Ik doe ongeveer één keer per jaar de flessen omdraaien, en ik heb nog geen problemen ervaren. Maar even wat langer laten liggen zou geen slecht idee zijn.
In ander nieuws:
Ik ben zelf net een weekje terug van een tweeweekse reis door Schotland. Met een goede maat van me zijn we in een elektrische BMW (i5) met de boot van IJmuiden naar Newcastle gegaan, en vanaf daar naar Schotland. Na eerst even in Edinburgh en Glasgow te zijn geweest hebben we ons op de westkust gefocust en zijn we o.a. naar Campbeltown, Islay en Ardnamurchan geweest. Dit is de opbrengst qua flessen:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Sorry voor de rommelige foto, ik heb niet alles nog een keer netjes uitgestald en op de foto gezet voordat ik het in de voorraadkast heb gezet.
vlnr:
- Springbank handfill
- Thompson Bros 8yo teaspooned Clynelish (geweldig)
- Cadenhead Enigma 10yo (maar eigenlijk +-20yo) Cooley
- Ardnamurchan AD/Venturers bottling 2025 (achter de Enigma)
- Hazelburn handfill
- Lagavulin 12yo Madeira cask handfill
- Achter de laga: Daftmill Single Double 15yo Aqvavitae
- Longrow 10yo fresh oloroso casks open day 2025 35cl
- Achter de longrow: Ardnamurchan Midgie batch 2
- Achter de midgie: Ardbeg Smokiverse
- Cadenheads warehouse tasting GlenAllachie 16yo refill sherry butt (pre Billy Walker stock)
- Achter de Glenallachie: Cadenhead's warehouse tasting Miltonduff 17yo Caracavelos cask (soort witte port achtig maar dat doet het geen eer aan). Errrg lekker.
- Laphroaig Cairdeas 2025, Lore cask strength. Gewoon de lore, op vatsterkte. Don't mind if I do!
- Bruichladdich Black Art 11.1 2023 release, 24 yo. Op de ferry gekocht
- Achter de Black art: Glen Scotia Dunnage Series single cask bourbon barrel. (zustervat van één van de warehouse tasting vaten)
- Daarachter weer een Douglas Laing Big Peat Feis Ile exclusieve tasting bla bla bottling. Meestal heb ik bij Caol Ila dat het gauw een beetje naar houtskool/asbak gaat smaken maar deze had dat niet, daarom gekocht. Exclusief en individueel genummerd en getekend door Fred Laing, sjah, leuk, maar daar doe ik het niet voor.
- Longmorn 18 (46%, niet de cask strength helaasl). Ook op de ferry gekocht (150 voor 2 flessen, gesplit met mijn maat, leek ons goede deal)
- Achter de Longmorn en Glen Scotia: Laphroaig cask strength batch 014.
- Kleine Glen Scotia doosje zit een heavily peated bourbon hhd sample in van de warehouse tasting.
En een hele zut aan glaswerk waarvan ik er zelf twee heb gekocht, de rest komen van tastings.
En ja, dit is een achterlijke hoeveelheid, maar, de vorige keer dat ik in Schotland was voor zo'n soort reis was in 2017. Als ik vaker zou gaan zou ik het rustiger aan hebben gedaan.
(En famous last words maar ik hoef de komende maanden ook ff niks meer te kopen hier...)
Highlights van de trip:
- Cadenhead's warehouse tasting! Als je in Campbeltown bent, sure, ga naar Springbank, Glengyle en Glen Scotia, maar sla deze tasting niet over. Echt geweldig!
- Douglas Laing Big Peat tasting bij de Peatzerria in Bowmore.
- De distillery only handfill bij Laga is beter en goedkoper dan alle fancy distillery exclusive, diageo yearly specials, feis ile bottlings, etc.... Als je ernaartoe gaat is dat de beste fles om te kopen, imo.
- Glen Scotia warehouse tasting was ook erg goed.
- Ardnamurchan! Niet super eenvoudig te bereiken maar wat een toffe plek! Qua distilleerderij, mensen en whisky, maar ook de natuur is daar gewoon fenomenaal mooi.
- Bruichladdich Black Art voor een hele goede prijs op de ferry vinden of all places

- De absolute pracht van de Schotse westkust. Islay, Mull of Kintyre (je kunt Ierland zien!), Mull, Ardnamurchan. Ontzettend geweldig!
- Het weer was echt fenomenaal
- Elektrisch rijden ging prima, ook in de wat meer afgelegen gebieden als je het een beetje goed van te voren uitdacht. Geen enkel moment range anxiety gehad.
Lowlights:
- Midgies. Hele kleine soort muggen die je niet hoort, en individueel amper ziet, maar ze bijten en de bultjes jeuken heel vervelend. En als het warm genoeg is en een beetje vochtig komen ze massaal naar buiten in grote wolken. Het ziet er letterlijk zwart van. Ik heb dit zelf niet bevestigd maar ik hoorde dat Schotland iets van 40% aan toerisme minder heeft vanwege deze k*tbeesten. En dat geloof ik best want we hadden een heel mooie cabin van vrienden van mij tot onze beschikking bij Loch Eck, en we wilden lekker op de veranda zitten met een goed glas en evt een sigaar, maar we moesten binnen blijven alsof er en horde zombies buiten was.... Niet te doen. DEET werkt maar is bleh, lokaal verkopen ze een spulletje in zilveren spuitbusjes dat Smidge heet en wel redelijk werkt. Ruikt lekker ook! (Smaakt wat minder

) Maar alsnog is het geen pretje buiten.
- Links rijden op slecht onderhouden wegen met 180 rotondes per strekkende kilometer, en single track roads met blinde bochten en heuvels waar de locals met 70mph doorheen razen. Mja, niet mijn favoriet. Maar een fijne auto maakt alles een stuk makkelijker. (Ik ben overigens groot voorstander van rotondes maar in de UK zijn ze gewoon slecht onderhouden vaak, de strepen zijn weggesleten en ze zijn onduidelijk. Na een paar dagen went het wel en ga je je ook ergeren aan langzame toeristen.
- Internet is niet overal even snel en betrouwbaar. Denk aan je offline maps en muziek enzo.
Zo merk je wel weer dat het in Nederland allemaalt toch wel goed geregeld is met de infrastructuur.
Goed, genoeg gekletst, bedankt voor het lezen van mijn country review.