Gelukkig nog een fles ardnamurchan paul launois van 2026 kunnen regelen. Was bij wsite 3keer met ogen knipperen en was uitverkocht 😱
[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 21-03-2026 17:31 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 21-03-2026 17:31 ]
De Woodford Reserve wordt wel met een pot still gemaakt, dus heeft wat meer de neiging naar de orginele whisky te gaan.Gehenna schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:12:
Mag ik hier ook posten over Bourbon, of is dat vloeken in de kerk?
[Afbeelding]
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/148266
Ik heb hier namelijk al een tijdje deze staan, en die is echt hemels
Wat is zo speciaal aan deze fles?Jthem schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:30:
Gelukkig nog een fles ardnamurchan paul launois van 2026 kunnen regelen. Was bij wsite 3keer met ogen knipperen en was uitverkocht 😱
Vooral zo in trek omdat deze de speciale finish heeft gehad op champagnevaten van Paul launois. Deze finish bezorgd de fruitigheid maar waarom hij zo als zoete broodjes gaat is omdat sommige hem als verzamelobject zien. Opzich wel jammer want gewoon drinken deze!
Amen! Hij is zo lekker en anders. Wie wist dat kust invloeden + champagne funk een topcombo zouden worden. Er staan hier twee flessen Ardna open die op Paul Launois champagne vaten hebben gelegen en beiden zijn anders, maar hebben allebei die kenmerkende frisse fruitigheid en lichte funkyness.Jthem schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:15:
[...]
Vooral zo in trek omdat deze de speciale finish heeft gehad op champagnevaten van Paul launois. Deze finish bezorgd de fruitigheid maar waarom hij zo als zoete broodjes gaat is omdat sommige hem als verzamelobject zien. Opzich wel jammer want gewoon drinken deze!

[ Voor 3% gewijzigd door squaadgras op 24-03-2026 11:53 ]
Ik heb zelf eens via Catawiki verkocht, maar dat viel tegen. Je kunt (of kon) niet zelf kiezen naar welke landen je verzendt, als zij een koper buiten Europa hebben, moet je daarheen shippen. Verzendkosten dus goed inschatten, anders kost het je geld. Daarnaast ben je ~15% kwijt aan kosten + btw, en onder €200 kun je geen minimumprijs instellen, dus je fles kan voor weinig weggaan. Ook krijg je je geld pas als de koper tevreden is.wimpie007 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:40:
Iemand een goeie soort marktplaats voor dichte flessen Whisky?
Ik drink het eigenlijk nooit meer en nog kasten vol staan....
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik heb een paar keer verkocht via Whisky Auctioneer. Halen het bij je thuis op en regelen verder alles (foto's, verzenden). Alles voor een vergoeding/percentage natuurlijk, maar ik vond het alleszins redelijk. Ik vond het een stuk relaxter dan verkopen via Whiskybase of zo.wimpie007 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:40:
Iemand een goeie soort marktplaats voor dichte flessen Whisky?
Ik drink het eigenlijk nooit meer en nog kasten vol staan....
Interessant, moeten je flessen nog ergens aan voldoen? Ik heb wel het een en ander wat me voorheen interessant leek, maar naarmate de tijd vordert, ben ik vrijwel zeker dat ik ze beter kan verkopen, want open gaan ze bij mij waarschijnlijk niet.hfos schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Ik heb een paar keer verkocht via Whisky Auctioneer. Halen het bij je thuis op en regelen verder alles (foto's, verzenden). Alles voor een vergoeding/percentage natuurlijk, maar ik vond het alleszins redelijk. Ik vond het een stuk relaxter dan verkopen via Whiskybase of zo.
:strip_exif()/f/image/NFkfTQ7RUN16h23hKMMBgKzV.jpg?f=fotoalbum_large)
"Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd." ????? Heb je dat zelf bedacht?fender89 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:39:
Afgelopen weken enkele flessen (eindelijk) soldaat gemaakt, dus dat gaf weer ruimte voor het openen van een nieuwe fles.
Dat is geworden: Talisker Skye
De eerste dram gehad en enkele persoonlijke korte smaak/geur/kleur notities in ChatGPT gegooid voor het leuke verhaaltje eromheen :-)
Slàinte!
[Afbeelding]
Kleur
Een warme ambergouden tint die meteen uitnodigt tot een eerste slok.
Geur
In de neus licht rokerig, met zachte tonen van toffee. Een subtiele zilte zeebries komt naar voren, mooi in balans met frisse citrusaccenten
Smaak
Vriendelijk en toegankelijk bij de eerste aanzet. Daarna volgt een aangename peperigheid die zich ontwikkelt tot een warm, kruidig karakter. Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd. De whisky is gebalanceerd en bewust niet over-complex, waardoor hij prettig doordrinkbaar blijft.
Afdronk
Relatief kort, maar aangenaam, met een zachte kruidigheid die nog even blijft hangen.
Conclusie
Een toegankelijke en goed gebalanceerde whisky met een subtiel maritiem karakter en een warme, kruidige ziel. Perfect voor wie houdt van een lichte rook en een comfortabel smaakprofiel zonder al te veel complexiteit.
Dit is geloof ik de 5e release, moet wel goed in de gaten houden wanneer ze op de markt komen ik was ook maar net optijd 2 uur en alles was alweer weg.sandpatt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:05:
De Paul Launois is vandaag toegekomen en ik wou natuurlijk meteen proeven.
Héérlijk! Zeer zacht, boterig, romig,...
Is dit een jaarlijkse release? Zo ja, ga ik ieder jaar naar een fles op zoek.
Hahaha, ja juist dát was inderdaad mijn eigen input. De originele notities waren:olafmol schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:20:
[...]
"Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd." ????? Heb je dat zelf bedacht?Ben wel benieuwd welke persoonlijke notities dit staaltje proza hebben opgeleverd in ChatGPT ;P
Geur: licht rokerig,toffee, zilt, citrus
Smaak: vriendelijk, peper, warm en kruidig. Als een warme wollen deken van grootmoeder.
Korte afdronk.
Gebalanceerd, niet over-complex
Kleur: amber goud
Nee, ze vragen een lijstje van tevoren maar dit is meer zodat ze een checklist hebben als ze de boel komen ophalen. Ik heb een paar batches weggedaan met spullen variërend van interessante gelimiteerde flessen tot van die 'ik ken iemand die whisky drinkt en ik zoek een cadeau tot 25-30 euro'-dingen. Wat niet wordt verkocht kun je terugkrijgen of laten 'vernietigen.' Ik heb twee keer of zo een fles gehad waar geen bod op kwam, die mochten ze lekker houden want dat waren geen dingen die ik zelf gekocht zou hebben, en ik doe die dingen niet voor niks weg.Jeffrey1908 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:28:
[...]
Interessant, moeten je flessen nog ergens aan voldoen? Ik heb wel het een en ander wat me voorheen interessant leek, maar naarmate de tijd vordert, ben ik vrijwel zeker dat ik ze beter kan verkopen, want open gaan ze bij mij waarschijnlijk niet.
Beeromaniac
Tamdhu --> Aberlour A'bunadh of Glenallachie 12Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Craigallachie - Licht ziltig/funky
Knob Creek 9 - Warm, caramel, vanille
Nu wil ik om verder te ontdekken dus graag advies;
1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.
2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?
Slight schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:34:
Ik probeer in mijn selectie altijd op z'n minst één bourbon naast de Scotch te hebben voor afwisseling. Bijvoorbeeld de Four Roses Single Barrel, Weller 12, Wild Turkey 101, Buffalo Trace, Elijah Craig Barrel Proof, Eagle Rare 10 of Jack Daniel's Single Barrel. Momenteel heb ik een Knob Creek 7 Rye open staan.
Beeromaniac
Qua Laphroaigh zou ik Lore of Cairdeas 2024 aanraden, eventueel CS of Cairdeas 2025 als je daar van houd.Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
Nu wil ik om verder te ontdekken dus graag advies;
1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.
2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?
Samples is inderdaad een goed idee. Doe ik zelf ook geregeld.Lone schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
Als aanvulling op de adviezen van hierboven zou ik willen zeggen, koop vooral een aantal samples bijvoorbeeld via https://www.whiskysite.nl/en/whisky-samples/. Dan kan je wat meer risico nemen met whisky's zoals de Ardbeg Uigeadail die EiT aanraad.
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
+1.Bambi105 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:54:
Whiskybase!
Kan je gelukkig allemaal uitzetten bij je “instellingen”. Ook collectie(s) kan je alleen tonen aan vrienden, of helemaal privé houden.EiT schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:05:
Beter om geen app te gebruiken.
Whiskybase laat namelijk ook nog aantal flessen en waarde van ongeopende flessen zien
Hier ook Whiskybase.Bambi105 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:54:
Whiskybase!
Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky
[ Voor 49% gewijzigd door Thasaidon op 29-03-2026 13:10 ]
| <78 | Geef mijn portie maar aan Fikkie |
| 78-79 | Slecht |
| 80-83 | Mhaw (veel OB spul op 40-43%) |
| 84-85 | Middelmaat |
| 86-87 | Best leuk |
| 88-89 | Erg mooi |
| 90-91 | Prachtig |
| 92+ | Waanzinnig (in verscheidende gradaties) |
Een korte gids voor de scoreschaal
Hier is een eenvoudige handleiding om je te helpen de schaal te begrijpen.> Deze scores zijn geen strikte regels. Het is simpelweg een hulpmiddel om je op weg te helpen.
SCORE BETEKENIS HOE JE HET MOET ZIEN Lager dan 50 Zeer slecht Lastig om van te genieten. Wordt zelden gebruikt. 50 tot 69 Ondergemiddeld Niet iets wat je nogmaals zou kiezen. 70 tot 82 Gemiddeld Drinkbaar en acceptabel. Soms plezierig, soms eenvoudig. 83 tot 89 Goed tot zeer goed Whisky's die je met vertrouwen kunt aanbevelen. 90 en hoger Uitzonderlijk Bijzonder en memorabel. Alleen de beste whisky's halen dit niveau.
Smaken verschillen nou eenmaal, dus ook scores zullen variëren.Bambi105 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:21:
Ralfie zegt nu dat een 85 echt van goeie huize moet komen. Serge is al tevreden soms met een 83 en bovendien is die 93-100 range praktisch nutteloos want niemand heeft een referentiekader daarvoor (alleen de grootste liefhebbers met geld).
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE
Compleet eens met het punt van je vraag @Thasaidon !Thasaidon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Smaken verschillen nou eenmaal, dus ook scores zullen variëren.
Maar waarom zouden alleen "liefhebbers met geld" een score van 93 tot 100 kunnen geven?
Als ik een Whisky heel erg lekker vind en hem zeker vaker zou kopen of hem het liefst altijd op de plank wil hebben, dan scoor ik deze ook hoog (95).
En ik ben zeker niet iemand die heel veel of hele dure (+ €100,-) Whisky koopt.
Eens.Slight schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:13:
Ik scoor alleen boven de 90 als ik zeker weet dat het de beste fles ooit is, maar die zekerheid heb je eigenlijk nooit. Het sluit ook wel aan bij de gemiddelde scores op Whiskybase. Qua prijs zit ik daar ook niet, €100 is vaak mijn limiet. Duurder en ouder is niet altijd beter, maar op Whiskybase zie je dat wel vaak zo terug.
Oh dit is ook wel een interessant punt, ik neem prijs juist bewust niet mee in de score. De smaak is in mijn ogen onafhankelijk van de prijs. Vervolgens kan je natuurlijk wel een mening hebben of bedrag X te veel of te weinig is voor een whisky met een bepaalde score. Maar dat is in mijn ogen een andere discussie. Zeker omdat prijs ook nog over de tijd kan veranderen. Daarnaast betaal je soms voor exclusiviteit die je niet perse in de smaak terug ziet . Als je nu een Imperial wil kopen waar het iets terug in het topic over ging, dan moet je betalen voor het feit dat de whisky niet meer gemaakt wordt. Maar dat betekent voor mij niet dat de whisky beter moet smaken om dezelfde score te krijgen.EiT schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:15:
De rest is afweging prijs/kwaliteit.
Een €30 whisky moet prima een 9 kunnen scoren als die best goed is.
Eem Mcallen 12 cherry kan gewoon een 7 of minder scoren want is de prijs absoluut niet waard omdat je in die categorie veel beter jan krijgen.
[ Voor 35% gewijzigd door squaadgras op 30-03-2026 14:42 ]
:strip_exif()/f/image/3TOaLOiT4SB50qlQDyLURLlf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wnVZWUpfXkfLGhhpXJCbWlQD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Thasaidon op 31-03-2026 18:05 ]
Ik zag 'm online staan, en heb 'm meteen in mijn wenslijst gezet. Maar wat moet je ervan verwachten? Hoe vergelijkt het met de gewone 10?Thasaidon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:54:
O.a. de Arran Local Barley batch 1 mogen proeven en gelijk een fles besteld.
https://www.whiskyfun.com...urn-Laphroaig.html#010418Bambi105 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
Dit Malt Mill stukje op Whiskyfun: https://www.whiskyfun.com/
1 april of echt? Die tasting notes zijn over the top, maar ook wel des Serge's.
[ Voor 5% gewijzigd door il-Principe op 01-04-2026 12:10 ]
Fact check: 101% 1 aprilBambi105 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
Dit Malt Mill stukje op Whiskyfun: https://www.whiskyfun.com/
1 april of echt? Die tasting notes zijn over the top, maar ook wel des Serge's.
Had er nog 4 gekocht. 1 als cadeau weet nog niet wat er in zit.EiT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Deze ook ontvangen en ook nog:
20y highland
13y Glenrothes
11y Tormore
Volgende week de vorige editie nog openen gaan op mijn verjaardag, net een cadeautje uitpakken en laten verrassen wat erin zit.EiT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Deze ook ontvangen en ook nog:
20y highland
13y Glenrothes
11y Tormore
[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 02-04-2026 12:26 ]
[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 02-04-2026 12:51 ]
En ja, wiens 90 score heJthem schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:29:
Ja is ook de vraag, is wel leuk om een 50jarige whisky te hebben en kwaliteit zal ook wel prima zijn. Als het bunna is zal het wel top zijn.
Maar is het indd 90 punten waardig, vermoed afzakt naar 87 ofzo? Maar het blijft vet om een 50 jarige whisky te hebben wat geen grain is.
[ Voor 10% gewijzigd door EiT op 03-04-2026 08:03 ]
Sorry, ik was een tijdje niet ingelogd en ik zie dit bericht dus nu pas. Dat sampletje...helemaal goedBundin schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:14:
@Deathchant ik las terug dat je wel fan bent van wat Michel Couvreur in een fles stopt en dat je in de buurt van Vaals woont. Ken je de Special Vatting al? Heb een fles staan en kom met enige regelmaat in de buurt van Vaals wandelen, dus als je een sampletje wil...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Typefout zal wel in de prijs zitten. Waarschijnlijk bedoelt ie 13,99. En is 36 maanden niet het minimum om het uberhaupt whisky te mogen noemen?jordyc schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:10:
Maanden? Als in geen typefout?? En Ben Bracken het lidl whiskey merk??
Dat klopt voor Schotse whisky. Vaak wordt ook 3 jaar en 1 dag gehanteerd. Hangt een beetje af aan wie je het vraagt of wie het verhaal verteld.downtime schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:51:
[...]
Typefout zal wel in de prijs zitten. Waarschijnlijk bedoelt ie 13,99. En is 36 maanden niet het minimum om het uberhaupt whisky te mogen noemen?
Eens rond gevraagd bij de bekendere shops die hem verkopen/verkochten maar geruchten zijn toch allemaal bunna of heel minimale gok een Old pulteney maar 95% dat Bunna is. Heb hem toch even gereserveerd voor eind van maand mee te bestellen.Jthem schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:38:
Ja dat is wel zo weer een ding. Ik ben wel bunna fan dus twijfel wel ontzettend. Mooi over 11 jaar als we 50 worden om misschien te openen.
Maar 400 euro blijft veel geld, wat alleen leuk is dat ik nog 250 euro reiskosten moet innen. Dat zou weer fijn erop zijn.
Regelmatig zie ik interessante flessen op veilingen voorbij komen, maar gaan (nagenoeg) altijd voor veel te veel weg. Zeker op catawiki e.d.. Daar staat dan ook doodleuk een geschatte waarde van zogenaamd een 'expert' bij.JWWhisky schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:56:
Wij hebben afgelopen maand whiskyauction.com ontdekt. Dat is een partijtje slecht voor je portemonnee.
Gisterenavond 4 flessen met zijn tweeën gekocht. Leuk om op rond te neuzen en eens te doen, wat staat er veel moois op. Maar lastig om niet je 'grens' over te gaan aangezien het steeds gaat om kleine stapjes.
Deze komen binnenkort naar hier:
- https://www.whiskybase.co...sky/19351/glenrothes-1992
- https://www.whiskybase.co...90/allt-a-bhainne-1995-gm
- https://www.whiskybase.co...13931/ruadh-moar-2009-mbl
- https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/135282/2014-mbl
Allen kunnen kopen voor leuke prijzen. Was ook nog aan het bieden op een 9 jaar oude Clynelish uit 1992 van Signatory, maar die werd me uiteindelijk echt te duur.
Kopen jullie wel eens wat op veilingen?
EiT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:41:
Wat heb je voor die glenrothes betaald? Heb er zelf een van ‘89
Een 5 of 8 jaar oude whisky lijkt mij niet interessant genoeg om via een veiling te kopen, tenzij het voor minder dan retail is.
Die Glenrothes was € 88 incl veilingkosten, exclusief verzendkosten (is een paar euro omdat dit verdeeld wordt over de flessen). Probeer een aantal geboortejaar whisky's te hebben voor later. En er zit zelfs iets van een metalen plaatje als asbak bij.Koekstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:53:
[...]
Regelmatig zie ik interessante flessen op veilingen voorbij komen, maar gaan (nagenoeg) altijd voor veel te veel weg. Zeker op catawiki e.d.. Daar staat dan ook doodleuk een geschatte waarde van zogenaamd een 'expert' bij.![]()
Gevoelsmatig is dit om nietsvermoedende mensen een hoop geld af te troggelen, want een beetje eigen onderzoek doen op de markt leert je dat je vaak veel te veel betaald.
Zeker als je weet wat iets waard is, en je voor jezelf een max hanteerd (en de bijkomende kosten in de gaten houd) kun je wel geluk hebben, maar het blijft opletten en weten wat je doet
[ Voor 6% gewijzigd door JWWhisky op 06-04-2026 14:43 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 09-04-2026 06:11 ]