[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 76 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 04:18

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

Topicstarter
Mede-auteur:
  • RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 14:59

RedPixel

[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6

Single Malt Whisky's
Het woord whisky is afkomstig van uisge beatha wat levenswater in Gaelic betekent. Om in aanmerking te komen voor de benaming whisky moet de drank geproduceerd zijn van water en granen, gedistilleerd zijn in vaten met een maximale inhoud van 185 Amerikaanse gallons gedurende een periode van minimaal drie jaar vanaf de datum van distillatie in een entrepot.

Een single malt bestaat zoals de naam al zegt uit één whisky, gemaakt van gemoute gerst. Elke distilleerderij stookt zijn eigen single malt op karakteristieke wijze in specifieke distilleerketels, gebruik makend van lokaal voorhanden turf en bronwater. De smaakvariëteit in single malts is groot. Toch vertonen single malts uit hetzelfde herkomstgebied overeenkomsten in smaak en aroma.
Lowlands
Het zuidelijkste deel van Schotland. Een lieflijk glooiend gebied met onder andere belangrijke steden als Glasgow en Edinburgh. De malts uit dit district weerspiegelen het karakter van het landschap: een bescheiden aroma en een zachte, zoet-fruitige afdronk.

Campbeltown
Genoemd naar het stadje Campbeltown op het Kintyre-schiereiland. Het kleinste whiskydistrict van Schotland, maar zeker niet het onbelangrijkste. In de malts uit deze streek proeft u het zilt van de zee die het eiland omringt.

Highlands
Het grootste maltdistrict van Schotland, en ook zeker het beroemdste. Gelegen in het hoge noorden van Schotland. Tot dit gebied behoren ook de eilanden (behalve Islay). Dit gebied, de Northern Highlands is bergachtig; de heldere beekjes, de met heide begroeide heuvels en de groene valleien geven de Malt Whisky's hun boeiende aroma's en smaken. Zo heeft elke Whisky zijn eigen karakter, dat sterk bepaald wordt door de ligging en de watervoorraad ter plaatse.

Speyside
Eigenlijk onderdeel van de Highlands, maar altijd apart genoemd vanwege het aantal grote whiskynamen. Met zijn overvloedige voorraad vers water, gerst en turf heeft Speyside alles in huis om mooie Malt Whisky te distilleren. De distillateurs in deze streek maken veel gebruik van ondergrondse waterbronnen. De zuiverheid van dit water draagt bij aan de kwaliteit van het eindprodukt. Het water stroomt in dit deel van Schotland veel langer over granietheuvels, wat de whisky een aparte frisheid geeft.

Islay
Net iets ten westen van het district Campbeltown vindt u het 'malt-eiland' Islay. Hier komen de malts vandaan voor de geoefende maltliefhebbers, die genieten van de volle aroma's gevormd onder de invloef van turf, zeewier en jodium.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/420224486299fb30a81f3a195de332ea/full.gif

Andere Whisk(e)y's

Blends
Een blended whisky is samengesteld uit diverse malt whisky's en ongeveer 40% grain whisky. Het voordeel van blenden is dat met de whisky precies zo kan laten smaken als men wil, zodat de smaak beter afgestemd kan worden op die van het publiek. Daarnaast is het productieproces voordeliger vanwege het hoge percentage grain whisky's.

Ierland
De plek van de oorsprong van de whiskey. Maltliefhebbers die de verfijnde aroma's van gerst en mout prefereren boven die van de turf en rokerigheid van de Schotse whisky vinden hier hun heil. Eén van de grote verschillen tussen Schotland en Ierland is dat Ierland over een klein aantal distilleerderijen beschikt, die stuk voor stuk wel bijzonder groot zijn, terwijl je in Schotland juist vele verschillende kleine bedrijfjes aantreft.

De Verenigde Staten
Het voor whisky zo karakteristieke gerst wordt nergens zo weinig gebruikt als in de Verenigde Staten. Zeker de rye en corn whiskey's bestaan voor meer dan de helft uit respectievelijk rogge en maïs, maar ook de typisch Amerikaanse bourbon bestaat grotendeels uit deze ingrediënten. De gerstemout wordt alleen gebruikt bij het gisten om de smaak van de maïs en rogge wat te verzachten. Kentucky en Tennessee zijn momenteel de belangrijkste whiskey-staten.

Canada
De Canadezen zelf noemen hun whisky 'rye', terwijl deze in werkelijkheid niets van doen heeft met de rye uit de Verenigde Staten. Toch is de naam wel correct, want nergens komt de smaak van rogge zo duidelijk naar voren als in de Canadese whisky. Canadese whisky's zijn gewoonlijk licht qua body, soepel, maar vol van karakter en smaak.

Japan
Japan heeft zich de laatste decennia ontwikkeld tot een land dat producten en ideeën kopieerd en verbeterd. Zo ook met whisky. Door intensieve landbouw worden tegenwoordig enkele goede whisky's gemaakt waardoor Japan als whisky-land steeds meer begint mee te tellen.

Whisky-weetjes

Whisky ruiken en proeven
• Serveer de whisky in een tulpvormig glas waar de aroma's goed in bewaard blijven en de drank mooi kan 'walsen'.
• Zorg dat de drank op kamertemperatuur is; ijs bij een nosing & tasting is af te raden.
• Schenk de glazen niet te vol, zodat er meer ruimte ontstaat in het glas voor het aroma.
• Maak smaaknotities om de verschillende malts zo goed mogelijk te onderscheiden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/624fb58145b6d6896ba2003818e6842f/full.jpg

Water bij de whisky
Dat water en whisky ver bij elkaar uit de buurt gehouden moeten worden is een fabeltje. Bij een goede nosing & tasting is een glas koel water zelf onontbeerlijk. Het helpt bij het neutraliseren van de smaak tussen de verschillende glazen door en enkele druppels water in de whisky zelf brengen de aroma's prominenter naar boven.
Water bij whisky is dus absoluut geen 'zonde', maar zorg wel dat u het juiste water gebruikt. Een minuscule hoeveelheid chloor in het water kan funest zijn voor de aroma's van een malt of blend. Gebruik daarom altijd bronwater van een goede kwaliteit.

De spelling
Zowel 'whiskey' als 'whisky' zijn correct, maar ze hebben wel een verschillende betekenis. 'Whiskey' betreft altijd Ierse of Amerikaanse distillaten. De Ieren hebben de letter 'e' er zelf tussengevoegd om het onderscheid met de Schotse whisky te benadrukken. Schotse, Canadese en andere whisky's worden dus altijd zonder 'e' geschreven.

'Drink een fles whisky nooit meteen op, maar laat hem nog even rijpen'
Whisky rijpt alleen in houten vaten. In glas kan het de aroma's van het hout niet opnemen. Wanneer het eenmaal in de fles zit, ontwikkelt de smaak zich dus niet meer.

'Een single malt is beter dan een blend'
Er zijn goede en minder goede single malts en hetzelfde geldt voor blended whisky's. Het is dus onzin om te stellen dat single malts altijd beter zijn. Bij een goede blended whisky versterken de smaken elkaar en ontstaat een geheel dat meer is dan de som der delen, waardoor een betere whisky kan ontstaan dan een mindere malt whisky. Een single malt heeft echter wel een specifieke smaak, een meer eigen karakter en een groter aantal smaaknuances. Daarom zijn single malts meer in trek bij ontwikkelde whiskyliefhebbers.

'Hoe langer in het vat, hoe beter de whisky'
Whisky heeft absoluut vele jaren nodig om zijn eigen karaktervolle smaak en aroma te ontwikkelen. Het houten vat speelt daarbij een hele belangrijke rol. Maar als een whisky te lang in het vat zit neemt het teveel de smaak van het hout over, en dat is uiteraard niet de bedoeling. Wel is het zo dat de beste kwaliteit wordt verkregen na gemiddeld 10 tot 15 jaar rijpen op fust.

Whisky-literatuur
De Wereld Whisky-atlas - Michael Jackson
Michael Jackson (niet de) geldt al vele jaren als de expert op het gebied van dranken. In zijn Wereld Whisky Atlas komen vele whisky's uit de hele wereld aan bod, inclusief korte smaaknotities, de geschiedenis van elke streeken vele amusante anekdotes.
Malt Whisky Companion - Michael Jackson
Een ander uitgebreid boek van dezelfde auteur als hierboven. Met proefnotities van 800 malt whisky's.
Single Malt Whisky - Helen Arthur
Regelmatig bij de Witte Boekenhandel te vinden en dus goedkoop. In haar boek beschrijft Helen Arthur de geschiedenis van de whisky, de streken en smaaknotities van een groot aantal malts.

Whisky-links
http://www.whiskyweb.comEen hele interessante site met algemene informatie, recepten, tips en wetenswaardigheden.
http://www.scotchwhisky.comLiefhebbers van Schotse whisky komen volop aan hun trekken op deze uitgebreide site. Geschiedenis, achtergronden, tasting en buying: van alles komt aan bod
http://www.whiskyshop.nlVerhaar: Nederlands grootste whiskyshop in Bilthoven. Ook nosing & tastings.
http://www.whiskyvanzuylen.nlWijnhandel van Zuylen te Loosduinen (Den Haag). Zeer grote sortering malts.
https://whiskyprijzen.nl/ vergelijkt prijzen van whiskey's in Nederlandse, Belgische, Duitse en Engelse whisky webshops en zet whiskey aanbiedingen op een rij.
http://www.classicmalts.nlEen serie van 6 uitstekende malts uit alle streken van Schotland. Veel nederlandstalige uitleg.
http://www.smwhisky.com/alias_m.htmEen overzicht van Malts Aliases en hun originele distilleries
[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? Etc.Deel 1 van deze topic
[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 2Deel 2 van deze topic
[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 3Deel 3 van deze topic
[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 4Deel 4 van deze topic
[Single Malt Whisky] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 5Deel 5 van deze topic

Whisky en de Gathering of Tweakers

Deze topic
In deze en bovenstaande topics komen zowel de geoefende en beginnende whisky-drinkers. Zo kan iedereen zijn verhaal doen en ervaringen uitwisselen. Er worden hier regelmatig verschillende whisky's besproken zodat je op basis daarvan al dan niet tot aanschaf over kan gaan.

GoT Whiskymeets
In 2004 en 2005 zijn daarom door liefhebbers uit dit topic enkele nosing & tastings gehouden bij leden thuis. Op die avonden nam iedereen één (of meerdere) single malt whisky's mee om zodoende meer ervaring op te doen.

Slainte! (Proost!)

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakers.net/ext/f/25764/full.jpgGoT Whiskymeet 2004Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Dido/whiskey/PICT0005t.jpg
GoT Whiskymeet 2005

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ben ik nu de eerste? Dju :+

Maar even netjes melden met mijn laatste aanwinsten:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/07/2016-07-01-17.51.33-Custom.jpg

Proost mensen!
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2016/07/2016-07-01-21.10.28-Custom.jpg

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-03 15:41
Mijn favorieten:
Lagavulin, 16 jaar O+
Laphroaig, 10 jaar en Quarter Cask
Glenfiddich, 12 jaar en Solera
Ardbeg, Uigeadail

Momenteel ook een BenRiach 15 Virgin Oak Hogshead staan (Bottled for the Netherlands, gelimiteerde uitgave van 302 flessen en errug lekker) en een Laphroaig Select (ook errug lekker).

En ik heb vernomen dat ik over een paar weken voor m'n verjaardag de Laphroaig Cairdeas 2016 krijg :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
Robicide schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 11:41:
Mijn favorieten:
Laphroaig, 10 jaar
Tripple wood of PX cask al eens geprobeerd? Die vind ik net wat lekkerder dan de 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robicide
Uncle Mel schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:22:
[...]

Tripple wood of PX cask al eens geprobeerd? Die vind ik net wat lekkerder dan de 10
Bedankt voor de tip, ik hou ze in het achterhoofd!

Gaat wel nog even duren vrees ik, ik heb mezelf een limiet opgelegd van twee open flessen tegelijk aangezien ik gemiddeld per weekend hooguit 2 glaasjes drink (eentje per avond, niks als ik moet rijden) en het een doodzonde zou zijn om de smaak teveel achteruit te laten gaan door ze te lang open te laten.

Ik heb ook nog een Glen Deveron van 10 jaar die al bijna twee jaar in de kast staat (ook gekregen) die ook eens open en op moet :9 iemand toevallig bekend ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Robicide schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:30:
[...]

ik heb mezelf een limiet opgelegd van twee open flessen tegelijk
:X

Bij mij staan open:

Talisker Dark Storm
Talisker Destillers Edition
Balvenie 12 Double Wood
Oban 14
Lagavulin 16
Laphroaig Tripple Wood
Ardbeg Uigeadail
The Ileach

Maar ik heb een excuus, mijn vrouw drinkt lekker mee :D

Ik koop elke 3 maanden 3-5 flessen, daar zitten vaak de Laphroaig en Lagavulin tussen, die gaan vaak wel op en daarnaast nog een fles of wat experimentjes, vorige keer was dat de Uigeadail en die beviel ons prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Vriendinlief drinkt ook wel mee maar da's altijd maar een slokje per glas :9 om bij de meesten toch een grimas te trekken aangezien haar voorkeur toch wel naar de zachtere whiskies gaat. Glenfiddich Solera was haar dan ook wel goed bevallen.

Ook is ze best wel fan van de Laphroaig 10yo, maar in kleine beetjes :9 dus als ik regelmatig andere whiskies wil proberen zonder ze al te lang open te laten moet ik 't toch van de miniatuurtjes en proeverijtjes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik heb er zelf nu ook twee open staan, maar ben stiekem erg benieuwd naar de Glenfiddich. :$ Ben alleen, soms wat vrienden die mee drinken maar ook niet gek vak. Gewoon zonde. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
Robicide schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:42:
[...]

Vriendinlief drinkt ook wel mee maar da's altijd maar een slokje per glas :9 om bij de meesten toch een grimas te trekken aangezien haar voorkeur toch wel naar de zachtere whiskies gaat. Glenfiddich Solera was haar dan ook wel goed bevallen.

Ook is ze best wel fan van de Laphroaig 10yo, maar in kleine beetjes :9 dus als ik regelmatig andere whiskies wil proberen zonder ze al te lang open te laten moet ik 't toch van de miniatuurtjes en proeverijtjes hebben.
Haha bij mij prefereert ze juist de wat krachtigere/rokerigere Laphroaig Tripple Wood over mijn favoriet de Lagavulin 16. Geen kleine porties ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:14
Joopieboy schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 12:47:
Ik heb er zelf nu ook twee open staan, maar ben stiekem erg benieuwd naar de Glenfiddich. :$ Ben alleen, soms wat vrienden die mee drinken maar ook niet gek vak. Gewoon zonde. :P
Hier idem. Mijn vrouw drinkt niet mee. Ik heb ook max 2 flessen open staan. Ik merk wel dat de inkomende stroom flessen onevenredig groot is met wat ik wegdrink :p

Gisteren de glenlivet 21 archive jaar gehaald en een glengoyne cask strenght.
Eind van de maand maar wat flessen halen die al te lang op mijn lijstje staan te popelen.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bean77 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:45:
[...]

Ik merk wel dat de inkomende stroom flessen onevenredig groot is met wat ik wegdrink :p
Dat probleem had ik ook. Ik heb nu met mezelf afgesproken om maximaal 5 flessen in huis te hebben en pas weer een nieuwe te kopen als ik een fles opgemaakt heb. Da's een mooi compromis. Zo heb ik variatie en zit ik niet met een uitpuilende kast.

Momenteel staat er: Caol Ila 12, Talisker 10, Talisker Port Ruighe, Lagavulin 16 en Highland Park 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Oeh die Caol Ila 12 had ik laatst een kleintje van, was minicadeautje van vriendinlief. Was ook erg lekker :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 06 juli 2016 16:47:
Mijn vrienin drinkt ook Whisky en heeft een heel andere smaak dan ik. Een goede vriendin van haar zit wat tussen ons in (maar is van huis uit opgevoeg met mooie whiskies proeven). We hebben met ons drieën zo nu en dan wel een proeverij bezocht.
Kijk, dat is opvoeden. Ga ik met mijn kinderen ook doen als het zover is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-05 10:30
hfos schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 15:55:
[...]

Kijk, dat is opvoeden. Ga ik met mijn kinderen ook doen als het zover is... :)
Sterker nog de eerste flessen staan al voor ze klaar. Nu nog proberen ze dicht te laten tot die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:21
Lekker, ik hou wel van verschillende smaken. Ik heb een redelijk assortiment staan van een stuk of twaalf soorten. afhankelijk van mijn stemming kies ik de bijpassende smaak. Van achteruitgaande kwaliteit van een open fles heb ik nog niets gemerkt eerlijk gezegd. Een van mijn echte favorieten is de Oban en ook de goedkope usquebach. Blijven voor mij heerlijke whiskys om te drinken. Aan de andere kant kan ik op een motorweekeindje ook prima genieten van een Smoky black grouse of port finish van Famous grouse. Stuk goedkoper en lekker babbelsap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:44

allstarted1

WTRFTS

Ik ben ook een paar vrienden aan het opvoeden :P

Laatst in London bijvoorbeeld. Een vriend van me een Glenmorangie 10 voorgezet zodat 'ie met een zachte whisky kon beginnen en die beviel hem wel. Mooi, dacht ik, dat is een goed begin. Zelf dronk ik een Talisker 10 en hij wilde die ook van me proeven. Dat werd dus ook zijn volgende bestelling, want die vond 'ie dus een stuk lekkerder dan Glenmorangie. :D Had ik dus totaal niet verwacht.

Gisteravond zelf genoten van een glas Coal Ila 12. Nog steeds een van mijn favoriete Islays. Ben ook erg benieuwd naar de 17 jaar oude variant, maar die komt later nog wel een keer. Die kan ik op dit moment nog even niet aan mezelf verantwoorden. :)

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
allstarted1 schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 12:36:
Gisteravond zelf genoten van een glas Coal Ila 12. Nog steeds een van mijn favoriete Islays. Ben ook erg benieuwd naar de 17 jaar oude variant, maar die komt later nog wel een keer. Die kan ik op dit moment nog even niet aan mezelf verantwoorden. :)
De unpeated? Ik heb ooit een fles unpeated Caol Ila gehad, maar doe mij maar een 'gewone'. Wat je ook eens wilt proberen is een Distiller's Edition, die is relatief betaalbaar en over het algemeen (er zijn er verschillende) erg lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Laatst online: 21:11
Net terug uit Ierland. Op aanraden van de Ieren een fles Jameson Caskmates gekocht (gerijpt op vaten Guiness), best verkochte Jameson in Amerika op dit moment. Cadeau van mijn vriendin voor het 2 weken links rijden en links schakelen: Midleton Very Rare 2015!!

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1

allstarted1

WTRFTS

hfos schreef op zaterdag 09 juli 2016 @ 13:08:
[...]

De unpeated? Ik heb ooit een fles unpeated Caol Ila gehad, maar doe mij maar een 'gewone'. Wat je ook eens wilt proberen is een Distiller's Edition, die is relatief betaalbaar en over het algemeen (er zijn er verschillende) erg lekker...
Hmmm, dan toch eerst maar eens een sample vinden ofzo. De Coal Ila DE 2015 heb ik hier ook staan, naast zijn DE-broertje van Talisker uit 2014. Die zitten voorlopig nog even dicht :D Ben er wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 18:33

mace

Sapere Aude

SG? Nu kan iedereen meelezen over mijn alcoholprobleem. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mace schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:01:
Eerlijk zijn is stap één naar een oplossing O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

mace schreef op zondag 10 juli 2016 @ 21:01:
Voor alcoholproblemen kun je prima in TL terecht ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krullebol.nl
  • Laatst online: 13-02 18:39
Bean77 schreef op vrijdag 08 juli 2016 @ 13:45:
[...]

Ik merk wel dat de inkomende stroom flessen onevenredig groot is met wat ik wegdrink :p
Ik heb ook hetzelfde... drink er eigenlijk doordeweeks amper van, maar heb nu al wel een rijtje staan.
Lagavulin 8yo
Benriach 15yo rum cask
UItimate BenRinnes 1997
Laphroaig quarter cask
Balblair 03
Highland park 12yo
Glen Deveron 10yo

en dan nog een paar :) Ben eind vorig jaar begonnen, heb toen mijn eerste whisky gekocht (Glenfiddich 12yo), sindsdien sta ik vaak bij de slijter :+

[ Voor 12% gewijzigd door Krullebol.nl op 11-07-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222085

Ben ooit begonnen met de "beginnerswhisky's" van Ralfy. (coal ila, old pultney en highland park 12)

Daarvan is mijn favoriet de HP12 maar ik heb het toch meer voor bourbon. Naast 3 flessen scotch heb ik toch 15+ flessen bourbon :) Is misschien iets zoeter maar zeker niet minder complex imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
leuk om zo te lezen :)

Mijn vrouw klaagde over de flessen whisky op de kasten in de woonkamer, dus gisteren naar de ikea voor 2 half hoge billy kasten (40cm en 80cm breed) voor tegen een wandje op zolder.

Recent een glanfarclas 15 open getrokken (macallan 12 fine oak was op), maar kon mij nog niet gelijk bekoren. Misschien moet ik nog wat wennen aan de combinatie van sherry en sinaasappel qua nose. Binnenkort maar even in de herkansing.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Iemand had nog iets goed te maken en had zijn Amerikaanse collega gevraagd om een een mooie bourbon voor me uit te zoeken. Gisteravond kwam er dus een fles Elijah Craig Barrel Proof (batch 5) uit de rugzak.

Helaas had hij de fles niet rechtop vervoerd en was de kurk gaan lekken, de engeltjes hebben een kwart van de fles opgesnoept. :( Zonde van de whiskey en hij moet maandag op z'n werk uitleggen waarom z'n tas en papieren zo vreemd ruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 08:59
Lang geleden heb ik hier meegelezen over Whisky-drinken. Ik heb wat Whisky's geproefd maar kan me niet echt meer herinneringen hoe ze smaakten.
Een paar maand geleden waren we in Brussel in een sjiek restaurant met vrienden. We besloten om als afzakkertje in een oude bankkluis daar een cocktail te drinken. Voor de mannen een Whisky met sigaar. Heerlijk! Het was een standaard Jack Daniels, black label. De sfeer en ambiance waren super.

Komend weekend wil ik samen met dezelfde vriend (helaas inmiddels vrijgezel) een lekkere whisky drinken in de tuin met een sigaartje erbij. We zoeken een zoete, niet al te zware whisky. Ik zit bij Gall&Gall te kijken naar de acties en kom een Jack Daniels Honey Tennessee tegen. Dit klinkt zoetig, maar zijn er mensen die dezse geproefd hebben? Of kunnen jullie anders adviseren? De prijs is redelijk hoog, voor dat 1 a 2 glaasjes die ik ga drinken dus een goedkoper alternatief is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Jack Daniels is van zichzelf al redelijk zoet, en als je daar dan nog een scheutje honing bij doet lijkt me dat de smaak niet ten goede komen.

Goedkoper ga je lastig een goede whisky vinden. Misschien is de 35Cl GlenFarclas wat? Heb ik lang geleden een fles van gehad maar ik weet niet meer precies hoe die was. Wel aardig toegankelijk in mijn verre geheugen. Anders misschien een Glenfiddich 12 yo 35Cl. In verhouding zijn die 35Cl flessen natuurlijk erg duur, maar als je de rest toch niet gaat opdrinken hoef je wel minder uit te geven dan wanneer je een 70Cl fles koopt.

Bourbon is over het algemeen al zachter dan whisky, en vaak ook goed betaalbaar. Hier heb ik echter totaal geen verstand van....

[ Voor 13% gewijzigd door gwystyl op 22-07-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Bedankt voor je advies, ik ga het even bekijken en mijn keuze maken. Ik wil nog steeds weer eens de whisky's in gaan om te proberen, maar door tijdgebrek lukt het me gewoon niet.
Lijkt me heerlijk om binnenkort weer lekker glaasjes whisky te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

heb de laatste maand 6 bijzondere flessen gekocht via CataWiki; allemaal gerelateerd aan geboortejaren van mijn kids; 2012, 2014 en 2016. ze gaan in een doos op zolder tot ze 18 zijn, dan kunnen ze kiezen; openmaken of verkopen :)

Glen Garioch Renaissance 1st Chapter
Glengoyne chateau palmer
Lagavulin The distillers Edition 2014
Talisker Distiller's Edition (Amoroso Cask)
Lagavulin aged 8 years Limited edition
Ardbeg Batch 7 TBWC 12 Years Old

en nog 1 fles voor mezelf; Ardbeg Uigeadail, uit nieuwsgierigheid of het wat is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
gwystyl schreef op vrijdag 22 juli 2016 @ 11:32:
Jack Daniels is van zichzelf al redelijk zoet, en als je daar dan nog een scheutje honing bij doet lijkt me dat de smaak niet ten goede komen.

Goedkoper ga je lastig een goede whisky vinden. Misschien is de 35Cl GlenFarclas wat? Heb ik lang geleden een fles van gehad maar ik weet niet meer precies hoe die was. Wel aardig toegankelijk in mijn verre geheugen. Anders misschien een Glenfiddich 12 yo 35Cl. In verhouding zijn die 35Cl flessen natuurlijk erg duur, maar als je de rest toch niet gaat opdrinken hoef je wel minder uit te geven dan wanneer je een 70Cl fles koopt.

Bourbon is over het algemeen al zachter dan whisky, en vaak ook goed betaalbaar. Hier heb ik echter totaal geen verstand van....
Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://www.gall.nl/shop/719145-bushmills-honey-70cl/
Een Bushmils Honey, ze medewerker van Gall&Gall zei dat deze wat meer de echte whiskysmaak behoudt waar de andere 'Honey's' veel zoeter worden of meer naar een bourbon of zelf likeur gaan.
Omdat we whisky zouden drinken heb ik deze maar gekocht, ik ben heel erg benieuwd. Jack Daniels heeft hij al staan dus ik dacht het moet wat anders zijn.

Overigens altijd weer jammer dat ik hem nu 1 euro goedkoper zie en hij 25CL meer inhoud heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Binnetie schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 17:27:
[...]

Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan: https://www.gall.nl/shop/719145-bushmills-honey-70cl/
Een Bushmils Honey, ze medewerker van Gall&Gall zei dat deze wat meer de echte whiskysmaak behoudt waar de andere 'Honey's' veel zoeter worden of meer naar een bourbon of zelf likeur gaan.
Omdat we whisky zouden drinken heb ik deze maar gekocht, ik ben heel erg benieuwd. Jack Daniels heeft hij al staan dus ik dacht het moet wat anders zijn.

Overigens altijd weer jammer dat ik hem nu 1 euro goedkoper zie en hij 25CL meer inhoud heeft.
Dat is een likeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Binnetie
Ik lees op diverse sites dat het een whisky is. Nja heb hem nu al in huis. Morgen maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Ze mogen het niet eens whisky noemen vanwege de toevoegingen. :) Best lekker spul, daar niet van, maar als je een whisky verwacht, dan is het dat niet. Voor een 'zoetere' whisky zou ik kijken naar een zachte lowlands whisky of eentje die op portvaten heeft gelegen. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Binnetie schreef op zaterdag 23 juli 2016 @ 19:50:
[...]

Ik lees op diverse sites dat het een whisky is. Nja heb hem nu al in huis. Morgen maar eens proberen.
De diverse sites hebben het bij het verkeerde eind. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Na dit weekend maar eens mijn wensenlijstje bijgewerkt, dat wordt rustig verzamelen. :+
Dalwhinnie 15
Bowmore 12
Bowmore 18
Aberlour 10
Balvenie 12
Balvenie 15
Tomintoul 10
Glenfiddich 15
Ben wel een beetje een zoetekauw, beetje rokerig mag, fruitig is lekker, beetje houtgeur maar ook vanille is een leuke afwisseling. Zo toch best wel een leuk lijstje samengesteld denk ik. :Y

De Highland Park 12 is een blijver iig, de Glenfiddich 12 gaan we vanavond een proberen. :9

Edit: ligt het aan mij of heb ik niet zoveel met de GF 12. Hij is lekker zoet, drinkt makkelijk weg, kan er wel wat geuren in ontdekken, smaak is wat moeilijker. Dor de mond heen laten glijden brengt niet zoveel, bij de nadronk komt er meer los. Maar hij springt er niet echt uit ofzo.

[ Voor 22% gewijzigd door Joopieboy op 24-07-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
[...]

Mocht je een keer een zachte, zoete echte whisky willen proberen kan ik absoluut de Glenfiddich 15 aanraden. Heel mild maar zeker niet flauw van smaak :)

Afgelopen week heb ik een paar glaasjes Talisker Skye op, da's ook een relatief zachte maar erg lekkere :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Robicide schreef op maandag 25 juli 2016 @ 09:55:
[...]

Mocht je een keer een zachte, zoete echte whisky willen proberen kan ik absoluut de Glenfiddich 15 aanraden. Heel mild maar zeker niet flauw van smaak :)

Afgelopen week heb ik een paar glaasjes Talisker Skye op, da's ook een relatief zachte maar erg lekkere :D
Welke? De glenfiddich 15 solera of de 15 distillery edition (of beide?)?
Zaterdag ook nog een leuke bestelling gedaan. Hopelijk morgen alles binnen, zal dan wel een foto plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Bean77 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 10:27:
[...]

Welke? De glenfiddich 15 solera of de 15 distillery edition (of beide?)?
Zaterdag ook nog een leuke bestelling gedaan. Hopelijk morgen alles binnen, zal dan wel een foto plaatsen.
Glenfiddich 15 Solera :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Aan de solera denk ik gelijk aan de auchentoshan solera die op mijn wishlist (met velen) staat :9

Ben wel benieuwd of iemand beide glenfiddich 15's op heeft en het verschil kan vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AversusZ
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 18:17
Sinds kort ook de charme van het whiskey drinenk ontdekt. Begonnen met Aberlour 10 en deze was zeer aangenaam. Nu aan het onderzoeken wat een volgende stap zou zijn. Handigste lijkt mij om wat miniatuurtjes te scoren of eventueel een proeverij te doen om een goed beeld te krijgen van mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
[...]

Om mezelf even te quoten.
Gistermiddag deze whisky opengemaakt samen met een vriend van me. De whisky is heel zacht van smaak en je proeft heel duidelijk de honingsmaak eraan. Wanneer je met je tong over je lip gaat proef je hier ook de honing. Je proeft ook nog de typische whiskysmaak en ik vind het een goede combinatie. Van mij hoeft het niet zo sterk. Mijn vriend was het ermee eens.
Nadeel van deze whisky is dat je hem te snel naar binnen nipt en dat ineens doorkrijgt haha.

Na het proeven heb ik voor mezelf de bevestiging dat ik meer een likeurtjesdrinker ben. Licor43 vind ik bijvoorbeeld een heel erg fijn drankje. Met deze whisky zit ik er een beetje tussenin en dat bevalt mij goed.

Ik ga jullie suggestie voor de Glenfiddich 15 Solera ook zeker proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Sinds een paar jaar houd ik met vrienden 1 keer per jaar een proeversavond. Iedereen brengt dan wat flesjes mee en wordt er geproefd. Mijn collectie van Stauning zijn altijd prijsbeestjes :9~

[ Voor 9% gewijzigd door Arator op 27-07-2016 05:16 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
gisteren een A'Bunadh (batch 52), Springbank 10, Old Pulteney 21, Glendronach 15 en een Highland Park 12 binnengekregen.
Ook via iemand anders een Signatory versie van een bijna 25 jarige (3mnd na) Highland Park.

Omdat het aantal flessen wat veel werd op zolder een klein whiskyhoekje kunnen inrichten. Het is nog niet helemaal af. De flessen bovenop zijn overigens leeg.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/gavbyayru3cdl.jpg

Hier een overzicht van de flessen die erin staan:
https://www.whiskybase.com/profile/bean77/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Net bij de slijterij en stond er weer een glendronach 21 mij aan te staren. Gelijk maar meegenomen voor het bedrag van wel 79 euro.

Overigens klopt bovenstaande foto niet meer helemaal :P Bij de plastic bak rechts heb ik nu een ikea benro cd kastje gezet waar 5 whisky's in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Zag dit topic een tijdje geleden en was best interessant.

Zelf heb ik al redelijk wat geproefd en de volgende whisky's heb ik al gehad, geprobeerd of in bezit.

The Balvenie 12YO Double Wood - Erg lekker en "zacht".
The Balvenie 14YO Caribbean Cask - Lekker, beetje zoetig en verassend sterk voor zijn leeftijd.
Dalwhinnie 15 - Gaat naar mijn idee snel tegenstaan.
Glenfiddich 12 - Mwa, niet echt speciaal.
Glenfiddich 18 - Was naar mijn idee erg goed, moet de 15 nog eens vinden.
Jack Daniels - Gewone simpele overal bij kunnende bourbon-Whisky
Jack Daniels Single Barrel - Erg zacht en rond van wat ik me herrinner.
Jack Daniels Tennessee Honey - Erg zoet en je moet er net zin in hebben.
The Glenlivet Founders Reserve - Erg lekkere whisky voor zijn prijs (25 in aanbieding gehaald.
Dimple Golden Selection - Standaard blend en goed te doen.
Chivas Regal 12 - Goede beginnerswhisky
Chivas Regal 18 - Van wat ik me herrinner (Jaren terug bij Nurburgring) was hij zeer goed te doen.
MacIntyre - In duitsland gehaald heel goedkoop, viel mij best mee hoor.
Talisker 10 - Bij Gall geproefd, was best lekker.
Jura 16 - Tijdens vakantie geproefd, nog een keer flesje kopen.
Een "goedkope" japanse whisky - Zei diegene tenminste. Geen foto ofzo meer van helaas.

Welke ik nog wil proberen:
Talisker Skye - Vriend van me heeft die, binnenkort proeven.
Jack Daniels Gentleman Jack - Zelfde vriend heeft die.
Tullamore Dew - Oud collega raadde die aan, nog niet aan toegekomen.

Wat ik zelf niet zal kopen:
Glentalloch
Gehele JW serie excl Blue want nog niet geproefd - Gewoon wat "vlak" tov de malts.
Scotchman - Goed voor je cd-dvd
Jameson - Viel mij zwaar tegen.
Laphroaig 10 - Net de medicijnkast maar dan in smaak ipv geur.
Glen Moray 8 - Niet verkeerd, maar zelf niet echt mijn ding.
Grants - Mwah....

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Koos2009 schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 00:43:
Laphroaig 10 - Net de medicijnkast maar dan in smaak ipv geur.
Tja, als je een Islay whisky koopt zit daar nou eenmaal veel jodiumsmaak aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-04 17:36
Laphroaig staat anders wel bekend om een behoorlijk extreme jodiumachtige smaak. De meeste andere Islay's smaken meer naar rook/turf. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Eerlijk gezegd had ik The Balvenie 14 Caribbean Cask iets zoeter en zachter verwacht omdat de 12 DW zo zacht was.
Daarentegen ook wel blij dat het niet een "cola"* is waar alles, op sommige na, bijna hetzelfde is.

*Had op reviewsite van gall gelezen dat The Balvenie volgens hem de Coca Cola onder de whisky's aan het worden was vanwege de net te hoge prijs t.o.v. vergelijkbaar geprijsde whisky's.

Maar ja, die vonde Glen Talloch ook best goed drinkbaar dus of je veel waarde aan zoiets moet hechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:26
Ik heb hier nog wat kortingscodes voor whisky's op Drankdozijn.nl. Ze geven elk 5 euro korting, zijn geldig bij een minimale besteding van €25 en t/m 31-10-2016 en ze zijn niet geldig in combinatie met andere promoties. Ook kan je er maar 1 per bestelling gebruiken.

Bruichladdich The Laddie 10 years 70cl:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Springbank 15 years 70cl:
Members only:

Talisker Dark Storm 1ltr:
Members only:

Lagavulin Distillers Edition 1999/2015 1ltr:
Members only:

Johnnie Walker Green Label 70cl:
Members only:

Ik hoop dat ik me tot in ieder geval 31 oktober kan weerhouden van het plaatsen van nog een bestelling, dus ik heb helaas niks aan de codes. Ik heb hier nog wat codes voor andere dranken en cadeautjes voor de meiden staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ample Energy op 29-07-2016 20:18 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Robicide schreef op vrijdag 29 juli 2016 @ 12:07:
[...]

Tja, als je een Islay whisky koopt zit daar nou eenmaal veel jodiumsmaak aan :)
Van de Islays die ik geprobeerd heb (Caol Ila, Lagavulin, Bowmore, Ardbeg, Laphroaig en Bunnahabain) vond ik alleen Laphroaig uitgesproken naar jodium smaken. Het is (om die reden) ook de enige Islay die ik echt niet te pruimen vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
Islays zijn niet mijn ding, ik ben meer van de Highlands, met name Speyside single malts. Ik koop zo nu en dan een doosje - om verzendkosten te besparen - en ik heb er geen moeite mee, als een fles een paar jaar blijft liggen. Wat nogal verontrustend is, is dat er nu flessen in mijn bezit zijn, waar ik zeker nooit meer dan € 35 voor heb betaald, die nu een veelvoud hiervan waard zijn, bijvoorbeeld The Macallen Fine Oak, 15 yo, die niet meer geproduceerd wordt en de laatste keer dat ik keek bijna € 200 per fles deed. Best wel een dilemma: drink ik dat ervan af?
Zoals ik aangaf, betaalde ik nooit meer dan € 35 voor een fles, maar laatst kreeg ik een flesje Glenlivet 18 yo cadeau, die mij toch wel aan het wankelen bracht. Ver boven wat ik voor een fles zou willen betalen, maar wat een goddelijke smaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-05 22:29
Een paar dagen Schotland gedaan en dus ook wat distillerijen bezocht. Ik drink het graag maar heb nog niet echt kennis ervan, dus het waren lukraak uitgekozen distillerijen.

1. Tomatin. Vroeger heel grote distillerijen (12mo liter per jaar) maar eind jaren 80 failliet gegaan. Direct daarna terug begonnen. Een aanrader om naartoe te gaan. Heel goede en duidelijke uitleg gekregen. Ook een van de laatste distillerijen waar ze nog een Kuiper in dienst hebben. Hele lekkere whisky ook.

2. Ben nevis. Nogal toeristisch en niet zo mooi. De single malt was wel lekker maar hoge prijsverschillen. 40 pond voor een 10yo, 160 voor een 12yo. Geen aanrader.

3. Glengoyne. Blijkbaar een van de oudste officiële distillerijen en zeker ook de mooiste van de buitenkant gezien. Goede uitleg (alhoewel Viviane nogal kinderlijk uitlegt) en heel lekkere whisky. Er staat ook een mooie display in de Tour met de kleurverschillen per jaar dag het gerijpt wordt. En ook per type vat.

Heel tof voor te doen. Vooral van tomatin was ik heel gecharmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Toff schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 23:32:
[....]

Wat nogal verontrustend is, is dat er nu flessen in mijn bezit zijn, waar ik zeker nooit meer dan € 35 voor heb betaald, die nu een veelvoud hiervan waard zijn, bijvoorbeeld The Macallen Fine Oak, 15 yo, die niet meer geproduceerd wordt en de laatste keer dat ik keek bijna € 200 per fles deed. Best wel een dilemma: drink ik dat ervan af?

Zoals ik aangaf, betaalde ik nooit meer dan € 35 voor een fles, maar laatst kreeg ik een flesje Glenlivet 18 yo cadeau, die mij toch wel aan het wankelen bracht. Ver boven wat ik voor een fles zou willen betalen, maar wat een goddelijke smaak!
Voor het eerste deel: Ik denk niet dat je je prijstechnisch moet gaan kijken bij het drinken.
Dat het nu 200euro per fles kost en jij 35 betaald hebt zegt niks over de smaak, alleen over de verkrijgbaarheid.

Zelf heb ik Balvenie 14 Caribbean cask gekocht voor 48.xx bij makro, maar zou er niet de 70 voor neerleggen die hij bij de slijterij hier om de hoek kost.
Dan zou ik meer ervan verwachten zeg maar.
Gewoon bewaren zou ik zeggen want je zegt een doos te kopen (12 stuks denk ik?) dus je weet hoe het smaakt.

Is het lekker dan gewoon drinken want bewaren omdat....... Zou ik niet doen.
Daarom geef ik ook niet meer dan €50 per fles uit. Mooi getal en ik vraag me af of het echt zoveel "beter" is dan de goedkopere. Uitzonderingen daargelaten.

2e deel:
Nu maak je me nieuwsgierig >:) .

12YO was lekker, 15 moet ik nog proberen. Dan eens 18 zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09-05 12:49
Goedendag allen.

Ik ben begin dit jaar ook begonnen met whisky drinken. Ik was nooit zo van de sterke drank, maar nadat ik een 20cl fles Glengoyne 10y had gehad van een vriend ben ik om. Daarna nog bij Whiskybase in R'dam (vast welbekend hier) een soort proefdoos met 3 kleine flessen gekocht met daarin: Dalwhinnie 15, Glenkinchie 12 en Oban 14.

Vond de Glenkinchie beetje meh, maar die zit volgens mij sowieso aan de lichte 'kant'. De Oban en Dalwhinnie vond ik wel top.

Nu deze op zijn ga ik denk ik weer kijken voor iets wat op Glengoyne lijkt, voornamelijk kleine flesjes, want ik wil zo veel mogelijk proberen om te zoeken wat ik lekker vind.

Misschien iemand die nog tips heeft? Laatste keer raadde de heer van Whiskybase mij ook Tomatin en Highland Park 12 aan.

Ik Blijf het topic volgen, zitten hier veel liefhebbers zo te zien:).

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

NoTimeRemains

I know

Koos2009 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

Voor het eerste deel: Ik denk niet dat je je prijstechnisch moet gaan kijken bij het drinken.
Dat het nu 200euro per fles kost en jij 35 betaald hebt zegt niks over de smaak, alleen over de verkrijgbaarheid.

Zelf heb ik Balvenie 14 Caribbean cask gekocht voor 48.xx bij makro, maar zou er niet de 70 voor neerleggen die hij bij de slijterij hier om de hoek kost.
Gewoon bewaren zou ik zeggen want je zegt een doos te kopen (12 stuks denk ik?) dus je weet hoe het smaakt.

Daarom geef ik ook niet meer dan €50 per fles uit. Mooi getal en ik vraag me af of het echt zoveel "beter" is dan de goedkopere. Uitzonderingen daargelaten.

2e deel:

toon volledige bericht
Ik denk dat je dan eens wat vaker duurdere whiskies moet drinken. Prijs zegt niet alles, maar het kan wel heel veel zeggen.
Ik snap het overigens wel dat je max een bepaald bedrag uit wilt geven, maar je zou ook kunnen zeggen ik koop niet twee flessen maar één €100 fles.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Gnosis schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:48:
Goedendag allen.

Ik ben begin dit jaar ook begonnen met whisky drinken. Ik was nooit zo van de sterke drank, maar nadat ik een 20cl fles Glengoyne 10y had gehad van een vriend ben ik om. Daarna nog bij Whiskybase in R'dam (vast welbekend hier) een soort proefdoos met 3 kleine flessen gekocht met daarin: Dalwhinnie 15, Glenkinchie 12 en Oban 14.

Vond de Glenkinchie beetje meh, maar die zit volgens mij sowieso aan de lichte 'kant'. De Oban en Dalwhinnie vond ik wel top.

Nu deze op zijn ga ik denk ik weer kijken voor iets wat op Glengoyne lijkt, voornamelijk kleine flesjes, want ik wil zo veel mogelijk proberen om te zoeken wat ik lekker vind.

Misschien iemand die nog tips heeft? Laatste keer raadde de heer van Whiskybase mij ook Tomatin en Highland Park 12 aan.

Ik Blijf het topic volgen, zitten hier veel liefhebbers zo te zien:).
Op bijv. whiskysite.nl kun je samples kopen van wat flessen. Ook via facebook groepen worden er vaak samplelijsten gepost waaruit je bij iemand wat kan kopen. Ideaal om zo eerst te ontdekken en daarna evt een grote fles van te kopen.

Morgen weer een leuke bestelling binnen van drankdozijn en dan maar even rustig aan doen :+

p.s. als je via whiskysite samples besteld, vraag dan ook naar de glengoyne 21 en 25 ;) Die hebben ze niet als sample, maar als ze over stag gaan dan is deathchant ook weer gelukkig >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Bean77 op 01-08-2016 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Hey guys. Gemist dat er weer een nieuw topic was. Toch maar even weer een vraagje uitzetten, tijd terug gedaan, daarna weer even stil gezeten. Eigenlijk ben ik meer wijn dan whisky drinker; regelmatig kwam er wat voorbij mijn neus, maar ik vond het vaker niet te houden dan dat ik er van genoot. Standaard meuk, famous groose, johnnie walker red, grants, doe je mij geen plezier mee. Veelal of scherp zonder echte smaak, of een beetje een artificial smaakje waar ik gewoon niet warm van werd.

Uitzonderingen waren een enkele keer een flesje met een prijskaartje waar geen haar aan mn hoofd over dacht (honderden), waarbij je geen nare alcohol proefde maar gewoon een soort geur en smaak explosie hebt alsof er een engeltje op je tong piest, maar de 'hobby' kwam niet echt op gang gezien ik vooralsnog niet te gek wil gaan. Enkele maanden geleden wel een flesje Dalmore (The Dalmore) 18yo (~80 eur) gekocht welke mij wel aansprak, wel volwassen, maar (bij gebrek aan termen kennis) wel een zacht en rond karakter. Overigens het lekkerste in mijn ervaring zonder ook maar een druppel. Enige wat ik zou zeggen is dat ik hem af en toe nog wel wat droog over vind komen, dus ik geniet er eigenlijk meer van nadat er eerder op de avond al een wijntje of 2-3 in zijn gegaan.

Welnu, het mag best wat kosten voor dat incidentele glaasje dat ik drink (zeg, max 100 eur/fles), heb best iets over voor een 'mooie', maar ik vermoed dat er mooie zachte, doch wel volwassen, drinkbare alternatieven te vinden zijn voor iets minder.. Zag wat opmerkingen over o.a. Glenfiddich als een lekkere zachte 'starter', dus neig wel die kant op te gaan. Dan zie ik echter een 15yo voor ~50, en een 18yo voor 73 (wel een liter) (edit: zie nu ook ~19yo specials bij drankdozijn, a 93eur). Iemand ervaring met wat je nu wint in die laatste drie jaar bij dat merk? Of evt een andere suggestie in die hoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als die Dalmore goed beviel, kijk dan eens naar andere whiskeys die (deels) op sherryvaten gerijpt zijn. Glendronach Allardice en Macallan Sienna bevielen mij erg goed. Of bijvoorbeeld de distiller's editions van Oban of Talisker (beide wat jonger, maar door de narijping op sherryvaten wel rijker van smaak dan hun 'normale' broertjes).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Bean77 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:03:
[...]

Op bijv. whiskysite.nl kun je samples kopen van wat flessen. Ook via facebook groepen worden er vaak samplelijsten gepost waaruit je bij iemand wat kan kopen. Ideaal om zo eerst te ontdekken en daarna evt een grote fles van te kopen.

Morgen weer een leuke bestelling binnen van drankdozijn en dan maar even rustig aan doen :+

p.s. als je via whiskysite samples besteld, vraag dan ook naar de glengoyne 21 en 25 ;) Die hebben ze niet als sample, maar als ze over stag gaan dan is deathchant ook weer gelukkig >:)
Ah nice, thanks! Ga het vragen:). Wie of wat is deathchant als ik vragen mag hehe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Gnosis schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:37:
[...]

Ah nice, thanks! Ga het vragen:). Wie of wat is deathchant als ik vragen mag hehe?
dat is ook een tweaker hier ;)
Ik ben zelf ook niet zo lang geleden begonnen, maar er is zoveel te ontdekken, echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-10-2024

Toff

FP ProMod
[quote]
Koos2009 schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 13:27:
[...]

[\quote]
Was het maar waar... Die ene was toen de top end van mijn aanschaf en ik heb geen idee van de smaak. Heb nog wel een 10 yo (inmiddels € 75) en 2(!) 12 yo (inmiddels €90) van hetzelfde soort. De 10 yo heb ik weleens eerder gehad, maar die was echt minder dan die laatst gekregen Glenlivet 18 yo...
"Bewaren" is hier niet zozeer het issue. Het is meer, dat er nog het een en ander ligt. Voor dagelijks gebruik vind ik een Famous Grouse eigenlijk al prima, met een 12 yo Highland Park als topper, maar de echt sublieme smaken, blijken helaas inmiddels voor gewone stervelingen buiten bereik te raken. Beleggen in Whisky is bijna misdadig aan het worden.
2e deel:
Beter zoek je iemand die hem voor je koopt. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-05 23:03

Deathchant

Don't intend. Do!

Gnosis schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:37:
[...]

:w

Wellicht totaal overbodig, maar als jij (of Foritain of wie dan ook) gerichte vragen aan mij hebt, kun je me een DM sturen ;)
offtopic:
Ik was vrij actief in het vorige whiskytopic, maar sinds de move van het topic van TL -> AZ, post ik niet meer. Alleen nog via DM, vandaar dat ik het ff aandraag

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
:w hallo!

Nu snap ik het.

Die 2 Glengoyne's zijn aardig aan de prijs, maar wel goed lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Hah wat leuk hier een whisky topic te vinden, mijn verhaal in het kort:

Mijn eerste whisky was een krijgertje, een famous grouse. Maar na een aantal jaren meerdere whiskies geproeft te hebben ben ik er achter dat mijn smaak vrij breed is.

Mijn favorieten gaan van de betere Japanse Blends zoals de Japanese Harmony en Nikka from the barrel / Coffee malt (allen uniek qua bloemigheid en fruitigheid in mijn ogen, erg gebalanceerd allemaal) naar verschillende Laphraoigs, vooral de 10 jaar en quarter cask schieten er in uit voor mij, je moet het echt een kans geven ben ik na wat jaren Laphroiag gedronken te hebben achter gekomen. Ze zijn erg complex met fruit en vanille en de peat is krachtig maar zacht tegelijk! De laphroiag 18 is overigens ook heerlijk!

De Glenmorangie range ben ik ook erg over te spreken, van de instapper 10 jaar tot de Quinta Ruban (olorosso sherry) en de Nectar D"or (dessert wijn!!) zijn voor de prijs ook erg fijn! Met als uitschieter voor mij de Glenmorangie 18 year, ik heb nooit in de woorden geloofd dat een whisky naar desserts, cake en koek kan smaken, maar manman nu weet ik wat iedereen bedoeld!

Mijn absolute favoriet is de welbekende Highland Park 18. Zo complex, zo verfijnd, je merkt echt dat men zo ver zijn gegaan om een whisky qua smaken en alles er omheen compleet te maken.

Dus voor de beginners:

Laphroiag 10, Balvenie Doublewood, Glenmorangie 10.

Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1

allstarted1

WTRFTS

Crowdpleaser schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:43:
Hah wat leuk hier een whisky topic te vinden, mijn verhaal in het kort:

Mijn eerste whisky was een krijgertje, een famous grouse. Maar na een aantal jaren meerdere whiskies geproeft te hebben ben ik er achter dat mijn smaak vrij breed is.

Mijn favorieten gaan van de betere Japanse Blends zoals de Japanese Harmony en Nikka from the barrel / Coffee malt (allen uniek qua bloemigheid en fruitigheid in mijn ogen, erg gebalanceerd allemaal) naar verschillende Laphraoigs, vooral de 10 jaar en quarter cask schieten er in uit voor mij, je moet het echt een kans geven ben ik na wat jaren Laphroiag gedronken te hebben achter gekomen. Ze zijn erg complex met fruit en vanille en de peat is krachtig maar zacht tegelijk! De laphroiag 18 is overigens ook heerlijk!

De Glenmorangie range ben ik ook erg over te spreken, van de instapper 10 jaar tot de Quinta Ruban (olorosso sherry) en de Nectar D"or (dessert wijn!!) zijn voor de prijs ook erg fijn! Met als uitschieter voor mij de Glenmorangie 18 year, ik heb nooit in de woorden geloofd dat een whisky naar desserts, cake en koek kan smaken, maar manman nu weet ik wat iedereen bedoeld!

Mijn absolute favoriet is de welbekende Highland Park 18. Zo complex, zo verfijnd, je merkt echt dat men zo ver zijn gegaan om een whisky qua smaken en alles er omheen compleet te maken.

Dus voor de beginners:

Laphroiag 10, Balvenie Doublewood, Glenmorangie 10.

Enjoy!
toon volledige bericht
Een beginner zou ik zelf niet meteen een Laphroiag voorzetten. Of je moet het glas, nadat ze geroken hebben, zelf leeg willen drinken :P

Zelf zou ik dan meer voor een subtiele Bowmore Small Cask gaan of iets in die range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Natuurlijk is de eerste laphroiag altijd even schrikken. Maar in mijn geval heeft het veel voor mijn smaak gedaan. Ik ben complexere whiskies gaan drinken, en proef nu daadwerkelijk een aantal smaken in een whisky in plaats van 1 of 2.

En we hebben altijd de Glenmorangie en Balvenie nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Hoi allen,

Ik was vergeten een statusupdate te geven :P.

Enkele maanden terug naar Schotland geweest met m'n vriendin. En natuurlijk heb ik haar op sleeptouw meegenomen naar de distillerijen. Zeker aan aanrader als je nieuw bent in de Whisky wereld...
Veel mensen gesproken, en enkele pareltjes voor een spotprijs mee kunnen krijgen van een oude man die zijn collectie te koop had gezet, om te kunnen gaan rentenieren...... (stond meer dan 100k Euro aan flessen).....
Helaas is mijn Whiskyspaarpot ook niet oneindig :P!!!!

Ik zal binnenkort eens een lijstje plaatsen van mijn huidige collectie.....

[ Voor 3% gewijzigd door Squishie op 02-08-2016 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Dit is overigens nog een leuke app voor de liefhebben, met reviews, lijstjes en discussies:

Www.distiller.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Crowdpleaser schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 14:57:
Dit is overigens nog een leuke app voor de liefhebben, met reviews, lijstjes en discussies:

Www.distiller.com
Leuke website, zeker ook met de flavor profile.

Net mijn bestelling binnen.
2x Macallan 12 sherry
Balvenie 14 Caribbean cask
Glendronach 12
Glenfiddich 14 rich oak

Met name de eerste kon ik niet laten liggen voor 70 euro. Qua prijs/kwaliteit had ik hem van mijn wishlist geschrapt, maar werd nu toch interessant om toe te happen.

Ondertussen even rustig aan, ook al hoor ik stemmen in mijn hoofd over een teeling 21. Alleen die verpakking en de fles alleen al >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Investeren/beleggen jullie ook in whisky met het oog op de toekomst? Of vooral de goede deals van betere/duurdere flessen omdat het een goede deal is op dat moment? Kost natuurlijk aardig wat een paar van die flessen.

Weet ook niet hoeveel jullie drinken natuurlijk hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Ik hoor er wel veel over, maar zelf doe ik daar niet aan mee. Beter drink je ze lekker op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Ik vind 't eigenlijk alleen maar zonde om te beleggen in consumentenproducten uberhaupt. Daar zit je dan, met je fles whisky van meerdere honderden euro's, waarvan je alleen maar kan speculeren of hij lekker zou zijn, want als je 'm opentrekt is hij niks meer waard.

Hetzelfde heb ik met bijvoorbeeld Lego, ook omdat je dan een product koopt alleen maar om het meer waard te laten worden (of ja, om te hopen dat het meer waard wordt) terwijl het gewoon speelgoed is waar iemand anders geen plezier aan kan beleven omdat de doos bij jou in de kast stof staat te vangen.

Eigenlijk vind ik het ook gewoon triest. Als je wilt beleggen, doe dat dan lekker in zilver of zoiets en laat producten die om van te genieten zijn ook lekker genoten worden door mensen die dat kunnen waarderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Ben het ook niet van plan, maar vroeg het me af omdat sommigen hier een aardige collectie hebben. Weet natuurlijk niet hoe lang ze er al mee bezig zijn of hoeveel geld ze er in steken.

En ik vind iets alleen duur als ik het niet waard vind.

Maar als ik een dure fles whisky koopt dan drink ik het lekker op.

Tof trouwens die Distillers app, gelijk even een wishlist gemaakt zodat ik het allemaal niet vergeet.

[ Voor 14% gewijzigd door Gnosis op 02-08-2016 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Mazzeltje met een kameraad van mij, die weet ook aardig van van Whisky af en lust graag ook wel eens een drankje. Wel eens over gehad enzo, maar nu was die op vakantie naar Duitsland en was die even wezen shoppen voor mij.

Hij had zelf mij de Dimple Gold aanbevolen. Verder een assortiment van Glennmorangie (Original, Lasanta, Quinta Ruban en een Nectar d'Or). En een Glenfiddich 15, de Rich Oak was helaas erg duur daar gek genoeg. Plus dan nog een speciale Famous Grous Twelve Years Old.

Ik ben heel benieuwd. :D

@Bovenstaande discussie: beleggen in Whisky, dan moet je wel zoveel verstand en ervaring ermee hebben. Leukste vind ik om er gewoon lekker van te genieten. Ik koop het liefste zo tussen de 30 en 80 euro per fles dan blijft het leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Robicide schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 16:35:
Ik vind 't eigenlijk alleen maar zonde om te beleggen in consumentenproducten uberhaupt. Daar zit je dan, met je fles whisky van meerdere honderden euro's, waarvan je alleen maar kan speculeren of hij lekker zou zijn, want als je 'm opentrekt is hij niks meer waard.

Hetzelfde heb ik met bijvoorbeeld Lego, ook omdat je dan een product koopt alleen maar om het meer waard te laten worden (of ja, om te hopen dat het meer waard wordt) terwijl het gewoon speelgoed is waar iemand anders geen plezier aan kan beleven omdat de doos bij jou in de kast stof staat te vangen.

Eigenlijk vind ik het ook gewoon triest. Als je wilt beleggen, doe dat dan lekker in zilver of zoiets en laat producten die om van te genieten zijn ook lekker genoten worden door mensen die dat kunnen waarderen :)
Je mag het allemaal triest vinden, maar misschien vinden anderen jouw gedachten triest ;) :>
Laten we iedereen in hun waarde laten hier, dat lijkt mij wel zo gezellig. :)

Overigens gebruik je met lego een compleet verkeerd voorbeeld. Ik spaar ook lego modulars en gerelateerde sets, maar zelfs als je besluit te gaan bouwen dan verkoop je het nog voor veel meer dan de aankoopprijs na een aantal jaar. Als je het als investering ziet en niet bouwt is de winst nog groter (soms wel 15x aanschaf prijs). Daar kan geen zilver tegenop denk ik ;)

Ik vind het zelf wel leuk om whisky te verzamelen. Wel wat flessen van Highland Park 18 en Glendronach 21 staan. Maar dat is meer dat ik het prettig vind om er 75-80 euro voor te betalen dan over 3 jaar een veel hoger bedrag.
Joopieboy schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 19:43:
Mazzeltje met een kameraad van mij, die weet ook aardig van van Whisky af en lust graag ook wel eens een drankje. Wel eens over gehad enzo, maar nu was die op vakantie naar Duitsland en was die even wezen shoppen voor mij.

Hij had zelf mij de Dimple Gold aanbevolen. Verder een assortiment van Glennmorangie (Original, Lasanta, Quinta Ruban en een Nectar d'Or). En een Glenfiddich 15, de Rich Oak was helaas erg duur daar gek genoeg. Plus dan nog een speciale Famous Grous Twelve Years Old.

Ik ben heel benieuwd. :D

@Bovenstaande discussie: beleggen in Whisky, dan moet je wel zoveel verstand en ervaring ermee hebben. Leukste vind ik om er gewoon lekker van te genieten. Ik koop het liefste zo tussen de 30 en 80 euro per fles dan blijft het leuk. :)
Welke glenfiddich 15 heb je? de distillery editie of de Solera? Ik wil er ook wel 1 hebben, maar twijfel nog over de versie.

[ Voor 23% gewijzigd door Bean77 op 02-08-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Ik zag de 51% alc bij de distillery, dus heb maar de Solera besteld vandaag :D 43,45eur incl verzenden bij drank.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Ik heb zojuist de Highland Park 18 besteld, jummie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Crowdpleaser schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:55:
Ik heb zojuist de Highland Park 18 besteld, jummie!
ik zag net bij de lokale Gall&gall dat ze er al 121 voor vragen, kreeg zowat een beroerte van die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
Vandaag een fles Old Pulteney 12 gekocht, mijn eerste 'grote' fles. Hiervoor alleen 350 of 200ml flesjes gehad.

Is redelijke safe qua smaak, maar ik gaat er straks eens lekker voor zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Bean77 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:05:
[...]

ik zag net bij de lokale Gall&gall dat ze er al 121 voor vragen, kreeg zowat een beroerte van die prijs.
Ik hen er laatst een gekocht voor €70,- maar echt goedkoper wordt het er niet op.
https://whiskyprijzen.com/whisky/highland-park-18yo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

€70 voor een HP 18 is spotgoedkoop ;)

Heb de HP 18 eens na een heerlijk diner gehad in een restaurant en was meteen verkocht. Heb toen voor zo'n €100 een fles bij de G&G gehaald.

Jummie is 'ie zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Anoniem: 311786 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 20:48:
€70 voor een HP 18 is spotgoedkoop ;)

Heb de HP 18 eens na een heerlijk diner gehad in een restaurant en was meteen verkocht. Heb toen voor zo'n €100 een fles bij de G&G gehaald.

Jummie is 'ie zeker ;)
Om heel eerlijk te zijn vind hem wat gehyped. Vies is hij zeker niet, ik mag er graag een glaasje van drinken. Maar voor dat bedrag kies ik toch wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:22
Heerlijk, toen ik hem in januari 2012 gewoon nog voor iets van 60 euro kon halen. Bizar wat er met de prijzen aan het gebeuren is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Bean77 schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 18:05:
[...]

Ik had hem incl verzenden voor 105 euro op drankdozijn.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robicide
Bean77 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:16:
[...]

Je mag het allemaal triest vinden, maar misschien vinden anderen jouw gedachten triest ;) :>
Laten we iedereen in hun waarde laten hier, dat lijkt mij wel zo gezellig. :)
Triest is niet helemaal het goede woord, excuus :) ik bedoelde het niet als "triest van je dat je dat doet". Ik vind 't gewoon zonde als iemand achter het net vist bij een lekkere gelimiteerde whisky omdat iemand anders had besloten dat-ie er geld mee wilde verdienen.

Al heb ik dan wel weer bewondering voor de zelfbeheersing van zo iemand, ik zou een gelimiteerde whisky echt niet dicht kunnen laten om later door te verkopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Robicide schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 11:48:
[...]

Ik vind 't gewoon zonde als iemand achter het net vist bij een lekkere gelimiteerde whisky omdat iemand anders had besloten dat-ie er geld mee wilde verdienen.

Al heb ik dan wel weer bewondering voor de zelfbeheersing van zo iemand, ik zou een gelimiteerde whisky echt niet dicht kunnen laten om later door te verkopen :+
Zonde, maar onvermijdelijk en niet verboden :) Die persoon heeft dan gewoon echt pech :P

De Glendronach 1995 Vintage is voor de Duitse markt uitgekomen in december 2014. Na een paar maanden al niet meer te krijgen en er zijn mensen die zich destijds 6 flessen hebben gekocht a 99 euro per stuk en nu voor meer dan 330 euro per stuk verkopen....tja tis niet leuk voor mensen die em nét gemist hebben, maar om nou die kopers die er 6 gekocht hebben erop aan te kijken gaat wel wat ver.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Deathchant schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 15:23:
[...]

Zonde, maar onvermijdelijk en niet verboden :) Die persoon heeft dan gewoon echt pech :P

De Glendronach 1995 Vintage is voor de Duitse markt uitgekomen in december 2014. Na een paar maanden al niet meer te krijgen en er zijn mensen die zich destijds 6 flessen hebben gekocht a 99 euro per stuk en nu voor meer dan 330 euro per stuk verkopen....tja tis niet leuk voor mensen die em nét gemist hebben, maar om nou die kopers die er 6 gekocht hebben erop aan te kijken gaat wel wat ver.
En die Highland Park Ice editie schijnt ook een domper te zijn. Aardig wat personen die het gelijk gingen hamsteren, maar dat lijkt een flinke flop te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
Afgelopen weekend trouwens eindelijk mijn fles Laphroaig Cairdeas 2016 gekregen! Helaas heb ik al twee flessen openstaan en hou ik er niet van om er meer open te hebben, anders staan ze te lang open :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koos2009
Meer drinken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Robicide schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 16:44:
Afgelopen weekend trouwens eindelijk mijn fles Laphroaig Cairdeas 2016 gekregen! Helaas heb ik al twee flessen openstaan en hou ik er niet van om er meer open te hebben, anders staan ze te lang open :'(
Pm je adres anders even, dan kom ik wel helpen moet leeg maken ;)

Vanavond gaan er hier twee sampleflesjes open, waaronder de Glendronach 21 Parliament. Heb er veel positiefs over gelezen dus ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

hfos schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 19:45:
Vanavond gaan er hier twee sampleflesjes open, waaronder de Glendronach 21 Parliament. Heb er veel positiefs over gelezen dus ik ben benieuwd.
Zie DM :) Laat ff weten hoe die bevalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-05 21:34
Mijn lijstje van geopende flessen tot nu toe.

- Glendronach Parliament 21 yrs
- Glenfiddich 18 yrs
- Aberlour 18 yrs
- Dalwhinnie 15 yrs

Probeer eigenlijk altijd maximaal 2 flessen open te hebben, maar dat lukt me niet helemaal :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Laatst online: 09-05 14:23
e.looijenga schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:00:

- Glenfiddich 18 yrs
- Aberlour 18 yrs
- Dalwhinnie 15 yrs

Probeer eigenlijk altijd maximaal 2 flessen open te hebben, maar dat lukt me niet helemaal :-).
Is de Aberlour 18 jaar zijn geld waard t.o.v. de Aberlour 12/15/16? Staat nog altijd op mijn lijstje om eens een keer te proberen maar ik vind de prijs niet erg uitnodigend als je weet dat de andere flessen ook al erg goed zijn en voor zeer schappelijke prijzen te krijgen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Robkazoe op 05-08-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Robkazoe schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:22:
[...]

Is de Aberlour 18 jaar zijn geld waard t.o.v. de Aberlour 12/15/16? Staat nog altijd op mijn lijstje om eens een keer te proberen maar ik vind de prijs niet erg uitnodigend als je weet dat de andere flessen ook al erg goed zijn en voor zeer schappelijke prijzen te krijgen zijn.
Dit is mijn eerste Aberlour, dus ik kan je vraag niet beantwoorden. Maar tot dusver bevalt die 18 bijzonder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

e.looijenga schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 09:00:

- Glenfiddich 18 yrs
- Aberlour 18 yrs
- Dalwhinnie 15 yrs

Kun je een smaaknotitie geven hier van je bovenstaande ervaringen? (geur/smaak/afdronk)
Hoe bevalt die parliament en dalwhinnie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Die Highland Park 18 is toch ook wel een ervaring op zichzelf! Ik heb ook de Glenmorangie Signet mogen proeven, weer een heerlijke whisky naast de Glenmorangie 18 jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Crowdpleaser schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 15:54:
Die Highland Park 18 is toch ook wel een ervaring op zichzelf! Ik heb ook de Glenmorangie Signet mogen proeven, weer een heerlijke whisky naast de Glenmorangie 18 jaar!
De signet staat hier nog dicht. Mooie fles en leuke doos. Ik vind het zonde om als redelijke beginner deze nu al open te maken. Ik heb mij voorgenomen om eerst aan wat goedkopere flessen te beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Deathchant schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 11:59:
[...]

Kun je een smaaknotitie geven hier van je bovenstaande ervaringen? (geur/smaak/afdronk)
Hoe bevalt die parliament en dalwhinnie?
Niet iedereen zal het hier mee eens zijn, maar naar mijn mening:
Glendronach - Geur, rokerig/espresso/citroen. Smaak, zacht/koffie/rozijn. Afdronk, beetje peperig.

Glenfiddich - Geur, fruitachtig/toffee. Smaak, erg zacht/toffee/sherry, Afdronk, turfachtig//nootachtig. Gevaarlijke doordrinker.

Aberlour en Dalwhinnie heb ik al een tijdje niet aangeraakt.
Pagina: 1 2 ... 76 Laatste