto's van één van mijn favoriete landen. Je heb de sfeer en het karakter van het land heel mooi vastgelegd, prettig om wat langer naar te kijken. Die regensluier van #11 en dat licht, om maar een voorbeeld te noemen: helemaal Schotland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:00
Waarom staat hier eigenlijk [Testcase] voor? Mag je best gewoon showcase noemen hoor :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:25
100% showcase materiaal. Top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:45
Heerlijk materiaal zeg......wil ook weer eens heen als ik dit zie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:09
Mooie serie, maar ik vind wel dat de wolken partij op vrijwel iedere foto iets te dik is aangezet. Vooral op #4 en #7 valt me dit goed op. Het doet bij #7 in mijn ogen echt afbreuk aan de verder mooie compositie. (natuurlijk extra duidelijk door de HDR, dus misschien was een non-HDR beter)

Ik maak me hier zelf ook wel eens schuldig om, maar als ik er dan achteraf op terugkijk ben ik toch niet tevreden.

[ Voor 10% gewijzigd door Hogader op 23-10-2018 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
Werkelijk prachtige beelden! Complimenten!

Ik klikte op jouw showcase omdat geisoleerde/ruige oorden mij altijd aantrekken (Antarctica, Ijsland, Noorwegen, Finland en Zweden zijn altijd favoriet voor mij). Schotland en nog een keer naar Wales staan hoog op mijn lijst, maar jij maakt de keuze wel heel gemakkelijk ;)

Jouw prive situatie gaat mij natuurlijk niks aan, maar ik hoop dat jullie ellende voorbij is en dat deze trip positief heeft bijgedragen aan jullie geluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Testcase --> Showcase!

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@Hogader Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Die HDR moest een HDR zijn omdat ik te weinig DR had omdat de contrasten zo enorm hoog waren voor die scene; een scherpe zon na een herfstbui doet dat nou eenmaal als er veel donkere wolken en schaduwpartijen zijn. De lucht is overigens zeer weinig aangezet, bijna niks, zo diep blauw is het vaak in de herfst. Bij #4 heb ik enkel wat contrastverlaging gedaan bij het buitje, en wat highlights omlaag gebracht, verder niks. Dus die lucht was echt zo daar, maar ik snap dat het fake overkomt. Ik kan je alleen maar uitnodigen om zelf eens een vakantie erheen te plannen in de herfst. Echt prachtig en dan zie je ook dat de wolken echt zo gitzwart kunnen zijn en ineens de volle zon erop, en dan weer regen, en dan weer een regenboog...Het is overweldigend.

Overigens heb ik dezelfde reactie ook al eens gehad op deze foto en ook deze. Dit zijn foto's gemaakt op de Orkney eilanden en ook daar was ik overweldigd hoe de luchten kunnen uitzien.

@PageFault Schotland is in ieder geval minder duur dan de rest dat je noemt ;) Ik ben ook vaker in Noorwegen, Finland, lapland, de lofoten en de Noordkaap geweest en ook Ierland. Schotland combineert de ruig-heid van Noorwegen met de vriendelijkheid en gelatenheid van Ierland. Ik kan het je echt van harte aanraden.

Gewoon een ticket met Easyjet van schiphol naar Glasgow boeken, autootje erbij huren (krijg je korting bij europcar als je met easyjet boekt) en dan ben je binnen 2,5 uur in Glencoe waar je al machtige uitzichten hebt.

Iedereen bedankt voor de complimenten en de fijne woorden. Begin van het jaar 1 van mijn katten gestorven, de andere nierfalen, de 2 nieuwe kittens behoorlijk ziek (mijn katten zijn mijn kindjes), oma 2 hersentumors en uitgezaaide longkanker (inmiddels ook overleden), mensen om me heen ziek en burnouts, peetoom een tia gehad, ikzelf een burnout (nog steeds)...en dan moet je je er al overheen zetten om toch een vakantie te boeken, en dan gebeuren dan dingen als je pinpas die in 2en breekt doordat een pinapparaatje in een restaurant kapot valt, dat je koffer met al je regenspullen, fotospullen, wandelschoenen en goretex materiaal gewoon niet meevliegt en dus de hele vakantie kunt liggen bellen tussen bureaucratische bedrijven heen en dus halsoverkop kleren moet kopen, vertraging op vlucht én trein....

Maar gelukkig heb ik wel wat mooie foto's kunnen maken en het geluk was natuurlijk ook een beetje aan mijn zijde. Ik bedoel, zo'n regenboog die binnen 1 minuut weg is, en dan net op dat moment zo fel is, en altijd mooie lichtinvallen....Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoeveel geluk ik heb gehad daarmee. Dus ik zie het als een cadeautje ;)
Nogmaals bedankt voor het medeleven en natuurlijk de fantastische eer die showcase heet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-05 01:08

Royz

Kleurenblind!!

Deathchant schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:36:
Eerder heb ik een foto van Apojapo1 (ik weet zijn nickname nu niet meer) bekritiseerd (heel lang geleden) dat de regenboog teveel aangezet was, maar de regenbogen die je in mijn foto's ziet is niks aan gedaan, die waren echt zo fel. Dus bij deze neem ik mijn woorden terug over Apojapo1's foto destijds.
Grappig dat je over hem begint :). Apojapo, aka @Anoniem: 289407 aka Max Rive is denk ik Nederlands populairste fotograaf momenteel, check zijn insta (volgers) eens https://www.instagram.com/maxrivephotography ;)

Skye heeft altijd iets bijzonders gehad, toen ik er kwam (in 2013?) was je al verbaasd dat de bomen waren gekapt en het lijkt er allemaal niet beter op geworden helaas. Wel mooie platen man, die me doen terugdromen! Zou er graag weer naar teruggaan. Zeker als ik je fotos zie wil ik Neist Point opnieuw doen en Quiraing dit keer niet overslaan ;). Gefeliciteerd met je Showcase en sterkte met je situatie!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:59
Deathchant schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:49:
@Hogader Ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Die HDR moest een HDR zijn omdat ik te weinig DR had omdat de contrasten zo enorm hoog waren voor die scene; een scherpe zon na een herfstbui doet dat nou eenmaal als er veel donkere wolken en schaduwpartijen zijn. De lucht is overigens zeer weinig aangezet, bijna niks, zo diep blauw is het vaak in de herfst. Bij #4 heb ik enkel wat contrastverlaging gedaan bij het buitje, en wat highlights omlaag gebracht, verder niks. Dus die lucht was echt zo daar, maar ik snap dat het fake overkomt. Ik kan je alleen maar uitnodigen om zelf eens een vakantie erheen te plannen in de herfst. Echt prachtig en dan zie je ook dat de wolken echt zo gitzwart kunnen zijn en ineens de volle zon erop, en dan weer regen, en dan weer een regenboog...Het is overweldigend.

Overigens heb ik dezelfde reactie ook al eens gehad op deze foto en ook deze. Dit zijn foto's gemaakt op de Orkney eilanden en ook daar was ik overweldigd hoe de luchten kunnen uitzien.

@PageFault Schotland is in ieder geval minder duur dan de rest dat je noemt ;) Ik ben ook vaker in Noorwegen, Finland, lapland, de lofoten en de Noordkaap geweest en ook Ierland. Schotland combineert de ruig-heid van Noorwegen met de vriendelijkheid en gelatenheid van Ierland. Ik kan het je echt van harte aanraden.

Gewoon een ticket met Easyjet van schiphol naar Glasgow boeken, autootje erbij huren (krijg je korting bij europcar als je met easyjet boekt) en dan ben je binnen 2,5 uur in Glencoe waar je al machtige uitzichten hebt.

Iedereen bedankt voor de complimenten en de fijne woorden. Begin van het jaar 1 van mijn katten gestorven, de andere nierfalen, de 2 nieuwe kittens behoorlijk ziek (mijn katten zijn mijn kindjes), oma 2 hersentumors en uitgezaaide longkanker (inmiddels ook overleden), mensen om me heen ziek en burnouts, peetoom een tia gehad, ikzelf een burnout (nog steeds)...en dan moet je je er al overheen zetten om toch een vakantie te boeken, en dan gebeuren dan dingen als je pinpas die in 2en breekt doordat een pinapparaatje in een restaurant kapot valt, dat je koffer met al je regenspullen, fotospullen, wandelschoenen en goretex materiaal gewoon niet meevliegt en dus de hele vakantie kunt liggen bellen tussen bureaucratische bedrijven heen en dus halsoverkop kleren moet kopen, vertraging op vlucht én trein....

Maar gelukkig heb ik wel wat mooie foto's kunnen maken en het geluk was natuurlijk ook een beetje aan mijn zijde. Ik bedoel, zo'n regenboog die binnen 1 minuut weg is, en dan net op dat moment zo fel is, en altijd mooie lichtinvallen....Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoeveel geluk ik heb gehad daarmee. Dus ik zie het als een cadeautje ;)
Nogmaals bedankt voor het medeleven en natuurlijk de fantastische eer die showcase heet!
toon volledige bericht
Heftig verhaal. Sterkte in elk geval! Veel mensen zonder dieren begrijpen niet de impact van het afscheid nemen van een dier. Wij hebben 6 beesten en zitten gelukkig nog niet in die fase, maar die kan heel snel komen door ziekte of in geval van 2: ouderdom.

Het zit je dus niet mee, maar aan je foto's te zien, komt uiteindelijk alles goed. Doe rustig aan en laat je niet gek maken.

Dank voor je vakantie tips, misschien kun je fotovakantiereizen organiseren ha ha. Schotland staat hoog op de agenda. Dit jaar hebben we heel Zweden gepakt, dus nu is het tijd voor de volgende stap en we hadden het al over Engeland en dan met name Schotland en Wales. Vliegen doen we met de honden liever niet, dus het zal wel met de auto worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@PageFault Ach ja, weet je, vaak wil je niet teveel klagen, maar doet het toch eens goed om (kort) je verhaal te doen, en de sympathie die je krijgt geeft gewoon enorm veel steun waarvoor dank!

Veel mensen hebben me al gezegd dat ik daar iets mee moet gaan doen ;) Komt idd nog wel eens. Overigens als iemand tips wilt hebben welke specifieke plekken je echt moet zien dan geef ik die natuurlijk graag! Ik zou niet willen dat iemand niet durft te vragen voor tips. Schotland is zo mooi en mijns inziens moet iedere geinteresseerde dat gewoon gaan meemaken ;) Dus als je specifieke dingen wilt weten mocht het zover zijn, schroom je aub niet om me een DM te sturen. Ik vertel graag wat goeie plekken zijn, misschien wat praktische info (afstanden, aantal kilometers, waar de goedkoopste tankstations zijn, goeie restaurants, B&B's, 3rd party verzekeringen voor je huurauto zodat je niet vasthangt aan de zero-risk-reduction, want ik heb al genoeg meegemaakt met huurauto-ellende zoals platteband, deuken, krassen waar onterecht 800 pond voor ingehouden wordt enzo) en natuurlijk ook mooie wandelingen.

Vliegen met de honden zou ik idd niet doen :)

@Royz Bedankt voor je woorden, ook over de foto's! Ja eind 2012 heb ik de laatste keer rondgelopen in het bos aan de voet van the old man of storr. Allemaal gekapt :'( Maar nu een paar jaar later ziet het er weer een stuk groener uit.
Qua toerisme is het enorm gestegen, which is good, maar qua infrastructuur en voorzieningen krijgt Skye het gewoon niet meer bijgebeend. Hotels en B&B's zijn altijd vol, restaurants moet je zeker 2 weken van te voren reserveren, de wegen zijn 1 grote pothole-festijnen, bij veel toeristische trekkers, zoals de old man of storr en the quiraing parkeren de mensen ver in de bermen omdat er gewoon niks aan gedaan wordt.
Maar ik heb wat gesprekken met locals gehad en ze hebben nu eindelijk budget gekregen om in ieder geval bij de Fairy Pools, the old man of storr en the quiraing parkeer- en toiletfaciliteiten te maken. Dat heeft erg lang geduurd. Qua wegen zijn ze sowieso iets meer afhankelijk van EU-geld, omdat veel infrastructuur door EU-projecten gedaan wordt. Schotland is altijd een soort van guinea-pig van de UK; alle "bizarre" wetten worden daar eerst uitgeprobeerd en de Schotse regering moeten altijd veel geld steken om belachelijke maatregelen ongedaan te maken. Voor Skye alleen al hebben ze 450 miljoen nodig om alle infrastructuur in orde te maken, en dan hebben ze het er ngo niet over gehad om kleine stukjes land te kopen om de wegen breder te maken. In 2010 kon je tenminste op de hoofdwegen normaal rijden; de hoofdwegen anno 2018 zitten echt vol met diepe grote gaten, dus als je ooit terug gaat naar Skye, in godsnaam rij rustig. Zoals ik al zei; ik heb genoeg huurautoellende gehad daardoor.
Zomaar even een nieuwe band erop zetten is niet 1,2,3 gedaan, ook niet op Skye. Met een beetje geluk heeft een garage je band op voorraad, anders kun je een dag wachten op een bestelling vanuit Inverness, en je wilt niet 1 hele dag kwijt zijn, da's gewoon zonde.

En idd, het is @Anoniem: 289407 ! Als hij nog op 't forum komt: ik weet dat het erg lang geleden is en je het vast en zeker niet meer kunt herinneren, maar ik neem mijn commentaar op de vermeende te dik aangezette regenboog terug ;) Ik vind je werk echt prachtig en ik heb je foto's altijd bewonderd, zelfs toen ze nog van je Canon S95 kwamen ;)

Pagina: 1