[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
@Bambi105 Niet super veel ervaring, ik heb in het verleden wat flessen via Whiskybase verkocht maar dat vond ik wel wat gedoe: je moet zelf je flessen versturen en zorgen dat e.e.a. netjes aankomt, de betaling loopt via een soort escrowsysteem en pas als de ontvanger naar WB heeft bevestigd dat de fles ontvangen is krijg je je geld, minus een percentage. Ik weet niet meer hoeveel dat was, is ongetwijfeld te vinden.

Nu verkoop ik via Whisky Auctioneer, zij hebben een gratis ophaaldienst (ook in NL) en je hoeft alleen maar alles in dozen aan te bieden (los mag ook, maar in dozen is makkelijker), niet speciaal verpakt. Ik heb gewoon bij wat supermarkten wat dozen gehaald en dat staat hier nu te wachten tot de chauffeur komt. Ik krijg dan een keurige bon als het wordt opgehaald.
Ze regelen zelf de fotografie en zo, ik kan eventueel reserveprices opgeven als ik wil, maar doorgaans ga ik van hun expertise uit. Je kunt zo'n veiling niet echt sturen, maar dat vind ik verder prima. Aan het eind van de veiling wordt alles verrekend, hier gaat ook wat geld af voor plaatsing en zo, maar dat is het me wel waard omdat het gewoon een stuk minder gedoe is voor mij. Je kunt op hun site zien wat flessen bij vorige veilingen hebben gedaan om een beeld te krijgen van een eventuele opbrengst, dat helpt bij het managen van verwachtingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:46
Wel iets meer aan de speciaal biertjes, maar als afsluiter een lekkere zachte whisky kan er nog steeds heerlijk in, nu de Milk and honey dead sea open en Linkwood 8 van Murray mcdavid, beiden echt heerlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Kleine correctie, is de linkwood 6 koval bourbon 56.8 % van Murray mcdavid, zie het nu net dat die het glaasje in gaat.

Deze is trouwens ook wel eens apart voor Nederlandse drank meen 40 euro, heb hen zelf gekocht en ook toevallig voor verjaardag gekregen 2mnd geleden, kwam alleen achter dat er geen kurk in deze flessen zit maar enkel een draaidop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjmhktXK9f2XtrFQk0LFoqa2awE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYQ6jfyUyq7OYyzlI9qy64B1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCmiStZxyeEYKwU9cHATtFDJDI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XTnrwGe38058lhsnFAbHahuy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door Jthem op 21-06-2025 09:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9zDxXXzyApP6z5BjVTkJvZU9bo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zS5qTzhqIYwgcbvAdzx77OsP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OKwdxcMMdMuES2rDX4TVFcNmvsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LqbZjvwWoFNVTUpO6ajkksgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDVkMJ1bHFpRWMSZ8jA1Wpfb4Ic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UISt4UwrUcHCk2UfW5iDs6Mt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZogClBDBx0_3hsmBnse6GYaW7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7cq7c7cgV6ca8A92nYIPmZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer je in Schotland, in een lodge in shieldag, de whiskykaart bekijkt.

Gestopt na een girvan uit 64 en een imperial uit 90... *O*

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 21:57
KillaZ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:39:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer je in Schotland, in een lodge in shieldag, de whiskykaart bekijkt.

Gestopt na een girvan uit 64 en een imperial uit 90... *O*
Dit zijn Britse Ponden? En prijs per ... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
@Dirtbiter yes! Per dram :$

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:49

inhico

pw

Juist, dat betekent 2 drams verkopen en je hebt de fles terugverdiend (mits je die destijds hebt aangeschaft).
Ik ga me eens bezinnen op wat te doen met mijn collectie...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
inhico schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:14:
Juist, dat betekent 2 drams verkopen en je hebt de fles terugverdiend (mits je die destijds hebt aangeschaft).
Die mits is wel een mits die je statement onderuit haalt ;)

Bijvoorbeeld een ben whyvis heeft helemaal niemand trouwens, ik denk dat dat de meest zeldzame op die lijst is.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Is ook wel zo. Aan de andere kant ik heb een aantal van dat soort flessen en die heb ik 15 tot 20 jaar geleden gekocht. Toen waren ze al duur vond ik, maar heb er nooit meer dan zo'n 100-150€ (enkele uitschieter daargelaten) voor betaald. Sommigen (Brora, Port Ellen) daarvan worden nu voor 1000€ of (veel) meer "aangeboden". Als ik dat geld destijds op de bank had gezet had ik nooit een dergelijk rendement behaald.

En ook nu ga ik dat overigens niet behalen, want mijn voornemen is nog steeds die flessen open te maken.
Het is overigens de vraag of die ook allemaal bijzonder lekker zijn. Veel van die Rare Malts bijvoorbeeld vind ik helemaal niet zo bijzonder. Dan zou het mooi zijn als je er een ergens kunt proeven zelfs voor die bedragen en dan alsnog verkopen.
Tot nog toe nog maar één keer gelukt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Honesty

kattenneus!

Ook nog een dram van 35 clz voor mij is dat een slok, ijs schenk denk ik dubbele drams voor mezelf.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:40
inhico schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:14:
Even teruggezocht, in 2007 werd de Millburn 18 RM bij de bezoekerscentra van Diageo verkocht voor £65, blijkbaar hadden ze nog een voorraad gevonden. Dat komt dicht bij de prijs van 1 dram (inflatiecorrectie meegerekend). De Inverleven 1973 ging in 2016 in de "opruiming" voor £150 bij de Chivas winkels. Bij aanschaf had je al kunnen verwachten dat ze collectable kunnen worden c.q. al waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
inhico schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:00:
Is ook wel zo. Aan de andere kant ik heb een aantal van dat soort flessen en die heb ik 15 tot 20 jaar geleden gekocht. Toen waren ze al duur vond ik, maar heb er nooit meer dan zo'n 100-150€ (enkele uitschieter daargelaten) voor betaald. Sommigen (Brora, Port Ellen) daarvan worden nu voor 1000€ of (veel) meer "aangeboden". Als ik dat geld destijds op de bank had gezet had ik nooit een dergelijk rendement behaald.

En ook nu ga ik dat overigens niet behalen, want mijn voornemen is nog steeds die flessen open te maken.
Het is overigens de vraag of die ook allemaal bijzonder lekker zijn. Veel van die Rare Malts bijvoorbeeld vind ik helemaal niet zo bijzonder. Dan zou het mooi zijn als je er een ergens kunt proeven zelfs voor die bedragen en dan alsnog verkopen.
Tot nog toe nog maar één keer gelukt.
Brora of port ellen kun je nog wel "snel" bij the old pipe kwijt als je dat echt wil, zijn zoon spaart die.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:50
Ik wil voor mijn schoonouders, als bedankje, een leuke fles whisky kopen. Budget is ergens tussen 75 en 100 euro. Zat zelf aan een Springbank 10yr te denken, maar misschien hebben jullie hier nog betere ideeen/suggesties. Combinaties mogen ook ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ

K to the KillaZ

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 22:18
Catawiki heeft weer toegeslagen 🤣
Caperdonich 18 yo peated.
95 euro ex veilingkosten. Volgens mij niet gek voor een 18 jaar oude whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zIt1u-xfh3oP5Cqw-X6z2tOf9xI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEed2frHl9S9HSaeeuQbM7dL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door frank.. op 01-07-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
olafmol schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:55:
Ik wil voor mijn schoonouders, als bedankje, een leuke fles whisky kopen. Budget is ergens tussen 75 en 100 euro. Zat zelf aan een Springbank 10yr te denken, maar misschien hebben jullie hier nog betere ideeen/suggesties. Combinaties mogen ook ;)
Leuk plan! Klinkt wel alsof het whiskydrinkers zijn als je meteen naar Springbank gaat. Ik zou dat van harte toejuichen als dat zo is.

De Strathclyde 16 die @KillaZ noemt is ook absoluut aan te raden, voor kenners en voor relatieve nieuwelingen. Een hele leuke grain whisky.

Als het peat lovers zijn, dan kan je de Living Souls Ninetynine and one overwegen. Dan heb je 18yo Ledaig op sherry in wat bijzondere fles met een wat bijzonder verhaal eromheen.

Voor de kattenliefhebbers met wensen om een fruitig ex bourbon tinten en hoogstens lichte turf (en een geinig verhaal) dan heb je nog de Sutherland 5 , waarin dus Clynelish, Dornoch en een pietsje Brora zit.

Iets complexer dan de Compass Box Orchard House, maar ergens vergelijkbaar in genre. Wat mij betreft overtreft de Sutherland 5 absoluut Compass Box.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeffrey1908
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 07:41
frank.. schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:50:
Catawiki heeft weer toegeslagen 🤣
Caperdonich 18 yo peated.
95 euro ex veilingkosten. Volgens mij niet gek voor een 18 jaar oude whisky.

[Afbeelding]
Leuk he! kijk ook regelmatig op catawiki soms staan er echt wel leuke dingen bij maar goedkope koopjes heb ik maar weinig.
Laatste (koopje) was een Longrow 18 (2017) voor €135 Ex kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Zeker! Als je er eenmaal mee begint...je blijft kijken 😀.
Ken zelf alleen de longrow 16...heerlijk! Die 18 klinkt ook erg interessant moet ik zeggen. Voor die prijs had ik hem ook genomen.

Echte koopjes heb ik ook maar heel zelden hoor. 1 of 2 per jaar denk ik. Meestal wordt ik overboden en loopt de prijs zo hoog op dat het gewoon echt niet meer interessant is. En dan komen de veilingkosten en verzendkosten er nog bij. Ik heb zo het vermoeden dat deze vaak vergeten worde door de andere bieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:48
Catawiki, ja, leuk als koper misschien. Als verkoper is het nogal nadelig. Bij objecten onder 200 euro kun je geen grens zetten, en ben je verplicht om je item te verkopen voor wat de gek ervoor geeft. En dan mag je ook nog circa 15% aan Catawiki afdragen. Nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
Als verkoper idd niet interessant. Die 15% is echt belachelijk veel. Tel daar die 9% van de koper bij op en je ziet wat ze pakken per item.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@Slight Is er wat te zeggen voor een hypothetisch concept waarbij er uitwisseling van flessen kan plaatsvinden of een eenvoudiger manier om sub-200 euro flessen (pun intended) liquide te maken?

Dit zeg ik niet zonder vooringenomenheid, want ik zie bepaalde "collectors items" juist als whiskies die open mogen en wellicht zijn er hier mensen die dus veilingssites vermijden terwijl ze wel ruimte in de kast willen maken. Daar moet een redelijke prijs tegenover staan.

Tweakers is niet de plek om dit te regelen, dus weeg ik mijn woorden. En ik laat me graag terugfluiten door onze moderators zodat ik mijn tekst kan aanpassen naar wat binnen de Tweakers regels valt.

Het lijkt me wel on topic en interessant om te bediscussiëren. Al is het alleen maar zodat er meer flessen vrij komen die kunnen worden geproefd en gerecenseerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
Ik maak er maar zelden gebruik van. Mijn selectie is gekocht om zelf te drinken. Maar een enkele keer bedenk je dat je toch graag een fles van de hand wilt doen, om er iets anders voor terug te kopen. Dan is het wel leuk als je er snel vanaf kunt.

Er zijn andere plekken die vergelijkbare diensten bieden, zoals marktplaatsWhisky, en het whiskyforum (wanneer je voldoende reputatie hebt). Het probleem is dat Catawiki het grote publiek heeft, en daar maken ze gebruik van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
Bambi105 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:31:
[...]

Leuk plan! Klinkt wel alsof het whiskydrinkers zijn als je meteen naar Springbank gaat. Ik zou dat van harte toejuichen als dat zo is.

De Strathclyde 16 die @KillaZ noemt is ook absoluut aan te raden, voor kenners en voor relatieve nieuwelingen. Een hele leuke grain whisky.

Als het peat lovers zijn, dan kan je de Living Souls Ninetynine and one overwegen. Dan heb je 18yo Ledaig op sherry in wat bijzondere fles met een wat bijzonder verhaal eromheen.

Voor de kattenliefhebbers met wensen om een fruitig ex bourbon tinten en hoogstens lichte turf (en een geinig verhaal) dan heb je nog de Sutherland 5 , waarin dus Clynelish, Dornoch en een pietsje Brora zit.

Iets complexer dan de Compass Box Orchard House, maar ergens vergelijkbaar in genre. Wat mij betreft overtreft de Sutherland 5 absoluut Compass Box.
Beetje toevallig aan zoeken of er iets op forum stond van die ninety nine living souls, heb hem vandaag bij maat besteld, benieuwd hoe die zal smaken maar lees veel prijs kwaliteit dik 100 punten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:13

GerkeP

Vragen mag altijd........

Eindelijk een fatsoenlijke kast, de oude vitrinekast was niet echt handig en overbevolkt.
Nu wat meer ruimte

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVpmY7e8HWc2cszUfPqP2iXEQj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vK24tp4e5AzDPwdiMnnRr2pk.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
Die 3x20 cl van Talisker....leuke set is dit.
Ik had hem in 10,18 en 25 heeeuuul lang geleden.
Daarna ook nog met 10, 57 north en 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

frank.. schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:56:
Die 3x20 cl van Talisker....leuke set is dit.
Ik had hem in 10,18 en 25 heeeuuul lang geleden.
Daarna ook nog met 10, 57 north en 18.
Ja die set komt ergens uit 2004 volgens mij.
Binnenkort maar een keer openen

GerkeP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• olafmol
Gisteren Ancnoc 12 gedronken, dat is wel een lekkere hoor, zeker voor de prijs van momenteel, en met wat water om de burn eraf te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey1908
olafmol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:15:
Gisteren Ancnoc 12 gedronken, dat is wel een lekkere hoor, zeker voor de prijs van momenteel, en met wat water om de burn eraf te halen.
De Ancnoc 18 is dan misschien ook wel een aanrader, persoonlijk vind ik dit een lekkere whisky en een schappelijke prijs voor 18 jaar oud. Ik vind hem zelfs wat ouder smaken dan dat die is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
olafmol schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:15:
Dan zal bij elke indie de Knockdhu's ook wel in de smaak vallen bij je, zelfde distillery ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Jeffrey1908 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:56:
[...]

De Ancnoc 18 is dan misschien ook wel een aanrader, persoonlijk vind ik dit een lekkere whisky en een schappelijke prijs voor 18 jaar oud. Ik vind hem zelfs wat ouder smaken dan dat die is.
Tja, het verschil tussen 28 euro of 99 euro vind ik niet onaanzienlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-09 15:58

Thasaidon

If nothing goes right, go left

@KillaZ @olafmol
Ik kan de Knockando 18 zeker aanraden.
Ooit eens in de aanbieding gekocht op vakantie in Frankrijk voor €35,-
Maar hij zou nu voor rond de €60,- gaan meen ik.
Dus zeker een goede prijs voor een heerlijke Whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVr3qk-bjgFR1C8A9I-fQFV2qAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0cjVPJ3cw6EmGJyTITUET0O.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Thasaidon op 14-07-2025 09:40 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Thasaidon schreef op maandag 14 juli 2025 @ 09:35:
@KillaZ @olafmol
Ik kan de Knockando 18 zeker aanraden.
Ooit eens in de aanbieding gekocht op vakantie in Frankrijk voor €35,-
Maar hij zou nu voor rond de €60,- gaan meen ik.
Dus zeker een goede prijs voor een heerlijke Whisky.

[Afbeelding]
Ancnoc = Knockdu

Knockando is een hele andere distillery en de reden dat Knockdhu ooit de naam van zijn single malt heeft gewijzigd in AnCnoc. Van Knockandoo zijn de 18 en 21 inderdaad heel goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 14-07-2025 10:26 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@KillaZ
Sorry... je hebt helemaal gelijk...
* Thasaidon mompelt iets over meer koffie nodig en toch de bril maar op zetten vandaag :D

[ Voor 17% gewijzigd door Thasaidon op 14-07-2025 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Fs_xVE-qlb0s3fBbmcy5VEkHw0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bp7LQqBAtLfbZ8CVpGCqj4yM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGMfkjI3gm3-2Nf9na7SqF6NGbY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Cdr17fQGRF3Eh0FL4Nl6EL1M.jpg?f=user_large

Misschien ben ik de enige die er op zit te wachten, maar de Thompson Bros lijken toch echt in NL te gaan landen met hun Mystery Malt concept (zie het einde van het Dramtime mailtje van niet lang geleden - kan het zijn dat ze daarnaar verwijzen? Thompson Bros heeft door laten schemeren dan batch #3 internationaal gaat en Whiskybase heeft al bevestigd dat ze geimporteerd gaan worden).

Het lijstje van de 2de Thompson Bros MM batch heeft weer een paar ongelofelijke klappers qua leeftijd, maar ook in termen van naam. Zo'n Ardbeg of die oude Ledaig, dat moet wat zijn. Ook de jongere whiskies lijken me zeker de moeite waard.

De pokemonkaart verzamelaar in mij gaat helemaal aan.. En alle ?? whiskies gaan dus voor ca 70 pond/70 euro over de toonbank, zijn eigenlijk niet te flippen want je moet ze open maken voor je weet wat het is en je kan een Tormore 17, Dornoch 5, indie Torabhaig of 27/28 yo Benrinnes en Inchmurrin scoren naast die Ardbeg en Ledaig.

Wat vinden jullie van dit concept?

PS. was ik maar ambassadeur hiervoor, dan hield ik wat over aan mijn gespam :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slight
Als niet liefhebber van rokerige whisky, zou ik toch aardig teleurgesteld zijn als ik een Ardbeg of Ledaig kreeg ipv een Benrinnes oid. En als je ze allemaal wilt hebben, moet je er dan 40 kopen voor de set compleet is? Ah shit, weer eentje dubbel... Nee, ik krijg liever gewoon wat ik bestel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@Slight Lijkt me dan absoluut geen goeie koop, als je bepaalde whiskies niet lekker vindt.

Als je ze allemaal wil hebben dan moet je flink gaan kopen ja :P Of ruilen met mensen die het openen en dan weer willen verkopen. Ik denk dat dit een ultieme anti-collectie whisky is, tenzij je echt veel moeite en geld erin wil steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP

GerkeP

Paar jaar geleden kado gekregen.
Valt me niet tegen, redelijk zacht met een goede afdronk.
Je waant je in de Alpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tosk3xJtvrFW3B2_-lNgXShHkNY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4neFBg4PlAATOqcMxeYzu9l1.jpg?f=fotoalbum_large

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Bambi105 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:57:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien ben ik de enige die er op zit te wachten, maar de Thompson Bros lijken toch echt in NL te gaan landen met hun Mystery Malt concept (zie het einde van het Dramtime mailtje van niet lang geleden - kan het zijn dat ze daarnaar verwijzen? Thompson Bros heeft door laten schemeren dan batch #3 internationaal gaat en Whiskybase heeft al bevestigd dat ze geimporteerd gaan worden).

Het lijstje van de 2de Thompson Bros MM batch heeft weer een paar ongelofelijke klappers qua leeftijd, maar ook in termen van naam. Zo'n Ardbeg of die oude Ledaig, dat moet wat zijn. Ook de jongere whiskies lijken me zeker de moeite waard.

De pokemonkaart verzamelaar in mij gaat helemaal aan.. En alle ?? whiskies gaan dus voor ca 70 pond/70 euro over de toonbank, zijn eigenlijk niet te flippen want je moet ze open maken voor je weet wat het is en je kan een Tormore 17, Dornoch 5, indie Torabhaig of 27/28 yo Benrinnes en Inchmurrin scoren naast die Ardbeg en Ledaig.

Stom. Idd Pokémon niveau. Voetbal kaartjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dirtbiter
Vorige week bij de Makro tegen twee flessen Glen Moray aangelopen, die uit het assortiment gingen en met 50% korting verkocht werden:
Glen Moray Classic
Glen Moray Port Cask Finish

Allebei iets van 11/12 euro zonder BTW, dus 14,50 euro inclusief. Dus maar meegenomen.

Nu ik zo kijk op bijv. DrankDozijn (daar zijn de links van) zijn dat niet eens super bijzondere prijzen, maar beide whisky's worden wel heel goed beoordeeld (op drankdozijn, een 9,4 en een 8,3). Lijken toch prima flesjes te zijn voor de prijs. De normale heb ik al even geproefd, die was best pittig van smaak, maar wel lekker.

Iemand ervaring met deze whisky's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik kreeg 10 minuten geleden een mail van D12 binnen over een exclusieve Kavalan Single Cask serie "bottled for Drankdozijn":

Peated: https://drankdozijn.nl/ar...ted-malt-single-cask-70cl
Bourbon: https://drankdozijn.nl/ar...-bourbon-single-cask-70cl
Port: https://drankdozijn.nl/ar...lan-port-single-cask-70cl
Sherry: https://drankdozijn.nl/ar...o-sherry-single-cask-70cl

Gelding tot 30-08-2025.

Ik kan uit ervaring vertellen dat de Solist Sherry echt uitstekend is.
Ik weet effe niet of Single Cask hetzelfde betekent als Solist, want Solist stond naar mijn weten juist altijd voor single-cask.

Ik ben nog steeds in de verleiding om de Port variant te kopen, want ik wil graag eens een op port-vat-gerijpte whisky proberen. Kep het wel eens gehad, maar ik kan me niet meer goed herinneren wat het precieze verschil qua smaak is met sherried whisky's.

"Kavalan Solist Port Cask
Dit is een Taiwenese whisky, waarmee we een mooie toevoeging op dit rijtje aan Schotse whisky’s hebben. Daarnaast is deze single malt whisky niet gefinisht in portvaten, maar is de whisky volledig gerijpt in één enkel portvat. Kavalan Solist Port Cask kennen we dus als een single cask whisky. Verwacht een intense whisky, wat mede het gevolg is van het hoge alcoholpercentage á 58,6%. Je komt hierin krachtige tonen van bramen en bessen tegen, wat aangevuld wordt met lagen van zoetigheden, kruiden en een houtachtige toets."

Qua prijzen zit het inderdaad wat onder wat normaliter gangbaar is.

EDIT: heeft toevallig iemand al de Glendronach ode to the Dark geproefd? Zo ja, wat zijn de bevindingen? Is het te vergelijken met een 18yr allardice?

[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 18-07-2025 13:44 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Deathchant schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 13:34:

EDIT: heeft toevallig iemand al de Glendronach ode to the Dark geproefd? Zo ja, wat zijn de bevindingen? Is het te vergelijken met een 18yr allardice?
https://wordsofwhisky.com...masters-anthology-review/

Wordt door Klaverstijn als prima ontvangen, maar het klinkt niet alsof dit verwijst naar Tijden van Weleer..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slight
Ik ben nog steeds in de verleiding om de Port variant te kopen, want ik wil graag eens een op port-vat-gerijpte whisky proberen. Kep het wel eens gehad, maar ik kan me niet meer goed herinneren wat het precieze verschil qua smaak is met sherried whisky's.
Wanneer ik de keuze heb tussen sherry en port rijping, dan kies ik meestal voor port. Mede omdat sherry natuurlijk tegenwoordig bijna de standaard is waar je niet aan kunt ontkomen. Het verschil is miniem, maar in mijn ervaring (generaliserend) is de sherry vaak wat rijker en kruidiger. Terwijl de port variant lichter, fruitiger en zoeter is. Niet altijd zo natuurlijk. Het is ook afhankelijk van het type sherry of port.
heeft toevallig iemand al de Glendronach ode to the Dark geproefd? Zo ja, wat zijn de bevindingen? Is het te vergelijken met een 18yr allardice?
Nog niet. Hij stond een tijdje op mijn wenslijst, maar toen realiseerde ik me dat ik een Glendronach Cask Strength op de kop kon tikken voor hetzelfde geld. Toen was mijn keuze snel gemaakt. Ode to the Dark zal vast smaken, maar van wat ik zo hoor, is het niet de typische Glendronach ervaring. Die hoop ik bij de Cask Strength wel weer te vinden, dat was in het verleden nochtans een echte favoriet van mij.

Edit: Ik moet natuurlijk wel antwoord geven op je vraag. Ik denk niet dat Ode to the Dark vergelijkbaar is met de 18. Om te beginnen heeft Ode to the Dark geen age statement. De kans dat er dan jonge whisky in zit (gemixt met oude whisky?) is groot. Verder is Ode to the Dark een 50.8 % whisky - wat dichter in de buurt komt van de Cask Strength, die ook geen age statements hebben. Terwijl de 18 op drinksterkte van 46.0 % uit wordt gebracht. Ode to the Dark heeft gerijpt op PX vaten, en de 18 op Oloroso vaten. Laat ik het zo zeggen; ik zou niet verwachten dat de twee vergelijkbaar zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Slight op 18-07-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Bambi105 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:57:

Maar, dat is dus net als die loot boxes in kinderspelletjes waarvoor je betaalt en dan pas achteraf weet wat je gekocht hebt? Of begrijp ik het verkeerd?

Want dat wilde de EU geloof ik gaan verbieden, mocht deze whisky producent dat gaan doen dan zal elke editie vast niet evenveel voorkomen als de rest

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
@olafmol en @President interessant om ook de negatieve kijk op de zaak te lezen.

@President ik snap de vergelijking met een lootbox wel, net als een boosterpack van verzamelkaarten. Ik weet niet van de exacte EU regelgeving die je noemt, maar die lijkt op het oog (met goed recht) op kinderen gericht.

Het idee van de Thompson Bros is dat de huidige markt wordt benadeeld door flippers en verzamelaars, cq. niet drinkende kopers. Dus door hun hogere segment whiskies (cq. 16yo Ardbegs, unobtainium Dornochs, 20+ yo Speysiders, etc.) aan te bieden als 'lootbox' krijgen de whiskydrinkers die niet 150+€ per fles willen neertellen toch een kans op iets in dat segment.

Doordat de Bros als goedkoopste whiskies alsnog small batch Lochlea, NcNean en 9-11yo Caol Ila/Clynelish aanbieden zal je je als koper niet genaaid voelen met 'het lagere segment'. Zeker wetende dat de Thompson Bros een zeer goede reputatie hebben hoog te houden.

Maar als Diageo iets dergelijks zou bedenken dan zou ik zelfs voor 25€ per fles de gok niet aan durven, dus ik snap het sentiment compleet!

[ Voor 1% gewijzigd door Bambi105 op 18-07-2025 22:55 . Reden: Leesbaarheid ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:38
Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:42:
Vorige week bij de Makro tegen twee flessen Glen Moray aangelopen, die uit het assortiment gingen en met 50% korting verkocht werden:
Glen Moray Classic

Allebei iets van 11/12 euro zonder BTW, dus 14,50 euro inclusief. Dus maar meegenomen.

Nu ik zo kijk op bijv. DrankDozijn (daar zijn de links van) zijn dat niet eens super bijzondere prijzen, maar beide whisky's worden wel heel goed beoordeeld (op drankdozijn, een 9,4 en een 8,3). Lijken toch prima flesjes te zijn voor de prijs. De normale heb ik al even geproefd, die was best pittig van smaak, maar wel lekker.

Oh sh#t dat is een hele goeie deal, had van de week een fles gehaald voor €25 bij de specialist, double cask. Met een paar vrienden leeg gedronken en iedereen vond het geweldig, is heel smooth met goede smaak. Zeker een aanrader in de betaalbare klasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:22:
@olafmol en @President interessant om ook de negatieve kijk op de zaak te lezen.

@President ik snap de vergelijking met een lootbox wel, net als een boosterpack van verzamelkaarten. Ik weet niet van de exacte EU regelgeving die je noemt, maar die lijkt op het oog (met goed recht) op kinderen gericht.

Het idee van de Thompson Bros is dat de huidige markt wordt benadeeld door flippers en verzamelaars, cq. niet drinkende kopers. Dus door hun hogere segment whiskies (cq. 16yo Ardbegs, unobtainium Dornochs, 20+ yo Speysiders, etc.) aan te bieden als 'lootbox' krijgen de whiskydrinkers die niet 150+€ per fles willen neertellen toch een kans op iets in dat segment.

Doordat de Bros als goedkoopste whiskies alsnog small batch Lochlea, NcNean en 9-11yo Caol Ila/Clynelish aanbieden zal je je als koper niet genaaid voelen met 'het lagere segment'. Zeker wetende dat de Thompson Bros een zeer goede reputatie hebben hoog te houden.

Maar als Diageo iets dergelijks zou bedenken dan zou ik zelfs voor 25€ per fles de gok niet aan durven, dus ik snap het sentiment compleet!
Nee, het idee is om zonder al teveel gezeik van oude voorraad af te komen :> ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Nee, het idee is om zonder al teveel gezeik van oude voorraad af te komen :> ;)
Hahaha, @KillaZ, inside info? Haal me uit m'n droom!

In de tussentijd geniet ik erg van de Infinite Loch van Ardnahoe. Naast een Port Askaig 100 proof legt hij het niet af, maar is wel duidelijk dat de Port Askaig praktisch 100% ex-bourbon moet zijn geweest en de Infinite Loch een goede portie sherry had.

Ardnahoe weet een Islay tintje te hebben gekregen in hun dikke 5 jaar en dat is ze te prijzen. Ik denk wel dat ik eerder de Port Askaig 100 proof opnieuw koop omdat het gewoon een hele mooie Caol Ila, Lagavulin of Bunna Staoisha is (maar als ik moet gokken, Caol Ila natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Hahaha, @KillaZ, inside info? Haal me uit m'n droom!

In de tussentijd geniet ik erg van de Infinite Loch van Ardnahoe. Naast een Port Askaig 100 proof legt hij het niet af, maar is wel duidelijk dat de Port Askaig praktisch 100% ex-bourbon moet zijn geweest en de Infinite Loch een goede portie sherry had.

Ardnahoe weet een Islay tintje te hebben gekregen in hun dikke 5 jaar en dat is ze te prijzen. Ik denk wel dat ik eerder de Port Askaig 100 proof opnieuw koop omdat het gewoon een hele mooie Caol Ila, Lagavulin of Bunna Staoisha is (maar als ik moet gokken, Caol Ila natuurlijk).
Nee heb ik niet hoor, maar als je de opbrengst en het concept ziet, zijn het gewoon restjes aangevuld met hele vaten. Alle whisky in die batch is minimaal 65 euro waard, dus het is absoluut geen slechte deal.

Voor alle partijen ook makkelijk wat dat betreft.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
KillaZ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:19:
[...]

Nee heb ik niet hoor, maar als je de opbrengst en het concept ziet, zijn het gewoon restjes aangevuld met hele vaten. Alle whisky in die batch is minimaal 65 euro waard, dus het is absoluut geen slechte deal.

Voor alle partijen ook makkelijk wat dat betreft.
Dat klinkt heel redelijk @KillaZ, dank! We gaan zien wat ze in batch 3 gaan stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Deathchant fwiw van Whiskynotes over Ode to the Dark: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyKjMyOxWldfpL_hOoLUdjU_NVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLR9bZgyxPG0P8LTQMCBWFMC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Laatst online: 15:27
Oh man ik wist niet dat er ook Whiskey en Whisky drinkers zaten hier op Tweakers, water loopt me in de mond ;). 500 meter van mij vandaan zit de Kalkwijck Distiller en die heeft leuke lokale Whisky Eastmore, maar die zijn niet gek, eerst de 15 jarige jubileum gekocht en daarna een Imperial stout. Wel jammer kleine oplages maar zeker niet slecht en ze hebben net hun gang bare blend op de mark gebracht voor een wat zachter prijsje.

https://kalkwijckdistillers.nl/

Daarnaast vind ik de Monkey schoulders ook goed te drinken die kan je soms op vakantie in Frankrijk nog wel een goedkoop scoren onder de 25 euro.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Skywalker27 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:56:
Oh man ik wist niet dat er ook Whiskey drinkers zaten hier op Tweakers, water loopt me in de mond ;). 500 meter van mij vandaan zit de Kalkwijck Distiller en die heeft leuke lokale Whiskeys Eastmore, maar die zijn niet gek eerst de 15 jarige jubileum gekocht en daarna een Imperial stout. Wel jammer kleine oplages maar zeker niet slecht en ze hebben net hun gang bare blend op de mark gebracht voor een wat zachter prijsje.

https://kalkwijckdistillers.nl/

Daarnaast vind ik de Monkey schoulders ook goed te drinken die kan je soms op vakantie in Frankrijk nog wel een goedkoop scoren onder de 25 euro.
Welkom!
Bedenk wel dat whiskey niet hetzelfde is als whisky. Voor dit topic is dat best relevant

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Laatst online: 15:27
Ik moet de workshop van ze nog volgen ;) maar inderdaad 2 keer gedistileerd Whisky. Vind ze beide lekker trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Skywalker27 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:10:
Ik moet de workshop van ze nog volgen ;) maar inderdaad 2 keer gedistileerd Whisky. Vind ze beide lekker trouwens.
(Over het algemeen) wordt Ierse whiskey met een “e” erin geschreven en Schotse whisky zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Whisky of Whiskey is afhankelijk van het land van herkomst.
Whisky komt bv uit Schotland, Canada en Japan.
Whiskey komt bv uit Ierland of de VS.

En om de verwarring groter te maken...
Bourbon is ook een Whiskey, maar niet iedere Whiskey is een Bourbon. :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Thasaidon schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:18:
Whisky of Whiskey is afhankelijk van het land van herkomst.
Whisky komt bv uit Schotland, Canada en Japan.
Whiskey komt bv uit Ierland of de VS.

En om de verwarring groter te maken...
Bourbon is ook een Whiskey, maar niet iedere Whiskey is een Bourbon. :D
En om de verwarring nog groter te maken, taalkundig is schotse whisky in de US gewoon een whiskey. :+

* KillaZ laat zichzelf wel uit

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bambi105
Het is ook bijna een semantische discussie zonder relevantie voor ons gepassioneerde drinkers want Schotland kent ook single grain whisky, die dus geen malt whisky is, terwijl de grain die ze gebruiken gemouten gerst/malted barley is (zie Loch Lomond o.a.), net als in single malts.

De whiskeys uit Ierland en America hebben ook een groot grain component en dan is de mash bill weer interessanter dan een e minder of meer.

En met @KillaZ 's toevoeging is het hele whisky/whiskey onderscheid zeker niet meer relevant, haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@KillaZ
Ik begreep dat ze in de VS de Schotse Whisky vooral Scotch noemen ;)

@Bambi105
Als je het dan toch over grain component hebt...
Dan is er ook nog Rye Whiskey, waarbij (in de Amerikaanse variant) minimaal 51% rye grain gebruikt wordt.
Dit geeft de Whiskey weer een meer kruidiger smaakprofiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
Inderdaad @Thasaidon ! En dan wordt het ook leuk om over ons Hollands Glorie Millstone te praten met hun top rye whiskey/whisky/whiskie! Of de Britse rye's en de heerlijke spelt+rye van Thy uit Denemarken. En die zijn allemaal niet te vergelijken met de amerikaanse en canadese rye whiskeys.

Whisky is echt een niche met duizend niches <3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Whisk(e)y is gewoon lekker :9

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 23-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Dramface gaat los op batch #2 van de Mystery Malts, een prettige longread imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 08:45:
Dramface gaat los op batch #2 van de Mystery Malts, een prettige longread imo.
Ha, die Inchmurrin! :D

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Inderdaad, wat een verhaal! En de Nc'nean komt er helaas zo af als dat ik verwacht. Het is absoluut de enige fles die ik niet hoop te krijgen.

Nc'nean heeft me nog geen een keer weten te charmeren. Hebben jullie betere ervaringen?

Ik vrees het ergste voor ze als de tijden slechter worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herzeleid
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 13:33
Bambi105 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:40:
Inderdaad, wat een verhaal! En de Nc'nean komt er helaas zo af als dat ik verwacht. Het is absoluut de enige fles die ik niet hoop te krijgen.

Nc'nean heeft me nog geen een keer weten te charmeren. Hebben jullie betere ervaringen?

Nee, prijs/kwaliteit verhouding was niet best
Nc'nean geeft op de verpakking de tip mee om het met sodawater te drinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:14

Vrijdag

De Zwarte

Dirtbiter schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:42:
Glen Moray Classic

Ik ben wel fan van de Glen Moray Fired Oak. Port Cask heb ik ook wel eens geprobeerd en vond ik een prima whisky. Heb ook nog wel eens andere van ze geproefd op festivals en ben er best over te spreken. Het etiket en de prijs doet overkomen als colawhisky maar ik vind dat ze voor een bescheiden bedrag prima smaak leveren.

Wat mij betreft heb je dus een goede deal gemaakt :)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TMV
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:27

TMV

Eerlijk gezegd heb ik een tijdje terug nog een fles van de gekocht en ik vind het wel lekker. Fris, floraal, fijne break met het andere whisky geweld soms. Goed voor de zomer.

edit: ik ben dan ook geenszins gehinderd door uitvoerige whisky kennis ;)

[ Voor 9% gewijzigd door TMV op 25-07-2025 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:22

Toen ik vorig jaar in Schotland was een glaasje van ze geproefd. Het was inderdaad niet echt geweldig qua prijs/kwaliteit. Wat dat betreft zijn er nieuwe distillerijen die lekkerdere whisky maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Thasaidon schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:42:
Er was een tijd dat ik maar 1 fles op de plank had. Glenfiddich.
Totdat @GerkeP mij de Balvenie Doublewood liet proeven, toen begon het :P
Herkenbaar. Ik heb die kort geleden bij m'n zwager geproefd en dat is echt mijn smaak voor whisky. Je hebt niet het gevoel dat je een 40% drank drinkt, zo mild is de smaak. Echt heerlijk. Hij was in de uitverkoop dus maar meteen 5 flessen in voorraad :Y)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandita
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 02-09 15:17
Hier nog een whiskey drinker, altijd (meestal) Jameson's uit Dublin. Van Kaufland spotgoedkoop (aanbieding) en vaak ook nog met een leuk glas erbij. Wat dienst doet als bier of gin en tonic glas 🙂 Voor whiskey hebben we echte whiskey glazen. Denk dat ze de long drinks hiermee willen promoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:06
Beste whisky liefhebbers,

Ik heb een cadeaubon gekregen van 150 euro om te besteden bij https://thewhiskyoffice.nl/
Aangezien ik nog geen grote kenner ben (eerder een liefhebber), zijn suggesties welkom.

Als ik zelf zou moeten kiezen, ga ik wellicht weer richting 1 of meerdere Murray McDavid flessen, omdat deze prijs/kwaliteit altijd erg goed bij me in de smaak zijn gevallen. Ik sta open voor alle smaken, maar ga zelf meestal op peated af.

Thanks voor de eventuele suggesties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Yanivano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:

Ik heb een cadeaubon gekregen van 150 euro om te besteden bij https://thewhiskyoffice.nl/
Aangezien ik nog geen grote kenner ben (eerder een liefhebber), zijn suggesties welkom.

Als ik zelf zou moeten kiezen, ga ik wellicht weer richting 1 of meerdere Murray McDavid flessen, omdat deze prijs/kwaliteit altijd erg goed bij me in de smaak zijn gevallen. Ik sta open voor alle smaken, maar ga zelf meestal op peated af.

Wat een omvangrijk cadeau! Voor dat geld haal je best wat leuks.

Voor de MMcD aanbevelingen moet ik naar @KillaZ verwijzen. Die wijst zo wat parels aan.

Kan je iets zeggen over je voorkeuren?
Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen subtiele florale tonen?
Liever oud of interesse in nieuwe distilleerderijen?
Wel/geen grain whisky?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Yanivano schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:39:

Ik kan meteen al de Glaschu Glengoyne aanbevelen. Die is absoluut bijzonder als je de vriendelijkheid van Glengoyne en Glenfiddich kan waarderen, maar dan echt 2 niveau's hoger. En Glengoyne wordt bijna nooit door indies gebotteld.

Ook is de Strathclyde 16 van MMcD aan te bevelen. Die zie ik in hun assortiment staan, maar wellicht kan @KillaZ nog wel iets beters voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
Bambi105 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Voor de MMcD aanbevelingen moet ik naar @KillaZ verwijzen. Die wijst zo wat parels aan.

Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen grain whisky?
Ik ben niet echt moeilijk qua smaken en ontdek wel graag nieuwe zaken.

Turf en sherry mag zeker. Subtiele florale tonen is ook ok. Oud of nieuwe distilleerderij speelt voor mij persoonlijk geen rol. Ik hou wel van een gesofisticeerde smaak, waar ik verschillende zaken kan in terugvinden.

Met grain whisky heb ik zelf nog niet echt ervaring, tot nu toe eerder voor de single malts gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yanivano
Bambi105 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:15:
[...]

Wel/geen turf?
Wel/geen sherry?
Wel/geen grain whisky?
Om een idee te geven, dit is mijn huidige bescheiden verzameling aan whisky's die ik thuis heb staan momenteel:

Murray McDavid Marsala Finish Barrique Cask Smoky & Fruity
Port Askaig 8Y
Loch Lomond The Open Special Edition 2023
Kilkerran 12Y Campbeltown Single Malt
Campbeltown Loch Blended Malt
Tomatin 12Y
Dalwhinnie Winters Gold
GlenAllachie 8Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Thanks @Bambi105 !

@Yanivano bedoel je niet de Croftengea? Dat is een hele mooie instap naar peated. Dan zou ik van McMD alle Caol Ila's even laten staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of ze nog een Ardmore hebben van McMd. Dat is een perfecte bbq whisky, met wat vettigheid waardoor hij perfect bij bijvoorbeeld een speklapje kan.

Echter, gezien de rest van de collectie, zou de zuggestie van bambi ook niet misstaan. 1 van de lekkerste graan whisky's qua prijs kwaliteit die ik voorbij heb zien komen.

Anders kun je ook nog de gok nemen, mochten ze hem hebben, met een speyside finest of een Juniper Hill.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 19:20
Het was een tijd geleden dat ik Laphroaig heb gedronken, er is immers nog zo veel andere whisky, maar het staat bij mij vooral voor de intense, haast overweldigende jodium en rook smaak.

Vrijdag heb ik een fles Laphroaig 10 years geopend die ik recent (voor mijn begrippen dan, eind november 2024) heb gekocht.
En juist van de jodium en rook heb ik weinig of niets kunnen terugvinden. Ik heb vandaag een whisky drinkende vriend laten proeven en die vind hetzelfde. Een sterke hout smaak, en niets van dat wat Laphroaig zo uniek maakt.

Ik weet niet of Laphroaig zo veranderd is of dat het aan onze smaak ligt, maar dit koop ik niet meer.

De fles is overigens gekocht bij een bekende internet-drankenhandel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:40
@Bitzer Voor mij sinds de "Love it or hate it" slogan van/bij Laphroaig is verdwenen, is de smaak "vlakker" geworden. Voor mij was rond 2003 de standaard 10 nog goed, in 2005 begon het allemaal al wat te vervlakken. In 2011 een Laphroaig triple pack gekocht (10, QC en CS), die heb ik met pijn en moeite opgedronken (zoete bedoeling), sindsdien geen Laphroaig aangeschaft. Natuurlijk verandert smaak in de loop van de tijd maar de oude Laphroaig (van voor 2003) is totaal anders, zelfs als je het nu proeft. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanivano
KillaZ schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 23:29:
Thanks @Bambi105 !

@Yanivano bedoel je niet de Croftengea? Dat is een hele mooie instap naar peated. Dan zou ik van McMD alle Caol Ila's even laten staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken of ze nog een Ardmore hebben van McMd. Dat is een perfecte bbq whisky, met wat vettigheid waardoor hij perfect bij bijvoorbeeld een speklapje kan.

Echter, gezien de rest van de collectie, zou een croftengea 16 yr. Ook niet misstaan. 1 van de lekkerste graan whisky's qua prijs kwaliteit die ik voorbij heb zien komen.

Anders kun je ook nog de gok nemen, mochten ze hem hebben, met een speyside finest of een Juniper Hill.
Klopt, excuses, het is de Croftengea die ik heb staan. Prijs/kwaliteit echt prima idd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackjack2win
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15-09 12:23
@Bitzer Ik weet nog dat ik op het Whiskyfestival in Alkmaar een whisky te proeven kreeg, deze had 50 jaar bij iemand in de schuur gestaan, en tegelijk was er een hedendaagse versie beschikbaar. Het verschil in smaak was echt niet normaal.

Ik zou niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar die gedachte ging wel door mijn hoofd heen.

Even kijken of ik ergens nog een foto/naam heb van die fles :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitzer
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 19:20
@il-Principe & @Blackjack2win Dat bevestigd dus mijn waarneming. Ik heb ook nog een ongeopende QC staan die ik al eerder had gekocht maar daar moet ik maar niet te veel verwachtingen van hebben dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackjack2win
@Bitzer Ik zit mijn gesprekken terug te lezen van het festival, en het blijkt om een Johnnie Walker Blue Label te gaan en het festival was het Whisky Summer Festival 2022 (net na corona) te Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jthem
Iemand ervaring met de bottelaar Duncan Taylor, op internet lees ik veel wisselvallende dingen. Zie wen Glenallachie 15 van hun staan 2008-2024, nu heb ik nog niet echt herinneringen aan Duncan Taylor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Jthem Ik heb maar twee drams gehad van DT en die waren lekker die avond maar ook niet memorabel genoeg dat ik ze nu voor de geest kan halen. Beiden waren wel van de octave serie. Probeer eerst een sample zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Net als bij andere bottelaars zijn er bij Duncan Taylor verschillende series en binnen die series verschillende bottelingen. In de Rare Auld en Rarest of the Rare reeksen zaten geweldige whiskies, zoals een 40-jarige Tomatin. Het verhaal ging dat ze een grote collectie aan vaten, waaronder flink oude, van een overleden verzamelaar hadden verkregen en die geleidelijk op de markt hebben gebracht (als ik het allemaal goed herinner).
In de goedkopere reeks NC2 zaten ook enkele aardige. Inmiddels zijn er andere reeksen. DIe ken ik niet, maar het advies van @Bambi105 is natuurlijk altijd goed: probeer samples te scoren, of ga naar een proeverij (vroeer waren ze altijd op het Potstill-festival). Uiteindelijk is het je eigen smaak die bepalend is

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Dornoch Castle heeft in het laatste weekend van november een bizarre tasting gepland. Gaan er nog andere tweakers?

In twee dagen in Dornoch Castle zal Angus MacRaild van WhiskySponge/Whiskyfun met de Thompson bros twee tastings houden, waarvan de eerste met enkel Thompson bros whiskies en de tweede wordt een soort competitie tussen de Bros en Angus.

Wie de beste blind tasting line-up maakt voor het publiek, wint. Met als klapper een 1960 Springbank 12 (schatting 8-18k £)

De deelname is niet goedkoop, 575 £ incl ontbijt, diner en overnachten, excl reizen, maar gezien de gastheren moet dit een krankzinnige tasting worden. Die andere die in NL zou zijn (zie eerdere posts van mij) lijkt een stille dood gestorven te zijn trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgaUhD3j_o5wR1M8mFzTVCyFiz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S24kmHiXuzONprBxjjcLdQGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Bambi105 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:59:
Dornoch Castle heeft in het laatste weekend van november een bizarre tasting gepland. Gaan er nog andere tweakers?

In twee dagen in Dornoch Castle zal Angus MacRaild van WhiskySponge/Whiskyfun met de Thompson bros twee tastings houden, waarvan de eerste met enkel Thompson bros whiskies en de tweede wordt een soort competitie tussen de Bros en Angus.

Wie de beste blind tasting line-up maakt voor het publiek, wint. Met als klapper een 1960 Springbank 12 (schatting 8-18k £)

De deelname is niet goedkoop, 575 £ incl ontbijt, diner en overnachten, excl reizen, maar gezien de gastheren moet dit een krankzinnige tasting worden. Die andere die in NL zou zijn (zie eerdere posts van mij) lijkt een stille dood gestorven te zijn trouwens.

[Afbeelding]
Je hebt mijn foto's van dornoch castle gezien, maar qua whisky viel het mij toch wel tegen. De 3 die ik uitkoos, waren alle 3 niet meer op voorraad :? 8)7

Verder een lading thompson, wat ik snap, maar tegen pittige prijzen.

De kamers waren dikke prima trouwens.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bambi105
@KillaZ inderdaad, die whisky kaart zag er indrukwekkend uit, zeker qua Japanners. Maar ze moeten ze wel hebben staan..

Fingers crossed dan maar en ik ben benieuwd hoeveel puf ik nog heb als ik op een avond 9 drams heb geproefd <3

Het is nog ff maar foto's en ervaringen worden tzt uiteraard gedeeld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Zo...
Terug van vakantie en even wat (hopenlijk)
pareltjes meegenomen.

Op zoek naar de Fondaudège Heritage (pure-malt), die op Frans eiken gerijpt is en ik al kende, kwam ik dit jaar nog 2 varianten tegen.

De Fondaudège Grand Cru Bordelais.
Ook een pure-malt welke een finish heeft gehad op Bordeaux Grand Cru vaten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYqkhNUjVPNUQYf1Mu8g35UzWEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPlMp93codXTx3NUYkd73kH8.jpg?f=fotoalbum_large

En de Fondaudège finition Tourbée.
Welke een finish heeft gehad op vaten van een (onbekende) Islay Whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_WQN7XfPVaG-ozDoa-J9f6R57Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2kpfNp9BluyPc72bXh3xpR6N.jpg?f=fotoalbum_large

Als ze net zo lekker zijn als de reguliere, ben ik al tevreden ;)

Iig een leuk Frans trio...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6SNlzp3jwNDlFffUxreWwNfJNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtIcyCT8V3s6DSKjYMBzqzOD.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast kwam ik ook nog een Aberlour Forest reserve tegen.
Een 10 jaar oude, gerijpt op Bourbon, Sherry en Frans eiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNSD0PMSuO9zAQKJe1TmIaYR744=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igPh3qlNNh9YKnp6Ebr9ALEi.jpg?f=fotoalbum_large

Benieuwd hoe deze smaakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Thasaidon op 07-09-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10
In de aanbieding bij de Mitra winkels: Dalwhinnie á €47,99
Een van mijn favo whiskeys.
https://www.mitra.nl/prod...15-yrs-malt-highland-70cl

apollo13

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tonger
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:16
apollo13 schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:12:
In de aanbieding bij de Mitra winkels: Dalwhinnie á €47,99
Een van mijn favo whiskeys.
https://www.mitra.nl/prod...15-yrs-malt-highland-70cl
Kijk even bij Drankdozijn, dan ben je echt veel goedkoper uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jthem
Nu op vakantie 2.5 flesjes bij me, Highland park 14, bunna 8 van ultimate/van wees en nog halve fles ardnamurchan paul launois. De Highland park 14 vind ik echt een teleurstelling, lang geleden dat ik een whisky om puur te drinken te waterig vind. Neus is echt Hp en beloofd veel goeds maar de smaak wel jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frank..
De officiele bottelingen van Highland Park kan je maar beter links laten liggen is mijn ervaring. Precies wat je zegt Jthem...waterig.
Tussen de indi`s kunnen nog wel paretjes zitten overigens ;)

Zojuist weer een paar samples besteld.
-Nikka Yoichi
-Ardnahoe infinite loch
-Goalong small batch (chinese whisky...bent benieuwd :? )
-Indri Trini single cask peated barley (india)
-Ardmore 20 The Whisky Trail
-Octomore 15.2
-Octomore Sauternes Rest & be Thankful 6 yo

Normaal gesproken ben ik niet zo van de aziatische whiskey`s maar laatst de Nikka from the Barrel weer eens gedronken bij familie. En ik moet toegeven dat deze toch echt niet verkeerd is voor een blend. Ik heb zelfs een Fles (je) aangeschaft. Was toevallig in de aanbieding bij D12.

Die andere 2 had ik nog nooit van gehoord. Indri schijnt wel de grootste producent van sterke drank te zijn in India... ben heel benieuwd.

[ Voor 65% gewijzigd door frank.. op 12-09-2025 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

In het algemeen vind ik Japanse blends heel knap.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:50

Thompson

Beeromaniac

Om de zoveel tijd krijg ik eens zin in whisky en dan koop ik een fles in de aanbieding bij de gall. Altijd maar op de gok, meestal vind ik ze lekker.

Maar nu zou ik toch wel eens echt beter mijn smaak willen ontdekken. Iemand die een proefpakket met verschillende stijlen met goede beschrijving en proefnotities erbij kan aanbevelen? Of wellicht ergens in Noord Brabant een goed cafe of zoiets eens te doen?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jthem
frank.. schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:12:
De officiele bottelingen van Highland Park kan je maar beter links laten liggen is mijn ervaring. Precies wat je zegt Jthem...waterig.
Tussen de indi`s kunnen nog wel paretjes zitten overigens ;)

Zojuist weer een paar samples besteld.
-Nikka Yoichi
-Ardnahoe infinite loch
-Goalong small batch (chinese whisky...bent benieuwd :? )
-Indri Trini single cask peated barley (india)
-Ardmore 20 The Whisky Trail
-Octomore 15.2
-Octomore Sauternes Rest & be Thankful 6 yo

Normaal gesproken ben ik niet zo van de aziatische whiskey`s maar laatst de Nikka from the Barrel weer eens gedronken bij familie. En ik moet toegeven dat deze toch echt niet verkeerd is voor een blend. Ik heb zelfs een Fles (je) aangeschaft. Was toevallig in de aanbieding bij D12.

Die andere 2 had ik nog nooit van gehoord. Indri schijnt wel de grootste producent van sterke drank te zijn in India... ben heel benieuwd.
De meeste cask strenghts van de indies zijn dikke prima, de hp 15, 18 en cask strenght van Hp zelf ook wel lekker maar verder...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeffrey1908
Thompson schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:14:
Om de zoveel tijd krijg ik eens zin in whisky en dan koop ik een fles in de aanbieding bij de gall. Altijd maar op de gok, meestal vind ik ze lekker.

Maar nu zou ik toch wel eens echt beter mijn smaak willen ontdekken. Iemand die een proefpakket met verschillende stijlen met goede beschrijving en proefnotities erbij kan aanbevelen? Of wellicht ergens in Noord Brabant een goed cafe of zoiets eens te doen?
Wel eens aan en whisky festival gedacht? standhouders kunnen je nog wel eens wat vertellen en je komt ook sneller in aanraking met whisky's die je bij de G&G nauwelijks zult vinden.

Een goede slijterij bij je in de buurt? een goede slijterij die wat onafhankelijke bottelaars hebben staan zouden je ook wel een beetje wegwijs kunnen maken, een echt leuk proefpakket heb ik niet echt een idee van wie dat aanbied.
Whiskybase heeft soms wel eens wat pakketjes maar dat is vaak meer gebonden aan de bottelaar of distillery, ik bestel eigenlijk nooit zulke setjes misscihen dat iemand anders hier daar nog tips voor heeft.

Ik weet dat sommige hier wel eens via whiskysite sampletjes bestellen misschien is dat leuk als je al een beetje weet wat je zou willen.

Er is nog een hele wereld aan whisky die je kunt proeven dus succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:01

Secsytime

Automagisch

Dramtime heeft heel veel samples.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackjack2win

Ik weet dat bijvoorbeeld bottelaar Douglas Laing leuke setjes heeft over de verschillende regio's van Schotland.

Dan kun je ook voor een kleine 40,- een blend per regio, de Lowlands, Highlands, Speyside, Islay, Campbeltown en the Islands proeven. 😄

Ik heb geen aandelen, dit is uit mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Maar nu zou ik toch wel eens echt beter mijn smaak willen ontdekken.
Ik heb geen idee of dit wat is, maar deze zou je kunnen proberen:

https://www.gall.nl/whisk...rpakking-30cl-450146.html

Zelf haal ik eigenlijk nooit Whisky bij de Gall, want die zijn gewoonweg veel te duur.
Zelfs met aanbiedingen...
Je zou, wat @Jeffrey1908 ook aan gaf, eens moeten kijken of je een lokale (onafhankelijke) slijter in de buurt hebt. Deze hebben er vaak meer verstand van en bij die van mij kan ik ook gewoon veel proeven voordat ik het koop, of niet.

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste