[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:31

EiT

Even de uitslag van MM #6
  1. Ardmore 25 PORT SEASONED QUARTER CASK
  2. Bowmore 11 BOURBON BARREL
  3. Breaval 11 1ST FILL OLOROSO HOGSHEAD
  4. Lochranza (ARRAN) 10 2ND FILL SHERRY HOGSHEAD
Was dit €297 waard? Dat laat ik aan jullie over om dit op papier te beoordelen.

Blij ieder geval dat er een Bowmore bij zit. Maar of deze het op 46% waard is voor een normale 40% 11y voor €33 is natuurlijk de vraag ;)
edit:
nr 3 al geprobeerd. Zat veel smaak aan, maar vond de Oloroso veel te veel overheersen. Wat eigenlijk vaak al te verwachten is bij een 1st fill. Ik denk dat als iemand van wijn houd dit wel een goede whisky is, voor mijzelf niet slecht, maar net iets te veel… echter maakt reuk en lange nasmaak wel veel goed.

[ Voor 29% gewijzigd door EiT op 28-06-2026 14:19 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-09 12:19
EiT schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 14:14:
Even de uitslag van MM #6
  1. Ardmore 25 PORT SEASONED QUARTER CASK
  2. Bowmore 11 BOURBON BARREL
  3. Breaval 11 1ST FILL OLOROSO HOGSHEAD
  4. Lochranza (ARRAN) 10 2ND FILL SHERRY HOGSHEAD
Was dit €297 waard? Dat laat ik aan jullie over om dit op papier te beoordelen.

Blij ieder geval dat er een Bowmore bij zit. Maar of deze het op 46% waard is voor een normale 40% 11y voor €33 is natuurlijk de vraag ;)
Mooie vangst! Ik ben bevooroordeeld over OB Bowmore, maar die 40% is mijns inziens minder dan 10 eu waard, zo zielloos, smaakarm, kapotgefilterd.

Hoop dat ze je smaken!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:55
Ik heb deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdraZpL8BQaYbJknL1CIAj-GycA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FeZDZepPoMrQVeCGYC50hboL.jpg?f=fotoalbum_large

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19:39
De tobermory 21 oloroso is bij d12 net onder 100 euro aanbieding. Weet dat ik paar jaar geleden in aanbieding 150 betaald heb 😅 vind wel verleidelijk maar ook weer niet.

• EiT

EiT

Mja.. zag die ook, even over nagedacht, maar niet altijd weg van Oloroso. Reviews waren ok, maar niet bijzonder.

• Jthem
Ja precies, beetje zelfde als de Glenfarclas 26 zo een twijfel is... ligt me ook al maanden in gedachten.

• EiT

EiT

Jthem schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 18:24:
Ja precies, beetje zelfde als de Glenfarclas 26 zo een twijfel is... ligt me ook al maanden in gedachten.
Die heb ik ook, maar nog niet geopend.

Overigens als je de Tobermory al geprobeerd hebt dan weet je of die €100 waard was. Voor 100 is het uiteindelijk een aardige prijs. Gelukkig zelf besloten niet te kopen.

Bij alles boven de €100: er zijn goede whisky’s die goedkoper zijn, koop ik 1-2 van die flessen of ga ik voor de “experience “

Maar ja, ik vind px, maar zeker oloroso vaak matig/risico vol (soms te overheersend) en dan koop ik alsnog een overpriced naar zeep smakende Bowmore 23 uit die vaten. Dus of je nu mijn advies moet gaan volgen…

Overigens is de reden voor mij: ik hoef geen wijn van 50%. Da’s hetzelfde met La Trappe Oak batch, gaat soms gruwelijk fout en direct niet te zuipen (#55).

• Jthem
Mwah een wijnvat op sterkte kan je mij wel mee plezieren. Murray mcdavid komt van met goede whisky's ervan, kavalan bv. Vind cask wel lekker maar kan van wijn ook wel genieten.

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Van whisky op wijnvaten gesproken, gisteren een 10 jaar oude, 1st fill Luberon cask Port Charlotte besteld. Luberon zei me niks, maar ze experimenteren bij Bruichladdich wel meer op kleinere en grotere schaal met wijnen, vooral omdat de mensen die in 2001 mede verantwoordelijk waren voor de heropening van de distilleerderij diep in de wijnen zaten.

De Distillery Valinches (zelf bij de distilleerderij op Islay af te vullen flessen) zijn een leuke doch prijzige manier om daarmee in aanraking te komen. Maar ja, een hobby mag geld kosten... Ik voel me soms erg on-Nederlands als ik weer eens een flink bedrag uitgeef aan een half litertje, terwijl veel van de discussie hier soms over tientjes besparen lijkt te gaan.

• EiT

EiT

Casqueteers heeft nu een Glenlossie 2015 die in 2028 waarschijnlijk gebotteld wordt. Komt op +/- €50 per fles waar de opbrengst ook nog naar een goed doel gaat.

https://casqueteers.com/shop/product/glenlossie-2015-1693/ (11 shares beschikbaar)

Overigens heeft Cask Hunters ook behoorlijk wat nieuwe beschikbaar:
  1. Aberlour 2011 - 13 y
  2. Blair Athol 2008 - 17 y
  3. Girvan 1997 - 29 y
  4. Blended Grain 1987 - 38 y
  5. Mannochmore 2012 - 14 y
  6. Bowmore 2014 - 12 y
  7. Ledaig 2009 - 17 y
Daar zijn de Aberlour (mits ze hem niet op cherry doen) en Ledaig wel leuke keuzes.

• Jthem
Met deze warmere dagen moet ik bekennen dat ik meer aan de highland en speciaalbiertje zit dan de pure whisky zelf. En jullie?

[ Voor 93% gewijzigd door Jthem op 18-07-2026 01:15 ]

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:27
Ik drink met het warme weer ook bijna geen whisky. Maar als ik een glas inschenk is het iets dat op bourbon vaten gerijpt heeft en of het dan peated of non-peated is maakt niet veel uit. Vorig weekend een glas Kilchoman Machir Bay genomen, erg lekker!

Vind een Whisky Ginger Ale cocktail wel erg verfrissend met dit weer en makkelijk te maken. Daar gaat een Deanston Virgin Oak altijd doorheen.

Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky

• Layumi
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:55
Jthem schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 01:13:
Met deze warmere dagen moet ik bekennen dat ik meer aan de highland en speciaalbiertje zit dan de pure whisky zelf. En jullie?
Speciaalbieren gerijpt op whiskyvat. Best of both worlds ;)

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:05
Vandaag een Signatory Vintage Speyside (M) small batch edition #20 van 14 jaar oud gekregen. Op first fill Pedro Ximenez.

Die moet binnenkort maar eens open.

Wel grappig. Die kreeg de vrouw aangeraden bij de Mitra op basis van wat er al in de kast staat. Op het label staat met gouden letters: "From Pitlochry to the world". En laat Pitlochry (Blair Athol) nu net de eerste destilleerderij zijn geweest waar ik jaren geleden een rondrit door Schotland ben gestart.

[ Voor 3% gewijzigd door m181087 op 18-07-2026 20:30 ]

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 17:01
m181087 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 20:29:
Vandaag een Signatory Vintage Speyside (M) small batch edition #20 van 14 jaar oud gekregen. Op first fill Pedro Ximenez.

Die moet binnenkort maar eens open.

Wel grappig. Die kreeg de vrouw aangeraden bij de Mitra op basis van wat er al in de kast staat. Op het label staat met gouden letters: "From Pitlochry to the world". En laat Pitlochry (Blair Athol) nu net de eerste destilleerderij zijn geweest waar ik jaren geleden een rondrit door Schotland ben gestart.
De eigenaar van Edradour en Signatory Vintage zijn een en dezelfde persoon, en SV en de Edradour distilleerderij liggen op hetzelfde/naastgelegen terrein in Pitlochry.

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-08 00:09
Bitzer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:10:
De naam Bunnahabhain ben ik in dit topic al wat keren tegen gekomen en het maakte me nieuwsgierig. Toen een vriend vertelde hoe smerig hij de Bunnahabhain Cruach Mhona op een proeverij vond was dat een goede reden voor mij om die eens te willen bestellen.

Die fles is nog dicht. Ik had ook een Stiùireadair besteld en die heb ik gisteren open gemaakt. Wat zal ik zeggen, het is een prima whisky zeker voor het geld maar in mijn beleving geen Islay. Grof gesteld vind ik het een betere Glenfiddich.
De fles Bunnahabhain - Cruach Mhòna is onlangs geopend. Het is in mijn smaakbeleving een wat minder extreme Islay. Dus geen overheersende rook of jodiumsmaak, maar wat verfijnder en verder een prima whisky welke in een literfles komt. Nadeel is dat die fles ondoorzichtig is dus je ziet niet hoe snel de inhoud slinkt.

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20-08 00:09
De door mij eerder nogal bewierookte Finlaggan Old Reserve is in ongenade gevallen. De laatste twee flessen waren flink duurder geworden en vond ik vooral een sterke vanillesmaak hebben. De eerdere sterke smaaksensaties kon ik er niet in vinden.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-09 22:26
Bitzer schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 13:33:
[...]

De fles Bunnahabhain - Cruach Mhòna is onlangs geopend. Het is in mijn smaakbeleving een wat minder extreme Islay. Dus geen overheersende rook of jodiumsmaak, maar wat verfijnder en verder een prima whisky welke in een literfles komt. Nadeel is dat die fles ondoorzichtig is dus je ziet niet hoe snel de inhoud slinkt.
Ik heb een aantal Bunnahabhain's gehad (o.a. de standaard 12yo en een 25yo) en geen enkele had voor mij de echt typische medicinale islay smaak. Absoluut lekkere whisky's, maar als je een islay signatuur verwacht is het toch even schakelen.

Gelukkig is mijn favo whisky, Lagavullin 16, weer voor rond de € 60 te koop. Dat is ook wel eens anders geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 22-07-2026 10:56 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Jthem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rtb8dcqTiqJr0t_9Vd78FcpNXZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvm88Pwnavfb7EF2Bog1qyR1.jpg?f=fotoalbum_large

Deze mooie arran eens uit de kast gehaald.

• EiT

EiT

Jthem schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:20:
[Afbeelding]

Deze mooie arran eens uit de kast gehaald.
Wat hebben wij daar aan als je niet deelt. Had een Arran via Mystery Batch 6 en was aardig verrast qua smaak.

• Jthem
EiT schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:32:
[...]

Wat hebben wij daar aan als je niet deelt. Had een Arran via Mystery Batch 6 en was aardig verrast qua smaak.
Zou wel glaasje willen geven hoor 😜 zoete neus, zoete start maar gaat toch vlot naar een pepertje met gember en dat blijft dan ook weer hangen. Lekker spul.

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-09 09:37

Thasaidon

If nothing goes right, go left

De vakantie in Frankrijk zit er op. En wederom dit jaar weer wat (hopenlijk) lekkere Whisky's meegenomen.
Ik vind het altijd leuk om te zoeken naar "lokale" lekkernijen en deze gewoon te proberen.
Zo ook Whisky's ;)

Als eerste de Lou GAL.
Een 3 jaar jonge blended Whisky uit de Gascogne regio en gerijpt op nieuwe Franse eikenhouten vaten.

Hij heeft dan ook een redelijk sterke fruitige en zoetige (vanille) geur.
De smaak is minder sterk, maar ook weer fruitig en zoet, beetje rozijnen en karamel.
Ik vond hem wel wat "gewoontjes" en zeker niet complex.
De afdronk is goed, al blijven de smaken niet lang hangen.

Voor €25,- een prima blend om een keer gehad te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Oa6gK1l6idZZO_yZSKpVOHOhfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09Q1Ws36lnJ5VVkyXlZmYkYw.jpg?f=fotoalbum_large

De overige Whisky's volgen zodra ik ze een keer open trek.
Maison Georges LaCroix, single malt
Maison Georges LaCroix, single malt Tourbé (peated)
Khèmeia, single malt
French Flanker, single malt
Maison Alembert, pur malt (blended)
Port Bacalan, single malt (peated)

[ Voor 20% gewijzigd door Thasaidon op 10-08-2026 10:27 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-09 13:12

inhico

pw

Thasaidon schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 10:18:

Als eerste de Lou GAL.
Een 3 jaar jonge blended Whisky uit de Gascogne regio en gerijpt op nieuwe Franse eikenhouten vaten.

Hij heeft dan ook een redelijk sterke fruitige en zoetige (vanille) geur.
Dat is bijzonder: Europees eiken geeft geen vanille-tonen, eerder tannines.

Maar leuke vondst! Geniet ervan!

...

• Taacoo
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 04-09 16:28
Ik zag dit topic voorbij en dacht laat ik ook eens een duit in het zakje doen.

In 2024 samen met mijn vriendin een rondreis gedaan door Schotland.
Er zijn natuurlijk enorm veel distilleerderijen te vinden in Schotland maar ik had gekozen om de distilleerderij van Lindores op het reisschema te zetten.

Hun 1494-lijn whiskey vind ik erg lekker en is 1 van mijn persoonlijke favorieten. Dit en omdat ze zichzelf adverteren als dé geboorteplaats van Highland whisky vond ik het het bezoeken waard.

Lindores is een kleinschalige distilleerderij wat gebouwd is op dezelfde plek als waar vroeger Lindores Abbey heeft gestaan, de geboorte plek van de whisky. Een inspiratie op deze eerste whisky verkopen ze onder de Aqua Vitae naam. Niet helemaal mijn ding, smaakte vooral naar zwarte thee met alcohol.

Na de rondleiding en proeverij wel de onderstaande fles meegenomen:
The Distillery exclusive cask waarbij de whisky op Cognac vaten heeft gelegen. Hierdoor krijgt het een water zoetere en zachtere smaak en drinkt deze heerlijk weg.

Omdat ik zelf nogal een amateur & beginner ben kwa smaken, categoriseer ik een whiskey onder 1 van 2 categorieen. Sapidum non sapidum, Lekker of niet lekker.(Dit is ook de groepsnaam van onze whatsapp familiewhisky groep)
Deze whiskey krijgt een duidelijke Sapidum

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HLiO_8LSCH-T0HGw98CRClebxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/olxRWdELYtvbSkIVte1whXPS.jpg?f=fotoalbum_large

Ondertussen is de fles bijna leeg. Genoeg reden om maar weer eens terug te gaan :9

Iedereen maakt fouten

• Thasaidon

Thasaidon

@inhico
Eens, normaal zou je wat kruidiger verwachten met in de afdronk wat bitter.
En door de tannines zou je verwachten dat hij wat droger is.
Dat bitter is er wel, maar minimaal omdat je de afdronk snel kwijt bent.
Waar de vanille vandaan komt weet ik niet.

Hij is lekker voor een keer, maar zou hem niet nog eens halen.

@Taacoo
Ik drink al heel wat jaren Whisky, maar ook ik ken maar 2 soorten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Thasaidon op 10-08-2026 15:01 ]

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02:02
Lindores is een verborgen juweel als je het mij vraagt. Mocht iemand deze distilleerderij ooit gaan bezoeken dan kan ik ook de history tour aanbevelen. (net iets leuker dan een standaard rondleiding). Matthew (de Cask Custodian) verzorgde bij ons de rondleiding.

De "new make spirit" van Lindores is erg goed. Het heeft zoveel smaak nog voordat het gerijpt wordt op eikenhout. Ik heb meerdere flessen van Lindores, maar deze van Lindores Abbey 2018 Ruby Port Wine Barrique heb ik echt van genoten. Schijnt het ook erg goed te doen met een sigaar.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:37
10-15 jaar geleden een 16 jaar oude Bushmills gekocht. Best lekker en dus alvast een nieuwe besteld. Nog geen idee hoe de nieuwe smaakt maar niet alleen de fles ziet er anders uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFoNdztQ60xJL0DMOXdUcr0ibu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cW3XkomhUZIen8fgR8jazzo6.jpg?f=fotoalbum_large

• Bambi105
Het is zeer de moeite waard om die 2 versies meteen naast elkaar te drinken. Het zou me niks verbazen dat je grote verschillen gaat vinden.

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-09 12:58
Ik drink normaal bourbon of cognac, maar van een kennis 2 flessen Johnnie Walker gekregen. Blue en black label. Net een beetje van de black label gedronken. Best rokerig, maar wel lekker :)

De blue label is net zo duur als mijn favorite cognac Remy Martin XO. Morgen of zondag ook even testen :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUD7Ve1nxZrnwhgN4Oul3iy8fbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuZgIAx4MP77p9qdmWq3yqKC.jpg?f=fotoalbum_large

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 10:15
Hamed schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:32:
Ik drink normaal bourbon of cognac, maar van een kennis 2 flessen Johnnie Walker gekregen. Blue en black label. Net een beetje van de black label gedronken. Best rokerig, maar wel lekker :)

De blue label is net zo duur als mijn favorite cognac Remy Martin XO. Morgen of zondag ook even testen :9

[Afbeelding]
Fijne kennissen, zo'n flesje blue label is nog redelijk prijzig.
Ik heb die geproefd afgelopen jaar in Edinburgh, bij JW op het dakterras. Ik vond m best ok, maar veel te duur. Voor dat geld is er veel fijner spul te krijgen wat mij betreft, maar als je er eentje krijgt dan zeker van genieten. Smakelijk:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• JackBigBoss
Deze twee mooie flesjes lagen op mij te wachten na mijn vakantie :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgznnr_dXaPQ9ab2tzGTu6g-_SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5fBbCHI2ytRYVdr0omSHkd6.jpg?f=fotoalbum_large

• EiT

EiT

JackBigBoss schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:33:
Deze twee mooie flesjes lagen op mij te wachten na mijn vakantie :P
[Afbeelding]
Geen French Oak?

Sowieso beide mijn favorieten. Hoop dat je ze vorige maand had gekocht met 15% korting ;).

• JackBigBoss
EiT schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:44:
[...]

Geen French Oak?

Sowieso beide mijn favorieten. Hoop dat je ze vorige maand had gekocht met 15% korting ;).
Geen French Oak, inderdaad. Ik was helaas net te laat voor de korting 8)7

• L7LYNX
  • Laatst online: 04-09 06:46
De Lore cask strength heb ik zelf ook, heerlijk. Daarna ook de French oak gekocht maar deze vind ik toch een stuk minder.

• JackBigBoss
L7LYNX schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 13:55:
De Lore cask strength heb ik zelf ook, heerlijk. Daarna ook de French oak gekocht maar deze vind ik toch een stuk minder.
Dat vond ik ook daarom heb ik die ook over geslagen. Al eerder French Oak gehad maar net wat minder vond ik zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBigBoss op 18-08-2026 17:47 ]

• Jthem
Iemand ervaring met de Macallan's Harmony? Is dat prijs kwaliteit beetje ok of meer een hipe?

• Bambi105
Ik heb een Rich Cacao gedronken van de Harmony serie.

Geen slechte whisky, fijn om te drinken! Vreselijke prijs-kwaliteit. Echt, abominabel slechte prijs-kwaliteit.

• Bambi105
Jthem schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:15:
Iemand ervaring met de Macallan's Harmony? Is dat prijs kwaliteit beetje ok of meer een hipe?
Ruben verwoord het uitstekend in de laatste zin: https://www.whiskynotes.be/2022/macallan/macallan-harmony-collection-rich-cacao/

• Jthem
Bambi105 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:53:
Ik heb een Rich Cacao gedronken van de Harmony serie.

Geen slechte whisky, fijn om te drinken! Vreselijke prijs-kwaliteit. Echt, abominabel slechte prijs-kwaliteit.
Thnx @Bambi105 was er ook al bang voor indd, die harmony coconut is pas uit enlijkt me lekker maar vermoed het dubbele vraagprijs door Macallan.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 21:46

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Thnx @Bambi105 was er ook al bang voor indd, die harmony coconut is pas uit enlijkt me lekker maar vermoed het dubbele vraagprijs door Macallan.
Als je Macallan wilt, zou ik me idd niet ophouden aan de officiele flessen. Hou je van Macallan, dan is dit echt een goeie optie:
https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/macallan/8405

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Jthem
Deathchant schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:48:
[...]

Als je Macallan wilt, zou ik me idd niet ophouden aan de officiele flessen. Hou je van Macallan, dan is dit echt een goeie optie:
https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/macallan/8405
Hey @Deathchant indd deze ook in paar vormen thuis staan, SV heeft veel van dat soort bottelingen.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:37
marcelmg2 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 23:04:
10-15 jaar geleden een 16 jaar oude Bushmills gekocht. Best lekker en dus alvast een nieuwe besteld. Nog geen idee hoe de nieuwe smaakt maar niet alleen de fles ziet er anders uit.

[Afbeelding]
Nou, even de vergelijkende test gedaan en de nieuwe heeft nog geen 1/3e van de smaak die de oude heeft. Ook hier dus een flinke inflatie.

• EiT

EiT

Persoonlijke mening: Macallan is standaard overpriced, een €40 euro whisky vragen ze €100 voor (bijv 12y Sherry oak, 40%). Zou het lekker links laten liggen. Smaak is wel te doen, maar gewoon niet bijzonder genoeg.

Krijg het soms cadeau en ben er niet zo blij mee omdat prijs/kwaliteit absoluut niet matcht.

Goed voorbeeld: probeer die Cairdeas Lore die hierboven is genoemd, probeer daarna die 12y Sherry. Kosten hetzelfde, wereld van verschil. En dan is de standaard Lore ook nog wel voor €60 te krijgen en smaakt zelfs beter. Ok, zijn 2 totaal verschillende whisky’s, maar punt is de een heeft een smaak sensatie en de ander smaakt naar water.

Fun fact: eerste whisky die ik van mijn vrouw had gehad, samen met een 10y Laphroaig, die laatste was zo leeg. Die Macallan staat nog steeds open 🤣. Te veel haat voor dat merk ivm absurde prijzen. /end rand

[ Voor 18% gewijzigd door EiT op 24-08-2026 11:32 ]

• Thasaidon

Thasaidon

Ik heb jaren geleden een Macallan Amber en Macallan Gold (uit de 1824 series) gekocht voor rond de €50,-
En een paar jaar later nog een Macallan Fine Oak Triple cask (Master Edition).
Dat waren prima Whisky's voor een goede prijs. Vooral de Master Edition vond ik erg lekker.

Daarna nooit meer een Macallen gekocht, want ik vind de prijzen veel te hoog geworden voor de kwaliteit die je krijgt.

[ Voor 3% gewijzigd door Thasaidon op 24-08-2026 14:23 ]

• Thasaidon

Thasaidon

Dan uit de serie "Franse vakantie Whisky's"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaohycJy05o269MVn0O1kclchww=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBfx1ENzINbVMXGraKZ9zXGk.jpg?f=fotoalbum_large

Van het weekeinde heb ik de Port Bacalan single malt "Fumé aux algues du bassin D'Arcachon" open gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK09pMMaKSOmoOG3-2HeuPazUBo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55YYmzpBal2DzdTxNukEB6Gi.jpg?f=fotoalbum_large

Een unieke Whisky, want deze is gerookt met zeewier uit het bassin van D'Arcachon.
En gerijpt in "verse" ex-Bordeaux wijnvaten.

Op de neus is het dan ook een licht rokerige, ziltige zeewier lucht met een hint van fruit.

In de smaak is het een zachte Whisky en komt ook het rokerige en het zilte weer terug. Een aparte combinatie met het fruitige en de rode wijn tonen van de ex-Bordeaux vaten.

De afdronk is redelijk lang, droog (droge rode wijn) en rokerig met een lichte bitterheid.

Voor €45,- een hele lekkere aparte Whisky die ik zeker nog eens zou kopen als ik hem weer tegen kom.

Grappig om te weten.... De Moon Harbour distilleerderij (Port de la Lune) slaat hun vaten op in een oude WWII bunker. Daarnaast hebben ze hulp gehad van John McDougall (Springbank, Laphroaig en Balvenie) bij het opzetten van hun distillatieproces.

Khèmeia, single malt

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 24-08-2026 15:09 ]

• Bambi105
Thasaidon schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:53:
Dan uit de serie "Franse vakantie Whisky's"...

[Afbeelding]

Van het weekeinde heb ik de Port Bacalan single malt "Fumé aux algues du bassin D'Arcachon" open gemaakt.

[Afbeelding]

Een unieke Whisky, want deze is gerookt met zeewier uit het bassin van D'Arcachon.
En gerijpt in "verse" ex-Bordeaux wijnvaten.

Op de neus is het dan ook een licht rokerige, ziltige zeewier lucht met een hint van fruit.

In de smaak is het een zachte Whisky en komt ook het rokerige en het zilte weer terug. Een aparte combinatie met het fruitige en de rode wijn tonen van de ex-Bordeaux vaten.

De afdronk is redelijk lang, droog (droge rode wijn) en rokerig met een lichte bitterheid.

Voor €45,- een hele lekkere aparte Whisky die ik zeker nog eens zou kopen als ik hem weer tegen kom.

Grappig om te weten.... De Moon Harbour distilleerderij (Port de la Lune) slaat hun vaten op in een oude WWII bunker. Daarnaast hebben ze hulp gehad van John McDougall (Springbank, Laphroaig en Balvenie) bij het opzetten van hun distillatieproces.

Khèmeia, single malt
Ontzettend leuk concept zeg! Ik kom graag in de bredere regio (Gascogne) dus Arcachon kwam vaak voorbij. En aan verse wijnvaten hebben ze geen tekort daar. Dat kan echt een ander (beter!) resultaat opleveren dan een wijnvat wat gedroogd en in stukken naar Schotland is verscheept en in een tonnellerie is hersteld.

Door al dat reizen, wachten, uitdrogen, oxideren, kunnen die vaten nare tonen oppikken zoals zwavelgeur of bepaalde zuurtjes die onprettig zijn om whisky. Maar een 'nat' wijnvat van 20km verderop moet minder problemen opleveren.

Leuk dat je ze opent! Dit klinkt heel interessant. De enige tourbé fransoos whisky die ik ken is van Tchankat en die kon me niet bekoren (trouwens ook deels op verse wijnvaten).

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik vind de Macallan prijzen ook ronduit absurd, dus als ik Macallan wil, kijk ik doorgaans naar de independent bottlers. En de 2 macallans die ik van Signatory heb gekocht zijn allebei (voor dat geld) gewoon uitstekend. Ik heb afgelopen jaar nog een originele 15 jarige macallan van originele botteling geproefd bij iemand....Nou, die staat echt mijlenver van de 16yr signatory vandaan, en dan niet in goeie zin....Maar goed, ik wil het niet teveel dissen, want over smaak valt niet te twisten. Ik vond het een stuk minder smaken dan de signatory varianten in ieder geval. Veel wateriger en dat voor best veel geld. Nee, not worth it.

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 24-08-2026 16:06 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• EiT

EiT

Iemand nog de WB Ben Nevis 2002 gekocht? De Bowmore 2004 was de laatste keer binnen 30 min o.i.d.” uitverkocht.

Wordt wel een beetje veel zo…

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:58

nrg

Wie heeft er mooie tips voor whiskybars/hotels in Schotland? Ik ben vorig jaar januari met m’n vader en broertje in Schotland geweest (doel was Campbeltown maar ivm grote storm toen niet gelukt). We zijn toen langs wat distilleerderijen geweest maar omdat je dan steeds nog moet rijden kan je ook niet echt lekker drinken.

Heb hier wel eens over Dornoch Castle gelezen en dat is het soort locatie dat ik zoek. Liefst: open haard, mooie whiskyselectie, geen belachelijke prijzen, betaalbare overnachting.

Ik snap dat Schotland groot is maar ik wil eens kijken of ik een nieuwe trip kan plannen.

• JWWhisky
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:27
Highlander Inn in Craigellachie is dan een echte aanrader! Enorme keuze en je kunt er ook overnachten.
En middenin de Speyside. Dus genoeg distilleerderijen om te bezoeken. Restaurant de Seven Stills in Dufftown is ook een aanrader, al weet ik niet of de nieuwe eigenaren nog steeds een grote whisky collectie hebben.

Curly Coo Bar in Stirling vonden wij ook een mooie whisky collectie hebben. Helaas waren wij hier op een doordeweekse dag aan het einde van de middag en zat er geen kip, dus dat was wat minder gezellig. Stirling zelf is ook wel interessant om te bezoeken met wat mooie bezienswaardigheden.

Dornoch Castle staat hier ook op het lijstje na alle positieve verhalen die ik links en rechts gehoord heb.

Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

nrg schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:23:
Wie heeft er mooie tips voor whiskybars/hotels in Schotland? Ik ben vorig jaar januari met m’n vader en broertje in Schotland geweest (doel was Campbeltown maar ivm grote storm toen niet gelukt). We zijn toen langs wat distilleerderijen geweest maar omdat je dan steeds nog moet rijden kan je ook niet echt lekker drinken.

Heb hier wel eens over Dornoch Castle gelezen en dat is het soort locatie dat ik zoek. Liefst: open haard, mooie whiskyselectie, geen belachelijke prijzen, betaalbare overnachting.

Ik snap dat Schotland groot is maar ik wil eens kijken of ik een nieuwe trip kan plannen.
Ik heb zelf bij The Mashtun Hotel gegeten in Aberlour toen, en ik kan me herinneren dat zij ook een behoorlijke collectie hadden, uiteraard met name Speysiders

• Bambi105
@nrg zeker de Dornoch Castle Bar hoog op je lijstje houden, net als de Highlander Inn.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:05
The Whisky Vaults hotel in Oban. Een goed hotel met daaronder een aanzienlijke whisky bar. Personeel is ook zeker niet te beroerd om je adviseren als je een beetje aan kunt geven wat je smaak is. En waren destijds (jaar of 5 geleden) geen gekke prijzen.

En rollend naar boven uiteraard :)

linkje

[ Voor 73% gewijzigd door m181087 op 25-08-2026 07:43 ]

• Thasaidon

Thasaidon

Bambi105 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:51:
[...]
Leuk dat je ze opent! Dit klinkt heel interessant. De enige tourbé fransoos whisky die ik ken is van Tchankat en die kon me niet bekoren (trouwens ook deels op verse wijnvaten).
Voor ons was dit de eerste keer in de Gascogne, want daar waren we nog niet geweest.
Meestal werd het de Dordogne of Lot regio.
Daar heb ik ooit de Fondaudège (Pur Malt) gevonden welke ik elk jaar weer mee nam.
Een leuke blend voor tussendoor.
Vorig jaar kwam ik de Fondaudège (Pur Malt) Grand Cru Bordelais (op wijnvaten) en de Finition Tourbée (op ex peated Whisky vaten) tegen.
De enig Tourbée die ik dan weer ken ;)

Thasaidon in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

Een andere lekkere Fransoos die ik al eerder gevonden had was de Le Breuil single malt uit de Centre-Val de Loire.
Ook een aanrader trouwens.

Thasaidon in "[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6"

Het valt me wel op dat de Fransen steeds meer in de Whisky duiken. Een aantal jaar geleden zag je nog weinig Franse Whisky in de winkels, tegenwoordig dus veel meer.
En net zo als met eten, hou ik ook van uitproberen met Whisky :D

[ Voor 9% gewijzigd door Thasaidon op 25-08-2026 08:21 ]

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:00
nrg schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:23:

Andere insteek die voor mij goed gewerkt heeft is een onderkomen zoeken op loopafstand van een distilleerderij. Ik heb bijvoorbeeld dit onderkomen gehuurd in de Speyside: https://maps.app.goo.gl/JQoCVHHgwtEZVqf8A
Zit tegenover Glenallachie en Aberlour was 25 min lopen langs een mooie beek met een waterval.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 10:15
m181087 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 00:02:
The Whisky Vaults hotel in Oban. Een goed hotel met daaronder een aanzienlijke whisky bar. Personeel is ook zeker niet te beroerd om je adviseren als je een beetje aan kunt geven wat je smaak is. En waren destijds (jaar of 5 geleden) geen gekke prijzen.

En rollend naar boven uiteraard :)

linkje
Wij gaan in November 2 weken naar Schotland, eerst naar Skye en daarna 2 nachten Oban. Deze gaat op het lijstje. Bedankt.

Wij gaan (minimaal) 3 distileerderijen bezoeken: Talisker, Dewars/aberfeldy en Oban (die laatste al een keertje eerder geweest). Ik tel de dagen af tot we naar de boot mogen :)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Bambi105
boomr schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Wij gaan in November 2 weken naar Schotland, eerst naar Skye en daarna 2 nachten Oban. Deze gaat op het lijstje. Bedankt.

Wij gaan (minimaal) 3 distileerderijen bezoeken: Talisker, Dewars/aberfeldy en Oban (die laatste al een keertje eerder geweest). Ik tel de dagen af tot we naar de boot mogen :)
Ongevraagd advies, maar een gouden tip voor Skye: Torabhaig Distillery! Beter bereikbaar dan Talisker, een goeie shop met redelijke prijzen (itt Talisker), een leuke tour en de kans om voor normale prijzen hun drams te drinken. En het ligt veel dichterbij de aanrijroute naar Skye.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Ongevraagd advies, maar een gouden tip voor Skye: Torabhaig Distillery! Beter bereikbaar dan Talisker, een goeie shop met redelijke prijzen (itt Talisker), een leuke tour en de kans om voor normale prijzen hun drams te drinken. En het ligt veel dichterbij de aanrijroute naar Skye.
Nou, ik moet zeggen, die winkel van Talisker ziet er echt goed uit. Mooie aankleding. De whisky is idd (te) prijzig (maar waar niet tegenwoordig...).

• Bambi105
Deathchant schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 13:40:
[...]

Nou, ik moet zeggen, die winkel van Talisker ziet er echt goed uit. Mooie aankleding. De whisky is idd (te) prijzig (maar waar niet tegenwoordig...).
Ja, klopt. Dalwhinnie, Clynelish, Talisker, Oban, echt mooie aankleding, mega vriendelijk personeel maar wat een gestoorde prijzen. Ik vond het wanstaltig. Eerst reis je een eind om een distilleerderij te bezoeken, betaal je ook nog eens veel meer voor een tour dan bij een Ardnamurchan, Glasgow, Torabhaig, etc en dan moet je ook nog eens veel te veel betalen per dram? Of voor een distillery only botteling? Count me out.

Volgens mij vragen ze in de bar van Clynelish dist meer dan 10 pond per dram van een OB Diageo (Talisker 10, Clynelish 14, Singleton, etc) en dat is wel veel te veel als je gaat vergelijken met de Dornoch Castle Bar of Highlander Inn en vele anderen. Daar haal je voor 12 £ een dram van een tamelijk zeldzame oldie of een oudere indie botteling en voor 5 £ vette single cask.

Kortom: de Diageo brands hebben top notch branding, maar geen gevoel voor prijs-kwaliteit.

• Jthem
Had me vandaag nog een mooie caol ila 9 van whiskydudes px afwerking op de kop kunnen tikken voor 75 euro. Was een momentje van Fomo 😜

https://www.whiskybase.co.../274060/caol-ila-2015-wds

Had de palo cortado sherry ervan gehad die beviel supergoed... twijfelde ook voor de Invergordon 36 van whiskydudes afgewerkt met tawny port, ligt nog in me achterhoofd.

[ Voor 40% gewijzigd door Jthem op 26-08-2026 16:35 ]

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-09 08:23
Afgelopen weken de bodem bereikt van 3 flessen, en dat gaf ineens weer een klein beetje ruimte in de whiskykast waardoor wat oude voorraad die achteraan stond, weer in het zicht kwam }>

Zojuist een fles Tomintoul 10 open getrokken. Een eenvoudige whisky die goed past bij de huidige temperaturen, voordat we straks het najaar ingaan en ik meer naar mijn geliefde islay's beweeg.

Sláinte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrqGxMOlDR6r0Y3L2RYFzQRn56M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLqKXelIfeINFpq0h2ceyTWh.jpg?f=fotoalbum_large

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 13:36
Vraagje voor iedereen hier:

Hoeveel van jullie hebben wel eens een Infinity Bottle gemaakt/onderhouden?

Ik ben er met één begonnen, maar wil graag ook bijhouden wat ik er in doe, wat er uit gaat, etc, zodat je een beetje bijhoudt wat de smaakcombinaties enzo zijn.

Nu lijken daar ook wel apps voor te zijn, maar het werkt allemaal niet zo makkelijk en de drie flessen die ik nu heb gebruikt staan allemaal niet in de databases van de apps.

Dus eigenlijk de vraag: als je een Infinity Bottle hebt gemaakt, hoe hou je dan bij wat er inzit, alcoholpercentage, etc?

Blog

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
Ik heb een infinity bottle, of eigenlijk twee. De tweede infinity bottle is voor (zwaar) geturfde whisky. Die gooi ik niet in mijn hoofdfles. Niveautje talisker is nog net wat ik voor de hoofdfles er in wil doen. Laphroag/Ledaig/Ardbeg/etc.. gaan in de peatfles.

In het begin (meer dan 10 15 jaar geleden, bijna infinity lang geleden), deed ik van alles wat ik had een dram er in. Dat doe ik niet meer. Ik vul hem nu alleen nog maar met drams die ik echt lekker vond. Inmiddels is het een lekkere old school half sherry/half bourbon whisky geworden met een heel licht rokerige afdronk van die paar drams Talisker/HP die er rondzwemmen.

Apps enzo doe ik niet aan. Ik heb een .txt file waar ik in zet wat ik er in heb gekiept. Alcoholpercentage? Geen idee. Vind ik niet zo interessant. Zal wel rond de 50% liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door cfern op 27-08-2026 10:34 ]

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

• h4xm0re
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:52
Ik heb in het verleden nooit leuke resultaten behaald met een living bottle, en heb er daarom dus ook geen één. Ligt uiteraard ook wel een beetje aan wat je 'normaal' drinkt, bij mij (na 10+ jaar) zijn de individuele flessen normaliter veel beter dan wat een blend zou worden.

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:38
Waarom niet zelf een appje maken voor op je telefoon met behulp van Claude? Met een pro abbonement kun je Claude code gebruiken en na wat eenmalig setupwerk zelf apps maken. Dit lijkt me nou precies zo'n use case daarvoor. Kun je de app helemaal naar je hand zetten. Denk dat je dit in 1 avondje dan wel gefixt hebt.

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kleine update vanuit campbeltown (tip: bel je slijter morgenvroeg even als je deze jongens veilig zou willen stellen)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 19:34 ]

• EiT

EiT

dyrc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:24:
kleine update vanuit campbeltown (tip: bel je slijter morgenvroeg even als je deze jongens veilig zou willen stellen)

***members only***
Mocht van hier geen 18y kopen. Voor volgende maand (oktober) ook al door mijn budget heen.

Laatste week:
Ardbeg 19 TB
Ben Nevis 2002
Bowmore 23 FQ
Hakushu
En via casQ:
Campbeltown Blended Malt (Glen Scotia)

En dan komt de botteling rekening (+/- €300) voor Invergordon 40 en Caol Ila waarschijnlijk ook in September. Koop het sneller dan ik het op kan zuipen ;).

Wat gaat die Springbank 18 doen? €300 bij de slijter?

• dyrc
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:47:
Wat gaat die S18 doen? €300 bij de slijter?
de MSRP vanuit de distillery zelf is op 120 pond gezet (maar ze gaan eigenlijk altijd wel voor meer de deur uit, vraag en aanbod). maar met wat mazzel zie je er eentje langskomen die nog met een 1 begint... (wishful thinking)

en sneller kopen dan opzuipen is de juiste volgorde :D

[ Voor 7% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 19:56 ]

• EiT

EiT

Ow voor minder dan €200 wil ik er wel 1.

• dyrc
  • Niet online
EiT schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:57:
Ow voor minder dan €200 wil ik er wel 1.
en enkele tientallen anderen per slijter voor die prijs, dus even bellen ;)

(maar mogelijk word je eigenlijk blijer van de KK16, en houd je de rest in je broekzak.. dat is in ieder geval mijn keuze)

[ Voor 21% gewijzigd door dyrc op 27-08-2026 20:04 ]

• EiT

EiT

dyrc schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:03:
[...]

en enkele tientallen anderen per slijter voor die prijs, dus even bellen ;)

(maar mogelijk word je eigenlijk blijer van de KK16, en houd je de rest in je broekzak.. dat is in ieder geval mijn keuze)
Ik heb helaas niet zo’n goede band met slijters, koop alles online of in buitenland.
Misschien dat WB hem ook heeft, zal morgen eens kijken (hoop het niet ;))

• h4xm0re
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:52
Toevallig de Springbank 18 van vorig jaar in mijn glas zitten. En alhoewel erg smakelijk, zeker voor de 46% die het is, is 200+ euro echt absurd. Ik koop tegenwoordig alleen nog 3/6 cl. samples van de standaard SB-lijn. Ik drink er de MRSP (helaas) niet meer vanaf (al gun ik het ze wel, prachtige tour gekregen ooit). De Kilkerran 16 is voor mij dan ook zeker de interessantste in het rijtje!

• nrg

nrg

Dank allen voor de tips mbt whiskytrip! Geeft veel zin om het te plannen :)

Had m’n slijter overigens gebeld over de Kilkerran 16, wist hij nog niets van maar hij ging eens checken met z’n vertegenwoordiger.

• Jthem
Bij mij ook nog niets bekend. Dacht toch eens informeren

• Jthem
Buiten dat whisky duurder is dan paar jaar geleden zie ik ook paar flesjes nu goedkoper staan dan ik er paar j geleden voor betaald heb.

Bunna 18 voor 90 euro, tobermory 21 voor 100 euro. Paar j geleden ook in aanbieding maar toch meer betaald.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09 18:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6Vt2bj87aZmDuCM_Irq4XXcpPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/70v0VgFIwUcJegEUmbK9ISur.png?f=fotoalbum_large

Van de week deze gehaald bij de plaatselijke slijterij. Eerste dram beviel goed, mooie combo van hout, mokka, vanille. Viel niet zwaar op de keel, drinkt lekker weg :) deels gekozen omdat het een onafhankelijke distilleerderij is, weer eens wat anders dan al die merken van Diageo. Die zien er qua verpakking allemaal heel mooi uit maar vervolgens zie je dat na overname (door Diageo) de prijs van de fles ook omhoog gaat. Dus ga ik een tijdje buiten het Diageo-spectrum shoppen, kijken hoe dat bevalt :)

[ Voor 25% gewijzigd door Widow op 02-09-2026 15:15 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:12
@dyrc ik ben echt leip voor whisky’s met port finish dus die nieuwe 21yo moet ik zeker proeven! Komt wel goed denk ik, aangezien ik donderdag 24 september om 15:45 de tour in Campbeltown doe :+

Kort weekendje Schotland met een goede vriend! Donderdagochtend vliegen, auto naar Campbeltown, Springbank bezoeken. Vrijdag door naar Islay. Ergens op de zaterdag weer terug richting EDI en dan zondag begin middag terugvliegen. Mega zin in!

Op Islay van plan de Three Distilleries Pathway te lopen langs Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg. Verder chillen in Bowmore en het prachtige eiland rondcrossen (ik ben er eerder geweest in 2007).

Tips welkom! Restaurants, bars, dingen die we niet mogen missen, etc.!

Echt leuk trouwens: had David gemaild die toen in NL de Springbank masterclasses deed. Hij is verantwoordelijk voor de export sales en had gezegd: als je komt, laat het vooral weten. Mailde meteen terug en voor de tour afgesproken voor een dram met hem in de Washback bar. Schotse gastvrijheid :)

[ Voor 18% gewijzigd door donleone83 op 02-09-2026 15:56 ]

• dyrc
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:46:
@dyrc ik ben echt leip voor whisky’s met port finish dus die nieuwe 21yo moet ik zeker proeven! Komt wel goed denk ik, aangezien ik donderdag 24 september om 15:45 de tour in Campbeltown doe :+

Kort weekendje Schotland met een goede vriend! Donderdagochtend vliegen, auto naar Campbeltown, Springbank bezoeken. Vrijdag door naar Islay. Ergens op de zaterdag weer terug richting EDI en dan zondag begin middag terugvliegen. Mega zin in!

Op Islay van plan de Three Distilleries Pathway te lopen langs Laphroaig, Lagavulin en Ardbeg. Verder chillen in Bowmore en het prachtige eiland rondcrossen (ik ben er eerder geweest in 2007).

Tips welkom! Restaurants, bars, dingen die we niet mogen missen, etc.!

Echt leuk trouwens: had David gemaild die toen in NL de Springbank masterclasses deed. Hij is verantwoordelijk voor de export sales en had gezegd: als je komt, laat het vooral weten. Mailde meteen terug en voor de tour afgesproken voor een dram met hem in de Washback bar. Schotse gastvrijheid :)
ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin. zie afbeelding hieronder, daar móet gewoon een uitruil van goede vaten onder gelegen hebben.

als je de pathway loopt, bij Laphroaig hebben ze genoeg kleine sampletjes staan (binnenlopen visitor center en helemaal achterin op de muur) -dat is vooral handig als je 1 liter sterke drank mee terug wilt nemen en de fles die je al hebt gekocht is al 0.7, wat samples om te maxen (of je doet minder braaf..- heb je goed weer dan zijn de picknicktafels bij laphroaig ook de beste plek om je (zelf meegebrachte) lunch te eten, mooi uitzicht over t water). en als je bij lagavulin gaat zitten (door visitor center heen naar t volgende gebouw) en ze hebben nog een Jazz Festival 2023 staan om te proberen dan is dat een aanrader. luxe stoel erbij en genieten. (ardbeg vond ik zelf waardeloos, high marketing maar niks te halen behalve OBs die je in nl voor minder haalt).

en mocht je Bunnahabhain halen, lullen als brugman als ze een bunnahabhain 1989 33yo tawny port finish op de plank hebben (voor een dram) die hoorde bij een dure tasting, hebben ze eruit gehaald, maar daar moet mogelijk nog wel een fles van rondzwerven. best..bottle...ever..(ben je daar en pak je een rondleiding/tasting en je krijgt Tilly? dat is gegarandeerd lachen dat mens is gek op de goede manier)

en een kleine edit: mocht je ooit een plot land geclaimed hebben bij laphroaig dan kan je je rente claimen (1 free dram). mocht je dat niet hebben stuur even een dm dan krijg je mijn certificaat en dan mag je mijn rente van dit jaar ;). binnenlopen, balie rechterkant, roepen friend of laphroaig ground rent en dan komt t goed.

(en als je even iets anders wilt doen dan mag je een vlaggetje op mn coordinaten zetten in t veld, ik sta redelijk net naast de blub dus pak de laarzen die ze je aanbieden. kost je wel een uur, dus alleen doen als je time to kill hebt of wat semi actief wilt nuchteren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr9rEyhezz4usxc0EjGICWTXCLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aji1gy76pdkqiFplfurmbgeJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dyrc op 02-09-2026 17:10 ]

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:12
dyrc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:32:
[...]

ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin. zie afbeelding hieronder, daar móet gewoon een uitruil van goede vaten onder gelegen hebben.

als je de pathway loopt, bij Laphroaig hebben ze genoeg kleine sampletjes staan (binnenlopen visitor center en helemaal achterin op de muur) -dat is vooral handig als je 1 liter sterke drank mee terug wilt nemen en de fles die je al hebt gekocht is al 0.7, wat samples om te maxen (of je doet minder braaf..- heb je goed weer dan zijn de picknicktafels bij laphroaig ook de beste plek om je (zelf meegebrachte) lunch te eten, mooi uitzicht over t water). en als je bij lagavulin gaat zitten (door visitor center heen naar t volgende gebouw) en ze hebben nog een Jazz Festival 2023 staan om te proberen dan is dat een aanrader. luxe stoel erbij en genieten. (ardbeg vond ik zelf waardeloos, high marketing maar niks te halen behalve OBs die je in nl voor minder haalt).

en mocht je Bunnahabhain halen, lullen als brugman als ze een bunnahabhain 1989 33yo tawny port finish op de plank hebben (voor een dram) die hoorde bij een dure tasting, hebben ze eruit gehaald, maar daar moet mogelijk nog wel een fles van rondzwerven. best..bottle...ever..(ben je daar en pak je een rondleiding/tasting en je krijgt Tilly? dat is gegarandeerd lachen dat mens is gek op de goede manier)

en een kleine edit: mocht je ooit een plot land geclaimed hebben bij laphroaig dan kan je je rente claimen (1 free dram). mocht je dat niet hebben stuur even een dm dan krijg je mijn certificaat en dan mag je mijn rente van dit jaar ;). binnenlopen, balie rechterkant, roepen friend of laphroaig ground rent en dan komt t goed.

(en als je even iets anders wilt doen dan mag je een vlaggetje op mn coordinaten zetten in t veld, ik sta redelijk net naast de blub dus pak de laarzen die ze je aanbieden. kost je wel een uur, dus alleen doen als je time to kill hebt of wat semi actief wilt nuchteren)

[Afbeelding]
Dank voor de top tips! Ik ben FoL al heel lang dus moet inderdaad niet vergeten mijn dram te claimen :)

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Bambi105 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:02:
[...]

Hoe zijn de prijzen daar vergeleken met online aanbieders hier? Als ik de prijzen op hun site vergelijk met DrankDozijn of Drankgigant dan word ik niet blij. Ik ga eind deze maand naar de Distillery en ik wil gerust iets meer betalen dan online aanbieders, maar drie tientjes op een fles vind ik wat te gortig.

• dyrc
  • Niet online
donleone83 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:13:
[...]

Dank voor de top tips! Ik ben FoL al heel lang dus moet inderdaad niet vergeten mijn dram te claimen :)
even benadrukken dat je al heeel lang niet geweest bent, dan krijg je een upgrade naar een cask strength ;)

• Bambi105
O88088 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 17:38:
[...]

Hoe zijn de prijzen daar vergeleken met online aanbieders hier? Als ik de prijzen op hun site vergelijk met DrankDozijn of Drankgigant dan word ik niet blij. Ik ga eind deze maand naar de Distillery en ik wil gerust iets meer betalen dan online aanbieders, maar drie tientjes op een fles vind ik wat te gortig.
Die prijzen op hun website zijn inderdaad krankzinnig. Alsof ze direct van pond omrekenen naar euro, incl britse tax en dan nog een scherp er bovenop.

Sowieso zou ik bij de distillery juist een distillery exclusive botteling kiezen (als je er al iets koopt naast een dram of 2), anders ben je dief van je eigen portemonnee.

Maar zulke prijzen zag ik destijds niet bij Torabhaig, dus ik denk dat het een website fout is.

• Jthem
Net de ledaig 16 afgewerkt met rum cask van Murray mcdavid in glaasje gedaan, net de fles geopend. Voor sommige in forum wel bekend drankje 😉

Aanvulling na glaasje leeg: Wat een mooie drank, de rum afwerking voegt ook echt iets toe in deze, lekker tropische mix in zowel de neus als de mond en een vrij aangename lange afdronk waar de bekende ledaig turfrook zich blijft melden.. thnx voor de tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFA0Ne2jzVZZwF7DtkLNsfXVGeY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7Bo7gbLMnom6rlwb2m8QJMJe.png?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Jthem op 02-09-2026 22:29 ]

• nrg

nrg

Dank nogmaals voor de tips! We hebben net een vlucht Amsterdam-Inverness, huurauto en Dornoch Castle geboekt. Hoop dat de Highlander Inn ook beschikbaarheid heeft, maar anders zit er vast wel een alternatief in de buurt.

• Jthem
Veel plezier!!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:39
@Jthem Jezus, had jij die nog liggen? Dat is echt de favo Ledaig van zo ongeveer iedereen met wie ik bij High Spirits heb gewerkt destijds. Mazzelpik!

@nrg Dornoch Castle is onwijs knus en gezellig. Zeker als je met het haardje aan in de stoelen er voor kan zittne.

Zelfs de mannen in onze groep die helemaal niets met whisky hadden, zaten prima aan de lange tafel met genoeg keuze qua tap. De ochtend erop met een lege portomonnee op de motor stappen was wel wat minder. :+

Volgens mij heeft @Bambi105 een verslag gemaakt van zijn tripje naar het festival dit jaar?

[ Voor 9% gewijzigd door KillaZ op 03-09-2026 08:14 ]

K to the KillaZ

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dyrc schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:32:
[...]

ik zie David 26 september weer in eindhoven, als je gesprekstof mist dan mag je m nog een keer hinten dat ie een sample op calvados meeneemt. ik doe dan een klein masterclassje van m op t event van vd heijden, en heb de headsup al gestuurd dat ik nieuwsgierig ben of ze wat jaar geleden calvados tegen whisky vaten uitgewisseld hebben met christian drouin.
Zijn die masterclasses de moeite waard? Het lijkt mij vaak zo'n zonde van de relatief beperkte tijd van zo'n event.
Ik dacht dit jaar maar weer eens naar WEE te gaan (heb een paar jaar overgeslagen), en de prijzen voor de masterclasses vond ik meevallen...

• dyrc
  • Niet online
hfos schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:35:
[...]

Zijn die masterclasses de moeite waard? Het lijkt mij vaak zo'n zonde van de relatief beperkte tijd van zo'n event.
Ik dacht dit jaar maar weer eens naar WEE te gaan (heb een paar jaar overgeslagen), en de prijzen voor de masterclasses vond ik meevallen...
heel eerlijk: dat is persoonlijk, wat je er zelf uit wilt halen op zo'n dag. van mij mag 't 'standaard verhaaltje' sowieso meteen de prullenbak in want heard it once heard 'm all. Máár het is wel een kans om gelijkgestemden te treffen uit je regio, de vertegenwoordiger van de distillery (die me dus nog antwoord op een vraag schuldig is ;)), misschien een scoopje te horen of toch een verrassing voor je neus te krijgen in 't glas, en soms ook een kans om toch met wat voorrang alvast een fles te kunnen bestellen. your mileage may vary natuurlijk

• Jthem
KillaZ schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:14:
@Jthem Jezus, had jij die nog liggen? Dat is echt de favo Ledaig van zo ongeveer iedereen met wie ik bij High Spirits heb gewerkt destijds. Mazzelpik!
@KillaZ indd had hem nog liggen, heerlijk spul! Heb ook nog 2 flesjes van onze nietgehouden proeverij van tweakers de 14 jaar op koval, door jou toch ledaig ontzettend gaan waarderen , moet wel zeggen dat het ook me nadeel is van al die flessen die ik op voorraadheb, zijn er bij die pas over jaar of 10 geopend worden en op sommige wil ik niet zolang wachten alleen zoveel lekkers allemaal.

Deze ledaig 16 snap ik dat het de favoriet is Van menige! zou er nog wel een fles van willen alleen nog te krijgen a 185 euro das wel zonde.

Heb de nieuwe ledaigs ook weer ingeslagen van Murray mcdavid, de 15 op tawny port(gaat deze winter ook nlg ergens open) en de 16 op wine casks( moet nog even paar jaar in de wacht )

• EiT

EiT

Cask Hunters heeft een Ledaig uit 2009 als share beschikbaar. Al mogen proeven en deze was al lekker, maar qua prijs koop ik er 2 Lore’s voor mij gewoon beter smaken. Prijs is namelijk wel +/- €240 voor 2 flessen.

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-09 14:07
Jthem schreef op woensdag 2 september 2026 @ 15:03:
Buiten dat whisky duurder is dan paar jaar geleden zie ik ook paar flesjes nu goedkoper staan dan ik er paar j geleden voor betaald heb.

Bunna 18 voor 90 euro, tobermory 21 voor 100 euro. Paar j geleden ook in aanbieding maar toch meer betaald.
Bunna 18 voor 90 euro? O-)

• Jthem
Ja was bij whiskysite, heb niet besteld maar dacht wtf was zo fomo moment, binnen dag uitverkocht natuurlijk. Maar voor 90 was dat wel toch een mooie koop

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:37
beetje zijdelings, maar gaat het wel helemaal goed met Ralfy? Ik maak me een beetje zorgen om hem om eerlijk te zijn na z'n recente rant-filmpjes..of zou het clickbait zijn?

[ Voor 20% gewijzigd door olafmol op 03-09-2026 16:11 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 15:11

mace

Sapere Aude

olafmol schreef op donderdag 3 september 2026 @ 16:11:
beetje zijdelings, maar gaat het wel helemaal goed met Ralfy? Ik maak me een beetje zorgen om hem om eerlijk te zijn na z'n recente rant-filmpjes..of zou het clickbait zijn?
Ik kijk al een paar maanden geen ralfy filmpjes meer, maar ik merkte al dat hij steeds meer en meer een beetje een out-of-touch oude brompot aan het worden was. Mja meer dan normaal zeg maar. :P Maar het is nu dus erger geworden?

• olafmol
mace schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:10:
[...]

Ik kijk al een paar maanden geen ralfy filmpjes meer, maar ik merkte al dat hij steeds meer en meer een beetje een out-of-touch oude brompot aan het worden was. Mja meer dan normaal zeg maar. :P Maar het is nu dus erger geworden?
Hij had laatst een rant van een half uur ofzo waarin ie allemaal bizarre dingen beweerde over "de jeugd dit" en "de jeugd dat".. nou heb ik zelf kinderen en ik moest er eerst wat om lachen maar later vond ik het best treurig en zorgwekkend, want hij lijkt in een soort van bubbel te zitten die nogal vreemde denkbeelden erop na houdt die ik totaal niet herken...

deze: YouTube: ralfy review 1142 Extras - Rum over the next few years.

[ Voor 10% gewijzigd door olafmol op 03-09-2026 20:17 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-09 15:11

mace

Sapere Aude

olafmol schreef op donderdag 3 september 2026 @ 20:16:
[...]

Hij had laatst een rant van een half uur ofzo waarin ie allemaal bizarre dingen beweerde over "de jeugd dit" en "de jeugd dat".. nou heb ik zelf kinderen en ik moest er eerst wat om lachen maar later vond ik het best treurig en zorgwekkend, want hij lijkt in een soort van bubbel te zitten die nogal vreemde denkbeelden erop na houdt die ik totaal niet herken...

deze: YouTube: ralfy review 1142 Extras - Rum over the next few years.
Ik vond hem eerlijk gezegd ook al een beetje "dat hep op feesboek gestaan" achtige meningen te hebben over gezondheid en covid met name. Maar daar houdt hij zich wel een beetje op over de vlakte geloof ik.

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
Er was een tijdje geleden een hylarische livestream van Ralfy waar hij echt helemaal los ging. Die heeft hij een dag later offline gehaald, hij bleek onder invloed van antibiotica. Dit gaf wel een interessant inkijkje in zijn denkwereld.
Wat mij betreft houdt hij het bij whisky reviews en experimenten.

• olafmol
correcto schreef op donderdag 3 september 2026 @ 22:15:
Er was een tijdje geleden een hylarische livestream van Ralfy waar hij echt helemaal los ging. Die heeft hij een dag later offline gehaald, hij bleek onder invloed van antibiotica. Dit gaf wel een interessant inkijkje in zijn denkwereld.
Wat mij betreft houdt hij het bij whisky reviews en experimenten.
dat zeg ik ook wel eens "het kwam door de antibiotica" maar mijn vrouw trapt er inmiddels niet meer in ;P

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ook nog eens een nieuwe aanwinst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCbXmd-ohfMaacDzmJB3qGgKk3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OYdK7zRIuZDon1oKgQUl34ue.jpg?f=fotoalbum_large

Een 18 jarige Macallan van Signatory in de 100PROOF exceptional cask serie. Ik heb ook een proefje van de caskstrength serie waar de 18 jarige 250 euro kost. Die smaakte wel echt lekker moet ik zeggen. Dus ik ben benieuwd naar deze 100PROOF versie van 18 jaar die "slechts" 87,95 was.

Maar ja, de vraag is wanneer gaan ze open....Ik drink te langzaam....Ik heb teveel flessen nog dicht die ik het liefste nu open wil rukken. Maar ja....Luxeprobleem zeg ik dan maar ;)

Hier nog de andere Macallans die nog dicht zijn, maar waarvan ik van de meest linkse 2 wel al een sample heb gehad en goed bevielen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M16bDq1UTFSz26bH1cmVcgM2Qpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nR0g3iLkw3EqoabY47BlsKlZ.jpg?f=fotoalbum_large

• Jthem
Deathchant schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 19:09:
Ook nog eens een nieuwe aanwinst:
[Afbeelding]

Een 18 jarige Macallan van Signatory in de 100PROOF exceptional cask serie. Ik heb ook een proefje van de caskstrength serie waar de 18 jarige 250 euro kost. Die smaakte wel echt lekker moet ik zeggen. Dus ik ben benieuwd naar deze 100PROOF versie van 18 jaar die "slechts" 87,95 was.

Maar ja, de vraag is wanneer gaan ze open....Ik drink te langzaam....Ik heb teveel flessen nog dicht die ik het liefste nu open wil rukken. Maar ja....Luxeprobleem zeg ik dan maar ;)

Hier nog de andere Macallans die nog dicht zijn, maar waarvan ik van de meest linkse 2 wel al een sample heb gehad en goed bevielen!
[Afbeelding]
Toevallig hetzelfde probleem met dichte flessen.

De 3 linkse flessen ook in bezit waarvan de 13 jarige toevallig klaar staat voor komende maand als ik terug ben van vakantie. Deze week fles wel al geopend en wat ruikt die heerlijk fruitig
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste