[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 81 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:48

Thompson

Beeromaniac

In dit topic sporadisch al eens om wat tasting advies gevraagd, kwam er nooit echt van om daadwerkelijk wat te kopen/tasten. Recent verveelde ik me en had een zaterdagavond niks te doen; tijd voor een goeie film en wat whisky.

Paar youtube filmpjes gekeken en met name uit deze wat genoteerd en 3 flessen gehaald;
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Craigallachie - Licht ziltig/funky
Knob Creek 9 - Warm, caramel, vanille

Alle 3 vallen ze me zeker niet tegen en die flessen gaan wel op. Wellicht in dit topic een beetje vloeken in de kerk maar ik denk dat de Bourbon, de Knob Creek 9, van die 3 licht favoriet is. Wel moet ik zeggen, maar ik ben dus een complete noob en heb denk ik niet zo'n verfijnde smaak, ik had veel grotere verschillen verwacht. Maar dat komt misschien doordat ik eerst vooral speciaalbier dronk en ik verwachtte misschien teveel verschillen zoals tussen een sour / stout / IPA terwijl ik wellicht meer moet denken aan de verschillen tussen verschillende IPA stijlen.

Nu wil ik om verder te ontdekken dus graag advies;
1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.
2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?

Beeromaniac

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:59
@Thompson geen snobberij hier hoor! Leuk dat je whisky drinkt en dat de Knob Creek zo goed beviel! Begrijpelijk, want ze maken prima bourbon!

Wil je extremere funk dan Craigellachie, ga dan voor Campbeltown whiskies: Springbank 10, Kilkerran 12 of Glen Scotia 12.
Wil je extremere Tamdhu invloeden (noten, karamel, zuidvruchten) ga dan voor bijv een mooie sherried Speysider of Highlander zoals de GlenAllachie 12 of de nieuwe Edradour 10 of 12.
Als je de ziltigheid en funk van de Craigellachie waardeert, kies dan zeker de Ardnamurchan AD/ of de AD/10

En als ik jou was zou ik qua peat gewoon lekker meteen stevig inzetten: Ledaig 10, een Peat Monster van Compass Box of een mooie indie Torabhaig 7yo zoals deze:
https://www.whiskysite.nl...ng-souls-070-ltr-515.html

Whiskysite.nl staat momenteel bol van de goeie deals.

De Silken Robe 14yo Glendullan Special Release is afgeprijst van origineel 155 eu naar 60 en past ook in die zachte en volle hoek.

En je haalt vrij goedkoop een Campbeltown Loch als variant op Craigellachie.

De edradours staan er ook voor een topprijs.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:50
Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:
Tamdhu 12 - Vol en zacht
Craigallachie - Licht ziltig/funky
Knob Creek 9 - Warm, caramel, vanille

1. De 3 bovengenoemde whiskies - Welke doen dan in de zelfde categorie er nog een schepje bovenop? Wat extremer in een specifiek smaakprofiel dus.

2. Welk profiel mis ik nog en wat is daar een goede optie in? In ieder geval een heavy peated zoals bijvoorbeeld de Laphroaigh 10 of Ardbeg Wee Beasty? Of zou ik in die category juist beter wat gematigd kunnen beginnen?
Tamdhu --> Aberlour A'bunadh of Glenallachie 12
Craigellachie --> Balblair 12 of Mortlach (Craigellachie is beetje lastig om schepje bovenop te doen)
Knob Creek --> Eagle Rare 10 year old of Elijah Craig 8

Voor Islay zou ik voor de standaard Caol Ila 12 gaan voor iets meer subtiliteit. Laphroaig is niet wat het geweest is en Ardbeg wee beastie is nog wat jong/rauw.
Voor andere stijlen probeer eens een Talisker 10 of Highland Park 12 en voor lichte stijl Auchentoshan 12.

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
@Thompson
In het begin is het heel normaal dat je verschillen tussen whisky's lastig vindt. Vaak voert de alcohol de boventoon en vallen subtielere smaken weg. Hoe vaker je proeft, hoe makkelijker dat wordt. Hopelijk heb je al verschil gemerkt tussen bourbon en Scotch, want dat contrast is best duidelijk. Door andere grondstoffen (gerst vs mais) en rijping (barrel charring, vers eiken) smaken ze echt anders.

Als bourbon je voorkeur heeft, ga je waarschijnlijk wat meer richting zoet. Bourbon wordt van maïs gemaakt en zit vaak vol vanille- en karameltinten. Scotch is gebaseerd op gemoute gerst (net als bier) en is meestal minder zoet, meer moutig of fruitig. Die karameltinten kunnen er trouwens ook in zitten, ze worden dan vaak overgedragen door rijping op ex-bourbonvaten.

Een peated whisky ontbreekt nog in je rijtje. Als je van zoet houdt, kan dat even wennen zijn. Probeer eerst een sample in plaats van meteen een fles (scheelt een miskoop, ik spreek uit ervaring). Denk hier aan smaken als rook, turf, rubber, medicinaal, barbecue, kampvuur en soms iets ziltigs of zeewierachtigs. Echt een andere wereld, voor sommigen precies wat ze zoeken.

Ik zou je whiskyreis zo vervolgen:
Voor sherried whisky kun je kijken naar Glenallachie 12 of Edradour 10/12. Ook Bunnahabhain 12 is een mooie, van Islay, maar zonder het typische peated karakter. Wel lekker rond en stevig sherried. Zet daar eens een Deanston 12 in contrast tegenover om het verschil te proeven tussen bourbon- en sherryvatrijping.

Een sherried whisky met een funky randje ter vervanging van Craigellachie kan Glen Garioch zijn, al ben ik daar zelf geen fan van (te vlezig, beetje zwavelig). Alternatieven: Glen Scotia of een Campbeltown whisky zoals Campbeltown Loch, Kilkerran of Springbank.

Glendronach Ode to the Dark moet ik ook zeker noemen. Misschien is Glendronach niet meer op z'n oude topniveau, maar nog steeds erg goed. Met 50,8% zit hij onder vatsterkte, dus wellicht prima te gebruiken als opstapje richting vatsterkte whisky. Eventueel wat water toevoegen als hij nog te sterk is.

Misschien is het nog wat vroeg voor vatsterkte, maar anders is Glenallachie 10 Cask Strength zeker een aanrader. Meer alcohol betekent vaak meer smaak, maar het vraagt wat gewenning. Tamdhu Batch Strength, Glengoyne Cask Strength en Aberlour A'bunadh (niet Alba) passen ook in dat rijtje. Arran Sherry Cask ook, al vind ik die zelf wat scherp.

Ik noemde Arran al, maar je kunt ook eens naar andere eilanden kijken, zoals Orkney (waar Highland Park zit). Die whisky's hebben vaak een lichte peat, wat sherry-invloed en een rond, warm, honingrijk profiel. Een Highland Park 12 is een prima start maar wel laag in sterkte. Alternatieven in die stijl zijn Benromach 10 en Benriach Smoky 10/12. Als je iets verder wilt gaan: Talisker 10, maar die is duidelijk rokeriger, medicinaal en minder zacht.

Voor Lowland whisky kun je eens Auchentoshan of Bladnoch proberen. Meestal wat lichter van karakter, maar soms met funky tonen die je minder snel in Speyside tegenkomt.

Wat betreft bourbons heb ik hier recent nog een klein lijstje gedeeld.
Slight schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:34:
Ik probeer in mijn selectie altijd op z'n minst één bourbon naast de Scotch te hebben voor afwisseling. Bijvoorbeeld de Four Roses Single Barrel, Weller 12, Wild Turkey 101, Buffalo Trace, Elijah Craig Barrel Proof, Eagle Rare 10 of Jack Daniel's Single Barrel. Momenteel heb ik een Knob Creek 7 Rye open staan.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:48

Thompson

Beeromaniac

Wauw dank voor de uitgebreide reacties @Bambi105 @il-Principe @Slight hier kan ik zeker wat mee.
Ik ga rustig rondneuzen om de collectie uit te breiden. De drankkast heeft 6 vakken en dat zijn er nu 1 voor whisky, 1 voor wijn en 1 voor speciaalbier. Dus er mogen best nog wat flessen bij.

Beeromaniac

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:05

EiT

Thompson schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 09:08:

Qua Laphroaigh zou ik Lore of Cairdeas 2024 aanraden, eventueel CS of Cairdeas 2025 als je daar van houd.
De rest van Laphroaigh kan je inprincipe links laten liggen. Bijv: voor de prijs van een 18y koop je 2-3 Lore’s die een betere algemene beleving geven.
Zoek wel goed waar je het koopt, Cairdeas via hun eigen website, Lore is soms voor €60 te krijgen.
Je zou ook Lagavulin 16 kunnen overwegen of Ardbeg Uigeadail (hate or love it). Maar kan niet inschatten of je daar gelukkig van wordt om mee te beginnen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:55
Als aanvulling op de adviezen van hierboven zou ik willen zeggen, koop vooral een aantal samples bijvoorbeeld via https://www.whiskysite.nl/en/whisky-samples/. Dan kan je wat meer risico nemen met whisky's zoals de Ardbeg Uigeadail die EiT aanraad.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
Voor wie Campbeltown eens wil uitproberen, heeft Whiskybase een uitstekende set samples in de aanbieding. Prima prijs/kwaliteit verhouding als je kijkt naar wat er bij zit, met onder andere een Springbank 30yo (die kon ik laatst kopen voor 1400 euro maar heb ik maar niet gedaan 😂), een Springbank 18yo en een 23yo Longrow.

https://shop.whiskybase.c...870d3ca&mc_eid=3e9076d0e0
Pagina: 1 ... 81 82 Laatste