Ik ben afgelopen vrijdag naar het whiksyjongens.nl festival geweest in de mergelgroeve La Caverne in Berg & Terblijt. Ik had een VIP ticket (95 euro).
Daarvoor kreeg je:
- entree ticket
- 8 muntjes om whisky mee te proeven bij de stands
- 2 drankmuntjes (voor water of cola o.i.d)
- 1 muntje voor een waterflesje (33cl)
- 3 eetbonnen
- masterclass proeverij
Positief
Dus ik dacht, nou, dat gaat een beleving worden....Laat ik beginnen met positiviteit. De setting in de grot was zonder meer gezellig! Mooie locatie en de aankleding was ook geslaagd. Er waren ontzettend veel "nieuwe" lokale distilleerderijen, en het is altijd leuk om hun verhalen te horen. To be honest kan ik dan verder vrij weinig positieve dingen opnoemen die dit whiskyevent voor mij écht geslaagd maakte, want gezelligheid en locatie is natuurlijk niet alles.
"Marketing" event
Er waren zoals gezegd veel "nieuwe" lokale distilleries en zoals ik al zei zijn de verhalen echt wel mooi, maar het voelde daardoor wel aan als één groot marketing event, if that makes sense. Er waren daardoor ook vrij weinig bijzondere whisky's te bewonderen. Daarnaast zijn vaak de prijzen van relatief jonge/NAS flessen van deze nieuwe distilleries erg prijzig, alsof ze al jaren meedraaien en flink wat bekendheid en aanzien genieten.
Masterclass
De masterclass (30 min)....Sorry, maar dat was echt een aanfluiting. Ik weet niet meer hoe de distillery heette die het presenteerde, maar er zat een whisky tussen die heette Hemel & Hellevuur. Wederom, leuk verhaal over hoe ze begonnen zijn en wat er allemaal bij komt kijken om een distillery te beginnen, maar we krijgen 3 weinig bijzondere whisky's te proeven. Niet dat prijs iets uitmaakt, maar de meeste waren rond de 35 euro, maar ik had ietsje bijzonderder voorgesteld bij deze masterclass.
Hier de setup van de masterclass:
Hij vertelde overigens dat whisky's die hoger in het lager liggen vaak stijgen in alcoholpercentage...Dus ik vroeg hoe hij daarop kwam, want bij verdamping/angels share gaat evenredig veel alcohol als water door de poriën naar buiten. Hoe het alcoholpercentage dan kan stijgen was mij een raadsel. Ik kreeg in ieder geval geen bevredigend antwoord...
Eten
Het eten...Ik had 3 eetbonnen (die blijkbaar 11 euro per stuk kostte) inbegrepen en daar kreeg je een burger voor, een broodje pulled beef en gehaktballetjes in saus, en alledrie waren mini, echt ondermaats. Ik heb nog muntjes moeten bij kopen omdat het gewoon niet voldoende was. Ze liepen ook rond met bitterballen, 5 stuks voor 5 euro. 1 euro per bitterbal...
Whisky proeven bij de whisky stands
Dan de whisky stands waar je vanalles kon proeven...Ik heb een heel rondje gemaakt, foto's gemaakt van whisky's die ik wilde proeven. Dat waren er uiteindelijk een stuk of 12. Ik heb er uiteindelijk maar 4 geproefd omdat ik het echt allemaal veel te duur vond. Ik had 8 muntjes in het ticket inbegrepen (1 muntje = 1 euro), maar ja, als bijna alles al met minimaal 4 muntjes begint, dan ga je er snel doorheen. Je gaat natuurlijk niet naar zo'n event om een standaard 12 jarige Balvenie Doublewood te proeven, maar toch wat exclusievere. Je kreeg dan wel altijd 2cl, maar ik heb bij iedereen gevraagd of ik het ook met minder kon doen, omdat ik a) nooit veel in 1x drink en b) ik meer wilde proberen. Gelukkig was dat bij geen enkele stand een probleem.
Hier wat impressies van de locatie en de stands:
Dit was wat ik heb geproefd:
:strip_exif()/f/image/6zznUg536CINZC9Ok0ipEEdf.jpg?f=fotoalbum_large)
Glen Moray 18yr, 47,2%. In principe prima, maar mocht wat mij betreft wat meer smaak hebben. Hij brandde ook behoorlijk.
:strip_exif()/f/image/OtUoICdF74dPw7VZ6whwSx7o.jpg?f=fotoalbum_large)
Een Glenrothes van 13 jaar met maar liefst 63,9%. Holy shit die hakte erin zeg!! Maar wel heerlijk!! Zelfs met wat druppels water nog steeds branden als een malle. Heel zoet en rijk van smaak! Ik kreeg te horen dat ze bij Glenrothes dan vaak distillaat op 72% in de casks doen....Of het klopte wat hij zei weet ik even niet. Normaliter zit je ergens rond de 65% wanneer het het vat in gaat.
:strip_exif()/f/image/0BJdHn5uWaIIhZl0MP0MheBa.jpg?f=fotoalbum_large)
GlenAllachie 16yr, 54% en narijping in Octave casks. Ook deze was ook wel lekker, zoet, en flink branden ook, maar wat mij betreft niet vreselijk bijzonder of complex.
:strip_exif()/f/image/LSfffOT8JvI7PhwXlWR4g6gL.jpg?f=fotoalbum_large)
GlenAllachie 21yr caskstrength, batch 3, 51,5%. Dit was wat mij betreft de beste die ik die avond geproefd heb. Heerlijke oude whisky, stevig, flink sherry, beetje die zwavel & tabaksmaak...Toen ging ik kijken wat die moest kosten (bijna 400 euro), en toen dacht ik nope laat maar zitten
Conclusie
Jeetje, ik merk dat ik best negatief ben, misschien zelfs wel wat snobbig, maar ik was gewoon wel een beetje teleurgesteld.
Al met al was ik in totaal 110 euro kwijt, en wat mij betreft komt er in ieder geval met dit specifieke event geen volgende keer meer.
Ik vond de laatste events waar ik was geweest al erg duur met alles, dus ik dacht, laat ik eens een VIP pakket boeken voor ietsje meer bijzonderheid/exclusiviteit...Nou nee dus. Die masterclass had ik net zo goed kunnen overslaan.
Misschien voor een echt beginnend whiskydrinker dat dit event (zonder masterclass) nog een beetje leuk is.
Je kunt echt beter een specifieke proeverij boeken voor dat geld waarbij je een stuk of 6-7 écht bijzondere whisky's te proeven krijgt. Of natuurlijk zelf eentje thuis organiseren en iedereen te vragen een fles mee te nemen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Deathchant op 30-11-2025 13:53
]