Zeker, bourbon liefhebber hier! De double oaked is ook echt goedGehenna schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:12:
Mag ik hier ook posten over Bourbon, of is dat vloeken in de kerk?
[Afbeelding]
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/148266
Ik heb hier namelijk al een tijdje deze staan, en die is echt hemels
Gelukkig nog een fles ardnamurchan paul launois van 2026 kunnen regelen. Was bij wsite 3keer met ogen knipperen en was uitverkocht 😱
[ Voor 4% gewijzigd door Jthem op 21-03-2026 17:31 ]
De Woodford Reserve wordt wel met een pot still gemaakt, dus heeft wat meer de neiging naar de orginele whisky te gaan.Gehenna schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 20:12:
Mag ik hier ook posten over Bourbon, of is dat vloeken in de kerk?
[Afbeelding]
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/148266
Ik heb hier namelijk al een tijdje deze staan, en die is echt hemels
Wat is zo speciaal aan deze fles?Jthem schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:30:
Gelukkig nog een fles ardnamurchan paul launois van 2026 kunnen regelen. Was bij wsite 3keer met ogen knipperen en was uitverkocht 😱
Vooral zo in trek omdat deze de speciale finish heeft gehad op champagnevaten van Paul launois. Deze finish bezorgd de fruitigheid maar waarom hij zo als zoete broodjes gaat is omdat sommige hem als verzamelobject zien. Opzich wel jammer want gewoon drinken deze!
Klinkt niet verkeerd! Zou ik zeker eens moeten proberen.
Ik zie hem nog op voorraad bij passievoorwhisky, maar die leveren jammergenoeg niet in België.
Ik ga de voorraad zeker in de gaten houden bij BE webshops.
Ik zie hem nog op voorraad bij passievoorwhisky, maar die leveren jammergenoeg niet in België.
Ik ga de voorraad zeker in de gaten houden bij BE webshops.
Amen! Hij is zo lekker en anders. Wie wist dat kust invloeden + champagne funk een topcombo zouden worden. Er staan hier twee flessen Ardna open die op Paul Launois champagne vaten hebben gelegen en beiden zijn anders, maar hebben allebei die kenmerkende frisse fruitigheid en lichte funkyness.Jthem schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:15:
[...]
Vooral zo in trek omdat deze de speciale finish heeft gehad op champagnevaten van Paul launois. Deze finish bezorgd de fruitigheid maar waarom hij zo als zoete broodjes gaat is omdat sommige hem als verzamelobject zien. Opzich wel jammer want gewoon drinken deze!
Er gaan nog veeeeel meer Paul Launois versies (als we de distilleerderij mogen geloven) komen dus 1. die investeerders krijgen er nooit meer voor dan de dagwaarde van een nieuwe (ca 70 €) en 2. lekker openen want hij is te vervangen voor niet al te veel geld.
Ik heb vandaag nog eens de AD/venturers club Glen Garioch 11yo geopend naast een OB Glen Garioch 15 op cask strength en wat een lekkere hobby is dit dus weer.
Complex distillaat met een industrieel randje, lichte bitter, mooie leertonen en zonder enige rook of turf, maar dan een goed en niet al te actief sherry vat (olo) erbij - magnifique.
De 11yo is heel sprankelend en vol met hoge fruittonen, terwijl die 15yo echt wat meer bastonen en diepte heeft. Toch is de oudere net wat wranger en iets meer bitter in de nasmaak en lijkt de 11yo meer in balans. Glen Garioch is een beest.
Complex distillaat met een industrieel randje, lichte bitter, mooie leertonen en zonder enige rook of turf, maar dan een goed en niet al te actief sherry vat (olo) erbij - magnifique.
De 11yo is heel sprankelend en vol met hoge fruittonen, terwijl die 15yo echt wat meer bastonen en diepte heeft. Toch is de oudere net wat wranger en iets meer bitter in de nasmaak en lijkt de 11yo meer in balans. Glen Garioch is een beest.
Houd op, houd op. Dankzij deze verhalen heb ik nu een Ardnamurchan AD/ Paul Launois 2026 Release en een Ardnamurchan AD/Madeira Cask 2025 Release besteld.
Misschien dit topic maar eens ontvolgen
Misschien dit topic maar eens ontvolgen
De madeira cask staat ook nog keer op programma om eens te bestellen.
Maar indd de paul launois is heerlijk wat schreeuwt om een goede lentedag waar je je waant tussen de appelbomen die aan groeien zijn. (Hehe is 1e wat in mij opkomt)
Maar indd de paul launois is heerlijk wat schreeuwt om een goede lentedag waar je je waant tussen de appelbomen die aan groeien zijn. (Hehe is 1e wat in mij opkomt)
Iemand een goeie soort marktplaats voor dichte flessen Whisky?
Ik drink het eigenlijk nooit meer en nog kasten vol staan....
Whiskybase.com The Marketplace?
En als je echt “leuke flessen” hebt staan wil ik die wel van je losmaken!
En als je echt “leuke flessen” hebt staan wil ik die wel van je losmaken!
Al eerder aangehaald hier door een ander forumlid: DRAM1 Indie Award via whiskysite.nl. Zojuist voor Whisky in Leiden 2026 een blind tasting proefset in ontvangst mogen nemen.

Goed verpakt, flyer met uitleg erbij, dikke prima. Ben benieuwd wat er allemaal voor leuks bij zit.

Goed verpakt, flyer met uitleg erbij, dikke prima. Ben benieuwd wat er allemaal voor leuks bij zit.
[ Voor 3% gewijzigd door squaadgras op 24-03-2026 11:53 ]
Ik heb zelf eens via Catawiki verkocht, maar dat viel tegen. Je kunt (of kon) niet zelf kiezen naar welke landen je verzendt, als zij een koper buiten Europa hebben, moet je daarheen shippen. Verzendkosten dus goed inschatten, anders kost het je geld. Daarnaast ben je ~15% kwijt aan kosten + btw, en onder €200 kun je geen minimumprijs instellen, dus je fles kan voor weinig weggaan. Ook krijg je je geld pas als de koper tevreden is.wimpie007 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:40:
marktplaatsWhisky.nl voelt meer als een etalage met weinig echte verkoop, naar mijn idee. Ik heb er ooit een fles geplaatst, en daar kwam maandenlang geen enkele reactie op. Je ziet daar ook constant dezelfde flessen in de verkoop.
Whiskybase Marketplace lijkt me de beste optie als je zsm wilt beginnen. Zelf geen ervaring mee eigenlijk.
Je kunt ook terecht op hetwhiskyforum.nl, maar daar moet je eerst een periode actief lid zijn (met bepaalde voorwaarden) voordat je gebruik mag maken van het verkoopgedeelte. Wel zonder tussenpersoon, dus meer risico, maar ook geen kosten. Daar zitten wel veel liefhebbers, maar je moet ook niet de hoofdprijs verwachten. Sowieso is de whiskymarkt momenteel aardig ingestort.
Gewoon hier in V&A forum 
Als het goede whisky’s zijn kan je het proberen aan te bieden aan https://rarevintagewhisky.nl/
Als het goede whisky’s zijn kan je het proberen aan te bieden aan https://rarevintagewhisky.nl/
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ik heb een paar keer verkocht via Whisky Auctioneer. Halen het bij je thuis op en regelen verder alles (foto's, verzenden). Alles voor een vergoeding/percentage natuurlijk, maar ik vond het alleszins redelijk. Ik vond het een stuk relaxter dan verkopen via Whiskybase of zo.wimpie007 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 04:40:
Interessant, moeten je flessen nog ergens aan voldoen? Ik heb wel het een en ander wat me voorheen interessant leek, maar naarmate de tijd vordert, ben ik vrijwel zeker dat ik ze beter kan verkopen, want open gaan ze bij mij waarschijnlijk niet.hfos schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Ik heb een paar keer verkocht via Whisky Auctioneer. Halen het bij je thuis op en regelen verder alles (foto's, verzenden). Alles voor een vergoeding/percentage natuurlijk, maar ik vond het alleszins redelijk. Ik vond het een stuk relaxter dan verkopen via Whiskybase of zo.
Afgelopen weken enkele flessen (eindelijk) soldaat gemaakt, dus dat gaf weer ruimte voor het openen van een nieuwe fles.
Dat is geworden: Talisker Skye
De eerste dram gehad en enkele persoonlijke korte smaak/geur/kleur notities in ChatGPT gegooid voor het leuke verhaaltje eromheen :-)
Slàinte!
:strip_exif()/f/image/NFkfTQ7RUN16h23hKMMBgKzV.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleur
Een warme ambergouden tint die meteen uitnodigt tot een eerste slok.
Geur
In de neus licht rokerig, met zachte tonen van toffee. Een subtiele zilte zeebries komt naar voren, mooi in balans met frisse citrusaccenten
Smaak
Vriendelijk en toegankelijk bij de eerste aanzet. Daarna volgt een aangename peperigheid die zich ontwikkelt tot een warm, kruidig karakter. Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd. De whisky is gebalanceerd en bewust niet over-complex, waardoor hij prettig doordrinkbaar blijft.
Afdronk
Relatief kort, maar aangenaam, met een zachte kruidigheid die nog even blijft hangen.
Conclusie
Een toegankelijke en goed gebalanceerde whisky met een subtiel maritiem karakter en een warme, kruidige ziel. Perfect voor wie houdt van een lichte rook en een comfortabel smaakprofiel zonder al te veel complexiteit.
De eerste dram gehad en enkele persoonlijke korte smaak/geur/kleur notities in ChatGPT gegooid voor het leuke verhaaltje eromheen :-)
Slàinte!
:strip_exif()/f/image/NFkfTQ7RUN16h23hKMMBgKzV.jpg?f=fotoalbum_large)
Kleur
Geur
In de neus licht rokerig, met zachte tonen van toffee. Een subtiele zilte zeebries komt naar voren, mooi in balans met frisse citrusaccenten
Smaak
Vriendelijk en toegankelijk bij de eerste aanzet. Daarna volgt een aangename peperigheid die zich ontwikkelt tot een warm, kruidig karakter. Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd. De whisky is gebalanceerd en bewust niet over-complex, waardoor hij prettig doordrinkbaar blijft.
Afdronk
Relatief kort, maar aangenaam, met een zachte kruidigheid die nog even blijft hangen.
Conclusie
Een toegankelijke en goed gebalanceerde whisky met een subtiel maritiem karakter en een warme, kruidige ziel. Perfect voor wie houdt van een lichte rook en een comfortabel smaakprofiel zonder al te veel complexiteit.
De Paul Launois is vandaag toegekomen en ik wou natuurlijk meteen proeven.
Héérlijk! Zeer zacht, boterig, romig,...
Is dit een jaarlijkse release? Zo ja, ga ik ieder jaar naar een fles op zoek.
"Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd." ????? Heb je dat zelf bedacht?fender89 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:39:
Afgelopen weken enkele flessen (eindelijk) soldaat gemaakt, dus dat gaf weer ruimte voor het openen van een nieuwe fles.
Slàinte!
[Afbeelding]
Kleur
Geur
Smaak
Afdronk
Conclusie
Dit is geloof ik de 5e release, moet wel goed in de gaten houden wanneer ze op de markt komen ik was ook maar net optijd 2 uur en alles was alweer weg.sandpatt schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:05:
De Paul Launois is vandaag toegekomen en ik wou natuurlijk meteen proeven.
Of het echt elk jaar lukt om een release uit te brengen weet ik niet oplage is wel wat groter dan de vorige uitgave.
De vorige was van 2024 inderdaad. 1 van op en 1 nog dicht. Deze was echt snel op meeste sites uitverkocht (alweer)
Hahaha, ja juist dát was inderdaad mijn eigen input. De originele notities waren:olafmol schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:20:
[...]
"Het geheel voelt als een warme wollen deken van grootmoeder: comfortabel, omhullend en vertrouwd." ????? Heb je dat zelf bedacht?Ben wel benieuwd welke persoonlijke notities dit staaltje proza hebben opgeleverd in ChatGPT ;P
Geur: licht rokerig,toffee, zilt, citrus
Smaak: vriendelijk, peper, warm en kruidig. Als een warme wollen deken van grootmoeder.
Korte afdronk.
Gebalanceerd, niet over-complex
Kleur: amber goud
Nee, ze vragen een lijstje van tevoren maar dit is meer zodat ze een checklist hebben als ze de boel komen ophalen. Ik heb een paar batches weggedaan met spullen variërend van interessante gelimiteerde flessen tot van die 'ik ken iemand die whisky drinkt en ik zoek een cadeau tot 25-30 euro'-dingen. Wat niet wordt verkocht kun je terugkrijgen of laten 'vernietigen.' Ik heb twee keer of zo een fles gehad waar geen bod op kwam, die mochten ze lekker houden want dat waren geen dingen die ik zelf gekocht zou hebben, en ik doe die dingen niet voor niks weg.Jeffrey1908 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:28:
[...]
Interessant, moeten je flessen nog ergens aan voldoen? Ik heb wel het een en ander wat me voorheen interessant leek, maar naarmate de tijd vordert, ben ik vrijwel zeker dat ik ze beter kan verkopen, want open gaan ze bij mij waarschijnlijk niet.
Voor mij ging het dus ook precies daarom trouwens, kasten raakten te vol en er waren meer dan genoeg dingen die ik waarschijnlijk nooit meer open zou maken.
In dit topic sporadisch al eens om wat tasting advies gevraagd, kwam er nooit echt van om daadwerkelijk wat te kopen/tasten. Recent verveelde ik me en had een zaterdagavond niks te doen; tijd voor een goeie film en wat whisky.
Paar youtube filmpjes gekeken en met name uit deze wat genoteerd en 3 flessen gehaald;
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Craigallachie - Licht ziltig/funky
Knob Creek 9 - Warm, caramel, vanille
Alle 3 vallen ze me zeker niet tegen en die flessen gaan wel op. Wellicht in dit topic een beetje vloeken in de kerk maar ik denk dat de Bourbon, de Knob Creek 9, van die 3 licht favoriet is. Wel moet ik zeggen, maar ik ben dus een complete noob en heb denk ik niet zo'n verfijnde smaak, ik had veel grotere verschillen verwacht. Maar dat komt misschien doordat ik eerst vooral speciaalbier dronk en ik verwachtte misschien teveel verschillen zoals tussen een sour / stout / IPA terwijl ik wellicht meer moet denken aan de verschillen tussen verschillende IPA stijlen.
Nu wil ik om verder te ontdekken dus graag advies;
1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.
2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?
Paar youtube filmpjes gekeken en met name uit deze wat genoteerd en 3 flessen gehaald;
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Alle 3 vallen ze me zeker niet tegen en die flessen gaan wel op. Wellicht in dit topic een beetje vloeken in de kerk maar ik denk dat de Bourbon, de Knob Creek 9, van die 3 licht favoriet is. Wel moet ik zeggen, maar ik ben dus een complete noob en heb denk ik niet zo'n verfijnde smaak, ik had veel grotere verschillen verwacht. Maar dat komt misschien doordat ik eerst vooral speciaalbier dronk en ik verwachtte misschien teveel verschillen zoals tussen een sour / stout / IPA terwijl ik wellicht meer moet denken aan de verschillen tussen verschillende IPA stijlen.
1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.
2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?
Beeromaniac
@Thompson geen snobberij hier hoor! Leuk dat je whisky drinkt en dat de Knob Creek zo goed beviel! Begrijpelijk, want ze maken prima bourbon!
Wil je extremere funk dan Craigellachie, ga dan voor Campbeltown whiskies: Springbank 10, Kilkerran 12 of Glen Scotia 12.
Wil je extremere Tamdhu invloeden (noten, karamel, zuidvruchten) ga dan voor bijv een mooie sherried Speysider of Highlander zoals de GlenAllachie 12 of de nieuwe Edradour 10 of 12.
Als je de ziltigheid en funk van de Craigellachie waardeert, kies dan zeker de Ardnamurchan AD/ of de AD/10
En als ik jou was zou ik qua peat gewoon lekker meteen stevig inzetten: Ledaig 10, een Peat Monster van Compass Box of een mooie indie Torabhaig 7yo zoals deze:
https://www.whiskysite.nl...ng-souls-070-ltr-515.html
Whiskysite.nl staat momenteel bol van de goeie deals.
De Silken Robe 14yo Glendullan Special Release is afgeprijst van origineel 155 eu naar 60 en past ook in die zachte en volle hoek.
En je haalt vrij goedkoop een Campbeltown Loch als variant op Craigellachie.
De edradours staan er ook voor een topprijs.
Wil je extremere funk dan Craigellachie, ga dan voor Campbeltown whiskies: Springbank 10, Kilkerran 12 of Glen Scotia 12.
Wil je extremere Tamdhu invloeden (noten, karamel, zuidvruchten) ga dan voor bijv een mooie sherried Speysider of Highlander zoals de GlenAllachie 12 of de nieuwe Edradour 10 of 12.
Als je de ziltigheid en funk van de Craigellachie waardeert, kies dan zeker de Ardnamurchan AD/ of de AD/10
En als ik jou was zou ik qua peat gewoon lekker meteen stevig inzetten: Ledaig 10, een Peat Monster van Compass Box of een mooie indie Torabhaig 7yo zoals deze:
https://www.whiskysite.nl...ng-souls-070-ltr-515.html
Whiskysite.nl staat momenteel bol van de goeie deals.
De Silken Robe 14yo Glendullan Special Release is afgeprijst van origineel 155 eu naar 60 en past ook in die zachte en volle hoek.
En je haalt vrij goedkoop een Campbeltown Loch als variant op Craigellachie.
De edradours staan er ook voor een topprijs.
Tamdhu --> Aberlour A'bunadh of Glenallachie 12Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Craigellachie --> Balblair 12 of Mortlach (Craigellachie is beetje lastig om schepje bovenop te doen)
Knob Creek --> Eagle Rare 10 year old of Elijah Craig 8
Voor Islay zou ik voor de standaard Caol Ila 12 gaan voor iets meer subtiliteit. Laphroaig is niet wat het geweest is en Ardbeg wee beastie is nog wat jong/rauw.
Voor andere stijlen probeer eens een Talisker 10 of Highland Park 12 en voor lichte stijl Auchentoshan 12.
@Thompson
In het begin is het heel normaal dat je verschillen tussen whisky's lastig vindt. Vaak voert de alcohol de boventoon en vallen subtielere smaken weg. Hoe vaker je proeft, hoe makkelijker dat wordt. Hopelijk heb je al verschil gemerkt tussen bourbon en Scotch, want dat contrast is best duidelijk. Door andere grondstoffen (gerst vs mais) en rijping (barrel charring, vers eiken) smaken ze echt anders.
Als bourbon je voorkeur heeft, ga je waarschijnlijk wat meer richting zoet. Bourbon wordt van maïs gemaakt en zit vaak vol vanille- en karameltinten. Scotch is gebaseerd op gemoute gerst (net als bier) en is meestal minder zoet, meer moutig of fruitig. Die karameltinten kunnen er trouwens ook in zitten, ze worden dan vaak overgedragen door rijping op ex-bourbonvaten.
Een peated whisky ontbreekt nog in je rijtje. Als je van zoet houdt, kan dat even wennen zijn. Probeer eerst een sample in plaats van meteen een fles (scheelt een miskoop, ik spreek uit ervaring). Denk hier aan smaken als rook, turf, rubber, medicinaal, barbecue, kampvuur en soms iets ziltigs of zeewierachtigs. Echt een andere wereld, voor sommigen precies wat ze zoeken.
Ik zou je whiskyreis zo vervolgen:
Voor sherried whisky kun je kijken naar Glenallachie 12 of Edradour 10/12. Ook Bunnahabhain 12 is een mooie, van Islay, maar zonder het typische peated karakter. Wel lekker rond en stevig sherried. Zet daar eens een Deanston 12 in contrast tegenover om het verschil te proeven tussen bourbon- en sherryvatrijping.
Een sherried whisky met een funky randje ter vervanging van Craigellachie kan Glen Garioch zijn, al ben ik daar zelf geen fan van (te vlezig, beetje zwavelig). Alternatieven: Glen Scotia of een Campbeltown whisky zoals Campbeltown Loch, Kilkerran of Springbank.
Glendronach Ode to the Dark moet ik ook zeker noemen. Misschien is Glendronach niet meer op z'n oude topniveau, maar nog steeds erg goed. Met 50,8% zit hij onder vatsterkte, dus wellicht prima te gebruiken als opstapje richting vatsterkte whisky. Eventueel wat water toevoegen als hij nog te sterk is.
Misschien is het nog wat vroeg voor vatsterkte, maar anders is Glenallachie 10 Cask Strength zeker een aanrader. Meer alcohol betekent vaak meer smaak, maar het vraagt wat gewenning. Tamdhu Batch Strength, Glengoyne Cask Strength en Aberlour A'bunadh (niet Alba) passen ook in dat rijtje. Arran Sherry Cask ook, al vind ik die zelf wat scherp.
Ik noemde Arran al, maar je kunt ook eens naar andere eilanden kijken, zoals Orkney (waar Highland Park zit). Die whisky's hebben vaak een lichte peat, wat sherry-invloed en een rond, warm, honingrijk profiel. Een Highland Park 12 is een prima start maar wel laag in sterkte. Alternatieven in die stijl zijn Benromach 10 en Benriach Smoky 10/12. Als je iets verder wilt gaan: Talisker 10, maar die is duidelijk rokeriger, medicinaal en minder zacht.
Voor Lowland whisky kun je eens Auchentoshan of Bladnoch proberen. Meestal wat lichter van karakter, maar soms met funky tonen die je minder snel in Speyside tegenkomt.
Wat betreft bourbons heb ik hier recent nog een klein lijstje gedeeld.
In het begin is het heel normaal dat je verschillen tussen whisky's lastig vindt. Vaak voert de alcohol de boventoon en vallen subtielere smaken weg. Hoe vaker je proeft, hoe makkelijker dat wordt. Hopelijk heb je al verschil gemerkt tussen bourbon en Scotch, want dat contrast is best duidelijk. Door andere grondstoffen (gerst vs mais) en rijping (barrel charring, vers eiken) smaken ze echt anders.
Als bourbon je voorkeur heeft, ga je waarschijnlijk wat meer richting zoet. Bourbon wordt van maïs gemaakt en zit vaak vol vanille- en karameltinten. Scotch is gebaseerd op gemoute gerst (net als bier) en is meestal minder zoet, meer moutig of fruitig. Die karameltinten kunnen er trouwens ook in zitten, ze worden dan vaak overgedragen door rijping op ex-bourbonvaten.
Een peated whisky ontbreekt nog in je rijtje. Als je van zoet houdt, kan dat even wennen zijn. Probeer eerst een sample in plaats van meteen een fles (scheelt een miskoop, ik spreek uit ervaring). Denk hier aan smaken als rook, turf, rubber, medicinaal, barbecue, kampvuur en soms iets ziltigs of zeewierachtigs. Echt een andere wereld, voor sommigen precies wat ze zoeken.
Ik zou je whiskyreis zo vervolgen:
Voor sherried whisky kun je kijken naar Glenallachie 12 of Edradour 10/12. Ook Bunnahabhain 12 is een mooie, van Islay, maar zonder het typische peated karakter. Wel lekker rond en stevig sherried. Zet daar eens een Deanston 12 in contrast tegenover om het verschil te proeven tussen bourbon- en sherryvatrijping.
Een sherried whisky met een funky randje ter vervanging van Craigellachie kan Glen Garioch zijn, al ben ik daar zelf geen fan van (te vlezig, beetje zwavelig). Alternatieven: Glen Scotia of een Campbeltown whisky zoals Campbeltown Loch, Kilkerran of Springbank.
Glendronach Ode to the Dark moet ik ook zeker noemen. Misschien is Glendronach niet meer op z'n oude topniveau, maar nog steeds erg goed. Met 50,8% zit hij onder vatsterkte, dus wellicht prima te gebruiken als opstapje richting vatsterkte whisky. Eventueel wat water toevoegen als hij nog te sterk is.
Misschien is het nog wat vroeg voor vatsterkte, maar anders is Glenallachie 10 Cask Strength zeker een aanrader. Meer alcohol betekent vaak meer smaak, maar het vraagt wat gewenning. Tamdhu Batch Strength, Glengoyne Cask Strength en Aberlour A'bunadh (niet Alba) passen ook in dat rijtje. Arran Sherry Cask ook, al vind ik die zelf wat scherp.
Ik noemde Arran al, maar je kunt ook eens naar andere eilanden kijken, zoals Orkney (waar Highland Park zit). Die whisky's hebben vaak een lichte peat, wat sherry-invloed en een rond, warm, honingrijk profiel. Een Highland Park 12 is een prima start maar wel laag in sterkte. Alternatieven in die stijl zijn Benromach 10 en Benriach Smoky 10/12. Als je iets verder wilt gaan: Talisker 10, maar die is duidelijk rokeriger, medicinaal en minder zacht.
Voor Lowland whisky kun je eens Auchentoshan of Bladnoch proberen. Meestal wat lichter van karakter, maar soms met funky tonen die je minder snel in Speyside tegenkomt.
Wat betreft bourbons heb ik hier recent nog een klein lijstje gedeeld.
Slight schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:34:
Ik probeer in mijn selectie altijd op z'n minst één bourbon naast de Scotch te hebben voor afwisseling. Bijvoorbeeld de Four Roses Single Barrel, Weller 12, Wild Turkey 101, Buffalo Trace, Elijah Craig Barrel Proof, Eagle Rare 10 of Jack Daniel's Single Barrel. Momenteel heb ik een Knob Creek 7 Rye open staan.
Wauw dank voor de uitgebreide reacties @Bambi105 @il-Principe @Slight hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga rustig rondneuzen om de collectie uit te breiden. De drankkast heeft 6 vakken en dat zijn er nu 1 voor whisky, 1 voor wijn en 1 voor speciaalbier. Dus er mogen best nog wat flessen bij.
Ik ga rustig rondneuzen om de collectie uit te breiden. De drankkast heeft 6 vakken en dat zijn er nu 1 voor whisky, 1 voor wijn en 1 voor speciaalbier. Dus er mogen best nog wat flessen bij.
Beeromaniac
Qua Laphroaigh zou ik Lore of Cairdeas 2024 aanraden, eventueel CS of Cairdeas 2025 als je daar van houd.Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
De rest van Laphroaigh kan je inprincipe links laten liggen. Bijv: voor de prijs van een 18y koop je 2-3 Lore’s die een betere algemene beleving geven.
Zoek wel goed waar je het koopt, Cairdeas via hun eigen website, Lore is soms voor €60 te krijgen.
Je zou ook Lagavulin 16 kunnen overwegen of Ardbeg Uigeadail (hate or love it). Maar kan niet inschatten of je daar gelukkig van wordt om mee te beginnen.
Als aanvulling op de adviezen van hierboven zou ik willen zeggen, koop vooral een aantal samples bijvoorbeeld via https://www.whiskysite.nl/en/whisky-samples/. Dan kan je wat meer risico nemen met whisky's zoals de Ardbeg Uigeadail die EiT aanraad.
Voor wie Campbeltown eens wil uitproberen, heeft Whiskybase een uitstekende set samples in de aanbieding. Prima prijs/kwaliteit verhouding als je kijkt naar wat er bij zit, met onder andere een Springbank 30yo (die kon ik laatst kopen voor 1400 euro maar heb ik maar niet gedaan 😂), een Springbank 18yo en een 23yo Longrow.
https://shop.whiskybase.c...870d3ca&mc_eid=3e9076d0e0
https://shop.whiskybase.c...870d3ca&mc_eid=3e9076d0e0
Samples is inderdaad een goed idee. Doe ik zelf ook geregeld.Lone schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
Als aanvulling op de adviezen van hierboven zou ik willen zeggen, koop vooral een aantal samples bijvoorbeeld via https://www.whiskysite.nl/en/whisky-samples/. Dan kan je wat meer risico nemen met whisky's zoals de Ardbeg Uigeadail die EiT aanraad.
Dan heb je hoogstens eens een miskoop van een paar euro.
Als tip voor rokerige whiskys zou ik Coal ila 12 of Ledaig 10 aanraden als starter. Of Ledaig Rioja cask finish voor een wat zoetere whisky. Allemaal goed betaalbaar.
Laphroaig heeft ook zeker nog wel goede standaard bottelingen. De 12 yo en quarter cask zijn heerlijk. Ik ben het eens dat het niet meer de rauwe Laphroaig van vroeger is maar nog steeds een prima whisky. Zeker als je geen referentie hebt aan het oude spul.
De Oak select kan je wel beter laten staan, zonde van je geld. Dat geld ook voor de Ardbeg Wee Beestie overigens. Bij beide heb ik altijd het idee dat het b-keus is waar ze vanaf willen ofzo...
Mocht je ooit wat samples bestellen dan zou ik er eens een Octomore bij doen. Toegegeven die zijn niet goedkoop maar wel gewoon leuk om eens te ervaren hoe een jonge whisky kan smaken. Vaak maar een jaar of 6 oud en op vatsterkte. Maar die smaak...niet normaal zo intens.
Even tussendoor uit nieuwsgierigheid...
Veel bierliefhebber gebruiken de app Untappd om hun "drankverslaving" bij te houden
Maar wat gebruiken de Whisky liefhebber? En waarom? Of gebruik je geen app?
Zelf gebruik ik al een hele tijd de app Drammer, omdat ik graag wil bijhouden wat ik al wel (of nog niet) gehad heb. Handig, als ik weer eens voor een vak vol Whisky's sta
Veel bierliefhebber gebruiken de app Untappd om hun "drankverslaving" bij te houden
Maar wat gebruiken de Whisky liefhebber? En waarom? Of gebruik je geen app?
Zelf gebruik ik al een hele tijd de app Drammer, omdat ik graag wil bijhouden wat ik al wel (of nog niet) gehad heb. Handig, als ik weer eens voor een vak vol Whisky's sta
"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."
+1.Bambi105 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:54:
Whiskybase!
Komt niets bij in de buurt qua whisky-encyclopedie en bijhouden ‘collectie’.
Beter om geen app te gebruiken.
Whiskybase laat namelijk ook nog aantal flessen en waarde van ongeopende flessen zien
Whiskybase laat namelijk ook nog aantal flessen en waarde van ongeopende flessen zien
Whiskybase als ik het niet vergeet.
Als je geen barcode hebt is het echter wel soms een crime om de juiste fles te vinden. Maar behalve dat een fijne app.
Als je geen barcode hebt is het echter wel soms een crime om de juiste fles te vinden. Maar behalve dat een fijne app.
Kan je gelukkig allemaal uitzetten bij je “instellingen”. Ook collectie(s) kan je alleen tonen aan vrienden, of helemaal privé houden.EiT schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:05:
Beter om geen app te gebruiken.
Ik hou er ook niet van om alles publiekelijk te hebben.
Hier ook Whiskybase.Bambi105 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:54:
Whiskybase!
Puurschotland.nl - Alles over Schotland en whisky
Ik gebruikte het nederlandse Whiskysuggest wat super werkte totdat het in amerikaanse handen viel en Abov ging heten. De hele interface werd veranderd en nu hebben ze volgens mij de stekker eruit getrokken.
Niemand kan meer inloggen en krijgen ook geen enkele reactie van de ontwikkelaars.
Bijna 400 whisky's met notities en al pleite...🤬
Niemand kan meer inloggen en krijgen ook geen enkele reactie van de ontwikkelaars.
Bijna 400 whisky's met notities en al pleite...🤬
Whiskybase is top. Het enige dat ik gebruik. Soms wel wat omslachtig met zoeken. De details waar je op wilt zoeken zijn dan niet altijd beschikbaar als optie.
Wat vind men hier van prijsvechters zoals Drankdozijn.nl om whiskey te bestellen? Het is erg goedkoop, heeft een grote voorraad en een goede trustpilot rating.
Vroeger vaak genoeg iets besteld bij D12, in de aanbieding hadden ze nog wel eens leuke exclusieve onafhankelijke bottelaars. Core range drink ik eigenlijk nooit meer dus D12 is hier nu vooral voor leuke bier-aanbiedingen e.d.
Prima bedrijf om iets te bestellen. Bestellingen waren altijd netjes op tijd en ze hebben soms echt goede prijzen.
Merk wel dat ik er zelf steeds minder bestel. Ze hebben weinig IB's in het assortiment en ik heb nu een paar slijters (en hun webshop) waar ik graag kom die niet eens veel duurder zijn.
Merk wel dat ik er zelf steeds minder bestel. Ze hebben weinig IB's in het assortiment en ik heb nu een paar slijters (en hun webshop) waar ik graag kom die niet eens veel duurder zijn.
D12 is een fijne winkel. Altijd snel, correct, vaak goedkoop. Aan het begin van je whiskyreis is het een perfecte bestemming. Later, wanneer je wat meer op zoek bent naar unieke flessen, dan kom je er niet zo vaak meer. Ik krijg nog wel wekelijks mail van ze, onder andere de donderdagdeal die vaak heel scherp is, en ik houd de aanbiedingen een beetje in de gaten. Zo hebben ze nu de GlenAllachie 10 years Cask Strength Batch 8 voor een redelijke prijs (afhankelijk van wat je referentiepunt is).
Ok, zo te lezen is Whiskybase de favoriet hier.
Is er ook een mogelijkheid om daarin een excel of csv te laden?
Wil de app wel eens proberen, en mocht ik over willen, dan zou dat wel handig zijn, ipv jaren aan Whisky's met de hand over zetten
@Jthem
Ik vind het ook een fijne app, alleen hebben ze een aantal opties nu alleen voor premium members beschikbaar gemaakt.
En in de nieuwe versie kun je alleen nog kiezen tussen "iedereen kan je volgen" of "niemand".
@Meowzen
Soms komt er nog wel eens een leuke aanbieding voorbij op Drankdozijn of Drankgigant.
Nadeel zijn dan alleen de verzendkosten.
Meestal probeer ik dan met meerderen te bestellen. Scheelt weer.
Is er ook een mogelijkheid om daarin een excel of csv te laden?
Wil de app wel eens proberen, en mocht ik over willen, dan zou dat wel handig zijn, ipv jaren aan Whisky's met de hand over zetten
@Jthem
Ik vind het ook een fijne app, alleen hebben ze een aantal opties nu alleen voor premium members beschikbaar gemaakt.
En in de nieuwe versie kun je alleen nog kiezen tussen "iedereen kan je volgen" of "niemand".
@Meowzen
Soms komt er nog wel eens een leuke aanbieding voorbij op Drankdozijn of Drankgigant.
Nadeel zijn dan alleen de verzendkosten.
Meestal probeer ik dan met meerderen te bestellen. Scheelt weer.
[ Voor 49% gewijzigd door Thasaidon op 29-03-2026 13:10 ]
Ja, ik heb een premium Whiskybase-account gehad, puur om sommige speciale flessen te mogen pre-orderen, maar de functies die het toevoegt zijn niet interessant hoor, ten minste niet voor mij. Ik vind het fijn om mijn collectie bij te houden, maar al die grafiekjes over hoeveel procent indie is of van welke distilleerderij, tja, wat heb je daaraan?
Hier ook een whiskybase gebruiker. Ik gebruik het echter alleen om mijn flessen bij te houden, niet alle whisky die ik proef. Ik zet er ook geen ratings in.
Idem @Lone
Ik ben sowieso skeptisch over een deel van de whiskybase scores. Sowieso is de 0-100 range erg complex, gezien alleen 80-100 meetelt, maar een boze klant kan iets een score van 30 geven en het gemiddelde flink verlagen bij weinig reviews.
Maar als graadmeter voor bijv hele oude whiskies is het een van vele kenmerken die je kan raadplegen voor bijv een dure auction aankoop.
Ik ben sowieso skeptisch over een deel van de whiskybase scores. Sowieso is de 0-100 range erg complex, gezien alleen 80-100 meetelt, maar een boze klant kan iets een score van 30 geven en het gemiddelde flink verlagen bij weinig reviews.
Maar als graadmeter voor bijv hele oude whiskies is het een van vele kenmerken die je kan raadplegen voor bijv een dure auction aankoop.
Het scoresysteem van Whiskybase laat inderdaad nog wel wat te wensen over. Ik vind het ook irritant dat we een schaal van 0-100 hebben, terwijl in de praktijk eigenlijk hoofdzakelijk de laatste 25 punten gebruikt worden. En dan heb je ook nog mensen die gewoon hun eigen ding doen en een whisky rustig een 50 geven, terwijl ze 'm eigenlijk best goed vinden. Dat geeft soms een nogal vertekend beeld.
Als ik naar mijn eigen lijst kijk, zitten mijn ratings momenteel tussen de 75 en 90. Om de een of andere reden hou ik die 90-100 range een beetje gereserveerd voor iets dat me echt compleet omver gaat blazen, maar tot nu toe blijft dat nog vrij leeg. Ik drink dan ook niet zo vaak de echte unieke flessen van 20+ jaar oud met bijzondere verhalen etc. Onder de 80 scoor ik eigenlijk alleen dingen die je als liefhebber liever laat staan, 40%, gefilterd, met kleurstof, dat soort werk. Cardhu 12 bijvoorbeeld.
Als ik naar mijn eigen lijst kijk, zitten mijn ratings momenteel tussen de 75 en 90. Om de een of andere reden hou ik die 90-100 range een beetje gereserveerd voor iets dat me echt compleet omver gaat blazen, maar tot nu toe blijft dat nog vrij leeg. Ik drink dan ook niet zo vaak de echte unieke flessen van 20+ jaar oud met bijzondere verhalen etc. Onder de 80 scoor ik eigenlijk alleen dingen die je als liefhebber liever laat staan, 40%, gefilterd, met kleurstof, dat soort werk. Cardhu 12 bijvoorbeeld.
Mee eens.
Scoringsmechanisme dat veelal op WB gebruikt wordt komt (helaas?) voort uit de wijnindustrie. Als je er aan gewend bent werkt het prima, máár voor een beginner is het erg lastig te doorgronden.
Dit gebruik ik:
Hoogste score (94 pt.) die ik ooit heb uitgedeeld is een 39yo GlenDronach uit 1972 op een Oloroso Sherry Butt (topjaar!) én een 21yo Lagavulin uit 1985 op Spanish Sherry European Oak Casks. Daarnaast nog een handvol 93'ers. Allemaal fenomenaal spul.
De laagste daarentegen: een 'whisky-spirit' uit Corsica.. niet te hachelen; vloeibare champignons uit een vochtige mossige oude schuur. 55 pt. Ook nog 2x een 65 voor "aparte" Japanners (Isawa 10yo Fujikai 10yo), sla maar over!
Scoringsmechanisme dat veelal op WB gebruikt wordt komt (helaas?) voort uit de wijnindustrie. Als je er aan gewend bent werkt het prima, máár voor een beginner is het erg lastig te doorgronden.
Dit gebruik ik:
| <78 | Geef mijn portie maar aan Fikkie |
| 78-79 | Slecht |
| 80-83 | Mhaw (veel OB spul op 40-43%) |
| 84-85 | Middelmaat |
| 86-87 | Best leuk |
| 88-89 | Erg mooi |
| 90-91 | Prachtig |
| 92+ | Waanzinnig (in verscheidende gradaties) |
De laagste daarentegen: een 'whisky-spirit' uit Corsica.. niet te hachelen; vloeibare champignons uit een vochtige mossige oude schuur. 55 pt. Ook nog 2x een 65 voor "aparte" Japanners (Isawa 10yo Fujikai 10yo), sla maar over!
An sich begrijpelijk en zelfs logisch om het bij de traditionele manier te houden. Wat alleen dus weer lastig is, zoals @Slight ook aangeeft en @squaadgras zijn uitleg weergeeft: het is arbitrair wat een 85 is voor mij, squaad, slight, killaz, Roy 'AquaVitae', Ralfie, Michael Jackson, Serge, Angus, etc.
Ralfie zegt nu dat een 85 echt van goeie huize moet komen. Serge is al tevreden soms met een 83 en bovendien is die 93-100 range praktisch nutteloos want niemand heeft een referentiekader daarvoor (alleen de grootste liefhebbers met geld).
Ik voel veel meer voor de Dramface score, omdat zij die arbitrairheid omarmen en toch de cijfers (0-10) kunnen vergelijken onderling.
Ralfie zegt nu dat een 85 echt van goeie huize moet komen. Serge is al tevreden soms met een 83 en bovendien is die 93-100 range praktisch nutteloos want niemand heeft een referentiekader daarvoor (alleen de grootste liefhebbers met geld).
Ik voel veel meer voor de Dramface score, omdat zij die arbitrairheid omarmen en toch de cijfers (0-10) kunnen vergelijken onderling.
De scores op whiskybase kun je hooguit als een globale indicatie gebruiken, mijns inziens. Per definitie is zo'n cijfer subjectief (wat vindt iemand lekker), maar het systeem is ook een beetje arbitrair en mensen gebruiken ook hun eigen definities. Volgens whiskybase zelf is dit het systeem (vertaald door Gemini):
Een korte gids voor de scoreschaal
Hier is een eenvoudige handleiding om je te helpen de schaal te begrijpen.> Deze scores zijn geen strikte regels. Het is simpelweg een hulpmiddel om je op weg te helpen.
SCORE BETEKENIS HOE JE HET MOET ZIEN Lager dan 50 Zeer slecht Lastig om van te genieten. Wordt zelden gebruikt. 50 tot 69 Ondergemiddeld Niet iets wat je nogmaals zou kiezen. 70 tot 82 Gemiddeld Drinkbaar en acceptabel. Soms plezierig, soms eenvoudig. 83 tot 89 Goed tot zeer goed Whisky's die je met vertrouwen kunt aanbevelen. 90 en hoger Uitzonderlijk Bijzonder en memorabel. Alleen de beste whisky's halen dit niveau.
Smaken verschillen nou eenmaal, dus ook scores zullen variëren.Bambi105 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:21:
Maar waarom zouden alleen "liefhebbers met geld" een score van 93 tot 100 kunnen geven?
Als ik een Whisky heel erg lekker vind en hem zeker vaker zou kopen of hem het liefst altijd op de plank wil hebben, dan scoor ik deze ook hoog (95).
En ik ben zeker niet iemand die heel veel of hele dure (+ €100,-) Whisky koopt.
Dat het whiskybase scoresysteem onhandig is vind ik ook. Zeker als er maar een paar scores zijn uitgedeeld. Maar als je maar lang genoeg rondhangt op whiskybase ga je op een gegeven moment actieve gebruikers herkennen die qua smaak ongeveer met jezelf op 1 lijn liggen.
Praktijkvoorbeeld: een nieuwe botteling met 86 punten gemiddeld en twee scores: 89pt en 83pt. Als Die 89 is uitgedeeld door iemand die ik 'ken' op whiskybase, dan hou ik zo'n fles in de gaten. Zeker als die 'bekende' zeer zelden 88+ scores geeft.
Praktijkvoorbeeld: een nieuwe botteling met 86 punten gemiddeld en twee scores: 89pt en 83pt. Als Die 89 is uitgedeeld door iemand die ik 'ken' op whiskybase, dan hou ik zo'n fles in de gaten. Zeker als die 'bekende' zeer zelden 88+ scores geeft.
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE
@cfern Dit is dus de meest zuivere manier om een beetje een idee te krijgen over de kwaliteit. Ik ken persoonlijk sommige gebruikers die vaak een rating geven en ik weet ook precies waar hun 86 of 89 op gebaseerd is. Daar kan ik waarde aan geven. Iemand die ik niet ken, mits actieve gebruikers die ik kan vinden in hun score, neem ik mee. De rest sla ik in de wind omdat het te persoonlijk is. Soms lees ik een prachtreview over een geweldige topwhisky waar een rating van 83 aan vast plakt. Zo wordt het niet makkelijker, zeker niet als je net begint met Whiskybase.
Compleet eens met het punt van je vraag @Thasaidon !Thasaidon schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:21:
[...]
Smaken verschillen nou eenmaal, dus ook scores zullen variëren.
Maar waarom zouden alleen "liefhebbers met geld" een score van 93 tot 100 kunnen geven?
Als ik een Whisky heel erg lekker vind en hem zeker vaker zou kopen of hem het liefst altijd op de plank wil hebben, dan scoor ik deze ook hoog (95).
En ik ben zeker niet iemand die heel veel of hele dure (+ €100,-) Whisky koopt.
Kijk naar wat Serge en Ralfy een 93+ geven en kijk naar de whiskybase whiskies met een gemiddelde boven de 93. Dat is meer wat ik bedoel.
Zij zijn, onder vele anderen, zijn een voorbeeld van mensen die het hele spectrum hebben geproefd en het op waarde kunnen schatten.
Maar ik vind dus juist ook dat een 85 voor de een 81 is voor de ander, en een 95 voor de een is een 88 voor de ander.
Begrijpelijk, maar verre van een betrouwbare graadmeter.
PS. Ik heb een vrij exact werkveld, dus geef mij maar exactheid en heldere regels
Ik scoor alleen boven de 90 als ik zeker weet dat het de beste fles ooit is, maar die zekerheid heb je eigenlijk nooit. Het sluit ook wel aan bij de gemiddelde scores op Whiskybase. Qua prijs zit ik daar ook niet, €100 is vaak mijn limiet. Duurder en ouder is niet altijd beter, maar op Whiskybase zie je dat wel vaak zo terug.
Ik kijk ook altijd naar wie de ratings geeft. Aan het niveau van de gebruiker (kleur van het icoon) zie je snel hoe waardevol een score is. Ik baal wel als een cowboy <70 geeft aan een prima fles met weinig reviews, want dat drukt het gemiddelde meteen flink omlaag.
Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik heb ook wel eens rokerige whisky laag beoordeeld omdat het niet mijn ding is, terwijl die objectief beter had kunnen scoren. Mijn smaak weegt dan zwaarder.
Ik kijk ook altijd naar wie de ratings geeft. Aan het niveau van de gebruiker (kleur van het icoon) zie je snel hoe waardevol een score is. Ik baal wel als een cowboy <70 geeft aan een prima fles met weinig reviews, want dat drukt het gemiddelde meteen flink omlaag.
Misschien niet helemaal eerlijk, maar ik heb ook wel eens rokerige whisky laag beoordeeld omdat het niet mijn ding is, terwijl die objectief beter had kunnen scoren. Mijn smaak weegt dan zwaarder.
Ik probeer altijd intrinsieke scores te geven. Ook als het mijn smaak niet is, toch de kwaliteit erin te ontdekken/benoemen. Máár als je (bijv.) een echte aversie hebt voor turf en rook heeft het weinig zin om een dram een publieke score aan te meten (misschien helpt een privé-notitie dan beter). Verder geldt de wet van de grote getallen, uiteindelijk geeft een gemiddelde van veel scores een aardig beeld. Maar zoals boven al gesteld, bij nieuwe flesjes, of flesjes met überhaupt weinig ratings, is het een stuk lastiger te bepalen of ‘ze het waard zijn’.
Eens.Slight schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:13:
Ik scoor alleen boven de 90 als ik zeker weet dat het de beste fles ooit is, maar die zekerheid heb je eigenlijk nooit. Het sluit ook wel aan bij de gemiddelde scores op Whiskybase. Qua prijs zit ik daar ook niet, €100 is vaak mijn limiet. Duurder en ouder is niet altijd beter, maar op Whiskybase zie je dat wel vaak zo terug.
Toen ik nog in de "ontdekkingsfase" van Whisky zat, scoorde ik ook bewust niet hoog.
(Bijna) alles was toen lekker, maar er was altijd wel een keer een Whisky die ik dan weer lekkerder vond.
Maar inmiddels beschouw ik mijzelf niet meer als "broekie" en weet wat ik lekker vind en wat niet.
De echte parels krijgen dus inmiddels een hoge score. Maar andersom ook, wat ik echt niet lekker vind scoort bij mij ook heel laag.
Ook ik merk (iig in de Drammer app) dat idd dure of hele oude Whisky's altijd erg hoog scoren.
Maar mijn ervaring is hierin ook echt anders.
Smaak is altijd persoonlijk, dus het beste us wat meer onderzoek te doen en reviews te lezen.
Heel simpel: alles wat een “oh dit is goed” of blijft hangen na tanden poetsen scoort hoger dan een 8,5.
De rest is afweging prijs/kwaliteit.
Een €30 whisky moet prima een 9 kunnen scoren als die best goed is.
Eem Mcallen 12 cherry kan gewoon een 7 of minder scoren want is de prijs absoluut niet waard omdat je in die categorie veel beter jan krijgen.
Scoren op whiskybase of bijv. Untapped doe je voornamelijk voor je zelf.
Zo vond ik La Trappe Batch 55 (cognac) absoluut niet te zuipen. Van mij kreeg deze een 2. Gemiddelde score is 4,41.
Heel simpel: alles wat een “oh dit is goed” of blijft hangen na tanden poetsen scoort hoger dan een 8,5.
Eem Mcallen 12 cherry kan gewoon een 7 of minder scoren want is de prijs absoluut niet waard omdat je in die categorie veel beter jan krijgen.
Scoren op whiskybase of bijv. Untapped doe je voornamelijk voor je zelf.
Zo vond ik La Trappe Batch 55 (cognac) absoluut niet te zuipen. Van mij kreeg deze een 2. Gemiddelde score is 4,41.
Oh dit is ook wel een interessant punt, ik neem prijs juist bewust niet mee in de score. De smaak is in mijn ogen onafhankelijk van de prijs. Vervolgens kan je natuurlijk wel een mening hebben of bedrag X te veel of te weinig is voor een whisky met een bepaalde score. Maar dat is in mijn ogen een andere discussie. Zeker omdat prijs ook nog over de tijd kan veranderen. Daarnaast betaal je soms voor exclusiviteit die je niet perse in de smaak terug ziet . Als je nu een Imperial wil kopen waar het iets terug in het topic over ging, dan moet je betalen voor het feit dat de whisky niet meer gemaakt wordt. Maar dat betekent voor mij niet dat de whisky beter moet smaken om dezelfde score te krijgen.EiT schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:15:
Veel heeft ook met ieders specifieke referentiekader te maken.
Ik heb het geluk gehad dat ik whisky heb ontdekt toen flesjes die nu €10.000,- plus “moeten kosten” nog voor een eurootje of 300-500 retail te koop stonden (alsnog een smak geld voor een borrel, begrijp me niet verkeerd).
Er zijn wat dat betreft ook nog maar weinig vaten uit die era’s (60/70er jaren) die nog liggen. Er zijn heel wat blends uit de jaren 60 die rondjes om een single malt van nu heen huppelen. Toen was van “seasoning” of “finishing” nog geen c.q. nauwelijks sprake. Sherry was nog hip, en de sherry-industrie was nog volop in bedrijf; wat een stuk meer goede echte (niet een spoelinkje) sherry-vaten opleverden.
Zelfs 10 jaar terug waren er nog core ranges te krijgen die gemiddeld 88 pt. scoorden, dat zie je nu echt niet meer. De whiskyboom van de laatste 10 jaar heeft wat dat betreft de betaalbaarheid de nek omgedraaid. Gelukkig zie je sinds een jaar of 2 dit weer kantelen, zeker nu er pallets uit China terugkomen die gewoonweg niet verkocht raken.
Gisteren overigens voor het eerst wat op van de jongste Islay-distilleerderij Ardnahoe, en die produceren echt al heel leuk spul, mooi profiel. Niet zo medicinaal als bijv. Laphroaig.

Ardnahoe 6yo 2019/2025 Bourbon Barrel C#1551 op 59.2% (OB, 1st Generation Single Cask)
Stro/grassig, gekookte groenten, zeezout, zomers fruit, citrusvruchten, nori, karamel, pure chocolade, menthol, zoute drop, rook en turf. 89/89/88 pt.

Ardnahoe 6yo 2019/2025 Oloroso Quarter Cask C#84 op 60.8% (OB, 1st Generation Single Cask)
Meubellak, vleugje lijm, stro/grassig, gekookte groenten, basterdsuiker, aardbei, bosbessen, vijg, pure chocolade, zoute drop, rook en turf. Een klein beetje tijd in het glas doet deze dram goed, de alcoholpunch in de neus vervliegt en de jeugdigheid toont zich minder. 87/89/88 pt.
Ik heb het geluk gehad dat ik whisky heb ontdekt toen flesjes die nu €10.000,- plus “moeten kosten” nog voor een eurootje of 300-500 retail te koop stonden (alsnog een smak geld voor een borrel, begrijp me niet verkeerd).
Er zijn wat dat betreft ook nog maar weinig vaten uit die era’s (60/70er jaren) die nog liggen. Er zijn heel wat blends uit de jaren 60 die rondjes om een single malt van nu heen huppelen. Toen was van “seasoning” of “finishing” nog geen c.q. nauwelijks sprake. Sherry was nog hip, en de sherry-industrie was nog volop in bedrijf; wat een stuk meer goede echte (niet een spoelinkje) sherry-vaten opleverden.
Zelfs 10 jaar terug waren er nog core ranges te krijgen die gemiddeld 88 pt. scoorden, dat zie je nu echt niet meer. De whiskyboom van de laatste 10 jaar heeft wat dat betreft de betaalbaarheid de nek omgedraaid. Gelukkig zie je sinds een jaar of 2 dit weer kantelen, zeker nu er pallets uit China terugkomen die gewoonweg niet verkocht raken.
Gisteren overigens voor het eerst wat op van de jongste Islay-distilleerderij Ardnahoe, en die produceren echt al heel leuk spul, mooi profiel. Niet zo medicinaal als bijv. Laphroaig.
Ardnahoe 6yo 2019/2025 Bourbon Barrel C#1551 op 59.2% (OB, 1st Generation Single Cask)
Stro/grassig, gekookte groenten, zeezout, zomers fruit, citrusvruchten, nori, karamel, pure chocolade, menthol, zoute drop, rook en turf. 89/89/88 pt.
Ardnahoe 6yo 2019/2025 Oloroso Quarter Cask C#84 op 60.8% (OB, 1st Generation Single Cask)
Meubellak, vleugje lijm, stro/grassig, gekookte groenten, basterdsuiker, aardbei, bosbessen, vijg, pure chocolade, zoute drop, rook en turf. Een klein beetje tijd in het glas doet deze dram goed, de alcoholpunch in de neus vervliegt en de jeugdigheid toont zich minder. 87/89/88 pt.
[ Voor 35% gewijzigd door squaadgras op 30-03-2026 14:42 ]
Mm die Ardnahoe olorosso QC klinkt interessant... Die gaat op het lijstje
Twee weken geleden weer een heerlijk Whisky diner gehad.
Gehost door Slijterij het Plein, Residence Rhenen en Jan Beek.
De gerechten en gekozen Whisky's waren weer prima ge-paired.
O.a. de Arran Local Barley batch 1 mogen proeven en gelijk een fles besteld.
:strip_exif()/f/image/3TOaLOiT4SB50qlQDyLURLlf.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar de overige Whisky's waren ook erg lekker.
:strip_exif()/f/image/wnVZWUpfXkfLGhhpXJCbWlQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Chateau de Breuil, Expression de Malt
Gordon & MacPhail, MacPhail's 12 years
Beek Spirits, Millstone Peated Tawny Port
Signatory Vintage, Aultmore 16 Oloroso Sherry Butts
Edradour 22 year Amarone del Forno Romano.
Gehost door Slijterij het Plein, Residence Rhenen en Jan Beek.
De gerechten en gekozen Whisky's waren weer prima ge-paired.
:strip_exif()/f/image/3TOaLOiT4SB50qlQDyLURLlf.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar de overige Whisky's waren ook erg lekker.
:strip_exif()/f/image/wnVZWUpfXkfLGhhpXJCbWlQD.jpg?f=fotoalbum_large)
Chateau de Breuil, Expression de Malt
Gordon & MacPhail, MacPhail's 12 years
Beek Spirits, Millstone Peated Tawny Port
Signatory Vintage, Aultmore 16 Oloroso Sherry Butts
Edradour 22 year Amarone del Forno Romano.
[ Voor 38% gewijzigd door Thasaidon op 31-03-2026 18:05 ]
@Deathchant ik las terug dat je wel fan bent van wat Michel Couvreur in een fles stopt en dat je in de buurt van Vaals woont. Ken je de Special Vatting al? Heb een fles staan en kom met enige regelmaat in de buurt van Vaals wandelen, dus als je een sampletje wil...
Ik zag 'm online staan, en heb 'm meteen in mijn wenslijst gezet. Maar wat moet je ervan verwachten? Hoe vergelijkt het met de gewone 10?Thasaidon schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:54:
Dit Malt Mill stukje op Whiskyfun: https://www.whiskyfun.com/
1 april of echt? Die tasting notes zijn over the top, maar ook wel des Serge's.
https://www.whiskyfun.com...urn-Laphroaig.html#010418Bambi105 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
https://www.whiskyfun.com...ibu-Lagavulin.html#010420
https://www.whiskyfun.com...ie-Glen-Grant.html#010424
https://www.whiskyfun.com/archiveapril06-1.html#010406
[ Voor 5% gewijzigd door il-Principe op 01-04-2026 12:10 ]
Fact check: 101% 1 aprilBambi105 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:07:
Wel prachtige notes!
@Slight
Het speciale zit hem in het feit dat hij echt met enkel de door Arran lokaal geteelde gerst gemaakt is.
Daarnaast is ook de ABV 50% ipv 46% van de gewone.
De smaak was in mijn beleving ook rijker, voller (romiger?) en meer "graan achtig".
En daar houd ik wel van op zijn tijd.
Het speciale zit hem in het feit dat hij echt met enkel de door Arran lokaal geteelde gerst gemaakt is.
Daarnaast is ook de ABV 50% ipv 46% van de gewone.
De smaak was in mijn beleving ook rijker, voller (romiger?) en meer "graan achtig".
En daar houd ik wel van op zijn tijd.
Had er nog 4 gekocht. 1 als cadeau weet nog niet wat er in zit.EiT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Deze ook ontvangen en ook nog:
20y highland
13y Glenrothes
11y Tormore
Maar helaas 2 dubbel nu.
13y Glenrothes - niet zo’n probleem omdat ik eigenlijk hoopte hier er nog een van te scoren.
11y Tormore
En nog een 13y Glen Elgin.
Voor die Tormore ga ik ook wel een slachtoffer vinden.
Iemand hier al de Ardbeg ten CS gedronken?
Voorlopig moeilijk te verkrijgen, tenzij aan een dure prijs.
Hopelijk komt die snel volledig op de markt.
Voorlopig moeilijk te verkrijgen, tenzij aan een dure prijs.
Hopelijk komt die snel volledig op de markt.
Volgende week de vorige editie nog openen gaan op mijn verjaardag, net een cadeautje uitpakken en laten verrassen wat erin zit.EiT schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:06:
[...]
Deze ook ontvangen en ook nog:
20y highland
13y Glenrothes
11y Tormore
De 50 jarige signatory is er weer
https://www.whiskysite.nl...ingle-malt-162380170.html
Even getwijfeld maar 400 is toch veel geld om ff uit te geven voor flesje
https://www.whiskysite.nl...ingle-malt-162380170.html
Even getwijfeld maar 400 is toch veel geld om ff uit te geven voor flesje
Ja geen flauw idee kan het ook nergens uithalen op dit moment. Las paar berichten maar niet geverifieerd zeg maar.
Alleen vraag is, is zo een fles wel 400 waard he
Alleen vraag is, is zo een fles wel 400 waard he
[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 02-04-2026 12:26 ]
Voor de bunna fans lijkt het me een no-brainer. Als er een 40yo secret Mortlach of Clynelish komt dan ga ik voor 400€ wel voor de bijl! Die 52yo Ben Nevis van TB voor 750 pond was wel echt goed en absoluut 750 pond waard in deze markt.
Maar voor de mensen hier die Port Ellen en Brora hebben gekocht onder de 150€ is deze prijs waarschijnlijk gekte.
Maar voor de mensen hier die Port Ellen en Brora hebben gekocht onder de 150€ is deze prijs waarschijnlijk gekte.
Ja dat is wel zo weer een ding. Ik ben wel bunna fan dus twijfel wel ontzettend. Mooi over 11 jaar als we 50 worden om misschien te openen.
Maar 400 euro blijft veel geld, wat alleen leuk is dat ik nog 250 euro reiskosten moet innen. Dat zou weer fijn erop zijn.
Maar 400 euro blijft veel geld, wat alleen leuk is dat ik nog 250 euro reiskosten moet innen. Dat zou weer fijn erop zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door Jthem op 02-04-2026 12:51 ]
Tegenwoordig een mooie prijs (€400,-) voor een dergelijke leeftijd. Even getwijfeld, maar er toch vanaf gezien.
Echter.. vraag ik mij wel meteen af.. waarom?
Signatory had schijnbaar nog een paar oude vaten (waarschijnlijk Bourbon barrels o.i.d.) liggen, en die zijn na 50 jaar rijpen niet goed genoeg bevonden om solo de fles in te gaan? Of waren sommige understrength (<40%), en is besloten om alles samen nog even in een Oloroso Sherry Butt te finishen?
668 flessen uit een Butt betekent dat het vat zo goed als vol zat, dat lukt na 50 jaar rijpen (en angel’s share, 43.3%) namelijk echt niet. Bunna vult, dacht ik, af op 63%.
M.a.w. ik ben benieuwd welke keuzes zijn gemaakt en waarom? Op WB scoort ‘ie 89 pt, vermoed dat dit nog wel wat lager gaat zakken.
Echter.. vraag ik mij wel meteen af.. waarom?
Signatory had schijnbaar nog een paar oude vaten (waarschijnlijk Bourbon barrels o.i.d.) liggen, en die zijn na 50 jaar rijpen niet goed genoeg bevonden om solo de fles in te gaan? Of waren sommige understrength (<40%), en is besloten om alles samen nog even in een Oloroso Sherry Butt te finishen?
668 flessen uit een Butt betekent dat het vat zo goed als vol zat, dat lukt na 50 jaar rijpen (en angel’s share, 43.3%) namelijk echt niet. Bunna vult, dacht ik, af op 63%.
M.a.w. ik ben benieuwd welke keuzes zijn gemaakt en waarom? Op WB scoort ‘ie 89 pt, vermoed dat dit nog wel wat lager gaat zakken.
Ja is ook de vraag, is wel leuk om een 50jarige whisky te hebben en kwaliteit zal ook wel prima zijn. Als het bunna is zal het wel top zijn.
Maar is het indd 90 punten waardig, vermoed afzakt naar 87 ofzo? Maar het blijft vet om een 50 jarige whisky te hebben wat geen grain is.
Maar is het indd 90 punten waardig, vermoed afzakt naar 87 ofzo? Maar het blijft vet om een 50 jarige whisky te hebben wat geen grain is.
En ja, wiens 90 score heJthem schreef op donderdag 2 april 2026 @ 18:29:
Ja is ook de vraag, is wel leuk om een 50jarige whisky te hebben en kwaliteit zal ook wel prima zijn. Als het bunna is zal het wel top zijn.
Ik denk dat er nog vele flessen zullen volgen, dus laat de fomo lekker barsten!
Ja @Bambi105 das me twijfel ook.. is het een idee van Fomo omdat ik hem wil hebben. Maar andere kant mooi verhaal, kans groot dat Bunna is, wat wel beetje basis is voor me, en in combinatie met mooi verhaal om te hebben en vooral om te drinken ooit.... dus ja wat is wijsheid he. Centjes in zak of in de whiskyfles 😅
Vandaag mijn duurste fles ooit gekocht in Duitsland. Al lang over getwijfeld om eens een fles mee te nemen en vandaag uiteindelijk de knoop doorgehakt.
Een 36 maanden oude Ben Brack Speyside voor 1399.
Moet eerlijk zeggen: kreeg hem wel weg. Licht van smaak, blijft niet lang hangen maar de cinnamon vond ik wel redelijk goed terug komen. Maar ik ben eigenlijk wel positief verrast voor dit geld.
Eigenlijk wel een dikke aanrader om in de kast te hebben staan, zeker de moeite waard om in je winkelwagen te gooien als je cola cola haalt in DLD.
Edit: deze dus
Een 36 maanden oude Ben Brack Speyside voor 1399.
Moet eerlijk zeggen: kreeg hem wel weg. Licht van smaak, blijft niet lang hangen maar de cinnamon vond ik wel redelijk goed terug komen. Maar ik ben eigenlijk wel positief verrast voor dit geld.
Eigenlijk wel een dikke aanrader om in de kast te hebben staan, zeker de moeite waard om in je winkelwagen te gooien als je cola cola haalt in DLD.
Edit: deze dus
[ Voor 10% gewijzigd door EiT op 03-04-2026 08:03 ]
@EiT mist nog een komma denk ik ;-)
Sorry, ik was een tijdje niet ingelogd en ik zie dit bericht dus nu pas. Dat sampletje...helemaal goedBundin schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:14:
@Deathchant ik las terug dat je wel fan bent van wat Michel Couvreur in een fles stopt en dat je in de buurt van Vaals woont. Ken je de Special Vatting al? Heb een fles staan en kom met enige regelmaat in de buurt van Vaals wandelen, dus als je een sampletje wil...
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Typefout zal wel in de prijs zitten. Waarschijnlijk bedoelt ie 13,99. En is 36 maanden niet het minimum om het uberhaupt whisky te mogen noemen?jordyc schreef op donderdag 2 april 2026 @ 21:10:
Maanden? Als in geen typefout?? En Ben Bracken het lidl whiskey merk??
Dat klopt voor Schotse whisky. Vaak wordt ook 3 jaar en 1 dag gehanteerd. Hangt een beetje af aan wie je het vraagt of wie het verhaal verteld.downtime schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:51:
[...]
Typefout zal wel in de prijs zitten. Waarschijnlijk bedoelt ie 13,99. En is 36 maanden niet het minimum om het uberhaupt whisky te mogen noemen?
Eens rond gevraagd bij de bekendere shops die hem verkopen/verkochten maar geruchten zijn toch allemaal bunna of heel minimale gok een Old pulteney maar 95% dat Bunna is. Heb hem toch even gereserveerd voor eind van maand mee te bestellen.Jthem schreef op donderdag 2 april 2026 @ 12:38:
Ja dat is wel zo weer een ding. Ik ben wel bunna fan dus twijfel wel ontzettend. Mooi over 11 jaar als we 50 worden om misschien te openen.
Wij hebben afgelopen maand whiskyauction.com ontdekt. Dat is een partijtje slecht voor je portemonnee. 
Gisterenavond 4 flessen met zijn tweeën gekocht. Leuk om op rond te neuzen en eens te doen, wat staat er veel moois op. Maar lastig om niet je 'grens' over te gaan aangezien het steeds gaat om kleine stapjes.
Deze komen binnenkort naar hier:
- https://www.whiskybase.co...sky/19351/glenrothes-1992
- https://www.whiskybase.co...90/allt-a-bhainne-1995-gm
- https://www.whiskybase.co...13931/ruadh-moar-2009-mbl
- https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/135282/2014-mbl
Allen kunnen kopen voor leuke prijzen. Was ook nog aan het bieden op een 9 jaar oude Clynelish uit 1992 van Signatory, maar die werd me uiteindelijk echt te duur.
Kopen jullie wel eens wat op veilingen?
Gisterenavond 4 flessen met zijn tweeën gekocht. Leuk om op rond te neuzen en eens te doen, wat staat er veel moois op. Maar lastig om niet je 'grens' over te gaan aangezien het steeds gaat om kleine stapjes.
Allen kunnen kopen voor leuke prijzen. Was ook nog aan het bieden op een 9 jaar oude Clynelish uit 1992 van Signatory, maar die werd me uiteindelijk echt te duur.
Wat heb je voor die glenrothes betaald? Heb er zelf een van ‘89
Een 5 of 8 jaar oude whisky lijkt mij niet interessant genoeg om via een veiling te kopen, tenzij het voor minder dan retail is.
Een 5 of 8 jaar oude whisky lijkt mij niet interessant genoeg om via een veiling te kopen, tenzij het voor minder dan retail is.
Regelmatig zie ik interessante flessen op veilingen voorbij komen, maar gaan (nagenoeg) altijd voor veel te veel weg. Zeker op catawiki e.d.. Daar staat dan ook doodleuk een geschatte waarde van zogenaamd een 'expert' bij.JWWhisky schreef op zondag 5 april 2026 @ 09:56:
Wij hebben afgelopen maand whiskyauction.com ontdekt. Dat is een partijtje slecht voor je portemonnee.
Gevoelsmatig is dit om nietsvermoedende mensen een hoop geld af te troggelen, want een beetje eigen onderzoek doen op de markt leert je dat je vaak veel te veel betaald.
Zeker als je weet wat iets waard is, en je voor jezelf een max hanteerd (en de bijkomende kosten in de gaten houd) kun je wel geluk hebben, maar het blijft opletten en weten wat je doet
EiT schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:41:
Wat heb je voor die glenrothes betaald? Heb er zelf een van ‘89
Die Glenrothes was € 88 incl veilingkosten, exclusief verzendkosten (is een paar euro omdat dit verdeeld wordt over de flessen). Probeer een aantal geboortejaar whisky's te hebben voor later. En er zit zelfs iets van een metalen plaatje als asbak bij.Koekstra schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:53:
[...]
Regelmatig zie ik interessante flessen op veilingen voorbij komen, maar gaan (nagenoeg) altijd voor veel te veel weg. Zeker op catawiki e.d.. Daar staat dan ook doodleuk een geschatte waarde van zogenaamd een 'expert' bij.![]()
Gevoelsmatig is dit om nietsvermoedende mensen een hoop geld af te troggelen, want een beetje eigen onderzoek doen op de markt leert je dat je vaak veel te veel betaald.
Zeker als je weet wat iets waard is, en je voor jezelf een max hanteerd (en de bijkomende kosten in de gaten houd) kun je wel geluk hebben, maar het blijft opletten en weten wat je doet
Uiteraard waren de Maltman Caol Ila en Ruadh Maor, interessant qua prijs. We hadden een excel sheet als voorbereiding met wat we maximaal wilden bieden inclusief veilingkosten en verzendkosten. Paar flessen dan ook helaas niet kunnen kopen. Maar ook niet te lang van balen. De nieuwe veiling is weer online en er is weer genoeg moois gezien om in de gaten te houden…
Catawiki is een collega van me ooit eens ingetrapt door inderdaad die expert verhalen, een 23 jaar oude Blair Athol voor echt veel teveel geld gekocht, maar hij was er blij mee (was wel erg lekker
Als je geboortejaar whisky leuk vindt, kan je op WB ook zoeken op geboortedatum in het formaat dd.mm.yyyy (krijg je alles gebotteld of gedistilleerd op die datum). Uiteraard moet je een beetje geluk hebben of deze betaan maar in mijn geval bijv. 2 hits (een Balvenie en Bowmore). De Balvenie ooit gehad en op een verjaardig open gekraakt, leuke dram.
Bedankt voor de tip! Jammer genoeg ben ik geboren op een zaterdag, geen enkele whisky die volgens Whiskybase gedistilleerd is op mijn geboortedag.
[ Voor 6% gewijzigd door JWWhisky op 06-04-2026 14:43 ]