[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Had me vandaag nog een mooie caol ila 9 van whiskydudes px afwerking op de kop kunnen tikken voor 75 euro. Was een momentje van Fomo 😜

https://www.whiskybase.co.../274060/caol-ila-2015-wds

Had de palo cortado sherry ervan gehad die beviel supergoed... twijfelde ook voor de Invergordon 36 van whiskydudes afgewerkt met tawny port, ligt nog in me achterhoofd.

[ Voor 40% gewijzigd door Jthem op 26-08-2026 16:35 ]

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:07
Afgelopen weken de bodem bereikt van 3 flessen, en dat gaf ineens weer een klein beetje ruimte in de whiskykast waardoor wat oude voorraad die achteraan stond, weer in het zicht kwam }>

Zojuist een fles Tomintoul 10 open getrokken. Een eenvoudige whisky die goed past bij de huidige temperaturen, voordat we straks het najaar ingaan en ik meer naar mijn geliefde islay's beweeg.

Sláinte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrqGxMOlDR6r0Y3L2RYFzQRn56M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLqKXelIfeINFpq0h2ceyTWh.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 11:01
Vraagje voor iedereen hier:

Hoeveel van jullie hebben wel eens een Infinity Bottle gemaakt/onderhouden?

Ik ben er met één begonnen, maar wil graag ook bijhouden wat ik er in doe, wat er uit gaat, etc, zodat je een beetje bijhoudt wat de smaakcombinaties enzo zijn.

Nu lijken daar ook wel apps voor te zijn, maar het werkt allemaal niet zo makkelijk en de drie flessen die ik nu heb gebruikt staan allemaal niet in de databases van de apps.

Dus eigenlijk de vraag: als je een Infinity Bottle hebt gemaakt, hoe hou je dan bij wat er inzit, alcoholpercentage, etc?

Blog

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12:08
Ik heb een infinity bottle, of eigenlijk twee. De tweede infinity bottle is voor (zwaar) geturfde whisky. Die gooi ik niet in mijn hoofdfles. Niveautje talisker is nog net wat ik voor de hoofdfles er in wil doen. Laphroag/Ledaig/Ardbeg/etc.. gaan in de peatfles.

In het begin (meer dan 10 15 jaar geleden, bijna infinity lang geleden), deed ik van alles wat ik had een dram er in. Dat doe ik niet meer. Ik vul hem nu alleen nog maar met drams die ik echt lekker vond. Inmiddels is het een lekkere old school half sherry/half bourbon whisky geworden met een heel licht rokerige afdronk van die paar drams Talisker/HP die er rondzwemmen.

Apps enzo doe ik niet aan. Ik heb een .txt file waar ik in zet wat ik er in heb gekiept. Alcoholpercentage? Geen idee. Vind ik niet zo interessant. Zal wel rond de 50% liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door cfern op 27-08-2026 10:34 ]

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

• h4xm0re
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:29
Ik heb in het verleden nooit leuke resultaten behaald met een living bottle, en heb er daarom dus ook geen één. Ligt uiteraard ook wel een beetje aan wat je 'normaal' drinkt, bij mij (na 10+ jaar) zijn de individuele flessen normaliter veel beter dan wat een blend zou worden.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:45
Waarom niet zelf een appje maken voor op je telefoon met behulp van Claude? Met een pro abbonement kun je Claude code gebruiken en na wat eenmalig setupwerk zelf apps maken. Dit lijkt me nou precies zo'n use case daarvoor. Kun je de app helemaal naar je hand zetten. Denk dat je dit in 1 avondje dan wel gefixt hebt.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kleine update vanuit campbeltown (tip: bel je slijter morgenvroeg even als je deze jongens veilig zou willen stellen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 19:34 ]

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:29

EiT

dyrc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:24:
kleine update vanuit campbeltown (tip: bel je slijter morgenvroeg even als je deze jongens veilig zou willen stellen)

***members only***
Mocht van hier geen 18y kopen. Voor volgende maand (oktober) ook al door mijn budget heen.

Laatste week:
Ardbeg 19 TB
Ben Nevis 2002
Bowmore 23 FQ
Hakushu
En via casQ:
Campbeltown Blended Malt (Glen Scotia)

En dan komt de botteling rekening (+/- €300) voor Invergordon 40 en Caol Ila waarschijnlijk ook in September. Koop het sneller dan ik het op kan zuipen ;).

Wat gaat die Springbank 18 doen? €300 bij de slijter?

Druk en zetfouten voorbehouden.

• dyrc
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:47:
Wat gaat die S18 doen? €300 bij de slijter?
de MSRP vanuit de distillery zelf is op 120 pond gezet (maar ze gaan eigenlijk altijd wel voor meer de deur uit, vraag en aanbod). maar met wat mazzel zie je er eentje langskomen die nog met een 1 begint... (wishful thinking)

en sneller kopen dan opzuipen is de juiste volgorde :D

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 19:56 ]

• EiT

EiT

Ow voor minder dan €200 wil ik er wel 1.

• dyrc
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:57:
Ow voor minder dan €200 wil ik er wel 1.
en enkele tientallen anderen per slijter voor die prijs, dus even bellen ;)

(maar mogelijk word je eigenlijk blijer van de KK16, en houd je de rest in je broekzak.. dat is in ieder geval mijn keuze)

[ Voor 21% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 20:04 ]

• EiT

EiT

dyrc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

en enkele tientallen anderen per slijter voor die prijs, dus even bellen ;)

(maar mogelijk word je eigenlijk blijer van de KK16, en houd je de rest in je broekzak.. dat is in ieder geval mijn keuze)
Ik heb helaas niet zo’n goede band met slijters, koop alles online of in buitenland.
Misschien dat WB hem ook heeft, zal morgen eens kijken (hoop het niet ;))

• h4xm0re
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:29
Toevallig de Springbank 18 van vorig jaar in mijn glas zitten. En alhoewel erg smakelijk, zeker voor de 46% die het is, is 200+ euro echt absurd. Ik koop tegenwoordig alleen nog 3/6 cl. samples van de standaard SB-lijn. Ik drink er de MRSP (helaas) niet meer vanaf (al gun ik het ze wel, prachtige tour gekregen ooit). De Kilkerran 16 is voor mij dan ook zeker de interessantste in het rijtje!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:11

nrg

Dank allen voor de tips mbt whiskytrip! Geeft veel zin om het te plannen :)

Had m’n slijter overigens gebeld over de Kilkerran 16, wist hij nog niets van maar hij ging eens checken met z’n vertegenwoordiger.

• Jthem
  • Nu online
Bij mij ook nog niets bekend. Dacht toch eens informeren

• Jthem
  • Nu online
Buiten dat whisky duurder is dan paar jaar geleden zie ik ook paar flesjes nu goedkoper staan dan ik er paar j geleden voor betaald heb.

Bunna 18 voor 90 euro, tobermory 21 voor 100 euro. Paar j geleden ook in aanbieding maar toch meer betaald.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Vt2bj87aZmDuCM_Irq4XXcpPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/70v0VgFIwUcJegEUmbK9ISur.png?f=fotoalbum_large

Van de week deze gehaald bij de plaatselijke slijterij. Eerste dram beviel goed, mooie combo van hout, mokka, vanille. Viel niet zwaar op de keel, drinkt lekker weg :) deels gekozen omdat het een onafhankelijke distilleerderij is, weer eens wat anders dan al die merken van Diageo. Die zien er qua verpakking allemaal heel mooi uit maar vervolgens zie je dat na overname (door Diageo) de prijs van de fles ook omhoog gaat. Dus ga ik een tijdje buiten het Diageo-spectrum shoppen, kijken hoe dat bevalt :)

[ Voor 25% gewijzigd door Widow op 02-09-2026 15:15 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:40
@dyrc ik ben echt leip voor whisky’s met port finish dus die nieuwe 21yo moet ik zeker proeven! Komt wel goed denk ik, aangezien ik donderdag 24 september om 15:45 de tour in Campbeltown doe :+

Kort weekendje Schotland met een goede vriend! Donderdagochtend vliegen, auto naar Campbeltown, Springbank bezoeken. Vrijdag door naar Islay. Ergens op de zaterdag weer terug richting EDI en dan zondag begin middag terugvliegen. Mega zin in!

Op Islay van plan de Three Distilleries Pathway te lopen langs Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg. Verder chillen in Bowmore en het prachtige eiland rondcrossen (ik ben er eerder geweest in 2007).

Tips welkom! Restaurants, bars, dingen die we niet mogen missen, etc.!

Echt leuk trouwens: had David gemaild die toen in NL de Springbank masterclasses deed. Hij is verantwoordelijk voor de export sales en had gezegd: als je komt, laat het vooral weten. Mailde meteen terug en voor de tour afgesproken voor een dram met hem in de Washback bar. Schotse gastvrijheid :)

[ Voor 18% gewijzigd door donleone83 op 02-09-2026 15:56 ]

• dyrc
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:46:
@dyrc ik ben echt leip voor whisky’s met port finish dus die nieuwe 21yo moet ik zeker proeven! Komt wel goed denk ik, aangezien ik donderdag 24 september om 15:45 de tour in Campbeltown doe :+

Kort weekendje Schotland met een goede vriend! Donderdagochtend vliegen, auto naar Campbeltown, Springbank bezoeken. Vrijdag door naar Islay. Ergens op de zaterdag weer terug richting EDI en dan zondag begin middag terugvliegen. Mega zin in!

Op Islay van plan de Three Distilleries Pathway te lopen langs Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg. Verder chillen in Bowmore en het prachtige eiland rondcrossen (ik ben er eerder geweest in 2007).

Tips welkom! Restaurants, bars, dingen die we niet mogen missen, etc.!

Echt leuk trouwens: had David gemaild die toen in NL de Springbank masterclasses deed. Hij is verantwoordelijk voor de export sales en had gezegd: als je komt, laat het vooral weten. Mailde meteen terug en voor de tour afgesproken voor een dram met hem in de Washback bar. Schotse gastvrijheid :)
ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin. zie afbeelding hieronder, daar móet gewoon een uitruil van goede vaten onder gelegen hebben.

als je de pathway loopt, bij Laphroaig hebben ze genoeg kleine sampletjes staan (binnenlopen visitor center en helemaal achterin op de muur) -dat is vooral handig als je 1 liter sterke drank mee terug wilt nemen en de fles die je al hebt gekocht is al 0.7, wat samples om te maxen (of je doet minder braaf..- heb je goed weer dan zijn de picknicktafels bij laphroaig ook de beste plek om je (zelf meegebrachte) lunch te eten, mooi uitzicht over t water). en als je bij lagavulin gaat zitten (door visitor center heen naar t volgende gebouw) en ze hebben nog een Jazz Festival 2023 staan om te proberen dan is dat een aanrader. luxe stoel erbij en genieten. (ardbeg vond ik zelf waardeloos, high marketing maar niks te halen behalve OBs die je in nl voor minder haalt).

en mocht je Bunnahabhain halen, lullen als brugman als ze een bunnahabhain 1989 33yo tawny port finish op de plank hebben (voor een dram) die hoorde bij een dure tasting, hebben ze eruit gehaald, maar daar moet mogelijk nog wel een fles van rondzwerven. best..bottle...ever..(ben je daar en pak je een rondleiding/tasting en je krijgt Tilly? dat is gegarandeerd lachen dat mens is gek op de goede manier)

en een kleine edit: mocht je ooit een plot land geclaimed hebben bij laphroaig dan kan je je rente claimen (1 free dram). mocht je dat niet hebben stuur even een dm dan krijg je mijn certificaat en dan mag je mijn rente van dit jaar ;). binnenlopen, balie rechterkant, roepen friend of laphroaig ground rent en dan komt t goed.

(en als je even iets anders wilt doen dan mag je een vlaggetje op mn coordinaten zetten in t veld, ik sta redelijk net naast de blub dus pak de laarzen die ze je aanbieden. kost je wel een uur, dus alleen doen als je time to kill hebt of wat semi actief wilt nuchteren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr9rEyhezz4usxc0EjGICWTXCLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aji1gy76pdkqiFplfurmbgeJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 02-09-2026 17:10 ]

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:40
dyrc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:32:
[...]

ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin. zie afbeelding hieronder, daar móet gewoon een uitruil van goede vaten onder gelegen hebben.

als je de pathway loopt, bij Laphroaig hebben ze genoeg kleine sampletjes staan (binnenlopen visitor center en helemaal achterin op de muur) -dat is vooral handig als je 1 liter sterke drank mee terug wilt nemen en de fles die je al hebt gekocht is al 0.7, wat samples om te maxen (of je doet minder braaf..- heb je goed weer dan zijn de picknicktafels bij laphroaig ook de beste plek om je (zelf meegebrachte) lunch te eten, mooi uitzicht over t water). en als je bij lagavulin gaat zitten (door visitor center heen naar t volgende gebouw) en ze hebben nog een Jazz Festival 2023 staan om te proberen dan is dat een aanrader. luxe stoel erbij en genieten. (ardbeg vond ik zelf waardeloos, high marketing maar niks te halen behalve OBs die je in nl voor minder haalt).

en mocht je Bunnahabhain halen, lullen als brugman als ze een bunnahabhain 1989 33yo tawny port finish op de plank hebben (voor een dram) die hoorde bij een dure tasting, hebben ze eruit gehaald, maar daar moet mogelijk nog wel een fles van rondzwerven. best..bottle...ever..(ben je daar en pak je een rondleiding/tasting en je krijgt Tilly? dat is gegarandeerd lachen dat mens is gek op de goede manier)

en een kleine edit: mocht je ooit een plot land geclaimed hebben bij laphroaig dan kan je je rente claimen (1 free dram). mocht je dat niet hebben stuur even een dm dan krijg je mijn certificaat en dan mag je mijn rente van dit jaar ;). binnenlopen, balie rechterkant, roepen friend of laphroaig ground rent en dan komt t goed.

(en als je even iets anders wilt doen dan mag je een vlaggetje op mn coordinaten zetten in t veld, ik sta redelijk net naast de blub dus pak de laarzen die ze je aanbieden. kost je wel een uur, dus alleen doen als je time to kill hebt of wat semi actief wilt nuchteren)

[Afbeelding]
Dank voor de top tips! Ik ben FoL al heel lang dus moet inderdaad niet vergeten mijn dram te claimen :)

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Bambi105 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Ongevraagd advies, maar een gouden tip voor Skye: Torabhaig Distillery! Beter bereikbaar dan Talisker, een goeie shop met redelijke prijzen (itt Talisker), een leuke tour en de kans om voor normale prijzen hun drams te drinken. En het ligt veel dichterbij de aanrijroute naar Skye.
Hoe zijn de prijzen daar vergeleken met online aanbieders hier? Als ik de prijzen op hun site vergelijk met DrankDozijn of Drankgigant dan word ik niet blij. Ik ga eind deze maand naar de Distillery en ik wil gerust iets meer betalen dan online aanbieders, maar drie tientjes op een fles vind ik wat te gortig.

• dyrc
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:13:
[...]

Dank voor de top tips! Ik ben FoL al heel lang dus moet inderdaad niet vergeten mijn dram te claimen :)
even benadrukken dat je al heeel lang niet geweest bent, dan krijg je een upgrade naar een cask strength ;)

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:52
O88088 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:38:
[...]

Hoe zijn de prijzen daar vergeleken met online aanbieders hier? Als ik de prijzen op hun site vergelijk met DrankDozijn of Drankgigant dan word ik niet blij. Ik ga eind deze maand naar de Distillery en ik wil gerust iets meer betalen dan online aanbieders, maar drie tientjes op een fles vind ik wat te gortig.
Die prijzen op hun website zijn inderdaad krankzinnig. Alsof ze direct van pond omrekenen naar euro, incl britse tax en dan nog een scherp er bovenop.

Sowieso zou ik bij de distillery juist een distillery exclusive botteling kiezen (als je er al iets koopt naast een dram of 2), anders ben je dief van je eigen portemonnee.

Maar zulke prijzen zag ik destijds niet bij Torabhaig, dus ik denk dat het een website fout is.

• Jthem
  • Nu online
Net de ledaig 16 afgewerkt met rum cask van Murray mcdavid in glaasje gedaan, net de fles geopend. Voor sommige in forum wel bekend drankje 😉

Aanvulling na glaasje leeg: Wat een mooie drank, de rum afwerking voegt ook echt iets toe in deze, lekker tropische mix in zowel de neus als de mond en een vrij aangename lange afdronk waar de bekende ledaig turfrook zich blijft melden.. thnx voor de tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFA0Ne2jzVZZwF7DtkLNsfXVGeY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7Bo7gbLMnom6rlwb2m8QJMJe.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Jthem op 02-09-2026 22:29 ]

• nrg

nrg

Dank nogmaals voor de tips! We hebben net een vlucht Amsterdam-Inverness, huurauto en Dornoch Castle geboekt. Hoop dat de Highlander Inn ook beschikbaarheid heeft, maar anders zit er vast wel een alternatief in de buurt.

• Jthem
  • Nu online
Veel plezier!!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
@Jthem Jezus, had jij die nog liggen? Dat is echt de favo Ledaig van zo ongeveer iedereen met wie ik bij High Spirits heb gewerkt destijds. Mazzelpik!

@nrg Dornoch Castle is onwijs knus en gezellig. Zeker als je met het haardje aan in de stoelen er voor kan zittne.

Zelfs de mannen in onze groep die helemaal niets met whisky hadden, zaten prima aan de lange tafel met genoeg keuze qua tap. De ochtend erop met een lege portomonnee op de motor stappen was wel wat minder. :+

Volgens mij heeft @Bambi105 een verslag gemaakt van zijn tripje naar het festival dit jaar?

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 03-09-2026 08:14 ]

K to the KillaZ

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dyrc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:32:
[...]

ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin.
Zijn die masterclasses de moeite waard? Het lijkt mij vaak zo'n zonde van de relatief beperkte tijd van zo'n event.
Ik dacht dit jaar maar weer eens naar WEE te gaan (heb een paar jaar overgeslagen), en de prijzen voor de masterclasses vond ik meevallen...

• dyrc
  • Niet online
hfos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:35:
[...]

Zijn die masterclasses de moeite waard? Het lijkt mij vaak zo'n zonde van de relatief beperkte tijd van zo'n event.
Ik dacht dit jaar maar weer eens naar WEE te gaan (heb een paar jaar overgeslagen), en de prijzen voor de masterclasses vond ik meevallen...
heel eerlijk: dat is persoonlijk, wat je er zelf uit wilt halen op zo'n dag. van mij mag 't 'standaard verhaaltje' sowieso meteen de prullenbak in want heard it once heard 'm all. Máár het is wel een kans om gelijkgestemden te treffen uit je regio, de vertegenwoordiger van de distillery (die me dus nog antwoord op een vraag schuldig is ;)), misschien een scoopje te horen of toch een verrassing voor je neus te krijgen in 't glas, en soms ook een kans om toch met wat voorrang alvast een fles te kunnen bestellen. your mileage may vary natuurlijk

• Jthem
  • Nu online
KillaZ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:14:
@Jthem Jezus, had jij die nog liggen? Dat is echt de favo Ledaig van zo ongeveer iedereen met wie ik bij High Spirits heb gewerkt destijds. Mazzelpik!
@KillaZ indd had hem nog liggen, heerlijk spul! Heb ook nog 2 flesjes van onze nietgehouden proeverij van tweakers de 14 jaar op koval, door jou toch ledaig ontzettend gaan waarderen , moet wel zeggen dat het ook me nadeel is van al die flessen die ik op voorraadheb, zijn er bij die pas over jaar of 10 geopend worden en op sommige wil ik niet zolang wachten alleen zoveel lekkers allemaal.

Deze ledaig 16 snap ik dat het de favoriet is Van menige! zou er nog wel een fles van willen alleen nog te krijgen a 185 euro das wel zonde.

Heb de nieuwe ledaigs ook weer ingeslagen van Murray mcdavid, de 15 op tawny port(gaat deze winter ook nlg ergens open) en de 16 op wine casks( moet nog even paar jaar in de wacht )

• EiT

EiT

Cask Hunters heeft een Ledaig uit 2009 als share beschikbaar. Al mogen proeven en deze was al lekker, maar qua prijs koop ik er 2 Lore’s voor mij gewoon beter smaken. Prijs is namelijk wel +/- €240 voor 2 flessen.

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:50
Jthem schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:03:
Buiten dat whisky duurder is dan paar jaar geleden zie ik ook paar flesjes nu goedkoper staan dan ik er paar j geleden voor betaald heb.

Bunna 18 voor 90 euro, tobermory 21 voor 100 euro. Paar j geleden ook in aanbieding maar toch meer betaald.
Bunna 18 voor 90 euro? O-)

• Jthem
  • Nu online
Ja was bij whiskysite, heb niet besteld maar dacht wtf was zo fomo moment, binnen dag uitverkocht natuurlijk. Maar voor 90 was dat wel toch een mooie koop

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:23
beetje zijdelings, maar gaat het wel helemaal goed met Ralfy? Ik maak me een beetje zorgen om hem om eerlijk te zijn na z'n recente rant-filmpjes..of zou het clickbait zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door olafmol op 03-09-2026 16:11 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:43

mace

Sapere Aude

olafmol schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:11:
beetje zijdelings, maar gaat het wel helemaal goed met Ralfy? Ik maak me een beetje zorgen om hem om eerlijk te zijn na z'n recente rant-filmpjes..of zou het clickbait zijn?
Ik kijk al een paar maanden geen ralfy filmpjes meer, maar ik merkte al dat hij steeds meer en meer een beetje een out-of-touch oude brompot aan het worden was. Mja meer dan normaal zeg maar. :P Maar het is nu dus erger geworden?

• olafmol
mace schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:10:
[...]

Ik kijk al een paar maanden geen ralfy filmpjes meer, maar ik merkte al dat hij steeds meer en meer een beetje een out-of-touch oude brompot aan het worden was. Mja meer dan normaal zeg maar. :P Maar het is nu dus erger geworden?
Hij had laatst een rant van een half uur ofzo waarin ie allemaal bizarre dingen beweerde over "de jeugd dit" en "de jeugd dat".. nou heb ik zelf kinderen en ik moest er eerst wat om lachen maar later vond ik het best treurig en zorgwekkend, want hij lijkt in een soort van bubbel te zitten die nogal vreemde denkbeelden erop na houdt die ik totaal niet herken...

deze: YouTube: ralfy review 1142 Extras - Rum over the next few years.

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 03-09-2026 20:17 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:43

mace

Sapere Aude

olafmol schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:16:
[...]

Hij had laatst een rant van een half uur ofzo waarin ie allemaal bizarre dingen beweerde over "de jeugd dit" en "de jeugd dat".. nou heb ik zelf kinderen en ik moest er eerst wat om lachen maar later vond ik het best treurig en zorgwekkend, want hij lijkt in een soort van bubbel te zitten die nogal vreemde denkbeelden erop na houdt die ik totaal niet herken...

deze: YouTube: ralfy review 1142 Extras - Rum over the next few years.
Ik vond hem eerlijk gezegd ook al een beetje "dat hep op feesboek gestaan" achtige meningen te hebben over gezondheid en covid met name. Maar daar houdt hij zich wel een beetje op over de vlakte geloof ik.

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:44
Er was een tijdje geleden een hylarische livestream van Ralfy waar hij echt helemaal los ging. Die heeft hij een dag later offline gehaald, hij bleek onder invloed van antibiotica. Dit gaf wel een interessant inkijkje in zijn denkwereld.
Wat mij betreft houdt hij het bij whisky reviews en experimenten.

• olafmol
correcto schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:15:
Er was een tijdje geleden een hylarische livestream van Ralfy waar hij echt helemaal los ging. Die heeft hij een dag later offline gehaald, hij bleek onder invloed van antibiotica. Dit gaf wel een interessant inkijkje in zijn denkwereld.
Wat mij betreft houdt hij het bij whisky reviews en experimenten.
dat zeg ik ook wel eens "het kwam door de antibiotica" maar mijn vrouw trapt er inmiddels niet meer in ;P

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 19:31

Deathchant

Don't intend. Do!

Ook nog eens een nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCbXmd-ohfMaacDzmJB3qGgKk3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYdK7zRIuZDon1oKgQUl34ue.jpg?f=fotoalbum_large

Een 18 jarige Macallan van Signatory in de 100PROOF exceptional cask serie. Ik heb ook een proefje van de caskstrength serie waar de 18 jarige 250 euro kost. Die smaakte wel echt lekker moet ik zeggen. Dus ik ben benieuwd naar deze 100PROOF versie van 18 jaar die "slechts" 87,95 was.

Maar ja, de vraag is wanneer gaan ze open....Ik drink te langzaam....Ik heb teveel flessen nog dicht die ik het liefste nu open wil rukken. Maar ja....Luxeprobleem zeg ik dan maar ;)

Hier nog de andere Macallans die nog dicht zijn, maar waarvan ik van de meest linkse 2 wel al een sample heb gehad en goed bevielen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M16bDq1UTFSz26bH1cmVcgM2Qpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR0g3iLkw3EqoabY47BlsKlZ.jpg?f=fotoalbum_large

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Jthem
  • Nu online
Deathchant schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:09:
Ook nog eens een nieuwe aanwinst:
[Afbeelding]

Een 18 jarige Macallan van Signatory in de 100PROOF exceptional cask serie. Ik heb ook een proefje van de caskstrength serie waar de 18 jarige 250 euro kost. Die smaakte wel echt lekker moet ik zeggen. Dus ik ben benieuwd naar deze 100PROOF versie van 18 jaar die "slechts" 87,95 was.

Maar ja, de vraag is wanneer gaan ze open....Ik drink te langzaam....Ik heb teveel flessen nog dicht die ik het liefste nu open wil rukken. Maar ja....Luxeprobleem zeg ik dan maar ;)

Hier nog de andere Macallans die nog dicht zijn, maar waarvan ik van de meest linkse 2 wel al een sample heb gehad en goed bevielen!
[Afbeelding]
Toevallig hetzelfde probleem met dichte flessen.

De 3 linkse flessen ook in bezit waarvan de 13 jarige toevallig klaar staat voor komende maand als ik terug ben van vakantie. Deze week fles wel al geopend en wat ruikt die heerlijk fruitig

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:32
Tijdje niet hier geweest omdat even niks gekocht heb. Maar nu zou ik toch graag iets van advies willen, mocht iemand dat hebben en willen delen :)

Voor een bevriende whiskyliefhebber zoek ik een cadeau. Hij is van krachtig, rokerig, turf. Ardbeg en Laphroaig heeft ie een grote verzameling van. Hij heeft al het nodige gehad, maar ligt ook weer niet wekelijks bij de slijter voor de deur voor de nieuwste releases. Is er recentelijk nog wat spul uitgebracht waarvan de kans groot is dat hij het nog niet heeft gehad? Richtprijs: 75-100 euro.

• dyrc
  • Niet online
Pannencouque schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 06:56:
Tijdje niet hier geweest omdat even niks gekocht heb. Maar nu zou ik toch graag iets van advies willen, mocht iemand dat hebben en willen delen :)

Voor een bevriende whiskyliefhebber zoek ik een cadeau. Hij is van krachtig, rokerig, turf. Ardbeg en Laphroaig heeft ie een grote verzameling van. Hij heeft al het nodige gehad, maar ligt ook weer niet wekelijks bij de slijter voor de deur voor de nieuwste releases. Is er recentelijk nog wat spul uitgebracht waarvan de kans groot is dat hij het nog niet heeft gehad? Richtprijs: 75-100 euro.
De Ardbeg 15yrs Trudernish is echt net een dag of zo uit, die zal ie nog niet gehad hebben.

kost rond de 80 euro. kan wel wat lastiger te vinden zijn (google is your friend)
edit:
aangezien je al wakker bent: metee ff bestellen. kan zo maar op zijn einde van de dag (happened before). het hoort wel nieuwe core range te zijn, maar geen idee hoeveel flessen iedereen stock heeft

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 15-09-2026 07:21 ]

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:44
Pannencouque schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 06:56:
Voor een bevriende whiskyliefhebber zoek ik een cadeau. Hij is van krachtig, rokerig, turf. Ardbeg en Laphroaig heeft ie een grote verzameling van.
Je zou eens eens kunnen kijken naar een Kilchoman of Port Charlotte. Weet niet of hij die al kent, maar vallen ook beide in dat profiel (Kilchoman misschien wat meer dan PC).

• Bambi105
@Pannencouque

Ik beaam wat @dyrc zegt. Die Ardbeg Trudernish heeft alle schijn van een interessante peater. Goeie abv, 15yo, en perfect binnen budget. Ik heb verder geen idee hoe die smaakt.

Als je Ardbeg toch niet wil omdat hij er zo veel heeft, overweeg dan Ardnahoe, de jongste van Islay en één met enorme belofte. Koop ergens de Inaugural (liggen verspreid nog wel) of de Infinite Loch. Iets meer sherry/double cask focus, bosfruit, etc.

Als laatste overweging: de heavily peated Highlander/Islander van Skye: Torabhaig. De Sound of Sleat, Taigh, Allt Gleann of de Cnoc Na Moine kan je als peathead blind kopen. Meer bourbon cask focus, citrus, hooi, as, Caol Ila-esque.

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-09 17:59
Ik heb een goede vriend blij kunnen maken met een Dailuaine 12y old uit The Ultimate Single Malt Scotch Whisky Selection. Het is voor het eerst dat ik iets dergelijks gekocht heb. De whisky viel zeer in de smaak. Ik mocht natuurlijk ook proeven en ik ga binnenkort voor mezelf ook zoiets uitzoeken.

• Jthem
  • Nu online
Wat is jullie advies, ben me aan oriënteren in weer een leuke fles voor een speciaal moment en kom bij deze 3 uit... Linkwood 30 sv (eigenlijk winnaar qua smaak en single malt maar duurste) en Strathclyde 37 1987 islay cask afwerking (mijn geboortejaar) en de North British 37 PX (prijs kwaliteit)

Paar keer de voor en tegens bekeken maar kan niet kiezen en kom steeds bij 1 van de 3 uit, alleen dan afwisselend als winnaar.

Welke zouden jullie kiezen

https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/whisky/288717/linkwood-1995-sv

https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/whisky/300956/north-british-1988-mm

https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/whisky/285806/strathclyde-1987-mm

• EiT

EiT

Als je de eerste overweegt dan kan je mogelijk voor zelfde geld die andere 2 kopen. Dan is de keuze wat makkelijker.

• Jthem
  • Nu online
Is sowieso lastig want zijn appels met peren vergelijken maar alle 3 komen ze steeds langs.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:24

MetalStef

gietijzer

Da's dan toch 1 appel of 2 peren? Als het alle 3 winnaars zijn ga je sowieso niet fout.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

• Jthem
  • Nu online
.

[ Voor 97% gewijzigd door Jthem op 16-09-2026 20:06 ]

• Jthem
  • Nu online
Haha nee of een appel of een peer gaat het worden maar welke is nog de vraag. De strathclyde is geboortejaar en stukje islay afwerking(beiden leuk) en north british prijs kwaliteit goed geprijsd

[ Voor 40% gewijzigd door Jthem op 16-09-2026 20:15 ]

• Bambi105
@Jthem ik kan ze niet goed op waarde schatten, maar ik zou nog een perspectief overwegen.

Je hebt 1 lever: drink je dan liever een oude dure single malt of een goedkopere single grain met gemiddelde leeftijd?

Grains krijgen zelden de complexiteit en diepte bij kortere maturatie dus moeten ze heel oud worden of een wonderlijk vat krijgen. M.a.w. een 30yo grain is -steekt vinger in de lucht - pakweg 12 single malt jaren waard imho.

Ik had een heerlijke Strathclyde 10yo van Douglas Laing en de 17yo North British Edinburgh Dram van Thompson Bros is subliem als sherried single grain, zeker die 30-60€ waard. Maar voor ik 80+ euro uitgeef aan een grain dan moet ik moet 'm geproefd hebben.

• EiT

EiT

@Jthem Nog een tip ivm je geboortejaar: Je kan ook deze proberen: https://www.whiskydudes.n...d-grain-36yo-1987-2024-17

Die is ook van jouw geboortejaar en best betaalbaar. Wat ik begreep is niet het volledige vat gebotteld en zijn de shares via cask hunters beschikbaar (+/- 2 flessen voor €240 + eigen naam op de fles). Persoonlijk vond ik hem lekker, terwijl ik geen grain liefhebber ben. Via cs wordt deze waarschijnlijk op 40 jarige leeftijd gebotteld, misschien leuk cadeau. Er is ook een Girvan 1997, maar die vond ik niets bijzonders.

• nrg

nrg

Ik heb hetzelfde geboortejaar en een tijdje terug een Murray McDavid Invergordon 1987 35yo gekocht. Moet 'm nog openmaken. Ik heb geen ervaring met single grains dus wie weet is 'ie heerlijk, of het kan onwijs tegenvallen (voor het geld) :') Dat weerhoudt mij er tot nu toe ook van om hem open te maken. Heb ook een Glenrothes 1987 van Whisky Auctioneer, daar geldt een beetje hetzelfde voor.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:32
dyrc schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:10:
[...]

De Ardbeg 15yrs Trudernish is echt net een dag of zo uit, die zal ie nog niet gehad hebben.

kost rond de 80 euro. kan wel wat lastiger te vinden zijn (google is your friend)
edit:
aangezien je al wakker bent: metee ff bestellen. kan zo maar op zijn einde van de dag (happened before). het hoort wel nieuwe core range te zijn, maar geen idee hoeveel flessen iedereen stock heeft
Bambi105 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:18:
@Pannencouque

Ik beaam wat @dyrc zegt. Die Ardbeg Trudernish heeft alle schijn van een interessante peater. Goeie abv, 15yo, en perfect binnen budget. Ik heb verder geen idee hoe die smaakt.

Als je Ardbeg toch niet wil omdat hij er zo veel heeft, overweeg dan Ardnahoe, de jongste van Islay en één met enorme belofte. Koop ergens de Inaugural (liggen verspreid nog wel) of de Infinite Loch. Iets meer sherry/double cask focus, bosfruit, etc.

Als laatste overweging: de heavily peated Highlander/Islander van Skye: Torabhaig. De Sound of Sleat, Taigh, Allt Gleann of de Cnoc Na Moine kan je als peathead blind kopen. Meer bourbon cask focus, citrus, hooi, as, Caol Ila-esque.
Helden. Meteen dezelfde dag nog besteld (maar kon dat nu pas laten weten :D). Vandaag binnengekomen. En voor 't gemak ook eentje voor mezelf besteld :+
correcto schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:23:
[...]

Je zou eens eens kunnen kijken naar een Kilchoman of Port Charlotte. Weet niet of hij die al kent, maar vallen ook beide in dat profiel (Kilchoman misschien wat meer dan PC).
Die kent ie zeker wel, geen idee wat ie wel of niet heeft gehad. Zal 't er eens met 'm over hebben dit weekend :)

• EiT

EiT

nrg schreef op woensdag 16 september 2026 @ 21:38:
Ik heb hetzelfde geboortejaar en een tijdje terug een Murray McDavid Invergordon 1987 35yo gekocht. Moet 'm nog openmaken. Ik heb geen ervaring met single grains dus wie weet is 'ie heerlijk, of het kan onwijs tegenvallen (voor het geld) :') Dat weerhoudt mij er tot nu toe ook van om hem open te maken. Heb ook een Glenrothes 1987 van Whisky Auctioneer, daar geldt een beetje hetzelfde voor.
Oei, redelijk duur. De 86 was zowel via casqueteers als cask hunters beschikbaar voor een betere prijs per fles. Maar goed, met single cask weet je ook de kwaliteit niet tot het gesampled of gebotteld is.

• nrg

nrg

Ja, alleen ik ben niet in 86 geboren :+

Heb deze even terug in een opwelling gekocht, als je maar lang genoeg tussen kopen en drinken laat zitten doet het ook minder pijn als ie tegenvalt ;)

• Jthem
  • Nu online
Wel ook leuk van whiskydudes. Enkel alleen op site te bestellen zo te zien deze '87.

Verder is een goede graan nooit verkeerd 😀

Single malt is indd uitdagender maar een graan met juiste afwerking en lang genoeg gelegen is ook echt verdoemd lekker.

Wel jammer voor de twijfeling want de Linkwood die ik zag was uitverkocht 🤡

Kreeg vandaag bericht, ik had mazzel, heeft er nog 1 gevonden dus het is de linkwood 30 signatory geworden sherry hogshead oloroso. 230 euro,-

https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/whisky/291415/linkwood-1995-sv

[ Voor 45% gewijzigd door Jthem op 17-09-2026 19:07 ]

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste