[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41

inhico

pw

Ik heb me ook maar ingeschreven, maar vind het wel erg prijzig. Maar wellicht biedt het ook mogelijkheden om mijn verzameling wat uit te nutten, ik zal eens kijken in mijn voorraad...

Maar speaking of proeverijen: hier nog een tip voor wie Arnhem niet te ver weg is: https://www.dutchwhiskysociety.nl/.
Leuke, betaalbare proeverijen. Was daar in den beginne ook bij betrokken, net als Menno van Whiskybase. Na verhuizing en andere drukte ben ik daar afgehaakt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-07 11:39
inhico schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:
Ik heb me ook maar ingeschreven, maar vind het wel erg prijzig. Maar wellicht biedt het ook mogelijkheden om mijn verzameling wat uit te nutten, ik zal eens kijken in mijn voorraad...

Maar speaking of proeverijen: hier nog een tip voor wie Arnhem niet te ver weg is: https://www.dutchwhiskysociety.nl/.
Leuke, betaalbare proeverijen. Was daar in den beginne ook bij betrokken, net als Menno van Whiskybase. Na verhuizing en andere drukte ben ik daar afgehaakt.
Leuk zeg! Als ik daar in de buurt woonde wist ik het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 14:26
inhico schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:26:

Bedankt voor de tip, ik woon daar om de hoek dus ga me zeker inschrijven voor updates.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V51_r8Va0KT2vdM6bzky0RsqqGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oglKd7DQM4BSe54nleA2Rgp3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onlangs een paar prachtige flessen kunnen openen voor de geboorte van mijn derde. Stuk voor stuk erg fijne whiskies, dat zal niemand verbazen. Ik maak er nog geen uitgebreid verhaal van, want ik wil ze alle drie nog wat beter leren kennen!

De gemene deler tussen de Springbank 28yo, de Bunnahabhain 1989 en de Thompson Bros TB/BSW 1984 is dat ze alledrie een heel fijn geparfumeerd aspect hebben. Een subtiele ondertoon ondanks de zeer uiteenlopende smaken. Later volgt er meer, ook over een Strathclyde 16yo, de TB Sutherland 5yo en een Adelphi Glover (Ardna/Chichibu malt blend) 8yo.

Proost allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 15-07 11:19
Bambi105 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:27:
[Afbeelding]

Ik heb onlangs een paar prachtige flessen kunnen openen voor de geboorte van mijn derde. Stuk voor stuk erg fijne whiskies, dat zal niemand verbazen. Ik maak er nog geen uitgebreid verhaal van, want ik wil ze alle drie nog wat beter leren kennen!

De gemene deler tussen de Springbank 28yo, de Bunnahabhain 1989 en de Thompson Bros TB/BSW 1984 is dat ze alledrie een heel fijn geparfumeerd aspect hebben. Een subtiele ondertoon ondanks de zeer uiteenlopende smaken. Later volgt er meer, ook over een Strathclyde 16yo, de TB Sutherland 5yo en een Adelphi Glover (Ardna/Chichibu malt blend) 8yo.

Proost allemaal!
Alsnog gefeliciteerd @Bambi105 , mooie gelegenheid en mooie flesjes ! Geniet van alles.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 00:12
Gisteren kon ik bij de Lidl in Duitsland een Talisker 10y scoren voor 30 euro, daar word de whiskyliefhebber blij van.

Tevens heb ik een "Ben Bracken" Speyside single malt meegenomen voor 18 euro. Deze heb ik vandaag geopend. De verwachtingen waren natuurlijk niet al te hoog. Op de fles word aangegeven dat deze drie jaar oud is. In eerste instantie proefde het wat scherp. Ik houd daar wel van. Vervolgens vind ik het een wat donkere smaak hebben. Niet erg subtiel, het heeft niets van bijvoorbeeld Glenfiddich, ook een Speyside. Het is een single malt voor een relatief gering bedrag, en verder niets bijzonders. Het zou me niet verbazen als het op kunstmatig gefabriceerde vaten gerijpt is. Ik kan het prima drinken maar ik zal zo snel niet weer een fles kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM9FeP4fs97Zl6aGk7Jl_SmfqlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SanqxTfxwZ7SMyZBYdUU9oAY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:04

GerkeP

Vragen mag altijd........

Het was hier hier al genoemd, maar vrijdag 9 mei om 20.00 uur heeft Thy Whisky uit Denemarken een online proeverij.

Ik heb zondag de tastingset besteld en vandaag is deze al geleverd met UPS 👍

Set is hier te bestellen:
https://thy-whisky.bemake...ng-set-for-online-tasting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D50Vz7ibVV49-qslzzIsUvVa4MM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4brDXIB3sibk1GB1R807Hun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door GerkeP op 30-04-2025 18:46 ]

GerkeP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15-07 11:34
GerkeP schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:
Het was hier hier al genoemd, maar vrijdag 9 mei om 20.00 uur heeft Thy Whisky uit Denemarken een online proeverij.

Mijn twee setjes komen vandaag binnen, ben erg benieuwd

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PO2Lxri4Ued68Swciu4-2taf01k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JWt0sEpvM6qpDWhBF2lUyg56.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk een pareltje dit, via via kunnen bemachtigen *O*

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
GerkeP schreef op woensdag 30 april 2025 @ 09:51:

Bedankt voor de tip. Ziet er interessant uit, ben benieuwd hoe ze gaan smaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Vandaag de Invergordon 50 j van Fragrant drops opzij laten leggen. Oude Invergordon is meestal goed te drinken zo... kan die opzij staan voor mooi moment.

https://www.whiskybase.co...2717/invergordon-1974-kcc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Heeft iemand enig zicht op de komst van de Mystery Malts van de Thompson Bros in Nederland?

Ik ben helemaal verknocht aan het concept. Of er nou een 4yo of een 29yo in die fles zit, laat maar komen, take my money Thompson Bros!

Edit: (Link naar wat ik bedoel)

[ Voor 20% gewijzigd door Bambi105 op 14-05-2025 14:29 . Reden: linkje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 14:28:
Heeft iemand enig zicht op de komst van de Mystery Malts van de Thompson Bros in Nederland?

Ik ben helemaal verknocht aan het concept. Of er nou een 4yo of een 29yo in die fles zit, laat maar komen, take my money Thompson Bros!

Edit: (Link naar wat ik bedoel)
Ik zou eens een mailtje wagen naar Bresser en Timmer Whiskybase? Die importeren die handel. Weet je meteen of er een slijter in de buurt zit die heeft besteld of niet.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Vragen kost geen geld. Als ik iets hoor, post ik het weer. Dank @KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cfern
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-07 11:10
Jthem schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 19:16:
Vandaag de Invergordon 50 j van Fragrant drops opzij laten leggen. Oude Invergordon is meestal goed te drinken zo... kan die opzij staan voor mooi moment.
Die heb ik geproefd op het afgelopen Woudenberg whisky event in Wageningen.

Ik was best onder de indruk. De bourbon barrel finish vond ik ook geslaagd. Die zorgt voor een extra pak kruidigheid en na een tijdje komen de subtielere smaken van de 50-jarige grain ook om de hoek kijken. Helaas was die op dat moment uitverkocht, dus je bent mooi op tijd geweest. :)

De oplettende kijker ziet 'part one' op het label staan. Ik gok zo dat er nog een tweede helft op een ander vat ligt te rusten die later wordt uitgebracht.

"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits) | PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 15:58:
[...]

Ik zou eens een mailtje wagen naar Bresser en Timmer Whiskybase? Die importeren die handel. Weet je meteen of er een slijter in de buurt zit die heeft besteld of niet.
Zoekt en gij zult vinden:

"Beste Bambi,Wij zullen de Mystery Malts in Nederland gaan importeren en verkopen.Het is nog niet bekend wanneer de flessen aankomen. Met vriendelijke groet"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:47:
[...]

Zoekt en gij zult vinden:

"Beste Bambi,Wij zullen de Mystery Malts in Nederland gaan importeren en verkopen.Het is nog niet bekend wanneer de flessen aankomen. Met vriendelijke groet"
Dat weten ze prima, alleen zeggen ze het je nog niet :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Hahaha, dank voor de inside info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
cfern schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 09:12:
[...]

Die heb ik geproefd op het afgelopen Woudenberg whisky event in Wageningen.

Ik was best onder de indruk. De bourbon barrel finish vond ik ook geslaagd. Die zorgt voor een extra pak kruidigheid en na een tijdje komen de subtielere smaken van de 50-jarige grain ook om de hoek kijken. Helaas was die op dat moment uitverkocht, dus je bent mooi op tijd geweest. :)

De oplettende kijker ziet 'part one' op het label staan. Ik gok zo dat er nog een tweede helft op een ander vat ligt te rusten die later wordt uitgebracht.
Zal een feestje in het glas zijn geweest denk ik. Ging snel eruit overal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bambi105
Ik heb weer een mooie combinatie naast elkaar mogen proeven, namelijk de Sutherland 5yo van Thompson Bros, de Oak Cross (2019) van Compass Box en de Thy Spelt-Rye:

Oak Cross:
Bekend maar nooit saai, vol van fruit, sappig en geel (appel, peer, perzik), lichte citrusschil bitterheid, heel rond en zacht, geen turf maar wel iets zilts of kalksteen/geur van hete stenen in de zomer. De smaak is tamelijk diep en vol, nogmaals heel sappig! Niet drogend dus eigenlijk. Na een tijdje wat meer lichte bitters, kort tot middellange afdronk, begrijpelijk op 43%.

Thy Spelt-Rye:
Weer vol, maar fruitig met veel lichtere, hogere tonen (meer citrus, munt, citroenmelisse, thaise basilicum, kruidig) en absoluut een soort houtwerkplaatsgeur met tonen van vers zaagsel. Na een tijdje kruidige armagnactonen, gefermenteerd fruit? De smaak begint fris en floraal en eindigt kruidig met warm saunahout (ja echt waar!). Niet bijzonder complex, ietwat jong en drogend ipv sappig.

Sutherland 5yo:
Nog voller qua geur, maar zeer vergelijkbaar met de Oak Cross. Veel appels, peren, maar ook meer een gefermenteerde toon, vers brood, desembrood, gefermenteerd fruit (geen rottende ananas of bruine banaan zoals in rum, maar meer als wijn, een broodstarter van rozijnen) en dan een lactische toon, stalgeur, Campbeltown funk maar dan honderderd kilometers daar vandaan! En de smaak slaat beide whiskies helemaal omver. Erg diepe, complexe fruitige smaak waarbij de lactische toon en bitterheid heel ver weg zijn en juist plaats maken voor iets industrieels, citrus, zeelucht, appel en verse vanille, vers gebakken brood. Turf zit er subtiel onder, maar draagt enorm bij!

Kortom, die Sutherland 5yo krijgt van mij de eerste plaats en is een dikke 8 van Dramface of een 88-90 op de Whiskyfun schaal. Maar dat mag ook wel op 48,5% Clynelish 9+8yo in refill bourbon 83% met 17% Dornoch 5yo (sherry butt) + (<1%) 3 cl (!!) Brora 33yo.

De Oak Cross bevat Clynelish (first fill bourbon) + Dailuaine (refill bourbon) + "Highland blended malt", wat dat ook mag zijn, maar allemaal zonder leeftijden. Ik verwacht desalniettemin niet dat de Oak Cross veel jonger is dan de Sutherland.

Beiden geweldige whiskies en zeker voor de prijs en voor een 43% whisky is die Oak Cross de moeite waard. De Dornoch whisky moet heerlijk zijn als het met zo'n laag % toch een grote stempel kan drukken op Clynelish whisky.

En dan de Thy. Jonger en compleet anders gemaakt, maar het kon helemaal meedoen in de line-up. Niet alleen voor z'n leeftijd maar ook als Spelt-Rye whisky is het ongelofelijk hoe die past in mijn smaakprofiel. Goed begin voor Thy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pcGTpKoHkQFSjDDQ9KOURX3sqt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKCKmUjxzlT0hMngghIt5WDX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:47
Afgelopen zaterdag een proeverij gehad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA-lLl72mvwqyamGIMrRmQPPV50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFYNgjx08ObvRFE9z13aJVXj.png?f=fotoalbum_large

Weer een paar nieuwe smaakprofielen mogen ervaren. Als beginnende whisky drinker erg leuk. Volgorde was trouwens van rechts naar links.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jthem
Collega van me is nu in Schotland en neemt mij leuke handfilled GL 15 mee op cask Strength limousin french oak. Wel erg cool zo. Geen idee of deze bijzonder is maar cask strenght 56.5% is niet verkeerd en leuk met je naam erop. Normaal vind ik basis GL wel prima fruitig maar mis je net wat krachtigere, dus benieuwd naar deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5TCvCoLHs4ZUsXaqM2RJYhFjDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0D5SxDpl5fCF3w0imgpwP51.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Jthem op 25-05-2025 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Iemand wel idee of er een verschil is met bewaren door dit hand filled? Zou dit ook gewoon jaren bewaard kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:55
Jthem schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:38:
Iemand wel idee of er een verschil is met bewaren door dit hand filled? Zou dit ook gewoon jaren bewaard kunnen worden?
Weinig plek voor zuurstof dus lijkt me niet echt een heel erg probleem om het een tijdje te bewaren, ik heb ook best wat flessen al een behoorlijke tijd open staan die nog aardig vol zijn zonder dat ik verschil merk vaker niet dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ben aan denken of dat wel paar jaar zo dicht kan. Normaal kan dat wel 10tal jaren mee maar hier zit denk ik toch lucht in of niet. .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:20:
Ben aan denken of dat wel paar jaar zo dicht kan. Normaal kan dat wel 10tal jaren mee maar hier zit denk ik toch lucht in of niet. .
Aan 10tal jaar dacht ik dan net niet haha Misschien met twijfel parafilm eromheen misschien dat dat je wat meer vertrouwen geeft dat kleine beetje zuurstof kan dan weinig aanrichten lijkt mij.
Zie wel vaker oude handfills voorbij komen op veilingen die voor grof geld gaan dus weet ook niet of hier echt slechte verhalen over rond gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Toen collega mij belde dacht ik meteen"dit is wel vet flesje" was of de 12 of de 15 cask strenght. Deze 15j zou 70 pond kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 17:21
Jthem schreef op maandag 26 mei 2025 @ 00:09:
Toen collega mij belde dacht ik meteen"dit is wel vet flesje" was of de 12 of de 15 cask strenght. Deze 15j zou 70 pond kosten.
Dat is dan een mooi prijsje. :)
Wij hebben een zelfde fles gekocht in 2022,
Batch nr 2, maar wij hebben toen, uit mijn hoofd 110 pond betaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bergenfietsen schreef op maandag 26 mei 2025 @ 14:00:
[...]

Dat is dan een mooi prijsje. :)
Wij hebben een zelfde fles gekocht in 2022,
Batch nr 2, maar wij hebben toen, uit mijn hoofd 110 pond betaald
Dat lijkt me qua prijs ook indd niet verkeerd, dit is dan batch 4, als ik op whiskybase kijk scoort die 90%. (Zegt ook niet alles natuurlijk) was batch 2 ook op limousin french oak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bergenfietsen
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-07 17:21
Jthem schreef op maandag 26 mei 2025 @ 16:35:
[...]

Dat lijkt me qua prijs ook indd niet verkeerd, dit is dan batch 4, als ik op whiskybase kijk scoort die 90%. (Zegt ook niet alles natuurlijk) was batch 2 ook op limousin french oak ?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik "French oak" nog herinner.
Limousin durf ik je niet te zeggen.
Wel dat ik hem/haar lekker vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jthem
Had van Glenlivet zelf mooi antwoord terug op de vraag mbt bewaren van de handfilled.

Thank you for your email and we are delighted to read that you are happy with your bottle of The Glenlivet 15-year-old hand-filled whisky.

If the bottle is unopened and store in the correct position, it will remain good for many years.

Bottled whisky is best store in an upright position in cool, dark conditions so ideally in a cupboard away from a heat source.  Over time a little evaporation may take place through the cork as it dries out; the best way to minimise this is to lay the bottle on its side for a day or so every few months as this will help keep the cork moist and tight fitting.

I hope this information helps and you take the opportunity to try your whisky someday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:45
Kleine vraag, ik was bezig met Claxton's series te verzamelen, echter mis ik een fles van de serie 2024.

Claxton's Auchroisk 8 Years Ruby Port Cask 50% 2023

Heeft iemand deze toevallig of kent een zaak waar het te koop is?

V-Strom 650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Vandaag weer bij Fary Lochan geweest.
Leuke score en verrast door de nieuwe Season 2 van ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9AZTJOZUWAu3MsXCYUZaxbdGPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2sclaRo8RNYjczOQ17bmoGrd.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:31
Ik heb dus opeens in een aantal goede flessen wat kurk zitten. Baal hier immens van. Zowel in een open fles (Ballechin 11yo Oloroso Sherry Cask) als in een nog dichte Springbank 15yo. Vooral die laatste baal ik van. Okee, hij staat al een jaar of 2,5 in de kast, maar de dichte 10yo die er naast staat heeft dit helemaal niet.

Ben ook een beetje bang voor mijn drie Kanosuke’s die in de opslag staan geloof ik. Die moet ik ook maar eens gaan checken want dat was een investering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWVGuvRNnY-gBVERpmcPlN7_mIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RL0qkh0nwBbqpQsdPRHcwKgu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

donleone83 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:05:
Ik heb dus opeens in een aantal goede flessen wat kurk zitten. Baal hier immens van. Zowel in een open fles (Ballechin 11yo Oloroso Sherry Cask) als in een nog dichte Springbank 15yo. Vooral die laatste baal ik van. Okee, hij staat al een jaar of 2,5 in de kast, maar de dichte 10yo die er naast staat heeft dit helemaal niet.

Ben ook een beetje bang voor mijn drie Kanosuke’s die in de opslag staan geloof ik. Die moet ik ook maar eens gaan checken want dat was een investering.

[Afbeelding]
Ja dat is niet leuk, en komt best vaak voor, maar ik kan geen patroon ontdekken dat het ligt aan de manier van opslaan etc. Ik zou dan ook niet weten hoe het te voorkomen.
Ik heb ook nog nooit een verband kunnen leggen tussen kurk-kruimels in de fles en een verandering in de smaak. Maar het mondgevoel wordt er niet beter van.
Op zich is met een fijn zeefje wel te voorkomen dat de kurk in je glas komt en eventueel kun je de fles via een zeefje overgieten in een andere fles (gaat dan wel altijd iets verloren).

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
donleone83 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 06:05:

[Afbeelding]
De kurk word droog als de fles lang rechtop staat. Dan krimpt kurk ook, dan komt er ongemerkt lang/veel lucht bij en dat kan wel smaak beïnvloeden. Dat kurk zelf in contact komt met whisky maak niet uit. Ik zou het idd met een zeefje eruit halen.

Voor het afbrokkelen en kapot gaan van een kurkdorp heb ik ook een setje reserve liggen:
https://www.amazon.nl/Wes...&smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
@inhico en @Millie-ano: dank voor jullie reactie. Zeven was ook in mij opgekomen. Ik heb denk ik niet een zeef liggen die fijn genoeg is. Zou een koffiefilter ook kunnen werken?

[ Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 03-06-2025 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
donleone83 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:52:
@inhico en @Millie-ano: dank voor jullie reactie. Zeven was ook in mij opgekomen. Ik heb denk ik niet een zeef liggen die fijn genoeg is. Zou een koffiefilter ook kunnen werken?
dat is van een bepaald materiaal wat denk ik wel smaak meegeeft?? een fijnmazige zeef is van RVS of wellicht nylon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordyc
Een gek idee, maar zou een panty werken? Of zou die ook smaak afgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Millie-ano schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:30:
[...]

dat is van een bepaald materiaal wat denk ik wel smaak meegeeft?? een fijnmazige zeef is van RVS of wellicht nylon?
Ik ga de kleinste die ik heb proberen. Als dat niet werkt ga ik nog een kleinere kopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
jordyc schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:59:
Een gek idee, maar zou een panty werken? Of zou die ook smaak afgeven?
tja waar begin je .. de voeten? .. of hoger ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Hahaha bij de voeten indd 🤣

Ook me grootste vrees met al de flessen, dat er teveel kurk in zit. Toch ook al eens beginnen te zoeken voor klein zeefje.

Draai wel 1x in de 2 maand de flessen eens goed om en even schudden dat de kurk weer vochtig wordt. In laatste mail van Glenlivet wat ik gedeeld had adviseren hun de fles eens in de paar maanden een dag plat te leggen, nu vraag ik me af of dat enorm scheelt keer goed ondersteboven doen en licht schudden of hele dag plat leggen.

Gisteren nog de Girvan 28 ruben port van uncharted opzij laten leggen. 😋

[ Voor 41% gewijzigd door Jthem op 03-06-2025 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Jthem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:56:
Hahaha bij de voeten indd 🤣

Ook me grootste vrees met al de flessen, dat er teveel kurk in zit. Toch ook al eens beginnen te zoeken voor klein zeefje.

Draai wel 1x in de 2 maand de flessen eens goed om en even schudden dat de kurk weer vochtig wordt. In laatste mail van Glenlivet wat ik gedeeld had adviseren hun de fles eens in de paar maanden een dag plat te leggen, nu vraag ik me af of dat enorm scheelt keer goed ondersteboven doen en licht schudden of hele dag plat leggen.

Gisteren nog de Girvan 28 ruben port van uncharted opzij laten leggen. 😋
die kurk moet zich weer volzuigen. Is eigenlijk een soort spons. Schudden zal dus weinig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ja zit ook weer wat in... blijft wel "vervelend" om te doen. Niet zozeer flessen plat leggen maar kast is stand al vol, dus in etappes doen van paar flessen per x dan maar

[ Voor 48% gewijzigd door Jthem op 03-06-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Ben eens op internet aan zoeken, meeste tips raden aan om paar keer per jaar hem enkele seconden om te draaien(sommige hebben het over 1x per maand en andere over paar keer per jaar) lees weinig over een hele dag. Blijft toch wel interessant wat nu beste is.

Wat denken jullie of wat doen jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Jthem op 03-06-2025 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:36:
Ben eens op internet aan zoeken, meeste tips raden aan om paar keer per jaar hem enkele seconden om te draaien(sommige hebben het over 1x per maand en andere over paar keer per jaar) lees weinig over een hele dag. Blijft toch wel interessant wat nu beste is.

Gewoon 1x/2maanden even je flessen horizontaal leggen gedurende een paar uur.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Deathchant schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:02:
[...]

Gewoon 1x/2maanden even je flessen horizontaal leggen gedurende een paar uur.
Dit doe ik ook.

En elke keer als je er 1 drinkt, ff goed de kurk nat maken door de fles op zn kant/ondersteboven te houden voor even.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Jthem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:36:

Ik koop eigenlijk een beetje te veel flessen dus de rangschikking word bij elke fles steeds weer wat rommeliger en ik denk dat ik om de 3 a 4 maanden effe alles opnieuw rangschik en afstoffen planken effe netjes nat af doen en als ik daarmee klaar ben ga ik ze weer netjes neerzetten.
Dus zo om de 3 a 4 maanden even een paar uur plat en meer werk wou ik er eigenlijk niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Jthem schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:16:
Ja zit ook weer wat in... blijft wel "vervelend" om te doen. Niet zozeer flessen plat leggen maar kast is stand al vol, dus in etappes doen van paar flessen per x dan maar
Heb inderdaad beetje hetzelfde "probleem". Tot nu toe leg ik ze per plank wat plat. Maar is ook wel een ruimtegebrek met liggen, zou ze dan al door de kamer moeten leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:17

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:56:
[...]

Heb inderdaad beetje hetzelfde "probleem". Tot nu toe leg ik ze per plank wat plat. Maar is ook wel een ruimtegebrek met liggen, zou ze dan al door de kamer moeten leggen.
Gewoon eens 1 ochtend al je flessen platleggen op je bed? Nou ja, met jouw koophistorie heb je dusdanig veel flessen dat het niet op je bed past :D
Maar zo heb je wel veel veilige, niet harde oppervlakte om ze even plat te leggen en dan 's avonds weer even terug zetten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Deathchant schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:22:
[...]

Gewoon eens 1 ochtend al je flessen platleggen op je bed? Nou ja, met jouw koophistorie heb je dusdanig veel flessen dat het niet op je bed past :D
Maar zo heb je wel veel veilige, niet harde oppervlakte om ze even plat te leggen en dan 's avonds weer even terug zetten.
Haha ja op moment dat ik de flessen plat leg denk ik wel eens" stop eens met kopen" vanmorgen grootse deel van flessen weer eens 2 uurtje plat gelegd. Al dat lekkers weer in de handen. Was wel goed moment om weer eens wat te sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-07 00:06
Millie-ano schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 08:56:
[...]

De kurk word droog als de fles lang rechtop staat. Dan krimpt kurk ook, dan komt er ongemerkt lang/veel lucht bij en dat kan wel smaak beïnvloeden. Dat kurk zelf in contact komt met whisky maak niet uit. Ik zou het idd met een zeefje eruit halen.

Voor het afbrokkelen en kapot gaan van een kurkdorp heb ik ook een setje reserve liggen:
https://www.amazon.nl/Wes...&smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1
precies.
via mijn slijter de tip gekregen om elk kwartaal de fles even om te draaien en op zijn kop te houden en bewaren in donkere kast op een 'koele ruimte' dit verlaagd de kans al enorm.

de fles ook niet op zijn kop laten staan want door hoog alcohol percentage daar zou de kurk ook niet bestand tegen zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

mace

Sapere Aude

Ik doe ongeveer één keer per jaar de flessen omdraaien, en ik heb nog geen problemen ervaren. Maar even wat langer laten liggen zou geen slecht idee zijn.

In ander nieuws:

Ik ben zelf net een weekje terug van een tweeweekse reis door Schotland. Met een goede maat van me zijn we in een elektrische BMW (i5) met de boot van IJmuiden naar Newcastle gegaan, en vanaf daar naar Schotland. Na eerst even in Edinburgh en Glasgow te zijn geweest hebben we ons op de westkust gefocust en zijn we o.a. naar Campbeltown, Islay en Ardnamurchan geweest. Dit is de opbrengst qua flessen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sorry voor de rommelige foto, ik heb niet alles nog een keer netjes uitgestald en op de foto gezet voordat ik het in de voorraadkast heb gezet.

vlnr:

- Springbank handfill
- Thompson Bros 8yo teaspooned Clynelish (geweldig)
- Cadenhead Enigma 10yo (maar eigenlijk +-20yo) Cooley
- Ardnamurchan AD/Venturers bottling 2025 (achter de Enigma)
- Hazelburn handfill
- Lagavulin 12yo Madeira cask handfill
- Achter de laga: Daftmill Single Double 15yo Aqvavitae
- Longrow 10yo fresh oloroso casks open day 2025 35cl
- Achter de longrow: Ardnamurchan Midgie batch 2
- Achter de midgie: Ardbeg Smokiverse
- Cadenheads warehouse tasting GlenAllachie 16yo refill sherry butt (pre Billy Walker stock)
- Achter de Glenallachie: Cadenhead's warehouse tasting Miltonduff 17yo Caracavelos cask (soort witte port achtig maar dat doet het geen eer aan). Errrg lekker.
- Laphroaig Cairdeas 2025, Lore cask strength. Gewoon de lore, op vatsterkte. Don't mind if I do!
- Bruichladdich Black Art 11.1 2023 release, 24 yo. Op de ferry gekocht 8)7
- Achter de Black art: Glen Scotia Dunnage Series single cask bourbon barrel. (zustervat van één van de warehouse tasting vaten)
- Daarachter weer een Douglas Laing Big Peat Feis Ile exclusieve tasting bla bla bottling. Meestal heb ik bij Caol Ila dat het gauw een beetje naar houtskool/asbak gaat smaken maar deze had dat niet, daarom gekocht. Exclusief en individueel genummerd en getekend door Fred Laing, sjah, leuk, maar daar doe ik het niet voor.
- Longmorn 18 (46%, niet de cask strength helaasl). Ook op de ferry gekocht (150 voor 2 flessen, gesplit met mijn maat, leek ons goede deal)
- Achter de Longmorn en Glen Scotia: Laphroaig cask strength batch 014.
- Kleine Glen Scotia doosje zit een heavily peated bourbon hhd sample in van de warehouse tasting.

En een hele zut aan glaswerk waarvan ik er zelf twee heb gekocht, de rest komen van tastings. :P

En ja, dit is een achterlijke hoeveelheid, maar, de vorige keer dat ik in Schotland was voor zo'n soort reis was in 2017. Als ik vaker zou gaan zou ik het rustiger aan hebben gedaan. O-)
(En famous last words maar ik hoef de komende maanden ook ff niks meer te kopen hier...)

Highlights van de trip:

- Cadenhead's warehouse tasting! Als je in Campbeltown bent, sure, ga naar Springbank, Glengyle en Glen Scotia, maar sla deze tasting niet over. Echt geweldig!
- Douglas Laing Big Peat tasting bij de Peatzerria in Bowmore.
- De distillery only handfill bij Laga is beter en goedkoper dan alle fancy distillery exclusive, diageo yearly specials, feis ile bottlings, etc.... Als je ernaartoe gaat is dat de beste fles om te kopen, imo.
- Glen Scotia warehouse tasting was ook erg goed.
- Ardnamurchan! Niet super eenvoudig te bereiken maar wat een toffe plek! Qua distilleerderij, mensen en whisky, maar ook de natuur is daar gewoon fenomenaal mooi.
- Bruichladdich Black Art voor een hele goede prijs op de ferry vinden of all places 8)7
- De absolute pracht van de Schotse westkust. Islay, Mull of Kintyre (je kunt Ierland zien!), Mull, Ardnamurchan. Ontzettend geweldig!
- Het weer was echt fenomenaal
- Elektrisch rijden ging prima, ook in de wat meer afgelegen gebieden als je het een beetje goed van te voren uitdacht. Geen enkel moment range anxiety gehad.

Lowlights:
- Midgies. Hele kleine soort muggen die je niet hoort, en individueel amper ziet, maar ze bijten en de bultjes jeuken heel vervelend. En als het warm genoeg is en een beetje vochtig komen ze massaal naar buiten in grote wolken. Het ziet er letterlijk zwart van. Ik heb dit zelf niet bevestigd maar ik hoorde dat Schotland iets van 40% aan toerisme minder heeft vanwege deze k*tbeesten. En dat geloof ik best want we hadden een heel mooie cabin van vrienden van mij tot onze beschikking bij Loch Eck, en we wilden lekker op de veranda zitten met een goed glas en evt een sigaar, maar we moesten binnen blijven alsof er en horde zombies buiten was.... Niet te doen. DEET werkt maar is bleh, lokaal verkopen ze een spulletje in zilveren spuitbusjes dat Smidge heet en wel redelijk werkt. Ruikt lekker ook! (Smaakt wat minder :F) Maar alsnog is het geen pretje buiten.
- Links rijden op slecht onderhouden wegen met 180 rotondes per strekkende kilometer, en single track roads met blinde bochten en heuvels waar de locals met 70mph doorheen razen. Mja, niet mijn favoriet. Maar een fijne auto maakt alles een stuk makkelijker. (Ik ben overigens groot voorstander van rotondes maar in de UK zijn ze gewoon slecht onderhouden vaak, de strepen zijn weggesleten en ze zijn onduidelijk. Na een paar dagen went het wel en ga je je ook ergeren aan langzame toeristen. :+
- Internet is niet overal even snel en betrouwbaar. Denk aan je offline maps en muziek enzo.

Zo merk je wel weer dat het in Nederland allemaalt toch wel goed geregeld is met de infrastructuur. _/-\o_

Goed, genoeg gekletst, bedankt voor het lezen van mijn country review. :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@mace nu voel ik me niet meer schuldig over mijn whisky hoard uit Schotland vorig jaar. Wat een trip! En wat een toppers erbij. Geniet ervan en laat ons zeker weten hoe die smaken, ondanks(/juist omdat) dat er een paar unobtainiums tussen zitten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:52

mace

Sapere Aude

Stuk rustiger in dit topic met het warme weer merk ik. Toch aan het bier en de rosé met z'n allen? :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
Hier is de interesse terug toegenomen de laatste maanden. Recent werden volgende aan de collectie toegevoegd:

- Glenfarclas 15
- Arran 10
- Redbreast CS
- Redbreast 21
- Bunnahabhain 12

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@mace eens hoor :) Ik mis het ook! Ik ben net terug uit de Bas-Armagnac regio met als enige echte klapper een sample flesje van armagnac die ruim voor 1945 gemaakt is en mogelijk de 100 jaar aantikt. Helaas is er weinig over bekend en stond er alleen nog een damejean/demi-john, zo'n enorme glazen fles, met praktisch cola achtige armagnac erin. De geur is uitstekend, maar de smaak is helaas niet meer wat het geweest is. Hij is al even onder de 38% gedipt, dus de afdronk is kort maar de eerste sensatie is heel intens (veel koffie, oude sigaren, sigarendozen, oude port of PX sherry, vijgen en wat kazigs, oude kaas, schimmelkaas (als je ervan houdt)).

Op whisky gebied kon ik de Glover 8, de mix van 8yo Chichibu en Ardnamurchan, als sample proeven en dat was absoluut heerlijk, maar ik twijfel ernstig of het die prijs mij waard is. Het is typisch Ardna, met zeelucht, frisse turf, citroen/citrusschil tonen, een droogte, gerst/brood maar daarbij ook mooi geintegreerd iets a la funky jamaicaanse rum (ansjovis en olijvensap) en Cotswold Peated Cask-achtige groene paprika/gegrilde groene peper tonen die je ook wel in Shizuoka's en meer andere Japanners kan vinden.

Hij deed erg denken aan de Springbank 8 (100 first fill bourbon) die ik bij de distillery tour kreeg. Dat flesje ging ook mee naar Frankrijk ;) Die heeft ook zo'n fijne citrus achtige geur en smaak, maar ook een intense turf (intenser dan de Glover). Zo jammer dat die nu op is, maar wat een fijne Springbank. Die Springbank 5yo van de Society van niet lang geleden deed me er erg aan denken, zeker gezien de heftigere turf dan in de standaard 10.

Verder rommel ik een beetje met de Fragrant Drops North British 15 op rode wijnvaten en vergelijking met de Strathclyde 16 ex-PX van Claxton's, naast de Ledaig 18 OB en Ninety-nine-and-one van Living Souls. Alle vier tot nu toe ontzettend lekker, waarbij vooral de Ledaig 18 OB me verrast heeft. Als prijs geen rol speelde dan wint hij van de Living Souls, maar het feit dat die 99-1 praktisch 100% Ledaig 18 is voor ruim de helft van de prijs maakt dit misschien wel de beste prijs-kwaliteit verhouding die ik in mijn korte tijd met whisky heb gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
mace schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 19:12:
Stuk rustiger in dit topic met het warme weer merk ik. Toch aan het bier en de rosé met z'n allen? :P
Deze week juist meer dan normaal met whisky bezig geweest, en wel met het uitzoeken van flessen om afscheid van te nemen. Vorig jaar ook al een selectie via een veilingsite van de hand gedaan, dit keer nog een veertigtal flessen.
Het begon in eerste instantie dat ik eindelijk het advies van @Deathchant eens op wou volgen met dit warme weer en mijn whisky in deze warme dagen wou beschermen met parafilm, maar toen ik de boel zo eens bekeek leek het me makkelijker en minder gedoe om de boel gewoon te verkopen. Niet alles natuurlijk, maar soms is het gewoon goed om eens kritisch te zijn en keuzes te maken. Met mijn sterk afnemende drinktempo is er zoveel waar ik gewoon nooit aan toe ga komen, dan kan het maar beter iemand anders blij gaan maken.
Bijkomend voordeel is ook dat het weer wat ruimte geeft voor nieuwe aankopen, waarvan er alweer twee onderweg zijn - waaronder de Octomore Polyphonic, waar ik erg benieuwd naar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
@hfos wat is jouw ervaring van veilingsites? Kan je daar wat meer over delen? Ik ben wel benieuwd naar de kant van de verkoper/aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:04
Ff wat goedkopere whiskies gekocht voor de zomerse highballs. Een Suntory Toki, een Monkeyshoulder, en een Arran Robert Burns blend. Altijd goed om dit soort flesjes achter de hand te hebben. De Toki heb ik nog niet eerder gehad, dus ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Bambi105 Niet super veel ervaring, ik heb in het verleden wat flessen via Whiskybase verkocht maar dat vond ik wel wat gedoe: je moet zelf je flessen versturen en zorgen dat e.e.a. netjes aankomt, de betaling loopt via een soort escrowsysteem en pas als de ontvanger naar WB heeft bevestigd dat de fles ontvangen is krijg je je geld, minus een percentage. Ik weet niet meer hoeveel dat was, is ongetwijfeld te vinden.

Nu verkoop ik via Whisky Auctioneer, zij hebben een gratis ophaaldienst (ook in NL) en je hoeft alleen maar alles in dozen aan te bieden (los mag ook, maar in dozen is makkelijker), niet speciaal verpakt. Ik heb gewoon bij wat supermarkten wat dozen gehaald en dat staat hier nu te wachten tot de chauffeur komt. Ik krijg dan een keurige bon als het wordt opgehaald.
Ze regelen zelf de fotografie en zo, ik kan eventueel reserveprices opgeven als ik wil, maar doorgaans ga ik van hun expertise uit. Je kunt zo'n veiling niet echt sturen, maar dat vind ik verder prima. Aan het eind van de veiling wordt alles verrekend, hier gaat ook wat geld af voor plaatsing en zo, maar dat is het me wel waard omdat het gewoon een stuk minder gedoe is voor mij. Je kunt op hun site zien wat flessen bij vorige veilingen hebben gedaan om een beeld te krijgen van een eventuele opbrengst, dat helpt bij het managen van verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Wel iets meer aan de speciaal biertjes, maar als afsluiter een lekkere zachte whisky kan er nog steeds heerlijk in, nu de Milk and honey dead sea open en Linkwood 8 van Murray mcdavid, beiden echt heerlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Kleine correctie, is de linkwood 6 koval bourbon 56.8 % van Murray mcdavid, zie het nu net dat die het glaasje in gaat.

Deze is trouwens ook wel eens apart voor Nederlandse drank meen 40 euro, heb hen zelf gekocht en ook toevallig voor verjaardag gekregen 2mnd geleden, kwam alleen achter dat er geen kurk in deze flessen zit maar enkel een draaidop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjmhktXK9f2XtrFQk0LFoqa2awE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYQ6jfyUyq7OYyzlI9qy64B1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCmiStZxyeEYKwU9cHATtFDJDI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTnrwGe38058lhsnFAbHahuy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door Jthem op 21-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KillaZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9zDxXXzyApP6z5BjVTkJvZU9bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS5qTzhqIYwgcbvAdzx77OsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKwdxcMMdMuES2rDX4TVFcNmvsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqbZjvwWoFNVTUpO6ajkksgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDVkMJ1bHFpRWMSZ8jA1Wpfb4Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UISt4UwrUcHCk2UfW5iDs6Mt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZogClBDBx0_3hsmBnse6GYaW7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7cq7c7cgV6ca8A92nYIPmZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer je in Schotland, in een lodge in shieldag, de whiskykaart bekijkt.

Gestopt na een girvan uit 64 en een imperial uit 90... *O*

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 11:21
KillaZ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer je in Schotland, in een lodge in shieldag, de whiskykaart bekijkt.

Gestopt na een girvan uit 64 en een imperial uit 90... *O*
Dit zijn Britse Ponden? En prijs per ... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Dirtbiter yes! Per dram :$

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Juist, dat betekent 2 drams verkopen en je hebt de fles terugverdiend (mits je die destijds hebt aangeschaft).
Ik ga me eens bezinnen op wat te doen met mijn collectie...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-07 11:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
inhico schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:14:
Juist, dat betekent 2 drams verkopen en je hebt de fles terugverdiend (mits je die destijds hebt aangeschaft).
Die mits is wel een mits die je statement onderuit haalt ;)

Bijvoorbeeld een ben whyvis heeft helemaal niemand trouwens, ik denk dat dat de meest zeldzame op die lijst is.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Is ook wel zo. Aan de andere kant ik heb een aantal van dat soort flessen en die heb ik 15 tot 20 jaar geleden gekocht. Toen waren ze al duur vond ik, maar heb er nooit meer dan zo'n 100-150€ (enkele uitschieter daargelaten) voor betaald. Sommigen (Brora, Port Ellen) daarvan worden nu voor 1000€ of (veel) meer "aangeboden". Als ik dat geld destijds op de bank had gezet had ik nooit een dergelijk rendement behaald.

En ook nu ga ik dat overigens niet behalen, want mijn voornemen is nog steeds die flessen open te maken.
Het is overigens de vraag of die ook allemaal bijzonder lekker zijn. Veel van die Rare Malts bijvoorbeeld vind ik helemaal niet zo bijzonder. Dan zou het mooi zijn als je er een ergens kunt proeven zelfs voor die bedragen en dan alsnog verkopen.
Tot nog toe nog maar één keer gelukt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:31

Honesty

kattenneus!

Ook nog een dram van 35 clz voor mij is dat een slok, ijs schenk denk ik dubbele drams voor mezelf.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-07 20:13
inhico schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:14:
Even teruggezocht, in 2007 werd de Millburn 18 RM bij de bezoekerscentra van Diageo verkocht voor £65, blijkbaar hadden ze nog een voorraad gevonden. Dat komt dicht bij de prijs van 1 dram (inflatiecorrectie meegerekend). De Inverleven 1973 ging in 2016 in de "opruiming" voor £150 bij de Chivas winkels. Bij aanschaf had je al kunnen verwachten dat ze collectable kunnen worden c.q. al waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
inhico schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:00:
Is ook wel zo. Aan de andere kant ik heb een aantal van dat soort flessen en die heb ik 15 tot 20 jaar geleden gekocht. Toen waren ze al duur vond ik, maar heb er nooit meer dan zo'n 100-150€ (enkele uitschieter daargelaten) voor betaald. Sommigen (Brora, Port Ellen) daarvan worden nu voor 1000€ of (veel) meer "aangeboden". Als ik dat geld destijds op de bank had gezet had ik nooit een dergelijk rendement behaald.

En ook nu ga ik dat overigens niet behalen, want mijn voornemen is nog steeds die flessen open te maken.
Het is overigens de vraag of die ook allemaal bijzonder lekker zijn. Veel van die Rare Malts bijvoorbeeld vind ik helemaal niet zo bijzonder. Dan zou het mooi zijn als je er een ergens kunt proeven zelfs voor die bedragen en dan alsnog verkopen.
Tot nog toe nog maar één keer gelukt.
Brora of port ellen kun je nog wel "snel" bij the old pipe kwijt als je dat echt wil, zijn zoon spaart die.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Ik wil voor mijn schoonouders, als bedankje, een leuke fles whisky kopen. Budget is ergens tussen 75 en 100 euro. Zat zelf aan een Springbank 10yr te denken, maar misschien hebben jullie hier nog betere ideeen/suggesties. Combinaties mogen ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 18:59
Catawiki heeft weer toegeslagen 🤣
Caperdonich 18 yo peated.
95 euro ex veilingkosten. Volgens mij niet gek voor een 18 jaar oude whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIt1u-xfh3oP5Cqw-X6z2tOf9xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEed2frHl9S9HSaeeuQbM7dL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door frank.. op 01-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
olafmol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:55:
Ik wil voor mijn schoonouders, als bedankje, een leuke fles whisky kopen. Budget is ergens tussen 75 en 100 euro. Zat zelf aan een Springbank 10yr te denken, maar misschien hebben jullie hier nog betere ideeen/suggesties. Combinaties mogen ook ;)
Leuk plan! Klinkt wel alsof het whiskydrinkers zijn als je meteen naar Springbank gaat. Ik zou dat van harte toejuichen als dat zo is.

De Strathclyde 16 die @KillaZ noemt is ook absoluut aan te raden, voor kenners en voor relatieve nieuwelingen. Een hele leuke grain whisky.

Als het peat lovers zijn, dan kan je de Living Souls Ninetynine and one overwegen. Dan heb je 18yo Ledaig op sherry in wat bijzondere fles met een wat bijzonder verhaal eromheen.

Voor de kattenliefhebbers met wensen om een fruitig ex bourbon tinten en hoogstens lichte turf (en een geinig verhaal) dan heb je nog de Sutherland 5 , waarin dus Clynelish, Dornoch en een pietsje Brora zit.

Iets complexer dan de Compass Box Orchard House, maar ergens vergelijkbaar in genre. Wat mij betreft overtreft de Sutherland 5 absoluut Compass Box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
frank.. schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
Catawiki heeft weer toegeslagen 🤣
Caperdonich 18 yo peated.
95 euro ex veilingkosten. Volgens mij niet gek voor een 18 jaar oude whisky.

[Afbeelding]
Leuk he! kijk ook regelmatig op catawiki soms staan er echt wel leuke dingen bij maar goedkope koopjes heb ik maar weinig.
Laatste (koopje) was een Longrow 18 (2017) voor €135 Ex kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Zeker! Als je er eenmaal mee begint...je blijft kijken 😀.
Ken zelf alleen de longrow 16...heerlijk! Die 18 klinkt ook erg interessant moet ik zeggen. Voor die prijs had ik hem ook genomen.

Echte koopjes heb ik ook maar heel zelden hoor. 1 of 2 per jaar denk ik. Meestal wordt ik overboden en loopt de prijs zo hoog op dat het gewoon echt niet meer interessant is. En dan komen de veilingkosten en verzendkosten er nog bij. Ik heb zo het vermoeden dat deze vaak vergeten worde door de andere bieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:48
Catawiki, ja, leuk als koper misschien. Als verkoper is het nogal nadelig. Bij objecten onder 200 euro kun je geen grens zetten, en ben je verplicht om je item te verkopen voor wat de gek ervoor geeft. En dan mag je ook nog circa 15% aan Catawiki afdragen. Nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Als verkoper idd niet interessant. Die 15% is echt belachelijk veel. Tel daar die 9% van de koper bij op en je ziet wat ze pakken per item.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@Slight Is er wat te zeggen voor een hypothetisch concept waarbij er uitwisseling van flessen kan plaatsvinden of een eenvoudiger manier om sub-200 euro flessen (pun intended) liquide te maken?

Dit zeg ik niet zonder vooringenomenheid, want ik zie bepaalde "collectors items" juist als whiskies die open mogen en wellicht zijn er hier mensen die dus veilingssites vermijden terwijl ze wel ruimte in de kast willen maken. Daar moet een redelijke prijs tegenover staan.

Tweakers is niet de plek om dit te regelen, dus weeg ik mijn woorden. En ik laat me graag terugfluiten door onze moderators zodat ik mijn tekst kan aanpassen naar wat binnen de Tweakers regels valt.

Het lijkt me wel on topic en interessant om te bediscussiëren. Al is het alleen maar zodat er meer flessen vrij komen die kunnen worden geproefd en gerecenseerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
Ik maak er maar zelden gebruik van. Mijn selectie is gekocht om zelf te drinken. Maar een enkele keer bedenk je dat je toch graag een fles van de hand wilt doen, om er iets anders voor terug te kopen. Dan is het wel leuk als je er snel vanaf kunt.

Er zijn andere plekken die vergelijkbare diensten bieden, zoals marktplaatsWhisky, en het whiskyforum (wanneer je voldoende reputatie hebt). Het probleem is dat Catawiki het grote publiek heeft, en daar maken ze gebruik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Leuk plan! Klinkt wel alsof het whiskydrinkers zijn als je meteen naar Springbank gaat. Ik zou dat van harte toejuichen als dat zo is.

De Strathclyde 16 die @KillaZ noemt is ook absoluut aan te raden, voor kenners en voor relatieve nieuwelingen. Een hele leuke grain whisky.

Als het peat lovers zijn, dan kan je de Living Souls Ninetynine and one overwegen. Dan heb je 18yo Ledaig op sherry in wat bijzondere fles met een wat bijzonder verhaal eromheen.

Voor de kattenliefhebbers met wensen om een fruitig ex bourbon tinten en hoogstens lichte turf (en een geinig verhaal) dan heb je nog de Sutherland 5 , waarin dus Clynelish, Dornoch en een pietsje Brora zit.

Iets complexer dan de Compass Box Orchard House, maar ergens vergelijkbaar in genre. Wat mij betreft overtreft de Sutherland 5 absoluut Compass Box.
Beetje toevallig aan zoeken of er iets op forum stond van die ninety nine living souls, heb hem vandaag bij maat besteld, benieuwd hoe die zal smaken maar lees veel prijs kwaliteit dik 100 punten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Eindelijk een fatsoenlijke kast, de oude vitrinekast was niet echt handig en overbevolkt.
Nu wat meer ruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVpmY7e8HWc2cszUfPqP2iXEQj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK24tp4e5AzDPwdiMnnRr2pk.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
Die 3x20 cl van Talisker....leuke set is dit.
Ik had hem in 10,18 en 25 heeeuuul lang geleden.
Daarna ook nog met 10, 57 north en 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

frank.. schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:56:
Die 3x20 cl van Talisker....leuke set is dit.
Ik had hem in 10,18 en 25 heeeuuul lang geleden.
Daarna ook nog met 10, 57 north en 18.
Ja die set komt ergens uit 2004 volgens mij.
Binnenkort maar een keer openen

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Gisteren Ancnoc 12 gedronken, dat is wel een lekkere hoor, zeker voor de prijs van momenteel, en met wat water om de burn eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:15:
Gisteren Ancnoc 12 gedronken, dat is wel een lekkere hoor, zeker voor de prijs van momenteel, en met wat water om de burn eraf te halen.
De Ancnoc 18 is dan misschien ook wel een aanrader, persoonlijk vind ik dit een lekkere whisky en een schappelijke prijs voor 18 jaar oud. Ik vind hem zelfs wat ouder smaken dan dat die is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:15:
Dan zal bij elke indie de Knockdhu's ook wel in de smaak vallen bij je, zelfde distillery ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Jeffrey1908 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:56:
[...]

De Ancnoc 18 is dan misschien ook wel een aanrader, persoonlijk vind ik dit een lekkere whisky en een schappelijke prijs voor 18 jaar oud. Ik vind hem zelfs wat ouder smaken dan dat die is.
Tja, het verschil tussen 28 euro of 99 euro vind ik niet onaanzienlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 15:03

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@KillaZ @olafmol
Ik kan de Knockando 18 zeker aanraden.
Ooit eens in de aanbieding gekocht op vakantie in Frankrijk voor €35,-
Maar hij zou nu voor rond de €60,- gaan meen ik.
Dus zeker een goede prijs voor een heerlijke Whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVr3qk-bjgFR1C8A9I-fQFV2qAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0cjVPJ3cw6EmGJyTITUET0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Thasaidon op 14-07-2025 09:40 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Thasaidon schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:35:
@KillaZ @olafmol
Ik kan de Knockando 18 zeker aanraden.
Ooit eens in de aanbieding gekocht op vakantie in Frankrijk voor €35,-
Maar hij zou nu voor rond de €60,- gaan meen ik.
Dus zeker een goede prijs voor een heerlijke Whisky.

[Afbeelding]
Ancnoc = Knockdu

Knockando is een hele andere distillery en de reden dat Knockdhu ooit de naam van zijn single malt heeft gewijzigd in AnCnoc. Van Knockandoo zijn de 18 en 21 inderdaad heel goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 14-07-2025 10:26 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 15:03

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@KillaZ
Sorry... je hebt helemaal gelijk...
* Thasaidon mompelt iets over meer koffie nodig en toch de bril maar op zetten vandaag :D

[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 14-07-2025 10:03 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fs_xVE-qlb0s3fBbmcy5VEkHw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bp7LQqBAtLfbZ8CVpGCqj4yM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMfkjI3gm3-2Nf9na7SqF6NGbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cdr17fQGRF3Eh0FL4Nl6EL1M.jpg?f=user_large

Misschien ben ik de enige die er op zit te wachten, maar de Thompson Bros lijken toch echt in NL te gaan landen met hun Mystery Malt concept (zie het einde van het Dramtime mailtje van niet lang geleden - kan het zijn dat ze daarnaar verwijzen? Thompson Bros heeft door laten schemeren dan batch #3 internationaal gaat en Whiskybase heeft al bevestigd dat ze geimporteerd gaan worden).

Het lijstje van de 2de Thompson Bros MM batch heeft weer een paar ongelofelijke klappers qua leeftijd, maar ook in termen van naam. Zo'n Ardbeg of die oude Ledaig, dat moet wat zijn. Ook de jongere whiskies lijken me zeker de moeite waard.

De pokemonkaart verzamelaar in mij gaat helemaal aan.. En alle ?? whiskies gaan dus voor ca 70 pond/70 euro over de toonbank, zijn eigenlijk niet te flippen want je moet ze open maken voor je weet wat het is en je kan een Tormore 17, Dornoch 5, indie Torabhaig of 27/28 yo Benrinnes en Inchmurrin scoren naast die Ardbeg en Ledaig.

Wat vinden jullie van dit concept?

PS. was ik maar ambassadeur hiervoor, dan hield ik wat over aan mijn gespam :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slight
Als niet liefhebber van rokerige whisky, zou ik toch aardig teleurgesteld zijn als ik een Ardbeg of Ledaig kreeg ipv een Benrinnes oid. En als je ze allemaal wilt hebben, moet je er dan 40 kopen voor de set compleet is? Ah shit, weer eentje dubbel... Nee, ik krijg liever gewoon wat ik bestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@Slight Lijkt me dan absoluut geen goeie koop, als je bepaalde whiskies niet lekker vindt.

Als je ze allemaal wil hebben dan moet je flink gaan kopen ja :P Of ruilen met mensen die het openen en dan weer willen verkopen. Ik denk dat dit een ultieme anti-collectie whisky is, tenzij je echt veel moeite en geld erin wil steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Paar jaar geleden kado gekregen.
Valt me niet tegen, redelijk zacht met een goede afdronk.
Je waant je in de Alpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tosk3xJtvrFW3B2_-lNgXShHkNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4neFBg4PlAATOqcMxeYzu9l1.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien ben ik de enige die er op zit te wachten, maar de Thompson Bros lijken toch echt in NL te gaan landen met hun Mystery Malt concept (zie het einde van het Dramtime mailtje van niet lang geleden - kan het zijn dat ze daarnaar verwijzen? Thompson Bros heeft door laten schemeren dan batch #3 internationaal gaat en Whiskybase heeft al bevestigd dat ze geimporteerd gaan worden).

Het lijstje van de 2de Thompson Bros MM batch heeft weer een paar ongelofelijke klappers qua leeftijd, maar ook in termen van naam. Zo'n Ardbeg of die oude Ledaig, dat moet wat zijn. Ook de jongere whiskies lijken me zeker de moeite waard.

De pokemonkaart verzamelaar in mij gaat helemaal aan.. En alle ?? whiskies gaan dus voor ca 70 pond/70 euro over de toonbank, zijn eigenlijk niet te flippen want je moet ze open maken voor je weet wat het is en je kan een Tormore 17, Dornoch 5, indie Torabhaig of 27/28 yo Benrinnes en Inchmurrin scoren naast die Ardbeg en Ledaig.

Wat vinden jullie van dit concept?

PS. was ik maar ambassadeur hiervoor, dan hield ik wat over aan mijn gespam :P
Stom. Idd Pokémon niveau. Voetbal kaartjes.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste