Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Een teeling 15, Teeling 21 en een Benromach 10.
De teeling flessen zijn echt geweldig. Echte whisk(e)y flessen hoor! En ook de kurken zijn van superniveau. Op de 15 jaar een zo te zien zware metalen bovenkant en op de 21 jaar een mooie houten bovenkant. Beide in een mooie presentatie.
Voorlopig wel even genoeg aankopen, nu even rustig aan

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Zal eens opzoeken naar een omschrijving. Ben nu wel benieuwd.
De Solera idd, sprak mij qua smaak meer aan.Bean77 schreef op dinsdag 02 augustus 2016 @ 22:16:
[...]
Welke glenfiddich 15 heb je? de distillery editie of de Solera? Ik wil er ook wel 1 hebben, maar twijfel nog over de versie.
Schijnt ook zeer goed te zijn, wil nog wel eens wat proberen voor ik zo een bedrag uit ga geven.Crowdpleaser schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 14:55:
Ik heb zojuist de Highland Park 18 besteld, jummie!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Je kan je er maar druk om maken...
Ja ik wel, drink af en toe bourbon. Four roses single barrel en elijah Craig 12yo zijn prima spulGnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Drinken jullie eigenlijk ook de andere whiskyachtige dranken zoals bourbon of rye? Zomaar uit interesse dat ik het vraag.
Wel eens een Remy Martin VSOP, erg lekker en voor speciale gelegenheden zoals feestdagen ofzo.Gnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Drinken jullie eigenlijk ook de andere whiskyachtige dranken zoals bourbon of rye? Zomaar uit interesse dat ik het vraag.
Anoniem: 311786
BierGnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Ben wel erg benieuwd naar de Bourbon's. Schijnt zoet(er) te zijn en ik ben best wel een "zoetekauw" als het op whisky's aankomt (sherry en wijn finishes). Ooit maar es proberen
Dat zoetige klopt wel voor de 2 Door mij genoemde bourbons. Ook houtsmaak komt duidelijk naar voren. Vooral in de 4 Roses.Anoniem: 311786 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:20:
[...]
Bier
Ben wel erg benieuwd naar de Bourbon's. Schijnt zoet(er) te zijn en ik ben best wel een "zoetekauw" als het op whisky's aankomt (sherry en wijn finishes). Ooit maar es proberen
Een (Bols) Corenwijn op zijn tijd is ook wel fijn.Gnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Zeker, Ik drink graag bourbon, rye, jenever e.d.Gnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Ook goede rum is heel erg de moeite waard (en met goede rum bedoel ik niet bacardi of captain morgan
Als je van het zoete bent, kan ik je de GlenFiddich 18 wel aanraden. Die is wat toffee achtigAnoniem: 311786 schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 18:20:
[...]
Bier
Ben zelf een fervent whisky drinker, maar dit spul is echt geweldig! Enkele jaren geleden tegengekomen op een whisky beurs waar de leverancier er van overtuigd was dat iedere whisky drinker Ron Zacapa zou moeten kunnen waarderen. Heb sindsdien altijd een fles in mijn voorraad staan!Crowdpleaser schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:32:
Ik heb één rum als favoriet op dit moment, de Ron zacapa 23 Centenario uit guatemala! Toch weer eens iets anders dan whisky.
Foritain schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 22:07:
Hey guys. Gemist dat er weer een nieuw topic was. Toch maar even weer een vraagje uitzetten, tijd terug gedaan, daarna weer even stil gezeten. Eigenlijk ben ik meer wijn dan whisky drinker; regelmatig kwam er wat voorbij mijn neus, maar ik vond het vaker niet te houden dan dat ik er van genoot. Standaard meuk, famous groose, johnnie walker red, grants, doe je mij geen plezier mee. Veelal of scherp zonder echte smaak, of een beetje een artificial smaakje waar ik gewoon niet warm van werd.
Uitzonderingen waren een enkele keer een flesje met een prijskaartje waar geen haar aan mn hoofd over dacht (honderden), waarbij je geen nare alcohol proefde maar gewoon een soort geur en smaak explosie hebt alsof er een engeltje op je tong piest, maar de 'hobby' kwam niet echt op gang gezien ik vooralsnog niet te gek wil gaan. Enkele maanden geleden wel een flesje Dalmore (The Dalmore) 18yo (~80 eur) gekocht welke mij wel aansprak, wel volwassen, maar (bij gebrek aan termen kennis) wel een zacht en rond karakter. Overigens het lekkerste in mijn ervaring zonder ook maar een druppel. Enige wat ik zou zeggen is dat ik hem af en toe nog wel wat droog over vind komen, dus ik geniet er eigenlijk meer van nadat er eerder op de avond al een wijntje of 2-3 in zijn gegaan.
Welnu, het mag best wat kosten voor dat incidentele glaasje dat ik drink (zeg, max 100 eur/fles), heb best iets over voor een 'mooie', maar ik vermoed dat er mooie zachte, doch wel volwassen, drinkbare alternatieven te vinden zijn voor iets minder.. Zag wat opmerkingen over o.a. Glenfiddich als een lekkere zachte 'starter', dus neig wel die kant op te gaan. Dan zie ik echter een 15yo voor ~50, en een 18yo voor 73 (wel een liter) (edit: zie nu ook ~19yo specials bij drankdozijn, a 93eur). Iemand ervaring met wat je nu wint in die laatste drie jaar bij dat merk? Of evt een andere suggestie in die hoek?

Die dus 'gekregen' voor mn verjaardag
Was een perfecte reminder dat ik op gebied van eten wel redelijk fijnproever mag zijn, maar wat whiskey betreft nog veel moet leren. Allerlij genoemde smaken en geuren en what not weten te proeven zit er nog niet in, maar wat ik wel weet is dat hij echt verdomd goed bevalt. Ik weet niet wat de juiste woorden zijn om te beschrijven, maar het eerste wat in mij op kwam was dat ie echt boterzacht is, maar toch een lekkere smaak en vooral afdronk/nasmaak heeft. Risico is wel dat je dit echt op wijntempo kan drinken
Vergeleken met The Dalmore 'mis' ik duidelijk (lees: ik proef het wel, maar 'missen' is niet het juiste woord) wat complexere smaaktonen zijn daar duidelijk aanwezig en het smaakt zeker wat meer volwassen en 'duurder', maar als ik nu voor tussendoor een glas wil pakken zal dat de duidelijk meer toegankelijke Glenfiddich 15 zijn, niet the Dalmore, laatste (waar ook nog maar een restje in zit) zal ik liever gebruiken aan het einde van een bijzondere avond na reeds wat 'gezelligheid'.
Als ik zeg dat bovenstaande Glenfiddich 15 mij werkelijk uitstekend ligt als gewoon lekkere alledaagse fles, wat zou een leuke fles zijn om deze gezelschap te geven in de kast? Een andere van hetzelfde huis, of toch iets heel anders?
edit:
andere vraag: Houden jullie allemaal de dozen of krijgen die een enkeltje prullenbak? Vind ze wel mooi, maar onpraktisch. Aan de andere kant maken ze het wellicht iets minder eenvoudig -weer- in te schenken
[ Voor 4% gewijzigd door Foritain op 10-08-2016 09:23 ]
- Strathclyde 9yo
- Amrut Portonova
Ben benieuwd naar jouw mening tzt over de portonova.Noxa schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:31:
Nadat mijn whisky kabinet erg leeg begon te raken maar weer eens wat besteld. Vorig jaar had ik een hoop samples gekocht en ik had deze nog op het verlanglijstje staan:
- Strathclyde 9yo
- Amrut Portonova
Poeh lastig. Aangezien de wereld van whisky giga is zou ik zelf ook wel verder willen ontdekken van 1 merk. Misschien zijn er andere types die je nog beter liggen.Foritain schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:17:
Als ik zeg dat bovenstaande Glenfiddich 15 mij werkelijk uitstekend ligt als gewoon lekkere alledaagse fles, wat zou een leuke fles zijn om deze gezelschap te geven in de kast? Een andere van hetzelfde huis, of toch iets heel anders?
edit:
andere vraag: Houden jullie allemaal de dozen of krijgen die een enkeltje prullenbak? Vind ze wel mooi, maar onpraktisch. Aan de andere kant maken ze het wellicht iets minder eenvoudig -weer- in te schenken
Ik hou de dozen. Ik heb er geen last van, sommige zijn een feest op zich en bij evt verkoop is een doos wel praktisch
[ Voor 16% gewijzigd door Bean77 op 10-08-2016 20:22 ]
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Heb deze als sample blind geproefd en was meteen verkocht. Ik zou dit nooit zelf uitzoeken maar ik was toch overtuigd. Dikke romige Volle smaak en nasmaak, sherry achtig maar veel fruitiger.Bean77 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:21:
[...]
Ben benieuwd naar jouw mening tzt over de portonova.
Door het klimaat in India rijpen die whisky veel sneller. Kavalan doet het zelfde trucje en dat pakt ook heel goed uit.
Als je ergens een sample kan vinden zou ik het je zeker aanraden
Voor in de toekomst wil ik een mooie grote kast waar ik achterin de flesverpakkingen kan zetten met daarvoor de flessen.Foritain schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:17:
[...]
[afbeelding]
Die dus 'gekregen' voor mn verjaardag(er gaat niets boven een beetje sturen wat je wilt). Dank jullie wel voor de tips, erg gelukkig mee!
Was een perfecte reminder dat ik op gebied van eten wel redelijk fijnproever mag zijn, maar wat whiskey betreft nog veel moet leren. Allerlij genoemde smaken en geuren en what not weten te proeven zit er nog niet in, maar wat ik wel weet is dat hij echt verdomd goed bevalt. Ik weet niet wat de juiste woorden zijn om te beschrijven, maar het eerste wat in mij op kwam was dat ie echt boterzacht is, maar toch een lekkere smaak en vooral afdronk/nasmaak heeft. Risico is wel dat je dit echt op wijntempo kan drinkenDat lijkt mij a) niet gezond en b) dat deze whiskey relatief nog best duur kan uitpakken
![]()
Vergeleken met The Dalmore 'mis' ik duidelijk (lees: ik proef het wel, maar 'missen' is niet het juiste woord) wat complexere smaaktonen zijn daar duidelijk aanwezig en het smaakt zeker wat meer volwassen en 'duurder', maar als ik nu voor tussendoor een glas wil pakken zal dat de duidelijk meer toegankelijke Glenfiddich 15 zijn, niet the Dalmore, laatste (waar ook nog maar een restje in zit) zal ik liever gebruiken aan het einde van een bijzondere avond na reeds wat 'gezelligheid'.
edit:
Maar de 15 jaar Solera krijg ik dit weekend ook van een kameraad die hem meegenomen heeft van zijn vakantie in Duitsland, erg benieuwd.
Goh, waar en wanneer precies? Het enige wat ik kan vinden is over een event in april.Anoniem: 341688 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 20:42:
over een maand naar whiskey weekend twente in het metropool. heb daar wel zin in
Daar ben ik ook mee begonnen.Crowdpleaser schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:32:
Ik heb één rum als favoriet op dit moment, de Ron zacapa 23 Centenario uit guatemala! Toch weer eens iets anders dan whisky.
Tip: Kijk eens naar El Dorado.
Ik vond die enorm lekker. Mooi zacht ! Ik denk dat je daar wel van gaat genieten !Yonix schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:40:
Mijn vriendin kwam net thuis met het volgende cadeau:
[afbeelding]
Dalwhinnie - 15 years
Een extra cadeautje voor mijn afgelopen verjaardag (9 augustus).
[ Voor 5% gewijzigd door Gri77ie op 12-08-2016 14:58 ]
Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti
Dat weet ik wel zeker, want ik heb met kerst de kleine (20cl) variant geprobeerd en dat was heerlijk genieten.Gri77ie schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:57:
[...]
Ik vond die enorm lekker. Mooi zacht ! Ik denk dat je daar wel van gaat genieten !
Alleen gin, met tonicGnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Het jammere is dat ik met gin me al net zo ga gedragen als met whisky; één, twee flessen open kan niet, alles moet open

Er zitten ook Schotse gins tussen waaronder eentje van Islay, dus ben nog niet helemaal verdwaald
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Natuurlijk, er is een heel spectrum!Gnosis schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 17:59:
Bourbon drink ik regelmatig maar bij voorkeur uit de middenklasse. Dure Bourbons voegen voor mijn pallet weinig toe. De meeste bourbons zijn nogal zoet met een forse vanillesmaak.
Goedkope bourboun is geweldig voor door de cola, de vanillesmaak past er goed bij.
Oude genever is op z'n tijd prima te doen, al is dat vaak vrij bitter.
Korenwijn is een nog oudere variant die ook wel wat overeenkomsten met whisky heeft.
Jonge Genever is zoals vodka, prima als je snel zat wil worden, verder niet zo intessant.
Cognac heeft me nooit zo getrokken. Op z'n tijd een glaasje is erg lekker maar toch niet helemaal mijn ding.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Anoniem: 341688
whisky eventmace schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:32:
[...]
Goh, waar en wanneer precies? Het enige wat ik kan vinden is over een event in april.
kwam er via via op uit om eens kennis te maken met whiskies
Feli met je verjaardag dan, alsnog!Yonix schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 14:40:
Mijn vriendin kwam net thuis met het volgende cadeau:
[afbeelding]
Dalwhinnie - 15 years
Een extra cadeautje voor mijn afgelopen verjaardag (9 augustus).
Prima whisky, ik heb er hier altijd wel eentje open, maar een beetje "allemansvriend". Een prima uitgangspunt om eens verder te kijken.
Zie ik daar een fles The Botanist staan (zal wel die Islay zijn die je noemde)? Die heb ik ook eens geproeft met een whiskytour in Schotland, en inderdaad een erg lekkere gin. 22 planten die op Islay groeien, leuk concept.Abbadon schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:03:
[...]
Alleen gin, met tonicMet dit weer heb ik al m'n whisky ergens in een kast weggestopt en staan de gin en tonic onder handbereik want dat drink ik veel liever tijdens de zomerdagen
![]()
Het jammere is dat ik met gin me al net zo ga gedragen als met whisky; één, twee flessen open kan niet, alles moet open![]()
[afbeelding]
Er zitten ook Schotse gins tussen waaronder eentje van Islay, dus ben nog niet helemaal verdwaald
En wat betreft non-whisky: Wodka (en dan niet de blanke wodka), en af en toe jachtbitter, rum en een enkele keer corenwijn, slivovica, grappa (in de contreien waar het vandaan komt dan) kan me ook prima bekoren. Zolang er maar smaak aan zit, en niet te zoet.
[ Voor 13% gewijzigd door Coffeemonster op 14-08-2016 00:24 ]
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Mijn huidige verzameling.

Glenfiddich 15 viel tegen, erg zacht en best zoet, geur is te merken dat ie ouder is maar daar is niet echt heel veel uit te halen., weinig spannends verder. Kon mij niet zo bekoren.
netjes hoorJoopieboy schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 15:56:
[afbeelding]
Mijn huidige verzameling.Kast wordt te klein.
Glenfiddich 15 viel tegen, erg zacht en best zoet, geur is te merken dat ie ouder is maar daar is niet echt heel veel uit te halen., weinig spannends verder. Kon mij niet zo bekoren.
Van de week de Glenlivet Zenith en een Macallan 15 (triple cask) fine oak binnengekregen.
volgens mij bereik je met whisky nooit een eindpunt en blijf je bezig met ontdekken.Joopieboy schreef op zondag 14 augustus 2016 @ 16:05:
Jup, liefst op termijn een mooie kast dat ik het zo kan uitstallen maar voor nu gaan we dat wss wel weer doen.Fine Oak staat ook op mijn wish list, merk nu wel dat het steeds lastiger wordt nu mijn smaak steeds meer ontwikkeld wordt om iets te vinden wat echt bij mij past.
Ik vind een billy kast ideaal om whisky in te zetten. Je hoeft ook niet gelijk een hoge kast te nemen, maar ook een lage billy van 80cm of bijv. 40cm breed kan al best flink wat whisky in.
Ik heb zelfs een oudecd kast van ikea gebruikt om flessen in te zetten
De Talisker nog niet open gemaakt. Die bewaar ik nog even voor het juiste moment.... Ik heb lang getwijfeld of ik niet de 25yo Talisker zou kopen, gelukkig (voor de portemonnee) was die net verkocht, dat maakte de keus wel wat makkelijker. Iemand ervaring met de oudere Taliskers?

Whisky's als de Red Label krijgen best wat kritiek over zich heen, als ik het internet mag geloven. Dergelijke commentaren als 'ze hebben geen karakter, smaken naar benzine of geen echte whisky' passeren de revue. Echter, ik moet zeggen dat hij mij prima bevalt! Niet te sterk of rokerig, maar fijn zacht met een heerlijk zoetje.
[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 15-08-2016 22:56 ]
Zodra je echte whisky's gaat proeven, snap je 't verschilYonix schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:55:
- my first -
En het is een blend, dus offtopic.
Nee hoor, het is best te drinken. Ik ben geen liefhebber van Jan Wandelaar, maar het is wel degelijk echte whisky.
Punctuality is the politeness of kings
Ik ben ook begonnen met Red Label, maar als ik dat nu drink vind ik het erg vlak qua smaak en een erg scherpe nasmaak hebben. Zoals andere al zeiden zodra je wat "betere" whisky's hebt gedronken zul je Red Label waarschijnlijk een stuk minder vindenYonix schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:55:
Met mijn verjaardag ook een 'Red Label' gekregen - my first - en die heb ik vanavond maar eens ingeschonken.
[afbeelding]
Whisky's als de Red Label krijgen best wat kritiek over zich heen, als ik het internet mag geloven. Dergelijke commentaren als 'ze hebben geen karakter, smaken naar benzine of geen echte whisky' passeren de revue. Echter, ik moet zeggen dat hij mij prima bevalt! Niet te sterk of rokerig, maar fijn zacht met een heerlijk zoetje.
Ik weet dat 't gek klinkt, maar op de een of andere manier vind ik het toch enigszins bewonderswaardig dat mensen zowel lekker zoetig, kruidig en fruitige whisky's zo lekker vinden en tegelijkertijd ook extreem rokerige zurige/ziltige whisky's daarbij lekker vinden. Wel mooi, dan heb je automatisch veel meer keuze
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik vind zelf de "zware" rokerige whiskies als Lagavulin 16, Ardbeg Uigedal en Laphroaig vooral lekker als het wat kouder is, en heb 's zomers liever een wat zachtere en fruitigere als bijv de Glenfiddich 15 Solera.Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:38:
Ik weet dat 't gek klinkt, maar op de een of andere manier vind ik het toch enigszins bewonderswaardig dat mensen zowel lekker zoetig, kruidig en fruitige whisky's zo lekker vinden en tegelijkertijd ook extreem rokerige zurige/ziltige whisky's daarbij lekker vinden. Wel mooi, dan heb je automatisch veel meer keuze
Zijn er nog anderen hier die 't leuk vinden om de 5cl sample flesjes te sparen? Ik krijg vrij regelmatig van die gift sets met 3-5 samples (al dan niet met glas) en ik vind 't best een leuk gezicht om die allemaal (eenmaal leeg) op een plankje uit te stallen
Wat ik vooral lastig vind is dat ik vrij weinig lekkere whisky samples kan vinden. Als ik ze dan vind betaal je er gelijk 5 - 10 euro voor terwijl (in de prijsklasse waar ik nu zit) een grote fles op ergens 40 euro zit.Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:38:
Dure hobby dan, op zoek zijn naar wat je écht lekker vindt met de aanschaf van grote flessen ipv samples
Bij bier heb ik het zelfde, enige wat ik daar meestal niet lekker vind is bitter. Zoete Whisky vind ik vooral lekker in de zomer, terwijl de rokerige weer fijner zijn rond wintertijd.
Laat de economische hollander in je los en probeer gewoon eens een paar samples
In den beginne heb ik eens een stuk of 12 flessen gekocht, waarvan ik er 11 niet lekker vond. Nou, lekker dan. Nou ja, niet lekker dus
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Het is net als met muziek, ik houd van old school kvlt black metal, modern klassiek, jaren '80 Britse alternatieve electropop, baroquecore etc ... En dat kan allemaal best door elkaar geluisterd worden. Van Burzum en Coil naar Bersarin Quartett, Aphex Twin en Hellfish (haha). En de Glendronach 21 past best op een avond met een Ardbeg Alligator en een Kavalan SolistDeathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:38:Ik weet dat 't gek klinkt, maar op de een of andere manier vind ik het toch enigszins bewonderswaardig dat mensen zowel lekker zoetig, kruidig en fruitige whisky's zo lekker vinden en tegelijkertijd ook extreem rokerige zurige/ziltige whisky's daarbij lekker vinden. Wel mooi, dan heb je automatisch veel meer keuze
Edit: niet in die volgorde overigens
Je hebt toch ook niet altijd zin in boerenkool met worst. Sinds wil je wel eens rijst met wokgroenten.Deathchant schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 14:38:
Dure hobby dan, op zoek zijn naar wat je écht lekker vindt met de aanschaf van grote flessen ipv samples
Maar idd, gevarieerd eten, gevarieerd drinken, zo ook met de whiksy
Houden van is een groot woord maar ik ben wel bekend met Hellfish. Lekkere chaotische herrie!Deathchant schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 13:52:
@hfos: Ik ken echt niemand op dit forum die van hellfish houdt behalve ikzelf
Maar idd, gevarieerd eten, gevarieerd drinken, zo ook met de whiksy
Nu verder on topic… Morgen naar Stauning, voor een tour door de distilleerderij. Volgende week zit ik dichter bij Fary Lochan in de buurt, daar ga ik waarschijnlijk ook even langs. Ben vrij onbekend met Deense whisky, en ik ben hier nu toch…
Ik ben wel benieuwd of die Deense distilleerderijen nu anders zijn dan de Schotse.hfos schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:16:
Nog even off-topic dan: ik kan Hellfish goed hebben, zit voor mij een beetje bij Ruby My Dear en oude Kid606 in de buurt qua energie. Ook zijn werk met The DJ Producer weet ik zeker te waarderen.
Nu verder on topic… Morgen naar Stauning, voor een tour door de distilleerderij. Volgende week zit ik dichter bij Fary Lochan in de buurt, daar ga ik waarschijnlijk ook even langs. Ben vrij onbekend met Deense whisky, en ik ben hier nu toch…
Zojuist weer wat voor de verzameling binnen gekregen. Me is happy!

Stauning in elk geval niet. Aardige distilleerderij, klein.Bean77 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:25:
Ik ben wel benieuwd of die Deense distilleerderijen nu anders zijn dan de Schotse.

Had een tour (de enige Engelstalige van de week) van anderhalf uur, met proeverij. Aardig: eerst een glaasje proeven, naar de distilleerderij, glaasje proeven, naar het warehouse, glaasje proeven. Breekt de 'sleur' een beetje!

Al met al best een aardig bezoek, leuk om zo'n jonge, kleine distilleerderij (er werken nu vier man!) aan het werk te zien. Gaat waarschijnlijk niet heel lang meer duren, de gids had het erover dat Diageo het ook wel zag zitten allemaal en een boel geld heeft geïnvesteerd om de boel op te schalen...
Mooi spul! Veel plezier ermee.Bean77 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:25:Zojuist weer wat voor de verzameling binnen gekregen. Me is happy!
[afbeelding]
Excuses voor eventuele formatting zooi trouwens, ik doe dit allemaal op mijn telefoon (m.u.v. de foto's), ben ik niet gewend.
[ Voor 24% gewijzigd door hfos op 18-08-2016 18:56 . Reden: Andere fotohost ]
Hmmm ik weet niet wat ik ervan moet vinden dat bedrijven als Diageo alles opkoopt...
Overigens, als ik hier met de mo-tag iets post, is dat dan te vinden via google e.d.?
Ik viel binnen in het programma op het moment dat een whisky stokerij werd bezocht, dus ben even blijven kijken.
Duidelijk werd gemaakt dat de whiskey pas whiskey werd na het rijpen in de vaten. Hierna werd gesteld dat zo'n single malt voor de meeste mensen een te sterke smaak heeft en dat daarom blends worden gemaakt. Door de komst van de spoorwegen konden de vaten van de verschillende stokerijen per trein naar de bottelarij worden vervoerd alwaar dan de blends werden samengesteld. Volgens het programma was 90% van de tegenwoordig verkochte whisky een blend. De toon was enigszins dat de single malt een soort bocht is en dat pas door het blenden drinkbare whisky ontstond. Tsja...
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Zou best kunnen dat 90% van de whisky's een blend is. Blends zijn vooral goedkoper, omdat je er jongere whisky's in mag doen, en omdat je makkelijker een constante smaak kunt krijgen omdat je niet afhankelijk bent van de whisky's in één distillery en/of van een minimum leeftijd (behalve de drie jaar). Veel mensen vinden dat voldoende, vooral Amerikanen.
Vroeger zullen single malts best wel minder hebben gesmaakt, omdat er tegenwoordig meer ervaring is om de smaak en kwaliteit een beetje te sturen en constant te houden. Single malts zijn ook pas sinds een jaar of 30-40 (als ik me goed herinner) een beetje populair.
Maar het verbaast me niets dat de mogelijkheden tot transport heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van whisky's. Altijd leuk om zoiets vanuit een ander standpunt eens te bekijken.
Een liter Bruichladdich The Organic Scottish Barley voor 39€! Dat is zo'n 20€ goedkoper dan de goedkoopste webshops.
En een liter Laphroaig QC voor 34€!
Beiden besteld.
Ik heb nooit gesnapt waarom een "single malt" eigenlijk altijd specialer is dan een blend. In theorie zou de blend beter moeten zijn. Er is niemand die zegt dat een blend jong en eenvoudig moet zijn. Je zou ook 25 jaar oude whiskies kunnen blenden. Ik vermoed dat een aantal van jullie z'n nekharen overeind voelt staan.Coffeemonster schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:12:
Vroeger zullen single malts best wel minder hebben gesmaakt, omdat er tegenwoordig meer ervaring is om de smaak en kwaliteit een beetje te sturen en constant te houden. Single malts zijn ook pas sinds een jaar of 30-40 (als ik me goed herinner) een beetje populair.![]()
Maar het verbaast me niets dat de mogelijkheden tot transport heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van whisky's. Altijd leuk om zoiets vanuit een ander standpunt eens te bekijken.
Ik snap dat het makkelijker en goedkoper is om een blend te maken, je hebt veel meer vrijheid. Ik snap dus dat de onderkant van het whisky-segment uit blends bestaat, maar ik snap niet waarom ze in de duurdere segment ontbreken.
De implicatie is dat een blend altijd minder smaakt dan een SM. Misschien is dat in praktijk wel zo (ik heb geen tegenvoorbeelden) maar het is niet fundamenteel. Waarom zou een dure whisky niet nóg lekkerder kunnen worden door te mixen met een andere (dure) whisky?
Ik ben sowieso wel van de complexe smaken, dus ik heb al niks met het idee dat drank "puur" of "natuurlijk" of "origineel" moet zijn. Voor koks en barkeerpers is het de normaalste zaak van de wereld om verschillende ingredienten te combineren tot een geheel dat beter is dan de delen. Met luxe drank doen we dat opeens niet meer, die "moet" je "puur" ervaren.
Ik vrees dat het grootste deel van het verschil zit in perceptie en marketing.
Single malts (wat overigens ook blends zijn, maar alleen van dezelfde stoker, of er moet expliciet 'single cask' op staan) bevatten geen grain whisky.
Single malts hebben veelal een meer uitgesproken smaak. Dat wil niet zeggen dat elke single malt beter is dan een blended whisky (ik kan zo een paar single malts opnoemen waarvoor ik liever een fatsoenlijke blend in mijn glas zie), maar blends, zeker de goedkopere met veel goedkope grain whisky, zijn gewoon plat van smaak en hebben nul diepgang in vergelijking met een single malt of een goede blended whisky (er zijn erg goede blended whisky's met alleen malts, vroeger noemde men dat vatted malt, die term was op een gegeven moment niet meer toegestaan voor Schotse producten).
Veel marketing is met name iets voor de blended whisky. Vroeger werd hier in NL erg veel reclame gemaakt voor de goedkope blended whisky als Johnnie Walker, Ballantines, J&B, William Lawson's etc. of voor het duurdere spul als Dimple en Chivas. Maar sinds single malts populair zijn geworden in NL zie je die reclames niet meer, dat zie je alleen in landen waar ze nog niet beter weten
Zeggen dat single malts zich op basis van marketing en perceptie onderscheiden van de vele blends, dan geef je gewoon aan amper whisky te hebben gedronken, want dat is pertinent niet waar
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Met de grotere markt in vooral China (hoewel de laatste tijd wat minder) worden single malts vaak wel duurder, zeker die met jaaraanduiding, en ook speciale bottelingen. Vandaar de opkomst van non-age stated whisky's.
Maar het zegt in mijn ogen helemaal niks. Abbadon heeft het bijvoorbeeld over blends met grain whisky erin. Kijk eens naar de Hibiki's. Japanse whisky toppers, waarvan er meerdere in m'n top 5 staan
Mijn persoonlijke opinie is dat het geen f*ck uitmaakt wat voor whisky je drinkt. Single Malt, Blended, Grain... wat je maar lekker vind! Bij whisky gaat het om de hele beleving: met of zonder (pure) chocolade, met of zonder een goede sigaar, een Islay na een (rokerige) BBQ, een blend door de cola, een goede blend voor niet door de cola, het hele gebeuren rondom de geur, de smaak en de nabeleving. Maakt het echt zoveel uit of het een "premium" whisky is of een goedkope blend? Ik heb eens een verdomd goede blend geproefd die nog geen €15 kost voor een 70cl fles, welke ik verkies boven vele Single Malts van tig tot honderden euro's.
Om nog maar te zwijgen over het hele "NAS" gebeuren van de afgelopen jaren
Ooit kocht ik "een mooi glas" whisky in Loosduinen, nl. een Signatory Vintage Single Malt Braeval 1998. Een van de mooiste, zachtste, lekkerste whiskies van mijn leven, voor een prijsje rond de € 30. Helaas, toen ik een week later een paar dozijn ofzo wilde inslaan, was deze niet meer leverbaar (per botteling gaat het bij deze bottelaar om iets meer dan 800 flessen). Later kwam er een "zustervat" uit hetzelfde jaar beschikbaar, waar ik ongeproefd flink van heb ingeslagen, maar die kwam - ondanks dat het een goed drinkbare whisky was - niet in de buurt van die eerste proeffles. Enerzijds verdriet, om wat er niet meer was, maar anderzijds de gelukkige herinnering aan wat er ooit wel was. Is dat niet de melancholie, waar de echte whiskydrinker voor leeft?
EDIT: even een hele specifieke vraag: Shanghai airport...zijn daar whisky's te krijgen goedkoper dan hier?
[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 24-08-2016 14:19 ]
Koffie is een voorbeeld van een alledaags product dat vrijwel zeker altijd een blend is. Bonen uit verschillende producties worden in de juiste verhouding gemengd om de kenmerkende smaak van merk Y te krijgen. Er zal ook de praktische reden voor zijn dat gewoon niet genoeg bonen van een bepaalde soort, smaak en kwaliteit beschikbaar zijn om de hele productie van dat merk mee te voorzien.
Hoewel er best goede blended whiskys zijn gaat mijn voorkeur uit naar de single malt omdat deze een diepere smaak hebben en vooral een nasmaak die de blends mij niet geven. Ik heb ook wel eens het idee dat blends worden gekocht door mensen die niet beter weten maar zich laten leiden door de reclame en de naamsbekendheid.
Maar natuurlijk is smaak persoonlijk en moet iedereen drinken wat ie wil.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Ligt aan de retailer die er zit. Op Hong Kong International heb je bijvoorbeeld DFS (of: Duty Free Shopping) zitten en zij geven geen prijzen aan op de website. Ook niet van aanbiedingen. Wel heel veel Japanse whisky, maar prijzen achterhalen wordt lastig omdat ze online niet vermeld worden.Deathchant schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 13:24:
Je vindt lekker wat je lekker vindt, basta. Of dat nou een blend is, of whisky van 18 euro, who cares. Over smaak valt niet te twisten. Als iemand een bushmills wilt mixen met een famous grouse why not?
EDIT: even een hele specifieke vraag: Shanghai airport...zijn daar whisky's te krijgen goedkoper dan hier?
Kijk even welke retailer daar de scepter zwaait en misschien krijg je dan meer info? Vaak via de website van de luchthaven wel te vinden onder het kopje 'shopping'
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Ik was helaas net een week te laat hier om aan een tour deel te kunnen nemen, gelukkig was het niet druk (lees: er was niemand) dus ik heb een soort van 'privé mini-tourtje' gehad. Daardoor helaas ook mindere foto's dan ik graag had gewild.

Het is wederom een kleine distileerderij, dat is altijd het beeld geweest van de oprichter die helaas afgelopen lente is overleden. De hele distilleerderij was zijn droom, zijn idee, zijn passie. Fary Lochan wordt nu gerund door zijn weduwe en kinderen.

Afhankelijk van de expressie (ze gebruiken nu de jaargetijden) wordt de gerst gerookt. De zwaarst gerookte, 'winter', heeft een pppm van 15 (zomer 0). Pppm is trouwens niet helemaal correct want ze gebruiken hier geen turf, maar brandnetels om te roken.

Er was wel meer maar niet veel meer. Dit maakt ze kleiner dan bijvoorbeeld Stauning, ondanks dat ze zich breder inzetten: zo hebben ze ook verschillende likeuren en waren ze ten tijde van mijn bezoek bezig met het maken van gin. Ik werd er hartelijk ontvangen ondanks dat ik er op een produktiedag binnenviel!
Nee, daar waren zowel de gids bij Stauning als de dame bij Fary Lochan niet onverdeeld positief over. Ze maken zo van een leuk kleinschalig project, geboren uit passie en bemand door enthousiastelingen ineens een 'whiskyfabriek'. Erg jammer!Deathchant schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:54:Hmmm ik weet niet wat ik ervan moet vinden dat bedrijven als Diageo alles opkoopt...
Vanmiddag mijn bestelling binnen gekregen. Voorlopig ff genoeg, maar qua Springbank, Benromach en Glendronach heb ik nu in de kast staan wat ik ervan wilde hebben.
Wat een pauper verpakking ook van Springbank, dat ze niet ff fatsoenlijke kokers of andere verpakking kunnen gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door Bean77 op 26-08-2016 15:36 ]
Ik vind het dan toch wel cool dat bijvoorbeeld Glenlivet zo'n extra metalen plaatje op de fles hebben en dat Glengoyne van die mooie zwanen in de fles hebben zitten als reliëf. Zo vind ik het etiket van Balvenie en Lagavulin erg mooi en de Aberlour Abunadh fles erg lelijk. Talisker heeft een mooi etiket design en mooie dozen, maar de whisky zelf vind ik smerig.
Glengoyne 21yr = 99 euro, Glendronach 21yr = 95 euro. De Glengoyne heeft een veel stevigere doos met magneetsluiting e.d. voor hetzelfde geld. Maar de Glendronach 21yr vind ik dan een veel betere whisky...
Het maakt mij persoonlijk ook niet echt uit hoe een doos eruit ziet. Niet elk design en elke verpakking is nou eenmaal ieders smaak, maar ik kan me voorstellen dat het wel degelijk een rol speelt bij de ervaring en zeker voor verzamelaars die het mooi uitstallen.
Verder vind ik het wel wat toevoegen aan de beleving, hoewel het uiteindelijk uiteraard om de inhoud van de fles gaat
Zoals je op de foto kunt zien vind ik de dozen van Benromach een prima uitstraling hebben. En viel mij Springbank in negatieve zin op. Als je de doos beetpakt word ik al bang dat de fles door de bodem zakt. Van een gerespecteerd merk als Springbank vind ik dat gewoon slecht. Maar ja, er zijn ergere dingen in de wereld
[ Voor 4% gewijzigd door Bean77 op 28-08-2016 20:25 ]
Zelf nog geen springbank geproefd hoor.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Je geeft het probleem goed aan. Voor blends worden mindere grondstoffen gebruikt. Daardoor is IMHO een valse tegenstelling ontstaan. Het kwaliteitsverschil tussen blend en sm heeft meer met de grondstoffen te maken dan met het proces. Toch noemen we de whisky naar het proces en niet naar de grondstoffen.Abbadon schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 18:28:
Het punt is dat in de meeste blends grain whisky bevatten, waardoor het stukken goedkoper wordt om te maken.
Single malts (wat overigens ook blends zijn, maar alleen van dezelfde stoker, of er moet expliciet 'single cask' op staan) bevatten geen grain whisky.
<knip>
Zeggen dat single malts zich op basis van marketing en perceptie onderscheiden van de vele blends, dan geef je gewoon aan amper whisky te hebben gedronken, want dat is pertinent niet waar
Uiteindelijk gaat het om de smaak, het proces daar naar toe zou niet uit moeten maken.
Blenden is een techniek die ze gebruiken om mindere goeie whisky's te verbeteren tot een verkoopbaar product. Als je goedkope whisky's kan verbeteren door slim te mixen, dan moet het ook met dure whisky kunnen. Als ik met exact dezelfde grondstoffen begin zou ik met blends betere resultaten moeten behalen dan met single malts omdat ik meer vrijheid heb om smaken samen te stellen.
Ik volgens mij nog nooit in m'n leven een vatted malt gedronken.
(Ja, ik ben een penetrante zeurpiet, dat weet ik best
Het is te hopenKoos2009 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:57:
Is het niet zo dat die meer tijd en geld besteden aan de whisky dan?
Zelf nog geen springbank geproefd hoor.
Maar ik vind (en dat is zoals ik er naar kijk), dat een distilleerderij ook wel wat aandacht mag besteden aan een fatsoenlijke verpakking. Dat hoeft niet het beste van het beste te zijn. Maar als je (bij mij) door een ondergrens zakt vind ik dat voor een merk als Springbank wel matig. Stop het dan in een koker of een hard kartonnen doos zoals bij Benromach.
Maar goed , ik vergeef het ze als de whisky fantastisch smaakt
De Glengoyne 21 vind ik een mooi voorbeeld van een goede whisky (zelf nog niet geproefd) in een mooie fles en erg goede verpakking.
De fout die je maakt, is dat je - ongeproefd - uitgaat van een "goede whisky", blijkbaar omdat de fles en de verpakking je aanstaan. Zelf heb ik liever een geproefde goede whisky in een kartonnen 5 liter verpakking, voor een lagere prijs (als die, zoals bij wijn, zou bestaan), dan die fancy verpakkingen met 0,0 toegevoegde waarde.Bean77 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:48:
[...]
De Glengoyne 21 vind ik een mooi voorbeeld van een goede whisky (zelf nog niet geproefd) in een mooie fles en erg goede verpakking.
Ik was al bang dat ik op mijn woorden gevangen zou worden. Maar ik bedoel dat het algemeen als een goede whisky wordt gezien. Als een Whisky op whiskybase in de 88 punten scoort denk ik dat dit wel voldoende legitiem is om het in algemeen een goede whisky te noemen. Of het voor mij persoonlijk ook een goede whisky is, moet inderdaad nog blijken.Toff schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:19:
[...]
De fout die je maakt, is dat je - ongeproefd - uitgaat van een "goede whisky", blijkbaar omdat de fles en de verpakking je aanstaan. Zelf heb ik liever een geproefde goede whisky in een kartonnen 5 liter verpakking, voor een lagere prijs (als die, zoals bij wijn, zou bestaan), dan die fancy verpakkingen met 0,0 toegevoegde waarde.
Daar ga je weer.Bean77 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:26:
[...]
Ik was al bang dat ik op mijn woorden gevangen zou worden. Maar ik bedoel dat het algemeen als een goede whisky wordt gezien. Als een Whisky op whiskybase in de 88 punten scoort denk ik dat dit wel voldoende legitiem is om het in algemeen een goede whisky te noemen. Of het voor mij persoonlijk ook een goede whisky is, moet inderdaad nog blijken.
Smaak is overigens iets wat zich ontwikkelt. Jarenlang dronk ik Ballantines (als de accijns omhoog ging, kocht ik zonder nadenken vijf dozen á 12 flessen), waar ik het nu niet meer door mijn strot krijg. Het moet ook geen obsessie worden. Eens een maandje geen whisky drinken (maar bier of wijn...), kan helemaal geen kwaad. Kom je weer met de voeten op aarde en besef je weer, dat je voor 30 of 35 € nog best wel een redelijke fles whisky op de kop kan tikken.
Het is ook een aanname dat je de Ardbeg 1974 niet lekker zal vinden. Je hebt hem immers niet geproefd en dan blijft dat ook een aannameToff schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:05:
[...]
Daar ga je weer."als een goede whisky wordt gezien" is weer een optische waarneming, waar het mij gaat om de smaak (grapje)... Wat een ander ervan vindt, is voor mij totaal niet relevant. Zo houd ik niet van de medicinale (jodium)smaak van de meeste Islay whiskies, die door velen wel wordt gewaardeerd. Dan mag een Ardbeg 1974 bijna 3.000 € kosten en 95.5 scoren op jouw whiskybase, dan nog weet ik op voorhand, dat ik hem niet lekker ga vinden.
Smaak is overigens iets wat zich ontwikkelt. Jarenlang dronk ik Ballantines (als de accijns omhoog ging, kocht ik zonder nadenken vijf dozen á 12 flessen), waar ik het nu niet meer door mijn strot krijg. Het moet ook geen obsessie worden. Eens een maandje geen whisky drinken (maar bier of wijn...), kan helemaal geen kwaad. Kom je weer met de voeten op aarde en besef je weer, dat je voor 30 of 35 € nog best wel een redelijke fles whisky op de kop kan tikken.
Overigens drink ik in de zomer minder whisky dan in de winter.
Ik ben wel aan het kijken naar de Kilkerran 12 die 5/6 september uit gaat komen. Interessante prijs en lees daar positieve geluiden over (hopen dat het geen hype wordt).
Ik vind het wel relevant, met name als ik weet wie er wat van vindt. Ik zal niet uitgaan van jouw mening over Ardbeg (heidenToff schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:05:
[...]Wat een ander ervan vindt, is voor mij totaal niet relevant. Zo houd ik niet van de medicinale (jodium)smaak van de meeste Islay whiskies, die door velen wel wordt gewaardeerd. Dan mag een Ardbeg 1974 bijna 3.000 € kosten en 95.5 scoren op jouw whiskybase, dan nog weet ik op voorhand, dat ik hem niet lekker ga vinden.
Het verpakkingenverhaal sta ik een beetje dubbel in. Ik houd wel van mooie dingen, maar ik waardeer een bedrijf als Creative Whisky Company, die duidelijk aangeven 'wij zijn klein en steken het liever in de fles' ook wel. De dozen van Springbank springen er overigens volgens mij wel uit qua knulligheid en zinloosheid.
En daar gaat het nu precies omYonix schreef op maandag 15 augustus 2016 @ 22:55:
Met mijn verjaardag ook een 'Red Label' gekregen - my first - en die heb ik vanavond maar eens ingeschonken.
[afbeelding]
Inderdaad heel mooi, maar het viel mij bij dit soort Whisky's gewoon op - de afkeer. Maar goed, inmiddels vermaak ik mij ook met een overheerlijke Dalwhinnie (15 Years).e.looijenga schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:20:
[...]
En daar gaat het nu precies om. Het gaat erom wat jij lekker vind en niet wat anderen er van vinden. Mooi he.
Nee hoor, smaken verschillen nu eenmaal en ik heb nog nooit een (voor mij) lekkere Islay geproefd. Dat is nauwelijks een aanname te noemen, maar meer een ervaringsgegeven. Zo houd ik ook niet van witbier en kriek, waar ik een enorme liefhebben ben van abdijbieren etc. Er zullen best hele volksstammen zijn, die genieten van Isly whisky of witbier, maar die gaan mijn smaak niet veranderen. Dat whiskies anders kunnen smaken, ook al komen ze uit z.g. "zustervaten", heb ik al eerder aangegeven, maar het karakter van Islay whisky is gewoon heel anders dan dat van Highland of Speyside whisky, waar mijn voorkeur naar uitgaat.Bean77 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:15:
[...]
Het is ook een aanname dat je de Ardbeg 1974 niet lekker zal vinden. Je hebt hem immers niet geproefd en dan blijft dat ook een aannameEr zijn zoveel invloeden die een whisky anders kunnen laten smaken dan een andere whisky van dezelfde distilleerderij. Maar laten we elkaar niet blijven vangen op woorden
Bottom line: Vindt uit wat jij lekker vindt en laat je niet leiden door oncontroleerbare cijferlijstjes.
Overigens heb ik hier altijd wel een flesje Springbank 10yo open en verwen ik mijzelf zo nu en dan met een idem 12yo "cask strenght" (55.3%). Niet de meest verfijnde whisky, maar lekker ruig. Geen idee hoe de bijbehorende dozen er ooit uitgezien hebben. Heeft volgens mij helemaal niets met de smaak of de kwaliteit van de inhoud te maken.
Dat zijn hele leuke flessen! Dat moet wel gaan lukken denk ik zoking_bass schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:33:
Na een leuke rondtocht in Schotland thuis gekomen met wat flesjes.
Bij elke bezochte distillery een flesje meegepakt.
[afbeelding]
Voorlopig weer een leuke aanvulling van de voorraad dus.
Dat was wel heel shocking als de bijbehorende dozen invloed zouden hebben op de inhoud van de fles. Dan zouden we sherry box finishing hebben of verzin het maarToff schreef op donderdag 01 september 2016 @ 00:26:
[...]
Overigens heb ik hier altijd wel een flesje Springbank 10yo open en verwen ik mijzelf zo nu en dan met een idem 12yo "cask strenght" (55.3%). Niet de meest verfijnde whisky, maar lekker ruig. Geen idee hoe de bijbehorende dozen er ooit uitgezien hebben. Heeft volgens mij helemaal niets met de smaak of de kwaliteit van de inhoud te maken.
Die Dalwhinnie staat hier eigenlijk altijd standaard ook op de kast. Erg lekker inderdaad.Yonix schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:52:
[...]
Inderdaad heel mooi, maar het viel mij bij dit soort Whisky's gewoon op - de afkeer. Maar goed, inmiddels vermaak ik mij ook met een overheerlijke Dalwhinnie (15 Years).
Omdat het kan, deel ik graag mijn bescheiden verzameling. In de loop der jaren gekocht, gekregen etc.
Het staat nog altijd hoog op mijn lijstje om de 'whisky trail' te lopen in Schotland

Allerhande (sluik)reclame van de plaatjeshoster verwijderd.
[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 02-09-2016 21:59 ]
Na 2 glaasjes gaat het bij mij tegenstaan.
Laatst ook die dimple gehaald om te proberen en vond het een prima whisky zoals je ook soms zin hebt in cola of iets dat je niet echt vaak drinkt.
In lijn met jack Daniels
Die red label is inderdaad voor gasten die je niet mag.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Als 24 jarige ben ik al langere tijd fan van whisky, mocht af en toe eens wat van mijn vader proeven. Rond mijn 18e begonnen met (natuurlijk) de whisky-cola, toen naar de Chivas Regal en vervolgens richting de Single malts!
Van het weekend weer 3 mooie flesjes gekocht, ik heb als 'voornemen' een fles per maand te kopen:
-Springbank 15 --> Vond de 12 en 18 minder smaken dan de 15
-Dalwhinnie 15 --> De eerste whisky die mijn vriendin zelfs te drinken vind, ik vind het een redelijk 'simpele' whisky
-Inchmurrin 12 --> Vriendin laten uitzoeken op het oog, bleek achteraf geen verkeerde keus te zijn.
Ik heb mijn plaatselijke Whisky en sigaren winkel in Bonn waar ze vrij veel keus hebben (inclusief proeven). Zeker leuk om eens binnen te wandelen als je hier in de buurt bent. Ik neem altijd mijn vriendin mee, als ik een aankoop doe laat ik haar altijd een fles uitzoeken. Ze heeft totaal geen verstand van whisky maar dan koop je eens een fles die je zelf nooit zou kopen!
Verder ben ik persoonlijk meer van de Single Malts maar ik sta open voor alle soorten en smaken. De hele single vs blended discussie vind ik nergens op slaan; iedereen zijn eigen smaak!. Dat gezegd hebbende; heeft er iemand nog een suggestie voor een leuke blended? (laten we zeggen prijsklasse ~50€).
Volgende fles single gaat een Yamazaki worden. Ooit eens kado gedaan aan mijn vader en direct spijt van gekregen
Geen blend, maar wel onder de 50 euro. De kilkerran 12 is mogelijk ook wel interessant als familie van Springbank.Mauritio schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:18:
Ik zal na hier te lurken ook eens aansluiten:
Als 24 jarige ben ik al langere tijd fan van whisky, mocht af en toe eens wat van mijn vader proeven. Rond mijn 18e begonnen met (natuurlijk) de whisky-cola, toen naar de Chivas Regal en vervolgens richting de Single malts!
Van het weekend weer 3 mooie flesjes gekocht, ik heb als 'voornemen' een fles per maand te kopen:
-Springbank 15 --> Vond de 12 en 18 minder smaken dan de 15
-Dalwhinnie 15 --> De eerste whisky die mijn vriendin zelfs te drinken vind, ik vind het een redelijk 'simpele' whisky
-Inchmurrin 12 --> Vriendin laten uitzoeken op het oog, bleek achteraf geen verkeerde keus te zijn.
Ik heb mijn plaatselijke Whisky en sigaren winkel in Bonn waar ze vrij veel keus hebben (inclusief proeven). Zeker leuk om eens binnen te wandelen als je hier in de buurt bent. Ik neem altijd mijn vriendin mee, als ik een aankoop doe laat ik haar altijd een fles uitzoeken. Ze heeft totaal geen verstand van whisky maar dan koop je eens een fles die je zelf nooit zou kopen!
Verder ben ik persoonlijk meer van de Single Malts maar ik sta open voor alle soorten en smaken. De hele single vs blended discussie vind ik nergens op slaan; iedereen zijn eigen smaak!. Dat gezegd hebbende; heeft er iemand nog een suggestie voor een leuke blended? (laten we zeggen prijsklasse ~50€).
Volgende fles single gaat een Yamazaki worden. Ooit eens kado gedaan aan mijn vader en direct spijt van gekregen
Ik ben zelf niet zo van de blends, maar misschien zie ik nog een leuke suggestie voorbij komen
Misschien is de Nomad Outland wel interessant. Ik heb deze geproeft op het whisky festival in Den Haag en vond het een aardige blend om in gedachte te houden. Ik heb hem (nog) niet aangeschaft maar was wel op mijn lijstje met whisky ideeën beland, waar onder andere Gouden Carolus, Nikka from the Barrel en Santis ook op beland waren.Mauritio schreef op woensdag 07 september 2016 @ 10:18:
*knip*
Dat gezegd hebbende; heeft er iemand nog een suggestie voor een leuke blended? (laten we zeggen prijsklasse ~50€).
Laatste drie heb ik in ieder geval wel in huis gehaald.
Bij deze trouwens een korte promo voor een aanstaand evenement in Eindhoven:
Mocht je in de buurt zijn en iets willen proeven zonder flessen en/of samples te hoeven kopen, kom vooral langs! (Flessen kunnen trouwens gekocht worden, indien wenselijk